14. schôdza

29.1.2013 - 14.2.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.2.2013 o 14:31 hod.

doc. Mgr. art.

Dušan Jarjabek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 14:12

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán minister, vážený pán predsedajúci, kolegyne, kolegovia, musím povedať, že som dosť nemilo prekvapená tým, ako vláda pristúpila k zlepšovaniu kvality a transparentnosti v oblasti verejného obstarávania. Sľúbili ste nám férový proces - takto ste to prezentovali aspoň na jeseň, keď sa začalo o novele rozprávať - a riadnu diskusiu. No a namiesto toho dnes preberáme zrýchlené legislatívne konanie.
Pán minister, aj keď oceňujem váš včerajší osobný záujem veci vysvetliť, nemôžem sa stotožniť s tým, že nie je dostatočný čas na oboznámenie sa s materiálom, ani len jeden celý deň na preštudovanie. V prvom rade považujem za mimoriadne neférový prístup vlády, ktorá ešte včera do 10.00 hod. nezverejnila materiál, o ktorom dnes diskutujeme. Chcete nám povedať, že minulý týždeň ste ešte nevedeli, ktoré opatrenia potrebujete urýchliť na to, aby sme mohli čerpať eurofondy? Ak sa od novinárov dozvedáme minulý týždeň, že máte zámer otvoriť ešte raz verejné obstarávanie cez skrátené konanie, a vieme len veľmi okrajovo, že sa jedná o zrýchlenie čerpania eurofondov, nie je férové po vypracovaní dať možnosť nahliadnuť do materiálov aspoň cez Úrad vlády, keď ste už odignorovali pripomienkovanie?
Však ste nám mohli aspoň cez víkend tento materiál poskytnúť na naštudovanie. Namiesto toho tu máme potajme predložený materiál, ktorý ešte včera do 10.00 hod. nebol verejnosti dostupný. Toto nie je slušná politická kultúra, o ktorej ste aj vy často hovorili, alebo ste svoje slová nemysleli vážne. A opäť pripomeniem, že v tomto prípade porušujete vlastné legislatívne pravidlá vlády, konkrétne čl. 13 ods. 7, v ktorom je napísané, že medzirezortné pripomienkové konanie nesmie byť kratšie ako 7 dní. Viete, aj keby to pripomienkovanie trvalo 2 dni, 1 deň, bol by to znak snahy o korektnosť. Mali by sme možnosť vidieť pripomienky verejného sektoru či odbornej verejnosti. Namiesto toho máme takéto pretláčanie sa. Keď som si čítala, ani si nedovolím povedať, že študovala, dovolím si dať do pozornosti doložku vplyvov, ktorú ste v tomto prípade opäť odignorovali, a jasne ste nedefinovali dopady, ktoré by toto zrýchlené konanie ospravedlňovali.
Vo všeobecnosti rozumiem dôvodom, ktoré, pre ktoré chcete zrýchlené konanie. Samozrejme, že čerpanie eurofondov je dôležité, ale to ste problémy s čerpaním eurofondov naozaj zistili pred týždňom? Veď od začiatku, ako ste nastúpili, aj pán podpredseda Vážny, ste nám otĺkali o hlavu, že sa nečerpá. To, ste čakali do poslednej chvíle, kedy príde oficiálna správa z Bruselu, aby ste začali konečne konať? Nebojíte sa, že práve takáto forma úpravy zákona môže spôsobiť až absurdné zastavenie čerpania eurofondov, že takéto zjednodušovanie procesov, ktoré sa v novele nachádza, spôsobí práve to, čo nikto nechce, možno až zastavenie čerpaní? To ste skutočne až minulý týždeň zistili, že niečo takéto urobíte? To čo sa síce netýka skráteného konania, ale čo cítim ako povinnosť povedať a pozitívne zhodnotiť, je v súvislosti so zmenami, ktoré sa udejú na základe uznesenia vlády kvôli dlhodobým problémom s funkčnosťou Úradu pre verejné obstarávanie, a to finančné i personálne navýšenie rozpočtu ÚVO.
Aj keď, ako som spomenula, netýka sa to priamo novely, vieme, vieme, že to, ako pracuje ÚVO, má veľký vplyv na samotné procesy vo verejnom obstarávaní. Preto v tomto prípade chápem opodstatnenosť rýchlejšieho konania, aj keď priznám, že i to bolo pre mňa šokom, ale tentokrát pozitívnym. Otázka je, za aký čas sa vám podarí naplniť predsavzatia v súvislosti práve so zlepšením práce ÚVO, s jeho lepším nastavením. Teraz to bude skutočne iba na predsedníčke úradu, aby využila svoje organizačné a odborné vedomosti a schopnosti a naplno sa pustila do zmien, ktoré môžu zlepšiť a umožniť nielen úlohu ÚVO v očiach verejnosti, ale môže byť pomoc, môžu byť aj pomocníkmi štátu, dôležité je však , aby si za takéto rýchle získanie peňazí neurobila z vlády, vláda z úradu svojich vazalov. Chápem, že zrýchlené legislatívne konanie má svoje miesto v právnom poriadku tejto krajiny, ale žiadam vás, aby ste ho používali zodpovedným spôsobom.
V každom prípade celý proces svedčí o dvoch veciach, z ktorých ani jedna nie je pre ľudí dobrá. A to, že potrebujete veľmi rýchlo pretláčať svoje záujmy, čo by som chcela veriť, že nie je pravda, alebo, čo sa mi zdá pravdepodobnejšie, nezvládate svoju úlohu a dôležité veci robíte na kolene. Toto však o ničom dobrom nesvedčí.
Takáto novela ľahko rozšíri priestor na korupciu a klientelizmus. Z tohto dôvodu nemôžem súhlasiť ani so zrýchleným konaním k tejto novele rovnako, ani s jej obsahom. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.2.2013 o 14:12 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:18

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ctené dámy poslankyne, páni poslanci, vážený pán vicepremiér, podpredsedníčka, chcem sa v tejto časti vyjadriť k tomu, čo je na stole vo forme skráteného konania k následnej novele novely zákona o verejnom obstarávaní, a nehovorím o novele, ktorá už je platná, ale iba ktorá je tiež na stole v parlamente, lebo to tu ešte nebolo, a lámeme pravidlá, kultúru legislatívy, ak sa tomu dá vôbec tak hovoriť, neuveriteľne.
Skrátené konanie sa znovu odvoláva na hroziace hospodárske škody. Po koľkýkrát? Alebo na potrebu, samozrejme, konsolidácie, lebo žijeme v deficitoch. A bez eurofondov to nepôjde. Ale tieto argumenty, tieto hrozby, problémy boli použité pri skrátených konaniach od jesene opakovane a neférovo, napr. redukcia, okresanie druhého dôchodkového piliera, teda toho, čo znamená sporivosť, sporenie, prekonávanie dlžôb a dlžobnej mentality, že sa dá žiť na dlh, na účet budúcnosti, tu bolo prezentované cez dovolenkové obdobie, potom sa to natiahlo, pretože parlament to považoval za veľmi vážny zásah do doterajšieho systému, a hľa, dnes sa tu ide spotrebovať, čo bolo evidentné, okamžitá spotreba, lebo v rozpočte je diera 360 mil. euro.
Do konca roku budú zrejme ďalšie diery, a tak budeme prejedať to, čo malo byť odložené pre budúcnosť, pre deti, pre tých, ktorí si sporia. Toto nie je gazdovské, ale uznávam, je to socialistické. Druhá takáto novela tu prišla pred Vianocami. Ráno sme konštatovali, že múka a cestoviny zadarmo nebudú pre chudobných, ale faktúry za elektriku budú vyššie. Budú vyššie, lebo niektorým treba pridať v energetike, ak kombinujú zdroje a robia tzv. obnoviteľné zdroje energií, PPC a podobne. Pán minister ani vtedy, ani odvtedy nevyčíslil tie hroziace katastrofické škody, ktoré by boli spáchané, keby takýto zákon nebol narýchlo prijatý. Ani nebol narýchlo, ani škody Slovensku nehrozili. Páni, používate klamstvá ako pracovnú metódu. Dokonca na zmeny zákonov, aby ste ich pretlačili. Dnes máme zase problém eurofondov u vlády, ktorá desať mesiacov už zavŕšila a pomaly už bude rok v úrade. Aké to tendre majú byť po 18. februári, keď 18. februára, to je o týždeň, už tento zákon, výňatok z veľkej novely má byť účinný?
Myslím si, je to len domnienka, ale budeme o tom diskutovať, že to je náhrada za tie strategické zákazky, čo sa vytratili z veľkej rozsiahlej novely po obrovskom počte pripomienok. Viac než 1 200 pripomienok, to sú teda rekordy! A strategické zákazky majú slúžiť pre strategických klientov, pre strategických partnerov. Tento návrh, tak ako je podávaný, považujem za chaotický v zmysle legislatívy a nekompetentný v zmysle obsahu. Legislatívny chaos a nekompetentnosť, čo sa týka eurofondov. Ale to tu bolo aj nie tak dávno, štátny rozpočet, zákon roka, bol prijímaný tak, že jeho východiskové parametre menil poslanecký pozmeňovací návrh. To za 20 rokov nebolo nikdy, žeby vláda takto predkladala zákon roka! No a to, čo sa deje okolo verejného obstarávania, ako aj kolegovia pripomenuli, pol roka diskutovaný, pripomienkovaný a zrazu ako blesk z jasného neba novela novely ešte pred jej definitívnym schválením, lebo o týždeň už treba mať nové podmienky.
Chcem sa spýtať, to máte dohodnuté aj s prezidentom, on je menej právny teraz, lebo si obmedzil svoje právomoci: mať 15 dní na rozhodnutie, podpísanie alebo vrátenie zákona? Alebo je pravda, že konáte s prezidentom v zhode, tak ako aj pri iných veciach personálnych, politických a iných inštitucionálnych?
Tá druhá časť je nekompetentnosť samotného návrhu vo vzťahu k eurofondom, lebo to je odvolávka. Podľa mňa to svedčí o tom, že vláda nevie čerpať eurofondy tak, aby to bolo aj efektívne, aj dynamické a, samozrejme, dôveryhodné, v súlade s európskym právom. A okrem toho klame. Áno, páni, dámy, klame! Prečítam citát, pán vicepremiér, váš zo soboty v RTVS - Sobotné dialógy: "V roku 2011 - to bol jediný plný rok vlády Ivety Radičovej - nevyčerpalo Slovensko z eurofondov ani euro." Je to klamstvo, pretože práve naopak, práve naopak! A bol som pri tom, bol som pritom ako zodpovedný za koordináciu pri eurofondoch za CKO, tú známu skratku za mnohé opatrenia, ktoré považujem za dôležité, prínosné a už potvrdené, že sa dá, že sa dá aj v eurofondoch napomáhať štátu, rozvoju regiónov, efektívne čerpať a zlepšovať postavenie Slovenska práve preto.
My sme, pán vicepremiér, vyhodnocovali čerpanie eurofondov každý každučký mesiac, aby bolo jasné, kde sa darí, kde sa nedarí. Kde treba zmeniť alebo pridať a kde je to možno predkontrahované, predzmluvnené, čo bol zase fenomén z vašej prvej vlády. Regionálny operačný program prisúdil 150 % financií, čo je blud, ale takto boli eurofondy rozdeľované za prvej vlády Roberta Fica, aj takto. Vy ste hodnotili eurofondy v októbri, pán minister Počiatek predložil správu do vlády za predchádzajúci polrok až v októbri a teraz šokujúco vláda je prekvapená, že vyzerá to zle s eurofondmi. Teraz vo februári druhá správa, nie mesačne, ale polročne a s vlastným prekvapením. Pán minister, nemáte pravdu aj v tom tvrdení o vláde Ivety Radičovej, aj v celom tom dôvodení, pretože my sme zlepšili výber, teda projektovanie a programovanie a, samozrejme, využitie eurofondov. A treba ho zlepšovať ďalej, nie naopak. Ten proces prebieha tak, že najprv je schválený projekt jednotlivými procedúrami podľa operačných programov, ktorých je 11, potom prichádza kontrakt, zazmluvnenie a potom čerpanie. Takže je to proces, to sa nedá odrazu ani nemá a preto to spomínam, lebo sme na čosi nadväzovali a zároveň vývoj posunuli alebo pripravili pre vás. Za obdobie jedného roka a trištvrte, teda obdobie od leta 2010 do apríla 2012, vláda Ivety Radičovej vyčerpala takmer 2 mld. 200 mil. eur, takmer 2 mld. 200 mil. eur. Keby takéto tempo nielen pokračovalo, ale narastalo, uisťujem vás, že to pomôže aj konsolidovať, aj vyčerpať európsku pomoc dôsledne a zodpovedne. Ale, žiaľ, toto nepokračuje.
Pán vicepremiér, ja to mám pre vás aj z vášho materiálu. (Ukazovanie grafov.) Tento graf ukazuje, kde sme preberali vládu, na konci júna, v ultime júna 2010, vyčerpanosť 7-ročného obdobia a eurofondov, ktorých Slovensko môže mať 11,4 mld. za týchto 7 rokov, bolo na úrovni 8,4 %, len 8,4. Pán minister, to je veľmi málo. Na konci marca, na konci marca táto situácia v 2013. roku, v 2012. roku bola na úrovni 27,2 % pri odovzdávaní vlády k 4. aprílu. Tento materiál je z vášho nedávneho vládneho, ktorý hovorí o tom, ako nám stúpa čerpanie eurofondov, a za ten 2011. rok to stúplo o 10 %, čo je 1,140 mld. Preto to spomínam, lebo vaše narábanie s číslami je neférové a vy nemôžete využiť budúce peniaze alebo nasledujúce, kým nevyužijete predchádzajúce. A to meškanie, ale aj to všetko, čo sa predtým dialo okolo eurofondov - emisný tender, nástenkový tender, PPP projekty, mýtny tender - veď to boli medzinárodné škandály, nielen vnútroslovenské. A to pripomínam preto, lebo neschopnosť čerpať alebo škandalózne čerpanie Slovensko poškodí, tak ako sme boli toho svedkami. Dnes je toho zodpovedný minister Počiatek, ktorý žiadne väčšie stavby nespustil do realizácie - ani bratislavskú filiálku, podzemnú stanicu, ktorá to má spojiť celé s Viedňou a následne Parížom, ani Ružomberský úsek diaľnice, ani Kysuckú diaľnicu na poľskú hranicu, ani tunel Višňové, spomínam tie, ktoré boli buď vysúťažené, alebo potrebujú definitívne rozhodnutia, nič sa v tom neurobilo. Naopak, eurofondy prechádzajú na Úrad vlády pod vicepremiéra Vážneho, ktoré už som nepriamo spomenul s tými záležitosťami, ktoré Slovensko pozná. Post, ktorý je najmenej viditeľný a najmenej potrebný v celej vláde, ten má rokovať a realizovať eurofondy. Nechcem hovoriť o samotnom návrhu novely, lebo k tomu sa dostaneme až v prvom čítaní, ale práve tento vicepremiér - minulého týždňa cez tlačové médiá sme sa dozvedeli - organizuje výber na poradcu pre čerpanie eurofondov. Viete za koľko? Za 23 mil. eur. My potrebujeme poradiť ako čerpať, lebo sme vytvorili úrad, poslali tam skúseného človeka, ale treba nám radiť, ako tie miliardy vyčerpať. Neviem, či je to smutné, či je to ironické, ale nie je to v poriadku.
Chcem povedať, že chaotickým legislatívnym spôsobom, nekompetentným návrhom alebo nekompetentným riešením a nepravdami sa nedá dôjsť k dobrému cieľu, nedá sa priatelia, preto KDH nepodporí skrátené konanie v tejto novele zákona. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.2.2013 o 14:18 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:31

Dušan Jarjabek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo, pani predsedajúca. Pán podpredseda Národnej rady, je mi ľúto, že musím reagovať, ale reagujem len z toho dôvodu, že vy stále hovoríte a stále porovnávate, keď hovoríte o vašej vláde, stále ju vytvárate ako plnohodnotnú a vierohodnú. No nebola ani plnohodnotná, ani vierohodná, porovnávate hrušky s jablkami. Dôkazom toho je, že nevládnete. Koľko ste vládli reálne, 8 mesiacov, 7 mesiacov? Koľko ste vládli, než ste začali vládnuť a než ste sa začali hádať? Vy vlastne porovnávate týchto niekoľko mesiacov s týmto absolútne plnoprávnym procesom, ktorý tuná prebieha a bude prebiehať 4 roky, potom si spravíme isté hodnotenia, občania opäť čosi vyhodnotia. Vy naozaj ťaháte za kratší koniec, úplne zbytočne pľujete síru a je to aj istým spôsobom politicky nekorektné, lebo porovnávate neporovnateľné. Dôkazom toho je, že tu nesedíte ako minister, ale sedíte tu ako podpredseda Národnej rady z milosti vašich opozičných kolegov a koaličných kolegov preto, lebo oni, keby tam dali hocikoho iného na vaše miesto, tak by tam sedel on. Vy ste skutočne podpredseda Národnej rady v tejto chvíli náhodou, boli ste ministrom, ministrom nie ste, ste podpredsedom Národnej rady, to je veľký rozdiel. Ale, prosím vás pekne, neporovnávajte neporovnateľné. Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.2.2013 o 14:31 hod.

doc. Mgr. art.

Dušan Jarjabek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 14:32

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja neuznávam náhody, existujú len súvislosti, okolnosti, podmienky, za ktorých sa dejú rozhodnutia. Ani jeden z nás tu nie je náhodou, priatelia, ani v parlamente, samozrejme, ani v živote. Máme mandáty, za ktoré sme zodpovední na základe sľubu a nielen tých volebných, ale tých, ktoré sme skladali na ústavu. A v tomto duchu konám, tak ako som aj konal predtým, keď som bol vo vláde. Máme argumenty, možno bolo niektoré ťažké prijímať, ťažko prijímať, kým nebolo možné porovnávať nové obdobie. Teraz po 10 mesiacoch, pán kolega Jarjabek a všetci ostatní, môžem povedať, že sa dá porovnávať a má porovnávať, aby sa dalo rozlišovať, a podľa toho rozhodovať. Ale ľudia potrebujú riešenia, nie špekulácie, nie sľuby alebo istoty, ktoré nefungujú. A ja dnes môžem hovoriť s istotou o tom, že Slovensko môže lepšie, efektívnejšie a zodpovednejšie čerpať európske fondy, ak nebude prijímať špekulatívne mechanizmy a dávať to do rúk nezodpovedným alebo nekompetentným ľuďom. To je všetko, pán Jarjabek.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.2.2013 o 14:32 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 14:32

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Ďakujem. Ďalší písomne prihlásený do rozpravy je pán poslanec Hlina.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

12.2.2013 o 14:32 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:34

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, vážení kolegovia, nemajte hrúzu, to nemám, že toľko pripravené, to je ten návrh samotný, len si potrebujem s ním pomôcť, tak aby vás neobišiel strach, že tu chcem byť dlho.
Na začiatok poviem, že teda som robil také akcie, že máme radi túto krajinu, ale teraz musím, žiaľ, skonštatovať, že je mi ľúto ľudí tejto krajiny, a poviem aj potom, že prečo. Ale ešte skôr, ako poviem jednu takú poznámku, si nedovolím, že tu mi niekto povedal, že je také nekolegiálne hovoriť o niekom, kto tu nie je, ale, prepáčte, nebudem sa toho držať, lebo v zásade by som niekedy nemohol hovoriť vôbec. Čiže dovolím si predsa len takú poznámku k pánovi Frešovi, nebude úplne nepodstatná, práve naopak, bude podstatná k tomuto návrhu, o čom hovoríme, že pán Frešo sem prišiel s procedurálnym návrhom, že armádu do ulíc, a pritom je v Bratislave 10 cm snehu. Minulý týždeň napadlo pomaly meter snehu na východe aj na Orave a nikto armádu do ulíc nevolal a to je to, čo, ono sa tomu vznikne hovoriť, že bolesť vlastného zubu vás trápi viac ako hladomor v Sudáne alebo, ináč povedané, že človek si vníma iba ten svoj vlastný mikrosvet, to znamená nie je schopný toho, čo je veľmi dôležité, a to je tá sociálna empatia, to znamená, že vníma ten problém v jeho celosti, snaží sa byť spravodlivý, čiže nesfokusuje sa. Veľmi dôležité povedať. A teraz, že prečo som to povedal, pretože chcem, aby sme sa poučili, aby som to prípadne už na budúce nemusel hovoriť. Ak chceme vyhrať, hej, to je veľmi dôležité, avšak bude to náročné, lebo tu v tejto krajine si niektorí ľudia myslia, že súťaž je iba to, čo moderoval niekedy Nikodým, a o férovosti a schopnosti férovo súťažiť tu naozaj máme, by som povedal, obrovské nedostatky. Ono právnici to zvyknú hovoriť, že môžete mať tak hrubú zmluvu, ale pred zlým úmyslom vás neochráni, čiže a toto je len, toto je len, tieto malé, malé návrhy. Ja som si to včera snažil pozrieť, to naozaj je hrubý zákon, hej, čiže aj takto hrubý zákon, aj táto malá novela môže byť ešte hrubšia ako Vojna a mier, ale pred zlým úmyslom, keď tam je, tak vás neochráni a trošku vyjadrujem obavu v tejto krajine, v ktorej naozaj pre nás, čo súťaž pre niekoho znamená, ja som tu dneska ráno, už to nebudem opakovať, ale naozaj úplne hviezdny príklad to, ako niekto vníma, žiaľ, musím to do našich radov adresovať, vníma, že pán Osuský povedal, že on si urobil súťaž v hlave a tým pádom je to vybavené. Ako nič v zlom, kolegovia, predstavte si, že by tu minister, ja ho nebudem obhajovať, to na konci uvidíte, ale predstavte si, že by sem prišiel a povedal, že teda nesúťažil s niekým o niečo, lebo on si tú súťaž urobil v hlave a jeho jury rozhodla, ako rozhodla. No tak viete, tak ešte, chvalabohu, ešte nie sme na tom tak zle, že by niekto s takouto hlúposťou prišiel sem, i keď, pravdu poviem, už všeličo tu zaznelo, čiže zatiaľ sa tešme, že to zaznieva na lokálnych úrovniach, ale bojím sa, že ten prúd toho vnímania pomaly dôjde aj sem, hej.
Ja k tomu, k tomu, aby som to ukončil, k tomu vnímaniu-nevnímaniu súťaže a férovosti ešte doplním, to exces typu Osuský je jedna vec, ale tam bol jeden nemenovaný, ja mu nebudem robiť reklamu, poslanec za SDKÚ, ktorý povedal, počkajte tuto to mám niekedy doslovne, že, áno, presne, kolega ma dopĺňa - aká súťaž, načo súťaž, však oni sú najlepší, oni sú elita. Viete, však ono to je všetko na videu, to si môžete pozrieť, to by ste neuverili, to keby vám niekto hovoril, to poviete, to nemôže byť pravda, to neverím, fakt. Fakt, je to naozaj fakt, je to na videu - aká súťaž, načo súťaž?! Viete, nechcem zaťažovať, ale to má vplyv, lebo hovoríme o súťaži, o verejnom obstarávaní, že čoho bol schopný minulý týždeň mestský parlament v Bratislave, hej, že proste on uzavrel alebo uzavrelo sa to tak, že v zásade nič horšie na svete neexistuje ako súťaž. Proste normálne z tých vyjadrení, to tak vyšlo, hej, a tuná pán právnik elitný z SDKÚ povedal - aká súťaž, načo súťaž, však oni sú elita?! Znova si predstavte tuná ministra, že by sem prišiel a povedal - aká súťaž, načo súťaž, však Široký je elita?! Viete, že to je, ctím si, teda že ešte k tomu sme nedospeli, hej, že to naozaj teším sa z toho, aspoň z mála, ale len drobný dôvetok, to je taká, viete, že tá prezentácia, to je taká rašlovčina, hej, to myslím bol ten prokurátor, ktorý, že aký súd, načo súd, Horákovú treba obesiť, nie, alebo ju treba, hej? Že proste to sú naozaj hrozné veci, kolegovia. Naozaj absurdné veci a, žiaľ, musím to povedať, to je u nás, a preto to chcem povedať, aby sme sa toho vyvarovali, lebo ak ich chceme, týchto ľudí poraziť, nie samoúčelne, ale poraziť, aby sme boli alternatívou, tak musíme byť lepší, nieže si ľudia povedia, však oni sú ešte horší. Viete, že pokiaľ my budeme mať v svojich hlavách, že súťaž je toto, resp. nie je, tak je nám zbytočne bojovať, takého boju ja neviem ani, či sa chcem zúčastniť. Čiže potom aj týmto našim ľuďom povedzte svojim prípadne a to už ani nehovorím, čo SaS tam má za polofašistického hlupáka ako poslanca, to sa k tomu vrátime, že toto naozaj si treba v tom urobiť jasno, lebo my ináč to neurobíme, my ináč túto krajinu nezlepšíme, my neurobíme život ľahší pre ľudí, neurobíme a dokonca nemáme ani právo, pokiaľ sa budeme takto znevažovať a takto ma iné expresívnejšie výrazy napadajú, ako to bolo svedectvom toho minulý týždeň.
K meritórnej záležitosti, tak teda proklamácia politická, pán minister, dá sa vyhrať nad vami aj v Medzilaborciach, keď tam vy skončíte míting, kde budete sľubovať sociálne istoty a neviem čo, keď tam prídu ľudia a povedia, že vytvoria krajinu, kde najlepší budú vyhrávať, tí, čo neboli najlepší, môžu skúsiť znova a slabým a bezmocným pomôžeme. Toto, s tým sa dá vyhrať aj v Medzilaborciach, pokiaľ sa zo všetkých dovtedy nestanú egoisti. Viete, lebo možno si aj tá pani, staršia pani v Medzilaborciach povie, že kvôli môjmu synovi alebo vnukovi to urobím, že chcem, že nemusíte sa narodiť do zlatej kolísky na hradnom kopci, kde 5 cm snehu je kalamita, voláte armádu, ale môžete sa narodiť aj v Medzilaborciach a môžete uspieť, a že je tu niekto, kto vám ponúka takúto víziu. Toto je vízia, za ktorú sa oplatí bojovať, postaviť, a s touto víziou sa dá uspieť aj v Medzilaborciach v kulturáku po vystúpení hviezd zo SMER-u. Ale nesmieme robiť to, čo ste stvárali, to, čo stvárali poslanci SaS a SDKÚ minulý týždeň na bratislavskom zastupiteľstve. No nesmieme, úplne jednoduché.
Pán minister, k vám. Ja mám rád mladých, ambicióznych, vzdelaných ľudí. Ani sa ich nebojím, lebo poznám ľudí, ktorí sa boja takých. Ja sa ich nebojím, nemám s tým najmenší problém. A ku cti vášho premiéra slúži to, že sa ich tiež nebojí a dokonca sa nimi obklopil. Čo je dobré, otázka stojí, že koľkí z vás majú to - čo je jeden veľmi dôležitý ukazovateľ v politike - sociálnu empatiu, o ktorej som tu predtým hovoril. Poznám jeden stratený prípad vo vašom vládnom zbore, u vás mám pocit, že má zmysel si ešte drať jazyk, takže ak dovolíte, by som povedal niečo k vášmu návrhu, k návrhu zákona, ktorý tu predkladáte. To, že chcete urobiť zo seba - poznámku si spravím - Usaina Bolta, že to chcete, to bude asi rekord, nie? Za 5 dní aj s prezidentským podpisom, to bude asi rekord, tak na úrovni druhého najlepšieho, no. Takže, pán minister, ja si dovolím v tomto návrhu, kde my tu hovoríme o návrhu, o tom, že či vôbec to má ísť hlbšie, ja si myslím, že to tu je, keď mi to možno aj niekto vytkne, je to náležité preto, lebo to umožňuje určitú, časový priestor na to, aby ste túto moju výhradu, ktorú ja vám teraz poviem, prípadne zapracovali. Ja vôbec netrpím bolesťou na seba, žeby som to mal byť ja, vôbec nie, práve naopak, ja som to aj vašim ponúkal, kľudne to všetci napíšte, koľko chcete tých pozmeňovákov, ráta sa výsledok. Čiže aj teraz si vám dovolím povedať, že máte tam chybu. A ja budem zmierlivý, budem mať pocit, že to nebolo zámerom, ale to bolo v tom chvate, tým nedopatrením sa tam proste, v živote sa stáva, chybička se vloudí. Hej.
Takže, pán minister, máte tam § 32, ktorý hovorí, že nahrádzate potvrdenia čestným vyhlásením. A ja poznám, aj osobne poznám, proste ja neviem hocičo chcete, či aby vám úroky odpustili, že ste meškali, alebo úver, musíte všade navkladať iks všelijakých potvrdení, musíte, jedna pani, slečna, proste tým, že nič nerobí, len to behá, čiže každý živnostník, ale aj bežný občan, keď chce, musí zháňať. Vy im to teda nahrádzate v štátnom záujme pre európske fondy, ktorého sa nezúčastňujú, mimochodom, nejakí bežný občania, živnostníci, ale megafirmy, tak im to zjednodušujete, že stačí prehlásenie, čestné prehlásenie. Hej? Ale nehovorím teraz hneď, že nie. Ja viem, koľko je s tým babračky, koľko je s tým roboty, kým to, ja nehovorím teraz hneď, že nie, hej? Že môže to byť v zásade celkom dobrý nástroj, ako to zrýchliť, keď by to len malo stáť v ceste, hej. To znamená, áno, vy nahradíte tieto potvrdenia čestným prehlásením, kde prehlasujete, že všetko to, čo je nevyhnutné, teda spĺňate. A vy v tom vašom návrhu hovoríte, že iba víťaz je povinný to následne doložiť. A to je chyba lávky, pán minister, a dokonca veľká, lebo podľa mňa s týmto spôsobom možno ešte horšie urobíte ako Osuský s jeho súťažou v hlave. A teraz skúsim povedať, že v čom. Ak by sme pripustili to, že vám stačí iba víťaz, tak naozaj umožnite to, že vytvoríte možno fantómové nejaké mysteriózne firmy, ktoré budú zo štatistických dôvodov, nazveme ich diplomaticky, sa účastniť tejto súťaže, nič neriskujú, hej, lebo stačí im dať iba čestné vyhlásenie a zábezpeku, ale neprídu o ňu. Lebo o zábezpeku príde iba víťaz v prípade, že nedodá potvrdenia také, čo sa čestne zaviazal, že spĺňa. To znamená, že ich hlava z ničoho bolieť nebude, čiže oni sa so štatistických dôvodov zúčastnia, vedia, že nevyhrajú. Ja nehovorím, že to tak bude, ale ani ja, ani vy ste sa nenarodili včera, a keďže vieme, že niekto si vie urobiť súťaž v hlave, tak ja verím, že uveríme, že sú aj ľudia, ktorí sú ochotní a schopní sa čisto zo štatistických dôvodov zúčastniť, hej. A podpíšu vám čestné prehlásenie také, aké máte pocit, že je dôležité, nič neriskujú, nič neriskujú. A preto si myslím, že je naozaj preto, keď by ste sa nechceli, nechceli pokaziť už veľa pokazeného. A ja naozaj budem myslieť, že vy máte záujem to zlepšiť, aby sa nestalo to, že niekto vypíše súťaž na 5-dverové trolejbusy s dvierkami pre psa ešte pre istotu, a nikto, teda zúčastniť sa ich zúčastní iba niekto a zo štatistických dôvodov, je ešte treba dvoch a tí dvaja vám čestne prehlásia, že všetko spĺňajú z formálneho hľadiska, všetko v poriadku, nič neriskujú. Toto by som bol naozaj nerád, keby sme takto to, nejakým spôsobom toto tu prebehlo týmto plénom. Preto na to upozorňujem.
Pán minister, stačí málo, možno tam stačí tá formulácia, máte právnikov šikovných u vás v zbore, povedzte, že, že nielen víťaz, ale aspoň prví traja. Viete, aby tí ľudia mali pocit, že viete, aby sme naozaj čestne, lebo ja mám úctu k čestnému prehláseniu, ale neviem, koľkí iní chovajú úctu k čestnému prehláseniu, hej? Čiže aby sme aj tento inštitút nejakým spôsobom neznegovali, tak poprosím vás, že či by ste nezvážili, že tam uvediete, že to čestné prehlásenie musia verifikovať následne, lebo už sme ušetrili ten čas, hej, čo by malo byť, teda vravíte, že prioritne, tak následne to verifikujú, to svoje čestné prehlásenie doložením tých potvrdení, už keď sa zúčastnili, tak je to síce mierne obťažujúce, ale takisto je to aj obťažujúce pre obyčajného živnostníka, ktorý si chce 3-tisíc eur požičať zo sporiteľne. Viete, čiže toto aj megafirma zvládne, hej, že to obehne, tak aby to proste aj následne potom v procese, keď už nehráme o čas, ale hráme o to, že hráme fér, tak tie verifikuje to čestné prehlásenie. Ja si, myslím si, že pre čistotu a férovosť, a to, čo by sme sa možno, ale ťažkým spôsobom k tomu možno raz aj priblížili, je toto veľmi dôležité, pán minister, a verím, že to nespláchnete tak, jak tu splachujete úplne neškodné veci, hej. Tak som zvedavý, ako sa k tomuto postavíte. Podľa mňa z toho sa nestrieľa. To je práve naopak, stále vychádzam z toho, čo som povedal na začiatku, že predpokladám, že to nebolo zámerom, ale že to je len proste taká zhoda náhod, že zrovna sa na to nejako nepomyslelo, ale ja na to upozorním, že v prípade, že to nezmeníme, tak bude určite dochádzať k zneužívaniu tohto inštitútu. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.2.2013 o 14:34 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:48

Juraj Miškov
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán poslanec Hlina, chcel by som vás iba požiadať, aby ste vážili, ale ozaj vážili slová, ak vám dochádzajú vecné, racionálne argumenty, tak sa, prosím, zdržte osočujúcich poznámok na adresu vašich poslaneckých kolegov. Nazvať poslanca SaS, pravdepodobne ste mali na mysli pána poslanca Osuského, polofašistom iba preto, že nezdieľate rovnaký názor, tak to je, to je názor hodný baču z Oravy a nie poslanca Národnej rady. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.2.2013 o 14:48 hod.

PhDr.

Juraj Miškov

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:49

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja by som chcel poprosiť môjho predrečníka, aby neurážal bačov na Orave. (Smiech v sále.)
A čo a týka Lojza Hlinu, ja si myslím, že dosť veľa svojho vystúpenia si venoval práve súťaži-nesúťaži na mestskom zastupiteľstve v Bratislave. Ale pre objektivitu, si myslím, že v takýchto situáciach si musíš dávať dosť bacha na to, aby si povedal, že bol si alebo chcel si byť jedným zo súťažiacich, mal si eminentný záujem túto súťaž vyhrať, takže si v konflikte záujmov, a myslím si, že treba to vždy priznať, lebo potom, keď ti to niekto dodatočne niekto povie, tak si povie, no Lojzo Hlina je spravodlivý iba vtedy, kedy ide o neho, a vtedy, kedy súťažia druhí a sú vylúčení a není umožnená súťaž, vtedy ho to vôbec nezaujíma. Iba také upozornenie.
A čo sa týka tej tvojej odbornej výtky či výčitky, či ako sa to povie po slovensky, žeby to mohlo byť zneužívané, že dodatočné predloženie dokladov by niektorí nemuseli predložiť a podobne. Pokiaľ viem z tohto návrhu pre objektivitu, tak by som chcel povedať, že v prípade, ak by ten človek nedodal dodatočne alebo by nepreukázal, alebo by nedodal tie doklady, ktoré mu takýmto spôsobom ušetríme povinnosť dodávať, tak stratil by do budúcna možnosť sa zúčastňovať verejného obstarávania, to je dosť zásadný trest a hrozba pre takéhoto obstarávateľa, ktorý by sa tam iba tak pro forma nahlásil. Nie obstarávateľa, súťažiaceho, pardon.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.2.2013 o 14:49 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 14:51

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Predpokladám, že kolega Matovič čítal nejaký iný návrh zákona, lebo toto vôbec nerieši, pravdou je, že verifikovať svoje čestné prehlásenie má iba víťaz. Nikto ďalší nemusí, to znamená, iba víťaz verifikuje svoje čestné prehlásenie.
A k tomu objavnému zisteniu, mne to, Bože, Bože, úbohosti toľko, kolegovia, ja som na tom zastupiteľstve tam hovoril, že skôr ako niekto s tým objavným zistením príde, už pán Osuský to tu povedal, ja, všetci to tu povedzte, čo chcete, hovoril som o súťaži. A pravdou je, že 2013 dávno predtým ako teraz nejaký projekt, že údajne autorský - ja neviem, ako nadupaný - vyhral, predkladala iná spoločnosť ale to už nechajme tak. Koho to zaujíma, toho to zaujíma, nech si to naštuduje, niekedy mi je to až trápne.
Ale pán kolega Miškov, verte-neverte, určite som na pána Osuského, ja sa práve pánovi Osuskému čudujem, lebo on sedí o dve stoličky ďalej od toho človeka, ktorý som povedal. A ja teraz, keď mi skončí faktická poznámka, tak prídem ku vám a ja vám ukážem, akého vy máte mestského poslanca, človeka, ktorého SDKÚ pustilo na pódium, aby im tam zabrnkal, ale u vás je poslanec a podľa mňa je to polofašistický hlupák. A ja teraz tu skončím za 40 sekúnd a ja vám prídem, vám to ukážem a mňa bude zaujímať, ako sa vy ako liberálna strana k tomu postavíte, bude ma aj zaujímať, ako sa mesto k tomu postaví, mesto Bratislava, kto, kto je poslancom, dokonca členom kultúrnej komisie, vážení! To vám za chvíľočku ukážem a budem zvedavý, že čo na to poviete. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

12.2.2013 o 14:51 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 14:53

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán podpredseda, ja počkám ešte predkladateľa, lebo predpokladám, že chceme sa držať rokovacieho poriadku, takže nebudeme rokovať bez neho. (Krátka pauza.) Na, už je tu. Poďme sa vrátiť naspäť k tej téme, ktorú, o ktorej máme hovoriť, a to je, či sú, alebo nie sú dôvody na skrátené legislatívne konanie. Pán minister prišiel s tým, že nám hrozia veľké škody a tak sa teda pozrime na to, že ako sa podľa judikatúry slovenskej definuje slovo škoda a čo máme pod ním chápať.
Škodou sa v právnej teórii aj v praxi všeobecne rozumie majetková ujma poškodeného, ktorú je možné objektívne vyjadriť v peniazoch. V zmysle judikatúry sa za skutočnú škodu považuje majetková ujma vyjadriteľná v peniazoch, ktorá spočíva v zmenšení existujúceho majetku poškodeného a predstavuje majetkové hodnoty, ktoré treba vynaložiť na to, aby sa vec uviedla do predošlého stavu, resp. aby sa v peniazoch vyvážili dôsledky vyplývajúce z toho, že navrátenie do predošlého stavu nebolo dobre možné alebo účelné.
To znamená že ja najskôr niečo musím mať nejakú majetkovú hodnotu a až následne po vzniku nejakej udalosti, ktorá mi túto majetkovú hodnotu zníži, môžem povedať, že som utrpel škodu. Tam si rozumieme, pán minister, predpokladám? (Reakcia z pléna.) Tak. V žiadnom prípade teda logicky nemožno tvrdiť, že mi hrozia značné hospodárske škody preto, že nedostanem niečo, čo ešte nemám alebo na čo dokonca nemám ani právny nárok. Lebo eurofondy nie sú niečo, čo by sme mali už vopred napísané v štátnom rozpočte, ako sumu, ktorú môžeme určite čerpať, lebo na ňu máme právny nárok. To je iba suma, to je iba suma, to je iba sumu, o ktorú máme právo sa uchádzať a nemusíme ju automaticky dostať. (Reakcia z pléna.) Áno, že s ňou môžeme rátať, ale nie, že sú to peniaze, ktoré máme vo vačku. To znamená, to znamená, že keď ja, ja takisto, keď som robil ešte, ešte v treťom sektore, a dajme tomu nadácia niektorá vyhlásila grantové kolo na projekty, ja som nemohol povedať, že tým, že sa prihlásim do tej súťaže so svojim projektom a nedostanem ho, že utrpím škodu, pretože, áno, pretože tieto peniaze, pretože tieto peniaze ešte nepatria do sumy, s ktorou ja môžem na ten rok rátať.
To znamená, máme veľa skúseností, ktoré hovoria o tom, že projekty neboli schválené pre rôzne dôvody alebo boli schválené, neboli dobre čerpané, museli sa vracať. Potom sú, z toho vyplýva, že právny nárok tam nie je. Dokonca sa stáva, že vyčlenený objem prostriedkov sa nevyčerpá, nielen že sa to stáva, ono je to u nás priam pravidlom. V žiadnom prípade sa teda ale nedá povedať, že ide o utrpenú škodu podľa môjho názoru, preto nemožno ani tvrdiť, že hrozia hospodárske škody, pretože to skrátka nie je možné, nemôžme utrpieť škody tým, že nebudeme mať niečo, čo si chceme ako keby ešte len v budúcnosti nárokovať, nemáme. Škoda je len vtedy, keď nám niekto niečo vezme. Je možné tvrdiť, že hrozia politické škody pre vládu. Áno. Politické škody, že vám opozícia, tretí sektor alebo akýkoľvek lucidný kritik to dá, ako sa hovorí, vyžrať, že ste nevyčerpali európske fondy, ale to to súvisí s neschopnosťou vlády manažovať svoje vlastné procesy a nie je to dôvod, nemalo by to byť dôvod na to, aby sa znásilňovalo legislatívne konanie v Národnej rade Slovenskej republiky.
A ja v jednej veci musím súhlasiť aj s Alojzom Hlinom, keď už mám tú výnimočnú príležitosť, tak to urobím. On hovorí o tom, že čo na Slovensku chýba, tak je to miera. Že aj keď sa niekedy nejaké pravidlo ohne, aj keď sa niečo nerobí úplne 100-percentne tak, ako by sa malo, tak by mala byť aspoň zachovaná miera a nejaký zmysluplný koncept a dôvod, že prečo sa tak koná. A toto je presne dôvod prečo sa ohýbanie pravidiel, ktoré sa týkajú skráteného legislatívneho konania na Slovensku stále toleruje. Lebo aj my sme boli vo vláde, vy ste teraz vo vláde, my zas budeme a všetci si pamätáme tie situácie, že zrazu naozaj sa na vláde povie - éj, máme prúser - a potrebujeme silno niečo dať do toho parlamentu, dať tomu nejaký dôvod a pretlačiť, aby sa riešil. Hovorím, vždy sa stáva, áno, tam boli, tam mohli byť obrovské schody v prípade... (Reakcia z pléna.) Pán minister sa ma pýta, aby to bolo teda na mikrofóne, že aké hrozili škody pre RTVS? No tam hrozili obrovské škody... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

12.2.2013 o 14:53 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video