33. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.4.2025 o 11:41 hod.
Ing. PhD.
Darina Luščíková
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci, za slovo. Pani kolegyňa, ja sa veľmi musím tebe aj ostatným poslancom, ktorí boli tvorcami tohto uznesenia, poďakovať, pretože v týchto časoch, kedy sa množstvo Slovákov hanbí za to, že sú Slovákmi, pretože reprezentanti nášho štátu nevedia deklarovať a nevedia jasne pomenovať, kto je agresor a kto je obeť v tomto konflikte alebo v tejto vojne, je to o to dôležitejšie prijať takéto uznesenie. Množstvo Slovákov sa naozaj hanbí, a sú to presne tí Slováci, ktorí stáli na hraniciach a pomáhali uzimeným, ustráchaným matkám a deťom a seniorom, a bola som tam v Ubli jedna z prvých takisto. A bolo to hrozné pozerať sa na prestrašených ľudí, šokovaných ľudí, ktorým vybuchovali bomby vedľa, ktorí sa skrývali týždne v Charkove. Týždne sa schovávali v pivniciach, pretože zrazu sa niekto rozhodol, že prekročí hranicu a bude trestať za vymyslené, za vyslovene vymyslené hoaxy obyvateľstvo, civilné obyvateľstvo, matky a deti a bude zabíjať ľudí.
Ja si neviem predstaviť, že niekto nemôže podporiť alebo nechce podporiť takéto uznesenie. A myslím, že je nutné sa poučiť z minulosti. Už tu boli prípady, kedy sa nevedel jasne pomenovať agresor a nevedela sa pomenovať obeť a na to doplatila celá Európa a celý svet. A aby sme sa nedočkali znova takéhoto niečoho istého len preto, že vy nechcete uznať to, kto je agresor a kto je obeť a bojíte sa to povedať otvorene. Neviem, či to je nejaký oportunizmus, alebo čo od toho očakávate, ale je potrebné jednoznačne určiť, kto je agresor a kto je obeť.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
Vystúpenia
11:14

Navrhujeme prijatie uznesenia k 3. výročiu vojenskej agresie Ruskej federácie proti Ukrajine. Toto uznesenie sme predložili 24. februára. Teda uplynuli 3 roky od tejto ničím nevyprovokovanej vojny. Toto uznesenie nadväzuje na predchádzajúce uznesenie prijaté Národnou radou Slovenskej republiky po začatí invázie v roku 2022. Takže mnohí aj koaliční, aj opoziční poslanci, poslankyne za to predošlé...
Navrhujeme prijatie uznesenia k 3. výročiu vojenskej agresie Ruskej federácie proti Ukrajine. Toto uznesenie sme predložili 24. februára. Teda uplynuli 3 roky od tejto ničím nevyprovokovanej vojny. Toto uznesenie nadväzuje na predchádzajúce uznesenie prijaté Národnou radou Slovenskej republiky po začatí invázie v roku 2022. Takže mnohí aj koaliční, aj opoziční poslanci, poslankyne za to predošlé uznesenie hlasovali. Takže ja dúfam, že budú môcť podporiť aj toto. A je v súlade s oficiálnymi stanoviskami vlády Slovenskej republiky a ja som si skutočne ako podpredsedníčka Výboru pre európske záležitosti dala tú prácu a dala som si záležať na tom, aby sa tam nenachádzalo nič, čo koalícia nemôže podporiť. Pretože tie veci, ktoré sme tam teda dali a ja sa potom hlásim aj do rozpravy ako prvá, aby som ich vysvetlila. Tak skutočne s nimi chodí do Bruselu či už pán premiér, alebo pán minister zahraničných vecí Slovenskej republiky. Takže nebojte sa, kolegovia, kolegyne, nemáte na tom čo nepodporiť. Toto naše uznesenie tiež obsahuje rozsiahly popis faktov a dát o dopadoch tej 3 roky trvajúcej vojny na nášho partnera a suseda Ukrajinu a tu opäť ja si myslím, že to treba nielen politicky, ale aj ľudsky odsúdiť a čo sa týka tých dát a faktov, tak veľakrát sme sa tu rozprávali o tom, že aká pečiatka čo prebíja. Tak aj toto sú skutočne čísla, ktoré sú komunikované medzinárodnými organizáciami a opäť nemáte sa čoho báť.
Zároveň teda považujeme za dôležité pripomenúť aj naše záväzky voči Ukrajine a tu som sa opäť inšpirovala záväzkami, ktoré komunikuje vláda Slovenskej republiky napríklad po tých výjazdových rokovaniach, ktoré má s Ukrajinskou stranou v Užhorode, takže opäť žiadna pasca. A my máme za to, že keď sme predkladali teda toto, tento návrh uznesenia, tak sa začalo už hovoriť aj o mierových rokovaniach. Momentálne vieme, aký je stav, ale vrátim sa k tomu ešte teda aj v rozprave. Ale my máme za to, že aj Národná rada Slovenskej republiky by mala podporiť začatie mierových rokovaní a verím, že na tom sa teda zhodneme, lebo však všetci chceme mier, však? Tak je dôležité, aby teda toto uznesenie aj obsahovalo nejaké ustanovenie, čo sa týka teda toho, ako má vyzerať to mierové rokovanie, ktoré si predstavujeme. Zároveň, a opäť tu sa obraciam na kolegov a kolegyne z koalície, toto uznesenie je skutočne v súlade s dlhodobými pozíciami vlády. Čo sa týka teda mieru, ktorá neustále komunikuje či už na pôde Európskej únie, alebo iných medzinárodných organizácií a aj nášmu napadnutému susedovi, že mier by mal byť spravodlivý, komplexný a trvalý. Je to aj v záujme, samozrejme, Slovenskej republiky, pretože len tak sa môže zabezpečiť bezpečnosť regiónu, a teda aj našej krajiny.
Predložený návrh tiež pripomína, ale vravím, dostanem sa k tomu v rozprave a aj ďakuje teda za dobrosrdečnosť našich občanov a občianok, ktorí od začiatku invázie poskytovali utečencom a utečenkyniam z Ukrajiny domov a všetku potrebnú pomoc a podporu. A to je opäť niečo také, čo si myslím, že môžeme spoločne prijať, lebo často sa oháňame tým, že aké majú naši ľudia, nie teda "naši" ľudia, ale obyvateľstvo tejto krajiny aké majú veľké srdce a preukázali to práve aj po začatí tej invázie. Tak si myslím, že by bolo namieste nielen politicky, ľudsky ale aj symbolicky, aby im táto Národná rada za to poďakovala.
Ďakujem. Skončila som a hlásim sa teda do rozpravy ako prvá.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci.
Navrhujeme prijatie uznesenia k 3. výročiu vojenskej agresie Ruskej federácie proti Ukrajine. Toto uznesenie sme predložili 24. februára. Teda uplynuli 3 roky od tejto ničím nevyprovokovanej vojny. Toto uznesenie nadväzuje na predchádzajúce uznesenie prijaté Národnou radou Slovenskej republiky po začatí invázie v roku 2022. Takže mnohí aj koaliční, aj opoziční poslanci, poslankyne za to predošlé uznesenie hlasovali. Takže ja dúfam, že budú môcť podporiť aj toto. A je v súlade s oficiálnymi stanoviskami vlády Slovenskej republiky a ja som si skutočne ako podpredsedníčka Výboru pre európske záležitosti dala tú prácu a dala som si záležať na tom, aby sa tam nenachádzalo nič, čo koalícia nemôže podporiť. Pretože tie veci, ktoré sme tam teda dali a ja sa potom hlásim aj do rozpravy ako prvá, aby som ich vysvetlila. Tak skutočne s nimi chodí do Bruselu či už pán premiér, alebo pán minister zahraničných vecí Slovenskej republiky. Takže nebojte sa, kolegovia, kolegyne, nemáte na tom čo nepodporiť. Toto naše uznesenie tiež obsahuje rozsiahly popis faktov a dát o dopadoch tej 3 roky trvajúcej vojny na nášho partnera a suseda Ukrajinu a tu opäť ja si myslím, že to treba nielen politicky, ale aj ľudsky odsúdiť a čo sa týka tých dát a faktov, tak veľakrát sme sa tu rozprávali o tom, že aká pečiatka čo prebíja. Tak aj toto sú skutočne čísla, ktoré sú komunikované medzinárodnými organizáciami a opäť nemáte sa čoho báť.
Zároveň teda považujeme za dôležité pripomenúť aj naše záväzky voči Ukrajine a tu som sa opäť inšpirovala záväzkami, ktoré komunikuje vláda Slovenskej republiky napríklad po tých výjazdových rokovaniach, ktoré má s Ukrajinskou stranou v Užhorode, takže opäť žiadna pasca. A my máme za to, že keď sme predkladali teda toto, tento návrh uznesenia, tak sa začalo už hovoriť aj o mierových rokovaniach. Momentálne vieme, aký je stav, ale vrátim sa k tomu ešte teda aj v rozprave. Ale my máme za to, že aj Národná rada Slovenskej republiky by mala podporiť začatie mierových rokovaní a verím, že na tom sa teda zhodneme, lebo však všetci chceme mier, však? Tak je dôležité, aby teda toto uznesenie aj obsahovalo nejaké ustanovenie, čo sa týka teda toho, ako má vyzerať to mierové rokovanie, ktoré si predstavujeme. Zároveň, a opäť tu sa obraciam na kolegov a kolegyne z koalície, toto uznesenie je skutočne v súlade s dlhodobými pozíciami vlády. Čo sa týka teda mieru, ktorá neustále komunikuje či už na pôde Európskej únie, alebo iných medzinárodných organizácií a aj nášmu napadnutému susedovi, že mier by mal byť spravodlivý, komplexný a trvalý. Je to aj v záujme, samozrejme, Slovenskej republiky, pretože len tak sa môže zabezpečiť bezpečnosť regiónu, a teda aj našej krajiny.
Predložený návrh tiež pripomína, ale vravím, dostanem sa k tomu v rozprave a aj ďakuje teda za dobrosrdečnosť našich občanov a občianok, ktorí od začiatku invázie poskytovali utečencom a utečenkyniam z Ukrajiny domov a všetku potrebnú pomoc a podporu. A to je opäť niečo také, čo si myslím, že môžeme spoločne prijať, lebo často sa oháňame tým, že aké majú naši ľudia, nie teda "naši" ľudia, ale obyvateľstvo tejto krajiny aké majú veľké srdce a preukázali to práve aj po začatí tej invázie. Tak si myslím, že by bolo namieste nielen politicky, ľudsky ale aj symbolicky, aby im táto Národná rada za to poďakovala.
Ďakujem. Skončila som a hlásim sa teda do rozpravy ako prvá.
Rozpracované
11:19

Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť...
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky túto informáciu o výsledku prerokovania tohto návrhu vo výbore. Predseda Národnej rady svojím rozhodnutím č. 748 z 25. februára 2025 pridelil predmetný návrh na prerokovanie Výboru Národnej rady pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému výboru. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť prerokoval uvedený návrh v určenej lehote na svojej 55. schôdzi výboru, ale neprijal k nemu platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal potrebnú väčšinu členov výboru. Prílohou tejto informácie je návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky v znení predloženého návrhu skupiny poslancov. Ďakujem pekne.
Pán podpredseda, skončil som. Prosím, otvorte rozpravu.
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Dovoľte, aby som predniesol ako spravodajca informáciu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť o výsledku prerokovania návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na prijatie uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky k tretiemu výročiu vojenskej agresie Ruskej federácie proti Ukrajine, tlač 718.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky túto informáciu o výsledku prerokovania tohto návrhu vo výbore. Predseda Národnej rady svojím rozhodnutím č. 748 z 25. februára 2025 pridelil predmetný návrh na prerokovanie Výboru Národnej rady pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému výboru. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť prerokoval uvedený návrh v určenej lehote na svojej 55. schôdzi výboru, ale neprijal k nemu platné uznesenie, nakoľko návrh uznesenia nezískal potrebnú väčšinu členov výboru. Prílohou tejto informácie je návrh na uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky v znení predloženého návrhu skupiny poslancov. Ďakujem pekne.
Pán podpredseda, skončil som. Prosím, otvorte rozpravu.
Rozpracované
11:21

Vystúpenie 11:21
Beáta JuríkDobre. Nakoľko viem, že teda kolegovia a kolegyne z koalície nezvyknú čítať návrhy uznesení ani zákonov, tak ja ho tiež nechcem čítať teda celé, ale chcela by som vám zdôrazniť iba pár faktov, ktoré vlastne odôvodňujú toto uznesenie a potom nejakým spôsobom poukázať na aspoň pár bodov z toho uznesenia, ktoré, ako hovorím, je skutočne v súlade s tým, čo hovorí pán premiér a pán minister Blanár, keď idú na samity do Bruselu alebo inde.
Čo sa týka toho odôvodnenia, tak možno pár faktov. Ten vývoj konfliktu vtedy, keď my sme ho vlastne podávali tento návrh, tak sa zdal ešte brutálnejší ako vlastne predtým. Len za január 2025 bolo zabitých 139 civilistov a 738 zranených a aj preto máme za to, že teda je potrebné tú vojnu čo najskôr ukončiť a nastoliť na Ukrajine spravodlivý, trvalý, komplexný mier, ktorý by teda zaručil nielen ochranu ukrajinského obyvateľstva ale, samozrejme, aj bezpečnosť Slovenskej republiky a vôbec celej Európy.
Ja vám teraz prečítam pár, pár faktov, čo sa vlastne za tie tri roky udialo. Ruské útoky mali za následok smrť alebo zranenia civilného obyvateľstva v 24 z 27 administratívnych regiónov Ukrajiny. To znamená, že skutočne Rusko útočilo takmer na celé územie nášho suseda. Pričom misia OSN na monitorovanie ľudských práv na Ukrajine aktuálne, a vravím, to bolo vo februári, identifikovala 12 600 zabitých civilistov a ďalších 29 400 zranených, z toho 670 zabitých a 1 865 zranených detí. A hoci ľudia nad 60 rokov tvoria len 25 % z celkovej populácie, títo starší ľudia tvorili takmer polovicu civilných úmrtí a viac ako tretinu zranených civilistov. Takže vidíte, na koho má tá vojna najväčšie dopady. Sú to, je to civilné obyvateľstvo, ale v ňom, samozrejme, aj deti a aj starší ľudia. Nehovoriac teda o tom, že toto číslo alebo tieto čísla, ktoré som tam ja udávala vo februári, boli ešte navýšené odvtedy a môžeme si spomenúť napríklad aj na tú minulotýždňovú tragédiu, keď ruské bomby dopadli na detské ihrisko, a to si myslím, že to je skutočne ničím neospravedlniteľné. Tieto čísla, ktoré som vám udala, sú vlastne počty prípadov, ktoré boli doteraz zdokumentované a identifikované, ale sú omnoho, omnoho vyššie, pretože žiadne medzinárodné organizácie a ani samotná Ukrajina nemajú prístup do okupovaných území. A tam sa predpokladá, že sa, samozrejme, nachádza, nachádzajú aj masové hroby a neskutočný počet, nevieme si to asi predstaviť, pretože tie, tie obce, mestá vyzerajú skutočne absolútne zničené. Tak pod tými ruinami asi budú ďalšie a ďalšie civilné obete a uvidíme teda, že či sa vôbec dopátrame k nejakým číslam, ale sú to desiatky tisíc, možno stovky obetí za tri roky. Týmito útokmi za tri roky boli zároveň zasiahnuté aj zdravotnícke zariadenia, konkrétne viac ako 800 zdravotníckych zariadení vrátane Ochmatdytu najväčšej detskej nemocnice v Kyjeve. A vy si určite spomínate, ja som tu s kolegyňou Števulovou a Plavákovou predkladala aj uznesenie k zbombardovaniu tejto detskej nemocnice a my sme ju potom v Kyjeve aj navštívili a tam našťastie je potrebné povedať, nebola zasiahnutá hlavná budova, ale tie priľahlé budovy. Avšak je jednoznačné, že to bola, že to bol ruský útok a že to bol útok špeciálne na nemocnicu, pretože tá nemocnica sa nachádza v štvrti, kde bývajú ľudia. Nie je obklopená nijakými vojenskými zariadeniami a v ten istý deň navyše ruské rakety zasiahli aj ďalšie zdravotnícke zariadenie v Kyjeve. Takže vidíme aj na počte tých zasiahnutých zdravotníckych zariadení, že Rusi necielia len na vojenské ciele alebo na energetickú infraštruktúru, ale skutočne aj na civilné obyvateľstvo, a práve aj na takéto zariadenia či už teda zdravotnícke, alebo ďalej tam mám číslo 1 700 vzdelávacích zariadení, čiže školy. A to skutočne nemôže byť ničím ospravedlniteľné a jedná sa inak aj o medzinárodný zločin, samozrejme, keď, keď sa cieli na, na takéto zariadenia.
Ruské ozbrojené sily cielene, systematicky a opakovane napádajú energetickú infraštruktúru Ukrajiny prostredníctvom série rozsiahlych koordinovaných útokov. Viete si predstaviť, čo je asi cieľom, odrezať obyvateľstvo, a to opäť nemôžeme nejakým spôsobom ospravedlniť, pretože keď niekto chce odrezať obyvateľov od elektriny a vody, tak je to útok na tých samotných obyvateľov. To nie je o tom, že tu chceme znížiť zásoby vody alebo elektriny pre vojsko. Toto je jednoznačne o tom, že ideme tu vyhladovať a nechať zomrieť obyvateľov.
Na ukrajinskom území je teraz jeden z najväčších, z najvyšších výskytov zvyškov výbušnín a nášľapných mín na svete. Toto, samozrejme, spôsobí ďalšie obete aj v budúcnosti, aj teraz počas prímeria, ale možno aj, keď sa teda podarí, a ja dúfam, že sa podarí, vy v to dúfate, uzavrieť aj mier. Tri roky trvajúca invázia vedie k rozsiahlym vážnym, dlhodobým v niektorých prípadoch neodvrátiteľným škodám na životnom prostredí. Ja som sa skutočne aj v tom odôvodnení snažila hovoriť o každej zasiahnutej oblasti, pretože vojna, to nie je iba o tom, že sa zabíjajú medzi sebou vojaci v priekopách, ale má to skutočne dopad na kultúru, na vzdelávanie, na životné prostredie, a teda o tých životoch ľudí, tak to je asi také najhlavnejšie, to som už hovorila. Zároveň teda táto vojna mala dopady aj na chudobu. A chudoba sa len prehĺbila a, samozrejme, najviac zasiahla rodiny a často práve v týchto rodinách bola situácia taká, že rodičia buď svoje deti previezli do oblasti, kde teda sú tie útoky v nižšej frekvencii, alebo ich vyviezli za hranice už k nejakým rodinám, ktoré, ktoré bývali v bezpečnej krajine, alebo sa ich museli vzdať a mnohé z detí boli dokonca umiestnené do zariadení, pretože rodičia nemohli jednoducho cestovať s nimi, nemohli ujsť s nimi, potrebovali ďalej pracovať aj v tých najzasiahnutejších oblastiach a chceli iba ochrániť svoje deti.
===== 72-2
Čiže aj takýto dopad na rodiny mala za tie tri roky vojna. Hovorím, nájdete tie čísla v odôvodnení tohto uznesenia. Ja by som ešte rada poukázala na jeden fakt, a škoda, že tu už nie je pani poslankyňa Marcinková, lebo ona sa angažovala aj v tejto téme a myslím, že aj predkladala uznesenie, čo sa týka tých premiestnených alebo unesených detí z Ukrajiny. Momentálne sa odhaduje, že ich boli doslova stovky tisíc, ktorých rodičia boli teda buď zatknutí ruskými okupačnými úradmi, zabití pri invázii alebo ich jednoducho ruská armáda oddelila, tie deti, od rodičov a zatiaľ je ich identifikovaných 20 000, o ktorých sa skutočne vie, že áno, boli zobratí z toho územia a momentálne sa nachádzajú na ruskom území. Často tie deti boli adoptované do ruských rodín a je tam teda pokus o ich rusifikáciu, a teda o to, aby bola vymazaná kompletne ich identita a kultúra a aby sa z nich v podstate takýmto umelým spôsobom stali Rusi. A aj toto je vlastne zločin v rozpore s medzinárodným právom, nič také by sa nemalo diať.
Žiaľ, ja teda hovorím o 20 000 identifikovaných opäť, to číslo sa odhaduje na stovky tisíc, pretože mnohé z tých detí sú jednoducho momentálne nezvestné. Nevie sa, že či sú teda, či ich skutočne tie ruské okupačné sily zobrali, alebo či sú mŕtve napríklad teda v tých okupovaných územiach. Sú tam ešte, nebudem zdržiavať, v odôvodnení napríklad aj počty zničených kultúrnych a historických miest, inštitúcií, umeleckého dedičstva a toto všetko sa vám môže zdať v podstate ako taká anekdota, že asi to, čo nás najviac zasahuje ako ľudí, sú, samozrejme, tie ľudské obete, ale aj všetky tieto cielené útoky na kultúru a dedičstvo sú o tom, že Rusko sa skutočne snaží zmazať ukrajinskú kultúru a vôbec ukrajinský národ. Tie čísla o tom jednoducho svedčia.
No ale prejdem teda k textu uznesenia. Ja som tu minulý týždeň, alebo predminulý už vlastne, prezentovala uznesenie o násilí na ženách bod po bode. Podľa mňa sa vám to aj páčilo, resp. boli tam aspoň nejaké reakcie. Tak teraz by som išla na to tak trošku rýchlejšie iba kvôli tomu, aby ste videli, že čo sa týka týchto konkrétnych bodov, tak sa tam nenachádza nič, čo by ste nemohli podporiť. Napríklad bod A. ostro odsudzuje nevyprovokovanú, neodôvodnenú a neoprávnenú vojenskú agresiu proti Ukrajine, ktorú Ruská federácia zahájila 24. februára a ktorá nebezpečným spôsobom podkopáva európsku a globálnu bezpečnosť a stabilitu a ohrozuje tým aj Slovenskú republiku. Toto je niečo, toto je veta, ktorú som zobrala z uznesenia, ktoré bolo touto Národnou radou schválené v roku 2022. A keď ste za to hlasovali vtedy a ja som si teda pozerala, že ako ste hlasovali, tak tento bod by vám nemal spôsobovať žiadny problém.
Bod B. víta snahy o začatie mierových rokovaní, ktoré by mali imperatívne zahŕňať nielen Ukrajinu ako obeť agresie, ale aj Európsku úniu, ktorá s Ukrajinou susedí. Pričom sama pocítila dôsledky ruskej vojny na svojej ekonomickej situácii a chystá sa Ukrajinu začleniť do svojich štruktúr. Tie mierové rokovania, ako aj iste viete, nie sú zatiaľ zahájené. Boli tam nejaké snahy, ale aj to prímerie, ktoré momentálne malo byť realitou, tak vidíme, že sa z ruskej strany zatiaľ nedodržiava, práve naopak, pokračujú útoky nielen na tú energetickú infraštruktúru, ale aj na samotné civilné obyvateľstvo. A ten útok, o ktorom som hovorila pred chvíľou na detské ihrisko minulý týždeň, si myslím, že svedčí o tom, že ruská federácia momentálne nechce nielen mier ako taký, ale ani len to prímerie. A my ako Národná rada by sme mohli vydať takýto signál o tom, že nám záleží na tom, aby sa o mierových rokovaniach malo začať jednať. A toto je koniec koncov aj to, čo koalícia a vôbec vláda dlhodobo komunikuje, že sme za mier, chceme, aby si sadli dotknuté strany za rokovací stôl. Dokonca teda aj od predstaviteľov vládnej koalície sme počuli, že teda o tom mieri by nemalo jednať iba Rusko so Spojenými štátmi, ale aj Ukrajina a, samozrejme, aj Európska únia. Takže opäť nič, čo by ste nemohli podporiť.
C. žiada Ruskú federáciu, aby okamžite zastavila vojenské operácie a bezpodmienečne stiahla všetky ozbrojené sily a vojenskú techniku z územia Ukrajiny, čo predstavuje základnú podmienku začatia rokovaní na ceste k čo najskoršiemu dosiahnutiu komplexného spravodlivého a trvalého mieru. No, pán Hazucha, krútite hlavou, ale toto je niečo, za čo pán minister zahraničných vecí Blanár hlasoval na pôde OSN, pretože sa prijala rezolúcia, kde bola presne takáto veta. A ja si myslím, že na tom nie je nič nepochopiteľné, pretože práve toto predstavuje to prímerie, o ktorom aj vy hovoríte a po ktorom voláte a ktoré je momentálne porušované. Takže opäť, ja nevidím dôvod na to, prečo by ste nemohli niečo takéto podporiť.
V bode D. sa odsudzujú či už teda straty na ľudských životoch, alebo aj tie rozsiahle škody. To sú fakty, tam nie je žiadna politická diskusia. Bod E. opakuje, že ruská vojenská agresia proti Ukrajine, nezávislému a suverénnemu štátu, je hrubým pošliapaním medzinárodného práva a princípov. To je opäť niečo, čo som vzala zo stanovísk našej vlády. Opakuje svoju neochvejnú podporu pre nezávislosť, zvrchovanosť a územnú celistvosť Ukrajiny v rámci jej medzinárodne uznaných hraníc, pričom akákoľvek násilná zmena hraníc vytvára medzinárodný precedens, ktorý je pre Slovenskú republiku neakceptovateľný. Máme tu členov a členky zahraničného výboru aj európskeho, opäť mi potvrdia, že toto je veta zo stanovísk, a teda oficiálne vyjadrenie vlády Slovenskej republiky. Nie je na tom nič nepodporiteľné. Bod F podporuje snahu Ukrajiny o členstvo v Európskej únii. Ak ste boli minulý týždeň na hodine otázok, tak to tu potvrdil aj sám pán minister pre eurofondy. Myslím, že čítal odpoveď od pána ministra zahraničných vecí a áno, je toto dlhodobá pozícia, že Slovensko podporuje členstvo Ukrajiny v EÚ po splnení podmienok, a teda malo by sa to diať na báze princípu zásluhovosti, čo sa momentálne aj deje. Avšak tieto prístupové rokovania na technickej úrovni momentálne blokuje Maďarsko. A ja si myslím, že je teda na nás aj v rámci tých dobrých vzťahov, ktoré má táto vláda s vládou Viktora Orbána, aby sme vyzvali k tomu, keď skutočne toto členstvo Ukrajiny podporujeme, nech sú tieto rokovania odblokované a nech Ukrajina, opäť nedávame jej žiadnu výhodu v porovnaní s inými krajinami usilujúcimi sa o členstvo, ale iba hovoríme, že áno, ona tie podmienky plní, tak môže v tom napredovať. Momentálne, hovorím, je to zablokované na technickej úrovni, nemôže sa otvoriť prvý tzv. klaster o základných hodnotách, pretože Maďarsko sa vyhovára na menšinový zákon. Ten menšinový zákon má Ukrajina pripravený, avšak nemôže ho predložiť Európskej komisii, pretože je to zablokované. Tak vidíte tú absenciu logiky v tom celom, že Maďarsko hovorí, že nespĺňate, ale zároveň im nedáva tú možnosť, aby sa o tom rokovalo, pretože to blokuje. A tam je vlastne potrebná jednota. Včera som zachytila, že Poľsko chce odblokovať túto situáciu. Uvidíme teda, že či sa im to podarí, pretože ak my hovoríme o princípe zásluhovosti, a ja v tomto budem teda súhlasiť, každá krajina má tie podmienky splniť a nikomu by sme nemali dávať žiadne výhody, však aj my sme ich museli splniť, ale to znamená, že nemôže byť politicky motivované ani vstup, že im teda dávame výhody, lebo nám to politicky vyhovuje, ale ani ich blokovať kvôli politickým dôvodom. A toto je práve to, čo Maďarsko momentálne robí. Takže vravím, opäť nič, čo by ste nemohli podporiť.
Podporuje vytvorenie špeciálneho tribunálu pre agresiu Ruska proti Ukrajine, aby prešetril, to je opäť niečo, čo sa deje, čo na medzinárodnej úrovni podporujeme. Zdôrazňuje, bod G., že občania a občianky Slovenskej republiky sú aj naďalej solidárni so susedným ukrajinským národom a plne podporujú jeho právo slobodne si vybrať svet, v akom chcú pokojne žiť a prosperovať. To si myslím, že ľudsky, aj politicky sa na tom môžeme zhodnúť, že to je jednoducho, to je fakt. A vravím, keď sa toľko oháňame tým, akí sú Slováci a Slovenky dobrosrdeční a pohostinní, tak by sme im mohli takýmto spôsobom vyjadriť aj vďaku za to, čo robia. Pokračujem v tom bode G., že Slovenská republika má veľký záujem zapojiť sa do procesov medzinárodnej obnovy a rekonštrukcie Ukrajiny, ktoré predstavujú ekonomické možnosti pre Slovenské firmy a regióny. To je opäť niečo, čo podporuje aj vláda Roberta Fica, na všetkých tých výjazdových rokovaniach sa rozpráva aj o tom teda, že ako slovenské firmy budú následne, keď sa konflikt ukončí, participovať na obnove Ukrajiny. Ja sa priznám, že ja to považujem za trochu cynické. Na jednej strane odmietať pomoc, lebo však boli aj také vyjadrenia, že Ukrajine zastavíme pomoc. Zastavili sme vojenskú, ale hovorilo sa aj o humanitárnej a energetickej, to sa našťastie teda nevyplnilo. Ale na druhej strane, že teda chceme pomôcť obnovovať. No však dobre, je to proste investícia, je to možnosť pre naše firmy. Nič, čo by ste nemohli podporiť, práve naopak. A my v tomto dokonca, samozrejme, asi vás to neprekvapí, zaostávame za krajinami, ako je Poľsko, ktoré už majú spravené zmluvy, kontrakty, firmy plus Ukrajina na to, aby tam teda táto obnova sa začala diať. Ja sa priznám, ja som sa pýtala na to niekoľkokrát. Doteraz som nedostala odpoveď na to, že ako slovenská vláda pomáha slovenským firmám a špeciálne teda v regióne Východné Slovensko, pretože to môže predstavovať aj takú, aj opäť je to takým svojím spôsobom cynické povedať, že tá obnova bude príležitosťou pre naše firmy, ale jednoducho, tak to je a malo by mám na tom záležať a potom aj tie cezhraničné vzťahy, cezhraničný obchod sa obnovili, a aby teda aj tie slovenské firmy z toho niečo mali.
Ďalej bod H. vyjadruje hrdosť na slovenských občanov a občianky, ktorí od začatia vojny poskytli pomoc a útočisko ukrajinským rodinám utekajúcim pred vojnou potvrdzujúc dobrosrdečnosť a pohostinnosť nášho národa. No, tak sme národovci alebo nie? No, sme. Tak by sme mohli nášmu obyvateľstvu poďakovať, však? Či? Dobre.
Posledný bod vyzýva vládu Slovenskej republiky, aby aj naďalej podporovala Ukrajinu v jej integračnom úsilí, poskytovala jej všestrannú pomoc a stála po jej boku počas mierových rokovaní, pretože od ich výsledku závisí aj bezpečnosť našej krajiny. No vidíte a toto je niečo, čo opäť aj naša vláda deklaruje, že Ukrajina je aj naďalej našim partnerom, aj keď niektorí by si teda radšej na našej hranici vedeli predstaviť iného spoľahlivého partnera, ale zatiaľ teda minimálne tá oficiálna pozícia je, že podporujeme Ukrajinu. Tak ja dúfam, že podporíte aj tento návrh uznesenia. Ďakujem.
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. No, ja musím povedať, že v prvom rade nie som prekvapená tým stanoviskom výboru, ale mrzí ma, pretože ako som už spomínala, ako vám aj teraz dúfam, že dokážem, tak v tomto návrhu uznesenia sa skutočne nenachádza nič, čo by ste nemohli podporiť. A ja teda svojím spôsobom aj nechápem, že ako môže výbor pre obranu a bezpečnosť sa vlastne nestotožniť s tým, čo hovorí vláda Slovenskej republiky a aké pozície zastáva, keďže v tomto uznesení sú práve aj tie pozície. Tak neviem, ak je to iba o tom, že aké politické tričko, tak nabudúce by som poprosila kolegov alebo kolegyne z koalície prísť s takýmto uznesením, aby si ho mohli aj podporiť a ja verím tomu, že keby tam doňho dali tie oficiálne, nie to, čo je komunikované na Slovensku, ale to, aké sú oficiálne stanoviská či už pána premiéra, alebo pána ministra zahraničných vecí, tak by sme im to možno aj my podporili.
Dobre. Nakoľko viem, že teda kolegovia a kolegyne z koalície nezvyknú čítať návrhy uznesení ani zákonov, tak ja ho tiež nechcem čítať teda celé, ale chcela by som vám zdôrazniť iba pár faktov, ktoré vlastne odôvodňujú toto uznesenie a potom nejakým spôsobom poukázať na aspoň pár bodov z toho uznesenia, ktoré, ako hovorím, je skutočne v súlade s tým, čo hovorí pán premiér a pán minister Blanár, keď idú na samity do Bruselu alebo inde.
Čo sa týka toho odôvodnenia, tak možno pár faktov. Ten vývoj konfliktu vtedy, keď my sme ho vlastne podávali tento návrh, tak sa zdal ešte brutálnejší ako vlastne predtým. Len za január 2025 bolo zabitých 139 civilistov a 738 zranených a aj preto máme za to, že teda je potrebné tú vojnu čo najskôr ukončiť a nastoliť na Ukrajine spravodlivý, trvalý, komplexný mier, ktorý by teda zaručil nielen ochranu ukrajinského obyvateľstva ale, samozrejme, aj bezpečnosť Slovenskej republiky a vôbec celej Európy.
Ja vám teraz prečítam pár, pár faktov, čo sa vlastne za tie tri roky udialo. Ruské útoky mali za následok smrť alebo zranenia civilného obyvateľstva v 24 z 27 administratívnych regiónov Ukrajiny. To znamená, že skutočne Rusko útočilo takmer na celé územie nášho suseda. Pričom misia OSN na monitorovanie ľudských práv na Ukrajine aktuálne, a vravím, to bolo vo februári, identifikovala 12 600 zabitých civilistov a ďalších 29 400 zranených, z toho 670 zabitých a 1 865 zranených detí. A hoci ľudia nad 60 rokov tvoria len 25 % z celkovej populácie, títo starší ľudia tvorili takmer polovicu civilných úmrtí a viac ako tretinu zranených civilistov. Takže vidíte, na koho má tá vojna najväčšie dopady. Sú to, je to civilné obyvateľstvo, ale v ňom, samozrejme, aj deti a aj starší ľudia. Nehovoriac teda o tom, že toto číslo alebo tieto čísla, ktoré som tam ja udávala vo februári, boli ešte navýšené odvtedy a môžeme si spomenúť napríklad aj na tú minulotýždňovú tragédiu, keď ruské bomby dopadli na detské ihrisko, a to si myslím, že to je skutočne ničím neospravedlniteľné. Tieto čísla, ktoré som vám udala, sú vlastne počty prípadov, ktoré boli doteraz zdokumentované a identifikované, ale sú omnoho, omnoho vyššie, pretože žiadne medzinárodné organizácie a ani samotná Ukrajina nemajú prístup do okupovaných území. A tam sa predpokladá, že sa, samozrejme, nachádza, nachádzajú aj masové hroby a neskutočný počet, nevieme si to asi predstaviť, pretože tie, tie obce, mestá vyzerajú skutočne absolútne zničené. Tak pod tými ruinami asi budú ďalšie a ďalšie civilné obete a uvidíme teda, že či sa vôbec dopátrame k nejakým číslam, ale sú to desiatky tisíc, možno stovky obetí za tri roky. Týmito útokmi za tri roky boli zároveň zasiahnuté aj zdravotnícke zariadenia, konkrétne viac ako 800 zdravotníckych zariadení vrátane Ochmatdytu najväčšej detskej nemocnice v Kyjeve. A vy si určite spomínate, ja som tu s kolegyňou Števulovou a Plavákovou predkladala aj uznesenie k zbombardovaniu tejto detskej nemocnice a my sme ju potom v Kyjeve aj navštívili a tam našťastie je potrebné povedať, nebola zasiahnutá hlavná budova, ale tie priľahlé budovy. Avšak je jednoznačné, že to bola, že to bol ruský útok a že to bol útok špeciálne na nemocnicu, pretože tá nemocnica sa nachádza v štvrti, kde bývajú ľudia. Nie je obklopená nijakými vojenskými zariadeniami a v ten istý deň navyše ruské rakety zasiahli aj ďalšie zdravotnícke zariadenie v Kyjeve. Takže vidíme aj na počte tých zasiahnutých zdravotníckych zariadení, že Rusi necielia len na vojenské ciele alebo na energetickú infraštruktúru, ale skutočne aj na civilné obyvateľstvo, a práve aj na takéto zariadenia či už teda zdravotnícke, alebo ďalej tam mám číslo 1 700 vzdelávacích zariadení, čiže školy. A to skutočne nemôže byť ničím ospravedlniteľné a jedná sa inak aj o medzinárodný zločin, samozrejme, keď, keď sa cieli na, na takéto zariadenia.
Ruské ozbrojené sily cielene, systematicky a opakovane napádajú energetickú infraštruktúru Ukrajiny prostredníctvom série rozsiahlych koordinovaných útokov. Viete si predstaviť, čo je asi cieľom, odrezať obyvateľstvo, a to opäť nemôžeme nejakým spôsobom ospravedlniť, pretože keď niekto chce odrezať obyvateľov od elektriny a vody, tak je to útok na tých samotných obyvateľov. To nie je o tom, že tu chceme znížiť zásoby vody alebo elektriny pre vojsko. Toto je jednoznačne o tom, že ideme tu vyhladovať a nechať zomrieť obyvateľov.
Na ukrajinskom území je teraz jeden z najväčších, z najvyšších výskytov zvyškov výbušnín a nášľapných mín na svete. Toto, samozrejme, spôsobí ďalšie obete aj v budúcnosti, aj teraz počas prímeria, ale možno aj, keď sa teda podarí, a ja dúfam, že sa podarí, vy v to dúfate, uzavrieť aj mier. Tri roky trvajúca invázia vedie k rozsiahlym vážnym, dlhodobým v niektorých prípadoch neodvrátiteľným škodám na životnom prostredí. Ja som sa skutočne aj v tom odôvodnení snažila hovoriť o každej zasiahnutej oblasti, pretože vojna, to nie je iba o tom, že sa zabíjajú medzi sebou vojaci v priekopách, ale má to skutočne dopad na kultúru, na vzdelávanie, na životné prostredie, a teda o tých životoch ľudí, tak to je asi také najhlavnejšie, to som už hovorila. Zároveň teda táto vojna mala dopady aj na chudobu. A chudoba sa len prehĺbila a, samozrejme, najviac zasiahla rodiny a často práve v týchto rodinách bola situácia taká, že rodičia buď svoje deti previezli do oblasti, kde teda sú tie útoky v nižšej frekvencii, alebo ich vyviezli za hranice už k nejakým rodinám, ktoré, ktoré bývali v bezpečnej krajine, alebo sa ich museli vzdať a mnohé z detí boli dokonca umiestnené do zariadení, pretože rodičia nemohli jednoducho cestovať s nimi, nemohli ujsť s nimi, potrebovali ďalej pracovať aj v tých najzasiahnutejších oblastiach a chceli iba ochrániť svoje deti.
===== 72-2
Čiže aj takýto dopad na rodiny mala za tie tri roky vojna. Hovorím, nájdete tie čísla v odôvodnení tohto uznesenia. Ja by som ešte rada poukázala na jeden fakt, a škoda, že tu už nie je pani poslankyňa Marcinková, lebo ona sa angažovala aj v tejto téme a myslím, že aj predkladala uznesenie, čo sa týka tých premiestnených alebo unesených detí z Ukrajiny. Momentálne sa odhaduje, že ich boli doslova stovky tisíc, ktorých rodičia boli teda buď zatknutí ruskými okupačnými úradmi, zabití pri invázii alebo ich jednoducho ruská armáda oddelila, tie deti, od rodičov a zatiaľ je ich identifikovaných 20 000, o ktorých sa skutočne vie, že áno, boli zobratí z toho územia a momentálne sa nachádzajú na ruskom území. Často tie deti boli adoptované do ruských rodín a je tam teda pokus o ich rusifikáciu, a teda o to, aby bola vymazaná kompletne ich identita a kultúra a aby sa z nich v podstate takýmto umelým spôsobom stali Rusi. A aj toto je vlastne zločin v rozpore s medzinárodným právom, nič také by sa nemalo diať.
Žiaľ, ja teda hovorím o 20 000 identifikovaných opäť, to číslo sa odhaduje na stovky tisíc, pretože mnohé z tých detí sú jednoducho momentálne nezvestné. Nevie sa, že či sú teda, či ich skutočne tie ruské okupačné sily zobrali, alebo či sú mŕtve napríklad teda v tých okupovaných územiach. Sú tam ešte, nebudem zdržiavať, v odôvodnení napríklad aj počty zničených kultúrnych a historických miest, inštitúcií, umeleckého dedičstva a toto všetko sa vám môže zdať v podstate ako taká anekdota, že asi to, čo nás najviac zasahuje ako ľudí, sú, samozrejme, tie ľudské obete, ale aj všetky tieto cielené útoky na kultúru a dedičstvo sú o tom, že Rusko sa skutočne snaží zmazať ukrajinskú kultúru a vôbec ukrajinský národ. Tie čísla o tom jednoducho svedčia.
No ale prejdem teda k textu uznesenia. Ja som tu minulý týždeň, alebo predminulý už vlastne, prezentovala uznesenie o násilí na ženách bod po bode. Podľa mňa sa vám to aj páčilo, resp. boli tam aspoň nejaké reakcie. Tak teraz by som išla na to tak trošku rýchlejšie iba kvôli tomu, aby ste videli, že čo sa týka týchto konkrétnych bodov, tak sa tam nenachádza nič, čo by ste nemohli podporiť. Napríklad bod A. ostro odsudzuje nevyprovokovanú, neodôvodnenú a neoprávnenú vojenskú agresiu proti Ukrajine, ktorú Ruská federácia zahájila 24. februára a ktorá nebezpečným spôsobom podkopáva európsku a globálnu bezpečnosť a stabilitu a ohrozuje tým aj Slovenskú republiku. Toto je niečo, toto je veta, ktorú som zobrala z uznesenia, ktoré bolo touto Národnou radou schválené v roku 2022. A keď ste za to hlasovali vtedy a ja som si teda pozerala, že ako ste hlasovali, tak tento bod by vám nemal spôsobovať žiadny problém.
Bod B. víta snahy o začatie mierových rokovaní, ktoré by mali imperatívne zahŕňať nielen Ukrajinu ako obeť agresie, ale aj Európsku úniu, ktorá s Ukrajinou susedí. Pričom sama pocítila dôsledky ruskej vojny na svojej ekonomickej situácii a chystá sa Ukrajinu začleniť do svojich štruktúr. Tie mierové rokovania, ako aj iste viete, nie sú zatiaľ zahájené. Boli tam nejaké snahy, ale aj to prímerie, ktoré momentálne malo byť realitou, tak vidíme, že sa z ruskej strany zatiaľ nedodržiava, práve naopak, pokračujú útoky nielen na tú energetickú infraštruktúru, ale aj na samotné civilné obyvateľstvo. A ten útok, o ktorom som hovorila pred chvíľou na detské ihrisko minulý týždeň, si myslím, že svedčí o tom, že ruská federácia momentálne nechce nielen mier ako taký, ale ani len to prímerie. A my ako Národná rada by sme mohli vydať takýto signál o tom, že nám záleží na tom, aby sa o mierových rokovaniach malo začať jednať. A toto je koniec koncov aj to, čo koalícia a vôbec vláda dlhodobo komunikuje, že sme za mier, chceme, aby si sadli dotknuté strany za rokovací stôl. Dokonca teda aj od predstaviteľov vládnej koalície sme počuli, že teda o tom mieri by nemalo jednať iba Rusko so Spojenými štátmi, ale aj Ukrajina a, samozrejme, aj Európska únia. Takže opäť nič, čo by ste nemohli podporiť.
C. žiada Ruskú federáciu, aby okamžite zastavila vojenské operácie a bezpodmienečne stiahla všetky ozbrojené sily a vojenskú techniku z územia Ukrajiny, čo predstavuje základnú podmienku začatia rokovaní na ceste k čo najskoršiemu dosiahnutiu komplexného spravodlivého a trvalého mieru. No, pán Hazucha, krútite hlavou, ale toto je niečo, za čo pán minister zahraničných vecí Blanár hlasoval na pôde OSN, pretože sa prijala rezolúcia, kde bola presne takáto veta. A ja si myslím, že na tom nie je nič nepochopiteľné, pretože práve toto predstavuje to prímerie, o ktorom aj vy hovoríte a po ktorom voláte a ktoré je momentálne porušované. Takže opäť, ja nevidím dôvod na to, prečo by ste nemohli niečo takéto podporiť.
V bode D. sa odsudzujú či už teda straty na ľudských životoch, alebo aj tie rozsiahle škody. To sú fakty, tam nie je žiadna politická diskusia. Bod E. opakuje, že ruská vojenská agresia proti Ukrajine, nezávislému a suverénnemu štátu, je hrubým pošliapaním medzinárodného práva a princípov. To je opäť niečo, čo som vzala zo stanovísk našej vlády. Opakuje svoju neochvejnú podporu pre nezávislosť, zvrchovanosť a územnú celistvosť Ukrajiny v rámci jej medzinárodne uznaných hraníc, pričom akákoľvek násilná zmena hraníc vytvára medzinárodný precedens, ktorý je pre Slovenskú republiku neakceptovateľný. Máme tu členov a členky zahraničného výboru aj európskeho, opäť mi potvrdia, že toto je veta zo stanovísk, a teda oficiálne vyjadrenie vlády Slovenskej republiky. Nie je na tom nič nepodporiteľné. Bod F podporuje snahu Ukrajiny o členstvo v Európskej únii. Ak ste boli minulý týždeň na hodine otázok, tak to tu potvrdil aj sám pán minister pre eurofondy. Myslím, že čítal odpoveď od pána ministra zahraničných vecí a áno, je toto dlhodobá pozícia, že Slovensko podporuje členstvo Ukrajiny v EÚ po splnení podmienok, a teda malo by sa to diať na báze princípu zásluhovosti, čo sa momentálne aj deje. Avšak tieto prístupové rokovania na technickej úrovni momentálne blokuje Maďarsko. A ja si myslím, že je teda na nás aj v rámci tých dobrých vzťahov, ktoré má táto vláda s vládou Viktora Orbána, aby sme vyzvali k tomu, keď skutočne toto členstvo Ukrajiny podporujeme, nech sú tieto rokovania odblokované a nech Ukrajina, opäť nedávame jej žiadnu výhodu v porovnaní s inými krajinami usilujúcimi sa o členstvo, ale iba hovoríme, že áno, ona tie podmienky plní, tak môže v tom napredovať. Momentálne, hovorím, je to zablokované na technickej úrovni, nemôže sa otvoriť prvý tzv. klaster o základných hodnotách, pretože Maďarsko sa vyhovára na menšinový zákon. Ten menšinový zákon má Ukrajina pripravený, avšak nemôže ho predložiť Európskej komisii, pretože je to zablokované. Tak vidíte tú absenciu logiky v tom celom, že Maďarsko hovorí, že nespĺňate, ale zároveň im nedáva tú možnosť, aby sa o tom rokovalo, pretože to blokuje. A tam je vlastne potrebná jednota. Včera som zachytila, že Poľsko chce odblokovať túto situáciu. Uvidíme teda, že či sa im to podarí, pretože ak my hovoríme o princípe zásluhovosti, a ja v tomto budem teda súhlasiť, každá krajina má tie podmienky splniť a nikomu by sme nemali dávať žiadne výhody, však aj my sme ich museli splniť, ale to znamená, že nemôže byť politicky motivované ani vstup, že im teda dávame výhody, lebo nám to politicky vyhovuje, ale ani ich blokovať kvôli politickým dôvodom. A toto je práve to, čo Maďarsko momentálne robí. Takže vravím, opäť nič, čo by ste nemohli podporiť.
Podporuje vytvorenie špeciálneho tribunálu pre agresiu Ruska proti Ukrajine, aby prešetril, to je opäť niečo, čo sa deje, čo na medzinárodnej úrovni podporujeme. Zdôrazňuje, bod G., že občania a občianky Slovenskej republiky sú aj naďalej solidárni so susedným ukrajinským národom a plne podporujú jeho právo slobodne si vybrať svet, v akom chcú pokojne žiť a prosperovať. To si myslím, že ľudsky, aj politicky sa na tom môžeme zhodnúť, že to je jednoducho, to je fakt. A vravím, keď sa toľko oháňame tým, akí sú Slováci a Slovenky dobrosrdeční a pohostinní, tak by sme im mohli takýmto spôsobom vyjadriť aj vďaku za to, čo robia. Pokračujem v tom bode G., že Slovenská republika má veľký záujem zapojiť sa do procesov medzinárodnej obnovy a rekonštrukcie Ukrajiny, ktoré predstavujú ekonomické možnosti pre Slovenské firmy a regióny. To je opäť niečo, čo podporuje aj vláda Roberta Fica, na všetkých tých výjazdových rokovaniach sa rozpráva aj o tom teda, že ako slovenské firmy budú následne, keď sa konflikt ukončí, participovať na obnove Ukrajiny. Ja sa priznám, že ja to považujem za trochu cynické. Na jednej strane odmietať pomoc, lebo však boli aj také vyjadrenia, že Ukrajine zastavíme pomoc. Zastavili sme vojenskú, ale hovorilo sa aj o humanitárnej a energetickej, to sa našťastie teda nevyplnilo. Ale na druhej strane, že teda chceme pomôcť obnovovať. No však dobre, je to proste investícia, je to možnosť pre naše firmy. Nič, čo by ste nemohli podporiť, práve naopak. A my v tomto dokonca, samozrejme, asi vás to neprekvapí, zaostávame za krajinami, ako je Poľsko, ktoré už majú spravené zmluvy, kontrakty, firmy plus Ukrajina na to, aby tam teda táto obnova sa začala diať. Ja sa priznám, ja som sa pýtala na to niekoľkokrát. Doteraz som nedostala odpoveď na to, že ako slovenská vláda pomáha slovenským firmám a špeciálne teda v regióne Východné Slovensko, pretože to môže predstavovať aj takú, aj opäť je to takým svojím spôsobom cynické povedať, že tá obnova bude príležitosťou pre naše firmy, ale jednoducho, tak to je a malo by mám na tom záležať a potom aj tie cezhraničné vzťahy, cezhraničný obchod sa obnovili, a aby teda aj tie slovenské firmy z toho niečo mali.
Ďalej bod H. vyjadruje hrdosť na slovenských občanov a občianky, ktorí od začatia vojny poskytli pomoc a útočisko ukrajinským rodinám utekajúcim pred vojnou potvrdzujúc dobrosrdečnosť a pohostinnosť nášho národa. No, tak sme národovci alebo nie? No, sme. Tak by sme mohli nášmu obyvateľstvu poďakovať, však? Či? Dobre.
Posledný bod vyzýva vládu Slovenskej republiky, aby aj naďalej podporovala Ukrajinu v jej integračnom úsilí, poskytovala jej všestrannú pomoc a stála po jej boku počas mierových rokovaní, pretože od ich výsledku závisí aj bezpečnosť našej krajiny. No vidíte a toto je niečo, čo opäť aj naša vláda deklaruje, že Ukrajina je aj naďalej našim partnerom, aj keď niektorí by si teda radšej na našej hranici vedeli predstaviť iného spoľahlivého partnera, ale zatiaľ teda minimálne tá oficiálna pozícia je, že podporujeme Ukrajinu. Tak ja dúfam, že podporíte aj tento návrh uznesenia. Ďakujem.
Rozpracované
11:41

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:41
Darina LuščíkováJa si neviem predstaviť, že niekto nemôže podporiť alebo nechce podporiť takéto uznesenie. A myslím, že je nutné sa poučiť z minulosti. Už tu boli prípady, kedy sa nevedel jasne pomenovať agresor a nevedela sa pomenovať obeť a na to doplatila celá Európa a celý svet. A aby sme sa nedočkali znova takéhoto niečoho istého len preto, že vy nechcete uznať to, kto je agresor a kto je obeť a bojíte sa to povedať otvorene. Neviem, či to je nejaký oportunizmus, alebo čo od toho očakávate, ale je potrebné jednoznačne určiť, kto je agresor a kto je obeť.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.4.2025 o 11:41 hod.
Ing. PhD.
Darina Luščíková
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci, za slovo. Pani kolegyňa, ja sa veľmi musím tebe aj ostatným poslancom, ktorí boli tvorcami tohto uznesenia, poďakovať, pretože v týchto časoch, kedy sa množstvo Slovákov hanbí za to, že sú Slovákmi, pretože reprezentanti nášho štátu nevedia deklarovať a nevedia jasne pomenovať, kto je agresor a kto je obeť v tomto konflikte alebo v tejto vojne, je to o to dôležitejšie prijať takéto uznesenie. Množstvo Slovákov sa naozaj hanbí, a sú to presne tí Slováci, ktorí stáli na hraniciach a pomáhali uzimeným, ustráchaným matkám a deťom a seniorom, a bola som tam v Ubli jedna z prvých takisto. A bolo to hrozné pozerať sa na prestrašených ľudí, šokovaných ľudí, ktorým vybuchovali bomby vedľa, ktorí sa skrývali týždne v Charkove. Týždne sa schovávali v pivniciach, pretože zrazu sa niekto rozhodol, že prekročí hranicu a bude trestať za vymyslené, za vyslovene vymyslené hoaxy obyvateľstvo, civilné obyvateľstvo, matky a deti a bude zabíjať ľudí.
Ja si neviem predstaviť, že niekto nemôže podporiť alebo nechce podporiť takéto uznesenie. A myslím, že je nutné sa poučiť z minulosti. Už tu boli prípady, kedy sa nevedel jasne pomenovať agresor a nevedela sa pomenovať obeť a na to doplatila celá Európa a celý svet. A aby sme sa nedočkali znova takéhoto niečoho istého len preto, že vy nechcete uznať to, kto je agresor a kto je obeť a bojíte sa to povedať otvorene. Neviem, či to je nejaký oportunizmus, alebo čo od toho očakávate, ale je potrebné jednoznačne určiť, kto je agresor a kto je obeť.
Ďakujem pekne.
Rozpracované
11:43

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:43
Ivan ŠtefunkoJa si nemyslím, že keď Churchill a povedzme rôzni iní ľudia bránili Európu pred fašizmom, lebo pripomínam, že Rusko ešte bolo vtedy jedna ruka s Hitlerom, tak že mali v hlave takú tú, takú tú vypočítavú energiu, že dobre, tak ja teraz budem brániť Československo alebo Poľsko a za to by som niečo možno do budúcnosti mal ako kontrakty na Ukrajine, hej? To proste prichádza až neskôr a možno to prichádza aj podvedome pre tých, ktorí boli akože oslobodení, takže ja veľmi podporujem toto vyhlásenie. Myslím si, že by sme sa mali k tomu zachovať humanisticky a tvrdím, že len slabí lídri a vypočítavci vlastne nakoniec prehrajú. Lebo ešte pripomínam, že chodíte tu síce oslavovať SNP a volať, a ja neviem, rôzne víťazstvá nad fašizmom s fašistami, čo je sranda, ale v skutočnosti, keby bol niekto tak priposratý sa postaviť na stranu obetí, ako to robíte vy, tak by žiadne SNP nebolo úspešné.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.4.2025 o 11:43 hod.
Mgr.
Ivan Štefunko
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne, Beáta, vlastne ukázala si takú ako kebyže veľmi dobrý a metodický prístup, že si rozanalyzovala rôzne texty, ku ktorým sa prihlásili poslanci SMER-u a HLAS-u a vlastne predpokladáš, že sa ku tvojmu vyhláseniu z rôznych dôvodov neprihlásia. Ja by som len vlastne reagoval na tú časť, kde si naznačovala, že my by sme teda naozaj si mali teda vybrať stranu a možno by som s tebou ako kebyže polemizoval, že by som, keď si zdôrazňovala, že z toho budeme mať aj nejaké ekonomické benefity. 76-2
Ja si nemyslím, že keď Churchill a povedzme rôzni iní ľudia bránili Európu pred fašizmom, lebo pripomínam, že Rusko ešte bolo vtedy jedna ruka s Hitlerom, tak že mali v hlave takú tú, takú tú vypočítavú energiu, že dobre, tak ja teraz budem brániť Československo alebo Poľsko a za to by som niečo možno do budúcnosti mal ako kontrakty na Ukrajine, hej? To proste prichádza až neskôr a možno to prichádza aj podvedome pre tých, ktorí boli akože oslobodení, takže ja veľmi podporujem toto vyhlásenie. Myslím si, že by sme sa mali k tomu zachovať humanisticky a tvrdím, že len slabí lídri a vypočítavci vlastne nakoniec prehrajú. Lebo ešte pripomínam, že chodíte tu síce oslavovať SNP a volať, a ja neviem, rôzne víťazstvá nad fašizmom s fašistami, čo je sranda, ale v skutočnosti, keby bol niekto tak priposratý sa postaviť na stranu obetí, ako to robíte vy, tak by žiadne SNP nebolo úspešné.
Ďakujem.
Rozpracované
11:45

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:45
Beáta JuríkAle my tu v Národnej rade môžeme dať ľuďom dôvod na to byť na nás hrdí, napríklad aj prijatím takéhoto uznesenia. A ja verím tomu, že aj po začatí invázie teda tu Národná rada mala tú odvahu jednoznačne odsúdiť ničím nevyprovokovanú agresiu Ruska voči Ukrajine, tak vtedy ľudia boli hrdí, lebo sme sa pridali na tú správnu stranu dejín.
No, Ivo, ty si mi hovoril o tých ekonomických benefitoch. Ja som tiež povedala, že za mňa je to cynické, ale snažila som sa prihovárať ľuďom, ktorí skôr počujú na šuchot alebo štrngot eur než na tú humanistickú stranu a ja verím, že možno toto by ich teda mohlo osloviť, keď už nič iné, že áno, ten mier, o ktorom toľko hovoríme, je aj príležitosťou teda pre slovenské firmy. Aj keď ja by som radšej žila vo svete, a vôbec na Slovensku, v krajine, ktorá sa vie zastať tých správnych hodnôt a ktorá nepočuje len teda na štrngot peňazí.
Ja by som sa ale opäť rada obrátila aj teda na koaličných poslancov a poslankyne, lebo ak je v tom návrhu niečo, čo vás, pán predsedajúci, alebo ostatných šokuje, s čím nesúhlasíte, napriek tomu, že sa jedná teda o oficiálne pozície vlády, tak to, prosím, povedzte a môžeme sa o tom baviť. Môžeme sa hrať so slovíčkami, však na to tu sedíme. Ale ak nie, tak nemáte dôvod nepodporiť to. A mňa teda neprekvapí, že to nepodporíte, ale...
(Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
11.4.2025 o 11:45 hod.
Mgr. et Mgr.
Beáta Jurík
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Kolegyňa, kolega, hovorili ste o tom, že ako sa teda mnohí ľudia momentálne hanbia za tie pozície vlády. No možno by sme sa za ne hanbili menej, keby poznali tie skutočné pozície, s ktorými premiér a minister zahraničných vecí chodia do Bruselu. A toto je práve jeden z problémov, na ktorý som aj tu teda narážala, že jedna vec je, čo hovoria svojim voličom a voličkám tu na Slovensku a druhá vec, že potom prídu tam, kde sa rokuje a jednoducho sú ticho alebo teda, nechcem to tak nazvať, šúchajú nôžkami.
Ale my tu v Národnej rade môžeme dať ľuďom dôvod na to byť na nás hrdí, napríklad aj prijatím takéhoto uznesenia. A ja verím tomu, že aj po začatí invázie teda tu Národná rada mala tú odvahu jednoznačne odsúdiť ničím nevyprovokovanú agresiu Ruska voči Ukrajine, tak vtedy ľudia boli hrdí, lebo sme sa pridali na tú správnu stranu dejín.
No, Ivo, ty si mi hovoril o tých ekonomických benefitoch. Ja som tiež povedala, že za mňa je to cynické, ale snažila som sa prihovárať ľuďom, ktorí skôr počujú na šuchot alebo štrngot eur než na tú humanistickú stranu a ja verím, že možno toto by ich teda mohlo osloviť, keď už nič iné, že áno, ten mier, o ktorom toľko hovoríme, je aj príležitosťou teda pre slovenské firmy. Aj keď ja by som radšej žila vo svete, a vôbec na Slovensku, v krajine, ktorá sa vie zastať tých správnych hodnôt a ktorá nepočuje len teda na štrngot peňazí.
Ja by som sa ale opäť rada obrátila aj teda na koaličných poslancov a poslankyne, lebo ak je v tom návrhu niečo, čo vás, pán predsedajúci, alebo ostatných šokuje, s čím nesúhlasíte, napriek tomu, že sa jedná teda o oficiálne pozície vlády, tak to, prosím, povedzte a môžeme sa o tom baviť. Môžeme sa hrať so slovíčkami, však na to tu sedíme. Ale ak nie, tak nemáte dôvod nepodporiť to. A mňa teda neprekvapí, že to nepodporíte, ale...
(Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Rozpracované
11:48

Vystúpenie 11:48
Michal TrubanDobrý deň, ďakujem, pán predseda. Budeme sa dnes rozprávať o mojom návrhu o preddavkoch. To je na úvod všetko a potom sa hlásim ako prvý do rozpravy.
Rozpracované
11:49

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:49
Darina LuščíkováVážené kolegyne, vážení kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená výborom za spravodajkyňu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a ministerstva hospodárstva.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená výborom za spravodajkyňu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a ministerstva hospodárstva.
Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyne vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor NR SR pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor, výbor pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor NR SR pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
11.4.2025 o 11:49 hod.
Ing. PhD.
Darina Luščíková
Videokanál poslanca
Ďakujem, pán predsedajúci.
Vážené kolegyne, vážení kolegovia, v súlade s § 73 zákona o rokovacom poriadku som bola určená výborom za spravodajkyňu k uvedenému návrhu zákona. Predkladám informáciu k predloženému návrhu.
Návrh spĺňa náležitosti podľa rokovacieho poriadku a legislatívnych pravidiel tvorby zákonov. Súčasťou predloženého návrhu je aj stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky a ministerstva hospodárstva.
Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajkyne vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Výbor NR SR pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor, výbor pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor navrhujem Výbor NR SR pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby výbory uvedený návrh prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Rozpracované
11:50

Vystúpenie 11:50
Michal TrubanPreddavky sú pre podnikateľov veľmi dôležitá téma. Neviem, či niekto úplne vie presne, kto nie je podnikateľ, že o čo sa jedná. V zásade ide o to, keď máte firmu a darí sa vám nejaký jeden rok a máte aj zaujímavý zisk, zaplatíte daň a potom tú istú sumu tej dane musíte aj ďalší rok platiť každý jeden mesiac, čo vytvára častokrát pre podnikateľov veľký problém, pretože môže sa vám jeden rok dariť, môžete mať napríklad obrovský zisk, poviem príklad, to je jedno akýkoľvek a z toho musíte zaplatiť aj nejakú daň. Poviem príklad, zaplatíte daň 100-tisíc eur, 80-, 90-tisíc, 10-, 20-tisíc. Vy potom jednak túto daň zaplatíte, ale jednak potom ďalší ten nasledujúci rok musíte po mesiacoch platiť preddavky, ktoré sú zhruba dvanástina tejto dane. Čiže vy na jeden rok zaplatíte, dajme tomu, 100-tisíc a potom, zaokrúhlime, cca 10-tisíc ďalší mesiac musíte platiť preddavky. Ale takto lineárny svet nie je ani v podnikaní, častokrát jeden rok sa vám darí veľmi dobre a potom, keď sa vám darí veľmi dobre, tak chcete tie peniaze reinvestovať, aby sa vám darilo ešte lepšie. Ale zrazu zistíte, že vy tie peniaze na investície nemáte, lebo ich musíte platiť do preddavkov. Takže najväčší problém pre podnikateľov pri preddavkoch je práve cash-flow.
Firmy v zásade vedia skrachovať iba na jednu jedinú vec, a to je proste nedostatok peňazí. A hlavne takýto problém s preddavkami brzdí predovšetkým rast tých firiem, pretože musia s tým počítať. Áno, v dnešnej dobe sa tieto preddavky vedia riešiť, keď nastane takáto výnimočná situácia, vy môžete napísať na finančnú správu, dodať nejakú analytickú správu o tom, že prečo ste mali taký výnimočný rok a prečo už ten ďalší taký nebude, aby vám odpustili alebo nejak zmenili preddavky. Toto sa dá robiť, ale je to byrokratické peklo častokrát a častokrát to malí a strední podnikatelia ani len o tom nevedia a hlavne si to nevedia spraviť. Musia potom kontaktovať svojich účtovníkov, ktorí to za nich spravia. Problém toho je ale, že vy sa neviete spoľahnúť na tú finančnú správu. Veľakrát to prejde úplne bez problémov, ale veľakrát nie. Aj teraz boli prípady, keď sa podávali marcové daňové priznania, ozývali sa nejakí podnikatelia, že im finančná správa neschválila zníženie alebo vymazanie preddavkov a im to robí reálny problém.
Čo my teda navrhujeme urobiť, aby takýto problém nevznikal a aby sme tu mali o to silnejšie, lepšie, výkonnejšie, lepšie zainvestované slovenské firmy. Ja navrhujem, aby podnikatelia tieto preddavky dostali pod svoju kontrolu podľa hesla moje preddavky, moje rozhodnutie. Aby si mohli sami rozhodnúť, či ich chcú platiť znížené, keď sa im darí menej, alebo ich vôbec neplatiť, ak dokonca očakávajú, že v aktuálnom roku budú v strate. Jednoducho štátu to iba oznámia, ako sa sami rozhodnú. Žiadna žiadosť, žiadne schvaľovanie, bolo by to automatické.
Tento návrh má tri parametre. Zmenu by mohli urobiť raz za kalendárny štvrťrok, aby mohli teda reagovať flexibilne na vývoj situácie. Bude to platiť pre firmy, pre ktorých daňová povinnosť v predchádzajúcom roku nebola vyššia ako 100-tisíc eur. Ten dôvod je preto taký, pretože keď už nejaká firma platí dane vyššie ako 100-tisíc eur, väčšinou už má aj rôznych daňových aj finančných poradcov, účtovníkov a už pre nich nie je problém si tento cash-flow nejakým spôsobom manažovať. Problém je to práve pre tie menšie firmy.
Ale čo je podstatné, aby štátu nevznikla nejaká veľká ujma, tak v prípade, ak to podnikateľ odhadne príliš pesimisticky a využije túto možnosť a zníži si preddavky, no po podaní daňového priznania sa ukáže, že mu vznikol vlastne nedoplatok, to znamená, že jeho skutočná daňová povinnosť je vyššia ako tá suma zaplatených preddavkov, tak tento nedoplatok musí zaplatiť s malým úrokom. Ja navrhujem efektívny úrok 3,5 %. Ak to podnikateľ odhadol správne, tak v zásade sa nič nedeje a systém funguje presne tak, ako má. Neposielajú sa žiadne peniaze hore - dole a podnikateľ ich môže pekne využiť na rast svojej firmy.
Prečo vlastne tam má byť nejaký úrok a prečo je to 3,5 %. Pretože štát si musí na poskytnutie výpadku daňových príjmov v priebehu roka, ktorý mu takto vznikne, požičať a dnes si požičiava v priemere zhruba za 2,5 %.
Zároveň ak by si podnikatelia namiesto zníženia preddavkov chceli požičať nejaké peniaze v banke, tak by museli platiť oveľa viac ako 3,5 %, pokojne niekedy aj dvojnásobok a viac. Nakoniec je toto teda win - win riešenie. Podnikatelia dostanú rýchly, jednoduchý a nenákladný spôsob, ako si môžu pomôcť v ťažkých časoch alebo ako si môžu pomôcť práve aj v raste. A verejné financie na tom v konečnom účtovaní nebudú nijako strácať.
Toto nám potvrdila aj rada pre rozpočtovú zodpovednosť, ktorej sme poslali tento náš návrh, ktorá ukázala, že tento po prvom roku nebude mať žiaden negatívny dopad, tento návrh, na štátny rozpočet. Takže aj vzhľadom na toto je to pekné win - win riešenie, znova pekné technické riešenie. Keď sa tu bavíme o tom, ako tu máme veľkú obchodnú vojnu s Amerikou, ako potrebujeme diverzifikovať našu ekonomiku a ako tým pádom potrebujeme podporovať našich malých, stredných podnikateľov, slovenské firmy, tak toto je jeden z malých, pekných, efektívnych nástrojov. Keď sa spýtate akéhokoľvek podnikateľa alebo účtovníka, čo si o tomto myslí, tak každý jeden vám povie, že toto už malo byť dávno a že je to super riešenie a veľmi by ich, veľmi by ich potešilo.
Budem veľmi rád, keď zvážite neideologicky, nekoalično-opozične tento návrh a skúsite pomôcť takto nie nám, nie Progresívnemu Slovensku, nie opozícii, ale slovenským firmám, a tým pádom aj slovenským občanom v týchto ťažkých chvíľach.
Ďakujem veľmi pekne.
Ďakujem pekne ešte raz. Môj zákon sa týka preddavkov. O preddavkoch sme sa tu bavili celý minulý týždeň, keď sme tu rozoberali preddavky samosprávam a my sme dali pozmeňujúci zákon na zrušenie transakčnej dane, tak som rozmýšľal, či toto nevyužijem na ďalšiu obštrukciu a budeme sa baviť o zrušení transakčnej dane. Ale jednak som nechcem, aby ma tu predsedajúci zrušil, ale zároveň si myslím, že budúci týždeň podľa toho, ako vyzerá situácia, tak sa o nej ešte budeme celkom dosť baviť.
Preddavky sú pre podnikateľov veľmi dôležitá téma. Neviem, či niekto úplne vie presne, kto nie je podnikateľ, že o čo sa jedná. V zásade ide o to, keď máte firmu a darí sa vám nejaký jeden rok a máte aj zaujímavý zisk, zaplatíte daň a potom tú istú sumu tej dane musíte aj ďalší rok platiť každý jeden mesiac, čo vytvára častokrát pre podnikateľov veľký problém, pretože môže sa vám jeden rok dariť, môžete mať napríklad obrovský zisk, poviem príklad, to je jedno akýkoľvek a z toho musíte zaplatiť aj nejakú daň. Poviem príklad, zaplatíte daň 100-tisíc eur, 80-, 90-tisíc, 10-, 20-tisíc. Vy potom jednak túto daň zaplatíte, ale jednak potom ďalší ten nasledujúci rok musíte po mesiacoch platiť preddavky, ktoré sú zhruba dvanástina tejto dane. Čiže vy na jeden rok zaplatíte, dajme tomu, 100-tisíc a potom, zaokrúhlime, cca 10-tisíc ďalší mesiac musíte platiť preddavky. Ale takto lineárny svet nie je ani v podnikaní, častokrát jeden rok sa vám darí veľmi dobre a potom, keď sa vám darí veľmi dobre, tak chcete tie peniaze reinvestovať, aby sa vám darilo ešte lepšie. Ale zrazu zistíte, že vy tie peniaze na investície nemáte, lebo ich musíte platiť do preddavkov. Takže najväčší problém pre podnikateľov pri preddavkoch je práve cash-flow.
Firmy v zásade vedia skrachovať iba na jednu jedinú vec, a to je proste nedostatok peňazí. A hlavne takýto problém s preddavkami brzdí predovšetkým rast tých firiem, pretože musia s tým počítať. Áno, v dnešnej dobe sa tieto preddavky vedia riešiť, keď nastane takáto výnimočná situácia, vy môžete napísať na finančnú správu, dodať nejakú analytickú správu o tom, že prečo ste mali taký výnimočný rok a prečo už ten ďalší taký nebude, aby vám odpustili alebo nejak zmenili preddavky. Toto sa dá robiť, ale je to byrokratické peklo častokrát a častokrát to malí a strední podnikatelia ani len o tom nevedia a hlavne si to nevedia spraviť. Musia potom kontaktovať svojich účtovníkov, ktorí to za nich spravia. Problém toho je ale, že vy sa neviete spoľahnúť na tú finančnú správu. Veľakrát to prejde úplne bez problémov, ale veľakrát nie. Aj teraz boli prípady, keď sa podávali marcové daňové priznania, ozývali sa nejakí podnikatelia, že im finančná správa neschválila zníženie alebo vymazanie preddavkov a im to robí reálny problém.
Čo my teda navrhujeme urobiť, aby takýto problém nevznikal a aby sme tu mali o to silnejšie, lepšie, výkonnejšie, lepšie zainvestované slovenské firmy. Ja navrhujem, aby podnikatelia tieto preddavky dostali pod svoju kontrolu podľa hesla moje preddavky, moje rozhodnutie. Aby si mohli sami rozhodnúť, či ich chcú platiť znížené, keď sa im darí menej, alebo ich vôbec neplatiť, ak dokonca očakávajú, že v aktuálnom roku budú v strate. Jednoducho štátu to iba oznámia, ako sa sami rozhodnú. Žiadna žiadosť, žiadne schvaľovanie, bolo by to automatické.
Tento návrh má tri parametre. Zmenu by mohli urobiť raz za kalendárny štvrťrok, aby mohli teda reagovať flexibilne na vývoj situácie. Bude to platiť pre firmy, pre ktorých daňová povinnosť v predchádzajúcom roku nebola vyššia ako 100-tisíc eur. Ten dôvod je preto taký, pretože keď už nejaká firma platí dane vyššie ako 100-tisíc eur, väčšinou už má aj rôznych daňových aj finančných poradcov, účtovníkov a už pre nich nie je problém si tento cash-flow nejakým spôsobom manažovať. Problém je to práve pre tie menšie firmy.
Ale čo je podstatné, aby štátu nevznikla nejaká veľká ujma, tak v prípade, ak to podnikateľ odhadne príliš pesimisticky a využije túto možnosť a zníži si preddavky, no po podaní daňového priznania sa ukáže, že mu vznikol vlastne nedoplatok, to znamená, že jeho skutočná daňová povinnosť je vyššia ako tá suma zaplatených preddavkov, tak tento nedoplatok musí zaplatiť s malým úrokom. Ja navrhujem efektívny úrok 3,5 %. Ak to podnikateľ odhadol správne, tak v zásade sa nič nedeje a systém funguje presne tak, ako má. Neposielajú sa žiadne peniaze hore - dole a podnikateľ ich môže pekne využiť na rast svojej firmy.
Prečo vlastne tam má byť nejaký úrok a prečo je to 3,5 %. Pretože štát si musí na poskytnutie výpadku daňových príjmov v priebehu roka, ktorý mu takto vznikne, požičať a dnes si požičiava v priemere zhruba za 2,5 %.
Zároveň ak by si podnikatelia namiesto zníženia preddavkov chceli požičať nejaké peniaze v banke, tak by museli platiť oveľa viac ako 3,5 %, pokojne niekedy aj dvojnásobok a viac. Nakoniec je toto teda win - win riešenie. Podnikatelia dostanú rýchly, jednoduchý a nenákladný spôsob, ako si môžu pomôcť v ťažkých časoch alebo ako si môžu pomôcť práve aj v raste. A verejné financie na tom v konečnom účtovaní nebudú nijako strácať.
Toto nám potvrdila aj rada pre rozpočtovú zodpovednosť, ktorej sme poslali tento náš návrh, ktorá ukázala, že tento po prvom roku nebude mať žiaden negatívny dopad, tento návrh, na štátny rozpočet. Takže aj vzhľadom na toto je to pekné win - win riešenie, znova pekné technické riešenie. Keď sa tu bavíme o tom, ako tu máme veľkú obchodnú vojnu s Amerikou, ako potrebujeme diverzifikovať našu ekonomiku a ako tým pádom potrebujeme podporovať našich malých, stredných podnikateľov, slovenské firmy, tak toto je jeden z malých, pekných, efektívnych nástrojov. Keď sa spýtate akéhokoľvek podnikateľa alebo účtovníka, čo si o tomto myslí, tak každý jeden vám povie, že toto už malo byť dávno a že je to super riešenie a veľmi by ich, veľmi by ich potešilo.
Budem veľmi rád, keď zvážite neideologicky, nekoalično-opozične tento návrh a skúsite pomôcť takto nie nám, nie Progresívnemu Slovensku, nie opozícii, ale slovenským firmám, a tým pádom aj slovenským občanom v týchto ťažkých chvíľach.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované
11:58

Vystúpenie v rozprave 11:58
Ivan ŠtefunkoNa Slovensku nielen pre inovatívne podniky, ale celkovo pre podniky...
Na Slovensku nielen pre inovatívne podniky, ale celkovo pre podniky ako také, je veľmi málo možností ich financovania. Skrátka na Slovensku sú banky veľmi konzervatívne, väčšinou sú to dcéry dcér zahraničných bánk, a preto nemajú až takú veľkú škálu financovať rôzne podnikateľské plány rôznych firiem na Slovensku. Majú, nazvime to, zviazané ruky. Zároveň na Slovensku, sme už to hovorili niekoľkokrát či už pri tejto rozprave, alebo rôznych iných rozpravách, zažívame veľmi veľa byrokracie. Byrokracia, ktorá je zo strany štátu, ale povedzme aj iných verejných orgánov veľmi intenzívna a podnikatelia častokrát nerobia nič iné, len komunikujú s orgánmi štátnej a verejnej správy namiesto toho, aby sa sústredili na svoje podnikanie, a tým pádom na tvorbu hodnôt, zamestnávanie ľudí a v zásade na zvyšovanie konkurencieschopnosti Slovenska.
Zároveň tu zápasíme, ako už som tu niekoľkokrát povedal za týmto pultíkom, s odchodom talentu. Skrátka naši podnikatelia a zamestnávatelia majú čím ďalej tým väčší problém nájsť talentovaných a schopných pracovníkov, lebo mnohí z nich už odišli či už keď boli na škole, alebo aj po škole, a tým pádom sa vlastne deje to, že nevedia nájsť schopných zamestnancov.
Nehovorím už ani o tom, aká galiba, aká katastrofa vlastne nastáva s tým, že ste včera schválili, alebo teda neschválili zrušenie transakčnej dane, hlúpej Ficovej transakčnej dane, ktorá vlastne znova ešte postihuje kvalitných a niekedy aj nekvalitných podnikateľov, lebo proste pri každom jednom výdavku alebo pri každom jednom pohybe na účte sa vlastne štát na tomto priživí, a tým pádom mi až tak nevadí, že by sa štát priživil, ale vlastne sa zníži, zníži konkurencieschopnosť podnikateľov a neskôr vlastne cez náklady aj spotrebiteľov. To znamená, že to okrem toho, že to je protipodnikateľská daň, tak je to aj antisociálna daň, a tým pádom vlastne znova pripomínam, že túto daň schvaľuje akože sociálnodemokratická vláda.
No a pri všetkých týchto piatich nešťastiach, ktoré sa valia na slovenských podnikateľov, tak v zásade by sme mohli aspoň v jednej veci, ktorá je v zásade nie veľmi náročná pre štát, vyhovieť podnikateľom. To znamená, že by sme im mohli nechať ich dane, ktoré v zásade majú zaplatiť až na konci daňového roku, aby si s tými daňami proste pracovali, aby vedeli investovať do svojho, do svojho povedzme skladu, alebo aby mohli zamestnať lepších pracovníkov, alebo aby mohli svojim kvalitným pracovníkom zvýšiť platy, ktorí by vytvorili väčšiu hodnotu a potom by pravdepodobne tá daň, ktorú by zaplatili štátu, bola ešte väčšia.
To znamená, že, vysvetľujem, že to, čo vlastne ty, Michal, navrhuješ, je vlastne len to, aby tie peniaze, ktoré majú zaplatiť až neskôr, nech zaplatia neskôr a aby im ako keby priebežne štát tie preddavky nebral. A vysvetlím aj prečo je to rozumné pre štát, lebo vlastne štát si požičiava za oveľa lacnejšie, ako si požičiavajú podnikatelia, a teda ľudia, štát si požičiava o niekoľko percentuálnych bodov lacnejšie, lebo keď si požičiava podnikateľ, tak si požičiava cez banky alebo povedzme to financuje, častokrát som počul, že podnikatelia financujú svoje zásoby alebo svoj cash-flow cez svoju súkromnú kreditnú kartu, pri ktorej je niekoľkonásobne väčší percentuálny úrok, ako majú podnikateľské subjekty. Tento nápad nie je úplne nový, však sa o ňom rozprávame v inovatívnom podnikateľskom prostredí už niekoľko rokov a vlastne už sme aj komunikovali s rôznymi štátnymi úradníkmi a povedzme dokonca až na úrovni štátnych tajomníkov a ministrov, problém bol v tom, že si vlastne nevedeli predstaviť, akým spôsobom by to spravili, lebo vlastne tvrdili, že sú takí a takí podnikatelia a niektorí sú takí, na ktorých sa nedá spoľahnúť vraj a niektorí sú takí, na ktorých sa dá spoľahnúť. No len my už máme dnes efektívny spôsob, ako povedzme mať rating spoľahlivosti podnikateľa. Mnohí viete, že každý rok, keď je spoľahlivý podnikateľ, tak dostáva v zásade taký papier, alebo ako sa to volá, Darina, certifikát spoľahlivého daňovníka, to znamená, že my vieme, ktorý daňovník zaplatí nakoniec tie dane a ktoré nie. To znamená, že je to len o ochote štátu v skutočnosti vyhovieť podnikateľom a vlastne uľahčiť im podnikať v tejto krajine.
Ale ja mám pocit, že odkedy v zásade ja som v tomto parlamente, tak každé dva mesiace, myslím, že to tak vychádza, že každé dva mesiace zasadíme nejaký úder podnikateľom a myslíme si, že v zásade sa to nikde neprejaví, že vlastne tým pádom vlastne len podnikateľov ničíme, ale v skutočnosti akože ľudí sa to nedotkne. Ale nezabúdajte, my máme na Slovensku strašne veľa živnostníkov, ktorí sú podnikatelia, máme strašne veľa spoluvlastníkov malých, malých spoločností s ručením obmedzeným a tak ďalej. To znamená, že ten konzument a podnikateľ sa častokrát proste spája v jednu osobu, dokonca do budúcnosti to bude tak, že ľudia budú aj zamestnanci, aj podnikatelia, lebo vlastne tá nová doba bude prinášať rôzne príležitosti, kde niekto môže byť aj zamestnanec, aj popritom podnikateľ. To znamená, že keď my nezídeme z cesty, kde budeme naozaj sa na podnikateľov pozerať takým spôsobom, že to je potenciálny človek, ktorý chce len na štáte získať a nie mu niečo dať, tak sa vlastne z tejto špirály nedostaneme.
Ja teda vyzývam koaličných kolegov, mnohí ste podnikatelia, viete, o čom to je, že skúste si premyslieť, že či náhodou práve aspoň túto bezbolestnú časť s preddavkami by ste nechceli podnikateľom dať ako kompenzáciu za všetky tie katastrofy, ktoré ste pre nich pripravili za posledných 18 mesiacov.
Ďakujem veľmi pekne.
Vystúpenie v rozprave
11.4.2025 o 11:58 hod.
Mgr.
Ivan Štefunko
Videokanál poslanca
Vážení páni podpredsedovia Národnej rady, milý predkladateľ, vážené dámy, vážení páni, ďakujem veľmi pekne, Michal, za tento návrh, ktorý si predložil do Národnej rady, lebo tento návrh vyzerá ako niečo, čo je malé, ale v skutočnosti pre malé a stredné podniky, ktoré bojujú dennodenne s rôznymi problémami, je to veľmi dôležitá záležitosť. Vysvetlím trošku prečo. 86-2
Na Slovensku nielen pre inovatívne podniky, ale celkovo pre podniky ako také, je veľmi málo možností ich financovania. Skrátka na Slovensku sú banky veľmi konzervatívne, väčšinou sú to dcéry dcér zahraničných bánk, a preto nemajú až takú veľkú škálu financovať rôzne podnikateľské plány rôznych firiem na Slovensku. Majú, nazvime to, zviazané ruky. Zároveň na Slovensku, sme už to hovorili niekoľkokrát či už pri tejto rozprave, alebo rôznych iných rozpravách, zažívame veľmi veľa byrokracie. Byrokracia, ktorá je zo strany štátu, ale povedzme aj iných verejných orgánov veľmi intenzívna a podnikatelia častokrát nerobia nič iné, len komunikujú s orgánmi štátnej a verejnej správy namiesto toho, aby sa sústredili na svoje podnikanie, a tým pádom na tvorbu hodnôt, zamestnávanie ľudí a v zásade na zvyšovanie konkurencieschopnosti Slovenska.
Zároveň tu zápasíme, ako už som tu niekoľkokrát povedal za týmto pultíkom, s odchodom talentu. Skrátka naši podnikatelia a zamestnávatelia majú čím ďalej tým väčší problém nájsť talentovaných a schopných pracovníkov, lebo mnohí z nich už odišli či už keď boli na škole, alebo aj po škole, a tým pádom sa vlastne deje to, že nevedia nájsť schopných zamestnancov.
Nehovorím už ani o tom, aká galiba, aká katastrofa vlastne nastáva s tým, že ste včera schválili, alebo teda neschválili zrušenie transakčnej dane, hlúpej Ficovej transakčnej dane, ktorá vlastne znova ešte postihuje kvalitných a niekedy aj nekvalitných podnikateľov, lebo proste pri každom jednom výdavku alebo pri každom jednom pohybe na účte sa vlastne štát na tomto priživí, a tým pádom mi až tak nevadí, že by sa štát priživil, ale vlastne sa zníži, zníži konkurencieschopnosť podnikateľov a neskôr vlastne cez náklady aj spotrebiteľov. To znamená, že to okrem toho, že to je protipodnikateľská daň, tak je to aj antisociálna daň, a tým pádom vlastne znova pripomínam, že túto daň schvaľuje akože sociálnodemokratická vláda.
No a pri všetkých týchto piatich nešťastiach, ktoré sa valia na slovenských podnikateľov, tak v zásade by sme mohli aspoň v jednej veci, ktorá je v zásade nie veľmi náročná pre štát, vyhovieť podnikateľom. To znamená, že by sme im mohli nechať ich dane, ktoré v zásade majú zaplatiť až na konci daňového roku, aby si s tými daňami proste pracovali, aby vedeli investovať do svojho, do svojho povedzme skladu, alebo aby mohli zamestnať lepších pracovníkov, alebo aby mohli svojim kvalitným pracovníkom zvýšiť platy, ktorí by vytvorili väčšiu hodnotu a potom by pravdepodobne tá daň, ktorú by zaplatili štátu, bola ešte väčšia.
To znamená, že, vysvetľujem, že to, čo vlastne ty, Michal, navrhuješ, je vlastne len to, aby tie peniaze, ktoré majú zaplatiť až neskôr, nech zaplatia neskôr a aby im ako keby priebežne štát tie preddavky nebral. A vysvetlím aj prečo je to rozumné pre štát, lebo vlastne štát si požičiava za oveľa lacnejšie, ako si požičiavajú podnikatelia, a teda ľudia, štát si požičiava o niekoľko percentuálnych bodov lacnejšie, lebo keď si požičiava podnikateľ, tak si požičiava cez banky alebo povedzme to financuje, častokrát som počul, že podnikatelia financujú svoje zásoby alebo svoj cash-flow cez svoju súkromnú kreditnú kartu, pri ktorej je niekoľkonásobne väčší percentuálny úrok, ako majú podnikateľské subjekty. Tento nápad nie je úplne nový, však sa o ňom rozprávame v inovatívnom podnikateľskom prostredí už niekoľko rokov a vlastne už sme aj komunikovali s rôznymi štátnymi úradníkmi a povedzme dokonca až na úrovni štátnych tajomníkov a ministrov, problém bol v tom, že si vlastne nevedeli predstaviť, akým spôsobom by to spravili, lebo vlastne tvrdili, že sú takí a takí podnikatelia a niektorí sú takí, na ktorých sa nedá spoľahnúť vraj a niektorí sú takí, na ktorých sa dá spoľahnúť. No len my už máme dnes efektívny spôsob, ako povedzme mať rating spoľahlivosti podnikateľa. Mnohí viete, že každý rok, keď je spoľahlivý podnikateľ, tak dostáva v zásade taký papier, alebo ako sa to volá, Darina, certifikát spoľahlivého daňovníka, to znamená, že my vieme, ktorý daňovník zaplatí nakoniec tie dane a ktoré nie. To znamená, že je to len o ochote štátu v skutočnosti vyhovieť podnikateľom a vlastne uľahčiť im podnikať v tejto krajine.
Ale ja mám pocit, že odkedy v zásade ja som v tomto parlamente, tak každé dva mesiace, myslím, že to tak vychádza, že každé dva mesiace zasadíme nejaký úder podnikateľom a myslíme si, že v zásade sa to nikde neprejaví, že vlastne tým pádom vlastne len podnikateľov ničíme, ale v skutočnosti akože ľudí sa to nedotkne. Ale nezabúdajte, my máme na Slovensku strašne veľa živnostníkov, ktorí sú podnikatelia, máme strašne veľa spoluvlastníkov malých, malých spoločností s ručením obmedzeným a tak ďalej. To znamená, že ten konzument a podnikateľ sa častokrát proste spája v jednu osobu, dokonca do budúcnosti to bude tak, že ľudia budú aj zamestnanci, aj podnikatelia, lebo vlastne tá nová doba bude prinášať rôzne príležitosti, kde niekto môže byť aj zamestnanec, aj popritom podnikateľ. To znamená, že keď my nezídeme z cesty, kde budeme naozaj sa na podnikateľov pozerať takým spôsobom, že to je potenciálny človek, ktorý chce len na štáte získať a nie mu niečo dať, tak sa vlastne z tejto špirály nedostaneme.
Ja teda vyzývam koaličných kolegov, mnohí ste podnikatelia, viete, o čom to je, že skúste si premyslieť, že či náhodou práve aspoň túto bezbolestnú časť s preddavkami by ste nechceli podnikateľom dať ako kompenzáciu za všetky tie katastrofy, ktoré ste pre nich pripravili za posledných 18 mesiacov.
Ďakujem veľmi pekne.
Rozpracované