7. schôdza

12.10.2010 - 26.10.2010
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

21.10.2010 o 14:26 hod.

Ing. PhD.

Viera Tomanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Zodpovedanie otázky 14:23

Iveta Radičová
Skontrolovaný text
Nevypadlo mi nič zo slovníka, pani poslankyňa, len vy máte strašne krátku pamäť. Predovšetkým by ste mali vyhodnotiť to, ako obsadenú štátnu správu ste nám zanechali. Prvé odvolávania sú jednoznačne odvolávania pre trestné činy, porušenia disciplíny, zneužívania právomoci. To boli prvé odvolávania. Čo som spravila? (Potlesk.)
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

21.10.2010 o 14:23 hod.

prof. PhDr. PhD.

Iveta Radičová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Zodpovedanie otázky 14:24

Ivan Uhliarik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani poslankyňa, vzhľadom na služobnú cestu pána podpredsedu Mihála, vám v zastúpení odpoviem jeho odpoveď, ktorú pripravil, ja.
V súvislosti s čerpaním prostriedkov ESF v období júl až september 2010 boli na certifikačný orgán poslané súhrnné žiadosti o platbu v celkovej hodnote 28 622 670 mil. EUR. Z čoho 81 %, čo je viac ako ako 23 400 000 predstavuje čiastku určenú na aktívne opatrenia trhu práce. S cieľom zvýšiť efektivitu čerpania prostriedkov ESF, boli v danom období prehodnotené všetky národné projekty a upravené tak, aby ich bolo možné správne a plynule realizovať. Okrem realizácie už existujúcich projektov bola podpísaná zmluva pre národný projekt realizovaný Ústredím práce, sociálnych vecí a rodiny, zameraný na financovanie § 49 zákona č. 5/2004 o službách v zamestnanosti v celkovej hodnote 30 mil. EUR. Ďalšie dva národné projekty zamerané na financovanie aktívnej politiky trhu práce, v celkovej hodnote 60 900 000 EUR sú vo finálnej fáze prípravy a ich realizácia začne začiatkom novembra 2010. 
Ide o toto financovanie opatrení. Absolventská prax v hodnote 18,5 mil. EUR a tzv. protipovodňové opatrenie na základe zákona § 50j zákona 5/2004 Z. z. v celkovej hodnote viac ako 42 412 tis. EUR. V súvislosti s dopytovo orientovanými projektami bol v danom období, teda boli v danom období uzatvorené tri výzvy na predkladanie projektov. Ide o výzvy realizované Sociálnou implementačnou agentúrou a sú zamerané na znižovanie regionálnych disparít v prešovskom, v banskobystrickom a košickom kraji prostredníctvom nových pracovných miest v celkovej hodnote 30 mil. EUR.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

21.10.2010 o 14:24 hod.

MUDr.

Ivan Uhliarik

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:26

Viera Tomanová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ťažko položiť doplňujúcu otázku, keďže tu nie je prítomný pán minister Mihál. Ja by som len upozornila na to, že tri výzvy, ktoré boli realizované, boli realizované ešte za mňa. Boli vyhlásené, čiže vlastne, dá sa povedať, že neboli realizované žiadne výzvy.
Je možné konštatovať, že neboli čerpané žiadne prostriedky. To, čo ste predložili na certifikačný orgán, to je len predložené. Ešte by ma zaujímal termín, kedy boli predložené a v tejto súvislosti a v nadväznosti už na predchádzajúcu otázku by som bola veľmi zvedavá, ako je možné, že sa vstupuje do uzatvoreného hodnotiaceho projektu, prehodnocujú sa projekty, že dochádza k stretu záujmu, že človek, ktorý sa dostane do vedúcej pozície znovu má prehodnotené projekty organizácie, v ktorej predtým pracoval a bol štatutárnym zástupcom. Ako štatutárny zástupca, kde projekt bol schválený, čiže sa jednalo o dobrý projekt, ale bol hodnotený zhruba na 60 tis. EUR a odrazu po nástupe do funkcie čerpá vo výške 90 tis. EUR, 93 tis. EUR. Naviac, keď nové hodnotenie obidvoch hodnotiteľov nezodpovedá tejto výške.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

21.10.2010 o 14:26 hod.

Ing. PhD.

Viera Tomanová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Zodpovedanie otázky 14:27

Ivan Uhliarik
Skontrolovaný text
Ďakujem pani poslankyňa za otázky. Zapísal som si ich a obidve otázky dám pánovi podpredsedovi a pošlem ich a vám odpovie potom. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

21.10.2010 o 14:27 hod.

MUDr.

Ivan Uhliarik

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Zodpovedanie otázky 14:28

Juraj Miškov
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážená pani poslankyňa, mojou odpoveďou na vašu otázku je to, že na základe poznatkov, ktoré som ako minister hospodárstva a výstavby získal, že v najbližšom období s ťažbou uránu na území Slovenskej republiky neuvažujeme. K tomuto názoru som dospel na základe skutočnosti, že podľa zákona a platnej legislatívy Slovenskej republiky o ochrane a využití nerastného bohatstva, tzv. banský zákon v znení neskorších predpisov, na použitie technológie kyanidového lúhovania, alebo na použitie technológií pri otvárke, príprave, dobývaní, úprave, zušľachťovaní rádioaktívnych nerastov a pri likvidácii a sanácii banských diel spojených s dobývaním rádioaktívnych nerastov je nevyhnutné povolenie Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky. 
Toto povolenie je však možné vydať iba po splnení zákonom stanovených podmienok a súhlasných vyjadrení dotknutých subjektov, ktorými sú aj obce, bezprostredne susediace s obcou v katastri, ktorej sa s ťažbou uránu uvažuje. Rovnako sú potrebné aj súhlasné stanoviská príslušného vyššieho územného celku.
Chcel by som teda ubezpečiť vás, a tak isto obyvateľov dotknutých obcí, že nemusia mať žiadny strach z ťažby uránu na Slovensku. 
Podľa informácií, ktoré máme, sa v súčasnosti robí len prieskum ložísk uránových rúd. Ja osobne som presvedčený, že v blízkej budúcnosti k žiadnej ťažbe uránu na Slovensku nepríde. Ďakujem.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

21.10.2010 o 14:28 hod.

PhDr.

Juraj Miškov

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:30

Jarmila Tkáčová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo pán predsedajúci. Vážený pán minister, ďakujem za odpoveď. Musím povedať, že ste ma potešili, hoci nie som si celkom istá, že môžete položiť ruku do ohňa za to, čo hovoríte. Ja sa tej téme venujem už troška dlhodobejšie. Som z Košíc a viete, že ten geologický prieskum a najvážnejšie miesto, kde by teda ťažba uránu hrozila, je 6 km od Košíc. Ja mám také informácie, že spoločnosť Turnigen v najbližších týždňoch má podať žiadosť na obvodný banský úrad, ktorým požiada o určenie dobývacieho priestoru a pri novelizácii zákonov na základe petície občanov došlo k tomu, že účinnosť zákona je v tomto prípade až od 1. januára 2011 a keď spoločnosť podá žiadosť ešte do tohto termínu, bude sa postupovať podľa starej legislatívy.
Takže, preto by som sa ozaj opýtala, či môžu Košičania spať pokojne, pretože tie odkaliská pri uránových baniach sú také, približne ako boli v Ajke pri hlinikárni a ja si nechcem predstaviť, čo by sa stalo, keby sa takto prúd z odkalista vyplavil na Košice. Musíte uznať, že každá riziková ťažba už bez ohľadu na to, aké sa používajú technológie je vždy riziková. Vždy, čo sa môže pokaziť, to sa pokazí.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

21.10.2010 o 14:30 hod.

Ing.

Jarmila Tkáčová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Zodpovedanie otázky 14:31

Juraj Miškov
Skontrolovaný text
Pani poslankyňa, plne s vami súhlasím. Ochrana životného prostredia a ochrana bezpečnosti životov občanov, ich majetku je našou prvoradou prioritou. Ale ja by som veľmi nerád predbiehal, lebo v súčasti naozaj ministerstvo hospodárstva nedisponuje touto informáciou, ktorou disponujete vy, a preto to považujem v tejto chvíli zatiaľ iba za špekuláciu. 
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

21.10.2010 o 14:31 hod.

PhDr.

