35. schôdza

13.5.2014 - 12.6.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

10.6.2014 o 18:03 hod.

Ing. PhD.

Jozef Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 17:53

Martin Chren
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predseda, vážený pán navrhovateľ, kolegyne, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, tlač 972. Predkladám teda informáciu k tomuto predloženému dobrému návrhu zákona. Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel, ako aj prínos navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc preto z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím pána predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Výbor Národnej rady pre európske záležitosti, Ústavnoprávny výbor Národnej rady a Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj, pričom za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Odporúčam zároveň, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán predseda, ďakujem, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

10.6.2014 o 17:53 hod.

Ing.

Martin Chren

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 17:55

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda. Kolegyne, kolegovia, keďže, dovoľte mi pár slov k tomuto návrhu zákona, kde sa v ňom beriem ja. Neviem, či bolo spomínané v úvodnom slove, že tento návrh zákona sme už raz v tomto pléne preberali, a veľmi oceňujem to, že pán predkladateľ pán Kollár, pán poslanec Kollár otvoril možnosť sa pridať k návrhu zákona. Procesuálne to bolo vyrobené tak, že boli pozvaní viacerí či už predsedovia poslaneckých klubov, alebo aj poslanci, ktorí majú na srdci európske témy, aby sme prijali to, z čoho často býva obviňovaná aj opozičná, alebo hlavne opozičná časť, že ako keby do pléna prichádzali návrhy, ktoré nie sú oddiskutované v rámci politického spektra alebo parlamentu. Myslím si, že sa nedala vytvoriť, nedalo vytvoriť väčšie fórum ako to, že boli pozvaní predsedovia klubov alebo za kluby poslanci, ktorí sa zaoberajú európskymi témami a mohli sa k euroinfozákonu, ak ho tak ľudovo nazvem, pridať.
Mňa zaujali dve zásadné veci, a to je to, s čím súhlasím; na zdravie, je to pravda, či aj duša svedčí, či ako sa to hovorí. A keďže aj v samotnej dôvodovej správe pri predkladaní tohoto zákona sa hovorí, že informácia, že až 80 percent rozhodnutí v legislatívnej oblasti prichádza už z prostredia Európskej únie, bolo by dôležité, aby sme na jednom mieste a veľmi jednoducho dostupné, veľmi jednoducho dostupnom mieste na základe vytvorenia nejakej spoločnej databázy zhromaždili legislatívne akty alebo vôbec akty či legislatívnej, alebo nelegislatívnej povahy z Európskej únie, kde v samotnom návrhu zákona, respektíve v jeho dôvodovej správe sa hovorí, že návrh zákona bude mať mierne negatívny dopad na štátny rozpočet, pretože bude treba vyčleniť dve pracovné sily na zriadenie informačnej databázy v Kancelárii Národnej rady na to, aby takúto databázu tieto dve pracovné sily mohli napĺňať. Koordinátor spracovávania by mohlo byť, alebo navrhujeme, navrhuje pán predkladateľ pán poslanec Kollár ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí, a jednalo by sa v podstate o administratívne spracovanie, kde by stačili vnútorné zdroje ministerstva.
Na základe, aj v predchádzajúcich návrhoch zákona, ktorý v rade, toto je asi štvrtý len na tejto schôdzi, už bol spomínaný, už bolo spomínané odstraňovanie demokratického deficitu, bolo spomínané sfunkčnenie mechanizmu žltých a oranžových kariet, bolo spomínané zapracovanie do procesu naozaj a nie iba fingovane eurovýbor a štvrtá iniciatíva, ktorá je označovaná aj samotnou Európskou úniou, ktorá bazálne súvisí s týmto návrhom zákona, je tzv. simplifikácia, resp. zjednodušovanie, zjednodušovanie prístupu k informáciám, ktoré na európskej, na úrovni Európskej únie vznikajú a na základe toho, že tento simplifikačný proces alebo proces zjednodušovania agendy je dôležitý a má ho na srdci či už Komisia, či Európska rada, či Rada Európy, či Európsky parlament, alebo mali by ho mať na mysli aj jednotlivé malé národné rady v národných radách, čiže výbory pre európske záležitosti. Je toto presne jeden z nástrojov, ako simplifikovať, resp. zjednodušovať v tomto prípade zjednodušovať prístup k informáciám, ktoré prichádzajú z Európskej únie.
Preto by som sa prihováral za to, aby sme tento návrh zákona pre túto chvíľu aj stiahli a otvorili to nanovo, to znamená dovtedy, kým nevyhodnotia poslanci, resp. tí, ktorí sa venujú európskym záležitostiam v jednotlivých poslaneckých kluboch aspoň to, že by sa tohoto procesu zúčastnili. A naozaj je podľa mňa neospravedlniteľné to, že pri minimálnych nákladoch nechceme na jednom mieste mať zhromaždené informácie pre, a teraz pre koho, pre obyvateľov Slovenskej republiky, prioritne o Európskej únii, pretože narábať potom s neinformovanou verejnosťou je obžalobou aj tohoto zákonodarného zboru. A preto by som sa veľmi prihováral za to, aby sme sa nad týmto zamysleli, odhodili politické tričká a povedali si, že je dobré, aby sme na jednom mieste zhromaždili údaje a sprístupnili ich v rámci procesu zjednodušovania prístupu k informáciám pre slovenskú verejnosť aj na základe tohoto legislatívneho aktu. Ak toto bude vnímané úzko politicky, tak sa tak pravdepodobne nestane, nechám aj na spolupredkladateľovi, akým spôsobom sa vysporiadame s tým, či to budeme opäť musieť nechať na vládnu stranu, aby v hlavičke bol uvedený ktosi, čomu my sme sa ani, ktosi zo SMER-u, čomu by sme sa prioritne veľmi nebránili, aby naozaj toto jednoduché zriadenie takejto databázy naozaj na Slovensku vzniklo a aby sme sa nemuseli prehrabávať v mnohých registroch a katalógoch, ale mali to zhromaždené na jednom mieste. Nestojí to veľa a je to naozaj, a musím oceniť tú legislatívnu iniciatívu, že by databáza, ktorá vznikne, by mohla byť napĺňaná veľmi jednoducho, a tá miera simplifikácie, ak sa na tú cestu chceme naozaj vydať, je vhodná, by aj týmto návrhom zákona bola reálne napĺňaná. Takže ak bude minimálne, minimálna vôľa toto podporiť, myslím si, že je na každom jednom z vás, aby toto sa dostalo do nášho právneho systému a mohla takáto databáza vzniknúť. Preto vás prosím o podporu a uvidíme po hlasovaní, či sa dohodneme so spolupredkladateľom otvoriť ten proces nanovo a možno prísť s tým návrhom zákona nie v polročnom horizonte, ale v skoršom.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

10.6.2014 o 17:55 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:03

Jozef Kollár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda. Ja už len doplním, teraz mi napadli dve kľúčové poznámky, tá prvá, jedna vec je mať k dispozícii informácie, ktoré sú dnes na nezaplatenie, pretože ten neinformovaný volič je ľahko manipulovateľný, alebo mať dve iné voľby, buď sa rozhoduje neefektívne, alebo volebný akt ignoruje úplne. A v tejto súvislosti chcem povedať, že dnes sú vlastne dve také, nazvime to, vzorové členské krajiny Európskej únie, ktoré už v tejto oblasti urobili výrazný pokrok. Na jednej strane, ak máte k dispozícii kvalitné informácie, dobre roztriedené, a informácie, o ktorých sa dokáže ten, kto po tých informáciách sa teda chce dopátrať, tak dokáže sa veľmi rýchlo zorientovať, ale druhá vec je potom, ako s týmito informáciami naloží.
A preto chcem spomenúť dva, ako som už hovoril, vzorové príklady alebo dve vzorové krajiny v tejto oblasti, a to je práve Holandsko, ktoré začalo veľmi intenzívne testovať celú európsku legislatívu na princíp proporcionality a subsidiarity a nielen tie právne normy, ktoré už sú prijaté, schválené a platné, ale aj tie, ktoré sú v procese vzniku.
Druhý taký príklad je Veľká Británia, kde priamo pri vláde vznikla jedna pracovná, silná pracovná skupina, ktorá sa volá Business task force, veľmi silný, kvalifikovaný analytický aparát, ktorý testuje komplet celú platnú, ale aj pripravovanú európsku legislatívu práve na princíp, či zvyšuje, alebo znižuje konkurencieschopnosť britskej ekonomiky.
Toto je niečo, čo na Slovensku chýba, čiže otvoriť a vytvoriť tú databázu je len to á, potom je to bé, ako s týmito informáciami ďalej nakladať. Pretože kolega Viskupič si bude iste pamätať jeden z mnohých výborov pre európske záležitosti, na ktorom bol prítomný podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitosti pán Lajčák. Keď som sa ho pýtal, či týmto smerom neuvažujeme aj vo vláde Slovenskej republiky, smerom, mám na mysli Holandsko a Veľkú Britániu, lebo práve v jeho rezorte by mala v budúcnosti vzniknúť takáto silná analytická skupina, ktorá by bola v stave testovať európsku legislatívu práve na princíp, či zvyšuje alebo znižuje konkurencieschopnosť našej ekonomiky, tak odpoveď bola, že nie, že nemáme na to ľudí a nemáme na to peniaze. Toto je práve smutné na súčasnom stave, pokiaľ ide o ten assessment alebo ten impact, proste schopnosť vyhodnotiť vplyv európskej legislatívy na slovenskú ekonomiku, či európske normy, nariadenia a smernice zvyšujú alebo znižujú konkurencieschopnosť slovenskej ekonomiky.
Bohužiaľ, ak v tejto oblasti nenastane v krátkej dobe zásadný prelom, zásadný progres, tak sa dostaneme tiež do stavu, že budeme vlastne pápežskejší ako pápež, budeme preberať úplne všetko, čo chodí z Bruselu, a potom ex post s odstupom niekoľkých mesiacov, prípadne rokov zistíme, že vlastne to je niečo, čo konkurencieschopnosť Slovenska výrazne poškodilo. To nemá nič spoločné so žiadnym delením politikov na euroskeptikov, eurooptimistov a podobne, to je nič iné, len racionálny, zdravý rozum. Začali takto postupovať Holanďania a Briti v oblasti informácií v záležitostiach EÚ, susední Rakúšania, hovoril som o tom celkom otvorene na úvod, že sme sa pri príprave tohto návrhu nechali inšpirovať práve susedným Rakúskom. Pýtam sa, prečo si nechceme aj na Slovensku otvoriť oči a ísť presne týmto smerom. Môžeme z toho inkasovať len a len pozitívne efekty, ekonomické efekty s veľkým znamienkom plus pre slovenskú ekonomiku.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

10.6.2014 o 18:03 hod.

Ing. PhD.

Jozef Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:07

Igor Hraško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážené kolegyne, kolegovia, cieľom návrhu zákona je upraviť a doplniť zákon o samosprávnych krajoch v otázkach, ktoré sa týkajú dvoch orgánov územnej samosprávy, a to podpredsedov samosprávneho kraja a hlavného kontrolóra samosprávneho kraja. V oboch prípadoch sa jedná o menej intenzívne úpravy, ktorých účelom nie je širšia koncepčná a systematická zmena samosprávy vyšších územných celkov, ale, naopak, precizovanie a skvalitnenie existujúceho právneho rámca.
Vo svojom návrhu v skutočnosti reagujem na aktuálny spoločenský stav, ktorý nastal po komunálnych voľbách uskutočnených v novembri v roku 2013. V rámci svojich prvých rokov vo funkcii začali zástupcovia občanov, ktorí boli teda zvolení v týchto voľbách, personálne obsadzovať ďalšie samosprávne orgány. Výsledkom ich uznesení je aj rozličný počet podpredsedov v jednotlivých krajoch, v niektorých stačí jeden, napr. v našej Žiline, alebo teda v Žilinskom kraji, a v ďalšom sú potrební až piati, ako je to napr. v Bratislave.
Keďže som toho názoru, že samospráva by mala smerovať k harmonizácii a znižovaniu aj organizačných rozdielov medzi regiónmi, navrhujem, aby sa v zákone stanovil limit počtu podpredsedov pre všetky samosprávne kraje rovnako. Nepopierateľnou výhodou takéhoto obmedzenia v oblasti personálnej politiky orgánov samosprávneho kraja je aj ekonomická a hospodárska úspora, ktorá nastane v tých krajoch, ktoré budú musieť v dôsledku tohto návrhu zákona znížiť počet poslancov.
Okrem stanovenia maximálneho počtu podpredsedov by som chcel taktiež spresniť právnu úpravu týkajúcu sa hlavného kontrolóra a za týmto účelom sa návrhom zákona menia a dopĺňajú ustanovenia, ktorými sa sprísňujú kvalifikačné podmienky na personálne obsadenie funkcie hlavného kontrolóra samosprávneho kraja a špecifikujú sa procesné postupy pri neúspešnej voľbe hlavného kontrolóra samosprávneho kraja v prípadoch, keď sa o miesto uchádza len jedna osoba.
Predpokladaný, či predkladaný návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh však nemá negatívny vplyv na podnikateľskú sféru, nevyvolá negatívne sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

10.6.2014 o 18:07 hod.

Ing.

Igor Hraško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:10

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán podpredseda Národnej rady, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj za spravodajcu k návrhu uvedeného zákona, tlač 973. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady a Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Prosím, pán predseda, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

10.6.2014 o 18:10 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:12

Igor Hraško

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:18

Zoltán Daniš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážený pán predkladateľ, dovoľte mi zopár poznámok k predloženému návrhu. Osobne si nemyslím, že je vhodné riešiť len tieto parciálne otázky zákona 302/2001 Z. z., ale je vhodnejšie ich vložiť do pripravovanej novely a tam posúdiť ich vhodnosť. Jednu drobnú poznámočku, opakovali ste to teraz aj osobne, máte to aj v tom materiáli, v roku 2013 neboli komunálne voľby, ale regionálne, to si opravte.
Koľko podpredsedov? Nuž, tak toto je ozaj na diskusiu, ja si osobne myslím, že by to malo byť, naďalej zostať v kompetencii samosprávy. Štát by nemal nejak direktívne zasahovať, ekonomika a finančné efekty, samozrejme, si musí uvedomiť jednak predseda a celé predstavenstvo, samozrejme, potvrdzujem, že sú to v týchto rokoch dôležité momenty. Nakoľko som bol sám poslancom Nitrianskeho samosprávneho kraja dve obdobia, tak súčasne si uvedomujem, že vždy je treba a musia sa hľadať nejaké v politike vždy nejaké kompromisy a zvlášť, keď ide o veľké koalície, tak potom prichádza aj k takým príkladom, netvrdím, že sú to práve také tie protipolné, negatívne, ako ste uviedli tých päť podpredsedov. Ale to sú už potom vždy nejaké politické dohody.
Pokiaľ sa týka návrhu pri voľbe toho hlavného kontrolóra, tak je to racionálne a sám osebe s tým súhlasím.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.6.2014 o 18:18 hod.

Ing.

Zoltán Daniš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:20

Marián Kéry
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán poslanec, budem veľmi stručný. Čo sa týka hlavného kontrolóra a zmenu tých kritérií, nemám s tým absolútne problém, zvyšuje sa kvalifikačný predpoklad, takže myslím si, že tam by sme zhodu našli. V čom už zhodu nenájdeme, je ten počet podpredsedov v jednotlivých samosprávnych krajoch. Máme tu osem samosprávnych krajov a musíme zohľadniť, že každý kraj má určité svoje špecifiká. Napríklad ja tak isto som už tretie volebné obdobie poslancom Nitrianskeho samosprávneho kraja, nás by sa tento zákon absolútne alebo táto zmena zákona absolútne nedotkla. V Nitrianskom samosprávnom kraji máme momentálne dvoch podpredsedov, takže je tu súlad aj s vaším návrhom. Myslím si však, že táto kompetencia by mala naozaj aj ďalej zostať a prináleží zastupiteľstvu príslušného samosprávneho kraja.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.6.2014 o 18:20 hod.

Mgr.

Marián Kéry

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:21

Igor Hraško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne kolegom za korektné faktické poznámky.
Pán kolega Daniš, chcem sa opýtať, že do akej novely by sa mali vsunúť tieto novelizačné body, pretože zatiaľ neviem o tom, že by sa pripravovala nejaká novela zákona, ktorá by komplexne a systémovo riešila vyššie územné celky, preto som navrhol aspoň teda čiastkové riešenie, pokiaľ sa dôjde k nejakej zhode, pretože pokiaľ sa bude riešiť takáto situácia s vyššími územnými celkami, zrejme bude to musieť byť veľká diskusia na túto tému, takže kým k tomu dôjde, tak si myslím, že je potrebné upraviť aj tieto veci, pretože v niektorých krajoch môžu mať problém najmä s hlavným kontrolórom, pokiaľ nebol zvolený.
No a áno, máte pravdu, neboli to komunálne, boli to samosprávne voľby, len tam mi to ušlo toto slovíčko. Samosprávne voľby do vyšších územných celkov.
Pán kolega Kéry, čo sa týka toho počtu podpredsedov, že nenájdeme zhodu, nuž opýtajte sa vášho kolegu Blanára, ktorý je predseda Žilinského samosprávneho kraja, prečo jemu stačí jeden podpredseda a prečo niekde teda musí byť až päť. Ja viem, že tu ide o koalície a o dohody, že keď niekto je predseda, a teda podporovali ho všetci, tak každý musí chytiť nejaký flek. Ja si myslím, že nemusí, ale, samozrejme, štandardné politické strany sú o tom, že majú svojich nominantov všade a keď sa im aspoň nepodarí vyhrať, tak aspoň niekde umiestniť svojich straníckych kolegov. Ale toto by nemalo byť o umiestňovaní straníckych kolegov, toto by malo byť naozaj o efektivite fungovania samosprávy. A ak to efektívne funguje v Žiline, prečo by to efektívne nemalo fungovať v Bratislave? Okrem toho v Žiline je váš predseda, v Bratislave je predseda z SDKÚ. Takže myslím si, že s týmto by ste asi veľký problém mať nemali.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.6.2014 o 18:21 hod.

Ing.

Igor Hraško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:24

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Kolegyne, kolegyňa a kolegovia, je nás tu poskromne, žiaľ, mám už takúto smolu. Stále moje zákony, ktoré predkladám, idú v čase, keď je tu skoro ľudoprázdno, ale dobre, to je už môj údel. Dovoľte, aby som opätovne, už tretíkrát predniesol zákon, respektíve novelu zákona, ktorá v reálnom živote vytvára veľký problém, pokiaľ by nebola prijatá, a ten problém je treba riešiť. Prvé čítanie je tu nato, aby sme povedali, či tento problém má alebo nemá zmysel a či vôbec trápi našu spoločnosť. Hovorím, že áno a trápi to hlavne vlastníkov pôdy. Splácam dlh mojim kolegom, ktorí už v súčasnosti nie sú v parlamente, kolegovi Galbavému za SDKÚ a kolegyni Tkáčovej, ktoré, ktorí to dávali na poslednej schôdzi ešte za vlády pani Radičovej, a nakoľko tento zákon na poslednej schôdzi nemohol byť prijatý, povedali sme si traja, že pokiaľ niekto z nás bude v parlamente, tak tento zákon bude predkladať. Takže, kolegovia, plním sľub a budem ho predkladať stále, ako to rokovací poriadok umožňuje. Poďme k veci.
Vážení, viete, čo sa zmenilo 24. júnom 1991? 24. júnom 1991 sa vlastnícke právo nadradilo užívaciemu právu. To znamená to, čím bol charakterizovaný socializmus, že užívateľ mal väčšie právo ako vlastník, bolo 24. júnom 1991 ukončené. Vlastnícke právo je nadradené užívaciemu právu. Následne po vzniku Slovenskej republiky táto garancia je aj v našej slovenskej ústave. Pýtam sa, prečo to negarantujeme aj v reálnom živote. De iure máme, de facto zabúdame.
Konkrétne o čo ide. Ide o čerpanie eurofondov v rezorte pôdohospodárstva, akým spôsobom je možné čerpať tieto eurofondy. Myslím si, že tak citlivú otázku, ako čerpať financie, by mal každý mať jasné, že transparentnosť a jednoznačnosť tam má dominantnú úlohu a postavenie. Žiaľ, v reálnom živote to takto neni. V našom rezorte, v rezorte pôdohospodárstva, hovoríme o sume ročnej okolo 700 miliónov eur z eurofondov, ktoré čerpajú naši poľnohospodári, to znamená, nehovoríme o eurách, hovoríme o miliónoch eur a stovkách miliónov eur. Aké sú podmienky? Žiaľ, podmienky sú také na to čerpanie, ktoré, neviem, kto to vymyslel, ale neviem, aký bol ekonóm, ako celú transparentnosť zabezpečiť, ale pokiaľ vy čestným prehlásením vyhlásite, že ste užívateľom určitého pozemku, tak môžte čerpať dotácie. Niekto mi povie, že je to pritiahnuté za vlasy.
Kolegovia, nie je to pritiahnuté za vlasy, je to realita, pokiaľ neveríte, oskúšajte si to a tento stav, naňho ja sa pozerať nemôžem, preto táto moja novela zákona o nájme poľnohospodárskych pozemkov, ako aj novela zákona o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v poľnohospodárstve hovorí o tom, v kocke, že pokiaľ chceš, pán agropodnikateľ, čerpať eurodotácie, tak musíš buď ukázať, že si vlastníkom tejto pôdy, to znamená, áno, máš vlastnú pôdu a na nej gazduješ, alebo doložíš nájomnú zmluvu. Nič viacej, nič menej. To je u mňa reálny výkon a váha vlastníckeho práva, ktoré vlastník po tom 24. júni 1991 má a musí mať garantované v Slovenskej republike, ak si hovoríme, že sme demokratický štát, kde sa právo dodržuje, a sme právny štát. Takže nemôže to byť na voľnej úvahe platobnej, hospodárskej platobnej agentúry, ktorá môže a nemusí tieto doklady od žiadateľa vyžadovať. Ja hovorím, že musí, lebo to je základný princíp.
Ako viete, ako nie, na Slovensku 90 % pôdy je užívaných inými subjektmi ako vlastníkmi, pretože rozdrobenosť pôdy je vysoká, a preto 90 % pôdy užívajú nie vlastníci, ale nájomcovia. Tak preto sa pýtam, že ako je možné, že pri čerpaní eurodotácií tento základný, elementárny vzťah vlastník a nájomca nie je deklarovaný agentúre, aby mala splnené podmienky na čerpanie eurofondov. Tieto podmienky sa vyžadujú aj z európskej smernice príslušnej a pýtam sa, ako si plníme túto úlohu. Chceme, aby nám boli zastavené eurodotácie pre poľnohospodárov? Chceme, aby sme mali zdvihnutý prst, chceme, aby sme tu platili nejaké penále? Ja to nechcem. Ak to chcete vy, kolegovia poslanci a poslankyne, ktorí za to ruku nedvihnete v hlasovaní, tak dobre, je to na vašom svedomí a vedomí, ja si to na svoje svedomie a vedomie nechcem vziať. Ani do hrobu, ani počas svojho života. Tak preto by som vás chcel veľmi pekne poprosiť, lebo neni to o politike, je to o reálnom výkone života našich poľnohospodárov, o legálnom, transparentnom nakladaní s vlastníctvom ako takým pôdy, aby sme dali priechodnosť tejto mojej novele. Samozrejme, že v druhom čítaní by som pristúpil na všetky pozmeňujúce návrhy, ktoré by ho vylepšili.
A aby som ešte doplnil, tak je mnoho prípadov, keď vlastník má nájomnú zmluvu podpísanú s nájomcom, ale platieb sa nedočká. Pýtam sa, je to normálny stav? Podľa mňa nenormálny stav. Predsa na vašom majetku niekto si bačuje bez toho, aby vám vyplatil čo iba cent, ešte na to berie aj eurofondy a vy ako vlastník pozeráte a nemôžete sa domôcť svojho práva. Vážení, to je o veci, o reálnej veci, o reálnom probléme, ktorý treba riešiť. Preto by som vás chcel ešte raz požiadať, aby dostala priechodnosť táto moja aktivita v tejto oblasti.
Návrh zákona vyvoláva pozitívne sociálne vplyvy, nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie, nevyvoláva vplyvy na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti. Je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s právom Európskej únie.
Myslím si, že mali by sme vstúpiť do seba a povedať, že chceme aj v tomto rezorte, v rezorte poľnohospodárstva robiť veci transparentne, jednoznačne a priechodne, a aby sme sa nemuseli hanbiť, čo sme tu schválili alebo neschválili.
Dôvody, ktoré mi boli dôvodené, prečo sa to nedá pri mojich minulých predkladaniach tejto novely zákona, boli asi také, že oni by to s tými papierami na tej PPA-čke, na tej poľnohospodárskej platobnej agentúre nezvládli. Vážení, tak ako dávame daňové priznanie, že raz dáte na obecný úrad, ak nemáte majetok a každý rok iba odsúhlasujete, platí starý stav, alebo sa mi zmenil. A tu zmenu iba dokladujem, čo sa udialo, nič viacej, nič menej. Taký istý režim by bol aj v tomto prípade, to znamená raz, keď je to zákon, aj tak ti to zákon ukladá, pán podnikateľ, že musíš mať tú nájomnú zmluvu, alebo máš vlastný majetok, to znamená, raz ju musíš podpísať, tak raz tú kópiu tam dáš na tú PPA-čku a následne iba budeš každý rok deklarovať. Pokračujeme alebo meníme. Vážení, myslím, že logické, ústretové, jednoduché, normálne. Takže, vážení, ešte raz dovolím si požiadať o podporu tejto novely zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

10.6.2014 o 18:24 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video