11. schôdza

27.11.2012 - 19.12.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

29.11.2012 o 15:56 hod.

JUDr.

Renáta Zmajkovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:44

Zsolt Simon
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Nič sa nestalo. Ďakujem, Andrej musím povedať, že v plnej miere s tebou súhlasím. A potešil si ma tou novou terminológiou, že v daňových súvislostiach existujú čisto krvné biele kone. Zatiaľ som sa s nimi stretol len v inej oblasti. Ale asi keď 2 000 eur na rok je možné zabezpečiť pre daňové účely, je to určite veľmi na zamyslenie. Treba povedať, že bezhotovostné platby a ich obmedzovanie v skutočnosti nič nevyrieši v tejto krajine. A pán minister si myslí, že bude mať lepší výber daní, no tak ho nebude mať. Ani finančná polícia nezabezpečí lepší výber daní. Lepší výber daní snáď by zabezpečilo, keby každému ministerskému úradníkovi a daňovému pracovníkovi daňového úradu závisel plat od toho, či odsleduje výber daní tak, ako má. Pán minister ohlasoval aj tento týždeň, že zase má ďalšiu sekeru vo výbere daní a v štátnom rozpočte. Je to veľmi zlá správa. Ale musím pripomenúť, že v roku 2004, keď sme znížili v tom čase daňové zaťaženie tak výber daní stúpol. Nemecko ide cestou znižovania daní. My ideme cestou zvyšovania daní, ktorá nie je správna, a preto zastávam taký istý názor, ako si prezentoval pred chvíľkou pri rečníckom pultu. A toto je veľmi zlý signál smerom k podnikateľom. A budeme tak mať čím ďalej, tým menší výber daní, pretože každý podnikateľ ujde z tejto krajiny pri takejto politike. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.11.2012 o 15:44 hod.

Ing.

Zsolt Simon

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:46

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán minister, ctení kolegovia, rád by som teda tiež povedal pár slov k pripravovanému obmedzeniu platieb v hotovosti.
Ako prvé by som chcel povedať, že sa plne stotožňujem s tým, čo povedal môj predrečník pán poslanec Hrnčiar. Tento zákon má nejaké svoje nedostatky, ale nerieši podstatu vecí.
Predtým, ako dôjdem k tomu, by som ešte chcel spomenúť to pravidlo, ktoré bolo zavedené, že 2 000 eur treba platiť za vznik novej firmy, aby vôbec človek dostal registráciu DPH. No neviem teda, kto tu z prítomných už podnikal alebo začínal podnikať niekedy úplne z nuly, 2 000 eur podvodníka neodradí, ten jednoducho si zaplatí 2 000 eur a robí si to tak ako doteraz. Ale pre nejakého poctivého, nanovo začínajúceho podnikateľa, ktorý, skrátka, možno aj preto, že si nevie nájsť robotu, alebo preto, lebo si povedal, že sa chce postaviť na vlastné nohy, 2 000 eur je suma, ktorá ho môže odradiť.
No poďme teraz k tým hotovostným platbám. Najväčší problém pri daňových únikoch je DPH, ale aj veľmi veľký problém je daň z príjmu, keď to porovnáme, výnos dane z príjmu voči HDP, tak sú krajiny, kde to je vyššie. Nie je to dané len percentuálnou sadzbou. Neexistujú žiadne presné čísla pri únikoch DPH, treba si to skúsiť len predstaviť, spraviť nejaký dotazník: „Dobrý deň, prosím vás pekne, priznajte sa, napíšte, kedy ste kde urobili aký podvod, lebo potrebujeme si spraviť štatistiku.“ Čiže existujú len nejaké veľmi hrubé odhady a najmä teda pocity skúseností. Ja teda chápem, že aj ministerstvo financií tu tápe, to je pochopiteľné, a preto sa možno snaží robiť všetky opatrenia naraz, len predtým, ako niektoré opatrenia začnú byť kontraproduktívne alebo jednoducho sa stratíme v príliš veľa opatreniach bolo by dobré sa zamyslieť nad tým, ktoré opatrenie niečo prinesie a neprinesie.
O tom, čo by bolo treba robiť, hovoril takisto môj predrečník to, nebudem opakovať, chcel by som len upriamiť pozornosť na myšlienku, kde sa najmä stráca DPH. Stráca sa najmä dvomi spôsobmi. Po prvé, vôbec nedôjde k vystaveniu bločku. To znamená, idem do reštaurácie, niečo mi tam vyúčtujú za obed, zaplatím to, žiaden bloček nedostanem, napr. niekto to načmára na paragón alebo ani len to neurobí. A tento typ hotovostných platieb nepostihuje táto zákonná úprava nijako. A druhý kanál, ktorým uniká DPH, to sú takzvané karuselové obchody. Veľakrát sa robia aj cez hranicu, i keď tu mám podozrenie v tom, čo pán minister spomínal. Je to ten podvod s cukrom. Smiem sa spýtať, to robila jedna firma len s cukrom a druhá firma s obilninami alebo táto jedna či táto jedna robila s rôznymi...

Kažimír, Peter, podpredseda vlády a minister financií SR
Dve rôzne.

