54. schôdza

16.9.2015 - 7.10.2015
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.9.2015 o 9:30 hod.

Ing.

Igor Hraško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:30

Igor Hraško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne mojim kolegom z opozície za podporné stanovisko. Kolega Simon, viete, oni sa spoliehajú na to, že to ešte stihnú pred tými voľbami a budú sa môcť pochváliť, že teda pribudne tuná tých 2000 pracovných miest. Takže oni tento zákon nestiahnu, tak ako stiahli zlý stavebný zákon, ten nový. Aj tento je zlý, ale tento potrebujú, pretože skutočne sa asi spoliehajú len na túto jedinú vec.
V každom prípade, keďže som nepožiadal o stiahnutie tohto zákona z rokovania, tak môžem vás ubezpečiť dopredu, že už dneska s kolegom Maňom Hubom ideme pripravovať list na prezidenta, aby tento zákon nepodpísal. Pretože ak si SMER nedokáže uvedomiť, že koná proti občanom, aj napriek tomu, že pre malú skupinku určite áno, aj pre skupinku vybraných, ktorí na tom vyryžovali alebo ešte vyryžujú koniec koncov, tak nejde to pre blaho všetkých občanov Slovenskej republiky. Takže toto bude naše rozhodnutie, ktoré sme sa teda rozhodli napísať prezidentovi, aby ten zákon nepodpísal. A tak ako bolo povedané, takisto legitimita rozhodnutí tejto vlády a poslancov vládneho SMER-u, tak tá je spochybniteľná, pretože naozaj a naozaj nemá tu, kto čo namietať, pretože boli uvedené fakty a boli uvedené príklady. Príklady, ako by to mohlo byť a ako to môže nastať. A to sú problémy, ktoré ja si určite nezoberiem na tričko, takže ja za tento zákon určite hlasovať nebudem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.9.2015 o 9:30 hod.

Ing.

Igor Hraško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

9:30

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Vyhlasujem všeobecnú rozpravu za skončenú.
Pán navrhovateľ, chcete zaujať stanovisko?
Áno, nech sa páči, máte slovo.
Skryt prepis

30.9.2015 o 9:30 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 9:32

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pani predsedajúca. Vážené dámy, vážení páni, nedá mi teda aspoň na pár vecí zareagovať, lebo vy ste sa tu už zacyklili v takom samopochvalnom systéme.
Pán Hraško, ak nie je investícia, ktorá má potenciál prírastu alebo pridania 0,4 % HDP v záujme všetkých na Slovensku, tak potom už neviem, čo iné to je. Takže trošku sa prekalibrujte z toho vášho pozerania sa len na samého seba, na to, aká je táto investícia naozaj významná.
Odpoviem na pár dotazov, ktoré tu prebehli v rozprave, vecne. V čom sa mení postavenie obce? Dnes územné rozhodnutie pre významné investície vydáva okresný úrad, obec nie je dotknutý orgán. Po novom bude mať obec v stavebnom konaní postavenie dotknutého orgánu, bude vydávať záväzné stanovisko z pohľadu súladu s územným plánom. To na margo toho zlučovania dvoch konaní.
Čo sa týka priekupníkov pozemkov, dnes tí, ktorí sa cítia podvedení, už zažalovali túto transakciu. A tu budeme čakať na rozhodnutie súdu a samozrejme teraz nič nebudeme vyplácať. Navyše, ak ste si všimli, už v skrátenom konaní sme prijali predtým zákon, ktorý hovorí v princípe to, že ak je niečo vyhlásené za strategickú investíciu, tak v katastri sa pozemky zaplombujú a nie je možné uskutočňovať tieto špekulatívne prevody.
Padlo tu tiež také, že treba lákať tu investorov na niečo iné, tiež to tu hovoril pán Hraško. Nevšimol som si, že by za vašej bývalej vlády sa sem nahrnulo kvantum takýchto významných investorov. (Reakcia z pléna.) Vaša strana, pán Hraško. Ale kľudne, nevykrikujte. Prečo vykrikujete? Vy máte vo zvyku vykrikovať počas vystúpenia iných. (Reakcia z pléna.) Vy klamete, ja vám do reči neskáčem. (Reakcia z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Ale, páni poslanci!

Počiatek, Ján, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
Vidíte, toto je proste kultúra! Keď sa vám niečo nepáči, neviete sa ani udržať. (Reakcia z pléna.) Však ja mám šancu sa brániť, keď vy niečo vykrikujete?
No, takže ešte raz, počas vlády, kde bolo zoskupenie, aby som bol teda presný, ktorého ste vy členom, sa tu nehrnuli zrovna takéto investície. Takže neviem, načo by ste ich chceli lákať? A možno, že čo teraz hovorím, je skôr odkaz pre voličov do budúcna, aby zvažovali, koho voliť budú, pretože ak vznikne vláda zo súčasnej opozície, nevidím tu vôbec žiadny synchrón, lebo na mnohé vecí máte rôzne názory, ako napríklad tuto kolega, ktorý sa, ani sa necíti byť súčasťou zoskupenia, ktoré bolo súčasťou bývalej vlády.
Aj čo sa týka toho stavebného zákona, viete veľmi dobre, že ten zákon keby som nestiahol a trval by som na tom, tak by bol pokračoval ďalej. Ale ja som jasne na začiatku povedal, že pokiaľ nebude všeobecný konsenzus – a nechápem, čo na tom je nepochopiteľné? – že ten zákon stiahnem. A to sa presne stalo.
A čo sa týka toho, že vy hovoríte len o tom, že vy ste tu prednášali nejaké odborné stanoviská. Ja viem presne, od ktorých akože odborníkov to bolo, ktorí (výkrik z pléna) obhajujú... Mohli by ste (rečník sa obracia na predsedajúcu schôdzi), prosím vás, vyzvať poslanca? Keď nevládze počúvať, nech vyjde zo sály... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Pán poslanec, poprosím vás, nekomunikujte s pánom ministrom pri záverečnom slove. Nie je to od vás dôstojné.
Nech sa páči.

Počiatek, Ján, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
Takže pokiaľ pán Hraško tvrdí, že to bolo od odborníkov. Ja si myslím, že to bolo skôr od lobistov. A len na margo toho, ako vy máte ambíciu odborne sa vyjadrovať k tým zákonom. Však ani pri tomto zákone, ktorý tu teraz predkladám, ste neboli ani na výbore. Výbory sú na to, kde ste sa mohli dozvedieť množstvo informácií.
Takže na záver, je mi veľmi ľúto a je to smutné, že opozícia je proti takýmto významným investíciám. To je jediné, čo ma na tom mrzí.
Ďakujem za slovo. Skončil som. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

30.9.2015 o 9:32 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

9:32

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán spravodajca, chcete zaujať stanovisko k rozprave? Nie. Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Pokračujeme v prerušenej rozprave v prvom čítaní o návrhu poslancov Pellegriniho, Číža a Laššákovej na vydanie ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov (tlač 1677).
Poprosím vás, pán podpredseda Miroslav Číž, aby ste zaujali miesto určené pre navrhovateľov, ako aj spravodajkyňu Annu Vittekovú z ústavnoprávneho výboru, aby zaujala miesto určené pre spravodajcov.
Včera sme skončili rozpravu s písomne prihlásenými poslancami, teraz dávam možnosť prihlásiť sa do rozpravy ústne. Do rozpravy ústne sa nehlási žiaden poslanec. Vyhlasujem rozpravu za skončenú.
Pán navrhovateľ, chcete zaujať stanovisko k rozprave? Áno.
Nech sa páči.

(Pokračovanie v rokovaní o návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra Pellegriniho,, Miroslava Číža a Jany Laššákovej na vydanie ústavného zákona, ktorým sa mení a dopĺňa ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z., tlač 1677.)
Skryt prepis

30.9.2015 o 9:32 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 9:38

Miroslav Číž
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

34.
Ďakujem pekne. Vážená pani podpredsedníčka, kolegyne, kolegovia, máme teraz rozpravu v prvom čítaní o návrhu zákona o ochrane verejného záujmu. Je potrebné zaujať stanovisko k rozprave, aj keď naďalej chcem zdôrazniť, že budeme sa vyhýbať politickej konfrontácii a budeme sa snažiť vytvoriť aspoň trošku konsenzuálne prostredie pri hľadaní východísk, pokiaľ je náš záujem na riešení protikorupčných opatrení, ktorých súčasťou je aj tento návrh zákona, a nesmierne sťažovať možnosti pre prípadné korupčné správanie, a že je to teda skutočne sledovaný a verejný záujem. Takže iba niekoľko slov.
Znovu chcem zdôrazniť, že text zákona sme pripravovali v spolupráci s odbornými útvarmi Kancelárie Národnej rady a dôsledne sme premietli do návrhu tohto zákona všetky vecné ustanovenia, ktoré boli súčasťou prác, ktoré prebiehali počas predchádzajúceho obdobia v rámci skupiny poslancov. Sú tam len tri zásadné odlišnosti. Hovorili sme o nich, uviedol som ich hneď v úvodnej reči.
Jedna z nich je, že nepovažujeme za potrebné, aby tlačivá, ktoré slúžia pre majetkové priznania, boli súčasťou ústavného zákona, lebo jednak je to v rozpore s praxou, ale aj učením o legislatívnom procese vzhľadom na to, že predsa len takéto veci nie sú súčasťou ústavných zákonov. Pán Beblavý tuším citoval nejaké z roku 1990, čo bola veľmi turbulentná doba, a mnoho iných zákonov sa vymykalo všeobecnej praxi. Ale v danom prípade ide o to, že sme potvrdili prax, ktorá prebieha doteraz, že tieto tlačivá schvaľuje uznesením výbor. Sú dostatočne flexibilné. Nezabúdajme, že konanie výboru predsa je pod veľkou kontrolou verejnosti. Výbor si nemôže dovoliť podliezať štandardy, ktoré sú stanovené v ústavnom zákone. Na druhej strane ale môže logicky, keďže neschvaľuje ani takéto tlačivá na celé volebné obdobie a môže vstupovať do toho procesu, môže, pokiaľ sa ukáže prax realizovania takýchto podaní od poslancov, majetkových, je možné ich prípadne upraviť a veľmi jednoducho upravovať v rámci parlamentného výboru.
Nechcem ani veľmi komentovať politicky, ani konfrontačne diskusiu, ktorá tu bola, ale predsa len taká jedna malá poznámka.
No tak z vystúpení pánov poslancov som mal taký pocit teda, že ich jedinou úlohou je zabrániť proradnému konaniu poslancov SMER-u, ktorých teda charakter je taký a onaký, a, naopak, vystavujú teda verejnosti svoj vlastný krištáľovočistý pohľad na veci. Tam len tú jednu vec, pani kolegyne, kolegovia, že pokiaľ som sledoval, ako vyzerá rozprava v iných parlamentoch, tak vo vystúpeniach poslancov je snaha aspoň, aspoň, aspoň v princípe zachovať niektoré elementárne kanóny. Jeden z nich je, že predsa za naše činnosti nám vystavujú vysvedčenie voliči vo voľbách. A páni poslanci, napríklad pán Beblavý v danom prípade asi to vysvedčenie veľké nemá. Pôsobí v strane, ktorá má jedno percento v prieskumoch, a už je zase v ďalšej teraz. Takže pravdepodobne v danom prípade by bolo lepšie zvoliť vecný tón a vecné hľadanie riešení.
Povedzme si úprimne, tie tri výhrady, tak zásadne prezentované so všetkým, v čom spočíva ich podstata? To má byť zásadný problém, že výbor si určí, akým spôsobom a stanoví pravidlá, ako vykoná ústavný zákon? To je ten dôvod, pre ktorý nemáme spolupracovať? To je ten zásadný?
Ďalší zásadný problém, ktorý tu bol, a titulky boli hanebné v novinách, novinári, bohužiaľ, radi počúvajú tieto slová – hanba a paprče SMER-u, pán Beblavý, lebo SMER chce dať možnosť vyskladať svojim poslancom a funkcionárom finančné prostriedky, lebo sme stanovili, že je možné za výkon funkcií v dozorných a správnych radách mimo povolania stanoviť odmenu až do výšky štyristo eur. Až do výšky štyristo eur.
Aký je doterajší právny stav? To nikto tu nezmienil. Terajší právny stav je síce, že nepatrí žiadna odmena za výkon, ale možno si účtovať nevyhnutné náklady. Nevyhnutné náklady, ale bez akéhokoľvek odkazu na nejaký zákon, podľa čoho sa stanovia. Čiže je na svedomí zástupcu, ktorý je delegovaný v tej správnej alebo dozornej rade a na funkcionároch tej-ktorej firmy. Ako môže vyzerať za týchto okolností štrukturovanie takýchto nevyhnutných nákladov? Môžu ísť pre jednotlivé obdobia až o vyššie sumy, dajú sa účtovať, ako určite tie náklady, prípravu na prácu. Ktoré to sú vlastne? Sú to iba na dopravu, na rokovania, alebo sú to niektoré iné? V danom prípade ešte zároveň sme medzitým prijali právnu úpravu, že pokiaľ niekto poberá plat z verejných zdrojov a pokiaľ vykonáva funkciu v nejakom inom orgáne, ktorý má verejnoprávny charakter, môže mať minimálnu mzdu iba maximálne do výšky štyristo eur.
Kolegyne, kolegovia, to je opäť dôvod na to, aby k tým všetkým rečiam, alebo niečo, čo by malo zabraňovať hlasovať o tomto návrhu zákona? Obávam sa, že vecné dôvody sme registrovali ťažko. Skôr potom treba hľadať motiváciu prečo nie.
V serióznych parlamentoch opäť nikto nespochybňuje právo väčšiny na to, aby, pokiaľ sa má schvaľovať v parlamente nejaká právna úprava, tak aby mala právo iniciatívy, po prvé. A po druhé teda, že každý, kto je menšinový a chce, chce presadiť v parlamente nejakú úpravu, tak sa uchádza o podporu a rokuje s tou väčšinou a, samozrejme, ale nemá výsostné právo rozhodnúť, jak sa veci budú mať. Že buď teda urobíte to, čo on chce, alebo tým pádom rokovanie končí. V žiadnom orgáne, ani súkromne, ani v rodine sa týmto spôsobom rokovať nedá. Jednoducho v danom prípade s väčšinou treba rokovať, a ktorá si chráni a logicky aj využíva právo iniciatívy, pretože je väčšinová. Veľmi jednoznačne pán predseda povedal, keďže sa vymenilo vedenie Národnej rady, jednoznačne teda poveril mňa rokovaním s politickými stranami a hľadaním možností konsenzu pre prípravu návrhu zákona. Urobili sme všetko, čo sa urobiť malo, predložili sme návrhy, recipovali sme všetky časti. Veď hovoril o tom dokonca aj pán predseda výboru pre nezlučiteľnosť. Výsmešne, lebo že veď sme len ukradli ich nápady. Naopak, urobili sme to, že sme recipovali do návrhu zákona všetky opatrenia, ktoré tam boli, okrem tých troch.
Tretie je možnosť výboru, sa bude odvolávať na Ústavný súd. Opäť pán Beblavý v danom prípade dával právne stanoviská a opäť zase cielene, alebo, alebo je to z nevedomosti, neviem, veľmi nepresne. Áno, Ústavný súd má ingerenciu aj teraz vo vzťahu k výboru, ale nerozhoduje o rokovaní výboru, rozhoduje o tom, či boli alebo neboli porušené práva osôb, ktoré boli dotknuté rozhodnutím tohto výboru.
Vážené kolegyne, kolegovia, to je ale dramaticky veľký rozdiel, ako keď mal Ústavný súd zasahovať do kompetenčnej výsosti parlamentného výboru, odhliadnuc od toho, že doteraz nikdy nebol prelomený iný princíp, ako kasačný. Kasačný princíp znamená, že môžte len, že rušiť rozhodnutie orgánu, ktorý rozhodnutie vydal. A v danom prípade ďalší postup bude aký? Modeloval niekto, ako by ten ďalší postup bol? My sme si ho modelovali a nevideli sme ho. Nevideli sme ho a prináša to, prinášal by veľké komplikácie. A samozrejme ale vytvára priestor pre nezmyselnú politickú konfrontáciu, ktorej sme tu svedkom. A aj zneužívanie tohto inštitútu na čisto politické účely. Oným známym génia marketingom, že proste naváľam čokoľvek, keď môžem, na politického súpera, je to úplne jedno, lebo nemôžem sa pustiť do odbornej, vecnej a korektnej diskusie. Možno to tak je, možno nie, ale rozmýšľame nad tým. A samozrejme rád by som bol, keby o tom rozmýšľala predovšetkým verejnosť.
Vážené kolegyne, kolegovia, som presvedčený, že tento návrh zákona, ktorý... No a ešte dovoľte mi jednu poznámku, čo som chcel o tom rozprávať. Čakal som aj niektoré odborné úvahy. Aké je vlastne miesto nášho zákona, ktorý máme v parlamente, v systéme iných zákonov? Ako to vyzerá v starých krajinách európskej pätnástky, ako to vyzerá v postkomunistických krajinách, ktoré sa pridružili do Európskej únie, ako vyzerá pôsobenie a záujmy medzinárodných organizácií, ale aj GRECO, či legitímneho zoskupenia štátov bojujúcich proti korupcii, ako vyzerá to skutočné ústavné prostredie v jednotlivých štátoch? Že ho porovnáme, porovnáme to tu u nás a podobne. Ja som si predsa len, prečítam len dve takéto právne úpravy v dvoch krajinách, ktoré sa nám zdajú, že by mohli byť vzorom európskeho právneho štátu – poprosím o sekundu zdržania – a to Švajčiarsko a Nemecko. No, Švajčiarsko a Nemecko a chcel by som len zdôrazniť dve veci. "Podnikať a pracovať vo verejnom a súkromnom sektore je v zásade možné." Citát príslušného ustanovenia zákona. V týchto krajinách, vo väčšine krajín Európskej únie nie je zakázané podnikať. Povinnosť pre poslanca, ktorá vzniká, a môže pracovať v súkromných správnych radách, môže pracovať v rôznych organizáciách záujmových a podobne, v danom prípade teda ťažisko ochrany ústavnej spočíva skôr na tom, že musíte všetky svoje aktivity uviesť. A keď všetky svoje aktivity neuvediete, áno, v takom prípade napríklad v Nemecku nastupuje dosť veľká sankcia. A to v takom prípade, že pokiaľ je rozsah neuvedených aktivít a teda aj príjmov, ktoré dostanete, dostatočne veľký, môžte dostať až pokutu vo výške polroka, teda polročného platu. Zvažovali sme aj nad týmto inštitútom, ale nešli sme nad, počítali sme, že práve môžme ďalej spolupracovať. Predložíme návrh tak, ako ho predložila, predložila, ako ho teda vypracovala skupina poslancov, ktorí sa predtým zúčastňovali na tvorbe tohto zákona.
Našli sme kopu ďalších inštitútov, ak hovoríme o nezlučiteľnosti, ktorá je veľmi dôležitá. Napríklad ustanovenie o tom, že, že vaše konanie má byť nezlučiteľné so záujmami iných štátov. Nemáme to zatiaľ, vážené kolegyne, kolegovia. A samozrejme bola by treba diskusia, čo to je, čo to je pracovať v záujmoch iných štátoch, jak to vyzerá v Európskej únii, prípadne s inými štátmi a do akej miery v danom prípade chceme intenzitu nezávislosti poslanca udržať.
Ďalší moment, s ktorým sme pracovali pri príprave, je taký, ktorý sa objavuje v právnych poriadkoch iných krajín, a to je otázka toho, že či stačí, keď formálne my napíšeme do zákona, že nie ste, že nesmiete byť v správnej či dozornej rade daného orgánu, ale v ďalších poriadkoch je aj, že nesmiete riadiť takéto firmy. Prepáčte, že hovorím práve o opozičnom poslancovi, predsedovi jednej zo strán v tomto parlamente, ktorý tu, a hovorím to preto, lebo tu v parlamente neustále hovorí, načo všetko sa budú prostriedky jeho firiem používať. To znamená, riadi dané firmy? V danom prípade nejde iba o vonkajšiu aktivitu, formálne niečo niekam odovzdám, ale je to úplne pravidlo k ničomu, ktoré nemá žiadny konkrétny praktický význam. Bolo by treba o tom porozprávať sa, že teda či dáme aj to slovo riadiť firmy, že je zakázané, a potom výbor bude sledovať aj tieto aktivity, či v danom prípade skutočne riadi firmu štatutár alebo onen vlastník, ktorý je úplne náhodou poslanec alebo iný verejný funkcionár.
Máme celý rad problémov pri dodržiavaní tohto ústavného zákona, a poviem to, aj z radov našich starostov. Registrovali sme aj správu Transparency International, ktorá hovorila o tom, že až 5 % starostov, ktorí to majú zakázané, majú timálnym spôsobom zastúpenie v súkromných firmách a niektoré tie firmy aj podnikajú. Bolo treba sa porozprávať, či naozaj za týchto okolností buď teda tí starostovia, zvlášť, ktorí sú na čiastkový úväzok, dokonca niektorí sú aj bez príjmu, a že či im je naozaj účelné a má zmysel, aby sme im úplne zakázali podnikať, ale, naopak, veľmi prísne sledovali, že vždycky musia uvádzať svoju účasť v týchto firmách v každom verejnom konaní, že to musia urobiť aj v obci a podobne. Čiže vecnú diskusiu na túto tému, nie nezmyselný politický zápas.
Kolegyne, kolegovia, neposunula nás tá diskusia, to jediné, čo chcem povedať, k ničomu, čo sa týka vecných problémov, ktoré máme riešiť. Takže opäť chcem vyjadriť aj za nás všetkých troch navrhovateľov, opäť poďme sa ešte o veci rozprávať, poďme hľadať, poďme hľadať spoločné východiská, poďme spoločne hľadať, definovať, definovať rozsah chránených záujmov a prispejeme veci pozitívne. Nezmyselná politická konfrontácia, ešte raz zdôrazním, nepomáha ničomu.
Pekne vám ďakujem za pozornosť.

 

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

30.9.2015 o 9:38 hod.

JUDr.

Miroslav Číž

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

9:40

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán navrhovateľ.
Pani spravodajkyňa, chcete zaujať stanovisko? Nie.
Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Pokračujeme prvým čítaním o

návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Júliusa Brocku, Alojza Přidala na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Návrh zákona má tlač 1657, návrh na jeho pridelenie na prerokovanie výborom je v rozhodnutí č. 1670.
Dávam slovo poslancovi Júliusovi Brockovi, aby návrh zákona uviedol.
Nech sa páči, pán poslanec.
Skryt prepis

30.9.2015 o 9:40 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 9:52

Július Brocka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis

36.
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, dámy a páni, dovoľte, aby som predložil návrh novely zákona o príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia. Tento návrh predkladám spolu s kolegom Alojzom Přidalom.
Cieľom právnej úpravy je podpora sociálneho začlenenia fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím do spoločnosti a odstránenie tvrdosti zákona voči týmto osobám, napríklad voči tým ťažko zdravotne postihnutým, ktorí sa snažia zvýšiť svoj príjem pracovnou aktivitou, ktorej dôsledkom ale na druhej strane je strata alebo výrazné zníženie pomoci od štátu v existujúcej forme kompenzácií ťažkého zdravotného postihnutia.
Sociálne dôsledky ťažkého zdravotného postihnutia sa dnes kompenzujú peňažnými príspevkami od štátu vo viacerých oblastiach, v oblastiach mobility, komunikácie, zvýšených výdavkov a sebaobsluhy. Existujú rôzne druhy odkázanosti fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím na kompenzáciu. Napríklad odkázanosť na opatrovanie, odkázanosť na osobnú asistenciu, t. j. odkázanosť na pomoc inej fyzickej osoby, odkázanosť na rôzne pomôcky, ktoré uľahčujú život fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím, a tiež v neposlednom rade odkázanosť na kompenzáciu zvýšených výdavkov osoby ťažko zdravotne postihnutej, spojených s hygienou, stravovaním alebo aj s ošatením. Niektoré z týchto príspevkov sú jednorazové, iné sú opakované.
V predloženej novele navrhujeme upraviť porovnávacie kritérium pre priznanie peňažného príspevku na osobnú asistenciu. V zákone je to definované ako, teda to porovnávacie kritérium je násobok životného minima. A my to navrhujeme upraviť tak, aby sa udržal motivačný charakter tohto príspevku. Tento peňažný príspevok a jeho výška závisí od vzťahu príjmu osoby ťažko zdravotne postihnutej a štvornásobku sumy životného minima. Ak je rozdiel týchto dvoch súm vyšší ako rozsah osobnej asistencie určenej v eurách, peňažný príspevok sa neprizná. Nezvyšovanie súm životného minima v posledných rokoch, alebo teda len veľmi mierne, ale posledné dva roky sa vôbec nezvyšovali sumy životného minima, a pracovná aktivita osôb s ťažkým zdravotným postihnutím má za následok stratu tohto príspevku, čo je značne demotivujúce pre mnohých ťažko zdravotne postihnutých občanov.
Návrh zákona bude mať pozitívny sociálny vplyv, nebude mať negatívny dopad ani na rozpočet verejnej správy, ani na podnikateľské prostredie, rovnako neovplyvní životné prostredie ani informatizáciu spoločnosti. Navrhovaná právna oprava je v súlade s ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Účinnosť zákona navrhujeme od 1. januára 2016.
Ďakujem pekne, vážená pani predsedajúca, a chcel by som sa potom do rozpravy prihlásiť ako prvý.

Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

30.9.2015 o 9:52 hod.

Ing.

Július Brocka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

9:55

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Odovzdávam slovo spravodajkyni ktorú určil navrhnutý gestorský výbor pre sociálne veci, poslankyni Monike Gibalovej.
Nech sa páči, pani spravodajkyňa, máte slovo.
Skryt prepis

30.9.2015 o 9:55 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:56

Monika Gibalová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená Výborom Národnej rady pre sociálne veci za spravodajkyňu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 1657. Dovoľujem si predložiť informáciu k tomuto návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku aj legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Podľa oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyňu vyplývajú z rokovacieho poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 1670 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali: Ústavnoprávny výbor Národnej rady a Výbor Národnej rady pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre sociálne veci a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 9. novembra 2015 a gestorský výbor do 10. novembra 2015 od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pani predsedajúca, skončila som svoju spravodajskú správu, otvorte, prosím, všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

30.9.2015 o 9:56 hod.

PhDr. Mgr. PhD.

Monika Gibalová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

9:56

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani spravodajkyňa, zaujmite miesto určené pre spravodajcov.
Otváram všeobecnú rozpravu, do rozpravy som nedostala žiadnu písomnú prihlášku, pýtam sa, či sa hlási niekto do rozpravy ústne. Nie je tomu tak, vyhlasujem rozpravu za skončenú.
Pán navrhovateľ, chcete niečo dodať? Ospravedlňujem sa, takže beriem späť, že som vyhlásila rozpravu za skončenú a dávam slovo predkladateľovi. Nech sa páči. Ospravedlňujem sa, pán poslanec.
Skryt prepis

30.9.2015 o 9:56 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom