8. schôdza

16.10.2012 - 7.11.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

17.10.2012 o 18:50 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:29

Rastislav Čepák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 473/2005 Z. z. o poskytovaní služieb v oblasti súkromnej bezpečnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti uvedené v § 67 a § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa, ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku o tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 28. septembra 2012 č. 210 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske náležitosti, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť.
Odporúčam, aby výbory predmetný návrh vládny návrh zákona prerokovali v lehote do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní. Pani predsedajúca, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

17.10.2012 o 18:29 hod.

Bc.

Rastislav Čepák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:31

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedníčka, vážené dámy poslankyne, páni poslanci, o tomto návrhu zákona sme hovorili už viackrát a pomerne dlho, je to vlastne len teda prvý štartový a prípravný mechanizmus k tomu, aby sme mohli vlastne spustiť zásadné šetrenie v oblasti štátnej správy, a ide predovšetkým o to, aby bola možnosť centralizácie niektorých nákladov, ktoré pri malých objemoch, ktoré si objednávajú jednotlivé malé organizácie, samozrejme, majú dramaticky vyššie ceny, ako keď objednáva veľký odberateľ, čo by malo za cieľ do konca roku 2016 ušetriť 700 miliónov eur. V tomto prípade ide o zlučovanie, prvú časť a prípravu vlastne na integráciu jednotlivých obvodných úradov v okrese a v tomto prípade vlastne je to likvidácia osobitnej alebo teda špecializovanej štátnej správy na úrovni krajov tak, aby sme mohli potom v ďalšom roku pokračovať s prípravou a celkovou integráciou jednotlivých úradov.
Vo všetkých prípadoch odborných úradov ostáva zachované priame riadenie príslušnými rezortmi a v prípade ministerstva vnútra ostáva iba funkcia v podstate logisticko-ekonomická, ktorá zabezpečuje samotnú funkcionalitu a riadenie nielen metodické, riadenie, kontrola, metodické riadenie, dokonca financovanie, grantové systémy, všetky veci v podstate ostávajú v pôvodných ministerstvách, ktoré aj v budúcnosti budú šéfov týchto odborov menovať, pričom šéfovia týchto odborov budú vlastne mať vlastné rozhodovacie právomoci, budú vlastnými podpismi vydávať rozhodnutia, čiže nebude prednosta podpisovať prvostupňové rozhodnutia, ale ten príslušný šéf odboru príslušnej špecializovanej štátnej správy, ktorá bude súčasťou vlastne veľkého obvodného úradu a bude mať k dispozícii prakticky tie isté možnosti v rámci rozhodovania, ako mal aj doteraz. Ide naozaj predovšetkým o zlúčenie tej logistickej časti, to znamená personalistika, účtovníctvo, mzdy a všetky veci, ktoré nám vlastne robia základné náklady a prevádzkové náklady jednotlivých úradov. Veľmi pekne ďakujem za podporu.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

17.10.2012 o 18:31 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:34

Milan Panáček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy, páni, Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 185 z 13. septembra 2012 pridelila vládny návrh zákona o niektorých opatreniach v miestnej štátnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 184) na prerokovanie týmto výborom: Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj, Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládeže a šport.
Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku v znení neskorších predpisov.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 93 z 9. októbra 2012 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 84 z 11. októbra 2012 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 74 z 9. októbra 2012 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 43 z 10. októbra 2012 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 34 z 11. októbra 2012 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť uznesením č. 35 z 2. októbra 2012 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport uznesením č. 36 z 12. októbra 2012 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
Z uznesení výborov Národnej rady uvedených pod bodom III správy vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú uvedené v bodoch 1 až 17, ktoré nebudem čítať, máte spoločnú správu pred sebou.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto:
a) hlasovať spoločne o bodoch 1 až 7 a bodoch 10 až 17 s odporúčaním gestorského výboru schváliť,
b) hlasovať o bodoch 8 a 9 s odporúčaním gestorského výboru neschváliť,
Gestorský výbor odporúča Národnej rade vládny návrh zákona o niektorých opatreniach v miestnej štátnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov (tlač 184) v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v spoločnej správe a prednesených v rozprave schváliť.
Spoločná správa výborov bola schválená v druhom čítaní uznesením gestorského výboru č. 44 zo 16. októbra 2012. Výbor ma za spoločného spravodajcu výborov súčasne poveril predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky a navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy a hlasovať o predmetnom vládnom návrhu zákona ihneď po ukončení rozpravy k nemu, zároveň po skončení druhého čítania pristúpiť ihneď k tretiemu čítaniu v zmysle zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky. Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

17.10.2012 o 18:34 hod.

