11. schôdza

27.11.2012 - 19.12.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.11.2012 o 15:01 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Uvádzajúci uvádza bod 14:26

Peter Žiga
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, vládny návrh zákona o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov upravuje obchodovanie s emisnými kvótami skleníkových plynov v Slovenskej republike. Medzi osobami registrovanými v Slovenskej republike a v Európskej únii a osobami registrovanými v krajinách uvedených v Kjótskom protokole, obchodovanie s emisnými kvótami znečisťujúcich látok, práv a povinností toho, kto prevádzkuje alebo riadi stacionárnu prevádzku, a práva a povinnosti prevádzkovateľov lietadiel, ostatných účastníkov schémy obchodovania a účastníkov systému obchodovania a pôsobnosť orgánov štátnej správy.
Návrh zákona nadväzuje na nariadenie a rozhodnutie Európskej únie, ktoré ustanovujú
- monitorovanie a nahlasovanie emisií skleníkových plynov,
- overovanie správ o emisiách, správ o tonokilometroch a akreditáciu overovateľov,
- zriaďovanie registra Únie na obdobie obchodovania začínajúceho od 1. januára 2013 a na nasledujúce obdobia obchodovania v rámci systému Únie na obchodovanie s emisnými kvótami,
- prechodné pravidlá harmonizácie bezodplatného prideľovania emisných kvót,
- určité obmedzenia vzťahujúce sa na využívanie medzinárodných kreditov z projektov priemyselných plynov,
- referenčné hodnoty na bezplatné pridelenie emisných kvót skleníkových plynov prevádzkovateľom lietadiel a harmonogram, správu a iné aspekty obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov formou aukcie.
Účelom návrhu zákona je zabezpečiť efektívne fungovanie schémy obchodovania v podmienkach Slovenskej republiky tak, aby z pohľadu životného prostredia boli v schéme obchodovania začlenení prevádzkovatelia, ktorí majú významný vplyv na celkové emisie skleníkových plynov v Slovenskej republike.
Verím, že vládny návrh zákona o obchodovaní s emisnými kvótami schválite.
Pani predsedajúca, ak dovolíte, ja by som sa ešte vyjadril ku kolegovi pánovi poslancovi Hlinovi, lebo priamo tuná v pléne v rámci rozpravy k inému zákonu ma slovne napadol a dosť nevkusným spôsobom. Pán poslanec, musím povedať, pretože ja som nikdy nebol zato, aby sme nediskutovali a veľmi pragmaticky diskutovali. A považujem vaše osočenie voči mojej osobe za zvláštne, pretože ste neboli pri tom, keď som niečo hovoril, a máte len sprostredkované informácie, tak dovoľte, aby som vaše informácie uviedol na pravú mieru, aby ste boli dostatočne informovaný.
Včera na Hospodárskej a sociálnej rade bola poskytnutá sociálnym partnerom informácia o spôsobe spracovávania zlata na Slovensku a bola predložená informácia od dvoch ministrov: od ministra životného prostredia a od ministra hospodárstva. V danej správe sa konštatuje, akým spôsobom sa zlato u nás získava, aké sú metódy jeho spracovania, a zároveň som v diskusii povedal, že 90 % zlata za posledných 20 rokov vo svete bolo získaných kyanidovou metódou lúhovania zlata a 95 % všetkých technológií, ktoré momentálne vo svete sú, využívajú túto techniku na získavanie zlata. Zároveň som povedal, že legislatíva Slovenskej republiky v oblasti životného prostredia ovplýva dostatočnými prostriedkami na to, aby bolo dôsledne chránené životné prostredie prostredníctvom EI a posudzovania vplyvov na životné prostredie. A zároveň obce, ktoré sú dotknuté daným spôsobom ťažby, majú právo veta pri udeľovaní stavebného povolenia alebo dobývacieho povolenia. To je všetko, čo som k tejto téme povedal. Nijakým spôsobom som kyanidovú metódu nepodporil. Konštatoval som, že momentálne legislatíva je dostatočná.
Ja sa ale zamýšľam, pán poslanec, čo vás viedlo k tomu, aby ste mňa napadli. A v tejto súvislosti ma napadá možno jedno také pravidlo alebo uvádza sa to už aj v Evanjeliu podľa Matúša, že prečo vidíte smietku v oku svojho brata, keď vo vlastnom nevidíte brvno. A možno, pokrytec, vyhoď najprv brvno zo svojho oka a potom budeš vidieť a budeš môcť vybrať smietku z oka tvojho brata.
A ja vám poviem, prečo ste to otvorili. Pretože sám, pán poslanec, porušujete zákony Slovenskej republiky. Vy protizákonne ste postavili unimobunku na pobreží Dunaja a porušili ste hneď štyri zákony: zákon 364/2004, zákon 7/2010, zákon 338/2000 a zákon 50/1976. Boli ste vyzvaný orgánmi štátnej správy, aby ste sa dostavili na prejednanie danej záležitosti 23. 11., a nedostavili ste sa na toto prejednávanie. A momentálne ste vyzvaný, aby ste čiernu stavbu z pobrežia Dunaja odstránili do 30. 11.
Tak vás vyzývam ako zákonodarcu, ako poslanca Národnej rady, aby ste dodržiavali zákony Slovenskej republiky.
Pani predsedajúca, skončil som. Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

