25. schôdza

15.10.2013 - 30.10.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.10.2013 o 10:27 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

10:14

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Návrh zákona je naozaj iba tou kľúčovou, kľúčovou myšlienkou, ktorej sa venuje boj proti daňovým únikom. A vzhľadom na to, že už sme tento zákon novelizovali minulý rok, musím povedať, že je to reakcia na výsledky aplikačnej praxe z posledných mesiacov a je reakciou na masové nepoužívanie registračných pokladníc, respektíve používanie falošných pokladníc, respektíve v snahe na ďalšie a ďalšie... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Pán minister, poprosím vás. Páni poslanci, poprosím vás o pokoj.
Nech sa páči, pán podpredseda.

Kažimír, Peter, podpredseda vlády a minister financií SR
... respektíve na ďalšie a ďalšie snahy, ktoré momentálne dneska odhaľuje aj v spolupráci s finančnou správou už aj verejnosť na základe fungovania bločkovej lotérie. Takže je to reakcia na veľkú mieru arogancie zo strany tých, ktorí registračné pokladnice nepoužívajú, alebo používajú spôsobom takým, že sa podieľajú na daňových únikoch.
Čiže reagujeme na krátenie prijatých tržieb a navrhujeme také povinnosti pre výrobcov, dovozcov a predajcov registračných pokladníc, podnikateľov, ako aj servisné organizácie, ktoré umožnia našim kontrolórom ľahší prístup k údajom zaevidovaným v elektronických registračných pokladniciach a uľahčia kontrolu ich používania.
Navrhujeme aj novú úpravu sankčných deliktov a sprísnenie pokút z dôvodu, že podnikatelia, ktorí majú povinnosť používať tieto pokladnice, svoju povinnosť nedodržiavajú a dnešné sankcie sa ukazujú ako málo účinné. Tak isto v prípade, že udelená pokuta by nebola zaplatená v lehote splatnosti, ustanovujeme zákaz predávať tovar alebo poskytovať službu. A ak tento zákaz bude podnikateľom porušený, tak je tu návrh uloženia pokuty v rozmedzí 10 až 40 000 eur.
Musím povedať, stal sa nám zážitok  z minulého týždňa, áno, keď jedna historicky známa reštaurácia bola presne na základe duchu takéhoto zákona, pretože tento zákon ešte nie je platný, úplne, ale úplne zatvorená, pretože nič v nej nebolo legálne. Ľudia zamestnaní načierno, alkohol načierno, cigarety načierno, registračná pokladnica načierno, dokonca aj živnosť načierno, vlastne na úkor firmy, ktorá o tom ani nevedela, že živnosť je registrovaná na ich firmu. Reštauračné zariadenie v centre Bratislavy.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

17.10.2013 o 10:14 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:17

Štefan Hreha
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani predsedajúca, dovoľte mi, aby som ako spoločný spravodajca predniesol spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (tlač 609), vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor, podáva túto spoločnú správu výborov o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu:
Národná rada uznesením č. 729 z 3. septembra 2013 pridelila vládny návrh zákona týmto výborom: výboru pre financie a rozpočet, ústavnoprávnemu výboru a výboru pre hospodárske záležitosti. Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládnom návrhu zákona stanoviská poslancov Národnej rady. K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory tieto stanoviská: odporúčanie pre Národnú radu schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi – výbor pre financie a rozpočet, uznesenie č. 215 zo dňa 8. októbra 2013, ústavnoprávny výbor, uznesenie č. 310 zo dňa 9. októbra 2013, a výbor pre hospodárske záležitosti, uznesenie č. 207 zo dňa 8. októbra. Z uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom III tejto správy vyplynuli pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú uvedené pod bodom IV tejto spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča o bodoch spoločnej správy hlasovať takto: o bodoch spoločnej správy č. 1 až 18 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice, vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov, schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov bola schválená uznesením gestorského výboru č. 227 zo dňa 14. októbra.
Ďakujem, pani predsedajúca, skončil som, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

17.10.2013 o 10:17 hod.

Ing.

Štefan Hreha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:20

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, vážené kolegyne, kolegovia, vážení občania, pokúsim sa byť stručný, niekedy sa mi to podarí. K tomuto ja chcem vyjadriť netradične ako opozičný poslanec a skutočne opozičný poslanec aj miernu pochvalu pre ministerstvo financií, že sa pustilo do malej bitky, ale predsa dôležitej, a to, že ochrániť aj svojich podnikateľov, kamenných obchodníkov, ale aj ľudí, ktorí sa zdaňujú tu. A tým, že tu sú ľudia, ktorí využívajú to, že máme hraníc strašne veľa a máme veľa aj štátov okolo nás, tak nám zvyknú sem prísť ponúkať všeličo a nie celkom rešpektujú podmienky, ktoré sú v danej krajine štandardom. Takže toto chcem oceniť, že v praxi, čo to znamená, celkom elegantne možno sa to začína riešiť.
Vyjadrujem určitú obavu o aplikáciu, ale to nám život ukáže, že čo to urobí. V praxi to znamená aj to, a to chcem využiť, túto príležitosť, teda však sa v tomto niekedy niekto aj pozerá, že čo sa stane. Stane sa to, že prijatím tohto zákona bude možné, trebárs aj pánovi Konštiakovi to odkazujem zo zväzu obchodu, ale aj prevádzkovateľom jednôt, ale aj nezávislým obchodníkom, že keď sa vám na námestí alebo na nejakej ulici postaví nejaké chladiace auto z Poľska, alebo to je jedno skade, a začne predávať bez ničoho, tak máte právo sa spýtať svojho starostu, že či keď mu vydal povolenie, že či si pýtal od neho náležitosti, ktoré teraz budú povinné, a medzi povinné náležitosti, ktoré starosta si musí pýtať k tomu, aby vydal povolenie na takýto predaj, je aj kópia knihy o tom, že je zaregistrovaný s ERP-ečkou. Takže to odporúčam vrelo všetkým prevádzkovateľom, aby sa svojho starostu pýtali. A verím, že starostovia nebudú mať s tým problém, že toto budú skutočne aj, tak oni to musia, však samozrejme, veď teda by mali, lebo tam je možnosť to, kontroly cez NKÚ, ale verím, že aj v reáli im bude na tom záležať, aby toto si, túto povinnosť splnili. Myslím, že to pomôže.
Budeme musieť sa zamyslieť ďalej v tej aplikácii. Ešte k tomu, že už teda sa zaregistroval, ešte aby tu aj niečo nechal. To je tiež dôležité. Lebo ja to chcem povedať filozoficky. Lebo úlohou nás, zákonodarcov, nie je nastavovať parametre tak, aby zahraničným obchodníkom sa u nás dobre podnikalo. Úlohou našich, nás, zákonodarcov, je nastaviť parametre tak, aby sa obchodníkom v našej krajine dobre podnikalo, hej, čiže to je kľúčové, takto by sme tomu mali rozumieť. A dovolím si povedať, že pre obchodníkov, ktorí sú nie registrovaní u nás, nie je až takou veľkou povinnosťou byť v nastavení psychologickom, že aby sa im tu dobre podnikalo. A to by možno stálo za malý pokus, že ho urobiť, že čo by sa stalo niekomu, nášmu obchodníkovi, keby si naložil plnú dodávku mäsa, niekde v Poľsku v malej dedinke ju otvoril a začal predávať. By som bol sakramentsky zvedavý, že, že ako by sa k nemu správali. Takže to je, hej, aby sme sa parametricky nastavili, že čo je našou úlohou. Čiže ja zase až takú ústretovosť v jednom ustanovení, ktoré ste tam dali, že ak registroval, registrovať na daň z depeháčky, sa mohol prebrať iba v Bratislave, čo bolo možno mierne obťažujúce, tak upravujete, že po roku 2016 vzhľadom na nejaké aplikačné problémy bude možné hocikde. Ja by som sa toho nechytal, kľudne by som to nechal tak, ako je to teraz, hej. Ale to je vecou názoru v tomto. Čiže toto, aby sme sa nastavili.
My musíme byť spravodliví a už príde aj určitá magická hranica, že budeme musieť okrem toho, že sme spravodliví, budeme musieť aj pomôcť tým našim kamenným obchodníkom, aby prežili, aby sa tu v konečnom dôsledku nestalo to, že nebudú, a budú tu iba dodávky z cezhraničia a potom tu budú veľké hviezdy, ktoré sa zdaňujú v úplne iných domiciloch, a naša slovenská enkláva na Cypre bude sa, sa rozrastať. Však my sme podľa mňa už úkaz, hej, aj na Cypre, hej, že s tým, že koľko toho tam je. A ak, pán minister, tento malý boj, a tým som začal a tým aj skončím, že tento malý boj, ktorý ste vyhlásili v rámci toho, že chcete byť spravodlivý, dokonáte aj v aplikácii, že sa to podarí, tak potom by som odporúčal ešte jeden front otvoriť, a to je front cyperský. Ale teraz ma nepochopte, že vyhlasujem vojnu Cypru, alebo teda... (Vyslovené s pobavením.) Nie. Aby sme skúsili nájsť, a viem, že to ste tu minule dôvodili, že ako sa to nedá, alebo čo teda keď... (Reakcia predkladateľa.) Nie, hovorili ste, aké je to náročné, takže tomu verím. Ale viete, keby to bolo ľahké, tak to robí každý. Takže tak sa na to pozrime. To je aj výzva, hej, pre skutočného chlapa je to výzva, že je, keď je to ťažké, to znamená, že to, aj to vedel, že aj v nejakom takom, že keď, vtedy ma to začne zaujímať, keď je to ťažké, respektíve keď niekto povie, že sa to nedá, no.
Takže minimálne, a teraz len nahlas rozmýšľam, nemám to prerozmýšľané, že možno by sme mohli rozprávať o nejakom, keď v tom druhom cyperskom fronte, o nejakej tabuľke daňovej lojality alebo o niečom takom, hej. Že môžme rozprávať o tom, že nech sa páči, však ono nemôžme obmedziť sa zdaňovať v rajoch, ale môžme hovoriť, že sa zdaňujú v rajoch. A môžme, vy ako orgán požívajúci vážnosť, hej, môžte teda deklarovať, že ako je kto lojálny k svojmu štátu, jazdí po týchto cestách, síce deti tu už nemajú v školách, poväčšine, ale častokrát sa vyjadrujú. A tento, by som povedal, index daňového lojality alebo tabuľka daňovej lojality by možno ako na začiatok, ako dávam do pozornosti, či by ste sa týmto smerom možno nepustili.
A neviem, či som ho vám hovoril, ministrovi Kaliňákovi som hovoril, to je určite taký starozákonný žalm, a verím, že v tom budete pokračovať, jak sa hovorí: Bol som starec... Teda bol som mladík, teraz som starec, ale nevidel som spravodlivého opusteného a jeho deti žobrať o chlieb. Mimoriadne pekný žalm. A naozaj pre vás mimoriadne dôležitý, lebo určite, vy keď budete spravodlivý, tak tento žalm sa vám naplní. Čiže spravodlivosť v tomto prípade je jedna malá, malá vojna, ktorú ste začali, a ešte jedna, ktorá vás čaká.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.10.2013 o 10:20 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:27

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Na podporu vami uvádzaných argumentov, pán poslanec, ja sa len krátko vyjadrím v duchu toho, čo som aj v prvom čítaní prezentovala pri cykle predložených zákonov, ktoré majú sprísniť či už účtovnú, daňovú alebo aj takúto pokladnično-registračnú snahu. Nikto nie je proti tomu, aby sa zmierňoval výkon kontroly pri plnení povinností predajcov, ale správne je to vtedy, ak nedochádza k asymetrii, ak rovnaký meter a rovnaký drobnohľad je určený aj na výkon verejnoprávnych inštitúcií, ústredných štátnych orgánov a tak ďalej.
Takže vrátime sa len k takému ľudovému prísloviu: Robme poriadok dole, pred cudzími prahmi až po tom, ak si vyčistíme špinu pred tým vlastným. Myslím si, že vláda aj ministerské orgány majú morálne právo predkladať takéto sprísňovacie zákony, takéto mechanizmy až po tom, ak nás presvedčí, že je sama čistá a že je kompetentná a morálna takéto sprísňovacie návrhy a mechanizmy dole do života uvádzať.
Túto vnímam výraznú asymetriu. A s tým, a budem sa dovolávať toho, aby táto asymetria, aby sme sa s ňou aj v rámci tohoto parlamentu, aj v rámci legislatívnej činnosti vysporiadali. Žiada sa tu rovnováha. Nemožno žiadať dole od občanov, na ktorých šijeme najväčší bič, správnosť, precíznosť, plnenie povinností bez toho, aby sme my ako vládni činitelia alebo ako poslanci nešli príkladom.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.10.2013 o 10:27 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:29

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja by som snáď v reakcii na pána poslanca Hlinu. Ďakujem za pochvalu, nevídaná vec. Ale stále platí, a tá podaná ruka na spoluprácu v oblasti boja s daňovými únikmi, ten konsenzus naprieč politického spektra v oblasti boja s daňovými únikmi je namieste.
Chvíľami, z času na čas aj ja sa môžem samozrejme posťažovať na to, že sa na niektorých agendách tá alebo oná politická strana chce trošku priživiť, lebo pritvrdzovanie pravidiel samozrejme so sebou prináša aj odpor: a prečo si trošku akože neomočiť prsty v rane?! Z tohto pohľadu musím povedať, že ten súboj musí byť konzistentný a musí byť trvalý, pretože úroveň vzťahu štátu k občanom a úroveň vzťahu občanov k štátu z hľadiska platenia daní sa dostala na veľmi, veľmi nízku úroveň. Nechcem prejsť do krčmovej rétoriky, ktorú som tu mal často ja možnosť počuť. Odo mňa túto rétoriku nebudete, sa jej proste nedožijete, ale máme problémy s platením daní, samozrejme, zo strany nielen občanov, ale aj podnikateľov.
Viete veľmi dobre, za posledné dni zverejnené štatistiky, vyše 60 % právnických osôb, eseročiek, akciových spoločností má nulovú daňovú povinnosť. Posledných päť rokov, štvrtina z nich neplatí posledných päť rokov ani jedno euro daní, každý jeden rok mali nulovú daňovú povinnosť. Odborne sa tomu hovorí agresívne plánovanie.
Agresívne daňové plánovanie, je to taký milý odborný výraz, ktorý neznamená nič iné len, že tie firmy si plánujú, mnoho z týchto firiem si plánuje stratu a nechce proste zaplatiť ani euro. A to už či sa to robí spôsobom tým, že sa žije na útraty, cez výdavky danej firmy, čo sa deje v menších firmičkách, samozrejme. Alebo má to smerovanie dokonca až k nadnárodným korporáciám, kde ide o tzv. transfer pricing, to znamená, vycuciavanie aktív a daňového základu do inej krajiny, často nie vždy len daňového raja, často do proste krajiny pôvodu matky, lebo, bohužiaľ, a to je ináč ten pohľad, pohľad možno vzťahov podnikateľa ku svojej krajine, že existujú naozaj investori zahraniční, ktorí si radšej zdania zisk u seba doma vyššou daňovou sadzbou. Tomu už hovorím, že to je iný pohľad na vec, iný pohľad na vec.
Ak sa, ste sa pýtali na Cyprus. Cyprus už dávno nie je hlavnou najzaujímavejšou destináciou pre tieto účely. Musím pripomenúť históriu z minulého roku, keď sa schvaľoval program pomoci Cypru, kde Slovensko spolu ešte s dvoma krajinami, s Fínskom a Rakúskom, blokovalo prijatie tejto pomoci až do momentu nápravy v oblasti výmeny daňových informácií. A môžem vám povedať, že skúsenosť z predchádzajúceho obdobia bola nasledovná: Ak sme sa opýtali na nejakú firmu alebo mali sme snahu dostať nejakú informáciu od cyperských daňových orgánov, predtým priemerná odpoveď trvala vyše 700 dní. Viete si asi predstaviť, aká aktuálna, hodnotná mohla byť informácia po sedemsto dňoch naťahovania. Zázračným spôsobom sa od tejto udalosti, ktorá sa udiala minulý rok na jeseň, to znamená od prísľubu a od písomnej zmienky v memorande o pomoci, sa táto lehota skrátila na pár týždňov. Považujem to za veľmi, veľmi dobrý výsledok, opäť čiastkový, týkajúci sa jednej krajiny. Ale len pre vašu informáciu, predvčerom podpísalo Švajčiarsko, sa prihlásilo k zmluve, k modelovej zmluve OECD o výmene daňových informácií. Je to tá istá modelová zmluva, o ktorej som tu hovoril, myslím si, že na minulej alebo predminulej schôdzi, a je to len a len znak toho, že daňové raje v celosvetovom meradle sú na ústupe, a to na základe rozhodnutia, povedal by som, takého celosvetového hnutia alebo agendy, ktorá smeruje k potieraniu daňových únikov. A treba povedať, že sa to deje vlastne kľúčovo na základe zhody na úrovni G20 alebo G8, to znamená, už aj tí najväčší krstní otcovia na tomto svete sa proste zhodli na tom, že daňové raje sa nebudú ďalej rešpektovať. A to vzhľadom na to, že sme päť rokov v pazúroch veľmi, veľmi ťažkej svetovej ekonomickej krízy, tak aj bossovia najväčších krajín sa zhodli na tom, že tolerovanie daňových rajov, ktoré z času na čas samozrejme bolo výhodné tolerovať pre tie-ktoré krajiny, že to tolerovanie musí prestať, pretože každý dolár, každé euro, každý jen doma sa počíta.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

17.10.2013 o 10:29 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:36

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Tréner má vždycky právo sa prihovoriť svojmu zverencovi.  (Vyslovené s pobavením.) Ďakujem veľmi pekne.
Predkladaným návrhom zákona sa zosúlaďujú jednotlivé podmienky pre výkon daňového poradenstva s aktuálnou právnou úpravou zákona č. 293/2007 Z. z. o uznávaní odbornej kvalifikácie v znení neskorších predpisov. Precizuje sa definícia daňového poradenstva a spresňuje sa definícia zahraničného daňového poradcu. Zavádzajú sa ustanovenia o posudzovaní kvalifikačných predpokladov a ukladaní kompenzačného mechanizmu, ktorého účelom je umožniť zahraničným daňovým poradcom poskytovať daňové poradenstvo  v Slovenskej republike.
Návrh tohto zákona taktiež upravuje prístup k tomuto regulovanému povolaniu pre daňových poradcov, ktorí sú štátnymi príslušníkmi členských štátov Európskej únie.
Všetko, ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

17.10.2013 o 10:36 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:37

Vladislav Petráš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, dovoľte mi, aby som ako spoločný spravodajca predniesol spoločnú správu výboru Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov v znení neskorších predpisov (tlač 611) vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva túto spoločnú správu výborov o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona:
Národná rada uznesením č. 731 z 3. septembra 2013 pridelila vládny návrh zákona týmto výborom Národnej rady Slovenskej republiky: výboru pre financie a rozpočet, Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky. Gestorský výbor nedostal do začiatku rokovania o vládnom návrhu zákona stanoviská poslancov Národnej rady. K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory tieto stanoviská: odporúčanie pre Národnú radu schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi – výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 216 zo dňa 8. októbra 2013, ústavnoprávny výbor uznesením č. 311 zo dňa 9. októbra 2013. Z uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom III tejto správy vyplynuli tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú uvedené pod bodom IV tejto spoločnej správy. Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto: o bodoch spoločnej správy č. 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť; o bodoch spoločnej správy č. 3 a 5 hlasovať s návrhom gestorského výboru neschváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov, vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch a Slovenskej komore daňových poradcov v znení neskorších predpisov (tlač 611), schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov bola schválená uznesením gestorského výboru č. 228 zo 14. októbra 2013. Výbor určil poslanca Vladislava Petráša za spoločného spravodajcu výborov.
Ďakujem, pani predsedajúca, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

17.10.2013 o 10:37 hod.

Ing.

Vladislav Petráš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:41

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Cieľom návrhu tohto zákona je etablovať do praxe nový systém, ktorý zvýši komfort občana bez toho, aby zvýšila záťaž príslušných orgánov, a ktorý je v súlade s využívaním elektronickej komunikácie pri výkone verejnej moci. Predkladaný návrh rieši spôsoby úhrady správnych a súdnych poplatkov po zrušení kolkových známok od 1. júla 2014 tak, že umožňuje ich zaplatenie priamo na príslušnom orgáne alebo prostredníctvom integrovaného obslužného miesta akreditovaného platcu alebo jednotného kontaktného miesta. Doterajšie možnosti platenia poplatkov poštovým poukazom a prevodom z účtu v banke zostávajú naďalej zachované. Pri platbe poplatku na príslušnom orgáne bude možné použiť platbu v hotovosti, napríklad prostredníctvom kioskov, zjednodušených kioskov alebo prostredníctvom špeciálnych registračných pokladní alebo použiť takisto platobnú kartu.
Nové spôsoby platenia, evidovania a zúčtovania poplatkov sa budú na jednotlivé orgány zavádzať postupne, počnúc rokom 2014 až do roku 2015, a preto sa ponechávajú v zákone súbežne aj existujúce pravidlá platenia, evidovania a zúčtovania poplatkov na orgánoch ešte nezapojených do tohto nového systému.
Technické vybavenie, evidenciu platieb a zúčtovanie poplatkov so štátnym rozpočtom bude zabezpečovať prevádzkovateľ systému, ktorým bude doterajší distribútor kolkových známok. Príslušné orgány majú v súvislosti s navrhovaným novým systémom len povinnosť umožniť prevádzkovateľovi systému umiestniť technické vybavenie na vykonanie a spracovanie platieb, poplatkov, vo svojich priestoroch.
Toľko na úvod, ďakujem.
Skryt prepis

17.10.2013 o 10:41 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:43

Štefan Hreha
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, dovoľte mi, aby som ako určený spravodajca predniesol spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 612), vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva túto spoločnú správu výborov o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona: Národná rada uznesením 732 z 3. septembra 2013 pridelila vládny návrh zákona týmto výborom – Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet, ústavnoprávnemu výboru. Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládnom návrhu zákona stanoviská poslancov Národnej rady. K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská: odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi spoločnej správy – výbor pre financie a rozpočet, uznesenie 217 zo dňa 8. októbra, ústavnoprávny výbor, uznesenie 312 zo dňa 9. októbra. Z uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom III tejto správy vyplynuli pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú uvedené pod bodom IV tejto spoločnej správy.
Gestorský výbor odporúča o návrhu výboru, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto: o bodoch spoločnej správy č. 1 až 10 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o správnych poplatkoch, vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch a v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Spoločná správa bola schválená uznesením gestorského výboru č. 229 zo dňa 14. októbra 2013.
Ďakujem, pani predsedajúca, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

17.10.2013 o 10:43 hod.

Ing.

Štefan Hreha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:43

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, vážení kolegovia, kolegyne, vážení občania, znova skúsim len veľmi krátko. Ja som to avizoval pri prvom čítaní, že či by sme sa nezamysleli nad tým, že ako, tak povedzme pateticky, že pomôcť tejto krajine, ale naozaj. A jednou z možností by bolo, že by sme aktivizovali občanov a dávali im nejaký benefit, že sú aktívni a že sú občiansky aktívni a ten občiansky aktívny postoj vyjadrujú účasťou vo voľbách. A tých nástrojov nie je veľa, ale niektoré sú nepriechodné. V zásade v súčasnej konštelácii sa vrátiť k niečomu takému ako povinné voľby, to je politicky nepriechodné. Ale poďme pozitívnou motiváciou! A tu je priestor, i keď by to nikto nepovedal. A tá pozitívna motivácia by spočívala v tom, že ľudia, ktorí boli voliť, tak požívajú určité benefity z pohľadu, a to bol aj ten môj návrh, že zliav zo správnych poplatkov. Nemusia byť veľké, môžme diskutovať o výške. Ja som pôvodne chcel na toto druhé čítanie pripraviť pozmeňovací návrh, avšak po konzultácii aj s právnikmi je to relatívne náročné, lebo je potrebné novelizovať nielen správne poplatky, ale aj zákony, ktoré teraz predkladá minister vnútra.
Takže ešte chvíľku s tým počkáme, kým sa to uverejní v zbierke, a následne ten návrh pripravím ako samostatnú zmenu, ktorá filozoficky bude postavená v tom, že štát teda pomôže alebo ocení ľudí, ktorí sú občiansky aktívni. Môžme hovoriť o nie výraznej, ale aspoň o symbolickej zľave, a verím, že niektorých ľudí to poteší. A zmyslom môjho vystúpenia je nie robiť tomu promo, ale zmyslom môjho vystúpenia je takto sa verejne dožadovať stanoviska od ministra, ktorý tu teraz momentálne nie je, ale tak možno počuje, alebo príde. Len to zopakujem, že keby sa takýto návrh zjavil, lebo ja som bol poučený ako nepoučený, že tu to funguje tak, že minister púšťa, tak či návrh, ktorý by hovoril, že by existovali nejaké ústupky pre ľudí, ktorí by boli vo voľbách, či by prešiel cez ministerstvo financií. Lebo predpokladajme, že by to určitý dopad na verejné financie malo. Tam je potom už na úvahe, hej, že či ten výpadok, relatívny, nejaký, v nejakej sume preváži ten benefit toho, že tí ľudia sú aktívni. A aktívne keď pristupujú kvôli výkonu voličského práva, tak dôsledkom aktívnejšieho prístupu k volebnému právu je zdravšia spoločnosť, možno aj, prepáčte, aj zdravší parlament. Nie z pohľadu fyzického zdravia, ale z pohľadu nejakého takého, by som povedal, tej atmosféry. A tie benefity a výsledky sú rádovo inšie, možno ináč merateľné, možno nie hneď uchopiteľné, že koľko je to vo finančnom vyjadrení, ale v tom dlhodobom horizonte sú určite, určite veľké.
Takže to bolo celé. Ak to pán minister nepočul, tak to pre istotu zopakujem len veľmi stručne, pán minister, že ak sa sem zjaví návrh zákona, ktorý by novelizovať tento váš zákon, ktorý vám tu teraz prejde, v tom, že ľudia, ktorí sa zúčastnili volieb, tak majú určité mierne zľavy. Preto to nepredkladám ako pozmeňovák, lebo je potrebné novelizovať ešte aj iné. Takže keď vzhľadom k štábnej kultúre, ktorá je u vás, že vy púšťate, že či by ste to vedeli prípadne, prípadne, jak sa hovorí, zjesť, že takúto, takýto príspevok štátu, ktorý ocení svojich aktívnych občanov, ktorí to myslia s touto krajinou skutočne dobre. A výrazom toho, že to myslia s ňou skutočne dobre, je aj to, že keď je tá chvíľa, kedy to môžte preukázať a dokázať, to znamená aktom voľby, tak sa jej zúčastnia.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

17.10.2013 o 10:43 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video