22. schôdza

6.9.2011 - 14.9.2011
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

14.9.2011 o 0:33 hod.

Ing.

Eugen Jurzyca

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 0:08

Bibiána Obrimčáková
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Pán poslanec Mikolaj z môjho pohľadu presne pomenoval problémy, ktoré úzko súvisia s témou dnešnej mimoriadnej schôdze. Veď symbolicky práve dnes, keď odvolávame pani premiérku, sa pedagogickí a odborní zamestnanci po prvýkrát v našej spoločnosti rozhodli verejne protestovať proti existujúcej neradostnej situácii v školstve a prezentovať svoje oprávnené požiadavky. To, že súčasná vláda pod vedením pani premiérky svojou nekompetentnou a nepremyslenou politikou vedie tento štát do ekonomického útlmu, je dnes už každému občanovi jasné. Vyjadrenie pani premiérky Radičovej pred novinármi, že ich zverejnené požiadavky a nároky neboli nikdy tak vysoké, a to ešte v čase, keď oni vraj chcú zabrániť kríze a recesii, sú vyjadrením bezradnosti a neschopnosti riešiť denne existujúce problémy našich škôl a školských zariadení a ich zamestnancov. Myslím, že ľahostajný postoj súčasnej vlády k takému náročnému povolaniu je evidentný a neprehliadnuteľný. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.9.2011 o 0:08 hod.

Mgr.

Bibiána Obrimčáková

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 0:09

Ján Mikolaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo.
Pán poslanec Fronc, samozrejme, že ja si uvedomujem, že predseda alebo predsedníčka vlády sa nemôže vyjadrovať ku všetkému a všetkému nemôže rozumieť, ale ja som sa zameral iba na to, k čomu sa vyjadrovala. K tej kauze sa predsa vyjadrovala, však sa postavila za ňu. Mala tlačovú konferenciu. Takisto sa vyjadrovala ku diaľniciam a takisto sa vyjadrovala k vysokým školám. Takže kritizoval som len to, k čomu dala svoje stanovisko. Nie k tomu, na čo nemá vplyv.
Pán poslanec Osuský, ja som takisto hodnotil jednoročné obdobie tejto vlády, nie naše obdobie, lebo to by sme tu boli nie do rána, ale možno týždeň. A vy ako bývalý prorektor a súčasný pedagóg by ste mali vedieť, že sa veci zhoršili. Veci sa nepohli dopredu, veci sa zhoršili, pokiaľ ide o byrokraciu v európskych fondoch. Skúste podať projekt a budete vidieť, že ako to je.
A pokiaľ ide o financovanie, ja som, my si uvedomujeme, že je konsolidačný balíček, ale je fakt, že školstvo v rámci vnútornej alokácie peňazí v štátnom rozpočte je na tom horšie o 1 % vo vzťahu k štátnemu rozpočtu. To, čo ste kritizovali u nás, tak vy robíte. Vy jednoducho robíte a to percento je nižšie.
Pán poslanec Stanko, veď pri tých diaľniciach, tam to ako zďaleka nie je len jedno kritérium - cena. Takto sa už nesúťaží nikde. Minimálne je dvojkolové, dvojkolová súťaž, kde cena môže robiť tak 70 %, a takí, ktorí prichádzajú s technológiami, ktoré sú 20, 30, 40 rokov staré, tak také technológie sa jednoducho do úvahy neberú a cena sa berie len za takých... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.9.2011 o 0:09 hod.

prof. Ing. CSc.

