14. schôdza

29.1.2013 - 14.2.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

30.1.2013 o 11:45 hod.

Ing.

Tibor Lebocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:34

Zsolt Simon
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne.
Pán kolega Záhumenský, som rád že súhlasíte so mnou, že poľovný lístok by mohol byť celoživotný. A beriem to ako akúsi dobrú správu, že snáď strana SMER – SD zmení toto ustanovenie a pre poľovníkov bude platiť, že nebude treba každý rok chodiť pre kvalifikačný dokument poľovného lístku a bude to platiť na celý život.
A keď sme pri poľovnom revíre Svodín. Poľovný revír Svodín je z prevažnej časti na pozemkoch vlastníkov, a nie na pozemkoch štátu. Keby ste takýto revír dali do režimu „vyhradené“ alebo do toho, ako to pán minister navrhuje, tak v tej chvíli by ste šliapali po právach vlastníkov v tomto poľovnom revíri. Preto treba povedať, že tam, kde štát vie byť vlastníkom poľovného revíru a vie zriadiť poľovný revír a má nadpolovičnú väčšinu, takýto vyhradený revír má byť len na takom území, nie na území vlastníkov. A toto je explicitný príklad, ako by ste porušovali vlastnícke práva.
No, pán kolega Galko, ja viem, že pán prezident nepotrebuje svoj vyhradený poľovný revír, lebo na Slovensku máme ešte aj vojenské obvody, kde sú poľovné revíry v kompetencii ministerstva obrany. A pre pána prezidenta ako vrchného veliteľa ozbrojených síl tento priestor je tam daný k dispozícii. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

30.1.2013 o 11:34 hod.

Ing.

Zsolt Simon

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:34

Pavol Paška
Skontrolovaný text
Vyhlasujem rozpravu za skončenú.
Pán minister, chcete zaujať stanovisko? (Reakcia navrhovateľa.)
Skryt prepis

30.1.2013 o 11:34 hod.

Mgr.

Pavol Paška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Uvádzajúci uvádza bod 11:36

Ľubomír Jahnátek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Asi by sa oplatilo zareagovať, hoci si myslím, že na toto je druhé čítanie. Ale, dobre, bolo v prvom čítaní niekoľko poznámok.
Ja pôjdem od pána Simona. S poľovným lístkom, podobne ako pán Záhumenský povedal, ja nemám problém. Osobne tiež ma štve tých každých päť rokov a keď na to zabudnem a vyradia ma odtiaľ. To je problém. Čiže osobne som za to, nech je celoživotný lístok. Ale musíme nájsť mechanizmus, lebo zas si povedzme, z čoho sú tie päťročné poplatky, ktoré musíte zaplatiť, kde to vlastne ide. Čiže musíme vyriešiť, ako budeme financovať samosprávu. Čiže keď toto doriešime, ja som za to. (Reakcia z pléna.) Ale veď to musí fungovať. Veď predsa nemôže poľovníctvo fungovať, pán Simon, na princípe, že minister má nejakú sekciu a potom budú poslední poľovníci v revíri. Veď tam musí byť nejaká štruktúra nastavená. Takže vyriešme problém, ako budeme financovať zložky, ktoré budú zabezpečovať výkon práva poľovníctva na nižšej úrovni. A ja nemám s týmto žiadny problém.
Čo sa týka rozhodovacích právomocí pri štátnych územiach, teda pri tých lesných revíroch, kde má štát nadpolovičnú väčšinu, my sme tam nechali dvojtretinovú väčšinu, ale keď ju navrhujete nadpolovičnú, môžeme sa veľmi rýchlo dohodnúť. S tým nemám žiadny problém. Vítam takúto iniciatívu.
Viete, vyhradené poľovné revíry. Keď si dobre prezriete ten § 13b, uvidíte, že má odkazy. On vám presne hovorí, čo musí spĺňať vyhradený poľovný revír. A ste poľovník takisto dlho a ja som takisto poľovník. A viete, mne sa veľmi nepáčilo a doteraz sa mi nepáči, že vyhradené poľovné revíry, ktoré mali určitý genofond dlhodobo budovaný, a boli to kvalitné genofondy, sa práve kvôli silným finančným skupinám a veľmi dobre finančne zabezpečeným ľuďom zrazu zrušili. Čiže zrušil sa ten niekoľko desaťročia získavaný genofond. A takto sa to dalo bohatým na Slovensku, ktorí jednoducho si v určitom čase vedeli na Slovensku kúpiť všetko. Ja som proti tomu. A ja si myslím, že pokiaľ ide o štátne organizácie, ale aj súkromné, tam je trošku iný problém. Majú mať právo takisto na režijné revíry, lebo si myslím, že štátne organizácie, ktoré spravujú lesy, majú mať vo svojom výkone aj poľovnícku činnosť. Len už ju nemajú vďaka tomu, že sa poľovné revíry všetky rozdali a že sa zrušil ešte aj štatút alebo inštitút vyhradeného poľovného revíru. Vlastne sa nevedia dostať k ničomu, Máte to tam presne napísané. Čiže nie je to závislé vôbec od vôle ministra, ale musí to spĺňať nejaké zákonné normy, aby mohol byť vyhlásený vyhradený poľovný revír. Viete, dneska sú súdne spory aj kvôli tomu, že niektorí chytráci pridelili súkromný poľovný revír aj v nezrušenom vyhradenom poľovnom revíri. Zrejme máte tie informácie aj vy, boli ste tam nejaké obdobie predo mnou. Čiže, bohužiaľ, toto sa všetko udialo. Čiže hovoríme, tam, kde ten vyhradený poľovný revír bol, a dokonca sú tam súdne spory, toto bude veľmi dobrý inštitút, ako zrušiť všetky štátne súdne spory a vrátime to do pôvodnej polohy. Čiže ja si myslím, že inštitút vyhradeného poľovného revíru by tam mal zostať.
Napádate povinné členstvo v komore. Ale lesníci, poľovníci by nemali byť výnimka voči iným členom v nej. Napríklad súkromný veterinár nemôže vykonávať svoju prax, pokiaľ nie je v príslušnej komore veterinárov. Tak potom zrušme aj tam povinnosť, zrušme ju u zubárov, zrušme ju u lekárov. Ja si osobne myslím, že slovenskí poľnohospodári by mali mať povinné členstvo v Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komore, ktorá nie je občianskym združením, ale je založená zo špeciálneho zákona, lebo inak je otázka, ako majú presadzovať svoje záujmy, ako majú kvalifikovane vystupovať voči ministerstvu, keď nebudú mať na to zdroje. Čiže tam tá dobrovoľnosť je diskutabilná. Ale to dneska neotváram. Ja si osobne myslím, že to povinné členstvo by tam malo byť.
Pán Mičovský, vlastne pri tých revíroch som odpovedal aj na tú prvú časť, ktorú ste mali aj vy ako jeden v dôvodov na vystúpenie. Ale priznám sa, šokovali ste ma tým kritériom, ako majú postupovať Štátne lesy pri prideľovaní revírov nejakým súkromným zoskupeniam. Viete, čo ste vy, pán Mičovský, povedali? Vy ste potrestali ľudí za to, že sú chudobní, lebo vy ste tu povedali, že ten, kto chce strieľať, tak nech si to zaplatí. Pán Mičovský, ale poľovníci nie sú len bohatí, to nie sú len ľudia spomínaní v Gorile, to nie sú len ľudia, ktorí dneska vlastnia podniky, ktorí majú obrovské množstvo peňazí, ale to sú aj ľudia, ktorí zarábajú 400, 500, 600, 700 eur. A tí chcú takisto poľovať. A, pán Mičovský, poľovníctvo nie je o strieľaní zveri. Vy ste poľovník, tak viete, že sa hovorí na prvom mieste o ochrane zveri, na druhom mieste o zveľaďovaní zveri až na treťom mieste o love zveri. Čiže mi povedzte, ako títo bohatí fungujú v tých lesoch. No prenajímajú si to alebo to podceňujú, alebo si donesú už pripravené stavby, ale v žiadnom prípade už to nie je ten duch kolektívneho organizovania poľovníkov v pridelenom poľovnom združení. Tam tá spoločenská funkcia toho poľovného združenia sa absolútne stráca. Čiže ja nesúhlasím s tým. A pokiaľ budem mať možnosť to ovplyvňovať, chcem, aby na poľovné revíry mali nárok aj obyčajní ľudia, ktorí žijú a prežívajú zo svojich mesačných platov. Ja chcem, aby poľovníkmi boli aj ľudia na tých dedinách, v tých kotlinách, kde to majú ako jedinú možnosť zábavy. A som proti tomu, aby poľovné revíry dostávali len bohatí a zazobaní. Jednoducho toto je nemorálne. A som veľmi prekvapený, že vy ako starý poľovník a z vášho zoskupenia ste vôbec prišli s takouto myšlienkou. Vždy, keď bude viac ako 50 % rozhodovať cena, vždy to dostanú len bohatí. A verte mi, ja to vidím. My tie verejné súťaže robíme a dneska nie je problém 30 000, 40 000, 50 000 eur len tak vyhodiť na stôl ročne len za to, aby malo pár bohatých ľudí zábavku a možnosť chodiť do lesa. Ale to nie je poľovníctvo, to už je snobizmus. A ja nechcem v lese snobov, ja chcem v lese poľovníkov. Takže proti tejto vašej požiadavke určite budem bojovať a nebudem súhlasiť, aby sa vôbec takáto podmienka znovu zachovala, že budú v našich lesoch len bohatí papaláši, ktorí si to vedia zaplatiť. Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

30.1.2013 o 11:36 hod.

prof. Ing. CSc.

Ľubomír Jahnátek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie v rozprave 11:45

Pavol Paška
Skontrolovaný text
Pán spravodajca? (Reakcia spravodajcu.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

30.1.2013 o 11:45 hod.

Mgr.

Pavol Paška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:45

Tibor Lebocký
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. No myslím si, že vystúpenie pána ministra a predkladateľa teda bolo veľmi kompetentné a odpovedal na absolútnu väčšinu pripomienok, ktoré odzneli v rozprave, a zareagoval na niektoré tie faktické poznámky.
Dovoľte mi, aby som sa ja vyjadril len k tým záležitostiam, ktoré evidujem, že zodpovedané neboli. A týkajú sa práve slovenskej národnej poľovníckej samosprávy v podobe Slovenskej poľovníckej komory. Tu musím povedať aj ja, pán kolega Mičovský, že som zažil dosť veľký šok, keď sa poslanec Národnej rady bez toho, aby si overil isté fakty, stane obeťou konšpiratívnej demagógie týkajúcej sa tak silnej alebo tak závažnej veci, ako je financovanie národnej poľovníckej samosprávy, a bez toho, aby si overil niektoré skutočnosti, vystúpi na pôde Národnej rady a nepriamo obvinil niekoho z nejakých neprehľadných tlakov alebo finančných tokov a podobne. Pán kolega Mičovský, napriek tomu, že sme kolegovia lesníci, aj to intermezzo som vnímal. Dve percentá poľovníctvo, lesníctvo, ja si myslím, je to oveľa väčší prienik spoločných záujmov poľovníkov a lesníkov, ale beriem to. Ale týmto si ma nesmierne prekvapil. Ja ťa vyzývam, aby si prišiel na návštevu do ústredia Slovenskej poľovníckej komory, kde vytvorím podmienky napriek tomu, že je to samosprávna organizácia, ktorá funguje v zmysle schválených interných predpisov, ktoré sú v súlade so zákonom. A potvrdil to ústredný orgán štátnej správy lesného hospodárstva a poľovníctva, ktorý má fungujúce dozorné orgány, kolektívne orgány. Každý rok sa predsa schvaľuje rozpočet, návrh, schvaľuje sa odpočet, stanovisko dozornej rady, ako vlastne komora funguje a hospodári, a ty vystúpiš na pôde Národnej rady a začneš tu rozprávať o tom, že preto, lebo rozpočet alebo neviem odpočet neviem nie je zverejnený na webovej stránke komory, tak sa tu dejú nejaké zaujímavé finančné machinácie. Veď, nehnevaj sa, pán poslanec, toto nemá obdobu. Slovenská poľovnícka komora bola zo zákona zriadená ako organizácia, ktorá má zabezpečovať prenesený výkon štátnej správy v poľovníctve. V § 42, keď si ho prečítate, tak zistíte, sú všetky práva a povinnosti, ale predovšetkým úlohy Slovenskej poľovníckej komory a v § 42 ods. 2 je zo za zákona stanovený aj systém financovania Slovenskej poľovníckej komory.
Ak tu pán exminister Simon rozprával o tom, o koľko platia viac poľovníci. No aj preto platia viac, lebo za jeho pontifikátu nedostala národná poľovnícka samospráva ani cent. Museli financovať úlohy, ktoré vyplývajú národnej poľovníckej samosprávy zo zákona z vlastných zdrojov. A takmer vykrvácali. A raz za päť rokov sme boli zo zákona povinní spraviť národnú poľovnícku prehliadku poľovníckych trofejí, urobili sme to na medzinárodnej úrovni v Inchebe, kde pán exminister prijal veľkoryso záštitu nad týmto podujatím. Pritom nedal ani jeden jediný cent. Viete, koľko išlo z priamych platieb z ministerstva v roku 2011 na podporu tohto výstavníctva? Bezmála 150 000 eur. Slovenská poľovnícka komora ani národná poľovnícka samospráva nedostala ani cent. Ale prišiel sa tam vycierať a ukázať. Takže takáto je pravda.
A čo sa týka ďalších záležitostí. Pán Mičovský, to zníženie z navrhovanej 2 000-hektárovej minimálnej výmery na 1 000-hektárovú minimálnu výmeru, viete, koho je to zásluha? Je to zásluha práve Slovenskej poľovníckej komory. Ja osobne ako vrcholný predstaviteľ som napísal osobný list pánovi ministrovi. Je tak, pán minister? V ňom som ho upozornil, že ak toto bude súčasťou vládneho návrhu na zmenu a doplnenie zákona o poľovníctve, treba počítať s tým, že národná poľovnícka samospráva, možno aj s využitím petície, sa postaví proti tejto skutočnosti. Takže takto sa veci v konečnom dôsledku majú.
Čo sa týka tej rozhodovacej matice, pán minister to vysvetlil, nejdem sa k tomu vyjadrovať, ale som presvedčený, že má stopercentnú pravdu. Ak by tam zostala len cena, na Slovensku máme 1 586 alebo 1 589, prepáčte, teraz presne neviem, ihneď sa na to pozriem, máme v súčasnosti 1 859 poľovných revírov, ešte ich zostalo 80 v podmienkach alebo v obhospodarovaní a užívaní Lesov Slovenskej republiky, 24 v podmienkach užívania, ostatných pri štátnych organizáciách. Ak by sme tam nechali ten úzus, ktorý tam bol, a neakceptovali by sme tie skúsenosti, ktoré predkladateľ tu pred chvíľou, v osobe pána ministra, samozrejme, prezentoval, tak z tých 80 nám nezostane nič, to vám garantujem.
A škody spôsobené zverou, a naozaj ešte sa musím vyjadriť k tomu, k povinnému členstvu takisto, ale bude priestor aj v druhom čítaní na to, páni, sú ošetrené súčasne v platnom zákone. Úplne jednoznačne sa v § 26 a 27 alebo 25 a 26 hovorí o povinnostiach užívateľa poľovného pozemku a o povinnostiach užívateľa poľovného revíru. A jednoducho pokiaľ si niekto nezabezpečí, respektíve nesplní základné povinnosti v tom smere, aby sa zmluvne dopredu dohodli podmienky, ako sa bude zabezpečovať prevencia proti škodám spôsobovaných zverou, keď to nepodpíšu poľnohospodári alebo to nepodpíšu lesníci alebo jednoducho ignorujú tú snahu užívateľa poľovného revíru, no tak potom o čom hovoríme? Alebo sa budeme na to pozerať tak, že napriek tomu, že poľovníci obhospodarujú voľne žijúcu zver ako súčasť našich prírodných ekosystémov, ako súčasť nášho prírodného dedičstva, ako res nullius, vec nikoho, že oni budú platiť ešte poľnohospodárom, ktorí dostávajú priame platby na plochu, platby za VDJ-čky, ďalšie platby, ďalšie platby, ďalšie platby. Tu treba nájsť nejakú rovnováhu. Ja súhlasím s tým, že to tak zostať nemôže, že sa musí alternovať riešenie škôd spôsobených zverou, ale musíme si uvedomiť, že existujú isté limity a isté hranice. Ďakujem vám veľmi pekne za pozornosť. (Potlesk.)
Skryt prepis

