8. schôdza

3.11.2010 - 5.11.2010
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

4.11.2010 o 14:17 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

13:56

Iveta Radičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Príjemný dobrý deň. Dovoľte, aj mne osobne privítať milých hostí na pôde parlamentu. Vitajte.
Vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi podľa ustanovení rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky ospravedlniť z dnešnej hodiny otázok a interpelácií neprítomných členov vlády, a to pána ministra školstva, vedy, výskumu a športu Eugena Jurzycu, ktorý je na pracovnej zahraničnej ceste vo Francúzsku, neboli naňho otázky. A rovnako mi dovoľte ospravedlniť podpredsedu vlády pre ľudské práva a menšiny pána Rudolfa Chmela, má dlhodobo plánované pracovné prijatie, ktoré už nemohol zrušiť, nie sú naňho otázky.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

4.11.2010 o 13:56 hod.

prof. PhDr. PhD.

Iveta Radičová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

13:56

Iveta Radičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené pani poslankyne, páni poslanci, vážený pán poslanec, ďakujem za otázku.
Problematika dôchodkovej reformy je od začiatku jedna z najdôležitejších oblastí európskej agendy súčasnej vlády. Považujeme za dôležité, aby pravidlá Európskej únie vytvárali pre členské krajiny dostatočný priestor na systémové reformy dôchodkov. Kľúčové je, aby Pakt stability a rastu, ktorého úloha je zabezpečovať rozpočtovú disciplínu nedemotivoval jednotlivé štáty pri presadzovaní nevyhnutných zmien v oblasti penzií. Tie môžu v dlhodobom horizonte prispieť k stabilizácii verejných financií, ale krátkodobo znamenajú pre rozpočet výrazné zvýšené výdavky.
Kľúčové sú pre nás dve veci. Po prvé, na náklady spojené s druhým pilierom, by sa nemalo pozerať ako na prejav nezodpovednej rozpočtovej politiky, pretože opak, je pravda. Pri uplatňovaní Paktu stability a rastu v jeho preventívnej aj nápravnej časti, by sa teda malo prihliadať na to, že krajiny robia hlboké dôchodkové reformy. Sme presvedčení, že je rozdiel medzi tým, ak krajina vykáže deficit verejných financií kvôli tomu, že nezodpovedne míňa peniaze a tým, ak financuje náklady spojené s druhým dôchodkovým pilierom. 
Po druhé, hrozí aj opačné riziko. Také, že vláda v snahe znížiť deficit verejných financií "dočasne" siahne na úspory občanov v druhom pilieri a zdanlivo tým zlepší svoje hospodárenie.
Myslíme si, že takýmto spôsobom znižovanie deficitu verejných financií je opak zodpovednosti a Pakt stability a rastu by nemal vytvárať motivácie pod hrozbou sankcií, aby si členské štáty Európskej únie krátkodobo prikrášľovali bilanciu na úkor dlhodobej udržateľnosti verejných rozpočtov.
Pôvodnú predstavu Európskej komisie o spôsobe, akým by sa mal vplyv dôchodkovej reformy zohľadňovať pri uplatňovaní Paktu stability a rastu sme považovali za nedostatočný. Komisia navrhovala, aby sa druhý pilier odpočítaval pri posudzovaní konsolidačného úsilia štátu počas piatich rokov, pričom v prvom roku v plnej miere a v nasledujúcich rokoch, len čiastočne s klesajúcim pomerom. Podobným spôsobom sa malo postupovať aj pri prípadnom zvrátení reformy, len v opačnom garde.
Podľa nášho názoru bol takto navrhnutý mechanizmus nedostatočný a pre Slovensko len symbolický. Neodstraňoval bariéry pre realizáciu potrebných dôchodkových reforiem, ani neznižoval motivácie používať úspory občanov v druhom pilieri ako bankomat v prípade zlého hospodárenia vlády. Spolu s krajinami, ktoré zaviedli druhý pilier si myslíme, že je dôležité, aby Pakt stability a rastu zohľadňoval náklady na dôchodkovú reformu v dlhšom horizonte, najlepšie permanentne, kým prebieha tranzícia. Ide o zmeny, ktorých pozitívny efekt sa prejaví až s odstupom času, pričom krátkodobo prinášajú nemalé náklady.
V tomto duchu sme rokovali aj v pracovnej skupine pod vedením prezidenta Európskej rady Hermana Van Rompuya, aj v rámci Ekofinu, teda Rady ministrov financií Európskej únie. A v tomto duchu som slovenské záujmy presadzovala ja, ako predsedníčka vlády na minulotýždňovom rokovaní Európskej rady.
Problematiku vplyvu dôchodkovej reformy na dlh a deficit sa nám podarilo zvýrazniť aj v správe osobitnej skupiny pre hospodárske riadenie vedenej predsedom Hermanom Van Rompuyom. V správe je uvedené, citujem: "že osobitná pozornosť by sa mala venovať vplyvu, ktorý majú v rámci uplatňovania Paktu stability a rastu dôchodkovej reformy, ako je napríklad vytvorenie povinného druhého piliera na dlh a deficit."
Na summite minulý týždeň v Bruseli sa nám podarilo dosiahnuť ešte silnejšiu formuláciu. Musím tu poďakovať mojim kolegom z V-4. Mali sme predtým pracovné stretnutie a na tomto pracovnom stretnutí sme sa zhodli a dohodli sme si spoločný postup pri presadzovaní zmien. Podľa záverov Európskej rady, teda majú ministri financií Európskej únie urýchliť práce na tom, akým spôsobom sa bude započítavať vplyv dôchodkovej reformy pri uplatňovaní Paktu stability a rastu. Teda už nie je diskusia o tom, či sa bude zohľadňovať. Bude. Do decembra má byť presne vypracovaný postup, akým spôsobom a aj tá opačná strana, pokiaľ budú pristupovať k druhému pilieru podobne ako napríklad v Maďarskej republike. Ten postup bol veľmi otvorene kritizovaný a veľmi silno kritizovaný.
Výsledok teda majú ministri financií oznámiť Európskej rade v decembri o konkrétnom postupe. Lídri Európskej únie zároveň zdôraznili, že vzhľadom na dôležitosť systémových dôchodkových reforiem má Pakt stability a rastu vytvárať priestor, jednoznačný priestor na ich realizáciu. Toto nebol jediný dôležitý záver summitu pre Slovenskú republiku, pretože okrem tohto záveru prijal summit podmienky pre prípadné vytvorenie permanentného krízového mechanizmu. V skratke vyjadrím, riadený bankrot, zabránenie morálnemu hazardu, účasť súkromného sektora, dodržiavanie kritérií Medzinárodného menového fondu a veľmi striktné podmienky fungovania celého mechanizmu. Teda ešte tvrdšie podmienky ako pôvodne sa signalizovali, že mali byť súčasťou tohto mechanizmu.
Ešte pre vašu informovanosť a informáciu, permanentný krízový mechanizmus nie je pokračovaním dočasného, tzv. Európskeho valu. Nemá s ním nič spoločné. Je to úplne nový mechanizmus, ktorý má predovšetkým zabrániť tomu, aby sa krajiny dostali do vysokých čísiel deficitu, čiže má preventívnu funkciu. A len v prípade, že napriek všetkým krokom, opatreniam, sankciám, monitoringu sa krajina dostane do problémov, až potom nastupujú mechanizmy permanentného krízového valu.
Druhý pilier Európska komisia na zasadnutí Rady pre všeobecné záležitosti 25. októbra jednoznačne vyjadrila podporu k pozitívnym systémovým zmenám v jednotlivých členských krajinách a uznala požiadavky týchto krajín na zohľadňovanie pri nadmernom deficite verejných financií.
Chcela by som zdôrazniť na záver, aby nedošlo k často opakovanému omylu, že zámerom Slovenskej republiky nie je skrývať deficit verejných financií, ktorý spôsobujú náklady na druhý pilier. Bolo by absurdné tváriť sa, že tieto výdavky neexistujú tým, že by sme ich nevykazovali. Pre nás je dôležité, aby pri uplatňovaní Paktu stability a rastu, teda napríklad sankcií, pravidlá Európskej únie zohľadňovali náklady dôchodkových reforiem. Nebolo by v poriadku, keby sa na výdavky spojené s takýmito systémovými a nevyhnutnými zmenami pozeralo rovnako ako na to, keď vláda stavia honosné vily alebo predražuje verejné tendre.
V týchto rokovaniach budeme do decembra pokračovať tak, aby sme obhájili nielen slovenský záujem, ale záujem všetkých, ktorým záleží na dlhodobej udržateľnosti verejných financií. Zároveň je dôležité ochrániť úspory občanov v druhom pilieri, aby si žiaden politik nemohol zmyslieť, že verejné financie "ozdraviť" cez ich peniaze. Diskusia okolo dôchodkovej reformy je jasný dôkaz, že keď predstavitelia slovenskej vlády v Bruseli rokujú a nielen ticho sedia, dokážu dosiahnuť výsledky. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

4.11.2010 o 13:56 hod.

prof. PhDr. PhD.

Iveta Radičová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:17

Zoltán Horváth
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne za slovo. Nechcem položiť doplňujúcu otázku. Ja sa pani premiérke chcem poďakovať za výstižnú odpoveď a som veľmi rád, že takúto dobrú správu, tak pre Slovensko, ako i pre sporiteľov v druhom pilieri priniesla na Slovensko. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

4.11.2010 o 14:17 hod.

PhDr.

Zoltán Horváth

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:17

Iveta Radičová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené dámy, vážení páni, ja by som predsa len začala pripomenutím voľby generálneho prokurátora v roku 2003. Pán Dobroslav Trnka dostal v druhom kole 84 hlasov. Podporili ho KDH, SMK, ANO, SMER, Komunistická strana Slovenska a nezávislí poslanci okolo pána Ivana Šimka. Pán poslanec, toto je koľko táborov? Toto bola aká dohoda? To bolo spojenie Širokého, pardon, širokej dohody s Dlhým a Bystrozrakým?
Zrejme ste si nevšimli, že vo veci voľby generálneho prokurátora od začiatku zastávam ten istý a jednoznačný postoj, že vo funkcii generálneho prokurátora je potrebná zmena. A v tom je zhoda všetkých súčasných koaličných strán. Zásadná otázka pre mňa znie. Či v situácii v akej sme, keď máme problém s vymáhateľnosťou práva, keď väčšina občanov nedôveruje súdnej moci a spravodlivosti, keď miznú milióny a miliardy bez toho, aby bol niekto braný na zodpovednosť, môžem konštatovať, že Generálna prokuratúra spĺňa svoju úlohu a funkciu?
Dôvera je základom vzťahu občanov k štátnym inštitúciám aj súdom. Štát má možnosti ako získať a udržať dôveru vlastných občanov, pretože pravidlami, ktoré tvorí, vytvára prostredie, v ktorom sa ľudia môžu domôcť svojich práv. Obnovenie dôvery v spravodlivosť, v štát a jeho inštitúcie vyžaduje zmenu vo faktickom fungovaní dôležitých inštitúcií.
Vláda Slovenskej republiky si preto vo svojom programovom vyhlásení dala za cieľ obnoviť dôveru občanov v právny štát a vytvárať priestor a mechanizmy na účinné uplatňovanie občianskych a ľudských práv, vrátane efektívneho prístupu k spravodlivosti. Cieľom je dlhodobo zvýšiť dôveryhodnosť demokratických inštitúcií, vrátane justície, vrátane prokuratúry a zvýšiť vymáhateľnosť práva.
Prokuratúra a generálny prokurátor, ktorý stojí na jej čele, má na Slovensku veľmi silné kompetencie. Má veľký vplyv na to, ako sa u nás dodržiava zákon a ako funguje spravodlivosť.
Ako som už niekoľkokrát v týchto dňoch povedala, problém nie je v tom, čo Generálna prokuratúra vyriešila, ale v tom, čo nevyriešila. Za všetky prípady mi dovoľte spomenúť aspoň to, že zákon o verejnom obstarávaní bol za posledných štyroch rokov porušovaný tak často, až vznikol dojem, že je zbytočný. V týchto prípadoch vo väčšine prokuratúra nekonala.
Prokuratúra je v našom modeli veľmi výrazne monokratický orgán zo zákona. Takže platí rozhodnutie generálneho prokurátora. O čom sa generálny prokurátor rozhodne, že nebude žalovať a nedá na súd, to sa už vyšetrovať nebude. Generálny prokurátor môže dať pokyn na zastavenie trestného konania. Zároveň pri žalovacích zásadách, zároveň zdĺhavosť v trestnom konaní, skracujem odpoveď, lebo tých kompetencií má nesmierne veľa, pri prevencii. Ja som presvedčená, že nastal čas na zmenu. Ja som presvedčená, že ani vy nemôžete byť spokojný so stavom právneho štátu v tejto krajine. Som presvedčená, že každému poslancovi tohto parlamentu záleží na tom, aby sa zlepšila vymáhateľnosť práva, a aby sa znížila miera korupcie.
Ak som hovorkyňou niečoho, pán poslanec, tak jednoznačne a v prvom rade som hovorkyňou právneho štátu bez klientelizmu a korupcie. Chcem vás pozvať k spolupráci, aby ste vy, pán poslanec, aj ďalší poslanci z koalície i opozície pomohli zlepšiť na Slovensku vymáhateľnosť práva a vrátiť dôveru občanov v právny štát. A o toto sa usilujem.
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.11.2010 o 14:17 hod.

prof. PhDr. PhD.

Iveta Radičová

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:17

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Prajem všetkým dobrý deň. Vážený pán predsedajúci, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, pán poslanec Ondruš, k vymenovaniu druhého právoplatného riaditeľa Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Leviciach nikdy nedošlo, pretože právoplatne bol odvolaný z funkcie pán Alexander Bačík a nie Rastislav Juhár. Novovymenovaný riaditeľ Štefan Jurák je teda jediný právoplatný riaditeľ Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Leviciach. Vychádzať treba a pozrieť si treba schválené uznesenie vlády s číslom a dátumom prerokovania vládou Slovenskej republiky a nie z návrhu uznesenia.
Čiže poprosím vás, pozrite si schválené uznesenie vlády č. 749 z 27. októbra 2010, je už na internete na webovej stránke vlády Slovenskej republiky a tam nájdete, že z funkcie riaditeľa Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Leviciach bol odvolaný Alexander Bačík. Čiže ešte raz opakujem, Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v Leviciach má jediného právoplatného riaditeľa, ktorým je pán Štefan Jurák.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.11.2010 o 14:17 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:26

Branislav Ondruš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán minister, za odpoveď, ďakujem pán predsedajúci za slovo. Pán minister, ja som si samozrejme pozrel právoplatné uznesenie, ktoré ale bolo zverejnené na internetovej stránke Úradu vlády včera popoludní, po čase, do ktorého sme mohli odovzdávať otázky do dnešnej hodiny otázok, a preto som na túto skutočnosť nemohol zareagovať vo svojej otázke.
V každom prípade, ale neodpovedali ste na otázku, ktorú som vám položil napriek tomu, že ja beriem do úvahy, že následne ste pravdepodobne dodatočne menili uznesenie, a samozrejme beriem do úvahy aj to, že uznesenie vlády je platné a účinné vo chvíli, keď ho podpíše predseda vlády, takže k tomuto pravdepodobne naozaj nedošlo.
Ja som sa vo svojej otázke, ale pýtal na to, ako mohlo dôjsť k tomu, že vy ste na zasadanie vlády predložili návrh na odvolanie človeka, ktorý už trištvrte roka riaditeľom úradu práce nebol.
Pán Juhár bol totiž odvolaný z funkcie riaditeľa úradu práce vo februári tohto roka, a odvtedy už ubehlo takmer deväť mesiacov. Napriek tomu sa teda stalo, že vy ste navrhli vláde, zavádzajúco ste navrhli vláde, aby odvolala človeka, ktorý v tej chvíli, ktorý v tej chvíli riaditeľom Úradu práce v Leviciach nebol.
A túto otázku som dal aj s cieľom poukázať na trestuhodný amaterizmus a trestuhodné diletantstvo generálneho riaditeľa ústredia práce, u ktorého niet žiadnych pochýb, že takýto návrh vám musel posunúť ako ministrovi. Je to vec, ktorá jemu prislúcha ako šéfovi, ktorý takéto, má nárok na takéto personálne návrhy. A je pre mňa naozaj šokujúce, že je možné, aby takýto človek riadil celé ústredie, keď nedokáže ustrážiť ani takú základnú vec, že vám dá zlý návrh, ktorý ... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

4.11.2010 o 14:26 hod.

Mgr.

Branislav Ondruš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho 14:34

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
To je škoda, lebo iste by sme sa dozvedeli ešte pár pekných prívlastkov na adresu pána generálneho riaditeľa.
Ja vás môžem, pán poslanec, uistiť, že generálny riaditeľ Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny pán Ivan Juráš je chlap na správnom mieste. A čudovali by ste sa, akým zodpovedným spôsobom pristupuje k svojim povinnostiam. (Potlesk.)
Dobre. Na rokovanie vlády bol predložený naozaj technicky nesprávny návrh, pretože v bode A1 uznesenia, v návrhu uznesenia bolo skutočne nesprávnym spôsobom uvedené meno bývalého, už medzitým odvolaného vo februári, riaditeľa pána Rastislava Juhára.
Šlo o chybu, ktorú sme, ale včas odhalili, a ešte pred rokovaním vlády sme ju odstránili a členov vlády sme na ňu dôrazne upozornili. Je z toho samozrejme záznam z rokovania, je k tomu asi tak päťdesiat svedkov, to znamená, všetkých účastníkov rokovania vlády, že na toto bolo upozornené a uznesenie, ktoré ste teda objavili na internete v týchto hodinách nebolo žiadnym spôsobom dodatočne menené alebo manipulované, pretože šlo o zmenu, o ktorej členovia vlády, o ktorej vedeli. Nešlo o žiadnu manipuláciu. Toľko. Viac k tomu nemám čo dodať.
Skryt prepis

Doplňujúca otázka / reakcia zadávajúceho

4.11.2010 o 14:34 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:34

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán podpredseda, vážený pán poslanec, ďakujem aj za otázku, aj za záujem.
Súťaže na zhotoviteľov väčšiny úsekov chýbajúcich na diaľnici D1 od Dubnej Skaly po Ivachnovú budú vypísané v prvých mesiacoch prichádzajúceho roka 2011. V súčasnosti prebieha príprava projektových a súťažných podkladov na úsek D1 za Dubnou Skalou, teda úsek popri Vrútkach a Martine a tiež na úsek Hubová - Ivachnová pri Ružomberku. Tender na väčšiu časť úseku pri Ružomberku s dvojkilometrovým tunelom začne v januári. Na úsek pri Vrútkach spustíme verejné obstarávanie do marca. Stavebné práce na týchto úsekoch by teda mali začať v lete 2011.
Úsek Turany - Hubová nie je možné zatiaľ začať stavať, kým pretrvávajú výhrady Európskej komisie. Napriek pokračujúcej komunikácii, rokovaniam, argumentácii, sa zatiaľ nejavia ako reálne získať súhlas skôr od Európskej komisie ako v priebehu budúceho roka. A to následne znamená možnosť zahájenia výstavby v úseku Turany - Hubová.
Ja len chcem uviesť, že ide o skôr mix alebo rôzne úseky s rôznou náročnosťou, finančne napríklad, aby bolo tak trošku aj obrazovo náročnosti finančnej Turany - Hubová na úrovni 730 mil. EUR, až po najlacnejší, ktorým by som označil úsek Dubná Skala - Turany za zhruba 260 mil., ale hovoríme o výrazných investíciách v kraji alebo v regióne, ktorý reprezentujete.
Kvôli rozhodnutiu rozviazať ten prvý veľký alebo najväčší balík PPP projektov už vlastne tento, o ktorom som teraz hovoril, úsek Turany - Hubová neblokuje ďalšie štyri úseky. Teda diaľnicu D1 pri Vrútkach, Ružomberku, aj pri Levoči môžeme naisto začať stavať v budúcom roku 2011. Chcem povedať, že včera, včera bola vyhlásená súťaž alebo verejné obstarávanie na nezávislý stavebný dozor na dva úseky diaľnice D1 Levoča - Jablonov a Jánovce - Levoča.
Na záver, snáď asi chcem len podčiarknuť, že okrem istoty, že sa stavať bude, chcem podčiarknuť dôležitosť celkovej úspory, spomínal som niektoré čísla, sú výrazne odlišné od celkových nárokov pôvodného zámeru, pretože ich môžeme nahradiť nielen štátnymi prostriedkami, ale eurofondmi zo zdrojov únie. Toľko na upresnenie alebo uistenie o najbližších zámeroch na D1.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.11.2010 o 14:34 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:34

Juraj Blanár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán podpredseda a minister dopravy za vašu odpoveď. Chcem aj povedať, prečo som tu otázku položil.
Totiž, obracajú sa na mňa obyvatelia práve v dotknutej časti vedenia trasy diaľnice, kde v súčasnosti prebieha po odhumusovaní k opätovnému zahumusovaniu trasy a kladú otázky úplne laické, že prečo sa tak deje, keďže už to bolo pripravené na stavbu. Ja im samozrejme môžem odborne jedine odpovedať, že sa chráni plán cesty pred zimným obdobím, ale to je slabé vysvetlenie. A preto sa pýtali, že kedy konečne začne výstavba na tomto úseku. Takže, budem im tlmočiť tento harmonogram, o ktorom ste hovorili z hľadiska obstarávania týchto úsekov.
Mňa by zaujímalo ešte v tej doplňujúcej otázke, z akých zdrojov finančných, konkrétne, by sa mal financovať tento úsek diaľnice, pretože nikdy z vašej odpovede nebolo presne povedané, že kde, na ktorý úsek pôjdu aké finančné prostriedky, vždy je to v tej pozícii, že to budú aj financie z európskych fondov, a že to budú aj možno projekty PPP, takže z tohto dôvodu by ma zaujímalo, odkiaľ by mali byť finančné prostriedky použité na tento úsek.
A keď môžem ešte, tak zároveň by som sa chcel spýtať, ako je to s úsekom diaľnice D3 Strážov - Brodno, ak mi viete odpovedať, pretože tam bol zrušený tender, obstarávanie. Malo by sa robiť nové obstarávanie. Je pripravený. Je tam platné stavebné povolenie a významne by pomohol tak isto krajskému mestu vyriešiť dopravnú situáciu v meste. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.11.2010 o 14:34 hod.

Ing.

Juraj Blanár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 14:34

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Čo sa týka D3, začnem od konca tej otázky. Tam je v najbližšom výhľade pokračovanie vo výstavbe od Čadce smerom na sever Čadca - Bukov - Svrčinovec s prepojením na Českú republiku. A nedávno sme zahájili intenzívnu diskusiu aj s poľskými partnermi o spojení, ktoré je za Skalitým smerom na Zvardoň na poľskej strane, pretože aj jedno aj druhé je veľmi dôležité aj medzinárodne, ale regionálne už či tým myslím žilinský kraj alebo celkovo jednotlivé časti kraja, hlavne v tomto prípade Kysuce. D3 je súčasťou zámerov, aj keď prioritou a myslím, že aj verejnou alebo takou celospoločenskou, zostáva D1.
Čo sa týka financovania, ja som tie čísla povedal práve preto, lebo ich mám pred sebou ako kombináciu európskych a štátnych prostriedkov. Ide o prípravu na rozhodnutia, ktoré súvisia so zdrojmi, ktoré máme a zároveň s istou realokáciou zdrojov, o ktorej rokujeme za účasti viacerých rezortov a predsedníčky vlády. Aj včera, áno v stredu, bolo takéto rokovanie na Úrade vlády. Považujem ho za časť odpovede na vašu otázku, ktorú nechcem predbiehať, ale dosiahnuť, aby sme mohli reálne potvrdiť zabezpečenie týchto úsekov financiami v podstate z kohézneho fondu a zo štrukturálnych fondov alebo fondu pre štrukturálny, pre regionálny rozvoj Európskej únie.
Nechcem hovoriť veľa o číslach, ale mám tu detailný prehľad všetkých úsekov v najbližšej dobe v kombinácii európskych zdrojov a štátnych tak, aby mohli byť realizované v horizonte najbližších štyroch rokov s tým, že samozrejme výstavba pôjde aj ďalej a rokovania o budúcom, budúcej podobe kohéznej politiky únie, a tým pádom aj do istej miery finančného rámca 2014 až 2020, práve teraz sa rozbiehajú aj za účasti Slovenskej republiky.
Ak chcete, ešte dobehnem tie čísla, len aby bolo jasné, v akom pomere a v akom rozsahu sú plánované prostriedky na jednotlivé úseky na tej D1. Ostatné by som tu teraz nerozvíjal, lebo ani tak otázka nebola postavená.
Teda D1 Jánovce - Jablonov je 228 plus 182 štátnych, teda európske a štátne. Hubová - Ivachnová 296 európskych, 236 slovenských, Dubná Skala - Turany 145 európskych, 115 slovenských, Fričovce - Svinia 120 plus 96, Turany - Hubová 406 plus 324, Budimír - Bidovce 142 plus 113. A Prešov západ - juh 209 plus 167.To je celé, stále je diaľnica D1. A ešte rokujeme s koncesionárom o tzv. žilinskej diaľnici, o ktorej ako župan toho kraja, viete tiež dosť.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

4.11.2010 o 14:34 hod.

Ing.

Ján Figeľ

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom