7. schôdza

12.10.2010 - 26.10.2010
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

21.10.2010 o 11:54 hod.

Ing.

Ľubomír Vážny

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 11:48

Ľudovít Kaník
Skontrolovaný text
Teraz prosím, dajte hlasovať o bode 6, ktorý bol vyňatý na osobitné hlasovanie s odporúčaním schváliť. Neschváliť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

21.10.2010 o 11:48 hod.

Ing.

Ľudovít Kaník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 11:48

Ľudovít Kaník
Skontrolovaný text
Dajte, prosím, hlasovať o bodoch 7 až 13 spoločne s odporúčaním schváliť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

21.10.2010 o 11:48 hod.

Ing.

Ľudovít Kaník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 11:49

Ľudovít Kaník
Skontrolovaný text
O bode 4 hlasovať nebudeme, nakoľko bol schválený bod 5. Tieto sa vzájomne vylučujú. Teraz pristúpime k hlasovaniu o pozmeňujúcom návrhu z rozpravy, ktorý predniesol pán poslanec Přidal.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

21.10.2010 o 11:49 hod.

Ing.

Ľudovít Kaník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 11:49

Ľudovít Kaník
Skontrolovaný text
Keďže sme hlasovali o pozmeňujúcich návrhoch zo spoločnej správy, aj o pozmeňujúcom návrhu z rozpravy, mám splnomocnenie gestorského výboru a odporúčam hlasovať o tom, aby predložený návrh zákona bol prerokovaný v treťom čítaní ihneď.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

21.10.2010 o 11:49 hod.

Ing.

Ľudovít Kaník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 11:50

Ľudovít Kaník
Skontrolovaný text
Pán predsedajúci, prosím, otvorte rozpravu v treťom čítaní.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

21.10.2010 o 11:50 hod.

Ing.

Ľudovít Kaník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 11:50

Ľudovít Kaník
Skontrolovaný text
Pán predsedajúci, prosím, dajte hlasovať o zákone ako celku s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

21.10.2010 o 11:50 hod.

Ing.

Ľudovít Kaník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 11:54

Ľubomír Vážny
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán podpredseda Národnej rady Slovenskej republiky, dovolím si skonštatovať, že v rozprave nevystúpil žiadny poslanec k predmetnej dohode, a to znamená, že nebol podaný žiadny pozmeňujúci návrh.
Pán predsedajúci, dajte, prosím, hlasovať o uznesení Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré tvorí prílohu tejto správy a ktoré je znení: Uznesenie Národnej rady Slovenskej republiky k návrhu na vyslovenie súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s Dohodou medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Arménskej republiky o leteckých dopravných službách v znení: Národná rada Slovenskej republiky podľa čl. 86 písm. d) Ústavy Slovenskej republiky vyslovuje súhlas s Dohodou medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Arménskej republiky o leteckých dopravných službách a rozhodla, že ide o medzinárodnú zmluvu, ktorá má podľa čl. 7 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky prednosť pred zákonmi.
Pán predsedajúci, dajte, prosím, hlasovať o predmetnej dohode.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

21.10.2010 o 11:54 hod.

Ing.

Ľubomír Vážny

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
7.schôdza NR SR - 7.deň - B. popoludní
 

Zodpovedanie otázky 14:05

Iveta Radičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda Národnej rady Slovenskej republiky, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, príjemný dobrý deň.
Dovoľte mi, aby som ospravedlnila v zmysle rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky z dnešnej hodiny otázok a interpelácií neprítomných členov vlády a oznámila vám ministrov poverených ich zastupovaním. Ospravedlňuje sa pán podpredseda vlády a minister práce, sociálnych vecí a rodiny Jozef Mihál, je na zahraničnej pracovnej ceste v Luxembursku, zastupuje ho pán minister zdravotníctva Ivan Uhliarik. Pán minister školstva, vedy, výskumu a športu, pán Jurzyca je na pracovnom výjazde, nie sú na neho otázky v rámci hodiny otázok. Pán minister vnútra, pán Lipšic je služobne pracovne mimo Bratislavy, nie sú naňho otázky. Pán minister pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja pán Simon je na zahraničnej pracovnej ceste v Českej republike a nie sú naňho otázky.
Ak dovolíte, zároveň na interpeláciách by som ospravedlnila predsedníčku vlády z dôležitých pracovných úloh, z dôvodu dôležitých pracovných úloh a zastupovať ma bude pán podpredseda vlády pre ľudské práva a menšiny pán Chmel a prvý podpredseda vlády a minister dopravy, pôšt a telekomunikácii pán Figeľ, ktorý je na zahraničnej pracovnej ceste v Poľskej republike, zastupovať ho bude pán minister hospodárstva pán Miškov. To je všetko.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

21.10.2010 o 14:05 hod.

prof. PhDr. PhD.

Iveta Radičová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

14:05

Iveta Radičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážené pani poslankyne, páni poslanci, pani poslankyňa Vaľová. Na vašej otázke je vážny principiálny základ. Pýtate sa, čo je čisté a nezávislé. Čo je čisté a nezávislé vo vzťahu k politickej moci? Pochybujete o tom, že pokiaľ ide o politické nominácie, môžu byť čisté a nezávislé. Môžem kľudne povedať, pochybujeme o tom, že pokiaľ ide o politické nominácie sú čisté a nezávislé. Pochybnosť je vždy výsledkom istej skúsenosti. Máme takúto skúsenosť, že politické nominácie nie sú čisté a nemôžu byť nezávislé? Znamená to, že nominácie z predchádzajúceho obdobia boli nečisté a závislé? Znamená to, že dôveryhodnosť každej nominácie apriori nefunguje preto, lebo je to politická nominácia?
Ja si spomínam na vážnu diskusiu na túto tému ešte z novembrových udalostí roku 1989. V skratke ju zhrniem, či urobiť hrubú čiaru za predchádzajúcim režimom a neumožniť bývalým funkcionárom, aby sa ďalej podieľali na moci, alebo naopak, nechať otvorený priestor a obsadzovať funkcie, miesta podľa odbornosti, profesionality, skúseností. Či teda urobiť hrubú čiaru za minulosťou alebo nie.
Ja si spomínam aj na výrok pána poslanca Šebeja, terajšieho pána poslanca Šebeja, ktorý povedal: "Dobre, urobme hrubú čiaru, ale prosím vás, aspoň sem-tam prerušovanú." Áno, hovoríme o reprodukcii nejakej politickej nominácie alebo zmene politických nominácií.
Ja si túto otázku kladiem znovu a znovu. My nenastupujeme v bode nula. Preberáme štátnu správu obsadenú istými politickými nomináciami. Poviem ako príklad to, čo mám priamo v rukách a v zodpovednosti, a to je úrad vlády. Bývalý vedúci úradu vlády je dnes poslancom v Národnej rade Slovenskej republiky. Bývalý riaditeľ tlačového odboru je dnes poslancom za stranu SMER - SD. Chcem tým povedať, že i v štátnej správe a na istých postoch sú pozície, ktoré nevyhnutne predpokladajú napĺňanie programového vyhlásenia vlády, napĺňanie politických zámerov a istý postoj, hodnotový postoj. Dnes je vyhlásené výberové konanie na sekciu práce, otvorené, uvidíme kto sa na toto výberové konanie prihlási a koho z týchto prihlásených napokon komisia vyberie na uvedený post.
Vo vašej otázke je obava, či ak sa udejú, ja stále hovorím podmienene, politické nominácie, či nenastane to, čo sa spája s politikou. Teda, že politická nominácia sa rovná korupcia, klientelizmus, konflikt záujmov a kradnutie. Hovorí to o tom, že pre ľudí je slovo politika, synonymom slova biznis, a že občania vnímajú politikov ako kšeftárov, ktorí iba hrabú pre seba.
Pýtam sa, kto je na vine takéhoto vnímania, že sa politici a politickí nominanti v štátnej správe apriori takto vnímajú? Je na vine samotný systém, alebo sú na vine konkrétni ľudia, ktorí tento systém tvoria? Myslím si, že B je správne. Mali by sme sa pýtať skôr takto. Prečo je taký záujem obsadzovať tieto pozície aj prostredníctvom politických nominácií? Prečo? Prečo posty v štátnej správe, jednoducho nie sú obsadzované profesionálne, prečo tu nefunguje kontinuita? Prečo politické garnitúry mali potrebu obsadzovať v štátnej správe posty zásadne podľa kritérií politickej príslušnosti?
Áno, ja mám záujem, aby tento proces konečne raz prestal, aby to skončilo. Aby sa do štátnej správy dostávali odborníci, profesionáli bez ohľadu na to, aké majú politické tričko. Preto aj prvé obdobie vyše troch mesiacov, neprichádzalo k žiadnym radikálnym masovým výmenám na rôznych postoch. To, čo sa udialo, bolo napr. odvolanie šéfa sekcie na Úrade vlády z dôvodu trestného podania. Dodnes tam nie je menovaný nový šéf odboru alebo sekcie, bude vypísané výberové konanie.