Sulík, Richard, poslanec NR SR
Boli dve rôzne. Ale tá jedna robila len s cukrom, hej? (Reakcia navrhovateľa.) Aha. Problém totiž s cukrom, tam nebude ani tak DPH ako nezmyselné nastavenie dotácie Európskej únie a kvóty. A tam sa teda desiatky rokov s obľubou robia podvody v celej Európe. Čiže ten cukor nechajme bokom, ale každopádne na DPH unikajú najväčšie sumy cez karuselové obchody. Tie idú všetky cez faktúru, cez biele kone a cez hranice. A každopádne idú cez faktúru. Čiže tieto dva najväčšie druhy únikov, to je to, že vôbec nepríde k vystaveniu bločku alebo že sa robí karuselový obchod cez faktúru.
Tieto dva najväčšie druhy daňových únikov nijako táto zákonná úprava nepostihuje. A trochu mi to pripomína, ako keď niekto zastrelí niekoho s nelegálne držanou zbraňou a my ideme sprísňovať podmienky pre legálnu držbu zbrane. Naopak, môže takéto opatrenie úplne zbytočne niekoho postihnúť. Povedzme, niekto chce kúpiť niečo väčšie z ruky do ruky, cez inzerát sa zoznámil s niekým, kto predáva auto, chce kúpiť auto, tí ľudia sa nepoznajú, nie je tam tá dôvera. No tak, samozrejme, toto funguje z rúčky do rúčky a teraz opäť postihneme takýchto ľudí, ktorí budú musieť robiť nejakú notársku zápisnicu alebo nejaké iné formy zábezpeky. Úplne zbytočne komplikujeme ľuďom život, lebo toto opatrenie nevyrieši daňové úniky. To je jednoducho klam, keď si myslíme, že daňové úniky vyriešime tým, že zakážeme bezhotovostné platby nad určitú hranicu. Okrem toho, samozrejme, niektorí ľudia sú podvodníci, majú v sebe tú kriminálnu energiu a robia karuselové obchody. Tak ešte veľa ľudí inklinuje k davovým únikom v závislosti od toho, ako sa k nim správa štát. Toto sme zažili na vlastnej koži v roku 2004. Dovtedy platili vysoké dane pre tých, ktorí tvorili zisky vo firmách. Keď sme znížili daňové sadzby, tak ľudia zrazu začali priznávať zisky a objem všetkých priznaných základov dane sa behom dvoch rokov zdvojnásobil a výnos z dane stúpol o polovicu, o 45 % presne. Teraz sa ide diať presný opak tým, že strana SMER úplne nekoncepčne a bezhlavo zavádza dane, ktoré jednoducho ľudia nebudú platiť, alebo bude ich platiť iba tých pár ľudí, ktorí sa nevedia tomu vyhnúť, a tí všetci, ktorí sa budú vedieť tomu vyhnúť, ich platiť nebudú. Toto spôsobuje daňové úniky, ktoré ani nebudeme vedieť rozoznať ako daňový únik. Stane sa len to, že jednoducho tá pridaná hodnota nevznikne na Slovensku, ale vznikne niekde inde.
Uvediem vám jeden príklad. Predstavte si, že niekto obchoduje so zahraničím, či tovar dováža alebo vyváža, to je teraz jedno. Povedzme, sú to lieky. A keď my takémuto človeku príjmy zaťažíme, tak jednoducho takýto dovozca alebo vývozca čohokoľvek si nájde firmu niekde v daňovom raji a bude všetko vyvážať, dovážať cez ňu. Takéto niečo podobné spravili v deväťdesiatych rokoch vtedy ešte VSŽ, už keď patrili Alexandrovi Rezešovi. V podstate celý export do sveta fakturovali na nejakú firmu na Bahamách a tá generovala potom zisk, lebo to fakturovali pomaly za svoje náklady. A tá firma niekde na Bahamách potom predávala tovar so ziskom. Tam zdaňovali zisk. Toto sa asi ani len ako daňový únik nedá nazvať. Ale toto tí ľudia a tie firmy budú robiť, robili to do roku 2004 roku a budú to robiť opäť, jednoducho nebudú na Slovensku priznávať zisky. A, samozrejme, keď sa neprizná zisk, s ním sa neprizná ani v tomto prípade daň z príjmu právnických osôb. Takisto to budú robiť pri DPH, vyfakturujú nejaké minimum, zvyšok pôjde v hotovosti, ale v hotovosti, ktorá nie je na žiadnych papieroch. My ideme zakázať hotovostné platby, ktoré už boli priznané na nejakom bločku alebo na nejakej, povedzme, faktúre zaplatenej v hotovosti. A to raz keď je podchytené na faktúre, to už je sledovateľné. Takto budeme vytláčať tie subjekty a daňovníkov práve do tej oblasti, kde vôbec nebudú vznikať tie papiere, tie podklady na to, na základe čoho sa to dá podchytiť. Nebude sa tak na Slovensku priznávať zisk. A to potom pocíti pán minister financií v tom, že mu jednoducho budú chýbať peniaze v rozpočte.
Čo sa týka samotného zákona, no musím to úprimne povedať, už horšie veci prišli z dielne strany SMER, toto zas nie je vec, ktorá tu spácha nejakú dramatickú škodu, oveľa väčšiu škodu napáchajú zdravotné odvody, ale k tomu teda pri tých daniach budem hovoriť. A je dokonca možné, že niektorí kolegovia z nášho klubu aj tento zákon podporia, je to zákon, ktorý nenásobí, nedelí.
A čo by som chcel mojím vystúpením povedať, je, aby ste si nerobili, ctení kolegovia, ilúzie, že týmto čokoľvek vyriešite, týmto nevyriešite vôbec nič, akurát sťažíte zopár ľudom život. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.11.2012 o 15:46 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:56

Renáta Zmajkovičová
Skontrolovaný text
S faktickou poznámkou sa nehlási žiadny poslanec. Uzatváram možnosť faktických poznámok.
Pán poslanec bol posledný, ktorý vystúpil v rozprave, takže uzatváram rozpravu.
Pýtam sa, či pán minister chce vystúpiť. (Reakcia navrhovateľa.) Nech sa páči.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.11.2012 o 15:56 hod.

JUDr.

Renáta Zmajkovičová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 15:56

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Dámy a páni, ťažká téma to je. Uznávate všetci, že téma korupcie a legalizácie príjmov z trestnej činnosti a kľúčová vec, daňové úniky, všetko sú to ťažké témy. Sú také aj z pohľadu toho, že je veľký problém zrejme aj politickým súperom kritizovať zameranie sa na túto oblasť života.
Prepáčte, pán Hrnčiar aj pán Sulík, trošku z vášho pohľadu férovejšie to vnímam od Richarda Sulíka, lebo je človek otvorenej výpovede. Ale u pána poslanca Hrnčiara sú to také triky, nehnevajte sa. A to vlastne je zlatá niť, ktorá prechádza celým balíkom zákonov ohľadom boja proti daňovým únikom.
Všetci hovoríte, že držíte palce, ako treba s týmto neduhom proste bojovať. Samozrejme, druhým dychom hovoríte, že to je málo, že je to proste neúčinné a sťažujeme, samozrejme, podnikateľskému prostrediu, komplikujeme ľuďom život.
Ja som si toho vypočul dosť od ľudí kompetentných aj nekompetentných, hlavne pri tom prvom balíku legislatívy.
A, pán Hrnčiar, napríklad nesadajte na lep článkom z Hospodárskych novín napríklad. To boli zábezpeky. Skúste ísť, možno nemáte na to možnosť, ale bolo by dobré ísť hlbšie po témach. Viete mne je ťažké čítať vyjadrenia ľudí, ktorí napríklad sa živia zakladaním firiem. Viete, kto má najväčší problém so skladaním zábezpeky pri registrácii DPH? Firmy, ktoré vyrábajú firmy. A registrujú ich a potom ich predávajú. Čo si myslíte, samozrejme, nie je to dokázateľné, čím sa asi najviac tak živia tie firmy? Predávajú tie firmy. Predávajú firmy akým ľuďom? No predávajú ich aj tým koníkom, o ktorých vy tu hovoríte. A tieto firmy boli pobúrené, lebo odrazu mali prekážky pri registrácii DPH. Áno, registrácia DPH je kľúčový bod, keď sa dostáva vlastne niekto k tomu korýtku, lebo tá DPH proste je nosič, pre väčšinu z nás je DPH časť na faktúre, ktorá nám vlastne nepatrí. Sú to peniaze štátu. A, samozrejme, v tom obrate, keďže máme systém dane z pridanej hodnoty, celoeurópsky harmonizovaný, nepriame dane sú naozaj do veľkej miery harmonizované. A nemôžeme si tam veľa vecí vymýšľať. A tento problém má naozaj väčšina krajín z Európskej únie. A proste slovo karusel je kolotoč. To znamená sieť firiem, kde sa proste tá DPH stráca. A na konci si niekto vlastne žiada od štátu nadmerný odpočet. Za tým na začiatku sú nejakí koníci, ktorí zmiznú, zmiznú tí obchodníci, ktorí nekomunikujú. S hrôzou my sa dostávame niekedy úplne na začiatok daňového konania, právomoci daňovej správy a finančnej správy ako takej.
Ale, viete, ak zavádzate systém, zavádzame zábezpeky. A tu niekto vykrikuje od prvého dňa. Tri dni boli problémy so zábezpekami, pretože sme zaviedli systém automatizovaný. Zábezpeky neurčujú daňoví úradníci. Tu ma niekto chcel šticovať, že v zákone neboli vymenované kategórie, podľa akých podmienok to má byť. No všetko sa nedá zapísať do zákona, naozaj. Ale takisto to nefunguje, ako to fungovalo ešte pred polrokom za génia moci vášho pravicového, keď tam ten subjektivizmus bol. Áno, vybudovali sme na kolene, vymysleli sme systém 52 alebo 56 parametrov, to znamená, systém vypľuje výšku tej zábezpeky. A mali sme problém tri dni. Kto nás najviac kritizoval? Kritizoval nás tak pán Kičina, poradca môjho kolegu Malatinského, tiež to bola zábavná zápletka, a jeho kamaráti, ktorí zakladajú firmy a živia sa obchodovaním s firmami. Áno, je a bude to pre nich prekážka. Takúto kritiku vždycky znesiem. Znesiem ju, lebo s tým sú spojené problémy. Ale, kolegovia zo strany MOST – HÍD, kolegovia zo SaS, vy ste boli vo vláde s SDKÚ, ktorá riadila reformu reforiem finančnej správy.
Pán Hrnčiar, vy mi tu hovoríte o tom, že by bolo dobré zaviesť elektronický systém prepojenia účtovných kníh. Stačil by elektronický výkaz na priznanie dane z pridanej hodnoty, na ktorom pracujeme. Ale ja môžem za to? Ja môžem za to, že päť mesiacov finančná správa bola ako v Somálsku? Ja za to môžem, moji kamaráti sa chceli nabaliť desiatimi miliónmi eur na informačnom systéme? Ľudia, ktorí dnes píšu do novín a kritizujú, že keby sme nevypli ich systém, tak by sme tu mali lepší boj s daňovými únikmi, nemajú hanbu. Nemajú hanbu sa dneska podpísať pod článok v novinách s tým, že keby tam oni mohli byť, tak by to bolo dobré. Ale tu tri mesiace bol black out. A to, že máme dneska vyššie daňové úniky, je, samozrejme, aj vplyvom toho, že v rámci volebnej kampane sa všetok ten bordel dostal von.
Všetci v tejto krajine vedeli, že nová finančná správa nefunguje. Viete o tom, že šesť mesiacov finančná správa nerobila exekúcie svojich pohľadávok, lebo nemohla? Mohli si tak zobrať akože nejaké dosky, nejakú škatuľu s dokladmi, lebo ich ešte aj sťahovali, nebožiaci. Nemali podpísané zmluvy, nevedeli, kde majú doklady, nevedeli kam patria. Viete, že sa to podpisovalo tak, že auto chodilo po okresoch a podpisovalo sa to v krajských mestách? Všetky tieto hanebné veci sa stali začiatkom tohto roka. A vy ste boli súčasťou tohto biznisu. Nehnevajte sa, nesiete za to rovnakú spoluzodpovednosť. Teraz tu nepoučujte. Jediné, o čo vás prosím, je, aby ste teraz nepoučovali. Je to ťažká vec. Nemusí to na prvýkrát vyjsť. Tento zákon nie je zákon zákonov, ktorý tu má všetko vyriešiť.
A ak hovorí pán Sulík o tom, že daňové úniky sú, samozrejme, spôsobené, ja chápem, toto bude evergreen najbližšieho roka a pol, dvoch, štyroch rokov, akože vyššie dane spôsobia vyššie daňové úniky, ja vám chcem len odpovedať: Pozrite si záznamy o počte slovenských firiem, ktoré odchádzali do iných daňových domicilov. Každý rok sa zvyšovali, dokonca aj po zavedení rovnej dane. Zoberte si tie informácie. Každý rok to bolo o sto, o tristo firiem viac. Holandské domicily, cyperské domicily, iné, poznáme ich, však vieme ich identifikovať, sú to takzvané legálne daňové raje. A to už možno porušujem nejakú európsku legislatívu, lebo, samozrejme, z hľadiska kompatibility európskeho práva len robia daňovú „konkurenciu“. K týmto procesom dochádzalo aj predtým. To znamená, tie tendencie tu stále boli. A vám môžem pripomenúť, že výpadok z príjmov daní z príjmov právnických osôb, ktorý nás prekvapil v septembri, bol vo výške 97 mil. eur. A realizoval sa za minulý rok. Chcete mi niečo k tomu proste povedať? Alebo viete to nejakým spôsobom vysvetliť? To znamená, aj v prostredí 19-percentnej zázračnej rovnej dane sa zvyšovali daňové úniky. Dochádzalo tak k odsunu firiem do zahraničia, samozrejme, aj pod vplyvom spoločenskej atmosféry, pod vplyvom krízy, možno pod vplyvom, to je moja úvaha, štvormesačného cvičenia ohľadom Gorily, rôznych demonštrácií na uliciach, ktoré hovorili o tom, že tu niekto v nejakej minulej dekáde rozkradol štátny majetok. No tak si ľudia povedali: „Tak nebudeme platiť.“ Toto všetko môže byť dôvodom, prečo sa znižuje daňová povinnosť v priebehu tohto roku. Ale vy sa, samozrejme, budete snažiť navádzať: „Nie, nie, to my s tým nič nemáme, vy, vy smeráci za to môžete, pretože zvyšujete sadzby tohto, tohto, tohto..." Lenže, priatelia, my nemáme inú možnosť momentálne, ako sme udržali hlavu tohto štátu nad vodou, samozrejme, aj so všetkými následkami, ktoré znášame. Myslíte si, že tento zákon prinesie SMER-u, mne, Robertovi Ficovi nejakú popularitu? Určite nie. A nerobíme to s tým, aby sme boli populárni, aby nás za to niekto chválil.
Je to jeden z kamienkov do mozaiky, ktorý tam potrebujeme. Samozrejme, sú ďalšie kamienky. Je systém Detica, ktorý bol nakúpený ešte za našej vlády na ministerstvo vnútra, čo je proste absolútne sofistikovaný svetový FOAF. A budeme rozširovať jeho funkcionality. Je to samotné fungovanie finančnej správy ako takej.
Vždycky ja to verejne priznám, samozrejme, k tak veľkým daňovým únikom nemôže dochádzať bez spolupráce vnútornej ľudí z finančnej správy s týmto prostredím. Ale nemôžem poslať ich všetkých na detektor lži, ale môžem žiadať na to bezpečnostné previerky od vrcholových funkcionárov, krajských šéfov, šéfov kontrol na krajoch, na okresoch. A touto cestou pôjdeme. Lenže my sme zdedili ľudí zabetónovaných vo funkciách, niekedy no name-ov, niekedy politických nominantov. Toto nie je proces, ktorý môžeme vyriešiť za mesiac, za tri mesiace alebo za rok. Tak ja vás len žiadam vás o toleranciu v tejto oblasti, je to súboj, ktorý môžeme vyhrať, ale spolu. Ja chápem váš postoj. Vy držíte palce, ale keďže toto je nepopulárny zákon, tak s ním vlastne nesúhlasíte, on je vlastne nefunkčný a mieri úplne niekde naopak. To je proste ten trik, to je to pokrytectvo. Je mi to ľúto, lebo za tým všetkým sú kriminálne živly. Za tým všetkým sú ľudia, ktorí si zvykli žiť tým spôsobom, že neplatia dane, že obchádzajú daňové zákony. Skúste sa pozerať na registračné doklady. Je normálne, že v Bratislave môj najbližší spolupracovník, štátny tajomník, za týždeň nazbieral štyri-päť vlastne falošných dokladov z registračných pokladníc. Je tu úplne bežný kontakt, reštaurácie, obchody, služby s predbežnými dokladmi, ktoré sú produkované registračnými pokladnicami. Dávajú vám doklady so starými dátumami, lebo ich zbierajú zo stolov. A potom vám vystavia iný doklad v podstate, ako falošný. Alebo tie pokladnice nie sú vôbec certifikované, nehovorím už o tom, o čom sa hovorí a čo je ťažké dokázať, že sú distribuované falošné programy, s čím sú zase spojení výrobcovia registračných pokladníc. Potrebujú naháňať certifikačné orgány. To je proste spleť vecí, ktoré potrebujeme postupne rozuzľovať, ale kde potrebujeme aj držať palce v tejto veci. Tak ja vás veľmi o to prosím. Nikto z nás nie je geniálny. Každý sa snaží niečo robiť. Ale snažíme sa to robiť po dlhom čase, keď naozaj táto oblasť nebola predmetom hlavného cieľa nejakej vládnej politiky. A my to musíme robiť, lebo tento trend sa rozmáha v neskutočných rozmeroch, v oblasti služieb, v oblasti malého a stredného podnikania. A, samozrejme, osobitná kapitola sú veľké firmy aj s popísaním, aj so štruktúrami, o ktorých tu hovoril predrečník Richard Sulík.
Nachádzame sa uprostred boja proti daňovým únikom. A, samozrejme, legislatíva nemôže riešiť všetko. Kľúčové je to v ľuďoch, v tých ľuďoch, ktorí priamo vyberajú dane, ktorí dozerajú na plnenie zákonov ako takých. A tento boj nie je na konci. A, samozrejme, jeho súčasťou musí byť aj justičný okruh a prokuratúra. Dnes veľmi ťažko sa mi vysvetľuje a ťažko môžem prehltnúť, ak v septembri zverejnený daňový únik, zadržaný nadmerný odpočet vo výške 20 miliónov eur, následný dorub bol vo výške 25 miliónov eur proti organizovanej skupine šiestich ľudí, a sudca týchto ľudí nezobral do kolúznej väzby. Akým spôsobom máme potom odstrašovať, keď aj toto je vzťah justičného okruhu proste k týmto veciam? Buď sa to stane prioritou celej krajiny, alebo potom je to len snaha polície a finančnej správy, čo je málo. Vďaka. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.11.2012 o 15:56 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:10

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vo štvrtok o 16.10 hodine začíname rokovať o zákone o dani z príjmu. (Úsmev predkladateľa. Reakcia z pléna.) Pán Sulík, pohreb začal 22. októbra o 22.12 hodine, bol som tu, hlasoval som, takže viem, kedy to bolo. Vtedy padla vaša vláda, priatelia, kolegovia, dátum si nepamätám, hodinu si pamätám. Takže zvážte, kto začal kopať jamu.
Takže, vážená pani podpredsedníčka, dámy a páni, predkladám vám v druhom čítaní zákon o dani z príjmov.
Viete veľmi dobre, že je to vlastne druhý kľúčový zákon, ktorého cieľom je zvýšiť príjmy štátneho rozpočtu, a tým hlavne aj vzhľadom na medzinárodné záväzky Slovenskej republiky dostať rozpočet verejnej správy v budúcom roku pod 3 %. Z tohto záväzku vlády vychádzajú aj navrhované úpravy, ktoré sú zamerané najmä na obmedzenie možnosti uplatnenia 40-percentných paušálnych výdavkov v maximálnej výške 5 040 eur ročne, čo znamená 420 eur mesačne. Ide vlastne o zrušenie možnosti uplatnenia paušálnych výdavkov aj pri prenájme nehnuteľností. Ide o uplatnenie nezdaniteľnej časti základu dane na manželku, manžela, čo žije s daňovníkom v spoločnej domácnosti a stará sa o maloleté dieťa, pričom to dieťa má vek do troch rokov, v prípade dieťaťa so zdravotným postihnutím je to dieťa do šiestich rokov, alebo je to úprava tejto odpočítateľnej položky pre manžela alebo manželku, čo sú v stave opatrovateľstva voči niektorému z členov svojej rodiny, alebo sú evidovanými na úrade práce.
V ďalšom obmedzujeme možnosti uplatnenia daňového bonusu len za podmienky, že daňovník dosahuje zákonom ustanovenú minimálnu výšku takzvaných aktívnych príjmov, t. j. príjmov zo závislej činnosti a príjmov z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti.
V ďalšom je to zavedenie progresívneho zdaňovania príjmov fyzických osôb s dvomi sadzbami dane, pričom vyššia z týchto sadzieb bude uplatňovaná pre fyzické osoby, ktorých základ dane v roku 2013 presiahne sumu cca 34 000 eur.
V ďalšom je to zavedenie osobitnej sadzby dane vo výške 5 % pre vybraných ústavných činiteľov vrátane všetkých nás, ktorí dnes sedíme a stojíme v tejto snemovni, vrátane pána prezidenta a ďalších členov vlády, predsedu a podpredsedu Najvyššieho kontrolného úradu.
A v ďalšom je tu navrhnuté zvýšenie sadzby dane pre právnické osoby a takisto úprava zdanenia podielov na zisku, vykázanosť za zdaňovacie obdobie do 31. decembra 2013.
Toľko na úvod. Ďakujem.
Skryt prepis

29.11.2012 o 16:10 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:14

Ladislav Kamenický
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážená pani predsedajúca, vážení páni poslanci, dovoľte mi, aby som ako určený spravodajca predniesol spoločnú správu výborov Národnej rady o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov, vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky.
Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade túto spoločnú správu výborov o prerokovaní uvedeného vládneho návrhu zákona.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 287 z 24. októbra 2012 pridelila vládny návrh zákona výboru pre financie a rozpočet, ústavnoprávnemu výboru a výboru pre hospodárske záležitosti.
Gestorský výbor nedostal do začatia rokovania o vládnom návrhu zákona o dani z príjmov stanoviská poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
K predmetnému návrhu zákona zaujali výbory tieto stanoviská.
Odporúčali pre Národnú radu návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi výbor Národnej rady pre financie a rozpočet uznesením č. 112 zo dňa 15. novembra 2012, ústavnoprávny výbor uznesením č. 150 zo dňa 20. novembra 2012.
Výbor Národnej rady pre hospodárske záležitosti o predloženom návrhu nerokoval, nakoľko nebol uznášaniaschopný.
Z uznesení výborov uvedených pod bodom III tejto správy vyplynuli pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú uvedené pod bodom IV spoločnej správy. Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto, o bodoch spoločnej správy 1 až 20 a bode 22 s návrhom gestorského výboru schváliť ich, o bode spoločnej správy 21 s návrhom gestorského výboru neschváliť ho.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade vládny návrh zákona o dani z príjmov schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi.
Predmetná správa výborov bola schválená uznesením gestorského výboru č. 129 z 23. novembra 2012.
Výbor určil mňa za spoločného spravodajcu výborov. Súčasne ma poveril 1. predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady, 2. navrhnúť Národnej rade postup pri hlasovaní.
Ďakujem pani predsedajúca, skončil som, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

29.11.2012 o 16:14 hod.

Ing.

Ladislav Kamenický

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 16:18

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Na úvod si dovolím uviesť ešte jednu poznámku k predošlému bodu. Pán minister, medziiným ste sa sťažovali, že nefunguje prokuratúra a nefunguje súdnictvo. No tak možnože by nebolo zlé konečne generálneho prokurátora vymenovať, keď máte dojem, že nefunguje prokuratúra. A takisto, čo sa týka súdnictva, viete, no pokiaľ tam si budete držať pána Harabina, tak súdnictvo ani len nemá šancu, aby fungovalo lepšie. (Slabý potlesk.) Ďakujem.
No k tomu kamienku do mozaiky, k tomu, čo ste vraveli. Áno, to obmedzenie platieb v hotovosti, zrejme je to jeden kamienok asi z 500 kamienkov, ktoré sú celkovo potrebné. Ako som už povedal, horšie veci ste predložili aj vy, aj strana SMER, len mám obavu, že tento kamienok je dosť zbytočný, a pýtam sa, či by nebolo lepšie sa venovať kamienkom užitočnejším. To je toľko k tomu.
A teraz k rovnej dani, ktorú idete zrušiť.
Keď bolo prvé čítanie k rovnej dani, tak mal som tu aj takú prezentáciu, aj som sa dosť venoval princípom a systému, nebudem to už celé opakovať, kto má záujem, si to môže pozrieť na webovej stránke strany Sloboda a Solidarita, ale len v krátkosti by som povedal, na čom je dnes postavený daňový systém. Sú to štyri princípy, ktoré sa volajú spravodlivosť, neutrálnosť, jednoduchosť a účinnosť. A po uplatnení týchto štyroch princípov vyšla daň, ktorá by sa dala definovať tak, že akúkoľvek výšku príjmu, akýkoľvek druh príjmu a akýkoľvek... (Ruch v sále.), ja počkám, dokým nedotelefonujete v pohode, ... subjekt zdaníme jednou jedinou sadzbou presne jedenkrát. Toto je teória. Ale je to teória, ktorá bola zavedená do praxe, ktorá sa v praxi osvedčila. Uvediem jeden príklad. Keď si porovnáte základ dane, ktorý priznali všetky právnické osoby v roku 2003, čiže rok pred zavedením rovnej dane, a v roku 2005, čiže rok po zavedení rovnej dane (tzv. agregovaný základ dane), tak zistíte, že tento stúpol približne zo 105 miliárd korún, vtedy ešte, na 196 miliárd. Takmer sa zdvojnásobil behom dvoch rokov základ dane, ktorý priznali právnické osoby. A výnos tejto dane stúpol, pán minister, o 45 %, štát vybral o 45 % viac peňazí na dani z príjmov právnických osôb v roku 2005 ako v roku 2003.
Rád by som povedal, čo bol dôvod tohto zvýšeného výberu. Do konca roku 2003 platila na Slovensku daň z príjmov právnických osôb vo výške 25 %. Kto teda zarobil stotisíc korún, priznal základ dane stotisíc korún, teda jeho eseročka napríklad, jeho právnická osoba z tých stotisíc korún zaplatila 25 % sadzby dane, čiže 25 000 korún. A ostalo 75 000 korún ako čistý zisk. Majiteľ tej firmy si ale nemohol týchto 75 000 vybrať celých, najprv musel zaplatiť daň z dividend vo výške 15 % z tých 75 000 korún, čo bolo ďalších niečo vyše 11 000, a jemu ostalo 63 000 aj 750 korún. Čiže, ešte raz, majiteľ spoločnosti s ručením obmedzeným keď tvoril nejakú hodnotu v tej svojej spoločnosti, tá zarobila stotisíc korún, priznal stotisíc korún a jemu na osobné míňanie ostalo 63 000. Mali sme efektívnu sadzbu dane, efektívne zdanenie 36,25 %. Potom došla daňová reforma, ktorá spravila dve veci. Po prvé, sadzbu znížila z 25 na 19 %, preto, lebo všade, v akomkoľvek priamom zdanení bolo zavedených 19 %, a zároveň zrušila daň z dividend.
Na zrušenie dane z dividend existuje množstvo argumentov, uvediem len tie dva najdôležitejšie. Po prvé, z väčšiny štátov investori, ktorí tu na Slovensku sú zahraniční, tak majú pouzatvárané tzv. zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia. A tam sa väčšinou nachádza, že dividendy sa nezdaňovali 15, ale 10, 5 %. A Holandsko, odkiaľ pochádza najviac zahraničných investorov, lebo aj veľké nemecké firmy investujú z Holandska, má so Slovenskom uzavretú zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia, kde je napísané, že dividendy sa nezdaňujú. Čiže ten prvý dôvod bol, že daň z dividend postihovala najmä domácich. A druhý dôvod bol, že celkový výnos z tejto dane bol pomerne smiešny, bolo to len asi jeden a pol miliardy korún. Toto boli dva hlavné praktické dôvody. A, samozrejme, ten podstatný dôvod bol ten, že narúšali sme tú definíciu, tú základnú myšlienku rovnej dane, že zdaníme každý príjem jednou jedinou sadzbou presne jedenkrát. Preto bola daň z dividend zrušená a od 1. januára 2004 už vyzeral ten model zdanenia alebo to zdanenie pre toho podnikateľa úplne inak. On zarobil tých spomínaných stotisíc korún, zaplatil daň 19 %, ostalo mu 81 000 korún a tie boli jeho. To znamená, my sme efektívne zdanenie pre majiteľov právnických osôb znížili z 36 na 19 %. Toto viedlo k tomu, že následne ľudia, majitelia, a to nie sú hocijakí ľudia, to sú tí, ktorí sú zamestnávatelia, to sú tí, ktorí priznávajú tie veľké zisky, tak začali tie zisky aj naozaj priznávať, behom dvoch rokov, ako som už spomínal, takmer zdvojnásobili základ dane a výnos dane pre štát stúpol o polovicu, o polovicu.
Čo ide spraviť vláda teraz. Ide zdvihnúť daň z príjmov právnických osôb z 19 na 23 %, zároveň ide zdvihnúť zdravotné odvody z 10 na 14 % a výrazne zvýšiť strop pre výpočet zdravotných odvodov. A tak základ pre výpočet zdravotných odvodov bude takmer stotisíc eur a navyše nebude možné zúčtovať tie zaplatené zdravotné odvody na dividendách, nebude možné ich zúčtovať s inými príjmami. De facto, pán minister, zavádzate ďalšiu daň, nehovorím teda, že vy osobne to robíte, lebo tie zdravotné odvody sú pani Zvolenskej. Ale to je tomu daňovníkovi úplne jedno.
Ako bude vyzerať zdanenie od 1. januára 2013. Do stotisíc eur, to sú 3 milióny korún, to nie je maličkosť, tam nájdeme desaťtisíce firiem, štát vyberie najprv 23 % na dani z príjmov právnických osôb a z tých zvyšných 77 000 si zoberie 14 % na zdravotných odvodoch. A tým pádom zo stotisíc eur ostane čistých 66 000. Efektívne zdanenie je v tomto prípade takmer 34 %. Vy zdvíhate zdanenie z 19 na 34 %.
A teraz mám otázku, kolegovia zo strany SMER, zamyslite sa nad tým, prosím vás. Keď znížené zdanenie z 36 na 19 % viedlo takmer zdvojnásobeniu základu dane, vy si naozaj myslíte, že keď to vrátite späť a zvýšite zdanenie z 19 na 34 %, že nedôjde k poklesu základu dane? Dôjde k jeho výraznému poklesu, vy si pílite konár sami pod sebou.
Už som sa vyjadril v minulosti, povedzme, aj pred mesiacom, pán minister, máte naplánovaný vyšší výnos dane o 455 miliónov eur, toto číslo je nereálne, je úplne nereálne. Už ste to teraz aj korigovali, ale 455 miliónov bolo číslo, s ktorým ste rátali. A nechápem, kde ste na to mohli dôjsť, lebo to všetkým, čo sa len trochu zaoberajú touto problematikou a majú trochu vlastných skúseností, že niečo aj si odžili, musí byť úplne zrejmé, že toto fungovať nemôže.
Vaša otázka teraz bola: No kde bola tá zázračná 19-percentná daň tento rok v septembri, keď už vtedy bol na tento rok výnos daní menší o 97 miliónov? Ja vám poviem, kde bola. A je to aj to, že blíži sa kríza a zneistení sú podnikatelia a tak ďalej a vy to celé len zhoršujete. A idem trochu do minulosti, aby som uviedol jeden príklad. Dňa 20. októbra 2008 na ministerstve financií šéfoval Ján Počiatek a ako minister financií predložil svoj tretí rozpočet, kde vychádzal z nárastu dane. Už teda ako také skúsenosti z rozpočtami mal. A rátal s rastom HDP 6,5 %. A vtedy, 20. októbra 2008, som napísal v článku v Hospodárskych novinách, že toto je len zbožné želanie, že je úplne vylúčené, aby HDP, hrubý domáci produkt, rástol o 6,5 %. Ako vieme, v roku 2009 namiesto rastu 6,5 % bol jeho pokles o 4,7 %. Toto sú svety, tam je rozdiel medzi týmto, preto, lebo Ján Počiatek rátal na základe rastu HDP o 6,5 % s nárastom výnosu daní o 10 %. Nakoniec výnos daní poklesol o niekoľko percent, viac ako o 10 %. A výsledok bol jeden s najväčších deficitov, aký táto krajina kedy zažila. Toto nesúvisí s rovnou daňou, toto súvisí s tým, že rozpočet nerobil človek, ktorý by bol zodpovedný hospodár. Rozpočet robil človek, ktorý konal, skrátka: „Salám, párky, napíšte to tam, niečo, mne to je celé jedno.“
Niečo podobné sa deje teraz. Tento rozpočet bohviekto robil, ale je robený zle. Už dnes je výpadok, ktorý sa odhaduje, bolo to v novinách včera a aj dnes je to tam, na asi 280 mil., možnože to bude až 400 mil., píše denník SME. Pán minister financií, ktorý sa nám vytratil, môže svoj návrh rozpočtu akurát tak stiahnuť, napísať tam rozumnejšie čísla a predložiť ho znovu. Toto sa deje, keď tie rozpočty nie sú pripravené s prístupom riadneho, zodpovedného hospodára, keď sa tam popíšu nejaké čísla, ktoré majú možno akurát od ľudí, ktorí majú teoretické vedomosti, ale nikdy nezažili v praxi to, čo znamená zamestnávať človeka, platiť dane zo zisku a podobne.
V pôvodnom návrhu rozpočtu bol teda nárast 455 mil. Ten nebude. Už to je aj tak opravené. Tvrdím, že nárast na budúci rok výnosu daní nebude žiaden, preto, lebo nie niektoré jednotlivé opatrenie by bolo smrteľné, smrteľný je ten kokteil. Na jednej strane zdvihneme dane z 19 na 23 % pre právnické osoby. Kvôli tomu sa svet nezrúti, určite nie, ale keď zároveň spravíme to, že zavedieme do stotisíc eur 14-percentné zdravotné odvody, tak táto kombinácia bude pre výnos dane z príjmov smrteľná. Tá smrteľná kombinácia znamená, že nebude vyšší výnos dane. A to znamená, že deficit bude ešte vyšší, budú nám chýbať príjmy, pán minister. To, čo robíte teraz... (Reakcia navrhovateľa.) Áno, lebo robíte, skrátka, nesprávne veci. Robíte veci, ktoré sú odtrhnuté od reality, ktoré vám robia nejakí teoretici alebo neviem kto, ľudia, ktorí v živote v praxi nezažili to, čo treba zažiť na to, aby človek vedel stanoviť riadne daňový systém. Toto je, skrátka, vysoká miera neodbornosti. Vy ničíte to, čo sa tu za deväť rokov preukázateľne osvedčilo. Vy to ničíte, lebo nemáte o tom páru, lebo, skrátka, máte len nejaký kopec čísiel. A výsledok je, že už dnes vám nechodia tie príjmy z daní. (Reakcia navrhovateľa.) No, áno, je to jasné, dnes vám nechodia, 97 mil., ja som nerobil rozpočet,... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Jurinová, Erika, podpredsedníčka NR SR
Páni, prosím vás, nehádajte sa. Pán minister, budete mať možnosť vystúpiť.

Sulík, Richard, poslanec NR SR
... ale ja vám môžem zodpovedne povedať, že to, čo stvárate teraz, toto nebude nikam viesť. Vy budete mať ešte väčšie deficity, ako dúfate, aké ich budete mať. Som uviedol ten príklad z roku 2008 Jána Počiatka, vášho straníckeho kolegu. A vy ste mu robili štátneho tajomníka zodpovedného výnosy daní. Ste si tam napísali, 6,5 % bude nárast HDP, hotovo, čo sa babe snilo. A taký ste dali rozpočet. Ten rozpočet 1. januára bol zrelý na hodenie do koša. A tento váš rozpočet môžete hodiť do koša ešte pred 1. januárom, už dnes vám to nesedí. (Reakcia navrhovateľa.) Ale v čom som demagóg? Veď vám bude chýbať tých 270 mil. alebo 250 mil., 14-percentné zdanenie dodatočné ste si vymysleli vy. A budete vidieť, že sa vám to celé zosype. Tu vás na to upozorňujem, lebo o daniach neviete nič. Pílite si pod sebou konár. Veď sú to vaše peniaze, ktoré potom môžete rozdávať a hrať sa môžete potom na Ježiška. Nebudeme mať čo... (Reakcia navrhovateľa.) A prečo mi hovoríte, že ja som chudák. Ja vás neurážam. Ja vravím, že vy nič neviete o daniach. Vy neviete nič o daniach... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)

Jurinová, Erika, podpredsedníčka NR SR
Pán minister.

Kažimír, Peter, podpredseda vlády a minister financií SR
Urážate ma, keď sa pozeráte mi do očí, a nie na...

Sulík, Richard, poslanec NR SR
Keď vám poviem, že ste diletant? (Reakcia navrhovateľa: „Áno.“) A čo ste iné ako diletant?

Jurinová, Erika, podpredsedníčka NR SR
Ja vás prosím, aby ste sa nehádali. Pán poslanec, pán minister, kroťte vášne.

Sulík, Richard, poslanec NR SR
Miešate tu smrteľný kokteil. Celé hospodárstvo na toto doplatí, čo tu stvárate. Pozrite si napr., čo robíte s poplatkami za vydanie stavebných povolení. Najprv hŕ, krát päťdesiat, zvýšite 50-násobne poplatky. Potom dôjde sem kolegyňa Zmajkovičová, pokútne v zákone o hazardných hrách začne tie poplatky narýchlo znižovať a zníži ich zle. Že sa nehanbíte toto robiť? Nakoniec bude ešte, ako to povedal kolega včera, poplatok za stavebné povolenie pomaly hazardnou hrou. Hazardnú hru robíte vy s rozpočtom, budú vám chýbať príjmy, nebudete mať z čoho rozdávať. Už samotná skutočnosť, že budete musieť stiahnuť rozpočet, hovorí dosť veľa o tom. A vo veľkej miere to potvrdzuje, čo vám tu tvrdím. Veď počúvajte aspoň trochu. Ja chápem, že chcete viac peňazí. A ja súhlasím s tým, že chcete konsolidovať. Dobre, ale nerobte to kontraproduktívne. Pán Kažimír, kontraproduktívne to robíte. Toto nie a krát b. Toto nie je to, že, jasné, zdvihnem dane z 19 na 23 % a namiesto 1,9 mld. dostanem 2,3 mld. Nedostanete to. Tí ľudia vám utečú. A teraz vám poviem, ako vám utečú, aby ste mali lepšiu predstavivosť. Predstavte si firmu, ktorá vyváža napr. do sveta softvér. No tak nebude účtovať aj s tým príslušným ziskom priamo svojim odberateľom, založí si firmu na Cypre, na Bahamách, neviem kde, a bude ten svoj softvér predávať s nulovým ziskom na tie Bahamy. Vaša daňová správa tu bude absolútne bezmocná. Môže akurát konštatovať, že výroba softvéru stála sto a účet na firmu na Bahamách alebo na Cypre je stojeden. Nezistí nič ďalej. A vám nevypadnú len tie zdravotné odvody z dividend, ktoré tu idete nezmyselne zavádzať. Vám vypadne aj tá samotná daň z príjmu. Vy budete mať výpadky ďaleko väčšie ako len to, čo idete teraz zaviesť, lebo keď niekto raz urobí takúto operáciu, že si niekde nájde, zaobstará alebo zriadi firmu a bude cez ňu faktúrovať, tam neostane visieť len ten zdrap, on to už nespraví tak, aby sa vyhol len tomu zdravotnému odvodu, on sa vyhne aj dani z príjmov. Je tu ďalšia možnosť. Pri dovoze, naopak, nebude to dovážať od svojho dodávateľa, zase si založí firmu, kúpi to tá firma a on to dovezie už za takú cenu, aby to tu na Slovensku predal s nulovým ziskom. Keď niekto niečo vyrába na Slovensku a predáva na Slovensku, tak si nájde firmu zo zahraničia, tá mu dá faktúru na poradenstvo, na softvér, na marketingovú štúdiu. A úradníci budú bezmocní, môžu len skonštatovať, že, áno, sem prišla faktúra na poradenstvo. Základ dane je ďaleko nižší. Toto sa bude diať. Firmy vám tie peniaze, skrátka, nedajú. Ďakujem pekne. (Slabý potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

29.11.2012 o 16:18 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:39

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Naozaj ja sa tomu budem venovať v mojom vystúpení. Je tam taká magická hranica, málokto vie, kde presne je, ale je, kde už proste sa začínajú a spúšťajú procesy tie, čo pán Sulík spomínal. Pravdou však je, že kvôli korektnosti treba dopovedať aj to, že nie je zas až tak, by som povedal, magická tá 19-percentná, lebo ten zvýšený výber bol daný a teraz možno hovoriť o miere aj tým, že v Európe bola konjunktúra taká, akú Európa dávno nezažila. Čiže to je vec, ktorú treba tiež v určitej chybovosti doložiť, aby sme boli korektní.
Ale k tomu, čo s ostatným. Plne sa stotožňujem teda naozaj s tým, že to, čo sme tu dneska spáchali, tú lumpendaň, lebo to sme vlastne zneuctili daňové systémy a vôbec myšlienku daní, že komu patria dane, dane patria štátu, my sme proste dali daň, sme dneska schválili ako 14-percentnú daň pre súkromné zdravotné poisťovne v zásade.
Ja som rozmýšľal, ja som tu vyzýval jedného najväčšieho bojovníka, ktorý chcel obhájiť neobhájiteľné, že nech dá pozmeňujúci návrh, aby sa zrušil strop. Ale zbabelo sa stiahol. A nedal nič. A ja som ho naschvál hecoval, ale vedome a takticky, lebo keby sa bol zjavil pozmeňujúci návrh zo strany SMER, že by náhodou tam zabodovalo nejaké svedomie, tak viete, čo by sa stalo, keby tu prišiel pozmeňujúci návrh, že sa ruší strop. Bol by to jeden telefonát z mesta Aspen alebo mesta Saint Moritz alebo ja neviem odkiaľ, kde tí ľudia pri krbe sedia a rozprávajú, ako to tu majú v hrsti. Alebo SMS-ka by pípla pani Zvolenskej, zbabelo by sa zdvihla a ledva by cestou zakričala, že to sťahujem príde s tým neskôr. Škoda, že ste na túto hru, najväčší bojovníci, s bojovníkom nepristúpili, mohli sme mať o jeden hlúpy zákon menej. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.11.2012 o 16:39 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:41

Daniel Duchoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Boli sme svedkami pomerne emotívneho vystúpenia, ale emócie treba vedieť niekedy aj tlmiť. Tam ste porovnávali tie obdobia rokov 2004, 2005. Ale podľa mňa na to, aby sme mohli celkovo vyhodnotiť trendy, ako výber dane teda stúpal, tak by bolo dobré porovnať aj nasledujúce roky, pretože porovnať dva roky je asi dosť málo, pretože podľa mňa ten nárast výberu daní už nebol aj v nasledujúcich rokoch taký masívny, ako bol z tých rokov 2004, 2005. To je prvá poznámka.
Čo sa týka toho výpadku na budúci rok, áno, je tu odhadovaný nejaký výpadok na úrovni dnes 250 mil. eur. Treba však povedať, že obrovský výpadok je už aj v tohtoročnom rozpočte, takisto mi dáte za pravdu, ktorý tvorila opozícia. To znamená, že už ani ten rozpočet, ktorý tu dnes máme v tomto roku, tak nie je relevantný. A vidíme, že jeho výpadok, čo sa týka výberu daní, je obrovský. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.11.2012 o 16:41 hod.

Ing.

Daniel Duchoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:42

Dušan Muňko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán poslanec Sulík, samozrejmá vec, prvá vec, slušnosť, asi tú nemáte. Zabudli ste, že pokiaľ sa týka vašej daňovej reformy zavedením rovnej dane, a vôbec vaša daňová reforma, áno, v prvom roku možno bola dobrá, ale vôbec nebola prepojená na penzijnú reformu, na zdravotnícku reformu, na školskú reformu, nehovorme o tom, čo je. My len zachraňujeme rozpočet v roku 2012. To ste mali hovoriť v roku 2011, keď sa schvaľoval rozpočet na rok 2012, pretože výpad daní, ktorý je, je jednak preto, že zlyhalo Daňové riaditeľstvo, pre druhú vec, ako ste nastavili rozpočet. Takže rok 2012 je jedna vec.
A ďalšia vec, pokiaľ sa týka rozpočtu roku 2013. Samozrejmá vec, sú problémy a budú problémy aj s výberom daní aj platením poistného, pretože tá kríza je, ovplyvňuje veci. Ale zbytočne urážate, uvidíme, ako sa bude rozpočet vyvíjať v roku 2013.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

29.11.2012 o 16:42 hod.

Ing.

Dušan Muňko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video