35. schôdza

13.5.2014 - 12.6.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

5.6.2014 o 18:29 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 18:20

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Dovoľte mi uviesť tento návrh, je krátky, jednoduchý a pokúsim sa aj ja byť rovnako krátky, jednoduchý.
Vo verejnej správe jedna z kľúčových vecí pri určovaní platov je započítanie praxe, akú máte prax, jednak odbornú, jednak inú prax, ktorú vám možno započítať. Podľa typu tabuliek to zvyšuje plat až do výšky o 48 %, takže je to pomerne významná vec pri atraktívnosti a odmeňovaní. Dnešný zákon a najmä jeho aktuálny výklad je však založený na tradičnom poňatí zamestnania, kde ľudia teda boli zamestnancami a nemohli byť podnikateľmi a kde ľudia najprv študovali a potom pracovali. To znamená, že započítava sa reálne prax získaná po skončení vysokej školy v zamestnaneckom pomere. Avšak za posledných 25 rokov sa trh práce zásadne zmenil. A to jednak tým smerom, že mnoho ľudí podnikalo, že boli živnostníkmi, a to aj v niektorých oblastiach, ktoré majú odborný charakter, a zároveň mnoho ľudí získava prax už počas štúdia.
Preto navrhujeme jednoduchú zmenu, aby explicitne v zákone bolo ustanovené, že aj takéto typy práce, teda samostatne zárobková činnosť, respektíve práca počas štúdia sa započítava do praxe, ktorú absolvent alebo mladý človek môže získať, samozrejme v rozsahu, v ktorom bola naozaj v danej oblasti alebo v ktorej spĺňa zákonné podmienky.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

5.6.2014 o 18:20 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:21

Milan Halúz
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán podpredseda, milá kolegyňa, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre sociálnej veci za spravodajcu k návrhu, ktorý je uvedený pod tlačou 927.
V menovanom súvise si dovoľujem predložiť informáciu k návrhu zákona. Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby zákony prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre sociálne veci a Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do tridsať dní a gestorský výbor do tridsaťdva dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Skončil som, pán podpredseda, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

5.6.2014 o 18:21 hod.

Bc.

