61. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie v rozprave
11.2.2016 o 19:58 hod.
Mgr.
Jozef Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem, pani predsedajúca. Odložím na chvíľku zopár bodov, ktoré som mal pripravené, pretože toto sa nám stáva sem-tam, že sa bavíme o predloženom uznesení pri konci rozpravy. Možnože pre prax, keďže si vo vašom uznesení vyzývate politické strany kandidujúce vo voľbách Národnej rady na to, tak ja by som aj z tohto miesta chcel vyzvať tiež politické strany, ktoré kandidujú vo voľbách, hlavne tú vašu stranu, aby ste si osvojili prax, že je vhodné alebo bolo by vhodné, aby sme sa takto neprekvapovali záverom debaty, ale aby možnože niekedy medzi písomne prihlásenými ste prišli s tým, aby poslanci, ktorí majú záujem sa zúčastniť debaty o vašom uznesení, sa mohli prísť prihlásiť ústne do rozpravy. Myslím si, že je úplne evidentné, kde je rozdiel medzi tými oboma uzneseniami. Dokonca ten bod pán spravodajca Petrák teraz tak neviem sa snažil zdehonestovať. Piaty bod nášho uznesenia to je. A siedmy bod uznesenia B je tu takmer totožný, keďže my žiadame vládu Slovenskej republiky, aby predložila legislatívny návrh, ktorého obsahom bude záväzok ministerstva školstva každoročne vypracovať a zverejňovať výročnú správu o stave školstva. A vy žiadate politické strany kandidujúce vo voľbách, aby urobili de facto to isté. Tak je to podľa mňa vidieť, v akých siločiarach sa pohybujeme. A neviem, čo mal byť ten presne záver tej vašej faktickej poznámky, pán spravodajca, za čo ste dostali ten potlesk, pretože ja si myslím, že Národná rada má v prvom rade zaväzovať k niečomu vládu, ktorá je najmohutnejším predkladateľom legislatívnych aktov do pléna, čiže má legislatívnu alebo zákonodarnú iniciatívu, a mne sa zdá zasahovanie do politického zápasu v predvolebnej kampani tým, že si Národná rada končiaca šieste volebné obdobie v bode B dovoľuje vyzývať politické strany kandidujúce vo voľbách na niečo, neviem, možno mi to politológovia vysvetlia, nie správne, pretože vy by ste mali v prvom rade ako poslanci zaväzovať niečím vládu alebo žiadať vládu o niečo alebo predkladať vláde niečo. V tom vašom uznesení nie je voči vláde napísané vôbec nič. Ak je vláda tým exekutívnym orgánom, ktorý niečo realizuje, a zároveň je najmohutnejším predkladateľom návrhov zákonov pre toto plénum, tak by asi bolo vhodné, ak by aspoň zmienka o vláde v tom vašom návrhu uznesenia bola. To, čo konštatujete, aj to, koho a na čo vyzývate, tento moment neobsahuje.
Myslím si, že debata, ktorá tu uplynula, sa mimo takého toho, tej politickej vaty dostala k zásadným momentom. A ja som si dovolil možno vybrať z toho dva alebo tri momenty.
Podľa mňa sme sa dostali do situácie, keď jedna časť politického spektra sa snaží hovoriť, že problém tu neexistuje. Používa na to rôzne štatistické čísla a používa z titulu výkonu moci svoj priestor na to, aby minimalizovala to, čo sa v spoločnosti deje. Ja som na výbore pre školstvo, kde bolo umožnené, chcem korektne povedať, viacerým poslancom bez hlasovania vystúpiť, hovoril o jednom zásadnom fakte. Najviac, čo mi počas celého obdobia od toho ohlásenia cez priebeh toho až do dnešných dní vadilo, bolo, že rezortný minister, ako aj premiér sa postavili do polohy, že žiadny problém tu neexistuje. Myslím, že budem veľmi blízko citácii, ak to tak nebude, tak mi to odpustite. Bude to parafráza. Keď premiér krajiny povie, že štrajk učiteľov je mediálnym štrajkom, zdá sa mi, že nie je celkom schopný vnímať realitu. Zároveň aj tu v tejto sále, minister školstva rozprával o takzvanom štrajku učiteľov. Myslím si, že je veľmi zarážajúci fakt, ak politik stratí schopnosť reflexie, hlavne keď stratí schopnosť spoločenskej reflexie. Hovoril som na výbore, že ak by bola zavretá jedna škola alebo dve alebo tri školy, tak by sa z toho stal spoločenský problém. A pri spoločenských problémoch funguje zdravý mediálny svet tak, že bude o tom informovať. Čiže aj keby boli zavreté dve školy alebo tri školy, redaktori a redaktorky by prišli a pýtali by sa na príčiny toho a snažili by sa priniesť riešenie, snažili by sa pýtať zodpovedných, v tomto prípade vlády a možno aj následne poslancov, na to, akým spôsobom sa tento stav stal a čo je vhodné na jeho riešenie. Používať pri dehonestácii aktivít občianskeho sektora, v tomto prípade profesijného sektora čísla typu 2,6 %, argumenty, že je to nejaká časť, nevieme, je ich veľmi málo a podobne, je odkláňanie pozornosti od skutočného reálneho problému. Ja som zachytil číslo na výbore, kde zástupcovia učiteľov hovorili, že v súhrne sa štrajku zúčastnilo štrnásťtisíc učiteľov. A nalejme si teda naozaj čistého vína, je to spoločenský problém, ktorý sa dotýkal jednej profesie a snažil sa, predpokladám, svojím tlakom donútiť zodpovedných, aby konali. Zodpovední sa postavili k tomu tak, že snažili sa vytvoriť obraz, že toto sa nie veľmi slovenskej spoločnosti dotýka a dehonestácia, myslím si, jednej profesijnej skupiny neprospela nikomu, a to aj vzhľadom na to, čo píšete v tom návrhu uznesenia, pretože si myslím, že postavenie pedagógov na Slovensku by si zaslúžilo minimálne pozornosť, a nie čakať, vyčkávať a snažiť sa od problému odchádzať.
Ďalšia vec, ktorú chcem spomenúť, je, že uchopenie tohto problému sa za celý ten čas od výzvy týchto učiteľov dostalo do nie veľmi šťastných pomerov, pretože tu existoval absolútne obrovský priestor na reakciu či už vedenia parlamentu alebo vlády, pretože ak by nebol predseda parlamentu vystúpil s obvinením nejakého politického subjektu, predpokladám, teda nášho, s tým, že máme niekoľko učiteľov, a predpokladám, to má viacej strán na kandidátke, na našej kandidátke, tak tú politizáciu ako keby z úst najvyšších ústavných činiteľov ste chceli tejto iniciatíve nalepiť. Myslím si, že bolo absolútne evidentné, že používanie opozičných nástrojov na to, aby byť mohla mimoriadna schôdza, sa udialo až po tom, keď sa vyčerpali všetky nástroje, ktoré podľa mňa mala a mohla použiť na to vláda alebo vládna väčšina. Vláda si mohla s učiteľmi sadnúť omnoho skôr. Parlament potom mohol byť zvolaný skôr pod vašou gesciou, pretože mnohí z nás očakávali, že tie skutočné riešenia, ktoré by mohli viesť nie k prijímaniu uznesení, ktoré zaväzujú k niečomu vládu, ale k prijímaniu reálnych návrhov zákona, boli veľmi dôležité. Bolo veľmi dôležité, aby bol umožnený proces, že to, čo my uznesením sa snažíme žiadať alebo žiadame, alebo zaväzujeme ním na niečo vládu, aby s tým vláda prišla sama, aby sme si osvetlili ten problém, ak opozícia zvoláva tento typ schôdze, vie prijať len uznesenie. My sme čakali takmer mesiac, že s tým príde vláda, príde v skrátenom legislatívnom konaní s tým a budeme môcť, samozrejme, aj vládni poslanci budú môcť prijať príslušné reálne legislatívne riešenia. To, bohužiaľ, pod momentom zvolania schôdze opozíciou možné nie je, pretože inak tým, že ste túto možnosť nevyužili, podľa mňa trestuhodne a možno aj na to, aby ste zvolali mimoriadnu schôdzu v termíne, keď bol pôvodne ohlásený aj čas na konanie riadnej schôdze, sme sa mohli dostať do toho, o čom tu všetci hovoríme, že riešenie v školstve potrebuje dohodu cez politické spektrum. A s tým ja hlboko súhlasím. Myslím si, že bol vytvorený priestor na to, aby ste mohli riešenie tohto problému uchopiť tak, že prídete s oddiskutovaným riešením aj s učiteľmi. Strácal som túto vieru po rokovaní predmetného výboru, pretože priamo pri procese vypočutia či už odborárov, či už zástupcov štrajkujúcich učiteľov alebo opozičných poslancov som dospel k záveru, že musíme si tu nejakým spôsobom odtrpieť to, že sú tu zástupcovia, ktorým chceme dať slovo, ale ten návrh na uznesenie je pripravený dávno vopred. Ja sa pýtam aj pre formu konania schôdze, prečo sme neumožnili sa vyjadriť výboru a možno aj tomuto plénu k tým trom podstatným otázkam učiteľov združených, ako sa hovorí alebo ako je známe, je to na isu.sk o tejto iniciatíve, prečo sa aj na výbore, aj tu v pléne bránilo vôbec priechodnosti toho, aby tí učitelia mohli svoje požiadavky všetky tri predniesť, zároveň vysvetliť dôvody, prečo ich prednášajú, pričom my by sme sa zaoberali podstatou tých troch požiadaviek. Na školskom výbore bola možnosť tá, že ich teda aspoň zástupca učiteľov prednesie, kde si žiadosť tejto profesijnej skupiny osvojil, myslím, pán poslanec Poliačik. Tá nakoniec do toho uznesenia nebolo zapracovaná.
Zdá sa mi teda, že opäť prichádza už teraz aj formálne k tomu, že nielen minimalizovanie a snaha o dehonestáciu, ale aj absolútna ignorancia sprevádza celú tú debatu. A tam hľadáte vy najväčšie ospravedlnenie, pretože sa deje predvolebný politický zápas. Snažím sa povedať to, že mohli ste byť riešiteľom tejto situácie. A postavili ste sa do polohy, že keďže túto situáciu absolútne nevnímate a vnímate ako mediálny štrajk alebo tzv. štrajk, dostali ste aj zástupcov opozície do polohy, chcem spomenúť, aby sa to dostatočne dokumentovalo, tu sú, myslím, traja, štyria, piati poslanci, ktorí s nabrúsenými mečmi chceli vybehnúť okamžite s tým, že treba mimoriadnu schôdzu okamžite zvolať a použiť všetky nástroje a celé inštrumentárium opozície na to, aby bola okamžite táto téma vyhlásená za politickú, tá zodpovednejšia časť opozície počkala, snažila sa otvoriť hlavne priestor na príslušnú reakciu vlády a vládnej väčšiny. A myslím si, že čas, keď sa teraz o tomto probléme rozprávame, je ten najvhodnejší čas, lebo už absolútne každému bolo jasné, že táto téma je vám len predvolebne nepríjemná. A preto treba podporiť túto schôdzu. Ale vy s tým riešením v skrátenom legislatívnom konaní jednoducho neprídete. Je falošné rozprávať, že nechcete robiť záväzky, ktoré by zaväzovali legislatívnymi zmenami budúcu vládu. Každý jeden zákon, ktorý prijímate, predpokladám, prijímate s tým, že nebude platiť iba a len počas vášho funkčného obdobia, ale že bude tak dobrý, že vydrží platiť niekoľko následných funkčných období. Legislatíva, ktorú vás žiadame opraviť a by ste prijali vy a bola by oddiskutovaná a kvalitná, by vedela platiť aj cez akýkoľvek mandát vlády alebo akejkoľvek vlády, ktorá vznikne po ďalších voľbách. Ani raz, a to je opäť unikum, ktoré zavádzate, toto plénum nikdy nehovorilo o tom, že nemôže prijímať návrhy zákonov, lebo že by inak tým viazala nasledujúce vlády na niečo. Každý jeden zákon, ktorý prijíma toto plénum, je podľa mňa prijímaný preto, aby mal v sebe otázku alebo podmienku takej kvality, že ho nemusíme v jednom kuse novelizovať. Čo je toto za argument?
Ďalší falošný argument počas tej debaty sa mne zdal absolútne nepochopiteľný. A to je to, že mám pocit, že niekedy od augusta sme sa s tým začali stretávať. A to je legislatívne obdobie tohto parlamentu. To je kde uvedené? Je to uvedené v ústave, v rokovacom poriadku, to niekto povedal. A zadefinoval to tak. A potom následne opakoval predseda parlamentu, premiér krajiny, dokonca minister školstva, že legislatívne obdobie tohto parlamentu sa skončilo. Čím sa skončilo? Vy ste si vymysleli ten termín a zadefinovali ste si ho s tým, že už nebudeme teda ďalej rokovať v Národnej rade, ktorá z ústavy zasadá nepretržite a ktorej funkčne obodrie platí až do konca volieb? Tak vy ste si vymysleli terminus technicus, čím ste kŕmili médiá a následne verejnosť, že je niečo také, že Národná rada sa už nebude uznášať a nemôžete teda prerokovať návrhy učiteľov. Myslím si, že tento argumentačný moment bol veľmi, veľmi falošný v tom, že ste chceli zakryť to, že nemáte vôľu to riešiť, lebo neexistuje nič, čo by obsahovala ústava, rokovací poriadok alebo zákony pri momente legislatívneho obdobia Národnej rady alebo toho, že by niečo také sa mohlo skončiť. Nemôže sa to takto skončiť, lebo nič také neexistuje.
Posledná poznámka je, keďže sme tu boli viackrát vyzvaní na debatu, ktorá by z toho mohla niečo vyriešiť. A ja by som napriek tomu, že viem, ako fungujú politické siločiary, chcel vyzvať aj vás, aby sme predsa len sa pokúsili v troch bodoch, ktoré sú v návrhu uznesenia, zaviazať vládu, aby sme urobili zadosť celému tomu procesu. A chcem poprosiť poslancov, aby si skutočne porovnali tie dve uznesenia, o ktorých sa tu hovorilo, pričom žiadam o podporu uznesenia, ktoré sme predložili my, pretože je komplexnejšie a je v bodoch, kde zaväzujeme vládu absolútne konkrétne to riešiť. Dokonca menovite spomína sa tam, prečo sme tu. a to je žiadosť pre vládu, aby bezodkladne rokovala so zástupcami uvedenej iniciatívy a preverila projekt financovania projektov v rezorte školstva. Pokiaľ ide o tie legislatívne zmeny, si myslím, že nič také strašné by sa nestalo poslancom, ak by žiadali vládu, že na základe požiadaviek Iniciatívy štrajkujúcich učiteľov prijme konkrétne legislatívne úpravy, menovite aby sa opätovne zaviedla možnosť získať kredity overovaním kompetencií, zrušila sa sedemročná obmedzená platnosť kreditov, obnovila sa možnosť získať kredity za rozširujúce štúdium v zahraničí a tvorivé aktivity a úprava, ktorá by ministra školstva zaviazala vytvoriť komisiu za účasti stavovských a profesijných organizácií v školstve. V tom vašom bode 5 vy len zaväzujete politické strany kandidujúce vo voľbách niečo k tomu prijať. A tuná sa žiada vláda, aby predložila legislatívny návrh, ktorého obsahom bude záväzok ministerstva školstva, ktorý by mohol platiť aj cez volebné obdobie, na to, aby bola každoročne vypracovaná, zverejňovaná výročná správa o stave školstva, ktorá by bola predkladaná Národnej rade Slovenskej republiky. Čiže nie sú to nejaké zázraky. Ja dokonca si spomínam, aj na tom výbore že to, čo predkladal svojím spôsobom MOST – HÍD na tom výbore, bola snaha zaviazať takisto vládu, aby niečo k tomu prijala. Tiež to nebol nejaký vysoký legislatívny výkon v zmysle jeho zložitosti. Bol to jednoduchý návrh zákona. Pán poslanec Érsek ho na tom výbore predkladal. A preto si myslím, že by sme mohli k tým riešeniam veľmi konštruktívne pristúpiť. Ale keďže tie poznámky vnímam tak, túto vieru nielenže strácam, ale priznávam, že ju nemám. Myslím, si že už som ju stratil.
Chcel by som povedať ešte posledný dôvetok. A to je, že keďže je pri téme učiteľov skloňované práve slovo učiteľ, pri celej debate o výchovno-vzdelávacom procese by sme vedeli pre potreby tohto pléna otvoriť odborne problémy pre primárne, sekundárne aj ďalšie typy vzdelávania. Veľa sa tu hovorilo o možných prijatých pozmeňujúcich návrhoch, riešeniach, ktoré priniesla vláda, ale vzhľadom na odpočet vlády pri konci funkčného obdobia sa dostávame k momentu, keď naozaj 14-tisíc učiteľov je v uliciach. A podľa mňa to prispieva k tomu, že ten odpočet sa dá urobiť veľmi jednoducho. Myslíme si my v hnutí OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti, že kvalitný učiteľ je najdôležitejším prvkom alebo kľúčovým prvkom, a hovorili o tom viacej kolegovia, v systéme vzdelávania. Myslíme si, že ak sa zameriame na ten najväčší možný kapitál, ktorý máme na Slovensku, a to je ľudský kapitál, tak by sme sa mohli aj v tomto rezortnom výseku pozrieť na to, aké je jeho postavenie, čo presne učitelia žiadajú, prečo sa investičné a legislatívne zmeny v rámci rezortu školstva orientujú viac na vybavenie, počítače, technológie, digitálne tabule, digitálne učivo, ale je menej alebo vôbec málo finančných zdrojov nasmerovaných do rozvoja toho ľudského kapitálu. Nejde iba o tzv. takpovediac platové podmienky, ale práve celkové nastavenie ohľadom postavenia učiteľov, skvalitňovanie toho ľudského kapitálu a ľudských zdrojov. Sa mne zdá, že aj za posledné 4 roky boli tieto zdroje výrazne v závoze. Myslím si, že dlhodobým podpriemerným financovaním aj regionálneho školstva v porovnaní s príslušným priemerom EÚ bezprostredne súvisí nízky spoločensky status učiteľov a atraktivita učiteľskej profesie i kvalita poskytovaného vzdelávania. Nechcem hovoriť dlho a dal som si záväzok, že do 25 minút to, čo chcem povedať, povedať stihnem. Čiže tie dlhodobo skloňované štatistiky, ich porovnávanie v rámci krajín OECD a podobne sú obžalobou toho, kam sme sa dostali pri budovaní tohto sektora za posledných 25 rokov, a preto opätovne žiadam, aby sme prijali konkrétne záväzky na konkrétne výzvy voči vláde a aby sme sa nezaštíťovali s tým, že tento parlament nechce zaväzovať vládu a prijímať legislatívne opatrenia, ktoré budú platiť cez hranicu volebného cyklu. Dúfam, že je jasné, že tá argumentácia je falošná, pretože každý jeden zákon, ktorý tu prijímame, má ambíciu platiť cez volebný cyklus.
Rozpracované
Vystúpenia
19:51
Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:51
Igor HraškoVystúpenie s faktickou poznámkou
11.2.2016 o 19:51 hod.
Ing.
Igor Hraško
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Tak trošku je to prekvapenie, ale to uznesenie prišlo, aby sme sa aspoň k nemu mohli takto vyjadriť na poslednú chvíľu. Ale skutočne pán kolega Petrák ako predseda tuná vyskočil s tým, aké máme my tu uznesenie. No ja vám poviem, aké máme my k tomu uznesenie. Sú tam minimálne tieto konkrétne veci, žiadosť pre vládu Slovenskej republiky, aby bezodkladne preverila financovanie projektov v rezorte školstva a zabezpečila, aby prostriedky v školstve boli vynakladané efektívne a hospodárne. A potom to prevrátim rovno na druhú stranu, kde sa tiež hovorí ešte o žiadosti pre vládu, aby zmenila zákon č. 317/2009 Z. z., ale tu sa konkrétne píše, pán kolega Petrák, že je to s cieľom vyhovieť iniciatíve štrajkujúcich učiteľov. Čo máte z toho v tomto vašom? Je tam uvedené len upravenie zákona č. 317/2009 Z. z. No nejako zmeníme toto, aj zákon č. 553/2003 Z. z., však. Teraz to odhlasujeme a potom povieme, však oni za to tiež zahlasovali, aj keď to bude úplný blud. A máte to málo ambiciózne. My sme tam teda dali aspoň to, nech sa to preverí.Chýba mi tam ešte bod 8 o tom, že zaväzujete budúcu vládu nerozkrádať eurofondy, najmä teda v školstve, keď sa hovorí o školstve, a skutočne efektívne vynakladať finančné prostriedky z rezortu vzdelávania, vedy, mládeže, športu a všetkého toho, pretože to sa týka aj tých ostatných oblastí. A toto mi tuná chýba, pretože ak budete kradnúť ďalej, nebude z čoho pridať tým učiteľom a to je ten podstatný problém.
Rozpracované
19:53
Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:53
Juraj BlanárV čom bolo konkrétnejšie to vaše vystúpenie, s prepáčením, dámy a páni.Po prvé vyjadruje...
V čom bolo konkrétnejšie to vaše vystúpenie, s prepáčením, dámy a páni.Po prvé vyjadruje Národná rada vážne znepokojenie, že vláda Slovenskej republiky dlhodobo ignoruje problémy, toto bolo naozaj konkrétne, podporu učiteľom a ostatným pedagogickým a nepedagogickým zamestnancom. Tu ste prijali množstvo teda pozmeňujúcich zákonov a tak ďalej. A ešte aj nebodaj, pán poslanec Petrák, vás tu poučuje pán poslanec Hraško. Nuž tak chceme teda pristupovať k tomu, že na základe, aj keď si to vážim, názoru dvoch percent učiteľov ideme meniť pre všetkých ostatných deväťdesiatosem percent nejaký zákon bez nejakého konsenzu? Toto je ten konkrétny prístup pána poslanca Hraška? Tak za to ja nikdy nezahlasujem. Preto, pán poslanec Petrák, ja si myslím, že tento návrh je vyvážený, korektný a je aj pre ďalšie politické strany, ktoré vzídu z parlamentných volieb. A nikto nevie dnes povedať, kto bude vo vláde, aby sa toho mohol chytiť, pretože je tu záväzok, že ďalšie zákony a zákon, ktorý tu je zadefinovaný, tá budúca vláda musí jednoducho vyriešiť, takže určite zaň zahlasujem. Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.2.2016 o 19:53 hod.
Ing.
Juraj Blanár
Videokanál poslanca
Pán poslanec Petrák, chcem poďakovať za tento návrh uznesenia, pretože je politicky korektný a vyvážený, pretože keby sme tam hocičo iné navrhli, pán poslanec, tak všetci títo, ktorí teraz kričali, by hovorili, že už sa vidíme vo vláde. To je typické. Im nevyhovieme ničím, pretože ak povieme B, oni povedia, že to chceme zneužiť a tak ďalej.
V čom bolo konkrétnejšie to vaše vystúpenie, s prepáčením, dámy a páni.Po prvé vyjadruje Národná rada vážne znepokojenie, že vláda Slovenskej republiky dlhodobo ignoruje problémy, toto bolo naozaj konkrétne, podporu učiteľom a ostatným pedagogickým a nepedagogickým zamestnancom. Tu ste prijali množstvo teda pozmeňujúcich zákonov a tak ďalej. A ešte aj nebodaj, pán poslanec Petrák, vás tu poučuje pán poslanec Hraško. Nuž tak chceme teda pristupovať k tomu, že na základe, aj keď si to vážim, názoru dvoch percent učiteľov ideme meniť pre všetkých ostatných deväťdesiatosem percent nejaký zákon bez nejakého konsenzu? Toto je ten konkrétny prístup pána poslanca Hraška? Tak za to ja nikdy nezahlasujem. Preto, pán poslanec Petrák, ja si myslím, že tento návrh je vyvážený, korektný a je aj pre ďalšie politické strany, ktoré vzídu z parlamentných volieb. A nikto nevie dnes povedať, kto bude vo vláde, aby sa toho mohol chytiť, pretože je tu záväzok, že ďalšie zákony a zákon, ktorý tu je zadefinovaný, tá budúca vláda musí jednoducho vyriešiť, takže určite zaň zahlasujem. Ďakujem.
Rozpracované
19:54
Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:54
Jozef ViskupičVystúpenie s faktickou poznámkou
11.2.2016 o 19:54 hod.
Mgr.
Jozef Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem. Nuž je to také smerácke, to poviem, prečíta môj predrečník iba prvý bod, ale musím povedať, že keď porovnávam tie dva návrhy uznesení, tak za to, čo je to konkrétnejšie, v zmysle fungovania parlamentnej demokracie má Národná rada zodpovednosť voči vláde. Uznesenie, ktoré bolo predložené nami v troch bodoch žiada vládu riešiť konkrétne veci. Tretí bod tam hovorí o žiadosti, aby vláda bezodkladne rokovala so zástupcami Iniciatívy slovenských učiteľov, bezodkladne preverila financovanie projektov v rezorte školstva. Štvrtý bod tam hovorí o žiadosti, aby vláda zmenila niektoré príslušné legislatívne akty. Piaty bod tam hovorí o žiadosti, aby vláda v podstate urobila to, čo vy žiadate v bode B, je to pre všetky kandidujúce politické strany.Ja som dosť prekvapený, keďže tu hovoria viacerí, že sa nevidíte vo vláde, že vy vyzývate politické strany kandidujúce vo voľbách, aby akceptovali vašu správu o stave školstva na Slovensku a o systémových krokoch na podporu jeho ďalšieho rozvoja, čo ste vy neboli schopní riešiť od decembra 2012, a zaväzujete ich, aby ju akceptovali na dve ďalšie funkčné obdobia. To vaše uznesenie konštatuje zhruba to, čo konštatovalo to predchádzajúce, a vyzýva politické strany kandidujúce vo voľbách na niečo. To naše uznesenie vyzýva a žiada vládu na to. Prečo sa teda unúvate predkladať uznesenie, ktoré vyzýva politické strany, zostáva pre mňa záhadou.
Rozpracované
19:56
Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:56
Ľubomír PetrákJa začnem reagovať od pána poslanca Hlinu. Ja som rád, pán poslanec, že si absolvoval VUML a vieš, ako to tam chodilo. Ak hovoríš, že už ti chýbalo v tom uznesení len vytvorenie tej komisie, tak sa pozri do uznesenia, ktoré k tomu predložila skupina poslancov. Neviem, či si pod tým uznesením podpísaný. Štvrtý bod, ktorý tam je, je žiadosť o zaviazanie ministerstva školstva, aby vytvorilo komisiu za účasti stavovských...
Ja začnem reagovať od pána poslanca Hlinu. Ja som rád, pán poslanec, že si absolvoval VUML a vieš, ako to tam chodilo. Ak hovoríš, že už ti chýbalo v tom uznesení len vytvorenie tej komisie, tak sa pozri do uznesenia, ktoré k tomu predložila skupina poslancov. Neviem, či si pod tým uznesením podpísaný. Štvrtý bod, ktorý tam je, je žiadosť o zaviazanie ministerstva školstva, aby vytvorilo komisiu za účasti stavovských organizácií, ktorá by komplexne prehodnotila systém kontinuálneho vzdelávania. Takže ak tam hľadáš komisiu, tak si ju nájdi vo svojom uznesení.
A budem hovoriť o konkrétnych návrhoch, ktoré ste vy mali vo svojom uznesení. Je tam žiadosť pre vládu Slovenskej republiky, aby predložila legislatívny návrh, ktorého obsahom bude záväzok ministerstva školstva každoročne vypracúvať a zverejňovať výročnú správu o stave školstva. No akože to už je záväzok, keď neviete ani naformulovať, či to má byť realizované uznesením, zákonom alebo niečím iným? Tak žiadate tu zaviazať ministerstvo školstva alebo vládu.
Ak budeme hovoriť o ďalších veciach, nie sú žiadne konkrétne čísla ani údaj tam vo vašom uznesení, už mi tam chýba iba jedno: „Vážení čitatelia uznesení poslancov Národnej rady za opozíciu, vygúglite si, čo chcú tí učitelia. (Potlesk.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.2.2016 o 19:56 hod.
Ing. CSc.
Ľubomír Petrák
Videokanál poslanca
No ďakujem za slovo.
Ja začnem reagovať od pána poslanca Hlinu. Ja som rád, pán poslanec, že si absolvoval VUML a vieš, ako to tam chodilo. Ak hovoríš, že už ti chýbalo v tom uznesení len vytvorenie tej komisie, tak sa pozri do uznesenia, ktoré k tomu predložila skupina poslancov. Neviem, či si pod tým uznesením podpísaný. Štvrtý bod, ktorý tam je, je žiadosť o zaviazanie ministerstva školstva, aby vytvorilo komisiu za účasti stavovských organizácií, ktorá by komplexne prehodnotila systém kontinuálneho vzdelávania. Takže ak tam hľadáš komisiu, tak si ju nájdi vo svojom uznesení.
A budem hovoriť o konkrétnych návrhoch, ktoré ste vy mali vo svojom uznesení. Je tam žiadosť pre vládu Slovenskej republiky, aby predložila legislatívny návrh, ktorého obsahom bude záväzok ministerstva školstva každoročne vypracúvať a zverejňovať výročnú správu o stave školstva. No akože to už je záväzok, keď neviete ani naformulovať, či to má byť realizované uznesením, zákonom alebo niečím iným? Tak žiadate tu zaviazať ministerstvo školstva alebo vládu.
Ak budeme hovoriť o ďalších veciach, nie sú žiadne konkrétne čísla ani údaj tam vo vašom uznesení, už mi tam chýba iba jedno: „Vážení čitatelia uznesení poslancov Národnej rady za opozíciu, vygúglite si, čo chcú tí učitelia. (Potlesk.)
Rozpracované
19:58
Vystúpenie v rozprave 19:58
Jozef ViskupičMyslím si, že debata, ktorá tu uplynula, sa mimo takého toho, tej politickej vaty dostala k zásadným momentom. A ja som si dovolil možno vybrať z toho dva alebo tri momenty.
Podľa mňa sme sa dostali do situácie, keď jedna časť politického spektra sa snaží hovoriť, že problém tu neexistuje. Používa na to rôzne štatistické čísla a používa z titulu výkonu moci svoj priestor na to, aby minimalizovala to, čo sa v spoločnosti deje. Ja som na výbore pre školstvo, kde bolo umožnené, chcem korektne povedať, viacerým poslancom bez hlasovania vystúpiť, hovoril o jednom zásadnom fakte. Najviac, čo mi počas celého obdobia od toho ohlásenia cez priebeh toho až do dnešných dní vadilo, bolo, že rezortný minister, ako aj premiér sa postavili do polohy, že žiadny problém tu neexistuje. Myslím, že budem veľmi blízko citácii, ak to tak nebude, tak mi to odpustite. Bude to parafráza. Keď premiér krajiny povie, že štrajk učiteľov je mediálnym štrajkom, zdá sa mi, že nie je celkom schopný vnímať realitu. Zároveň aj tu v tejto sále, minister školstva rozprával o takzvanom štrajku učiteľov. Myslím si, že je veľmi zarážajúci fakt, ak politik stratí schopnosť reflexie, hlavne keď stratí schopnosť spoločenskej reflexie. Hovoril som na výbore, že ak by bola zavretá jedna škola alebo dve alebo tri školy, tak by sa z toho stal spoločenský problém. A pri spoločenských problémoch funguje zdravý mediálny svet tak, že bude o tom informovať. Čiže aj keby boli zavreté dve školy alebo tri školy, redaktori a redaktorky by prišli a pýtali by sa na príčiny toho a snažili by sa priniesť riešenie, snažili by sa pýtať zodpovedných, v tomto prípade vlády a možno aj následne poslancov, na to, akým spôsobom sa tento stav stal a čo je vhodné na jeho riešenie. Používať pri dehonestácii aktivít občianskeho sektora, v tomto prípade profesijného sektora čísla typu 2,6 %, argumenty, že je to nejaká časť, nevieme, je ich veľmi málo a podobne, je odkláňanie pozornosti od skutočného reálneho problému. Ja som zachytil číslo na výbore, kde zástupcovia učiteľov hovorili, že v súhrne sa štrajku zúčastnilo štrnásťtisíc učiteľov. A nalejme si teda naozaj čistého vína, je to spoločenský problém, ktorý sa dotýkal jednej profesie a snažil sa, predpokladám, svojím tlakom donútiť zodpovedných, aby konali. Zodpovední sa postavili k tomu tak, že snažili sa vytvoriť obraz, že toto sa nie veľmi slovenskej spoločnosti dotýka a dehonestácia, myslím si, jednej profesijnej skupiny neprospela nikomu, a to aj vzhľadom na to, čo píšete v tom návrhu uznesenia, pretože si myslím, že postavenie pedagógov na Slovensku by si zaslúžilo minimálne pozornosť, a nie čakať, vyčkávať a snažiť sa od problému odchádzať.
Ďalšia vec, ktorú chcem spomenúť, je, že uchopenie tohto problému sa za celý ten čas od výzvy týchto učiteľov dostalo do nie veľmi šťastných pomerov, pretože tu existoval absolútne obrovský priestor na reakciu či už vedenia parlamentu alebo vlády, pretože ak by nebol predseda parlamentu vystúpil s obvinením nejakého politického subjektu, predpokladám, teda nášho, s tým, že máme niekoľko učiteľov, a predpokladám, to má viacej strán na kandidátke, na našej kandidátke, tak tú politizáciu ako keby z úst najvyšších ústavných činiteľov ste chceli tejto iniciatíve nalepiť. Myslím si, že bolo absolútne evidentné, že používanie opozičných nástrojov na to, aby byť mohla mimoriadna schôdza, sa udialo až po tom, keď sa vyčerpali všetky nástroje, ktoré podľa mňa mala a mohla použiť na to vláda alebo vládna väčšina. Vláda si mohla s učiteľmi sadnúť omnoho skôr. Parlament potom mohol byť zvolaný skôr pod vašou gesciou, pretože mnohí z nás očakávali, že tie skutočné riešenia, ktoré by mohli viesť nie k prijímaniu uznesení, ktoré zaväzujú k niečomu vládu, ale k prijímaniu reálnych návrhov zákona, boli veľmi dôležité. Bolo veľmi dôležité, aby bol umožnený proces, že to, čo my uznesením sa snažíme žiadať alebo žiadame, alebo zaväzujeme ním na niečo vládu, aby s tým vláda prišla sama, aby sme si osvetlili ten problém, ak opozícia zvoláva tento typ schôdze, vie prijať len uznesenie. My sme čakali takmer mesiac, že s tým príde vláda, príde v skrátenom legislatívnom konaní s tým a budeme môcť, samozrejme, aj vládni poslanci budú môcť prijať príslušné reálne legislatívne riešenia. To, bohužiaľ, pod momentom zvolania schôdze opozíciou možné nie je, pretože inak tým, že ste túto možnosť nevyužili, podľa mňa trestuhodne a možno aj na to, aby ste zvolali mimoriadnu schôdzu v termíne, keď bol pôvodne ohlásený aj čas na konanie riadnej schôdze, sme sa mohli dostať do toho, o čom tu všetci hovoríme, že riešenie v školstve potrebuje dohodu cez politické spektrum. A s tým ja hlboko súhlasím. Myslím si, že bol vytvorený priestor na to, aby ste mohli riešenie tohto problému uchopiť tak, že prídete s oddiskutovaným riešením aj s učiteľmi. Strácal som túto vieru po rokovaní predmetného výboru, pretože priamo pri procese vypočutia či už odborárov, či už zástupcov štrajkujúcich učiteľov alebo opozičných poslancov som dospel k záveru, že musíme si tu nejakým spôsobom odtrpieť to, že sú tu zástupcovia, ktorým chceme dať slovo, ale ten návrh na uznesenie je pripravený dávno vopred. Ja sa pýtam aj pre formu konania schôdze, prečo sme neumožnili sa vyjadriť výboru a možno aj tomuto plénu k tým trom podstatným otázkam učiteľov združených, ako sa hovorí alebo ako je známe, je to na isu.sk o tejto iniciatíve, prečo sa aj na výbore, aj tu v pléne bránilo vôbec priechodnosti toho, aby tí učitelia mohli svoje požiadavky všetky tri predniesť, zároveň vysvetliť dôvody, prečo ich prednášajú, pričom my by sme sa zaoberali podstatou tých troch požiadaviek. Na školskom výbore bola možnosť tá, že ich teda aspoň zástupca učiteľov prednesie, kde si žiadosť tejto profesijnej skupiny osvojil, myslím, pán poslanec Poliačik. Tá nakoniec do toho uznesenia nebolo zapracovaná.
Zdá sa mi teda, že opäť prichádza už teraz aj formálne k tomu, že nielen minimalizovanie a snaha o dehonestáciu, ale aj absolútna ignorancia sprevádza celú tú debatu. A tam hľadáte vy najväčšie ospravedlnenie, pretože sa deje predvolebný politický zápas. Snažím sa povedať to, že mohli ste byť riešiteľom tejto situácie. A postavili ste sa do polohy, že keďže túto situáciu absolútne nevnímate a vnímate ako mediálny štrajk alebo tzv. štrajk, dostali ste aj zástupcov opozície do polohy, chcem spomenúť, aby sa to dostatočne dokumentovalo, tu sú, myslím, traja, štyria, piati poslanci, ktorí s nabrúsenými mečmi chceli vybehnúť okamžite s tým, že treba mimoriadnu schôdzu okamžite zvolať a použiť všetky nástroje a celé inštrumentárium opozície na to, aby bola okamžite táto téma vyhlásená za politickú, tá zodpovednejšia časť opozície počkala, snažila sa otvoriť hlavne priestor na príslušnú reakciu vlády a vládnej väčšiny. A myslím si, že čas, keď sa teraz o tomto probléme rozprávame, je ten najvhodnejší čas, lebo už absolútne každému bolo jasné, že táto téma je vám len predvolebne nepríjemná. A preto treba podporiť túto schôdzu. Ale vy s tým riešením v skrátenom legislatívnom konaní jednoducho neprídete. Je falošné rozprávať, že nechcete robiť záväzky, ktoré by zaväzovali legislatívnymi zmenami budúcu vládu. Každý jeden zákon, ktorý prijímate, predpokladám, prijímate s tým, že nebude platiť iba a len počas vášho funkčného obdobia, ale že bude tak dobrý, že vydrží platiť niekoľko následných funkčných období. Legislatíva, ktorú vás žiadame opraviť a by ste prijali vy a bola by oddiskutovaná a kvalitná, by vedela platiť aj cez akýkoľvek mandát vlády alebo akejkoľvek vlády, ktorá vznikne po ďalších voľbách. Ani raz, a to je opäť unikum, ktoré zavádzate, toto plénum nikdy nehovorilo o tom, že nemôže prijímať návrhy zákonov, lebo že by inak tým viazala nasledujúce vlády na niečo. Každý jeden zákon, ktorý prijíma toto plénum, je podľa mňa prijímaný preto, aby mal v sebe otázku alebo podmienku takej kvality, že ho nemusíme v jednom kuse novelizovať. Čo je toto za argument?
Ďalší falošný argument počas tej debaty sa mne zdal absolútne nepochopiteľný. A to je to, že mám pocit, že niekedy od augusta sme sa s tým začali stretávať. A to je legislatívne obdobie tohto parlamentu. To je kde uvedené? Je to uvedené v ústave, v rokovacom poriadku, to niekto povedal. A zadefinoval to tak. A potom následne opakoval predseda parlamentu, premiér krajiny, dokonca minister školstva, že legislatívne obdobie tohto parlamentu sa skončilo. Čím sa skončilo? Vy ste si vymysleli ten termín a zadefinovali ste si ho s tým, že už nebudeme teda ďalej rokovať v Národnej rade, ktorá z ústavy zasadá nepretržite a ktorej funkčne obodrie platí až do konca volieb? Tak vy ste si vymysleli terminus technicus, čím ste kŕmili médiá a následne verejnosť, že je niečo také, že Národná rada sa už nebude uznášať a nemôžete teda prerokovať návrhy učiteľov. Myslím si, že tento argumentačný moment bol veľmi, veľmi falošný v tom, že ste chceli zakryť to, že nemáte vôľu to riešiť, lebo neexistuje nič, čo by obsahovala ústava, rokovací poriadok alebo zákony pri momente legislatívneho obdobia Národnej rady alebo toho, že by niečo také sa mohlo skončiť. Nemôže sa to takto skončiť, lebo nič také neexistuje.
Posledná poznámka je, keďže sme tu boli viackrát vyzvaní na debatu, ktorá by z toho mohla niečo vyriešiť. A ja by som napriek tomu, že viem, ako fungujú politické siločiary, chcel vyzvať aj vás, aby sme predsa len sa pokúsili v troch bodoch, ktoré sú v návrhu uznesenia, zaviazať vládu, aby sme urobili zadosť celému tomu procesu. A chcem poprosiť poslancov, aby si skutočne porovnali tie dve uznesenia, o ktorých sa tu hovorilo, pričom žiadam o podporu uznesenia, ktoré sme predložili my, pretože je komplexnejšie a je v bodoch, kde zaväzujeme vládu absolútne konkrétne to riešiť. Dokonca menovite spomína sa tam, prečo sme tu. a to je žiadosť pre vládu, aby bezodkladne rokovala so zástupcami uvedenej iniciatívy a preverila projekt financovania projektov v rezorte školstva. Pokiaľ ide o tie legislatívne zmeny, si myslím, že nič také strašné by sa nestalo poslancom, ak by žiadali vládu, že na základe požiadaviek Iniciatívy štrajkujúcich učiteľov prijme konkrétne legislatívne úpravy, menovite aby sa opätovne zaviedla možnosť získať kredity overovaním kompetencií, zrušila sa sedemročná obmedzená platnosť kreditov, obnovila sa možnosť získať kredity za rozširujúce štúdium v zahraničí a tvorivé aktivity a úprava, ktorá by ministra školstva zaviazala vytvoriť komisiu za účasti stavovských a profesijných organizácií v školstve. V tom vašom bode 5 vy len zaväzujete politické strany kandidujúce vo voľbách niečo k tomu prijať. A tuná sa žiada vláda, aby predložila legislatívny návrh, ktorého obsahom bude záväzok ministerstva školstva, ktorý by mohol platiť aj cez volebné obdobie, na to, aby bola každoročne vypracovaná, zverejňovaná výročná správa o stave školstva, ktorá by bola predkladaná Národnej rade Slovenskej republiky. Čiže nie sú to nejaké zázraky. Ja dokonca si spomínam, aj na tom výbore že to, čo predkladal svojím spôsobom MOST – HÍD na tom výbore, bola snaha zaviazať takisto vládu, aby niečo k tomu prijala. Tiež to nebol nejaký vysoký legislatívny výkon v zmysle jeho zložitosti. Bol to jednoduchý návrh zákona. Pán poslanec Érsek ho na tom výbore predkladal. A preto si myslím, že by sme mohli k tým riešeniam veľmi konštruktívne pristúpiť. Ale keďže tie poznámky vnímam tak, túto vieru nielenže strácam, ale priznávam, že ju nemám. Myslím, si že už som ju stratil.
Chcel by som povedať ešte posledný dôvetok. A to je, že keďže je pri téme učiteľov skloňované práve slovo učiteľ, pri celej debate o výchovno-vzdelávacom procese by sme vedeli pre potreby tohto pléna otvoriť odborne problémy pre primárne, sekundárne aj ďalšie typy vzdelávania. Veľa sa tu hovorilo o možných prijatých pozmeňujúcich návrhoch, riešeniach, ktoré priniesla vláda, ale vzhľadom na odpočet vlády pri konci funkčného obdobia sa dostávame k momentu, keď naozaj 14-tisíc učiteľov je v uliciach. A podľa mňa to prispieva k tomu, že ten odpočet sa dá urobiť veľmi jednoducho. Myslíme si my v hnutí OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti, že kvalitný učiteľ je najdôležitejším prvkom alebo kľúčovým prvkom, a hovorili o tom viacej kolegovia, v systéme vzdelávania. Myslíme si, že ak sa zameriame na ten najväčší možný kapitál, ktorý máme na Slovensku, a to je ľudský kapitál, tak by sme sa mohli aj v tomto rezortnom výseku pozrieť na to, aké je jeho postavenie, čo presne učitelia žiadajú, prečo sa investičné a legislatívne zmeny v rámci rezortu školstva orientujú viac na vybavenie, počítače, technológie, digitálne tabule, digitálne učivo, ale je menej alebo vôbec málo finančných zdrojov nasmerovaných do rozvoja toho ľudského kapitálu. Nejde iba o tzv. takpovediac platové podmienky, ale práve celkové nastavenie ohľadom postavenia učiteľov, skvalitňovanie toho ľudského kapitálu a ľudských zdrojov. Sa mne zdá, že aj za posledné 4 roky boli tieto zdroje výrazne v závoze. Myslím si, že dlhodobým podpriemerným financovaním aj regionálneho školstva v porovnaní s príslušným priemerom EÚ bezprostredne súvisí nízky spoločensky status učiteľov a atraktivita učiteľskej profesie i kvalita poskytovaného vzdelávania. Nechcem hovoriť dlho a dal som si záväzok, že do 25 minút to, čo chcem povedať, povedať stihnem. Čiže tie dlhodobo skloňované štatistiky, ich porovnávanie v rámci krajín OECD a podobne sú obžalobou toho, kam sme sa dostali pri budovaní tohto sektora za posledných 25 rokov, a preto opätovne žiadam, aby sme prijali konkrétne záväzky na konkrétne výzvy voči vláde a aby sme sa nezaštíťovali s tým, že tento parlament nechce zaväzovať vládu a prijímať legislatívne opatrenia, ktoré budú platiť cez hranicu volebného cyklu. Dúfam, že je jasné, že tá argumentácia je falošná, pretože každý jeden zákon, ktorý tu prijímame, má ambíciu platiť cez volebný cyklus.
Vystúpenie v rozprave
11.2.2016 o 19:58 hod.
Mgr.
Jozef Viskupič
Videokanál poslanca
Ďakujem, pani predsedajúca. Odložím na chvíľku zopár bodov, ktoré som mal pripravené, pretože toto sa nám stáva sem-tam, že sa bavíme o predloženom uznesení pri konci rozpravy. Možnože pre prax, keďže si vo vašom uznesení vyzývate politické strany kandidujúce vo voľbách Národnej rady na to, tak ja by som aj z tohto miesta chcel vyzvať tiež politické strany, ktoré kandidujú vo voľbách, hlavne tú vašu stranu, aby ste si osvojili prax, že je vhodné alebo bolo by vhodné, aby sme sa takto neprekvapovali záverom debaty, ale aby možnože niekedy medzi písomne prihlásenými ste prišli s tým, aby poslanci, ktorí majú záujem sa zúčastniť debaty o vašom uznesení, sa mohli prísť prihlásiť ústne do rozpravy. Myslím si, že je úplne evidentné, kde je rozdiel medzi tými oboma uzneseniami. Dokonca ten bod pán spravodajca Petrák teraz tak neviem sa snažil zdehonestovať. Piaty bod nášho uznesenia to je. A siedmy bod uznesenia B je tu takmer totožný, keďže my žiadame vládu Slovenskej republiky, aby predložila legislatívny návrh, ktorého obsahom bude záväzok ministerstva školstva každoročne vypracovať a zverejňovať výročnú správu o stave školstva. A vy žiadate politické strany kandidujúce vo voľbách, aby urobili de facto to isté. Tak je to podľa mňa vidieť, v akých siločiarach sa pohybujeme. A neviem, čo mal byť ten presne záver tej vašej faktickej poznámky, pán spravodajca, za čo ste dostali ten potlesk, pretože ja si myslím, že Národná rada má v prvom rade zaväzovať k niečomu vládu, ktorá je najmohutnejším predkladateľom legislatívnych aktov do pléna, čiže má legislatívnu alebo zákonodarnú iniciatívu, a mne sa zdá zasahovanie do politického zápasu v predvolebnej kampani tým, že si Národná rada končiaca šieste volebné obdobie v bode B dovoľuje vyzývať politické strany kandidujúce vo voľbách na niečo, neviem, možno mi to politológovia vysvetlia, nie správne, pretože vy by ste mali v prvom rade ako poslanci zaväzovať niečím vládu alebo žiadať vládu o niečo alebo predkladať vláde niečo. V tom vašom uznesení nie je voči vláde napísané vôbec nič. Ak je vláda tým exekutívnym orgánom, ktorý niečo realizuje, a zároveň je najmohutnejším predkladateľom návrhov zákonov pre toto plénum, tak by asi bolo vhodné, ak by aspoň zmienka o vláde v tom vašom návrhu uznesenia bola. To, čo konštatujete, aj to, koho a na čo vyzývate, tento moment neobsahuje.
Myslím si, že debata, ktorá tu uplynula, sa mimo takého toho, tej politickej vaty dostala k zásadným momentom. A ja som si dovolil možno vybrať z toho dva alebo tri momenty.
Podľa mňa sme sa dostali do situácie, keď jedna časť politického spektra sa snaží hovoriť, že problém tu neexistuje. Používa na to rôzne štatistické čísla a používa z titulu výkonu moci svoj priestor na to, aby minimalizovala to, čo sa v spoločnosti deje. Ja som na výbore pre školstvo, kde bolo umožnené, chcem korektne povedať, viacerým poslancom bez hlasovania vystúpiť, hovoril o jednom zásadnom fakte. Najviac, čo mi počas celého obdobia od toho ohlásenia cez priebeh toho až do dnešných dní vadilo, bolo, že rezortný minister, ako aj premiér sa postavili do polohy, že žiadny problém tu neexistuje. Myslím, že budem veľmi blízko citácii, ak to tak nebude, tak mi to odpustite. Bude to parafráza. Keď premiér krajiny povie, že štrajk učiteľov je mediálnym štrajkom, zdá sa mi, že nie je celkom schopný vnímať realitu. Zároveň aj tu v tejto sále, minister školstva rozprával o takzvanom štrajku učiteľov. Myslím si, že je veľmi zarážajúci fakt, ak politik stratí schopnosť reflexie, hlavne keď stratí schopnosť spoločenskej reflexie. Hovoril som na výbore, že ak by bola zavretá jedna škola alebo dve alebo tri školy, tak by sa z toho stal spoločenský problém. A pri spoločenských problémoch funguje zdravý mediálny svet tak, že bude o tom informovať. Čiže aj keby boli zavreté dve školy alebo tri školy, redaktori a redaktorky by prišli a pýtali by sa na príčiny toho a snažili by sa priniesť riešenie, snažili by sa pýtať zodpovedných, v tomto prípade vlády a možno aj následne poslancov, na to, akým spôsobom sa tento stav stal a čo je vhodné na jeho riešenie. Používať pri dehonestácii aktivít občianskeho sektora, v tomto prípade profesijného sektora čísla typu 2,6 %, argumenty, že je to nejaká časť, nevieme, je ich veľmi málo a podobne, je odkláňanie pozornosti od skutočného reálneho problému. Ja som zachytil číslo na výbore, kde zástupcovia učiteľov hovorili, že v súhrne sa štrajku zúčastnilo štrnásťtisíc učiteľov. A nalejme si teda naozaj čistého vína, je to spoločenský problém, ktorý sa dotýkal jednej profesie a snažil sa, predpokladám, svojím tlakom donútiť zodpovedných, aby konali. Zodpovední sa postavili k tomu tak, že snažili sa vytvoriť obraz, že toto sa nie veľmi slovenskej spoločnosti dotýka a dehonestácia, myslím si, jednej profesijnej skupiny neprospela nikomu, a to aj vzhľadom na to, čo píšete v tom návrhu uznesenia, pretože si myslím, že postavenie pedagógov na Slovensku by si zaslúžilo minimálne pozornosť, a nie čakať, vyčkávať a snažiť sa od problému odchádzať.
Ďalšia vec, ktorú chcem spomenúť, je, že uchopenie tohto problému sa za celý ten čas od výzvy týchto učiteľov dostalo do nie veľmi šťastných pomerov, pretože tu existoval absolútne obrovský priestor na reakciu či už vedenia parlamentu alebo vlády, pretože ak by nebol predseda parlamentu vystúpil s obvinením nejakého politického subjektu, predpokladám, teda nášho, s tým, že máme niekoľko učiteľov, a predpokladám, to má viacej strán na kandidátke, na našej kandidátke, tak tú politizáciu ako keby z úst najvyšších ústavných činiteľov ste chceli tejto iniciatíve nalepiť. Myslím si, že bolo absolútne evidentné, že používanie opozičných nástrojov na to, aby byť mohla mimoriadna schôdza, sa udialo až po tom, keď sa vyčerpali všetky nástroje, ktoré podľa mňa mala a mohla použiť na to vláda alebo vládna väčšina. Vláda si mohla s učiteľmi sadnúť omnoho skôr. Parlament potom mohol byť zvolaný skôr pod vašou gesciou, pretože mnohí z nás očakávali, že tie skutočné riešenia, ktoré by mohli viesť nie k prijímaniu uznesení, ktoré zaväzujú k niečomu vládu, ale k prijímaniu reálnych návrhov zákona, boli veľmi dôležité. Bolo veľmi dôležité, aby bol umožnený proces, že to, čo my uznesením sa snažíme žiadať alebo žiadame, alebo zaväzujeme ním na niečo vládu, aby s tým vláda prišla sama, aby sme si osvetlili ten problém, ak opozícia zvoláva tento typ schôdze, vie prijať len uznesenie. My sme čakali takmer mesiac, že s tým príde vláda, príde v skrátenom legislatívnom konaní s tým a budeme môcť, samozrejme, aj vládni poslanci budú môcť prijať príslušné reálne legislatívne riešenia. To, bohužiaľ, pod momentom zvolania schôdze opozíciou možné nie je, pretože inak tým, že ste túto možnosť nevyužili, podľa mňa trestuhodne a možno aj na to, aby ste zvolali mimoriadnu schôdzu v termíne, keď bol pôvodne ohlásený aj čas na konanie riadnej schôdze, sme sa mohli dostať do toho, o čom tu všetci hovoríme, že riešenie v školstve potrebuje dohodu cez politické spektrum. A s tým ja hlboko súhlasím. Myslím si, že bol vytvorený priestor na to, aby ste mohli riešenie tohto problému uchopiť tak, že prídete s oddiskutovaným riešením aj s učiteľmi. Strácal som túto vieru po rokovaní predmetného výboru, pretože priamo pri procese vypočutia či už odborárov, či už zástupcov štrajkujúcich učiteľov alebo opozičných poslancov som dospel k záveru, že musíme si tu nejakým spôsobom odtrpieť to, že sú tu zástupcovia, ktorým chceme dať slovo, ale ten návrh na uznesenie je pripravený dávno vopred. Ja sa pýtam aj pre formu konania schôdze, prečo sme neumožnili sa vyjadriť výboru a možno aj tomuto plénu k tým trom podstatným otázkam učiteľov združených, ako sa hovorí alebo ako je známe, je to na isu.sk o tejto iniciatíve, prečo sa aj na výbore, aj tu v pléne bránilo vôbec priechodnosti toho, aby tí učitelia mohli svoje požiadavky všetky tri predniesť, zároveň vysvetliť dôvody, prečo ich prednášajú, pričom my by sme sa zaoberali podstatou tých troch požiadaviek. Na školskom výbore bola možnosť tá, že ich teda aspoň zástupca učiteľov prednesie, kde si žiadosť tejto profesijnej skupiny osvojil, myslím, pán poslanec Poliačik. Tá nakoniec do toho uznesenia nebolo zapracovaná.
Zdá sa mi teda, že opäť prichádza už teraz aj formálne k tomu, že nielen minimalizovanie a snaha o dehonestáciu, ale aj absolútna ignorancia sprevádza celú tú debatu. A tam hľadáte vy najväčšie ospravedlnenie, pretože sa deje predvolebný politický zápas. Snažím sa povedať to, že mohli ste byť riešiteľom tejto situácie. A postavili ste sa do polohy, že keďže túto situáciu absolútne nevnímate a vnímate ako mediálny štrajk alebo tzv. štrajk, dostali ste aj zástupcov opozície do polohy, chcem spomenúť, aby sa to dostatočne dokumentovalo, tu sú, myslím, traja, štyria, piati poslanci, ktorí s nabrúsenými mečmi chceli vybehnúť okamžite s tým, že treba mimoriadnu schôdzu okamžite zvolať a použiť všetky nástroje a celé inštrumentárium opozície na to, aby bola okamžite táto téma vyhlásená za politickú, tá zodpovednejšia časť opozície počkala, snažila sa otvoriť hlavne priestor na príslušnú reakciu vlády a vládnej väčšiny. A myslím si, že čas, keď sa teraz o tomto probléme rozprávame, je ten najvhodnejší čas, lebo už absolútne každému bolo jasné, že táto téma je vám len predvolebne nepríjemná. A preto treba podporiť túto schôdzu. Ale vy s tým riešením v skrátenom legislatívnom konaní jednoducho neprídete. Je falošné rozprávať, že nechcete robiť záväzky, ktoré by zaväzovali legislatívnymi zmenami budúcu vládu. Každý jeden zákon, ktorý prijímate, predpokladám, prijímate s tým, že nebude platiť iba a len počas vášho funkčného obdobia, ale že bude tak dobrý, že vydrží platiť niekoľko následných funkčných období. Legislatíva, ktorú vás žiadame opraviť a by ste prijali vy a bola by oddiskutovaná a kvalitná, by vedela platiť aj cez akýkoľvek mandát vlády alebo akejkoľvek vlády, ktorá vznikne po ďalších voľbách. Ani raz, a to je opäť unikum, ktoré zavádzate, toto plénum nikdy nehovorilo o tom, že nemôže prijímať návrhy zákonov, lebo že by inak tým viazala nasledujúce vlády na niečo. Každý jeden zákon, ktorý prijíma toto plénum, je podľa mňa prijímaný preto, aby mal v sebe otázku alebo podmienku takej kvality, že ho nemusíme v jednom kuse novelizovať. Čo je toto za argument?
Ďalší falošný argument počas tej debaty sa mne zdal absolútne nepochopiteľný. A to je to, že mám pocit, že niekedy od augusta sme sa s tým začali stretávať. A to je legislatívne obdobie tohto parlamentu. To je kde uvedené? Je to uvedené v ústave, v rokovacom poriadku, to niekto povedal. A zadefinoval to tak. A potom následne opakoval predseda parlamentu, premiér krajiny, dokonca minister školstva, že legislatívne obdobie tohto parlamentu sa skončilo. Čím sa skončilo? Vy ste si vymysleli ten termín a zadefinovali ste si ho s tým, že už nebudeme teda ďalej rokovať v Národnej rade, ktorá z ústavy zasadá nepretržite a ktorej funkčne obodrie platí až do konca volieb? Tak vy ste si vymysleli terminus technicus, čím ste kŕmili médiá a následne verejnosť, že je niečo také, že Národná rada sa už nebude uznášať a nemôžete teda prerokovať návrhy učiteľov. Myslím si, že tento argumentačný moment bol veľmi, veľmi falošný v tom, že ste chceli zakryť to, že nemáte vôľu to riešiť, lebo neexistuje nič, čo by obsahovala ústava, rokovací poriadok alebo zákony pri momente legislatívneho obdobia Národnej rady alebo toho, že by niečo také sa mohlo skončiť. Nemôže sa to takto skončiť, lebo nič také neexistuje.
Posledná poznámka je, keďže sme tu boli viackrát vyzvaní na debatu, ktorá by z toho mohla niečo vyriešiť. A ja by som napriek tomu, že viem, ako fungujú politické siločiary, chcel vyzvať aj vás, aby sme predsa len sa pokúsili v troch bodoch, ktoré sú v návrhu uznesenia, zaviazať vládu, aby sme urobili zadosť celému tomu procesu. A chcem poprosiť poslancov, aby si skutočne porovnali tie dve uznesenia, o ktorých sa tu hovorilo, pričom žiadam o podporu uznesenia, ktoré sme predložili my, pretože je komplexnejšie a je v bodoch, kde zaväzujeme vládu absolútne konkrétne to riešiť. Dokonca menovite spomína sa tam, prečo sme tu. a to je žiadosť pre vládu, aby bezodkladne rokovala so zástupcami uvedenej iniciatívy a preverila projekt financovania projektov v rezorte školstva. Pokiaľ ide o tie legislatívne zmeny, si myslím, že nič také strašné by sa nestalo poslancom, ak by žiadali vládu, že na základe požiadaviek Iniciatívy štrajkujúcich učiteľov prijme konkrétne legislatívne úpravy, menovite aby sa opätovne zaviedla možnosť získať kredity overovaním kompetencií, zrušila sa sedemročná obmedzená platnosť kreditov, obnovila sa možnosť získať kredity za rozširujúce štúdium v zahraničí a tvorivé aktivity a úprava, ktorá by ministra školstva zaviazala vytvoriť komisiu za účasti stavovských a profesijných organizácií v školstve. V tom vašom bode 5 vy len zaväzujete politické strany kandidujúce vo voľbách niečo k tomu prijať. A tuná sa žiada vláda, aby predložila legislatívny návrh, ktorého obsahom bude záväzok ministerstva školstva, ktorý by mohol platiť aj cez volebné obdobie, na to, aby bola každoročne vypracovaná, zverejňovaná výročná správa o stave školstva, ktorá by bola predkladaná Národnej rade Slovenskej republiky. Čiže nie sú to nejaké zázraky. Ja dokonca si spomínam, aj na tom výbore že to, čo predkladal svojím spôsobom MOST – HÍD na tom výbore, bola snaha zaviazať takisto vládu, aby niečo k tomu prijala. Tiež to nebol nejaký vysoký legislatívny výkon v zmysle jeho zložitosti. Bol to jednoduchý návrh zákona. Pán poslanec Érsek ho na tom výbore predkladal. A preto si myslím, že by sme mohli k tým riešeniam veľmi konštruktívne pristúpiť. Ale keďže tie poznámky vnímam tak, túto vieru nielenže strácam, ale priznávam, že ju nemám. Myslím, si že už som ju stratil.
Chcel by som povedať ešte posledný dôvetok. A to je, že keďže je pri téme učiteľov skloňované práve slovo učiteľ, pri celej debate o výchovno-vzdelávacom procese by sme vedeli pre potreby tohto pléna otvoriť odborne problémy pre primárne, sekundárne aj ďalšie typy vzdelávania. Veľa sa tu hovorilo o možných prijatých pozmeňujúcich návrhoch, riešeniach, ktoré priniesla vláda, ale vzhľadom na odpočet vlády pri konci funkčného obdobia sa dostávame k momentu, keď naozaj 14-tisíc učiteľov je v uliciach. A podľa mňa to prispieva k tomu, že ten odpočet sa dá urobiť veľmi jednoducho. Myslíme si my v hnutí OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti, že kvalitný učiteľ je najdôležitejším prvkom alebo kľúčovým prvkom, a hovorili o tom viacej kolegovia, v systéme vzdelávania. Myslíme si, že ak sa zameriame na ten najväčší možný kapitál, ktorý máme na Slovensku, a to je ľudský kapitál, tak by sme sa mohli aj v tomto rezortnom výseku pozrieť na to, aké je jeho postavenie, čo presne učitelia žiadajú, prečo sa investičné a legislatívne zmeny v rámci rezortu školstva orientujú viac na vybavenie, počítače, technológie, digitálne tabule, digitálne učivo, ale je menej alebo vôbec málo finančných zdrojov nasmerovaných do rozvoja toho ľudského kapitálu. Nejde iba o tzv. takpovediac platové podmienky, ale práve celkové nastavenie ohľadom postavenia učiteľov, skvalitňovanie toho ľudského kapitálu a ľudských zdrojov. Sa mne zdá, že aj za posledné 4 roky boli tieto zdroje výrazne v závoze. Myslím si, že dlhodobým podpriemerným financovaním aj regionálneho školstva v porovnaní s príslušným priemerom EÚ bezprostredne súvisí nízky spoločensky status učiteľov a atraktivita učiteľskej profesie i kvalita poskytovaného vzdelávania. Nechcem hovoriť dlho a dal som si záväzok, že do 25 minút to, čo chcem povedať, povedať stihnem. Čiže tie dlhodobo skloňované štatistiky, ich porovnávanie v rámci krajín OECD a podobne sú obžalobou toho, kam sme sa dostali pri budovaní tohto sektora za posledných 25 rokov, a preto opätovne žiadam, aby sme prijali konkrétne záväzky na konkrétne výzvy voči vláde a aby sme sa nezaštíťovali s tým, že tento parlament nechce zaväzovať vládu a prijímať legislatívne opatrenia, ktoré budú platiť cez hranicu volebného cyklu. Dúfam, že je jasné, že tá argumentácia je falošná, pretože každý jeden zákon, ktorý tu prijímame, má ambíciu platiť cez volebný cyklus.
Rozpracované
20:22
Vystúpenie s faktickou poznámkou 20:22
Ľubomír PetrákA ak hovoríš o tom, čo je falošné, čo nie je falošné, chcem povedať hnutiu OĽaNO, falošné je zneužívať skupinu učiteľov a detí na politický boj s cieľom zraziť preferencie strany SMER aspoň o 5 %. To je falošné.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.2.2016 o 20:22 hod.
Ing. CSc.
Ľubomír Petrák
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. No, vážený pán kolega, ja neviem, či aj počúvaš to, čo rozprávaš. Ja ti pripomeniem dva tvoje výroky: „Dúfam, že bude uznesenie predložené aj v písomnej forme, aby som sa mohol k tomu kvalifikovane vyjadriť.“ To je uznesenie, ktoré patrí k tejto schôdzi, ktoré si uviedol. Súčasne hovoríš, že pán poslanec Poliačik si na tom výbore osvojil požiadavky učiteľov. Bol som na tom výbore aj ty si tam bol a musím ti povedať, že ani do konca rokovania toho výboru neboli požiadavky predložené ani písomne, pričom ešte sa menila formulácia s tým, no keď to nie je tak, tak tam napíšeme toto. Takže takto sa nechodí sem obhajovať alebo bojovať za nejaké záujmy na výbor, treba sa na to inak pripraviť. Boli sme absolútne korektní, konštruktívni a chceli sme hľadať riešenia. Toto je vec, ktorá je politicky absolútne nekorektná.
A ak hovoríš o tom, čo je falošné, čo nie je falošné, chcem povedať hnutiu OĽaNO, falošné je zneužívať skupinu učiteľov a detí na politický boj s cieľom zraziť preferencie strany SMER aspoň o 5 %. To je falošné.
Rozpracované
20:23
Vystúpenie s faktickou poznámkou 20:23
Juraj BlanárA teraz, ešte raz ja si vážim každého učiteľa, ale nedá sa podľa 2 % nastavovať tie zákony tak, ako si to vy predstavujete, a len tak dva týždne pred voľbami. A ešte jednu vec, pán poslanec Viskupič, poviem. Keďže vy ste tiež jeden z tých predkladateľov a ostatných, upozornite svojho kolegu pána Hlinu, že tú komisiu, ktorú hľadal v tom našom uznesení má uvedené v tom pôvodnom uznesení, nech si to nabudúce prečíta, lebo väčšinou rozpráva, skôr ako hovorí, a potom mňa poučuje.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.2.2016 o 20:23 hod.
Ing.
Juraj Blanár
Videokanál poslanca
Pán poslanec Viskupič, vaše vystúpenie ma presvedčilo o tom, že naozaj je politické celé toto, čo tu robíte, predvolebné, pretože ak hovoríte o tom, že všetky zákony, ktoré sa majú napĺňať a prijali sa počas tohto volebného obdobia, budú zaväzovať ďalšie vlády niečím, tak musíte aj druhým dychom povedať, že musí to byť podložené financiami. A viete veľmi dobre, že štátny rozpočet na tento rok už je dávno uzavretý a bol schvaľovaný minulý rok. A vy veľmi dobre viete, že ešte predtým boli debaty na tripartite, na základe ktorých sa zástupcovia učiteľov dohodli s odborármi na tom, aké budú navýšenia miezd, a to bolo odzrkadlené do rozpočtu. Ale vy sa snažíte tuto navodzovať atmosféru, že vždy je tu možné čosi urobiť. Možno práve takto by ste to vy robili nezodpovedne, lebo takto aj nezodpovedne k tomu pristupujete, pretože je to vaše videnie.
A teraz, ešte raz ja si vážim každého učiteľa, ale nedá sa podľa 2 % nastavovať tie zákony tak, ako si to vy predstavujete, a len tak dva týždne pred voľbami. A ešte jednu vec, pán poslanec Viskupič, poviem. Keďže vy ste tiež jeden z tých predkladateľov a ostatných, upozornite svojho kolegu pána Hlinu, že tú komisiu, ktorú hľadal v tom našom uznesení má uvedené v tom pôvodnom uznesení, nech si to nabudúce prečíta, lebo väčšinou rozpráva, skôr ako hovorí, a potom mňa poučuje.
Rozpracované
20:24
Vystúpenie s faktickou poznámkou 20:24
Dušan JarjabekVystúpenie s faktickou poznámkou
11.2.2016 o 20:24 hod.
doc. Mgr. art.
Dušan Jarjabek
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán poslanec milý Jofo, považoval by som toto tvoje vystúpenie za korektné a za to, že profesijne chcete takto niečo riešiť, vtedy, keby si vystúpil takýmto spôsobom na začiatku volebného obdobia, kde by si čosi dal do pľacu, dal by si istý čas na isté riešenia a hľadal by si k nim podporu. Takto si tieto slová ani vôbec nemusel povedať, lebo ich už dávno pred tebou povedali tuná mnohí iní a ty si len opakoval tie veci, ktoré sa jednoducho nedajú realizovať. Prečo si nevystúpil takýmto spôsobom napríklad, keď sa schvaľoval rozpočet, mal by si inak dosť priestoru na to, aby si mohol isté veci obhájiť a isté veci teraz zargumentovať s tým, že neboli splnené. No nevystúpil si tak. Vystupuješ takto tri týždne v podstate pred voľbami, robíš z profesijnej témy, ako aj iní mnohí tvoji kolegovia to robia, politickú ani nie satiru ale doslova a do písmena hlúposť, preto, lebo aj ty dobre vieš, že žiadne finančné riešenia tu v súčasnosti neexistujú, lebo inak by sa musel otvárať rozpočet. Ten rozpočet sa robí tri-štyri mesiace po dohode, ak to má teda k niečomu viesť. Keď sa k niečomu pridá, treba niečo potom ubrať. Toto tvoje vystúpenie bolo skutočne, ja to naozaj nechcem zhadzovať, čisto politickou ukážkou naháňania nejakých preferencií a zneužívania učiteľského stavu na to, aby ti ľudia jednoducho na tieto slová naleteli a uverili. No ja neviem, či ešte niekto môže uveriť niečomu takémuto opakovanému stále. Ale, ešte raz, skončite s týmto politickým cirkusom, to isté bude so sestričkami, to isté bude so zdravotníctvom.
Rozpracované
20:26
Vystúpenie s faktickou poznámkou 20:26
Miroslav ČížPokiaľ hovorím o ďalšom momente, veď, pre Kristove rany, volebná kampaň je nevyhnutná súčasť demokratických volieb. Je od 90 dní pred voľbami jej špeciálny status v krajine, všetci sa pripravujeme na voľby, tvoria sa kandidátky a chodíme za občanmi, ktorí potrebujú a majú právo, aby sa stretli s politikmi, aby im tí politické programy vysvetľovali. Toto, čo tu teraz robíte, je hanebnosť, pravdepodobne nemáte za kým chodiť, vážení páni, takže nás vláčite s týmto nezmysleným problémom a pokúsite sa hájiť niečo, čo je, mimochodom, podľa môjho osobného názoru nelegitímne. Kolektívne vyjednávanie je predpoklad štrajku, zákon upravuje presne, kto môže vo veci konať. Kolektívne vyjednávanie určuje statusy. To je mechanizmus, ktorými hľadáme spoločenský význam práce každého jedného odvetvia. Nie sú to len učitelia... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.2.2016 o 20:26 hod.
JUDr.
Miroslav Číž
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. No vystúpiť v tejto diskusii nie je jednoduché. A keď človek trošku pozná aspoň elementárne procesy fungovania parlamentu a počúva to, čo sa tu deje, tak naozaj je to zložité. Skúsim takto reagovať. Som naozaj presvedčený, že ten, kto nerobí politiku čestne a nerobí politiku korektne úprimne vo vzťahu k občanom, nikdy nemôže byť čestným politikom, keby náhodou podvodnými spôsobmi politickú moc získal. V danom prípade to, čo tu je, je absolútny nezmysel, pretože žiadať vládu, aby pripravila návrh novely 21 dní pred voľbami, to je svetový unikát. A to ani v Burundi tak možno nie je, sa teda nechcem dotknúť Burundi,. Ale toto človek, ktorý pozná elementárne fungovanie politického systému, v živote nemôže povedať. A nebodaj ešte chodí vážený pán kolega na právnickú fakultu. Toto sú úplné nezmysly. Teraz ak prijmeme uznesenie, odnesieme ho na vládu, vláda si sadne, predpokladám, to bude asi odbor školstva, a prepíše všetky požiadavky od A po Z do zákona a na druhý deň donesú ich sem, my ich tu schválime, aby do konca volieb tento zákon platil. Čo sú to za hlúposti? Veď to je zásadná nezodpovednosť. OĽaNO toto ponúka krajine a takto chce spravovať štát.
Pokiaľ hovorím o ďalšom momente, veď, pre Kristove rany, volebná kampaň je nevyhnutná súčasť demokratických volieb. Je od 90 dní pred voľbami jej špeciálny status v krajine, všetci sa pripravujeme na voľby, tvoria sa kandidátky a chodíme za občanmi, ktorí potrebujú a majú právo, aby sa stretli s politikmi, aby im tí politické programy vysvetľovali. Toto, čo tu teraz robíte, je hanebnosť, pravdepodobne nemáte za kým chodiť, vážení páni, takže nás vláčite s týmto nezmysleným problémom a pokúsite sa hájiť niečo, čo je, mimochodom, podľa môjho osobného názoru nelegitímne. Kolektívne vyjednávanie je predpoklad štrajku, zákon upravuje presne, kto môže vo veci konať. Kolektívne vyjednávanie určuje statusy. To je mechanizmus, ktorými hľadáme spoločenský význam práce každého jedného odvetvia. Nie sú to len učitelia... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
20:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 20:29
Miroslav KadúcDruhá vec. Konštatujete, že konsolidácia verejných financií na vašej strane spôsobila to, že, povedzme, všetko je v pohode, zjednoduším to tak. Lenže od roku 2007 do roku 2013 sa zvýšil verejný dlh o 140 %, za vašej vlády vy ste zadlžili túto krajinu tak, že my nemáme peniaze na školstvo, na zdravotníctvo. Však to sú čísla, preboha.Poďme ďalej. Vyzývate, a toto je podľa mňa, povedal by som, čarovné, ak by to nemalo pozitívnu konotáciu, je to nechutné a škandalózne, že vy chcete garantovať efektívny, spravodlivý a transparentný systém financovania školstva. Tu doteraz čo ste garantovali? V tomto hovoríte, že negarantujete efektivitu, negarantujete spravodlivosť, negarantujete transparentnosť. To čo je? Kto za to bude niesť zodpovednosť, prosím vás. Jediné čo tí učitelia chcú a zdravotníci chcú, je aspoň nejaká elementárna úctu, a nie prípad, keď vy pustíte rokovanie do polnoci alebo do rána a oni tam sedia, pán predseda.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.2.2016 o 20:29 hod.
JUDr. Ing.
Miroslav Kadúc
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Jojo, ja by som chcel podporiť ten tvoj komentár k tomu uzneseniu a tiež doplniť to možno o to, ako to oni majú, lebo pre mňa to, čo predložil pán poslanec Petrák, je bezobsažný svetový mier, ktorý je navyše samozrejmý, je to niečo, čo predložia niekedy, kolegovia z bývalej ľudovej platformy mi snáď odpustia, nemá to absolútne nijaké konkrétne kontúry, o to viac, že vy tu proste konštatujete, že budete pokračovať v začatých systémových zmenách. A ďalej hovoríte, že dáte tu nejakú víziu na najbližších 8 rokov. Ja si len dovolím pripomenúť, že vy ste za posledných 10 rokov 8 rokov vo vláde a pri moci. Kto vám teda má veriť, že toto v podstate chcete urobiť?
Druhá vec. Konštatujete, že konsolidácia verejných financií na vašej strane spôsobila to, že, povedzme, všetko je v pohode, zjednoduším to tak. Lenže od roku 2007 do roku 2013 sa zvýšil verejný dlh o 140 %, za vašej vlády vy ste zadlžili túto krajinu tak, že my nemáme peniaze na školstvo, na zdravotníctvo. Však to sú čísla, preboha.Poďme ďalej. Vyzývate, a toto je podľa mňa, povedal by som, čarovné, ak by to nemalo pozitívnu konotáciu, je to nechutné a škandalózne, že vy chcete garantovať efektívny, spravodlivý a transparentný systém financovania školstva. Tu doteraz čo ste garantovali? V tomto hovoríte, že negarantujete efektivitu, negarantujete spravodlivosť, negarantujete transparentnosť. To čo je? Kto za to bude niesť zodpovednosť, prosím vás. Jediné čo tí učitelia chcú a zdravotníci chcú, je aspoň nejaká elementárna úctu, a nie prípad, keď vy pustíte rokovanie do polnoci alebo do rána a oni tam sedia, pán predseda.
Rozpracované