14. schôdza

29.1.2013 - 14.2.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.2.2013 o 11:54 hod.

Ing.

Béla Bugár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:17

Jozef Kollár
Skontrolovaný text
Vážený pán predseda, dajte hlasovať prosím o tom, aby v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku bol predmetný návrh zákona prerokovaný v druhom čítaní.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.2.2013 o 11:17 hod.

Ing. PhD.

Jozef Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:17

Michal Bagačka
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo. Vážený pán predseda, dámy a páni, v rozprave vystúpili dvaja poslanci, nebol predložený žiadny procedurálny návrh.
Preto prosím, pán predseda, aby ste dali hlasovať o tom, že Národná rada sa uzniesla v súlade s § 73, ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku prerokovať predložený návrh zákona v druhom čítaní.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.2.2013 o 11:17 hod.

Mgr.

Michal Bagačka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:17

Elemér Jakab
Skontrolovaný text
Pán predseda, v rozprave vystúpil poslanec Alojz Hlina. Neboli podané žiadne pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, preto prosím, pán predseda, aby ste dali hlasovať o tom, že Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla v súlade s § 73 ods. 3 písm. c) zákona o rokovacom poriadku prerokovať predlžený návrh zákona v druhom čítaní.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.2.2013 o 11:17 hod.

Elemér Jakab

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:35

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pekný deň vám všetkým prajem. Vážená pani predsedajúca, vážené dámy poslankyne, páni poslanci, v krátkom čase sa stretávame k téme verejného obstarávania opäť, ale ja si ešte dovolím predtým len kvôli poznámke, ktorá tu bola spomínaná, povedať jednu drobnosť v súvislosti s príjazdom niektorých pánov poslancov do Bratislavy. Ukázali sa dve podstatné veci. Pamätám si zásadnú kritiku opozície, keď sme rozširovali diaľnicu na tri pruhy, o zbytočnosti tohto kroku. Dnes, keď bola k dispozícii iba dva, tak ako kedysi, tak bola obrovská kritika. Čiže myslím si, že je to priznaním toho, že tento krok bol dobrý a naozaj účelný.
Dôvod, pre ktorý dnes tá situácia bola na diaľnici komplikovanejšia, a tu nechcem spomínať smerom k pánovi poslancovi Frešovi, pretože cesty v Bratislave má na starosti predovšetkým správa ciest vyššieho územného celku, čiže môže sa opýtať svojich kolegov, ktorých má na starosti, ale predovšetkým preto, že od noci prestalo Maďarsko prijímať kamióny cez hraničný priechod. A keby sme nezačali okamžite reagovať ešte okolo jednej v noci, tak dnes by bola Bratislava zacpatá kamiónmi, ktoré nemajú kam ísť, a tým pádom by doprava úplne skolabovala v Bratislave. Čiže bolo potrebné, aby sa postupne vlastne púšťal len ten počet kamiónov, ktoré nám vlastne zároveň Maďarsko prepustí. My sme zároveň zabezpečili, aby nešli ďalšie kamióny z Poľska ani z Českej republiky. Takže je to v podstate medzinárodne koordinovaná operácia, ktorá tu nie je prvýkrát. Za túto zimu je to už asi štvrtýkrát, kedy sa môžme iba veľmi citlivo snažiť regulovať dopravu, aby hlavné mesto ostalo prejazdné s tým, že vyberajú sa kamióny, ktoré už dostali povolenie na cestu do Rumunska a tak podobne. To len na vysvetlenie situácie, prečo sa to muselo urobiť kvôli tomu, že situácia, čo sa týka snehu je u našich južných susedov a ešte južnejších susedov smerom na Taliansko ešte katastrofálnejšia ako v našom regióne. Takže to len v rámci úprav.
A teraz k samotnej téme, ku ktorej teraz diskutujeme. Vzhľadom na správu o čerpaní eurofondov, ktorá je známa iba niekoľko dní a zároveň na správy, ktoré vyplývajú z hospodárskej situácie, ako aj z poslednej daňovej prognózy, sa ukazuje, že situácia v úvodnom polroku roku 2013 nevyzerá naozaj ružovo. Preto je nevyhnutné, aby vláda prijala všetky opatrenia, ktoré majú ambíciu a ktoré majú aj potenciál zlepšiť hospodárenie Slovenska a priniesť do obratu štátu viacej finančných prostriedkov. A pokiaľ možno finančných prostriedkov externých, ktoré nepochádzajú z nášho rozpočtu. Vzhľadom na skutočnosť, že do konca roku 2013 treba vyčerpať všetky prostriedky, ktoré boli alokované v roku 2011 a v roku 2011 neboli čerpané, tak je potrebné, aby boli projekty dokončené a realizované ešte tento rok. Preto padlo aj rozhodnutie, že tie ustanovenia zákona, ktoré majú šancu zrýchliť samotné konanie aj v rámci prvého čítania a celej diskusie
