23. schôdza

26.1.2021 - 5.2.2021
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

4.2.2021 o 14:12 hod.

Mgr.

Štefan Holý

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 11:55

Milan Krajniak
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Zareagujem k rozprave veľmi vecne, keďže bola veľmi vecná, tak pokúsim sa.
Pani poslankyňa Kozelová, rozumiem všetkým výhradám, ale chápete, že ja som viazaný programovým vyhlásením vlády, čiže ja tie vaše pripomienky považujem za rozumné, ale ak je vôľa, že budú mať ľudia na výber, budú mať ľudia na výber. Zatiaľ informácie z toho gastrosektora ja mám také, že tohto sa až tak neobávajú, lebo predpokladajú, že pokiaľ varia dobre a ľudia sú tam zvyknutí chodiť na obedy, budú chodiť aj naďalej, ale uvidíme, môžme to vyhodnotiť, tak ako povedal aj pán poslanec Richter, môžme, myslím to, že akým spôsobom to zasiahne ten gastrosektor. Ale rozumiem, považujem vaše pripomienky za relevantné, ale v programovom vyhlásení niečo máme a ja to berem, akože som to sľúbil tým pádom a chcem to dodržať, že budú mať ľudia na výber, hej?
Druhá vec. Presne to, čo ste spomínali, že tam bolo treba riešiť to prechodné obdobie, pretože mnohí mali nakúpené ceniny, mnohí majú nejaké zmluvy, z toho vznikol ten problém, na ktorý sa pýtal pán poslanec Tomáš, na ktorý sa pýtali, že my sme napísali ten zákon a dali ho na legislatívnu radu vlády, akurát bolo treba doriešiť prechodné ustanovenia. To znamená, že v akom režime do konca tohto roka budeme fungovať alebo čo s tým urobíme. A tá formulácia nešťastná, ktorá tam bola, ktorá umožňovala dvojitý výklad, by umožňovala aj taký výklad alebo teda niekto by sa tak na to mohol pozerať, že keď 31. decembra uzatvorím zmluvu na 10 rokov, tak ešte 10 rokov u mňa ako u zamestnávateľa musia všetci používať gastrolístky. Uvedomili sme si to a práve preto na sociálnom výbore vlastne z našej iniciatívy ako ministerstva išla tá formulácia taká, aby neumožňovala žiadne pochybnosti. A to by bolo aj protiústavné, keby sme im neumožnili dobeh tých zmlúv a vlastne uplatnenie tých cenín, teraz to tak poviem, že minutie, minutie alebo použitie, hej, tých cenín, čiže preto tam nejaké prechodné ustanovenie muselo byť a som rád, že s touto formuláciou asi už nikto nemá žiadny problém.
Čiže teraz k pánovi poslancovi Tomášovi. Ja som mu hovoril, že budem naňho reagovať, musel odísť, takže len aby vedel. Keby som si myslel, že to niekto urobil so zlým úmyslom... (reakcia z pléna), môžem, že? ... že to niekto urobil so zlým úmyslom, tak verte, že by som ho natrel. Ale myslím si, že to neurobil, že to bola chyba, pretože vtedy na legrade sa povedalo, že musíme to nejako vyriešiť, to prechodné, bolo napísané zle, opravili sme ho, všimli sme si to, čiže považujem to za v poriadku.
Teraz tie ostatné výhrady by som ja dal iba do jednej témy, že sociálny dialóg. Škoda, že máme tak málo času, to by som si rád o tomto porozprával. Dám vám len fakty. Lebo čo je to, čo je to sociálny dialóg? To je, keď sa ľudia stretnú a o niečom rozprávajú a musia sa počúvať. To je dialóg. Môžu spolu nesúhlasiť, ale musia sa stretnúť a musia sa počúvať. Dávam vám, tak ako už pol roka dávam, verejný a záväzný prísľub, že sa stretnem s ktorýmkoľvek odborovým zväzom, s ktoroukoľvek odborovou konfederáciou, ktorá prejaví záujem o stretnutie, a budem sa s ňou baviť na akúkoľvek tému, o ktorú prejavia záujem. Tak ako som sa aj stretol s každým odborovým zväzom počas svojho fungovania, ktorý prejavil záujem o stretnutie, a rovnako, pán Richter, sa stretám aj so zamestnávateľskými zväzmi, keď prejavia záujem o stretnutie, kedykoľvek sa stretnem.
Po druhé, to, čo ste citovali to spoločné vyhlásenie z toho rokovania, to nebola tripartita, ani sme to tak nevolali, akurát zamestnávatelia požiadali o stretnutie, no tak som povedal, samozrejme, pokiaľ sa chcú stretnúť, tak sa s nimi stretneme, za rovnakých podmienok sme ochotní komunikovať, spolupracovať, konzultovať s kýmkoľvek, aj s predstaviteľmi odborov.
Po tretie, ja rokujem aj s odborovými, povedal by som, organizáciami, čiže nielen s odborármi ad hoc, s tými, ktorí prejavia záujem. Veď práve tá pasáž, ktorá je tam o fungovaní odborov, bola odkonzultovaná, pán poslanec Tomáš to povedal, že zjemnená? Ja by som povedal, že vycizelovaná, aby tam neboli problémy, práve na základe rokovaní s odbormi, napríklad s lekárskym odborovým združením a ďalšími, ktorých pripomienky sme zapracovali. A teraz tá podstata. Viem vám dať presné dátumy, od septembra každý mesiac som zvolal rokovanie tripartity. Ešte raz opakujem, každý mesiac presne podľa zákona, tak aby sme prebrali tie najnovšie zákony. Ale ja neviem ovplyvniť to, že sa predstavitelia Konfederácie odborových zväzov ospravedlnia a neprídu. A práve preto, aby sa toto nemohlo opakovať, že na základe toho, že oni neprídu, nemôže prebehnúť zasadnutie tripartity, meníme tento zákon takým spôsobom, aby tripartita mohla fungovať. A predstavitelia odborov, tak ako doteraz, vždy budú na ňu pozývaní.
A to volanie po tom dialógu, ktorý akože nefunguje, pán poslanec, tak to sú len politické aktivity predstaviteľov jednej z konfederácií odborových zväzov, aj keď najväčšej, ktoré sú koordinované s vašou stranou, pán poslanec, opozičnou a s opozičnou stranou HLAS. Je to ich plné právo, budem ich pozývať na všetky rokovania, ale aby sme si vecne a fakticky povedali, že ako to je so sociálnym dialógom.
Za posledné obdobie sme rokovali s Konfederáciou odborových zväzov, oficiálne, na ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny o Zákonníku práce. Dali osem zásadných rozporov, štyri boli odstránené. Na základe čoho? Na základe rokovania, na základe sociálneho dialógu, pán poslanec. K Zákonníku práce Konfederácia odborových zväzov vzniesla dve zásadné pripomienky, v oboch bol rozpor odstránený. To je dialóg. Oni vzniesli nejaké požiadavky, my sme tuto pri inšpekcii, zákone o inšpektorátoch práce sme obe odstránili. Teraz rokujeme kontinuálne, naposledy štyri hodiny minulý týždeň, o ústavnom zákone o dôchodkovom systéme. Vzniesli veľa pripomienok, zatiaľ jedna bola odstránená alebo, respektíve akceptovaná. A rokujeme ďalej.
To znamená, sociálny dialóg prebieha, prebieha za štandardných, slušných okolností a za to, že z politických dôvodov niekto potom vydá vyhlásenie, že chceme rokovať, ale nerokujeme, tak mám nainštalovať online kamery, keď budeme pokračovať v týchto rokovaniach, ktoré predbiehajú, a ten sociálny... aby, aby tu nebolo Kocúrkovo? Nainštalujem tam kamery. Aby všetci videli, že sociálny dialóg prebieha, rokujeme, akceptujeme mnohé pripomienky odborov a oni potom vydajú vyhlásenie: A kedy s nami budete rokovať? Nuž, myslel som, že napríklad teraz, napríklad minulý týždeň, tuto vám hovorím presné počty tých rokovaní a pripomienok vecných. Ale to ja už ovplyvniť neviem. Lebo keď niekto chce hrať divadlo...
Ešte raz, dávam vám záväzný prísľub, kľudne príďte, pán poslanec, pozvem vás na najbližšie rokovanie, ak budete mať záujem, samozrejme, ako hosťa, mám tú možnosť, na najbližšie rokovanie tripartity, dohodneme si termín, aby ste aj vy mohli prísť a kohokoľvek z vás, vážené panie poslankyne, páni poslanci, a zvolám to rokovanie, budete vidieť, že tam je úprimný záujem, úprimná snaha rokovať, môžme si sadnúť všetci, vyjasniť si. Nehovorím, že sa na všetkom dohodneme, ale určite záujem o rokovanie je a dávam vám záväzný prísľub, že ak budete mať vy záujem alebo ktokoľvek z vás, na najbližšie rokovanie tripatrity vás všetkých pozvem.
Ďakujem.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

