44. schôdza

25.11.2014 - 12.12.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

4.12.2014 o 18:06 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:08

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Pán predseda, ja len chcel by som veľmi poďakovať za to, že ste prijali ten môj návrh a dovolím si naozaj ho trošku iba obmeniť, mierne modifikovať. Lebo občanmi Slovenska nie sú iba Slováci, a keby, máme tu aj menšiny, ako je maďarská, rusínska, rómska, česká, keby ste boli taký dobrý, aby ste aj týmto menšinám venovali tie koledy. Bolo by to naozaj veľmi pekné od vás.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

4.12.2014 o 17:08 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:08

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Pán predseda, teda mám procedurálny, že v mene skupiny poslancov, ktorá predložila návrh pod poradovým bodom 42 a 43, sťahujeme tieto dva návrhy z rokovania Národnej rady.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

4.12.2014 o 17:08 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:09

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Čiže tlač 1190 a 91, 1191, tak. Čiže bod 42, 43. Či nie? Tak. Jeden je o dani z pridanej hodnoty a druhý je Trestný zákon.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

4.12.2014 o 17:09 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:42

Zoltán Daniš
Skontrolovaný text
Vážený pán predseda, pri hlasovaní č. 142 som urobil chybu a hlasovanie ma vykázalo ako nehlasujúceho. V úmysle som mal hlasovať za.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

4.12.2014 o 17:42 hod.

Ing.

Zoltán Daniš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:06

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani podpredsedníčka, kolegovia, kolegyne, trochu je nás tu poriedko. Predkladám návrh zákona, ktorého hlavným účelom je snaha predísť výraznému zvyšovaniu platov všetkých politikov o niekoľko sto eur, a to v situácii, keď verejný dlh Slovenskej republiky dosahuje historické maximá a obyvateľstvo je postihnuté vysokou mierou nezamestnanosti. Pokiaľ by nedošlo k navrhovanému zmrazeniu platov u niektorých ústavných činiteľov, napríklad plat poslanca Národnej rady by vzrástol v roku 2014 o viac ako 600 eur, 2015 tu malo byť napísané. Vzhľadom na to, že plat ministra je jeden a pol násobkom platu poslanca, prípadne platy iných ústavných činiteľov sú odvodené od platov poslancov, je potrebné ich plošne zmraziť všetkým ústavným činiteľom.
Keď si toto prečítate, alebo teda keď som to prečítal, tak si možno sami dávate otázku, že čo ten Matovič navrhuje, však vlastne toto sme si tu schválili pred časom. A áno, je to pravda. lebo my sme vlastne prišli s týmto návrhom zákona, sme ho predložili niekedy, sa mi zdá, že koncom augusta do podateľne Národnej rady. No a, čuduj sa svete, potom týždeň po nás prišiel obdobný návrh zákona tak isto skupiny poslancov z dielne poslancov strany SMER, no a bývalý náš predseda parlamentu Paška, keďže on bol taký spravodlivý, tak rozhodol o tom, že najprv sa prerokuje to, čo prišlo neskôr, čiže uprednostnil klientelisticky svojich vlastných kolegov, a teda tým pádom sa rokovalo o návrhu, ktorí predložili poslanci vládnej strany SMER, a teda nie o našom návrhu. A teda kým ho, o tom návrhu sa rokovalo už na septembrovej schôdzi, lebo sa to dostalo samozrejme do poradia, tak o našom návrhu sa rokuje až v decembri.
Čiže toto je ten, by som povedal, že keď z pozície najvyššieho ústavného činiteľa alebo druhého najvyššieho ústavného činiteľa, predsedu, parlamentu Pašku vlastne tolerujeme takýto klientelistický prístup už aj v takýchto veciach ako, že kedy uprednostňuje svojich vlastných poslancov, predradzuje ich návrhy pred opozičné, de facto totožné návrhy zákonov, tak potom sa ani nemôžme čudovať, že vlastne nominanti strany SMER, ako sme sa dnes dozvedeli, aj teda, aj poslanec vládnej strany SMER, v pohode a na dennodennom poriadku Slovensko rozkrádajú. Lebo si myslia, že však to môžu, môžu sa sami seba uprednostniť, svoj vlastný záujem pred záujmom väčšiny ,alebo nie záujmom väčšiny, ale teda celej spoločnosti, a tým pádom korupciu, keď pácha druhý najvyšší ústavný činiteľ, lebo klientelizmus je forma korupcie, tak je normálne, že ju potom páchajú aj oni, keď sa dostanú ku korytu.
Napriek tomu považujem za fér, aby som predstavil teda návrh zákona a aby sme normálne o ňom hlasovali.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

4.12.2014 o 18:06 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:09

Ivan Švejna
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené poslankyne, poslanci, vážená predsedajúca, dovoľte, aby som, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol určený predsedom výboru za spravodajcu k uvedenému návrhu. Predkladám informáciu k návrhu zákona.
Návrh spĺňa všetky náležitosti. Súčasťou je aj stanovisko ministerstva financií. Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré sú pre mňa určené podľa § 73 zákona, odporúčam, aby sa Národná rada v rozprave uzniesla na tom, že návrh prerokuje v druhom čítaní. Navrhujem, aby výbory, výbor pre financie a rozpočet a ústavnoprávny výbor, prerokovali uvedený zákon. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre financie a rozpočet.
Pani predsedajúca, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.12.2014 o 18:09 hod.

Ing.

Ivan Švejna

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:12

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani podpredsedníčka. Dovoľujem si predložiť návrh zákona, ktorý predkladám spolu s pánom Jozefom Kollárom. A cieľom nášho návrhu zákona je odstrániť nedostatky rokovacieho poriadku Národnej rady, na ktoré aj terajšieho predsedu, alebo už terajšieho nie, predchádzajúceho predsedu Národnej rady upozornil prezident Európskej centrálnej banky. Jedná sa o to, že nedostatky spočívajú v absencii úpravy niektorých záležitostí súvisiacich s členstvom Slovenskej republiky v Európskej únii, a to hlavne pri prijímaní návrhov zákonov predkladaných poslancami Národnej rady alebo výbormi Národnej rady. A na tento fakt nás opakovane, myslím si, že tri- alebo štyrikrát upozorňovala aj Európska centrálna banka vo svojom stanovisku.
Podľa primárneho práva Únie, ktoré je pre Slovenskú republiky záväzné, podliehajú niektoré návrhy zákonov tzv. povinným konzultáciám. Tieto konzultácie sa v závislosti od problematiky, ktorú daný návrh zákona rieši, uskutočňujú s príslušnou inštitúciou Európskej únie.
Povinným konzultáciám s Európskou centrálnou bankou podľa čl. 127 ods. 4 Zmluvy o fungovaní Európskej únie podliehajú návrhy právnych predpisov členských štátov v EÚ v oblasti pôsobnosti Európskej centrálnej banky, teda predovšetkým v oblasti meny, eura, platobných prostriedkov, národných centrálnych bánk, vybraných druhov štatistiky v oblasti platobného styku, vrátane platobných a zúčtovacích systémov a v oblasti platných pravidiel pre banky a iné finančné inštitúcie, pokiaľ v podstate ovplyvňujú stabilitu finančných inštitúcií a finančných trhov.
Povinným konzultáciám s Európskou komisiou podliehajú návrhy zákonov, ktoré sú aj technickými predpismi. Povedané jednoducho, máme stanovený systém, kedy exekutíva, ak prináša nejaký legislatívny návrh do oblasti fungovania meny eura, alebo ak sa to týka platobných prostriedkov, alebo centrálnej banky, máme ustanovený mechanizmus povinnej konzultácie, alebo nemáme tento mechanizmus, ak sa dotýka priamo legislatívnych návrhov poslancov alebo výborov Národnej rady.
Centrálna banka od nás vyžaduje úpravu. Toto sme konzultovali aj so samotnou centrálnou bankou, dokonca niekoľkokrát s predchádzajúcim vedením parlamentu a dokonca aj s ministerstvom financií. A táto úprava je žiaduca, pretože sa dotýka dôležitého bodu, a to je fungovania eura, respektíve fungovania Slovenskej republiky v eurozóne.
Čiže chceme zaviesť, aby bol umožnený tzv. konzultačný postup o takých návrhoch zákona, ktoré podľa práva Európskej únie podliehajú povinnej konzultácii s inštitúciami Únie, vrátane podaných pozmeňujúcich návrhov, či už vo výboroch alebo priamo v pléne. A po druhé, chceme zabezpečiť, aby Národná rada, respektíve poslanci a výbory Národnej rady, dostali k svojmu legislatívnemu zámeru stanovisko príslušnej inštitúcie Európskej únie, v tomto prípade hlavne Európskej centrálnej banky k nim, predkladaným návrhom.
Predkladaný návrh nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy a bolo by dobré zosúladiť tento bod s právom Európskej únie, aby sme neboli ako Národná rada atakovaní listami z predsedníctva Európskej centrálnej banky. Preto vás si dovolím aj požiadať o podporu tohto návrhu.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

4.12.2014 o 18:12 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:17

Pavol Hrušovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Kolegyne, kolegovia, dovoľte, aby som z poverenia ústavnoprávneho výboru predniesol návrh k predloženému návrhu skupiny poslancov na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa rokovací poriadok. Chcem konštatovať, že po formálnoprávnej stránke návrh spĺňa všetky náležitosti uvedené v rokovacom poriadku, v legislatívnych pravidlách.
Pán predseda Národnej rady svojím rozhodnutím určil, aby uvedený návrh prerokoval výbor ústavnoprávny a výbor pre európske záležitosti. Ako gestorský výbor pán predseda navrhuje výbor ústavnoprávny a zároveň odporučil aj lehoty, v ktorých by mali určené výbory návrh prerokovať, a to do tridsať dní od pridelenia návrhu a do tridsaťdva dní by mal návrh zákona prerokovať gestorský výbor.
Pán navrhovateľ zdôvodnil, prečo je potrebná táto zmena rokovacieho poriadku. Nechcem dlho diskutovať, ale mám iný názor preto, lebo osobne si myslím, že stačí stanoviť, aby pred tým, ako návrh zákona bol predložený Národnej rade na rokovanie, prebehli tieto formálne úkony, ktoré by pred tým, ako sa dostane poslancom Národnej rady návrh na rokovanie, boli splnené, vrátane prerokovania návrhu s orgánmi Európskej únie. Nevidím dôvod na to, aby ak vláda predloží návrh, poslanci nie obligatórne, ale fakultatívne mohli prerušiť rokovanie o návrhu. Preto ja som už s navrhovateľom o tom diskutoval, by som odporúčal buď prerušiť rokovanie o tomto návrhu zákona a hľadať nejaký spôsob, nazvem to elegantnejší, ktorým by sme sa dopracovali k tomu cieľu, ktorí navrhovatelia sledujú.
Pani predsedajúca, ďakujem za slovo a prosím, aby ste k predloženému návrhu otvorili rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

4.12.2014 o 18:17 hod.

JUDr.

Pavol Hrušovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:20

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Keďže je pravdou, že sme light, veľmi ľahko konzultovali predmetný návrh zákona s pánom spravodajcom, chcel by som iba doplniť, že v priebehu času sme dostali stanovisko aj Európskej centrálnej banky k tomuto návrhu zákona a presne ten spomínaný rozpor – fakultatívnosť, obligatórnosť. Ja by som si dovolil veľmi kratučko zacitovať a potom možno aj poskytnúť toto stanovisko Európskej centrálnej banky k predmetnej a navrhovanej zmene.
Čiže Európska centrálna banka sa k účelu návrhu zákona vyjadruje takto: "V návrhu zákona sa ustanovuje, že ku každému návrhu zákona predloženému slovenskému parlamentu, ktorý podlieha povinnej konzultácii s inštitúciou Únie, podľa primárneho práva, sa má priložiť stanovisko vydané touto inštitúciou Únie.
Ak návrh zákona podáva poslanec alebo výbor, konzultácie s príslušnou inštitúciou Únie má na žiadosť daného poslanca alebo výboru parlamentu zabezpečiť kancelária slovenského parlamentu. To isté platí v prípade pozmeňujúcich alebo doplňujúcich návrhov k návrhom zákona, ktoré sú predmetom rokovania slovenského parlamentu v predmetnej veci.
Okrem toho môže poslanec alebo iný navrhovateľ pozmeňujúceho alebo doplňujúceho návrhu navrhnúť, aby sa rokovanie vo veci prerušilo až dovtedy, kým k nej nezaujme stanovisko príslušná inštitúcia Únie, v tomto prípade Európska centrálna banka."
Z konzultácie s ECB ohľadom návrhov vnútroštátnych právnych predpisov podaných poslancami alebo výbormi parlamentu, zo stanoviska ECB. "Povinnosť konzultovať s ECB ohľadom návrhu vnútroštátnych predpisov patriacich do pôsobnosti ECB vyplýva z čl. 127 ods. 4 čl. 282 ods. 5 Zmluvy o fungovaní Európskej únie a z rozhodnutia Rady 98/415/ES.
Cieľom úpravy rokovacieho poriadku slovenského parlamentu je zabezpečiť riadne a včasné predloženie príslušných ustanovení vnútroštátnych právnych predpisov, a to v súčinnosti na základe konzultácie s ECB. Táto úprava je v súlade s čl. 4 predmetného rozhodnutia, v ktorom sa vyžaduje, aby každý členský štát prijal opatrenie potrebné na zabezpečenie účinného uplatňovania ustanovení tohto rozhodnutia. Keďže poslanci a výbory parlamentu majú na Slovensku právomoc navrhovať zákony, ECB víta, že rokovací poriadok slovenského parlamentu by mohol byť upravený aj touto úpravou s cieľom zabezpečiť, aby boli ECB predkladané na konzultácie návrhy zákonov alebo pozmeňujúce alebo doplňujúce návrhy patriace do pôsobnosti Európskej centrálnej banky, ktoré podávajú poslanci a výbory parlamentov.
Touto zmenou sa zohľadní aj situácia spomenutá v dôvodovej správe zákona, obšírne vyjadrenej, v ktorej každý určitý návrh zákona predložený do slovenského parlamentu patrí do pôsobnosti ECB, ale v priebehu rokovania sú k návrhu zákona predložené pozmeňujúce alebo doplňujúce návrhy, ktoré sa takisto týkajú citovaných záležitostí. Preto by bolo vhodné, aby na základe navrhovaného procesného upravenia rokovacieho poriadku pri vnútroštátnom predpise sa mohla ECB vyjadriť a respektíve by bolo rokovanie o danom bode pozastavené, až kým ECB nevydá stanovisko. Slovenský parlament musí mať možnosť zmysluplne zvážiť stanovisko ECB pred záverečným hlasovaním o návrhu vnútroštátneho predpisu."
Toto stanovisko bolo uverejnené na internetovej stránke ECB a doručené aj do Kancelárie Národnej rady. Takže na toto stanovisko sme čakali. Ja vítam aj tú možnosť, ktorú hovoril pán spravodajca, že by sme mohli v tejto veci počkať. Ja, možno po dohode so spolunavrhovateľom Jozefom Kollárom zvážime tento krok a možno aj s konzultáciou s novým vedením parlamentu, respektíve s gestorským ministerstvom, v tomto prípade ministerstvom financií, skúsime predložiť takú úpravu, aby sme tento procesný krok z nášho rokovacieho poriadku, alebo aby sme ho doplnili tak, aby bolo všetko v súlade s primárnym právom Európskej únie.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

4.12.2014 o 18:20 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:25

Pavol Hrušovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Veľmi krátko, kolegyne, kolegovia, nechcem zdržiavať. Ja nepopieram dobrý úmysel navrhovateľov upraviť náš legislatívny proces tak, aby bol kompatibilný a v súlade s právom, už teraz ani nielen Európskej únie preto, lebo v legislatívnych pravidlách máme tzv. doložku zlučiteľnosti, ktorá musí byť priložená k návrhu zákona, ak ho predkladá poslanec alebo vláda Slovenskej republiky. Poznáte môj názor na... (Reakcia predkladateľa.) No pozmeňujúci návrh, ale ani Európska centrálna banka, ani orgány Európskej únie nemôžu byť nad zvrchovaným mandátom Národnej rady Slovenskej republiky. My máme tú kompetenciu rozhodnúť o všetkom. Preto ale nechám to na diskusiu skôr odbornú, sa nazdávam, že zjednodušiť tie pravidlá, aby sme sa vyhli takýmto rizikám, že prijatý zákon nemusí byť kompatibilný s názorom Európskej centrálnej banky, riešili spôsobom jednoduchším, nie vkladaním do zákona nových ustanovení, ale zmenou legislatívnych pravidiel, ktoré či už vláde Slovenskej republiky alebo poslancom obligatórne prikážu pred tým, ako návrh bude predložený, toto stanovisko bolo vykonzultované s orgánmi Európskej centrálnej banky.
Takže toľko k tomu. Je to téma skôr procesná ako nejaká príliš konkrétna na to, aby sme sa nedokázali dohodnúť. Takže, pani podpredsedníčka, toľko moje stanovisko ako spoločného spravodajcu a ja som pripravený spolupracovať na tom, aby sme dosiahli ten cieľ, ktorý navrhovatelia navrhovanej zmeny sledujú, dosiahli spôsobom, ktorý bude vhodný, aj zmeny možno zákona alebo legislatívnych pravidiel.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

4.12.2014 o 18:25 hod.

JUDr.

Pavol Hrušovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video