16. schôdza

13.3.2013 - 27.3.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

15.3.2013 o 12:43 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:36

Anna Vitteková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, kolegyne, kolegovia, predmetný návrh zákona bol doručený poslancom v zákonom ustanovenej 15-dňovej lehote pred schôdzou Národnej rady, na ktorej sa uskutoční jeho prvé čítanie, a spĺňa po formálno-právnej stránke náležitosti uvedené v § 67 a 68 rokovacieho poriadku. Predseda Národnej rady preto predmetný návrh zákona zaradil v zmysle § 72 rokovacieho poriadku do programu tejto schôdze.
Predseda Národnej rady zároveň vo svojom rozhodnutí z 25. februára 2013 pod č. 389 navrhol, aby návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor, výbor pre obranu a bezpečnosť a výbor pre ľudské práva a národnostné menšiny. Za gestorský výbor navrhol ústavnoprávny výbor s tým, aby výbory návrh zákona prerokovali v druhom čítaní do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v prvom čítaní.
Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vláda predkladá návrh zákona s cieľom transpozície rámcového rozhodnutia Rady z 23. októbra 2009 o uplatňovaní zásady vzájomného uznávania rozhodnutí o opatreniach dohľadu ako alternatíve väzby medzi členskými štátmi Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z rokovacieho poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla podľa § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že uvedený návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. Odporúčam zároveň predmetný návrh zákona prideliť výborom vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady č. 389.
Pani predsedajúca, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

15.3.2013 o 12:36 hod.

JUDr.

Anna Vitteková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:38

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pani predsedajúca. Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2005 o správcoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov, rozčlení zoznam správcov na oddiel reštrukturalizačných správcov, oddiel konkurzných správcov pre právnické osoby a oddiel konkurzných správcov pre fyzické osoby. To umožní správcom špecializovať sa na základe ich slobodného výberu a vykonávať iba tú agendu, o ktorú majú skutočne záujem. V prípade ustanovenia správcu na návrh veriteľov bude môcť byť správca vybraný v rámci väčšieho obvodu ako doteraz.
Ďalší tematický okruh návrhu súvisí s úpravou ukladania sankcií lehotami na zánik zodpovednosti za správny delikt a dopĺňajú sa dôvody vyčiarknutia správcu zo zoznamu správcov.
V súvislosti s novou úpravou prihlasovania pohľadávok u správcu sa novela zaoberá aj okruhom otázok súvisiacich s vedením kancelárie správcu.
Čo sa týka stanoviska k spoločnej správe, Ústavnoprávny výbor Národnej rady schválil spoločnú správu k predmetnému návrhu zákona dňa 12. marca tohto roku, pričom ako predkladateľ návrhu zákona sa stotožňujem so všetkými závermi vyplývajúcimi zo spoločnej správy výborov Národnej rady a mám za to, že ich zapracovanie prispeje k skvalitneniu novej právnej úpravy. Súčasne sa stotožňujem so spoločným hlasovaním o bodoch 1 až 5 s návrhom schváliť.
Po schválení príslušných pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedeným spôsobom odporúčam Národnej rade Slovenskej republiky schváliť vládny návrh zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

15.3.2013 o 12:38 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:41

Otto Brixi

12:43

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Takže dokončiť ešte chcem toto moje dnešné turné, je to piaty v poradí zákon. Tak, čo sa týka, pani predsedajúca, veľmi pekne ďakujem.
Vážené pani kolegyne, kolegovia, na rokovanie predkladám vládny návrh zákona o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, a to z dôvodu, že ochrana osobných údajov je jedným z ľudských práv, z ktorých časť agendy bola po zrušení funkcie podpredsedu vlády pre ľudské práva a národnostné menšiny k septembru 2012 delimitovaná z tejto časti na Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.
Návrh zákona o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov bol vypracovaný na základe Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na 2. polrok 2012. Predloženým návrhom zákona sa zabezpečuje dôsledná transpozícia smernice o ochrane fyzických osôb pri spracovaní osobných údajov a o voľnom pohybe týchto údajov, a to s ohľadom na pripomienky Európskej komisie z roku 2006, analyzujúc doterajšie aplikačné praxe, ako aj na rýchly rozvoj spoločenských zmien a vývoj informačných technológií, ktoré v značnom rozsahu zasahujú práve do oblasti ochrany osobných údajov.
Návrh zákona je zároveň koncipovaný tak, aby sa ním zabezpečilo plnenie úloh pre oblasť ochrany osobných údajov vyplývajúcich zo Schengenského akčného plánu Slovenskej republiky.
Návrh zákona poskytuje prehľadnejšiu úpravu práv a povinností osôb začlenených do procesu spracovania osobných údajov, čo predstavuje účinnejší spôsob na zabezpečenie rovnakého výkladu a uplatňovania pravidiel v oblasti ochrany osobných údajov, ktorá svojou povahou predstavuje neoddeliteľnú súčasť základných práv a slobôd. Sprehľadnením a zavedením jednoznačnej právnej úpravy sa posilní právna istota nielen fyzických osôb jednotlivcov pri ochrane osobných údajov a uplatňovaní ich práv, ale aj právna istota pri plnení povinností zo strany prevádzkovateľov a sprostredkovateľov spracúvajúcich osobné údaje.
Predpokladané znenie návrhu zákona predstavuje základné a súčasne nevyhnutné kroky pre konsolidáciu slovenského právneho poriadku v oblasti ochrany osobných údajov.
Tento návrh zákona bol predmetom riadneho pripomienkového konania a vláda Slovenskej republiky ho schválila na svojom rokovaní dňa 9. januára 2013.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a súčasne je v súlade aj s právom Európskej únie.
Čo sa týka stanoviska k spoločnej správe, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny schválil spoločnú správu k predmetnému návrhu zákona dňa 13. marca tohto roku. Predkladateľ, čiže ministerstvo spravodlivosti, sa stotožňuje so všetkými závermi vyplývajúcimi zo spoločnej správy výborov Národnej rady a má za to, že ich zapracovanie prispeje k skvalitneniu novej právnej úpravy v oblasti ochrany osobných údajov. Súčasne sa stotožňujem so spoločným hlasovaním o bodoch 1 až 12 a 14 až 46 s návrhom schváliť a osobitne s hlasovaním o bode 13 s návrhom neschváliť.
Po schválení príslušných pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedeným spôsobom odporúčam Národnej rade Slovenskej republiky schváliť vládny návrh zákona o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca, skončil som.
Skryt prepis

15.3.2013 o 12:43 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 12:47

Peter Gaži
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi v súlade s § 79 rokovacieho poriadku predložiť Národnej rade spoločnú správu výborov o prerokovaní vládneho návrhu zákona o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 358) vo výboroch v druhom čítaní.
Uvedený návrh zákona Národná rada Slovenskej republiky svojím uznesením č. 432 z 5. februára 2013 pridelila na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj, výboru pre obranu a bezpečnosť a výboru pre ľudské práva a národnostné menšiny ako gestorskému výboru. Uvedené výbory vládny návrh zákona prerokovali v určenej lehote a zhodne ho odporúčali Národnej rade schváliť s pripomienkami. Gestorský výbor nedostal žiadne stanovisko od poslancov tých výborov, ktorým návrh zákona nebol pridelený na prerokovanie.
Pripomienky, ktoré vyplývajú z uznesení výborov, sú uvedené v časti IV spoločnej správy. Gestorský výbor navrhuje hlasovať o pripomienkach nasledovne: spoločne o pozmeňujúcich návrhoch č. 1 až 12, 14 až 33 a o bode 37 s odporúčaním schváliť; spoločne o pozmeňujúcich návrhoch č. 34 až 36 a 38 až 46 s odporúčaním schváliť a samostatne o pozmeňujúcom návrhu v bode 13 s odporúčaním neschváliť.
Gestorský výbor odporúča Národnej rade aj zákon ako celok schváliť v znení pripomienok uvedených v spoločnej správe výborov.
Spoločná správa výborov bola schválená uznesením gestorského výboru č. 44 z 13. maca 2013.
Vážená pani predsedajúca, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

15.3.2013 o 12:47 hod.

Ing.

Peter Gaži

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 12:56

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pani podpredsedníčka Národnej rady. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci, sa predkladá na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na roky 2012 až 2016.
Účelom návrhu zákona je zlepšiť podmienky zaisťovania bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci zamestnancov.
Z tohto dôvodu sa navrhuje
- najmä zmena podmienok účasti zamestnancov na rekondičných pobytoch,
- vymedziť činnosť, pri ktorých bude zdravotná spôsobilosť na prácu podmienkou na vydanie preukazu, resp. osvedčenia, alebo dokladu o absolvovaní výchovy a vzdelávania na vykonávanie niektorých pracovných činností,
- aby preukazy a osvedčenia fyzickým osobám na vykonávanie odborných prehliadok a odborných skúšok vyhradených technických zariadení vydávali inšpektoráty práce.
Návrh zákona sa tiež zaoberá a predpokladá s cieľom reagovať na poznatky, ktoré za uplynulé obdobie vyplynuli zo samotnej aplikačnej praxe.
V súvislosti s navrhovanou právnou úpravou sa zároveň článkami novelizuje aj zákon č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a návrh zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch.
Skončil som, pani podpredsedníčka.
Skryt prepis

Vystúpenie

15.3.2013 o 12:56 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 12:58

Viliam Jasaň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som podľa § 73 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky vystúpil v prvom čítaní k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ako spravodajca určený Výborom Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 40 zo 7. marca 2013 a podal spravodajskú informáciu k návrhu zákona.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky svojím rozhodnutím č. 391 z 25. februára 2013 navrhol prideliť návrh zákona na jeho prerokovanie výborom a navrhol gestorský výbor vrátane lehôt na jeho prerokovanie. Súčasne predseda Národnej rady Slovenskej republiky konštatoval, že návrh zákona spĺňa všetky ustanovené náležitosti podľa rokovacieho poriadku Národnej rady a podľa legislatívnych pravidiel na jeho prerokovanie v Národnej rade Slovenskej republiky.
Vláda návrh zákona predkladá ako iniciatívny na základe Národného programu reforiem Slovenskej republiky. Jeho cieľom je pomôcť riešeniu zamestnanosti prostredníctvom aktívnych nástrojov politiky trhu práce.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
S ohľadom na oprávnenia, ktoré pre mňa ako spravodajcu výboru vyplývajú, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky po všeobecnej rozprave o podstate návrhu zákona uzniesla na tom, že podľa § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku Národnej rady prerokuje predmetný návrh zákona v druhom čítaní.
V súlade s § 74 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku Národnej rady a citovaným návrhom predsedu Národnej rady odporúčam Národnej rade Slovenskej republiky prideliť návrh zákona v druhom čítaní na prerokovanie: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti, výboru pre zdravotníctvo a výboru pre sociálne veci. Za gestorský výbor odporúčam výbor pre sociálne veci, pričom zároveň odporúčam, aby výbory, ktorým bol návrh zákona pridelený, ho prerokovali v termíne do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky.
Ďakujem. Otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie

15.3.2013 o 12:58 hod.

RSDr.

Viliam Jasaň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 13:02

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pani podpredsedníčka Národnej rady. Vážené pani poslankyne, páni poslanci, z poverenia vlády Slovenskej republiky vám predkladám návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti.
Ide o kľúčovú právnu normu, ktorá upravuje základné nástroje aktívnej politiky trhu práce. Tento zákon ponúka základné nástroje, ktorými štát, predovšetkým prostredníctvom úradov práce, sociálnych vecí a rodiny, podporuje ľudí, ktorí po prvé nemajú zamestnanie, aby sa opäť vrátili do pracovného procesu, ako aj začínajúcich živnostníkov a podnikateľov, najmä na regionálnom trhu práce.
Účelom návrhu novely zákona o službách zamestnanosti je upraviť najmä aktívnu politiku trhu práce tak, ako to vyplýva z časti 3.1. Zamestnanosť, Aktualizácie Národného programu reforiem Slovenskej republiky pre rok 2012, v ktorej sa uvádza sa, citujem: "Aktívne politiky trhu práce prejdú revíziou založenou na reálnom využívaní jednotlivých nástrojov a ich skutočnej efektivite. Vláda pritom položí dôraz na znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie. Systém bude zjednodušený najmä obmedzením počtu nástrojov a znížením administratívnej náročnosti pri implementácii aktívnych politík trhu práce. Zámerom je najmä prehodnotiť obligátnosť nástrojov tak, aby boli efektívnejšie a účinnejšie."
Predstavitelia ministerstva absolvovali v minulom roku viaceré rokovania so zástupcami Európskej komisie, Svetovej banky, OECD, ktorí hĺbkovo analyzovali vývoj nášho trhu práce a stav služieb zamestnanosti. S medzinárodnými inštitúciami sme konzultovali i tento návrh novely tak, aby sme zvýšili efektívnosť, účinnosť aktívnej politiky zamestnanosti a vo väčšej miere zabránili zneužívaniu viacerých príspevkov.
K rovnakému záveru dospela aj hĺbková kontrola Najvyššieho kontrolného úradu.
Chcem zvýrazniť skutočnosť, že novela zákona o službách zamestnanosti nesleduje konsolidáciu verejných financií, čo dokazuje aj rozpočet pre rok 2012, ale najmä efektívnosť, odstránenie plošnosti, adresnosť, zamedzenie zneužívania a, samozrejmá vec, pojíma aj regionálne odlišnosti.
Vo fáze prípravy zákona sme oslovili širokú odbornú verejnosť, uskutočnili sme niekoľko konzultatívnych rokovaní s Národnou radou občanov so zdravotným postihnutím. Výsledkom boli niektoré kompromisy, ktoré nebudú mať likvidačné dôsledky pre žiadne chránené dielne či chránené pracoviská, ale umožnia vo väčšej miere zabrániť zneužívaniu, pomáhať všetkým, ktorí to myslia poctivo, a naďalej garantujeme podporu každej chránenej dielni či pracovisku, ktorá rozbehne svoju činnosť a bude fungovať v prospech zamestnávania zdravotne postihnutých občanov.
Na záver by som chcel uviesť, že sa stotožňujem s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi uvedenými v spoločnej správe výborov Národnej rady Slovenskej republiky, a zároveň vás chcem požiadať o ich podporu.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, predkladaná novela zákona o službách zamestnanosti vytvorí priestor pre väčšiu flexibilitu poskytovania služieb, pre nezamestnaných vytvorí väčší priestor pre individuálny prístup s dôrazom najmä na boj s dlhodobou nezamestnanosťou. Vytvorí tiež väčší priestor na využívanie pozitívnych skúseností a úspešných nástrojov politiky zamestnanosti aj z iných krajín, najmä Európskej únie, a spolu s ďalšími opatreniami nám pomôže účinnejšie podporovať zamestnanosť na Slovensku, čo v súčasnej vážnej dobe je našou absolútnou prioritou.
Z týchto dôvodov vás žiadam o podporu novely zákona o službách zamestnanosti.
Skončil som, pani podpredsedníčka.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

15.3.2013 o 13:02 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:08

Jana Vaľová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady, pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som prečítala spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 362), vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 362 (ďalej len "gestorský výbor"), podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 418 z 5. februára 2013 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a bývanie, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. A poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Po tretie. Návrh zákona odporučili schváliť Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 183 z 26. februára 2013, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 147 zo 7. marca 2013, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 36 zo 7. marca 2013 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 72 zo 6. marca 2013. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport neprijal platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných členov výboru. Z celkového počtu 13 poslancov bolo prítomných 12, za návrh uznesenia hlasovali 6 poslanci, 4 boli proti a 2 sa zdržali hlasovania.
Po štvrté. Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré návrh zákona prerokovali, prijali 12 pozmeňovacích návrhov, ktoré máte všetci v písomnej podobe v tejto spoločnej správe.
Poprosím vás, pán predsedajúci, aby ste teraz otvorili rozpravu k tomuto bodu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

15.3.2013 o 13:08 hod.

PhDr.

Jana Vaľová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 13:12

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážená pani podpredsedníčka, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som sa zapojila do diskusie k zákonu o službách zamestnanosti. Nebudem to veľmi naťahovať, pretože mám iné povinnosti, dohodli sme sa s kolegyňou, že pozmeňovacie návrhy, o ktorých vám veľmi krátko poviem, prednesie kolegyňa.
Na výbore som vyjadrila všetky svoje námietky, v podstate aj v prvom čítaní, ktoré máme, ktoré sa budeme snažiť tými pozmeňovacími návrhmi vylepšiť prostredie, ktoré pripravuje vláda. Nehovorím, že všetky opatrenia, ktoré sú nachystané, sú zlé, určite nie, je tam kopu vecí, s ktorými sa dá súhlasiť, ktoré sú potrebné, až nutné. Na druhej strane vidím veľký priestor povedať, že práve jednej skupine obyvateľov, na ktorú sa naozaj málo prihliada, zdravotne postihnutým sa uberajú možno až nejaké možnosti lepšej existencie, čo mi je veľmi ľúto, pretože táto vláda si dáva prívlastok sociálna. Opakuje sa to stále a, bohužiaľ, musím to opäť len potvrdiť, že z toho, ako je návrh koncipovaný, mi to nevyplýva.
Takže dovoľte len, aby som vás oboznámila zhruba s pozmeňovákmi, ktoré budeme podávať.
Prvú vec, ktorú sme kritizovali v prvom čítaní, je vytváranie výborov a komisií. Sú koncipované tak, že majú 11 členov, navrhujeme, aby okrem záujmových združení, ktoré sú súčasťou tripartity, aby boli zahrnutí do týchto komisií aj ľudia, ktorí buď priamo pracujú s ľuďmi so zdravotným postihnutím, poprípade majú samotnú organizáciu, neziskovú organizáciu.
Druhá vec, ktorú budeme chcieť pozmeniť alebo vrátiť do pôvodného stavu, je dobrovoľnícka služba. Keď sme debatovali o tom, či dobrovoľnícka služba áno, alebo nie, tak hlavný argument bol, že, alebo aj v dôvodovej správe sa vlastne tento argument nachádza, že dobrovoľnícka služba sa odtiaľto musí vyhodiť, pretože máme zákon o dobrovoľníctve. Tu by som opäť pripomenula, že úlohou tohto príspevku nebolo možno to, aby ľudia pracovali len za náklady, za, ja neviem, za poistenie a za stravu, prípadne ubytovanie, ale išlo o to, aby sa formou tohto príspevku mohli aktivizovať. Veľmi často bol tento príspevok používaný práve pri sociálnych službách, ktoré aktivizoval, ako som spomenula, ženy napríklad po päťdesiatke, ktoré majú veľké problémy so zamestnaním. Naozaj by som ho prirovnala možno k takej buď predpracovnej príprave, alebo k aktivačnému príspevku, niečo v tom duchu, ale to odôvodnenie, ktoré som našla v dôvodovej správe, skutočne pre mňa nie je dostatočne relevantné. Preto by som takisto poprosila, aby bola šanca tento príspevok vrátiť späť, navrhujeme zmenu názvu tohto príspevku, aby sa naozaj nezamieňali pojmy.
Ďalší pozmeňovací návrh sa týka pracovných asistentov. Ich hodnotenie sa znižuje v tejto novele zákona z 90 % na 70 % priemernej mzdy. Problémom je, ono, keď to takto počujeme, zdá sa nám, že však to im stačí. Možno keby sme vedeli, aký problém je vôbec nájsť nejakého pracovného asistenta k zdravotne postihnutému, možno by sme mali v tejto veci opatrnejšie narábať s číslami. Každopádne viete sami, že tých 90 % vedel získať zdravotne postihnutý na svojho asistenta jedine vtedy, ak sa staral počas práce minimálne, alebo teda nie minimálne, ale musel mať na starosti aspoň troch zdravotne postihnutých. Takže preto si myslím, že to zníženie maximálnej hranice nie je žiaden motivačný prvok v hlavnom prípade preto, aby ľudia pomáhali zdravotne postihnutým v ich pracovnej činnosti.
Pokiaľ sa chceme tváriť, že, pokiaľ sa chcem tváriť, že chceme zdravotne postihnutých integrovať do spoločnosti, v tom prípade by aj tie legislatívne pravidlá, ktoré vychádzajú, legislatíva samotná, ktorá vychádza z vlády, by mala k tomu smerovať. A naozaj zatiaľ tieto opatrenia, ktoré som hovorila, zhoršujú možnosť zapojiť sa zdravotne postihnutému do procesu v spoločnosti.
Ďalšie ustanovenie, ktorého sa bude týkať pozmeňovací návrh, je povinnosť zapísania sa alebo nahlásenia sa zdravotne postihnutého na úrad práce. Tunák sa priznám, že mali sme trochu inú ambíciu, ale vzhľadom k tomu, ako rýchlo prebehol, sme sa dostali k tomuto zákonu, jednoducho povedané, volili sme teda alternatívu úplne vypustiť zo zákona tú povinnosť jeden mesiac, ktorú majú zdravotne postihnutí teraz, ak chcú získať príspevok pred zamestnaním, pri zamestnaní.
Tunák namieste by som ale rada povedať, že pôvodne sme mali naozaj záujem riešiť hlavne prípady, kedy sa stáva, a nie raz, že zdravotne postihnutý prechádza od zamestnávateľa k zamestnancovi po vzájomnej dohode. Nejde o žiadnu špekulatívnosť, jednoducho stane sa, tak jako zdraví menia svoje zamestnanie, rovnako sa to stáva aj zdravotne postihnutým; tých prípadov, určite, určite chápete, že týchto prípadov je veľmi málo, ale v tomto prípade sa stane, že zdravotne postihnutý bude nútený, nútený bude na jeden mesiac sa prihlásiť na úrad práce, to znamená nepracovať, čo sa mi zdá choré.
Takže ešte raz poviem, že síce predložíme návrh, že úplne vylúčiť, ale nepodarilo sa nám to spracovať tak, možnože ak by mal pán minister, ja som vo veľkej skratke povedala, o čo máme záujem, vravím, nestihli sme to pripraviť takto. Ak by tá myšlienka bola priechodná, tak verím, že pracovníci z ministerstva by sa na to aspoň pozreli a našli by spôsob, ako to zapracovať.
Posledná vec, ktorou sa zaoberá pozmeňovací návrh, je výška príspevku pre SZČO v prípadoch teda, že sa jedná o zdravotne postihnuté osoby. Tu by som poukázala na, nechcem to nazvať diskrimináciou, ale nenapadá ma to správne slovo, poukázala by som na nerovnakú, na nerovnakosť pri poskytovaní príspevku pre zdravých SZČO a pre zdravotne postihnutých SZČO. Ak máte schválený príspevok, tak zdravotne postihnutý má nárok na preddavok 30 %, vo výške 30 %. Keby sme si to rozobrali z tej praktickej stránky, zistíme, že v podstate ten zdravotne postihnutý má oveľa menšiu šancu získať na rozbeh svojej činnosti nejaké prostriedky. Takže preto sa mi zdá dosť nezrozumiteľná, nezrozumiteľné práve to, že zdravý človek dostane 60 % preplatených a zdravotne poistený dostane 30 % preddávkovej časti.
Toto sú také najväčšie otázniky, ktoré vo mne vznikali, na ktoré mi dostatočne ani neodpovedal pán, alebo nepochopil, neviem, či medzi nami vzniklo nepochopenie, ale, ale... Prepáčte a ďakujem. Mala som pocit, že mi dostatočne jasne nezodpovedal tieto otázky pán štátny tajomník na sociálnom výbore. Preto sme sa rozhodli teda podať takéto pozmeňovacie návrhy. Neviem, aké má stanovisko ministerstvo k tomu, ale teda budem veriť, že aspoň o tom budú premýšľať a debatovať, že či je niečo, nejaká z týchto výčitiek opodstatnená.
Tak ako pán minister hovoril, že dlhé hodiny rokoval aj s organizáciami zdravotne postihnutých, samozrejme, že je úplne jasne, že rokoval a rokovali a vzájomne sa dohodli. Len by som chcela podotknúť, že naozaj tých objektov alebo subjektov, ktorých sa to týka, je naozaj veľa. A nie všetci zdieľali rovnaké myšlienky, čo je takisto na druhej strane samozrejmé. Ale ak sa mi väčšina subjektov pristavila pri rovnakých bodoch, ktoré sa im zdajú až neprekonateľné pri ďalšej činnosti, tak asi na tom niečo pravdy bude.
Tak len by som vás poprosila, pán minister, že či by ste sa mohli potom vyjadriť opäť k týmto otázkam, ktoré som povedala, ktoré vlastne kolegyňa v ďalšom v rozprave prednesie.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

15.3.2013 o 13:12 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video