k zákonu o verejnom obstarávaní, neboli problematické, tak sme sa rozhodli využiť ustanovenie, ktoré hovorí o skrátenom legislatívnom konaní v prípade, ak hrozia hospodárske škody, čo v tomto prípade určite áno. A tento zákon má ambíciu minimalizovať alebo aspoň nejakou časťou prispieť k riešeniu tohto problému.
Počul som už na výbore otázku toho, či často, alebo menej často sa využíva tento inštitút. Rád by som povedal, že osobitne od opozície mi to príde ako mimoriadne povrchné, pretože počas toho krátkeho obdobia jeden a pol roku, čo boli pri vláde, využili tento inštitút 25-krát, z toho v jednom roku 16-krát, v jedinom plnom roku, v ktorom boli. Čo je, samozrejme, neporovnateľne viacej, ako tento inštitút použila vláda Roberta Fica. Z tohto pohľadu si myslím teda, že kritika používania inštitútu, ktorý je jasne zakotvený v našom právnom poriadku práve pre takéto situácie, je snaha kritizovať za každú cenu. Ale, samozrejme, opozícia má právo hovoriť čokoľvek. Tak ako som sľúbil, vybrali sme zo zákona, ktorý je dnes v parlamente v prvom čítaní, také opatrenia, ktoré neboli predmetom kritiky. Dokonca niektoré z nich boli priamo navrhované mimovládnymi organizáciami dozorujúcimi transparentnosť súťaží a sú to opatrenia, ktoré majú šancu skrátiť, sprehľadniť a zjednodušiť samotné konanie na úrade. Preto v tomto zákone sú obsiahnuté štyri základné opatrenia, ktoré predstavujeme.
V prvom prípade ide o koncentráciu námietkového konania. V druhom prípade ide o nahradenie stoviek dokumentov čestným vyhlásením uchádzača, že splňuje predpoklady na fungovanie vo verejnej súťaži. Potom je to odstránenie problému, ak víťaz súťaže z ľubovoľných dôvodov nie je schopný uzavrieť zmluvu potom, čo vyhral súťaž, tak aby mal šancu nastúpiť za ním druhý a tretí úspešný uchádzač - s čím sme boli konfrontovaní tak my, ako aj predchádzajúca vláda veľmi často. A tak isto platí zavedenie ex ante kontroly pre prípady nadlimitných zákazok čerpaných z eurofondov, kde vlastne máme šancu predísť nekvalitne vypracovaným podkladom aj práve predchádzajúcou kontrolou Úradom pre verejné obstarávanie. Čo je takisto dlhodobo uznávaná metóda, akým spôsobom zrýchliť samotné konania. Toto sú 4 základné body, ktoré obsahuje táto veľmi krátka novela a ktorá je vlastne len malou súčasťou tej novely, ktorá bola veľká. Vzhľadom na to, že účinnosť zákona, ktorý je dnes v parlamente, bol počítaný od júla. Aj keby sme urobili v druhom čítaní rôzne úpravy, nedostaneme sa pred apríl tohto roku. Tak zrýchlené konanie nám umožňuje získať účinnosť tohto zákona pre súťaže, ktoré budú vyhlasované po 18. februári, a tak máme šancu získať aspoň 1-1,5 mesiaca navyše k tomu, aby prostriedky, ktoré z Európskej únie máme k dispozícii, sme mohli vyčerpať, dať ich do obehu hospodárskeho rastu a rovnako tak aj k vytvoreniu nových pracovných miest. Je to konkrétny príspevok, kedy je šanca prispieť v tejto kríze, v ktorej sme, externými finančnými prostriedkami do tvorby pracovných miest. Každý má šancu teraz aj ukázať, akým spôsobom to myslí s tvorbou nových pracovných miest vážne. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

12.2.2013 o 11:35 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:42

Michal Bagačka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani podpredsedníčka, dámy a páni, pán minister, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ma uznesením č. 113 určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 392.
Podľa § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálno-právnej stránke náležitosti uvedené v § 67 a § 68 zákona Národnej rady č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o cieli predloženého návrhu zákona, o súlade s Ústavou Slovenskej republiky a ostatnými všeobecno-záväznými právnymi predpismi, ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

12.2.2013 o 11:42 hod.