Juraj Miškov

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Zodpovedanie otázky 14:33

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán podpredseda. Vážený pán poslanec, Národná diaľničná spoločnosť ešte v minulom volebnom období, konkrétne v júni tohto roku zrušila tender na výstavbu štvorkilometrového úseku diaľnice D3 Strážov - Brodno. Investor podľa Úradu pre verejné obstarávanie nedostatočne vypracoval súťažné podklady, pričom medzi oznámením o vyhlásení tendra a súťažnými podmienkami bol značný nesúlad. To je žiaľ hlavný dôvod, pre ktorý sa dnes nepokračuje vo výstavbe tejto diaľnice D3.
Ja vás chcem však ubezpečiť a nielen vás, pán poslanec, ale aj Kysučanov, že stavba diaľnice D3 nebola zastavená a bude pokračovať v tempe a v rozsahu podľa finančných alokácií a možností. Tie podľa štátneho rozpočtu a ďalších prerozdelení budú alokované na výstavbu diaľnic a samozrejme po zohľadnení prioritných úsekov, osobitne úsekov na D1 na hlavnom diaľničnom ťahu. O tom tu dnes prebieha aj debata, predpokladáme, že ju po tejto hodine otázok zavŕšime a hlavne teda budeme realizovať. 
Aby som to dokončil, v zrušenej súťaži na diaľnici D3 za predpokladanú cenu 269 mil. EUR bez dane z pridanej hodnoty, predložila najnižšiu cenovú ponuku spoločnosť Skanska, BS, a to 163 mil. EUR bez dane. Náklady na stavbu diaľnice podľa štátnej expertízy predstavovali vyše 280 mil. EUR bez dane v cenovej úrovni roka 2008. Aj tento vyše 30-percentný rozdiel medzi štátnou expertízou a ponukou renomovaného zhotoviteľa bohužiaľ nevrhá profesionálne svetlo do spôsobu riadenia celého procesu prípravy ako bol zrealizovaný.
Na druhej strane, ak naše indície skutočne potvrdia isté nadhodnotenia expertízy z predchádzajúceho vedenia, je tu priestor aj dokonca naviac v zmysle objemu postavených kilometrov diaľnic a dostupných finančných prostriedkov.
Aj preto, chcem to podčiarknuť ako pozitívnu, realistickú správu pre pokračovanie diaľnice D3 a rýchlostnej cesty R5.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

21.10.2010 o 14:33 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:36

Ján Podmanický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Pán minister, odpovedali ste mi korektne, takže ja doplním korektnú doplňujúcu otázku. Odpovedali ste mi síce veľmi všeobecne, ale ja som sa konkrétne pýtal, pán minister, kedy sa začne, alebo kedy bude pokračovať výstavba diaľnice cez Kysuce. Keď sa pýtam kedy, rád by som počul nejaký konkrétny termín, lebo touto otázkou sa zasa na mňa obracajú naši občania. Takže veľmi rád by som im konkrétne povedal, že podľa stanoviska ministra dopravy sa začne s výstavbou vtedy a vtedy a plánované dokončenie je vtedy a vtedy.
Ja si však všímam, že pri všetkých týchto otázkach, vy konkrétne, pán minister, zásadne odpovedáte veľmi všeobecne a bohužiaľ tá všeobecná odpoveď neuspokojuje ani mňa ako poslanca a myslím si, že ani našich občanov. Takže chcel by som vás poprosiť o vašu serióznu predstavu, kedy plánujete spustiť výstavbu tejto diaľnice a kedy ju plánujete dokončiť.
Tak isto ma neuspokojila vaša odpoveď, kde ste povedali, že pokračovať sa bude vtedy, keď bude, alebo v závislosti na finančnej alokácii. To tiež nie je pre mňa odpoveď, ani odpoveď pre našich občanov, lebo nemôžem im povedať, že podľa finančnej alokácie sa bude pokračovať. To sa môže pokračovať aj o 80 rokov. 
Takže chcem doplniť svoju otázku. Z akých zdrojov chcete financovať túto diaľnicu, nakoľko v rámci D1 ste zrušili PPP projekty, takže neviem odkiaľ budete čerpať finančné prostriedky, keď všetci vieme, že prostriedky z Európskej únie nestačia na výstavbu diaľnic v tom rozsahu v akom boli naplánované, a tak isto nestačia ani prostriedky zo štátneho rozpočtu. Takže, kedy začnete a kedy skončíte a z čoho to budete financovať?
Ďakujem pekne za konkrétne odpovede.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

21.10.2010 o 14:36 hod.

