36. schôdza

24.6.2014 - 11.7.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

10.7.2014 o 14:30 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:01

Alojz Přidal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Štefan, ja ti chcem naozaj poďakovať za tvoje podporné stanovisko a teším sa z toho, že z prostredia OĽaNO naozaj zaznieva aj iný ako liberálny hlas, i hlas teda kresťana. Verím, že tento náš zákon podporia i iní, viacerí členovia z OĽaNO, aj tí, ktorí cítili násilie pri hlasovaní o ústave, kde sme zmenou ústavy vychránili manželstvo a definovali ho ako zväzok muža a ženy.
Spomínal si Benedikta aj Františka aj ja teraz myslím na nich, ale zdá sa mi, že veľmi skoro budú teraz mať také iné želanie, samozrejme, nie v tejto veci, ale v nedeľu o deviatej večer, predpokladám, každý bude fandiť inému tímu a tam ja budem na strane Benedikta.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.7.2014 o 12:01 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
36. schôdza NR SR - 11.deň - B. popoludní
 

14:08

Robert Fico
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda Národnej rady, vážená Národná rada, vážení členovia vlády, dovoľte mi, aby som ospravedlnil neprítomných členov vlády.
Neprítomný je minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka, ktorý je momentálne na pracovnej ceste mimo Bratislavy. Zastupuje ho minister spravodlivosti Tomáš Borec. Na zahraničnej pracovnej ceste je podpredseda vlády a minister zahraničných vecí a európskych záležitostí. Ale na neho nie sú žiadne otázky.
Som pripravený v časovom limite odpovedať na otázky, pán predseda.
Skryt prepis

10.7.2014 o 14:08 hod.

doc. JUDr. CSc.

Robert Fico

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:08

Robert Fico
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vzhľadom na vecnú súvislosť, ako aj podobnosť položených otázok číslo 1 až 5, z hľadiska obsahového zamerania, odpoviem súčasne na všetky.
Dovoľte mi však na úvod vo všeobecnej rovine poznamenať niekoľko zásadných myšlienok, ktoré sa úzko vzťahujú k oblasti konsolidácie verejných financií, rovnako aj k problematike boja proti daňovým únikom a podvodom, pretože toto všetko je integrálna súčasť konsolidačného procesu v podmienkach našej ekonomiky.
Problematika konsolidácie verejných financií nie je v žiadnom prípade samoúčelná a už vôbec nie jednoduchá. V poslednom období sa zúžene interpretuje iba čisto ako finančný problém určený pre úradníkov z ministerstva financií, resp. ako ekonomická úloha, ktorej vyriešenie sa dotýka len aktivít vlády vo vzťahu k plneniu jej programového vyhlásenia. S plnou zodpovednosťou chcem zdôrazniť, že ide o falošnú interpretáciu predkladanú slovenskej verejnosti. Zjednodušene povedané, často to vyznieva, akoby konsolidácia verejných financií stála mimo celého spoločenského diania. Musím preto oponovať podobným názorom. A s plnou zodpovednosťou chcem zdôrazniť, že v kontexte konsolidačného procesu ide o falošnú interpretáciu a mylnú predstavu, ktorá je slovenskej verejnosti predkladaná. Práve, naopak, pravdou je, že sa dotýka všetkých spoločenských vrstiev, pretože predstavuje komplexný a náročný celospoločenský problém.
Konsolidácia verejných financií v sebe zahŕňa opatrenia v celom rade problematických oblastí, od zásadného zlepšenia hospodárenia štátu, riešenia naakumulovaných problémov šedej a nelegálnej ekonomiky až po skvalitnenie poskytovania verejných služieb občanom a podnikateľom. Je teda zložitým procesom a komplikovaným sledom navzájom sa dopĺňajúcich opatrení vlády, ktorými sa súčasne sleduje viacero hospodárskopolitických cieľov, ale aj spoločensky závažných a citlivých priorít.
Vláda si je vedomá mnohých rizík a potenciálnych problémov, ktoré sú s konsolidačným úsilím úzko spojené, či už ide o možný negatívny dopad a vplyv na spotrebu štátnej správy, na vývoj HDP alebo na charakter a zmeny podnikateľského prostredia. Preto aj z týchto vážnych dôvodov si pokračovanie ďalšej fiškálnej konsolidácie bude vyžadovať správne a kvalifikované určenie hospodárskopolitických opatrení, vhodné načasovanie ich realizácie s požiadavkou na systémové a integrujúce riešenia parciálnych problémov, čo bude ďalšou rozhodujúcou prioritou hospodárskej politiky vlády.
V súvislosti s konsolidáciou je nutné zdôrazniť, že vláda začala robiť opatrenia od seba. To znamená, radikálnym spôsobom znižovala vládnu spotrebu. Tu prítomní ministri, ktorí sedia za mnou, najlepšie vedia, aké bolestivé boli a sú rokovania o zostavovaní rozpočtov jednotlivých kapitol. Dosiahli sme významné úspory verejných výdavkov na tovaroch, službách a na osobných výdavkoch. Mnohé úspory boli dosiahnuté prostredníctvom optimalizácie rozpočtových a príspevkových organizácií štátu. Postupne zavádzame normatívy podľa efektívnosti organizácií kvôli racionalizácii jednotlivých druhov výdavkov na výkon svojich činností. V rámci pokračovania reformy ESO plánujeme ďalšie dodatočné opatrenia. Okrem toho sa už v súčasnosti pripravujú kroky na zjednocovanie a reorganizáciu komunikačnej infraštruktúry s cieľom dosiahnutia konkrétnych úspor v nasledujúcom období.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, pokiaľ ide o definovanie konkrétnych konsolidačných opatrení a zámerov, dovoľte mi ich uviesť v rámcovej podobe.
V oblasti pokračovania boja s daňovými únikmi a daňovými podvodmi sú pripravované viaceré systémové opatrenia. Ide napríklad o rozšírenie povinnosti používania elektronických registračných pokladníc na evidenciu tržieb v ambulanciách všeobecných lekárov, špecialistov a zubných lekárov.
Podobne zásadné opatrenie sa bude vzťahovať aj na sektor odborných, vedeckých a technických činností, ale aj na oblasť ubytovacích služieb. V týchto sektoroch sa zavedie zároveň povinnosť prikladať potvrdenie o platbe (takzvaný pokladničný blok) alebo potvrdenie o elektronickom prevode k požadovaným úradným dokumentom. Vzťahuje sa to teda na odborné profesie, ako sú notári, právnici, lekári alebo rôzni znalci. V tejto sfére nevidím racionálne dôvody na žiadne výnimky.
Ďalej, zavedieme zrážkovú daň na peňažné a nepeňažné plnenia od farmaceutických firiem, ako aj na príjmy z predaja kovošrotu. Tieto budú podliehať priamemu zdaneniu pri výplate formou zrážkovej dane vo výške 19 %. Napríklad v prípade príjmov od farmaceutických firiem bol identifikovaný výrazný nesúlad medzi tým, čo tieto spoločnosti na základe legislatívnej povinnosti od roku 2011 oficiálne zverejňujú, to jest asi 40 miliónov eur ročne, a tým, čo reportujú jednotlivé fyzické osoby na základe podobnej povinnosti a čo priznávajú vo svojich daňových priznaniach. Údaje o peňažných a nepeňažných plneniach farmaceutických firiem jednotlivým lekárom a zdravotníckym zariadeniam budú individuálnym spôsobom zverejňované na internete.
Pripravujeme súbor opatrení v oblasti zrušenia alebo úpravy existujúcich daňových výdavkov u priamych daní. Inými slovami, zjednodušene povedané, pôjde o audit daňovo uznateľných výdavkov pri dani z príjmu.
Stanovia sa ročné stropy pri zúčtovaní sociálnych odvodov. Zavedenie ročného zúčtovania sociálnych odvodov zamedzí rôznym špekuláciám a takzvanej optimalizácii na odvodoch vo forme akumulácie vysokých jednorazových odmien v jednotlivých mesiacoch s cieľom prekročenia maximálneho vymeriavacieho základu v danom mesiaci. Sociálne odvody tak budú reálnejšie odrážať skutočné príjmy dotknutých jednotlivcov za celý kalendárny rok.
V oblasti toľkokrát diskutovanej dane z pridanej hodnoty je cieľom zachovanie nielen objemu výnosu, ale aj zvýšenie úspešnosti výberu tejto dane. Ako už bolo zo strany vlády oznámené, nezávislými odborníkmi ekonomicky vyargumentované a vami potvrdené, ponechávame sadzbu DPH na doterajšej úrovni 20 %.
V zdaňovaní nehnuteľného majetku zvažujeme možnosť zavedenia minimálnej sadzby dane v závislosti od lokality a ďalších relevantných charakteristík nehnuteľností v súlade s odporúčaniami Európskej komisie a OECD. Posilnením majetkových daní by sa tak mohol vytvoriť reálny priestor pre pokles tých daní, ktoré majú väčší negatívny vplyv na hospodársky rast a vývoj ekonomiky.
V súvislosti s doterajšími systémovými opatreniami a úspešnými výsledkami v daňovej oblasti by som veľmi rád poznamenal, že z historického hľadiska pokiaľ hovoríme v rovine exekutívy, ide o skutočne zlomový okamžik, ktorý predstavuje zásadný prelom vo vývoji daňových príjmov štátu, možnosť ich efektívnejšieho a účinnejšieho výberu s významným dosahom na konsolidáciu a stabilizáciu verejných financií.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, v súvislosti s realizáciou viacerých konsolidačných opatrení, ktoré som už spomenul, si treba tiež všimnúť, že ambíciou vlády je systematicky riešiť aj doterajší negatívny vplyv, ako aj existujúci rozsah šedej a nelegálnej ekonomiky. Tá v súčasnosti predstavuje nemalé ekonomické, bezpečnostné riziko nielen pre samotnú rozpočtovú oblasť verejného sektora, ale aj pre normálne fungovanie spoločnosti a štátu. Nakoniec, nie je žiadnym tajomstvom, že na príjmovej strane rozpočtov verejného sektora vznikajú problémy v dôsledku rôznych daňových únikov a daňových podvodov a na výdavkovej strane sú to najmä ťažkosti, pod ktoré sa podpisuje pretrvávajúca korupcia a klientelizmus. Takto spôsobený nedostatok finančných zdrojov na spravovanie štátu jednak zvyšuje jeho zadlžovanie a zároveň nedochádza k požadovanej alokácii finančných prostriedkov podľa potrieb verejného záujmu.
Vláda Slovenskej republiky je v období konsolidácie postavená pred náročnú úlohu úplnej zmeny prístupu daňových subjektov k dobrovoľnému plneniu daní. Vysoká spoločenská zodpovednosť a morálka daňových poplatníkov sa však nebuduje ľahko. Štát má súčasne zabezpečiť zvýšenie právnej istoty prostredníctvom kvalitnej interpretácie, ako aj vymožiteľnosti práva. Zároveň sa usilujeme zabezpečiť, aby sme dokázali na základe systémových opatrení odlišovať daňové subjekty, ktoré si plnia dobrovoľne svoje daňové povinnosti, od tých, ktoré prejavujú známky podvodného správania. Faktom zostáva, že na začiatku bola nevyhnutná tvrdá represia, keďže úroveň daňovej a odvodovej morálky na Slovensku bola dlhodobo nízka. Bol to národný šport, neplatiť dane. Presvedčenie občanov a podnikateľov platiť dane je základný kameň našej ekonomickej budúcnosti. Rezort financií sa uberá cestou prevencie a presadenia spoločenských hodnôt, ktoré budú mať za následok prirodzené zvýšenie dobrovoľného platenia daňových povinností uvedomujúc si, štát bez ľudí, ako aj ľudia bez štátu nemôžu existovať. S cieľom znížiť administratívnu záťaž podnikateľov má vláda v pláne vykonať legislatívne zmeny tak, aby sa mohli venovať hlavne budovaniu a rozvíjaniu svojho podnikania a zvýšiť právnu istotu podnikateľov.
Vo vzťahu ku konsolidácii verejných financií si treba zároveň uvedomiť, že ide o širokú a integrovanú národohospodársku problematiku. Ak sme teda museli v roku 2013 v rámci procesu konsolidácie realizovať viacero bolestivých hospodárskopolitických opatrení, ktoré rôznym spôsobom ovplyvnili život podnikateľov, ako aj občanov, tak dnes sme v situácii, keď mnoho konsolidačných opatrení je vo vzťahu k nim nápomocných a konformných.
Súčasným spoločenským závažným a akútnym problémom vo vzťahu k prebiehajúcej konsolidácii verejných financií je zabezpečenie a udržanie existujúceho sociálneho modelu štátu vrátane zvládnutia financovania jednotlivých systémov verejného sektora, či už ide o dôchodkový systém, systém sociálnych dávok, školstvo alebo zdravotníctvo. Toto všetko si vyžaduje od vlády neustále riešenie nielen problémov finančných tokov verejného sektora, ale aj tokov v rámci celého národného hospodárstva, ktorého je tento sektor neodmysliteľnou súčasťou. K tomu bude naďalej smerovať ucelená hospodárska politika vlády.
Kľúčovou dimenziou doterajšej realizácie hospodárskej politiky je zároveň zosúladenie procesu konsolidácie verejných financií s podporou rastu hospodárstva a tvorby zamestnanosti. Z hľadiska udržania zdravého ekonomického a stabilného sociálneho vývoja je to pre vládu neobyčajne náročná hospodárskopolitická úloha. Úspešnosť zvládnutia celého procesu závisí od súčinnosti a efektívnej kooperácie zo strany sociálnych partnerov a zástupcov podnikateľského sektora. Vo vzťahu k tomu bude osobitnú dôležitosť zohrávať podpora perspektívnych smerov podnikania v znalostnej ekonomike, investície do vzdelávania, posilnenie postavenia malých a stredných podnikov v hospodárstve, podpora priemyselného výskumu, vývoja a inovácií.
Boj s daňovými podvodmi nie je len záležitosťou národnej a bilaterálnej alebo regionálnej spolupráce. Ale Slovensko si získalo vysoký kredit aj v OECD a je pozitívne hodnotené aj Globálnym fórom pre transparentnosť a výmenu informácií.
Okrem významnej koordinácie boja proti podvodom a únikom medzi Slovenskom a Českom chceme zintenzívniť spoluprácu a postup aj na úrovni V4, respektíve V6 (za účasti Slovinska a Rakúska). Spoločným cieľom tejto platformy je harmonizácia daňových systémov, pracovných postupov a interpretácie práva. Podporujeme zámer podpísať memorandum o postupe v oblasti daňovej a colnej, koordinovať výkon daňových kontrol priamych daní a zároveň dosahovať vyššiu úroveň kontrol. Niekoľkoročná úspešná spolupráca v boji proti daňovým podvodom na úrovni krajín V4 a ďalších krajín Európskej únie prebieha formou výmeny informácií a spoločných operácií. Našou prioritou je rozšírenie spolupráce v boji proti colným podvodom formou automatickej výmeny informácií v rámci krajín V4.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, na záver vás chcem ubezpečiť, že vláda bude naďalej pokračovať v doteraz nastolenom hospodárskopolitickom kurze. Vo väzbe na budúci vývoj verejných financií treba zohľadniť ich reálny stav a ďalšie možnosti rozvoja ekonomiky v rámci štátneho a verejného sektora. Z uvedeného dôvodu bude kľúčové postupne dosiahnuť ďalšie znižovanie deficitu verejných financií a verejného dlhu. Dodám, že konsolidácia verejných financií nám umožnila aj predstaviť balíček pätnástich významných sociálnych opatrení, ktoré, verím, s vašou podporou a plným pochopením schválime aj na pôde Národnej rady Slovenskej republiky. Ďakujem za vašu pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

10.7.2014 o 14:08 hod.

doc. JUDr. CSc.

Robert Fico

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:24

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda. Vážené pani poslankyne, poslanci, vážený pán poslanec Zajac, pozrel som si svoje vystúpenia, ktoré som mal k vašej otázke, ale nikde som žiaden verejný prísľub nenašiel. Možno keď si pozriete moju odpoveď z 19. júna 2013, tak nájdete odpoveď na vašu otázku, ktorú ste mi teraz položili opätovne a ktorá sa nijako obsahovo nemení oproti tomu, čo ste mi odpovedali. Takže aj ostatných poslancov, aby som nemárnil ich vzácny čas trestuhodne opakovaním toho, čo už som raz odpovedal, tak poprosím, aj vás, pán poslanec, aby ste si pozreli moje vystúpenie, kde som odpovedal na vašu otázku dňa 19. júna 2013. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

10.7.2014 o 14:24 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:25

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán minister, dôveryhodnosť súdnictva je u občanov Slovenska na veľmi, veľmi nízkej úrovni a nie je to záležitosť len súdov, je to záležitosť nás všetkých. Myslím si, že politici, ústavní činitelia majú ísť príkladom občanom Slovenskej republiky. Ja som vám dával aj doplňujúcu otázku pred rokom. A na tú doplňujúcu otázku ste končili tým, že budete sa snažiť premiérovi dohovoriť, aby si preberal tieto zásielky. Ale chcem k tomu povedať, ak sudca má vedomosť o tom, že sa dotyčný nenachádza na tej adrese, ktorú uviedol, a vie o tom, že sa jedná o premiéra Slovenskej republiky, jedného z najvyšších ústavných činiteľov, ktorého adresu na Úrade vlády pozná každý, takisto aj jeho adresu, kde býva, v komplexe Bonaparte pozná každý, tak podľa môjho názoru by mu mal poslať túto obsielku aj na tieto adresy. Ak to dneska súdny poriadok neumožňuje, tak sa vás chcem spýtať, či by nebolo vhodné, aby sa novelou zmenil tento súdny poriadok a dal možnosť sudcovi poslať obsielku na viacero adries. Som presvedčený o tom, že premiér ako jeden z najvyšších ústavných činiteľov by mal ísť príkladom občanom a mal by si preberať obsielky súdne a dostaviť sa na súd.
Skryt prepis

10.7.2014 o 14:25 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:26

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Nie celkom som postrehol, v čom bola otázka. Ale vy ste konštatovali v podstate určité skutočnosti, čo je v poriadku. Ale aby som to ešte raz zopakoval, ja som si presne, a mám tu pred sebou, čo sa týka môjho vystúpenia, aj odpovede na doplňujúcu otázku. Žiadny verejný prísľub som vám nedal, pán poslanec. Takže ešte raz vás poprosím, aby ste si to v kľude prečítali.
Čo som povedal je jedna vec, že, áno, každý občan má rovnakú povinnosť plniť si svoje povinnosti, ktoré mu ukladá zákon. Aj dnes Občiansky súdny poriadok jasne hovorí, že sudca má možnosť doručovať na všetkých adresách, ktoré sú mu známe, prípadne si ich môže zisťovať. Čiže tam nie je problém zákona. A napriek tomu som vás odporučil v mojej odpovedi na pripravovanú novelu Občianskeho súdneho poriadku, respektíve rekodifikáciu Občianskeho súdneho poriadku, kde pripravujeme okrem iného aj spôsob doručovania prostredníctvom elektronických dátových schránok.
Čiže to je moja odpoveď a myslím si, že netreba ďalej pokračovať, pretože si to podrobne nájdete v mojom vystúpení z 19. 6. 2013. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

10.7.2014 o 14:26 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:28

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pani predsedajúca. Vážený pán poslanec, dovoľte, aby som odpovedal v mene neprítomného pána ministra.
Na začiatku mája kontaktovala Regionálnu veterinárnu a potravinovú správu v Senci redaktorka denníka Plus jeden deň vo veci, či je na tejto správe registrovaný chov diviaka, ktorý sa nachádza na farme v Stupave u pána Hlinu. Regionálna veterinárna a potravinová správa takýto chov na spomínanej farme neregistrovala ani nemala žiadne informácie o tomto chove. Z tohto dôvodu musela spomínanú farmu pána Hlinu preveriť. Regionálna veterinárna a potravinová správa následne kontaktovala pani Hlinovú, ktorá v telefonickom rozhovore potvrdila, že na farme chovajú jedného diviaka. Stanovisko Regionálnej veterinárnej a potravinovej správy v Senci k uvedenému zisteniu bolo, že chov zveri musí byť registrovaný v zmysle zákona č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti a vyhlášky Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 178/2012 Z. z. o identifikácii, registrácii a podmienkach farmového chovu zveri. Dňa 7. mája 2014 podala na Regionálnu veterinárnu a potravinovú správu v Senci majiteľka žiadosť o registráciu farmového chovu zveri a ohlásenie činnosti. Následne dňa 15. mája 2014 inšpektori Regionálnej veterinárnej a potravinovej správy v Senci vykonali kontrolu chovu. Kontrolou zistili, že farma nespĺňa podmienky pre chov diviaka. Výbeh totiž nebol dostatočne veľký a chýbal aj vhodný prístrešok, na základe čoho boli uložené opatrenia na odstránenie nedostatkov pri chove diviaka. Opakovanou kontrolou dňa 22. mája 2014 bolo zistené, že chov už zodpovedá podmienkam uvedenej vyhlášky č. 178/2012 Z. z. Následne bola žiadosť zaslaná na Štátnu veterinárnu a potravinovú správu Slovenskej republiky na registráciu. Chov je registrovaný pod číslom SK-FCH-SC-300.
K spomínanému nezákonnému získaniu diviaka z lesa, respektíve k podozreniu z trestného činu pytliactva uvádzam, že podľa súčasnej legislatívy Štátna veterinárna a potravinová správa Slovenskej republiky nie je oprávnená toto prešetrovať, podozrenia z trestného činu pytliactva sú oprávnené prešetrovať výlučne orgány činné v trestnom konaní. Ďakujem pekne, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

10.7.2014 o 14:28 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:30

Anton Martvoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán minister, ďakujem veľmi pekne za odpoveď v mene pána ministra Jahnátka. Sám som veľmi zhrozený, že takto sú držané zvieratá v dnešnej dobe, zvlášť u obhajcu, osoby, ktorá sa snažila prednedávnom chrániť vodu.
V každom prípade chcem sa iba spýtať, pán minister, vás ako ministra spravodlivosti, keď polícia alebo keď niekto prichytí zlodeja, ako kradne mu, poviem to takto, z dvora sliepku nejakú alebo v tomto prípade by poľovníci prichytili niekoho, ako kradne z lesa diviaka, tak v podstate, myslíte si, že to je to v poriadku, že to vyriešia tým spôsobom, že dotyčný povie, že však on si to zaregistruje, pričom nič sa nedeje?
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

10.7.2014 o 14:30 hod.

Mgr. PhD.

Anton Martvoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:30

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne za doplňujúcu otázku. Tu treba jednoznačne nechať priestor orgánom činným v trestnom konaní, pretože ani ja, ani žiadny iný minister nemá oprávnenie do tohto nijako vstupovať. Je faktom, že ktokoľvek môže oznámiť trestný čin, pokiaľ orgány činné v trestnom konaní sa oboznámia aj z iných zdrojov s akýmkoľvek podozrením z trestného činu, musia začať konať ex offo. Čiže toľko ešte k vašej otázke. Ďakujem.
Skryt prepis

10.7.2014 o 14:30 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:32

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán poslanec Fecko, za otázku. Ale hneď vám musím oznámiť, že ja nie som ubytovací referent tejto vlády a ja naozaj nedisponujem ani informáciami, ani možnosťami, ktoré by mali riešiť priestorové problémy jednotlivých orgánov štátnej správy. Možno to je zlé, že to tak je. Ale to je proste realita, ktorá tu trvá 20 rokov. A keby som vás informoval o tom napríklad, že štát nemá až taký dokonalý prehľad o vlastníctve vlastných nehnuteľností, tak možno by ste boli prekvapený. Ale bude pravda to, čo hovorím.
Problematikou Ústavu pamäti národa aj s jeho predsedom som sa zaoberal niekoľkokrát. A viem o aktuálnych problémoch Ústavu pamäti národa. A buďte si istý, že sa pokúsime aj zamestnancom, ktorí v ňom pracujú, ale aj súčasnému predsedovi pomôcť, aby našiel svoje sídlo tak, aby ho mohol pokojne užívať.
Ale prečítam vám teda aj odpoveď, ktorú mám pripravenú.
Ústav pamäti národa bol zriadený zákonom č. 553/2002 Z. z. o sprístupnení dokumentov o činnosti bezpečnostných zložiek štátu a o založení Ústavu pamäti národa a o doplnení niektorých zákonov. Ústav pamäti národa je z pohľadu rozpočtov verejnej správy ostatným subjektom verejnej správy. A jeho hospodárenie v tomto zmysle podlieha zákonu č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách. Hlavným zdrojom financovania ústavu sú transfery zo štátneho rozpočtu, a to v rámci kapitoly Všeobecná pokladničná správa. Čiže financovaním činnosti ÚPN na rok 2013 sa rozpočtovali prostriedky v sume 1,5 milióna cirka, čo je o 90 tisíc eur viac, ako bola úroveň schváleného rozpočtu v roku 2012. Tvorba návrhu rozpočtu pre ÚPN sa realizuje presne takým istým spôsobom, ako sa negociujú aj rozpočty rezortov, verejnoprávnych inštitúcií, ústavov a podobne. Vzhľadom na nízky počet zamestnancov má Ústav pamäti národa pomerne členitú organizačnú štruktúru a veľmi početne obsadené riadiace orgány, veľa členov riadiacich orgánov.
Trvalým problémom ústavu sú jeho priestory. Podľa zákona mal ÚPN sídliť vo vlastnej budove (prevod majetku štátu). Od svojho vzniku však sídli v prenajatých priestoroch, čo je naozaj pravda. Otázka sídla, ktorá narúša nielen hladké fungovanie ÚPN, ale aj jeho významné postavenie, ostáva stále nedoriešená. Zdôrazňujem však, že to, aby mal kde pôsobiť, je plne v pôsobnosti jeho predsedu. Ministerstvo financií nemá kompetencie zasahovať do umiestnenia rozpočtových organizácií v štátnych budovách a zároveň nedisponuje prehľadom budov v správe jednotlivých rezortov. Ako však iste viete, ministerstvo vnútra sa v rozhodujúcej miere podieľa na realizácii zákona o niektorých opatreniach v štátnej správe. Za môj rezort vás môžem v tomto momente informovať, že neevidujeme žiadne voľné administratívne priestory, ktoré by vyhovovali potrebám Ústavu pamäti národa.
Chcem vás takisto informovať, že v zmysle zákona č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu vedieme na internetovej stránke register osobitných ponukových konaní aj nehnuteľného majetku štátu, ktorý bol vyhlásený za prebytočný a je predmetom osobitného ponukového konania alebo elektronickej aukcie. Samozrejme, Ústav pamäti národa si z tohto pohľadu bude môcť, ak bude nejaká prebytočná budova, uplatniť svoj nárok na správcovanie. Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

10.7.2014 o 14:32 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video