30.1.2013 o 11:45 hod.

Ing.

Tibor Lebocký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:51

Pavol Paška
Skontrolovaný text
Ďakujem.
Prerušujem rokovanie o tomto bode programu.
Budeme pokračovať prvým čítaním o

vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov.

Je to tlač 338.
Poprosím pána ministra dopravy Jána Počiatka, aby uviedol vládny návrh.
Skryt prepis

30.1.2013 o 11:51 hod.

Mgr.

Pavol Paška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:51

Ján Počiatek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážený pán predseda, vážené dámy, vážení páni, vzhľadom na to, že najracionálnejším inštitucionálnym nastavením riadenia európskych fondov je umiestnenie Centrálneho koordinačného orgánu na Úrade vlády, kde podľa mňa aj vždy mal byť umiestnený, navrhujem presunúť pôsobnosť v oblasti koordinácie využívania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky na Úrad vlády Slovenskej republiky.
Predložený návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, rozpočty obcí a vyšších územných celkov a nemá negatívny vplyv na životné prostredie, podnikateľské prostredie a informatizáciu spoločnosti a nemá ani sociálne vplyvy. Ďakujem za slovo, skončil som.
Skryt prepis

30.1.2013 o 11:51 hod.

Ing.

Ján Počiatek

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:51

Pavol Paška
Skontrolovaný text
Pán poslanec Glenda je spravodajcom.
Skryt prepis

30.1.2013 o 11:51 hod.

Mgr.

Pavol Paška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:52

Tibor Glenda
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj ma určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov (tlač 338). V súlade s § 71 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona.
Uvedený vládny návrh zákona bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku, t. j. doručenie návrhu zákona najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady Slovenskej republiky, na ktorej sa uskutočňuje jeho prvé čítanie.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel a zaradil ho v súlade s § 72 ods. 2 rokovacieho poriadku na rokovanie dnešnej schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Konštatujem, že uvedený vládny návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a v § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy.
Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje všetky požadované informácie.
Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými pravidlami Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že v rozprave odporučí uvedený vládny návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky zo 7. januára 2013 č. 319 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj. Odporúčam, aby určené výbory predmetný vládny návrh zákona prerokovali v termíne do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pán predseda skončil som, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

30.1.2013 o 11:52 hod.

Ing.

Tibor Glenda

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom

11:52

Pavol Paška
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán spravodajca.
Otváram rozpravu. Mám písomné prihlášky za kluby. Do rozpravy sa hlási za klub SDKÚ – DS pán poslanec Štefanec, za klub KDH pán poslanec Zajac a pán podpredseda Figeľ.
Dávam slovo pánovi podpredsedovi Figeľovi.
Skryt prepis

30.1.2013 o 11:52 hod.

Mgr.

Pavol Paška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom