21. schôdza

18.6.2013 - 2.7.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.6.2013 o 11:40 hod.

Ing.

Ivan Švejna

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

11:14

Ľuboš Blaha
Skontrolovaný text
Len by som rád pripomenul kolegom z európskeho výboru, že o 12.00 v miestnosti č. 30 máme dneska zasadnutie. Ďakujem.
Skryt prepis

26.6.2013 o 11:14 hod.

PhDr. PhD.

Ľuboš Blaha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:14

Pavol Paška
Skontrolovaný text
Takže krátka prestávka a 11.10 budeme pokračovať v rozprave.

(Prestávka.)

(Po prestávke.)
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

26.6.2013 o 11:14 hod.

Mgr.

Pavol Paška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

11:14

Jozef Ježík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážená pani ministerka, pani spravodajkyňa, kolegyne, kolegovia, už to tu bolo spomínané, že boli prijaté viaceré pozmeňovacie návrhy, dovoľte, aby som ešte predložil svoj pozmeňovací návrh, ktorý obsahuje sedem bodov, z toho naozaj šesť je legislatívno-technického charakteru a jedno je iba, jedno upresnenie, ktoré vlastne vyplýva z praxe. Takže prečítam ten pozmeňovací návrh.
Pozmeňovací návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Jozefa Ježíka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 478).
V súvislosti s pozmeňujúcimi návrhmi vynímam body 90, 102, 128, 129 a 134 zo spoločnej správy na osobitné hlasovanie, keďže predkladám k nim rozšírený pozmeňujúci návrh. Tie jednotlivé návrhy teraz.
1. V čl. II 3. bode sa v § 11 ods. 2 označenie odkazu "2b" nahrádza označením odkazu "9a" a na konci sa pripája tento text:
Úvodzovky dole, Poznámka pod čiarou k odkazu 9a znie:
Úvodzovky dole, 9a. § 9d ods. 1 zákona č. 580/2004 Z. z. v znení zákona", číslo príslušného zákona bude dodané, "/2013 Z. z."
2. V čl. IV v 11. bode sa v § 79 ods. 1 písm. g) na konci čiarka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: úvodzovky dole, za prístupné a viditeľné miesto sa považuje vyvesenie cenníka vo vstupných priestoroch, v priestoroch čakárne alebo iných verejne prístupných priestoroch zdravotníckeho zariadenia a uverejnenie na webovom sídle poskytovateľa, ak ho má zriadené, úvodzovky hore.
3. V čl. IV v 11. bode sa v § 79 ods. 1 písm. zg) za slovo, úvodzovky dole, štáte, úvodzovky hore, vkladajú slová, úvodzovky dole, Európskej únie, úvodzovky hore.
4. V čl. IV v 15. bode znie, 15. bod znie:
Úvodzovky dole, 15. § 79 sa dopĺňa odsekom 11, ktorý znie:
Úvodzovky dole, (11) a ďalej formu, vzory výkazov a štruktúru výkazov podľa ods. 1 písm. zg) v elektronickej podobe zverejňuje ministerstvo zdravotníctva na svojom webovom sídle.“
5. V čl. VI sa za 4. bod vkladá nový 5. bod, ktorý znie:
„Úvodzovky dole, 5. V § 56 ods. 4 sa slová, úvodzovky dole, odseku 3, úvodzovky hore, nahrádzajú slovami, úvodzovky dole, odseku 4, úvodzovky hore.
6. V čl. VI sa za 5. bod vkladá nový 6. bod, ktorý znie:
Úvodzovky dole, v § 58 ods. 8 sa slová, úvodzovky dole, odseku 6, úvodzovky hore, nahrádzajú slovami, úvodzovky dole, odseku 7, úvodzovky hore.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Účinnosť tohto bodu sa navrhuje od 28. 10. 2013, čo sa premietne do ustanovenia upravujúceho účinnosť. A takisto v 5. bode sa tiež nasledujúce body primerane prečíslujú a účinnosť tohto bodu sa tiež navrhuje od 28. 10. 2013, čo sa premietne do ustanovenia upravujúceho účinnosť.
7. V čl. VI sa za 12. bod vkladá nový 13. bod, ktorý znie:
Úvodzovky dole, 13. V § 129 ods. 2 písm. m) a n) sa slová, úvodzovky dole, § 56 ods. 6, úvodzovky hore, nahrádzajú slovami, úvodzovky dole, § 56 ods. 7, úvodzovky hore."

Paška, Pavol , predseda NR SR
Prepáčte, pán poslanec. (Zaznievanie gongu.)
Dámy a páni, ja vás poprosím, venujte pozornosť rozprave.

Ježík, Jozef, poslanec NR SR
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú a účinnosť tohto bodu sa tiež navrhuje od 28. 10. 2013, čo sa premietne do ustanovenia upravujúceho účinnosť.
To je všetko. Ďakujem pán predseda.

Skryt prepis

26.6.2013 o 11:14 hod.

MUDr.

Jozef Ježík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:20

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Úvodzovky hore, úvodzovky dole, pán kolega, ale ja som čakal od vás, že poviete niečo k tomu, nie k úvodzovkám hore, k úvodzovkám dole, ale že poviete niečo k tomu, že čo sa tu chystá. To znamená, chystá sa organizovaná lúpež, ako olúpiť ľudí tejto krajiny, chorých ľudí, pre chorých ľudí, o štátne zdroje. Pre potreby súkromných spoločností. K tomu by som potreboval nejaké vyjadrenie vás ako predkladateľa iniciatívneho a z toho rozsahu, čo tu predkladáte, vyzerá, že tomu rozumiete, čiže nie úvodzovky hore, úvodzovky dole, ale jasné slovo, čo si myslíte o tom, čo sa tu deje.
A ešte tak som možno aj zabudol, že vlastne tá inšpirácia toho, že kto robí tak, že zvýši hodnotu niečoho, čo chce neskôr kúpiť. No ja si teraz, jak som dobre čítal, v jednom denníku bolo, že to sú takí tí tajní, ktorí zvýšili hodnotu niečoho, ktoré potom predali lacnejšie ako vôbec za tú hodnotu, o ktorú to zvýšili. Ja neviem, či to, aj toto je scenár, ono možno ten mostík by sa dal urobiť.
Vážení kolegovia, ale uvedomte si jednu vec, to sú peniaze týchto ľudí, to sú peniaze občanov tejto krajiny. Tým, že ste vyhrali voľby, to ešte ergo neznamená, že môžte robiť takéto hlúposti a zlodejstvá. To naozaj neznamená. Voľbou v parlamentných voľbách ste nedostali amnestiu na všetko toto, čo tu stvárate. Nedostali.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.6.2013 o 11:20 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:21

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán Ježík, predpokladám, že aj tento pozmeňovací návrh, nielen ten s tými 134 bodmi, ktorý ste predložili na poslednú chvíľu na výbor, ale aj tento, že ste písali sám. Možnože ste to pri písaní mali aj čítať, lebo evidentne ste to teraz videli prvýkrát a čítanie vám padlo ťažko. Ja by som sa pod čiernu zem od hanby prepadol, kebyže tu mám niečo, tváriť sa, že to je moja práca, môj návrh pozmeňovací a ani to len nemám prečítané. A preto si dovolím otázku: Koľko sebaúcty má asi taký poslanec Smeru, keď toto, takéto úbohé divadlo nechá so sebou robiť?
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.6.2013 o 11:21 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:22

Lucia Nicholsonová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja chcem oceniť, že za tým pultom sme videli takú neopozeranú tvár zo SMER-u, ja som sa s vami rada zoznámila týmto spôsobom a chcela by som vás ale poprosiť o niečo. Že pred chvíľou vystúpili pán poslanec Mihál, pán poslanec Novotný a polhodinové prejavy venovali tomu, aby zdôvodnili svoje pozmeňovacie návrhy. Tak ja by som sa vás napríklad chcela opýtať, že čo myslíte tou zmenou v bode 2, úprava v nadväznosti na potrebu vyplývajúcu z praxe, chcem vedieť teda, že čo priniesla aplikačná prax a prečo ste prišli s takýmto pozmeňovacím návrhom.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.6.2013 o 11:22 hod.

Lucia Nicholsonová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:23

Jozef Ježík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Tak určite som to nečítal prvýkrát. Samozrejme, že nie som právnik, takže tieto pripomienky vyplývajú z toho, čo pripravili aj právnici ešte z ministerstva, čo sa odkonzultovalo, aj takisto z Národnej rady pripomienky, ktoré sú. Všetko to boli legislatívno naozaj technické, okrem toho jedného bodu, čo povedala pani poslankyňa Nicholsonová. Tam ide o to, aby bolo jednoznačne zadefinované, kde sú tie viditeľné miesta, kde majú byť umiestnené, aby každý, aby to nebolo niekde skryté na mieste, kde normálni pacienti sa nedostanú, ale vlastne zákonná povinnosť by bola splnená, takže kvôli tomu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.6.2013 o 11:23 hod.

MUDr.

Jozef Ježík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:24

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda. Nebudem sa venovať konkrétnym technickým úpravám, myslím si, že môj kolega Jozef Mihál sa tu vyjadril dostatočne rozsiahlo a možno len, pani ministerka, by ste nabudúce nemuseli strápňovať svojich kolegov 134-bodovými návrhmi a jednoducho to na tom ministerstve pripraviť. A keď vaši ľudia nestíhajú, tak to predložte skrátka neskôr.
Ja by som rád povedal pár slov k zdravotným odvodom z dividend preto, lebo tá vec sama osebe nie je zlá. Ja si myslím, že zdravotné odvody z dividend majú svoje opodstatnenie, avšak keď sa takto, takto šeredne, takto jednoducho hrozne zle aplikujú, tak potom ich radšej nemajme žiadne, preto lebo to, čo navrhujete, a to, čo už aj ministerstvo, teda na jeseň už bolo zavedené, to jednoducho je, je katastrofa. Ako úplne prvé by mala byť úvaha, akým spôsobom chceme financovať zdravotníctvo, a tá najbližšia odpoveď v našich končinách a v tejto dobe je, že malo by to byť plne solidárnymi platbami. To znamená, každý platí nejaké percento svojho príjmu a všetci dostanú nejakú zdravotnú starostlivosť. To, že tá zdravotná starostlivosť je, je slabá, nedostatočná, že všetci chceme, aby bola lepšia, to je v poriadku, ale v zásade to, čo každý dostane, je nejaká nízka úroveň základnej alebo zdravotnej starostlivosti, respektíve základnej zdravotnej starostlivosti. To znamená, že zásluhovosť tu neexistuje, preto lebo napríklad zásluhovosť existuje v dôchodkoch, kto si viac zaplatí, o to väčší dostane dôchodok. Takáto zásluhovosť nie je v zdravotných odvodoch, preto lebo kto viac zaplatí, nedostane viac zdravotnej starostlivosti, je to niečo ako základné vzdelanie, všetci dostanú rovnaký verejný statok, v tomto prípade základná zdravotná starostlivosť. Preto je to plne solidárna platba, toto je mimoriadne dôležité si uvedomiť, my financujeme naše zdravotníctvo plne solidárne. Plne solidárne znamená, každému zoberieme z jeho príjmov nejaké percento, v tomto prípade je to: 4 % zaplatí zamestnanec, ďalších 10 % z hrubej mzdy zaplatí zamestnávateľ, ale je logické, že aj na tie peniaze musí zamestnanec zarobiť. My teda financujeme zdravotníctvo štrnástimi percentami z hrubej mzdy a logicky, keď niekto zarába raz tak viac, tak raz tak viac platí, keď zarába trikrát viac, platí trikrát viac, to ide až po strop. A všetci dostanú presne to isté. Presne tú istú zdravotnú starostlivosť. Toto je v poriadku, tento vzťah, ja osobne som presvedčený o tom, že základná zdravotná starostlivosť by mala byť verejný statok, nakoniec myslím si, že nikto, ani pravicoví politici sa nechcú dožiť situácie, že niekto nebol ošetrený, vykrvácal na ulicu, na ulici a tak ďalej, toto predsa nechceme. Čiže zrejme existuje široká spoločenská zhoda na tom, že základná zdravotná starostlivosť je verejný statok, to po prvé, a po druhé, financujeme to plne solidárne. To znamená, až po nejaký strop zoberieme každému nejaké percento z jeho príjmov.
No a teraz je otázka: Z akých príjmov? Keď niekto zarába 1 000 eur ako hrubú mzdu, tak tento človek 140 eurami prispieva na chod zdravotnej starostlivosti. Keď niekto má ale 1 000 eur z dividend a žiadne iné príjmy, tak neprispieva vôbec, pokiaľ teda odhliadneme od toho, od toho minimálneho zdravotného odvodu vo výške 50 eur. Ale aj keď neodhliadneme, no tak ten, kto má 1 000 eur dividend, platí len 50 eur, 56, to je, to sú, to je minimálny zdravotný odvod, a ten, kto má hrubú mzdu 1 000, no tak ten platí 140. Toto je, samozrejme, nespravodlivé, a preto bolo by dobré to zmeniť, len, preboha, nie tak, ako to spravilo ministerstvo zdravotníctva, bolo by dobré to zmeniť napríklad tak, ako som to už dávnejšie pred rokmi navrhol, v odvodovom bonuse. A síce mali by sme spraviť takúto vec, že zhrnieme na jednu kopu všetky príjmy daňovníka. No a to teraz nie je, že ľavicové, pravicové. Toto je jednoducho technikália, ktorá je napr. aj navrhnutá v projekte UNITAS. Dáme na kopu všetky príjmy daňovníka. To znamená, máme daňovníka, ktorý robí za tisíc eur hrubú mzdu, plus má niekoľko eur dividend, má niekoľko eur úrokov, má niečo z prenájmu, povedzme, že je dohodár, niečo má na živnosť. Všetko, všetko dáme na jednu kopu a z toho on zaplatí zdravotný odvod. A, samozrejme, na tú kopu musíme zahrnúť aj, zahrnúť aj dividendy. V tomto prípade má zmysel, má opodstatnenie zdravotný odvod z dividend.
Mimoriadne dôležité je ale povedať, že keď raz tento človek a jedno, akým príjmom naplní ten strop, tak potom už mu musíme dať svätý pokoj. To znamená, keď strop je dnes, trojnásobok je to? Teraz už bude päťnásobok. Samozrejme, ďalšia vec je, že ten strop je príliš vysoký, ale to nechajme teraz bokom. Tak strop je päťnásobok priemernej mzdy a keď niekto má päťnásobok povedzme dividend, alebo štvornásobok priemernej mzdy má dividendy a štvornásobok priemernej mzdy je jeho mzda, tak on nemôže platiť z osemnásobku. Nemôžme mu to len tak sčítať, resp. nemôžme mu z každého, na každý druh príjmu mu uvaliť tie zdravotné odvody, ale musíme to dať najprv na jednu kopu, sčítať a potom povedať: Dobre, tu je strop. Je úplne jedno, milý občan, akým spôsobom tvoj strop naplníš, dosiahneš, z toho zaplatíš tých 14 % a si vybavený. Splnil si si svoju solidárnu spol..., svoju solidárnu povinnosť voči spoločnosti, čo sa týka financovania zdravotníctva. Takto majú zdravotné odvody z dividend svoje opodstatnenie a nijak inak.
To, čo spravilo ministerstvo zdravotníctva, je, že okrem toho normálneho stropu na hrubú mzdu a príjmy teda zo závislej činnosti, zriadilo ďalší strop, ktorý je oveľa vyšší, ktorý je na úrovni, opäť poprosím kolegu Mihála o pomoc, (Reakcia z pléna.) ktorý je na úrovni 144-tisíc eur a to je vlastne nejaká dodatočná platba. Čiže keď máte človeka, ktorý zarába päťnásobok priemernej mzdy, on si tam zaplatí svoju, až po strop, splní si svoju solidárnu povinnosť voči spoločnosti a zaplatí maximálne odvod, zdravotné odvody z tej mzdy, ktorú má, a keď tento človek má ešte dividendy, tak my ho skásneme navyše. To je čistá dodatočná daň. On, samozrejme, za ňu nič nedostane a ani už nemá prečo prispievať, lebo už z tých odvodov, z tej svojej mzdy prispel. A toto je nebezpečné, mimoriadne nebezpečné z pohľadu, ktorý sa už netýka priamo ministerstva zdravotníctva, ale výberu daní. Totiž pre takéhoto človeka sa táto dodatočná povinnosť, ktorá je teraz zavedená, že sa budú platiť zdravotné odvody z dividend len tak mimo všetkého, ako keby nič iné neexistovalo, a navyše retroaktívne, ako sme počuli, pre tohto človeka je to čistá daň a takýto človek potom neplatí 19 % daň z príjmu, resp. 25 od nejakej hranice, alebo 23, pokiaľ vlastní firmu, lebo tá mu vypláca dividendy. Pre takéhoto človeka je tá daň z príjmu 23 %, ktorú platí jeho eseročka, a ďalších 14 % z toho, čo ostane. My mu tak zdvihneme z 23 približne na 31 % daň, daň z príjmu, on nemá za to nič navyše. Keby tie dividendy nemal, tak by to, samozrejme, platiť nemusel z iných príjmov a tak ďalej.
Toto, ctení kolegovia zo SMER-u a takisto aj pani ministerka, ale najmä Peter Kažimír si zrejme neuvedomujete dostatočne, lebo tí ľudia, ktorí tú daň majú platiť a ktorí zároveň vidia, ako sa v tomto štáte kradne, si povedia, ja to jednoducho platiť nebudem, a vyhnú sa tejto povinnosti. Môžte prijímať zákony, aké chcete, ale výsledok bude, že budete buzerovať akurát poctivých ľudí a tí, ktorí sa vyhnúť chcú, sa vyhnú. Výsledok bude, že celkový výnos daní bude menší. No ten celkový výnos daní ale nevie byť menší tak, že niekto si vyráta, ja mám svoju povinnosť xy, z toho zaplatím iba dve tretiny a zvyšok nezaplatím, kašlem na to. Toto si žiaden daňovník nedovolí spraviť preto, lebo príde mu daňový úrad na kontrolu a, samozrejme, skásne mu aj ten zvyšok, keď sa niekto bude moc brániť, skončí v base. Preto tento človek tie príjmy ani len neprizná, ani len ich nevykáže, z ktorých by mal potenciálne platiť nejakú, nejaké zdravotné odvody z dividend.
Keď ale on tie príjmy nevykáže, tak sa stane to, že súčet všetkých produktov a služieb bude menší, ako by mohol byť. No a súčet všetkých produktov a služieb je naše HDP. To je vlastne veľkosť našej ekonomiky, ktorá neporastie tak, ako by porásť mohla, a preto aj ministerstvo financií už štyrikrát tento rok muselo korigovať odhady rastu HDP, začali pri 2,2 % a dnes sú pri 0,5. Preto lebo uvedomte si, keď sa daňovník, keď neprizná tisíc eur, lebo sa mu z nich nechce platiť dividendy, zdravotné odvody, tak týchto tisíc eur ani neputuje do HDP, a to sa prejaví! Nemci hovoria, Kleinvieh macht auch Mist, malý dobytok tiež kaká, aby som to tak jednoducho preložil, a toto kvapka po kvapke sa nazbiera a rast HDP nie je 2,2 %, ale 0,5 a budeme radi, keď vôbec nejaký rast bude. Keď je nižší rast HDP, zákonite sú nižšie výnosy daní z príjmov.
Včera sme sa mohli dozvedieť, opäť raz chýbajú stovky miliónov eur v štátnej kase, lebo sú o stovky miliónov eur nižšie dane. Ale vy ste si to sami spôsobili! Ja som vás presne na toto upozorňoval na jeseň, že keď to spravíte, tak ľudia sa vám vyviažu z povinnosti platiť dane. Nie, tu ste, ctení poslanci, odhlasovali strašidelné veci. Vám to jednoducho len nedochádza, to je približne asi ako keby ja som mal diskutovať na tému operácia slepého čreva, tak zrejme by som tiež len sa mohol, nemusel na niekoho spoľahnúť, ale tejto problematike sa venujem roky a chápem, že keď vy sa nevenujete, tak nemôžte o tom vedieť dostatočne. Ale verte mi, že deje sa teraz presne to, čo som, pred čím som varoval na jeseň, tie výnosy daní sú nižšie a nižšie a budú ešte ďalej klesať, lebo vy vašimi opatreniami to spôsobujete. To, čo idete teraz prijať, tak opäť zhoršíte situáciu, lebo to robíte retroaktívne. Preto je veľmi nebezpečné zasahovať do daňového systému. A ako som práve pred chvíľkou vravel, tak zdravotný odvod z dividend je daň. Nemá zmysel sa tváriť, že to je odvod, to je niečo iné. Nie, to je daň a tu sa robia mimoriadne neodborné zásahy do daňového systému a navyše na poslednú chvíľu cez pána Ježíka, ktorý dôjde so 134-bodovým pozmeňovacím návrhom. Takto sa zákony nerobia, lebo na to doplatíme my všetci a v tomto prípade konkrétne tým, že tie výnosy z daní sú nižšie a nižšie, ako sa predpokladalo, a aj tam už to nebol prvý odhad, ale možnože tretí alebo štvrtý, kedy štvrtýkrát po sebe alebo tretíkrát po sebe ministerstvo financií muselo znížiť daň, odhad na dani z príjmov. To ešte nehovorím o dani z dividend, len tie nádoby sú prepojené. Lebo vy keď uvalíte 14 % zdravotný odvod na dani z dividend, tak ľudia prestanú platiť daň z príjmu, lebo oni sa nedokážu vyhnúť povinnosti platiť zdravotný odvod z dividend bez toho, aby sa vyhli povinnosti platiť daň z príjmu. To sú spojené nádoby. Vy tu urobíte fatálne rozhodnutie a pocítite to na dani z príjmu.
Ďakujem veľmi pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.6.2013 o 11:24 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:39

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ako sa hovorí, to by jeden nepovedal, čo s čím súvisí, že naozaj sa to celkom plasticky a tak zrozumiteľne pán Sulík pokúšal povedať. Otázne je, že či to malo zmysel. Naozaj je to dvojité zdanenie, dodatočné zdanenie, ale hovorím, keď už by sa štát rozhodol, že potrebuje zdroje, tak slušné krajiny majú normálnu slušnú daň z dividend. Toto, čo je tu, je účelová vec. A teraz si zoberte, že čo ste dali v šanc. V šanc, že vás niekto dvakrát sem poslal alebo poslal pani ministerku s tým, aby to novelizovala, len kvôli tomu, aby to bilančne vyšlo o niekoľko desiatok miliónov eur, tak v šanc ste dali aj to, že Kažimír nespí po nociach, lebo sa mu neplnia príjmy. Čiže kvôli tak malej veci z tohto pohľadu, že, z pohľadu, že my sme tu štát. My máme zodpovednosť za 5,5 milióna ľudí.
Pani ministerka, vy máte zodpovednosť možno za tých vašich chlapcov, ktorým ste niečo sľúbili, ale my máme zodpovednosť za tých 5,5 milióna ľudí a ja som naozaj zvedavý, kto v SMER-e si to uvedomuje. Ja tipujem pána Kažimíra, že sa trhá zo sna aj kvôli tomu, že niekto dvakrát sem vás poslal s takouto hlúposťou.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.6.2013 o 11:39 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:40

Ivan Švejna
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja skôr teda zareagujem na slová Richarda Sulíka, no nezdieľam úplne ten názor, že z každého, zdôrazňujem, z každého príjmu sa majú platiť dane a odvody, pretože jednoducho sú niektoré tradičné oblasti, ktoré sa tradične nezdaňujú alebo sa nezodvodňujú bežne vo svete. A podľa mňa táto honba, že zdaniť a zodvodniť všetko, čo sa hýbe, v úvodzovkách, vlastne tým sme vypustili džina z fľaše. A potom, kto vlastne prevzal tú moc, tak jednoducho toto, tie zdravotné odvody doviedol do ad absurdum. To znamená, možno skutočne treba, treba zvážiť to, že ak to má byť takto, tak radšej nech tie zdravotné odvody jednoducho nie sú v tých dividendách.
A možno ešte jednu vec chcem povedať, že nerobíme akékoľvek opatrenie na nejakej zelenej lúke, ale vždy proste ľudia porovnávajú to, čo bolo, a to, čo je. To znamená, to bývalé status quo s tým súčasným stavom. A jednoducho, keď to, keď to príliš výrazne zmeníte, v tomto prípade príliš zvýšenie daňového a odvodového zaťaženia pre podnikateľov, jednoducho tí ľudia sú homo ekonomikus, oni sa prispôsobia a jednoducho nakoniec to môže dopadnúť tak, a robia to, že teraz napr. nevyplácajú si dividendy. To znamená, z čoho budú sa potom tie zdravotné odvody platiť, pretože tí ľudia budú motivovaní nevyplatiť si to.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.6.2013 o 11:40 hod.

Ing.

Ivan Švejna

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video