18. schôdza

17.5.2011 - 2.6.2011
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

20.5.2011 o 9:05 hod.

doc. Ing. CSc.

Ján Jasovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:49

Peter Muránsky
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predsedajúci. Vážené panie poslankyne, páni poslanci, Výbor Národnej rady pre pôdohospodárstvo a životné prostredie uznesením č. 84 z 12. mája 2001 ma určil za spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Mariana Záhumenského, Magdy Košútovej, Ľubomíra Petráka a Ľuboša Martináka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku, t. j. doručenie návrhu najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel a zaradil ho v súlade s § 72 ods. 2 rokovacieho poriadku na rokovanie dnešnej, 18. schôdze.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a § 68 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú podľa § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla prerokovať uvedený poslanecký návrh zákona v druhom čítaní.
Zároveň navrhujem, aby bol tento návrh zákona priradený výborom: ústavnoprávnemu a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, pričom tento výbor navrhujem za gestorský.
Pán predsedajúci, skončil som, môžete otvoriť rozpravu a ako prvý sa hlásim do rozpravy.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

19.5.2011 o 18:49 hod.

Ing. Mgr.

Peter Muránsky

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:51

Peter Muránsky
Skontrolovaný text
Budem krátky, pán predsedajúci. V súvislosti s tým, že sa pripravuje tohto roku komplexný návrh tohto zákona o odpadoch, a to vládny návrh zákona, dávam návrh, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v súlade s § 73 ods. 3 písm. b), že nebude pokračovať v rokovaní o tomto poslaneckom návrhu zákona. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

19.5.2011 o 18:51 hod.

Ing. Mgr.

Peter Muránsky

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 18:52

Marian Záhumenský
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Iba jednu poznámku. Bude škoda, ak túto malú novelu odmietnete, lebo si myslím, že je lepšie ju prijať, ako čakať na veľkú novelu, ktorú predloží ministerstvo, ale budem rád, ak do veľkej novely sa už toto ustanovenie zapracuje. A určite to zjednoduší štátnu správu. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

19.5.2011 o 18:52 hod.

Ing.

Marian Záhumenský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:53

Ľudovít Jurčík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Veľmi stručne a jednoducho. Už je tu aj dokonca pán kolega Přidal, takže prevezme... (Reakcia poslanca.) Ďakujem pekne.
Táto novela má za cieľ odstrániť určitú ani nie disproporciu, ale môžem to tak nazvať, medzi vlastníkmi motorových vozidiel, ktorí nadobudli svoje vozidlá pred 31. decembrom 2009, a vlastníkmi motorových vozidiel, ktorí nadobudli svoje vozidlá po tomto dátume, ktoré spadajú do kategórie N1, inými slovami povedané, aby tí, ktorí si predtým z daňových dôvodov museli mriežku nechať namontovať, ak si chceli odpočítať DPH, si ju tak mohli odstrániť, preto, lebo vozidlá, ktoré sú kategorizované ako N1 po 1. 1. 2010, sú identické, túto mriežku mať nemusia. Celá táto záležitosť sa udiala na základe smernice Európskej únie, kde nás upozornili na to, že existuje nesúlad medzi teda smernicami a naším právom. Čiže z tohto dôvodu k 1. 1. 2010 bola odstránená povinnosť. Inými slovami povedané, všetky vozidlá, ktoré sú určené na podnikateľské účely, bez ohľadu na kategorizáciu, bez ohľadu na úpravu, nemusia mať mriežku, resp. sú vozidlá, pri ktorých možno odpočítavať v plnom rozsahu daň z pridanej hodnoty. Prosím preto o podporu tohto zákona vzhľadom na to, že je, dovolím si povedať, 20 000 – 30 000 vozidiel, ktoré sú týmto spôsobom, dá sa povedať, nepoužiteľné alebo sa používajú v oveľa väčšej miere a stoja trebárs aj možno v autobazároch a tak ďalej. A mohlo by to trošičku oživiť aj ten trh s motorovými vozidlami a priniesť zopár eur do štátneho rozpočtu z odvedenej DPH, ktorá teda by sa realizovala pri predaji týchto vozidiel. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

19.5.2011 o 18:53 hod.

Ing.

Ľudovít Jurčík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:56

Alojz Přidal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu ma určil za spravodajcu k návrhu poslanca Národnej rady Ľudovíta Jurčíka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 725/2004 Z. z. (tlač 352). Podľa § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu.
Návrh zákona bol doručený poslancom v zákonom ustanovenej 15-dňovej lehote pred schôdzou Národnej rady Slovenskej republiky, na ktorej sa uskutoční jeho prvé čítanie.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v § 67 a § 68 zákona o rokovacom poriadku, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý jeho účel.
Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informácie o cieli zákona, o súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami a tiež o dopade na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, obyvateľstvo, zamestnanosť, životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa vyplývajú ako spravodajcu zo zákona o rokovacom poriadku, preto odporúčam, aby Národná rada sa uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady z 22. apríla č. 344 a podľa rokovacieho poriadku tiež navrhujem, aby návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor, Výbor Národnej rady pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali v druhom čítaní vo výboroch do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán podpredseda Bugár, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

19.5.2011 o 18:56 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

18:58

Ľubomír Jahnátek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán predsedajúci, predkladám vám návrh zákona, ktorým sa zrušuje zákon č. 493/2010 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 170/2001 Z. z. o núdzových zásobách ropy, ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 Z. z . o štátnych hmotných rezervách v znení neskorších predpisov.
Základným problémom zákona č. 493/2010 Z. z. je, že prostriedky získané z navýšeného príspevku nie sú príjmom štátnych hmotných rezerv. Čiže nie sú ani priamo určené na realizáciu smernice Európskej únie 2009/119/ES zo dňa 14. 9. 2009, ktorou sa Slovenskej republike ukladá navýšenie núdzových zásob ropy a ropných výrobkov o cirka 80 000 ton do 1. 1. 2013.
Získané prostriedky sú súčasťou štátneho rozpočtu a, bohužiaľ, tento zákon nerieši prevod prostriedkov z kapitoly ministerstva financií na kapitolu štátnych hmotných rezerv, čím vlastne sa stávajú len prostriedkami ministerstva financií. A ministerstvo financií môže akokoľvek rozhodnúť o ich použití. Tým sa stratil celý význam tohto zákona.
Predpokladaný návrh zákona bude mať negatívny dopad na štátny rozpočet, bude mať pozitívny dopad na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov, bude mať pozitívny dopad na obyvateľstvo, hospodárenie v hospodárskej sfére a iných právnických osôb, nebude mať dopad na zamestnanosť, nepredpokladá sa dopad na životné prostredie.
Predpokladaný návrh zákona zlepšuje podnikateľské prostredie Slovenskej republiky.
Je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Pán predsedajúci, skončil som.
Skryt prepis

19.5.2011 o 18:58 hod.

prof. Ing. CSc.

Ľubomír Jahnátek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:59

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu ma určil za spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Roberta Fica, Ľubomíra Jahnátka a Tibora Glendu na vydanie zákona, ktorým sa ruší zákon č. 493/2010 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 170/2001 Z. z. o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a o riešení stavu ropnej núdze v znení neskorších predpisov a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 82/1994 Z. z . o štátnych hmotných rezervách v znení neskorších predpisov, u nás uvedeného ako tlač 354. Podľa § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Návrh zákona bol doručený poslancom v zákonom ustanovenej 15-dňovej lehote pred schôdzou Národnej rady Slovenskej republiky, na ktorej sa uskutočňuje jeho prvé čítanie.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky náležitosti uvedené v § 67 a v § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o cieli predloženého návrhu zákona, o súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republiky viazaná. A obsahuje informáciu o dopade na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na obyvateľstvo, zamestnanosť, na životné prostredie a na informatizáciu spoločnosti.
Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení zákona.
Návrh zákona obsahuje doložku zlučiteľnosti s právom Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 29. apríla 2011 č. 346 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu. Odporúčam, aby výbory predmetný návrh zákona prerokovali v druhom čítaní vo výboroch do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pán predsedajúci, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.5.2011 o 18:59 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
18. schôdza NR SR - 4.deň - A. dopoludnia
 

Vstup predsedajúceho 8:55

Béla Bugár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, otváram štvrtý rokovací deň 18. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
O ospravedlnenie svojej neúčasti na dnešnom rokovaní 18. schôdze požiadali poslanci Juraj Droba a Martin Chren.
Podľa schváleného programu pristúpime k

správe o výsledkoch kontrolnej činnosti Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky za rok 2010.

Správa má tlač 299.
Prosím teraz pána predsedu úradu Jána Jasovského, aby správu uviedol.
Pán predseda, máte slovo.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

20.5.2011 o 8:55 hod.

Ing.

Béla Bugár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vstup predsedajúceho 9:02

Béla Bugár
 

Vstup predsedajúceho

20.5.2011 o 9:02 hod.

Ing.

Béla Bugár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:05

Ján Jasovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, vážené dámy poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi, aby som teda v zmysle zákona predniesol správu o výsledkoch kontrolnej činnosti za rok 2010, ktorú predkladám v súlade s ústavou a zákonmi, ktoré sa dotýkajú Najvyššieho kontrolného úradu.
Všeobecným poslaním Najvyššieho kontrolného úradu je, iste ako viete, zisťovať, ako sú realizované rozhodnutia vrcholných orgánov štátu vo forme všeobecných zákonných predpisov, resp. či je táto realizácia vykonávaná hospodárne, efektívne a účinne.
Dovolím si pripomenúť skutočnosť, že Najvyšší kontrolný úrad je viazaný popri svojej činnosti princípmi, ktoré sú uplatňované najvyššími kontrolnými inštitúciami združenými v EUROSAI, v INTOSAI a v súvislosti s nimi dôsledne uplatňuje princíp nestrannosti, objektívnosti, apolitickosti.
Nemáme kompetencie na realizáciu sankcií voči kontrolovaným subjektom alebo konkrétnym osobám za porušovanie predpisov alebo iné nedostatky, ale máme možnosti uloženia poriadkovej pokuty za marenie výkonu kontroly.
Najvyšší kontrolný úrad, samozrejme, zasiela svoje kontrolné zistenia orgánom, ktoré sú kompetentné na prípadné uplatnenie sankcií, nemáme právomoci na doriešenie takýchto skutočností, ale treba povedať, že už v roku 2010 sme oznámili mnohé skutočnosti na Generálnu prokuratúru, ktorá s nimi mohla a mala nakladať. V prípade zistenia nedostatkov oznamujeme, samozrejme, štatutárnym orgánom výsledky kontrolných akcií a v rámci prerokovania protokolu ukladáme subjektu odstrániť nedostatky, ktoré kontrolou zistíme.
Dámy a páni, správu máte pred sebou, preto len stručne uvediem, že v prvej časti správy sú uvedené výsledky kontrolnej činnosti za rok 2010, ktoré sú členené na výdavkovú časť verejného rozpočtu, kde sú výsledky tiež členené podľa kontrolných akcií vykonaných pri kontrole čerpania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie, sú tam ďalej výsledky tematických kontrol, následne výsledky kontrol hospodárenia s prostriedkami štátneho rozpočtu vyčlenenými na vybrané programy a kontrol výkonnosti alebo finančných kontrol.
V tejto časti správy sú ďalej spomenuté zistenia Najvyššieho kontrolného úradu získané v rámci kontrol vykonaných v príjmovej časti verejného rozpočtu, osobitne v oblasti územnej samosprávy, informačných systémov, medzinárodných kontrol a kontrol plnenia opatrení prijatých kontrolovanými subjektami na odstránenie nedostatkov, ktoré boli zistené predchádzajúcimi kontrolami Najvyššieho kontrolného úradu.
Najvyšší kontrolný úrad zaznamenal v uplynulom období najvýznamnejší pokrok vo svojej kontrolnej činnosti. Podstúpil mnoho zásadných zmien, ktoré kontrolu výrazne skrátili, zefektívnili a skvalitnili. Postupne prechádzame od kontrol súladu ku kontrolám výkonnosti.
V tejto súvislosti by som sa rád zmienil o získaných a zásadných poznatkoch z roku 2010. Na základe výsledkov kontrolnej činnosti v oblasti štátnej správy sme dospeli k záveru, že najzávažnejšie a pretrvávajúce systémové a legislatívne problémy boli zisťované v oblasti verejného obstarávania. Až v poslednom období sa začali používať elektronické aukcie, ktoré by mali stransparentniť dôležitú časť procesu verejného obstarávania.
Uvedené nedostatky mali negatívny vplyv aj na takú zásadnú a významnú oblasť, ako je čerpanie prostriedkov Európskej únie. Legislatívne problémy sa prejavovali najmä v nejednoznačnom definovaní konfliktu záujmov na úrovni žiadateľov o projekty, vo verejnom obstarávaní, nejednoznačnom definovaní podmienok poskytovania štátnej pomoci pre mimovládne organizácie, v oblasti poskytovania sociálnych služieb a ďalšie.
Dlhodobým problémom je tiež nejednoznačnosť pojmov používaných v zákone o verejnom obstarávaní a následne ich rôzne vysvetľovanie. Aj keď boli prijaté čiastkové novely tohoto právneho predpisu, Najvyšší kontrolný úrad sa domnieva, že zákon by mal byť prehľadný, zrozumiteľný a jednoznačný a mali by v ňom byť definované všetky rozhodujúce pojmy.
Iste viete, že celkové čerpanie prostriedkov Európskej únie bolo k 11. 3. vo výške 15 %. Napriek tomu, že ešte máme päť rokov možnosti a oprávnenosti financovania, je treba mobilizovať naozaj všetky zložky, aby tieto zdroje čerpané boli v súlade s časovým harmonogramom.
V roku 2006 parlament schválil mnoho významných zmien zákona o Najvyššom kontrolnom úrade, celkove ich bolo šesť. Myslíme si, že jednou z významných noviel bola možnosť kontroly vykonávania kontroly v oblasti samosprávy. Bola značná prvotná nedôvera a obavy zo strany budúcich kontrolovaných subjektov na kontrolovanie práve týchto oblastí, ale ukázalo sa po niekoľkých rokoch, že kontrola bola veľmi úspešná.
Na obrovský počet, samozrejme, kontrolovaných subjektov Najvyšší kontrolný úrad má možnosť kontrolovať viac ako desaťtisíc subjektov a z toho minimálne tritisíc robia samosprávy plus organizácie, kde majú samosprávy podiel. Blíži sa to až k čiastke päťtisíc. Nie je možné vykonávať kontrolu vždy a všade. A treba povedať, že sa veľmi rozmnožili najmä anonymné udania v oblasti samosprávy, aj požiadavky najmä novozvolených starostov a primátorov o vykonanie kontrol v tejto oblasti. Nepovažujeme to za správny jav a upozornili sme aj Združenie miest a obcí, aby apelovalo na svojich primátorov a starostov pre zmeny v tejto oblasti. A pre zmeny najmä v oblasti vnútorného kontrolného systému alebo v systéme tzv. hlavného kontrolóra.
Treba povedať, že tieto nedostatky vo vnútornom kontrolnom systéme by bolo možné riešiť najmä zákonnou úpravou, ktorá by mohla pozostávať zo splnenia prísnejších kvalifikačných predpokladov nevyhnutných pre možnosť uchádzať sa o uvedený post.
Treba povedať, že postavenie hlavného kontrolóra je veľmi závislé od jednotlivých orgánov obce, ktoré môžu podľa súčasnej právnej úpravy zasahovať a ovplyvňovať činnosť hlavného kontrolóra, čo, samozrejme, znižuje účinnosť a výkonnosť tejto kontroly. Bolo by potrebné otvoriť aj v tejto súvislosti širšiu kontrolu a zrejme urobiť novelu a zmenu v oblasti zákonov.
Takisto sme zistili za obdobie posledných rokov, že mnohé nedostatky a pochybenia v riadení samospráv súvisia v absencii dostatočných odborných znalostí a skúseností predstaviteľov obcí.
Takisto by som navrhol parlamentu, aby riešil túto oblasť novelou zákona pre sprísnenie podmienok, ktoré sú nevyhnutné pre zastávanie funkcií primátorov a starostov.
Chcel by som povedať, že sme prijímali mnohé kontrolné alebo konkrétne odporúčania, ktoré boli zamerané na riešenie zisťovaných nedostatkov. Zamerali sme svoju pozornosť na odstránenie príčin vzniku cestou skvalitnenia v oblasti rozhodovacej, riadiacej a kontrolnej činnosti kontrolovaných subjektov.
Možno niekoľko slov. Najvyšší kontrolný úrad sa dnes dostáva na pozíciu veľmi moderného úradu v rámci Európy. Prispievajú k tomu aj mnohé projekty, ktoré sú aplikované na Najvyššom kontrolnom úrade. Jednak je to aplikácia štandardov EUROSAI, INTOSAI na podmienky Najvyššieho kontrolného úradu Slovenskej republiky, čím sme sa zaradili na úroveň najvyspelejších kontrolných úradov v rámci Európy a sveta. A treba povedať, že sú to aj ďalšie projekty ako moderný a flexibilný úrad budovania kapacít ľudských zdrojov Najvyššieho kontrolného úradu, kde celý personál, všetci pracovníci Najvyššieho kontrolného úradu prechádzajú obrovským množstvom školení pre skvalitnenie svojej činnosti. Takisto je veľmi zaujímavé pokračovanie na projekte Kontrolný informačný systém, kde okrem iného bude mať Najvyšší kontrolný úrad aj v súvislosti s jednou z noviel zákona o Najvyššom kontrolnom úrade vstupovať a mať možnosť vstupovať do informačných systémov kontrolovaných subjektov bez toho, aby sme kontrolovaný subjekt navštívili. Myslím si, že je to jedna z úžasných foriem, ako zvýšiť objem a skvalitniť našu prácu. Okrem týchto služieb, ktoré som spomínal, umožní tento Kontrolný informačný systém aj zapojiť sa verejnosti do práce Najvyššieho kontrolného úradu, keď už aj v tomto čase spúšťame na našej webovej stránke časť - podanie sťažností a podnetov na Najvyšší kontrolný úrad.
Chcem poznamenať, že sme prvý úrad v oblasti verejnej správy, ktorý sme požiadali a riešime otázku tzv. CAF-u. Je to Spoločný systém hodnotenia kvality, kde v tomto roku chceme získať titul Efektívny používateľ tohto modelu ako prvá organizácia v oblasti štátnej správy. Súčasťou aplikácie tohto modelu je najmä získanie spätnej väzby od zainteresovaných strán, ktorými sú najmä pre nás Národná rada Slovenskej republiky, kontrolované subjekty, združenia a, samozrejme, sú to aj občania a verejnosť. V tejto súvislosti sme pred niekoľkými dňami ukončili dotazníkové dopytovanie na kontrolované subjekty, kde sme sa pýtali na názory, potreby a návrhy na zlepšenie práce Najvyššieho kontrolného úradu. Chcem sa pochváliť, pretože sa nemám veľmi kde, médiá o takéto správy nemajú záujem, že viac ako 55 % opýtaných hodnotí kvalitu kontroly Najvyššieho kontrolného úradu na výbornú a 42 % na veľmi dobrú. To je 97 %. Považujem to za naozaj veľmi, veľmi úspešné.
Možno poznamenám ešte vo svojom vystúpení, že ukončujeme práve budúci týždeň na stretnutí Európskeho kongresu v Lisabone tzv. peer review, kde je Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky kontrolovaný zahraničnými inštitúciami pod vedením najvyššej kontrolnej inštitúcie Veľkej Británie, kde bude oznámené Najvyššiemu kontrolnému úradu Slovenskej republiky správnosť jeho smerovania a kvalita jeho práce. Myslím si, že je to veľmi dôležité.
Sme, samozrejme, veľmi aktívni v oblasti INTOSAI, EUROSAI. Možno sa trošku odkláňam od správy o výsledkoch kontrolnej činnosti, ale chcem, aby ste vedeli, že sa zapájame do práce v oblasti INTOSAI, EUROSAI, že máme značné množstvo našich pracovníkov, ktorí pracujú v rôznych pracovných tímoch, výboroch, skupinách v rámci zahraničia. Všetky tieto vedomosti prinášajú k nám a my ich aplikujeme do svojej práci.
Možno ešte niekoľko slov k tomu, že Najvyšší kontrolný úrad si plní všetky zákonné povinnosti vyplývajúce zo zákona o Najvyššom kontrolnom úrade. Iste viete, že v parlamente sme predložili stanovisko návrhu zákona k štátnemu záverečnému účtu a k návrhu zákona o štátnom rozpočte na príslušný rok. To znamená, všetky zákonné povinnosti si Najvyšší kontrolný úrad plní.
Možno by som poznamenal, že pre rok 2011 chceme ísť trošku inou cestou. Vzhľadom k tomu, že prebehlo obrovské množstvo školení a že máme teda najmodernejšie metódy, ktoré sa používajú vo svete, v budúcom roku sa chceme zaoberať nie bodovou kontrolou, ale chceme kontrolovať oblasti. To znamená, že budeme sa snažiť odpovedať na otázky v oblastiach, napríklad dopravy. Ako funguje doprava pre občana, ako je funkčné zdravotníctvo, ako je občan spokojný so školstvom. Sú to mimoriadne náročné úlohy. Bude to najmä možno aj taký trošku politický problém, možno sa budem obracať o pomoc aj k vám, k Národnej rade.
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, o činnosti Najvyššieho kontrolného úradu by som mohol rozprávať veľmi veľa. Možno poznamenám, že napriek 10-percentnému kráteniu objemu mzdových prostriedkov aplikáciou moderných štandardov sme vôbec neznížili objem vykonávaných kontrol. Je ich stále vyšší. Viete, že požiadavky na činnosť Najvyššieho kontrolného úradu sú pomerne značné. V poslednom období to boli tzv. Hayekovci, bola to požiadavka, ktorá hovorila o činnosti o kontrole v oblasti teplární, v oblasti vodární, daňové riaditeľstvo, dnes sa hovorí o zimnom štadióne. To znamená, to by boli všetko práce naviac pre Najvyšší kontrolný úrad, čo nepovažujem za celkom dobré a som vďačný Národnej rade, keď na niektoré takéto požiadavky nereaguje.
Chcem už úplne, na úplný záver povedať, že sme vysoko profesionálny, sme otvorený úrad. Ďakujem za plaketu, ktorú nám napríklad udelil za krátky čas našej činnosti ZMOS za vykonanú prácu, ktorú sme urobili v kontrole v oblasti samosprávy. Chcem povedať, že väčšina kontrolovaných subjektov, a to je mimoriadne pozitívne, napriek kritickým zisteniam, pretože pri každej kontrole, samozrejme, niečo nájdeme, pochopí význam, čo sa prejavuje v snahe prijímať konkrétne opatrenia pre riešenie zistených nedostatkov. Najmä pre riešenie príčiny vzniku. To považujem za dôležité. Preto som si aj dnes dovolil poznamenať a poukázať na niektoré veci, ktoré by bolo potrebné riešiť zákonnou normou. Aj preto u nás pracuje legislatívna rada a niektoré naše návrhy a názory predkladáme aj príslušným výborom v parlamente, ktorý dostáva všetky a všetky výbory, ktoré sú súčinné s nami, dostávajú všetky záverečné správy a záverečné protokoly z vykonaných kontrol.
Vážené dámy a páni, pani poslankyne, páni poslanci, vážený pán podpredseda Národnej rady, ďakujem za trpezlivosť a prajem vám všetko dobré.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

20.5.2011 o 9:05 hod.

doc. Ing. CSc.

Ján Jasovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video