23. schôdza

26.11.2024 - 11.12.2024
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

26.11.2024 o 17:43 hod.

Ing.

Ľubomír Vážny

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 17:28

Justín Sedlák
Skontrolovaný text

Vystúpenie v rozprave

26.11.2024 o 17:28 hod.

JUDr.

Justín Sedlák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:28

Ľubomír Vážny
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda Národnej rady, vážené panie poslankyne, páni poslanci, predkladám pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomíra Vážneho a Justína Sedláka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktorý máte ako tlač 407. V súlade so zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 407.
1. V čl. I sa pred bod 1 vkladajú nové body 1 a 2, ktoré znejú:
"1. V § 3 sa odsek 1 dopĺňa písmenom o), ktoré znie:
"o) historickými.18a).
Poznámka pod čiarou k odkazu 18a znie:
"18a) § 2 ods. 2 písm. i) zákona č. 106/2018 Z. z."
2. V § 3 ods. 2 a § 10 ods. 2 sa slová "i) a m)" nahrádzajú slovami "i), m) a o)."
Doterajšie body sa primerane prečíslujú."
2. V čl. I sa za bod 4 vkladá nový bod 5, ktorý znie:
"5. V § 9 ods. 2 písm. c) sa odkaz 18a nahrádza odkazom 18b.
Poznámka pod čiarou k odkazu 18b znie:
"18b § 39 zákona č. 106/2018 Z. z."
Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
3. V čl. I bode 5 sa odkaz a poznámka pod čiarou 18b) nahrádza odkazom a poznámkou pod čiarou 18c)."
Odôvodnenie tohto návrhu: V podstate týmto návrhom sa navrhuje oslobodiť historické vozidlá s hmotnosťou nad 3,5 tony od platenia mýta na spoplatnených úsekoch ciest. V podstate chce sa pomôcť historickým vozidlám, ktoré sú registrované tabuľkou H ako historické vozidlo a pre uplatnenie takéhoto oslobodenia od dane bude musieť... od spoplatnenia mýta bude musieť prevádzkovateľ vozidla tieto vozidlá zaregistrovať v elektronickom mýtnom systéme, inak bude musieť naďalej platiť mýto.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.11.2024 o 17:28 hod.

Ing.

Ľubomír Vážny

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:28

Jozef Ráž
Skontrolovaný text

Vystúpenie v rozprave

26.11.2024 o 17:28 hod.

JUDr. Ing.

Jozef Ráž

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:28

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán minister, zaujmite miesto pre navrhovateľov.
Teraz dávam slovo spoločnému spravodajcovi z výboru pre hospodárske záležitosti poslancovi Justínovi Sedlákovi, aby informoval Národnú radu o výsledku rokovania výborov a aby odôvodnil návrh a stanovisko gestorského výboru.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.11.2024 o 17:28 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:28

Justín Sedlák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, predkladám spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač číslo 407, v druhom čítaní.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením číslo 582 z 23. októbra 2024 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom: ústavnoprávnemu výboru, výboru pre financie a rozpočet, výboru pre hospodárske záležitosti.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť ústavnoprávny výbor uznesením č. 221 z 21. októbra 2024, výbor pre financie a rozpočet uznesením č. 148 z 19. novembra 2024, výbor pre hospodárske záležitosti uznesením č. 117 z 25. novembra 2024.
Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 13 spoločne s odporúčaním schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov o výsledku prerokovania Národnej rady... o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením výboru pre hospodárske záležitosti č. 137 z 26. novembra 2024. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril predložiť návrhy v zmysle príslušných ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.11.2024 o 17:28 hod.

JUDr.

Justín Sedlák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:28

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán spravodajca.
Otváram rozpravu. Do rozpravy som dostal dvoch písomne prihlásených, pán poslanec Vážny a pán poslanec Lackovič.
Nech sa páči, pán poslanec Vážny.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.11.2024 o 17:28 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:43

Ľubomír Vážny
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda Národnej rady, vážené panie poslankyne, páni poslanci, predkladám pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Ľubomíra Vážneho a Justína Sedláka k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, ktorý máte ako tlač 407. V súlade so zákonom Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 407.
1. V čl. I sa pred bod 1 vkladajú nové body 1 a 2, ktoré znejú:
"1. V § 3 sa odsek 1 dopĺňa písmenom o), ktoré znie:
"o) historickými.18a).
Poznámka pod čiarou k odkazu 18a znie:
"18a) § 2 ods. 2 písm. i) zákona č. 106/2018 Z. z."
2. V § 3 ods. 2 a § 10 ods. 2 sa slová "i) a m)" nahrádzajú slovami "i), m) a o)."
Doterajšie body sa primerane prečíslujú."
2. V čl. I sa za bod 4 vkladá nový bod 5, ktorý znie:
"5. V § 9 ods. 2 písm. c) sa odkaz 18a nahrádza odkazom 18b.
Poznámka pod čiarou k odkazu 18b znie:
"18b § 39 zákona č. 106/2018 Z. z."
Ďalšie body sa primerane prečíslujú.
3. V čl. I bode 5 sa odkaz a poznámka pod čiarou 18b) nahrádza odkazom a poznámkou pod čiarou 18c)."
Odôvodnenie tohto návrhu: V podstate týmto návrhom sa navrhuje oslobodiť historické vozidlá s hmotnosťou nad 3,5 tony od platenia mýta na spoplatnených úsekoch ciest. V podstate chce sa pomôcť historickým vozidlám, ktoré sú registrované tabuľkou H ako historické vozidlo a pre uplatnenie takéhoto oslobodenia od dane bude musieť... od spoplatnenia mýta bude musieť prevádzkovateľ vozidla tieto vozidlá zaregistrovať v elektronickom mýtnom systéme, inak bude musieť naďalej platiť mýto.
V Slovenskej republike je pomerne málo takýchto historických vozidiel, okolo stovky, s tým, že takéto oslobodenie, pretože tieto historické vozidlá diaľnice prakticky nevyužívajú, pretože nedosahujú požadovanú rýchlosť minimálne 90 km za hodinu a používajú zo spoplatnených ciest len cesty I. triedy pri presune na nejaké predvádzacie podujatia s tým, že príjem, o ktorý sa zníži príjem Národnej diaľničnej spoločnosti pri oslobodení od platenia mýta týchto historických vozidiel, je prakticky nulový alebo zanedbateľný. Hýbe sa niekde okolo troch až päťtisíc eur ročne a jednoducho je vhodné, aby sme týmto historickým vozidlám pomohli, pretože aj takto to majú aj susedné krajiny, Rakúsko aj Česká republika. Nemecko tiež je oslobodené pre, od týchto poplatkov za mýto.
V bodoch 2 a 3 sa navrhujú iba legislatívno-technické úpravy v súvislosti s bodom 1.
Pán podpredseda, skončil som. Ďakujem.
Skryt prepis

26.11.2024 o 17:43 hod.

Ing.

Ľubomír Vážny

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:43

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Skôr takého technického charakteru, že bolo by vhodné potom nabudúce najskôr odôvodniť a potom prečítať samotný pozmeňovák, lebo momentom začatia čítania pozmeňováku sa vám zastavil čas. Pozmeňovák ste prečítali, potom ste už so zastaveným časom odôvodňovali, hej? Na to, že ste už takí matadori politickí, sme čakali, že takéto školácke veci sa už nebudú stávať.
Ďakujeme pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.11.2024 o 17:43 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:43

Marek Lackovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pán predsedajúci. Ja budem mať tiež pozmeňovací návrh, ktorý potom na záver upozorním a prečítam, prednesiem. Ešte predtým, než sa k nemu dostanem, mi dovoľte, prosím, nejaký úvod k tomu, potom možno aj širší kontext.
Ja som už v rámci prvého čítania pred pár týždňami hovoril o tom, že je potrebné dať pozmeňujúci návrh a upraviť vec a budem konkrétny. Ide o väčšiu zľavu z mýta autobusom, respektíve verejnej autobusovej doprave. Ten širší kontext určite všetci poznáme. A tu ide o to, že zvýšenie sadzby mýta sa častokrát chybne interpretuje tak, že nebude mať dosah na bežných ľudí, ale predovšetkým kamionistov. Avšak nezabúdajme na to, že mýto platí aj pre autobusy a zvýšenie sadzby mýta sa teda logicky môže prejaviť na cenách cestovných lístkov a to ide v rozpore s logikou motivovania ľudí využívať verejnú dopravu. Samosprávne kraje ako realizátori takzvaných tých dopravných služieb vo verejnom záujme, ako ich všetci poznáme, už roky rokúce apelujú na to, aby neplatili, pokiaľ je to možné, žiadne poplatky z mýta. Treba si uvedomiť, že pri platení mýta zo strany vúciek si štát v podstate prehadzuje peniaze z jedného vrecka – od samospráv – do druhého vrecka, ktorým je rozpočet ministerstva dopravy. My preto hovoríme, že nechajme tie peniaze radšej vúckam, ktoré teda buď nebudú musieť zvyšovať ceny lístkov, alebo ich zainvestujú do niečoho, čo je blízke ľuďom, napríklad nové autobusy.
Na druhej strane aj my chápeme, že platenie mýta motivuje dopravcov k obnovám vozových parkov, ale nezabúdajme na to, že novšie vozidlá platia nižšie mýto. Takže cestou, ktorou navrhujeme ísť, je zvýšiť zľavu, ktorú teraz autobusy pri platení mýta majú, a to zo súčasných 50 % na 70 %. Tých 20 % navyše vzniklo tak, že podľa dôvodovej správy dochádza k nárastu poplatkov o 40 %. Takže tým, že zvýšime zľavu na 70, docielime to, aby sa nárast cien mýta nedotkol bežných ľudí a aby sa toto zvyšovanie, ktoré má aj konsolidačné účely, nepremietlo na plecia prímestskej autobusovej dopravy.
Nechceme, pevne verím, nikto z nás zaťažovať občanov ďalším zvyšovaním poplatkov, drahšou autobusovou dopravou, drahšími cestovnými lístkami, drahším cestovným, ale mali by sme ich, naopak, motivovať využívať zelenú verejnú dopravu. Pretože drahšie mýto, drahšie cestovné sa ich, samozrejme, bytostne, bytostne dotkne a považujem za našu psiu povinnosť ich v tých ťažkých časoch, ktoré na budúci rok budú, ochrániť.
A že nehovorím len na základe nejakej teórie, ale už tá prax samotná nám ukazuje v uplynulých dňoch, že k výraznému zdražovaniu cestovného v autobusoch naozaj príde, pretože máme tu informáciu z 15. novembra, kedy Trnavský kraj informoval, že musí zopakovať súťaž na prímestskú autobusovú dopravu pre okresy Dunajská Streda a Galanta. Prihlásil sa totiž len jeden uchádzač a ponúkol o takmer 30 % vyššiu cenu, než bola predpokladaná hodnota zákazky. Čo sú teda veľmi zlé správy a veľmi zlé plány na budúce časy. Kraj predpokladal, že zákazku na roky ´26 až 2028 sa mu podarí vysúťažiť za 36 miliónov, ale napokon to teda bude, pevne verím, že nie, ale javí sa, že to bude minimálne o 30 % viac. Uvidíme teda, ako dopadne nová súťaž v rámci verejného obstarávania.
V rámci tohto celého teda mám pozmeňujúci návrh, ktorý má veľmi jednoduché odôvodnenie. Zavádzame obligatórnu povinnosť vlády Slovenskej republiky nariadením ustanoviť systém zliav zo sadzieb mýta a zavádzame, alebo navrhujeme zaviesť zákonom stanovenú minimálnu výšku zľavy zo sadzby mýta pre autobusy vzhľadom na verejnoprospešný účel cestnej hromadnej dopravy a za účelom predchádzania zdražovania cestovnej hromadnej dopravy pre cestujúcich občanov ako prípadný dôsledok zvyšovania sadzieb mýta.
A v tomto momente by som už poprosil zastaviť čas a predniesol by som pozmeňujúci návrh.
Pozmeňujúci a doplňujúci návrh poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Mareka Lackoviča k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 407.
V súlade s ustanoveniami zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám nasledujúci pozmeňujúci a doplňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 474/2013 Z. z. o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií a zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač. 407.
V návrhu zákona navrhujem tieto zmeny a doplnenia:
1. V článku I v bode 13 v § 35 ods. 1 písm. b) znie:
"b) ustanoviť systém zliav zo sadzieb mýta za užívanie vymedzených úsekov ciest."
2. V čl. I sa za bod 13 vkladá nový bod 14, ktorý znie:
"14. V § 35 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
"(2) Výška zľavy zo sadzby mýta pre autobusy v nariadení vlády Slovenskej republiky podľa ods. 1 musí byť vždy najmenej vo výške 70 % zo sadzby vypočítanej podľa príslušných koeficientov."."
Doterajší odsek 2 sa označuje ako odsek 3.
Nasledujúci novelizačný bod článku I sa primerane prečísluje.
Pán predsedajúci, ďakujem veľmi pekne, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.11.2024 o 17:43 hod.

MBA

Marek Lackovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:43

Ľubomír Vážny
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem.
Pán poslanec, keď ste už spomenuli, že som politický matador, tak si pamätám aj časy, keď niekto, kto navrhol nároky na štátny rozpočet ako vy teraz, musel k tomu aj navrhnúť, kde zobrať na to peniaze. Čiže to mi v tom vašom návrhu chýba, že jednoducho veď zatiaľ nemôžme ísť stále cestou toho, že zaťažovať štátny rozpočet a nekompenzovať to ničím iným. Čiže ak by ste navrhli, kde zobrať peniaze na tieto úľavy, tak budem spokojní.
Po druhé, ja ako politický matador som veľmi dobre vedel, že do prideleného času sa zmestím aj s paragrafovým znením tohto pozmeňujúceho návrhu aj s odôvodnením. Naviac sa mi zdá byť logické, že najprv prečítam paragrafy, ktoré potom odôvodním.
To je všetko, ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.11.2024 o 17:43 hod.

Ing.

Ľubomír Vážny

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video