18. schôdza

17.5.2011 - 2.6.2011
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

19.5.2011 o 12:05 hod.

Ing.

Ľubomír Vážny

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

12:05

Radoslav Procházka
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Len pripomínam cteným kolegyniam a kolegom, že máme zasadnutie hneď teraz po hlasovaní na štandardnom mieste. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

19.5.2011 o 12:05 hod.

doc. JUDr. PhD. J.S.D.

Radoslav Procházka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

12:05

Ľubomír Vážny
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán podpredseda. Chcem sa ospravedlniť, ale omylom som hlasoval za Zákonník práce, "za", pričom som bol "proti". Takže ospravedlňujem sa a žiadam dať do zápisu, aby sa napravilo toto moje zmätočné hlasovanie. Ďakujem.

(Prerušenie rokovania o 12.05 hodine.)

(Pokračovanie rokovania o 14.00 hodine.)
Skryt prepis

19.5.2011 o 12:05 hod.

Ing.

Ľubomír Vážny

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
18. schôdza NR SR - 3.deň - B. popoludní
 

Zodpovedanie otázky 14:05

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán podpredseda Národnej rady Slovenskej republiky, ctené dámy poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi, aby som v znení § 131 ods. 7 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky ospravedlnil z dnešného rokovania v rámci hodiny otázok neprítomných členov vlády a oznámil ministrov poverených ich zastupovaním. Ako bolo povedané, pani predsedníčka vlády je na zahraničnej pracovnej ceste v Prahe, ja ju zastúpim. Pán podpredseda vlády a minister financií Ivan Mikloš je na zahraničnej pracovnej ceste, zastúpi ho minister školstva, vedy, výskumu a športu Eugen Jurzyca. Minister hospodárstva Juraj Miškov je na zahraničnej pracovnej ceste v Prahe, zastúpim ho ja. Minister zahraničných vecí Mikuláš Dzurinda prijíma generálneho tajomníka Severoatlantickej aliancie pána Rasmussena, zastúpi ho pán Jurzyca. Pán podpredseda vlády Rudolf Chmel je neprítomný a nemá ani položené otázky, je bez zastupovania. A pán minister obrany Ľubomír Galko tiež prijíma pána Rasmussena zo Severoatlantickej aliancie a zastúpi ho minister vnútra Daniel Lipšic. Všetko.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

19.5.2011 o 14:05 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:07

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za otázku. Vážený pán poslanec, vláda Slovenskej republiky dňa 11. mája tohto roku schválila východiská rozpočtu verejnej správy nášho štátu na roky 2012, 2013 a 2014. V nich si definovala cieľ znížiť deficit verejnej správy zo 4,9 % HDP tohto roku 2011 na postupne až 2,9 % HDP v roku 2013, teda pod úroveň toho maastrichtského kritéria v eurozóne. Takéto ambiciózne znižovanie deficitu je nevyhnutné z hľadiska vytvorenia podmienok pre dosiahnutie dlhodobej udržateľnosti verejných financií na Slovensku, ale v konečnom dôsledku pre zároveň zdravý ekonomický vývoj a rast životnej úrovne. Dosiahnutie tohto cieľa si vyžiada prijatie mnohých konsolidačných opatrení. Tieto spočívajú najmä v obmedzení základných výdavkov na chod štátu, ktoré už sú zakomponované vo východiskách. Zároveň však bude potrebné nad rámec týchto opatrení prijať ďalšie s celkovým vplyvom na rozpočet vo výške 203 mil. eur, čo je zhruba 0,3 % HDP v roku 2012, na budúci rok, a 673 mil., čo je 0,8 % HDP v roku 2013. Za predpokladu, že sa nájdu dostatočné opatrenia na strane výdavkov, nebude potrebné pristúpiť k žiadnym opatreniam zvyšujúcim príjmy rozpočtu verejnej správy. V prípade, že sa tak nestane, zvyšovanie daní z majetku predstavuje jedno z vhodnejších riešení. Dôvodom totiž je skutočnosť, že zdaňovanie majetku má v porovnaní s ostatnými druhmi, typmi daní najmenší negatívny vplyv na ekonomiku, pretože nepostihuje ekonomickú aktivitu, ktorou je napr. ochota pracovať alebo záujem podnikať. A v oveľa menšej miere deformuje správanie ekonomických subjektov. Navyše, pri vhodnom nastavení zdaňovania cez hodnotu nehnuteľností je možné dosiahnuť progresívnejší daňový systém. Zároveň platí, že výnosy z tejto dane tvoria v súčasnosti len jednu štvrtinu výnosu, ktoré v priemere dosahujú krajiny OECD, teda Organizácie európskej hospodárskej spolupráce, kam patrí aj Slovensko. A z týchto dôvodov aj samotná organizácia odporúča Slovensku v prípade potreby sa orientovať práve na túto daň. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

19.5.2011 o 14:07 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:10

Ľubomír Petrák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predsedajúci. Vážený pán podpredseda vlády, neuspokojili ste ma pri svojej odpovedi za pani premiérku. Nezdajú sa mi tie argumenty, ktoré ste použili, ako úplne relevantné, lebo mantra znižovania schodku štátneho rozpočtu je síce pekná, ale na druhej strane sa musíme pýtať, na úkor koho to je. V tomto prípade, tak ako to vláda pripravuje, je to opätovne na úkor obyvateľov.
A to, čo považujem za najhoršie, a možno sa mi žiada povedať, aj za najšpinavšie, je to, že jedovatého hada chcete chytať cudzími rukami. Tým chcem povedať to, že vláda predloží vládny návrh zákona, ktorý sa schváli, a zvýšenie daní na úkor obyvateľov budú musieť vykonať starostovia, primátori.
Na druhej strane chcem povedať aj k tvrdeniu, ktoré ste použili, že tento krok neovplyvňuje podnikateľské prostredie, že je hlbokým omylom, lebo v žiadnom prípade mestá a obce nebudú chcieť využiť naplno zvyšovanie daňového zaťaženia nízkopríjmových skupín obyvateľov, dôchodcov a ďalších a zaťažiť tieto najzraniteľnejšie skupiny obyvateľov. A v konečnom dôsledku podstatné zvýšenie dopadne práve na podnikateľov, na obchodné, výrobné, skladovacie priestory. Ale toto, by som povedal, táto skupina by ešte mohla uniesť, ale to, čo bude to najhoršie, je, že to dopadne neuveriteľným spôsobom na veľkú časť poľnohospodárov, kde dôjde k zvýšeniu dane z pôdy, ktorá je ich výrobným prostriedkom. A vieme, že rezort pôdohospodárstva je výrazne finančne poddimenzovaný, je ukrátený oproti iným členským krajinám Európskej únie. A toto bude ešte ďalší útok na slovenské poľnohospodárstvo, ktorý ho dostane úplne do kolien. Preto považujem tento krok, ktorý pripravuje vláda, za absolútne nekompetentný. A jednoducho vás vyzývam, aby ste od tohto kroku ustúpili. Ďakujem.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

19.5.2011 o 14:10 hod.

Ing. CSc.

Ľubomír Petrák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:12

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Tento krok nie je dokonaný, nie je kompletizovaný. Táto snemovňa rozhodne o zmenách zákonov alebo dôležitých ďalších súvislostiach tak, aby budúci štátny rozpočet na rok 2012 bol nielen načas, ale v kvalite a v zodpovednosti prijatý. Ak tomu hovoríte mantra znižovania deficitu, ja tomu hovorím zodpovedné hospodárenie. Každý deficit je zadlžovanie niekoho. Akým právom, z akého rácia my stále máme deficitne gazdovať? Samozrejme, dostať sa do vyváženosti je možno ideál, ale usilovať sa o redukciu deficitu je zodpovednosť v obci, v kraji, samozrejme, v štáte, povedzme, aj v širšom spoločenstve, pretože na nezodpovedné hospodárenie dopadajú a doplácajú nielen štáty, ale konkrétni ľudia, konkrétni ľudia v konkrétnych nezodpovedných štátoch, kde tú realitu vykonávajú alebo rozvíjajú politici, pán poslanec.
Na Slovensku z verejných výdavkov zhruba 11 % ide na administratívu. Potrebujeme šetriť. Tam vidím napr. priestor. A preto o tom hovorím, aj keď to nie je v otázke, lebo ja som ten nástroj o daniach na základe vašej otázky spomínal ako jeden z tých vhodnejších, ktorý zároveň tak neškodí ekonomickej aktivite, ale vytvára istú progresivitu, že majetnejší prispievajú viac než tí nemajetní. Opakujem, nie je to rozhodnuté. Je to vec samotného zákona, ktorý bude tu ďalej prediskutovaný s mnohými, aby vytvorili súbor záležitostí pre lepšie gazdovanie nášho štátu v roku 2012. Netýka sa to len samotného štátu, ale aj verejných rozpočtov. A preto je dôležité vidieť obraz v celku, ale aj v dynamike vývoja a možnože aj vo vzťahu k nasledujúcim generáciám. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

19.5.2011 o 14:12 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:14

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Mám odpovedať v ženskom či v mužskom rode? (Reakcia predsedajúceho.) Ďakujem, skúsim za seba odpovedať. Vážený pán poslanec, každý potenciálny investor, ktorý sa rozhoduje pre áno alebo nie pre zásadné dlhodobé rozhodnutie s výraznou mierou rizika a hlavne v rámci stredoeurópskeho regiónu berie aj do úvahy tzv. legálne benefity, to všetko čo je možné vnímať ako výhodu na základe aj platného práva, ale aj rozhodnutí, ktoré môže urobiť štátna správa alebo samospráva. Pri rozhodovaní o poskytnutí investičnej pomoci pre spoločnosť Honeywell Turbo, spol. s r. o., si treba uvedomiť, že ide o prvú významnú investíciu v týchto rokoch v Prešovskom kraji. Pri posudzovaní regionálneho prínosu práve tohto investičného zámeru bol analyzovaný rozsiahly súbor faktov s dôrazom na špecifiká tohto regiónu. Vychádzalo sa predovšetkým z vysokej miery nezamestnanosti a z vplyvu investičného zámeru práve na tento región. Vďaka konkrétnemu projektu bude v regióne Prešovského kraja s vysokou mierou nezamestnanosti vytvorených 446 pracovných miest, pričom výška investičnej pomoci na jedného pracovníka je nižšia ako pri iných podporených projektoch. Spomeniem napr. KIA Motors Slovakia, spol. s r. o., alebo spoločnosť SAMSUNG Electronics. A spomeniem ich ako veľmi silné príklady, ktoré sú už dnes aj mimo Slovenska veľmi známe, pretože posunuli vnímanie a hospodárske výsledky nielen regiónov, ale celej našej krajiny. No a toto je dosiahnuté bez ďalších nárokov na inú regionálnu pomoc a zároveň na inú podporu financovanú z verejných zdrojov.
Chcem vás ubezpečiť, že jednou z najdôležitejších priorít vlády Slovenskej republiky v súčasnosti je podpora tvorby pracovných miest najmä v regiónoch, ktoré majú dlhodobo vysokú mieru nezamestnanosti. Aj preto ministerstvo hospodárstva v súčasnosti pripravuje nové pravidlá pre investičnú pomoc, ktoré pre potencionálnych investorov do týchto regiónov jasne definujú výšku pomoci, ktorú pri vytváraní nových pracovných miest môžu očakávať. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

19.5.2011 o 14:14 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:17

Dušan Švantner
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pán podpredseda vlády, samozrejme, tá druhá otázka je obyčajne vždy dôležitejšia ako tá prvá. A preto ja som toho názoru, že je rovnako cenné pracovné miesto, ktoré stratíme, ako to, ktoré získame. Myslím tým, keď sa rozpadajú naše firmy a keď sa vytvárajú nezamestnaní. Možnože je to ešte dôležitejšie z toho dôvodu, že obyčajne sa to týka rodín, kde veľa razy ten človek, ktorý stratí zamestnanie, je živiteľom tej rodiny. A preto ja sa pýtam, či vláda zvážila ten problém, ktorý na Slovensku je. Porovnala si 19 mil. eur investovaných v Prešove pre získavanie pracovných miest s Nováckymi chemickými závodmi, ktoré zamestnávajú 1 600 zamestnancov. A práve tým, že je nekorektné jednanie niektorých firiem v Európskej únii, mám teraz na mysli firmu Akzo Nobel, ktorá dohodla jednanie s Nováckymi chemickými závodmi. Ja vidím to tak, že je to len preto, aby ich potom mohla udať, že mali kartelové dohody. Novácke chemické závody majú zaplatiť 20 mil. eur pokutu. My máme morálne právo alebo morálnu povinnosť práve Nováckym chemickým závodom pomôcť... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

19.5.2011 o 14:17 hod.

Ing.

Dušan Švantner

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:19

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja myslím, že aj prvá otázka je dôležitá. Ak je tá druhá mienená ako buď dôležitejšia, alebo iná, tak ju treba možno niekedy postaviť rovnako ako prvú. Vláda nielen rozhodla napr. o tejto konkrétnej štátnej pomoci vo forme finančného stimulu, ale aj, opakujem, vytvára prostredie pre oveľa rozsiahlejšie, ale možno menej priamo finančné benefity, tak aby sa hospodárstvu darilo.
Súhlasím s tým, že nebolo by rozumné na jednej strane strácať, na druhej strane nové vytvárať, ak nejde o inovácie. A tu chcem upriamiť pozornosť práve preto, lebo v prípade tejto firmy na východe Slovenska, kde je naozaj snáď najťaživejšia situácia z celkového pohľadu a dlhodobo, ide o inovácie, ktoré postupne môžu priniesť ďalšie a ďalšie nové podnety, nové malé a stredné podniky.
To, čo nemôžeme podporovať, sú diskriminačné, nerovné alebo trh deformujúce opatrenia. A v každom prípade vláda Slovenskej republiky chce uplatňovať svoje opatrenia v rámci nielen národnej, ale aj európskej legislatívy. A to je aj vo vzťahu k prípadu, ktorý spomínate.
Chcem však povedať, že ak už teda hovoríte o číslach, len by som rád doplnil, že znovu naštartovanie rastu zamestnanosti, tak ako sa usilujeme o rast ekonomiky, prebieha. Máme napr. rozhodnutia, v rámci ktorých cez Sociálnu implementačnú agentúru bolo vyčlenených napr. takmer 28 mil. pre vyše 1 900 novovytvorených pracovných miest občanov so zdravotným postihnutím, 42 mil. počas riešenia ochrany pred povodňami, resp. následkov mimoriadnych situácií po povodniach 15 300 pracovných miest. Mohol by som pokračovať o Národnom projekte na vytvorenie 3 800 pracovných miest s vyčlenením 30 mil. eur pre malé a stredné podniky v Banskobystrickom kraji, Prešovskom kraji, Košickom kraji. Máme ešte niekoľko podobných informácií, čím chcem len doplniť, že tu nejde len o jednorazový príklad, ale aj o množstvo opatrení, ktoré môžu pomôcť pohnúť nielen hospodárskym rastom, ale osobitne a cielene rastom zamestnanosti na Slovensku. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

19.5.2011 o 14:19 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Zodpovedanie otázky 14:23

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán poslanec, ja som opakovane povedal, že môj pohľad ako ministra a pohľad bývalého generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti sa výrazne líšili nielen na účelnosť, ale aj na spôsob obstarania konkrétnej služby. Ten bol síce v súlade so zákonom, ale v politike to nestačí. Aspoň nám to nestačí. Nebolo to v súlade s mojimi etickými očakávaniami alebo pohľadmi, a preto som konal. A konal som rázne, resp. okamžite. Prvý deň som požiadal o zastavenie týchto objednávok alebo dohôd a nariadil ich zrušiť. A druhý deň, resp. následne som odvolal generálneho riaditeľa z jeho postu.
Ak však chcete počuť odpoveď, pretože sa na to pýtate, na otázku politickej kultúry. Pán poslanec, váš predseda Robert Fico je známy výrokom, ktorým sa preslávil, že do troch minút odvolá každého, kto sa dostane do tieňa podozrenia, že koná korupčne alebo klientelisticky. Ale ani do troch minút, ani do troch dní, ani do troch týždňov, ani do troch mesiacov nekonal, ale zatĺkal a zatĺkal. To je rozdiel medzi vami a nami. To je tá kultúra, o ktorej by ste mali nielen hovoriť, ale ktorú by ste mali aj rozvíjať. Vy ste kryli emisný škandál (Potlesk.) a nástenkový škandál alebo tender, kde nebolo pochybenie iba nejaké etické, ale aj, opakovane sa to ukazuje, aj zákonné. Ja som konal pri oveľa menšej sume, hneď ako som zistil, že síce bol dodržaný zákonný postup, ale že to bolo v rozpore s etickými princípmi. A... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

19.5.2011 o 14:23 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video