Ing.

Milan Panáček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:40

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, ako pán minister si to viete zariadiť, že keď tento zákon príde na rokovanie, tak je 18.40 hod., aj pred mesiacom to tak bolo, dobre, je nás tu trošku viacej ako minule.
Pán minister, pokúsim sa byť stručnejší ako pred mesiacom a povedať iba tie hlavné veci. Veľmi dobre viete, že reformu verejnej správy ja osobne, ale i ďalší poslanci z klubu KDH podporujeme. Naozaj, keď pôjdete do tej skutočnej reformy, to znamená 88-tisíc úradníkov alebo štátnych zamestnancov, ktorých štát dneska má na ministerstvách a miestnej štátnej správe ,sám ste povedali pracuje 30-35, 35-tisíc aj s ministerstvami. Ak pôjdete do rušenia pridružených a podriadených organizácií na ministerstvách ústavov, kde robí 50-tisíc ľudí a tam usporíte financie, tak to budeme podporovať. Pripadá mi to ako v tom filme, myslím, Pelíšky alebo Pupendo, keď za starého režimu ich volali k voľbám: "Poďte voliť," a oni povedali: "Prídeme, až keď budú voľby, až keď bude možnosť voľby." Tak aj my podporíme reformu verejnej správy, ak bude reformou verejnej správy.
Mimochodom, keď hovoríme o reforme verejnej správy, na budúci rok ste nám prezentovali na výbore pre verejnú správu, že sa usporí v štátnom rozpočte 50 mil. eur. V návrhu štátneho rozpočtu som nič také nevidel, na výbore nám bolo povedané, že to je tá úspora na mzdách zamestnancov mínus 5 %, ale keď ste nám prezentovali ESO reformu verejnej správy, tak to trošku inak bolo vysvetľované, že tá úspora bude vyzerať trošku inak, že sa pôjde do rušenia tých pridružených, podriadených ústavov a tam sa bude sporiť a nie tým, že sa povie že mínus 5 %. Takýmto spôsobom to robila aj vláda Ivety Radičovej, keď navrhla po svojom nástupe mínus 10 % na mzdové prostriedky, a tak sa aj udialo. Dobre.
Minule som vám hovoril, idem teraz k tým krajským úradom, to nepovažujem za tú reformu, sám hovoríte, že to je taký prípravný krok. Minule, keď som začal rozpravu, tak som hovoril o tom, že som čakal, keď sa budú rušiť alebo presúvať tie krajské úrady, že sa posúdia kompetencie VÚC-iek a obcí, či by nebolo vhodné niektoré kompetencie zlúčiť. Chcel by som vám pripomenúť hlasovanie Národnej rady Slovenskej republiky z 8. decembra 2011, keď hlasmi všetkých prítomných poslancov, 147, schválili uznesenie, kde žiadajú o vykonanie kompletného auditu verejnej správy. Súvisí to s tým, čo som minule hovoril o tých VÚC-ach, všetci poslanci povedali a myslím si, že to chcete aj vy, aj dnešní poslanci, aby sme vedeli aké kompetencie a koľko nás to stojí, sú v štátnej správe, VÚC-kach, čo vykonávajú obce, a možno by sme dneska pristupovali ku krajským úradom alebo aj ku miestnej štátnej správe trošku inak.
Následne vláda Iveta Radičovej 22. februára 2012 prijala unesenie, kde požaduje predložiť audit výkonu kompetencie verejnej správy. 22. februára vláda Ivety Radičovej, končila 4. apríla, dobre hovorím, ja si myslím, že áno. Následne vláda Roberta Fica 19. septembra 2012 presunula tento termín na 31. júla 2013. Takže ideme do reformy verejnej správy, ideme rušiť, presúvať krajské úrady, ale audit nemáme. Možno keby sme ho mali, určite by sa nám lepšie dneska rozhodovalo. Dobre, ku krajským úradom - podľa mňa je to nie rušenie, ale presunutie krajských úradov. Naozaj tí ľudia tam budú robiť, kde aj robia dneska na 95 %, podľa mňa v tých istých budovách. Vymenia sa nejaké tabule na fasáde, obslužné činnosti im budú stiahnuté podľa tabuľky, ktorú sme dostali, 200 ľudí bude prepustených. Vždycky si myslím, že budú plus ďalší, ktorí budú z krajských hasičských riaditeľstiev, minule ste povedali, že nie, počkáme si. Vzniknú centrá podpory v každom krajskom meste alebo jednotky podpory, centrá podpory, ktoré budú túto obslužnú činnosť vykonávať. Ja by som sa vás chcel spýtať, či tých 200 ľudí, ktorí budú prepustení alebo aj viac, či majú šancu nájsť si prácu v týchto centrách podpory? Napr. má sa usporiť 3,2 mil. tým, že sa prepustia títo ľudia, ale centrá podpory nás tiež budú niečo stáť, to tam som zatiaľ nevidel vyčíslené. Takže veľkú ani finančnú úsporu tento krok podľa mňa nemá, plus, aj minule som spomínal, organizačne budú všetci patriť pod obvodný úrad, to znamená pod ministra vnútra, vecne pod príslušného ministra. Naozaj nechcem tu robiť žartíky a zneužívať to, čo sa šíri po chodbách Národnej rady alebo aj v tlači, že policajti budú riadiť špeciálne školy, naozaj ich vecne budú riadiť asi príslušní ministri, takže asi ten minister školstva, napríklad. Takže myslím si, že aj keby ste to urobili dneska, že obslužnú činnosť zoberiete týmto úradom a urobíte nejaké centrá podpory, tak vlastne je to to isté z môjho pohľadu. Takže nevidím veľký dôvod na ten humbug so zrušením krajských úradov, naozaj myslím si, že ak príde tá reforma, to znamená od roku 2014, aj tie kontaktné a obslužné miesta občana alebo tie integrované obslužné miesta, tak prepojenie databáz, naozaj rušenie pridružených a podriadených organizácii tam môže dôjsť k značnej úspore pre tento štát. V tom vám budeme držať prsty, ale tento zákon ani ja osobne, ani KDH nepodporíme. Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.10.2012 o 18:40 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:48

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani podpredsedníčka, vážený pán minister, milí kolegovia, to, že sme sa pustili do reformy štátnej správy, je to dobré. Tak ako to kolega tuná pred chvíľou spomenul, aby to neboli len kozmetické úpravy. Naozaj, koľko sa ušetrí na mzdách, ako sa to dotkne naozaj fyzicky aj konkrétnych ľudí a personálnych zmien. Aby tá úprava alebo tá reforma štátnej správy neprebehla len tak, ako tu bolo spomenuté, že vymenia sa len tabule na krajských úradoch práce alebo zmenia sa len názvy. Táto reforma, dovolím si potom povedať, že veľmi málo ušetrí alebo takmer vôbec nič.
Takisto bol tu spomenutý ten audit vo verejnej správe. Prvýkrát bol spomenutý 8. decembra 2011, ktorý sa mal vykonať v štátnej správe. Tento audit naozaj by pomohol veci a naozaj reálne by sa dalo posúdiť, koľko pracovných pozícii je v štátnej správe potrebných a ktoré sú naozaj nadbytočné. Veľakrát to môže byť tak, že štátni úradníci na jednej strane môžu byť preťažení, môžu byť takéto oddelenia alebo takéto úrady, ale na druhej strane môžu byť zase situácie také, kde sú tí zamestnanci a štátni úradníci navyše. Preto ten audit personálny audit v štátnej správe je nevyhnutný, aby sa urobil, aby sa naozaj realizovali reálne reformy. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.10.2012 o 18:48 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 18:50

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán Kuffa, za vaše pripomienky. Len chcem povedať, že krajské úrady práce alebo ako ste to povedali, nemáme, ani sa nejdú tým pádom nemôžu sa ani presúvať. A ten audit výkonu kompetencie verejnej správy. Naozaj nielen v štátnej správe, aj tie VÚC-ky, aj tie obce mali sa posúdiť aké kompetencie a za koľko. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

17.10.2012 o 18:50 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:51

Martin Chren
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, ctené kolegyne, ctení kolegovia, o tomto návrhu zákona sme už naozaj intenzívne diskutovali a ja aj musím oceniť tú diskusiu, ktorú pán minister viedol, našiel si čas prísť na výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj a stráviť s nami niekoľko hodín intenzívnou debatou o reforme verejnej správy ESO a rovnako aj v prvom čítaní, nechcem sa teda preto znova vyjadrovať, aj z dôvodu nedostatku času, ku všetkým okolnostiam, ktoré sa týkajú tohto zákona. A teda chcem tu aj verejne zadeklarovať, že napriek tomu, že tento zákon nie je reformou verejnej správy, pán minister nám na výbore dal chlapské slovo, že tá skutočná reforma verejnej správy ešte príde a že toto je len taký predvoj. A ja chcem veriť a chcem sa spoľahnúť na toto chlapské slovo, že bude naozaj dodržané a že sa teda tej skutočnej reformy verejnej správy skoro začiatkom budúceho roka naozaj aj dočkáme.
Vo svojom vystúpení dnešnom by som však chcel predložiť k tomuto konkrétnemu návrhu zákona jeden malý pozmeňujúci návrh. Tento pozmeňujúci návrh sa týka dňa dlhých otváracích hodín na úradoch, ktorých sa tento zákon dotýka, čiže tých približne 50-tich úradoch v prvej fáze. O čo konkrétne ide. Veľmi často sú úradné hodiny úradov na Slovensku neprispôsobené potrebám občanov a potrebám aj podnikateľov. Úrady veľmi často majú otváracie hodiny do 15.30 hod. do 16.00 hod., čiže ak chce bežný občan alebo bežný podnikateľ ísť na úrad a niečo vybaviť, musí si brať pracovné voľno, niekedy pol dňa dovolenky. Bohužiaľ, ani elektronizácia verejnej správy ešte zatiaľ nepokročila tak ďaleko, aby sa dalo s úradmi vybavovať všetko prostredníctvom internetu. Prekážkou je často aj požiadavka zaručeného elektronického podpisu, ktorý je veľmi nákladný pre bežných občanov, a teda veľmi ťažko sa k nemu dostávajú. Preto sme už v minulom volebnom období navrhli opatrenie v rámci koncepcie zlepšovania podnikateľského prostredia v rámci projektu Singapur, zavedenie dňa dlhých otváracích hodín úradov. O čo ide? Ide o to, aby aspoň v jednom dni v týždni všetky úrady na Slovensku mali otváracie hodiny tak dlho do podvečera, do večera, aby občania stihli na tieto úrady prísť a vybaviť potrebnú agendu bez toho, aby si museli brať teda dovolenku, bez toho, aby museli odchádzať z práce. Práve predloženie tejto novely zákona vnímam ako taký dobrý bod pre začiatok k takémuto prístupu, pretože tu máme prvých vyše 50 úradov, kde môžeme tento princíp zaviesť. Ten princíp sa dá zaviesť rôznymi formami. Dá sa zaviesť novelou zákona, dá sa zaviesť nariadením vlády podľa čl. 120 ústavy, dá sa zaviesť aj interným nariadením ministra. Veľmi rád by som však týmto pozmeňujúcim návrhom vôbec odštartoval diskusiu. Preto mi dovoľte predniesť tento pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Martina Chrena k vládnemu návrhu zákona o niektorých opatreniach v miestnej štátnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov, parlamentná tlač č. 184:
V čl. I sa za § 7 vkladá nový § 8, ktorý znie:
"§ 8
(1) Pre obvodné úrady, obvodné úrady životného prostredia, obvodné pozemkové úrady, obvodné lesné úrady, obvodné úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie a pre správu katastra v sídle kraja sa stanovujú v každú pracovnú stredu, v čase od 8.00 do 18.00 stránkové hodiny pre styk s verejnosťou. Stránkové hodiny určené v iné dni týmto ustanovením nie sú dotknuté.
(2) Celkový služobný čas stanovený podl'a osobitného predpisu (odkaz 1) ustanovením odseku 1 nie je dotknutý. Služobný čas v jednotlivých dňoch v týždni bude pre zamestnancov v štátnozamestnaneckom pomere rozvrhnutý tak, aby neprekročil maximálne stanovenú dĺžku týždenného služobného času."
Poznámka pod čiarou k odkazu číslo 1) znie:
"1) Zákon č. 400/2009 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov".
Ako vidíte tento pozmeňujúci návrh je veľmi krátky. Mnohé mestá, obce a štátne úrady už dnes dokázali vyjsť takto občanom v ústrety, avšak zďaleka nie všetky. Ja si myslím, že najlepšie by bolo, keby jednoducho všetky úrady mali takto stanovený jeden deň dlhších otváracích hodín na úrade. Aby každý občan vedel, že kedykoľvek, na ktoromkoľvek štátnom alebo samosprávnom úrade v stredu do 18.00 dokáže vybaviť to, čo vybaviť potrebuje. Chcel by som ešte podotknúť, že ani ten čas a ten deň v týždni som nevybral náhodou. Už na konci minulého roka som si totiž nechal urobiť reprezentatívny prieskum verejnej mienky v rámci tzv. omnibusu na vzorke viac ako 1 300 občanov so štyrmi otázkami. Prvá otázka znela, či sa vám stalo v poslednom čase, keď ste vybavovali niečo na úradoch, že mali pre vás úplne nevyhovujúce stránkové hodiny. Až 62 % občanov odpovedalo, že sa im to stáva zriedkavo alebo že sa im to stáva často. Čiže až 62 % občanov si želá, aby úrady im prispôsobili svoje stránkové hodiny. Až 75 %, dokonca viac ako 75 %, občanov odpovedalo pozitívne na otázku, že by privítali možnosť, ak by všetky úrady museli mať jeden deň v týždni povinne stránkové hodiny až do večera. 35,3 % povedali, že jednoznačne by to privítali a 39,9 % že privítali by to.
Keď sme sa spýtali, že ktorý deň v týždni by to mal byť, tak čisto subjektívne zrejme 40,9 % občanov odpovedalo, že by to mala byť streda, 13,9 % občanov si myslelo, že by to mal byť pondelok a tie ďalšie dni v týždni nedosiahli ani 10 % odpovedí. A posledná otázka, do ktorej hodiny by mali mať úrady takto rozšírené stránkové hodiny. Vyše 52 % dotazovaných občanov v reprezentatívnom prieskume verejnej mienky odpovedalo, že by im postačovalo, keby tieto rozšírené úradné hodiny boli do 18.00. Čiže z toho vyplýva ten návrh streda do 18.00 stránkové hodiny na všetkých úradoch na Slovensku.
Podotýkam, že podobná právna úprava je v celku bežná. Opäť si zoberiem príklad zo susedného Rakúska. Možno to mnohých nevedia, ale napríklad v Rakúsku je podmienkou bankovej licencie, že všetky licencie banky musia mať otvorené vo štvrtok do 19.00 hod. Každý občan, ktorý potrebuje niečo vybaviť v banke, tak vie, že keď do nej pôjde vo štvrtok, budú mať otvorené až do večera. Čiže ide naozaj úplne o apoliticky návrh. O návrh, ktorý má zlepšiť kvalitu života občanov, kvalitu v úradnom styku. A aj preto by som vás úplne apoliticky chcel požiadať o podporu tohto návrhu, či už zahlasovaním za tento pozmeňujúci návrh ako v prvej etape, neskôr aj za presadenie podobného návrhu, keď príde tá veľká reforma verejnej správy, aby sa už potom, naozaj, týkal všetkých štátnych úradov a podľa možnosti aj všetkých samospráv na Slovensku.
Posledná poznámka, ktorú dodám. Návrh je napísaný tak, aby neporušoval Zákonník práce. Je jednoducho napísaný tak, že pracovný čas úradníkov nebude týmto dotknutý, pretože tak, ako si predĺžia pracovnú dobu počas stredy, tak sa im môže adekvátne skrátiť nejaký iný deň. Ideálne by opäť bolo, keby to bolo rovnaké na všetkých úradoch a napríklad v piatok potom mohli zamestnanci štátnej správy odísť domov skôr.
Ďakujem vám veľmi pekne za pozornosť. A ešte raz prosím o podporu tohto pozmeňujúceho návrhu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

17.10.2012 o 18:51 hod.

Ing.

Martin Chren

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:59

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán kolega, áno, myslím, že občania to vyžadovali a vyžadujú. Musím povedať z vlastných skúseností, že bolo to v kompetencii aj príslušného prednostu alebo riaditeľa buď obvodného, alebo iného úradu, konkrétne hovorím o pozemkových úradoch, a bolo to, zase musím citovať pani Košútovú, ktorá hovorí, že "je to o ľuďoch" a štátna správa je 100 % o ľuďoch. To znamená, že ako si v tom okrese zastali tí zamestnanci propagáciu svojho úradu a ako chceli robiť pre tých ľudí. My sme konkrétne mali do šiestej, lebo je tam pohyblivá pracovná doba, takže prakticky v piatok to bolo do štrnástej a tá streda myslím, že áno, je to v strede týždňa, kvitujem, mohlo by to byť. Napríklad kataster cez štvrtok nemá stránkové hodiny vôbec. To znamená, tam sa nedostanete. Takže ja si myslím, že úrad by tu mal byť a štátny úrad zvlášť by tu mal byť celý týždeň pracovný, ktorý je tam a tie hodiny, samozrejme, vyjsť v ústrety jednoznačne by mali byť. Takže asi toľko z mojej strany. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.10.2012 o 18:59 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:00

Andrej Hrnčiar
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja by som chcel podporiť tento pozmeňujúci návrh, pod ktorý som sa aj podpísal, pretože z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť, že je záujem o inštitút predĺženia úradných hodín. My v meste Martin máme úradné hodiny presne predĺžené v stredu a môžem aj z osobnej skúsenosti povedať, že je o to záujem, ľudia chodia. A my sa snažíme spolupracovať s úradmi, ktoré sídla v budove mestského úradu. Je tam aj obvodný úrad, úrad pre cestné komunikácie a dopravu a tak ďalej a tak ďalej. A práve vidíme problém v tom, že nie sú zosúladené úradné hodiny a keď príde človek a chce niečo vybaviť v jeden deň, tak má problém, lebo napríklad na meste vybaví a na štátnych úradoch nevybaví. Čiže ja by som chcel tento návrh podporiť. A tiež som rád, pán kolega Chren, že ste svoj príspevok ukončili tak, ako ste ho ukončili, lebo ja som chcel vo svojej faktickej poznámke upozorniť na to, že nie je dobré pre ani pre samosprávu, ani pre štát, aby to malo napríklad vplyv na zamestnanosť v tom zmysle, že by bolo nutné prijať ďalších ľudí do zamestnaneckého pomeru. Preto aj my to riešime tak, že v piatok sú skrátené úradné hodiny a úradníci, tí, čo potom boli v stredu dlhšie, mohli ísť skoršie domov. Takže ďakujem pekne. To je všetko.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.10.2012 o 19:00 hod.

Mgr. art.

Andrej Hrnčiar

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:02

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Keďže som nestihol tento pozmeňovací návrh podporiť svojim podpisom, tak aspoň takto verbálne. Áno, tento návrh je dobrý, je ústretový občanom. Skutočne je to veľakrát tak, že sme zamestnanci rôznych podnikov a veľakrát až do popoludňajších neskorých hodín pracujeme. Tak minimálne ten jeden deň v týždni, aby bol k dispozícii tomu občanovi, kedy má možnosť si vybaviť aj úradné záležitosti. Aj to je veľmi dôležitý moment, ktorý kolega predkladal týmto pozmeňovacím návrhom, aby nebolo zase potrebné prijímať nových zamestnancov, aby to nemalo takýto dopad, že budeme navyšovať počty štátnych úradníkov. Ešte sa chcem ospravedlniť. Ja som sa v predchádzajúcej faktickej poznámke pomýlil. Som spomenul som krajské úrady práce, ale mal som na mysli krajské úrady ako štátnu správu všeobecnú. Tak ďakujem za porozumenie.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

17.10.2012 o 19:02 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video