Ján Mikolaj

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 0:11

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja som chcel poprosiť o krátke vystúpenie preto, lebo nezvyknem o polnoci rozprávať, ale pán kolega Mikolaj tu poúča všetkých, ako treba súťažiť, ako treba stavať. Štyri roky ste boli veľmi blízko toho všetkého aj s pánom kolegom Štefanovom. Čo ste ukázali? Čo pri Žiline alebo inde na Slovensku? Koľko kolovo ste súťažili? Jeden s jedným súťažil.
Nechcel som vystupovať, ale potrebujem sa k tomu vrátiť, pretože sa mi zdalo, že pred rokom, konkrétne v decembri, na mimoriadnej schôdzi, ktorú ste zvolali, sa povedalo k diaľniciam všetko a mojím cieľom bolo odpolitizovať túto agendu. Pretože diaľnice potrebujú kvalitu, zdravý rozum, svedomie, bezpečnosť a všetko, čo má znamenať 21. storočie v doprave.
To, čo ste popodpisovali a čo tu obhajujete ešte stále, bola grécka cesta. Totálne grécka cesta v strednej Európe. Tri PPP projekty, jeden bude teraz dokončený, pozývam vás na otvorenie všetkých, aby sme videli, o čom to je. (Reakcia z pléna.) Áno, áno, ja len vám dopoviem k tomu viac vecí. Dva padli, s tým tretím kumulatívne 600 až 700 mil. Viete, koľko to je v eurách? Percento, ktoré Slovensko vyprodukuje, by platilo 30 rokov len za tých 150 kilometrov a nie za ďalšie. Čo poviete na východe, na juhu a inde na Slovensku? Nikdy sme toľko ani nedávali ročne na výstavbu, koľko by sme platili len za tie dohodnuté a nakontrahované balíky. Dva z nich sú minulosťou, jeden z nich bude finalizovaný.
Teraz nám vychádzajú zo súťaží ceny na slovenskej geológii, na slovenskom teréne zhruba 6 mil. na kilometer, diaľničné ceny. Diaľnica je 26 metrov široká, je oveľa mohutnejšia než rýchlostná cesta. Rýchlostná cesta nemá ani 50 kilometrov od Nitry a ročne, keby to bolo na cenu diaľnice a keby sme ju stavali tak, ako ich dnes realizujeme, by nás vyšla teda zhruba, hovorím len hrubé, hrubé prepočty, 50 krát 6, je koľko, pán Mikolaj? Presne 300. A dnes pri nastavení štát a eurofondy väčšinu platí Brusel, menšinu Bratislava. My budeme ročne platiť za túto cestu, 125 plus valorizačné každý rok navyše, miliónov eur 30 rokov. Ja neviem, či tu ešte budem, tí mladší tu budú, ale my 30 rokov budeme toto platiť.
Preto to pripomínam, lebo je to zodpovednosť. Vy tu teoretizujete, čo by bolo treba, akoby bolo treba. My zodpovedáme za to teraz, či potom a či budete znovu robiť, také pokusy, jak ste robili, neviem, ale verím, že táto krajina zdravým rozumom a svedomím sa nevráti k takým kontraktom. Pretože ak vyhrali firmy, ktoré predtým tam pripravovali stavbu, tak asi vedia, čo pripravovali, a keď dokázali ponúknuť polovičné ceny na konštrukčných nákladoch, tak ich neponúkli preto, aby zdiskreditovali svoje meno, ale preto, aby stavali, preto, aby mohli aj ďalšie úseky rozvíjať a nie prežívať len dôsledky krízy.
Ja som veľmi rád, že na Slovensku je dnes veľký záujem o výstavbu, že v konkurzoch je množstvo firiem a konzorcií, a ubezpečujem vás, že to nie je proti kvalite, ale kvalita je nevyhnutným kritériom. A spomínam vám vaše dedičstvo, pri Svidníku rok a pol rozpadnutá cesta, najdlhšie, najväčšie korčuliarske klzisko na európskom kontinente za 25 mil. eur rok a pol ladom. To vás netrápilo?
Po druhé. To, čo a stalo pri Studenci okrem ťažkých úrazov, resp. smrteľných úrazov, prestrihávanie pásky tesne pred voľbami a odstavenie cesty po voľbách, lebo bola nekvalitne narýchlo urobená. Keby ste toto nerozprávali, čo tu rozprávate, tak by som ani ja nevystupoval, ale cítim, že pri diaľniciach je potrebné o to viac, že ide o obrovské investície, o obrovské dôsledky uplatňovať transparentnosť, zodpovednosť, kvalitu, bezpečnosť. A to všetko, čo znamená nakoniec hospodársky rozvoj, regionálny rozvoj a aj sociálny prospech Slovenska.
Posledné, čo som chcel povedať, je, my sme ako Kresťanskodemokratické hnutie podpisovali túto vládu, koaličnú dohodu na štyri roky. Premiérka je súčasťou tejto dohody, aj môj podpis je medzi piatimi. KDH aj v tomto parlamente, klub za KDH ako celok podporuje túto koalíciu a jej premiérku vo vláde. Tak bude aj hlasovať.
Chcem to vyjadriť aj na základe toho, čo tu odznieva, a zároveň vyjadriť nádej, že najštíhlejšia, svojím spôsobom možno zložitá, ale reformná vláda na Slovensku v čase krízy prinesie dobré rozhodnutia a jej rozhodnutia prinesú dobré ovocie, tak ako to môžete vidieť pri diaľniciach.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.9.2011 o 0:11 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 0:18

Ján Mikolaj
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán podpredseda vlády, pán minister, pozrite si, nechajte si dneska už vytiahnuť vaše stanoviská na tretí projekt PPP na Višňové. Nechajte si ich vytiahnuť, aby sa vám osviežila pamäť, čo ste tvrdili deň predtým, ako bolo rokovanie Koaličnej rady s pánom Sulíkom, kde sa to zmenilo. Keby som bol tušil, že to takto bude, tak si ich vytiahnem sám.
Po ďalšie. Veď samotné firmy stavebné sa sťažujú, že až 50 aj 70 firiem dneska si zoberie podklady a sa vie prihlásiť do súťaže, lebo tak klesli kvalitatívne parametre. Pýtam sa vás: Prečo je jedným jediným parametrom cena? Prečo to naozaj nerobíte dvojkolovo tak, aby sa tie technológie, ktoré sú lacné, tie, ktoré si vyžadujú za päť-šesť rokov údržbu, možno za desať rekonštrukciu, že tu, nechcem povedať, že tu budeme stavať diaľnice ako po druhej svetovej vojne, ale tie oceľové nosníky tak vyzerajú.
Sám ste kritizovali tú čínsku cestu v Poľsku. V Poľsku to isté bolo. Vyhral Číňan, za polovičnú cenu, za tri mesiace, keď neplatil subdodávateľom, tak musel odtiaľ odísť s veľkou hanbou. Pozrite sa, aké sú v Poľsku ceny, ako to potom vyriešili.
Takže my hovoríme len to, aby ste tie ceny naviazali na kvalitu, aby sa podnikateľský sektor nesťažoval, aby ste neznižovali certifikáty, kritériá, ktoré tu vždy boli a ktoré nám vždy predpisovala Európska únia alebo Európska investičná banka, to nebol výmysel nikoho, ale teraz ten úpadok kvality je zjavný.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.9.2011 o 0:18 hod.

prof. Ing. CSc.

Ján Mikolaj

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 0:20

Peter Pelegrini
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán minister, no a práve aj kvôli tomu, čo ste povedali, je potrebné, že musíme tu dnes sedieť a hovoriť o odvolávaní pani premiérky, pretože ak sa vám ju darí obalamutiť vašimi rečami a ona vám to ešte aj verí, čo rozprávate, tak naozaj nemôže sedieť na tej stoličke, pretože výstavba diaľnic za celý rezort pod vaším vedením ide do záhuby. Tie diaľnice nepotrebujú tie prívlastky, o ktorých vy hovoríte, ako svedomie a neviem čo ešte všetko, ony potrebujú betón, štrk, asfalt a všetok ten materiál a pracovné sily, aby boli hotové. A, žiaľ, tou vašou cenovou vojnou sa stane to, že víťazi, ktorí vyhrávajú za ceny, ktoré pomaly nedosahujú ani cenu materiálu, urobia to, že prestanú platiť svojim malým subdodávateľom a vrátime sa do obdobia ministrovania Pavla Prokopoviča a Radičovej vláda bude zase známa tým, že za jej vedenia z verejných financií budú krachovať malí, drobní podnikatelia, ktorí tým veľkým firmám svoje práce odviedli a tie im aj vďaka takýmto nízkym cenám, vysúťaženým, platiť nebudú.
Takže aj z tohto dôvodu si myslím, že Iveta Radičová je zrelá na odvolanie, pretože ak vám verí tieto veci, ktoré jej vy rozprávate, a myslí si, že to je dobré a že ten rezort aj vy osobne vediete dobre a toleruje vám to, nemá viac sedieť na tej stoličke, na ktorej sedí.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.9.2011 o 0:20 hod.

Ing.

Peter Pelegrini

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 0:22

Igor Choma
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán minister, ja vás mám v úcte ako človeka, ja už som to tu raz povedal na tejto pôde, ale s hrôzou počúvam, že za rok ministrovania ste dodnes nepochopili dôsledky svojho počínania v súvislosti s výstavbou diaľnic. Na jednej strane chápem, že chcete mať diaľnice najlacnejšie, na druhej strane, a už to naznačil aj poslanec Pelegrini a plne sa stotožňujem aj s pánom prof. Mikolajom, vy neviete odhadnúť dôsledky toho počínania, ktoré dnes robíte. Ja som dnes nechcel vystupovať ani v rozprave, ale prihlásil som sa do rozpravy, aby som sa obšírnejšie k tejto téme mohol povenovať.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.9.2011 o 0:22 hod.