Mgr.

Michal Bagačka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:43

Michal Bagačka
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, ospravedlňujem sa.
Informácia Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti o výsledku prerokovania návrhu vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 391.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím z 11. februára 2013 č. 372 pridelil Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti návrh vlády na skrátené legislatívne konanie o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 391.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti prerokoval návrh vlády na skrátené legislatívne konanie na 26. schôdzi 12. februára 2013. Uznesením č. 112 odporučil Národnej rade Slovenskej republiky tento návrh schváliť.
Vážená pani predsedajúca, otvorte rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.2.2013 o 11:43 hod.

Mgr.

Michal Bagačka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:47

Lucia Žitňanská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda. Vážený pán predseda, vážené kolegyne, vážení kolegovia, vážený pán minister. To, čo sa tu pred chvíľou udialo, že na čom sme sa všetci dobre pobavili, že pán spravodajca si omylom zobral papiere k prvému čítaniu, a samotný fakt, že sme sa na tom všetci dobre pobavili, vlastne vyjadruje esenciu toho, do akej pozície sa dostal parlament voči vláde. Pretože nie je podstatné, či tu teraz rozhodujeme o nejakom skrátenom legislatívnom konaní, či sú na to dôvody, alebo nie sú na to dôvody, treba sa tým vážne zaoberať, netreba sa tým vážne zaoberať. Nie, je úplne jasné, ako to skončí, jediná otázka je, ako dlho to bude trvať. A preto, váženého kolegu ani nejak veľmi nezaujímalo, ktoré papiere momentálne berie do ruky, lebo evidentne sa nezaoberal hlbokou otázkou, či sú dané podmienky na skrátené legislatívne konanie. Takže myslím si, že naozaj je to esencia vzťahu parlamentu k vláde, čo nepochybne vláde vyhovuje, ale myslím si, že z princípu, z princípu by parlament mal dbať o to, aby dôstojnosť parlamentu, vážení kolegovia, dôstojnosť parlamentu bola zachovaná, pretože to ctí demokratickú kultúru. Návrh na skrátené legislatívne konanie k novele zákona o verejnom obstarávaní prichádza do parlamentu v čase, keď tento parlament schválil v prvom čítaní novelu zákona o verejnom obstarávaní, ktorou sa bude v druhom čítaní zaoberať na marcovej schôdzi parlamentu.
Nemôžem akceptovať, nemôžem akceptovať takýto spôsob legislatívneho procesu a nemôžem akceptovať dôvody, ktoré vláda predložila, pretože rokovací poriadok Národnej rady jasne hovorí o dôvodoch, pri ktorých je možné schváliť skrátené legislatívne konanie. To je ohrozenie ľudských práv, áno, sú to aj, hroziaca vážna hospodárska ujma alebo škoda.
Ja rozumiem tomu, že potrebujeme vyčerpať eurofondy, ale zároveň boli časy, keď tento parlament ctil, že keď vláda si nespraví riadne svoju robotu, tak to nie je dôvod na skrátené legislatívne konanie. Pretože problém s čerpaním eurofondov nespadol včera. A ja sa musím pýtať, čo robila vláda 10 mesiacov, keď predvčerom zistila, že má problém s čerpaním eurofondov? To znamená, že dnes sme tu preto, pretože vláda si 10 mesiacov nerobila riadne svoju robotu! Keby si ju robila, tak dnes tu nemáme skrátené legislatívne konanie k novele zákona o verejnom obstarávaní.
Bojím sa skrátených legislatívnych konaní pri tak komplikovaných návrhoch zákonov, ako je zákon o verejnom obstarávaní. Bojím sa skrátených legislatívnych konaní, ktoré budú mať za následok, že z večera do rána budeme študovať právny predpis a ktorý bude mať za následok to, že potom o 2 týždne budeme megapozmeňovacím návrhom meniť novelu zákona o verejnom obstarávaní, ktorú sme už prerokovali v prvom čítaní, popri tom zistíme, aké chyby sme narobili, a potom o 3 mesiace príde minister Kaliňák a donesie opravnú novelu zákona o verejnom obstarávaní. Výsledok toho celého bude, že dnes v zložitých podmienkach pracujúci Úrad pre verejné obstarávanie v priebehu tohto roka, v priebehu pár mesiacov sa bude musieť naučiť pracovať v troch právnych režimoch, lebo bude mať konania, ktoré prebiehajú podľa tohto stavu, potom budú mať konania, ktoré budú prebiehať podľa stavu po prvej novele. Potom bude mať konania, ktoré budú prebiehať podľa stavu po druhej novele. Ja sa teším, že pán minister má záujem posilniť kapacity ÚVO, ale toto ÚVO tento rok nemá šancu zvládnuť, lebo posilnenie kapacít a vybudovanie kapacít ÚVO, to je robota na dlhší čas a naozaj dosiahnuť kvalifikované ÚVO pri takomto právnom chaose považujem skoro za nemožné a nie je to fér.
Druhú poznámku alebo druhé riziko, ktoré vidím, je, že sa nám podarí schváliť niečo, čím chceme urýchliť verejné obstarávanie najmä kvôli čerpaniu eurofondov a ja nie som si istá, pretože, samozrejme, od včera drnčia telefóny rôznych právnikov, ktorí sa venujú problematike verejného obstarávania a veľmi opatrne sa vyjadrujú predovšetkým k otázke, či - tak jak sú tie pravidlá navrhnuté - náhodou nepredstavujú to riziko, že nebudeme spĺňať kritéria, ktoré požaduje Európska únia, pokiaľ ide o revízne postupy. Aby sme vedeli, o čom hovoríme, v skratke poviem, to riziko je, aby sme potom raz peniaze vracať do Únie nemuseli. Dnes ich chceme rýchlo vyčerpať, ale aby náhodou z toho nehrozilo, že raz ich budeme vracať.
Výsledkom celého procesu je, že ja sa nevyhnutne musím pýtať, čo sa má stať medzi 18. februárom a 1. aprílom, čo nemôže počkať do 1. apríla? A áno, tá otázka je kladená s nedôverou, pretože nedôverujem tejto vláde, pretože mám zlú skúsenosť. Mám zlú skúsenosť a nemám, nemám preto dôveru. Prečo hovorím o 1. apríli? Keď horí, tak my tomu rozumieme. Keď máme v riadnom legislatívnom procese novelu zákona o verejnom obstarávaní, vieme sa dohodnúť, že má byť účinná skôr. Vieme sa dohodnúť na tom, že niektoré jej ustanovenia majú byť účinné skôr. A vieme sa dohodnúť na tom a pri dodržaní legislatívneho procesu môže byť riadna novela zákona o verejnom obstarávaní alebo jej časti účinná 1. apríla. 1. apríla zjavne nestačí!
Takže bojujeme o čas medzi 18. februárom a 1. aprílom a pýtam sa, čo sa udeje medzi 18. februárom a 1. aprílom? To je pre mňa kľúčová otázka, ale vzhľadom na to, že nepovažuje za splnenie podmienok rokovacieho poriadku fakt, že vláda si riadne nerobí svoju robotu a potom sa to snaží dobehnúť skráteným legislatívnym konaním, tak za klub SDKÚ - DS si dovolím oznámiť, že nepodporíme skrátené legislatívne konanie k tomuto návrhu zákona. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.2.2013 o 11:47 hod.

