11. schôdza

27.11.2012 - 19.12.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie

12.12.2012 o 14:54 hod.

Ľubomír Želiezka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vstup predsedajúceho 14:30

Daniel Duchoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Znovu by som sa teda vrátil k tej otázke dane z pridanej hodnoty vo vzťahu k tomu roku 2013. Tam by som chcel zdôrazniť, že daň z pridanej hodnoty na rok 2013 sa odvíja od výberu tohto roku, ktorý samozrejme zaznamenal pokles, tie dôvody teda vieme. Ale chcem stále zdôrazniť, že práve vláda prichádza s tými opatreniami, ktoré majú zlepšiť výber daní. Sú to legislatívne opatrenia týkajúce sa samotného zákona o dani z pridanej hodnoty, zlepšuje sa aj operatívna činnosť vytvorením špeciálnej policajnej jednotky, ktorá má práve postihovať korupciu a daňové podvody. Rovnako aj zákon, ktorý obmedzuje nakladanie s hotovostnými platbami, prispeje k lepšiemu výberu daní. A v neposlednom rade je tu aj pozmeňujúci návrh, ktorý zvýšil počet kontrolórov, čo sa týka možnosti kontrolovania alebo možnosti kontrolovania daňových subjektov.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vstup predsedajúceho

12.12.2012 o 14:30 hod.

Ing.

Daniel Duchoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:30

Dušan Bublavý
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja len nadviažem na svojho predrečníka, pána Duchoňa. Vy ste boli, pán kolega, ministrom a za vašej vlády sa sparalyzovalo daňové riaditeľstvo, daňová správa. Všetko, čo sa dalo, ste pokazili. Čiže dane nemohli nabiehať a naša terajšia vláda sa vlastne musela orientovať a rozpočet kvôli tomu bol taký skomplikovaný, že sa nevedelo vôbec, aký výber bude. A teraz sa vy tu oháňate, že my niečo nerobíme dobre. Za vaše chyby trpí aj organizovanie budúco ročného rozpočtu. To si uvedomte!
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2012 o 14:30 hod.

Bc.

Dušan Bublavý

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:32

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Pán poslanec, viete, ako treba bojovať proti podvodom DPH? Viete ako? Zatýkať tých, ktorí najväčšie podvody spôsobujú. Hovorím vám niečo meno obvinený Vareha? Niekoľko rokov si na východe veselo bačoval za vašej vlády, kráľ Zemplína, veselo si bačoval, robil si, čo chcel. Kedy bol zatknutý? Kedy bol obvinený? Kedy bol stíhaný? Tak keď chcete hovoriť o konkrétnych veciach a skutkoch, môžem, veľmi rád, veľmi rád, no najskôr si ich preverte.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2012 o 14:32 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:33

Elemér Jakab
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, pani poslankyne, páni poslanci. Zákon o štátnom rozpočte je kľúčovým zákonom roka. Hlavne v tomto veľmi ťažkom období, keď nás zavalila hospodárska kríza, z ktorej sa veľmi ťažko hľadá východisko. Opoziční kolegovia, ktorí predo mnou vystúpili v rozprave, hovorili o dopadoch takzvaných konsolidačných opatrení, ktoré zavedie vláda Roberta Fica. Hovorili o tom že tieto dopady ohrozujú rôzne vrstvy spoločnosti, od živnostníkov po jednoduchých pracujúcich ľudí, od obchodných firiem až po jednoduchého krajčíra, ktorý šije obleky pre moju, by som povedal, netradičnú postavu. Dopady týchto opatrení sa priamo alebo nepriamo dotýkajú každého jedného občana tejto republiky, od novorodencov až po dôchodcov.
Dovoľte mi, aby som bol teraz trošku sociálny. Pochádzam z východu krajiny, som starostom malej obce neďaleko ukrajinských hraníc. Vďaka tomu, že túto funkciu zastávam už vo štvrtom volebnom období, dovolím si povedať, dobre poznám, ako sa u nás ľuďom žije. Dennodenne sa s nimi stretávam, poznám ich problémy, ktoré neboli malicherné ani v predchádzajúcich rokoch. Ale ľudia stále verili v to, že raz sa im bude žiť lepšie. Že príde obdobie, kde si slušne vyžijú zo svojej výplaty. Ľudia v mojom okolí vrátane mňa osobne boli vychovaní v duchu bez práce nie sú koláče. Možno to znie naivne, ale ja naďalej verím v to, že táto idea by mala byť základom nášho života.
Opatrenia, ktoré sa v budúcom roku zavedú nás neposilňujú v tomto našom presvedčení. Ťarchy, ktoré hodíte na plecia ľudí, ich nebudú motivovať k tomu, aby poctivo pracovali, poctivo platili dane a odvody, ale budú ich podnecovať k špekulácii, k vyhýbaniu sa daňovej a odvodovej povinnosti a podporujú šírenie čiernej ekonomiky.
Vážení kolegovia zo SMER-u, nepochybujem o tom, že opatrenia, ktoré plánujete teraz zaviesť, boli vypracované odborným týmom. Ale človek, ktorý celú filozofiu tohtoročného štátneho rozpočtu vymyslel, nemá ani najmenšie tušenie o tom, ako a z čoho ľudia žijú. Títo odborníci, a obávam sa, že aj väčšina politikov, ktorí sedia v tejto sále, nemajú predstavu o tom, ako sa žije zo 400-eurovej výplaty alebo z 300-eurového alebo z horšieho dôchodku. Nepočítajú s tým, že dopady týchto opatrení môžu byť oveľa rozsiahlejšie, ako sa na to, na prvý pohľad zdá. Nerátajú s prahom citlivosti spoločnosti, ku ktorému sme už veľmi blízko. Ľudia strácajú pocit bezpečia a istoty, žijú v totálnej neistote.
Možno som nakreslil apokalyptický obraz, ale skutočne som presvedčený, že podceňujete reakciu ľudí. Ako starosta viem aj to, že ľudia si vytvárajú obraz o štáte, o fungovaní verejnej správy predovšetkým na základe osobných skúseností s úradmi, ktoré sú im najbližšie. A to sú miestne samosprávy. Obecný úrad je zrkadlom fungovania štátu. Ak sa na návrh štátneho rozpočtu dívame z tohoto pohľadu, obraz bude veľmi smutný. Samosprávy musia zápasiť s obrovským množstvom originálnych a prenesených kompetencií, na ktoré nemajú zabezpečené financie.
Predstavte si, vážené dámy a páni, že týchto kompetencií je vyše 4 tisíc a finančné krytá je z nich len desatina. Aj ZMOS vo svojom stanovisku o návrhu štátneho rozpočtu upozornil na tento problém a vyzval vládu na vykonanie dôsledného auditu miest a obcí z hľadiska kompetencie a zdrojov. Tento audit však nebol zatiaľ vykonaný. Hoci sa k tomu vláda zaviazala.
V návrhu budúcoročného štátneho rozpočtu je oblasť samospráv výrazne oškrtaná. Vieme, že väčšina miestnych samospráv je zadlžená. Dlh predstavuje v roku 2012 95 mil. eur. Návrh štátneho rozpočtu nielenže neponúka riešenie, ako oddlžiť samosprávy, ale práve naopak, počíta s pozitívnym saldom v hodnote 151 mil. eur, to znamená, že samosprávy musia usporiť, alebo zvýšiť svoje príjmy v hodnote 247 mil. eur. Máte vôbec predstavu, ako sa to dá dosiahnuť?! Podľa môjho názoru nijak. Nepochybne budeme musieť zvyšovať miestne dane a poplatky, ktoré budú znamenať ďalšie zaťaženie obyvateľov. Je veľmi otázna efektivita takéhoto zvyšovania, keďže nevieme, ako zabezpečiť vymáhanie týchto pohľadávok. A ešte som nehovoril o tom, že vláda chce pokryteckým spôsobom zvaliť časť problémov zvýšenia platov učiteľov na samosprávy.
Vážené dámy a páni, skutočne si myslíte, že takýmto štátnym rozpočtom, takýmito opatreniami dosiahnete svoj cieľ? Naozaj si myslíte, že zapletiete diery v štátnom rozpočte a podarí sa vám držať deficit verejných financií pod 2,9 percenta? Naozaj si myslíte, že vám to ľudia, prepáčte za výraz, že zožerú?
Ak si to naozaj myslíte, tak ste buď nesmierne naivní, alebo nesmierne cynickí. A ani jedna z týchto možností nebude pre vás pozitívna. Je jednoznačné, že si zahlasujete za taký štátny rozpočet, za aký sa vám len zachce, ale nezabudnite ani na to, že aj zodpovednosť za tieto kroky a opatrenia je len a len na vašich pleciach. Nemôžete z nich obviniť nikoho a nemôžete sa ani vyhnúť zodpovednosti.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.12.2012 o 14:33 hod.

Elemér Jakab

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:41

Ľubomír Želiezka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán podpredseda, kolegyne, kolegovia, vážený pán minister, dovoľte aj mne v krátkosti, budem stručný, vyjadriť sa k štátnemu rozpočtu, a to hlavne v oblasti športu.
Ale najskôr, ako sa vyjadrím k oblasti športu, dovoľte mi sa vyjadriť aj k niektorým pánom poslancom. Samozrejme, nemá cenu a nebudem komentovať všetkých. Nebudem komentovať pánov poslancov, top ekonómov typu pána Sulíka, pána Mikloša, pána Kollára. Samozrejme, to absolútne nemá cenu. Sa smejete, samozrejme, poviem aj prečo. Nebudem komentovať ani takých top sociálnych, ako bol pán Kaník, pán Mihál a tak ďalej a tak ďalej.
Viete, pán Kollár, sa smejete, ale ja vám poviem, že ja vás ľutujem, že sedíte v tomto parlamente. A ja vám poviem aj prečo. Viete, keby vedeli o vás, o vašich geniálnych nápadoch, o vašich geniálnych riešeniach, ktoré tu prezentujete, v európskych štruktúrach, tak určite tie vaše geniálne vedomosti by využili a minimálne Európa by bola prechádzkou ružovou záhradou a v Európe, minimálne v Európe nie je žiadna kríza, to vám garantírujem. Vy ste tak geniálni, páni, vy ste tak geniálni, a teraz to prenesiem na oblasť športu, že vy ste schopní, vy ste schopní naučiť deti hrať futbal bez lopty, hokej bez hokejky, lyžovať bez lyží a takto by som vedel pokračovať ďalej.
No, ale vrátim sa, vrátim sa k tomu, prečo hlavne som sem prišiel. My, ktorí sa na regionálnej úrovni pohybujeme v oblasti športu, vieme najlepšie, kde nás tlačí topánka. A to je samozrejme financovanie športu ako takého. Uvedomujem si, že časť športovej obce by si vedela predstaviť väčší objem výdavkov štátu na šport, ale na druhej strane oceňujem, že v čase, keď chceme a musíme udržať schodok rozpočtu pod troma percentami, plánované výdavky na oblasť športu, tieto výdavky neklesajú a v porovnaní so schváleným rozpočtom v roku 2012 rastú. Je to síce mierny nárast, 96 tisíc eur, ale aj to si myslím, že je také svetielko v tuneli a že sa blýska, čo sa týka financovania športu, na lepšie časy. A to ešte pripomínam, v budúcom roku sa nebudú konať tak finančne náročné podujatia, akými boli tohtoročné Olympijské hry v Londýne.
V tejto súvislosti si dovolím ešte jedno porovnanie s rokom 2011, keď vládu viedla pani Iveta Radičová, vtedy boli skutočné, podotýkam, skutočné výdavky štátu na šport takmer o 2,1 mil. eur nižšie, ako sú tie, ktoré sú naplánované na rok 2013. Podpora športu zo strany štátu však nespočíva iba v objeme vynaložených finančných prostriedkov prostredníctvom kapitol ministerstva školstva, obrany a vnútra, ale aj v tom, aby boli použité čo najúčelnejšie a najefektívnejšie, jednoducho povedané, vynaložené hospodárne.
Aj za týmto účelom je na decembrové rokovanie vlády Slovenskej republiky predložený materiál z dielne ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu, ktorého obsahom je koncepcia štátnej politiky v oblasti športu na najbližšie roky. Vláda Roberta Fica na rozdiel od predchádzajúcej, predčasne odídenej vlády pravicových strán, tým opätovne preukazuje, že má záujem o podporu športu. Toho dôkazom sú, dámy a páni z opozície, postavené multifunkčné ihriská, ktorých bolo okolo 600, tak toľko kritizované, tak toľko kritizovaná rekonštrukcia Zimného štadióna Ondreja Nepelu. (Výkrik v sále.) A, no, a ja sa pýtam, pán Poliačik, pán Poliačik, čo postavili vlády, dve predchádzajúce vlády pána Dzurindu, jeden a pol, no pána, jasné, a vláda pani Radičovej? No, pochváľte sa, čo ste postavili!? No, nič. Ja viem, že ťažko sa vám to počúva, no je to nič, nula, nula, nula, nula.
To kabinet Ivety Radičovej samozrejme neregistroval, že počas jeho úradovania mal vyhodnotiť Národný program rozvoja športu na rok 2001 až 2010, jeho minister školstva, vedy, výskumu a športu Eugen Jurzyca dusil, páni, dusil športovú rodinu. Nielen škrtaním dotácií, ale aj nadmerným administratívnym zaťažovaním športových spolkov pri uchádzaní sa o štátnej príspevky, či pri ich zúčtovaní. A to už nehovorím o tom, že sa takmer úplne vytratil dialóg medzi ministerstvom športu, jeho sekciou štátnej starostlivosti o šport na jednej strane a na druhej strane medzi športovým hnutím.
Dnes je situácia diametrálne odlišná. Na tvorbe koncepcie štátnej politiky v oblasti športu na najbližšie roky sa podieľalo ministerstvo školstva v spolupráci so športovými spolkami. Vyše mesiaca ju mohli pripomienkovať nielen ministerstvá a ďalšie štátne inštitúcie, ale aj každá právnická osoba či fyzická osoba. Celý tento proces zavŕšila celoslovenská odborná diskusia, ktorú zorganizovalo ministerstvo 3. decembra 2012. Koncepcia, so závermi ktorej nikdy nebudú spokojní všetci, čo je úplne prirodzené a logické, okrem iného prináša viacero opatrení na efektívnejšie a objektívnejšie poskytovanie štátnych dotácií na šport, ale aj na kontrolu. Spomeniem sprísnenie kritérií na finančnú podporu elitných športovcov, racionalizáciu, koordináciu útvarov športovo talentovanej mládeže, či rezortných stredísk vrcholového športu, ale aj využitie finančných prostriedkov z európskych fondov v oblasti športu. Nebude ľahké finančne pokryť realizáciu všetkých opatrení koncepcie, ktoré prináša novú kvalitu do slovenského športu a v praxi bude konečne akceptovať toľko proklamovanú prioritu, podporu športu detí a mládeže a športu pre všetkých.
Podporou športu štát nevyhadzuje peniaze von oknom, ako si to niektorí myslia a hlásajú. Nie sú to stratené peniaze, ony sa zúročujú niekoľkonásobne. Uvedené vieme všetci, aj keď to zatiaľ nikto nedokázal presnejšie finančne kvantifikovať, pretože význam športu pre zdravie ľudí, pre ich vhodné trávenie voľného času sa ťažko prepočítava na peniaze. Šport prináša aj ďalšie hodnoty. Úspechy slovenských športovcov dvíhajú hrdosť nášho obyvateľstva, zapisujú sa do dejín mladej športovej republiky a podobne. Vybudované športoviská a ihriská slúžia širokej verejnosti, nik si ich neodnáša, zostávajú tu. Šport je fenomén a aj im zostane. Jeho význam a popularita vzrastá prakticky každým dňom. Preto je potrebné, aby aj Slovenská republika držala krok so svetom, aby vytvárala podmienky na podporu športu a ďalší rozvoj športových aktivít svojich občanov. Terajšia vláda dáva jasne najavo, že túto svoju úlohu si plne uvedomuje, čo dokazuje aj tým, že v čase ekonomických problémov v celej eurozóne plánuje v štátnom rozpočte na rok 2013 primerané výdavky na oblasť športu.
Dámy a a páni, aj z tohto dôvodu preto podporím návrh štátneho rozpočtu.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.12.2012 o 14:41 hod.

Ľubomír Želiezka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:51

Arpád Érsek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, ďakujem za slovo. Samozrejme, pán kolega, podporím všetko, čo je pozitívne okolo športu, ale stálo by za to, že keby ste si preštudovali, že koľko stála príprava na olympiádu. Vieme, že zo slovenských športovcov sa zúčastnilo olympiády 47, najmenej športovcov od samostatnej éry Slovenska. A čo myslíte, koľko stála ich príprava, tých 47 športovcov, keď pobytové náklady a ostatné náklady platil olympijský výbor? Snáď bolo by dobré, keby tieto, tieto veci si naštudovali.
A neviem prečo hovoríte, že nebudú také veľké výdavky práve z tejto kapitoly športu. Ale hovorili ste o materiáli, ktorý je predložený vo vláde. Neviem, či ste ho prečítali. A taký zlý materiál, ktorý je teraz predložený, ktorý, on nič nehovorí, žiadna konkrétnosť tam nie je, nie je tam napísané, jak sa budú rozdeľovať peniaze, jakým spôsobom, jakým kľúčom, čo sú priority nášho športu. Vy o tomto hovoríte, o tomto materiáli? Iný materiál asi nie je, asi o tomto hovoríte, pán kolega.
Takže hovorím vám, hovoríte, zimný štadión je aký krásny. Aj ako krásne predražený, však? Z tých peňazí sa postavil aj jeden súkromný hotel, ktorému sme ešte teraz predali štrnásť percent, čo tam chýbalo. O čom rozprávate, pán kolega? Toto si treba uvedomiť predtým, jak prídete k tomu pultu. Aspoň si overte tie čísla, aké sú.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2012 o 14:51 hod.

PaedDr.

Arpád Érsek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:52

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega, pekne ste to prečítali, gratulujem aj človeku, ktorý to písal, ale myslím si, že čo sa týka, čo sa týka podpory športu, tak treba najprv sa naozaj pozrieť na to, že kde sú systémovo chyby vo financovaní športu na Slovensku. A ja si myslím, že do momentu, kým sa nám naozaj nepodarí dôsledne oddeľovať vrcholový šport a rekreačný šport, tak sa nepohneme ďalej. Lebo máme kluby na Slovensku, ktoré viac ako päťdesiat percent svojich prostriedkov míňajú na zaplatenie vlastných funkcionárov, a ktorí namiesto toho, aby sa reálne venovali práci s deťmi a s mládežou, tak vrážajú peniaze na to, že dvaja alebo traja squashoví hráči idú na majstrovstvá Európy alebo sveta, kde jeden skončí predposledný a druhý si v druhom zápase vytkne členok a ani nedokončí turnaj.
Takže ja verím, že, že máte úprimnú snahu so športom niečo robiť, ale namiesto toho, aby sme financovali pokútnymi spôsobmi hotely so širokými chodbami, by bolo lepšie naozaj sa venovať rozdeleniu peňazí na dve skupiny, vrcholových športovcov nechať v prvom rade zháňať si na svoje výkony peniaze tak, ako všade vo svete, to znamená, cez sponzorov. Koniec koncov je to ich práca, z ktorej oni celkom dobre, mnohí, zarábajú, a peniaze, ktoré majú ísť do športu, venovať napríklad cez voľnočasové poukazy, ktoré sme navrhovali vo vláde Ivety Radičovej, do systematickej práce s deťmi. Namiesto toho vláda Roberta Fica ešte aj v centrách voľného času, kde boli nejaké športové aktivity, významným spôsobom okresáva peniaze, ktoré do nich idú, a necháva ich krachovať. Tak toľko k vašej snahe o zlepšenie v športe a voľnočasových aktivitách.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2012 o 14:52 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie 14:54

Ľubomír Želiezka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán Poliačik, viete, viete, debatovať s vami na túto tému si myslím, že nemá vôbec žiadnu cenu. Vy okolo športu ste nikdy nerobili a jednoducho tie vaše vyjadrenia, ktoré boli, jednoducho ma o tom aj utvrdzujú. Čiže je to zbytočné. (Výkrik v sále.) Môžeme si sadnúť a porozprávať sa o tom.
Čo sa týka predrečníka, ktorý bol pred vami. Viete, štyridsaťsedem športovcov na olympijských hrách je aj výsledok toho, predchádzajúcich vlád pána Dzurindu a pani Ivety Radičovej. To je výsledok toho, že sme tam mali toľko športovcov.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie

12.12.2012 o 14:54 hod.

Ľubomír Želiezka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:56

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán podpredseda, vážený pán minister, vážený pán spravodajca, vážené kolegyne, vážení kolegovia, myslím, že som vo svojom vystúpení v piatok pomerne zrozumiteľne vysvetlil a veľmi podrobne vysvetlil všetky riziká, ktoré predstavuje zdravotníctvo pre štátny rozpočet. Alebo všetky riziká, ktoré v rozpočte pre zdravotníctvo existujú v budúcom roku 2013 a aj s výhľadom na rok 2014, pretože nemôžeme nediskutovať aj o veľkom projekte jednej zdravotnej poisťovne.
Priznám sa, že neplánoval som už vystúpiť v rozprave, lebo si myslím, že o zdravotníctve sa diskutovalo aj včera pri vystúpeniach nielen odborníkov na túto oblasť, ale aj ekonómov, ktorí veľakrát skloňovali zdravotníctvo a spomínali zdravotníctvo ako jedno z rizík rozpočtu v budúcom kalendárnom roku. Napriek tomu mi ale vývoj udalostí, predovšetkým v priebehu piatkového večera, soboty a nedele, ma viedol k tomu, aby som vystúpil znovu v pléne a rozprával sa o probléme, ktorý považujem za veľmi vážny, ktorý bude možno už v budúcom kalendárnom roku ohrozovať výdavkovú časť rozpočtu.
Dámy a páni, pán minister, keď som o tom hovoril v piatok, netušil som, čo nás čaká, akú Jóbovu zvesť sa dozvieme. Netušil som, že rozhodnutie Medzinárodného arbitrážneho tribunálu v Londýne padne v piatok a že to rozhodnutie bude zlé pre Slovenskú republiku. Škoda, ktorú Slovenská republika spôsobila súkromnej poisťovni Achmea, ktorá investovala na Slovensku aj v súlade so zmluvou o ochrane investícií medzi Slovenskou republikou a Holandským kráľovstvom, bola vyčíslená na 22 mil. eur. To ale, samozrejme, nie je všetko. Keď prehráte súdny spor, musíte zaplatiť aj právnikov strany, ktorá bola poškodená, takže účet je vo výške 25 mil. eur.
Za čo tento účet je? Určite ste si to všetci všimli, ale myslím, že treba povedať aj dôvod, prečo takto rozhodol Medzinárodný arbitrážny tribunál.
Prvá vláda Roberta Fica experimentovala so zdravotníctvom. Prvá vláda Roberta Fica pristúpila k zdravotníctvu rovnako marketingovo populisticky, ako k nemu pristupuje druhá vláda Roberta Fica. Ktorí sme tu boli v parlamente v období 2006 - 2010, vieme, ako to prebiehalo. Najprv prišiel plán na vytvorenie jednej zdravotnej poisťovne. Je vám to povedomé? Aj vtedy sme o tom rozprávali, že bude jedna zdravotná poisťovňa, že sa znárodnia, vyvlastnia ostatné zdravotné poisťovne. Potom ale prišla na to strana SMER, že to také jednoduché nebude a že to tak celkom nie je možné vykonať, ako to urobil Hugo Chávez vo Venezuele s americkými ropnými spoločnosťami. A tak prišiel iný projekt, že štátni poistenci sa prepoistia do štátnej zdravotnej poisťovne, teda že poistenci, za ktorých platí poistné štát, poistenci štátu, budú len v štátnej poisťovni. Z jednoduchého dôvodu, lebo keď teda štát platí poistku, tak si aj povie, kde ten poistenec má byť. Znovu zistila prvá vláda Roberta Fica, že to nie je také jednoduché, ľudí len tak prehadzovať mirnix-dirnix, z jednej poisťovne do druhej, lebo ono, tí ľudia väčšinou aj tak radi vyjadria svoj názor a bola proti tomu veľká nevôľa.
No a potom prišiel teda definitívny projekt a plán v roku 2007. Ficova vláda už nevajatala a zakázala zisk zdravotných poisťovní. Zakázala zisk zdravotných poisťovní v parlamente zmenou zákona o zdravotnom poistení a zdravotných poisťovniach, zmenou zákonov. Urobila to babrácky, treba povedať. Urobila to babrácky preto, lebo ani dobre legislatívne to nebolo napísané, čo sme museli opravovať v čase, keď už bolo po rozhodnutí Ústavného súdu.
Ale pekne poporiadku. V rokoch 2008 až 2011 zdravotné poisťovne nemohli mať teda zisk. V roku 2011 Ústavný súd rozhodol, že zákaz zisku je protiústavný. V roku 2011 sme museli dať do súladu platnú legislatívu s rozhodnutím Ústavného súdu. Museli sme ju dať do súladu preto, dámy a páni, keď náhodou žijete v nejakej dezinformácii typu, že preto, lebo my stále schvaľujeme zisk a my vlastne napomáhame stále tým kapitalistom, aby teda vyťahovali peniaze zo zdravotníctva a podobné iné ideologické bláboly, ktoré sa tu šíria, museli sme to dať do súladu v parlamente preto, lebo keby len boli vypustené tie ustanovenia, ktoré Ústavný súd povedal, že sú protiústavné, a ktoré do zákona dala prvá Ficova vláda, tak by mohli zdravotné poisťovne bezbreho dosahovať zisk bez akéhokoľvek obmedzenia. A my sme chceli, aby dosahovanie zisku bolo obmedzené jasne stanovenými pravidlami tak, ako je tomu teraz v zákone.
Skrátka, od roku 2012 zdravotné poisťovne môžu dosahovať zisk. Samozrejme, to obdobie 2008 až 2011, kedy bol zisk protiústavným spôsobom zakázaný, sa súkromné zdravotné poisťovne proti tomu bránili. Bránili sa súdnou cestou. Poisťovňa Dôvera sa obrátila na Medzinárodný arbitrážny tribunál. A možno ste aj zachytili tú radosť už druhej Ficovej vlády o tom, ako vlastne to celé skvele s tým zákazom zisku urobili, pretože Medzinárodný arbitrážny tribunál podnet poisťovne Dôvera neprijal na ďalšie konanie. Neprijal ho preto, lebo poisťovňa Dôvera ho dala v mene jedného zo svojich akcionárov, holandského akcionára, a jednoducho Medzinárodný arbitrážny tribunál, ja nie som právnik, povedal, že ten, ktorý žiada, nie je oprávnený žiadať. Preto sa ani ďalej nezaoberala podnetom zdravotnej poisťovne Dôvera. Ficova vláda oslavovala, toto je vynikajúca správa, mali sme pravdu, predsa len ten zákaz zisku bol dobrý nápad. Dámy a páni, len aby sme sa nemýlili, zdravotná poisťovňa Dôvera sa súdi so Slovenskou republikou vo veci zákazu zisku na slovenských súdoch. Ony raz rozhodnú, a keďže to bolo protiústavné, nie som právnik, ani veľký odborník na právo, to skôr pán premiér je odborník na túto oblasť, ale som si viac-menej istý v tom, že zrejme ten rozsudok znovu nebude lichotivý pre Slovenskú republiku.
Zdravotná poisťovňa Union išla cestou Medzinárodného arbitrážneho tribunálu v Londýne, pretože je naozaj stopercentnou dcérou holandskej poisťovacej skupiny Achmea. A zdravotná poisťovňa Union vyhrala v tomto spore. Bude nás to stáť podľa rozhodnutia Medzinárodného arbitrážneho tribunálu 25 mil. eur. A chcem veľmi jasne povedať, že je to dôkaz, že strana SMER, a toho času pán premiér Robert Fico, neváhajú nechať zaplatiť účty za populistické, marketingové, ideologické experimenty so slovenským zdravotníctvom občanom. Neváhajú. Nemajú s tým žiaden problém.
O čo väčšie je ale moje prekvapenie po tom, čo to včera pán premiér len tak povedal a dnes dokonca po vláde na tlačovke konštatoval. Druhá vláda Roberta Fica je dokonca povzbudená rozhodnutím Medzinárodného arbitrážneho tribunálu a ich odhodlanie vytvoriť jednu zdravotnú poisťovňu je ešte väčšie. Dámy a páni, snívame? To je naozaj zodpovedná vláda Slovenskej republiky? SMER a Robert Fico dostali facku a utekajú si pre druhú. Naozaj to myslíte vážne? Pán minister, vy ste zodpovedný hospodár, veď už poraďte tým vašim ideológom v strane! To naozaj myslíte vážne? Unitárny systém bude? Žiadne poučenie? Ako to beriem u puberťáka alebo u decka, keď mu niečo zakážete, že teda nesmieš chodiť vonku alebo pozerať televízor, lebo si niečo zlé urobil, tak just ho bude pozerať. Ale just?!
Just je politický motív, pre ktorý vláda Roberta Fica nepoučiteľne pripravuje najväčší marketingovo populistický plán v tomto funkčnom období v rezorte zdravotníctva. Toho, čoho tu budeme najbližší rok a pol, dámy a páni, svedkami, je k zákazu zisku úplne nič. Teraz len začína ozajstná marketingová, populistická, ideologická hra SMER-u. Idú vyvlastňovať zdravotné poisťovne. To je jedno, koľko nás to bude stáť, vládu SMER-u to nezaujíma. Načo aj? Zaplatia to občania. Však aj túto arbitráž zaplatia občania. Kto ju zaplatí? Viete o niekom inom, kto by to mohol zaplatiť? Mám predstavu, ako by sa to dalo urobiť, ale naša legislatíva zatiaľ na to nepamätá.
Preto vám chcem povedať, že určite budeme žiadať správu o arbitráži a budeme sa tej správy dožadovať ako poslanecký klub SDKÚ - DS, lebo chceme vedieť celú pravdu, ako sa to vyvíjalo, koľko nás to bude stáť, pretože uisťujem vás, že ešte nie sme na konci s účtom, a čo nás ešte ohrozuje aj z hľadiska toho, že schvaľujeme rozpočet na budúci rok, ktorý je viac ilúziou, ako rozpočtom, dámy a páni.
Vás to nezaujíma, kolegovia zo SMER-u? Vás nezaujíma, koľko nás to bude stáť? Nie je to dôležité? Nejako sa to potom zaplatí? Narastie deficit? Necháme to na ďalšiu vládu? A viete čo? Mňa neuspáva to, čo povedala vláda Roberta Fica, že skrátka, toto nie je koniec, oni neuznávajú toto rozhodnutie a chcú pokračovať ďalej. Ja neviem, či sa budú odvolávať, či pôjdete na, znovu na medzinárodnú arbitráž, či sa voči tomu odvoláte, či sa budete súdiť, len vás uisťujem, že čím dlhšie to bude vláda ťahať, tým väčší účet bude minimálne pre právnikov. Podľa informácií, ktoré mám k dispozícii, právnici slovenskej strany stáli, dámy a páni, držte sa, 13 mil. eur. Veľmi by ma zaujímalo, čo za tých 13 mil. eur urobili, ako boli vybratí títo právnici? Trinásť miliónov eur stáli právnici, ktorí obhajovali Slovenskú republiku a prehrali súdny spor. Mimochodom, tí právnici, ktorí obhajovali Union, stáli 3 mil. a vyhrali. To len tak na margo.
Takže dnes, keď to sumarizujem, sme pri čísle nie 22, nie 25, ale 38 mil. eur, dámy a páni, a to nie je konečný účet. Čím dlhšie sa budeme súdiť, tým to bude vyššie. A ako rozhodnú slovenské súdy vo veci škody, ktorá sa spôsobila zdravotnej poisťovni Dôvera, ešte nevieme, to ešte len uvidíme, aká bude táto škoda.
Ale v tejto chvíli, dámy a páni, je nám jasné, že Fico a SMER neváhajú nechať občanom zaplatiť škody za experimenty so zdravotníctvom. A keby sa aspoň poučili. Viete, môj otec mi hovorieval, že múdry človek sa poučí z chýb druhého. Bežný, normálny človek sa poučí z vlastných chýb. A hlupák sa nepoučí ani z vlastných chýb.
Pán minister, prečo sa nechcete poučiť z vlastných chýb? Však vidíte, že to nefunguje, že tieto ideologické experimenty so zdravotníctvom nefungujú. Spôsobujú škody občanom tejto krajiny, ktoré občania tejto krajiny budú musieť zaplatiť. Ale vy v tom ďalej pokračujete. Práve naopak, ani taký náznak ľútosti, že mrzí nás to, ale veríme, že ešte sa nám podarí niečo vysúdiť, zvážime ďalší postup, budeme opatrní. Nie. "Posilňuje nás to v našom rozhodnutí zaviesť unitárny systém," hovorí pán premiér Fico. Čiže nevadí. No a čo? Vyplatíme! Z peňazí všetkých občanov vyplatí vláda Roberta Fica stovky miliónov eur súkromným spoločnostiam, finančným skupinám za vyvlastnenie a potom ešte bude medzinárodná arbitráž, lebo Union na ňu pôjde. Už teraz to hovorí vláde Slovenskej republiky. Hovorí o tom komisárovi Európskej komisie pre zdravotníctvo. Veď vám to hovoria, že pôjdu na tú arbitráž. Koľko bude stáť vyvlastnenie na medzinárodnej arbitráži? Myslíte, že menej, ako zisk? Či vyhráte? Vtedy už budú lepší právnici, pre zmenu za 13 mil. eur, tí už vyhrajú?
Pán minister, chcem sa naozaj reálne opýtať, odkiaľ chcete na to vziať peniaze? Kde to je v rozpočte? Kde je tých 38 mil. eur v rozpočte? Či budeme to tlačiť do ďalšieho roka? A najlepšie až na ďalšiu vládu po 2016-om? Naozaj zodpovedné hospodárenie, naozaj zodpovedné hospodárenie.
Dámy a páni, budeme požadovať správu o arbitráži. Chceme vedieť, čo sa vlastne stalo, chceme vedieť, koľko nás to stálo doteraz a koľko nás to ešte môže stáť. Čím sme ohrození, pretože zodpovedný hospodár musí vedieť o tom, čím je ohrozené jeho hospodárenie. To je prvá vec.
A druhá vec. Akonáhle donesiete, vážení kolegovia zo SMER-u, vážená vláda Roberta Fica, do parlamentu zákon, ktorým budete chcieť vyvlastňovať, budeme požadovať, aby ste sa vopred zaviazali, že prípadné škody, ktoré spôsobíte Slovenskej republike vašimi socialistickými experimentmi so zdravotníctvom, zaplatíte vy. Však viete, že to bude nasledovať. Veď viete, čo bude nasledovať. Ako k tomu prídu občania Slovenskej republiky? Ja nechcem, aby ste vyvlastňovali súkromné zdravotné poisťovne. Zákaz zisku ma stál už 8 eur. Osem eur stál aj chorých ľudí, každého jedného občana to stojí 8 eur. Bez toho, aby ešte otvoril kľučku na poliklinike a išiel do lekárne, už zaplatil 8 eur za prvý blbý experiment. A teraz sa chystáte urobiť ešte väčší experiment. Nech sa páči, robte si experimenty, ale plaťte škody! Plaťte potom škody! Zaviažte sa, že strana SMER preberá majetkovú zodpovednosť za prípadné škody, ktoré vzniknú vyvlastnením súkromných zdravotných poisťovní. To by bolo v tejto chvíli fér.
Tridsaťosem miliónov eur. Toľko nás stál zákaz zisku zdravotných poisťovní. Zatiaľ. Viete, čo všetko by sa dalo za 38 mil. eur urobiť v zdravotníctve?! Tak napríklad, ja už nechcem povzbudzovať k štrajkom a k požiadavkám lekárskych odborárov a zdravotníckych odborárov. Ale viete, koľko by stála tretia etapa zvýšenia platov nemocničných lekárov? Tridsaťsedem miliónov eur. Však máme na to peniaze. Tu je týchto 38 mil. eur, by stačilo na zvýšenie platov všetkých nemocničných lekárov v budúcom kalendárnom roku. Pani ministerka Zvolenská im hovorí, nemá na to peniaze. A ja hovorím, že Slovenská republika na to má peniaze. Pretože ich mirnix-dirnix ide za experimenty v zdravotníctve vyplatiť Holanďanom. No a samozrejme, že na to súčasná vláda má, len prioritou nie sú platy lekárov, ale experimenty v zdravotníctve. Zákaz zisku urobený tak, že nie je v súlade s ústavou, zákaz zisku urobený tak, že prehráme medzinárodnú arbitráž v Londýne. To je dôležitejšie.
Dámy a páni, pokračujem ďalej, budem teraz trošku populista, veľmi sa ospravedlňujem. Tridsaťosem miliónov eur sú ďalšie 3 % zvýšenia miezd učiteľom. Prečo to nedáte učiteľom? Prečo nechcete zvýšiť platy učiteľom? Radšej to zaplatíte Holanďanom za vaše experimenty? Páni a dámy, ale zodpovednosť vyzerá tak. Veď to povedzte tým ľuďom! Povedzte, viete, my radšej experimentujeme, potom zaplatíme, nevadí, máme ešte väčší experiment. Keď sme prehrali medzinárodnú arbitráž, sme ešte posilnenejší viac vytvárať unitárny systém stoj čo stoj. Proste pán premiér Fico je mačo a on neustúpi, on to tým kapitalistom natrie, potom niekto vyplatí účty. Občania. Ale on im ukáže, on sa nezľakne, viete, to je človek na svojom mieste. Pán premiér Fico sa nezľakne arbitráže, on vyplatí z peňazí všetkých občanov, najprv zákaz zisku, prvý populistický marketingový experiment SMER-u, a potom vyplatí prípadne aj druhý experiment, zavedenie unitárneho systému. Keď nie on, iná vláda. To je jedno. Veď prečo by to mal riešiť?!
Dámy a páni, 38 mil. eur! Schvaľujeme rozpočet. Tu počúvam svojich kolegov, ktorí, samozrejme sú erudovaní v ekonomike, vo financiách, ktorí hovoria o tom, že koľko ušetria rezorty, 22 mil., predsa len stúpne schodok po pozmeňováku o 26 miliónov. Máme taký problém, tam problém. Rušíte odpočítateľnú položku pre manžela, manželku, aby ste od občanov vybrali 5,6 mil. eur. Ale mirnix-dirnix, experiment so zdravím, 38 miliónov. Len tak potichu, tak sa stalo. Veď to sa niekedy stane.
Tridsaťosem miliónov eur by napríklad znamenalo, že by sa dali realizovať tri pekné modernizačné projekty v našich nemocniciach. Napríklad trenčianska nemocnica nedostala z operačného programu zdravotníctvo. Pätnásť miliónov eur by mohol byť jeden pekný projekt v trenčianskej nemocnici, ktorej sa, žiaľ, neušlo z operačného programu zdravotníctvo. Za 38 mil. eur by sa podarila kompletne zrekonštruovať a zatepliť fakultná nemocnica v Košiciach, ale napríklad aj Dérerova nemocnica na Kramároch, len by to, samozrejme, nemohla robiť Širokého firma. Trebalo by to urobiť tak, ako to robia súkromné nemocnice, keď rekonštruujú a zatepľujú za tretinu nákladov ako štátne. Som populista, ja viem, ja viem, ale toto je pravda. Tých 38 mil. eur ste mohli dať radšej do zdravotníctva, mohli dostať lekári platy.
Preto si myslím, dámy a páni, mohol by som hovoriť ešte dlho o jednej zdravotnej poisťovni, ale myslím, že v piatok som to vysvetlil pomerne zrozumiteľne. Je tu aj pán predseda výboru Duchoň, mohli by sme sa znovu pustiť do diskusie o akciových spoločnostiach, pretože mám taký pocit, že pán predseda výboru nie celkom pochopil to, čo som hovoril v piatok, keď reagoval na písomne prihlásených v rozprave. Ale, ale pochopil to, ale asi tomu nerozumel. Takže ak dovolíte, nebudem už zbytočne naťahovať čas, pretože si uvedomujem, že pán poslanec Poliačik to povedal neobyčajne presne, že po vás, drahí kolegovia, niekedy stekajú argumenty a logické argumenty ako po teflóne. Žiaľ, je to pravda, lebo to, čoho som bol dneska svedkom na tlačovej besede po vláde, po zasadaní vlády, že teda rozhodnutie arbitráže a určenie škody pre Slovensko posilňuje vládu Roberta Fica v rozhodnutí vytvoriť unitárny systém zdravotného poistenia je niečo, pričom naozaj súdny človek sa, stráca rozum. Proste musíte sa zaseknúť a rozmýšľať, či to, čo počujete, naozaj počujete, a či to vôbec nejaký zodpovedný politik vôbec môže vypustiť z úst. Ani náznak, štipka priznania si chyby, ani náznak sebareflexie, nič. Ideme ďalej. Kolega Přidal by povedal, že rozkaz znel jasne. Proste argumenty stekajú ako po teflóne.
Ale dámy a páni, keď pán minister Kažimír nevie povedať na vláde, aby aspoň minimálne rozmýšľala o zavedení unitárneho systému v súvislosti s rozhodnutím medzinárodnej arbitráže a zjavne... (Hlas predkladateľa.) A môžete aj mimo vlády, pán minister, to povedať. A zjavne Slovenská republika na tom nestojí tak zle, dámy a páni, ako sa pán minister Kažimír tvári, ako sa tvári vláda Slovenskej republiky, lebo 38 mil. eur, ktoré nás doteraz stála arbitráž, proste znamenajú len toľko, že myknú plecami a povedia, že: no a čo, budeme sa súdiť ďalej a ideme urobiť unitárny systém. Ten bude zrejme drahší pre občanov, ktorí to nakoniec aj tak budú musieť zaplatiť. Jednak to vyvlastnenie a jednak arbitráž. Čiže súdiac podľa toho, zrejme na tom nie je Slovenská republika až tak zle.
Plný nádeje preto predkladám tento pozmeňujúci návrh, ktorý považujem za veľmi ústretový a ktorý je o tom, aby sa platy učiteľov zvýšili v kalendárnom roku 2013 v dvoch etapách. K 1. januáru a k 1. júlu o 5 plus 5 percent. Myslím si, že tých 38 mil. eur, keď vie vláda len tak mirnix-dirnix vyplatiť na experimenty (Hlas predkladateľa.), ja teraz hovorím o arbitráži, pán minister, na experimenty so zdravím, tak určite nájde v júli peniaze aj na druhú etapu zvýšenia platov učiteľov o 5 percent.
Čiže, páni a dámy, dovoľte mi, aby som predniesol pozmeňujúci návrh. Pozmeňujúci návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky k vládnemu návrhu zákona o štátnom rozpočte 2013, parlamentná tlač 176. V súlade s ustanoveniami zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov predkladáme pozmeňujúci návrh k vládnemu návrhu zákona o štátnom rozpočte na rok 2013. Vo vládnom návrhu zákona navrhujeme tieto zmeny:
1. bod. § 5 znie:
"§5.
(1) Platové tarify sa v roku 2013 zvýšia o 0 % od 1. januára 2013, ak sa v kolektívnej zmluve vyššieho stupňa na rok 2013 nedohodne inak."
(2) Stupnica platových taríf sa v roku 2013 zvýši o 0 % od 1. januára 2013 s výnimkou stupnice platových taríf pedagogických zamestnancov a odborných zamestnancov podľa prílohy č. 7 k zákonu č. 553/2003 Z. z., ktorá sa zvýši o 5 % od 1. januára 2013 a o ďalších 5 % od 1. júla 2013, ak sa v kolektívnej zmluve vyššieho stupňa na rok 2013 nedohodne inak.
Stupnica platových taríf...
(3) Stupnica platových taríf príslušníkov Hasičského a záchranného zboru a Horskej záchrannej služby sa v roku 2013 zvýši o 0 % od 1. januára 2013.
(4) Funkčné platy príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Národného bezpečnostného úradu a colníkov sa v roku 2013 zvýšia o 0 % od 1. januára 2013.
(5) Hodnostné platy profesionálnych vojakov sa v roku 2013 zvýšia o 0 % od 1. januára 2013.
(6) Ak sa podľa ods. 1 v kolektívnej zmluve vyššieho stupňa v štátnej službe na rok 2013 dohodne iné percento zvýšenia platových taríf a iný termín účinnosti, rovnaké percento zvýšenia a rovnaký termín účinnosti sa v roku 2013 uplatní pri zvýšení stupnice platových taríf príslušníkov Hasičského a záchranného zboru a Horskej záchrannej služby, funkčných platov policajtov a colníkov a hodnostných platov profesionálnych vojakov.".
"Poznámky pod čiarou k odkazom 6 až 13 znejú:
6) § 113 ods. 3 zákona č. 400/2009 o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
7) § 2 ods. 3 písm. c) zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov.
8) § 28 ods. 1 zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 474/2008 Z. z.
9) § 2 ods. 3 písm. d) zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v znení neskorších predpisov.
10) § 131 ods. 2 zákona č. 315/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov.
11) § 85 ods. 6 zákona č. 73/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov a § 80 ods. 5 zákona č. 200/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov.
12) § 139 ods. 4 zákona č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov Ozbrojených síl Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
13) § 131 ods. 2 zákona č. 315/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 85 ods. 6 zákona č. 73/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 80 ods. 5 zákona č. 200/1998 Z. z. v znení neskorších predpisov, § 139 ods. 4 zákona č. 346/2005 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov Ozbrojených síl Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Doterajšie odkazy 10 a 11 sa prečíslujú.".
2. novelizačný bod. V prílohe č. 3 v kapitole Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky v položke výdavky celkom sa suma "2 464 621 850" nahrádza sumou "2 558 295 266" a v položke výdavky spolu bez prostriedkov Európskej únie sa suma "1 986 903 397" nahrádza sumou "2 080 576 813".
V kapitole Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky sa v položke výdavky celkom suma "117 340 164" nahrádza sumou "113 940 164". V položke výdavky spolu bez prostriedkov Európskej únie sa suma "117 340 164" nahrádza sumou "113 940 164". A v položke suma kapitálových výdavkov (bez prostriedkov na spolufinancovanie) sa suma "6 293 136" nahrádza sumou "2 893 136".
V kapitole Všeobecná pokladničná správa sa v položke výdavky celkom suma "3 461 052 932" nahrádza sumou "3 159 515 053" a v položke výdavky spolu bez prostriedkov Európskej únie sa suma "3 mld. 461 tis. 52", ospravedlňujem sa, zopakujem to číslo, suma "3 461 052 932" nahrádza sumou "3 159 515 053".
V kapitole Ministerstva vnútra Slovenskej republiky sa suma výdavkov celkom "902 570 100" nahrádza sumou "899 570 100". Suma výdavkov spolu bez prostriedkov Európskej únie "902 570 100" sa nahrádza sumou "899 570 100" a suma kapitálových výdavkov (bez prostriedkov na spolufinancovanie) "47 541 984" sa nahrádza sumou "44 541 984".
V kapitole Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky sa suma výdavkov celkom "314 166 599" nahrádza sumou "311 166 599". Suma výdavkov spolu bez prostriedkov Európskej únie "314 166 599" sa nahrádza sumou "311 166 599" a suma kapitálových výdavkov (bez prostriedkov na spolufinancovanie) "18 123 000" sa nahrádza sumou "15 123 000".
V kapitole Ministerstva financií Slovenskej republiky sa suma výdavkov celkom "661 550 986" nahrádza sumou " 659 550 986". Suma výdavkov spolu bez prostriedkov Európskej únie "366 057 999" sa nahrádza sumou "364 057 999" a suma kapitálových výdavkov (bez prostriedkov na spolufinancovanie) "19 686 750" sa nahrádza sumou "17 686 750".
V kapitole Ministerstva kultúry Slovenskej republiky sa suma výdavkov celkom "188 746 958" nahrádza sumou "187 246 958" a suma kapitálových výdavkov (bez prostriedkov na spolufinancovanie) "15 000 000" sa nahrádza sumou "13 500 000".
V kapitole Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky sa suma výdavkov celom "2 288 121 084" nahrádza sumou "2 276 175 815". Suma výdavkov spolu bez prostriedkov Európskej únie "1 404 214 152" sa nahrádza sumou "1 392 268 883" a suma kapitálových výdavkov (bez prostriedkov na spolufinancovanie) "379 826 104" sa nahrádza sumou "367 880 835". V riadku "Spolu" sa suma "17 235 214 564" nahrádza sumou "17 001 504 832" . Suma "13 671 558 113" sa nahrádza sumou "13 437 848 381" a suma "530 882 304" sa nahrádza sumou "509 437 035".
Tretí novelizačný bod. V prílohe č. 4 sa v kapitole Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky suma výdavkov kapitoly "2 464 621 850" nahrádza sumou "2 558 295 266" a v programe "Národný program výchovy vzdelávania a mládeže" sa suma "1 355 603 167" nahrádza sumou "1 449 276 583". V kapitole Všeobecná pokladničná správa sa suma výdavkov "3 461 052 932" nahrádza sumou "3 159 515 053".
V kapitole Ministerstva vnútra Slovenskej republiky sa suma výdavkov za kapitolu "902 570 100" nahrádza sumou "899 570 100" a suma výdavkov na program 06V Ochrana verejného poriadku a bezpečnosti "751 326 229" sa nahrádza sumou "748 326 229".
V kapitole Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky sa suma výdavkov spolu za kapitolu "314 166 599" nahrádza sumou "311 166 599" a suma výdavkov na programy, suma výdavkov na program, opravujem, 070 Väzenstvo "154 583 604" sa nahrádza sumou "151 583 604".
V kapitole Ministerstva financií Slovenskej republiky sa suma výdavkov spolu za kapitolu "661 550 986" nahrádza sumou "659 550 986" a suma výdavkov na program 074 Tvorba metodiky, riadenie, kontrola, vládny audit a vnútorný audit verejných financií "101 007 526" sa nahrádza sumou "99 007 526".
V kapitole Ministerstva kultúry Slovenskej republiky sa suma výdavkov spolu za kapitolu "188 746 958" nahrádza sumou "187 246 958" a suma výdavkov na program 08T Tvorba, implementácia politík "57 514 257" sa nahrádza sumou "56 014 257".
V kapitole Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky sa suma výdavkov spolu za kapitolu "2 288 121 084" nahrádza sumou "2 276 175 815". Suma výdavkov na program 053 Cestná infraštruktúra "1 057 256 998" sa nahrádza sumou "1 063 311 729" a suma výdavkov na prvok 0530309 ŠR mimo spolufinancovania - MSF + NN OPD (nad GAP) "189 083 107" sa nahrádza sumou "177 137 838".
Štvrtý novelizačný bod. V prílohe č.6 v položke "Rezerva vlády" slová "Rezerva vlády" nahrádzajú slovami "Rezerva vlády vrátane rezervy na realizáciu súdnych a exekučných rozhodnutí" a suma "5 000 000" sa nahrádza sumou "7 500 000".
V položke "Rezerva predsedu vlády" sa suma "1 659 696" nahrádza sumou "659 696" a v položke spolu sa suma "57 160 296" nahrádza sumou "58 660 296".
Žiadam, aby sa o bode 1 hlasovalo osobitne, pán spravodajca, o bodoch 2 a 3 spoločne a o bode 4 osobitne tohto pozmeňujúceho návrhu. Zároveň žiadam vyňať na jedno osobitné hlasovanie body 4 a 5 z pozmeňujúceho návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Daniela Duchoňa, Ladislava Kamenického, Jaroslava Demiana, Milana Mojša.
Odôvodnenie: Navrhujeme riešiť otázku valorizácie platov pedagogických zamestnancov dvojstupňovou valorizáciou tarifných platov. K 1. januáru 2013 5-percentný nárast tarifných platov, k 1. júlu 2013 ďalší 5-percentný nárast tarifných platov. Finančný náklad nad rámec toho, čo vláda Slovenskej republiky učiteľom ponúka, je približne 31 mil. eur. Aby sme umožnili vládnej väčšine tento návrh schváliť, prevzali sme tie časti pozmeňovacieho návrhu vládnych poslancov, pánov poslancov - Duchoň, Kamenický, Demian a Mojš, ktoré vláda Slovenskej republiky pripravila vzhľadom na meniaci sa vývoj verejných financií.
Rozdiely oproti tomuto návrhu, ktoré predstavujú dodatočné zdroje. Prvý bod - zrušenie, odloženie výstavby ďalšej budovy pre ministerstvo zahraničných vecí, 3,4 mil. eur. V druhom bode - Všeobecná pokladničná správa, zníženie rezervy predsedu vlády Slovenskej republiky o 1 mil. eur. Ide o rezervu na čisto politické rozhodnutia predsedu vlády. Predsedovi vlády Slovenskej republiky ostane takmer polovica. Zlúčenie Rezervy vlády a Rezervy na realizáciu súdnych a exekučných rozhodnutí a ich zníženie o 50 %, 7,5 mil. eur. Rezerva na súdne rozhodnutia nebola v uplynulých troch rokoch využitá na viac ako 3 percentá. Rezerva vlády čerpala v roku 2011 0 eur. V roku 2012 sa očakáva 60-percentné čerpanie.
Zníženie transferu štátu do Sociálnej poisťovne a následne správneho fondu Sociálnej poisťovne. Ak by šetrila tak, ako ostatné štátne inštitúcie, 5% na mzdových výdavkoch, 10 % na iných výdavkoch, znamenalo by to 12,5 mil. eur. Zároveň počítame so znížením počtu zamestnancov regionálneho školstva o pol percenta v roku 2013, čo prinesie približne 6,5 mil. eur. Na porovnanie, v predchádzajúcom desaťročí počas reštrukturalizácie klesal počet rozpočtovaných zamestnancov regionálneho školstva o 3 % ročne. Výsledná suma je tak 30,9 mil. eur.
Pod tento pozmeňovací návrh sa podpísalo šestnásť poslancov Národnej rady. V tejto chvíli si dovolím tento pozmeňovací návrh odovzdať pánovi spravodajcovi, aby sa nepoplietol.
Takže, dámy a páni, ďakujem vám veľmi pekne, že ste boli trpezliví a vypočuli ste si tento pozmeňujúci návrh. Mrzí ma, že to trvalo tak dlho, ale je to dlhý pozmeňovací návrh, nie je to jednoduché napísať do štátneho rozpočtu.
Záverom už nebudem opakovať to, čo som povedal, len veľmi krátko zhrniem, že vláda Roberta Fica neváha nechať zaplatiť svoje populistické marketingové aktivity v zdravotníctve občanmi. Rozhodnutie medzinárodnej arbitráže, na základe ktorej bude Slovensko zákaz zisku, ktorý pre zdravotné poisťovne zaviedla prvá Ficova vláda, stáť 38 mil. eur a vláda Slovenskej republiky napriek tomu nemá štipku sebareflexie, aby Robert Fico a SMER povedali, že aspoň zvážia, aké dopady by mohlo mať vytvorenie systému jednej zdravotnej poisťovne a vyvlastnenie súkromných zdravotných poisťovní, pričom Robert Fico ako právnik veľmi dobre vie, veľmi dobre vie, že zákaz zisku Slovenská republika nemohla vyhrať.
Viete, prečo viem, že to veľmi dobre vie? Preto, lebo v roku 2011 odmietol ako opozičný poslanec Národnej rady zastupovať Národnú radu pred Ústavným súdom v spore o zákaz zisku zdravotných poisťovní. Robert Fico nešiel obhajovať svoj vlastný zákaz zisku, lebo veľmi dobre vedel, že sa to na súdoch nedá vyhrať. Robert Fico veľmi dobre tušil, ako dopadne medzinárodná arbitráž. Úžasné je to, že keď medzinárodná arbitráž povedala, že škoda, ktorú zákaz zisku zdravotných poisťovní, ktorý presadila prvá Ficova vláda, táto škoda pre poisťovňu Union je 22 plus 3 mil. eur na právnikov, tak druhá vláda Roberta Fica len mykne plecami a bohorovne hovorí a presadzuje ďalej unitárny systém bez toho, aby prejavila čo len štipku ľútosti, že v tejto ťažkej chvíli, keď celé konsolidačné úsilie naváľala táto vláda na plecia občanov, im ide vytiahnuť z vrecák ďalšie desiatky miliónov eur.
Dnes je účet za zákaz zisku vo výške 38 mil. eur aj s právnikmi, ktorí zastupovali Slovenskú republiku, ale, dámy a páni, to ešte nie je konečný účet. Myslím si ale, že vláda, ktorá je na tom tak dobre, že neprejaví ani štipku ľútosti, že spôsobila škodu občanom vo výške 38 mil. eur, Robert Fico a SMER spôsobili túto škodu svojimi extrémistickými a populistickými návrhmi, týkajúcimi sa zákazu zisku v zdravotníctve, musí nájsť finančné prostriedky na zvýšenie platov učiteľov. Viem, od 1. januára našla vláda Roberta Fica 68 mil. eur.
Dámy a páni zo SMER-u, trápte sa ďalej, aby ste našli ďalšie finančné prostriedky na druhú etapu zvýšenia platov učiteľov od 1. júla. Keď nemihnete ani okom na škode, ktorú ste spôsobili tejto republike vaším populizmom a vašou ideológiou v zdravotníctve vo výške 38 mil. eur, tak majte peniaze aj na platy učiteľov.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.12.2012 o 14:56 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:43

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Už veľa som toho počul, ja neviem, jak to vlastné celé dopadne s tou arbitrážou, ale ak by však nakoniec a naozaj Slovensko bolo povinné zaplatiť a Union si to bude nárokovať, tak budem protestovať.
Treba povedať Unionu, že okej, ak to teda tak dopadne, že berieme, vyhrali ste, komentujeme, nekomentujeme, ale pokiaľ by sa tých peňazí nevzdali, tak s tým mám problém. Prípadne môžu urobiť ústupok, že požiadajú vládu, aby tie peniaze nechali v zdravotníctve, ale pokiaľ si ich budú reálne nárokovať na vyplatenie, tak to nie je len otázka toho, že či vyhrali, ale v mojom ponímaní to už bude aj otázka morálky a aj otázkou toho, že či zdravie je biznis, alebo nie je biznis.
Takže chcem len teda povedať, že keby nakoniec a naozaj, nie ako teraz, že možno a uvidíme, to dopadlo tak, že tie peniaze bude treba vyplatiť, tak budem jeden z prvých, ak nie prvý, pred budovou Unionu a budem ich vyzývať, aby si tie peniaze zo zdravotníctva nebrali.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.12.2012 o 15:43 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video