22. schôdza

6.9.2011 - 14.9.2011
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie

14.9.2011 o 15:53 hod.

Ing.

Ondrej Matej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie 15:53

Ondrej Matej
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Dneska som tu príliš často a ďakujem kolegovi Pelegrinimu, že mi uviedol pozmeňujúci návrh a ocenil to, že áno, tento pozmeňujúci návrh v prvom rade upresňuje celú túto problematiku, o ktorej hovoril, a upresňuje aj vôbec problematiku komunikácie medzi daňovými úradmi a daňovými subjektmi. Preto nebudem ďalej zdržiavať a podľa rokovacieho poriadku, v súlade s ustanovením zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladám pozmeňujúce a doplňujúce návrhy k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní, daňový poriadok, a o zmene a doplnení niektorých zákonov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Vo vládnom návrhu zákona navrhujem tieto zmeny a doplnenia:
Bod 1. K Čl. I. Za doterajší bod 26 sa vkladá nový bod 27, ktorý znie:
"27. V § 27 odst. 5 sa slová "podpísané zaručeným elektronickým podpisom na adresu elektronickej podateľne spoločnej pre daňové úrady alebo na adresu elektronickej podateľne spoločnej pre colné úrady" nahrádzajú slovami "urobené v súlade s § 13 odst. 5 na adresu elektronickej podateľne, ktorú prevádzkuje finančné riaditeľstvo".". Odôvodnenie: Ustanovenie sa navrhuje doplniť nadväzne na novelizačný bod 19, ktorým sa umožňuje doručiť podanie elektronickými prostriedkami v súlade s dohodou uzatvorenou so správcom dane. Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Bod 2. K Čl. I. Bod 66 znie: "66. V § 67 odst. 7 sa za prvú vetu vkladá nová druhá veta, ktorá znie: "Správca dane pri registrácii pridelí daňovému subjektu daňové identifikačné číslo a aj identifikačné číslo, ak sa registruje na daň podľa osobitného predpisu; 41a) tieto čísla je daňový subjekt povinný uvádzať pri styku so správcom dane.". Poznámka pod čiarou k odkazu 41a znie: "Odkaz 41a) Napríklad § 19 odst. 5 zákona č. 106/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 4 odst. 5 zákona č. 222 z roku 2004 Z. z. v znení neskorších predpisov."."
Odôvodnenie: Ustanovenie potvrdzuje, že sa bude pri registrácii prideľovať daňové identifikačné číslo tak, ako doteraz; rovnako ostáva zachovaná aj povinnosť registrácie na spotrebné dane a daň z pridanej hodnoty v súlade s príslušnými predpismi. Tieto čísla bude daňový subjekt povinný uvádzať v styku s orgánmi finančnej správy.
Bod 3. K Čl. I. Za doterajší bod 76 sa vkladá nový bod 77, ktorý znie: "77. V § 86 odsek 5 znie:
"(5) Právo nakladať s postúpeným nedoplatkom daňového dlžníka prechádza na právnickú osobu podľa odseku 1 dňom platnosti zmluvy o postúpení daňového nedoplatku alebo dňom uvedeným v zmluve."." Odôvodnenie: Zmenou ustanovenia sa dosiahne, aby pri prechode práva nakladať s postúpeným nedoplatkom sa nerozlišovalo, či ide o pohľadávku daňového dlžníka, ktorý je v konkurze alebo či ide o postúpenie dočasne nevymožiteľného daňového nedoplatku. Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Bod 4. K Čl. II. Bod 16 znie: "16. V § 35 odst. 7 sa slová "v lehote podľa § 49 odst. 2" nahrádzajú slovami "po skončení kalendárneho štvrťroka za príslušné kalendárne mesiace tohto štvrťroka" a na konci sa pripájajú tieto vety: "Ak správca dane v tejto lehote začne daňovú kontrolu a suma zistená daňovou kontrolou sa neodlišuje od sumy uvedenej v žiadosti, vráti túto sumu do 15 dní od ukončenia daňovej kontroly, pričom na tieto účely správca dane nevydáva rozhodnutie podľa osobitného predpisu. 128) Ak správca dane zistí, že suma rozdielu zistená daňovou kontrolou sa odlišuje od sumy rozdielu uvedenej v žiadosti, postupuje podľa osobitného predpisu 128) a sumu rozdielu vráti do 15 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia." ."
Odôvodnenie: Aj napriek skutočnosti, že sa tlačivá prehľadu budú podávať správcovi dane mesačne a nie štvrťročne ako doteraz, žiadosť o poukázanie sumy vo výške rozdielu medzi sumou daňového bonusu pre oprávnených zamestnancov a úhrnnou sumou preddavkov na daň sa bude na tlačive prehľadu, ktorého vzor vydáva Ministerstvo financií Slovenskej republiky, podávať štvrťročne. Správca dane poukazuje na žiadosť zamestnávateľa sumu rozdielu daňového bonusu v lehote najneskôr do 15 dní, tých pracovných dní od doručenia tejto žiadosti. Ustanovenie spresňuje, že ak v rámci tejto lehoty začne správca dane daňovú kontrolu, v akej lehote sumu daňového bonusu vracia zamestnávateľovi v tomto prípade.
Bod 5. K Čl. II. Bod 20 znie: "20. V § 39 odstavec 9 znie:
"(9) Zamestnávateľ, ktorý je platiteľom dane, je povinný podávať miestne príslušnému správcovi dane v lehote podľa § 49
bod, písmeno a) prehľad o príjmoch zo závislej činnosti, ktoré jednotlivým zamestnancom vyplatil, o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z týchto príjmov a o daňovom bonuse za uplynulý kalendárny mesiac (ďalej len "prehľad"); v prehľade sa uvádza aj osobné údaje zamestnanca uvedené v § 32 ods. 1, písm. a) až c.), ktorému bol príjem poskytnutý, ak nejde o osoby, na ktoré sa vzťahujú osobitné predpisy vykazovania údajov podľa osobitného predpisu, 132.)
písmeno b) hlásenie o vyúčtovaní dane, o úhrne príjmov zo závislej činnosti a o daňovom bonuse (ďalej len "hlásenie"), poskytnutých zamestnancom bez ohľadu na to, či ide o peňažné plnenie alebo nepeňažné plnenie za uplynulé zdaňovacie obdobie."." Odôvodnenie: Navrhovanou úpravou sa zamestnávateľom ustanovuje povinnosť podávať informácie o vyplatených príjmoch zo závislej činnosti jednotlivým zamestnancom, o zrazených preddavkoch na daň z týchto príjmov v mesačnom intervale tak, ako je to pri poskytovaní informácii o vybratom poistnom na zdravotné poistenie a na sociálne poistenie príslušnej poisťovni. Hlásenie je úhrn údajov o vyplatených príjmoch, o zrazených prídavkoch na daň a daňového bonusu za celé zdaňovacie obdobie v sumáre, bez členenia na jednotlivých zamestnancov.