4.2.2021 o 11:55 hod.

Bc.

Milan Krajniak

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
23. schôdza NR SR - 6.deň - B. popoludní
 

14:01

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán podpredseda. A teda, vážený pán podpredseda Národnej rady, vážená Národná rada aj vážení členovia vlády, dovoľte mi, aby som z poverenia predsedu vlády a podľa § 131 ods. 7 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky ospravedlnil z dnešnej hodiny otázok neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním.
Neprítomní: Podpredsedníčka vlády a ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veronika Remišová kvôli pracovným povinnostiam, ktorú si teda dovolím zastúpiť ja. Minister vnútra Roman Mikulec zo zdravotných dôvodov, taktiež, ak dovolíte, ho zastúpim ja. Ministerka spravodlivosti Mária Kolíková, nie sú na ňu položené otázky. Takisto pri ministrovi práce, sociálnych vecí a rodiny pánovi Milanovi Krajniakovi a takisto pri ministrovi pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Jánovi Mičovskému.
Ďakujem pekne, skončil som.
Skryt prepis

4.2.2021 o 14:01 hod.

Ing.

Eduard Heger

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:01

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán podpredseda.
Vážený pán poslanec, ďakujem veľmi pekne v prvom rade za túto otázku a myslím si, že aj tá otázka vyjadruje naozaj, by som povedal, náročnosť tejto doby. Myslím si, že každý z nás si uvedomuje, aký ťažký je život počas tejto pandémie a možno práve my, ktorí chodíme do práce, ktorí máme možnosť byť v kontakte s inými ľuďmi, nevieme ešte úplne doceniť ešte úplne inú skupinu ľudí, ktorí sú naozaj že zavretí doma, môžu akurát tak vybehnúť do prírody niekde v okolí bydliska, na ktorých podľa mňa táto pandémia dolieha ešte, ešte viac. Vy sám, myslím, že aj tá samotná otázka v sebe odráža tú emóciu, ktorú ste stelesnili vlastne aj v tej poslednej časti otázky.
A musím povedať, že, takú moju, môj pohľad. A tiež sa snažím byť v kontakte aj s ľuďmi zo samosprávy a práve z tohto miesta by som chcel naozaj veľmi oceniť, chcel by som veľmi oceniť a poďakovať všetkým primátorom a starostom a celým ich štábom, pretože enormne dnes cítime to, že to ťahajú s nami. Myslím si, že tak to má byť, že o tom je riadenie štátu, nie je to teda len o tom, čo urobí vláda, nie je to len o tom, čo urobí samospráva. Ja som to zvykol hovoriť už po nástupe, keď sme sa vlastne bavili aj o tom daňovom mixe, ktorý by sme aj tento rok chceli práve so samosprávami prerokovať, aj keď vidím, že práve z dôvodu pandémie aj táto téma, žiaľ, je odsúvaná a myslím si, že z objektívnych príčin, ale teším sa na tú diskusiu a hovoril som o tom, že samospráva a štát by mali ako jedny pľúca fungovať spolu, dýchať spolu.
A takto to je aj práve v tej pandémii a ja úplne, úplne chápem aj tomu, čo ste povedali, že, takej tej frustrácii, že tie samosprávy sa niekedy v tom cítia samé. Áno, nepopieram vôbec tento pocit, pretože mnohé veci dopadajú na nich a zase niekedy sa štát v tom cíti sám, a tiež nepopieram tieto emócie, lebo sa cíti, lebo tie veci dopadajú zase na štátnu správu, povedzme na okresné úrady a tak ďalej. Tu chcem len povedať, že nie ako kritiku, ale že vychádzame z nejakého stavu, ktorý sme zdedili a s tým musíme pracovať. A myslím si, že objektívne nikto sa nepripravoval na takúto pandémiu nielen na Slovensku, ale ani nikde a možno už subjektívne, že predchádzajúce vlády vôbec tú samosprávu nebudovali takým spôsobom, ako by sa patrilo. Tá decentralizácia nebola taká plnohodnotná a vy ako primátor určite by ste o tom dokázali rozprávať omnoho lepšie ako ja.
Takže z tohto miesta v prvom rade by som chcel vyjadriť takú spolu, spoluúčasť na tom vašom bremene, ktoré nesiete, a zároveň ešte raz teda oceniť, že aj primátori, starostovia, ktorí možno niekedy započujú aj tvrdé slová z úst tej vlády alebo štátu, tak je to skôr odrazom možno emócií, viac emócií ako takého vyslania signálu spolupráce, ale v konečnom dôsledku, myslím si, že potrebujeme naozaj sa dostávať do roviny, že spolupráca prináša väčšie výsledky ako vzájomné kritizovanie sa. Čiže toto je taký ten prvý naratív, ktorý by som chcel aj do odpovede tejto otázky dať.
Určite to, čo teraz poviem, prosím, berte ako nahliadnutie do toho, ako fungujú tie okresné úrady. A čaká nás tam veľa práce v reforme ich počtov, ich procesov a následne aj výsledkov. Čiže viem si predstaviť, že doplácate práve aj na to, že ešte tá reforma nezbehla a z objektívnych príčin ani nemohla. A tí ľudia zase na tých okresných úradoch, keď sme s nimi v kontakte, myslím si, že nezaháľajú, že tiež sa snažia dať svoje maximum. Môžu byť nejaké ojedinelé prípady, ale myslím si, že aj tá náročnosť doby každého prinúti, aby dal maximum, pretože robíme to pre spoločné dobro. A teda aj tie odbory krízového riadenia už naozaj niekoľko mesiacov sa snažia zabezpečovať tú logistiku testov, či už od Správy štátnych hmotných rezerv až po konečného užívateľa, po to mobilné odberové miesto. Toto, mimochodom, nie je úplne ich bežná náplň práce a tiež sú na hranici vyčerpania a rovnako aj ony majú svoje bežné zákonné úlohy, ktorým sa musia venovať.
Hovorím to aj preto, lebo myslím si, že v tomto ste opäť na jednej lodi. Pracujete tam bok po boku a ak má niektorý primátor lepšie vybudované tú svoju, svoju časť, tak, samozrejme, to zvláda lepšie. A to je to, kde by sme chceli, radi sa aj brali to know how od skúsených starostov a primátorov, ako vlastne budovať tie procesy v rámci okresných úradov tak, aby práve na tej regionálnej úrovni opäť išli ako pľúca, aby ten občan mohol pocítiť ten konečný efekt.
Takže opäť len pre ilustráciu, ten odbor krízového riadenia má v niektorých prípadoch len dvoch zamestnancov, vedúceho odboru a jedného referenta, ktorí sú zodpovední za výkon štátnej služby na tomto úseku v plnom rozsahu. Rovnako od začiatku roka regionálne úrady verejného zdravotníctva schválili 1 416 nových mobilných odberných miest, tak aby sa mohol testovať každý, kto chce. Popritom naďalej trasovali, kontrolovali dodržiavanie pravidiel, objednávali ľudí na PCR vyšetrenie, riešili lokálne ohniská a súbežne vykonávali bežnú agendu v desiatkach ďalších oblastí, ktoré nie je možné kvôli pandémii vypnúť.
A určite teda chcem povedať, že, samozrejme, nie všetko funguje ideálne, ale prosím, buďme v tomto naozaj takí spolupatriční a spravodliví. A ja chcem aj týmto ľuďom poďakovať za ich prácu a ich prácu si vážim takisto, ako aj samospráv. Čiže sú to všetko úlohy, ktoré sú kľúčové v boji s pandémiou, ale ide o procesy, ktoré navonok nie sú možno vidieť, a preto nás nesmierne mrzí, ak je táto časť neviditeľnej, ale zato nenahraditeľnej práce potom opomínaná alebo aj kritizovaná. Ale s dobrým úmyslom, budem rád, keď budeme v tomto súdržní, keď budeme v tomto súdržní aspoň prinajmenšom v koalícii.
Takže verím, že aj táto odpoveď vám ukazuje to nasadenie a tú ochotu ísť do toho, čo nás čaká spolu ďalej. A aj z hľadiska reforiem, ktoré nás čakajú, ja myslím, že ak sa nám podarí naozaj spájať sily a stavať na skúsenostiach, ktoré každý má a donesie ich za jeden stôl, tak som si istý, že vyjdeme z toho posilnení a budeme vedieť urobiť niečo dobré pre Slovensko. Tak dovoľte aspoň takto krátko pozdieľať.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

4.2.2021 o 14:01 hod.

Ing.

Eduard Heger

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:10

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán podpredseda, dovolím si len doplniť teda. Ja rád, keď zastupujem pána premiéra, do toho vložím aj vlastný vstup. Takže... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Šeliga, Juraj, podpredseda NR SR
Aha, tak týmto...

Heger, Eduard, podpredseda vlády a minister financií SR
Bola to taká, bola to taká kombinácia. Ale tým, že poznám pána premiéra veľmi dobre, som si istý, že by sa podpísal takmer pod každé slovo, čo som povedal... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

4.2.2021 o 14:10 hod.

Ing.

Eduard Heger

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:12

Štefan Holý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán poslanec, to, že som zodpovedný za koordináciu v oblasti tvorby legislatívy vrátane koordinácie pripomienkového konania, ako iste viete, neznamená, že ako podpredseda vlády som zodpovedný za obsahovú stránku návrhov opravných predpisov. Som dokonca presvedčený, že vy osobne veľmi dobre viete, aký je rozsah mojich kompetencií, a preto nerozumiem celkom spojitosti vo vašej otázke ani preto, ani tomu, prečo ju kladiete mne.
Štatistický úrad je nezávislým ústredným orgánom štátnej správy a to hlavne pri výkone jeho esenciálnej činnosti, ktorým zabezpečovanie a nastavovanie pravidiel sčítania rozhodne je. Preto mi neprináleží hodnotiť z obsahovej stránky návrhy Štatistického úradu.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

4.2.2021 o 14:12 hod.

Mgr.

Štefan Holý

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:24

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za odpoveď, pán podpredseda vlády. No, ako, samozrejme, viem, aké sú vaše kompetencie, však sme to riešili pri kompetenčnom zákone, pri ktorom prešli nejakí legislatívci na, pod váš úrad aj zo Štatistického úradu. A teraz sú iné úrady, ktoré sú tiež nezávislé, a teda tam, tam to riešite. Napríklad pri Úrade pre verejné obstarávanie nepredkladal novelu Úrad pre verejné obstarávanie, ale vy ste ju predkladali, takže mám za to, že máte nejaký vhľad aj do obsahovej stránky.
A tá obsahová stránka je, žiaľ, taká, že boli tu nejaké politické tlaky zo strany jedného koaličného poslanca, riešilo sa to na koaličnej rade, malo sa to riešiť na vláde, ale keďže sa koalícia nerozhodla, tak sa to rieši iba nejako napriamo, nie na základe normálneho, normálneho procesu, tak ako bolo prijaté to rozhodnutie o dvoch národnostiach, ktoré sa dlho diskutovalo aj na odbornej úrovni, aj vo výbore pre národnostné menšiny pri rade vlády a ľudské práva. Aj bol k tomu spracovaný nejaký odborný materiál, aj k tomu bolo riadne medzirezortné pripomienkové konanie a teraz, zrazu sa narýchlo, na poslednú chvíľu ide toto meniť na základe politických tlakov, takže by som očakával, že by ste mohli mať na to názor.
Ale keď sa bavíme teda o kvalite legislatívneho procesu, ktorá do vašej kompetencie nepochybne patrí, tak v tomto prípade sa koná skrátené legislatívne konanie. Lebo normálne legislatívne konanie by malo trvať najmenej 15 pracovných dní, oni to skrátili. A aj my v parlamente často skracujeme, ale súvisí to s pandémiou, súvisí to s krízovou situáciou. To, či majú byť jedna národnosť alebo dve národnosti v dotazníku pri sčítaní obyvateľstva, tam žiadne také dôvody, ktoré legislatívne pravidlá vlády predpokladajú, neexistujú. Tak by ma zaujímalo, ako vnímate to, že sa porušujú legislatívne pravidlá vlá... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

4.2.2021 o 14:24 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:24

Štefan Holý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Tak toto, samozrejme, vnímam pomerne s veľkou nevôľou a to, že pán predseda Štatistického úradu prišiel v zásade niekedy minulý týždeň s tým, že teda chce dávať toto, toto opatrenie alebo návrh tohto opatrenia do medzirezortného pripomienkového konania, akože hodne som teda zvraštil čelo. Pretože aj ja som si vedomý, rovnako ako vy, že keď toto bola téma a mala byť téma, ja rozumiem nejakému politickému kontextu, ale ten ako keby neprináleží celkom hodnotiť na tomto fóre. Taktiež som povedal, že kde ste boli pred dvoma, troma, piatimi týždňami, tak aby mohlo zbehnúť štandardné MPK v štandardných, v štandardnom časovom rámci.
Na druhú stranu považoval som za rozumnejšie vlastne pustiť to aspoň do skráteného MPK, ako keby to, ako povedzme že, ako by tam nemalo byť nič, hej, pretože to vydanie opatrenia, a na to som upozorňoval aj na koaličnej rade, je v zásade v kompetencii, výlučnej kompetencii Štatistického úradu. Nie je to ani kompetencia vlády, ani kompetencia poslancov. Aj v dôsledku toho som všetky tieto ako keby iniciatívy som odkázal priamo na predsedu Štatistického úradu. A mám pocit, že niekde v médiách som čítal, že sa aj poslanci, neviem koľko, niekoľko desiatok poslancov sa obrátili na predsedu Štatistického úradu, čo považujem za správne, pretože tam to kompetenčne patrí.
To, že, a tu poznáte môj názor v zásade alebo dlhodobý názor. Ja nie som teda nejakým nadšencom skrátených legislatívnych konaní. Niekedy sa tomu, žiaľ, nedá vyhnúť, ale ja sa ich skôr snažím teda brzdiť, hamovať alebo teda nejak, nejak blokovať tam, kde to nie je nevyhnutné. V tomto prípade mi prišlo vhodnejšie pustiť to aspoň na sedem dní, aby o tom bola nejaká debata, ako to úplne ignorovať. A súhlasím s vami, že keby s tým prišli v januári alebo niekedy skôr, alebo v decembri a otvorili tú tému, tak tam mohlo zbehnúť normálne konanie. To je proste tak.
Skryt prepis

4.2.2021 o 14:24 hod.

Mgr.

Štefan Holý

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:24

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja tu mám teda otázku od pána Dostála, ale asi sa to nejako zamenilo, ale v poriadku. Takže, v každom prípade... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Šeliga, Juraj, podpredseda NR SR
Prepáčte, pán podpredseda, tá je ďalšia.

Heger, Eduard, podpredseda vlády a minister financií SR
Aha, dobre, dobre... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Šeliga, Juraj, podpredseda NR SR
Predtým je pán Kollár.

Heger, Eduard, podpredseda vlády a minister financií SR
Dobre, dobre. Takže v každom prípade, myslím si, že išlo, je to v duchu tej odpovede, odpovede tej prvej. Ale takto, akože to sú dobré podnety. Myslím si, že treba sa určite nimi zapodievať. Ja myslím, že z toho procesného hľadiska, a toto ja vidím ako dôležité aj ako nová vláda, ale aj ako situácia v pandémii. Naozaj mnohokrát v tých procesoch, tým, že neboli tak nastavené, tak mám, môžme mať pocit, že zavládol chaos. Čiže ja si cením to, že dávate veci na známosť.
Určite ministerstvo vnútra, som si istý, že sa tým zapodieva a odstraňuje ich ako najlepšie vie. Takže ja budem len rád, keď sa podarí vlastne nastaviť taká intenzívna aj interná komunikácia, aby sa dali všetky nedostatky vlastne odstraňovať za pochodu. Lebo asi tam, viete, no, tak nikto asi nechce strácať čas tým, že si budeme otĺkať o hlavu nejaké chyby, pretože aj vy určite chcete, aby sa dosiahli výsledky, ako zodpovedný zástupca občanov, to isté chceme aj my, no, tak.
Ďakujem pekne za pochopenie.
Skryt prepis

4.2.2021 o 14:24 hod.

Ing.

Eduard Heger

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:24

Eduard Heger
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne pán podpredseda. Takže, vážený pán poslanec, z pohľadu Policajného zboru je kontrola dodržiavaní epidemiologických opatrení systematická, dostatočná a sú vynaložené maximálne sily a prostriedky.
V súčasnej dobe je príslušníkmi Policajného zboru vykonávaný zvýšený výkon služby na miestach so zvýšenou koncentráciou osôb, či už to boli lyžiarske strediská alebo nákupné strediská, železničné stanice, nástupištia, potraviny, drogérie, zásielkovne, odberné miesta a podobne. Je potrebné uviesť, že Policajný zbor plní podľa ustanovenia § 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z. z. o Policajnom zbore v znení neskorších predpisov okrem kontroly dodržiavania epidemiologických opatrení aj mnohé iné úlohy vyplývajúce z tohto zákona.
Z tohto dôvodu nie je možné zamerať výkon služby príslušníkov Policajného zboru – a teraz, prosím, pochopte – len na kontrolu dodržiavaní epidemiologických opatrení. Príslušníci Policajného zboru spolupôsobia aj pri ochrane základných práv a slobôd, resp. pri zabezpečovaní verejného poriadku či už na miestach, kde sú zriadené mobilné odberové miesta, v ktorých sa vykonáva antigénové testovanie osôb, alebo pri vyplácaní sociálnych dávok Slovenskej pošty. V prípade akéhokoľvek porušenia v súvislosti s ochorením COVID-19, či už teda napríklad zákaz vychádzania a povinnosť nosenia rúška, izolácia povinných osôb a tak ďalej, môže príslušník Policajného zboru, ale aj príslušník obecnej polície osobe v blokovom konaní uložiť pokutu do výšky 1 000 eur. Z uvedeného vyplýva, že rovnaké oprávnenie na vykonávanie kontroly dodržiavania epidemiologických opatrení majú aj príslušníci mestskej, respektíve obecnej polície.
Príslušníci Policajného zboru podľa § 84 zákona Slovenskej republiky, Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch uložia na mieste spáchania priestupku pokutu v bločkovom konaní, ak je priestupok spoľahlivo zistený a obvinený z priestupku je ochotný pokutu zaplatiť. Ak nemôže páchateľ priestupku zaplatiť pokutu na mieste, vydá sa mu blok na pokutu nezaplatenú na mieste a poštový peňažný poukaz. V prípade, ak páchateľ nie je ochotný zaplatiť blokovú pokutu, príslušník Policajného zboru oznámi podozrenie zo spáchania priestupku na príslušný správny orgán, ktorý je oprávnený prejednať daný priestupok.
Vážený pán poslanec, z dôvodu miestnej a vecnej príslušnosti odporúčam bližšie informácie k predmetnej veci osloviť príslušný okresný úrad alebo regionálny úrad verejného zdravotníctva, ktoré sú oprávnené prejednávať priestupky v súvislosti s COVID-19 podľa osobitného predpisu.
Čo sa týka vašej otázky k priebežnému zverejňovaniu počtu vykonaných kontrol a ich výsledkov vrátane udelených sankcií, oznamujem, že dané počty sú zverejňované na týždennej báze na Facebooku polície Slovenskej republiky. A je už asi len otázka, že či to chceme aj posunúť nejako ďalej. Opäť myslím si, že toto sú veci, ktoré určite stoja za zváženie. Na druhej strane opäť majme na pamäti, že každý z nás si chce plniť aj tú bežnú prácu, ktorú musí, a, žiaľ, tie kapacity neviete zdvojnásobiť, čiže niektoré veci idú trošku pomalšie, ako by sme možno čakali.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