Boli odvolaní niektorí riaditelia, ktorí si zamieňali služobné cesty za dovolenky pri mori. Boli vymieňaní takí vedúci pracovníci, kde sú podané ďalšie zistenia, ďalšie trestné oznámenia. Ale prichádzalo k odvolaniam, zatiaľ sú na väčšine týchto miest poverení ľudia vedením a nie sú zatiaľ menovaní, vo väčšine prípadov. Hovoríme rádovo o vyše tisícke miest a pokiaľ sa pozriete na uznesenia a rozhodnutia vlády, môžete si overiť o akých počtoch a číslach hovorím.
Zároveň vláda pre menovanie prednostov obvodných úradov prijala uznesenie, ktoré obsahuje presné kritériá, aké má kandidát na funkciu prednostu obvodného úradu spĺňať.
Minister vnútra predkladá vláde následne návrh kandidátov, ktorí spĺňajú vládou Slovenskej republiky schválené kritériá. Medzi tými kritériami, ja len vymenujem tie základné, je samozrejme trvalý pobyt na území Slovenskej republiky, znalosť štátneho jazyka, spôsobilosť na právne úkony a zdravotná spôsobilosť, vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa, bezúhonnosť. Za bezúhonnosť sa pokladá ten, kto nebol nikdy právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin. Bezúhonnosť sa preukazuje doloženým výpisom z registra trestov nie starším ako tri mesiace. Ďalej musí mať požadované schopnosti, osobné vlastnosti, ako angažovanosť, profesionalita, motivačné činitele, schopnosť a vôľa učiť sa, ďalej sa vzdelávať, analytické a koncepčné myslenie, schopnosť pracovať pod tlakom, adaptabilita, flexibilita, schopnosť tímovej spolupráce, komunikatívnosť, riadiace schopnosti.
V požadovaných odborných znalostiach je vymenovaný celý zoznam zákonov, legislatívy, ktorej znalosť sa predpokladá a ktoré komisia výberová alebo menovaná jednoznačne preskúšava.
V súčastnosti na väčšine uvoľnených pozícií vedúcich zamestnancov sú poverení vedúci zamestnanci. Na tieto pozície sú v zmysle zákona o štátnej službe, vyhlásené výberové konania, ktoré sú zverejnené a na ktoré sa môže prihlásiť každý, kto splní vyhlásené podmienky výberového konania. Som si však istá zároveň, že to nestačí, že zmeniť systém automatických politických nominácií nie je možné zo dňa na deň. Že tá postupnosť krokov znamená, okrem kritérií, dodržiavania týchto kritérií aj prijatie mechanizmu na verejnú kontrolu práce politikov. Či už ide o zverejňovanie zmlúv, či už ide o zverejňovanie tendrov, kontraktov a chcem tu zdôrazniť, že to nerobíme len za čias bývalej vlády, ale od roku 2000, a to preto, že vtedy bol prijatý zákon o verejnom obstarávaní a archivácia dokumentov, zákon hovorí, že má byť archivované 10 rokov. Schvaľovali ste zákony na ďalší postup pri verejných obstarávaniach, celá štátna správa vďaka tomu bude podliehať verejnej kontrole, čo považujem za najdôležitejšie.
Pre politických nominantov na postoch štátnej správy, aby bola čistá a nezávislá, je nutné ustrážiť verejný záujem, mať štátnu správu pod verejnou kontrolou, vyhodnotiť ako títo ľudia pracovali alebo budú pracovať. Ak nebudú pracovať, ak nebudú plniť úlohy, ktoré sú im dané, alebo budú porušovať zákon, vždy môže dôjsť k výmene.
Nevymieňame celoplošne nominantov. Opakujem, sme vyše tri mesiace vo vláde a k žiadnym celoplošným výmenám neprišlo. Ale prijali sme kritériá, ktoré by nominanti spĺňať mali. Za celé toto obdobie a naďalej, dostávajú všetci tí, ktorí sú v štátnej správe šancu, aby spolupracovali, aby pomáhali realizovať prijaté zákony, uznesenia, či nariadenia vlády. Myslím si však, že by sme asi boli naivní, keby sme trebárs skúšali, ja a vy, pani poslankyňa, sa dohodnúť na niektorých riešeniach napr. v sociálnej oblasti. Jednoducho by nám to nefungovalo. Preto na určitých postoch, úplne prirodzene a logicky musia byť ľudia, ktorí sú stotožnení so spôsobom ako budeme meniť, riešiť dané problémy a mali by to byť zároveň ľudia, ktorí hodnotovo sú rovnako orientovaní. Inak nebudeme mať šancu implementovať legislatívu a zákony do reality a tak, aby naozaj fungovala.
Druhá otázka je naozaj štandardná štátna správa, profesionálny úradník, kde nevidím žiaden dôvod, aby sme vôbec uvažovali o politických zmenách, či politických nomináciách, ani týmto smerom neuvažujeme. Ďakujem veľmi pekne za pozornosť.
Skryt prepis

21.10.2010 o 14:05 hod.

prof. PhDr. PhD.

Iveta Radičová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:21

Jana Vaľová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Pani premiérka, no mňa ste vôbec nepresvedčila, lebo ako vždy, vaša odpoveď nebola konkrétna, bola dookola a nedotkla sa problému.
Myslím si, že nemáte pravdu, premiérka má v rukách všetko, nie, že nemá vplyv na určité veci. A ja by som chcela povedať, ak rozprávate o odbornosti, tam kde sú výberové konania, pani premiérka, ako je možné, že celé Slovensko a Humenné má zoznamy, kto vyhrá výberové konanie a sú to väčšinou nominanti SDKÚ a KDH a sú to predsedovia strán, bez akejkoľvek odbornosti.
A poviem príklad, ktorý som uviedla pri Daňovom úrade v Humennom, že ho má vyhrať nominant KDH, predseda mesta, ktorý má elektrotechnickú školu a momentálne sa živí ako živnostník na elektroinštalácie. Ak takého človeka dáte, ako ste hovorila, tak potom ho budete odvolávať?
Menovali ste prednostu obvodného úradu do Humenného, predsedu SDKÚ okresného, ktorý ako sme počuli na mestskom zastupiteľstve si päť rokov neplnil a neplatil si byt, až ho upozornili mestskí poslanci, že nemá vyrovnané dlhy, povedal, že je to byt jeho manželky, ale samozrejme s ňou býva. Takže ja sa pýtam, toto je príklad, pre okres, pre štátnu správu, pre celý okres Humenné?
A ešte pani premiérka, ak ste hovorila, že zavediete novú kultúru, veď ja to očakávam, ja som sa snažila vám uveriť, v prvých slovách, ktoré ste tu pomenovala, keď vlastne ste prednášala programové vyhlásenie vlády. Ja sa vás pýtam, ak by takéto praktiky sme zaviedli, alebo by sme zavádzali, čo sme nezavádzali, aby sme okresných predsedov bez akýchkoľvek odborností dali na funkcie alebo sme si nedali švagra, ako pán Figeľ si dal za šéfa správy diaľnice, ako by ste to nazvali? Tak ste to nazývali, kedysi klientelizmus. Dneska vám to vypadlo zo slovníka, pani premiérka?
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

21.10.2010 o 14:21 hod.

Mgr.

Jana Vaľová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom