40.
Ďakujem pekne za slovo. Široká diskusia, ale úplne od veci. Tak jako nepadol žiaden pozmeňujúci, doplňujúci návrh na výboroch, očakával som, že niečo zaznie v pléne pri rokovaní, možno pätnástkou, nič. Ak sa tu spomínala predvolebná kampaň, politický marketing, no tak tu bol v plnej miere jednoducho dokumentovaný. Nič iné mi neostáva, len reagovať na ten politický marketing.
V prvom rade hneď v úvode chcem povedať, ak budeme mať šancu a príležitosť, že dostaneme dôveru od ľudí k smerom k voľbám, ambíciou vlády SMER-u - sociálna demokracia bude v istom časovom období vianočný príspevok zmeniť na trinásty dôchodok. Opakujem ešte raz, na trinásty dôchodok. (Potlesk.)
Teraz, ak dovolíte, k jednotlivým vystúpeniam. Pán Brocka, mali sme maximálny záujem, a tak sme pripravili aj programové vyhlásenie vlády, v prvom období konsolidovať verejné financie. Výsledky tu sú. My sme vypadli z tej trestnej lavice z hľadiska Európskej únie, sme akceptovaní, uznávaní, vracia sa rast HDP. Dovolím si povedať, že istým spôsobom prosperuje aj ekonomika. Je celkom prirodzené, že vzhľadom na tieto výsledky sme mali záujem sa rozdeliť s tými, ktorí sa o to pričinili, a to nebola len vláda, ale to boli aj bežní ľudia.
Viete, v čom bol konkrétny rozdiel medzi vládou Ivety Radičovej, ktorej ste boli súčasťou, aj jeden, aj druhý pán poslanec, a vládou Roberta Fica? Vy ste vyriešili všetky vekové aj sociálne skupiny jedným veľmi veľkým rozhodnutím. My ich individuálne riešime. Viete, ako ste to vy vyriešili? Všetkým ste zvýšili dépeháčku a dotklo sa to detí, rodín, starcov, všetkých. My to riešime úplne opačne. Máme záujem pomenovať a riešiť najzraniteľnejšie sociálne skupiny. Ak sme v prvom období sociálneho balíčka riešili najmä dôchodcov, tak teraz sme povedali, že je dôležité sa vrátiť aj k mladým rodinám, a my to riešime. Včera sme o tom hovorili. Materská, príspevok na dieťa, ale to nie je všetko. Idú investície a kapacity do zvyšovania miest v škôlkach. Ja prostredníctvom Európskeho sociálneho fondu, ktorý môj predchodca na tieto účely nevyužíval, riešim aj zosúladenie práce a rodiny. Dotujeme pre matku, ktorá je pripravená a má vytvorené podmienky a chce robiť, až do 100 % priemernej mzdy pre zamestnávateľa, ktorý vytvorí možno flexibilné, možno polovičné pracovné miesto, to znamená na 4 hodiny, aby tá matka mala šancu a perspektívu sa vrátiť. Viete prečo? Aby si zlepšila tá mladá rodina sociálno-ekonomické postavenie. O tomto to je.
A čo je najdôležitejšie, dávame aj mladým ľuďom prácu, o 10 % sme znížili nezamestnanosť mladých ľudí do 29 rokov, 65-tisíc ľudí celkove vypadlo z evidencie a 110-tisíc nových pracovných miest. To je počin sociálnodemokratickej vlády, ako pomôcť mladým ľuďom, motivovať ich, aby pracovali, aby si vylepšili svoje pozície. Keď politický marketing, tak aj z mojej strany politický marketing. (Potlesk.)
Tu treba povedať jednu vec. Vy sľubujete – a to tu bolo povedané – pán poslanec Brocka, v čase, keď ste v opozícii. Prepánaboha, urobte to v čase, keď budete mať podiel na moci! Vy ste ho mali dva roky predtým. To nie je podstatné, či vy ste bol vtedy minister, KDH bolo súčasťou vládnej koalície a malo perspektívu. Súhlasím s tým, čo ste pomenoval smerom k pánovi Froncovi, že mal ambíciu rovnako riešiť veci v školstve. Pýtam sa vás, prečo ste nenaliehali, prečo ste podporili novelu zákona pána Mihála v roku 2012, treba povedať poslednú, ktorá v tomto parlamente prešla z pozície starej vlády, keď rieši len obce a mestá. Prečo neriešil aj neverejných, prečo neriešil aj VÚC-ky? Pozrite sa do toho hlasovania, pozrite sa, o čom to bolo. Vy ste to zapríčinili, tam sa základná nerovnosť do sociálnych služieb jednoducho zaviedla.
No a nedá mi, reálny kresťanský demokrat, pán Brocka, nevyvoláva medzigeneračné rozpory, ale podporuje medzigeneračnú solidaritu. Skúste sa nad tým zamyslieť, porozprávajte sa s pánom Mikloškom, ktorý velí dôchodcom z radov kresťanských demokratov, a celkom iste, si myslím, že vám dá odpoveď aj na túto otázku, ako je to dôležité. Všade, keď rokujeme medzi seniormi, takto vystupuje a túto myšlienku v maximálne miere podporuje.
K pánovi Mihálovi. V podstate ani nehovoril k predmetu zákonu, ale otvoril sociálne služby, 2003 decentralizácia vrátane sociálnych služieb a jednoznačne rozdelené kompetencie, ale aj zodpovednosť. Jeden zriaďovateľ obce a mestá, druhý zriaďovateľ samosprávne kraje, ak chcete, VÚC-ky, ktorý zároveň zo zákona má povinnosť zazmluvňovať aj neverejných poskytovateľov. Rozhodnutie, ktoré je ambíciou terajších predstaviteľov, hlavne neverejných poskytovateľov sociálnych služieb, zmeniť a má si to všetko zobrať naspäť štát. To tu predtým zaznelo aj k školstvu, nech si všetko zoberie, ale veď to sa vraciame 20 rokov niekde dozadu. Ani politicky neprípustná táto, táto oblasť, absolútne uvažovať o týchto veciach.
Ak dovolíte, bližšie k sociálnym službám. Od roku 2012 - a to je otázka a odpoveď pánovi Mihálovi, čo sme urobili, to, čo neurobila žiadna vláda doteraz - 2012, rozpočet 38 mil. na sociálne služby nepokrytý, lebo účinnosť toho jeho zákona, tej novely, ktorá sa týkala obcí a miest, nadobudla len v roku 2012, to už musela riešiť táto vláda a nájsť tých 35 mil. Ale dobre, 38 mil. Rozpočet v roku 2015 na tento rok 77,8 milióna. Nepoznám kapitolu, videl som pána ministra financií, kde by sa viac ako o 100 % navýšil rozpočet za tri roky, nepoznám tú kapitolu. Jedine sociálne služby. Toto je odpoveď, to je výsledok.
Ďalšia vec. 2,5 tisíca nových miest vytvorených v zariadeniach pre seniorov, celkovo 3-tisíc miest v sociálnych službách ako takých. A čo je dôležité, táto vláda si dala prioritu v sociálnych službách a to je terénne poskytovanie sociálnych služieb. Urobiť všetko preto, aby ten senior mohol ostať čo najdlhšie vo svojom prirodzenom prostredí. Pre tento účel sme vytvorili 3 600 opatrovateľských miest. Jednu tretinu sme navýšili v porovnaní s tým novým, s tým, čo tu bolo predtým. Toto je výsledok veľmi konkrétny prístupu k sociálnym službám, ktorý je merateľný, ktorý sa dá veľmi konkrétne takýmto, takýmto spôsobom pomenovať.
VÚC-ky. V roku 2014 sa javil problém aj z hľadiska financovania, pretože výška daní, z ktorých VÚC-ka financuje sociálne služby, bola nižšia, tu som presadil a ponúkol rozmer navýšenia o 10 mil. eur prostriedkov pre tento účel. Pre tento rok zorganizoval som dve stretnutia županov, kde sme sa dohodli na postupe, kde sa župani zaviazali, že zazmluvnia neverejných poskytovateľov. Minister financií navýšil prostredníctvom daní, cestnej dane, ktorá je, ktorej je poberateľom VÚC-ka, o 15 mil. eur na tento rok, rozpočet VÚC-iek, aby mohli minimálne v rozsahu roku 2014 financovať sociálne služby. Výsledok, stanovisko VÚC-iek ako také, ktoré bolo v tomto období vydané. Všetkých sedem županov sa pod to podpísalo a garantuje, že toto zabezpečili. Jediný Bratislavský samosprávny kraj, ktorý, ten s týmto mal problém.
Viete, kontrolovať efektívnosť použitia finančných prostriedkov môže jedine tak, ktorý ich dáva, v tomto prípade smerom k neverejným je to VÚC-ka. Ja môžem kontrolovať alebo robiť dozor nad obsahom sociálnych služieb. A ten aj robím, ale to sú dve rozdielne veci, ktoré s tým veľmi úzko súvisia. Pripadá mi to, ja som použil ten príklad ako u toho chlapca, ktorý chodí po tom Hviezdoslavovom námestí, plače a niečo hľadá. Príde k nemu mestský policajt a pýta sa: "Čo hľadáš, čo si stratil?" - "No stratil som kľúč od domu." - "No dobre, a kde si ho stratil?" - "No na Palisádach." - "No a prečo ho hľadáš tu?" - "No lebo tam je tma a tu je svetlo." Nie pred ministerstvom práce je tma. Niekde inde a za tým si stojím aj smerom k sociálnym službám. (Potlesk.)
Úplne posledná myšlienka. Pani Brichtová. Ja si veľmi vážim, čo za tie dlhé roky, čo pani Brichtová na ministerstve práce robila, čo odviedla, a som jej za to veľmi povďačný. Prečo odišla? Jednoduchý dôvod, no je dôchodkyňa. No odišla do starobného dôchodku. Ako vám to mám vysvetľovať? Richter ju vyhodil? Mám niekomu zakázať, že dôchodca nesmie odísť na dôchodok v čase, keď ma na to právo, nárok? Potrebuje to ďalšiu odpoveď? Čo hľadáte? Až teraz sa začínam trošku zamýšľať nad tým smerom k nej, že prečo práve bývalí dvaja pravicoví ministri sa stavajú takto smerom k pani Brichtovej a zaujímaví moji kolegovia zo socdemokratického tábora mi predtým tvrdili niečo iné. Nie, ja si vážim jej robotu. Odišla preto, že je starobná dôchodkyňa. Mimochodom, venuje sa tejto oblasti aj so svojou dcérou v oblasti sociálnych služieb.
Úplne posledná myšlienka, hoci hovorí viac o sociálnych službách ako o dôchodkoch, ale k tomu bola diskusia. Veľmi vysoko si vážim každého poskytovateľa sociálnych služieb bez ohľadu na to, aký je to zriaďovateľ. To znamená aj z verejných zriaďovateľov. Ale hovorím veľmi úprimne a konkrétne, pokiaľ budem mať na to dosah, a nielen ja, ale aj stranu, ktorú zastupujem, je veľkým omylom, ak si niekto myslí, že cez sociálne služby sa dá robiť biznis. Na to nech zabudnú. To je o inom, to je o srdiečku, to je o prístupe, to je o vzťahu. Biznis cez sociálne služby sa jednoducho robiť nedá.
Ďakujem pekne, skončil som. (Potlesk.)