Ďakujem pekne za slovo, pani podpredsedníčka Národnej rady. Tak ako ste uviedli, ja sa pokúsim odpovedať na všetky tri otázky, lebo veľmi úzko spolu súvisia, dotýkajú sa problematiky stavebného zákona, resp. kontroly napĺňania Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím.
Problematika bezbariérovosti stavieb sa okrem Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky celkom iste týka i Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky ako ústredného orgánu štátnej správy pre podporu sociálneho začlenenia fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím do spoločnosti.
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky je súčasne na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 103 z 20. februára 2013 hlavným kontaktným miestom pre problematiku vykonávania Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím.
Implementácia Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím bola v Slovenskej republike premietnutá do strategického materiálu. A to je Národný program rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na roky 2014 až 2020, ktorý bol schválený uznesením vlády Slovenskej republiky č. 25/2014, presne 15. januára 2014. A je vyhodnocovaný každé dva roky vo vláde Slovenskej republiky.
Na príprave tohto národného programu sa podieľali aj reprezentatívne organizácie osôb so zdravotným postihnutím, tak ako to ukladá čl. 4 ods. 3 tohto dohovoru.
Základným cieľom tohto materiálu je prostredníctvom definovaných úloh a opatrení zabezpečiť dosahovanie pokroku v oblasti ochrany práv a osôb so zdravotným postihnutím uznaným Dohovorom OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím a pokroku pri ich používaní.
Uvedený národný program obsahuje aj opatrenie, zabezpečenie prístupnosti nových stavieb a územia určených na používanie verejnosťou, ktorým sa ministerstvu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ukladá nasledovná úloha, zabezpečiť prístupnosť nových stavieb a územia určeného na používanie verejnosťou, spôsob plnenia, v stavebnom zákone zakotviť podmienky na aplikovanie princípov tvorby bezbariérového prostredia metódou univerzálneho navrhovania tak, ako sa uvádza v príslušných európskych dokumentoch. Tu je časový harmonogram plnenia rok 2015, zodpovedný gestor je ministerstvo dopravy, navrhovateľom je Národná rada osôb so zdravotným postihnutím v Slovenskej republike.
Uznesenie výboru pre osoby so zdravotným postihnutím č. 38 z 28. januára 2014, ktorého som predsedom, takisto zaviazalo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, aby do pracovných skupín na dopracovanie nového stavebného zákona, ako aj niektorých nových vyhlášok prizvalo odborníkov z organizácií zastupujúcich záujmy osôb so zdravotným postihnutím.
K uvedenému opatreniu ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja zaslalo ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny odpočet plnenia časovo aktuálnych opatrení Národného programu rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na roky 2014 až 2020, konkrétne v októbri minulého roku v znení: „Spôsob plnenia. Ministerstvo dopravy pripravilo nový stavebný zákon, ktorý prešiel medzirezortným pripomienkovým konaním, a v termíne do 30. apríla 2015 bude predložený na rokovanie vlády Slovenskej republiky.“ Môžem informovať, že na poslednú vládu v tomto týždni, menovite včera, bol tento návrh predložený.
V medzirezortnom pripomienkovom konaní boli uplatnené aj pripomienky týkajúce sa zabezpečenia bezbariérového užívania stavieb, resp. tie, ktoré v zmysle čl. 9 ods. 1 Dohovoru o právach osôb so zdravotným postihnutím zabezpečia osobám so zdravotným postihnutím prístup k fyzickému prostrediu.
Navrhované opatrenia smerujú do dvoch oblastí, po prvé, zabezpečenia bezbariérového využitia územia v územnom plánovaní a, po ďalšie, zabezpečenia stavebno-technického riešenia stavieb tak, aby boli bezbariérové.
Uvedené opatrenia budú podrobnejšie upravené vo vykonávacích predpisoch k stavebnému zákonu.
A to je najmä, po prvé, vyhláška o všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie a funkčné využitie územia, o požiadavkách na bezbariérové využitie územia. V tejto vyhláške budú stanovené všeobecné územnotechnické požiadavky zabezpečujúce bezbariérové využitie územia pozemku vo vzťahu k obstarávaniu územných plánov obcí a územných plánov zón. Tieto požiadavky sa vzťahujú na plochy dopravnej infraštruktúry, ďalej, plochy verejných priestorov, obytné územia, územia občianskej vybavenosti, územia rekreácie a výrobné územia a zmiešané výrobné územia, na ktorých je zriadená chránená dielňa alebo chránené pracovisko. Tieto požiadavky budú stanovené tak, aby bolo zabezpečené využívanie územia aj osobami s pohybovým, zrakovým, sluchovým a mentálnym postihnutím, osobami pokročilého veku, tehotnými ženami, osobami sprevádzajúcimi dieťa v kočíku alebo dieťa vo veku do troch rokov.
Druhá tu je vyhláška, ktorá stanoví podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a osobitných technických požiadavkách na bezbariérové užívanie stavieb (tzv. bezbariérový prístup) z hľadiska ich stavebno-technického usporiadania a využitia.
Návrhy týchto vyhlášok ministerstva dopravy budú koncipované všeobecne a budú sa vzťahovať na všetky nové stavby, resp. zmeny stavieb a neriešia špecifickú problematiku bezbariérovosti pre riadne skolaudované existujúce stavby, ktoré sú zvyčajne v gescii iných rezortov, napríklad ubytovacie, stravovacie zariadenia, ktoré sú v gescii ministerstva hospodárstva, resp. ministerstva zdravotníctva, divadlá, galérie, múzeá a tak ďalej a sú v súčasnosti čiastočne rozpracované a ich dopracovanie bude bezprostredne nadväzovať na nový stavebný zákon po jeho schválení. Uvedené vyhlášky neboli ešte predložené na medzirezortné pripomienkové konanie. Z toho dôvodu k nim súčasnosti sa ešte nevieme vyjadriť.
Okrem uvedeného opatrenia obsahuje Národný program rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím na roky 2014 – 2020 aj opatrenie zabezpečiť bezbariérovosť budov štátnej správy, samosprávy a verejnoprospešných inštitúcií, ktoré do tohto opatrenia ukladá všetkým ústredným orgánom verejnej správy, ako aj samosprávy do roku 2020.
Vzhľadom na pôsobnosť ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny v záujme presadzovania podpory sociálneho zabezpečenia fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím do spoločnosti v zmysle úloh vyplývajúcich z Národného programu rozvoja životných podmienok osôb so zdravotným postihnutím ministerstvo práce v rámci medzirezortného pripomienkového konania k tomuto návrhu zákona o územnom plánovaní, výstavbe a zmene niektorých zákonov uplatnilo celkove 55 pripomienok, z čoho bolo 36 pripomienok akceptovaných. Medzi uvedenými pripomienkami boli aj všeobecné pripomienky k materiálu, ktoré sa týkali problematiky odporúčaní a dodržiavaní Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím. Obe tieto všeobecné pripomienky boli zo strany ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozprava akceptované.
Zavedenie kontrolných mechanizmov na zabezpečenie bezbariérovosti je priamo v kompetencii Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky ako vecného gestora návrhu zákona.
Pre úplnosť uvádzam, že aj novovznikajúci Inštitút komisára pre osoby so zdravotným postihnutím bude mať kompetencie aj v oblasti príslušnosti Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím. Skončil som, pani podpredsedníčka.