8. schôdza

16.10.2012 - 7.11.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

25.10.2012 o 18:51 hod.

MUDr. PhD. MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:43

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán kolega, vaše vystúpenie bolo fajn, pretože na to, že ste Prešovčan, vám odpustíme všetky chyby, ktorého ste sa, ktorých ste sa v ňom dopustili, lebo naozaj je tam množstvo nepresností. Chcem vám len pripomenúť, že KDH malo svojho primátora, ktorý mal na to celé obdobie a ešte čas jedného skráteného, keď mohol robiť, mohol redukovať mestské časti a neurobil, neurobil nič zásadné. Ostali po ňom, bohužiaľ, nezaplatené faktúry, trestné stíhania a obvinenia z trestného činu machinácie pri verejnom obstarávaní. Chcem sa vás spýtať, pán poslanec, či ste vy vaše pozmeňujúce návrhy, ako to nám bolo vytknuté, odkomunikovali s poslancami mestského zastupiteľstva, so starostami a občanmi. No neodkomunikovali, pretože my tých poslancov, vrátane nezávislých, s ktorými komunikujeme, máme v mestskom zastupiteľstve väčšinu a o vašich návrhoch ani netušia a niektorí tu z nich aj zajtra budú, takže robíme prvý krok pri kreovaní tohto zákona. Komunikujeme so starostami mestských častí, chceme ísť aj do redukcie počtov mestských častí, ale redukcia počtov mestských častí sa nemôže robiť tak, ako KDH navrhuje v meste, že sa budú veľké časti spájať a 100-tisíc obyvateľov bude zastupovať jedna miestna samospráva a malé mestské časti, ktoré majú 500-600-tisíc obyvateľov, tak tie ostanú s nezmenenými počtami poslancov, ako je tomu teraz, pretože to politicky vyhovuje, pretože v malých mestských častiach majú väčšinu starostovia, sú za KDH. Takže myslím že, berme to vecne, treba pohnúť s týmto zákonom, tento zákon prinesie veľké úspory a hlavne takmer každý občan, ktorý nie je poslancom daného mestského alebo miestneho zastupiteľstva s ním súhlasí. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.10.2012 o 18:43 hod.

MUDr. PhD. MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:45

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja budem hovoriť asi ináč ako môj predrečník pán primátor Raši. Ja by som chcel poďakovať pánovi poslancovi Zajacovi, že zaskočil za kolegov z Košíc, kolegov KDH, lebo, žiaľ, z Košíc nie je ani jeden poslanec v poslaneckom klube KDH, ale myslím, že to merito vecí, ktoré sa snažil pán poslanec Zajac vystihnúť a vystihol ho veľmi presne, zopakujem a súhlasím s ním, tak alebo teda dávame do súladu tento zákon s 369-kou a nie je o ničom inom, iba o tom, že to, čo je v 369-ke a neni v zákone o Košiciach, sa tam napíše. Tomu potom rozumiem. Potom to je v podstate nejaký, aproximačná novela, ktorá ma prebrať niektoré ustanovenia 369-ky a dať do súladu so zákonom o meste Košice, alebo pod rúškom toho, že vlastne sa to len dáva do súladu so zákonom 369 o obecnom zriadení, sa tu riešia iné problémy. Čiže naozaj súhlasím s prvým pozmeňovacím návrhom pána poslanca Zajaca, že potom sa držme 369-ky a nevymýšľajme novotvary, že členom mestskej rady bude aj primátor, pretože to nemá oporu v zákone o obecnom zriadení a rozumiem aj druhému a tretiemu návrhu pána poslanca Zajaca, lebo ak je nejaký problém v Košiciach, tak je to určite otázka kompetencií, toho, čo môžu a mali by robiť mestské časti a čo má a môže robiť mesto Košice, čiže toto je len povedzme návrh na to, aby sa diskutovalo o probléme prenesenia určitých kompetencií na mestské časti, keď to mestské časti vedia urobiť lepšie, ako to robí mesto Košice, alebo to vedia urobiť efektívnejšie, lebo je táto služba bližšie ľuďom, ktorí ju reálne potrebujú v tej mestskej časti. Čiže z tohto hľadiska rozumiem týmto pozmeňovacím návrhom a majú moju podporu. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.10.2012 o 18:45 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:47

Martin Chren
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Chcem by som potvrdiť to, čo hovoril pán kolega Zajac vo svojom vystúpení, a zdôrazniť, že jeho pozmeňujúce návrhy, podobne ako ďalšie pozmeňujúce návrhy, či už tie, ktoré predložím ja, alebo tie, ktoré predloží pán kolega Novotný, vychádzajú z dohody a so spolupráce našich poslaneckých klubov v meste Košice a sú takým príkladom možno jednoty názorov alebo toho, že spolupracovať a dohodnúť sa naozaj dá, keď sa chce. Súhlasím aj s tým, na čo pán kolega Zajac upozornil, a poviem to aj vo svojom príspevku, že by sme sa mali držať určitých princípov a nemali by sme podliehať takej nejakej selektívnej slepote. Jednoducho buď chceme mať samostatný zákon o meste Košice, pretože si myslíme, že si toto mesto takýto zákon zaslúži, a v tom prípade v ňom môžeme upravovať ako v špecifickej právnej norme niektoré veci inak, alebo potom tento zákon vlastne ani nepotrebujeme a môžme sa riadiť zákonom o obecnom zriadení a nemuseli by sme ho vôbec ani prijímať, ani tu využívať čas Národnej rady na rokovanie o ňom. A čo by sme už vôbec nemali, nemali by sme k tomu pristupovať selektívne. To znamená, niektoré zmeny, ktoré sa niektorým z nás nepáčia, odmietnuť, pretože sú v rozpore alebo iné, než sú upravené v tom lex generalis. A niektoré iné zmeny, ktoré sa tiež upravené v zákone o obecnom zriadení, tak tie prijať, pretože niekomu vyhovujú.
Tak skúsme sa vrátiť k princípom a skúsme sa držať princípov a povedať si, že buď ideme jednou cestou, alebo druhou cestou, ale vyhnime sa tretej ceste, keď si budeme vyberať len to, čo sa nám hodí.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.10.2012 o 18:47 hod.

Ing.

Martin Chren

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:48

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne na predrečníkov.
Budem reagovať na pána kolegu poslanca a primátora Košíc pána Rašiho. Naozaj, pán primátor, ja som vo svojom vystúpení snažil sa politiku dať na bok. Ja som spomenul tie kompetencie a počet mestských častí a naozaj chápem, že to treba rozdiskutovať a pripraviť hlavne v Košiciach. Je to veľmi, spomínal som, veľmi citlivá vec, aj politicky citlivá vec a naozaj som sa držal vo svojom vystúpení toho, čo je nám predložené. A naozaj bolo to na základe, aj pred dvoma-troma týždňami som bol na poslaneckom výjazde v Košiciach. Stretol som sa s poslancami, starostom, prednostami, občanmi a v spolupráci s nimi som pripravil tieto pozmeňujúce návrhy. Takže, mimochodom, nie som z Prešova, som z Prešovského kraja, keď už ide o to. A takže politiku som dal na bok. Nemal som chuť hovoriť o tom, kto ako politicky vládne alebo vládol v Košiciach, kto čo nezvládol. Na to sú orgány v trestnom konaní. Takže, vy ste povedali, že takmer každý občan súhlasí s týmto zákonom. Tí, všetci občania na tom poslaneckom výjazde mi hovorili, že nesúhlasia. A naozaj keď v celej republike primátor, starosta nemôže byť členom obecnej alebo mestskej rady, tak nevidím dôvod, prečo by to malo byť v Košiciach. A nie preto, že teraz ste ním vy, ale z princípu. Plus ešte hovoríte, že chcete tento zákon dať do súvisu s 369-kou. Takže naozaj som sa snažil vystupovať vecne. Ďakujem všetkým.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.10.2012 o 18:48 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:51

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý večer prajem. Vážená pani predsedajúca, ctené kolegyne, vážení kolegovia, môj príspevok bude pomerne krátky, pretože to podstatné povedal už pán poslanec Brixi a zareagujem možno na niektoré najčastejšie pripomienky, ktoré v súvislosti s týmto zákonom prebiehajú.
Prvá podstatná vec je, že pripraviť túto zmenu bola požiadavka vlády Slovenskej republiky. Bolo to ešte v rokoch 2006 až v rokoch 2010 a tá požiadavka bola zo strany legislatívy, aby sa zosúladil zákon 369 z roku 1990 o obecnom zriadení, resp. aby sa zákon o meste Košice zosúladil s týmto zákonom. Preto gro týchto pripomienok bolo z tohto zákona zapracovaných. Samozrejme, považovali sme za vhodné v súčasnej finančnej tiesni využiť otvorenie tohto zákona na to, aby samospráva ušetrila. A to je to základné, okrem zosúladenia so zákonom o obecnom zriadení, že redukovaním počtu poslancov, ušetrí mesto Košice viac ako pol milióna eur za rok, to znamená, viac ako dva milióny eur za volebné obdobie. A preto vravím, že keď sa deviatich z desiatich občanov v Košiciach spýtate, keď sa spýtate desiatich občanov v Košiciach, či s tým súhlasia, tak deviati povedia áno, pretože ide o šetrenie finančných prostriedkov, ktoré sa v čase krízy môžu použiť na iné veci - na sociálne služby, na mestskú hromadnú dopravu, na materské a základné školy, ktoré mestu patria, na opravu chodníkov. A preto vravím, že deviati z desiatich, lebo ten desiaty občan je väčšinou poslanec, ktorého sa redukcia týka a ktorý sa bojí, že sa do poslaneckého klubu nedostane. Takže okrem zosúladenia, čo máloktorý občan Košíc vie, aký je zákon o obecnom zriadení a aký je zákon o meste Košice a kde sú diferencie, je tou hlavnou vecou úspora finančných prostriedkov. Tento zákon a návrh čísel redukcie poslancov mestského zastupiteľstva aj miestnych zastupiteľstiev vyšiel z rady starostov. Iba dvaja starostovia boli proti tomu a z tých dvoch starostov nebol ani jeden z KDH. Ani jeden zo starostov KDH, ktorý sú v mestskej rade nebol proti tomuto zákonu. To je veľmi dôležité. Bola to jedna poslankyňa, jeden poslanec bol z SDKÚ a jeden bol zrejme zo starostov nezávislých. Takže a tento návrh prišiel z rady starostov a v rade starostov máme iba dvoch alebo troch poslancov za stranu SMER, čiže naozaj a tieto čísla sme implementovali do tohto zákona a výsledkom toho je to, že sa ušetrí dva milióny, viac ako dva milióny eur za jedno volebné obdobie. Takže preto sme využili platformu implementácie a zosúladenie so zákonom o obecnom zriadení, aby sme ušetrili finančné prostriedky, ktoré naozaj každému chýbajú a akceptovali sme návrh Rady starostov a akceptovali sme ho preto, určite by sa dalo ďalej znižovať počty poslancov, ale chceme využiť radu starostov ako nosič na redukciu mestských častí. A redukciu mestských častí podľa súčasnej platnej legislatívy vieme urobiť iba vtedy, keď sa nájde konsenzus medzi starostami, pretože tým definitívnym článkom pri redukcii mestských častí je referendum obyvateľov danej mestskej časti a keď redukciu alebo spojenie svojej mestskej časti s inou mestskou časťou zamietnu, tak toto sa udiať nemôže. A na to potrebujeme aj súlad a súhlas a podporu starostov všetkých mestských častí, ktorých sa to dotkne, aby to vedeli vysvetliť svojim občanom, že spojením dvoch mestských častí neprídu o výhody, ale stane sa len to, že komfort vybavovania vecí budú mať tak, ako doteraz a finančné prostriedky, ktoré išli na platy členom miestnych zastupiteľstiev pôjdu na rozvoj danej mestskej časti.
Čo sa týka, ja by som pánovi poslancovi, využil túto platformu a povedal pánovi poslancovi Chrenovi, že v meste Košice nemajú ani jedného poslanca. Čiže v žiadnom klube s KDH a s SDKÚ nie sú. A okrem toho aj spoločný klub KDH a SDKÚ sa v meste rozpadol. Už sú dva samostatné kluby. A naozaj SaS nemá žiadneho člena. Mala len jedného kandidáta na primátora, ktorý nie, že neuspel v primátorských voľbách, on sa nedostal ani do mestského zastupiteľstva. Čiže naozaj z hľadiska budovania samosprávy ste úplne na začiatku. Raz ju snáď pochopíte a budete mať naozaj aj nejakých svojich zástupcov. Ale zatiaľ v tejto fáze naozaj nie ste a v meste Košice máte zatiaľ, nemáte teda zatiaľ absolútne žiadneho poslanca. A chcem zvýrazniť jednu vec. Naozaj v mestskom zastupiteľstve, naozaj treba myslieť na to, že tento zákon šetrí výrazne finančné prostriedky a nemá byť dominantnou témou diskusie, či primátor je v rade starostov, alebo nie je. Naozaj to nie je podstatné. Bol predchádzajúci primátor aj predpredchádzajúci primátor, všetci primátori boli členmi Rady starostov, boli členmi mestskej rady. Boli členmi mestskej rady zrejme preto, aby vedeli návrhy, ktoré primátori mnohokrát predkladajú vysvetliť členom mestskej rady, aby ich mohli rozdiskutovať. Boli to všetci primátori predo mnou, som členom mestskej rady aj aj. Ten môj hlas v tej mestskej rade nie je nijako rozhodujúci. Schvaľovanie materiálov, ktoré idú cez mestskú radu do mestského zastupiteľstva býva v Košiciach väčšinou 12 : 0, 10 : 0. Čiže podľa toho, koľko nás tam je, nebýva tam žiadny problém. Lebo naozaj na mestskej rade fungujeme apoliticky, riešime problémy absolútne vecne. Takže ja vás len chcem poprosiť, aby sme využili túto možnosť, ktorú teraz máme, a okrem zosúladenia so zákonom o obecnom zriadení naozaj priniesli to, čo pomôže najviac, a to je zmena ušetrenia finančných prostriedkov, ktoré ostanú v meste, ale ktoré ostanú aj mestských častiach, pretože sa redukujú počty poslancov aj mestských častiach a finančné prostriedky, ktoré takto išli na platy poslancov miestnych častí a mesta pôjdu na rozvoj miestnych častí a na rozvoj mesta. Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

25.10.2012 o 18:51 hod.

MUDr. PhD. MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:57

Martin Chren
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Ja som sa tak trošku na začiatku bál, že čo ma možno čaká z vystúpenia pána Rašiho, keďže pána kolegu Zajaca sfúkol za to, že je Prešovčan a nie Košičan, a teda ja som Bratislavčan, čiže ešte omnoho ďalej. Takže tá miera ohrozenia, hrozby bola oveľa väčšia. Máte pravdu, SaS nemá mestských poslancov, ale má poslancov mestských častí v Košiciach. Čiže, samozrejme, tí rokovali. Ja by som vám aj priznal to, čo ste povedali, že tento zákon je dôležitý. A na druhej strane nie je možné odmietnuť všetky pozmeňujúce návrhy, pretože aj tie sú dôležité. Niektoré pozmeňujúce návrhy, ktoré predkladáme, napríklad ten, ktorý predkladám ja, je o princípoch demokracie. Jednoducho veľké mestá, ako sú Bratislava a Košice, tam by malo zastupiteľstvo rozhodovať o tom, kto bude námestníkom primátora alebo viceprimátorom, pretože títo ľudia v takýchto veľkých mestách plnia aj určitú kontrolnú funkciu. Ja viem, že aj strana SMER o takých veciach vie. Veď keď ste boli v predchádzajúcej vláde, v koaličnej, tak ste zaviedli štátnych tajomníkov práve kvôli krížovej kontrole. Takže na rôznych ministerstvách boli štátni tajomníci z rôznych strán, aby si pozerali vzájomne jednotlivé politické strany na prsty pri riadení rezortov. A to boli strany, ktoré sú v koalícii.
Čiže nemôžme odmietnuť všetky pozmeňujúce návrhy len kvôli tomu, že tento zákon je dôležitý, pretože aj základné princípy demokracie a demokratickej kontroly sú dôležité a nemožno ich zľahčovať. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.10.2012 o 18:57 hod.

Ing.

Martin Chren

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:59

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja sa chcem poďakovať pánovi primátorovi a pánovi poslancovi Rašimu, že vystúpil a vysvetlil, ako vidí on tento návrh zákona Naozaj, toto mi veľmi chýbalo v prvom čítaní tohto návrhu zákona, pri všetkej úcte k spolupredkladateľom. Určite majú svoj pohľad na mesto Košice, ale ináč to znie z úst primátora. A budem veľmi vecne odpovedať. Ja rozumiem tomu, že určite, ak sa povie téza, že to povedie k zníženiu, tento návrh zákona povedie k zníženiu počtu poslancov v mestskom zastupiteľstve a v mestských častiach a tieto usporené finančné prostriedky sa môžu lepšie využiť, sa to ľudom páči. Aj mne sa to páči. Aj preto dávam taký pozmeňovací návrh zajtra doobedu. Ale zas na druhej strane si myslím, že aj to znižovanie počtu poslancov by malo byť v nejakej korelácii k tomu, aby to bolo spravodlivé a počet obyvateľov pripadajúcich na jedného poslanca by mal byť porovnateľný aj v rámci mestských častí, aj v rámci celého mesta a o tom bude môj pozmeňovací návrh.
Hovoriť o tom, že treba redukovať počet mestských častí je fakt, ale tú kritiku, povedzme na predchádzajúcu koalíciu, ktorá bola v meste, neprijímam, pretože práve predchádzajúca novela zákona o meste Košice z roku 2006 priniesla do platnosti mechanizmus, ktorý povedzme nie je najdokonalejší, ale žiadny iný zatiaľ pán primátor ani spolupredkladatelia neponúkajú v tomto návrhu zákona. Zatiaľ máme len ten mechanizmus, ktorý priniesla predchádzajúca koalícia, väčšina v mestskom zastupiteľstve.
No a moja posledná poznámka je, že takáto diskusia, ktorá sa tu začína viesť dneska, sa možno mala omnoho intenzívnejšie viesť v meste Košice a v mestskom zastupiteľstve pred prvým čítaním a pred podaním tohto návrhu zákona. Možno by sme sa vyhli rôznym nedorozumeniam. A budem to hodnotiť len ako nedorozumenia. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.10.2012 o 18:59 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 19:01

Richard Raši
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Len krátko na pána poslanca Chrena. Pán poslanec Novotný vám dal záchytné koleso, keď vám povedal, že máte poslancov v miestnych častiach. Ja vám doporučujem, skúste si ich nájsť, že koľko ich je z tých všetkých, z tých stoviek poslancov miestnych častí, koľko je tých vašich. Lebo naozaj ste stále v plienkach. Čo sa týka voľby. V zákone o obecnom zriadení je napísané, že zástupcu starostu a primátora si vyberá primátor alebo starosta. A toto v meste Košice nebolo. Mne sa podarilo mať takých viceprimátorov, ktorých som chcel, ale v minulosti sa stávalo, že primátor mal viceprimátorov, ktorých by si nevybral a potom nevytvorili dobrý tím. A, bohužiaľ, sa stalo aj v predchádzajúcom období, že mali sme tam nášho bývalého kolegu, pána poslanca Vargovčáka, ktorý bol viceprimátorom, a keď som sa s ním rozprával, tak keďže nebol zo strany KDH ako bol primátor, tak ho primátor častokrát posielal iba na otváranie nejakých akcií a strihanie pások, ale k žiadnej činnosti, na ktorej by si možno urobil aj politický prospech, ho nepustil. Takže myslím si, že každý manažér podniku, vedúci predstaviteľ strany či ministerstva by si mal vytvoriť tím, ktorý bude tímom jeho a ktorý mu bude pomáhať a ktorý bude znášať aj neúspechy a tešiť sa aj z úspechov. A preto si myslím, že primátor by mal možnosť mať takých ľudí, ktorí sú mu blízki a ktorým absolútne dôveruje a ktorí s ním budú úspešní, alebo s ním budú neúspešní a s ním aj padnú. Ďakujem pekne. Prajem príjemný večer.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

25.10.2012 o 19:01 hod.

MUDr. PhD. MPH

Richard Raši

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
8. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia
 

Vystúpenie 9:01

Martin Chren
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani predsedajúca, vážený pán navrhovateľ, vážený pán spravodajca, ctení kolegovia, v tomto momente želám vám príjemné, dobré piatkové ráno.
Ja nie som Košičan, tak dúfam, že mi to páni Raši a Brixi odpustia pri tomto vystúpení, avšak bol som požiadaný mojimi kolegami z našej strany z Košíc, ktorí rokovali s kolegami z rôznych iných opozičných strán v meste Košice o tomto návrhu zákona, aby som predniesol jeden pozmeňujúci návrh.
Dovoľte mi na začiatok povedať, že napriek tomu, že tento zákon je navrhnutý kolegami z koaličných, alebo mne sa dá skôr povedať z vládnych lavíc, nemyslím si, že by išlo o nejaký zlý návrh zákona. Súhlasím s tým, že mesto Košice ako druhé najväčšie mesto na Slovensku aj v súlade so zákonom o obecnom zriadení ako mesto s viac ako dvestotisíc obyvateľmi, že si zaslúži mať vlastný zákon a že si zaslúži mať niektoré časti svojho fungovania upravené špecifickým právnym predpisom. Práve preto, že svojou veľkosťou, kultúrnym a geografickým významom ako nodálne centrum východu sú Košice iné, než ostatné mestá a obce, sú významnejšie, si zároveň zaslúži mať niektoré veci upravené inak, než je upravené vo všeobecnom zákone o obecnom zriadení,šité na mieru potrieb obyvateľov mesta Košice a obyvateľov jeho mestských častí.
Jednou z vecí, ktoré by mali byť upravené takýmto iným spôsobom oproti lex generalis, ktorým je zákon o obecnom zriadení, je spôsob určovania námestníkov primátora a starostov mestských častí, alebo viceprimátora alebo vicestarostov. Dodnes platí, že tento spôsob je určený voľbou v zastupiteľstve. Tento návrh zákona okrem mnohých nesporných pozitív, ktoré prináša, mení tento spôsob určovania podľa toho, ako je všeobecne nastavený v zákone o obecnom zriadení, a to tak, že viceprimátora, respektíve vicestarostov si zvolí sám primátor, respektíve starostovia.
Prečo je tomu tak? My sme diskutovali aj s predkladateľmi, aj včera večer tu v pléne o tomto návrhu zákona a hľadali sme taký nejaký najlepší spôsob vyhovenia princípom, ktoré by mali byť stanovené buď tak, že Košice sú naozaj špecifické a majú mať teda niektoré veci upravené inak než všeobecná právna norma, alebo tak, že Košice v podstate ani vlastný zákon nepotrebujú, pretože sa budeme držať zákona o obecnom zriadení a budeme rešpektovať všetko, ako je v ňom predpísané. To, čo mi však trošku vadí na prístupe predkladateľov, je to, že oni si chcú vyberať podľa toho, ako im to konkrétne vyhovuje. A v miestach vo veciach, kde im to vyhovuje, chcú rešpektovať zákon o obecnom zriadení, a v miestach, kde im to nevyhovuje, si chcú veci upraviť iným spôsobom. Som presvedčený, že takéto, názvime to pragmatické rozmýšľanie, nie je namieste. Tento zákon nie je pripravovaný na, pre nejakú konkrétnu stranu, alebo pre nejakú jednu konkrétnu stranu, koalíciu strán. Tento zákon je pripravovaný na dlhé roky. Tento zákon by mal byť napísaný tak, aby platil čo najlepšie, bez ohľadu na to, kto je práve pri moci, kto je práve v opozícii, kto je práve primátorom mesta, kto má práve väčšinu v mestskom zastupiteľstve.
Je úplne zrejmé, prečo predkladateľ uprednostňuje určenie vicestarostov, respektíve viceprimátorov samotným primátorom. Pretože mesto Košice napriek tomu, že primátorom je pán Raši, mesto Košice nie je úplne červeným bodom na mape. Pretože v mestskom zastupiteľstve nemá strana SMER, dokonca ani strana SMER s ich koaličným kolegom, stranou MOST- HÍD, nemá úplnú väčšinu. O tom, ako veci dopadnú, rozhodujú najmä deviati starostovia, myslím, že deväť ich je tých nezávislých poslancov, ktorí sú takým lakmusovým papierikom, dovolím si trošku povedať, takým Igorom Matovičom v košickom mestskom parlamente, ktorý sa raz prikloní doľava a raz prikloní doprava. Preto je, samozrejme, výhodnejšie pre primátora, ktorý je spolupredkladateľom tohto zákona, aby si stanovil pravidlá, že svojich zástupcov si vymenuje sám a nepotrebuje pri tom rokovať s mestským zastupiteľstvom.
Je to ale správny prístup? Ja si vážim pána Rašiho, je to politik, ktorý má určite na východe silné postavenie, má charizmu, avšak čo ak v ďalších voľbách alebo v tých najbližších voľbách nezvíťazí, ako sa potom bude cítiť? Je takéto, ja viem, že nie veľmi silné, ale predsa len potláčanie demokratických princípov, pretože je určite demokratickejšie, keď je zástupca primátora volený, ako keď je určovaný jednou osobou, keď o ňom rozhoduje viac ľudí, než keď o ňom rozhoduje len jeden, ako sa bude cítiť, keď sa raz situácia zmení, keď už nebude pri moci?
Preto chcem apelovať aj na skúsenosti strany SMER. Mimochodom, keď si zoberiete predchádzajúce vládne obdobie strany SMER, kde ste boli v koaličnej vláde, presne ste si uvedomovali, že zástupca štatutára má aj kontrolnú funkciu. Nie len výkonnú a exekutívnu právomoc, ale aj kontrolnú právomoc. A preto vo vašej koaličnej vláde so stranami HZDS a SNS, keď sa menovali zástupcovia štatutárov na ministerstvách, keď sa menovali štátni tajomníci, tak ste zvolili krížovú kontrolu. Zvolili ste prístup, keď vždy aspoň jeden štátny tajomník na ministerstve bol z inej koaličnej strany, aby sa mohol pozerať ministrovi na prsty. Nie je rozdiel medzi štatutárom ministerstva a štatutárom takého veľkého mesta ako Košice. Primátor mesta Košice, podobne ako primátor mesta Bratislavy, je svojou mocou, svojím vplyvom a svojou dôležitosťou pre život občanov skutočne v podstate rovnako dôležitý ako ktorýkoľvek minister. A zástupca primátora je preto v podstate rovnako dôležitý ako ktorýkoľvek štátny tajomník.
My sme tu veľa diskutovali počas včerajšieho dňa a hlavný argument predkladateľov, prečo nesúhlasia s tým, aby zástupca primátora v Košiciach bol volený mestským zastupiteľstvom, je to, že sa odvolávajú na zákon o obecnom zriadení. Avšak sami vo svojom predloženom návrhu nerešpektujú pravidlá zákona o obecnom zriadení principiálne. Preto znova opakujem, tak buď ho akceptujeme všade a vždy a potom nemá zmysel vôbec robiť zákon o meste Košice, pretože nám stačí zákon o obecnom zriadení, alebo si uvedomíme, že niektoré veci je možné upraviť iným spôsobom. V práve platí niekoľko právnych zásad. Jedna z nich je, že lex specialis derogat legi generali, to znamená, špecializovaný zákon upravuje zákon všeobecný. To znamená, že ak je zákon o meste Košice lex specialis, tak ale zákon o obecnom zriadení je legi generalis, tak v lex specialis, v zákone o meste Košice môžeme úplne v súlade s právom a s právnou čistotou a so zásadami právneho štátu upraviť veci inak než vo všeobecnej právnej norme, pretože sme sa rozhodli, že Košice sú také významné, že potrebujú lex specialis a že potrebujú mať niektoré veci upravené iným spôsobom.
Aj pán kolega Brixi určite pozná túto právnu zásadu. Viem, že áno. Preto ten argument je dosť účelový, že nemôžeme tieto veci upraviť. Je účelový len z dôvodu konkrétnej volebnej alebo povolebnej situácie v meste Košice dnes, avšak skutočne neobstojí ako všeobecný argument.
Preto mi dovoľte na záver môjho vystúpenia predniesť nakoniec ten pozmeňujúci návrh, ktorý som predložil. Pozmeňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Martina Chrena k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Otta Brixiho, Richarda Rašiho, Pavla Pašku a Milana Géciho na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej Národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších predpisov, parlamentná tlač č. 199.
Bod 1. V čl. I v bode 15 v § 11a ods. 1 sa prvá veta nahrádza vetou:
"Primátora zastupujú jeho námestníci, najviac dvaja, ktorých spravidla na celé funkčné obdobie zvolí mestské zastupiteľstvo z radov svojich poslancov; primátor určí poradie, v ktorom ho zastupujú.".
Bod. 2. V čl. I v 23. bode v § 15a ods. 1 sa prvá veta nahrádza vetou:
"Starostu zastupuje zástupca starostu, ktorého z radov poslancov miestneho zastupiteľstva, spravidla na celé funkčné obdobie, volí miestne zastupiteľstvo.".
Vážený pán spravodajca, dovolím si vás upozorniť, že vzhľadom na predložený pozmeňujúci návrh bude potrebné v rámci jeho prednesu pri hlasovaní vyňať zo spoločnej správy na osobitné hlasovanie body 15, 26 a 34, o ktorých by sa inak hlasovalo spoločne, keďže upravujú rovnakú problematiku.
Dovoľujem si teda naposledy zaapelovať na predkladateľov, aby si zvolili tú správnu cestu, cestu, ktorá vedie k demokratickejšiemu zákonu o meste Košice, cestu, ktorá dáva väčšiu moc priamo voleným zástupcom občanov v mestskom zastupiteľstve a väčšie právomoci aj pre tých, ktorí sú v mestskom zastupiteľstve a v zastupiteľstvách mestských častí momentálne v opozícií a majú šancu získať nejaké väčšie kontrolné právomoci, a aby podporili tento pozmeňujúci návrh.
Ďakujem vám veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

26.10.2012 o 9:01 hod.

Ing.

Martin Chren

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:12

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Prajem pekný dobrý deň. Ja chcem podporiť návrh svojho kolegu pána poslanca Chrena. A myslím si, že dôvody už zazneli dostatočne.
Len chcem zdôrazniť, ak chceme naozaj podporovať demokraciu aj na regionálnej miestnej úrovni, tak mal by zákon o meste Košice v tomto bode vyzerať presne tak, ako navrhuje pán kolega Chren. To znamená, námestníci by mali byť menovaní na základe rozhodnutia samotných poslancov a nie rozhodnutím primátora, respektíve adekvátne u starostov a jeho zástupcov na úrovni mestských častí. Skutočne tu hrozí, že ak by bol zákon o meste Košice prijatý v tej navrhovanej podobe v bode 15 § 11a ods. 1, tak námestník primátora by bol jednoducho človek, ktorý by bol doslova a dopísmena predĺženou rukou primátora v dobrom, ale aj niekedy, aj v tom zlom, a možnosť ovplyvňovania osudu mesta Košice zo strany poslancov by tak bola obmedzená. Najmä napríklad aj preto, pretože, ako je uvedené v ods. 2, plat námestníkovi určuje primátor najmä vzhľadom na úlohy a rozsah výkonu funkcie námestníka. Čiže ak má takúto kompetenciu primátor vo vzťahu k platu námestníka, ak by ho aj vymenovával, tak tu hrozí, že zmysel tejto funkcie zanikne, a to si potom môže, a to si potom môže primátor vymenovať za svojho zástupcu hociktorého nevoleného úradníka na magistráte a nepotrebuje na to... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.10.2012 o 9:12 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video