49. schôdza

16.4.2015 - 23.4.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

23.4.2015 o 14:24 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

14:06

Ľubomír Vážny
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán poslanec, dámy a páni, kauza Váhostavu rezonuje v médiách a spoločnosti posledné dva týždne. V úvode chcem zvýrazniť, že je len jednou časťou mozaiky z celej skupiny problémov, ktoré sa objavili v procese reštrukturalizácie niektorých podnikov. Tiež chcem zvýrazniť, že vláda Slovenskej republiky nie je priamou súčasťou procesu reštrukturalizácie spoločnosti Váhostav, ale vzhľadom na vzniknutú situáciu vláda v rámci svojich kompetencií navrhla riešenia.
V rámci tohto procesu bola zostavená špeciálna skupina expertov, ktorí analyzovali štruktúru veriteľov. Preverovali, či ide o živnostníkov v právnom slova zmysle, o spoločnosti s ručením obmedzeným, ktoré v mnohých prípadoch predstavovala iba jedna osoba, alebo ide o malé a stredné podniky v podobe akciových spoločností. Experti venovali pozornosť postaveniu schránkových firiem ako veriteľov v reštrukturalizácii viacerých podnikov a rovnako boli hodnotené aj dopady zákona o reštrukturalizácii, ktorý je z dielne druhej vlády Mikuláša Dzurindu. Tento zákon jednoznačne zvýhodňuje postavenie bánk v porovnaní s ostatnými veriteľmi, ale má aj množstvo ďalších úskalí, na ktoré treba reagovať novelizáciou.
Najpodstatnejšie však je, že ako to vlastne celé vzniklo. Zobrali sme štruktúru pohľadávok malého veriteľa, napríklad živnostníka alebo malej firmy, a pozreli sme sa, kde a akým spôsobom vznikla jeho pohľadávka. Štandardným spôsobom bolo, že malý subdodávateľ v podobe živnostníka, s. r. o. alebo malej akciovej spoločnosti podpisoval ako subdodávateľ zmluvu s veľkou spoločnosťou, ktorá zvíťazila vo verejnom obstarávaní, a určité obdobie za svoju prácu nedostával zaplatené vôbec, alebo len čiastočne.
Došli sme k záveru, že podstatná časť pohľadávok, ktoré neboli zaplatené, vznikla vďaka trom zákazkám, ktoré podpísal pán Figeľ v rokoch 2010 až 2012. Tejto zodpovednosti sa pán Figeľ ako vtedajší minister dopravy nemôže zbaviť. Opakujem, podstatný objem pohľadávok, o ktorých dnes hovoríme, vznikol uzatváraním zmlúv medzi subdodávateľmi a veľkou spoločnosťou pri zákazkách, ktoré pridelil cez Národnú diaľničnú spoločnosť alebo iné podriadené organizácie vtedajší podpredseda vlády a minister dopravy. Na jednej strane chcel presvedčiť verejnosť, že diaľnice sa dajú stavať lacno, a vytvárali tlak na stavebné spoločnosti, aby podpisovali zmluvy, ktoré často boli o 60 % lacnejšie, ako ukazovala štátna expertíza. Ak raz niečo stojí 100 mil., tak to nemôžeme postaviť za 40 mil., a preto začali vznikať problémy, ktoré sa ukázali vo vzťahoch medzi subdodávateľmi a dodávateľmi. Rovnako sme povedali a stojíme si za svojím názorom, že pokiaľ ide o správanie sa manažérov príslušných spoločností, vidíme jasné znaky trestného konania, predovšetkým podvodu a tiež znaky poškodzovania veriteľa.
Podporujeme vyvodenie trestnoprávnej zodpovednosti voči manažérom spoločnosti, ktorí úmyselne podpisovali rôzne obchodné zmluvy, pričom vedeli, že ich spoločnosti nebudú schopné pri cenách, ktoré dohodli, platiť svojim subdodávateľom. Došlo tiež k začatiu trestného stíhania pre poškodzovanie veriteľov. Všetky podklady získané v rámci analýzy reštrukturalizácie podnikov boli odovzdané špeciálnemu prokurátorovi. Nemôžeme zasahovať do trestného konania a rešpektujeme rozhodnutie orgánov činných v trestnom konaní o začatí trestných konaní vo veci pre poškodzovanie veriteľa v značnom rozsahu.
Opätovne však pripomínam, že v prípade Váhostavu ide o obchodnoprávny vzťah medzi subdodávateľmi a akciovou spoločnosťou, ktorá je dnes v reštrukturalizácii. Ide o vzťah, ktorý vznikol v minulosti na základe obchodného práva.
Keďže naša analýza ukázala, že ide o veľký objem poškodených veriteľov, živnostníkov a malých spoločností, vláda Slovenskej republiky začala uvedenú situáciu riešiť. Očakávali sme, že rokovanie v Národnej rade bude prebiehať a pokračovať vo vecnej diskusii s cieľom nájsť riešenia pre poškodených v procese reštrukturalizácie. Žiaľ, diskusia sa vyvinula inak. Namiesto konštruktívnych návrhov opozícia použila rétoriku úplne odlišnú od podstaty problému. Pre vládu Slovenskej republiky je v danej situácii podstatne dôležitejšie rokovať a hľadať riešenia ako počúvať urážky zo strany opozície. Lebo nič iné opozícia nepredviedla, nedala žiadne relevantné návrhy ako tento problém riešiť.
Dámy a páni, chcel by som oceniť rokovania a poďakovať predstaviteľom z praxe za to, že prijali pozvanie na pracovné stretnutia na Úrade vlády a rokovali za účelom prijatia najvhodnejšieho riešenia. Tak ako sme avizovali, bolo pre nás veľmi dôležité využiť každú jednu hodinu na nájdenie efektívnych riešení, pokiaľ ide o ťažkosti, ktoré so sebou prináša reštrukturalizácia niektorých firiem. Ide najmä o ťažkosti v podobe obrovských dopadov na malé a stredné firmy, na živnostníkov, o ktorých sa v poslednom čase veľmi veľa hovorí. Chceli sme prísť do Národnej rady s návrhmi, ktoré budú vychádzať nielen z našich skúseností a poznatkov, ale predovšetkým zo skúseností zástupcov praxe.
Dámy a páni, na stretnutí predstaviteľov živnostníkov, bánk a spoločnosti Váhostav sme diskutovali o nasledovných témach: po prvé, aktuálny stav reštrukturalizácie Váhostavu, po druhé, čo urobiť do budúcnosti, aby sa podobné situácie, keď sú malé firmy poškodzované veľkými, neopakovali. Pardon (minister si odkašľal). Je tu jeden všeobecný základ, na ktorom sa zhodneme s predstaviteľmi z praxe. Musí definitívne skončiť politika nereálne lacných diaľnic a verejných zákaziek. Definovali sme, kde problém vznikol, a sme presvedčení, že jednoducho nie je možné, aby išla firma do súťaže a ponúkala 40 alebo 50 % reálnych obstarávacích nákladov. To bol základ celého problému, ktorý teraz riešime a ktorého dôsledkom je nezaplatenie malým firmám za vykonanú prácu.
Pokiaľ ide o aktuálnu reštrukturalizáciu, pripravili sme zmeny zákona, ktoré musia zabrániť podobným prípadom v budúcnosti. Chceme, aby boli v Národnej rade schválené zákony, ktoré nebudú len ad hoc reagovať na firmy v reštrukturalizácii, ale aj na budúce potreby praxe. Na včerajšom rokovaní na Úrade vlády sme s predstaviteľmi živnostníkov, zástupcami veriteľov, ako aj s predstaviteľmi bánk a spoločnosti Váhostav, podpísali memorandum. Vláda, veritelia, dlžník aj banky sa dohodli. Prostredníctvom novelizácie zákonov vláda ponúka veriteľom riešenie, v rámci ktorého môžu počas reštrukturalizácie získať okamžite 15 a viac percent zo svojich pohľadávok. Zvyšná časť ich pohľadávky nebude premlčaná, ale bude mať formu majetkového práva. Zo spoločného memoranda tiež vyplýva, že banky ako zabezpečení veritelia sú pripravení znížiť mieru svojho uspokojenia zo 100 na 85 percent. Zvyšných 15 % banky ponúkajú nezabezpečeným veriteľom. Chceme oceniť tento ústretový krok zo strany bánk.
V zákone bude riešené aj to, že správca sa v reštrukturalizácii bude môcť vzdať svojej funkcie, čo dnes nie je možné, a budeme výrazne eliminovať vplyv dlžníka na výber správcu. Ekonomickú zodpovednosť za stav, ktorý vznikol, musí prevziať aj samotná spoločnosť Váhostav. Váhostav sa nad rámec podmienok reštrukturalizácie vzdá 49 % akcií v prospech nezabezpečených veriteľov. Akcie nebudú ničím zaťažené a budú použité pomerne podľa výšky pohľadávky, výlučne pre nezabezpečených veriteľov, ktorí majú priamy obchodný styk s Váhostavom.
Výsledkom stretnutia je aj druhý variant riešenia. Ak veriteľ nevyužije spomínané možnosti uspokojenia svojich pohľadávok voči Váhostavu, vláda opätovne nezabezpečeným veriteľom ponúka odkúpenie celej ich pohľadávky, vrátane pomernej časti akcií Váhostavu, ktoré na veriteľa prejdú. Pohľadávku vláda odkúpi za 50 % nominálnej hodnoty do konca roku 2015. Štát si následne bude svoju pohľadávku vymáhať priamo od Váhostavu. Na základe zákona, ktorý je v súčasnosti predmetom rokovania v Národnej rade, bude vláda zmocnená, aby svojím nariadením rozhodla, aký objem časti finančných aktív, ktoré zhromaždili banky platením osobitného odvodu, sa použije na uspokojenie nezabezpečených veriteľov z obchodného styku. Musíme počkať na rozhodnutie veriteľov, či schvália reštrukturalizačný plán, a tiež na rozhodnutie súdu, ktorý potvrdí zoznam nezabezpečených veriteľov z obchodného styku. Následne musíme nariadením vlády schváliť objem prostriedkov a subjekt, ktorý bude poverený operáciu vykonať. Vláda dá následne ponuku, ktorú nezabezpečení veritelia z obchodného styku budú môcť využiť, ale aj odmietnuť. Trváme na tom, že dopad na verejný dlh nebude žiadny, pretože riešenie je skonštruované z hľadiska štátnych finančných aktív, do ktorých stále prispievajú banky cez osobitný odvod.
Ďalej by som chcel zdôrazniť, že v Národnej rade sú predložené návrhy novelizácie zákonov, ktoré výrazne eliminujú využívanie reštrukturalizácie na úkor veriteľa. Je to významný krok. Ak totiž v procese reštrukturalizácie podniku získa veriteľ menej ako 50 % svojej pohľadávky, tak zostatok do výšky 50 % dlžnej sumy bude považovaný za právoplatnú pohľadávku a zvyšných 50 % dlhu si bude môcť uplatňovať z budúcich ziskov spoločnosti, a to bez premlčacej doby.
Na rokovanie Národnej rady sme predložili tiež pomerne rozsiahlu novelizáciu Obchodného zákonníka a ďalších súvisiacich predpisov. Novelizáciou reagujeme na problémy, ktoré boli odhalené v procese reštrukturalizácie, aj požiadavky praxe. Úprava Obchodného zákonníka zlepšuje postavenie tzv. nezabezpečených veriteľov, teda tých, ktorí na rozdiel od bánk nemali možnosť si zabezpečiť pohľadávky vo vzťahu k veľkým firmám, ktoré sa dnes nachádzajú v reštrukturalizácii.
Pripomínam, dámy a páni, že zákon o reštrukturalizácii je z dielne pravicovej vlády. Bol prijatý v roku 2005. Autorom bol predovšetkým pán poslanec Lipšic, intenzívne sa v návrhu zákona angažovala aj pani poslankyňa Žitňanská. Odstraňujeme nedostatky tohto zákona, posilňujeme postavenie tzv. nezabezpečených veriteľov, dávame im korektnú ponuku. Opakujem, na túto korektnú ponuku použijeme peniaze z mimoriadneho odvodu bánk do štátnych finančných aktív.
Myslím si, že sme opäť preukázali, že vláda vie s chladnou hlavou prijať problém, ktorý vznikol, a aj naň primerane reagovať. Žiadne návrhy z dielne science fiction, žiadne právne nezmysly, ktoré tu počúvame, pretože ľahko sa hovorí niekomu, kto nemá žiadnu zodpovednosť. My vieme, kde sú možnosti, čo môžeme urobiť, a to sme aj urobili.
Verím, že novelizácie príslušných zákonov tu na pôde Národnej rady čo najskôr schválite, budú predložené pánovi prezidentovi na podpis a zverejnené v Zbierke zákonov tak, aby ich ustanovenia nadobudli platnosť už 30. apríla 2015, keď sa bude konať schôdza veriteľov Váhostavu.
Ďakujem za pozornosť, skončil som. (Potlesk.)
Skryt prepis

23.4.2015 o 14:06 hod.

Ing.

Ľubomír Vážny

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 14:10

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán podpredseda vlády.
Pán poslanec, máte doplňujúcu otázku? Áno. Poprosím vás, zapnite pána poslanca Záhumenského.
Nech sa páči, máte na to dve minúty.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

23.4.2015 o 14:10 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:20

Marian Záhumenský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda, za to, že si nám ozrejmil situáciu okolo Váhostavu (smiech v sále), ako aj kroky, ktoré prijala vláda, aby sa zmiernili dopady na nezaistených veriteľov Váhostavu, aj kroky, ktoré sa prijmú na to, aby už reštrukturalizácie mohli prebiehať podľa iných pravidiel.
Chcem sa ale spýtať, myslíte si, že by v takejto krízovej situácii pre podnikateľov stávajúcich diaľnice, k takej situácii by došlo, keby vtedajší minister dopravy pán Figeľ reagoval na varovania a upozornenia expertov, ktorí sa zaoberajú výstavbou diaľnic, ktorí upozorňovali na to, že situácia a ceny, do ktorých tlačí, sú nereálne?
Ďakujem.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

23.4.2015 o 14:20 hod.

Ing.

Marian Záhumenský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:20

Ľubomír Vážny
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Poviem len toľko, že mali tú možnosť, boli viackrát upozorňovaní odbornou verejnosťou aj mnou, že tieto ceny sú nereálne a spôsobia veľké zemetrasenie v stavebnom sektore. Za seba môžem povedať to, že som na to viackrát upozorňoval aj v médiách, aj v blogoch.
A, žiaľ, tento scenár, ktorý som predstavoval, sa napĺňa. Znížené parametre stavby cez žltý FIDIC a čo je horšie, celý strapec poškodených veriteľov, ktorí strácajú chuť podnikať na Slovensku. Pevne verím, že tento návrh zákona, ktorý je a ktorý bude ešte vyskúšaný praxou a bude môcť byť v praxi ešte upravený, ale v tejto podobe, že zaúčinkuje, zafunguje a zdvihne apetít drobných živnostníkov, podnikateľov, aby na Slovensku podnikali, a zároveň zamedzí nekalým praktikám tých, ktorí tie nekalé praktiky spôsobili zo strany vyšších dodávateľov, ktorí takéto verejné zákazky vyhrali.
Tiež je tu novelizácia alebo nový zákon o verejnom obstarávaní, v ktorom je v intenciách smernice Európskeho parlamentu a Rady o verejnom obstarávaní definovaná skutočnosť, že ak to investor, v tomto prípade Národná diaľničná spoločnosť, zadefinuje v súťažných podkladoch, tak môže tiecť tok peňazí priamo od investora, to znamená, v tomto prípade od Národnej diaľničnej spoločnosti, subdodávateľom tej stavby za podmienok, ktoré budú definované v súťažných podkladoch a samozrejme zakomponované aj v zmluve s vyšším dodávateľom. Čiže tento režim tu od 1. 1. 2016 bude fungovať tiež, okrem tých nástrojov, ktoré sme sa snažili pripraviť touto novelizáciou viacerých zákonov.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

23.4.2015 o 14:20 hod.

Ing.

Ľubomír Vážny

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 14:20

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán podpredseda vlády, čas vyhradený, uplynul.
Pokračujeme odpoveďami na otázky poslancov podľa vyžrebovaného poradia.
Prvá otázka je od poslanca Alojza Přidala na ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Počiatka a otázka znie: "Pán minister, prečo tri roky mlčíte a nič nekonáte, keď viete, že Váhostav neplatí subdodávateľom faktúry?"
Poprosím vás o odpoveď, pán minister, ako aj o oznámenie ukončenia odpovede.
Nech sa páči.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

23.4.2015 o 14:20 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

14:24

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, vážení páni, vážený pán poslanec, myslím si, že na vašu otázku, keďže je veľmi stručná a veľmi populisticky postavená, budem musieť odpovedať zdĺhavejšie a pokúsim sa o nejakú takú komplexnejšiu analýzu toho, ako to podľa mňa je.
Určite sa zhodneme, že pre celý stavebný sektor je najdôležitejší dostatok zákazok, kde vedia dlhodobo dosahovať primeranú mieru zisku. Štát, bohužiaľ, v tomto prípade nevie nahradiť dopyt, celkový dopyt, pretože je veľmi dôležitý aj súkromný sektor. A keď si pozriete štatistiky, investície zo strany štátu v pomere k súkromnému historicky sú menšie, menšie v pomere k súkromnému sektoru. Čiže štát nevie v plnej miere nahradiť dopyt súkromného sektora. Bolo by to super, keby vedel, ale máme limitované možnosti štátneho rozpočtu. Preto tie možnosti vyplývajú v tento moment, a v tom sa zhodnem aj s vami, najmä v možnostiach čerpania eurofondových zdrojov. Všetci určite veľmi dobre chápete, že práve eurofondové zdroje, ktoré máme k dispozícii, sú najvhodnejšou formou financovania. Ale tiež sú obmedzené, bohužiaľ.
No a teraz, keď hovoríte o tom, že sme akože nič nerobili, tak ja vám trošku pripomeniem čo ste nerobili vy. Keďže aj vašou doktrínou bolo, že treba využívať eurofondy, tak by sa dalo očakávať, že to aj využijete, tú šancu.
No ale keď sa pozrieme na tvrdé dáta, tak to je absolútne katastrofa, čo vy ste dosiahli s eurofondami. Chabá zazmluvnenosť, úplne mizerné čerpanie. Schvaľovanie veľkých projektov, to vám nešlo vôbec, pretože na to, aby eurofondy bolo možné použiť alebo boli použiteľné, musí to najprv schváliť Komisia. To znamená, že musíte ten projekt obhájiť v Bruseli. To za vás sa takmer vôbec nedialo. Inými slovami, ste stavali viac-menej akoby na sekeru.
A to napríklad sa ukázalo v úplne plnej nahote pri projekte Filiálka, kde ste vehementne sa pustili do projektu, kde ste nemali ešte ani štúdiu realizovateľnosti urobenú, čo je prazáklad toho, aby ste to vôbec mohli obhajovať v Bruseli. Na a tá štúdia nakoniec dopadla tak, že ten projekt nebol obhájiteľný. Vy už ste tento projekt súťažili, a keby sa to nezastavilo, tak sa zazmluvní 400-miliónový projekt, ktorý by Brusel nepreplatil. Kde by sa tých 400 miliónov vzalo? – sa pýtam. Čiže zdedili sme po vás katastrofálny stav v čerpaní eurofondov a s veľa nášľapnými mínami. Navyše ten celý operačný program, ktorý je mienený na investície do dopravnej infraštruktúry, takzvaný Operačný program Doprava bol zablokovaný. Bol zablokovaný, čiže sa ani nepreplácali tie platby, nebol použiteľný, nebol aktívny v tej dobe. Kvôli vám. Nás to stále enormnú námahu a podarilo sa nám ho nakoniec celý odblokovať.