Ing.

Igor Choma

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 0:22

Ľubomír Vážny
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Pán minister, ešte ste nič nepripravili, nič, čo by ste pripravili, ste nezačali stavať a nič, čo by ste začali stavať, ste neukončili, ale už tu máme veľa propagandy o tom, ako to všetko bude dobré, keď to bude ukončené. Čiže na konci bič plieska a ja vám prajem, aby ste to tak ukončili, ako ste si predsavzali, ale silne o tom pochybujem. Čiže menej propagandy a viacej činov. Ale to je iná téma, odbočili sme od témy, pretože dnes sme tu na to, aby sme sa bavili o tom, či vyjadríme dôveru predsedníčke vlády, alebo nevyjadríme. A nič neuberie na faktoch to, že vláda Ivety Radičovej zastavila a významne stlmila výstavbu diaľnic na Slovensku a odovzdá za celé štyri roky vládnutia nula celá nič kilometrov diaľnic, ktoré sú hybnou silou slovenského hospodárstva. A pri takomto postupe v tendrovaní sú len dva možné varianty. To znamená, ostane po vás spálená zem, to znamená, za vami ostane veľa-veľa subdodávateľov, ktorí skrachujú. A mám z toho vážne obavy, ako sa to celé vyvinie, pretože tento reťazec, ktorý sa teraz zadefinováva, vidím veľmi nebezpečne a mám z toho zlý pocit. A padne to tiež, ako už povedali kolegovia, na hlavu predsedníčky vlády Ivety Radičovej. Čiže odtiaľ by malo byť dosledované, ako sa to vlastne vyvíja, pretože tieto dumpingové ceny, ktoré teraz sú tu na stole, budú generovať len to, že ostane spálená zem a veľa skrachovaných firiem. A mám vážnu obavu, či vôbec budú tie diela, ktoré sa začnú, ak sa začnú, ukončené.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.9.2011 o 0:22 hod.

Ing.

Ľubomír Vážny

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie s faktickou poznámkou 0:24

Ľuboš Martinák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pán podpredseda vlády a pán minister dopravy, vypočuli sme si tu vaše už známe reči o diaľniciach, budeme, chceme, uvidíme, budeme sa snažiť. Vám však, vy však osobne zodpovedáte aj za železničnú dopravu, a preto rád využijem túto možnosť. Som z Medzilaboriec, som zvedavý, čo odpoviete na túto otázku.
Za vlády Roberta Fica osobné vlaky z Humenného, aj ten posledný, išiel ešte zo stanice hlavnej do stanice Medzilaborce-mesto, ktorá je vzdialená 2,5 km od hlavnej stanice. Počnúc vašou vládou drvivá väčšina, 90 %, osobných vlakov ide len do stanice hlavnej, do mesta už nie. Vôbec uvedomili ste si doteraz, že u nás žije hlavne prestarlé obyvateľstvo? Nie každý má synov, dcéry doma, aby ich potom odviezol. Je to skutočne veľká hanba. Môžte si to preveriť na grafikonoch z minulosti.
Pán minister, kde sú vaše predvolebné sľuby ohľadom rozvoja aj odľahlých regiónov? Skúste skutočne si preveriť a pre budúcnosť už nehlásajte vodu a nepite víno. Čiže ja by som to takto zjednodušil, nie je to vôbec smiešne. Je to skutočne do plaču a je to skutočne vaša hanba. Aj z týchto predvolebných sľubov a ich plnenia v realite sú skutočne dôvody, že pani premiérka nie je skutočne ženou na svojom mieste a je len takzvanou premiérkou.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

14.9.2011 o 0:24 hod.

Ing.

Ľuboš Martinák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 0:32

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja som neplánoval vystúpenie, ale keď som počúval, čo som počul od pána kolegu Mikolaja, tak som cítil za dôležité zareagovať, ale môžeme sa znovu vracať k niektorým záležitostiam.
Pán kolega Vážny, máte vážnu obavu, či sa podarí napĺňať. No tak Vážny by mal mať vážne pocity alebo súvislosti, takže buďte vážny. Ale aj v tom všetkom, čo hovoríte, resp. citujete, pretože mnohé z toho, čo bolo treba rozhodnúť, sme rozhodli. Líniové stavby majú svoje pravidlá a trvanie a môžte si byť istý, že to, čo hovoríte, už teraz nie je pravda. Ale kľudne, strašíte podobne ako kolega Pelegrini.
Diaľnice nepotrebujú svedomie, diaľnice potrebujú kvalitu, bezpečnosť, všetky pravidlá a parametre, ktoré ich spájajú s európskym priestorom, ale tí, ktorí o nich rozhodujú, ktorí ich budú prevádzkovať a ďalej rozvíjať, tí by mali byť ľuďmi svedomia, zdravého rozumu.
Ja som nespúšťal nijakú cenovú vojnu. Vyjadril som sa verejne a boli to ťažké stretnutia, kde boli aj diplomati proti nejakým čínskym pokusom. Na rozdiel od poľského kolegu a českého, ktorí to robili. Dnes som prijímal českého ministra, ktorý je už tretí za rok. Ja som rok vo funkcii, český je už tretí od 1. júla. Tak dynamicky tam menia či názory, alebo postoje, aj experimenty možno. V Poľsku sa ten pokus naozaj nevydaril a ja si myslím, že my diaľnice vieme stavať aj s našimi firmami alebo s kolegami z Európy, nepotrebujeme takéto kontinentálne experimenty. A preto som to povedal aj verejne a som presvedčený, že ak ste podpisovali 30-ročné kontrakty s firmami, tak teraz ich nemusíte spochybňovať, že či vedia alebo či to znamená úpadok kvality... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.9.2011 o 0:32 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 0:33

Eugen Jurzyca
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Dámy a páni... (Ruch v sále. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Hrušovský Pavol, podpredseda NR SR
Kľud, páni poslanci!

Jurzyca, Eugen, minister školstva, vedy, výskumu a športu SR
Pár poznámok k vystúpeniu pána poslanca Mikolaja. Podľa môjho názoru tie dôvody, ktoré uviedol, nesúvisia s dnešnou témou a s odvolávaním premiérky.
Projekt Planéta vedomostí, to znamená digitálne učebné materiály, naozaj pani premiérka podporila, podporovala ako vstup digitálnych učebných materiálov do škôl. Žiadne konkrétne rokovania ona neviedla a nie sú ani ukončené. Nie je dohodnutá cena, neviem, odkiaľ ste také informácie mali, ale nie je dohodnutá cena, nie je uzavretý kontrakt, celé rokovanie je ešte otvorené.
Pokiaľ ide o vysokú školu, ktorý vláda schválila, tak bol to zdedený problém ešte z minulého volebného obdobia. Naozaj tam prišlo k rozhodnutiu súdu, ktorý zaviazal vládu prerokovať tento návrh. A ja môžem len povedať toľko, že do rokovania vlády som nemal o tomto návrhu s pani premiérkou žiaden kontakt a ja ako minister školstva som navrhol vláde schváliť tento návrh... (Ruch v sále. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Hrušovský Pavol, podpredseda NR SR
Páni poslanci! Prepáčte, pán minister. Páni poslanci, panie poslankyne...

Jurzyca, Eugen, minister školstva, vedy, výskumu a športu SR
Pokiaľ ide o protesty učiteľov, tak aj mňa prekvapuje, prečo k nim dochádza práve teraz, keď je jasné, že učitelia po výnimke, ktorú mali zo šetrenia tento rok, budú mať aj na budúci rok výnimku a ich platy narastú v priemere o 5,7 %.
A pokiaľ ide o učebnice, tak tam takisto premiérka nemá nič spoločné, takisto ako súčasné vedenie rezortu nič spoločné s tým, že v minulých rokoch učebnice v školách chýbali. Už som to aj mediálne, už sme teda zverejnili, že v minulých rokoch koncom septembra bola k dispozícii na školách jedna učebnica, prípadne nula reformných učebníc, tento rok by to malo byť okolo 20 učebníc. Takže opäť zdedený problém. A keď už, tak to môžte vyčítať ministrovi školstva, premiérka absolútne s týmto nijako nesúvisí.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

14.9.2011 o 0:33 hod.

Ing.

Eugen Jurzyca

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom