7. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážený pán podpredseda vlády, pán minister a ostatní kolegovia, ktorí tu ešte sú. Milí poslucháči, pozerači, čo pozeráte na internete, ja budem len veľmi krátky, keďže už je jednak aj nedostatok času už v podstate sme mali končiť rokovanie.
Keďže dosť sledujem aj vo výbore reformu verejnej správy, veľa kolegov sa tu vyjadrilo o tom, že či áno, či sa ušetrí, koľko sa ušetrí, či sa má ušetriť. Premýšľal som nad tými slovami, či sa dá teda veriť v tomto ohľade krokom vlády a ministerstva pri reforme verejnej správy, ale stačí sa nám zamyslieť nad súvislosťami. Vláda potrebuje konsolidovať a dodržať teda fiškálnu zmluvu a znížiť deficit, takže ja verím, že oni potrebujú skutočne tie milióny zohnať, takže v tomto ohľade reforma verenej správy môže naozaj veľmi pomôcť. Keďže sme to mali niekoľkokrát predstavené, tú reformu, a teda aj na výbore a dlho sme o nej debatovali, vyvstali tam, samozrejme, ešte niektoré detaily, ktoré sa budú musieť dotiahnuť, a okrem toho tento zákon je ešte len v prvom čítaní a verím v to, že aj v súčasnosti sa už pripravujú ďalšie veci aj do tohto zákona, prípadne už pripravujú sa ďalšie, keďže toto je taký ten predskokan. To znamená, že verím, že aj teda v rámci tejto reformy k týmto krokom príde veľmi rýchlo. Preto sa aj vlastne medzirezortné pripomienkovanie, ktoré bolo k tomuto zákonu, zúžilo na 7 dní, čo sme aj trošku kritizovali, ale je tam, samozrejme, opodstatnený ten krok, keďže hovoríme, že sa naozaj sa musia veci stihnúť, tak aby sa naštartovali od začiatku budúceho roka.
Čo sa týka toho prepúšťania tam bolo spomenuté, že sa má prepustiť nejakých 199 pracovníkov. To vlastne sú tí, ktorí budú z tých krajských štruktúr. Ale je tuná ešte možno taká otázka. Máme tu vlastne 613 úradov miestnej štátnej správy, ktoré sa tiež budú istým spôsobom upraviť, takže možno tam ešte vyskočí nejaké číselko. Je to taká potmehúdska otázka, ale však na to si počkáme, to bude vlastne až v tých ďalších krokoch.
Čo sa týka toho auditu kompetencií, uzhodli sme sa na tom aj vo výbore, že ten audit sa bude musieť pravdepodobne uskutočniť, pretože z toho môžu vyplývať ďalšie úspory a, samozrejme, aj tie kompetencie, ktoré majú byť rozdelené skutočne efektívnym spôsobom, aby sa nestávalo to, že naozaj dvakrát rozhoduje niekto o tom istom. Audit nemusí riešiť niekto zvonku, pretože napríklad už pri zisťovaní skutkového stavu súčasných úradov, na základe ktorého vzišla táto požiadavka alebo potreba zlučovania úradov na okresnej úrovni na jednotlivé budovy, viem, že to robilo ministerstvo, a dôležité je nedať si do toho kecať, ako sa hovorí. To znamená, že ono sa to dotýka totižto veľa úradníkov, veľa úradov. A keď si každý k tomu povie svoju pripomienku, tak sa potom vlastne nič nedosiahne. To znamená, že niekto si musí dupnúť a povedať, že bude to takto jednoducho, takto nám to prinesie určitý pozitívny efekt a jednoducho takto to bude. Samozrejme, ako sme avizovali, budeme ako opozícia sledovať tie kroky a keďže pán minister prisľúbil skutočne, že budú dávať odpočty, tak budeme ich naozaj sledovať. Ja verím v to, že teda oni budú musieť tie peniaze ušetriť, lebo ich potrebujú. Takže potom budeme hodnotiť. Takže ja prajem, aby sa to teda naozaj podarilo. Tento zákon je takým prvým krokom. Určite tam treba vychytať ešte nejaké muchy, ale myslím si, že sa to podarí a že pokiaľ budeme do toho konštruktívne zasahovať, takže budú akceptované aj naše nejaké konštruktívne pripomienky. Takže ďakujem pekne.
Neautorizovaný
Vystúpenia
18:10
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:10
Jaroslav BaškaVystúpenie s faktickou poznámkou
12.9.2012 o 18:10 hod.
Ing.
Jaroslav Baška
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán poslanec Mičovský, ja som to tiež pochopil podobne ako aj poslanec Blanár, že vy vlastne nejakým spôsobom nie ste proti tým zmenám, ktoré plánuje vykonať ministerstvo vnútra na úrovni riadenia tejto štátnej správy. Mňa skôr teda tiež zaujal ten Potemkin, že ako by ste tak troška neverili tým veciam, ktoré pripravujeme, a bolo to v tomto volebnom období tu v parlamente, a poviem pár príkladov, povedané aj na iných zákonoch, či už to bol spravodajský zákon o vojenskom spravodajstve, že mi neprijmeme ďalší moderný nový zákon o spravodajských službách. Ja neviem dnes tu bolo spochybnené aj vyšetrovanie Gorily nejakým spôsobom, že neveríte, že sa to dokončí nejakým spôsobom do zdarného konca. Ja by som nebol taký pesimista. Naozaj je tu naozaj vrelá snaha, presvedčenie urobiť tieto veci, dotiahnuť tieto veci do konca a tie veci, ktoré sa týkajú tohto zákona, ktorý sa týka zrušenia krajskej štátnej správy. Naozaj je to len prvý krok, úplne malý krôčik do toho celého veľkého prebudovania toho kontaktu tých občanov s miestnou štátnou správou. Hovorili ste o tom, že teda, kde ušetriť. Bola taká otázka viac-menej. No tých finančných prostriedkov sa bude dať ušetriť naozaj veľmi veľa. Teraz napríklad majú právnu subjektivitu jednotlivé úrady. Po novom túto právnu subjektivitu nebudú mať, nebudú si môcť obstarávať, budú len tie požiadavky písať na ministerstvo vnútra, kde bude teda centrálny obstarávací orgán, nebude určite toľko budov, za ktoré sa budú musieť platiť rôzne dane z nehnuteľností a teraz aj niektoré štátne budovy sú prenajaté za možno nie za výhodné prenájmy pre štát. Niektoré tieto inštitúcie, ktoré majú právnu subjektivitu, majú aj rôzne zmluvy na dodávku energií za rôzne čiastky a toto si myslím, že všetko sa naozaj zmení, len dajme tomu čas a ja pevne verím, že sa to dotiahne dokonca.
Neautorizovaný
18:12
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:12
Ján MičovskýVystúpenie s faktickou poznámkou
12.9.2012 o 18:12 hod.
Ing. CSc.
Ján Mičovský
Videokanál poslanca
Ďakujem pani podpredsedníčka. Ďakujem pekne aj za reakcie na moje vystúpenie. Ja myslím, že áno. Vyhodnotili ste správne a otvorím en block, ja nemám problém s pocitom, že a nielen s pocitom, ale presvedčením, že zmena je potrebná, že je to v tomto prípade nasmerované smerom správne a že by som nevidel dôvod nepodporiť takúto snahu. Ja len som využil svoje vystúpenie k tomu, aby som pripomenul, že tá definitíva, o ktorej ja počúvam 25 rokov, je svojim spôsobom rovnako cenné racionalizačné opatrenie, ktoré prispeje ku kvalite efektívnosti, ekonomičnosti, a dá sa povedať, celkovej, proste veľmi dobrom fungovaní štátnej správy. Takže tam by som povedal, že to rovnítko medzi tou vašou snahou, ktorá tu je, a definitívou ja vidím ako celkom zreteľne. Takže by som bol veľmi rád, keby sa na túto vec myslelo a keby sa vo vhodnej chvíli zapracovala možno s prispením teda aj mňa, veľmi rád by som sa na tom podieľal, k tomu, aby definitíva konečne bola reálnou súčasťou štátnej správy. Pretože tam vidím stále obrovskú devízu v tom, že dokážeme možno k tým miliónom, ktoré má pán podpredseda vlády na mysli, pridať nemalé milióny a možno by sme boli až prekvapení aj keď, samozrejme, kvantifikovať to v tejto chvíli neviem, ale som presvedčený, že ide o obrovskú čiastku, ktorá sa tu dá získať. Ďakujem.
Neautorizovaný
18:14
Vystúpenie v rozprave 18:14
Martin ChrenK tomu samotnému zákonu môžem povedať len to, čo už povedali niektorí moji predrečníci a zaznelo aj v samotných faktických poznámkach. Ten zákon tak trošku pripomína také predčasné vyvrcholenie. Ten zákon samotný totiž napriek tomu, že aké ambície má reforma ESO a čo všetko sľubuje, v podstate k naplneniu tých cieľov nejakým zásadným spôsobom nevedie. Niekto to nazve potemkinovská dedina, niekto to nazve premaľovanie názvov, ja to rád nazývam, že "škatule hýbte sa", podľa tej starej hry, že len poprehadzujeme škatule, ale v zásade sa robí stále to isté s rovnakým množstvom zamestnancov a len inak ukotvených. Drvivým výsledkom tejto reformy, som presvedčený, že naozaj budú zamestnanci, ktorí budú sedieť na rovnakej stoličke za rovnakým stolom a akurát s inou tabuľkou na dverách. To sa týka tohto konkrétneho zákona.
Preto a jediné, čo môžme počuť, je apelovanie na dôveru, vláda hovorí - dôverujte nám, toto je len nejaká nejaký prvý krok, prvá fáza, za ktorou bude nasledovať veľa ďalšieho. Samotný tento zákon naozaj veľa nezmení, ale prídu ďalšie zákony a zmeny od 1. januára 2014 a tie už budú zásadné. Musím povedať, že bolo by férovejšie tie zmeny predstaviť naraz a v jednom balíku a voči poslancom Národnej rady by naozaj bolo férovejšie prijať alebo predložiť zákon, ktorý by možno aj s odloženou účinnosťou, ale naozaj upravoval, ale úplne všetky zmeny, ktoré reforma ESO v sebe obsahuje, aby sme naozaj mohli vidieť a posúdiť, či to, čo je tak pekne namaľované na powerpointových slidoch, to, čo sme pekne videli premietnuté na stenu sa naozaj aj v zákonoch prejaví. Na druhej strane však vnímam výzvu k dôvere aj preto, hoci u nás na poslaneckom klube bola debata, nebudem skúšať predkladať nejaké procedurálne návrhy na vrátenie tohto zákona na prepracovanie a predloženie ako celku. Počkáme si však a budeme veľmi bedlivo a starostlivo sledovať všetky ďalšie kroky, to môžem sľúbiť a na druhej strane budem veľmi rád, keď sa napĺňajú aj sľuby aj o tom, že budeme vidieť pravidelné ročné odpočty toho, či sa naozaj stanovené ciele KFI aj vrátane úspor vo verejnej správe podarí dosiahnuť presne v súlade s ambíciami.
Ono v zásade, keď sa pozriete na tú reformu ESO, tak ona neprináša nič také prevratné. V podstate sa do veľkej miery vracia k systému, ktorý na Slovensku fungoval medzi rokmi 1996 až 2003. Vracia sa, zjednodušene povedané, k okresným úradom štátnej správy, na ktorých budú občania vybavovať a svoje záležitosti. Trošku by sa dalo možno povedať, že Viktor Nižňanský a jeho tím pripravili reformu verejnej správy, kde v záujme priblíženia sa k občanovi decentralizovali verejnú správu a nová vláda Roberta Fica pripravila reformu verejnej správy, ktorú v záujme priblíženia sa k občanovi centralizuje ju zase naspäť na okresy. Na druhej strane, treba aj priznať aj to, že je tu ten prídavok v podobe využitia nových technológií, technologického pokroku, dalo by sa povedať, integrované obslužné miesta, ktoré umožňujú, umožnia získavať jednotlivé doklady využiteľné na právne účely bez toho, aby sa možno muselo opúšťať miesto bydliska. Sám budem veľmi zvedavý, či sa tieto IOM objavia len na poštách alebo na matrikách, alebo možno aj na iných miestach, ktoré sú blízko k občanovi.
No a zaujímavá je, samozrejme, aj idea tých "kamošov" (KAMO-š - kontaktné administratívne miesto občana a štátu), je to celkom príjemný názov, ktorých by malo byť, myslím, 80, namiesto 745 dnes existujúcich orgánov miestnej štátnej správy, 80 alebo 82, zrejme podľa toho, že vo všetkých okresných mestách a v rozsiahlejších okresoch ešte aj v jednom alebo niekoľkých ďalších mestách a obciach. Čiže počkáme si a budeme veľmi veľmi bedlivo pozorovať napriek tomu, že tento konkrétny zákon je pre nás dosť málo. A to musím povedať, na túto chvíľu dosť málo.
Teraz mi dovoľte štyri také postrehy, nazvem to postrehy, nie pripomienky ani kritiku k predloženej reforme verejnej správy. Všeobecné a systémové.
Po prvé v celej reforme ESO mi veľmi zásadne chýba narábanie s odbornosťou a profesionalitou štátnych úradníkov. Reforma ESO je ako keby zameraná na formu a nie na obsah. Nerieši to, aby úradníci boli lepší, kvalitnejší, aby sa napríklad nevyskytovali politické nominácie a aby sa odstránil volebný cyklus, ktorý často vedie k tomu, že sa na úradoch menia aj tie najposlednejšie sekretárky, prípadne, že sa od úradníkov začína žiadať, aby si vybavili stranícku knižku, ako sme v uplynulých týždňoch zažili na niekoľkých orgánoch ústrednej štátnej správy.
S tým súvisí aj druhá pripomienka, a to je to, čo čím sa pán minister dokonca chválil alebo na to poukazuje, mne to vadí, že táto reforma naozaj systémovo nezasahuje do jednotlivých kompetencií. Už sme to počuli viackrát. Najlepší prístup, keby sme reformu, prístup k reforme verejnej správy poňali procesne, by bolo naozaj urobiť komplexne audit štátnej správy a toho, čo robí. Avšak nie audit taký, ako sa robil za všetkých minulých vlád, že každé ministerstvo si urobilo svoj audit, zmapovalo svoje procesy, ale absolútne sa neodstránili duplicity, keď napríklad dva úrady robia niečo skoro to isté alebo veľmi podobné. Treba sa na celú štátnu a verejnú správu pozrieť zhora a zistiť a zamyslieť sa nad tým, čo vlastne robiť musí a čo by vlastne robiť ani nemusela. Toho sa táto reforma nijakým spôsobom nedotýka. Poviem príklad, ktorý sme presadzovali sami a na ktorom som pracoval aj ja v rámci tzv. projektu Singapur, ktorý bol schválený uznesením vlády. Bola vytvorená úloha porovnať požiadavky všetkých orgánov trhového dohľadu, tých je niekoľko, máme Slovenskú obchodnú inšpekciu, hygienu, veterinu a mnohé ďalšie, bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci, každá z nich môže prísť do podnikateľského subjektu a kontrolovať a pokutovať podnikateľský subjekt za to, že spĺňa, resp. nespĺňa určité parametre.
Tak sa niekedy stane, že rôzne úrady kladú na podnikateľov úplné rôzne požiadavky. Máte reštauráciu a príde prvá kontrola a povie vám, že mäso v chladničke musíte skladovať na drevenej podložke, potom príde iný úrad, iná kontrola a povie, že to musí byť na chrómovej podložke, a potom príde tretia kontrola a povie, že to musí byť na PVC podložke. Máte hotel a jedna kontrola vám povie, že smetný kôš v hotelovej kúpeľni musí mať kryt, a druhá povie, že musí byť otvorený. To sa reálne dnes na Slovenku stáva, za to všetko sa dostávajú pokuty a inak ako pozrieť sa na to zhora, zmapovať všetky požiadavky všetkých orgánov trhového dohľadu sa nepodarí tieto nonsensy odstrániť. Podobný byrokratický nezmysel - jeden zákon prikazuje bezpečnostným službám, aby zamestnávali občanov so zdravotným postihnutím a iný zákon im to vyslovene zakazuje zamestnávať takýchto občanov. No a podľa toho prvého musia platiť pokuty za to, že iný zákon im zakazuje naplniť tieto kritériá. To je ďalší príklad z praxe. Toto isté sa stáva aj na úradoch miestnej štátnej správy. Mnohé úrady vyžadujú duplicitné potvrdenia, mnohé úrady robia duplicitnú prácu a nie je úplne isté, či sa to touto reformou odstráni bez toho, aby sme sa nepozreli na konkrétne kompetencie, bez toho, aby sme neboli ochotní zviesť možno aj medzirezortný boj medzi viacerými ministerstvami a medzi viacerými politikmi. Ja viem, že je to veľmi ťažké aj vo vláde jednej strany, ale je to naozaj niečo, čo je potrebné.
Treťou takou zásadnou otázkou je zapojenie samospráv do reformy verejnej správy. Reforma - verejná správa nie je len o štáte, ale je aj o samosprávach. Možno to čo dnes Slovensko oveľa viac potrebuje, ja uznávam stále, že tie integrované obslužné miesta, KAMO, to všetko občanom zjednoduší život a bude to oveľa ľahšie. Avšak dnes možno oveľa väčšie problémy na Slovensku sa nachádzajú na strane samospráv a oveľa väčší priestor na reformy. Integrácia mestských úradov, možno integrácia obcí do väčších celkov, ktoré by mali spoločné úrady. Naozaj potrebujeme mať na Slovensku 21-tisíc poslancov? Približne 21-tisíc rôznych poslancov na všetkých úrovniach mestskej časti, mestá, VÚC a parlament volia občania na Slovensku vo voľbách. Naozaj potrebuje krajina, ako je Slovensko 21-tisíc rôznych poslancov? Súhlasím, že s reformou administratívy to veľmi nesúhlasí, ale keď hovoríme o reforme verejnej správy ako takej, tak toto je možno ešte pálčivejší problém, na ktorý by sa bolo treba pozrieť.
No a posledný taký bod pre debatu - predkladateľ veľmi často hovorí a neustále opakoval aj na výbore pre verejnú správu, že znižovanie počtu zamestnancov nie je overená cesta k šetreniu zdrojov. Osobne som ale presvedčený, že ak chcete šetriť zdroje v štátnej správe, tak znižovanie počtu zamestnancov je nevyhnutným krokom. Odvolám sa len na jeden príklad, výskum spoločnosti Accenture, so zvolením pána ministra, na jednom z top úradov na Slovensku - živnostenský úrad, ktoré naozaj fungujú, určite sú takou, takým jasným príkladom medzi ostatnými úradmi na Slovensku, odhalil, že úpravou procesov a zmenou a zmenou fungovania by sa dalo ušetriť až 40 % zamestnancov.
Absolútne súhlasím s tým, že do veľkej miery už dnes Slovensko vyčerpalo potenciál robiť jednoduché škrty a šetrenia v rozpočtoch len tým, že sa škrtajú tabuľkové miesta a prepúšťajú zamestnanci. Na druhej strane, ak naozaj chcete zefektívniť a zjednodušiť systém, tak bez toho, aby ste na konci niekoľkých úradníkov aj naozaj prepúšťali, sa jednoducho nezaobídete, pretože ak to urobíte poriadne a pozriete sa na tie procesy aj na ich kompetencie zistíte, že mnohí byrokrati vyrábajú, a to pri všetkej úcte k tým dobrým a kvalitným úradníkom, ale že veľmi často jeden úrad vyrába len prácu a papiere pre druhý úrad, a že tá prezamestnanosť a zbytočný vysoký počet úradníkov je skutočnou realitou a faktom. Aby som to teda zhrnul, nebudeme sa snažiť teraz robiť nejak zle pri tomto návrhu zákona, napriek tomu, že ho nepovažujeme za dokonalý hlavne preto, lebo očakávame od kvalitnej reformy verejnej správy omnoho viac.
Na druhej strane, sa už nevieme dočkať toho skutočného návrhu reformy verejnej správy, kde zrejme bude diskusia oveľa širšia, oveľa hlbšia, oveľa intenzívnejšia, pretože to, čo tu dnes v parlamente máme, nie je reformou verejnej správy, nie je ani reformou štátnej správy, je to jednoducho zákon, ktorý je nastavený ako "škatule, hýbte sa" a k tým ambíciám, ktoré aj ministerstvo vnútra má a verejne predstavilo, sa nepribližuje ani len o centimeter. Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, ctené kolegyne, ctení kolegovia, tak na poslednú chvíľu som sa rozhodol veľmi krátko a veľmi stručne predsa len vystúpiť k predloženému návrhu zákona, aj keď skôr by som možno chcel hovoriť o celkovej reforme verejnej správy. Nebudem dnes nejak na tomto mieste prehnane kritický. Musím povedať, že Slovensko naozaj potrebuje zásadnú a systémovú reformu verejnej správy a ako člen výboru pre verejnú správu, ktorý absolvoval tú prezentáciu o reforme ESO, ktorú spomínal aj pán minister, a som sa už viackrát vyjadril, že ciele tejto reformy sú naozaj stanovené veľmi ambiciózne a sú stanovené tak, že môžme polemizovať o tom, že či by sa nedalo nájsť aj nejaké iné, možno systémovo iné riešenie, ale v prípade, že sa táto reforma uskutoční tak, ako je naplánovaná, tak zrejme povedie k zlepšeniu a k zjednodušeniu života občanov na Slovensku a čo sa dá možno trošku vytknúť alebo skôr by som povedal, že o čom sa dnes dá debatovať je náplň samotného predloženého zákona a potom štyri také otázky alebo možno výhrady k celkovej reforme verejnej správy, na ktoré by som chcel upozorniť a ktoré by som chcel vzniesť.
K tomu samotnému zákonu môžem povedať len to, čo už povedali niektorí moji predrečníci a zaznelo aj v samotných faktických poznámkach. Ten zákon tak trošku pripomína také predčasné vyvrcholenie. Ten zákon samotný totiž napriek tomu, že aké ambície má reforma ESO a čo všetko sľubuje, v podstate k naplneniu tých cieľov nejakým zásadným spôsobom nevedie. Niekto to nazve potemkinovská dedina, niekto to nazve premaľovanie názvov, ja to rád nazývam, že "škatule hýbte sa", podľa tej starej hry, že len poprehadzujeme škatule, ale v zásade sa robí stále to isté s rovnakým množstvom zamestnancov a len inak ukotvených. Drvivým výsledkom tejto reformy, som presvedčený, že naozaj budú zamestnanci, ktorí budú sedieť na rovnakej stoličke za rovnakým stolom a akurát s inou tabuľkou na dverách. To sa týka tohto konkrétneho zákona.
Preto a jediné, čo môžme počuť, je apelovanie na dôveru, vláda hovorí - dôverujte nám, toto je len nejaká nejaký prvý krok, prvá fáza, za ktorou bude nasledovať veľa ďalšieho. Samotný tento zákon naozaj veľa nezmení, ale prídu ďalšie zákony a zmeny od 1. januára 2014 a tie už budú zásadné. Musím povedať, že bolo by férovejšie tie zmeny predstaviť naraz a v jednom balíku a voči poslancom Národnej rady by naozaj bolo férovejšie prijať alebo predložiť zákon, ktorý by možno aj s odloženou účinnosťou, ale naozaj upravoval, ale úplne všetky zmeny, ktoré reforma ESO v sebe obsahuje, aby sme naozaj mohli vidieť a posúdiť, či to, čo je tak pekne namaľované na powerpointových slidoch, to, čo sme pekne videli premietnuté na stenu sa naozaj aj v zákonoch prejaví. Na druhej strane však vnímam výzvu k dôvere aj preto, hoci u nás na poslaneckom klube bola debata, nebudem skúšať predkladať nejaké procedurálne návrhy na vrátenie tohto zákona na prepracovanie a predloženie ako celku. Počkáme si však a budeme veľmi bedlivo a starostlivo sledovať všetky ďalšie kroky, to môžem sľúbiť a na druhej strane budem veľmi rád, keď sa napĺňajú aj sľuby aj o tom, že budeme vidieť pravidelné ročné odpočty toho, či sa naozaj stanovené ciele KFI aj vrátane úspor vo verejnej správe podarí dosiahnuť presne v súlade s ambíciami.
Ono v zásade, keď sa pozriete na tú reformu ESO, tak ona neprináša nič také prevratné. V podstate sa do veľkej miery vracia k systému, ktorý na Slovensku fungoval medzi rokmi 1996 až 2003. Vracia sa, zjednodušene povedané, k okresným úradom štátnej správy, na ktorých budú občania vybavovať a svoje záležitosti. Trošku by sa dalo možno povedať, že Viktor Nižňanský a jeho tím pripravili reformu verejnej správy, kde v záujme priblíženia sa k občanovi decentralizovali verejnú správu a nová vláda Roberta Fica pripravila reformu verejnej správy, ktorú v záujme priblíženia sa k občanovi centralizuje ju zase naspäť na okresy. Na druhej strane, treba aj priznať aj to, že je tu ten prídavok v podobe využitia nových technológií, technologického pokroku, dalo by sa povedať, integrované obslužné miesta, ktoré umožňujú, umožnia získavať jednotlivé doklady využiteľné na právne účely bez toho, aby sa možno muselo opúšťať miesto bydliska. Sám budem veľmi zvedavý, či sa tieto IOM objavia len na poštách alebo na matrikách, alebo možno aj na iných miestach, ktoré sú blízko k občanovi.
No a zaujímavá je, samozrejme, aj idea tých "kamošov" (KAMO-š - kontaktné administratívne miesto občana a štátu), je to celkom príjemný názov, ktorých by malo byť, myslím, 80, namiesto 745 dnes existujúcich orgánov miestnej štátnej správy, 80 alebo 82, zrejme podľa toho, že vo všetkých okresných mestách a v rozsiahlejších okresoch ešte aj v jednom alebo niekoľkých ďalších mestách a obciach. Čiže počkáme si a budeme veľmi veľmi bedlivo pozorovať napriek tomu, že tento konkrétny zákon je pre nás dosť málo. A to musím povedať, na túto chvíľu dosť málo.
Teraz mi dovoľte štyri také postrehy, nazvem to postrehy, nie pripomienky ani kritiku k predloženej reforme verejnej správy. Všeobecné a systémové.
Po prvé v celej reforme ESO mi veľmi zásadne chýba narábanie s odbornosťou a profesionalitou štátnych úradníkov. Reforma ESO je ako keby zameraná na formu a nie na obsah. Nerieši to, aby úradníci boli lepší, kvalitnejší, aby sa napríklad nevyskytovali politické nominácie a aby sa odstránil volebný cyklus, ktorý často vedie k tomu, že sa na úradoch menia aj tie najposlednejšie sekretárky, prípadne, že sa od úradníkov začína žiadať, aby si vybavili stranícku knižku, ako sme v uplynulých týždňoch zažili na niekoľkých orgánoch ústrednej štátnej správy.
S tým súvisí aj druhá pripomienka, a to je to, čo čím sa pán minister dokonca chválil alebo na to poukazuje, mne to vadí, že táto reforma naozaj systémovo nezasahuje do jednotlivých kompetencií. Už sme to počuli viackrát. Najlepší prístup, keby sme reformu, prístup k reforme verejnej správy poňali procesne, by bolo naozaj urobiť komplexne audit štátnej správy a toho, čo robí. Avšak nie audit taký, ako sa robil za všetkých minulých vlád, že každé ministerstvo si urobilo svoj audit, zmapovalo svoje procesy, ale absolútne sa neodstránili duplicity, keď napríklad dva úrady robia niečo skoro to isté alebo veľmi podobné. Treba sa na celú štátnu a verejnú správu pozrieť zhora a zistiť a zamyslieť sa nad tým, čo vlastne robiť musí a čo by vlastne robiť ani nemusela. Toho sa táto reforma nijakým spôsobom nedotýka. Poviem príklad, ktorý sme presadzovali sami a na ktorom som pracoval aj ja v rámci tzv. projektu Singapur, ktorý bol schválený uznesením vlády. Bola vytvorená úloha porovnať požiadavky všetkých orgánov trhového dohľadu, tých je niekoľko, máme Slovenskú obchodnú inšpekciu, hygienu, veterinu a mnohé ďalšie, bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci, každá z nich môže prísť do podnikateľského subjektu a kontrolovať a pokutovať podnikateľský subjekt za to, že spĺňa, resp. nespĺňa určité parametre.
Tak sa niekedy stane, že rôzne úrady kladú na podnikateľov úplné rôzne požiadavky. Máte reštauráciu a príde prvá kontrola a povie vám, že mäso v chladničke musíte skladovať na drevenej podložke, potom príde iný úrad, iná kontrola a povie, že to musí byť na chrómovej podložke, a potom príde tretia kontrola a povie, že to musí byť na PVC podložke. Máte hotel a jedna kontrola vám povie, že smetný kôš v hotelovej kúpeľni musí mať kryt, a druhá povie, že musí byť otvorený. To sa reálne dnes na Slovenku stáva, za to všetko sa dostávajú pokuty a inak ako pozrieť sa na to zhora, zmapovať všetky požiadavky všetkých orgánov trhového dohľadu sa nepodarí tieto nonsensy odstrániť. Podobný byrokratický nezmysel - jeden zákon prikazuje bezpečnostným službám, aby zamestnávali občanov so zdravotným postihnutím a iný zákon im to vyslovene zakazuje zamestnávať takýchto občanov. No a podľa toho prvého musia platiť pokuty za to, že iný zákon im zakazuje naplniť tieto kritériá. To je ďalší príklad z praxe. Toto isté sa stáva aj na úradoch miestnej štátnej správy. Mnohé úrady vyžadujú duplicitné potvrdenia, mnohé úrady robia duplicitnú prácu a nie je úplne isté, či sa to touto reformou odstráni bez toho, aby sme sa nepozreli na konkrétne kompetencie, bez toho, aby sme neboli ochotní zviesť možno aj medzirezortný boj medzi viacerými ministerstvami a medzi viacerými politikmi. Ja viem, že je to veľmi ťažké aj vo vláde jednej strany, ale je to naozaj niečo, čo je potrebné.
Treťou takou zásadnou otázkou je zapojenie samospráv do reformy verejnej správy. Reforma - verejná správa nie je len o štáte, ale je aj o samosprávach. Možno to čo dnes Slovensko oveľa viac potrebuje, ja uznávam stále, že tie integrované obslužné miesta, KAMO, to všetko občanom zjednoduší život a bude to oveľa ľahšie. Avšak dnes možno oveľa väčšie problémy na Slovensku sa nachádzajú na strane samospráv a oveľa väčší priestor na reformy. Integrácia mestských úradov, možno integrácia obcí do väčších celkov, ktoré by mali spoločné úrady. Naozaj potrebujeme mať na Slovensku 21-tisíc poslancov? Približne 21-tisíc rôznych poslancov na všetkých úrovniach mestskej časti, mestá, VÚC a parlament volia občania na Slovensku vo voľbách. Naozaj potrebuje krajina, ako je Slovensko 21-tisíc rôznych poslancov? Súhlasím, že s reformou administratívy to veľmi nesúhlasí, ale keď hovoríme o reforme verejnej správy ako takej, tak toto je možno ešte pálčivejší problém, na ktorý by sa bolo treba pozrieť.
No a posledný taký bod pre debatu - predkladateľ veľmi často hovorí a neustále opakoval aj na výbore pre verejnú správu, že znižovanie počtu zamestnancov nie je overená cesta k šetreniu zdrojov. Osobne som ale presvedčený, že ak chcete šetriť zdroje v štátnej správe, tak znižovanie počtu zamestnancov je nevyhnutným krokom. Odvolám sa len na jeden príklad, výskum spoločnosti Accenture, so zvolením pána ministra, na jednom z top úradov na Slovensku - živnostenský úrad, ktoré naozaj fungujú, určite sú takou, takým jasným príkladom medzi ostatnými úradmi na Slovensku, odhalil, že úpravou procesov a zmenou a zmenou fungovania by sa dalo ušetriť až 40 % zamestnancov.
Absolútne súhlasím s tým, že do veľkej miery už dnes Slovensko vyčerpalo potenciál robiť jednoduché škrty a šetrenia v rozpočtoch len tým, že sa škrtajú tabuľkové miesta a prepúšťajú zamestnanci. Na druhej strane, ak naozaj chcete zefektívniť a zjednodušiť systém, tak bez toho, aby ste na konci niekoľkých úradníkov aj naozaj prepúšťali, sa jednoducho nezaobídete, pretože ak to urobíte poriadne a pozriete sa na tie procesy aj na ich kompetencie zistíte, že mnohí byrokrati vyrábajú, a to pri všetkej úcte k tým dobrým a kvalitným úradníkom, ale že veľmi často jeden úrad vyrába len prácu a papiere pre druhý úrad, a že tá prezamestnanosť a zbytočný vysoký počet úradníkov je skutočnou realitou a faktom. Aby som to teda zhrnul, nebudeme sa snažiť teraz robiť nejak zle pri tomto návrhu zákona, napriek tomu, že ho nepovažujeme za dokonalý hlavne preto, lebo očakávame od kvalitnej reformy verejnej správy omnoho viac.
Na druhej strane, sa už nevieme dočkať toho skutočného návrhu reformy verejnej správy, kde zrejme bude diskusia oveľa širšia, oveľa hlbšia, oveľa intenzívnejšia, pretože to, čo tu dnes v parlamente máme, nie je reformou verejnej správy, nie je ani reformou štátnej správy, je to jednoducho zákon, ktorý je nastavený ako "škatule, hýbte sa" a k tým ambíciám, ktoré aj ministerstvo vnútra má a verejne predstavilo, sa nepribližuje ani len o centimeter. Ďakujem veľmi pekne.
Neautorizovaný
18:28
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:28
Dušan BublavýVystúpenie s faktickou poznámkou
12.9.2012 o 18:28 hod.
Bc.
Dušan Bublavý
Videokanál poslanca
Ja len krátko. Pán poslanec, ja si myslím, že váš názor, že samosprávu treba zjednodušiť, tá samospráva sa sama rieši. A každá obec chce svoju integritu a, samozrejme, aj identitu si potvrdiť. To, že to, že je potrebné, aby bol, aby sa každá obec zachovala, aj svoje vedenie a aby fungovala je naozaj potrebné. A nie, aby sme ju, samosprávu ešte aj rozbili. Zákon o štátnej službe, ak vám to niečo hovorí, tak naozaj funguje a nemôžete odvolať všetkých úradníkov, ako vy hovoríte, na každom úrade. Tu ich chráni zákon o štátnej službe, to si zapamätajte, nemôžu sa všetky nominácie len organizovať politicky. Ďakujem za pozornosť.
Neautorizovaný
18:29
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:29
Jaroslav BaškaČo sa týka integrácie obcí, tak keď budete vo vláde, tak určite toto môžete urobiť, ja neviem, mohol prísť nejaký zákon za ten rok a pol, kedy ste, kedy ste vládli, nie je to jednoduchá vec, ja si myslím, že tie zmeny sa nedajú robiť na viacerých frontoch naraz, urobme teraz tú zmenu v miestnej štátnej správe a potom možno ďalej keď toto sa dokončí, poďme robiť aj zmeny v samospráve a integrácii obcí.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
12.9.2012 o 18:29 hod.
Ing.
Jaroslav Baška
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán poslanec Chren, vy ste hovorili, že sme sa dostali alebo s touto reformou ideme niekde do rokov 2002 - 2003, aj teda napriek tomu, že za tých pár rokov ten technologický pokrok naozaj prišiel. No ja chcem opraviť tieto okresné úrady, ktoré tu boli, boli už za Mečiara a Nižňanský keď prišiel s tou reformou v rokoch 2000 - 2003 z týchto okresných úradov najskôr zobral niektoré kompetencie, či už to bolo v oblasti základného školstva na samosprávu miest a obcí, v oblasti stredného školstva zasa na vyššie územné celky. Ja som veľmi rád a som veľmi rád, že vás presvedčia vlastne tie Keeper formes indicators , ktoré ste hovorili, a budú predkladané každým rokom, kde budete môcť naozaj porovnať porovnať nielen úspory v tejto štátnej správe, ale aj teda tú kvalitu tej štátnej správy. Čo sa týka kvality úradníkov, ja si myslím, že my sme nepoľavili nástupom druhej vlády Roberta Fica, čo sa týka kvality úradníkov. Môžeme, môžeme povedať pár príkladov, kde po voľbách v roku 2010, keď ste boli aj vy vo vláde, tak na niektorých týchto pozíciách sa tá kvalita úradníkov alebo tých ľudí, ktorí mali spĺňať nejaké vzdelanie, sa urobili veľmi veľa výnimiek a čo sa týka aj zmeny v štátnej správe, tak môžem povedať za Trenčiansky kraj, tam došlo len k výmene okolo 50 %, 50 % ľudí, takže nebolo to žiadne celoplošné celoplošná výmena týchto úradníkov.
Čo sa týka integrácie obcí, tak keď budete vo vláde, tak určite toto môžete urobiť, ja neviem, mohol prísť nejaký zákon za ten rok a pol, kedy ste, kedy ste vládli, nie je to jednoduchá vec, ja si myslím, že tie zmeny sa nedajú robiť na viacerých frontoch naraz, urobme teraz tú zmenu v miestnej štátnej správe a potom možno ďalej keď toto sa dokončí, poďme robiť aj zmeny v samospráve a integrácii obcí.
Neautorizovaný
18:31
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:31
Martin ChrenVystúpenie s faktickou poznámkou
12.9.2012 o 18:31 hod.
Ing.
Martin Chren
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Poviem veľmi stručne, na začiatku len tak veľmi politicky, aby sme si nevyhadzovali, že kto bol kedy vo vláde a čo mohol urobiť. Tak taký politický odkaz najprv, že ja sa obávam, že keď zase raz budeme vo vláde, tak tiež na to nebude veľa času, pretože prvé tri roky budeme len upratovať to, čo ste narobili a dostávať naspäť reformy, ktoré rušíte a ktoré predtým Slovensko dostali na čelo konkurencieschopnosti a dnes upadá. Čo sa týka štátnej správy, ako ja si myslím, že v štátnej správe sa nájsť veľa profesionálov. My keď sme prišli na ministerstvo hospodárstva, tak sme nemuseli vymeniť ani jedného generálneho riaditeľa sekcií. Je pravda, že pravdepodobne tí, ktorí mali dôvod a možno mali niečo za ušami, odišli pred našim nástupom sami, ale z tej drvivej väčšiny, ktorá zostala, tam zostali všetci. Problém je, že nám chýbajú pravidlá, ktoré by niečo takéto zavádzali. Poviem príklad - v Nemecku bývajú na rezortoch viacerí štátni tajomníci a je to rozdelené tak, že jeden z nich je politický a prináša si so sebou minister a druhý z nich je profesionál a zostáva tam mnoho rokov a venuje sa tej odbornej práci a je vyslovene apolitický a nestranícky. Úrad pre štátnu službu - to, či by mohol existovať, nemusel a rôzne tieto pravidlá, to by sa mi pýtalo v rámci reformy štátnej správy a na to som chcel poukázať.
Neautorizovaný
18:33
Vystúpenie v rozprave 18:33
Pavol ZajacKeď som si prečítal vládny program vlády Roberta Fica, musím úprimne povedať a na výbore pre verejnú správu, na prvom zasadnutí som to povedal aj pánovi...
Keď som si prečítal vládny program vlády Roberta Fica, musím úprimne povedať a na výbore pre verejnú správu, na prvom zasadnutí som to povedal aj pánovi ministrovi, že reforma verejnej správy, ktorú nazval ESO, sa mi ako jedno z mála vecí vlády Roberta Fica pozdáva. Už vtedy som ale povedal, že ho bude čakať ťažký boj s úradníkmi a úradmi, ktoré bude chcieť takto reformovať a po prezentácii na výbore pre verejnú správu, ktorú predniesol minulý týždeň - program ESO, tak k tomu, že bude musieť bojovať s tými "úradníckymi šimľami", pridávam ešte to, že bude veľmi dôležité, ako sa zvládne internetizácia spoločnosti, to znamená softvérové IT-čkové programy, ktoré vytvoria databázy a prepoja všetky úrady v republike. Ak sa mu toto podarí, tak táto reforma verejnej správy pod názvom ESO môže byť úspešná a prospešná pre túto spoločnosť. Myslím si, že aj to, že vláda pozostáva z jednej strany, veľmi výrazne môže napomôcť tomu, že ak sa premiér s ministrom vnútra rozhodnú pre to, tak sa to naozaj podarí. (Oslovenie predkladateľa zákona: Pochválil som vás, keď ste tu neboli.)
Dobre, teraz idem k samotnému návrhu zákona, ktorý máme pred sebou. Ten už tak veľmi chváliť nebudem, budem stručný, taký heslovitý. Hneď začína tento zákon tým, že zrušujú sa krajské školské úrady, stavebné, vojenské a pod. Tak hneď na začiatku treba povedať, tak ako aj predchádzajúci rečníci, že to nie je rušenie, je to presúvanie, a to už či to budeme nazývať že "škatule, škatule, hejbejte se" alebo nejako inak, ale je to o tom, ale v poriadku. Očakával som, že keď sa pristúpi ku rušeniu alebo presúvaniu alebo integrácii krajských úradov, tak som očakával, že sa posúdia kompetencie úradov, ktoré sú na VÚC-kach, samosprávnych krajoch. Naozaj vykonávajú sa tam činnosti, ktoré nie sú tie isté a kompetencie, ktoré sú aj na krajských úradoch, ale sú veľmi podobné tým, aké sú na krajských školských úradoch, a preto som si myslel, že keď sa raz budú rušiť krajské úrady, tak dôjde k nejakému zlúčeniu s tými orgánmi, ktoré sú dneska na VÚC-kach a tie sa zlúčia. Mohol by som uviesť príklady, ale pre krátkosť času tak nebudem robiť, ale, alebo predsa. Určité kompetencie sú na úrade dopravy na VÚC-ke, ďalšie kompetencie majú obvodné úrady dopravy a ďalšie kompetencie doteraz mali krajské dopravné úrady. No naozaj ten bežný občan aj ten, ktorý sa vyzná veľakrát v tom, ako naša byrokracia v štáte funguje, niekedy v tom má chaos a ja som zažil novinárov, ktorí pracujú s týmito úradmi a prišli a povedali mi, idú sa pýtať na nejakú cestu a úrad povie, ale my máme na starosti dvojky a trojky a potom idú na kraj a ten má na starosti jedničky a VÚC-karský úrad dopravy má na starosti, neberte ma doslovne, ale vlakovú dopravu napríklad. Takže som si myslel, že dôjde k takejto integrácii tých úradov, ktoré sú na krajskej úrovni a na samosprávnych krajoch.
V návrhu zákona sa hovorí, že tieto krajské úrady sa presunú pod obvodné úrady v sídle krajských miest, nebudú rozpočtové, ale preddavkové organizácie, tam ste nám sám na výbore pre verejnú správu povedali, že tam vidíte priestor na to, aby sa znížil počet pracovníkov, ktorí majú na starosti obslužné, personálne, mzdové, majetkové, možno obstarávania. Áno, tam ho vidím asi aj ja. Ale vzniknú osobitné organizačné útvary, každý z tých krajských úradov, ktorý prejde pod obvodný úrad a rozhoduje aj v druhostupňovom odvolacom konaní, musí si vytvoriť aj osobitný organizačný útvar, ktorý nebude podliehať vedúcemu pracovníkovi tohto príslušného prvostupňového oddelenia. Tam sa obávam, že pomaly budeme musieť nejakých pracovníkov prijať, ale možno mi to vyvrátite.
Organizačne budú spadať tieto obvodné úrady, tak ako aj dneska, pod ministra vnútra. Takže minister vnútra bude mať pod sebou celú štátnu správu, ale kompetenčne a vecne budú tieto jednotlivé oddelenia spadať pod ministrov, ktorí vecne budú náležať k tomu-ktorému oddeleniu. No naozaj už tu jeden predrečník spomenul, že bude to vytvárať taký tlak na úradníkov, že sa budú musieť rozhodovať, či majú počúvať nejaké vzdialené ministerstvo, alebo prednostu, ktorý rozhoduje o ich každodennom fungovaní, živote, výplatách, prémiách. Niektorí pracovníci, ktorí si spomínajú na takéto riadenie, mi o tom rozprávali, že to bolo pomerne dosť náročné, až zmätočné.
Takisto vedúceho oddelenia vymenuje prednosta obvodného úradu na návrh ministra príslušného. Ale ten prednosta obvodného úradu vždy bude spadať pod ministra vnútra, takže tá centralizácia pod ministerstvom vnútra je pomerne dosť veľká.
V tabuľke, ktorá je súčasťou dôvodovej správy, sú podrobne rozpísané personálne a aj nákladové položky, aké úspory prinesie tento konkrétny zákon, nie ten zákon, zákon, tá predstava "ESA", ktorý ste nám predstavili, ale tento konkrétny zákon. No musím povedať, že v týchto obslužných činnostiach, predpokladám, že sú to obslužné činnosti, sa usporí 199 pracovníkov na celom Slovensku. Kolega Beblavý hovoril o úspore 6 mil., ja vidím v tabuľkách a ja verím číslam, ktoré vidím pred sebou na budúci rok 3,2 mil., v ďalších rokoch 2014 a '15 3,6 mil. Túto čiastku nepovažujem pri tom, čo sa bude musieť udiať v celej republike, za nejakú markantnú a obávam sa, veľmi vážne sa obávam, aj som vám to na výbore povedal, aby úspora v jednotlivých krajských úradoch, kde sa prepustia pracovníci na obslužných činnostiach, neznamenalo to, že na ministerstve vnútra, predpokladám že tam budú tieto obslužné činnosti vykonávať, sa budú musieť prijať ďalší pracovníci. Takže či úspora 199 pracovníkov v jednotlivých krajských úradoch, či naozaj bude aj celková úspora, napr. na ministerstve vnútra. Podľa mojich informácií v Bratislave na ministerstvách a na úradoch je nedostatok pracovníkov aj ich mzdy sú na inej úrovni, vyššej ako v jednotlivých krajoch. Takže aby nakoniec úspora 199 pracovníkov v krajoch, nepriniesla nárast na ministerstve vnútra o nejaké číslo a keď si to dáme krát vyššiu mzdu, nakoniec nedosiahneme žiadnu úsporu.
Keď som už pri tom znižovaní pracovníkov na jednotlivých úradoch, tak musím povedať, z tabuľky znova prečítam - krajské stavebné úrady, počet zamestnancov úspora 44, krajské školské úrady 0, územné vojenské správy 32, obvodné úrady v jednotlivých okresoch 115 a katastrálne úrady 8. Tu by som sa rád spýtal pána ministra, keďže v tomto zákone sa hovorí aj o tom, že sa rušia rozpočtové organizácie, napr. aj krajské hasičské a záchranné plus krajské policajné riaditeľstva, akým presunom alebo aj úsporami a prepúšťaniam, povedzme to rovno, nastane na týchto útvaroch? Lebo toto v tabuľke nikde nevidím, lebo predpokladám, že keď všetky tieto organizácie sa stanú nie rozpočtovými, ale preddavkovými, tak to logicky znamená, že musí dôjsť k tomu, že tam bude menej tých, ktorí majú na starosti rozpočet, mzdy, majetok, personálne veci. Takže aj to by som rád spýtal, aká úspora nastane tam, alebo nenastane?
Pri tejto centralizácii a pri prepúšťaní, ktoré nastane aj na krajských úradoch, bolo tu už viackrát spomenuté, či nenastanú také malé politické čistky. Naozaj tu bol spomínaný bývalý vedúci úradu pre štátnu službu Ľubomír Plai, ktorý povedal, a ja sa s tým stotožňujem, že základný problém na našich úradoch sú stranícke čistky na úradoch po každých voľbách. Pevne verím, že k tomu nedôjde, že naozaj budú prepúšťaní len ľudia, ktorí tam plnia len tie obslužné činnosti, pretože z posledného obdobia našťastie nie je to pod ministerstvom vnútra tie úrady, dostávam informácie z regiónov, že k takýmto politickým čistkám dochádza. Naozaj sú prepúšťaní ľudia, ktorí majú príslušné vysokoškolské vzdelanie, pracujú na tých úradoch 20 rokov, vôbec neboli prednostami ani riaditeľmi a cez to všetko boli v poslednej dobe prepustení, samozrejme, z organizačných dôvodov, nikto to nenazve politické čistky. Takže budeme to veľmi prísne sledovať a budeme to potom náležite kontrolovať, tak ako sa na správnu opozíciu patrí. Už budem končiť pán minister.
Ešte by som sa chcel vyjadriť predsa len k tej reforme verejnej správy ESO, ktorú som na začiatku pochválil, ale veľmi, keď som pred dvoma týždňami počul na tlačovke, že sa ide ESO-m usporiť do roku 2016 700 mil. eura a obidvaja s pánom premiérom ste naozaj povedali, že sa nebudú pomaly ani prepúšťať žiadni ľudia, tak som veľmi čakal na výbore pre verejnú správu, kde sa to ide udiať. No aj na výbore pre verejnú správu ste, samozrejme, sa veľmi bránili tomu, aby ste povedali, že sa budú prepúšťať úradníci, k čomu nevyhnutne, samozrejme, dôjde. Ak to dôjde v tej oblasti, ktorú ste naznačovali na výbore tak v tom vás podporíme. Zatiaľ ešte takýto návrh na stole nie je. Ja pevne verím, že sa vám to podarí s ESO-m, ale tento návrh zákona, ktorý máme pred sebou ja osobne nepodporím. Ďakujem.
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, niekde v budove je, predpokladám, vážené kolegyne a kolegovia, chcem sa aj ja vyjadriť k tomu, čo pán minister nám predniesol, to znamená v úvode spomenul reformu verejne správy pod názvom ESO a následne k zákonu, ktorý máme pred sebou.
Keď som si prečítal vládny program vlády Roberta Fica, musím úprimne povedať a na výbore pre verejnú správu, na prvom zasadnutí som to povedal aj pánovi ministrovi, že reforma verejnej správy, ktorú nazval ESO, sa mi ako jedno z mála vecí vlády Roberta Fica pozdáva. Už vtedy som ale povedal, že ho bude čakať ťažký boj s úradníkmi a úradmi, ktoré bude chcieť takto reformovať a po prezentácii na výbore pre verejnú správu, ktorú predniesol minulý týždeň - program ESO, tak k tomu, že bude musieť bojovať s tými "úradníckymi šimľami", pridávam ešte to, že bude veľmi dôležité, ako sa zvládne internetizácia spoločnosti, to znamená softvérové IT-čkové programy, ktoré vytvoria databázy a prepoja všetky úrady v republike. Ak sa mu toto podarí, tak táto reforma verejnej správy pod názvom ESO môže byť úspešná a prospešná pre túto spoločnosť. Myslím si, že aj to, že vláda pozostáva z jednej strany, veľmi výrazne môže napomôcť tomu, že ak sa premiér s ministrom vnútra rozhodnú pre to, tak sa to naozaj podarí. (Oslovenie predkladateľa zákona: Pochválil som vás, keď ste tu neboli.)
Dobre, teraz idem k samotnému návrhu zákona, ktorý máme pred sebou. Ten už tak veľmi chváliť nebudem, budem stručný, taký heslovitý. Hneď začína tento zákon tým, že zrušujú sa krajské školské úrady, stavebné, vojenské a pod. Tak hneď na začiatku treba povedať, tak ako aj predchádzajúci rečníci, že to nie je rušenie, je to presúvanie, a to už či to budeme nazývať že "škatule, škatule, hejbejte se" alebo nejako inak, ale je to o tom, ale v poriadku. Očakával som, že keď sa pristúpi ku rušeniu alebo presúvaniu alebo integrácii krajských úradov, tak som očakával, že sa posúdia kompetencie úradov, ktoré sú na VÚC-kach, samosprávnych krajoch. Naozaj vykonávajú sa tam činnosti, ktoré nie sú tie isté a kompetencie, ktoré sú aj na krajských úradoch, ale sú veľmi podobné tým, aké sú na krajských školských úradoch, a preto som si myslel, že keď sa raz budú rušiť krajské úrady, tak dôjde k nejakému zlúčeniu s tými orgánmi, ktoré sú dneska na VÚC-kach a tie sa zlúčia. Mohol by som uviesť príklady, ale pre krátkosť času tak nebudem robiť, ale, alebo predsa. Určité kompetencie sú na úrade dopravy na VÚC-ke, ďalšie kompetencie majú obvodné úrady dopravy a ďalšie kompetencie doteraz mali krajské dopravné úrady. No naozaj ten bežný občan aj ten, ktorý sa vyzná veľakrát v tom, ako naša byrokracia v štáte funguje, niekedy v tom má chaos a ja som zažil novinárov, ktorí pracujú s týmito úradmi a prišli a povedali mi, idú sa pýtať na nejakú cestu a úrad povie, ale my máme na starosti dvojky a trojky a potom idú na kraj a ten má na starosti jedničky a VÚC-karský úrad dopravy má na starosti, neberte ma doslovne, ale vlakovú dopravu napríklad. Takže som si myslel, že dôjde k takejto integrácii tých úradov, ktoré sú na krajskej úrovni a na samosprávnych krajoch.
V návrhu zákona sa hovorí, že tieto krajské úrady sa presunú pod obvodné úrady v sídle krajských miest, nebudú rozpočtové, ale preddavkové organizácie, tam ste nám sám na výbore pre verejnú správu povedali, že tam vidíte priestor na to, aby sa znížil počet pracovníkov, ktorí majú na starosti obslužné, personálne, mzdové, majetkové, možno obstarávania. Áno, tam ho vidím asi aj ja. Ale vzniknú osobitné organizačné útvary, každý z tých krajských úradov, ktorý prejde pod obvodný úrad a rozhoduje aj v druhostupňovom odvolacom konaní, musí si vytvoriť aj osobitný organizačný útvar, ktorý nebude podliehať vedúcemu pracovníkovi tohto príslušného prvostupňového oddelenia. Tam sa obávam, že pomaly budeme musieť nejakých pracovníkov prijať, ale možno mi to vyvrátite.
Organizačne budú spadať tieto obvodné úrady, tak ako aj dneska, pod ministra vnútra. Takže minister vnútra bude mať pod sebou celú štátnu správu, ale kompetenčne a vecne budú tieto jednotlivé oddelenia spadať pod ministrov, ktorí vecne budú náležať k tomu-ktorému oddeleniu. No naozaj už tu jeden predrečník spomenul, že bude to vytvárať taký tlak na úradníkov, že sa budú musieť rozhodovať, či majú počúvať nejaké vzdialené ministerstvo, alebo prednostu, ktorý rozhoduje o ich každodennom fungovaní, živote, výplatách, prémiách. Niektorí pracovníci, ktorí si spomínajú na takéto riadenie, mi o tom rozprávali, že to bolo pomerne dosť náročné, až zmätočné.
Takisto vedúceho oddelenia vymenuje prednosta obvodného úradu na návrh ministra príslušného. Ale ten prednosta obvodného úradu vždy bude spadať pod ministra vnútra, takže tá centralizácia pod ministerstvom vnútra je pomerne dosť veľká.
V tabuľke, ktorá je súčasťou dôvodovej správy, sú podrobne rozpísané personálne a aj nákladové položky, aké úspory prinesie tento konkrétny zákon, nie ten zákon, zákon, tá predstava "ESA", ktorý ste nám predstavili, ale tento konkrétny zákon. No musím povedať, že v týchto obslužných činnostiach, predpokladám, že sú to obslužné činnosti, sa usporí 199 pracovníkov na celom Slovensku. Kolega Beblavý hovoril o úspore 6 mil., ja vidím v tabuľkách a ja verím číslam, ktoré vidím pred sebou na budúci rok 3,2 mil., v ďalších rokoch 2014 a '15 3,6 mil. Túto čiastku nepovažujem pri tom, čo sa bude musieť udiať v celej republike, za nejakú markantnú a obávam sa, veľmi vážne sa obávam, aj som vám to na výbore povedal, aby úspora v jednotlivých krajských úradoch, kde sa prepustia pracovníci na obslužných činnostiach, neznamenalo to, že na ministerstve vnútra, predpokladám že tam budú tieto obslužné činnosti vykonávať, sa budú musieť prijať ďalší pracovníci. Takže či úspora 199 pracovníkov v jednotlivých krajských úradoch, či naozaj bude aj celková úspora, napr. na ministerstve vnútra. Podľa mojich informácií v Bratislave na ministerstvách a na úradoch je nedostatok pracovníkov aj ich mzdy sú na inej úrovni, vyššej ako v jednotlivých krajoch. Takže aby nakoniec úspora 199 pracovníkov v krajoch, nepriniesla nárast na ministerstve vnútra o nejaké číslo a keď si to dáme krát vyššiu mzdu, nakoniec nedosiahneme žiadnu úsporu.
Keď som už pri tom znižovaní pracovníkov na jednotlivých úradoch, tak musím povedať, z tabuľky znova prečítam - krajské stavebné úrady, počet zamestnancov úspora 44, krajské školské úrady 0, územné vojenské správy 32, obvodné úrady v jednotlivých okresoch 115 a katastrálne úrady 8. Tu by som sa rád spýtal pána ministra, keďže v tomto zákone sa hovorí aj o tom, že sa rušia rozpočtové organizácie, napr. aj krajské hasičské a záchranné plus krajské policajné riaditeľstva, akým presunom alebo aj úsporami a prepúšťaniam, povedzme to rovno, nastane na týchto útvaroch? Lebo toto v tabuľke nikde nevidím, lebo predpokladám, že keď všetky tieto organizácie sa stanú nie rozpočtovými, ale preddavkovými, tak to logicky znamená, že musí dôjsť k tomu, že tam bude menej tých, ktorí majú na starosti rozpočet, mzdy, majetok, personálne veci. Takže aj to by som rád spýtal, aká úspora nastane tam, alebo nenastane?
Pri tejto centralizácii a pri prepúšťaní, ktoré nastane aj na krajských úradoch, bolo tu už viackrát spomenuté, či nenastanú také malé politické čistky. Naozaj tu bol spomínaný bývalý vedúci úradu pre štátnu službu Ľubomír Plai, ktorý povedal, a ja sa s tým stotožňujem, že základný problém na našich úradoch sú stranícke čistky na úradoch po každých voľbách. Pevne verím, že k tomu nedôjde, že naozaj budú prepúšťaní len ľudia, ktorí tam plnia len tie obslužné činnosti, pretože z posledného obdobia našťastie nie je to pod ministerstvom vnútra tie úrady, dostávam informácie z regiónov, že k takýmto politickým čistkám dochádza. Naozaj sú prepúšťaní ľudia, ktorí majú príslušné vysokoškolské vzdelanie, pracujú na tých úradoch 20 rokov, vôbec neboli prednostami ani riaditeľmi a cez to všetko boli v poslednej dobe prepustení, samozrejme, z organizačných dôvodov, nikto to nenazve politické čistky. Takže budeme to veľmi prísne sledovať a budeme to potom náležite kontrolovať, tak ako sa na správnu opozíciu patrí. Už budem končiť pán minister.
Ešte by som sa chcel vyjadriť predsa len k tej reforme verejnej správy ESO, ktorú som na začiatku pochválil, ale veľmi, keď som pred dvoma týždňami počul na tlačovke, že sa ide ESO-m usporiť do roku 2016 700 mil. eura a obidvaja s pánom premiérom ste naozaj povedali, že sa nebudú pomaly ani prepúšťať žiadni ľudia, tak som veľmi čakal na výbore pre verejnú správu, kde sa to ide udiať. No aj na výbore pre verejnú správu ste, samozrejme, sa veľmi bránili tomu, aby ste povedali, že sa budú prepúšťať úradníci, k čomu nevyhnutne, samozrejme, dôjde. Ak to dôjde v tej oblasti, ktorú ste naznačovali na výbore tak v tom vás podporíme. Zatiaľ ešte takýto návrh na stole nie je. Ja pevne verím, že sa vám to podarí s ESO-m, ale tento návrh zákona, ktorý máme pred sebou ja osobne nepodporím. Ďakujem.
Neautorizovaný
18:47
Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:47
Štefan KuffaJa som si poznačil, pán minister, tiež tú poznámku, že do konca roka 2016, že usporíte 700 miliónov eur. Aj ja sa na to budem pozerať a budem to sledovať, či naozaj touto reformou sa dosiahne táto úspora tak, ako ste to sľúbili, mám to poznačené a pamäť má celkom ako solídnu.
A ešte tak okrajovo na kolegu tuná ako spomínal to Hlinove srdce, tak tú reformu, aby ste pán minister nerobili s hlineným srdcom, ale s takým skutočným srdcom, aby ste naozaj sa zasadili o dobro veci, aby naozaj tá reforma štátnej správy priniesla aj patričný osoh. Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
12.9.2012 o 18:47 hod.
PhDr.
Štefan Kuffa
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Prajem dobrý podvečer vážený pán minister, vážená pani predsedajúca, milí kolegovia, ktorí ste tu vydržali do večera. Ja len v krátkosti by som chcel ako reagovať na predrečníka kolegu, naozaj aby v tých reformách štátnej správy neboli, tak ako to spomínal, zakrývané alebo skrývate nejaké tie politické čistky, ktoré naozaj sprevádzané sú pri každej vláde, či je to ľavicová, alebo pravicová. Myslím si, že z dlhodobého hľadiska je to veľmi na škodu vecí, lebo veľakrát zo štátnej správy práve odchádzajú odborníci. Aj tí, ktorí nakoniec nie sú vyhodení, ale v takom strese a napätí, v ktorom ako dlhodobo ako pracujú, tak jednoducho to vzdajú a hľadajú si iné zamestnanie v iných firmách.
Ja som si poznačil, pán minister, tiež tú poznámku, že do konca roka 2016, že usporíte 700 miliónov eur. Aj ja sa na to budem pozerať a budem to sledovať, či naozaj touto reformou sa dosiahne táto úspora tak, ako ste to sľúbili, mám to poznačené a pamäť má celkom ako solídnu.
A ešte tak okrajovo na kolegu tuná ako spomínal to Hlinove srdce, tak tú reformu, aby ste pán minister nerobili s hlineným srdcom, ale s takým skutočným srdcom, aby ste naozaj sa zasadili o dobro veci, aby naozaj tá reforma štátnej správy priniesla aj patričný osoh. Ďakujem.
Neautorizovaný
18:49
Vystúpenie v rozprave 18:49
Martin FeckoSamozrejme, že znovu nechcem sa dožiť aj po tej reorganizácii, ktorá bude, že sa postaví a povie: "Ja som zákon, hej." Alebo to, to je koniec sveta, ja hovorím, v štátnej správe keď takto sa postaví k tomu v súčasnosti pod rôznymi sofistikovanými, samozrejme, sa tie čistky, samozrejme, budú diať, no dúfam, že nie, ale tá definitíva s ktorou mnohí zamestnanci išli do výberových konaní, to ja som mohol zažiť, že verili, že niečo by tu mohlo byť a teraz hovorím, nehovorím o poslednom polroku ani dvoch rokoch, hovorím od roku '91, lebo odvtedy som pracovníkom pozemkového úradu, takže myslím si, že aj tú piku som prežil, a tak ako nám sľubovali, že čo všetko bude, ako budeme rásť, ako bude, budeme, by som povedal, že zabezpečený tým, že tomuto štátu dávame ten náš, naše najlepšie roky alebo nášho života, tak žiaľ v mnohých prípadoch už ťaháme niektorí na päťdesiatku-šesťdesiatku a neni, neni, štátny zamestnanec neni docenený, a to sa mi nepáči. Žiaľ, musím povedať aj to, že je tu rozdiel medzi regiónmi a tá istá práca v bratislavskom kraji a v prešovskom kraji je odlišne hodnotená, toho istého úradníka, nehnevajte sa, to je anomália, ktorú ja nemôžem brať, akože to je normalita a tým pádom štát stráca na tom svojom kredite, že áno ja som ten úradník. Vyzerá, že v poslednej dobe, keď sme to decentralizovali, tak, resp. rozdelili kompetencie, verejná správa nás predbehla aj platovo. A myslím si, že úradník, ktorý háji štát, ktorý chodí na súdy a vie sa postaviť, tak myslím, že je to vhodné, aby bol aj patrične ocenený. A získať, teraz hovorím o pozemkových úradoch, právnika na pozemkovom úrade za daný plat, je modré z neba. Poviem otvorene, takže ja sa veľmi skláňam pred mojimi kolegami, ktorý za súčasných podmienok v cene 400 až 600 eur platu v hrubom je ochotný ísť na súdy a hájiť štát. V ťažkých prípadoch. Musím povedať, že keď niekto povie pozemková agenda je: "Lusknem a mám", nie je pravda vážení, preberte sa z toho šoku, pozemková agenda, tvrdím, že je jedna z najťažších agend, ktoré tu máme a pokiaľ nebude grunt na Slovensku, stále sa opakujem, nebude vysporiadaný, nebudeme vedieť, koľko tu máme pozemkov, vlastníkov, nemáme nič. Môžme tu robiť investície a zase je všetko možné. Teraz narážam na pána kolegu Beblavého, hoci tu teraz neni, ale dúfam, že ma možno, že si niekde pustí, keď povedal, že na pozemkových krajských úradoch sú iba pozemkové úpravy, chvalabohu, keby to takto tu bolo, to by som bol tak rád, pretože to bol ten vrchol tých zákonov, ktoré sa prijímali, a začínali sme s inštitúciami, ktoré do dneska, jak som už spomínal, nemáme poriešené. Aj krajské úrady sú tam v niektorých prípadoch odvolacie orgány, to znamená roboty do bludu. Bratislavský pozemkový úrad obvodný má 3200 žiadostí nevybavených, veď je to na hlavu po 20 rokoch. To znamená, že keď toto by sa prepáslo, keby sa mal k tomu aj rozhodovať v niektorých aj prípadoch, poviem, krajský úrad, tak to je roboty do bludu, hej. Už nehovorím o spolupráci medzi orgánmi. Prečo sa to nerieši? Lebo kataster nedá identifikáciu pozemkovému úradu! Štátna správa nedá štátnej správe! No toto, čo je to za schizofrénia? Doslova takto. A teraz zistíme, že tam postavili garáže, bytovky, cesty a ten úradník ma rozhodnúť že vrátiť pozemok vlastníkom lebo v roku '92 tam bola roľa alebo pasienok. "Tak, pán úradník, čo spravíš?", pýta sa Fecko Martin, poslanec Obyčajných ľudí a nezávislých osobnosti. A tu začíname dostávať sa do stretu - telefonát z úradu vlády, telefonát z ministerstva, telefonát neviem skade, musím povedať, zažil som to aj ja za mojej pôsobnosti ako odvolacieho orgánu. A ja hovorím: "Máte smolu, tak ma vyhoďte, ja sa budem súdiť s celým štátom." Lebo neni o tom a keď niekto povie, že ja tam musím mať toho politického nominanta v tom úrade, sa pýtam: "Zákon pre politického nominanta je iný ako pre nepolitického?" Výkon úradníka štátnej správy podľa tohto zákona, keď je tam politický nominant, je, má mať vyššiu váhu, nižšiu váhu ako obyčajného z výberového konania vzišlého úradníka štátneho? Však to je na hlavu a, žiaľ, musím povedať takto, že aj teraz som riešil pred dvoma týždňami záhradkársku osadu jednu a viete, čo mi povedali? Si predstavte, bol vedúci tohto úradu náš člen osady a nebol v stave pred ich referenta. Ja hovorím: "A vy si myslíte, že to tak funguje u každého?" No takže berte takto, že toto keď má byť ako štátny úradník, tak nehnevajte sa, nie! Dúfam, že táto reforma, ktorú predkladáte bude trošku o inom.
Ďalej audit, jednoznačne audit musí tam byť a taký, jak by som povedal, že ministerstvo bude robiť, ale nie nejaký "nad" orgán, ktorý povie, že tento úrad, nehnevajte sa, zlúčiť, tento tak, tento tak a toto by som tiež apeloval, aby to išlo nejak do hry.
Ďalej, samozrejme, vítam to, že nebudeme mať mnoho dislokovaných rôznych pracovísk štátnej správy, a musím povedať, že aj veľa, neviem, prečo sa neurobilo napríklad, to by som teda rád videl, nejaké zhodnotenie, prečo sme išli štátni zamestnanci do nájmu, do priestoru, do rôznych súkromných budov a priestorov, kde fakticky štát platí, a iné budovy štátne chátrajú v tom meste, však je to na hlavu, hej. Už nehovorím o nejakých, ja neviem, kasárňach a všetko možnom, kde sú proste kvantum budov, choďte sa pozrieť, čo tam teraz je, bezdomovci a čvarga kadejaká, s prepáčením. Takže asi tak. Takže aj toto beriem, že by to malo byť. Samozrejme, že ľudia nevedia, kde nás nájsť. Máte pravdu, v mnohých prípadoch ani možno že ten konkrétny pracovník nevie na koho sa má obrátiť ten občan, ale budiž, to už je len o jednotlivých ľuďoch.
Čo sa týka konkrétneho tohto zákona, lebo trošku som možno že tak zoširoka to vzal, pán minister, sa nehnevajte, ale je to asi moja nejaká rétorika tu za týmto pultom, ale zvykám si, lebo nie som tu 10 rokov ani 20. Na jednej strane by som povedal, že nie som rád, že krajský pozemkový úrad rušíme, na druhej strane hovorím dobre, že kompetencia ostáva, ľudia by mali ostať podľa všetkého, jak som si to bol v stave prečítať, takže dúfam, že bude to funkčné, aj hoci pod inou hlavičkou. Ale to metodické riadenie, lebo som to zažil, metodické riadenie z ministerstva pôdohospodárstva a financie z ministerstva vnútra, neboli, musím povedať, že boli dosť také akože krkolomné a v mnohých prípadoch sme mali veľké bolenie hlavy, že kde vlastne je ten šéf, ktorý povie, že tak, alebo tak. Takže toto, myslím, že tak dosť treba poctivo a svedomito prejsť, akým spôsobom by to mohlo byť. Takže asi tak.
Dobre, aby som to zbytočne nejako nenaťahoval, takže držím palce, aby sme tú štátu správu urobili tak, ako ste to dali do toho názvu, je to iba ten predskokan, tento zákon, takže myslím si, pokiaľ to bude zachované v plnej funkčnosti a v plnej, by som povedal, že ústretovosti pre občanov, aby mali zľahčený život s tými štátnymi úradníkmi, tak budem rád. Toľko je to z mojej strany. Ďakujem pekne.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Pán minister, pán spravodajca, kolegyne, kolegyňa a kolegovia, dovoľte, aby som sa aj trošku zapojil do rozpravy k tomuto zákonu. Samozrejme, efektívna, spoľahlivá, otvorená štátna správa, super. Hovorím super, po tom prahne, myslím, že náš občan už od roku '89, aby to takto fungovalo, len zatiaľ je to iba názov. To znamená, že je pred nami veľa roboty, ja som všetkými desiatimi, aby sme sa do toho, vyhrnuli si rukávy a išli. Hovorí sa 700 miliónov veľmi, ako by som povedal, tak je to že ušľachtilé a progresívne, keď to sa ušetrí tak klobúk dolu. Povedali ste, pán minister, že nebudete to o znižovaní výkonnosti, to ma veľmi teší, lebo tie úrady, ktoré momentálne sa v predkladanom vládnom návrhu zákona vyskytujú, je vlastne o tom odvolacom konaní. To znamená, to, čo sme vlastne vzali súdom a ministerstvám, tak to mali krajské úrady v mnohých prípadoch, takže dúfam, že to zníženie výkonnosti bude úplné a musím trošku s vami nesúhlasiť, keď ste povedali, že chrliť budú fabriky na chrlenie rozhodnutí ja to doplním, že musia to byť fabriky, áno, beriem, dobre, aby tam ten výkon bol, ale musia to byť rozhodnutia, ktoré budú obhájiteľné aj v Strassburgu, pokiaľ sa ten občan rozhodne, že bude žalovať našu republiku. Tak vtedy beriem, áno, to je výkonná štátna správa, ktorá funguje, a mala by ísť, pretože tam prehrávame súdy a potom platíme penále, pokuty a neviem všetko možné a ide to z našich peňazí. Takže, áno, beriem, pokiaľ takéto budú. Stopercentne súhlasím s pánom kolegom Mičovským, ktorý povedal, že chýba nám tá definitíva, to je 100 %, pretože musím povedať, na trovy štátu vyškolíme ľudí a oni keď nadobudnú 3, 4, 5, 7 rokov, zistí, že jeho plat je o ničom, opúšťa štátnu správu a ide do súkromných a iných sfér. To znamená, to je, u mňa to je plytvanie štátnymi peniazmi, nehnevajte sa. Pokiaľ by videl, že áno rastiem, som tam, som odborník, super, tento predkladaný návrh zákona sa týka špecializovaných štátnych správ. Špecializovaných - už ten názov hovorí o niečom, že to nemôže človek, ktorý čaká - 300 ľudí na ulici za dverami, nie to je špecialista. A ja ako momentálne uvoľnený pracovník krajského pozemkového úradu z Prešova na výkon funkcie mandátu poslanca, musím sto percent povedať, že nemal som menej v roku ako 200 podaní, ktoré som musel vyriešiť, najviac som mal 320, rok čo rok. A už nehovorím o takých, kde bolo, niečo prišlo a treba okamžite, to som ani nepočítal, lebo to bolo akože, trebalo pomôcť kolegom, tak sme to riešili ako spoločne, dobre, O.K. Takže beriem to takto, že za opodstatnenosť štátnej správy krajských, by som povedal, úrovní tu bola stopercentne, a myslím si, že a budem stále brať za slovo pani vašu kolegyňu, pani Košútovú, ktorá je to o ľuďoch, no jasne, celý život je ľuďoch, však predsa hovoríme o tomto a o ľuďoch, ktorí sa tu postavili na tú štátnu správu, a ja som sa tu, ale budem to opakovať, pretože je to o tej zodpovednosti, či to vie zvládnuť, alebo nevie, keď je postavený na tú roveň, kde je postavený.
Samozrejme, že znovu nechcem sa dožiť aj po tej reorganizácii, ktorá bude, že sa postaví a povie: "Ja som zákon, hej." Alebo to, to je koniec sveta, ja hovorím, v štátnej správe keď takto sa postaví k tomu v súčasnosti pod rôznymi sofistikovanými, samozrejme, sa tie čistky, samozrejme, budú diať, no dúfam, že nie, ale tá definitíva s ktorou mnohí zamestnanci išli do výberových konaní, to ja som mohol zažiť, že verili, že niečo by tu mohlo byť a teraz hovorím, nehovorím o poslednom polroku ani dvoch rokoch, hovorím od roku '91, lebo odvtedy som pracovníkom pozemkového úradu, takže myslím si, že aj tú piku som prežil, a tak ako nám sľubovali, že čo všetko bude, ako budeme rásť, ako bude, budeme, by som povedal, že zabezpečený tým, že tomuto štátu dávame ten náš, naše najlepšie roky alebo nášho života, tak žiaľ v mnohých prípadoch už ťaháme niektorí na päťdesiatku-šesťdesiatku a neni, neni, štátny zamestnanec neni docenený, a to sa mi nepáči. Žiaľ, musím povedať aj to, že je tu rozdiel medzi regiónmi a tá istá práca v bratislavskom kraji a v prešovskom kraji je odlišne hodnotená, toho istého úradníka, nehnevajte sa, to je anomália, ktorú ja nemôžem brať, akože to je normalita a tým pádom štát stráca na tom svojom kredite, že áno ja som ten úradník. Vyzerá, že v poslednej dobe, keď sme to decentralizovali, tak, resp. rozdelili kompetencie, verejná správa nás predbehla aj platovo. A myslím si, že úradník, ktorý háji štát, ktorý chodí na súdy a vie sa postaviť, tak myslím, že je to vhodné, aby bol aj patrične ocenený. A získať, teraz hovorím o pozemkových úradoch, právnika na pozemkovom úrade za daný plat, je modré z neba. Poviem otvorene, takže ja sa veľmi skláňam pred mojimi kolegami, ktorý za súčasných podmienok v cene 400 až 600 eur platu v hrubom je ochotný ísť na súdy a hájiť štát. V ťažkých prípadoch. Musím povedať, že keď niekto povie pozemková agenda je: "Lusknem a mám", nie je pravda vážení, preberte sa z toho šoku, pozemková agenda, tvrdím, že je jedna z najťažších agend, ktoré tu máme a pokiaľ nebude grunt na Slovensku, stále sa opakujem, nebude vysporiadaný, nebudeme vedieť, koľko tu máme pozemkov, vlastníkov, nemáme nič. Môžme tu robiť investície a zase je všetko možné. Teraz narážam na pána kolegu Beblavého, hoci tu teraz neni, ale dúfam, že ma možno, že si niekde pustí, keď povedal, že na pozemkových krajských úradoch sú iba pozemkové úpravy, chvalabohu, keby to takto tu bolo, to by som bol tak rád, pretože to bol ten vrchol tých zákonov, ktoré sa prijímali, a začínali sme s inštitúciami, ktoré do dneska, jak som už spomínal, nemáme poriešené. Aj krajské úrady sú tam v niektorých prípadoch odvolacie orgány, to znamená roboty do bludu. Bratislavský pozemkový úrad obvodný má 3200 žiadostí nevybavených, veď je to na hlavu po 20 rokoch. To znamená, že keď toto by sa prepáslo, keby sa mal k tomu aj rozhodovať v niektorých aj prípadoch, poviem, krajský úrad, tak to je roboty do bludu, hej. Už nehovorím o spolupráci medzi orgánmi. Prečo sa to nerieši? Lebo kataster nedá identifikáciu pozemkovému úradu! Štátna správa nedá štátnej správe! No toto, čo je to za schizofrénia? Doslova takto. A teraz zistíme, že tam postavili garáže, bytovky, cesty a ten úradník ma rozhodnúť že vrátiť pozemok vlastníkom lebo v roku '92 tam bola roľa alebo pasienok. "Tak, pán úradník, čo spravíš?", pýta sa Fecko Martin, poslanec Obyčajných ľudí a nezávislých osobnosti. A tu začíname dostávať sa do stretu - telefonát z úradu vlády, telefonát z ministerstva, telefonát neviem skade, musím povedať, zažil som to aj ja za mojej pôsobnosti ako odvolacieho orgánu. A ja hovorím: "Máte smolu, tak ma vyhoďte, ja sa budem súdiť s celým štátom." Lebo neni o tom a keď niekto povie, že ja tam musím mať toho politického nominanta v tom úrade, sa pýtam: "Zákon pre politického nominanta je iný ako pre nepolitického?" Výkon úradníka štátnej správy podľa tohto zákona, keď je tam politický nominant, je, má mať vyššiu váhu, nižšiu váhu ako obyčajného z výberového konania vzišlého úradníka štátneho? Však to je na hlavu a, žiaľ, musím povedať takto, že aj teraz som riešil pred dvoma týždňami záhradkársku osadu jednu a viete, čo mi povedali? Si predstavte, bol vedúci tohto úradu náš člen osady a nebol v stave pred ich referenta. Ja hovorím: "A vy si myslíte, že to tak funguje u každého?" No takže berte takto, že toto keď má byť ako štátny úradník, tak nehnevajte sa, nie! Dúfam, že táto reforma, ktorú predkladáte bude trošku o inom.
Ďalej audit, jednoznačne audit musí tam byť a taký, jak by som povedal, že ministerstvo bude robiť, ale nie nejaký "nad" orgán, ktorý povie, že tento úrad, nehnevajte sa, zlúčiť, tento tak, tento tak a toto by som tiež apeloval, aby to išlo nejak do hry.
Ďalej, samozrejme, vítam to, že nebudeme mať mnoho dislokovaných rôznych pracovísk štátnej správy, a musím povedať, že aj veľa, neviem, prečo sa neurobilo napríklad, to by som teda rád videl, nejaké zhodnotenie, prečo sme išli štátni zamestnanci do nájmu, do priestoru, do rôznych súkromných budov a priestorov, kde fakticky štát platí, a iné budovy štátne chátrajú v tom meste, však je to na hlavu, hej. Už nehovorím o nejakých, ja neviem, kasárňach a všetko možnom, kde sú proste kvantum budov, choďte sa pozrieť, čo tam teraz je, bezdomovci a čvarga kadejaká, s prepáčením. Takže asi tak. Takže aj toto beriem, že by to malo byť. Samozrejme, že ľudia nevedia, kde nás nájsť. Máte pravdu, v mnohých prípadoch ani možno že ten konkrétny pracovník nevie na koho sa má obrátiť ten občan, ale budiž, to už je len o jednotlivých ľuďoch.
Čo sa týka konkrétneho tohto zákona, lebo trošku som možno že tak zoširoka to vzal, pán minister, sa nehnevajte, ale je to asi moja nejaká rétorika tu za týmto pultom, ale zvykám si, lebo nie som tu 10 rokov ani 20. Na jednej strane by som povedal, že nie som rád, že krajský pozemkový úrad rušíme, na druhej strane hovorím dobre, že kompetencia ostáva, ľudia by mali ostať podľa všetkého, jak som si to bol v stave prečítať, takže dúfam, že bude to funkčné, aj hoci pod inou hlavičkou. Ale to metodické riadenie, lebo som to zažil, metodické riadenie z ministerstva pôdohospodárstva a financie z ministerstva vnútra, neboli, musím povedať, že boli dosť také akože krkolomné a v mnohých prípadoch sme mali veľké bolenie hlavy, že kde vlastne je ten šéf, ktorý povie, že tak, alebo tak. Takže toto, myslím, že tak dosť treba poctivo a svedomito prejsť, akým spôsobom by to mohlo byť. Takže asi tak.
Dobre, aby som to zbytočne nejako nenaťahoval, takže držím palce, aby sme tú štátu správu urobili tak, ako ste to dali do toho názvu, je to iba ten predskokan, tento zákon, takže myslím si, pokiaľ to bude zachované v plnej funkčnosti a v plnej, by som povedal, že ústretovosti pre občanov, aby mali zľahčený život s tými štátnymi úradníkmi, tak budem rád. Toľko je to z mojej strany. Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
19:00
Vystúpenie v rozprave 19:00
Igor HraškoKeďže dosť sledujem aj vo výbore reformu verejnej správy, veľa kolegov sa tu vyjadrilo o tom, že či áno, či sa ušetrí, koľko sa ušetrí, či sa má ušetriť. Premýšľal...
Keďže dosť sledujem aj vo výbore reformu verejnej správy, veľa kolegov sa tu vyjadrilo o tom, že či áno, či sa ušetrí, koľko sa ušetrí, či sa má ušetriť. Premýšľal som nad tými slovami, či sa dá teda veriť v tomto ohľade krokom vlády a ministerstva pri reforme verejnej správy, ale stačí sa nám zamyslieť nad súvislosťami. Vláda potrebuje konsolidovať a dodržať teda fiškálnu zmluvu a znížiť deficit, takže ja verím, že oni potrebujú skutočne tie milióny zohnať, takže v tomto ohľade reforma verenej správy môže naozaj veľmi pomôcť. Keďže sme to mali niekoľkokrát predstavené, tú reformu, a teda aj na výbore a dlho sme o nej debatovali, vyvstali tam, samozrejme, ešte niektoré detaily, ktoré sa budú musieť dotiahnuť, a okrem toho tento zákon je ešte len v prvom čítaní a verím v to, že aj v súčasnosti sa už pripravujú ďalšie veci aj do tohto zákona, prípadne už pripravujú sa ďalšie, keďže toto je taký ten predskokan. To znamená, že verím, že aj teda v rámci tejto reformy k týmto krokom príde veľmi rýchlo. Preto sa aj vlastne medzirezortné pripomienkovanie, ktoré bolo k tomuto zákonu, zúžilo na 7 dní, čo sme aj trošku kritizovali, ale je tam, samozrejme, opodstatnený ten krok, keďže hovoríme, že sa naozaj sa musia veci stihnúť, tak aby sa naštartovali od začiatku budúceho roka.
Čo sa týka toho prepúšťania tam bolo spomenuté, že sa má prepustiť nejakých 199 pracovníkov. To vlastne sú tí, ktorí budú z tých krajských štruktúr. Ale je tuná ešte možno taká otázka. Máme tu vlastne 613 úradov miestnej štátnej správy, ktoré sa tiež budú istým spôsobom upraviť, takže možno tam ešte vyskočí nejaké číselko. Je to taká potmehúdska otázka, ale však na to si počkáme, to bude vlastne až v tých ďalších krokoch.
Čo sa týka toho auditu kompetencií, uzhodli sme sa na tom aj vo výbore, že ten audit sa bude musieť pravdepodobne uskutočniť, pretože z toho môžu vyplývať ďalšie úspory a, samozrejme, aj tie kompetencie, ktoré majú byť rozdelené skutočne efektívnym spôsobom, aby sa nestávalo to, že naozaj dvakrát rozhoduje niekto o tom istom. Audit nemusí riešiť niekto zvonku, pretože napríklad už pri zisťovaní skutkového stavu súčasných úradov, na základe ktorého vzišla táto požiadavka alebo potreba zlučovania úradov na okresnej úrovni na jednotlivé budovy, viem, že to robilo ministerstvo, a dôležité je nedať si do toho kecať, ako sa hovorí. To znamená, že ono sa to dotýka totižto veľa úradníkov, veľa úradov. A keď si každý k tomu povie svoju pripomienku, tak sa potom vlastne nič nedosiahne. To znamená, že niekto si musí dupnúť a povedať, že bude to takto jednoducho, takto nám to prinesie určitý pozitívny efekt a jednoducho takto to bude. Samozrejme, ako sme avizovali, budeme ako opozícia sledovať tie kroky a keďže pán minister prisľúbil skutočne, že budú dávať odpočty, tak budeme ich naozaj sledovať. Ja verím v to, že teda oni budú musieť tie peniaze ušetriť, lebo ich potrebujú. Takže potom budeme hodnotiť. Takže ja prajem, aby sa to teda naozaj podarilo. Tento zákon je takým prvým krokom. Určite tam treba vychytať ešte nejaké muchy, ale myslím si, že sa to podarí a že pokiaľ budeme do toho konštruktívne zasahovať, takže budú akceptované aj naše nejaké konštruktívne pripomienky. Takže ďakujem pekne.
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážený pán podpredseda vlády, pán minister a ostatní kolegovia, ktorí tu ešte sú. Milí poslucháči, pozerači, čo pozeráte na internete, ja budem len veľmi krátky, keďže už je jednak aj nedostatok času už v podstate sme mali končiť rokovanie.
Keďže dosť sledujem aj vo výbore reformu verejnej správy, veľa kolegov sa tu vyjadrilo o tom, že či áno, či sa ušetrí, koľko sa ušetrí, či sa má ušetriť. Premýšľal som nad tými slovami, či sa dá teda veriť v tomto ohľade krokom vlády a ministerstva pri reforme verejnej správy, ale stačí sa nám zamyslieť nad súvislosťami. Vláda potrebuje konsolidovať a dodržať teda fiškálnu zmluvu a znížiť deficit, takže ja verím, že oni potrebujú skutočne tie milióny zohnať, takže v tomto ohľade reforma verenej správy môže naozaj veľmi pomôcť. Keďže sme to mali niekoľkokrát predstavené, tú reformu, a teda aj na výbore a dlho sme o nej debatovali, vyvstali tam, samozrejme, ešte niektoré detaily, ktoré sa budú musieť dotiahnuť, a okrem toho tento zákon je ešte len v prvom čítaní a verím v to, že aj v súčasnosti sa už pripravujú ďalšie veci aj do tohto zákona, prípadne už pripravujú sa ďalšie, keďže toto je taký ten predskokan. To znamená, že verím, že aj teda v rámci tejto reformy k týmto krokom príde veľmi rýchlo. Preto sa aj vlastne medzirezortné pripomienkovanie, ktoré bolo k tomuto zákonu, zúžilo na 7 dní, čo sme aj trošku kritizovali, ale je tam, samozrejme, opodstatnený ten krok, keďže hovoríme, že sa naozaj sa musia veci stihnúť, tak aby sa naštartovali od začiatku budúceho roka.
Čo sa týka toho prepúšťania tam bolo spomenuté, že sa má prepustiť nejakých 199 pracovníkov. To vlastne sú tí, ktorí budú z tých krajských štruktúr. Ale je tuná ešte možno taká otázka. Máme tu vlastne 613 úradov miestnej štátnej správy, ktoré sa tiež budú istým spôsobom upraviť, takže možno tam ešte vyskočí nejaké číselko. Je to taká potmehúdska otázka, ale však na to si počkáme, to bude vlastne až v tých ďalších krokoch.
Čo sa týka toho auditu kompetencií, uzhodli sme sa na tom aj vo výbore, že ten audit sa bude musieť pravdepodobne uskutočniť, pretože z toho môžu vyplývať ďalšie úspory a, samozrejme, aj tie kompetencie, ktoré majú byť rozdelené skutočne efektívnym spôsobom, aby sa nestávalo to, že naozaj dvakrát rozhoduje niekto o tom istom. Audit nemusí riešiť niekto zvonku, pretože napríklad už pri zisťovaní skutkového stavu súčasných úradov, na základe ktorého vzišla táto požiadavka alebo potreba zlučovania úradov na okresnej úrovni na jednotlivé budovy, viem, že to robilo ministerstvo, a dôležité je nedať si do toho kecať, ako sa hovorí. To znamená, že ono sa to dotýka totižto veľa úradníkov, veľa úradov. A keď si každý k tomu povie svoju pripomienku, tak sa potom vlastne nič nedosiahne. To znamená, že niekto si musí dupnúť a povedať, že bude to takto jednoducho, takto nám to prinesie určitý pozitívny efekt a jednoducho takto to bude. Samozrejme, ako sme avizovali, budeme ako opozícia sledovať tie kroky a keďže pán minister prisľúbil skutočne, že budú dávať odpočty, tak budeme ich naozaj sledovať. Ja verím v to, že teda oni budú musieť tie peniaze ušetriť, lebo ich potrebujú. Takže potom budeme hodnotiť. Takže ja prajem, aby sa to teda naozaj podarilo. Tento zákon je takým prvým krokom. Určite tam treba vychytať ešte nejaké muchy, ale myslím si, že sa to podarí a že pokiaľ budeme do toho konštruktívne zasahovať, takže budú akceptované aj naše nejaké konštruktívne pripomienky. Takže ďakujem pekne.
Neautorizovaný