4.2.2021 o 14:24 hod.

Ing.

Eduard Heger

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:24

Ondrej Dostál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pánu ministrovi vnútra Mikulcovi za odpoveď, aj pánu ministrovi financií Hegerovi za jej prečítanie a za jej doplnenie čiastočné. Pýtal som sa preto, že ja si uvedomujem, samozrejme, že polícia má obmedzené kapacity a nemôže teraz všetky svoje kapacity na 24 hodín denne, všetkých policajtov nasadiť na kontrolu dodržiavania rúšok, ale naozaj sú známe aj úplne že flagrantné prípady, keď sa napríklad konalo nejaké zhromaždenie pred budovou polície, ľudia tam boli, boli bez rúšok, bolo to v čase zákazu vychádzania, čiže evidentne porušovali aj zákaz, zákaz vychádzania a porušovali zákaz zhromažďovania, nedodržiavali hygienické opatrenia, napriek tomu nie je známe, že by voči nim niekto zasiahol a vymáhal, vymáhal dodržiavanie pravidiel.
A pýtam sa preto, lebo toto je asi naozaj, a to sa asi zhodneme, ako jeden z najvážnejších problémov, ktorým dnes Slovensko čelí. Veď každý druhý zákon, ktorý riešime, sa nejakým spôsobom týka, týka COVID-u. Máme tu lockdown a situácia sa nejako dramaticky nezlepšuje, alebo teda ak sa zlepšuje, tak sa zlepšuje oveľa pomalšie, ako sme čakali. A tá príčina môže byť najmä asi v tom, že sa tie opatrenia nedodržiavajú dostatočne, čo čiastočne súvisí možno s našou povahou a neochotou ich dodržiavať, nás ľudí, ale čiastočne to súvisí aj s tým, či sa tie opatrenia dostatočne kontrolujú a či ľudia majú pocit, že keď ich porušujú, tak im za to hrozí nejaká sankcia.
Ja obávam sa, že tá kontrola nie je dostatočná. Možno by ma zaujímal názor pána ministra, že či si myslí, že by, že by sa, tá kontrola nemala byť intenzívnejšia, lebo tie príklady a historky o tom, ako sa porušilo tamto, ono, hento... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

4.2.2021 o 14:24 hod.

Mgr.

Ondrej Dostál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video