8. schôdza

16.10.2012 - 7.11.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

19.10.2012 o 11:38 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie 11:25

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda, za slovo. Vládny návrh zákona o obmedzení platieb v hotovosti bol vypracovaný na základe uznesenia vlády Slovenskej republiky, ktorým vláda schválila Akčný plán boja proti daňovým podvodom na roky 2012 – 2016 a cieľom ktorého je zabezpečiť naozaj vytvorenie nevyhnutných podmienok pre kreovanie stabilného, transparentného a spravodlivého ekonomického prostredia.
V Slovenskej republike existuje pomerne rozsiahly hotovostný platobný styk, pričom bolo identifikované, že aj legálne podnikajúce daňové subjekty čiastočne „optimalizujú“ svoju daňovú povinnosť vystavovaním fiktívnych faktúr. Opatrením obmedzenia platieb v hotovosti by sa zabránilo fiktívnemu vystavovaniu príjmových a výdavkových dokladov bez reálneho toku finančných prostriedkov k takzvanému, snažíme sa vyhnúť takzvanému kreatívnemu účtovníctvu na konci účtovného a zdaňovacieho obdobia podľa toho, aký základ dane daňový subjekt dnes vykazuje.
Dá sa predpokladať, že zavedenie povinného bezhotovostného styku nad určitý limit je možné vnímať ako príspevok nielen k obmedzeniu podvodných konaní v daňovej oblasti, ale ako opatrenie na boj proti praniu špinavých peňazí, na boj proti korupcii a trestnej činnosti či pri ochrane pred financovaním terorizmu, proste na ochranu pred legalizáciou príjmov z takýchto pokútnych konaní.
Týmto zákonom sa navrhuje v súlade s vyšším uvedeným cieľom zakázať platbu v hotovosti nad 5 000 eur, resp. 15 000 eur pri platbách medzi fyzickými osobami nepodnikateľmi navzájom, pričom tento zákaz sa vzťahuje na všetky platby bez ohľadu na ich právny dôvod a príslušný limit sa vzťahuje na vecne súvisiace platby vyplývajúce z jedného právneho vzťahu. Uplatňovať zákon aj mimo územia Slovenskej republiky na platby v hotovosti, ktoré súvisia s plnením uskutočneným na území Slovenskej republiky, pričom odovzdávajúci alebo príjemca má v Slovenskej republike trvalý pobyt, prechodný pobyt, tolerovaný pobyt, sídlo, prevádzkareň alebo miesto podnikania.
V ďalšom sa snažíme alebo navrhujeme uplatniť výnimky zo zákona pre vymedzené platby, keď je stranou platby štát alebo iný verejný orgán, t. j. dane, ak máme na mysli platbu daní, cla a iné platby podľa daňového poriadku a colného zákona, a keď je pre výnimku závažný dôvod, ako napríklad hotovostné platby v čase vojny, krízového stavu alebo núdzového stavu, ak ide o platobné služby, poštový platobný styk, spracovanie alebo preprava hotovosti a aj ak ide o zmenárenskú činnosť.
V ďalšom stanovujeme sankcie za priestupky a správne delikty za platbu v hotovosti nad stanovený limit podľa tohto zákona.
Návrh zákona má negatívny vplyv na podnikateľské prostredie a hospodárenie obyvateľstva, nemá však vplyvy na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy.
Keď podčiarkujem, že má negatívny vplyv na podnikateľské prostredie, beriem do úvahy tú záležitosť, že musíme merať na váhach, čo viac škodí podnikateľskému prostrediu, či je tu preferencia existencie ľudí, skupín, podnikateľov, firiem, ktoré neplatia dane a majú tým pádom výhodu pred všetkými ostatnými, ktorí dane platia.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Vnímame to tak, že je zároveň v súlade aj s európskou legislatívou.
Tento návrh zákona bol schválený vládou Slovenskej republiky 28. septembra tohto roku.
Ďakujem, pán predseda, toľko na úvod.
Skryt prepis

Vystúpenie

19.10.2012 o 11:25 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:28

Pavol Paška
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán podpredseda vlády.
Pán poslanec Mojš je určený spravodajca k tomuto návrhu zákona.
Skryt prepis

19.10.2012 o 11:28 hod.

Mgr.

Pavol Paška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:30

Milan Mojš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, vážený pán minister, dovoľte mi, aby som v zmysle zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky vystúpil k vládnemu návrhu zákona o obmedzení platieb v hotovosti (tlač 235) ako spravodajca Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet.
Uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku, t. j. doručenie návrhu najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady, na ktorej sa uskutoční jeho prvé čítanie.
Predseda Národnej rady posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel ho zaradil na rokovanie 8. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Ako spravodajca v prvom čítaní si osvojujem stanovisko, že predmetný návrh spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti návrhu zákona uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Z hľadiska vecného zastávam stanovisko, že predložený návrh zákona rieši závažnú problematiku a je zrejmý aj jej účel. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o jeho cieli a že je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Jej osobitná časť obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení návrhu.
Po rozprave odporučím, aby po prvé podľa § 73 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku Národná rada Slovenskej republiky uvedený návrh zákona prerokovala v druhom čítaní, po druhé v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 219 z 28. septembra 2012 a podľa § 71 zákona o rokovacom poriadku návrh zákona prerokovali výbory: Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predseda, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

19.10.2012 o 11:30 hod.

Ing.

Milan Mojš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:30

Pavol Paška
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán spravodajca.
Otváram rozpravu. Nemám písomnú prihlášku. Dávam možnosť sa prihlásiť do rozpravy ústne. Nie je o rozpravu záujem. Vyhlasujem ju za skončenú. Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Pán podpredseda vlády uvedie v prvom čítaní vládny návrh zákona č. 333 o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva, je to tlač 236. Pán minister, nech sa páči.

(Rokovanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 236.)
Skryt prepis

19.10.2012 o 11:30 hod.

Mgr.

Pavol Paška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 11:33

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Dámy a páni, návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré ďalšie zákony, sa predkladá ako iniciatívny materiál nášho rezortu.
Predkladaným návrhom sa ruší Kompetenčné centrum finančných operácií, ktoré ako preddavková organizácia napojená na rozpočet Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky zabezpečovalo, skôr nezabezpečovalo, administratívno-informatickú podporu orgánom finančnej správy a jeho kompetencie sa posunuli na Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky. Je to ten vymyslený orgán, ktorý bol šitý na mieru niektorým bývalým šéfom a podšéfom Finančného riaditeľstva. A je to jeden z tých orgánov, ktorý doviedol aj do úplného kolapsu Finančnú správu začiatkom tohto roku.
V súvislosti s týmito zmenami sa navrhujú zmeniť aj vybrané právne predpisy.
Ďalej sa navrhuje presunúť sídlo Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky do Banskej Bystrice, rozšíriť územnú pôsobnosť daňového úradu pre vybrané daňové subjekty na celé územie Slovenskej republiky, ako aj presunúť Správu informačných systémov finančnej správy na ministerstvo financií. Rovnako sa navrhuje zrušiť zákon o finančnej správe s cieľom posúdiť opodstatnenosť zlúčenia daňových úradov a colných úradov.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

19.10.2012 o 11:33 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:33

Pavol Paška
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne.
Pán poslanec Hreha je určeným spravodajcom.
Skryt prepis

19.10.2012 o 11:33 hod.

Mgr.

Pavol Paška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:35

Štefan Hreha
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi, aby som v zmysle zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady vystúpil k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 236), ako spravodajca Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet.
Uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku, t. j. doručenie návrhu najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady, na ktorej sa uskutoční jeho prvé čítanie.
Predseda Národnej rady posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel ho zaradil na rokovanie 8., dnešnej schôdze Národnej rady.
Ako spravodajca v prvom čítaní si osvojujem stanovisko, že predmetný návrh spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti návrhu zákona uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Z hľadiska vecného zastávam stanovisko, že predložený návrh zákona rieši závažnú problematiku a je zrejmý aj jej účel. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o jeho cieli a že je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Jej osobitná časť obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení návrhu.
Po rozprave odporučím po prvé podľa § 71 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku, aby Národná rada Slovenskej republiky uvedený návrh zákona prerokovala v druhom čítaní, po druhé v súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 220 z 28. septembra 2012 a podľa § 71 zákona o rokovacom poriadku návrh zákona prerokovali výbory: Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor, Výbor Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní, gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady.
Pán predseda, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

19.10.2012 o 11:35 hod.

Ing.

Štefan Hreha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:35

Pavol Paška
Skontrolovaný text
Otváram rozpravu. Nemám písomnú prihlášku. Dávam možnosť sa prihlásiť do rozpravy ústne. Nie je záujem o rozpravu. Vyhlasujem ju za skončenú a prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Budeme teraz v prvom čítaní rokovať o

vládnom návrhu zákona o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní, je to tlač 237.

Pán podpredseda vlády, máte slovo.
Skryt prepis

19.10.2012 o 11:35 hod.

Mgr.

Pavol Paška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 11:38

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda. Návrh zákona sa predkladá v súvislosti s implementáciou smernice Rady Európskej únie o administratívnej spolupráci v oblasti daní a o zrušení podobnej smernice. Prijatím smernice Rady, ktorú som spomínal, sa podstatne mení poskytovanie, požadovanie a prijímanie medzinárodnej pomoci a spolupráce pri správe daní upravenej smernicou Rady, v dôsledku čoho je nevyhnutné nahradiť zákon č. 76/2007 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní a zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov.
Predkladaným návrhom zákona sa rozširuje vecný rozsah úpravy ustanovenej tým pôvodným zákonom č. 76/2007, a to na všetky dane akéhokoľvek druhu, ktoré vyberá ktorýkoľvek členský štát Európskej únie, s výnimkou spotrebných daní, dane z pridanej hodnoty, cla, odvodov, sociálneho zabezpečenia, poplatkov vyberaných orgánmi verejnej moci.
V rámci medzinárodnej pomoci a spolupráce pri správe daní sa zavádza nový inštitút pravidelnej výmeny vopred určeného druhu informácií týkajúcich sa osôb majúcich trvalý pobyt alebo sídlo v inom členskom štáte. Ustanovujú sa lehoty na vybavenie žiadostí o výmenu informácií, takisto lehoty na poskytovanie alebo ustanovujú sa lehoty na poskytovanie informácií pred žiadosti, ako aj lehoty na oznámenie výsledku využitia poskytnutých informácií.
Výmena informácií medzi členskými štátmi Európskej únie bude vykonávaná elektronickými prostriedkami prostredníctvom štandardného formulára, ktorého náležitosti a formu ustanoví ešte v budúcnosti Európska komisia. Tým sa zabezpečí efektívnejší a hospodárnejší spôsob výmeny informácií medzi členskými štátmi Európskej únie, ktorého primárnym cieľom je boj proti daňovým únikom a podvodom, rovnako ako v našej krajine.
Z hľadiska efektivity medzinárodnej pomoci a spolupráce pri správe daní je možné za ustanovených podmienok použiť informácie získané v rámci medzinárodnej výmeny informácií aj na iné účely, ako sú ustanovené návrhom zákona. Návrh zákona zároveň ustanovuje povinnosť zhodnotiť účinnosť a prínos pravidelnej výmeny informácií s cieľom zabrániť ďalším daňovým únikom.
Toľko na úvod. Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

19.10.2012 o 11:38 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:38

Pavol Paška
Skontrolovaný text
Ďakujem.
Poprosím pána poslanca Petráša, aby ako spravodajca z gestorského výboru podal informáciu.
Skryt prepis

19.10.2012 o 11:38 hod.

Mgr.

Pavol Paška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom