39. schôdza

9.9.2025 - 1.10.2025
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

9.9.2025 o 14:07 hod.

Mgr.

Matúš Šutaj Eštok

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

14:04

Jozef Cech
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, pán minister, pani ministerka, vážené pani poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona o archívoch a registratúrach, tlač 814a.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 960 z 3. júna 2025 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru a výboru pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Určila zároveň výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch. Predmetný návrh zákona, tlač 814, prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť oba určené výbory. Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto spoločnej správy vyplývajú štyri pozmeňujúce návrhy. Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich návrhov schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj č. 128 z 9. septembra 2025. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informoval o výsledku rokovania výborov a predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky. Zároveň určil takisto aj náhradníkov spravodajcu.
Pán predsedajúci, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

9.9.2025 o 14:04 hod.

PaedDr.

Jozef Cech

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

14:07

Matúš Šutaj Eštok
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Vážený pán predsedajúci, dámy poslankyne, páni poslanci, cieľom predloženého návrhu zákona je reagovať na viaceré problémy z aplikačnej praxe vrátane zabránenia zneužívania označenia Horská záchranná služba, ako aj jej znaku, ktoré bude sankcionované ako priestupok alebo správny delikt.
Návrhom zákona sa zavádza nový druh odbornej spôsobilosti na výkon záchrannej činnosti mimo horských oblastí, lyžiarskych tratí a jaskýň s použitím lanovej techniky v neprístupných alebo ťažko prístupných oblastiach Slovenskej republiky. V tejto súvislosti sa zriaďuje nová stavovská organizácia Národná asociácia horských záchranárov, ktorej úlohou je vykonávať túto novú odbornú spôsobilosť a ktorá bude hájiť záujmy svojich členov. Skúška sa bude vykonávať pred komisiou Horskej záchrannej služby.
Návrhom zákona sa takisto upravujú pravidlá registrácie a členstva v Národnej asociácii horských vodcov Slovenskej republiky, zakotvuje sa disciplinárna právomoc vo vzťahu k osobám vykonávajúcim horskú vodcovskú činnosť, a to s cieľom zvýšenia kvality výkonu horskej vodcovskej činnosti a zvýšenia bezpečnosti vodených osôb.
V neposlednom rade sa návrhom zákona upravujú podmienky pre vykonávanie letov bezpilotných lietadiel pri ich záchrannej činnosti a monitoringu horských oblastí, ktoré bude zabezpečovať horská záchranná služba.
Vážený pán predsedajúci, pani poslankyne, páni poslanci, dovoľujem si vás záverom požiadať o podporu predloženého vládneho návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

9.9.2025 o 14:07 hod.

Mgr.

Matúš Šutaj Eštok

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

14:08

Jozef Cech
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán podpredseda.
Vážený pán minister, pani ministerka, vážené pani poslankyne, páni poslanci, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bol výborom určený za spravodajcu k návrhu zákona, ktorý je uvedený pod tlačou 888. Predkladám informáciu k predloženému návrhu zákona.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. V zmysle oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby Národná rada po všeobecnej rozprave sa uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 932 z 3. júla 2025 navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj a odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, skončil som. Otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

9.9.2025 o 14:08 hod.

PaedDr.

Jozef Cech

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:10

František Majerský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda, vážená pani ministerka, vážený pán minister, chcel by som vystúpiť v rozprave k uvedenému návrhu prvého čítania a dostať možno otázky na odpovede, keďže tento návrh zákona bol už raz predkladaný v parlamente, ešte za poslanca, pána poslanca, terajšieho ministra MIRRI, pána Migaľa a do dnešného dňa nie sú zodpovedané otázky, na ktoré sa chceme pýtať, lebo sú dôležité, aby bolo jasné, aj z tohto miesta možno garantované, pán minister, že týmto zákonom nejdeme rušiť, pán minister ma nepočúva, zopakujem ešte raz, pán minister... Ďakujem pekne. Ja som sa len vás, pán minister, pýtal, lebo z uvedeného návrhu zákona nám nie je jasné... (Smiech rečníka.) V pohode, v pohode, počkám, počkám. Ďakujem.
Pán minister, z uvedeného návrhu zákona nám nie je jasné, či sa neruší dobrovoľná horská služba. V skratke to najdôležitejšie. Zákon umožní v horských oblastiach Belianske Tatry, Kremnické vrchy, Kysucká dolina a všetky ostatné oblasti, vykonávať záchrannú službu iba Horskej záchrannej zdravotnej službe. Tým sa de facto likvidujú všetky ostatné dobrovoľné horské služby, ktoré dnes máme, ktoré nebudú mať zmluvu s horskou službou. Týmto zákonom sa to stane. Či si to uvedomujeme, lebo takýto, takýto prípad jednoducho nastane a my nemôžme tvrdiť, že niekto, kto, lebo vy ste to argumentovali tým, že niekto nosí logá horskej služby a nie horský záchranár alebo niečo podobné. Všetci ľudia, ktorí dnes pracujú ako dobrovoľní horskí záchranári v našich oblastiach, túto robotu robia dlhodobo, robia ju dobre, myslím si, že ju robia profesionálne a bez ich pomoci by sme niektoré záchranné akcie v Tatrách, hocikde inde na Slovensku nevedeli zvládnuť. Treba zopakovať ešte raz, sú to dobrovoľníci, ktorí to robia vo svojom vlastnom voľne.
Čiže prvá otázka je, že či ten zákon ide de facto rušiť dobrovoľnú horskú službu na Slovensku, ak nebude mať zmluvu s horskou službou. To je prvá otázka. Druhá, že umožní našej profesionálnej horskej službe robiť činnosť na svahoch, kde budú môcť, kde budú zabezpečovať záchrannú zdravotnú službu, lebo tu sa hovorí o sklone nad 25 %, všetky svahy plus-mínus na Slovensku majú 14 a viacej percent, čiže môže to robiť tým pádom len horská služba. Ja sa pýtam, či je správne, aby sme súkromným hráčom na Slovensku, či to sú súkromní poskytovatelia, prevádzkovatelia, prevádzkovatelia horských stredísk, mala robiť profesionálnu službu naša Horská záchranná zdravotná služba, kupovať k tomu techniku, zabezpečovať ľudí. Ja si myslím, že na to naša Horská záchranná služba nie je určená, ona má robiť záchranu v horách. Všetci poskytovatelia daných služieb lyžiarskych stredísk si vedia, ako to je doteraz, zabezpečiť horskú, zabezpečiť zdravotnícku službu cez súkromných partnerov a vedia si to zaplatiť.