Milan Halúz

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:23

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Dovoľte mi predložiť v mene piatich poslancov Národnej rady ôsmy z našich deviatich zákonov na podporu uplatnenia mladých ľudí. Týmto zákonom je zákon o sociálnom poistení, ktorý navrhujeme zmeniť tak, aby sme zvýšili podmienky, teda aby sme zlepšili podmienky pre zamestnávanie absolventov stredných aj vysokých škôl. Nezamestnanosť na Slovensku sa totiž pohybuje okolo 13-14 % a pri absolventoch je to značne vyššie, zhruba 2,5- až 3-krát vyššie. A zamestnávatelia v tejto súvislosti zdôrazňujú, že najväčšou bariérou pre zamestnávanie absolventov sú práve odvody.
Preto navrhujem nadviazať na experiment, ktorý štát zaviedol na popud ministerstva financií minulý rok, a to je odpúšťanie odvodov zamestnávateľom, ktorí zamestnajú dlhodobo nezamestnaných. My navrhujeme, aby rovnaká podmienka platila aj pre zamestnávanie absolventov, to znamená, odpúšťanie odvodov počas dvanástich mesiacov, myslím odvodov na sociálne poistenie, nie na zdravotné poistenie.
Treba zdôrazniť, že ten náš návrh kopíruje momentálne ustanovenia platiace pre dlhodobo nezamestnaných, ktoré sú pomerne reštriktívne. To znamená, nejde o to, že akékoľvek zamestnanie absolventa by znamenalo odvodovú úľavu, ale je to viazané na to, že musí ísť o nové miesto, ktoré nie je na úkor toho, že vyhodia napríklad niekoho staršieho alebo existujúceho, musí mať zamestnávateľ všetky podlžnosti voči štátu poriešené a niekoľko ďalších podmienok. Ja len pripomeniem, že podľa momentálnych štatistických údajov, hoci tých dlhodobo nezamestnaných máme dnes už viac ako dvesto tisíc na Slovensku, tak minulý rok alebo za ostatné mesiace túto odvodovú úľavu využilo niekoľko tisíc z nich. To znamená, netreba sa obávať, že by pri takto reštriktívnych podmienkach verejné financie utrpeli nejakú zásadnú škodu, ale mohlo by to absolventom pomôcť, keby sme ich do tejto skupiny tiež zaradili. Preto navrhujeme, aby absolventi po dobu dvanástich mesiacov mohli tiež z tejto úľavy profitovať.
Druhý návrh, ktorý máme, je, že, sa týka platenia odvodov počas štúdia. Štát dnes vynakladá drahé peniaze na to, aby zabezpečil študentom strednej školy prax, pri vysokej škole by to malo byť oficiálne tiež, aj keď v praxi to až tak veľmi nebýva. Riešili sme dnes v tomto balíku zákonov, a riešime často, ako zabezpečiť študentom prax, styk s praxou, schopnosti pre prax, a zároveň ignorujeme alebo obmedzujeme možnosti, ktoré títo študenti si sami hľadajú pre uplatnenie v praxi, teda konkrétnu pracovnú činnosť. Keď sa zaviedlo v roku 2012 zodvodnenie dohôd, tak sa urobili určité výnimky pre vysokoškolských študentov a pre stredoškolských študentov. Pre vysokoškolských študentov tá výnimka nie je síce ideálna, ale keďže je vo výške asi polovice minimálnej mzdy, tak predsa len umožňuje aspoň privyrábanie na brigády, pri študentoch stredných škôl je však vo výške desiatok eur. To znamená, ak zarobíte viac ako pár desiatok eur mesačne ako stredoškolský študent na dohodu, tak už musíte platiť odvody.
Preto navrhujeme, keďže ide o naozaj veľmi malý počet študentov stredných škôl, ktorí majú čas si nejak privyrábať zásadnejšie s výnimkou leta, navrhujeme zjednotiť ten strop na tej vyššej úrovni vysokoškolského stropu, čim by sa aj študentom stredných škôl, predpokladám teda najmä osemnásť- a devätnásťročným, plnoletým umožnilo si privyrábať a získať praktické skúsenosti s minimálnymi nákladmi pre štát.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

5.6.2014 o 18:23 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:27

Milan Halúz
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, ďakujem. Ďakujem. Tak ešte raz, vážený pán podpredseda, vážení kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre sociálne veci za spravodajcu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 932. V menovanom si dovoľujem predložiť informáciu k návrhu zákona.
Návrh zákona spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do tridsať dní a gestorský výbor do tridsaťdva dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán podpredseda, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

5.6.2014 o 18:27 hod.

Bc.

Milan Halúz

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:29

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, toto je deviaty z deviatich zákonov na lepšie uplatnenie mladých ľudí, ktoré predkladáme spolu s pánom poslancom Froncom, pani poslankyňou Janou Žitňanskou, pánom poslancov Érsekom a pánom poslancom Poliačikom. Tento zákon je v skutku drobný, praktický, malý zákon a ako taký myslím si, že je primeranou bodkou za tým balíkom.
Ide o to, že študenti a absolventi, ktorí sú klientmi Fondu na podporu vzdelávania, teda zobrali si ako študenti pôžičku od tohto zákonom zriadeného fondu financovaného z verejných zdrojov, sú dnes v situácii, keď nemajú rovnaké práva ako klienti súkromných inštitúcií alebo iných štátnych inštitúcií.
O čo ide? V Štátnom fonde rozvoja bývania, čo je štátny fond, ktorý poskytuje teda pôžičky aj jednotlivcom na zakúpenie bytu alebo teda zabezpečenie bytu, rodinného domu, obsahuje aj, dovolím si povedať na základe môjho pozmeňovacieho návrhu alebo pozmeňovacieho návrhu, ktorý prijala táto snemovňa s podporou ministra Počiatka, právo predčasného splatenia bez poplatku. To znamená, že môže študent splatiť úver, pardon, môže dlžník, mladá rodina splatiť úver, keď má, nemusí ho splácať desiatky rokov, ak tie peniaze má, má skôr. To sme prijali pre ľudí, ktorí si požičali dvadsať-, tridsať,- štyridsať-, päťdesiat tisíc eur od štátu na byt či dom, ale nedávame toto isté právo absolventom, ktorí majú požičané peniaze z tohto Fondu na podporu vzdelávania. To je prvá vec, ktorú tu riešime, a dávame im toto isté aj právo, teda zrovnoprávňujeme ich.
Druhá vec je, že na základe zákona prijatého počas vlády Ivety Radičovej zase majú klienti súkromných komerčných bánk, ak majú hypotéky, právo počas obdobia, keď majú malé dieťa, požiadať o zníženie splátok svojej hypotéky. Chcem upozorniť, že toto právo nie je dotáciou, lebo oni musia tú pôžičku celú splatiť, len môžu ako keby znížiť dočasne to bremeno a presunúť si ho do budúcnosti počas obdobia, keď majú najväčší výpadok príjmov, teda keď sa im narodí malé dieťa a jeden z manželov pravdepodobne nepracuje. Toto právo zaviedla Radičovej vláda pre klientov komerčných bánk, ktorým uložila, komerčným bankám priamo v zákone, povinnosť toto klientom ponúknuť a klienti také právo majú. Ale opäť klienti fondu, ktorý je ustanovený zákonom a žije z verejných peňazí a je za verejnoprospešným účelom zriadený, takéto právo nemajú. Takže aj to navrhujeme, im toto právo poskytnúť.
Ako som zdôraznil, ide o niečo menšie, praktické, týkalo by sa to pravdepodobne oveľa menšieho počtu ľudí, ako tie predchádzajúce časti balíku a pre mnohých z nich by to mohlo znamenať lepší život a nižší stres. Predstavte si naozaj situáciu, keď máte, povedzme dnes sa dá zobrať kumulatívne pôžička zo Študentského pôžičkového fondu alebo dnes už Fondu na podporu vzdelávania, ktorá dosiahne niekoľko tisíc eur, v starej mene státisíce korún, a narodí sa vám dieťa, tak mať možnosť požiadať, aby ste znížili splátky výrazne alebo mať možnosť, naopak, ak získate peniaze, zároveň sa zbaviť tejto dlžoby a nemať ju na krku, by im mohlo pomôcť. A keďže záujmom fondu by malo byť, aby čo najskôr peniaze získal späť a mohol ich ďalej požičiavať, tak by to nemalo byť ani problémom pre samotný fond.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

5.6.2014 o 18:29 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:32

Martin Fronc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Vážené kolegyne, vážení kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, tlač 933, a predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel pri tvorbe zákonov. Súčasťou predloženého návrhu zákona je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý cieľ navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady, Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do tridsať dní a gestorský výbor do tridsaťdva dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán podpredseda, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

5.6.2014 o 18:32 hod.

doc. Mgr. PhD.

Martin Fronc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:35

Martin Fronc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Veľmi krátko sa chcem k tomu vyjadriť. Keď bola prerokovaná vo výbore novela tohto zákona, tak som navrhoval, aby jednoducho tam nebolo to ustanovenie, že študenti, ktorí majú pôžičku, nemôžu predčasne bez finančných dopadov splatiť svoj dlh. A musím povedať, že pociťujem to aj ja ako zlé a ako nespravodlivé aj voči študentom. Dnes toto umožňujú už banky. A treba si uvedomiť, že Študentský pôžičkový fond vznikol z peňazí nás všetkých daňových poplatníkov. Postupne sa napĺňal z privatizácie, až sa dostal do situácie, že je obratkový. To znamená, že tí, čo splácajú, dlžia toľko, čo si ďalší požičajú. A keď banky toto dneska dokážu urobiť, tak Študentský pôžičkový fond vytvorený z financií nás daňových poplatníkov je taký rigidný a prísny voči tým študentom? Ja to pokladám naozaj za nespravodlivosť a poprosil by som vás, aby ste tento návrh podporili aj v mene tých mnohých študentov.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

5.6.2014 o 18:35 hod.

doc. Mgr. PhD.

Martin Fronc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:36

Miroslav Beblavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Nechcem už prednášať ďalšie argumenty, len chcem povedať, že, že naozaj toto je jedna z tých situácii, kde podľa mňa nezmyselne politika víťazí nad zdravým rozumom, lebo aj na tomto zákone, keď o ňom som mal diskusiu na ministerstve školstva, sme sa bez problémov zhodli s odbornými pracovníkmi na tom, ako ho schváliť, respektíve niektoré úpravy, ktoré by sa určite, tam dať, ale nebol s tým žiadny problém. A mne je ľúto to, že aj pri takejto veci, ktorá sa týka veľmi konkrétnych ľudí a je úplne mimo politiky, lebo naozaj ťažko si predstavovať, že by za toto si niekto pripisoval nejaké veľké body, tu není nejaký záujem o diskusiu alebo o riešenie, ale to už, by som povedal, hovorí asi samo za seba.
Takže ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

5.6.2014 o 18:36 hod.

doc. Ing. PhD.

Miroslav Beblavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:37

Igor Hraško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán predsedajúci a ďalší zvyšní siedmi páni poslanci, ktorí sú tu v rokovacej sále, dovoľte mi predniesť návrh zákona. Hlavným dôvodom prijatia tohto nášho návrhu zákona je celospoločenská situácia, ktorá vznikla v čase krízy, a kedy bol nedostatok financií pri odmeňovaní bežných zamestnancov a dostali sa na povrch situácie o takzvaných zlatých padákoch, to znamená, že neadekvátnom odmeňovaní niektorých zástupcov v štátnych podnikoch. Toto však nie sú len, toto je len časť problému. Ďalšou systémovou chybou pri tomto probléme bola absencia zákonnej úpravy stanovujúcej kritériá a spôsob výberu takýchto osôb. No a ďalšou úzko súvisiacou témou alebo teda úzko súvisiacou systémovou chybou je absencia zodpovednosti osôb ustanovených do týchto funkcií za škody pri výkone ich funkcie.
Tento náš návrh zákona rieši všetky tri tieto uvedené aspekty. Obsahuje teda podrobný procesný postup pri výbere zástupcov štátu do podnikov s majetkovou účasťou štátu. Prináša zákonný mechanizmus určenia odmien a upravuje aj zodpovednosť osôb za škodu pri nakladaní s majetkom spoločností s majetkovou účasťou štátu. To znamená, že je to systémové opatrenie, ktoré samozrejme vo väčšine prípadoch nevyhovuje politickým stranám, ktoré, ktorých politikou alebo ich činnosťou je dosadzovanie si politických nominantov do takýchto podnikov. Preto zatiaľ sa nestretávame s pozitívnym ohlasom na tento náš návrh zákona, naopak, stretávame sa s odmietaním z pochopiteľných dôvodov, ktoré som tu uviedol. Uvidíme, ako teda bude prijatý, alebo neprijatý tento náš návrh zákona, ale ktorý môže veľmi pozitívnym spôsobom ošetriť do budúcnosti práve tieto systémové chyby, ktoré sme v tomto návrhu zákona sa snažili vyriešiť.
Návrh zákona nemá vplyv na štátny rozpočet ani na životné prostredie, ani na sociálnu situáciu, preto by som vás chcel poprosiť o podporu pri schvaľovaní tohto zákona.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

5.6.2014 o 18:37 hod.

Ing.

Igor Hraško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:40

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážení prítomní poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma uznesením č. 301 určil za spravodajkyňu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Miroslava Kadúca, Igora Hraška a Jana Mičovského na vydanie zákona o výbere zástupcov štátu do orgánov spoločnostiís majetkovou účasťou štátu, o ich odmeňovaní a zodpovednosti za škodu. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj s stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré sú pre mňa ako spravodajkyňu, pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem aby návrh zákona prerokovali tieto výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady a Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali do tridsať dní a gestorský výbor do tridsaťdva dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

5.6.2014 o 18:40 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video