4. schôdza

24.7.2012 - 2.8.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.7.2012 o 12:37 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:19

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Pán kolega, neviem, ako to bolo v pôvodnom návrhu popravde technicky riešené, ale netýka sa toto v tom prípade aj Bratislavy? Ak to máme zaviesť.
Vďaka.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.7.2012 o 12:19 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:20

Otto Brixi
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, v prípade mesta Bratislavy zákon o meste Bratislave hovorí o výlučných kompetenciách miestnych častí, do ktorých nie je možné vsunúť toto ustanovenie.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.7.2012 o 12:20 hod.

JUDr.

Otto Brixi

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:20

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážený pán predkladateľ, pán spravodajca, kolegyne, kolegovia. Začnem to trošku obšírnejšie, že celá spoločnosť sa, samozrejme, že vyvíja, a v snahe stále sa zlepšovať a zdokonaľovať. S tým, samozrejme, ruka v ruke mal by ísť aj vývoj príslušných legislatívnych pravidiel, to znamená prijímaných zákonov, vyhlášok, nariadení a tak ďalej, a tak ďalej. Žiaľ, nakoľko sa nevieme správať, tak musíme sa šnurovať zákonmi. Moju filozofiu asi poznáte, už som to viackrát tu hovoril, pokiaľ som veriaci, pokiaľ sa dodržiava desatoro, nepotrebujeme tu mať zákony. Ale musíme to šnurovať, tak to šnurujeme aj v tomto prípade. A myslím, že práve tu je ten prípad, ktorý viac-menej vyplynul z tohto vývoja, pretože keby sme takýto nejaký zákon pozmeňujúci prijímali pred štyridsiatimi rokmi, tak niekto nám povie, či nám náhodou doslova neharaší, lebo nemáme sa čo zaujímať o nejaké levy a tigre, ktoré sme mohli vidieť iba v zoologických záhradách. Áno, súhlasím, vyvíjame sa. A pýtam sa, kedy začne sa riešiť problém? Až vtedy, keď vás to dennodenne sa týka. Myslíte, že keby sme tu mali premiérov, ministrov, prezidentov, ktorí by dennodenne odchádzali z domu, kde by bývali napríklad pri rómskom spoluobčanovi, pri osade, že by tento problém nebol za 20 rokov vyriešený? Myslíte, že nie? Tak chcel by som to vidieť, že nie. Ale, žiaľ, práve tu je tá, by som povedal, šanca dať šancu tým ľuďom, ktorí v takejto situácii sú, že sa dennodenne s týmto potýkajú a stretávajú, a žiaľ, momentálne je to iba na úvahe toho daného jeho suseda. Teraz nehovorím o susedoch, ktorí si povedia, že zajtra už tu nechcem bývať a idem preč, lebo mám na to, hovorím o tých obyčajných ľuďoch normálnych, jednoduchých ľuďoch, ktorí bývajú na našom Slovensku, ktorých dom je ich celoživotným dielom a mnohí sú ešte v tých pôvodných domoch, ktoré ešte za socializmu si postavili, a to je vlastne ich celoživotné dielo, ktoré možnože niekto niekde zdedí. Keď to bude akože predmetom dedičstva, respektíve sa predá, keď to bude predajné. A samozrejme, že on si teraz v súčasnosti nemôže dovoliť suseda vyberať. Keď sused predá dom a príde tam chovateľ, no, ďakujem pekne. A keď dennodenne sa s tým potýka a pozerá, či ešte jeho decko žije, nežije, pes mi žije, nežije, lebo už môže byť zlikvidovaný aj možnože tým chovateľským, alebo tým chovom, respektíve tým zvieraťom, ktoré je v susedstve chované, tak myslím si, že je to problém a je to problém súčasný a nie je to nejaký fiktívny, do budúcna myslím, že sa to bude ešte zhoršovať, nie zlepšovať. Takže preto ja som uvítal tento spôsob, ktorý pán kolega Podmanický vzal a zadefinoval to ako novelu zákona o veterine, tridsaťdeviatku, s tým, že, samozrejme, ako to bolo povedané aj pánom Hlinom, kolegom, aj ďalšími už v minulom čítaní, že čo je nebezpečné zviera? Áno, aj tá včela, čo bolo teraz spomenuté. Áno, aj ten pes, možnože aj ten pavúk, náš obyčajný pavúk. Tak preto ja hovorím, že áno, možnože tu je zle definované, že nebezpečné - exotické by som povedal. A to je už o niečom inom, pretože zvieratá chováme odnepamäti aj v našej republike, ale momentálne sa tu dostávajú také, ktoré tu nemajú, respektíve dovtedy nemali čo robiť. A sú tu, áno, sú tu. A sú nie iba v zoologických, ale aj inak. Takže preto ja hovorím, že áno, malo by sa to nejakým spôsobom zadefinovať, aj to bola moja prvá myšlienka, že kde tú definíciu nájsť. Zaujímal sa už tento štát o to, čo je nebezpečné zviera? Tak som sa išiel pozrieť do nejakej tej legislatívy, no a to, čo Martin Poliačik teraz, pred chvíľou hovoril, že kde je to zadefinované. Áno, je to zadefinované vo vyhláške vykonávacej, ktorá funguje č. 143/2012 Z. z., navrhnutá ešte za pána bývalého ministra, pána Zsolta Simona, a schválená už teraz pánom terajším ministrom, pánom Jahnátkom, a je z dátumu 26. apríl 2012. A ten hovorí o nejakom chove nebezpečných živočíchov. To znamená, už tu máme niečo definované, ktoré bolo už aj predtým asi problémom v tejto spoločnosti, a preto tá nutnosť tu vzišla, že toto je ten nebezpečný živočích, ktorý v súčasnej dobe asi sa na tom Slovensku vyskytuje v takej miere, že musíme to riešiť. Tak preto ja som bol tak trošku akože prekvapený, prečo sa iba časť v tejto vyhláške definovaných nebezpečných druhov, iba táto časť, a to konkrétne cicavcov, triedy cicavcov, dala do tohto pozmeňovacieho návrhu. Ja myslím, že nechceli by sme robiť nejakú dvojkoľajnosť, keď novelizujeme, tak novela by mala byť podľa mňa jednoznačná, že keď mám jednu definíciu takú, tak nemôžem mať definíciu nebezpečné zviera jedna, nebezpečné zviera dva, nebezpečné zviera tri, vo vyhláške tej to sú tieto zvieratá, v tejto sú tieto zvieratá, to je asi podľa mňa trošku anachrónizmus a nejaká disharmónia. Takže teda keď takto, v poriadku, tak hovorím, že zabezpečme teda definíciu nebezpečných zvierat a živočíchov cez túto vyhlášku. Pokiaľ sa bude rozširovať, samozrejme, nedá sa to vylúčiť a to asi aj bude, lebo pri súčasnom globálnom otepľovaní garantujem, že do dvadsiatich rokov tu budeme mať také druhy, ktoré sme v živote ešte možnože ani nepočuli, ani nevideli, pretože teraz sa mnoho druhov ešte objavuje, a nie iba, by som povedal, nie nebezpečných a nejedovatých. Takže v tomto kontexte, a hlavne, aby aj tí ľudia, ktorí viac-menej v súčasnosti sa možno ani o tom nedozvedia, že sused im chová tieto zvieratá, ako to už bolo spomínané, tak v tomto kontexte myslím, že tento zákon je dobrý, táto novela zákona, a myslím, že by mala priniesť to, čo si od toho sľubujeme. Samozrejme, nič nie je dokonalé, ani tento zákon nie je dokonalý, ani ostatné zákony, ale myslím si, že pri dobrej vôli dá sa aspoň k tomu priblížiť. Takže dovoľte, z tohto pohľadu som ja pristúpil k tomuto zákonu a dovolím si predniesť pozmeňujúci a doplňujúci návrh. Na stoloch, aby som to ešte pre upresnenie upresnil, na stoloch máte dva nejaké moje pozmeňujúce návrhy, takže budem čítať to nové znenie. Nové znenie kvôli tomu, že aj my sa učíme, ako sa legislatíva tvorí, takže mali sme tam nejakú technickú chybu, takže podstata je tá istá, len trochu technika. Takže je to to nové znenie, ktoré je momentálne čítané a ktoré predkladám do Národnej rady Slovenskej republiky.
Takže pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Martina Fecka k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov (tlač 92).
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov sa mení a dopĺňa takto:
1. V čl. I sa doterajší neoznačený text označuje ako nový bod 1, ako prvý bod, ako nový prvý bod, späť, ako nový prvý bod, ktorý znie:
Bod 1. V § 8 ods. 3 písm. c) v deviatom bode sa na konci pripájajú tieto slová: "uvedených v prílohe č. 10".
Odôvodnenie: Doplňujúci návrh je legislatívno-technickou úpravou, ktorá sa bezprostredne viaže na doplňujúci návrh uvedený v bode 5.
Bod 2. Článok I sa dopĺňa novým druhým bodom, ktorý znie: Bod 2. V § 37 ods. 1 písm. c) sa na konci pripájajú tieto slová: "uvedených v prílohe č. 10".
Odôvodnenie: Doplňujúci návrh je legislatívno-technickou úpravou, ktorá sa bezprostredne viaže na doplňujúci návrh uvedený v bode 5.
Bod 3. Článok I sa dopĺňa novým tretím bodom, ktorý znie: Bod 3. V § 39 odstavec 3 dopĺňa sa písm. f), ktoré znie: "Písmeno f) súhlas územne príslušného obecného zastupiteľstva, ak ide o zriadenie chovného zariadenia na chov alebo držanie nebezpečných živočíchov uvedených v prílohe č. 10."
Odôvodnenie: Cieľom navrhovanej úpravy je podmieniť vydanie rozhodnutia príslušného úradu o chove alebo držbe nebezpečných živočíchov súhlasom obce, ktorý bude potrebné doložiť k žiadosti na vydanie takéhoto rozhodnutia. Zároveň sa spresňuje, ktorý orgán obce je príslušný na vydanie takéhoto súhlasu. Keďže právomoci obecného zastupiteľstva sú v § 11 ods. 4 zákona slovenskej Národnej rady č. 369/1999 Z. z. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov uvedené len demonštratívne, nie je potrebné kvôli priznaniu tejto novej právomoci obecného zastupiteľstva novelizovať uvedený zákon.
Bod 4. Článok I sa dopĺňa novým štvrtým bodom, ktorý znie:
Bod 4. V § 53 písm. f) sa na konci pripájajú tieto slová: "uvedených v prílohe č. 10".
Odôvodnenie: Doplňujúci návrh je legislatívno-technickou úpravou, ktorá sa bezprostredne viaže na doplňujúci návrh uvedený v bode 5.
Bod 5. Článok I sa dopĺňa novým piatym bodom, ktorý znie:
"Bod 5. Zákon sa dopĺňa prílohou č. 10, ktorá vrátane nadpisu znie: Príloha č. 10 k zákonu č. 39/2007 Z. z.
"Druhy nebezpečných živočíchov.
(1) Triedy pavúkovce (Arachnida)
a) pavúky (Araneida): všetky jedovaté druhy - Atrax sp., Ceratogyrus sp., Citharischius sp., Haplopelma sp., Harpactirella sp., Heteroscodra sp., Chiracanthium sp., snovačky - Latrodectus sp., Loxosceles sp., Lycosa erythrognatha, Mastophora sp., Ornithoctonus sp., Phoneutria sp., Phrynarachne sp., Poecilotheria sp., Pterinochilus sp., Selenocosmia sp., Stromatopelma sp.,
b) šťúry (Scorpiones): všetky nebezpečné jedovaté druhy - Androctonus sp., Buthacus sp., Buthotus sp., Buthus sp., Centuroides sp., Leiurus sp., Parabuthus sp., Tityus sp.
(2) Triedy paryby (Chondrichtyes) žraloky (Selachimorpha): všetky jedince s celkovou
dÍžkou tela vrátane chvosta väčšou ako jeden meter.
(3) Triedy obojživelníky (Amphibia)
a) všetky druhy rohatiek (Ceratophrys),
b) stromárkovité (pralesničkovité) z čeľade Dendrobatidae, s výnimkou rodu Colostethus.
(4) Triedy plazy (Reptilia)
a) všetky jedovaté druhy plazov,
b) dravé druhy korytnačiek z čeľade kajmankovitých (Chelydridae),
c) všetky druhy z radu krokodíly (Crocodylia),
d) z podradu jaštery (Sauria) všetky druhy, ktoré majú v dospelosti dÍžku tela vrátane chvosta viac ako jeden meter,
e) z podradu hady (Serpentes) všetky nejedovaté druhy, ktoré majú v dospelosti dÍžku tela vrátane chvosta viac ako tri metre.
(5) Triedy cicavce (Mammalia) šelmy (Carnivora): psovité (Canidae) - všetky druhy okrem líšky fenek, fenka berberského (Vulpes zerda) a psa (Canis lupus familiaris); medveďovité (Ursidae) - všetky druhy; lasicovité (Mustelidae) - všetky druhy okrem fretky (Mustela putorius furo); hyenovité (Hyenidae) - všetky druhy, mačkovité (Felidae) - všetky druhy okrem mačky domácej (Felis silvestris forma catus); panda veľká (Ailuropoda melanoleuca); cibetkovité (Viverridae).
Odôvodnenie: Cieľom pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu je doplniť návrh novely zákona č. 391/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti v znení neskorších predpisov o prílohu zákona č. 10, ktorá taxatívne vymenováva všetky druhy nebezpečných živočíchov s cieľom jednoznačne definovať, čo sa myslí pod pojmom "nebezpečný živočích", respektíve "nebezpečné živočíchy", ktoré sa uvádzajú vo viacerých ustanoveniach tohto zákona. Navrhovaná právna úprava vychádza zo zadefinovania pojmu nebezpečný živočích v § 3 vyhlášky Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky č. 143/2012 Z. z.
To je návrh. Vážené kolegyne, kolegovia, dúfam, že toto sa netýka iba ľavice, pravice, strednej, liberálov a neviemakých. Týka sa to našich občanov. Priniesla to doba, žiaľ, je to tak. A musím povedať, že žiť traumatizovaný život so susedom, ktorý ohrozuje nieže nejaké iba vzťahy, ale bezpečnosť mňa, mojich detí, mojej rodiny, a takto žiť celý život, no, ďakujem pekne. Tak to nie, to neberiem v žiadnom prípade. A žiaľ, toho suseda si vybrať v mnohých prípadoch asi nemôžete, takže bol by som veľmi rád, keby aj takto definovaná tá trieda, ktorá by nám nerobila tú dvojkoľajnosť, bola aj mojím pozmeňovacím návrhom prijatá v tejto Národnej rade cez celé politické spektrum. A ďalšia vec, myslím si, že, to som upozornil aj pri mojej nejakej agende, ktorou je pozemkové právo, kde prakticky niekedy vyhlášky vlády idú nad rámec zákona, ktorý je prijatý v Národnej rade, a preto aj tu myslím, že keď to bude definované priamo, čo je nebezpečné zviera v zákone, v prílohe, tak prakticky cez nás to musí ísť. Nemôže si to vláda povedať, že pozajtra si to zmením, popozajtra, alebo ministerstvo teda, popozajtra si to zmení zase tento a zistíme, že sme niekde celkom mimo ako je zákon, ako sme uvažovali. Takže vážení, keď môžem požiadať o podporu, a myslím si, že urobili by sme dobre všetkým tým ľuďom, ktorí takúto nejakú traumu pociťujú, alebo by mohli pociťovať.
Ďakujem pekne za vašu pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.7.2012 o 12:20 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:36

Magda Košútová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pani podpredsedníčka. Pán kolega, veľmi si cením snahu o prijímanie dokonalých zákonov. Len neviem, či je to práve tento spôsob a či to je v tomto pozmeňovacom návrhu alebo, to pravé, pretože neviem si dosť dobre predstaviť, skutočne si to neviem dosť dobre predstaviť, ako budú obecné zastupiteľstvá udeľovať súhlasy na chov všetkých tých živočíchov, ktoré ste nám tu vymenovali. To je jedna stránka veci. Druhá stránka veci, neviem, či je frustrujúcejšie žiť so susedom, o ktorom nevieme, že takéto zviera chová, alebo o ktorom sa dozvieme cez obecné zastupiteľstvo, ktoré mu bude dávať súhlas, a dozvie sa to v rámci internetu každý obyvateľ obce alebo mesta. Ja si neviem dosť dobre predstaviť v Trenčíne napríklad, kde žijem, ako bude zastupiteľstvo udeľovať súhlasy na všetky tieto druhy, ktoré ste tu vymenoval, a ako budú na to reagovať ostatní obyvatelia.
Ja len toľko, ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.7.2012 o 12:36 hod.

Ing.

Magda Košútová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:37

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, vážená pani predsedajúca. Ja len krátko. Chcel by som podporiť návrh zákona, však už aj ten pôvodný, ktorý by bol prípadne rozšírený o tie možné ďalšie živočíšne druhy, ktoré sú nebezpečné. Naozaj veľakrát v praxi, a zvlášť v dnešnej dobe, ktorá to prináša, veľakrát od tej rozkoše nevieme, že čo robiť, a chováme tie nebezpečné živočíchy, ktoré strpčujú ľuďom život jednak hlučnosťou, zápachom. A či už tie mestské, alebo obecné zastupiteľstvá budú, alebo nebudú vedieť v danej chvíli, ako zaujať stanovisko. Budú mať to napísané presne v zákone, podľa čoho sa majú pridržiavať. Tak aj oni nech si pocvičia trošku tú rétoriku z tej latinčiny.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.7.2012 o 12:37 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:38

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, kolegyňa a kolega, že vás zaujal môj pozmeňovací návrh. Pani kolegyňa, tak by som povedal, no, keď mestské úrady zvládajú registráciu psov, ktorých podľa mňa je nespočetne viac agendy, a museli to zvládnuť, lebo raz sa prijal nejaký zákon, ktorý to povedal, že musí to byť, tak myslím si, že to nebudú stotisíce rozhodnutí, ktoré by mali vydať. A hlavne u tých, možnože v mestách to bude troška väčší nával, ale ja si myslím, že pri dobrej vôli sa všetko dá zvládnuť. A momentálne, pokiaľ to občania budú chcieť, tak nebudú mať problém udeliť tento súhlas proste aj cez tú administratívu, ktorá k tomu bude pridelená. Takže toľko z mojej strany. Takže ja si stojím za tým, čo som povedal, a myslím, že ocenia to tí občania, ktorých sa to bude bezprostredne týkať. Hlavne, hovorím, to ohrozenie, lebo kvôli tomu je definovaný nebezpečný živočích, nie kvôli tomu, že je živočích, ale že je nebezpečný.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.7.2012 o 12:38 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 12:39

Marian Záhumenský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Ctené kolegyne, kolegovia, preberáme zákon o veterinárnej starostlivosti. Ja sa nebudem venovať nebezpečným živočíchom, ale skôr sa budem venovať v mojom vystúpení farmovým zvieratám a farmovým chovom, keďže tento zákon rieši aj túto problematiku. To znamená, že držím sa zákona, ktorý prerokovávame, ale nie ten, ktorý bol pôvodne predložený z hľadiska povolení na chov nebezpečných živočíchov. V praxi narážame, farmárskej praxi narážame na ten problém, že podľa súčasnej právnej úpravy veterinárni asistenti môžu byť iba tí, ktorí sú zamestnanci u veterinárneho lekára, a často sa stáva vlastne, že veterinárni farmoví zootechnici nemôžu vykonávať určité činnosti, ktoré im zákon zakazuje. Napriek tomu, že celý vyspelý farmársky svet, tieto úkony robia vo svete farmári, čo neuveriteľným spôsobom komplikuje život na farmách manažérom a chovateľom zvierat. My sme kedysi vychádzali zo socialistickej úpravy, kde všetky úkony vykonávali lekári. Bežné úkony, ktoré aj v humánnej medicíne vykonávajú sestry, zdravotné sestry a veterinárny lekár, čiže lekár v humánnej medicíne iba ordinuje diagnózu a lieči, a potom ostatné tie úkony, ktoré naordinuje zdravotnej sestre, vykonáva vlastne ona. A myslím si, že je dôležité, aby v takomto istom režime pod dozorom privátnych veterinárnych lekárov mohli vykonávať tieto činnosti aj vysokoškolsky vzdelaní zootechnici - zootechnického smeru alebo stredoškolsky vzdelaní zamestnanci, ktorí majú veterinárnu strednú školu, ktorí vlastne svojím spôsobom majú vzdelanie akoby zdravotnej sestry, ale pre hospodárske zvieraná. Myslím si, že tento návrh iba svojím spôsobom bude legalizovať to, čo sa na všetkých farmách deje, lebo nie je možné, ak dostane teľa hnačku večer o desiatej, aby sa čakalo do rána, lebo ráno je už uhynuté. A dochádzalo by k obrovským hospodárskym škodám. To znamená, že na tých farmách stejne tieto činnosti vykonávajú zootechnici a manažéri týchto fariem, ale vykonávajú ich so súhlasom síce svojho lekára, ale porušujú, porušujú zákon. Čiže aby sme ich nevystavovali tomu, že musia porušovať zákon, a čo je úplne bežné vo všetkých vyspelých krajinách, kde to vykonávajú farmári bez toho, aby vôbec veterinárni lekári im dávali, alebo nejakým spôsobom ich dozorovali. Nechceme to až takto uvoľniť, ale pod dozorom súkromného veterinárneho lekára, ktorý vykonáva privátnu veterinárnu prax na tejto farme a má na tejto farme aj štátnu objednávku, by mohol, by mohol tieto činnosti vykonávať vysokoškolsky a stredoškolsky vzdelaný kvalifikovaný pracovník tejto farmy. Preto mi dovoľte predložiť krátky pozmeňujúci návrh poslancov Národnej rady Mariana Záhumenského, Ľubomíra Petráka a Magdy Košútovej k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 39/2007 Z. z. v znení zákona o veterinárnej starostlivosti, v znení zákona č. 99/2008 Z. z. v znení zákona.
Za prvé. V čl. I za text návrhu zákona sa vkladá bod č. 2, ktorý znie:
"2. V § 8 ods. 3 písm. y) sa slová "§ 10 ods. 12" nahrádzajú slovami "§ 10 ods. 14"." Nasledujúce body zákona sa prečíslujú.
Odôvodnenie: Ide o legislatívnu úpravu súvisiacu s vložením nových odsekov 9 a 10 v § 10 a následne prečíslovanie doterajších odsekov 9 až 12.
Za druhé. V čl. I za bod 2 sa vkladajú nové odseky 3 a 4, ktoré znejú:
"3. V § 10 ods. 8 znie:
(8) odborné veterinárne činnosti, ktoré nie sú štátnymi veterinárnymi činnosťami, môžu vykonávať:
a) vo vlastných zariadeniach, ak ide o zvieratá, ktoré slúžia na ich služobné účely, špeciálne veterinárne zložky Ministerstva obrany Slovenskej republiky, Ministerstva vnútra Slovenskej republiky a Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky,
b) farmoví veterinárni asistenti, ak ide o zvieratá, ktoré sú chované na farme, na ktorej má pracovnoprávny vzťah, alebo má zmluvu s touto farmou na výkon tejto činnosti, alebo obdobný vzťah k tejto farme."
Za 4. V § 10 sa za ods. 8 vkladajú nové odseky 9 a 10, ktoré znejú:
"(9) Farmový veterinárny asistent môže vykonávať odborné veterinárne činnosti a služby len pod dozorom súkromného veterinárneho lekára, ktorý spĺňa ustanovenia odseku 4 a ktorý ho na tieto činnosti poverí.
(10) Farmový veterinárny asistent musí spĺňať tieto požiadavky:
a) skončenie vysokoškolského štúdia zootechnického smeru, alebo
b) skončenie štúdia na odbornej strednej škole veterinárneho zamerania."
Doterajšie odseky 9 až 12 sa označia ako odseky 11 až 14. Nasledujúce body návrhu zákona sa prečíslujú.
Odôvodnenie bodu 3: Týmto ustanovením sa umožní chovateľom zvierat, aby mohli zamestnávať farmových veterinárnych asistentov, ktorí budú môcť pod dozorom súkromných veterinárnych lekárov vykonávať bežné veterinárne činnosti a služby, čím sa vytvorí viac času pre súkromných veterinárnych lekárov na zlepšenie veterinárnej starostlivosti a najmä prevencie.
Odôvodnenie bodu 4: Farmový veterinárny asistent môže odborné veterinárne činnosti vykonávať len pod dozorom súkromného veterinárneho lekára, ktorý má na danej farme štátnu objednávku a spĺňa predpísanú kvalifikáciu, a zároveň sa definuje, definujú minimálne kvalifikačné predpoklady pre vykonávanie práce farmového veterinárneho asistenta.
V krátkosti, odôvodnenie pozmeňujúceho návrhu, ja verím, že táto úprava pomôže vlastne zlegalizovať to, čo sa dneska na farmách deje, a to, čo je úplne bežné vo všetkých vyspelých farmách, tak preto prosím o jeho podporu.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.7.2012 o 12:39 hod.

Ing.

Marian Záhumenský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:46

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Pán kolega, chcel by som sa opýtať pri tých požiadavkách, jasné, ja som tiež za to, aby to tam bolo. Ten, čo má k tomu vzťah a vie to robiť, nedalo by sa tam dať ešte, že napríklad možnože niektorí majú dlhodobú prax v tejto oblasti. Takže neviem, či som to prepočul, keby sa dalo aj takto, bolo by to super, lebo možnože tá prax môže nahradiť to vzdelanie, samozrejme, lebo napríklad 15 - 20, neviem koľko rokov. Proste takýto človek by sa mohol uchádzať a byť asistentom pri tomto veterinárnom lekárovi. Takže toto mi tak trošku akože napadlo, že či takto by sa to nedalo riešiť.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.7.2012 o 12:46 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 12:46

Marian Záhumenský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán kolega Fecko, no, bol by som rád, ja si myslím, že dlhodobí chovatelia, ktorí majú skutočne veľké skúsenosti s chovom zvierat, by tieto činnosti mohli vykonávať. A na skutočne špičkových farmách v celej západnej Európe aj vo svete ich vychovávajú farmári sami na svojej farme bez toho, aby to museli robiť pod dozorom nejakého privátneho lekára. Tam veterinárny lekár robí vlastne konzultanta pre tieto farmy, ale keďže u nás bola úprava prísna, tak som nechcel byť až tak liberálny, a skôr, keďže je určitý názor veterinárov, že len oni sú tí vyvolení, ktorí môžu tie činnosti vykonávať, ale nemôžu tráviť 24 hodín na tej farme, je treba to posunúť do normálnej roviny, tak som preto navrhoval, že aby to vykonávali ľudia kvalifikovaní. To znamená, že tí, ktorí majú skončené vysokoškolské vzdelanie zootechnického smeru alebo stredoškolské vzdelanie veterinárneho smeru. Sú to vysokokvalifikovaní ľudia, ktorí pôsobia na farmách, starajú sa o zvieratá a robia všetko preto, aby bol ten chov úspešný. A myslím si, že aj veľmi úzko spolupracujú s privátnym veterinárnym lekárom, ktorý, samozrejmá vec, pod jeho dozorom iba môžu vykonávať tie činnosti a s jeho súhlasom a s jeho poverením, kde zachovávame určitý vyšší štandard, ako je nadštandard oproti inému vyspelému svetu. Preto som tam nedal to, že stačilo by 5 rokov praxe alebo 10 rokov praxe v chove zvierat, ale že musí spĺňať aj odborné kvalifikačné predpoklady.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

27.7.2012 o 12:46 hod.

Ing.

Marian Záhumenský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 12:48

Ján Podmanický
Skontrolovaný text
Vážení kolegovia, kolegyne, dovoľte mi poďakovať vám za korektnú a vecnú diskusiu k tomuto návrhu zákona, chcem poďakovať aj legislatívnemu odboru Národnej rady za odbornú pomoc a ochotu a chcem vás všetkých požiadať o podporu tohto návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

27.7.2012 o 12:48 hod.

JUDr. PhDr.

Ján Podmanický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video