27.11.2012 o 14:26 hod.

Ing. PhD.

Peter Žiga

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

14:45

Ján Babič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, kolegovia, vážený pán minister, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie svojím uznesením č. 65 z 20. novembra 2012 ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona o obchodovaní s emisnými kvótami a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona.
Skrátené legislatívne konanie k predmetnému návrhu zákona bolo schválené uznesením Národnej rady Slovenskej republiky z 27. novembra 2012. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti uvedené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o súlade návrhu zákona s Ústavou Slovenskej republiky, o súvislostiach s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, o zhodnotení súčasného stavu, o dôvode potreby novej právnej úpravy a o hospodárskom a finančnom dopade a vplyve na štátny rozpočet. Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení. Problematika vládneho návrhu zákona je upravená v práve Európskej únie a je obsiahnutá v judikatúre súdneho dvora Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený vládny návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky z 9. decembra 2012 č. 272 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Odporúčam, aby určené výbory predmetný vládny návrh zákona prerokovali ihneď.
Pani predsedajúca, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

27.11.2012 o 14:45 hod.

Ing.

Ján Babič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:47

Ján Mičovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dobrý deň. Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani podpredsedníčka, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, vážený pán minister, zdá sa mi neúctivé voči občanovi Slovenskej republiky, aby pri prejednávaní tohto zákona nezaznela dnes a práve v tejto súvislosti jedna pietna spomienka. Je to pietna spomienka na 75 mil. eur, o ktoré sme občanov, ktorých denne presviedčame o veľkej potrebe kryť schodok na regulárny chod tejto krajiny, pripravili práve v rokoch minulých, myslím, že to bol rok 2006 alebo 2007, keď v súvislosti s emisnými kvótami a ich predajom sa nám stratilo 75 mil. eur. Obrovská čiastka. Možno len aktuálne prirovnanie, práve toľko tuším chýba teraz na tých druhých 5 % pre učiteľov. Nechcem tu prihrievať politické polievočky. Chýba to aj na množstvo iných miest. Jednoducho tie peniaze patria občanom Slovenskej republiky a môžme sa spoločne spýtať, kedy ich dostanú.
Nie je možno dôležité rozprávať o samotnej obrovskej čiastke 75 mil. eur, ale možno o tom, že táto čiastka a súvislosti, ktoré sú s ňou spojené, symbolizujú tie stále viac a viac sa roztvárajúce nožnice medzi tým, čo je politik schopný peknými rečami občanom, ktorí mu dajú mandát, sľúbiť a medzi tým, ako reálne žalostne môže vypadať jeho konkrétna politická prax.
Ja viem, v tejto súvislosti určite by ste mi veľmi radi pripomenuli - a kľudne to môžte urobiť a ja s tým budem súhlasiť -, že vtedajší predseda vlády a zároveň súčasný pán premiér konal napokon rázne. Odišiel najprv pán minister životného prostredia Chrbet, za ním pán minister životného prostredia Turský a potom na chvíľočku nastúpil, ak si dobre pamätám, pán Čaplovič ako zastupujúci minister životného prostredia.
Bola to pekná forma, len ja sa spytujem: A aký ostal obsah po týchto, síce dôležitých, ale predsa len relatívne prázdnych politických gestách? No obsah je ten, že 75 mil. eur dodnes občanom ktosi dlží. Je to obrovská čiastka.
A ja si dovolím, nie je to asi zvykom vás poprosiť, aby ste ma nebombardovali vo faktických poznámkach tým, že predsa my sme tu zákonodarcovia a že výkonná moc patrí niekde inde a prečo by sme my tieto veci mali riešiť. Ja som presvedčený, že ten mandát od občanov Slovenskej republiky sme dostali práve preto a možno jedine preto, aby sme všetkými možnými spôsobmi hájili ich záujmy. A ja si myslím, že záujem, v dnešnej dobe zvlášť, nájsť 75 mil. podivne stratených eur v súvislosti s emisnými kvótami je skutočne legitímnym záujmom, a ja si myslím, že 150 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky je plne kompetentných nato, aby sa pokúsili tieto chýbajúce peniaze v každom prípade získať tam, kam patria, do štátneho rozpočtu Slovenskej republiky.
Možno to nebude jednoduché, ale som presvedčený, že statočná a potrebná cesta je práve takáto. Nehovorte, na tom nezáleží, ale hovoriť o tom, že urobíme pre to všetko a že možno sem budú prichádzať páni ministri, ktorí politicky zodpovedajú za to, aby sa v tejto republike vykonávalo vyšetrovanie, tak ako sa má, a aby sa súdilo, tak ako sa má, dovtedy - pred všetkých stopäťdesiatich, nie pre ľavicu a pre pravicu, ale pred 150 zástupcov ľudu, ktorí budú pýtať pre svojich občanov 75 mil. eur naspäť, pretože taká je spravodlivosť a tak hovorí aj ľudskosť, logika a podstata tejto veci.
No dobre, to bol úvod. Ale ja, samozrejme, chcem sa vyjadriť aj k zákonu, ktorý teraz prerokovávame a o ktorom chcem povedať, že v zásade, keď som si ho prečítal, je relatívne zložitý, ale nenachádzam na ňom nejaké veci, ktoré by som chcel priamo považovať za nevhodné. Naopak, je tam kopa zmien oproti pôvodnému zneniu, ktoré sa mi zdajú správne, a chcem v tejto súvislosti oznámiť, aj v nadväznosti na to entrée, ktoré som pred chvíľočkou mal, len to, že pri druhom čítaní predložím pozmeňujúci návrh k tomuto zákonu a bude sa to týkať § 33 ods. 8, ktorý hovorí o sankciách pre ľudí, ktorí sú zákonom pomenovaní ako zasvätené osoby, a to sú teda ľudia, ktorí požívajú vysokú dôveru ako štátni úradníci a ktorí majú možnosť v prípade, že by sa chceli vydať po stopách Jána Slotu, urobiť zase nejaké nepekné milióny mínusové pre občanov tejto krajiny.
Nuž aby sa tak nestalo, tak ja ďakujem autorom tohto návrhu, že už na to mysleli, že sankcie sú tam pomerne veľké, ale predsa len budem mať veľmi praktický a veľmi jednoduchý pozmeňujúci návrh práve k tejto osmičke, pretože tam sa hovorí, že osobám zasväteným, zodpovedajúcim za obchodovanie s týmito kvótami, je možné buď a) teda uložiť povinnosť vykonať nápravné opatrenia, alebo im udeliť pokutu do výšky 700 000 eur, alebo ich požiadať, aby škodu, ktorú spôsobili - alebo zaviazať, nie požiadať -, aj nahradili.
No zdá sa mi to paradoxné po tejto skúsenosti, ktorú republika má s postupom ministra životného prostredia za Jána Slotu, aby sme boli takí mäkkí v tejto osmičke v tej tridsaťtrojke, paragrafe, a hovoriť, že buď - alebo. Vážený zlodej, nuž, keď ťa prichytia, budeš musieť možnože vrátiť a možnože ti dáme pokutu a možnože len nápravné opatrenia. Môj pozmeňujúci návrh sa bude týkať jednoducho toho, aby zasvätená osoba, ktorá sa dopustí takého žalostného postupu, verme, že je to už potenciál, ktorý nehrozí, ale dobre, že na to myslíme, bola povinná urobiť nielen zákonné opatrenia, nápravné, ale aby aj bola povinná zaplatiť pokutu, možno od nuly, ale až do výšky tých 800-tisíc euru, a, samozrejme, aby aj láskavo vrátila ten lup, ktorý by svojím činom na majetku občanov Slovenskej republiky spôsobila.
A už budem končím len tým, že mi to pripomína vlastne aktivitu spred minulého týždňa, keď som s pánom kolegom Procházkom a Kadúcom predložil zákon o štátnom podniku, jeho novelu, kde sme veľkú pozornosť venovali práve zvýšenej zodpovednosti štátnych úradníkov za svoje činy, za svoje konanie, ktoré má ísť tak ďaleko, tá zodpovednosť, že v prípade, ak sa štátny úradník dopustí toho, že jeho pričinením sa spôsobí na úrade, za ktorý zodpovedá, škoda, nuž že je povinný nielen symbolicky zaplatiť nejakú tú pokutu a zaplatiť politickú daň, ale zaplatiť aj plnú škodu, ktorá jeho počínaním nenáležitým vznikla.
A vtedy mi odkázal pán minister Jahnátek, že nech si snívam tie svoje sny naďalej, tak ja si ich budem snívať a tvrdím, že takéto ustanovenie aj v súvislosti s týmto zákonom, ale, samozrejme, aj v celej šírke toho, čo tu riešime, bude musieť prísť, pretože to je riešenie, ktoré je správne. Ľudia, ktorí majú vysokú dôveru a vysoký mandát, musia mať aj vysokú zodpovednosť. A preto som hlboko presvedčený, že raz to skutočne, tento sen bude dosnívaný do reality a že aj v takomto prípade budeme musieť sa zhodnúť na tom, že taká vysoká sankcia v podobe náhrady celej škody je nutná.
Lebo niekto mi odpovedal vtedy tak zaujímavo, že - a kto by vlastne potom išiel robiť tú zasvätenú osobu v tomto prípade alebo do toho štátneho podniku, keď je tu taká veľká hrozba? Pôjde tam robiť každý slušný človek, ktorý bude vedieť, že má v takomto zákone oporu a že si povie, áno, som tu zaviazaný vysokou zodpovednosťou, a preto nemôžem si dovoliť žiadne úchylky, aj keď ma možno na to niekto bude nahovárať, čo býva, žiaľ, dosť častá prax z desaťročí posledných dvoch. Nuž a kto si povie, že to nedokáže, takúto ťarchu uniesť, nuž tak potom si bude musieť povedať, že radšej na ponuku takéhoto typu nebude reflektovať.
Takže predložím pozmeňovací návrh, ktorý sa bude týkať toho, aby tie tri body neboli alternatívne, ale aby boli jednotné, čo sa týka sankcií.
Vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.11.2012 o 14:47 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:50

Mikuláš Huba
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pani predsedajúca. Chcem podporiť stanovisko môjho predrečníka. Tiež som sa dodnes neuzmieril s tým, ako Slovensko prišlo o spomínaných 75 mil. eur. Vyzývam všetkých kompetentných, aby ďalej v tomto smere konali, aby sa tie prostriedky, teda aspoň sčasti, vrátili do nášho štátneho rozpočtu, aby sme ich mohli ďalej využívať v tejto našej neradostnej ekonomickej situácii. A tiež som za to, aby sa aj do tohto zákona dostali opatrenia, ktoré by naozaj účinne zabránili niečomu podobnému v budúcnosti.
Ale chcem sa vyjadriť zároveň aj k filozofii toho zákona, ako to naznačil môj predrečník, som za to, aby prostriedky získané z predaja emisií, emisných kvót naozaj plynuli do envirofondu alebo do osobitne zriadeného fondu ako účelovo viazané prostriedky na skutočne zelené projekty, ktoré nesľubujú len zlepšenie životného prostredia, ale sú schopné priniesť aj obrovské sociálne a následne aj ekonomické benefity.
Zároveň by tým SMER dokumentoval, že myslí vážne svoje vlastné programové vyhlásenie, programové vyhlásenie svojej vlády, kde sa veľa hovorí o naštartovaní zelenej ekonomiky a trvalo udržateľnom ekonomickom rozvoji. Toto sú práve potenciálne zdroje a veľmi aktuálne možnosti, ako týmto sľubom z programového vyhlásenia vlády dostáť.
A ešte keď mám slovo, tak jedna zmienka o tom, čo hovoril pán minister o tej kyanidovej metóde a o tých 90 percentách, myslím, že porovnával neporovnateľné, pretože takto sa to ťaží zväčša v krajinách a v regiónoch s podstatne menšou hustotou obyvateľstva a tie povolenia boli vydané v inom období, ako je... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.11.2012 o 14:50 hod.

prof. RNDr. CSc.

Mikuláš Huba

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:01

Ivan Štefanec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Chcem sa poďakovať pánovi poslancovi Mičovskému osobitne zato, že nezabudol a spomenul škandál s predajom emisných kvót za 75 mil. eur. Som hlboko presvedčený, že práve toto bol jeden z dôvodov, prečo dnes je vláda postavená pred úlohu, ako riešiť deficit. Ten deficit vznikol najmä v rokoch 2008 - 2009 tým, že sa nehospodárne narábalo s verejnými zdrojmi, a tým, že došlo k takým rozkrádačkám, ako sme toho boli svedkami pri predaji emisií alebo pri mýtnom tendri, či pri nástenkovom tendri. Na tieto veci preto by sme nemali zabúdať, mali by sme ich si stále pripomínať a robiť všetko pre to, aby sa to už nestalo. Pretože v súčasnosti, keď celá ťarcha konsolidácie verejných zdrojov dopadá na plecia občanov cez zvýšené dane, odvody a poplatky, tak si musíme uvedomiť, že dôvody sú predovšetkým v zlom hospodárení a v rozkrádaní s verejnými zdrojmi v rokoch 2008 a 2009. Práve emisný škandál je takýmto výkričníkom, na ktorý by sme nemali zabudnúť. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.11.2012 o 15:01 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:01

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, ja len krátko tiež. Ďakujem pekne pánu kolegovi Mičovskému, že sa vrátil aj do minulosti a musíme si to pripomínať, pretože pokiaľ sa nebudeme vedieť vysporiadať s minulosťou, nebudeme vedieť, kde sme, ako sa máme z toho poučiť a kam chceme ísť.
Najväčší problém, ako už aj on spomenul, je v tom, že u nás chýba osobná hmotná zodpovednosť, že máme iba tú politickú, a to je to najhoršie, čo tu máme, pretože všecko je okej, na všeckým prižmúrime oko a riešime to iba po politickej úrovni. Dúfam, že sa raz dožijem, že v našej republike bude aj v parlamente zdravý rozum, pôjde nám o vec, o dobrú vec pre našich občanov a nebudeme sa musieť hanbiť pred našimi predkami, ktorí tu boli, ako nás vychovali, kam kráčame a kam by sme chceli ísť.
Samozrejme, vítam aj ten pozmeňujúci návrh a jednoznačne zaňho zahlasujem. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.11.2012 o 15:01 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:01

Ján Mičovský
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ďakujem všetkým kolegom, ktorí reagovali na moje vystúpenie. Ale len veľmi stručne chcem pripomenúť, že za chvíľočku budeme sa venovať vážnemu zákonu o štátnom rozpočte, budeme odpovedať na otázku, kde hľadať chýbajúce zdroje, a chcem teda veľmi pekne poprosiť celú 150-ku, aby sme sa pozreli aj týmto smerom. Nie kvôli tomu, aby sme ľudí nehodných dostali kdesi do kriminálu, už ich čert ber, prepáčte za výraz, ale aby sa tieto veci neopakovali. Lebo som presvedčený, že ak dokážeme zabrániť ich opakovaniu, tak budeme mať veľmi peknú kôpku peňazí pre pána ministra financií navyše a to vlastne chceme spoločne dosiahnuť. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.11.2012 o 15:01 hod.

Ing. CSc.

Ján Mičovský

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:01

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážený pán minister, bol som vyzvaný aj spomenutý, tak skúsim krátko k tomu povedať, lebo mám niečo iné na robotu.
K tejto veci, keď tu bolo spomenuté, aj si spomeniem aj ja dozadu, že ja si spomínam na tie emisie, fakt som sa skoro kvôli tomu utopil, aj vtedy som porušil, údajne, nejaký zákon, lebo som sa na loďke splavoval a som sa chcel ukotviť pri Dunaji na úrovni ministerstva životného prostredia a zadymiť tým ľuďom, aby som teda symbolizoval, že čo sa v tejto krajine deje, a naozaj sa deje. Táto krajina je fakt zasnúbená, krajina zasnúbená. Eldorádo není v Peru alebo, ja neviem, kde to všade hľadajú, to "eldorádo" je tu. To "eldorádo", ja vám poviem, to, keby ste prišli do banky a poviete, že chcete urobiť najväčšie Audi centrum v Európe, tak vám povedia: A vy máte občiansky? Veď to by sa vás takto v banke spýtali.
My máme, my, tu ľudia nemajú čo jesť, ale máme najväčšie Audi centrum v Európe. Ale, dobre, pripusťme, že môže byť niekde krajina, kde zatnú krompáčom a vykopú ropu, ja neviem, Arménsko, Turkmenistan, neviem čo, a ten, kto zatne krompáčom a vykope ropu, tak si postaví niečo proste nenáležité, proporčne nevhodné, ale proste naplní to jeho ego.
Ja som sa nedozvedel, že by sme niekde mali ropu, to znamená, že sú ľudia, ktorí našli ropu, ale v štátnom rozpočte, hej, proste to je to. To je proste, keby sa niekto tým zaoberal a zamýšľal, že ako je vôbec možné, že v tejto krajine máme najväčšie Audi centrum v Európe, tak na to príde. To je najjasnejší dôkaz.
A toto, že tu týchto ľudí, ktorí našli ropu v štátnom rozpočte, bolo veľa a motajú sa všade, kde sa len dá, a nič im není sväté. Ja si pamätám, ja som robil ix akcií na námestí, sme na to upozorňovali, my sme hovorili, neviem, ktorí chodíte, ktorí nie, do kostola, že zo zvončeka, viete, že keď idete z kostola, tak dáte do zvončeka. A my sme mali na Orave jedného chlapca, ktorý z tých peňazí niečo zobral, hej, a to bolo teda, že to všetky babky ruky zalamovali, že čo to je za človeka, keď ešte vie zobrať z peňazí, ktoré idú do zvončeka. No a toto je tiež presne ten prípad, že to proste není hanby, není boja, není nič rešpektu pred ničím, čo je zo zvončeka. Z podhlavnice mŕtvej vyberiete. Viete, že to je presne to, že nebojíme sa nikoho a ničoho a len čakáme, jastríme jak jastraby, že kde sa čo zjaví. Čiže ja, ale tu, nedajboh, aby som teda nehovoril, že nepripúšťam, že sa to môže zmeniť, hej, ale identifikujem tu veľký problém.
Ja sa len vrátim, jak neviem, jak pokračujete, nepokračujte, pán minister, že či tých, ja už ani neviem, koľko to bolo, však to boli všetky hrozné peniaze, že kde sú a kde skončili, či v tej plechovej garáži. Ja som tiež doviezol plechovú garáž na Námestie SNP, či niekto do toho bije, alebo nebije, že by sme chceli tie peniaze, to by bolo tiež zaujímavé zistiť.
K tomu, čo ste ma tu vy nejakým spôsobom oslovili, ja pripúšťam, že ja som začal, hej, ale to je, viete, to je znova, že plus 10 % ak dostaneš, vráť plus 10 %. Ja som vedel, ja som není Nostradamus, ale priemerný analytik som, ja som vedel, tušil a viem, že bude proste proces ovplyvňovania verejnej mienky na to, aby ste Detvancom vedľa tej dediny kopali, rozkopali kopec. Ja viem, že bude, hej. Otázka stojí, a mňa to zaujíma aj z profesného hľadiska, že akých máte stratégov, že ako vlastne to manipulovanie a ten proces, akým spôsobom bude prebiehať, jak sa budú tie nastavenia dopĺňať, jak to bude zacvakávať, jak tam bude tá synergia prebiehať a na konci bude z toho výstup, kde ešte bude slávobrána. Tým Detvancom normálne to tam rozkopete a ešte bude aj k tomu slávobrána.
Pán minister, ja som povedal, čo som povedal, a povedal som, že vy ste sa vyjadrili pozitívne, hej, alebo vy ste, proste vy ste tu doslovne zopakovali, ale výstup z toho, a ja som tam nebol, kde ste vy boli, hej, nikto ma tam nepozval, tak nabudúce ma pozvite a budem presný. Ale z toho, čo ste hovorili, tak mi vyšlo to, čo som povedal. Viete, to bola krásna symbióza a ináč možno je to aj symbolika, že tu máte aj pána kolegu Malatinského, ktorý to doplnil v tej symbióze. Vy ste, viete, že jeden, druhý prihral druhému, pán minister Malatinský to doplnil, dáme tomu sociálny aspekt a je to vybavené. (Reakcia ministra.)
Nefabulujem. Ja hovorím, ja som zvedavý, že ako to bude prebiehať. Ja som na tú, na ten proces som zvedavý, hej. Ale chcem vás upozorniť, chcem vás upozorniť na to, že vedzte, že ľudia sa budú pýtať, komparujte. Nehovorte, preboha, však pán Huba to už tiež identifikoval, nehovorte ľuďom, že 90 %, kde je vedľa dediny, niekto vykope jamu - veď ja neviem kde? V Burundi, Faso, možno, alebo Džibuti, alebo ja neviem kde, hej. Ale nerobte to. Tá firma, ja som tam bol, keď tam bol protest, tá firma došla, prenajala si kanceláriu v Detve, v strede, a ponúka ľuďom prístup na internet. Rozumiete? To je presne, jak keď prišli Španieli, Španieli tak koho nevyvraždili, tak potom im dávali sklíčka a ja neviem. Však to je takýto prístup už v 21. storočí, preboha, opustime sa z toho!
Ja viem, že nás budete presviedčať, že aký je tam sociálny rozmer a ekologický. Ja viem, že tam nájdete aj ekologický rozmer v tom, v tej ťažbe zlata to bude nakoniec ekologický, lebo tam v tej jame že vysadia stromčeky, je neviem čo. Ja viem, že niekto aj takú štúdiu bude schopný napísať. Ale z úcty k vášmu postu, ja som to hovoril, však keď budete mať dobrých tých stratégov a manipulátorov, možno to ustojíte, možno oblbnete, však v tejto krajine naozaj je všetko možné. Aj vy z úcty k svojmu postu ako ministra životného prostredia, v zásade k všetkým tým ľuďom, aj profesne, proste to nerobte. Vy nemôžte ku kyanidovej metóde konštatovať, čo ste skonštatovali. Však to sa nerobí! To sa nerobí ani v tom Burundi, Faso.
A, pán kolega, ja ešte k tej vašej, k tej vašej, čo ste vy tu spomínali, a teda ste mi vyčítali, nuž poviem vám, no teda, a dokonca tri zákony som porušil, však som si to, tak ste to rýchlo povedal, že som si to nestihol ani zapísať, že aké. Nuž, ak to ich, tak je niekto iný, kto o tom rozhodne, že áno a pravdepodobne možno aj nejakú pokutu dostanem a bude urobené spravodlivosti zadosť.
A presne aj o to mne ide! Ja tiež chcem, aby bolo urobené spravodlivosti zadosť, ak niekto 24 hektárov lesa oproti Národnej rade ohodnotí na 15-tisíc euro a zamení to s lesami v Rimavskej Sobote, tak prosím vás, ja si vyprosím, zo mňa blbca nech tu nikto nerobí! (Reakcia z pléna.)
Pán kolega, bolo to v inej debate, tu súvisí všetko so všetkým, rozhodnutie na základe splnomocnenia, ktoré bolo vo fotokópii, dneska sme mali pána Trnku na výbore, kde hovoril, že ako katastre zapisujú. Najvyšší súd donútil kataster v Lučenci túto zmenu zapísať na základe splnomocnenia, ktoré bolo vo fotokópii, nebolo doložené v originále a nebol tam odtlačok pečiatky. Ja vyjadrujem presvedčenie, môj názor, že bolo sfalšované. Na základe toho bolo to zapísané, tie zmeny.
Ale ja som chcel urobiť spravodlivosti zadosť, ja som poprosil podnik, ktorý patrí vám, a vy ako ekológ by ste mali povedať, super, že to toho Hlinu napadlo, výborne, však treba, z dvanástich, a opakujem, z dvanástich som mal desať podpisov. Potom, pán minister, ste zasiahli a tie zostávajúce... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Pán poslanec, rokujeme o vládnom návrhu zákona o obchodovaní s emisnými kvótami. Myslím si, že ste už pánovi ministrovi to, čo ste chceli povedať, povedali.

Hlina, Alojz, poslanec NR SR
Tak ale ma oslovil, tak len doplním, a teda len poslednú vec. Môžem?

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Tak dobre, poslednú vetu.

Hlina, Alojz, poslanec NR SR
K tomu ďalšiemu konaniu teda tej spravodlivosti, bude to ťažké, viem, že to bude ťažké. Vy ste mi hovorili, že som nikde nebol. Nuž ja som bol tu dvadsiateho, ale ináč povedzte aj vašim, najskôr ste ma vyzvali, že mám byť dvadsiateho druhého na nejakom konaní, potom mi prišla zmena, že dvadsiateho, ale dvadsiateho sme tu mali schôdzu, kde na každom hlase záležalo. Kde na každom hlase, ja som tu poctivo sedel od 9.00 hod., celú noc som nespal jak maturant, aby som nezaspal. Som bol tu na 9.00 hod. nastúpený, hej, a zároveň som mal byť na druhej strane Dunaja. No, žiaľ, nestihol som to. Bol tam jeden človek, ktorý ma ospravedlnil. Takže to na margo toho, hej. Ja rešpektujem to, čo rešpektovať treba, ale je nepomer, je obrovský nepomer v tom, čo hovoríte.
Ak máte pocit, že som niečo porušil, tak vedzte, že príde tu na rokovanie zákon, zjednodušene nazvem ho, o hausbótoch. Viete, ak niekde vadí tá unimobunka na tom nábreží, kde ináč vedľa toho je obrovská budova, tak vedzte, že orgány, ktoré, alebo firmy, ktoré patria pod vás, píšu jak českí žandári, proste toľko hausbótov, čo my tu máme, to nemajú podľa mňa nikde. Však tam keby prišla povodeň, tak len už kvôli tomu vznikne povodeň, že tam je toľko tých hausbótov. Takže, viete, znova je to nepomer.
Buďme spravodlivý ku každému. Buďte aj ku mne. Ja uznávam, vravíte brvno, ja nemyslím, že je to brvno, ale som pripravený si ho vybrať, ale buďte spravodlivý na každého, to je veľmi dôležité, to sa vám zíde, dobre sa s tým pracuje, nemusíte si veľmi pamätať, ľahšie sa s tým žije.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.11.2012 o 15:01 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

15:10

Ivan Štefanec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Dámy a páni, pán minister, dovoľte mi, aby som sa vyjadril pár poznámkami k predloženému návrhu zákona.
Prvá poznámka je, že som presvedčený, že tento zákon potrebujeme, že to je nielen povinnosťou transpozície európskych smerníc, ale ozaj že tento zákon je potrebný preto, aby sme sa posunuli ďalej k lepšiemu využitiu obnoviteľných zdrojov, k lepšiemu dosiahnutiu cieľov, aj čo sa týka emisií pri napríklad splnení cieľov Stratégie 2020 na Slovensku.
Druhá poznámka súvisí s tým, čo mi tam chýba a k čomu chcem v druhom čítaní predložiť pozmeňujúci návrh a ten sa týka prevádzok biometánu. Možno je to nedopatrením, že táto časť vypadla zo zákona, ale som presvedčený, že keď budeme sa sústreďovať na využitie obnoviteľných zdrojov, ktoré máme na našom území, a budeme podporovať tieto zdroje, tak môžeme znížiť našu energetickú závislosť od zahraničia, najmä od Ruskej federácie, ako je tomu na Slovensku. Môžeme byť sebestačnejší a naviac môžeme znížiť to riziko, ktoré nám vyplýva z našej orientácie, na súčasné surovinové zdroje. Inými slovami, môžeme si zlepšiť diverzifikáciu a tá vždy pomôže, keď máme väčšiu možnosť výberu používať rôzne suroviny, tak vždy je to na prospech konečného spotrebiteľa.
Preto si myslím, že podpora biometánu, ktorý ešte na Slovensku sa neprodukuje, ale tie príležitosti sú naozaj veľmi veľké, si zaslúži pozornosť a zaslúži si aj zmienku v tomto návrhu zákona. Ako som povedal, budem sa uchádzať, dámy a páni, o vašu podporu s takýmto pozmeňujúcim návrhom v druhom čítaní, pretože som presvedčený, že je to správne nielen z hľadiska splnenia cieľov, ktorý si kladie za cieľ aj tento zákon, ale predovšetkým z hľadiska dlhodobých potrieb slovenského hospodárstva a osobitne energetiky.
Tá tretia poznámka sa týka očakávaných výnosov. Dočítali sme sa, že budúci rok, ako aj ďalšie dva nasledujúce roky, tento zákon má priniesť do štátneho rozpočtu výnos 105 mil. eur. Preto moja otázka v tejto súvislosti je na pána ministra, ako ste sa dopočítali k tomuto číslu, lebo vieme, že navrhovaná forma obchodovania s emisiami je burza, takže predpokladám, že to je len nejaká forma odhadu. Zaujímala by ma ale metóda, akú ste použili pri kvantifikácii týchto údajov. Pretože sa obávam, ak táto čiastka nebude naplnená, tak tu môžeme mať ďalší výpadok, dámy a páni, pri napĺňaní príjmov štátneho rozpočtu. Vieme, že budúci rok to nebude jednoduché, vláda to vôbec neskrýva, pán minister financií si sám vyčlenil polmiliardovú rezervu, to tu ešte neboli v histórii Slovenska. A pokiaľ budeme mať pochybnosti o napĺňaní príjmov v rozpočte aj z týchto zákonov, tak má nielen minister financií, ale aj celá vláda, a tým, samozrejme, aj nielen parlament, ale všetci občania vážny problém, keď sa nebude napĺňať príjmová časť štátneho rozpočtu v budúcom roku. Z môjho pohľadu ten rozpočet je vážne ohrozený, najmä na otázky zo strany príjmov, a nemyslím tým len týchto 105 mil., ale myslím tým daňové príjmy, keďže vláda neúmerne zvyšuje dane, tak tie príjmy sú naozaj ohrozené. Pretože keď sa posúva to riziko konsolidácie a ťažisko konsolidácie na občanov zvýšenými daňami, odvodmi, poplatkami, existuje tu veľké, veľké riziko, že príjmová časť nebude naplnená.
Preto ma naozaj zaujíma ten spôsob kvantifikácie, ja verím, že tam bola použitá metóda, ktorá je reálna, aj čo sa týka súčasného vývoja cien, pretože ak by tomu tak nebolo, tak možnože tá rezerva ministra financií ani nebude dostatočná.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

27.11.2012 o 15:10 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:16

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán poslanec. Na vaše vystúpenie neregistrujem žiadne faktické poznámky a zároveň vyhlasujem všeobecnú rozpravu za skončenú. Chce k rozprave zaujať stanovisko navrhovateľ?
Nech sa páči.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.11.2012 o 15:16 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video