14. schôdza

29.1.2013 - 14.2.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.2.2013 o 11:16 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:56

Ivan Štefanec
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Dámy a páni, dovoľte mi, aby som predniesol spravodajskú informáciu k tomuto zákonu.
Uvedený poslanecký návrh zákona bol doručený poslancom Národnej rady v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku, teda doručenie návrhu najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady, na ktorej sa uskutočňuje jeho prvé čítanie.
Konštatujem, že uvedený poslanecký návrh zákona spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku Národnej rady v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby Národná rada sa uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený poslanecký návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady z 9. novembra 2012 č. 293 a podľa § 71 rokovacieho poriadku navrhujem, aby poslanecký návrh zákona prerokovali tieto výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady a Výbor Národnej rady verejnú správu a regionálny rozvoj. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady verejnú správu a regionálny rozvoj. Odporúčam, aby určené výbory predmetný poslanecký návrh zákona prerokovali v termíne do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade v prvom čítaní.
Pani predsedajúca, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

8.2.2013 o 10:56 hod.

Ing. PhD. MBA

Ivan Štefanec

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:05

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pokúsim sa to povedať do tej minúty. Pán predseda, ja som chcel poprosiť, aby ste z východniarov dneska o 13.00 hodine uvoľnili tých, ktorí nepredkladajú návrhy zákonov. (Reakcie z pléna.) Ale vybijeme tému novinárom, na pondelňajšiu tému nech sa nájdu niečo druhé na písanie. Ale chcel by som dať aj zároveň takýto návrh, aby v piatky, aby sme sa aj uzniesli na tom ako Národná rada, sme začali rokovať o 8.00 hodine, aby bolo rokovanie do 13.00 hodiny, ak sa inak neuznesieme. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.2.2013 o 11:05 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:07

Branislav Škripek
Skontrolovaný text
Pán predseda, chcem vám oznámiť, že pri hlasovaní č. 168 som si dvakrát vysunul a zasunul kartu a nešla mi a bol som za návrh. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

8.2.2013 o 11:07 hod.

Mgr.

Branislav Škripek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:12

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi pár slov uviesť k tomuto návrhu novely zákona, aj keď sa týka v princípe len referend na úrovni obecnej, ale myslím si, že ide tým správnym smerom.
Ja by som len navrhol možno v rámci druhého čítania, ak ten návrh zákona v druhom čítaní bude, o čom takmer nepochybujem, že by sa ten návrh predsa len upravil v tom zmysle, že existuje pomerne jednoduchý mechanizmus, ktorý umožní odstrániť kvórum potrebné pre platnosť referenda a zároveň zabezpečí dobrú volebnú účasť. A to je mechanizmus, keby sa referendá povinne spájali s voľbami, teraz myslím na referendá rôznych úrovní, na referendá na úrovni celoslovenskej, s parlamentnými voľbami, na úrovni komunálnej, s obecnými voľbami, pretože myslím si, že je len otázka, či chceme ľuďom umožniť, aby mohli rozhodovať, alebo uľahčiť rozhodovanie, alebo im rozhodovanie sťažiť. Poviem to na príklade úrovne parlamentnej. Ak by bolo referendum spojené s parlamentnými voľbami, mohli by vyvíjať rôzne subjekty iniciatívy počas štyroch rokov, kde by zbierali na základe petície otázky pre referendum. Referendum by sa potom povinne konalo v deň parlamentných volieb, dokonca pri úprave zákona by to mohlo byť v jednej volebnej miestnosti. V princípe by to nič nestálo, stálo by to maximálne jeden papier ďalší, kde by sa uviedli všetky referendové otázky potenciálne z viacerých iniciatív. A tak ľudia by rozhodli, účasť by bola v princípe rovnaká ako v parlamentných voľbách alebo v komunálnych voľbách. Čiže nie je to potom ani finančný problém, ani problém účasti. Ak sa referendum vždy koná v čase čo ja viem prázdnin, keď ľudia naozaj na referendum neprídu a tá účasť je nízka a potom je diskusia, či to malo zmysel, či to neboli vyhodené peniaze, tak si myslím, že to je nesprávne.
A aj diskusia o tom, či by sa kvórum malo znížiť alebo by malo byť nižšie, je podľa mojej mienky zbytočná. Ak by sme urobili pri parlamentných voľbách, samozrejme, aj zmenu ústavy a povinne spojili referendum s voľbami, nebol by to problém, nie je to objavenie ničoho obdivuhodne nového ani objavenie kolesa. V mnohých krajinách to takto funguje. A otázka potom len naozaj znie, či chceme reálne ľuďom uľahčiť rozhodovanie v priamej demokracii alebo im ho sťažiť.
A myslím si, že návrh, ktorý dal pán poslanec Poliačik, pani poslankyňa Žitňanská a pán poslanec Kadúc, ide správnym smerom v tomto. A bolo by dobré, keby sa v budúcnosti rozšíril v rámci zmeny ústavy aj na celoštátne referendum, lebo si myslím, že ľudia všeobecne pokiaľ môžu rozhodovať reálne o veciach verejných, rozhodujú lepšie v priemere, ako za nich rozhodujú niekedy politické elity. Takže tento návrh novely zákona ja podporím. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.2.2013 o 11:12 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:15

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega, my máme tú úpravu vlastne v bode 2, kde sa zavádza povinnosť uskutočniť referendum na základe petície občanov v čase konania volieb v obci, to znamená, že sa uskutoční v čase konania volieb do samosprávy alebo vyšších územných celkov pri voľbách do Národnej rady alebo Európskeho parlamentu alebo pri voľbách prezidenta. Takže v podstate ono už to je súčasťou toho návrhu. Neviem, či by ste tam chceli nejako sprísniť tú povinnosť, že to musí byť v tých technikách, samozrejme, o tom sa môžeme porozprávať, ale presne na to sme mysleli, aby sa znižovali náklady na konanie tohto referenda, tak sme sa rozhodli ho spojiť s nejakou väčšou volebnou akciou, keď to tak nazveme, ktorá bude v tej obci prebiehať.
K vašej poslednej vete. Ja som chronický optimista. Takže, áno, aj v štáte, kde SMER volilo 44 % ľudí, a aj v štáte, kde občania si zvolili za prezidenta Ivana Gašparoviča, verím, že sa v priamej demokracii vedia rozhodovať správne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

8.2.2013 o 11:15 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:16

Igor Matovič

Vystúpenie v rozprave 11:18

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Ja budem len pomerne krátky, keďže väčšinu vecí alebo väčšinu účelu, ktorý sme zamýšľali vyjadriť spolu s Martinom Poliačikom a Jankou Žitňanskou, vyjadril Martin Poliačik. Len poviem možno pár slov k tomu, ako to vidím ja, čo sa týka účelu.
Všetci, myslím, čo tu sedíme, vieme, aká je dôvera občanov v nás politikov. Tá dôvera je dramaticky nízka a naďalej sa znižuje. Do karát nášmu návrhu určite hrá aj posledný projekt Inštitútu pre verejné otázky, ktorý toto potvrdil celkom dobrou a vecnou analýzou, kvalita demokracie sa znižuje čím ďalej, tým viac. My sme sa rozhodli, že toto podporíme minimálne tým, že zveríme časť právomocí občanom, ktorá im podľa ústavy patrí.
Úpravy, ktoré navrhujeme, medzi teda lokálnymi referendami, nie sú účelom, účelom je reálne zverenie právomocí do rúk obyvateľom. Dovoľujem si odcitovať z judikátu Ústavného súdu, ktorý povedal: „Referendum predstavuje jediný inštitút priamej demokracie, ktorým môžu občania Slovenskej republiky rozhodnúť o najzávažnejších otázkach verejného záujmu. V zmysle tohto rozhodnutia referendum poskytuje možnosť realizovať primárnu neodvodenú právomoc obyvateľov v takých prípadoch, keď normotvorca nepostupoval v zhode s predstavou obyvateľov, t. j. ak by o niektorých dôležitých otázkach tento normotvorca nechcel alebo nedokázal rozhodnúť.“ Tie dôvody, prečo to neurobil, sú často politické. Často sa nevieme preniesť cez osobné spory. A toto býva problém pre prijatie dobrého a kvalitného zákona, dobrej normy. Preto navrhujeme túto právomoc zveriť obyvateľom, aspoň čiastočne. „V teoretickej rovine je referendum určitou poistkou občana voči orgánu, ktorý tvorí práve normy na lokálnej úrovni, aby si v zásadných otázkach nechal poradiť od občanov alebo aby občania v referende hlasovaním zobrali na seba zodpovednosť.“ Zodpovednosť, to je to, badám, čo asi niektorým chýba. Iba hovoríme o tom, akí sme zodpovední, ale pritom tá zodpovednosť reálna, faktická tu nie je. Chýba nám tu. Chýba nám tu hmotná zodpovednosť, chýba nám tu zodpovednosť osobná, jednak za návrhy a jednak aj za svoje konanie.
A úplne na záver. V našom hnutí máme takú jednu zásadu, že naozaj sa rozhodujeme nezávisle, rozhodujeme sa v zmysle ústavy, podľa svojho svedomia a presvedčenia. Keď sme sem prišli, tak minimálne mojím prvým návrhom bolo zrušenie kvóra, zavedenie inštitútov priamej demokracie. Tohto sa chceme držať a budeme robiť všetko pre to, aby sme priamu demokraciu alebo jej nástroje do nášho právneho poriadku zaviedli, pretože tá moc, ktorou disponujeme a ktorú si často nevážime, patrí do rúk ľuďom. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.2.2013 o 11:18 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

11:23

Daniel Lipšic
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predseda, vážené kolegyne, vážení kolegovia, dôvodom predloženia tohto návrhu novely zákona je súčasný stav financovania politických strán, keď strany nie sú motivované priznávať sponzorské dary, čím môže dochádzať ku skrytej korupcii.
Návrh novely rieši parciálne, zďaleka nemá ambíciu byť komplexný, niekoľko vecí.
Po prvé sa sledujú týmto návrhom novely zákona dva ciele, zjednodušiť evidenciu a kontrolu darov a iných bezodplatných plnení a zjednodušiť ich prijímanie, pokiaľ ide o nižšie sumy.
Navrhuje sa uložiť stranám povinnosť zriadiť na účely prijímania darov a iných plnení jeden bankový účet a realizovať toto prijímanie výlučne bezhotovostne, to znamená žiadne hotovostné plnenia, žiadne igelitky, len bezhotovostne.
Pokiaľ ide o dary do 100 eur od jednej osoby za rok, tak sa navrhuje upustiť od povinnosti písomnej zmluvy s osvedčenými podpismi, keďže toto opatrenie v praxi pôsobí kontraproduktívne. Ak chce strana získať od veľkého množstva darcov malé príspevky, čo podľa mňa je správne, aby nebola v zajatí nejakých skupín, tak je to dneska prakticky nemožné, lebo každá zmluva musí byť notársky overená, čo robí fundraising tohto typu, ktorý je podľa mojej mienky najlepší pre stranu, nemožným.
Takisto návrh novely upravuje ustanovenia týkajúce sa príspevku na činnosť a príspevku na mandát. Navrhovaná úprava jednak sumu príspevku na činnosť a na mandát znižuje na polovicu a tiež nadväzuje na dary, ktoré strana prijme. Teda vytvára systém toho matchingu. A práve preto a týmto mechanizmom budú strany v zásade motivované reálne priznávať sponzorské dary, lebo len keď ich priznajú, tak dostanú štátny príspevok, tak dostanú ten matching od štátu v sume, samozrejme, limitovanej maximom, ktorú vyzbierajú od darcov, od fyzických a právnických osôb. Zastávame názor, že príspevky od štátu by mali byť pre stranu doplnkovým zdrojom financovania, a nie v princípe výlučným alebo jediným zdrojom príjmu.
S týmito zmenami súvisí aj zmena v systéme vyplácania príspevkov, ktorou sa navrhuje príspevky vyplácať spätne na základe údajov z výročnej správy strany. Vychádza sa tu z naviazania príspevkov na dary a iné plnenia, ktoré strana behom roka prijme, a preto je dôležité zohľadniť obdobie celého roka a vyplácať príspevky až potom, ako sú známe príjmy strany z príslušného kalendárneho roka.
Je to návrh, opakujem znovu, parciálnej úpravy, ale myslím si, že ak bude jediná námietka spočívajúca v tom, že treba urobiť komplexnú veľkú úpravu, tak tá v reálnom čase nepríde. A myslím si, že je lepšie robiť zlepšenia v malom a parciálne, ako čakať na takmer veľmi ťažko prichádzajúcu akúsi komplexnú právnu úpravu.
Ide o návrh, ktorý podľa mňa je vyvážený, to znamená, umožňuje aj štátne financovanie strán, parlamentných strán, len za podmienky, že budú zverejňovať dary, príspevky a že naviaže tento matching v rámci príspevku na činnosť a v rámci príspevku na mandát. Ďakujem veľmi pekne, pán predseda.
Skryt prepis

8.2.2013 o 11:23 hod.

JUDr. LL.M.

Daniel Lipšic

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

11:26

Ivan Mikloš
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, vážené panie kolegyne, vážení kolegovia, dovoľte mi, aby som v zmysle zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku vystúpil k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Daniela Lipšica a Jany Žitňanskej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako spravodajca výboru Národnej rady pre financie a rozpočet.
Uvedený návrh bol doručený poslancom Národnej rady v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky určené § 72 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku, teda doručenie návrhu najmenej 15 dní pred schôdzou Národnej rady.
Predseda Národnej rady posúdil uvedený návrh podľa § 70 ods. 1 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku a podľa legislatívnych pravidiel ho zaradil na rokovanie dnešnej schôdze.
Ako spravodajca v prvom čítaní si osvojujem stanovisko, že predmetný návrh spĺňa z formálnoprávnej stránky všetky náležitosti zákona uvedené v § 67 a § 68 zákona Národnej rady o rokovacom poriadku, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách.
Z hľadiska vecného zastávam stanovisko, že predložený návrh zákona rieši závažnú problematiku a je zrejmý aj jej účel.
Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o jeho cieli a že je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Osobitná časť návrhu zákona obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení návrhu.
Po rozprave odporučím, aby podľa § 73 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku Národná rada uvedený návrh zákona prerokovala v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady č. 294 z 9. novembra 2012 a podľa § 71 zákona o rokovacom poriadku zákon prerokovali výbor pre financie a rozpočet, ústavnoprávny výbor. Za gestorský výbor navrhujem výbor pre financie a rozpočet. Zároveň odporúčam, aby uvedený návrh prerokovali výbory do 30 dní a gestorský do 32 dní od jeho prerokovania v prvom čítaní.
Pán predseda, otvorte, prosím, rozpravu k uvedenému návrhu zákona.
Skryt prepis

8.2.2013 o 11:26 hod.

Dr. h. c. Ing.

Ivan Mikloš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:29

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda, milé kolegyne, milí kolegovia, vážený pán predkladateľ, chcem sa teda opýtať, či som správne pochopil, že navrhujete, aby politické strany vlastne mali o polovičku nižší príspevok na činnosť a príspevok na mandát, to som asi správne pochopil, a teda či ho naozaj navrhujete, keď si čítam návrh zákona, iba vo výške jednej dvanástiny z toho, čo dostanú vlastne strany ako dary. Je to celkom možno sympatický, ja by som povedal, taký pouličný návrh, že toto si možno myslia ľudia na ulici.
Ale ešte som jednu vec na začiatku nepovedal. Váš návrh zákona podporím preto, lebo si myslím, že treba zmeniť financovanie politických strán. Na druhej strane podporím ho nie s tým, že by som bol spokojný so znením, ktoré predkladáte, lebo si myslím, že je dosť veľkou chybou. A dosiahlo by sa iba jedno jediné. Ale tiež poviem, že myslím si, že ak sú poslanci strany SMER dostatočne zlomyseľní, tak ten návrh zákona by som podporil presne v tejto podobe, lebo ak si prečítame alebo vypočítame, čo by sa asi stalo, ak by tento návrh zákona bol prijatý, tak vidno, že predkladateľ pán poslanec Lipšic a jeho nová politická strana Nová väčšina vyhladuje doslova pravicové opozičné subjekty. Čiže v podstate vyhladuje svojich konkurentov tak, že existovať už nebudú, lebo majú také dlhy na sebe napojené, ktoré by neboli schopné vlastne z príspevkov, ktoré by takýmto spôsobom dostávali, splácať. Síce by sa tým ubralo trošku aj strane SMER, ale strana SMER by bez najmenších problémov prežila, lebo jednoducho stále by jej zostal dostatočný balík na to, aby si tu finančne mohla kraľovať. A tým pádom považujem aj ten návrh v tejto podobe alebo v tomto znení za takú menšiu zlomyseľnosť od vás, od predkladateľa návrhu, lebo vlastne chcete sa zbaviť konkurencie a nechcete vlastne zásadne ublížiť súčasnej vládnej moci, lebo tá, keď má teraz 24 mil. eur dostať za štyri roky, tak dostane teda o trošku menej, stále to bude obrovský balík peňazí, s ktorým prevalcuje ktorúkoľvek opozičnú pravicovú stranu.
Nám to v podstate môže byť jedno, poviem za náš klub, lebo my nevytvárame žiadne štruktúry, žiadne zjazdy nerobíme. Tým pádom nemáme žiadne výdavky, ktoré by sme na tieto účely potrebovali. A jediný výdavok teoreticky v budúcnosti je preto pre nás iba prípadná predvolebná kampaň. Ale aj v návrhu zákona, ktorý po vás predkladám, práve navrhujeme zrušiť predvolebnú kampaň, lebo si myslím, že predvolebnú kampaň vlastne politické strany iba zneužívajú na to, aby oblbli, doslova oblbli ľudí pred voľbami a vtedy pri dvoj-, trojmesačných tanečkoch, mítingoch a predvolebných gulášikoch vlastne snažili sa nahnať svoje ovečky znova raz za štyri roky k urnám a potom zase aby tri a pol roka, tri a trištvrte roka bol pokoj. Preto si myslím ja osobne, že treba zrušiť predvolebnú kampaň pre parlamentné politické subjekty, lebo každý z nás, niekto menej, niekto viac ak sa v parlamente snaží, dostane dostatočný mediálny priestor. A toto je obrovská výhoda vlastne parlamentných strán voči ľuďom, ktorí by sa rozhodli robiť konkurenciu politickým stranám. Ale o tom poviem viacej v tom mojom návrhu zákona.
Čo ešte raz, čo sa týka vášho návrhu, podporiť ho určite podporím v tom, že treba na túto tému rozprávať. V tomto znení, ako ho predkladáte, ho považujem za zlomyseľnosť, lebo by ste ním svojich, štyri pravicové strany doslova vyhladovali a vyčistili priestor pre seba. Tým, že vy nemáte príspevok, tak asi vám to vlastne nevadí, vám to iba vyhovuje. Strane SMER by ste ním trošičku ublížili, ale v podstate de facto vôbec by to tak nebolo, lebo jednoducho balík peňazí, ktorý dostávajú, tak je dostatočný na to, aby zdecimovanú opozíciu takto finančne zruinoval. Jednoducho po obsahovej stránke návrh je zlý. Po stránke, že treba otvoriť tento zákon, jednoznačne s ním súhlasím.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

8.2.2013 o 11:29 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video