Čiže druhá otázka je, že či de facto neumožníme to, že všetky lyžiarske strediská, ktoré sú na Slovensku, budú zabezpečovať profesionálnu službu, Horská záchranná zdravotná služba bude tam zabezpečovať službu počas pracovných a víkendových služieb, lebo takúto službu momentálne robíme len v Tatranskej Lomnici, inde si to riešia všetci po súkromnej sfére, platia si za to zabezpečenie a ja si myslím, že na to majú byť určení naši profesionálni záchranári, aby robili, na to nie sú určení. Oni majú byť určení na to, aby zachraňovali ľudí v teréne. To je druhá otázka.
A tretia. Zriaďujeme pojem Národná asociácia horských záchranárov. Čo vlastne tá asociácia bude robiť okrem toho, že bude akreditovať dané vzdelávanie? Lebo do dnešného dňa to robila horská služba, že čo sa týmto zmení, že vytvoríme paralelnú službu, ktorá nebude v zákone a nebude mať v podstate naňho žiadny štátny aparát dosah, či to nebude nejaká neziskovka alebo niečo podobné. To je tretia otázka.
A, pán minister, my sme, myslím si, že v auguste poslali, teraz vám poviem presne, aby som neklamal, dvadsaťštyri otázok na ministerstvo vnútra a do dnešného dňa nám nedali na tie otázky odpovede. Ja by som vás veľmi pekne poprosil, keby sme tie otázky, dostali odpovede. Budeme to žiadať aj na výbore, lebo ak je naozaj cieľom to, čo hovoríte vy, že sprofesionalizovať, na tieto otázky musíme dostať odpoveď, lebo sa to pýtajú dobrovoľníci, ktorí tu desiatky rokov robia dobrovoľnú horskú službu v horách a zachraňujú ľudské životy tam, kde naši profesionáli nemôžu byť, nemôžu ísť, alebo ani nemajú na to kapacitu, aby tam šli. A tieto pripomienky sme dali, aj keď tento návrh zákona, lebo on je totožný s tým, čo predkladá pán poslanec Migaľ, on je totožný s tým, dali aj vtedy, tak sa ten návrh zákona stiahol a mal sa prepracovať a išiel cez klasické MPK. Ale tie pripomienky do toho neboli zapracované a je to v podstate plus-mínus to isté, čo bolo predtým, tak ešte raz, ja, lebo ja tam okrem toho, čo ste vraveli vy, že sprofesionalizovať, ja tam nevidím tú profesionalizáciu. Ja skôr vidím problém v tom, že my zrušíme dobrovoľníkov, tých, ktorých sa rozhodne daná asociácia, že si nezazmluvní a tí už nebudú môcť robiť dobrovoľnú záchrannú, záchrannú činnosť v oblastiach, kde doteraz pôsobili. A máme takýchto naozaj organizácií veľmi veľa, čiže tých, ak sa tá asociácia, ktorá vznikne zákonom, rozhodne, že ich nezazmluvní, aj keď budú mať všetky, všetky certifikáty, budú riadne vyškolení, budú mať všetky papiere, tak sa rozhodne, že ich nezazmluvní, tým pádom oni nebudú môcť tú ďalšiu činnosť vykonávať.
Prečo sme sa takýmto spôsobom rozhodli ísť? Lebo ja si naopak nemyslím, že ten systém dobrovoľných služieb na Slovensku nefunguje. Naopak, ak by sme ich nemali, tak niekoľko profesionálnych zásahov v Tatrách by neurobili vaši záchranári, ak by tam títo dobrovoľníci neboli, lebo bez nich sa naozaj nevieme pohnúť. Sú to ľudia, ktorí prídu zo svojho voľného času z práce a pomáhajú profesionálom pri záchrane ľudských životov.
Čiže na tieto otázky, pán minister, ak budete vedieť odpovedať, budem rád. Ja vám tie otázky kľudne tuná aj nechám a budem rád, ak na ne odpoviete.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.9.2025 o 14:10 hod.

Mgr.

František Majerský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:17

Igor Janckulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán podpredseda, vážená pani ministerka, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, ja idem rozprávať trošku z praxe. Ja som tiež záchranár, dobrovoľný záchranár, v roku 2008 som založil Oravský záchranný systém, ktorý sa špecializuje na vyhľadávanie nezvestných ľudí, ktorí sa stratia v prírode. My sme vlastne odkázaní na spoluprácu ako dobrovoľníci s profesionálmi a myslím si, že tá spolupráca je veľmi dobrá, lebo keď hľadáme niekoho, tak ide o záchranu ľudského života a tam sa neriešia nejaké veci medzi sebou, ale tam sa musíme spojiť, aby sme čím skôr toho človeka zachránili.
My sme už za to obdobie od 2008 zachránili, cez 50 ľudí sme našli živých, cez 50 mŕtvych, takže sú to veľké počty a robíme to všetko bez nároku na mzdu v osobnom voľne na úkor svojich rodín. A veľmi často spolupracujeme s dobrovoľnou horskou záchrannou službou, lebo tu treba povedať, že keď niekoho hľadáme, tak nehľadáme, niekoho nájdeme, dá sa povedať, za pár hodín, ale niekoho hľadáme týždne, dokonca aj mesiace. A vieme dobre, že štátne zložky, ktoré sú profesionálne zložky, polícia alebo horská záchranná služba, si nemôže dovoliť, aby niekoho hľadala týždeň alebo mesiace, lebo určite nemajú takú veľkú kapacitu, ako majú dobrovoľníci.
Ako som spomínal, my veľmi často spolupracujeme s dobrovoľnou horskou záchrannou službou, s dobrovoľnými hasičskými zbormi, ktorí sú takisto veľkým prínosom pri pátra... pri týchto pátracích akciách, lebo čím je viac ľudí, tak tým je väčšia šanca toho človeka čím skôr nájsť.
Keď bol, ako môj kolega František Majerský spomínal, že prvý ten návrh zákona, keď pán Migaľ ho ešte, prišiel s ním do parlamentu, tak bolo viacero stretnutí aj s dobrovoľnou horskou záchrannou službou a vymieňali sme si nejaké názory, pripomienky, mali sme aj stretnutie s pani štátnou tajomníčkou Kurilovskou, kde dobrovoľná horská záchranná služba dávala tiež viacero pripomienok, ale čo ja mám informácie, že potom mali byť ešte nejaké stretnutia, ale, žiaľ, údajne sa neudiali a podľa mňa je to veľká škoda, lebo mám trošku obavy, že trošku hazardujeme s tým dobrovoľníctvom, ktoré u nás veľmi dobre funguje a keď im budeme sťažovať, týmto dobrovoľníkom, ich činnosť, že budú musieť, samozrejme, každý dobrovoľník musí spĺňať kritériá, to som za, aj musí mať určité nejaké školenia, ale aby tu bola vytvorená nejaká národná asociácia záchranárov, ktorá to bude úzka skupina ľudí, nevieme, ako to ešte bude fungovať, ale mám trošku obavy, aby sme týchto dobrovoľných horských záchranárov neodradili a, samozrejme, aj potom tie zložky, ako je naša zložka Oravský záchranný systém, ktorá spolupracuje s týmito organizáciami.
Toto je prvé čítanie, tak ja verím, pán minister, že stretnete sa ešte so zástupcami dobrovoľnej horskej záchrannej služby, aby v druhom čítaní sa pripravil taký zákon, aby keď sa niečo stane, aby tí dobrovoľní záchranári išli s nadšením a so srdcom pomôcť tým ľuďom, ale nie aby ich to odrádzalo, lebo nemôžeme si to fakt v súčasnosti dovoliť, strácať takýchto ľudí, ktorí aj v dnešnej ťažkej dobe sú ochotní prísť a pomáhať druhým ľuďom.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.9.2025 o 14:17 hod.

Bc.

Igor Janckulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 14:21

Matúš Šutaj Eštok
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci.
Páni poslanci, áno, je to prvé čítanie zákona. Mne záleží na tom, aby sme našli pri tejto téme všeobecný konsenzus. Garantujem vám, že v rámci druhého čítania vytvoríme priestor na to, aby tu bola normálna, vecná, konštruktívna diskusia a dávam vám svoje slovo, že kým tu nebude všeobecný konsenzus, tak radšej ten zákon stiahnem na prepracovanie, ako by som mal tlačiť. V rámci tohto evidujem, že túto problematiku treba upraviť. Musíme nájsť tú nejakú zdravú mieru, takže v rámci tohto máte môj prísľub tuná tento verejný, že prebehnú aj diskusie aj s dobrovoľnými hasičmi, aj so zástupcami, aby sme vyladili ten zákon, pretože ja by som si želal, aby prešiel drvivou väčšinou v tomto pléne. Ak to tak nebude, ak budú tu nejaké problémy, radšej ho stiahnime a radšej na tejto téme pracujme, aby sme presne neohrozili čo i len jedného dobrovoľného záchranára alebo ľudí, ktorí jednoducho vo svojom voľnom čase robia niečo prospešné pre túto spoločnosť.
Cieľom tohto zákona je práve naopak nastaviť určité normy a limity, ale absolútne súhlasím s vami, poďme radšej do konsenzu a nájdime ho v rámci druhého čítania. To, čo som povedal, platí, máte moje slovo.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

9.9.2025 o 14:21 hod.

Mgr.

Matúš Šutaj Eštok

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie 14:23

Erik Tomáš

Vystúpenie v rozprave 14:27

Zdenka Mačicová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážená pani ministerka, páni ministri, vážení kolegovci, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, tlač 819a.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 936 z 28. mája 2025 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie ústavnoprávnemu výboru, výboru pre zdravotníctvo a výboru pre sociálne veci. Určila zároveň výbor pre sociálne veci ako gestorský výbor a lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
Predmetný návrh zákona, tlač 819, prerokovali a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky schváliť všetky určené výbory. Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom 3 tejto spoločnej správy vyplýva 33 pozmeňujúcich návrhov. Gestorský výbor odporúča hlasovať o bodoch 1 až 17, 19 až 23 a 25 až 33 v štvrtej časti tejto spoločnej správy so stanoviskom gestorského výboru schváliť a o bodoch 18 a 24 so stanoviskom neschváliť. Gestorský výbor odporúča návrh zákona v znení schválených pozmeňujúcich návrhov schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu zákona vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci pod č. 126 z 8. septembra 2025. Týmto uznesením ma výbor zároveň poveril, aby som na schôdzi Národnej rady pri rokovaní o predmetnom návrhu zákona informovala o výsledku rokovania výborov a predkladala návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona o rokovacom poriadku Národnej rady. Zároveň určil náhradníkov spravodajcu.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.9.2025 o 14:27 hod.

Mgr.

Zdenka Mačicová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:30

Ľubica Laššáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, pán minister, pani ministerka, súčasťou tohto vládneho návrhu zákona je aj stať o obecnej polícii. V závere tohto môjho krás... krátkeho príspevku (povedané so smiechom), aj krásneho možno, určite poteší obecných policajtov. V závere tohto môjho príspevku prednesiem, pán predsedajúci, aj pozmeňujúci návrh.
Takže samotné odôvodnenie veľmi stručne. Navrhuje sa, aby Dozorná rada Sociálnej poisťovne kontrolovala aj hospodárenie osobitného fondu určeného na výplatu dávok príslušníkom obecnej polície. Osobitný systém sociálneho poistenia príslušníkov obecnej polície s cieľom vyplácania príspevku za prácu v obecnej polícii ako dávky osobitného sociálneho poistenia je ustanovený v zákone Slovenskej národnej rady č. 564/1991 Zb. o obecnej polícii, a to vrátane povinností príslušníka obecnej polície platiť poistné na príspevok za prácu v obecnej polícii v zákonnom stanovenej sadzbe. Poistné na príspevok za prácu v obecnej polícii sa platí na účet Sociálnej poisťovne v Štátnej pokladnici, je príjmom takzvaného osobitného fondu, ktorý je práve určený na výplatu uvedenej dávky. Pri zavedení osobitného systému sociálneho poistenia príslušníkov obecnej polície neboli v zákone o sociálnom poistení prijaté konkrétne úpravy ustanovení, ktoré súvisia s krytím výdavkov na zabezpečenie výkonu osobitného sociálneho poistenia príslušníkov obecnej polície.
Preto sa navrhuje v § 157 ods. 3, že vlastným majetkom Sociálnej poisťovne nie sú ani finančné prostriedky osobitného fondu, rovnako ako finančné prostriedky základných fondov.
Ďalej sa navrhuje v § 168 ods. 1 ods. 2 písm. a), že správny fond je určený aj na krytie výdavkov na zabezpečenie výkonu osobitného sociálneho poistenia príslušníkov obecnej polície a tvorí sa aj z poistného na príspevok za prácu v obecnej polícii a z odplaty za postúpenú pohľadávku na poistnom, na príspevku za prácu v obecnej polícii.
Teraz prečítam samotné znenie pozmeňujúceho návrhu.
V čl. I sa za bod 6 vkladá nový bod 7, ktorý znie:
„7) V § 123 ods. 2 písm. e) v prvom bode sa slová „solidarity a správneho fondu“ nahrádzaj slovami „solidarity, správneho fondu a osobitného fondu“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2026, čo sa premietne do článku o účinnosti.
V čl. I sa za bod 10 vkladajú nové body 11 až 13, ktoré znejú:
„11) V § 157 ods. 3 sa slová „dôchodkové sporenie vrátane“ nahrádzajú slovami „dôchodkové sporenie, osobitného fondu vrátane“.
12) V § 168 ods. 1 v prvej vete sa za slovo „zákonom,“ vkladajú slová „osobitného sociálneho poistenia,“.
13) V § 168 ods. 2 písm. a) sa slová „podpory a z poistného do rezervného fondu solidarity“ nahrádzajú slovami „podpory, poistného do rezervného fondu solidarity a z poistného podľa osobitného predpisu“ a slová „podpory a na poistnom do rezervného fondu solidarity,“ nahrádzajú slovami „podpory, na poistnom do rezervného fondu solidarity a na poistnom podľa osobitného predpisu,“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Tieto body nadobúdajú účinnosť 1. januára 2026, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Po tretie, v čl. I sa za bod 13 vkladá nový bod 14, ktorý znie:
„14. V § 168 ods. 3 písm. a) sa za slovo „poistenia“ vkladajú slová „a dávok osobitného sociálneho poistenia“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. januára 2026, čo sa premietne do článku o účinnosti.
V čl. I sa za bod 14 vkladá nový bod 15, ktorý znie:
„15. V § 168 ods. 4 sa na konci pripája táto veta: „Do zostatku správneho fondu podľa prvej vety sa nezahŕňa nezúčtovaná časť zálohovej platby a nezúčtovaná suma predfinancovania finančných prostriedkov poskytnutých na realizáciu projektov financovaných Európskou úniou, poskytnutých z prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti podľa osobitného predpisu a poskytnutých z prostriedkov štátneho rozpočtu určených na financovanie spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie, ak tieto neovplyvňujú limit verejných výdavkov.“
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Tento bod nadobúda účinnosť 1. novembra 2025, čo sa premietne do článku o účinnosti.
Ďakujem, skončila som.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.9.2025 o 14:30 hod.

PhDr.

Ľubica Laššáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:40

Martin Šmilňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pán predsedajúci.
Vážený pán minister, neboli ste včera na výbore a nám sa to dostalo ako pozmeňováky na stôl len pár minút predtým. Tak aby som tomu dobre porozumel, obecní policajti, mestskí a, a teda obecní policajti majú svoj priebežný systém, do ktorého si majú hradiť peniaze a z neho sa potom im vyplácajú dôchodky. Čo som sa včera dozvedel a čo ma trošku prekvapilo, šokovalo, že tá výška dôchodkov je medzi 1 500 a 3 000 eur na jednu osobu, a že si nestíhajú tam doplatiť, teda platiť priebežne tak, aby sa všetkým ušiel takýto štedrý dôchodok, tak preberie túto zodpovednosť na seba Sociálna poisťovňa. Dobre tomu rozumiem.
No môj problém s týmto riešením je, že v tichosti si ako keby nejaká skupina ľudí nastaví niečo štedrejšie, ako je, ako je fér voči ostatným povedzme generáciám alebo ostatným povolaniam. A ja ako zamestnávateľ učiteľov môžem o takýchto dôchodkoch len snívať. Dokonca ako riaditeľ školy som nemal takýto plat. A teraz sa ide skladať celé Slovensko na to, aby, aby sme tieto štedré dôchodky ďalej dokázali platiť, a včera na výbore sme sa teda dohodli, že ak áno, tak nech je to iba dočasné riešenie na jeden rok, a aby sa celý dôchodkový systém prepracoval tak, aby bol spravodlivý. Lebo ja nemám v zásade problém s tým, že niekto berie štedrý dôchodok za prácu, ktorú odviedol. Mám problém, či je to spravodlivo nastavené. A z môjho pohľadu sa musím teda zastať aj iných profesií, iných ľudí, iných dôchodcov, ktorí o takýchto štedrých dôchodkoch ani len nesnívajú, a čo mi na tom vadí, že samotní mestskí policajti a obecní si neprispievajú dosť do tohto systému, aby im to potom vystačilo.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.9.2025 o 14:40 hod.

Mgr.

Martin Šmilňák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom