35. schôdza

13.5.2014 - 12.6.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Zodpovedanie otázky

29.5.2014 o 14:55 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Zodpovedanie otázky 14:44

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Tak ešte raz. Absolútne súhlasím, že cesta je potrebná, ale chcem vám pripomenúť, že vy ste reálnosť zahájenia stavebných prác na tomto úseku oddialili práve veľmi nesystémovou a nekoncepčnou prácou, pretože ja nepreferujem žiadny variant v tom zmysle, že by som vedel lepšie, ako ukáže štúdia, ktorý z tých variantov je vhodnejší. Vy viete takto z rukáva vysúkať presne intenzity, ktoré tam sú, ktoré sú základnou, bazálnou časťou práve tejto štúdie? Práve preto museli sme podopĺňať na základe požiadaviek Európskej komisie a rozšíriť štúdiu realizovateľnosti; mimochodom, neviem, prečo hovoríte, že je predražená, na to ste ako prišli?; aby táto štúdia jasným spôsobom ukázala, ktorý z týchto variantov je pre daný región vhodnejší. Toto, vy tu môžte rozprávať, čo chcete, toto ste vy nikdy neurobili. Vy ste sa úplne na to vykašľali! Z nejakých politických dôvodov a vy veľmi dobre viete, že hádka o modrý a červený variant bola medzi pánom Hudackým a medzi pánom Kolníkom donekonečna, ktorá až paralyzovala vtedajšie ministerstvo dopravy, ktoré nebolo ani NDS-ke schopné odpovedať, ktorý variant je teda ten rozhodujúci. A to do takej miery, že rok predtým už minister Figeľ rozhodol o určitom variante a aj tak nebolo schopné ministerstvo to NDS-ke potvrdiť. Tak čo to tu vy na mňa skúšate? Vy veľmi dobre viete, že to bolo spolitizované, a ja nechcem, aby toto bolo o politike.
Štúdia realizovateľnosti ukáže, ktorý z týchto variantov je vhodný, a budem naozaj nesmierne rád, keď ukáže, že môžeme túto cestu financovať z fondov Európskej únie, na čo ste vy vôbec v minulosti nedbali. Vy ste sa rútili do projektov, ktoré neboli vôbec kryté. Ako napríklad Filiálka. To je ďalší veľmi flagrantný prípad. Až štúdia realizovateľnosti vtedy ukázala, že to nebude ufinancovateľné z fondov Európskej únie. Ako by sme dopadli, keby sme sa vrútili do tohto projektu, kto by zaplatil tých 400 miliónov, čo to malo stáť?
Takže myslím si, že na všetko, čo som mohol odpovedať, som odpovedal a tým som skončil. Ďakujem.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

29.5.2014 o 14:44 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:47

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, vážená pani podpredsedníčka Národnej rady. Dámy a páni, vážený pán poslanec, minimálnu mzdu považuje naša vláda za dôležitý ekonomický, sociálny prvok. Z ekonomického hľadiska ide o podporu príjmov pracujúcich, aby sme udržiavali a zvyšovali domácu spotrebu, ktorá je dôležitým faktorom ovplyvňujúcim hospodársky vývoj. Zo sociálneho hľadiska ide o nástroj, ktorý má zabezpečiť, aby sa ľuďom oplatilo pracovať, aby príjem z práce dokázal pokrývať nevyhnutné životné náklady, a to vo vyššej miere ako sociálna pomoc štátu ľuďom bez zamestnania. Veľmi dobre si tieto dva súvisiace faktory uvedomujeme najmä v tomto období, kedy riešime negatívne sociálne dopady globálnej hospodárskej krízy a zároveň sa usilujeme o vytvorenie podmienok pre trvalo udržateľný hospodársky rast. Preto vláda Roberta Fica vlani presadila medziročný nárast minimálnej mzdy z 337,70 eura na 352, pričom hodinová minimálna mzda dnes predstavuje 2 eurá.
Z tohto miesta vás môžem ubezpečiť, že podobne ambiciózne chceme aj v tomto roku, ak sa nedohodnú sociálni partneri, odborári a zamestnávatelia, pristupovať k zvýšeniu minimálnej mzdy. Naším cieľom je, aby minimálna mzda zabezpečovala dôstojné prežitie ľudí, ktorí pracujú, aby si minimálna mzda, aby minimálna mzda umožňovala ľuďom vyjsť z pásma chudoby, aby nám nerástol počet ľudí, ktorí síce pracujú, ale zarábajú tak málo, že sa so svojimi rodinami dostávajú do hmotnej núdze. V tejto súvislosti však chápeme ekonomickú realitu. Nechceme, aby nereálne vysoká minimálna mzda v konečnom dôsledku likvidovala pracovné miesta pre ľudí s nízkou alebo so žiadnou kvalifikáciou. Zároveň si uvedomujeme, že v našom hospodárstve je časť aj takýchto pracovných miest. Chápeme tiež, že podniky musia túto zmenu zvládnuť, preto zvažujeme opatrenia, ktorými zľavíme z celkových odvodových nákladov na prácu tak, aby tieto celkové náklady zamestnávateľom pri zamestnávaní ľudí s nižšími príjmami nestúpali, ale čo je najdôležitejšie, aby čisté príjmy ľudí, zamestnancov rástli.
Takto, pán poslanec, pristupujeme aj k otázke celoeurópskej minimálnej mzdy. Napokon dnes už 21 krajín Európskej únie má štátom stanovenú minimálnu mzdu. Teraz sa k nim pridáva aj Nemecko a ďalších sedem krajín ju stanovuje pre všetky sektory v kolektívnych zmluvách vyššieho stupňa. Musím zdôrazniť, že zavedenie celoeurópskej minimálnej mzdy bolo jedným z kľúčových bodov spoločného volebného programu európskych socialistov pred nedávnymi voľbami do Európskeho parlamentu. Áno, my sociálna demokracia presadzujeme tento koncept, lebo ako zdôraznil predseda Európskeho parlamentu a náš volebný líder Martin Schulz, kľúčovým cieľom európskych socialistov musí byť zvyšovanie platov pracujúcich ľudí. Samozrejme, že rozdiely medzi krajinami Európskej únie nedovoľujú stanoviť jednu konkrétnu sumu, ale má ísť o spoločný mechanizmus ich určenia. Naším základným princípom je, že minimálna mzda musí byť podstatne vyššia, ako je životné minimum, a nad hranicou chudoby, aby v konečnom dôsledku týchto kritérií zabezpečovala lepšiu životnú úroveň konkrétnym ľuďom, ktorých sa táto problematika dotýka.
Na záver, vážený pán poslanec, chcem jasne povedať, že zavedenie európskej minimálnej mzdy v tomto kontexte má aj moju osobnú podporu, aj podporu vlády Roberta Fica, tak ako aj zvýšenie minimálnej mzdy na Slovensku. Máme záujem dospieť k sume, aby sa ľuďom na Slovensku oplatilo pracovať, aby ich výška minimálnej mzdy motivovala a tým prispela k zvýšeniu kvality života.
Skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

29.5.2014 o 14:47 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:53

Ľuboš Blaha
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán minister, veľmi pekne ďakujem za vašu pozitívnu odpoveď a naozaj silne podporujem čo najvyššie zvyšovanie minimálnej mzdy či už na Slovensku, alebo v Európskej únii. Naozaj sa musíme vyhnúť tomu, aby na krízu doplácali tí najzraniteľnejší, a preto čo najvyššie minimá tých sociálnych štandardov a sociálnych práv sú na mieste. Ja som veľmi rád, že v tomto smere sa zhodneme. Nemôžeme dopustiť, aby sa tí najbohatší - banky, korporácie a tak ďalej - vyhovárali na krízu a na konkurencieschopnosť a aby na krízu a tieto tézy o konkurencieschopnosti doplácali naozaj iba tí najchudobnejší a najzraniteľnejší, lebo potom naozaj rastie nerovnosť a v Európe rastú aj extrémisti, čo nie je dobré. Štát jednoducho nemôže byť vydieraný, vydieraný biznisom. To je základná téza a toľko som chcel na doplnenie.
Ďakujem pekne za odpoveď.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

29.5.2014 o 14:53 hod.

PhDr. PhD.

Ľuboš Blaha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:53

Ján Richter
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Myslím, že sme sa absolútne zhodli. Snáď jedna poznámka, ktorá je v tomto kontexte zaujímavá hlavne pre Slovenskú republiku, pretože ministerstvo práce v súčasnosti pripravuje legislatívnu normu, ktorá sa má týkať minimálneho dôchodku. My sa jednoducho potrebujeme dostať do stavu, aby ľudia, ktorí dlhé roky pracovali a odvádzali - keď aj z minimálnej mzdy - odvody, boli na dôchodku inak riešení ako tí, ktorí nepracovali a poberali len sociálne dávky. Aj preto sa musí zvýšiť minimálna mzda. (Potlesk.)
Skryt prepis

29.5.2014 o 14:53 hod.

JUDr.

Ján Richter

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:55

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Prajem všetkým príjemný dobrý deň. Vážený pán poslanec, ale my takúto banku máme na Slovensku, volá sa Slovenská záručná a rozvojová banka. Je plne vlastnená štátom, akcionárom je ministerstvo financií a jej kľúčovým cieľom je naozaj podporovať malých a stredných podnikateľov presne v súlade s hospodárskou politikou štátu a táto politika sa nemenila napriek tomu, že sa na Slovensku - prirodzene - menia aj vlády. V roku 2013 schválila SZRB 605 priamych úverov, celkom v objeme skoro 137 miliónov eur. Z týchto produktov by som rád upozornil zvlášť na nový produkt, ktorý sa volá odvodový úver, ktorého dizajn bol vypracovaný na ministerstve financií, prijímala sa k nemu aj osobitná legislatíva v tejto Národnej rade a má obrovský úspech, pretože pomáha firmám preklenúť obdobie celkového zníženého dopytu súčasným zníženým nákladom na prácu, čím prispieva k udržaniu zamestnanosti, pretože je to špeciálny úver, ktorý má tým, ktorí si síce plnia povinnosti voči štátu, ale majú dočasné, dočasné problémy spojené hlavne s globálnym prepadom dopytu, tak v takom prípade sme im pripravení požičať peniaze na to, aby sme im prefinancovali odvody ich zamestnancov, aby sme ich netlačili v podstate k múru. A dokonca, ak v tom monitorovanom období neznížia počet zamestnancov, tak sa im znižuje úrok, resp. tá pôžička môže byť dokonca aj bezúročná. Je o ňu obrovský záujem.
Ďalší produkt, ktorý bol reštrukturalizovaný, bol trošku pozmenený, je oňho veľký záujem a je veľmi spojený s témou, ktorá aj na tejto schôdzi veľmi zaznieva, zaznievala, to je úver na nákup poľnohospodárskej pôdy. To je priamo spojené s agendou vlastníctva pôdy a zachovania vlastníctva pôdy v rukách slovenských občanov. Záujem o tento úver sa zdvadsaťnásobil v minulom, v minulom roku. Ministerstvo financií pracuje zároveň so Slovenskou záručnou a rozvojovou bankou na vytvorení slovenského investičného holdingu, čo samo osebe nie je banka, ale je to najmodernejšia forma financovania, používania nových, moderných finančných nástrojov a v tomto sme naozaj pionieri nielen v rámci regiónu, ale v rámci Európy. Oblasť malých a stredných podnikov je jednou z kľúčových oblastí, v ktorých by mal byť holding aktívny, a v súčasnosti práve prebieha tzv. ex ante hodnotenie využitia finančných nástrojov, ktoré si pri tomto type pomoci vyžaduje európska legislatíva. Robíme to v spolupráci s Európskou investičnou bankou, a preto s Európskou investičnou bankou, lebo ten coeur, ten hlavný kapitál, ktorý sa má vložiť do investičného holdingu, bude pochádzať z európskych fondov v objeme skoro 400 alebo vyše 400 miliónov eur. A ten princíp má byť založený na návratnosti týchto fondov, to znamená, nie na tom, na čo sme zvyknutí, na poskytovaní nenávratných grantov, ale na investovaní do vratných projektov. Tak isto na ministerstve financií už vznikol projekt fondu Fosfor, ktorý by v prípade priaznivého hodnotenia zo strany Európskej investičnej banky mohol v tejto oblasti zohrávať podobnú úlohu, akú ste spomenuli vo svojej otázke. Takže dovolím si povedať, že z hľadiska moderného vnímania bankovníctva a finančných trhov v Európe sme možno aj pred Francúzskou republikou.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

29.5.2014 o 14:55 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:59

Ľuboš Blaha
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Naozaj oceňujem najmä ten fond Fosfor, ktorý vytvára priestor aj pre financovanie sociálnych podnikov a družstiev, to je naozaj veľmi vážna iniciatíva, treba o nej viacej hovoriť, pretože - a to je práve aj zmysel mojej otázky - Francúzi podľa môjho názoru sú na tom trošku ďalej, ale to je otázka už toho, diskusie. Ale tú ambíciu naozaj oceňujem a treba ísť v tomto smere dopredu, pretože je tu stále taká hlavne citeľná dogma v strednej Európe a v postkomunistickom priestore, akoby štát bol zlo. A vieme obidvaja, že to tak nie je, že tak isto môžu byť aj štátne podniky, aj štátne banky veľmi úspešné, záleží od dobrých manažérov a naozaj nie všetko súkromné je čisté a práve naopak, slovenská realita potvrdzuje, že práve v rámci súkromného biznisu sa nachádzajú zväčša tí oligarchovia, rôzne špinavosti. Čiže naozaj treba podporovať štát, štátne vlastníctvo aj v bankovom sektore, kooperatívne, družstevné vlastníctvo, aj v bankovom sektore, naozaj kríza ukázala, že trh zlyhal a súkromné vlastníctvo nie je naozaj spásonosným riešením. Vráťme sa k štátu a som veľmi rád, pán minister, že v tomto smere mám aspoň čiastočnú podporu. Dúfam, že budeme pokračovať z hľadiska štátnej ekonomiky aj ďalej.
Ďakujem.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

29.5.2014 o 14:59 hod.

PhDr. PhD.

Ľuboš Blaha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 15:01

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Dovoľte mi prečítať odpoveď, ktorú som obdržal od pána ministra zahraničných vecí a európskych záležitostí Miroslava Lajčáka.
"V dňoch 18. a 19. mája 2014 som uskutočnil pracovnú návštevu v Moskve. Rokoval som s ministrom zahraničných vecí Ruskej federácie Sergejom Lavrovom a neoficiálne som sa stretol aj s podpredsedom vlády Ruskej federácie Dmitrijom Rogozinom, ktorý je spolupredsedom Slovensko-ruskej medzivládnej komisie pre hospodársku a vedecko-technickú spoluprácu. Rokovania v Moskve mali dva ciele. Dohodnúť sa o odložení konania zasadania medzivládnej komisie, plánovaného na druhú dekádu júna v Bratislave, ale predovšetkým prezentovať ruským partnerom pozície Európskej únie a NATO a získať informácie z prvej ruky o predstavách Ruskej federácie o možných východiskách z ukrajinskej krízy. Môžem konštatovať, že obidva ciele boli dosiahnuté. S ministrom zahraničných vecí Lavrovom som rokoval predovšetkým o Ukrajine. Prezentoval som spoločnú pozíciu Európskej únie k situácii s apelom na potrebu pokojného riešenia sporov a dodržiavania medzinárodného práva. Rokovania potvrdili, že Európska únia a NATO na jednej strane a Rusko na strane druhej vychádzajú z protikladného hodnotenia situácie. Na záver rokovaní však bolo možné definovať styčné body, a to potrebu celonárodného dialógu na Ukrajine, vyšetrenie zločinov, podporu misie OBSE na Ukrajine, ako aj plán OBSE vrátane cestovnej mapy založenej na štyroch princípoch:
Po prvé, na zastavení násilia, na národnom dialógu pod záštitou OBSE, na ústavnej reforme a prezidentských voľbách, úspešných prezidentských voľbách, ktoré sa uskutočnili 25. mája tohto roku. Ruská strana ocenila, že komunikujeme aj v zložitých medzinárodno-politických podmienkach a máme záujem načúvať argumentom druhej strany, rovnako ako druhá strana pozorne načúva našej argumentácii. Minister Lavrov ocenil aj verejne v médiách pozíciu Slovenskej republiky k tzv. malému reverzu plynu na Ukrajinu, ktorý narúša zmluvy s Gazpromom, a uviedol, že Slovensko sa zachovalo čestne. Diplomacia je založená na komunikácii. Dianie na Ukrajine sa nás bytostne týka. Plne podporujeme deklarovaný cieľ deeskalovať situáciu na Ukrajine a nezostávame pritom v pasívnej polohe. Som presvedčený, že moje rokovania v Moskve boli príspevkom k nájdeniu mierového politického riešenia, dramatického vývoja u nášho východného suseda," hovorí Miroslav Lajčák.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

29.5.2014 o 15:01 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 15:08

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Pán poslanec, myslím si, že k priebehu a výsledkom stretnutia nášho ministra zahraničných vecí a európskych záležitostí s ministrom zahraničných vecí Ruskej federácie Lavrovom sme sa dostatočne a detailne vyjadrili už v odpovedi na otázku pána poslanca Kéryho.
Ďakujem, skončil som. (Potlesk.)
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

29.5.2014 o 15:08 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:08

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani predsedajúca, za slovo, dovoľte mi, aby som z poverenia predsedu vlády a v znení príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky ospravedlnil z dnešných interpelácií neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených zastupovaním. Takže podpredsedu vlády pre investície Ľubomíra Vážneho zastupuje moja maličkosť, ja. Podpredsedu vlády a ministra zahraničných vecí a európskych záležitostí takisto zastupujem ja. Minister životného prostredia pán Peter Žiga je zastúpený ministrom školstva, vedy, výskumu a športu Dušanom Čaplovičom. Minister obrany Martin Glváč, zastupuje ho minister kultúry Marek Maďarič. Ministra spravodlivosti Tomáša Boreca zastupuje minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ľubomír Jahnátek, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Počiatek je zastúpený takisto pánom ministrom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Ľubomírom Jahnátkom. Minister práce je tu, už tu nie je.

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Tu je.

Kažimír, Peter, podpredseda vlády a minister financií SR
Takže mala by ho zastupovať pani ministerka zdravotníctva Zuzana Zvolenská, ktorá tu nie je teraz v tomto okamihu (smiech v sále), a pána ministra hospodárstva Tomáša Malatinského bude zastupovať pán minister kultúry Marek Maďarič.
Skončil som, ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.5.2014 o 15:08 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 15:11

Ivan Štefanec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Ctené dámy, vážení páni, pán minister, rád by som sa vyjadril ešte k interpelácii a k odpovedi, ktorú som dostal od pána ministra financií pána Kažimíra, ktorého som interpeloval 25. marca 2014 vo veci daňovej kontroly u pána Duča. Dostal som odpoveď, že Finančná správa túto informáciu preveruje, ale naozaj ma zarazilo, že sa tam objavila aj takáto formulácia: "V súčasnej dobe môžeme uviesť, že v jeho veci došlo k pochybeniu v jednom prípade, ktoré zapríčinil dnes už bývalý zamestnanec Finančnej správy, ktorý je tohto času trestne stíhaný za pochybné pochybenia." Koniec citátu. Keďže to považujem za závažnú informáciu, oceňujem, že pán minister priznáva pochybenie aj Finančnej správy v tejto záležitosti.
Rád by som nadviazal ešte na túto interpeláciu a položil tri otázky, ktoré považujem za kľúčové pri vyriešení tohto prípadu. Predovšetkým sa chcem opýtať: po prvé, či sa stali okolnosti, na ktoré pán Duč poukázal aj predmetom pokynov na ministerstve financií s cieľom zistenia naozaj pravdy a vyvodenia osobnej zodpovednosti za postupy, ktoré sa uskutočnili v rozpore so zákonom. Po druhé, tiež ma zaujíma špecifikovanie pokynov, ktoré boli vydané v tejto súvislosti, a po tretie ma zaujíma, aké personálne, disciplinárne, organizačné, prípadne iné závery boli vykonané s tým úmyslom, aby zistené skutočnosti viedli k tomu, aby sa neopakovali nesprávne postupy, ktoré boli predmetom tejto interpelácie.
Verím, že práve poukázaním na tento prípad sa pomôže odhaliť podobným nezákonným postupom, ktoré sa môžu opakovať. Ja verím, že toto bola skôr náhoda, ale práve takéto prípady súvisia s tým, aby sme naozaj oddelili podvodníkov od poctivých podnikateľov. Ja nespochybňujem dobrý úmysel ministerstva financií aj Finančnej správy, čo sa týka daňových kontrol, ale naozaj je potrebné v prípade, že aj Finančná správa poruší zákon pri takýchto kontrolách, poukázať veľmi jasne na tieto pochybenia, aby sme tak ako v tomto prípade poctivých podnikateľov ochránili.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

29.5.2014 o 15:11 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video