JUDr. PhDr.

Ján Podmanický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Zodpovedanie otázky 14:37

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem aj ja za možno korektné zhodnotenie odpovede a zároveň pokračovanie v otázke. Tú odpoveď vidím zase len spoločnú a dúfam, že aj korektnú. Takou perinou sa môžeme zakrývať, na akú máme a zároveň si môžeme požičať aj väčšiu perinu, ale tak, aby sme to potom neľutovali, keď ju bude treba aj splácať, lebo bral som to viac ako odkaz na tú popoludňajšiu debatu, ktorou zavŕšime možno aj diskusiu z predpoludnia.
Chcem ísť navštíviť Kysuce, aj pri Kysuckom Novom Meste ten kruhový objazd, ktorý je problémový a dnes večer cestujem do Poľska, aby sme sa v regióne od Litvy až po Bulharsko ako ministri porozprávali o našich spojeniach, o tom, ako sa darí, alebo mohlo by sa viac dariť. Je to dôležitý moment, lebo každá z krajín na jednej strane má vnútorné témy a problémy, na druhej, ide aj o náš spoločný záujem. Nechcem vlastne týmto prejsť na tú neskoršiu debatu, ale Kysuce a celé to spojenie na sever do Poľska a do Českej republiky je téma aj medzinárodná.
A chcem, aby sme mali odpovede, ktoré sú korektné, európske, spoločné, nie sľuby, ale dohody a rozhodnutia. Aj preto som si zobral tabuľku, o ktorej sme včera napríklad rokovali na Úrade vlády viacerí ministri a predsedníčka vlády, ktorá súvisí s tou témou alokácie alebo prerozdelenia prostriedkov, na ktoré máme a na ktoré budeme ďalej uvažovať ako, pretože veľká časť najbližších priorít sa dá, aj má, aj vykryje zo štátnych a európskych peňazí. PPP forma bude naďalej aktívna a jednou z alternatív, ale nie jedinou. No a prečo by aj štát, ak sa rozhodne, si nevedel požičať alebo nemohol požičať na výstavbu, keď to vie urobiť lacnejšie ako často robia bankové subjekty, ktoré nám síce niečo zaplatia, ale chcú za to oveľa viac, než by si štát vedel obstarať.
Ak nehovorím viac konkrétne, ale teraz napríklad v tejto včerajšej dispozícii D3 Čadca - Svrčinovec, Čadca - Bukov - Svrčinovec, je s termínom realizácie od roku 2012. Ja chcem, aby to, čo dáme na papier, čo dáme aj do vládnych rozhodnutí a rezortných bolo nielen na papieri, ale postupnou realitou. Aj kvôli investorom, aj kvôli obyvateľom, kvôli regionálnym záujmom, vyšším územným celkom, našim medzinárodným vzťahom, európskym koridorom, to všetko spolu súvisí.
Takže vás ubezpečujem, že D3 Kysuce sú súčasťou úvah. Mám tu včerajší podklad a nechcem ho považovať za kľúčový, ale za jednu časť odpovede na vašu otázku. Neexistujú len Kysuce, ale oveľa väčší zaujímavý priestor, ktorý sa tiež pýta, čo, kedy a ako, s istotu nielen tak ako vágne. A ja chcem, aby naše postoje boli obhájiteľné aj z hľadiska finančného, aj z hľadiska technického, po každej stránke. Tak skúste to prijať, alebo skúsme to prijať ako výzvu, ďalej hľadať a precizovať tú odpoveď, ale s Kysucami a s D3 sa počíta. Ja s ňou počítam určite a celkovo bude tiež súčasťou zámerov v tomto štvorročnom období. S akou intenzitou a s akým rozsahom, už či hovoríme o kilometroch alebo spojeniach, to treba upresniť, ale určite tam bude.
Skryt prepis

Zodpovedanie otázky

21.10.2010 o 14:37 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom