8. schôdza

16.10.2012 - 7.11.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.11.2012 o 15:46 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 15:30

Jana Laššáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán spravodajca. Zaujmite miesto určené pre spravodajcov. Otváram všeobecnú rozpravu. Do rozpravy som nedostala žiadnu písomnú prihlášku. Pýtam sa, či sa chce niekto prihlásiť do rozpravy ústne? Áno, pán poslanec Miškov. Končím možnosť prihlásiť sa do rozpravy ústne. Nech sa... (Krátka pauza.) Pani poslankyňa Mezenská, ale treba sa prihlásiť včas a už ste sa mali prihlásiť. Takže ešte pani poslankyňa Mezenská. Končím možnosť prihlásiť sa do rozpravy ústne. Pani poslankyňa Mezenská, treba stlačiť trojku, aby či to tlačidlo, ktoré máte veľké, ako sa hlásite do rozpravy.
Pán poslanec Miškov, nech sa páči, máte slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.11.2012 o 15:30 hod.

JUDr.

Jana Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:30

Juraj Miškov
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Príjemný dobrý deň. Vážená pani predsedajúca, vážení páni poslanci, vážené panie poslankyne, dovoľte mi zaujať stanovisko k vládnemu návrhu zákona o štátnych hmotných rezervách, ktorý máme alebo máte pred sebou pod tlačou č. 268.
Na začiatok by som chcel povedať, že poslanecký klub strany SaS tento návrh v žiadnom prípade nepodporí. Vedie nás k tomu niekoľko dôvodov.
Tým prvým, veľmi vážnym dôvodom, o ktorom bude bližšie hovoriť pani poslankyňa Mezenská, predpokladám, je spôsob, ako je tento zákon, ale takisto aj zákon o núdzových ropných rezervách pretláčaný cez Národnú radu Slovenskej republiky. Nebudem sa tomu bližšie venovať, ale jednoducho skrátené legislatívne konanie v tomto prípade, ktoré je odôvodnené potrebou implementácie smernice, považujem za zástupný a veľmi falošný motív.
Domnievam sa, že skutočným dôvodom alebo skutočnými dôvodmi budú pravdepodobne úplne iné dôvody, o ktorých sa naozaj môžem v tejto chvíli iba domnievať, a vzhľadom teda na veľmi krátky čas, ktorý sme mali ako poslanci k dôkladnému preštudovaniu tohto návrhu zákona, nie je možné v tak krátkej dobe postihnúť úplne všetky aspekty predkladaného návrhu zákona.
Napriek tomu si dovolím upozorniť minimálne na jedno veľmi sporné ustanovenie, ktoré je v § č. 3 ods. 4 a ktoré hovorí o tom, citujem, že: "Štátne hmotné rezervy sú vo vlastníctve štátu. Ak je to hospodárne a sú splnené podmienky skladovania a ochraňovania, štátne hmotné rezervy môžu byť aj vo vlastníctve právnických osôb alebo fyzických zmlúv na základe zmlúv so správou rezerv alebo ak tak ustanovuje osobitný predpis." Ja si dovolím ešte raz zopakovať, aby ste vlastne pochopili to protirečenie, ktoré je v tom samotnom, samotnom, v tom samotnom ods. 4. - štátne hmotné rezervy, štátne hmotné rezervy môžu byť vo vlastníctve právnických alebo fyzických osôb. Štátne hmotné rezervy môžu byť vo vlastníctve právnických alebo súkromných osôb.
Vážené dámy, vážení páni, v praxi toto ustanovenie znamená, že správa štátnych hmotných rezerv už nebude musieť byť vlastníkom všetkých štátnych hmotných rezerv, ale tieto štátne hmotné rezervy sa môžu nachádzať v súkromných rukách. Dôsledkom tohto ustanovenia môže byť, môže byť veľmi zvláštny systém vytvárania opčných zmlúv, na základe ktorých sa predmetné právnické alebo fyzické osoby zaviažu, že v prípade núdze budú dodávať plnenia na základe zmlúv na požiadanie správe štátnych hmotných rezerv. Dovolím si povedať, že takéto niečo mi navodzuje dojem akejsi tichej privatizácie štátnych hmotných rezerv. Dôsledkom bude, že správa štátnych hmotných rezerv, alebo dôsledkom môže byť, že správa štátnych hmotných rezerv bude zo štátnych peňazí, z verejných financií dotovať vybraným subjektom na základe zmlúv, ktoré s nimi uzatvorí, ich skladové zásoby, a to miliónmi eur ročne. Je to z môjho pohľadu biznis model, o ktorom by väčšina podnikateľov mohla iba snívať. Tento biznis model im umožní práve predmetné ustanovenie alebo teda uznesenie v § 3 ods. 4.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, aj vzhľadom na uvedené, ale takisto aj vzhľadom na na skrátené legislatívne konanie k týmto dvom zákonom si dovoľujem podať procedurálny návrh, aby sa Národná rada uzniesla tak, že vráti návrh zákona navrhovateľovi na dopracovanie. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.11.2012 o 15:30 hod.

PhDr.

Juraj Miškov

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:35

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. No, na štátnych hmotných rezervách už častejšie sa diali čudné veci. Naposledy teda, čo ja evidujem, sme zaregistrovali rozkrádačku s nejakými platinovými sitkami a nebola to SaS. Predložiť teraz zákon, ktorý umožní robiť ešte väčšie pofidérnosti, určite nie je správne. Malo by to byť skôr naopak. Tie procesy by mali byť transparentné, keď raz sú štátne hmotné rezervy preto, aby boli vo vlastníctve štátu, tak nemalo by sa, nemalo by byť umožnené robiť rôzne konštrukcie, že štát vlastne namiesto tej, tej fyzickej rezervy povedzme ropy nebude, bude vlastniť nejaký papier, kde bude mať iba napísané, že tak tu a tu má ropu, ale keď dôjde naozaj k nutnému prípadu, tak tej ropy nebude. Preto SaS je proti tomuto zákonu a čo nás prekvapuje, že takto rýchlo sa to znásilňuje. Opäť minimálna diskusia, behom dvoch dní bude takýto zákon schválený, ktorý umožní robiť veľmi pofidérne veci.
Ako som už vravel, jednu rozkrádačku, minimálne teda túto jednu sme už zažili aj my už s platinovými sitkami a nebola to SaS. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.11.2012 o 15:35 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:37

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, páni poslanci, vážený pán predkladateľ, dovoľte aj mne, aby som sa vyjadrila k obom predloženým návrhom, vládnym návrhom zákonov, ktoré boli predložené do skráteného konania, a to, ako už naznačil aj kolega poslanec Miškov, čo sa týka tej formálnej a procesnej stránky preberania, prerokovania predkladaných zákonov.
Ja naozaj chcem poukázať na to, že nechcem naozaj pracovať ani v parlamente, ani v hospodárskom výbore, kde pociťujem, že takéto vážne zákony, ktoré sa dotýkajú obyvateľstva a možno aj prípravy na krízové a pohotovostné situácie, že takéto zákony sa prijímajú pod rúškom ticha, a dá sa povedať, zákony, ktoré sú šité horúcou ihlou. Chcem z tohto miesta vyhlásiť, že nechcem byť viac účastná prerokovania takýchto zákonov či už v hospodárskom výbore, ani v parlamente. Nepáči sa mi rovnako, že či už je to zákon o štátnych hmotných rezervách, alebo o núdzových zásobách ropy, a k týmto zákonom sú práve v skrátenom legislatívnom konaní pridružené aj iné s tým, dá sa povedať, nie priamo súvisiace zákony, ako v prípade práve núdzových zásob ropy, bol to zákon o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby. Veď predsa dobre viete aj vy, kolegovia, si pamätáte, že ešte keď sme niekedy zo začiatku leta preberali takéto zákony, tak vlastne tam bol dostatočný priestor na to, ak sa parciálne alebo ak sa dalo predvídať, že teda nepokrýva tento zákon v prvom čítaní všetko to, čo chceme v danom zákone o podpore obnoviteľných zdrojov vychytať a upraviť, tak sme si mali nechať dostatočný priestor na to, aby v druhom čítaní takéto veci boli zapracované. Ja jednoducho nemám dobrý pocit a nepáči sa mi, ak naozaj zákony, ktoré sa dotýkajú v tak vážnych otázkach a záležitostiach občanov Slovenskej republiky, ak sa postupuje takto neuvážene, rýchlo, nekoncepčne a nesystémovo.
Ak, dovolím si ešte prečítať, od kolegov pán Juraja Miškova, mám tu pozmeňujúci návrh, ktorý sa týka práve zákona, pozmenenia vládneho návrhu zákona o štátnych hmotných rezervách a elektronickom výbere a zákona o elektronickom výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Dovolím si prečítať tento krátky pozmeňujúci návrh.
Navrhuje sa, aby v čl. I, v § 3 ods. 4 sa v prvej vete na konci pripojili slová, a to: "alebo vo vlastníctve spoločnosti so stopercentnou majetkovou účasťou štátu" a vypúšťa sa druhá veta.
Odôvodnenie je veľmi krátke a má toto znenie: Tento pozmeňujúci návrh zamedzí tomu, aby štátne hmotné rezervy boli vo vlastníctve fyzických a právnických osôb, ktoré nevlastní štát. Ďakujem za vypočutie a z tohto miesta budem naozaj očakávať, že viac nebudem svedkom toho, že ako poslanec budem účastná prerokovávaní návrhov, ku ktorým sami predkladatelia alebo aj spravodajcovia mi nevedia podať dostatočné informácie. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

7.11.2012 o 15:37 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:41

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Naozaj chýbala tu diskusia pri tak závažnom zákone a už toľkokrát sme sa tuná doťahovali o tom skrátenom legislatívnom konaní. Toto je tiež jeden z prípadov a príkladov, kedy neni dôvod na skrátené legislatívne konanie.
V skutočnosti, tak ako sedíme tu aj poslanci, takmer nikto nevie, že čo sa vlastne deje teraz tuná v súvislosti s týmito štátnymi hmotnými rezervami, tak ako tuná kolega to spomenul pred chvíľou. Boli sme svedkami tuná rozkrádania štátnych hmotných rezerv, rezerv a vytvára to veľmi zlý príklad ako pred občanmi Slovenska. Vládny návrh zákona o štátnych hmotných rezervách, aj toto je jeden z dôvodov, prečo ho nepodporím. Naozaj toto si zaslúžilo oveľa väčšiu diskusiu, nie to šiť takto horúcou ihlou, ako to tu teraz robíme. Ďakujem za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.11.2012 o 15:41 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:42

Juraj Miškov
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Ja by som chcel poďakovať pani kolegyni Mezenskej jednak za predloženie pozmeňujúceho návrhu. Chcel by som podporiť a teda poprosiť aj všetkých ostatných poslancov o podporu tohto pozmeňujúceho návrhu a takisto by som chcel povedať, že by som tiež veľmi nerád vo výbore zažíval to, čo sme dnes cez obed s kolegami vo výbore zažili, kedy sme naozaj boli svedkami jedného nekvalitne pripraveného legislatívneho návrhu, ktorý dokonca ani nemal stanovisko legislatívy Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sme si v nejakom len skrátenom znení vypočuli od šéfa legislatívy. No a zmeny alebo snahy v tomto skrátenom legislatívnom konaní vsunúť do tohto zákona ešte ďalšie absolútne nesúvisiace, nesúvisiace pozmeňujúce návrhy týkajúce sa napríklad energetiky alebo zákona 309 o obnoviteľných zdrojov a následné vypustenie tohto uznesenia alebo tohto článku z návrhu zákona na gestorskom výbore. No toto všetko ja považujem za taký diletantizmus, aký naozaj je treba hľadať.
Čiže chcel by som naozaj poprosiť o podporu, jednoducho nerokovať o tomto návrhu zákona, pretože tento návrh zákona je naozaj zlý, je šitý horúcou ihlou, nebol dostatočne prerokovaný a jednoducho si myslím, že Národná rada Slovenskej republiky by nemala v žiadnom prípade schváliť takýto návrh zákona. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.11.2012 o 15:42 hod.

PhDr.

Juraj Miškov

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:43

Ján Hudacký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. V podstate takisto mi nič neostáva, len súhlasiť s pani poslankyňou Mezenskou, že tá procesná stránka veci bola rozhodne zle nastavená. Naviac nepriama novela cez zákon 309 o obnoviteľných zdrojoch, kde sa pripojili niektoré ustanovenia, ktoré vôbec nesúvisia s predmetným návrhom zákona v skrátenom legislatívnom konaní, hovorí o nesystémovosti prípravy takéhoto návrhu zákona a skutočne potom spochybňuje celý ten návrh zákona. Všetci vieme dobre, že potrebujeme urýchliť tento proces vzhľadom na transpozíciu európskej legislatívy. Na druhej strane toto vrhá veľmi zlý tieň na celú tú prípravu a v konečnom dôsledku potom nemáme čas sa venovať tej obsahovej stránke veci, kde určite by sme potrebovali viac času na to, aby sme sa mohli dotknúť konkrétneho návrhu a prekonzultovať predovšetkým s navrhovateľom všetky tie záležitosti, ktoré sa dotýkajú predmetného zákona. Takže iba toľko. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.11.2012 o 15:43 hod.

Ing.

Ján Hudacký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:45

Michal Bagačka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja, na rozdiel od svojich predrečníkov, teda aj v reakcii na pani poslankyňu, nemyslím si, že na výbore bola nejaká strašná nervozita. Boli tam otázky, ktoré, myslím si, že pán riaditeľ úradu naozaj po lopate, tak ako ste si, pani poslankyňa, priala, podľa môjho názoru, keďže tiež nie som odborník v tejto oblasti, ale ja som to pochopil. Myslím, že to bolo vysvetlené naozaj takou ľudskou rečou. A kto chcel, podľa môjho názoru, určite pochopil. Samozrejme, tie ďalšie otázky vychádzajú z toho, že tak ako možno ani ja, ani vy nie ste odborník v tejto oblasti. A pokiaľ to teda nemám naštudované, tak určite potom sa spýtam aj veci, ktoré niekedy možno vyvolajú určitý taký úsmev u tých, ktorí sa tejto oblasti venujú. No a čo sa týka tých pozmeňujúcich návrhov, keďže ste nebola na gestorskom výbore, boli stiahnuté a zákon, resp. to skrátené konanie ide v takých intenciách, ako bolo prvé čítanie.
Takže z môjho pohľadu, keďže to podporila väčšina vo výbore, je toto v poriadku. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.11.2012 o 15:45 hod.

Mgr.

Michal Bagačka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:46

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Zareagujem. Už to, čo som naznačila v rozprave, naozaj nepovažujem za náležité, ak sa spájajú v zákone, vo vládnom návrhu zákona, ktorý viem pochopiť, že je v režime naplnenia transpozičného deficitu, ak sa k takýmto zákonom pripájajú iné zákony, na ktoré nemáme dostatočný čas, aby sme ich dokázali prerokovať. A nemyslím si, že to, že v určitom časovom obmedzenom priestore alebo v časovej tiesni prerokovávame takéto vážne zákony bez nejakých podrobnejších vysvetlení, je nedostatkom môjho intelektu.
Takže asi takto by som odpovedala aj na vašu poznámku, pán poslanec Bagačka. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

7.11.2012 o 15:46 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 15:48

Tomáš Borec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pani predsedajúca. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, aj tento vládny návrh zákona o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze a o doplnení zákona č. 309 o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby predkladám z dôvodu potreby transpozície smernice Rady 2009/119/ES zo 14. septembra 2009, ktorou sa členským štátom ukladá povinnosť udržiavať minimálne zásoby ropy alebo ropných výrobkov.
Táto smernica bola prijatá predovšetkým s cieľom zosúladiť systém núdzových zásob ropy a ropných výrobkov podľa predpisov Európskej únie so systémom núdzových zásob uplatňovaným na základe medzinárodno energetického programu, ktorým sú viazané členské štáty Medzinárodnej energetickej agentúry. Členské štáty Európskej únie sú povinné predmetnú smernicu implementovať do svojich národných legislatív najneskôr do 31. decembra 2012. Núdzové zásoby a riešenie stavu ropnej núdze boli doteraz upravené zákonom č. 170/2001 Z. z. o núdzových zásobách roby a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení neskorších predpisov. Z dôvodu rozsiahlosti úprav v dôsledku transpozície smernice Rady je potrebné predložiť nový zákon o núdzových zásobách, ktorý ruší a nahrádza zákon č. 170/2001 Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze.
Predloženým návrhom zákona sa mení najmä spôsob a metodika výpočtu a vykazovania núdzových zásob, ruší sa rozdelenie núdzových zásob do troch kategórií, stanovuje sa režim a spôsob vykazovania núdzových zásob a osobitných zásob a upravujú sa postupy v núdzovom režime v súlade s núdzovými postupmi podľa predpisov Európskej únie a Medzinárodnej energetickej agentúry. Tieto zmeny spôsobia nárast úrovne núdzových zásob, ktoré je správa rezerv povinná v nasledujúcich rokoch udržiavať. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne v súlade s právom Európskej únie.
Vzhľadom na náročné diskusie ohľadom budúcej formy zabezpečenia núdzových zásob či už štátny model, alebo uloženie povinnosti podnikateľským subjektom, alebo agentúrny model, správa rezerv navrhla zmeny, ktoré umožnia na zmluvnom základe na účely núdzových zásob na prechodné obdobie, to jest do času definitívneho vyriešenia zabezpečenia núdzových zásob použiť aj zásoby vo vlastníctve podnikateľov. Zároveň žiadam, aby bola táto alebo tento návrh zákona schválený v súlade so spoločnou správou gestorského výboru. Ďakujem veľmi pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

7.11.2012 o 15:48 hod.

Tomáš Borec

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video