Výrazným spôsob sa zlepšila aj komunikácia so samotnou Komisiou, ktorú vy ste mali na tak úbohej úrovni, že ste sa viac-menej s nimi ani nebavili asi.
Pre pripomenutie: za vás kontrahovanie 790 mil., za nás 1,6 mld., a to už len preto, že je limit, cez ktorý sme sa nevedeli dostať. A teraz budeme zazmluvňovať nový operačný program, čiže to budú oveľa väčšie sumy.
Čerpanie: 513 mil., za nás už teraz 1,2 mld. a len v tomto roku to bude ďalšia miliarda, ktorá natečie do sektoru.
Počty kilometrov diaľnic: vy 56, my 100, teraz tri súťaže na ďalších 28 km. Za vás 390 mil., za nás s týmito ďalšími súťažami 2,15 miliardy. Železnice – 9 km 90 mil. za vás, za nás 26 a 371 miliónov.
Čiže vyliečiť krízou rozbitý stavebný sektor je možné jedine tým, že aspoň štát čiastočne bude stimulovať dostatkom investičných prostriedkov, ktoré budú do toho sektoru prúdiť, čo vy ste vôbec nerobili. Mohli ste využiť geniálnu šancu týchto eurofondových, eurofondového potenciálu a hovorím vám tu tvrdé dáta, ako to dopadlo.
Takže čo sme my urobili, to som tiež už vymenoval. Zásadným spôsobom sme zaktívnili investície eurofondové do systému a prejavilo sa to v tom, že koľko peňazí tečie do stavebného sektora, čo stavebný sektor oceňuje. Chodím pravidelne na konferencie, kde konštatujú, že situácia sa výrazným spôsobom zlepšila. Keď za vašej éry išlo do systému zhruba radovo 650 mil., za nás je to už v roku 2013 skoro 900 mil., v roku 2014 1,1 mld. a v roku 2015 to bude až 1,7 mld., čo pôjde do tohto sektoru. Nehovoriac kontinuálne v roku 2016, kde pôjdu všetky tie projekty, ktoré sú napríklad fázované, budú plynulo financované aj z nového operačného programu.
Takže aby som zhrnul túto pasáž, poskytli sme my takto reálnu perspektívu pre stavebný sektor na ďalších päť rokov dopredu, čo je určite základ pre stabilizáciu tohto sektora. Pravý opak s tým, čo ste urobili vy.
Čo sa týka napríklad zazmluvnenosti diaľnic, dnes vzhľadom na to, že kde vy ste ani nesnívali o inštrumente, ktorý sa volá fázovanie, dnes sme schopní nadkontrahovať projekty, aby sme poskytli práve istotu aj tým stavebných firmách, že budú mať v budúcnosti čo robiť, už aj z budúceho programového obdobia. A dnes už v podstate alokácia v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra na diaľnice a rýchlostné cesty je vyalokovaná. Keď sa dosúťažia tieto tri súťaže, ktoré už sú v procese súťaženia, tak už nezvýšia na diaľnice z eurofondov žiadne ďalšie peniaze. Čiže my sme si svoju úlohu využiť celý potenciál, ktorý máme, ktorý je dominantne v eurofondových zdrojoch, sme využili.
Chápem, že dnes celá tá diskusia okolo Váhostavu je pre vás veľmi nepríjemná, lebo si spomíname na veľmi lacný marketing. Pán Přidal, platidlo vami vystavené (minister ho ukazuje plénu), veľmi "kvalitné", to sú tie ušetrené peniaze, ktoré by ste dnes mohli teda rozdávať niekomu. Čiže na lacnom marketingu ste si postavili celý koncept a ignorovali ste všetky signály od odborníkov z trhu, dokonca aj od vlastných ľudí, ktorí sa aj dnes hlásia k tomu, že vás na to upozorňovali.
Čítal som si teraz naposledy rozhovor s vaším kľúčovým stratégom na ministerstve dopravy pánom Kovalčíkom, ktorý konštatoval, aké sú podľa neho primerané cenové úrovne oproti predpokladaným hodnotám zákazok. Taktiež hovoril, že ste vedeli o tom probléme, že takto vysúťažené ceny budú obrovským problémom, a snažili ste sa na to aj podľa neho hľadať riešenia, ktoré ste nenašli. Samozrejme, že potom ste našli akože rýchle riešenia, keď ste odišli do opozície. Tie pamflety dvojstranové a podobné veci.
Faktom zostáva, že keď dneska sa pozrieme na všetky diaľničné úseky, čo boli za vás vysúťažené, všetky sú stratové.
Môžete hovoriť o tom, že sa nedalo s tým nič urobiť, pretože trh vygeneroval také ceny, čo v princípe je pravda. Až na to, že uvediem vám konkrétny príklad Dubná Skala – Turany a toľko skloňovaný Váhostav a konkrétne dve položky: jedna položka sa volá Ostatné výkopové a súvisiace zemné práce v metroch kubických – 3,2 mil., celková cena podľa expertízy 44,5 mil; druhá položka Práce na spodnej stavbe diaľnic, okrem visutých ciest, ulíc, chodníkov a nekrytých parkovísk, 346-tisíc metrov štvorcových v celkovom objeme 15 miliónov.
Čiže dokopy tieto dve položky v expertíze mali sumu 60 mil. eur. Váhostav vám ponúkol cenu 13 mil. za tieto dve položky kumulatívne, 60 mil. na 13 miliónov.
A ako to dopadlo, keďže dneska už máme dáta aj z Váhostavu? Tak, že zazmluvnila NDS-ka, vaša NDS-ka v tej dobe, dodávku tejto položky, tých ostatných výkopových a súvisiacich zemných prác za 10,3 mil. a Váhostav si ju na trhu zazmluvnil za 26,2 mil. To znamená, že len na tejto jednej položky bola strata 16. mil. eur. Čo je zjavné, že vtedy, keď sa podpisovala tá zmluva, všetci vedeli, že bežná cena jednotková nie je 3,24 eura, ale radovo 8 eur. A tak to nakoniec aj dopadlo. Váhostav si zazmluvnil túto položku za 8,20 eura v tej dobe. Čiže zjavne tiež asi sa nesnažil si ju zazmluvňovať predraženú.
A toto bolo vidieť od začiatku. A toto boli presne aj dôvody, prečo sa aj vaši ľudia pýtali, že čo s týmto budeme robiť, ako budeme postupovať. Toto spôsobilo, keď si zoberieme, že Váhostav dnes tvrdí, že na Dubnej Skale – Turany je stratových 27,5 mil., tak toto samo osebe skoro tvorí polovičku tej straty. Táto jedna položka.
Upozorňovali sme vás na to my, upozorňovala vás na to odborná verejnosť v tej dobe, vaši vlastní ľudia, tieto signály ste úplne ignorovali. Nič ste neurobili s tým. Teraz po bitke, samozrejme, generáli. Všetci. Ale ten prazáklad toho problému vznikol tu, že tie straty, ktoré mali firmy vo všetkých tých zákazkách, sa ťahali od tej doby, keď ste tie zmluvy podpísali. Ale, ako opäť pripomínam, politický marketing, ušetrené. A teraz to vyzerá tak, že sme vlastne v konečnom dôsledku naozaj nič neušetrili.
Takže na vašu otázku, kto čo robil a nerobil, si myslím, že je jasná odpoveď. Snažili sme sa využiť všetky možnosti finančné, ktoré sú na to, aby sme poskytli stavebnému sektoru nádej na stabilizáciu, čo sa nám aj podarilo, využili sme všetky eurofondové zdroje napriek tomu, že sme zdedili po vás v katastrofálnom stave Operačný program Doprava, zablokovaný v tej dobe, nepoužiteľný. Dokonca sa nám podarilo, po vás sme nenašli ani čiarku o novom operačnom programe, ten bol schválený ako jeden z prvých v rámci celej Únie a môžeme ho už dnes používať. Čo aj využívame. A povedal som, že toto poskytuje práve najväčšiu perspektívu firmám, aby sa z toho marazmu, do ktorého ste ich dostali, sa aj vysekali.
Skončil som. (Potlesk.)
Skryt prepis

23.4.2015 o 14:24 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

14:25

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Pán poslanec, chcete doplňujúcu otázku. Áno.
Nech sa páči.
Skryt prepis

23.4.2015 o 14:25 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

14:36

Alojz Přidal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán minister, hovorili ste úplne od veci. Ja som sa pýtal niečo iné. Ale keď už od veci, prv, než sa vrátim k otázke, chcel by som sa spýtať: za rozhýbanie eurofondov považujete aj výmenu zvodidiel pri diaľnici pri Modranke, keď meníte zvodidlá, ktorým nič nie je?
No ale chcel by som sa vrátiť k tej otázke. Pán minister, chcem sa vás spýtať, či poznáte článok zmlúv, ktorý sa dostal do zmlúv so zhotoviteľmi za Jána Figeľa, a kde ste mali možnosť auditu a inšpekcie ľubovoľného aspektu zmluvy. Koľkokrát ste boli vo Váhostave?
A ešte doplňujúcu otázku. Pán minister, baví vás ešte vykonávať vašu funkciu? Nezaťažuje vás to? Alebo ešte správnejší výraz použijem, neobťažuje vás to? Je všeobecne známe, že ste za vodou, máte rád život. Baví vás čakať na to, kedy vám premiér vystaví druhú žltú kartu? Nepožiadate ho sám o vystriedanie?
Skryt prepis

23.4.2015 o 14:36 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

14:36

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Nech sa páči, pán minister, poprosím vás o odpoveď na otázku na telo.
Skryt prepis

23.4.2015 o 14:36 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

14:36

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán Přidal, čo na toto vôbec povedať? Asi najlepšie by bolo ináč povedať nič, pretože vy ste len taký havkáč pána Figeľa. Pretože ja už mám pocit, že vy hovoríte veci, ktoré on nechce povedať, aby sa za ne nemusel hanbiť, tak to hovoríte vy. Napriek tomu myslím si, že tento problém je dosť vážny na to, aby som ho zľahčoval. A keď vy ho zľahčujete, to je váš problém.
Ten problém je naozaj oveľa väčší, ako si asi aj vy myslíte. Pravdepodobne tomu úplne nerozumiete, čo sa tu stalo všetko, a že takmer, a to sa tu nebavíme o malom sektore, stavebný sektor je veľmi významný a dôležitý, čiže to, čo ste spravili vy so stavebným sektorom. A porozprávajte sa s tými stavbármi na tých konferenciách! Nenájdu moc pekných slov na vás, čo ste s tým sektorom spravili. (Reakcia z pléna.) Ja sa nebavím so Širokým. Ja hovorím o všetkým firmách na Slovensku.
Ja vidím, že si tam komfortne sedíte, že ste spokojný s tým, čo sa stalo. Ale ja s tým spokojný nie som. A my sme sa to snažili napraviť v maximálnej možnej miere. Vy teraz sa tvárite, že vy ste neviniatka. Celý prazáklad tohto problému začal za vás. (Potlesk.)
Ďakujem.
Skryt prepis

23.4.2015 o 14:36 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom