14. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.2.2013 o 17:04 hod.
Ing. CSc.
Ján Mičovský
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, vážená pani podpredsedníčka. Bolo by to viac ako na dve minúty. Chcem povedať, že s filozofiou tohto zákona súhlasím a skutočne ho podporím. Len nemôžem celkom súhlasiť s tými časťami, ktoré pán kolega hovoril na konto lesov a lesníctva. Viete, vždy je to otázka zmysluplnosti tých činností. Povedať jednou vetou, že lesy sú zdevastované a že títo ľudia to zachránia, to je tak asi, ako keby sme povedali, že dajme im teda akúkoľvek činnosť, je to lepšie, ako keď budú sedieť doma. Ja súhlasím, ak sledujeme tento sociálny aspekt, tak je to celkom prípustné riešenie, ale ak by sme chceli, aby títo ľudia povynášali všetky konáriky z lesa v záujme drevoštiepky, aby urobili tak, že každý jeden priepust bude bez kamienka, no, možno by to bolo pekné, len chcem povedať, že slovenské lesníctvo potrebuje zmysluplnú činnosť. A ak by sme to chceli navliecť do takej podoby, že dobre, nech robia čokoľvek, len nech robia, tak potom áno, ale ja si myslím, že z hľadiska samotného lesníctva nie je možné pripustiť, aby sme dávali ľudí do lesa robiť nie zmysluplné činnosti. Ale zase, aby som nebol taký rigorózny, pán kolega Novotný, je to otázka miery. Je veľa vecí, ktoré v lesoch ozaj by bolo užitočné robiť, len aby ste to nepovedali tak, ako to vyznelo. Možno vy ste to povedali pekne, že jednoznačne tí ľudia zachránia slovenské lesníctvo. To nie.
Ďakujem.
Autorizovaný
Vystúpenia
16:52
Vystúpenie v rozprave 16:52
Viliam NovotnýHneď na úvod by som chcel oceniť aj ja aktivitu navrhovateľov tohto zákona, považujem to za dobrý zákon, aj keď rozumiem niektorým námietkam, ako tu...
Hneď na úvod by som chcel oceniť aj ja aktivitu navrhovateľov tohto zákona, považujem to za dobrý zákon, aj keď rozumiem niektorým námietkam, ako tu hovoril pán poslanec Cicoň. O tom to je, o tom je druhé čítanie, aby prišli konkrétne pozmeňovacie návrhy, ale v prvom čítaní by sme skôr mali hovoriť len o zameraní, o ideovom zmysle takéhoto zákona a o tom, či tento zákon vlastne je, alebo nie je potrebný. Tak hovorí rokovací poriadok. Ja si myslím, že tento zákon je potrebný, pretože rieši pálčivý problém. Dámy a páni, je možno pravdou, že na západe našej krajiny sa ten problém nezdá možno až tak strašne pálčivým, ale na východe našej krajiny v Prešovskom, Košickom, ale aj Banskobystrickom kraji je tento problém pomaly problémom číslo jedna. Keď sledujete prieskumy verejnej mienky, tak okrem problému zamestnanosti a práce je to predovšetkým problém týchto marginalizovaných skupín a nízkokvalifikovaných ľudí nájsť si pracovnú príležitosť.
Keď sme to analyzovali aj u nás, nazvem to v našej vnútornej dielni v SDKÚ-DS, došli sme k záveru, že ak chceme riešiť problémy marginalizovaných skupín, predovšetkým vo východnej časti našej vlasti, potrebujeme sa držať troch základných pilierov. Tým prvým pilierom je, že zákon musí platiť pre všetkých rovnako. Tým druhým pilierom je, že pracovať sa musí oplatiť viac, ako poberať sociálne dávky, a ten tretí pilier je práve o tom, čo navrhli navrhovatelia v tejto novele zákona o službách zamestnanosti, a to je, že musí byť dostatok pracovných príležitostí pre nízkokvalifikovaných ľudí. Ak nebudú pracovné príležitosti pre nízkokvalifikovaných ľudí, môžeme robiť akékoľvek reformy, rozprávať o školskej dochádzke, riešiť výšku sociálnych dávok, motivovať rodičov, aby deti posielali do škôl, zavádzať povinné, povinnú dochádzku v materských školách, môžete robiť, čo len chcete, nevytrhnete ľudí z pasce chudoby. Vytrhnete tých ľudí, ktorí sú v drvivej väčšine nízkokvalifikovaní z pasce chudoby vtedy, keď ponúknete pracovné príležitosti pre nízkokvalifikovaných.
Už dávnejšie hovorím aj o tom, že sociálne byty, teda byty pre ľudí, ktorí sú v hmotnej núdzi alebo sú vo veľmi komplikovanej sociálnej situácii, by sa mali stavať predovšetkým tam, kde je práca. Je to veľmi zaujímavá téza, počul som ju mnohokrát aj od vrcholových predstaviteľov - či už Európskej únie, alebo ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny - v minulosti a považujem to za veľmi logické. Lebo, dámy a páni, ja už budem veľmi konkrétny. V Lipanoch, kde máte tisíc ľudí, nazvem to tak, ktorí sa hlásia k rómskej menšine, sú v marginalizovanej skupine, celkový počet obyvateľov je dvetisíc a týmto tisíc ľuďom chcete dať malé obecné práce, prostredníctvom malých obecných prác pracovnú príležitosť. Skúste mi povedať, čo budú v tých Lipanoch robiť, čo bude ráno robiť tisíc ľudí, ktorí prídu vykonávať malé obecné práce? Skoro neriešiteľné. Včera bola jedna veľmi dobrá reportáž, až by som upodozrieval navrhovateľov, že si ju dohodli v televízii, o tom, ako sú malé obecné práce vykonávané v Žehre, a potom tam bol jeden taký zaujímavý prepočet, že koľko nás asi malé obecné práce stáli, Slovenskú republiku, v minulom roku. Síce ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny nedalo žiadne údaje, ale ja budem čerpať z médií. Odznelo tam číslo 35 miliónov eur, dámy a páni, veľa peňazí za to, aby niekto akože ráno rozdal nejaké lopaty a nejaké tie hrable a nejaké tie metly a niekde dve hodiny niekto a veľa ľudí postávalo. Míňa sa to účinku, o tom chcem hovoriť. Obecné, malé obecné služby, malé obecné práce treba robiť, aktivačné práce majú svoje miesto, ale míňa sa to účinku, dámy a páni.
No a tu by som chcel podčiarknuť, že prichádzajú predkladatelia s riešením, ktoré by mohlo byť naozaj zaujímavé. Aj na východe Slovenska sme zažili v poslednej, poslednej dekáde rad pustošivých povodní a chcem vám povedať, že možno to tak jasne až nepovedal pán poslanec Zajac, že mnohé z nich neboli spôsobené práve tým, že sa pretrhla hrádza na veľkom toku, alebo že nejaká obrovská betónová priehrada zlyhala, alebo nevedela udržať vodu, alebo má malú kapacitu. Áno, bol aj taký prípad na rieke Ondava, v prípade Domaše, ale väčšinou to bolo o tom, že dlho pršalo, že lesy sú zdevastované, že prichádza prívalová voda práve preto, že lesy sú zdevastované a že históriou vytvorený systém melioračných kanálov, rôznych jarkov a priekop, ktoré tú vodu vedeli v tej krajine rozložiť, nefunguje. Zabudovali sa, postavili sa tam rodinné domy, zasypali sa rôznym malým stavebným odpadom alebo zarástli, presne tak, ako to popisovali navrhovatelia. A tu naozaj, toto riešenie je veľmi elegantné. Tak pomôžme krajinotvorbe, pomôžme tomu, aby sme chránili majetky, zdravie a životy ľudí pred prívalovými vodami, pred veľkou vodou a zároveň dajme pracovné príležitosti nízkokvalifikovaným ľuďom a zároveň im dajme zmysluplnú prácu! Lebo verte mi, ani pre toho človeka, ktorý žije v Lipanoch či v Žehre, či v Jarovniciach a nevie si nájsť prácu, dámy a páni, to nie je len vždy o tom, že on nechce pracovať, on si nevie nájsť prácu a jediná jeho možnosť je malá obecná práca. Je, verte mi, málo motivujúce to, aby si išiel podržať tú lopatu alebo tú metlu. Tu dostane zmysluplnú pracovnú príležitosť, ak bude chcieť, ak bude aktívny. Samozrejme, bude nám potom treba nastaviť to, aby sa pracovať pre neho oplatilo viacej, ako poberať sociálnu dávku, ale to už je iná téma. To už nie je o tomto poslaneckom návrhu zákona.
Chcel by som ešte ctenú snemovňu upozorniť na dva dôležité momenty. Ten prvý je, že tento nápad nie je nový. Za predchádzajúcej vlády Ivety Radičovej po jednej z tých pustošivých povodní na východe Slovenska tento nápad už bol na stole. Dokonca sa vymyslel aj mechanizmus, aby ľudia, ktorí vykonávajú malé obecné práce alebo tieto aktivačné práce, teda nízkokvalifikovaní nezamestnaní väčšinou na obciach, respektíve marginalizované skupiny, Rómovia z týchto marginalizovaných skupín, mohli pomôcť pri čistení vodných tokov, mohli pomôcť pri čistení týchto jarkov. Narážalo sa tam ale na zásadné problémy, keď sa to len podľa platnej legislatívy dalo na plecia starostov.
Po prvé, starosta musel použiť vlastné prostriedky, to znamená ochranné pracovné prostriedky, to znamená nejaké nástroje, to znamená nejakú techniku, lebo mnohokrát sa to nedá len tak hrabľami čistiť, respektíve lopatou, nakúpiť túto techniku, nakúpiť ochranné pracovné prostriedky. Potom sa mu to síce čiastočne refundovalo, ale prišiel ďalší problém. On to vlastne vykonával na cudzom majetku. Čiže občania obce, nízkokvalifikovaní ľudia, ktorí tieto aktivačné práce vykonávali, to vykonávali na majetku povedzme povodia. To znamená, bol tu aj právny problém.
To ale, s čím prichádzajú navrhovatelia, sa mi páči. To znamená, aby samotní správcovia tokov mohli mať tú možnosť organizovať takúto činnosť a dať pracovnú príležitosť týmto predovšetkým nízkokvalifikovaným ľuďom alebo dlhodobo nezamestnaným ľuďom.
No, keď už mám slovo, rád by som sa ešte zastavil pri projekte malých vodných priehradok v lesoch, priehradiek v lesoch, ktorý sa rozbehol za predchádzajúcej vlády. Nesúvisí priamo s týmto návrhom zákona, ale do určitej miery s ním súvisí, keď hovoríme o veľkej vode, pretože odlesnenie a hlavne nie vždy dobre organizovaná ťažba v našich lesoch spôsobuje to, že v prípade prívalových dažďov tá voda veľmi rýchlo steká z týchto lesov, valí sa do potokov, zapĺňa jarky a jednoducho nie je možné túto vodu odviesť z daného územia.
Bol tu jeden veľmi krásny projekt výstavby malých priehradiek v lesoch z materiálu, ktorý v lese je prítomný, prostredníctvom práve ľudí, ktorí sú na aktivačných prácach, pre ktorých to boli nádherné pracovné príležitosti, zmysluplná práca, práca, ktorá mala efekt, ktorá aj ich napĺňala, dávala im príležitosť nielen čakať na sociálnu dávku alebo opierať sa niekde v obci o metlu, ale robiť niečo zmysluplné pre komunitu, pre celú obec alebo pre celý subregión. Žiaľ, Úrad vlády hneď po príchode novej vlády tieto projekty zastavil. Ale dobre, môže mať inú filozofiu Úrad vlády na tieto malé vodné priehradky v lesoch, ale tým ľuďom, ktorí na tom pracovali, neponúkol nič iné. To je ten problém, že my musíme, ak chceme dostať ľudí z pasce chudoby, ak chceme riešiť problém marginalizovaných skupín, ak chceme riešiť problém dlhodobo nezamestnaných ľudí predovšetkým na východe Slovenska, ktorí sú z veľkej väčšiny nízkokvalifikovaní, my im musíme ponúknuť pracovné príležitosti, nie rušiť im pracovné príležitosti, ako, žiaľ, rozhodol Úrad vlády, súčasné vedenie Úradu vlády, ale naopak, ponúkať im pracovné príležitosti. A tie pracovné príležitosti im táto poslanecká novela zákona ponúka, preto ju podporím a ešte raz vás chcem všetkých poprosiť, ak môžete, hlasujme za to, aby sme v druhom čítaní mohli dávať konkrétne pozmeňovacie návrhy a možno ešte vylepšiť tento poslanecký návrh zákona.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie v rozprave
6.2.2013 o 16:52 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady, vážený pán spolunavrhovateľ, vážený pán spravodajca, dámy a páni, dovoľte mi, aby som túto diskusiu trošku rozšíril a povedal niekoľko myšlienok k tejto novele zákona o službách zamestnanosti, ktorú predkladajú kolegovia Zajac a Hudacký.
Hneď na úvod by som chcel oceniť aj ja aktivitu navrhovateľov tohto zákona, považujem to za dobrý zákon, aj keď rozumiem niektorým námietkam, ako tu hovoril pán poslanec Cicoň. O tom to je, o tom je druhé čítanie, aby prišli konkrétne pozmeňovacie návrhy, ale v prvom čítaní by sme skôr mali hovoriť len o zameraní, o ideovom zmysle takéhoto zákona a o tom, či tento zákon vlastne je, alebo nie je potrebný. Tak hovorí rokovací poriadok. Ja si myslím, že tento zákon je potrebný, pretože rieši pálčivý problém. Dámy a páni, je možno pravdou, že na západe našej krajiny sa ten problém nezdá možno až tak strašne pálčivým, ale na východe našej krajiny v Prešovskom, Košickom, ale aj Banskobystrickom kraji je tento problém pomaly problémom číslo jedna. Keď sledujete prieskumy verejnej mienky, tak okrem problému zamestnanosti a práce je to predovšetkým problém týchto marginalizovaných skupín a nízkokvalifikovaných ľudí nájsť si pracovnú príležitosť.
Keď sme to analyzovali aj u nás, nazvem to v našej vnútornej dielni v SDKÚ-DS, došli sme k záveru, že ak chceme riešiť problémy marginalizovaných skupín, predovšetkým vo východnej časti našej vlasti, potrebujeme sa držať troch základných pilierov. Tým prvým pilierom je, že zákon musí platiť pre všetkých rovnako. Tým druhým pilierom je, že pracovať sa musí oplatiť viac, ako poberať sociálne dávky, a ten tretí pilier je práve o tom, čo navrhli navrhovatelia v tejto novele zákona o službách zamestnanosti, a to je, že musí byť dostatok pracovných príležitostí pre nízkokvalifikovaných ľudí. Ak nebudú pracovné príležitosti pre nízkokvalifikovaných ľudí, môžeme robiť akékoľvek reformy, rozprávať o školskej dochádzke, riešiť výšku sociálnych dávok, motivovať rodičov, aby deti posielali do škôl, zavádzať povinné, povinnú dochádzku v materských školách, môžete robiť, čo len chcete, nevytrhnete ľudí z pasce chudoby. Vytrhnete tých ľudí, ktorí sú v drvivej väčšine nízkokvalifikovaní z pasce chudoby vtedy, keď ponúknete pracovné príležitosti pre nízkokvalifikovaných.
Už dávnejšie hovorím aj o tom, že sociálne byty, teda byty pre ľudí, ktorí sú v hmotnej núdzi alebo sú vo veľmi komplikovanej sociálnej situácii, by sa mali stavať predovšetkým tam, kde je práca. Je to veľmi zaujímavá téza, počul som ju mnohokrát aj od vrcholových predstaviteľov - či už Európskej únie, alebo ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny - v minulosti a považujem to za veľmi logické. Lebo, dámy a páni, ja už budem veľmi konkrétny. V Lipanoch, kde máte tisíc ľudí, nazvem to tak, ktorí sa hlásia k rómskej menšine, sú v marginalizovanej skupine, celkový počet obyvateľov je dvetisíc a týmto tisíc ľuďom chcete dať malé obecné práce, prostredníctvom malých obecných prác pracovnú príležitosť. Skúste mi povedať, čo budú v tých Lipanoch robiť, čo bude ráno robiť tisíc ľudí, ktorí prídu vykonávať malé obecné práce? Skoro neriešiteľné. Včera bola jedna veľmi dobrá reportáž, až by som upodozrieval navrhovateľov, že si ju dohodli v televízii, o tom, ako sú malé obecné práce vykonávané v Žehre, a potom tam bol jeden taký zaujímavý prepočet, že koľko nás asi malé obecné práce stáli, Slovenskú republiku, v minulom roku. Síce ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny nedalo žiadne údaje, ale ja budem čerpať z médií. Odznelo tam číslo 35 miliónov eur, dámy a páni, veľa peňazí za to, aby niekto akože ráno rozdal nejaké lopaty a nejaké tie hrable a nejaké tie metly a niekde dve hodiny niekto a veľa ľudí postávalo. Míňa sa to účinku, o tom chcem hovoriť. Obecné, malé obecné služby, malé obecné práce treba robiť, aktivačné práce majú svoje miesto, ale míňa sa to účinku, dámy a páni.
No a tu by som chcel podčiarknuť, že prichádzajú predkladatelia s riešením, ktoré by mohlo byť naozaj zaujímavé. Aj na východe Slovenska sme zažili v poslednej, poslednej dekáde rad pustošivých povodní a chcem vám povedať, že možno to tak jasne až nepovedal pán poslanec Zajac, že mnohé z nich neboli spôsobené práve tým, že sa pretrhla hrádza na veľkom toku, alebo že nejaká obrovská betónová priehrada zlyhala, alebo nevedela udržať vodu, alebo má malú kapacitu. Áno, bol aj taký prípad na rieke Ondava, v prípade Domaše, ale väčšinou to bolo o tom, že dlho pršalo, že lesy sú zdevastované, že prichádza prívalová voda práve preto, že lesy sú zdevastované a že históriou vytvorený systém melioračných kanálov, rôznych jarkov a priekop, ktoré tú vodu vedeli v tej krajine rozložiť, nefunguje. Zabudovali sa, postavili sa tam rodinné domy, zasypali sa rôznym malým stavebným odpadom alebo zarástli, presne tak, ako to popisovali navrhovatelia. A tu naozaj, toto riešenie je veľmi elegantné. Tak pomôžme krajinotvorbe, pomôžme tomu, aby sme chránili majetky, zdravie a životy ľudí pred prívalovými vodami, pred veľkou vodou a zároveň dajme pracovné príležitosti nízkokvalifikovaným ľuďom a zároveň im dajme zmysluplnú prácu! Lebo verte mi, ani pre toho človeka, ktorý žije v Lipanoch či v Žehre, či v Jarovniciach a nevie si nájsť prácu, dámy a páni, to nie je len vždy o tom, že on nechce pracovať, on si nevie nájsť prácu a jediná jeho možnosť je malá obecná práca. Je, verte mi, málo motivujúce to, aby si išiel podržať tú lopatu alebo tú metlu. Tu dostane zmysluplnú pracovnú príležitosť, ak bude chcieť, ak bude aktívny. Samozrejme, bude nám potom treba nastaviť to, aby sa pracovať pre neho oplatilo viacej, ako poberať sociálnu dávku, ale to už je iná téma. To už nie je o tomto poslaneckom návrhu zákona.