doc. JUDr. PhD.

Lucia Žitňanská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:54

Béla Bugár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda. Ja si myslím, že pani poslankyňa krásne vystihla tie problémy, ktoré opozícia s týmto návrhom na skrátené legislatívne konanie má. Ja tiež sa pýtam, aké sú dôvody? To, čo pomenoval pán podpredseda vlády Kaliňák, že zrýchliť konanie, čo sa týka verejné obstarávania, no to sme vedeli aj vtedy, keď sme začali rokovať v prvom čítaní o tomto návrhu, teda o návrhu zákona o verejnom obstarávaní.
Takisto zlepšiť čerpanie eurofondov? A to sme nevedeli doteraz? Vláda to zistila len teraz? To znamená, že ja, prepáčte, môžem povedať, že toto je bordel! Však máme v druhom čítaní posunutý zákon o verejnom obstarávaní a teraz rýchlo z toho, teda veľmi rýchlo pán podpredseda alebo vláda cez pána podpredsedu vyberá z toho niektoré časti. A, samozrejme, zákon má platiť od 18. februára.
Chcem sa opýtať, pán podpredseda vlády, či to máte zaistené aj u pána prezidenta. Či pán prezident dostal príkaz to podpísať pred 18. februárom, lebo pán prezident má na to 15 dní?
To, že príkaz, tá časť poslaneckej, poslaneckej snemovne, ktorá má 83-ku, teda poslanci SMER-u takýto príkaz majú, tomu ja rozumiem, samozrejme, toto je politika.
Ale prepáčte, žiadne dôvody na skrátené legislatívne konanie nie sú, naviac vtedy, keď už takýto zákon, dá sa povedať s tými istými paragrafmi, je v druhom čítaní.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.2.2013 o 11:54 hod.

Ing.

Béla Bugár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:56

Richard Sulík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. No, pani Žitňanská, veľmi dobre ste položili tú otázku, že čo má byť dôvod toho, že sa to takto rýchlo posunie. Ja si spomínam pána Kaliňáka, keď bol ešte poslanec, ako takého toho hlavného rozohrávača chaosu, keď sme vládli my a strana SMER bola teda v opozícii. No nechcem si predstaviť, čo by bolo, keby sme s takouto vecou došli my, a o to viac ma zaujíma a predpokladám, pán Kaliňák, vy to presne cítite, že čo je teda ten skutočný dôvod sa sem takto dojsť strápňovať. Na Vianoce tu sedel pán minister Malatinský a cítil sa veľmi, veľmi nedobre, až úboho, keď tu ste šaškovali s tou novelou o PPC a nakoniec ste to radšej vzdali.
A teraz je namieste otázka, čo je teda ten skutočný dôvod, kto mocný v pozadí si dupol nohou a povedal, že ja to chcem teraz presne takto, aby dokázal bohviekomu, že on teda tú moc má, a vy tu teraz všetci jak vykonávači príkazov tu pekne sedíte a môžte sa tak akurát cítiť veľmi, veľmi potupne. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.2.2013 o 11:56 hod.

Ing.

Richard Sulík

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
14. schôdza NR SR - 9.deň - B. popoludní
 

Vystúpenie v rozprave 14:03

Juraj Miškov
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Príjemný dobrý deň. Vážený pán predsedajúci, vážené dámy, vážení páni, v tomto mojom vystúpení by som rád povedal niečo k návrhu na skrátené legislatívne konanie k novele zákona o verejnom obstarávaní za poslanecký klub SaS.
Pred necelými dvoma týždňami sme rokovali o veľkej novele zákona o verejnom obstarávaní, ktorú nám pán minister vnútra Kaliňák predniesol a nezabudol v rozprave podotknúť, že ide o novelu, na ktorej sa pracovalo tuším 6 mesiacov, pracovalo na nej niekoľko zamestnancov úradu a prešla verejnou širokou diskusiou. Je preto veľmi zarážajúce, že táto odborná verejnosť a niekoľko desiatok úradníkov z Úradu pre verejné obstarávanie, ako aj z rôznych ministerstiev si počas celého obdobia pripomienkovania neuvedomili potrebu skrátiť túto lehotu z dôvodu možných budúcich hospodárskych škôd, ktoré môžu Slovenskej republike hroziť v dôsledku nevyčerpaných eurofondov. Ťažko dnes predikovať, prečo sa pán minister rozhodol ani nie po dvoch týždňoch, že skráti poslancom čas na diskusiu a štúdium tejto ozaj rozsiahlej a náročnej novely, na ktorú nás takmer všetkých pozýval s uistením, že naše vecné pripomienky budú brané v úvahu.
Dámy a páni, tento zákon naozaj nie je možné brať na ľahkú váhu. Je potrebné si uvedomiť, že ročne sa cez tento zákon obstará približne 5 mld. eur, pre lepšie pochopenie, je to 150 mld. slovenských korún. Obrovské množstvo peňazí. Nie je to nejaká nepodstatná norma, ktorá nemá žiaden vplyv na štátny rozpočet. Je preto potrebné byť veľmi ostražitý pri tomto zákone, ako aj pri zmene jedného jediného slova v tomto zákone, lebo to môže mať ďalekosiahle dôsledky na transparentnosť všetkých procesov verejného obstarávania. Podozrievanie z nie veľmi čistých úmyslov strany SMER pri takomto zrýchlenom procese je opodstatnené aj našimi skúsenosťami so stranou SMER, keď bola vo vláde. Kauzy ako nástenkový tender, predražené diaľnice či nákupy za neštandardne vysoké ceny boli spôsobené aj vďaka dieram, ktoré strane SMER umožňovali postup možno v súlade so zákonom, avšak v rozpore so zásadami, ako hospodárne nakladať s verejnými zdrojmi, či zdravý rozum.
Teraz by som sa možno rád vrátil k celému postupu, akým bola táto novela daná na vedomie poslancom, ktorí by mali o nej s plnou vážnosťou rozhodovať. Na stránke úradu vlády síce bol oznam o tom, že sa môžeme pripraviť na to, že sa chystá skrátené legislatívne konanie, avšak až do včerajška poobedia na stránke svietil údaj: "Materiál bude dodatočne k dispozícii." Ja som sa k tomuto materiálu dostal až večer a bol som veľmi nepríjemne prekvapený. Tento materiál, ktorý podľa medializovaných správ aj slov pána ministra bol, ak sa nemýlim, dva alebo tri bodíky, ktoré sa idú novelizovať, obsahuje 64 novelizačných bodov. Pre upresnenie, je to rozsah väčšej novely, ale k vecnej podstate návrhu sa vyjadríme za klub SaS až v prvom čítaní.
Vzhľadom na to, že máme teraz novelu zákona o verejnom obstarávaní už po prvom čítaní a je už postúpená na rokovanie do druhého čítania, takže by mohla pokojne nadobudnúť účinnosť aj 1. apríla, prípadne tie časti, ktoré by sa z nej vybrali. Preto nerozumieme tomu, čo také závažné sa môže udiať medzi 18. februárom, kedy má nadobudnúť táto skrátená verzia účinnosť, a 1. aprílom, ktorý by bolo možné stanoviť účinnosť alebo bolo by možné stanoviť účinnosť aj súčasnej prerokovávanej novele. Rád by som možno teda položil rečnícku otázku. Žeby toto divadlo so skráteným legislatívnym konaním k novele zákona o verejnom obstarávaní malo niečo spoločné so zmenou kompetenčného zákona, ktorým sa presúva nakladanie s eurofondmi z ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja na úrad vlády pod vedením pána Vážneho? To znamená, že strana SMER ešte stále nedôveruje pánovi vicepremiérovi Vážnemu a snaží sa touto novelou čo najskôr vyčerpať všetky prostriedky z európskych fondov prostredníctvom pána ministra Počiatka? Aké projekty ležia na ministerstve dopravy, že je tu enormná snaha podpísať a zazmluvniť ich medzi 18. februárom a 1. aprílom, kedy kompetencie prechádzajú pod úrad vlády a pána vicepremiéra Vážneho?
Pán minister, na sklonku roka 2012 sme tu mali - opäť v skrátenom legislatívnom konaní - novelu zákona o obnoviteľných zdrojoch s vážnymi podozreniami, že je na mieru šitá istej lobistickej a finančnej skupine. Návrh tejto novely mi veľmi silno pripomína podobnosť s novelou zákona o obnoviteľných zdrojov a považujem ju rovnako za účelovú a vyslovujem dôvodné podozrenie, že účelom nie je verejný záujem, ako je deklarované v dôvodovej správe tejto novely, ale vplyv zatiaľ bližšie neidentifikovateľných lobistických skupín.
Vážené dámy, vážení páni, ja rozumiem tomu, že vláda Roberta Fica je neschopná pripraviť akúkoľvek komplexnejšiu ekonomickú reformu, ktorej výsledkom by bolo naštartovanie ekonomického rastu a tvorba nových pracovných miest. Domnievam sa alebo som hlboko presvedčený o tom, že vy ekonomike vôbec nerozumiete. Nemám na mysli pána ministra, aby som neurazil. Pán minister patrí k tomu krídlu, ktoré ekonomike rozumie, ale nerozumiem, prečo sa nedokáže postaviť krokom, ktoré jeho vlastná strana pripravuje a ktoré ekonomiku Slovenska iba zhoršujú. Čomu ale rozumiete veľmi dobre, je míňanie peňazí, a to predovšetkým cudzích peňazí z rozpočtu alebo zo štrukturálnych fondov, čokoľvek. Chvíľami dokonca nadobúdam dojem, že považujete eurofondy za ekonomický všeliek, náplasť na riešenie všetkých hospodárskych problémov Slovenska. Takže, milí priatelia kohézie a iných ekonomických závislostí, rozumiem vašim prioritám, no nezdieľam ich spoločne s vami. Strana SaS a takisto aj ja osobne sa hlásime k liberálnej estónskej ceste, pretože sme presvedčení, že iba zlepšovanie podnikateľského prostredia spoločne so znižovaním daní a odvodov dokážu naštartovať ekonomický rast Slovenska a tvoriť nové pracovné miesta. Strana Sloboda a Solidarita bude hlasovať proti skrátenému legislatívnemu konaniu na prijatie tejto novely. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.2.2013 o 14:03 hod.

PhDr.

Juraj Miškov

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video