Videokanál klubu

 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

10.12.2015 o 10:37 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia klubu

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10.12.2015 10:37 - 10:38 hod.

Přidal Alojz Zobrazit prepis
Pán kolega Kvasnička, skôr som očakával, že z tvojho inak dobrého a umeleckého prejavu, ktorý si si dlho pripravoval, vypustíš to slovo, o ktorom si mi povedal, že ho použiješ. Lebo to slovo, ktoré znižuje hodnotu tvojho vystúpenia, a neviem, či si mal v úmysle šokovať. Za svoje slovo a slová si si zodpovedný len a len sám. To slovo si použiť nemal už i preto, že vo vestibule sú školopovinné deti. Dobrej veci ako ochrana života od počatia, si tým nepomohol, ale určite budeš v bulvárnych médiách. A je mi ľúto, že tam budem s tebou, pravdepodobne. Myslím si, že si si to mohol odpustiť. Ale ja tento zákon samozrejme podporím.
Skryt prepis
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9.12.2015 16:43 - 16:45 hod.

Přidal Alojz Zobrazit prepis
Pán kolega Droba, neviem, k čomu bolo dobré toto vaše útočné vystúpenie, čo v tejto súvislosti má spoločné slovenský štát? Sa mi zdalo, že si, že ste nás chceli uraziť. Tvrdili ste, že KDH sa od tohto návrhu dištancuje, čo nie je pravda. Uvidíte, ako budeme hlasovať. Ale súhlasím s jedným, rovnako ako vy som prekvapený, že to nepodpísal pán kolega Vašečka, ale možno len preto, že nebol oslovený, tak ako predkladatelia neoslovili viacerých poslancov za KDH a poslanec Mikloško bol oslovený asi dve hodiny pred deadlineom.
Ale chcem povedať, že ja tieto návrhy podporím, pretože som presvedčený, že ľudský život je posvätný a naozaj hodný ochrany od počatia. Aj keď nikdy by som si nedovolil súdiť alebo odsúdiť ženu, ktorá jednoducho sa rozhodla pre potrat, pretože nepoznám tie okolnosti a verím, že aj týmto matkám bude Boh milosrdný.
Skryt prepis
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9.12.2015 16:43 - 16:43 hod.

Fronc Martin
Ďakujem, pán podpredseda. 
Pán kolega, hlboko s vami nesúhlasím, ale rešpektujem vaše právo na váš názor. Ale slová "zlomyseľnosť, hnev, Taliban, perverznosť", to nie je o serióznej diskusii.
Ďakujem.
Skryt prepis
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9.12.2015 14:37 - 14:39 hod.

Hlina Alojz Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
Áno, a v zásade aj na toto by mohol byť jeden zo spôsobov, ako tomu pomôcť a prípadne ľudí o to poprosím, požiadam, vyzvem: A ten váš problém, ten váš príbeh, ktorý máte, tu vašu skúsenosť, prosím vás, ja neviem, koľko stojí známka, ale to už na tú známku poštovú by sa, by ste si mohli nájsť a pre dobro vecí, tak, prosím vás, pošlite jednu obálku na Úrad vlády, jednu obálku na ministerstvo spravodlivosti a jednu obálku pošlite mne na NR SR na moje meno s tým vaším príbehom, nie s peniazmi, s tým vaším príbehom (povedané s pobavením), aby nevzniklo nejaké nedorozumenie, lebo potom ja budem mať spätnú kontrolu. Lebo keď tá obálka s tým vaším príbehom príde na Úrad vlády, tak ja budem vedieť spätne kontrolovať, že čo vám odpovedali. Oni vám musia odpovedať, vy napíšte "prosba o pomoc", napíšte aj veľkým na tú obálku, že prosba o pomoc, napíšte ten svoj príbeh, napíšte stav toho vášho príbehu a pošlite to na Úrad vlády. Na ministerstvo spravodlivosti napíšte "prosba o pomoc" a dajte to na vedomie mne. A ja potom budem mať právo sa pýtať, že kto vám ako odpovedal a minimálne vám odpovedia, že čo máte robiť. Pomôžte si aspoň takýmto spôsobom.
Ďakujem.
Skryt prepis
 

Vystúpenie v rozprave 9.12.2015 14:23 - 14:36 hod.

Hlina Alojz Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, kolegovia. Ďakujem aj kolegom za určitú ústretovosť v tom, že môžem vystúpiť ako prvý, lebo idem odtiaľto na protest SNP, prípadne pozývam, má to význam, má význam sa biť za svoje práva. Dneska o pol šiestej je protest na Námestí SNP. Vyzerá, že nás tam bude dosť. Nehovorím to zbytočne, hovorím to aj preto, že... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Pán poslanec, ale je schôdza Národnej rady!

Hlina, Alojz, poslanec NR SR
Ja viem, ja si vypýtam ospravedlnenie, ja si to zaslúžim, pani predsedajúca. Ja sa, v tom nebudeme rozporovať, ja tu mám...

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Ja som mala len poznámku, prepáčte, že som vám vstúpila do vašej rozpravy, ale viete, aké máte vy kritické poznámky, keď sa organizuje niečo cez schôdzu. Nech sa páči, pokračujte. Nech sa páči.

Hlina, Alojz, poslanec NR SR
Ja kvôli tomu, áno, ja mám nadrobené. Má zmysel protestovať a ono v zásade aj toto je toho dôkazom.
A dneska je taký, by som nazval, že až spotrebiteľský deň v parlamente, naozaj, začalo to zákonom o úveroch na bývanie a pokračuje to týmto dobrým zákonom a dobrým návrhom, ja som to tu už chválil minule. Dneska naozaj; len škoda, že až teraz.
Ja vám poviem tak, že keď namiešate dve noci, raz sme spali pred ministerstvom spravodlivosti, vtedy tak pršalo, ale neodišli mi ľadviny, ale keď sme stáli pred Richterovým ministerstvom, tak mi vtedy odišli ľadviny, neprajem nikomu, som bol tak prechladnutý. Jedny narazené rebrá, to tiež nie je bohviečo, za murovanie, to tak cirka mesiac sa bojíte zasmiať, možno 3- až 4-tisíc euro v nákladoch, ix vystúpení, ix návrhov zákonov, jedno súdne pojednávanie za nejakú urážku, že som urazil vášho nejakého budúceho poslanca, teraz ide na mne skúšať obvinenie, to ma budú; tá pomsta príde, ja ju čakám, som na ňu pripravený. Bude zaujímavé sledovať pre občanov potom, upozorňujem, že ako vysoko siahajú chápadlá, že kto všetko sa bude chcieť pomstiť a akou formou. Keď toto namiešate, že čo z toho vyjde, lebo toto všetko som urobil; prepáčte, keď ma nikto nepochváli, tak sa v tomto nieže pochválim, ja len faktografiu robím; toto všetko som urobil, urobili viacerí aj s kolegami od nás, s pánom Zajacom, urobilo sa kus roboty, upozorňovalo sa na to, na základe aj takýchto, lebo to je prácou opozičného poslanca, biť do problémov, síce ste za šaša a cirkusanta a neviem čoho, ale vy zákon neviete schváliť. Vy viete len biť do problému, otvárať ten problém, ukazovať, že je veľký, hej, a potom primejete k tomu vládnu stranu, že sa to mení, a to sa dneska deje.
Ale treba povedať, aj korektne treba povedať, že v celom tom procese treba oceniť; koho treba oceniť, sa ocení; pána ministra Kažimíra, za celé tie tri roky, keď som niečo namietal a čo bolo v jeho portfóliu, tak cítil som naozaj silnú spätnú väzbu, že nebol s tým problém. Aj s ľuďmi z ministerstva financií sa dalo na tú tému rozprávať, veci sa tam, vedeli sme sa rozprávať. To treba korektne priznať, proste treba korektne povedať, že aj pán Madej s pánom Pellegrinim v tej veci urobili kus roboty, kus roboty v tej veci urobili. Ja to, mne z úst neodpadne, ani zuby mi nevypadnú, keď pochválim, dokonca by som mohol pochváliť aj vaše duo ale legislatívnej smršte, ale tam som opatrný v tom, lebo tie pohnútky, nejdem teraz komentovať, je advent.
A nebudem ani hovoriť, by som povedal, že byť protivný, že kto, práve naopak, kto bol až zvrátene cynický v tejto veci, možno práve preto, že je advent, kto bol až zvrátene cynický v tejto veci, ktorý z ministrov smeráckej vlády, keď som im hovoril, že čo sa deje, až zvrátene. Až zvrátene! Nulová sociálna empatia, nulová sociálna empatia! Proste cynizmus najhrubšieho zrna. Nepoviem, je advent, ale možno sa k tomu ešte, vážení, dostaneme.
Čiže áno, po určitom období sme sa dopracovali k nejakému výsledku, pán kolega to hovoril, ja to nebudem hovoriť ešte raz, ja by som možno poprosil aj médiá a mne to síce neprislúcha, mňa tu nikto nepočúva, ale jedna vec je teda tešiť sa z toho, že úžerníci majú peniaze a investujú ich do reklamy, ale druhá vec je potom si plniť aj tú spoločenskú funkciu, že aj prijatím dnešných zákonov sa veľa vecí zmení. A bolo by naozaj korektné, bolo by korektné, keby sa o tom korektne informovalo. Lebo ja mám skúsenosť, že o prijatých zmenách, ktoré tu častokrát nastanú, ale aj kolégium Najvyššieho súdu nebolo high-lightom, nebolo, a bolo veľmi zásadné, veľmi zásadné, boli tu veci, ktoré boli, prijatie novely Trestného zákona o úžere tiež nebolo témou dňa.
Predpokladám, že ani dnešná zmena nebude témou dňa, ale je pre ľudí, desaťtisíce ľudí mimoriadne významná, mimoriadne významná. A by som fakt poprosil, že ak by ste mohli, prosím vás, informujte ľudí, že už odteraz sa to zmení. Že už je to lepšie, už sa to nedá, čo sa dalo. Už odteraz je to lepšie, už odteraz si tí chrapúni, pardon za výraz, nemôžu od vás pýtať zmenkové úroky. Tí chrapúni už nemôžu postupovať pohľadávky. Je toho veľa, čo sa zmení, ja to nebudem celé menovať.
Treba ale korektne aj povedať, že už aj tí chudáci, tie rozsudky, čo sme pálili, však my sme cez leto chodili páliť rozsudky a tiež mňa mrzí to, že ako poslanec musím vyjadriť takýmto, by som povedal, neštandardným spôsobom nesúhlas s rozhodovaním súdov. Proste nie je to celkom správne, toho som si vedomý, ale čo urobíte s rozsudkom, ktorý odsúdi biedneho človeka platiť zmenkové úroky úžerníkom cez zmenku, ktorá je zakázaná? Áno, aj toto sa mení, treba ľuďom povedať, ktorí to pozeráte, máte o niečo lepšie Vianoce, lebo ak máte doma prípis od exekútora a predpokladám na 80 % od Krutého, a máte tam zmenkové úroky, neplaťte ich, nebudete ich platiť. Už v tejto republike skončilo eldorádo. Nebudete ich platiť. Súd ich nemôže uznať. Nesmie ich uznať. Nemôže, nesmie, čiže toto je dobrá správa aj pre tých chudákov, ktorí ste už dostali rozsudok, lebo ste nevedeli pomaly, jak sa brániť, a máte ho doma a už splácate, tak verte, že áno. Aj to je vec, ktorú vám treba povedať. Dajte znova podanie na súd a žiadajte prerušenie, ja neviem, jak sa to povie formálne (reakcia navrhovateľa), zastavenie exekučného konania žiadať a súd vám musí vyhovieť. Nebudete platiť chrapúňom zmenkové úroky. Aj tých, čo už vás odsúdil súd, aby ste ich platili, nebudete chrapúňom platiť zmenkové úroky. To je dobrá správa. To je dobrá správa. To treba, koho môžte, keď poznáte tie prípady, hovorte, koho stretnete. Aj keď máte, niekde sa bojí ísť na poštu, že čo to je tam napísané, tak sa to zmenilo. Dnešným dňom sa veľa vecí zmení. Veľa vecí sa zmení.
Kolega hovoril, postúpenie, to je úplne v poriadku, s tým nemôžte mať najmenší problém, že áno, zavádza sa v tých ustanoveniach, ktoré sa ešte budú čítať, že bude môcť NBS-ka už kontrolovať nielen licencované, ale aj nelicencované, hej, a môže zvýšiť pokuty. A my šnurujeme, konečne šnurujeme a šróbujeme ten proces, to eldorádo, ktoré tu vzniklo, šróbujeme.
Pozrite sa, raj nenastane. Raj nenastane, ani z úžerníkov sa nestanú od zajtra slušní ľudia, hej, ale ich manévrovací priestor sa rádovo zúži. Manévrovací priestor sa rádovo zúži, už sa to šróbuje. A treba počkať aj na ustanovenia od platnosti 1. 1. aj pre tých agentov, ja som to už upozorňoval, pre tých agentov, čo ponúkajú tie úvery a pôžičky, aby vás, keby tu sluš..., keby pracovala prokuratúra, polícia, čo očakávajme, že bude, je advent, čiže som nastavený mierne, tak bude ťahať za ucho tých agentov z bytov a neviem skade, ktorí ponúkajú tie akože výhodné pôžičky, bude ich ťahať za ucho a v putách ich bude predvádzať na políciu a budú vypovedať z trestného, budú v procesnom postavení, už ani neviem, jak sa to všetko volá, a bude to mať znaky tej úžery. Aj o tom sme to tu rozprávali. Musíme počkať do 1. 7. alebo 6., kde, áno, aj to treba oceniť, kde nakoniec sa dostal medzi trestné činy právnických osôb aj trestný čin úžery. Prosím vás, tých čo teraz operujú, tam sú všetci na rade, všetci na rade, ak sa nezmenia. Ja môžem veriť aj v čase adventnom v polepšenie, možno. Možno nejaké polepšenie. Čiže áno, menia sa tie veci, z toho sa treba tešiť.
Ja skončím, už len, skončím s tým presne, aby sme sa tešili relatívne rýchlo. A ja som to už dneska aj povedal a v zásade chcem poprosiť, prijatím tohto zákona sa veci zmenia, zlepšia pre spotrebiteľa, už to neni mimozemšťan, chvalabohu sa už spotrebiteľ prestáva tu zjavovať jak mimozemšťan, že nikto nevie, kto to je, iba o ňom hovoria. Už je to naozaj reálna postava, ktorá trpí na Slovensku, spotrebiteľ špeciálne na finančnom trhu trpí. Normálne to sú, to boli otroci a ešte stále sú niektorí, finanční otroci nebankových úžerníckych firiem, tak ak im chceme pomôcť, tak, prosím vás, urýchlime tie procesy, že už teraz, lebo teraz je sezóna nebankových pôžičiek predvianočných a aj povianočných, lebo v januári budú chudáci ľudia zničení, po Vianociach budú chcieť ten cash fall napraviť a budú zase žiadať o úvery.
Chcem poprosiť všetkých, ktorí sú v procese, tento návrh zákona nadobúda účinnosť, dúfam, že to poviem správne právnicky, dňom vyhlásenia, a to môže byť už prísne vzaté v pondelok. (Reakcia navrhovateľa.) Ak ho prezident podpíše, hej. Čiže prísne vzaté, vážení, tento návrh zákona, ktorý výrazným spôsobom pomôže desaťtisícom ľuďom, ktorí sú už postihnutí, ale aj desaťtisícom ľudí, ktorí sa, žiaľ, môžu stať alebo sú potencionálnymi obeťami v tomto móde, ako sme teraz, že je predvianočný trh, tak aj im pomôžeme vtedy, keď uznáme a len to urobíme, neurobíme, že niečo, že navyše, že pokrčíme niečo alebo zlomíme na kolene, len to urobíme rýchlo, len to urobíme rýchlo.
Čiže chcem poprosiť aj prezidenta Slovenskej republiky pána Kisku a ľudí, ktorí sú v jeho štábe, tie návrhy, však sú už na internete, pozrite to, prosím vás, vyanalyzujte to, my môžeme vyhlá..., to, čo sa schváli, a to dobré, čo sa schváli na tomto zákone, to, čo pomôže, môže platiť už od pondelka. Urobme všetko preto, prosím vás, ja nechcem prejudikovať, že kto čo urobí alebo neurobí, ja budem v tomto zmierlivý, čiže už v pondelok, to je tá dobrá. Keby niekto využil nejaké obštrukčné mechanizmy, tak tieto zmeny vzhľadom na odhodlanie kolegov zo SMER-u, ale aj môjho odhodlania, poviem tak, hej, že ak sa sem máme vrátiť v januári alebo vo februári, tak sa sem vrátim a v januári alebo vo februári a zahlasujem znova za ten zákon, len stratíme dva mesiace alebo mesiac a pol alebo koľko a poškodíme a teraz už vedome, lebo my už budeme vedieť o tom, že teda to, lebo ten stav vieme, že je zlý.
Ak sme pred chvíľou tu prijímali protiteroristické, o nejakom fiktívnom nebezpečenstve, ktoré viac-menej niekto silnejší, niekto slabší, dobre, už teraz nekomentujem, už teraz hovorím o reálnom nebezpečenstve pre konkrétnych ľudí, ktoré sa dá merať, je merateľné, hej, a vieme to zastaviť, vieme to zastaviť a veľmi rýchlo. Čiže toto, čo schválime, to dobré, čo schválime, môže platiť, prísne vzaté, od pondelka. Prosím vás, kto môžte, pomôžte, aby to tak bolo.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 9.12.2015 11:25 - 11:25 hod.

Hudacký Ján
Ďakujem pekne, pán predseda. Ja len chcem oznámiť členom výboru pre hospodárske záležitosti, že zasadnutie výboru bude dnes o 12.30 v hradných priestoroch. Ďakujem pekne.
Skryt prepis
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9.12.2015 10:48 - 10:49 hod.

Mikloško Jozef Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne.
No, spomenul holokaust, slovenský štát, ja som dúfal, že spomenie aj križiakov a inkvizíciu, tak keď 1,72 miliardy ľudí sa nenarodí, tak je to holokaust, to musím priznať aj ja.
Ja chcem tak povedať, skúste vy zorganizovať pochod proti životu, koľko vás tam bude. A pochody Pride sú známe, no, teraz máme v pondelok radu vlády, na ktorú pôjdem, pre ľudské práva, tak zo šiestich bodov rady vlády štyri sa týkajú problematiky LGBTI, tak naozaj tu už nič nemáme na program? To si nenechám len pre seba, ale len problematika LGBTI; dobre.
Samozrejme, život ženy má vždy prednosť pred životom, pardon. Život matky má vždy prednosť pred životom dieťaťa, to je stará zásada, o tom netreba tu hovoriť. Slovo reprodukčné práva ženy je vymyslené voľakedy v Káhire pred 21 rokmi, pekne, pred dvadsiatimi, kresťan nikdy tento pojem nemôže prijať, lebo je to vlastne pojem zlý. To je ako celá rodová rovnosť je niečo úplne divné a nechcem to tu teraz spomínať. Chcem zdôrazniť, že som naozaj ja osobne v KDH o tomto neinformoval, bolo to rýchlo nakoniec ušité, predpokladalo sa, že sa to dá niekedy inokedy, takže KDH s tým nevedelo, že ja s tým tiež vystúpim spolu s týmito dvomi kamarátmi.
V ústave máme aj cyrilometodskú tradíciu teda a to tam nemôžeme hovoriť, že cyrilometodská tradícia nám hovorí to, čo hovoríte tuná, kolegovia. Kto chodí do kostola, ten často počúva tieto témy, čiže to neni len niekde pod perinou s manželkou sa o tom debatuje, ale je to téma vážna. A táto morálka nie je odvodená od neviem čoho, že to neni naša morálka, je to morálka evanjelia, ktorú môže len ten zmeniť, kto to evanjelium vymyslel.
Ďakujem.
Skryt prepis
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 9.12.2015 10:30 - 10:32 hod.

Mikloško Jozef Zobrazit prepis
Do konca volebného obdobia sa to naučím, že čo mám stlačiť.
Ďakujem za poznámky. Chcem povedať, že naozaj hlavná zásluha pre ten zákon, najmä čo sa týka všetkých paragrafov a precízneho legislatívneho usporiadania všetkého, patrí poslancovi Kuffovi, naša zásluha je podstatne menšia. No, bol som v tom Federálnom zhromaždení, keď sa tam tá veta "ľudský život je hodný ochrany pred narodením", tam dodala. Je zaujímavé, že ju dal tam poslanec sociálnej demokracie Fišera, Čech, ktorý, si myslím, ani nebol veriaci, ale sám to cítil a parlament to vlastne akceptoval. V tom čase sme napríklad museli dať na túto tému odpočet za celú federálnu vládu a celú teda koalíciu, robil to vtedy generálny prokurátor, to bol Gašparovič, druhý bol minister vnútra Langoš, tretí som bol ja ako podpredseda pre ľudské práva, a to bola celá denná debata s veľmi zaujímavými zábermi a tam vtedy nikto, ani bývalí komunisti, si nejakým spôsobom nedovolili proste nejako to úplne nejako to hodiť pod zem. To je zaujímavé, ja ten materiál mám, to bol veľký dokument a správa, ktorú títo traja ľudia vypracovali a predstavili parlamentu.
No, chcem ešte povedať poslednú vec, že tu teraz pred dvoma dňami hovorila pani Lunacek, to bola rakúska poslankyňa voľakedy, otvorila ten report, ktorý bol veľmi kontraverzný a, by som povedal, úplne proti týmto zásadám, o ktorých hovoríme, veľmi liberálny, celá Európa o ňom hovorila, o Lunacek report. Ten report vlastne nebol záväzný a všetci ho tlačili ako záväzný a tá sa na základe tejto kariéry stala podpredsedom Európskeho parlamentu teraz. A teraz tu pred dvoma dňami nám rozprávala, neviem už o čom, bohužiaľ som tu nebol, ale však sa dozviem o čom, ale proste nás poučovala alebo hovorila o našom predsedníctve, čo je však dobré. Ale nebyť toho jej slávneho reportu, tak nikdy... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis
 

Vystúpenie v rozprave 9.12.2015 10:01 - 10:26 hod.

Mikloško Jozef Zobrazit prepis
Vážené striedajúce sa velenie nášho parlamentu, vážený pán spravodajca, vážení kolegovia a kolegyne, teda už asi skoro týždeň čakáme, že to bude pokračovať, vždy sa to odsúva s nejakými dôležitejšími vecami. Nakoniec vlastne už čakáme štyri roky, že táto téma do tohto parlamentu raz predsa dôjde, lebo zrejme chcem na začiatku povedať, že je to iste téma vážna, iste kontroverzná, ale prvá veta platí, že ochrana života je vec hodná diskusie. To všetci cítia, zo všetkých strán bariéry.
Ja by som povedal, že je to beh na dlhé trate. To vidíme už po celý čas snáď aj nášho života, najmä po revolúcii. Ale v poslednom čase sa niekoľko takých znamení časov objavilo, ktoré treba zaznamenať. Iste ste ich zaznamenali. Boli to masové pochody za život, kde prekvapujúco veľa ľudí, mladých ľudí, stredných ľudí aj seniorov prišlo. To bolo nečakané. Mobilizácia, ktorá nás aj zaväzuje. Potom tu bolo referendum, ktoré tieto otázky tiež debatovalo, nastolilo. Deväťstotisíc ľudí sa vyjadrilo v prospech tých otázok, ktoré tam boli. No ale kopu iných akcií je. Viete, že už trinástykrát sa 1. novembra sviečka za nenarodených páli a modlí sa za dušičky k tomuto. Existuje po mnohých našich cintorínoch, a nielen cintorínoch, pamätníky nenarodeným. 25. marca je Deň počatého života, aktivisti a mnohí ľudia nosia biele stužky a tak ďalej. Takýchto akcií je veľa, čiže politici musia si ich všímať a čakať aj zospodu nejakú iniciatívu, nielen, by som povedal, zvrchu.
Chcem upozorniť, že, samozrejme, je chybou, keď pod ochranou života myslíme iba potraty. To je vážnou chybou. To nie je vôbec tak. Je taká kniha, encyklika Jána Pavla II., ktorého všetci uznávali, volá sa Evangelium Vitae. Naozaj tam si možno prečítať jeho názory na všetky témy ochrany života. A tam teda ich je veľa. Aj tento náš zákon si, skoro by som povedal, väčšinu z nich svojím spôsobom osvojil ako tematiku. Základná myšlienka je, že život treba chrániť od počatia po prirodzenú smrť. A teda okrem potratov, ktoré dávam na prvé miesto, ale teda neni sú v tom jeho zozname snáď ani na prvom mieste. Ďalej je tam asistovaná reprodukcia, využívanie tiel nenarodených detí k rôznym medicínskym účelom, klonovanie ľudí, biomedicínsky výskum na živých embryách, využitie buniek nenarodených detí na rôzne účely, samozrejme eutanázia, ba dokonca aj trest smrti, ktorý u nás teda nehrozí, aj bol zrušený, tak ako vo všetkých krajinách Rady Európy a Európskej únie. Čiže vlastne o tom sa vždy iba debatuje tesne pred voľbami, keď niekto vyjde s tým, že by bolo dobré ho zaviesť, ako marketingová téma.
Začnem s tými potratmi, ale hovorím, je to toho tu viac. Za chvíľu k tomu prídeme. Viete, skutočne za 42 rokov bolo na svete 1,72 miliardy umelých potratov. V roku ´95 ich bolo 46 miliónov, v roku 2003 42 miliónov. Teda asi 22 tehotenstiev, pätina takto skončila. Toto je drastické porovnanie, neni to z mojej hlavy, ale občas ho používam, že ako keby denne havarovalo 235 veľkolietadiel, každé so 466 deťmi na palube. Keby jedno havarovalo, tak by sme si to určite všimli. Havaruje ich 235!
Teda bohatá Európa vymiera, to vidíme, a v roku 2003 mala 4,3 milióna potratov umelých a hrozí nám to, čo hovoria štatistiky, že v roku 2100 v nej bude na jedného Európana 14 Neeurópanov. Tento fenomén utečenectva, ktorý sa teraz prejavuje veľmi silno, toto veľmi potvrdzuje. Za 41 rokov totality napríklad v ČSSR bolo 5 080 kriminálnych a 8 300 politických vrážd, bolo 79-tisíc úmrtí pri autonehodách. A za posledných 21 rokov totality, teda k novembru ´89, bolo 1 785 000 potratov. Na Slovensku ich bolo doteraz asi 1,36 milióna, každé štvrté dieťa. Vrchol bol v ´88, keď bolo 51-tisíc, na sto narodených vtedy to bolo 70. Teraz pôrodnosť nevzrastá a potratovosť klesá. To je fajn. Aj keď sa v tomto nezohľadňuje rast používania piluliek "day after", deň potom.
To zas medicínske autority, teda farmaceutické hovoria, že ich používanie vzrastá. V roku 2005 sme mali cez 14-tisíc, v roku 2014 7 501. Tu by som chcel povedať, že uznávame pápeža Františka na základe rôznych jeho výrokov a akcií, chodí medzi ľudí a otvára témy, ktoré tu dlho neboli. A on teda na tú tému naozaj má veľa zaujímavých myšlienok. Čiže uznávame ho v tomto. A tá myšlienka, že povedzme áno životu a nie smrti, tá sa v jeho prejavoch, ktoré má každý deň ráno v Kostole sv. Marty, opakuje veľmi často.
Dnes existuje prenatálna medicína, ktorá naozaj hovorí, že čo všetko sa deje v tele matky už s plodom. Taký veľmi svetoznámy Slovák prof. Fedor Freybergh, ktorý založil tu prenatálnu medicínu, hovorí, že rast plodu v tele matky je zázrakom a že vlastne seriózni vedci ani nespochybňujú, že počiatok života je počatie. Freybergh konkrétne hovorí: "Ľudský život považujeme za nepretržitú a nedeliteľnú kontinuitu začínajúcu počatím, kde každá vývojová fáza je rovnako dôležitá a všetky sú na sebe závislé. Tehotná žena; a ,tehotný´ otec; nie je len pasívnou nositeľkou rastúceho plodu, ale veľmi aktívny účastník vzájomného psychobiologického dialógu. Ideálne by malo byť dieťa milované už prenatálne. Akým spôsobom"; toto je vážna veda; "sa s ním vtedy zaobchádza prenatálne, takým bude ono neskôr zaobchádzať so svetom. Už od momentu počatia je ako nový a jedinečný ľudský jedinec rovnocenným partnerom s kompletnou genetickou výbavou."
Dovolil by som si ešte k dvom takým témam povedať pár slov, lebo hovorím, tých tém ochrany života je veľa. Ja som, samozrejme, v máloktorých odborník. Ale ešte k eutanázii a k umelému oplodneniu, no. To sú asi také hlavné tri, ktoré sú v tomto zákone spomínané.
Iste všetci dobre viete, že eutanázia je vlastne, by som povedal ľudsky, urýchlenie smrti na požiadanie pacienta. Umelé ukončenie života lekárom, najmä spojené s veľkým utrpením, ktoré, treba povedať, dnes už dokážeme aj nejakým spôsobom utíšiť, ale, v zátvorke, často je to spojené aj s inými nelekárskymi témami. Tie témy sú napríklad to, že ten starý človek nám už zavadzia, že je chorý, že nám berie peniaze, čas, že má pekný dom a tak ďalej a tak ďalej. Toto vo svete, bohužiaľ, často z toho srší.
Eutanázia je legálna, to tiež asi všetci viete, v Belgicku, Holandsku, Luxembursku, Švajčiarsku a aj v Albánsku, vo viacerých štátoch Ameriky, podrobnejšie som sledoval svojho času Oregon, kde naozaj bol prvý jeden taký, ktorý to zaviedol. Tam to neni federálne, samozrejme, ustanovené. Každá republika má svoje zákony. Tuná ide v štátoch, ktoré som spomenul, o aktívnu eutanáziu, to znamená smrť na základe žiadosti. Existuje aj pasívna eutanázia, proste prerušenie liečby v rôznych špeciálnych prípadoch. Zaujímavé je v tomto smere Poľsko, ktoré tam, ktoré to má tiež odsúhlasené, ale toto v podstate je téma, nechcem povedať, že temer vyriešená, ale proste naozaj v určitých kómatických stavoch, keď človek nemá nádej už prežiť, prerušenie liečby alebo odpojenie od prístrojov a prerušenie roky umelej výživy a tak ďalej, by som povedal, je niečo iné ako aktívna, keď vám dajú injekciu alebo niečo iné.
Ďalší problém je aj asistovaná samovražda. Je to niečo také, že pri tom vám niekto pomáha, radí, povzbudzuje k tomu, aj navádza pacienta, ktorý si už, chudák, nevie so sebou rady, aby urobil to, čo by urobiť mal, a niekde som to aj tak videl, že vlastne on si odšrófuje tú injekciu, ktorou mu začne vtekať do žily to, čo ho má prakticky zabiť.
Zaujímavé je aj to, a to sa asi celkom nevie, že v januári 2012 Parlamentné zhromaždenie Rady Európy schválilo rezolúciu proti eutanázii, prakticky ju zakázalo. Toto by bolo dobré sa k tomu aj trocha vrátiť, keď tú tému otvárame teraz. Holandsko schválilo eutanáziu v roku 2002, napríklad len v 2014. bolo 5 366 osôb takýmto spôsobom odstránených a od roku toho 2002 doteraz je nárast 182 %, čo sa týka roku.
Teraz prebehla médiami taká správa, iste senzačná, že teda nejaká holandská organizácia, ale vraj známa a vplyvná, navrhla, aby po sedemdesiatke každý dostal zadarmo dve tabletky smrti a mal možnosť ich použiť a tak ďalej. Tak to v médiách všeličo je, takže nechcem tomu moc veriť, ale vyvolalo to veľkú diskusiu po celej Európe. Dve tabletky po sedemdesiatke, no ja už asi šesťkrát by som mohol o to požiadať.
No, posledná vec, chcem k tomuto povedať to, že vidíte, že aj keď sme vyčítali referendu, že túto otázku tam dáva, lebo fakt, že bola trocha nesúrodá s tými ostatnými, tohoročnému februárovému, tak 900-tisíc ľudí, temer 900-tisíc povedalo svoj názor, že "nie" na eutanáziu. No, čiže ľudí to tiež trápi. A veľmi úprimne poviem výrok jedného vatikánskeho kardinála, s ktorým som svojho času debatoval, že boj o potraty prehrávame a keď ho prehráme, začneme bojovať o eutanáziu. "Pripravte sa na to, pán Mikloško," to mi dávno už povedal.
Ešte pár slov k umelému oplodneniu. Tiež to nie je jednoduchá otázka, iste by lekári mali k tomu viac hovoriť, ale, samozrejme, ja, ktorý mám viac detí aj vnukov, aj všelikoho, viem, aký boží dar je dieťa, aj na starobu, aj behom celého života, jak môže manželstvá spájať a pomáhať všeličomu, je s tým aj veľa ťažkostí, trápení, to je pravda. Čiže úplne chápem každý pár, ktorý chce mať dieťa a nemôže mať dieťa a veľmi si ho praje. Čiže v tomto smere, keď ho nejakým spôsobom má, samozrejme, som rád, aj keď je tu veľmi veľa detí, ktoré sú na adopciu a ktoré nikto nechce aj z vážnych dôvodov, že svojím spôsobom sú základné génové veci, majú v prvých rokoch, keď sa všetko formuje, nejakým spôsobom pokazené, dá sa povedať. Lebo tá prenatálna medicína, to som tu už asi aj povedal, vlastne hovorí to, že keď to dieťa, vy sa mu nevenujete, keď je ešte v tele matky, keď sa mu, nepúšťate peknú hudbu, nehladkáte ho, nerozprávate sa s ním, keď sa pred ním vadíte, bijete a nebodaj ešte čo všetko iné robíte, keď je nechcené, tak to dieťa bude mať na celý život z toho problémy a keď sa narodí a budete pokračovať takto, že trebárs neni tam ani tá mama a zároveň ešte je tá rodina v rozklade, čo sa často stáva, tak to dieťa má veľmi zlú perspektívu pre život a v treťom roku sa mu zabetónuje mozog a potom je už zmeniť tie väzby v ňom veľmi ťažko.
Chcem len upozorniť, že tie metódy, ktoré existujú na túto tému, ešte sa budú vylepšovať, budú modernejšie a tak ďalej, ale sú momentálne, pokiaľ ja ich poznám, drastické voči žene a aj tie dopady na budúce deti, ešte výskum neexistuje, tak aby mohol povedať, že všecko je tam v poriadku. Ja dúfam, že je. A ďalej chcem povedať, že veľké firmy aj malé firmy z toho robia dosť veľký biznis, vidíte, tých plagátov je všade veľa. Nedávno som videl, že aj vám krásne prsia naformujú a iba za 2 490 euro, no to neni až tak veľa. Tak navrhol som to Združeniu kresťanských seniorov, že by prípadne si to viac všímali. No ale toto sem asi nepatrilo. Proste tie metódy sú drastické voči žene, to hovorím, a keď žena má zaplatiť 2-tisíc euro a potom sa to nepodarí a pýtajú za chvíľu znova to alebo trocha menej, keď chce ísť znova, tak je to také troška zvláštne, no.
Ja som zažil diskusiu, a tým túto tému skončím, v Taliansku, kde som šesť mesiacov počúval denne v rozhlase alebo v televízii, v novinách tému na umelé oplodnenie. Tam mali referendum o zmene zákona, ktorý nejaký bol a oni ďalším zákonom chceli zrušiť zákaz výskumu na embryách, zrušiť, aby maximálne len tri embryá sa vkladali do maternice a vypustiť ochranu práv embrya zo zákona. A ešte niektoré ďalšie veci. A debatovalo sa veľmi dlho. Proste všetci sa vyjadrili od ľavých po pravých a bolo veľmi zaujímavé, lekárov aj nelekárov, výsledky tej debaty, nechcem sa k tomu vracať, ale tam som troška ostal múdrejší a ostalo to na tom potom, že umelé oplodnenie je tam možné iba u dokázateľne sterilných dvojíc, nie je možné alebo zakazuje sa selekcia embryí dopredu, tie, ktoré sa nám pozdávajú, áno, tie, ktoré nie, zlikvidujeme, zakazuje sa generácia vo veľkom, proste doslova manufaktúry, lebo to sa tiež robí, zmrazuje sa to a potom tie staré sa likvidujú. Prebehla párkrát novinami správa, že v Anglicku likvidovali toľko a toľko tisíc embryí. Tak z hľadiska kresťanského a z hľadiska kresťanskej etiky vlastne tento zákon je písaný týmto štýlom, tak z hľadiska kresťanského je to absurdné a je to nedovolené, nemožné.
Čiže otvorená diskusia tam bola veľmi dobrá, to referendum neprešlo, ale som sa veľa dozvedel, čiže tá diskusia u nás prakticky vôbec o tom neexistuje, len ten plagát, že poďte tam a tam vám to urobíme, pekné dieťatko budete mať, to beží. Ale čo všetko za tým je, sa o tom málo hovorí. Veď len napríklad aj taká vec, že dieťa by mohlo mať aj troch-štyroch rodičov, pretože neviete, ktorá spermia sa zahniezdi v maternici, alebo ktoré oplodnenie, oplodnená bunka. Dieťa má právo poznať rodičov, často sú tam aj darcovia rôzni, aj neznámi a je to aj výlučne napríklad z liečenia toho dieťaťa, že niekedy treba poznať históriu rodičov a tak ďalej. Takýchto veľa otázok tam bolo, ktoré nám ani vôbec nikdy nenapadnú, ale existujú a tu my o nich málo debatujeme.
To, ešte raz zdôrazňujem, že téma ochrany života je vec hodná diskusie. To je výdobytok aj Novembra. Dovtedy to bola úplne tabu téma, tabu téma. A to, že niektorí poslanci sme to dali, pracoval na tom štáb odborníkov skoro tri roky, čiže nijako, vždy boli dôvody, prečo sa to nedostalo do pléna, ku koncu obdobia, isteže to nebolo najvhodnejšie obdobie, sme to dali do pléna a ospravedlňujeme sa za maximalistické požiadavky, ale je to aj, ako hovorím, na úrovni kresťanskej etiky a tešíme sa, že sa o nich trocha tu bude rokovať.
Napríklad taký manifest účastníkov Národného pochodu za život v Bratislave z 20. 9., nechcem ho celý čítať, citovať, požaduje, samozrejme, bežnú formu ochrany, úctu ku každému človeku od jeho počatia po prirodzenú smrť, pomoc tehotným matkám, mnohopočetným rodinám, rodinám v ťažkej životnej situácii a tak ďalej, a vyzýva poslancov Národnej rady, vládu a prezidenta, aby vytvorili legislatívne podmienky na to, aby bol chránený každý človek od počatia po prirodzenú smrť.
V októbri 2015 som dostal ja, a iste aj vy, lebo potom som videl, že to bol asi list všetkým poslancom, od najvyššej autority na Slovensku, čo sa týka katolíckej cirkvi Mons. Stanislava Zvolenského list, kde sa píše, tri vety, citujem: "Usmrtenie každého človeka, aj nenarodeného, považujeme za morálne neprípustné a nespravodlivé. Tešíme sa, že desaťtisíce obyvateľov Slovenska vyjadrili svoj postoj k ochrane života od počatia po prirodzenú smrť a k ochrane rodiny a manželstva. Našou úlohou a prejavom ľudskosti je vytvárať podmienky, aby každé dieťa bolo prijaté. Väčšiu pozornosť si zasluhuje zlepšenie legislatívy o informovanom súhlase ženy pred potratom a podpora rodín s deťmi. Máme nádej, že sa nájde dostatok odvážnych, múdrych a mravných verejných predstaviteľov, ktorí vo svojom svedomí pochopia, že je nevyhnutné obmedziť interrupcie predovšetkým zo sociálnych dôvodov a z dôvodu pohlavia dieťaťa."
Tak niekto sa pýta, prečo sa ty do toho tiež pcháš. Viete, už v rokoch ´90 - ´91, ´92 som bol predsedom prvej porevolučnej 40-člennej komisie, ktorá sa tomuto venovala veľmi precízne. Bolo tam veľa odborníkov, samí lekári, ktorí o týchto témach debatovali a priniesli veľmi zaujímavé závery, ktoré sa potom preniesli v oboch republikách, v našej menej, ale v českej viacej, a naozaj stálo za to, za tie debaty a zápisy, ja ich ešte niekde, voľakde mám. A teda to, že máme zákony na ochranu prírody, zvierat, života, zločincov, máme, ale nenarodených vlastne zákon nechráni. Je to starý zákon, komunistický by som povedal, č. 73 z osemdesiateho šiesteho, ktorý sa temer nezmenil. Je Dohovor o právach dieťaťa, ten som tiež náhodou ja predložil, Federálne zhromaždenie ho schválilo 17. 11. 1990, prvé výročie Novembra, a Listinu základných práv a slobôd schválilo Federálne zhromaždenie 9. 1. ´91 s vetou "ľudský život je hodný ochrany pred narodením". A máme to aj v našej ústave.
Tiež druhý pamätník pre nenarodených 30. 10. 1997 pred Modrým kostolom práve naša nadácia, v ktorej som ja bol predseda, zorganizovala, je tam stále. Aj prvý pochod za život 1. 11. ´98 táto nadácia Spolupatričnosť organizovala prvý pochod na Slovensku. Teraz bolo 300 a vidíte, že za 17 rokov sa táto slávnosť zmenila na veľkú, by som povedal, manifestáciu za život. No o Košiciach, ktoré boli v 2013. svedkom tohto pochodu, už nechcem spomínať, ale tam som si na jednej konferencii dovolil povedať, tak obdivuhodné bolo, ako aj cirkev ukázala schopnosť mobilizácie a možnosti tlaku na politikov.
Ja si dovolím povedať takú jednu-dve vety, citácie na konferencii, ktorú som tam ja povedal, no, že ochrana života, to je široký, to som tu už spomínal, génové manipulácie, predávanie orgánov, už som to spomínal a že potraty sú, samozrejme, mnohoparametrickým problémom. Toto mi aj niektorí cirkevníci trocha zazlievali, a mimoparametrický v tom, že riešenie vo výchove k úcte k životu, k sexuálnej výchove, k zdravotnej starostlivosti, zlepšenie ekonomickej a sociálnej situácie rodín, podpore mnohodetných rodín, výstavbe sociálnych bytov a azylových domov pre slobodné matky aj bez legislatívy. Ale aj najlepší zákon, keď ho nejakým spôsobom urobíme, nič nespraví, ak sa nezmenia srdcia ľudí. To som presvedčený aj dnes a teda to, čo dnes dávame, je vlastne takým úvodom k tomuto, k tejto diskusii. A aj záverom, pretože je koniec volebného obdobia, v tomto volebnom období.
Potom sme naraz zažili 20. 9. toho roku bratislavský pochod, kde bol aj taký transparent: "Každý, kto je za potraty, sa už narodil."
František Múčka v konzervatívnom denníku zaujímavo povedal, že v priebehu dvoch rokov sa tu sformulovala nová angažovaná generácia a v dave prevažovala mladá a stredná generácia, študenti a rodiny s deťmi. Slovenské pro-life hnutie sa vyvinulo do podoby, akú môžu závidieť konzervatívci v mnohých ľudnatejších a vyspelých krajinách, nikde v strednej Európe okrem Francúzska, ani v západnej Európe neexistuje také masívne prorodinné hnutie. Naši pro-liferi vynikajú aj kultivovanosťou a tým, ako sa pokúšajú viesť dialóg s ľuďmi opačného názoru. Na rade sú teraz najmä politici. Ani jedna strana by do ulíc nedokázala priviesť desaťtisíce a sme demokratickou krajinou, v ktorej sa politika nemá meniť len výsledkami volieb, aj angažovanosťou ľudí, volanie z Bratislavy musia zobrať politici vážne. Desaťtisíce povedali "áno" pre nenarodený život, teraz je rad na parlamente a vláde, aby ich zobrali vážne.
Vážení, ďakujem, že ste ma vypočuli. Je symbolické, že tento zákon sa predsa dostal do programu a v konci celého obdobia, aj v konci tejto schôdze, ako sme hovorili, pripravoval sa dlho a bolo by škoda, keby ostal odhodený len preto, že vždy boli dôvody, prečo sa sem ešte nemohol dať.
Ešte raz hovorím, áno, je to maximalistická verzia, za to sa ja tiež trocha ospravedlňujem tým, ktorí neveria, alebo tým, ktorí majú úplne iný názor, ale demokracia spočíva v tom, že si túto vec prediskutujeme, priatelia navždy naďalej zostaneme. Viem, že pre niektorých je tento návrh príliš tvrdý, ešte raz sa im ospravedlňujem, ale musíme o tejto téme diskutovať a čo najviac sa pokúsiť zaviesť morálku do našeho života, ktorá sa z neho vytráca a vidíme, kam to všetko speje. No pri druhom čítaní určite zákon vylepšíme, to vám sľubujem.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 9.12.2015 9:57 - 9:59 hod.

Hlina Alojz Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Áno, je to tak, že aj tá nedokonalosť toho chcenia a nedokonalosť toho zákona v zásade sa môže stať. Ale je veľmi dôležité aj to nastavenie tej spoločnosti, že čo akceptuje a čo sa dá. A mňa naozaj mrzí, že, a to je vyjadrenie oficialít. Proste keď zástupca Generálnej prokuratúry povie, že ľudia vedia, čo podpisujú, cynickým spôsobom, podľa mňa to je priepustka do pekla. To znamená, že robte to ďalej, ako keby to niekto povedal. Viete, ten signál musí zaznieť jasne, že odtiaľ potiaľ. Lebo za každou tou nedokonalosťou alebo tým privretím očka je osud človeka. Mne to chodí. Mne to chodí mailom, mne to chodí poštou, ja to už neviem už ani niekedy čítať, čo sa tým ľuďom robí za to, že si požičali 500 eur. Proste to je peklo! Čiže to je o našej obrovskej zodpovednosti, proste operatívne to riešia.
Keď hovoríme o operatívnosti, tak to, čo hovoril pán kolega Madej, keby na mne záležalo, tak aj teraz. Ale ja som taký maličký v tejto sále. Takže určite nebudem proti. A keby vznikla atmosféra, že áno, tak ja to podporím, aby sme to čo najskôr prerokovali a aby, znova teda opakujem, aby čo najskôr to začalo platiť. Lebo to, čo tam je, pomôže, že to, čo je teraz, sa zmení, hej, ten úžernícko-exekútorský raj, ktorý sme v tejto krajine vytvorili, sa niekomu začne meniť na normálne prostredie slušných krajín.
Ďakujem.
Skryt prepis