Chcel by som ešte ctenú snemovňu upozorniť na dva dôležité momenty. Ten prvý je, že tento nápad nie je nový. Za predchádzajúcej vlády Ivety Radičovej po jednej z tých pustošivých povodní na východe Slovenska tento nápad už bol na stole. Dokonca sa vymyslel aj mechanizmus, aby ľudia, ktorí vykonávajú malé obecné práce alebo tieto aktivačné práce, teda nízkokvalifikovaní nezamestnaní väčšinou na obciach, respektíve marginalizované skupiny, Rómovia z týchto marginalizovaných skupín, mohli pomôcť pri čistení vodných tokov, mohli pomôcť pri čistení týchto jarkov. Narážalo sa tam ale na zásadné problémy, keď sa to len podľa platnej legislatívy dalo na plecia starostov.
Po prvé, starosta musel použiť vlastné prostriedky, to znamená ochranné pracovné prostriedky, to znamená nejaké nástroje, to znamená nejakú techniku, lebo mnohokrát sa to nedá len tak hrabľami čistiť, respektíve lopatou, nakúpiť túto techniku, nakúpiť ochranné pracovné prostriedky. Potom sa mu to síce čiastočne refundovalo, ale prišiel ďalší problém. On to vlastne vykonával na cudzom majetku. Čiže občania obce, nízkokvalifikovaní ľudia, ktorí tieto aktivačné práce vykonávali, to vykonávali na majetku povedzme povodia. To znamená, bol tu aj právny problém.
To ale, s čím prichádzajú navrhovatelia, sa mi páči. To znamená, aby samotní správcovia tokov mohli mať tú možnosť organizovať takúto činnosť a dať pracovnú príležitosť týmto predovšetkým nízkokvalifikovaným ľuďom alebo dlhodobo nezamestnaným ľuďom.
No, keď už mám slovo, rád by som sa ešte zastavil pri projekte malých vodných priehradok v lesoch, priehradiek v lesoch, ktorý sa rozbehol za predchádzajúcej vlády. Nesúvisí priamo s týmto návrhom zákona, ale do určitej miery s ním súvisí, keď hovoríme o veľkej vode, pretože odlesnenie a hlavne nie vždy dobre organizovaná ťažba v našich lesoch spôsobuje to, že v prípade prívalových dažďov tá voda veľmi rýchlo steká z týchto lesov, valí sa do potokov, zapĺňa jarky a jednoducho nie je možné túto vodu odviesť z daného územia.
Bol tu jeden veľmi krásny projekt výstavby malých priehradiek v lesoch z materiálu, ktorý v lese je prítomný, prostredníctvom práve ľudí, ktorí sú na aktivačných prácach, pre ktorých to boli nádherné pracovné príležitosti, zmysluplná práca, práca, ktorá mala efekt, ktorá aj ich napĺňala, dávala im príležitosť nielen čakať na sociálnu dávku alebo opierať sa niekde v obci o metlu, ale robiť niečo zmysluplné pre komunitu, pre celú obec alebo pre celý subregión. Žiaľ, Úrad vlády hneď po príchode novej vlády tieto projekty zastavil. Ale dobre, môže mať inú filozofiu Úrad vlády na tieto malé vodné priehradky v lesoch, ale tým ľuďom, ktorí na tom pracovali, neponúkol nič iné. To je ten problém, že my musíme, ak chceme dostať ľudí z pasce chudoby, ak chceme riešiť problém marginalizovaných skupín, ak chceme riešiť problém dlhodobo nezamestnaných ľudí predovšetkým na východe Slovenska, ktorí sú z veľkej väčšiny nízkokvalifikovaní, my im musíme ponúknuť pracovné príležitosti, nie rušiť im pracovné príležitosti, ako, žiaľ, rozhodol Úrad vlády, súčasné vedenie Úradu vlády, ale naopak, ponúkať im pracovné príležitosti. A tie pracovné príležitosti im táto poslanecká novela zákona ponúka, preto ju podporím a ešte raz vás chcem všetkých poprosiť, ak môžete, hlasujme za to, aby sme v druhom čítaní mohli dávať konkrétne pozmeňovacie návrhy a možno ešte vylepšiť tento poslanecký návrh zákona.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
17:04
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:04
Ján MičovskýĎakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.2.2013 o 17:04 hod.
Ing. CSc.
Ján Mičovský
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, vážená pani podpredsedníčka. Bolo by to viac ako na dve minúty. Chcem povedať, že s filozofiou tohto zákona súhlasím a skutočne ho podporím. Len nemôžem celkom súhlasiť s tými časťami, ktoré pán kolega hovoril na konto lesov a lesníctva. Viete, vždy je to otázka zmysluplnosti tých činností. Povedať jednou vetou, že lesy sú zdevastované a že títo ľudia to zachránia, to je tak asi, ako keby sme povedali, že dajme im teda akúkoľvek činnosť, je to lepšie, ako keď budú sedieť doma. Ja súhlasím, ak sledujeme tento sociálny aspekt, tak je to celkom prípustné riešenie, ale ak by sme chceli, aby títo ľudia povynášali všetky konáriky z lesa v záujme drevoštiepky, aby urobili tak, že každý jeden priepust bude bez kamienka, no, možno by to bolo pekné, len chcem povedať, že slovenské lesníctvo potrebuje zmysluplnú činnosť. A ak by sme to chceli navliecť do takej podoby, že dobre, nech robia čokoľvek, len nech robia, tak potom áno, ale ja si myslím, že z hľadiska samotného lesníctva nie je možné pripustiť, aby sme dávali ľudí do lesa robiť nie zmysluplné činnosti. Ale zase, aby som nebol taký rigorózny, pán kolega Novotný, je to otázka miery. Je veľa vecí, ktoré v lesoch ozaj by bolo užitočné robiť, len aby ste to nepovedali tak, ako to vyznelo. Možno vy ste to povedali pekne, že jednoznačne tí ľudia zachránia slovenské lesníctvo. To nie.
Ďakujem.
Autorizovaný
17:06
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:06
Viliam NovotnýMôžeme o tom diskutovať, či to zachráni, alebo nezachráni, do akej miery to fungovalo alebo nefungovalo, faktom ale je, že Ficova vláda tieto projekty zastavila, poviem to jednoducho, a nedala týmto ľuďom náhradu. To mne vadí. Ja teraz hovorím len z pohľadu pracovných príležitostí. Títo ľudia, ak nemajú náhradu, neostáva im nič iné, len sa znovu hlásiť na malé obecné práce, a teda držať tú metlu a lopatu, ako sme to včera videli v tej reportáži v televízii, alebo spadnúť naspäť do pasce chudoby a byť odkázaný len a len na sociálne dávky.
Čiže hľadajme cestu von. Ale cestu von nenájdeme, ak týmto ľuďom neponúkneme zmysluplné pracovné príležitosti. Tento poslanecký návrh zákona má ambíciu takéto ponúkať.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.2.2013 o 17:06 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Možno len pre upresnenie, pán poslanec Mičovský, ja si nemyslím, že dlhodobo nezamestnaní, nízkokvalifikovaní pracovníci, prípadne ľudia z marginalizovaných skupín, ktorí padli do pasce chudoby, zachránia slovenské lesy a slovenské lesníctvo. Ja som hovoril len o konkrétnom projekte malých vodných priehradiek, ktoré sa začali stavať predovšetkým v tých zdevastovanejších lesoch, kde naozaj, aj na tých lesných cestách. Bol som na jednej odbornej konferencii; hrozí, že tá, v prípade väčšej búrky alebo dlhšieho dažďa vzniká prívalová voda, ktorú potom miestne toky nedokážu spracovať. Tie malé vodné priehradky boli krásnym projektom, nestáli veľa peňazí, dávali pracovné príležitosti predovšetkým nízkokvalifikovaným dlhodobo nezamestnaným a fungovali na zachytávanie tej vody. Využívali prírodný materiál, ktorý v tom lese bol, žiadne betónovanie, žiadne domiešavače. Bola to zmysluplná činnosť.
Môžeme o tom diskutovať, či to zachráni, alebo nezachráni, do akej miery to fungovalo alebo nefungovalo, faktom ale je, že Ficova vláda tieto projekty zastavila, poviem to jednoducho, a nedala týmto ľuďom náhradu. To mne vadí. Ja teraz hovorím len z pohľadu pracovných príležitostí. Títo ľudia, ak nemajú náhradu, neostáva im nič iné, len sa znovu hlásiť na malé obecné práce, a teda držať tú metlu a lopatu, ako sme to včera videli v tej reportáži v televízii, alebo spadnúť naspäť do pasce chudoby a byť odkázaný len a len na sociálne dávky.
Čiže hľadajme cestu von. Ale cestu von nenájdeme, ak týmto ľuďom neponúkneme zmysluplné pracovné príležitosti. Tento poslanecký návrh zákona má ambíciu takéto ponúkať.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
17:20
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:20
Dušan JarjabekĎakujem.
(Prestávka.)
(Po prestávke.)
Ďakujem.
(Prestávka.)
(Po prestávke.)
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
6.2.2013 o 17:20 hod.
doc. Mgr. art.
Dušan Jarjabek
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo, pán predseda Národnej rady, poprosil by som ctených kolegov z výboru pre kultúru a médiá na krátke stretnutie, krátky výbor na obvyklom mieste.
Ďakujem.
(Prestávka.)
(Po prestávke.)
Autorizovaný
17:27
Vystúpenie v rozprave 17:27
Štefan KuffaVážený pán predseda, vážený pán predkladateľ a vážený pán... (Prerušenie rečníka predsedajúcim.)
Paška, Pavol, predseda NR SR
Prepáčte, pán poslanec, ešte raz, dámy a páni, poprosím vás, pokračujeme v rozprave.
Páni poslanci, pani poslankyne! Ďakujem pekne.
Kuffa, Štefan,...
Vážený pán predseda, vážený pán predkladateľ a vážený pán... (Prerušenie rečníka predsedajúcim.)
Paška, Pavol, predseda NR SR
Prepáčte, pán poslanec, ešte raz, dámy a páni, poprosím vás, pokračujeme v rozprave.
Páni poslanci, pani poslankyne! Ďakujem pekne.
Kuffa, Štefan, poslanec NR SR
Ďakujem. Chcem podotknúť hneď na úvod, že zákon o službách zamestnanosti je naozaj veľmi vážnym zákonom a je jedným z dokumentov, ktorý by mal riešiť zamestnanosť. Sme tu v tejto rokovacej sále, som počul aj kolegov, ktorý zákon je tuná najdôležitejší a ten je dôležitejší, zákon o štátnom rozpočte alebo taký, ja som si doposiaľ stále myslel, že je to Ústava Slovenskej republiky, ktorá je nad zákonmi, no ale vidíte, každý považujeme ten zákon nejaký iný za dôležitý.
Chcel by som sa odraziť od myšlienky takejto, dovoľujem si ju zacitovať, tu som si ju napísal v poznámke, "chudoba aby nebola tou záchytnou sieťou a pascou". Naozaj, ak sa stáva chudoba pascou, je to čosi, čo postihuje celé rodiny, nielen konkrétneho človeka, ale celé rodiny prepadávajú do tejto chudoby. Preto je naozaj vhodné sa zamyslieť a riešiť zamestnanosť. Predkladatelia novely zákona o službách zamestnanosti majú túto ambíciu a majú túto snahu.
Pán kolega Hudacký, keď chcel počuť ako aj trošku aj iný názor a oponentský, že on si nevie predstaviť, že kto by mohol tento návrh kritizovať. Chcem ináč ale najprv podotknúť, že tento návrh zákona podporím, určite áno, ale chcem povedať to, že, samozrejme, ani to, si dovolím povedať, že nerieši zamestnanosť na Slovensku. A vyhodených, v úvodzovkách, vyhodených, ale aj reálne minutých 35 miliónov eur na riešenie nezamestnanosti vo vzťahu k drobným obecným službám a aktivačným prácam, naozaj si myslíme, že túto zamestnanosť nevyrieši.
Aj keď zámer kolegov poslancov je veľmi dobrý a naozaj však mnohí ľudia sa nad tým zamýšľame, máme potoky nielen ako po povodniach, korytá sú rozmleté a neupravené, ale ono treba aj priebežne čistiť tie potoky, nielen v obciach, ale aj v extravilánoch. Rovnako aj tie lesy sú veľkým problémom.
Na druhej strane, ak na aktivačných prácach, tak ako kolega Zajac tu spomínal, že je 150 ľudí a ten starosta obce, či je dobrý, alebo zlý manažér, má problém zamestnať a každý deň dať prácu 150 ľuďom, no naozaj to nie je najlepšia vec, teda najľahšia vec a 150 ľudí zamestnať v obci je veľmi náročné.
Ďalšou vecou tiež, keď som tak dával pozor, sa mi páči aj táto myšlienka, že aby človek, ktorý pracuje na aktivačných prácach alebo na menších obecných službách, aby bola spodná hranica, hej, určená v odpracovaných hodinách, a to je 16 hodín, keď som dával pozor, za týždeň. Lebo veľakrát títo nezamestnaní ľudia, je mi to ľúto, keď ľudia nemajú prácu, ale v podstate na tých aktivačných prácach sa aktivizujú len preto, aby boli aktivizovaní a nie preto, aby v skutočnosti vykazovali aj tú konkrétnu reálnu činnosť a tú aktivačnú službu pre tú konkrétnu obec, teda v prospech toho celku, v prospech obce. Spomenuté Jarovnice a 1 181 ľudí, keď som si to zapamätal dobre, aktivovaných v jednej obci, no, myslím si, že to nie je pre televíziu Markíza, ale to je pre ministerskú kontrolu, ani nie pre kontrolu z krajského úradu práce, ale aby tam prišla ministerská kontrola. Ako je to možné, že jeden starosta aktivizuje 1 181 ľudí? Akú prácu robia? No a potom, ako ste to aj hovorili, ja som tam nebol, nevidel som to, ale tá obec by musela byť pozlátená. Určite toto nie je cesta.
Ja by som chcel podotknúť ešte aj takúto vec, že tak ako predkladatelia majú dobrý ten úmysel, aby tí ľudia mohli byť aktivovaní aj v tých lesoch, teda v štátnych podnikoch, kde ich je dvadsať týchto štátnych podnikov. Je to dobrá vec, ale v skutočnosti treba sa zamyslieť aj nad takou skutočnosťou, čo s regiónmi a mikroregiónmi, kde nie je štátny les, ako kolega tu spomenul, to je len 50 % štátnych lesov a 50 % ďalších je buď v súkromných rukách, alebo sú to urbárske spoločnosti. Ja si to viem predstaviť, že by boli aktivovaní ľudia aj v súkromných lesoch, dokonca aj v urbárskych lesoch, aby tie lesy sa vyčistili. Toľko sme tu dneska plakali o tých lesoch, že čo všetko je negatívne. Myslím si, že odhliadnuc od tých kalamít, ktoré boli - či už v Tatrách, alebo lokálne rôzne -, myslím si, že ešte tie lesy naozaj máme ako v slušnom stave a navyše chcem povedať, ak je rozumné a dobré hospodárenie človeka s lesom, tak, myslím si, že ten človek do toho lesa patrí, aby sme nemali celú krajinu len chráneným územím. Myslím si, že tých 70 %, tak ako som sa tuná to dopočul v tom záverečnom vystúpení pána kolegu Lebockého, tak je to veľmi, veľmi slušné percento tých lesov.
Chcel som podotknúť to, že ak štátny rozpočet ráta na aktívnu pomoc nezamestnaným alebo rieši, rieši nezamestnanosť ako takú a vieme, že za tie roky bolo tuná minutých 35 mil. eur na aktivačné práce a na aktivačné služby, a to je to, čo by som videl tú rezervu, aby práve z tých rozpočtových kapitol ale úradu práce ako takého, sa skôr podporili aktivity súkromných podnikateľov a zamestnávateľov, aby mohli zamestnávať takto marginalizované skupiny, ťažko zamestnávateľné skupiny. Dobre som to povedal, správne? Viem si to predstaviť, že by podnikateľ, ktorý zamestná nezamestnateľných ľudí, lebo veľakrát naozaj sú nezamestnateľní tí ľudia, síce prídu aj do tej práce, ale ten výkon v rámci tých obecných služieb je veľakrát nulitný, a to je ten lepší prípad, horší je, keď je ešte mínusový, hej. Tak nechcem povedať, že je v každej obci a v každom meste, záleží, samozrejme, od schopnosti starostu a primátora mesta, ako je schopný si to zorganizovať.
Sám vidím veľakrát týchto ľudí, veď určite, tých 63 eur navyše, ktoré dostanú za aktiváciu, nie je to nejaký veľký peniaz, že tí ľudia zbohatnú. Samozrejme, si to vylepšia, tak ako to kolega tuná spomínal, že tam, kde je tá chudobná rodina, aj tých 63 eur je dobrou vecou.
Ale chcem povedať to, že aktivácia ako taká nerieši problém zamestnanosti. Nerieši ho ani z perspektívy do budúcna, a to je ten problém. To je ten problém, nad ktorým sa treba zamyslieť. Ak my máme tie prostriedky finančné, aby sme ich vedeli naozaj efektívne využiť. Podporiť zamestnávateľov tých, naozaj ich aj zvýhodniť tou dotáciou a podporou, ak ty zamestnáš, ja neviem, jedného, piatich, desiatich marginalizovaných, ťažko zamestnávateľných a ťažko uplatniteľných zamestnancov na trhu práce, tak, naopak, aby sme podporili práve týchto. Ani starostovia miest a obcí nám nevyriešia zamestnanosť v rámci Slovenskej republiky. Tým pádom by sa vyriešila aj tá ďalšia vec, že by sme mohli riešiť ten širší kontext tých problémov, ktoré sú, lebo to nie sú len štátne podniky a rieky, ktoré patria ako štátu, teda čo sa majú o to starať, ale mohlo, ale ja si to viem predstaviť, že by to mohli byť aj poskytovatelia služieb a dokonca aj výrobné podniky, kde by takto sa tieto veci riešili. Teda ak ste chceli teda počuť aj ten iný názor, tak to je ten iný názor, že z tých peňazí na aktiváciu, ktoré, presunúť to efektívne do tej podnikateľskej sféry alebo zamestnávateľskej sféry, tej aktívnej, a tam zamestnávať tie marginalizované skupiny.
Tak ako, tiež to bolo spomenuté, že aj tie VÚC-ky, VÚC-ky veľmi málo ako využívajú tú aktiváciu, a tak to je potom zrejme problém aj tých županov, keď nevedia dostatočne vyťažiť. Neviem, pán župan, keď tu tak reaguje, ale ja reagujem na predrečníka, tak si myslím, že v podstate, aby boli títo predstavitelia VÚC-iek viac aktívnejší a vedeli zaktivovať týchto ľudí. Ja len toľko k tomu.
Ďakujem veľmi pekne a ešte pánu kolegovi Brockovi chcem pogratulovať k prekonaniu jeho rekordu, že sa zlepšil o tých 15 sekúnd. Ale schválili sme si ešte zákon teraz pred chvíľou, o záchytných službách. Ak budete hľadať potom kolegov, že kde sú, no tak aby sme neboli mnohí kolegovia prekvapení, že ich nájdeme v tých záchytných izbách. Tak držím nám všetkým palce, aby sa to nám nikomu nestalo.
Ďakujem.
Presne tak, pán predseda, radšej nech odídu tí kolegovia. Ďakujem za slovo.
Vážený pán predseda, vážený pán predkladateľ a vážený pán... (Prerušenie rečníka predsedajúcim.)
Paška, Pavol, predseda NR SR
Prepáčte, pán poslanec, ešte raz, dámy a páni, poprosím vás, pokračujeme v rozprave.
Páni poslanci, pani poslankyne! Ďakujem pekne.
Kuffa, Štefan, poslanec NR SR
Ďakujem. Chcem podotknúť hneď na úvod, že zákon o službách zamestnanosti je naozaj veľmi vážnym zákonom a je jedným z dokumentov, ktorý by mal riešiť zamestnanosť. Sme tu v tejto rokovacej sále, som počul aj kolegov, ktorý zákon je tuná najdôležitejší a ten je dôležitejší, zákon o štátnom rozpočte alebo taký, ja som si doposiaľ stále myslel, že je to Ústava Slovenskej republiky, ktorá je nad zákonmi, no ale vidíte, každý považujeme ten zákon nejaký iný za dôležitý.
Chcel by som sa odraziť od myšlienky takejto, dovoľujem si ju zacitovať, tu som si ju napísal v poznámke, "chudoba aby nebola tou záchytnou sieťou a pascou". Naozaj, ak sa stáva chudoba pascou, je to čosi, čo postihuje celé rodiny, nielen konkrétneho človeka, ale celé rodiny prepadávajú do tejto chudoby. Preto je naozaj vhodné sa zamyslieť a riešiť zamestnanosť. Predkladatelia novely zákona o službách zamestnanosti majú túto ambíciu a majú túto snahu.
Pán kolega Hudacký, keď chcel počuť ako aj trošku aj iný názor a oponentský, že on si nevie predstaviť, že kto by mohol tento návrh kritizovať. Chcem ináč ale najprv podotknúť, že tento návrh zákona podporím, určite áno, ale chcem povedať to, že, samozrejme, ani to, si dovolím povedať, že nerieši zamestnanosť na Slovensku. A vyhodených, v úvodzovkách, vyhodených, ale aj reálne minutých 35 miliónov eur na riešenie nezamestnanosti vo vzťahu k drobným obecným službám a aktivačným prácam, naozaj si myslíme, že túto zamestnanosť nevyrieši.
Aj keď zámer kolegov poslancov je veľmi dobrý a naozaj však mnohí ľudia sa nad tým zamýšľame, máme potoky nielen ako po povodniach, korytá sú rozmleté a neupravené, ale ono treba aj priebežne čistiť tie potoky, nielen v obciach, ale aj v extravilánoch. Rovnako aj tie lesy sú veľkým problémom.
Na druhej strane, ak na aktivačných prácach, tak ako kolega Zajac tu spomínal, že je 150 ľudí a ten starosta obce, či je dobrý, alebo zlý manažér, má problém zamestnať a každý deň dať prácu 150 ľuďom, no naozaj to nie je najlepšia vec, teda najľahšia vec a 150 ľudí zamestnať v obci je veľmi náročné.
Ďalšou vecou tiež, keď som tak dával pozor, sa mi páči aj táto myšlienka, že aby človek, ktorý pracuje na aktivačných prácach alebo na menších obecných službách, aby bola spodná hranica, hej, určená v odpracovaných hodinách, a to je 16 hodín, keď som dával pozor, za týždeň. Lebo veľakrát títo nezamestnaní ľudia, je mi to ľúto, keď ľudia nemajú prácu, ale v podstate na tých aktivačných prácach sa aktivizujú len preto, aby boli aktivizovaní a nie preto, aby v skutočnosti vykazovali aj tú konkrétnu reálnu činnosť a tú aktivačnú službu pre tú konkrétnu obec, teda v prospech toho celku, v prospech obce. Spomenuté Jarovnice a 1 181 ľudí, keď som si to zapamätal dobre, aktivovaných v jednej obci, no, myslím si, že to nie je pre televíziu Markíza, ale to je pre ministerskú kontrolu, ani nie pre kontrolu z krajského úradu práce, ale aby tam prišla ministerská kontrola. Ako je to možné, že jeden starosta aktivizuje 1 181 ľudí? Akú prácu robia? No a potom, ako ste to aj hovorili, ja som tam nebol, nevidel som to, ale tá obec by musela byť pozlátená. Určite toto nie je cesta.
Ja by som chcel podotknúť ešte aj takúto vec, že tak ako predkladatelia majú dobrý ten úmysel, aby tí ľudia mohli byť aktivovaní aj v tých lesoch, teda v štátnych podnikoch, kde ich je dvadsať týchto štátnych podnikov. Je to dobrá vec, ale v skutočnosti treba sa zamyslieť aj nad takou skutočnosťou, čo s regiónmi a mikroregiónmi, kde nie je štátny les, ako kolega tu spomenul, to je len 50 % štátnych lesov a 50 % ďalších je buď v súkromných rukách, alebo sú to urbárske spoločnosti. Ja si to viem predstaviť, že by boli aktivovaní ľudia aj v súkromných lesoch, dokonca aj v urbárskych lesoch, aby tie lesy sa vyčistili. Toľko sme tu dneska plakali o tých lesoch, že čo všetko je negatívne. Myslím si, že odhliadnuc od tých kalamít, ktoré boli - či už v Tatrách, alebo lokálne rôzne -, myslím si, že ešte tie lesy naozaj máme ako v slušnom stave a navyše chcem povedať, ak je rozumné a dobré hospodárenie človeka s lesom, tak, myslím si, že ten človek do toho lesa patrí, aby sme nemali celú krajinu len chráneným územím. Myslím si, že tých 70 %, tak ako som sa tuná to dopočul v tom záverečnom vystúpení pána kolegu Lebockého, tak je to veľmi, veľmi slušné percento tých lesov.
Chcel som podotknúť to, že ak štátny rozpočet ráta na aktívnu pomoc nezamestnaným alebo rieši, rieši nezamestnanosť ako takú a vieme, že za tie roky bolo tuná minutých 35 mil. eur na aktivačné práce a na aktivačné služby, a to je to, čo by som videl tú rezervu, aby práve z tých rozpočtových kapitol ale úradu práce ako takého, sa skôr podporili aktivity súkromných podnikateľov a zamestnávateľov, aby mohli zamestnávať takto marginalizované skupiny, ťažko zamestnávateľné skupiny. Dobre som to povedal, správne? Viem si to predstaviť, že by podnikateľ, ktorý zamestná nezamestnateľných ľudí, lebo veľakrát naozaj sú nezamestnateľní tí ľudia, síce prídu aj do tej práce, ale ten výkon v rámci tých obecných služieb je veľakrát nulitný, a to je ten lepší prípad, horší je, keď je ešte mínusový, hej. Tak nechcem povedať, že je v každej obci a v každom meste, záleží, samozrejme, od schopnosti starostu a primátora mesta, ako je schopný si to zorganizovať.
Sám vidím veľakrát týchto ľudí, veď určite, tých 63 eur navyše, ktoré dostanú za aktiváciu, nie je to nejaký veľký peniaz, že tí ľudia zbohatnú. Samozrejme, si to vylepšia, tak ako to kolega tuná spomínal, že tam, kde je tá chudobná rodina, aj tých 63 eur je dobrou vecou.
Ale chcem povedať to, že aktivácia ako taká nerieši problém zamestnanosti. Nerieši ho ani z perspektívy do budúcna, a to je ten problém. To je ten problém, nad ktorým sa treba zamyslieť. Ak my máme tie prostriedky finančné, aby sme ich vedeli naozaj efektívne využiť. Podporiť zamestnávateľov tých, naozaj ich aj zvýhodniť tou dotáciou a podporou, ak ty zamestnáš, ja neviem, jedného, piatich, desiatich marginalizovaných, ťažko zamestnávateľných a ťažko uplatniteľných zamestnancov na trhu práce, tak, naopak, aby sme podporili práve týchto. Ani starostovia miest a obcí nám nevyriešia zamestnanosť v rámci Slovenskej republiky. Tým pádom by sa vyriešila aj tá ďalšia vec, že by sme mohli riešiť ten širší kontext tých problémov, ktoré sú, lebo to nie sú len štátne podniky a rieky, ktoré patria ako štátu, teda čo sa majú o to starať, ale mohlo, ale ja si to viem predstaviť, že by to mohli byť aj poskytovatelia služieb a dokonca aj výrobné podniky, kde by takto sa tieto veci riešili. Teda ak ste chceli teda počuť aj ten iný názor, tak to je ten iný názor, že z tých peňazí na aktiváciu, ktoré, presunúť to efektívne do tej podnikateľskej sféry alebo zamestnávateľskej sféry, tej aktívnej, a tam zamestnávať tie marginalizované skupiny.
Tak ako, tiež to bolo spomenuté, že aj tie VÚC-ky, VÚC-ky veľmi málo ako využívajú tú aktiváciu, a tak to je potom zrejme problém aj tých županov, keď nevedia dostatočne vyťažiť. Neviem, pán župan, keď tu tak reaguje, ale ja reagujem na predrečníka, tak si myslím, že v podstate, aby boli títo predstavitelia VÚC-iek viac aktívnejší a vedeli zaktivovať týchto ľudí. Ja len toľko k tomu.
Ďakujem veľmi pekne a ešte pánu kolegovi Brockovi chcem pogratulovať k prekonaniu jeho rekordu, že sa zlepšil o tých 15 sekúnd. Ale schválili sme si ešte zákon teraz pred chvíľou, o záchytných službách. Ak budete hľadať potom kolegov, že kde sú, no tak aby sme neboli mnohí kolegovia prekvapení, že ich nájdeme v tých záchytných izbách. Tak držím nám všetkým palce, aby sa to nám nikomu nestalo.
Ďakujem.
Autorizovaný
17:37
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:37
Ján MičovskýAk sa rozhodneme, že lesy vyčistíme od všetkých konárikov, tak to bude strašne zlé, lebo v takomto prípade by sme ich obrali z pohľadu biologického kolobehu materiálu v prírode o základný hnojivový prírodný produkt. Určite teda by som povedal, že takýto spôsob extrémizmu určite ste nemali na mysli, takže sa len prihováram za to, že, áno, v tých lesoch potvrdzujem, máme možnosť nájsť veľa zmysluplných prác, ale rozhodne nie sú zdrojom absolútneho vyriešenia tohto problému, aj keď ste to tak nemysleli, spomínate aj iné štátne podniky, len tie lesy akože tak ľahšie vkĺzajú do úst. Takže sa prihováram za to, aby možno sme sa spoločne zamerali práve na tú časť, ktorú pán poslanec Kuffa zdôraznil, pokúsiť sa o vyššiu úroveň využitia prostriedkov, a to je tým presunom, ktorý on spomínal, do oblasti výrobných činností, ktoré možno ešte stále poskytujú aj tú príležitosť pre tie menej kvalifikované pracovné sily, ale už pridávajú vyššiu pridanú hodnotu a možno aj pre tých samotných ľudí, nielen pre toho zamestnávateľa.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.2.2013 o 17:37 hod.
Ing. CSc.
Ján Mičovský
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, vážený pán predseda. Kolega Štefan, z tvojho vystúpenia si beriem ako kľúčové slovo zmysluplnosť. Ty si veľmi správne poukázal na to, že peniaze na aktivačné práce sú dôležité, ale oveľa dôležitejšie je to, aby sme možno sa pokúsili o vyššiu úroveň využitia peňazí, ktoré štát má k dispozícii na práce, ktoré by ozaj boli vykonávané nie kvôli prácam samotným, ale kvôli tomu, že ich je aj treba. Veľmi ste tu často dnes spomínali v tejto súvislosti lesy a ja sa k nim ešte raz vrátim. Jednoduchý príklad.
Ak sa rozhodneme, že lesy vyčistíme od všetkých konárikov, tak to bude strašne zlé, lebo v takomto prípade by sme ich obrali z pohľadu biologického kolobehu materiálu v prírode o základný hnojivový prírodný produkt. Určite teda by som povedal, že takýto spôsob extrémizmu určite ste nemali na mysli, takže sa len prihováram za to, že, áno, v tých lesoch potvrdzujem, máme možnosť nájsť veľa zmysluplných prác, ale rozhodne nie sú zdrojom absolútneho vyriešenia tohto problému, aj keď ste to tak nemysleli, spomínate aj iné štátne podniky, len tie lesy akože tak ľahšie vkĺzajú do úst. Takže sa prihováram za to, aby možno sme sa spoločne zamerali práve na tú časť, ktorú pán poslanec Kuffa zdôraznil, pokúsiť sa o vyššiu úroveň využitia prostriedkov, a to je tým presunom, ktorý on spomínal, do oblasti výrobných činností, ktoré možno ešte stále poskytujú aj tú príležitosť pre tie menej kvalifikované pracovné sily, ale už pridávajú vyššiu pridanú hodnotu a možno aj pre tých samotných ľudí, nielen pre toho zamestnávateľa.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
17:39
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:39
Martin FeckoĎakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.2.2013 o 17:39 hod.
Ing.
Martin Fecko
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán kolega, áno, pán Kuffa, ako si povedal, že malo by to byť zmysluplné. Ja sa len čudujem, ako je možné, že sa pri prvom schválení tohto zákona obmedzilo územie, kde sa budú môcť tie práce vykonávať. Veď to je nonsens. Je iná práca, keď robím v intraviláne alebo extraviláne? Veď tej práce je kvantum, takže potom ja nechápem, ja som to počul, lebo ja som nebol v týchto veciach nejako zbehlý, tak ja som neveril vlastným očiam, že niekto vie rozlíšiť prácu aktivačnú, ktorá sa robí v obci a mimo obce. Veď to je normálna práca ako každá iná. To znamená, prečo by nemohli robiť súkromne hospodáriaci roľníci takéto aktivačné práce? Prečo by v lesoch nemohli, na vodných tokoch, ako kolega spomínal? Takže, vážení, ja neviem, prečo sa to rozdelilo. Myslím si, že tej práce iba pre prácu, tak myslím si, že nie, myslím si, že máme inej tam dosť. Obce, samosprávy, resp. VÚC-ky, resp. iní užívatelia, myslím, že musia vedieť, čo potrebujú, akú prácu vykonať a pokiaľ tam tie ľudské ruky prídu, tak myslím, že zmysluplne ich využijú.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
17:40
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:40
Viliam NovotnýČiže nehľadajme chyby na tomto návrhu, ale skôr tú filozofiu, dať prácu tým ľuďom, keď už tak chcete, v tých Jarovniciach alebo Kecerovciach, kde je ich možno dvetisíc na aktivačných prácach.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.2.2013 o 17:40 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Ja by som na pána poslanca Kuffu chcel reagovať v tom zmysle, že viete, nehľadajme chyby, ktoré sú v návrhu zákona. Dokonca neriešme ani ten problém, na ktorý pán poslanec ako právom upozornil, že keď je v obci 1 100 ľudí na aktivačných prácach a vykonávajú malé obecné práce, tak čo tam asi, preboha, môžu robiť? Ale to riešenie, že teda poďme to tam riešiť, nech tam ide ministerstvo práce a nech tam trestá a rieši, toto podľa mňa nie je riešením ani cieľom. My sa poďme zamyslieť nad tým, že čo iné tí ľudia tam môžu robiť, ako úprimne, tisíc pracovných príležitostí? To je Ford Getrak. Viete ako, nemôžeme postaviť Kiu alebo Peugeot Citroën v Jarovniciach. Dokonca keby sa tam aj Peugeot Citroën postavil, ten problém by bol, že reálne z Jarovníc by tam pracovali dvaja, pretože len oni majú nejaké učňovské vzdelanie. Možno som prehnal, dvanásti. A tu sme v situácii, že tí ľudia zostanú v tej pasci chudoby a zostanú tam dovtedy, kým nedostanú ponúknutú zmysluplnú, ale aj spoločensky prospešnú prácu. Toto je jeden pokus, uvidíme, či bude úspešný, či v druhom čítaní sa bude môcť vylepšiť pozmeňujúcimi návrhmi, ale je to zmysluplný pokus na to, aby sme týmto nízkokvalifikovaným ľuďom, ktorí sú dlhodobo nezamestnaní, po väčšine sú z marginalizovaných skupín, dali zmysluplnú pracovnú príležitosť, a o to tu ide.
Čiže nehľadajme chyby na tomto návrhu, ale skôr tú filozofiu, dať prácu tým ľuďom, keď už tak chcete, v tých Jarovniciach alebo Kecerovciach, kde je ich možno dvetisíc na aktivačných prácach.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný
17:43
Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:43
Štefan KuffaDrobné obecné služby, a to či sa pracuje v intraviláne a extraviláne, ak je to drobná obecná služba a aktivovaní títo nezamestnaní a dlhodobo nezamestnaní, tak môžu vykonávať len pre tú konkrétnu obec. Oni nemôžu dokonca, to pre pána Martina Fecka, že nemôžu vykonávať ani pre inú obec a nemôžu ani vonku. A práve toto tuná navrhujú navrhovatelia, že by mohli pracovať práve aj pre tie štátne podniky, a to je práve ten extravilán, lebo ten potok je nad obcou a ten les je mimo obce, tak aby tam sa mohli viac, tak som to, tak to aj chápem, že tak to je. No a v lesoch, myslím si, že zostáva strašne veľa biomasy a tiež občas idem do toho lesa a keby aj tí nezamestnaní čistili tie lesy, nemusíme sa obávať, že tej biomasy by zostalo tam málo. Kedysi v lesoch sa pásol dobytok, ovce, kravy sa pásli v lese. Ten les bol čistý a ten les aj prosperoval, bol nádherný.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
6.2.2013 o 17:43 hod.
PhDr.
Štefan Kuffa
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne. Ja som nehovoril o tom, že ministerstvo, keď pôjde na kontrolu do Jarovníc, aby trestalo, ale skôr, doplním to teda, aby sa naozaj sme sa na tom poučili, veď 1 181 aktivovaných ľudí v jednej malej obci, myslím si, že naozaj je to hodné zamyslenia. To je, áno, to už je veľký podnik, kde pracuje tisíc zamestnancov, takže nemal som to takto na mysli, ale treba sa nad tým zamyslieť a ja som to aj v tom kontexte ako povedal, že efektívnejšie prerozdeliť tie finančné prostriedky. Ja som to tak ani veľmi nekritizoval, ja som len hovoril ako ten návrh, že v podstate efektívnejšie využívať na aktívnu politiku trhu práce finančné prostriedky. Aktivačné práce nie sú tie, ktoré by vyriešili zamestnanosť v rámci celého Slovenska.
Drobné obecné služby, a to či sa pracuje v intraviláne a extraviláne, ak je to drobná obecná služba a aktivovaní títo nezamestnaní a dlhodobo nezamestnaní, tak môžu vykonávať len pre tú konkrétnu obec. Oni nemôžu dokonca, to pre pána Martina Fecka, že nemôžu vykonávať ani pre inú obec a nemôžu ani vonku. A práve toto tuná navrhujú navrhovatelia, že by mohli pracovať práve aj pre tie štátne podniky, a to je práve ten extravilán, lebo ten potok je nad obcou a ten les je mimo obce, tak aby tam sa mohli viac, tak som to, tak to aj chápem, že tak to je. No a v lesoch, myslím si, že zostáva strašne veľa biomasy a tiež občas idem do toho lesa a keby aj tí nezamestnaní čistili tie lesy, nemusíme sa obávať, že tej biomasy by zostalo tam málo. Kedysi v lesoch sa pásol dobytok, ovce, kravy sa pásli v lese. Ten les bol čistý a ten les aj prosperoval, bol nádherný.
Ďakujem.
Autorizovaný
17:45
V prvom rade chcem povedať, áno, pán kolega Kuffa, zamestnanosť je veľmi dôležitá. Aj z môjho pohľadu zamestnanosť je problém číslo jeden na Slovensku. Medziročne nám nezamestnanosť stúpla o 1 percento. Nezamestnanosť na Slovensku sa blíži k 15 percentám. Nie sme naivní predkladatelia, aby sme nevedeli, že...
V prvom rade chcem povedať, áno, pán kolega Kuffa, zamestnanosť je veľmi dôležitá. Aj z môjho pohľadu zamestnanosť je problém číslo jeden na Slovensku. Medziročne nám nezamestnanosť stúpla o 1 percento. Nezamestnanosť na Slovensku sa blíži k 15 percentám. Nie sme naivní predkladatelia, aby sme nevedeli, že naším návrhom o rozšírení aktivačných prác na štátne podniky vyriešime na Slovensku zamestnanosť. Takúto ambíciu sme vôbec nemali. Naozaj, ambíciou je nájsť zmysluplnú prácu pre ľudí v hmotnej núdzi, ktorí majú záujem pracovať na aktivačnej činnosti, aby, aby získali pracovné návyky, ktoré už veľakrát ani nemajú. Takže to bolo zmyslom predkladanej novely zákona.
Mimochodom, na septembrovej schôdzi minulého roku sme predkladali návrh o službách zamestnanosti o podpore znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie a tam sme navrhovali opatrenia, ako by boli refundované poistné, sociálne a zdravotné tým, ktorí by zamestnali takýchto ľudí. A tam sme riešili ten súkromný sektor, štátny sektor, všetkých rovnako.
Pri týchto aktivačných prácach nás, samozrejme, pri príprave napadlo, že tieto aktivačné práce by mohli byť robené aj v súkromnom sektore. To je aj reakcia na pána kolegu Cicoňa. Naozaj, štátnym lesom patrí polovica výmery lesov v Slovenskej republike, ale je to milión hektárov. Myslím si, že je to dosť veľké územie na to, aby sa tam našla práca pre aktivačných pracovníkov. Ale vráťme sa naspäť k tomu súkromnému sektoru. To je, či by to boli urbári, alebo by to boli súkromné DSS-ky, alebo súkromné firmy. Viem si to predstaviť. Ale predstavte si, že by sme my ako opoziční poslanci s takýmto návrhom prišli. Okamžite by prišla reakcia, a to sme zatiaľ nevedeli ani my vyriešiť, že takýmto spôsobom by sa zakrývala čierna práca, zamestnávanie načierno. A to je veľký problém, ako to legislatívne vyriešiť. Preto sme od aktivačných prác v súkromnom sektore zatiaľ upustili a do nášho návrhu novely zákona sme to nedali.
Dneska môžu aktivačné práce robiť obce a VÚC-ky. Nie je tu pán kolega Blanár, ale VÚC-ky naozaj sa podieľajú na aktivačných prácach iba piatimi percentami. A možnože je to aj preto, že na sociálne práce nemôžu byť použití títo aktivační pracovníci. Preto v tejto novele navrhujeme aj to, rozširujeme možnosť zamestnávať aj na sociálne práce. To sú tie DSS-ky, ktoré patria pod VÚC-ky. Áno, raz táto snemovňa, tento štát príde na to, že budeme zamestnávať ľudí v hmotnej núdzi aj v súkromnom sektore. Ale zatiaľ poďme z tejto úrovne obce, VÚC-ky. Poďme na štátne podniky. Tam má štát predsa priamy vplyv.
Ja nie som naivný, aby som si myslel, že štátni manažéri budú s radosťou zamestnávať tisícky, desaťtisíce ľudí, aktivačných pracovníkov, aby ich mohli zamestnať. Ale kde má mať štát vplyv, keď nie v štátnych podnikoch? Kde môže minister jedným príkazom povedať: Zamestnáte toľko a toľko ľudí! Ja nie som naivný, aby som si myslel že milión hektárov štátnych lesov vyčistia aktivační pracovníci, každý jeden konárik. Ale poďme sa pozrieť do tých lesov, poďme sa pozrieť k riekam, k potokom. Starostovia naozaj majú dneska právny problém pracovať na týchto jednotlivých segmentoch: potoky, rieky, odvodňovacie kanály, nepatria im. Ale štátny podnik to má v svojom majetku.
Takže ak štát má záujem riešiť, aby ľudia v hmotnej núdzi mohli pracovať na aktivačných prácach, a nechceme to, aby ich robilo 1 180 v Jarovniciach alebo v Žehre.
Pán kolega Novotný, naozaj sme si tú reportáž neobjednali, takúto moc ešte nemáme, ani neviem o tej reportáži. O reportáži v Markíze v Jarovniciach viem. Naozaj je naivné si myslieť, že ten starosta zvládne toľkých aktivačných pracovníkov. Preto to rozširujeme o štátne podniky. Ak to prejde, ak sa to ujme časom, poďme sa pozrieť aj na zákon, aby mohli robiť aj v súkromnom sektore. Viem si to predstaviť, ale bude treba vyriešiť pomerne dosť striktne zakrývanie čiernej práce. Naozaj, pán kolega Novotný to presne povedal. Dostatok práce pre ľudí v hmotnej núdzi a nerozlišujem ich, či sú marginalizovaní, alebo nie sú marginalizovaní. Zákon má platiť pre každého.
A tak isto, bolo tú málo spomínané tie priehradzky, hrádzky v lesoch, odrážky, zvádzanie vody v lesoch. To má zmysel.
Ešte sa vrátim k tým nelegálnym skládkam. Poďme sa pozrieť k riekam, k potokom, koľko nelegálnych skládok tam je. Kto to má čistiť? Niekedy, keď idete autom, skúste sa pozrieť po našej krajine. Niekedy netreba ani zísť, ani vystúpiť z auta. Stačí sa pozerať, ako naša krajina vyzerá, ako vyzerajú tie odvodňovacie kanály, ako sú zarastené tie rieky, myslím tie brehy rieky. Ja viem, že ich všetky nemôžeme vyrúbať a použiť na biomasu, ani z toho lesa každý konárik vyniesť, ale tak, ako to vyzerá dneska, určite to, pán kolega Mičovský, nie je v poriadku. Prejdeme cez hranice do Rakúska, odrazu všetci pozeráme: všetko vyčistené, vykosené. Tá krajina hneď inak vyzerá. Nechceli by sme, aby naša krajina vyzerala podobne?
Bola tu spomínaná pánom Kuffom spodná hranica 16 hodín. Naozaj som presvedčený o tom, že ak má zmysel, aby ten pracovník sa aktivoval, aby získal pracovné návyky, 16 hodín týždenne minimálna hranica je určite potrebná. Málo som zvýrazňoval, že podľa tohto zákona o aktivačných prácach jednotlivé subjekty berú určité percentá aj na koordinátora, aj na určité drobné pracovné prostriedky, ktoré môžu použiť. Takže nemôže byť to, že obec, VÚC-ka, štátny podnik dostane na koordinátora, dostane na drobné pracovné prostriedky a pracovník na aktivačných prácach príde na hodinu alebo na dve, tri hodiny a potom si donesie potvrdenku od lekára. Nie, 16 hodín si myslím, že to je minimálne minimum.
Konzultoval som tento návrh zákona aj so starostami obcí, hlavne na východnom Slovensku, ktorí majú množstvo týchto ľudí v hmotnej núdzi. Naozaj by privítali takúto novelu zákona. Konzultoval som to aj s lesníkmi. Aj tí si to vedia predstaviť, že na drobné práce by takýchto aktivačných pracovníkov vedeli využiť.
Ja nemám predstavu, že toto vyrieši hospodárenie štátnych lesov. V žiadnom prípade nie, ono ich to nezachráni. Ale na druhej strane tento štát vydáva milióny eur na to, že v jednej obci je 1 180, v ďalšej 300, 150. Ani tým 150 osobám ten starosta nenájde dostatok práce každý deň. Takže konzultoval som to na tejto úrovni.
Médiá, redaktori, alebo aj na chodbe som začul protiargument, lebo som čakal, že tu niekto z vládnucej strany povie nejaké protiargumenty, tak takýto cvrkot na chodbách povedal, že zároveň je v pléne zákon o službách zamestnanosti z dielne ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Áno, je. Ale ja, keď som pripravoval tento návrh novely, toho paragrafu 52, som to vtedy ešte netušil, že do pléna príde takýto návrh.
Pán spravodajca povedal, môj návrh zákona prišiel 6. novembra. Ja nemôžem zato, že v decembri sme prijímali zákon o obnoviteľných zdrojoch tri dni a tridsať zákonov sa presunulo na januárovú schôdzu. A podotýkam, tento § 52 o aktivačných prácach vládny návrh zákona nerieši. Nerieši. Takže ja to iba rozširujem o štátne podniky. Ak tu bude dobrá vôľa od poslancov vládnucej strany, môže to byť schválené. V druhom čítaní, ak bude záujem, môžeme to vylepšiť. Samozrejme, ak vládna strana a jej poslanci tento návrh novely zákona zmietnu zo stola, na čo sme už v tomto pléne zvyknutí, tak túto novelu v druhom čítaní zákona o službách zamestnanosti predložím ako pozmeňujúci návrh do vládneho návrhu zákona a som zvedavý, ako sa potom k tomu postavia.
Takže zamestnanosť v Slovenskej republike táto novela nevyrieši. Ale môže napomôcť k tomu, aby chudobní ľudia, ľudia v hmotnej núdzi mohli nájsť zmysluplnú prácu a o podporu tohto návrhu zákona vás pekne prosím.
Ďakujem.
Vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi reagovať na vystupujúcich v rozprave a na vystupujúcich s faktickými poznámkami.
V prvom rade chcem povedať, áno, pán kolega Kuffa, zamestnanosť je veľmi dôležitá. Aj z môjho pohľadu zamestnanosť je problém číslo jeden na Slovensku. Medziročne nám nezamestnanosť stúpla o 1 percento. Nezamestnanosť na Slovensku sa blíži k 15 percentám. Nie sme naivní predkladatelia, aby sme nevedeli, že naším návrhom o rozšírení aktivačných prác na štátne podniky vyriešime na Slovensku zamestnanosť. Takúto ambíciu sme vôbec nemali. Naozaj, ambíciou je nájsť zmysluplnú prácu pre ľudí v hmotnej núdzi, ktorí majú záujem pracovať na aktivačnej činnosti, aby, aby získali pracovné návyky, ktoré už veľakrát ani nemajú. Takže to bolo zmyslom predkladanej novely zákona.
Mimochodom, na septembrovej schôdzi minulého roku sme predkladali návrh o službách zamestnanosti o podpore znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie a tam sme navrhovali opatrenia, ako by boli refundované poistné, sociálne a zdravotné tým, ktorí by zamestnali takýchto ľudí. A tam sme riešili ten súkromný sektor, štátny sektor, všetkých rovnako.
Pri týchto aktivačných prácach nás, samozrejme, pri príprave napadlo, že tieto aktivačné práce by mohli byť robené aj v súkromnom sektore. To je aj reakcia na pána kolegu Cicoňa. Naozaj, štátnym lesom patrí polovica výmery lesov v Slovenskej republike, ale je to milión hektárov. Myslím si, že je to dosť veľké územie na to, aby sa tam našla práca pre aktivačných pracovníkov. Ale vráťme sa naspäť k tomu súkromnému sektoru. To je, či by to boli urbári, alebo by to boli súkromné DSS-ky, alebo súkromné firmy. Viem si to predstaviť. Ale predstavte si, že by sme my ako opoziční poslanci s takýmto návrhom prišli. Okamžite by prišla reakcia, a to sme zatiaľ nevedeli ani my vyriešiť, že takýmto spôsobom by sa zakrývala čierna práca, zamestnávanie načierno. A to je veľký problém, ako to legislatívne vyriešiť. Preto sme od aktivačných prác v súkromnom sektore zatiaľ upustili a do nášho návrhu novely zákona sme to nedali.
Dneska môžu aktivačné práce robiť obce a VÚC-ky. Nie je tu pán kolega Blanár, ale VÚC-ky naozaj sa podieľajú na aktivačných prácach iba piatimi percentami. A možnože je to aj preto, že na sociálne práce nemôžu byť použití títo aktivační pracovníci. Preto v tejto novele navrhujeme aj to, rozširujeme možnosť zamestnávať aj na sociálne práce. To sú tie DSS-ky, ktoré patria pod VÚC-ky. Áno, raz táto snemovňa, tento štát príde na to, že budeme zamestnávať ľudí v hmotnej núdzi aj v súkromnom sektore. Ale zatiaľ poďme z tejto úrovne obce, VÚC-ky. Poďme na štátne podniky. Tam má štát predsa priamy vplyv.
Ja nie som naivný, aby som si myslel, že štátni manažéri budú s radosťou zamestnávať tisícky, desaťtisíce ľudí, aktivačných pracovníkov, aby ich mohli zamestnať. Ale kde má mať štát vplyv, keď nie v štátnych podnikoch? Kde môže minister jedným príkazom povedať: Zamestnáte toľko a toľko ľudí! Ja nie som naivný, aby som si myslel že milión hektárov štátnych lesov vyčistia aktivační pracovníci, každý jeden konárik. Ale poďme sa pozrieť do tých lesov, poďme sa pozrieť k riekam, k potokom. Starostovia naozaj majú dneska právny problém pracovať na týchto jednotlivých segmentoch: potoky, rieky, odvodňovacie kanály, nepatria im. Ale štátny podnik to má v svojom majetku.
Takže ak štát má záujem riešiť, aby ľudia v hmotnej núdzi mohli pracovať na aktivačných prácach, a nechceme to, aby ich robilo 1 180 v Jarovniciach alebo v Žehre.
Pán kolega Novotný, naozaj sme si tú reportáž neobjednali, takúto moc ešte nemáme, ani neviem o tej reportáži. O reportáži v Markíze v Jarovniciach viem. Naozaj je naivné si myslieť, že ten starosta zvládne toľkých aktivačných pracovníkov. Preto to rozširujeme o štátne podniky. Ak to prejde, ak sa to ujme časom, poďme sa pozrieť aj na zákon, aby mohli robiť aj v súkromnom sektore. Viem si to predstaviť, ale bude treba vyriešiť pomerne dosť striktne zakrývanie čiernej práce. Naozaj, pán kolega Novotný to presne povedal. Dostatok práce pre ľudí v hmotnej núdzi a nerozlišujem ich, či sú marginalizovaní, alebo nie sú marginalizovaní. Zákon má platiť pre každého.
A tak isto, bolo tú málo spomínané tie priehradzky, hrádzky v lesoch, odrážky, zvádzanie vody v lesoch. To má zmysel.
Ešte sa vrátim k tým nelegálnym skládkam. Poďme sa pozrieť k riekam, k potokom, koľko nelegálnych skládok tam je. Kto to má čistiť? Niekedy, keď idete autom, skúste sa pozrieť po našej krajine. Niekedy netreba ani zísť, ani vystúpiť z auta. Stačí sa pozerať, ako naša krajina vyzerá, ako vyzerajú tie odvodňovacie kanály, ako sú zarastené tie rieky, myslím tie brehy rieky. Ja viem, že ich všetky nemôžeme vyrúbať a použiť na biomasu, ani z toho lesa každý konárik vyniesť, ale tak, ako to vyzerá dneska, určite to, pán kolega Mičovský, nie je v poriadku. Prejdeme cez hranice do Rakúska, odrazu všetci pozeráme: všetko vyčistené, vykosené. Tá krajina hneď inak vyzerá. Nechceli by sme, aby naša krajina vyzerala podobne?
Bola tu spomínaná pánom Kuffom spodná hranica 16 hodín. Naozaj som presvedčený o tom, že ak má zmysel, aby ten pracovník sa aktivoval, aby získal pracovné návyky, 16 hodín týždenne minimálna hranica je určite potrebná. Málo som zvýrazňoval, že podľa tohto zákona o aktivačných prácach jednotlivé subjekty berú určité percentá aj na koordinátora, aj na určité drobné pracovné prostriedky, ktoré môžu použiť. Takže nemôže byť to, že obec, VÚC-ka, štátny podnik dostane na koordinátora, dostane na drobné pracovné prostriedky a pracovník na aktivačných prácach príde na hodinu alebo na dve, tri hodiny a potom si donesie potvrdenku od lekára. Nie, 16 hodín si myslím, že to je minimálne minimum.
Konzultoval som tento návrh zákona aj so starostami obcí, hlavne na východnom Slovensku, ktorí majú množstvo týchto ľudí v hmotnej núdzi. Naozaj by privítali takúto novelu zákona. Konzultoval som to aj s lesníkmi. Aj tí si to vedia predstaviť, že na drobné práce by takýchto aktivačných pracovníkov vedeli využiť.
Ja nemám predstavu, že toto vyrieši hospodárenie štátnych lesov. V žiadnom prípade nie, ono ich to nezachráni. Ale na druhej strane tento štát vydáva milióny eur na to, že v jednej obci je 1 180, v ďalšej 300, 150. Ani tým 150 osobám ten starosta nenájde dostatok práce každý deň. Takže konzultoval som to na tejto úrovni.
Médiá, redaktori, alebo aj na chodbe som začul protiargument, lebo som čakal, že tu niekto z vládnucej strany povie nejaké protiargumenty, tak takýto cvrkot na chodbách povedal, že zároveň je v pléne zákon o službách zamestnanosti z dielne ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny. Áno, je. Ale ja, keď som pripravoval tento návrh novely, toho paragrafu 52, som to vtedy ešte netušil, že do pléna príde takýto návrh.
Pán spravodajca povedal, môj návrh zákona prišiel 6. novembra. Ja nemôžem zato, že v decembri sme prijímali zákon o obnoviteľných zdrojoch tri dni a tridsať zákonov sa presunulo na januárovú schôdzu. A podotýkam, tento § 52 o aktivačných prácach vládny návrh zákona nerieši. Nerieši. Takže ja to iba rozširujem o štátne podniky. Ak tu bude dobrá vôľa od poslancov vládnucej strany, môže to byť schválené. V druhom čítaní, ak bude záujem, môžeme to vylepšiť. Samozrejme, ak vládna strana a jej poslanci tento návrh novely zákona zmietnu zo stola, na čo sme už v tomto pléne zvyknutí, tak túto novelu v druhom čítaní zákona o službách zamestnanosti predložím ako pozmeňujúci návrh do vládneho návrhu zákona a som zvedavý, ako sa potom k tomu postavia.
Takže zamestnanosť v Slovenskej republike táto novela nevyrieši. Ale môže napomôcť k tomu, aby chudobní ľudia, ľudia v hmotnej núdzi mohli nájsť zmysluplnú prácu a o podporu tohto návrhu zákona vás pekne prosím.
Ďakujem.
Autorizovaný