Bod 6. V Čl. II bod 21 sa vypúšťa. Odôvodnenie: Vzory oboch tlačív bude vydávať ministerstvo. Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Bod 7. V Čl. II bod 31 znie: "31. V § 49 odsek 2 znie:
"(2) Daňové priznanie alebo hlásenie sa podáva do troch kalendárnych mesiacov po uplynutí zdaňovacieho obdobia, ak tento zákon neustanovuje inak; prehľad sa podáva do konca kalendárneho mesiaca za predchádzajúci kalendárny mesiac. V lehote na podanie daňového priznania je povinný daňovník, dedič alebo osoba podľa osobitného predpisu, 122aa), daň aj zaplatiť. Daňovník, ktorému do lehoty na podanie daňového priznania podľa tohto odseku alebo do lehoty podľa ods. 3 správca dane neoznámil číslo účtu správcu dane vedeného pre daňovníka, je povinný daň zaplatiť v lehote do ôsmich dní od doručenia tohto oznámenia, ak mu toto oznámenie bolo doručené po lehote na podanie daňového priznania. Rovnaký postup sa použije, ak za osobu, ktorá nemá do termínu na podanie daňového priznania správcom dane oznámené číslo účtu správcu dane vedeného pre daňovníka, podáva daňové priznanie dedič alebo osoba podľa osobitného predpisu. 122aa)."." Odôvodnenie: Úpravou ustanovenia sa mení lehota na podávanie prehľadu a spresnila sa povinnosť zaplatenia dane nielen daňovníkom, ktorí podávajú daňové priznanie, ale aj dedičom a osobám, na ktoré prešlo právo na príjmy podľa Zákonníka práce, ktorí podávajú daňové priznanie za zomrelého. V súvislosti s pripravovaným inštitucionálnym zjednotením výberu daní, cla a poistných odvodov sa bude oznamovať číslo účtu, na ktorý sa platia dane alebo preddavkov na daň uhrádza. Ak daňovníkovi nebolo oznámené číslo účtu do lehoty na podanie daňového priznania, navrhuje sa posunúť splatnosť dane nadväzne na doručenie tohto oznámenia.
Bod 8. V Čl. II za doterajší bod 34 sa vkladá nový bod 35, ktorý znie: "35. V § 50 odsek 6 písm. a) sa slová "v lehote na podanie daňového priznania" nahrádzajú slovami "v lehote podľa § 49 odsek 2".". Odôvodnenie: Ide o legislatívnu úpravu. V nadväznosti na úpravu § 49 ods. 2 číslo účtu (číslo účtu správcu dane vedeného pre daňovníka). Doterajšie body je potrebné primerane prečíslovať.
Bod 9. V Čl. IX v bode 8 sa v § 6 ods. 5 slová "a) až j) a l) až m)" nahrádzajú slovami "a) až i), k) a l)". Odôvodnenie: Navrhovaná úprava nadväzuje na zmenu ustanovenia § 5 odsek 3.
Bod 10. V Čl. IX bod 10 znie: "10. Paragraf 9 znie: "Paragraf 9. K 1. januáru 2012 minister financií Slovenskej republiky určí vnútornú organizačnú štruktúru daňových úradov a zriadi pobočky daňových úradov a kontaktné miesta daňových úradov."." Odôvodnenie: Ide o zabezpečenie riadneho fungovania a personálneho obsadenia novovytvorenej finančnej správy k 1. 1. 2012. Je potrebné, aby organizačná štruktúra bola schválená s dostatočným časovým predstihom, čím sa zabezpečí zaradenie jednotlivých zamestnancov na ich určené pozície.
Prosím o všetkých bodoch pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu, navrhujem hlasovať spoločne.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie

14.9.2011 o 15:53 hod.

Ing.

Ondrej Matej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 16:03

Béla Bugár
Skontrolovaný text
Ďakujem.
Pán poslanec bol jediný, ktorý sa prihlásil do rozpravy.
A preto vyhlasujem rozpravu za skončenú.
Pán navrhovateľ, nech sa páči, môžete sa vyjadriť k rozprave.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

14.9.2011 o 16:03 hod.

Ing.

Béla Bugár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:07

Ivan Mikloš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ďakujem pekne, pán podpredseda. Chcel by som podporiť vystúpenie pána poslanca Pelegriniho a vystúpenie, aj návrh zároveň pána poslanca Mateja. Naozaj je to tak, že keby sme vypustili bod 19 vládneho návrhu zákona, čo bolo navrhnuté vo výboroch, tak by sme urobili veľmi, veľmi zlý krok, pretože zobrali by sme daňovníkom možnosť komunikovať elektronicky bez zaručeného elektronického podpisu, teda len dohodou. Chcem vás informovať, že dnes túto jednoduchú možnosť a lacnú možnosť využíva takmer štyridsať tisíc daňovníkov, čím - a kým asi desať tisíc daňovníkov využíva formu komunikácie cez zaručený elektronický podpis, ktorú nerušíme, neberieme, ostane, len tá forma cez zaručený elektronický podpis je aj zložitejšia, aj drahšia, pretože tento podpis stojí 100 eur, robia to tri firmy - čiže týmto by sme naozaj výrazne obmedzili možnosť daňovníkov komunikovať jednoduchou formou, ale aj lacnou formou s daňovými úradmi. Takže - a ten pozmeňovák, ktorý predkladal pán poslanec Matej, to ešte upresňuje a špecifikuje - takže chcem len podporiť tieto dve vystúpenia a tento pozmeňovací návrh.
Skryt prepis

14.9.2011 o 16:07 hod.

Ing.

Ivan Mikloš

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 16:08

Milan Hort
Skontrolovaný text
Ďakujem.
Pán spravodajca, chcete sa vyjadriť k rozprave? Nie.
Prerušujem rokovanie o tomto bode programu a budeme pokračovať ďalším bodom, to je

vládny návrh zákona o finančnej správe.

Prerokovávame ho v druhom čítaní, má tlač 401. Spoločná správa výborov je pod tlačou 401a.
Poprosím opäť podpredsedu vlády, aby aj tento návrh zákona odôvodnil.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

14.9.2011 o 16:08 hod.

Ing.

Milan Hort

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:08

Ivan Mikloš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán podpredseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, predkladaným návrhom sa v súvislosti s realizáciou prvej fázy reformy daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia výberu daní, cla a poistných odvodov novelizujú príslušné súvisiace právne predpisy, pardon, to asi nemám, dobrý, dobré úvodné slovo.

Milan Hort, podpredseda NR SR
Štyristo jednotka, pán podpredseda, tlač.


Mikloš, Ivan, podpredseda vlády a minister financií SR
Ospravedlňujem sa, ale v zásade to rieši tiež problematiku spájania daňovej a colnej správy. Takže ešte raz.
Vážený pán podpredseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, predkladaným návrhom zákona, teda vládnym návrhom zákona o finančnej správe sa realizuje druhá fáza reformy daňovej a colnej správy s výhľadom zjednotenia daní, ciel a poistných odvodov a to komplexným spojením daňovej a colnej správy, vytvorením novej štruktúry finančnej správy. Dovtedy samostatne existujúce daňové a colné úrady sa zlúčia a vytvoria sa finančné úrady, ktoré budú zabezpečovať komplexnú správu daní a ciel. Zachováva sa inštitút colníkov ako ozbrojeného zboru, pričom ich právomoci sa využijú aj v oblastiach správy tých daní a poplatkov, kde sa doteraz využívali služby Policajného zboru. Týmto sa zabezpečí finálna podoba finančnej správy tak, aby bola pripravená na pripojenie výberu poistných odvodov k 1. januáru 2013.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

14.9.2011 o 16:08 hod.

Ing.

Ivan Mikloš

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 16:11

Milan Hort
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne.
Teraz dávam slovo pánovi poslancovi Ivanovi Štefancovi, ktorý si plní funkciu spoločného spravodajcu z výboru pre financie a rozpočet, aby nás informoval o výsledku rokovania výborov a odôvodnil návrh a stanovisko gestorského výboru.
Nech sa páči.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

14.9.2011 o 16:11 hod.

Ing.

Milan Hort

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:11

Ivan Štefanec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Vážený pán minister, dámy a páni, dovoľte mi informovať vás, že Národná rada uznesením č. 556 z 12. júla pridelila návrh zákona o finančnej správe týmto výborom Národnej rady: Výboru Národnej rady pre financie a rozpočet, Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady, Výboru Národnej rady pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výboru Národnej rady pre obranu a bezpečnosť. Uvedené výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenom termíne a zaujali tieto stanoviská:
Všetky výbory navrhli návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi. V spoločnej správe je obsiahnutých 12 bodov a gestorský výbor navrhuje o nich hlasovať takto: o bodoch č. 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 a 11 hlasovať s návrhom gestorského výboru schváliť a o bodoch 2, 9 a 12 hlasovať s návrhom gestorského výboru neschváliť.
Gestorský výbor odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona o finančnej správe schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi a výbor určil mňa za spoločného spravodajcu výborov.
Ďakujem pekne, pán podpredseda, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.9.2011 o 16:11 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vstup predsedajúceho 16:13

Milan Hort
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne. Otváram rozpravu. Do rozpravy sa prihlásil písomne pán poslanec Peter Pelegrini ako jediný a po jeho vystúpení bude možné prihlásiť sa do rozpravy aj ústne. Nech sa páči, pán poslanec.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

14.9.2011 o 16:13 hod.

Ing.

Milan Hort

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:13

Peter Pelegrini
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Toto by už malo byť posledné moje vystúpenie dnes. Je už toho naozaj dosť veľa, ale zas aby nejako ten súlad nebol hneď taký nejaký príliš veľký, musíme sa zase vrátiť naspäť. A jednoducho preto, že sme sa dali s kolegami na ten boj o to sídlo budúceho finančného riaditeľstva, tak nemôžeme opomenúť ako legislatívci to, že o sídle budúceho finančného riaditeľstva hovorí nielen ten zákon, ktorý sme preberali pred malou chvíľou, ale aj návrh zákona o finančnej správe.
A preto dovoľte, aby som k tomuto návrhu zákona predložil pozmeňujúci návrh, ktorý znie: "V § 4 odsek 1 sa slovo "Bratislava" nahrádza slovom "Banská Bystrica". Odôvodnenie pozmeňujúceho návrhu: Na základe dlhoročnej tradície sa navrhuje ponechať sídlo finančného riaditeľstva v meste Banská Bystrica. Výhodná poloha v strede republiky, zrekonštruované priestory budovy daňového riaditeľstva, odborné, personálne zabezpečenie, ako aj nižšie prevádzkové a mzdové náklady zvýhodňujú Banskú Bystricu pred Bratislavou. Súčasne by presťahovanie jedného z centrálnych úradov štátnej správy a jeho následné umiestnenie do Bratislavy mali negatívny dopad na zamestnanosť v regióne, ako aj prehlbovanie regionálnych rozdielov.
Ja by som chcel upozorniť kolegu Mikuša, aj kolegyňu Dubovcovú, že koncentrovali sme sa všetci na zákon o orgánoch v oblasti ciel, daní a poplatkov, ktorý, žiaľ, bude platiť len rok. Čiže aj pozmeňujúci návrh pána Ondreja Mateja o kompetenčnom centre, to bude platiť len rok. Od 1. 1. 2013 bude platiť zákon o finančnej správe, ktorý nehovorí nič o kompetenčnom centre, ale nič, a iba o sídle finančného riaditeľstva. Čiže tá tlač, o ktorej sme hovorili pred chvíľkou, je len prechodnou, prechodným zákonom a od 2013 sa budeme riadiť zákonom o finančnej správe. Takže preto musíme túto zmenu navrhnúť aj v tomto návrhu zákona.
Ja len podotknem, že som predložil pozmeňujúci návrh skupiny poslancov Národnej rady, a to konkrétne Petra Pelegriniho, Jany Laššákovej, Ľubomíra Vážneho a Jána Senka.
V zmysle rokovacieho poriadku som ho predložil a žiadam, ctené kolegyne a ctených kolegov, aby aj za túto zmenu pri hlasovaní zahlasovali kladne. Ďakujem pekne. (Hlasy v sále.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.9.2011 o 16:13 hod.

Ing.

Peter Pelegrini

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

16:13

Milan Hort
 

14.9.2011 o 16:13 hod.

Ing.

Milan Hort

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom