19. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vážené dámy, páni, vôbec som nemyslel, že budem k tomuto zákonu vystupovať v rozprave. Ale po tom, čo tu predviedol pán poslanec, som sa neudržal na tej stoličke a musím vystúpiť. Až ste si všimli, počas jeho príhovoru som prišiel k pani spravodajkyni a pýtal som sa jej, že o čom my teraz rokujeme? Lebo už som si prestal byť ja istý.
Pán poslanec, keby bol vystúpil s takouto rečou poslanec typu Galka, tak sa usmejem a poviem dobre. Ale od vás som počítal trošku niečo iné. Trošku profesnejší prístup. Viete, o čom je tento zákon, ktorý teraz prerokovávame? Viete o čom je? O pôde, o ochrane pôdy. O tom, aby pôda zostala slovenskému roľníkovi. Tento zákon veľmi pružne reaguje na to, čo sa momentálne udieva na trhu s pôdou. Prebiehajú pozemkové úpravy a podľa doterajšej právnej úpravy po pozemkových úpravách končia všetky zmluvy. Hoci niektoré družstvá majú ešte päť, šesť, osem rokov dobeh na hospodárení na tejto pôde, ale podľa existujúceho zákona im tieto zmluvy automaticky končia, a ony sú bez roboty. A nastupujú rôzni medzinárodní špekulanti, hlavne z bývalých krajín Sovietskeho zväzu, ktorí vo veľkom začínajú kupovať túto pôdu a dokážu ju preplatiť. A my reagujeme na to, že keď ten poľnohospodár má ešte na osem rokov, na päť rokov, na štyri roky podpísanú zmluvu, musí mu ten majiteľ pôdy nechať možnosť dokončiť si svoj podnikateľský zámer na toto obdobie. A samozrejme, keď zmluva končí, potom nastupuje stav, kedy sa zazmluvní, kedy si zazmluvní tú pôdu ten majiteľ s hocikým, pre koho sa rozhodne. To už nevieme my ovplyvniť, lebo súkromné vlastníctvo nevieme ovplyvniť.
Čiže tento zákon hovorí, keď na tejto konkrétnej fyzickej parcele mám zmluvu pred pozemkovými úpravami, tá fyzická parcela zostáva, menia sa možno hranice, mení sa možno majiteľ, ale ten poľnohospodár na tej fyzickej parcele dokončí svoju podnikateľskú činnosť. Toto sa musí zo zákona definovať, aby takáto možnosť bola, aby on si dokončil napríklad splatnosť svojich investícií, svoj podnikateľský zámer a podobne. Čiže to, čo vy teraz hovoríte, je úplne, je to úplne mimo. Tento zákon dáva možnosť poľnohospodárskym družstvám, že keď majú zmluvu na desať rokov, tak na desať rokov na tej fyzickej parcele robiť budú. To je všetko.
Ale teraz k tým vašim pripomienkam. Viete, my skutočne robíme pre tých poľnohospodárov na ministerstve. A to, čo ja presadzujem vo svojej práci, je predovšetkým koncepčná robota. Poľnohospodárstvo je vo veľmi zlom stave. A viete prečo? Lebo sa každý rok, každé dva roky menili podmienky na podnikanie v poľnohospodárstve. Nie je tu žiadna vízia, žiadna koncepcia, žiadna stratégia, ako má poľnohospodárstvo vyzerať. Preto sme si dali, vzhľadom na to, že končí aj programovacie obdobie, dva základné ciele pre toto obdobie. Vypracovať strednodobú koncepciu, ktorá má dva ciele, 80-percentnú sebestačnosť a zvýšenie zamestnanosti na vidieku, rozvoj vidieka.
Druhý materiál, ktorý je veľmi dôležitý a je spojitou nádobou s touto koncepciou, je spôsob financovania, rozpracovania spoločnej poľnohospodárskej politiky na podmienky slovenského farmára. Vy musíte skĺbiť ciele s finančnými možnosťami. A toto práve teraz robíme. Pred tromi týždňami sme predstavili na porade predsedov poľnohospodárskych družstiev, kde bolo viac ako 500 predsedov, otázku, ako to bude financované, aké sú predpoklady, ako to bude financované. Samozrejme, len predpoklady, lebo definitívna podoba tých štyroch smerníc, v rámci ktorej sa spoločná poľnohospodárska politika rozpracuje pre roky 2014 až 2020, nie je Európskym parlamentom zatiaľ schválená a nie sú, bohužiaľ, ani rozhovory v trialógu. Čiže je to len predpoklad.
Ak máte záujem o odpoveď na tie veci, ktoré vôbec nesúviseli s týmto zákonom, ale ktoré ste tu predostreli, pozývam vás na budúci piatok na Agrokomplex, o 10.00 hod. mám znovu poradu, kde bude znovu minimálne 500 predsedov družstiev, kde im idem predstaviť ciele, vecnú podstatu poľnohospodárstva. Ako si predstavujeme, ako by to poľnohospodárstvo malo do roku 2020 vyzerať z hľadiska zabezpečenia 80 percent sebestačnosti. To znamená, rozoberáme každú základnú komoditu, tých štrnásť základných komodít, ktoré vie slovenské poľnohospodárstvo do potravinového reťazca dať. Ako ich zabezpečiť, aké sú cieľové parametre, ako zvýšiť osevné plochy, či potrebujeme a koľko, 3 000 hektárov ďalšej výsadby poľnej zeleniny. Koľko potrebujeme navýšiť ošípaných, hovädzieho dobytku. Ako to budeme spracúvať a ako to prefinancujeme.
Zároveň tam hovoríme, čo potrebujeme v lesoch robiť, ako podporiť rozvoj vidieka a celé to končí v tom vidieku, kde by sa malo vytvoriť zhruba 30 tisíc pracovných miest. Bude to tam celé pospájané do jedného celku a tú prezentáciu budem mať osobne.
Takže ak máte záujem, nech sa páči, dôjdite na Agrokomplex, dostanete tam komplexnú odpoveď na to, čo tu je. Ale, prosím vás, nemiešajme dve veci dokopy. Vy hovoríte o koncepcii a ja tu hovorím: rýchlo zachráňme slovenského sedliaka, lebo mu berú pôdu pod nohami, a keď už nie developéri na konci zmlúv, tak vlastne zlý zákon, ktorý cez pozemkové úpravy ich dokáže ešte aj počas nájomných zmlúv pripraviť o tú pôdu. A to je to zlé, to je to, čo ja kritizujem v existujúcej legislatíve. A to je to, o čo som vás došiel poprosiť, tu vás, poslancov parlamentu: zachráňme slovenskému sedliakovi pôdu aspoň na to obdobie, dokedy má podpísané zmluvy. To je alfa a omega celého tohto návrhu. A nemá to nič spoločné s tým, s čím ste tu vy vystúpili.
Ďakujem pekne. (Potlesk v sále.)
Autorizovaný
Vystúpenia
18:49
Vystúpenie v rozprave 18:49
Zsolt SimonTento návrh, ktorý pán minister pred chvíľkou uviedol, o pomocných látkach ide jedna k jednej priamo nad rámec európskej legislatívy. Tento zákon kopíruje zákon 405/2011 Z. z., zákon o rastlinolekárskej starostlivosti, s jedným rozdielom. V tom zákone z roku 2011 je napísaná chemická látka a tu je napísaná pomocná látka. Základná pointa, kolegyne a kolegovia, vážený pán minister, je asi v tom, že rovnakú podmienku v programovom vyhlásení vlády mala aj tá predchádzajúca vláda Ivety Radičovej, kde my sme naozaj tento zákon o rastlinolekárskej starostlivosti a pomocných látkach a všetko to, čo bolo zapísané v zákonnej polohe, prelúskali, a to, čo tam nepatrilo, sme stade vypustili.
Myslím si, že úradníci, ktorí takýmto spôsobom by mali prísť o teplé fleky, pretože keď nemám kde posúvať papier, tak nemusím tam sedieť, pripravili návrh zákona o pomocných látkach, aby si zabeštelovali svoje teplé fleky na ÚK SÚP-e a takýmto spôsobom vytvorili priestor pre seba.
Vaše tvrdenie alebo vyjadrenie, že nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, nie je pravdivou a neobstojí, pretože pokiaľ na Slovensku pri pomocných látkach bude musieť byť poplatok za registráciu a tak ďalej, budú sprísnené podmienky, tak to jednoznačne bude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie aj v podobe zvýšených poplatkov, ktoré naši kolegovia farmárov v Maďarsku, v Českej republike, v Poľsku nemajú. A potom ako majú im, majú konkurovať, keď mi im prikladáme zo zákona ďalšie a ďalšie námety.
Práve preto by som vás chcel vyzvať, pán minister, aby v ďalšom legislatívnom procese ste prehodnotili pokračovanie s týmto návrhom zákona a dali tento návrh zákona absolútne do súladu s tým, k čomu ste sa zaviazali v programovom vyhlásení vlády. Ďakujem pekne.
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister, kolegyne, kolegovia, nedá mi, aby som nevystúpil v prvom čítaní k tomuto návrhu zákona, a to z jedného jediného dôvodu - tento návrh zákona podľa mojej mienky je potrebné dať na notifikáciu, to je jeden okruh problémov a druhá, je v priamom rozpore s programovým vyhlásením vlády, ktorú vláda prijala. Vláda bude, citujem: "Vláda bude prijímať len také vnútroštátne predpisy pre domácich výrobcov v základných surovinách pre potravinárske účely, ktoré nepôjdu nad rámec harmonizovanej legislatívy Európskej únie."
Tento návrh, ktorý pán minister pred chvíľkou uviedol, o pomocných látkach ide jedna k jednej priamo nad rámec európskej legislatívy. Tento zákon kopíruje zákon 405/2011 Z. z., zákon o rastlinolekárskej starostlivosti, s jedným rozdielom. V tom zákone z roku 2011 je napísaná chemická látka a tu je napísaná pomocná látka. Základná pointa, kolegyne a kolegovia, vážený pán minister, je asi v tom, že rovnakú podmienku v programovom vyhlásení vlády mala aj tá predchádzajúca vláda Ivety Radičovej, kde my sme naozaj tento zákon o rastlinolekárskej starostlivosti a pomocných látkach a všetko to, čo bolo zapísané v zákonnej polohe, prelúskali, a to, čo tam nepatrilo, sme stade vypustili.
Myslím si, že úradníci, ktorí takýmto spôsobom by mali prísť o teplé fleky, pretože keď nemám kde posúvať papier, tak nemusím tam sedieť, pripravili návrh zákona o pomocných látkach, aby si zabeštelovali svoje teplé fleky na ÚK SÚP-e a takýmto spôsobom vytvorili priestor pre seba.
Vaše tvrdenie alebo vyjadrenie, že nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, nie je pravdivou a neobstojí, pretože pokiaľ na Slovensku pri pomocných látkach bude musieť byť poplatok za registráciu a tak ďalej, budú sprísnené podmienky, tak to jednoznačne bude mať negatívny vplyv na podnikateľské prostredie aj v podobe zvýšených poplatkov, ktoré naši kolegovia farmárov v Maďarsku, v Českej republike, v Poľsku nemajú. A potom ako majú im, majú konkurovať, keď mi im prikladáme zo zákona ďalšie a ďalšie námety.
Práve preto by som vás chcel vyzvať, pán minister, aby v ďalšom legislatívnom procese ste prehodnotili pokračovanie s týmto návrhom zákona a dali tento návrh zákona absolútne do súladu s tým, k čomu ste sa zaviazali v programovom vyhlásení vlády. Ďakujem pekne.
Neautorizovaný
18:51
Vystúpenie v rozprave 18:51
Ľubomír GalkoVážený pán predsedajúci, vážený pán minister vlády istôt pre občanov, vážené kolegyne, kolegovia, hneď na úvod chcem oznámiť, že poslanci za stranu SaS tento vládny návrh zákona nepodporia. Tento zákon neskrýva v sebe nič iné, len ďalšie zhoršovanie podnikateľského prostredia, byrokraciu, zaťažujúcu administratívu, štátne výpalníctvo, korupciu a návod na korupciu,...
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister vlády istôt pre občanov, vážené kolegyne, kolegovia, hneď na úvod chcem oznámiť, že poslanci za stranu SaS tento vládny návrh zákona nepodporia. Tento zákon neskrýva v sebe nič iné, len ďalšie zhoršovanie podnikateľského prostredia, byrokraciu, zaťažujúcu administratívu, štátne výpalníctvo, korupciu a návod na korupciu, likvidáciu domácich slovenských podnikateľov a malých výrobcov.
Viete, pán minister, do toho, aby ste konečne začali aspoň imitovať nejakú prácu pri zastupovaní záujmov slovenských poľnohospodárov a potravinárov, vás bolo treba vyslovene dokopať. Mám na mysli teraz rokovania o reforme spoločnej poľnohospodárskej politiky v Bruseli, ale doma vymýšľate iniciatívne hlúposti a škodlivé zákony nad rámec pravidiel Európskej únie a nad rámec zdravého rozumu. Tento zákon, tak ako je predložený, našim poľnohospodárom a potravinárom vyslovene škodí. Akoby nestačilo, že dotácie sú pre Slovensko voči starým krajinám Európskej únie maximálne nespravodlivé, idete vlastnou legislatívou znevýhodňovať Slovensko voči ostatným krajinám. Idete pretlačiť ako iniciatívny materiál ďalšiu byrokraciu, ďalšie šklbanie a ožobračovanie slovenských podnikateľov. A opäť budeme pápežskejší ako pápež.
Brusel má v tomto jasno. Všetky nebezpečné látky - pesticídy, herbicídy a insekticídy - má dnes klasifikované ako účinné látky a všetky podliehajú registrácii. A tak je to dnes aj na Slovensku. Podnikatelia, ktorí tieto látky uvádzajú do obehu, manipulujú s nimi, používajú ich, majú presne vyšpecifikované svoje povinnosti tak, aby bola zabezpečená bezpečnosť a zdravie občanov, nezávadnosť potravín a kvalitné životné prostredie. U nás túto problematiku riešiaci zákon, rieši zákon o chemických látkach, ktorý obsahuje všetky povinnosti nakladania s účinnými látkami, plus niekoľko vyhlášok ministerstva pôdohospodárstva, ktoré nakladanie s týmito látkami upravujú: klasifikácia, označovanie, etikety, takzvaná bezpečnostná karta, vývoz, dovoz, testovanie, kontrola a tak ďalej, sú úplne postačujúce. Regulácia je dnes teda dostatočná.
Podľa tohto návrhu, pán minister, podľa tohto návrh zákona ešte aj kuchynskú soľ, o ktorej sa vie, že skvelo hubí slimákov, bude treba autorizovať. Aj sódu bikarbónu alebo kypriaci prášok do pečivo bude treba autorizovať. Tie totižto šikovné gazdinky používajú ako účinné látky na zásaditú pôdu, napríklad, keď pestujú čučoriedky. Podľa tohto vášho zákona si budú musieť dať schváliť autorizáciu nielen na predaj a skladovanie kuchynskej soli, ale aj keď ju budú chcieť prebaliť. Tak absurdný zákon predkladáte. Takisto vitamín C, kyselina askorbová je absolútne neškodná látka. Pridáva sa od nepamäti prakticky do všetkých prípravkov na ochranu rastlín, pretože svojimi konzervačnými účinkami ich chráni pred skazením. Po novom už to bude porušením zákona, pokiaľ sa to spraví bez patričnej pečiatky úradu.
Pán minister, idete navrhnutým zákonom o pomocných prípravkoch v ochrane rastlín zvyšovať náklady pre poľnohospodárskych prvovýrobkov. Klamete, keď uvádzate, že návrh zákona nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie. To je lož.
Na druhej strane neklamete a tým sa vlastne demaskujete, o čo vám ide, keď uvádzate že bude mať pozitívny dopad na rozpočet verejnej správy. A ten bude mať z dôvodu úhrady finančných nákladov za hodnotenie pomocných prípravkov a za administratívne úkony spojené napríklad s vydávaním rozhodnutí o autorizácii. Zároveň predpokladáte príjem do štátneho rozpočtu aj z výnosu pokút. A práve preto pokladáme tento zákon za štátne výpalníctvo, keďže slovenskí podnikatelia budú musieť dávať autorizovať prípravky, ktoré sa v iných krajinách autorizovať nemusia. Budú platiť more, more poplatkov za každú jednu položku:
- 33 eur za autorizáciu pomocného prípravku,
- 33 eur za predĺženie doby platnosti autorizácie pomocného prípravku,
- 33 eur za prebalenie pomocného prípravku, 33 eur za zmenu a doplnenie autorizácie pomocného prípravku,
- 33 eur za povolenia na používania pomocného prípravku na účely výskumu a vývoja,
- 33 eur za povolenia na paralelný obchod pomocného prípravku,
- 33 eur za autorizáciu pomocného prípravku vzájomných uznávaním a dokonca aj
- 16,5 eura za prevod autorizácie pomocného prípravku na inú fyzickú osobu, podnikateľa alebo na inú právnickú osobu.
Okrem toho bude platiť kolky za výpisy z Obchodného registra, budú predkladať more potvrdení, budú lietať na úrady, za úradníkmi tváriacimi sa dôležito a všetko ich to bude stáť kopu ďalších peňazí. Ani to tu nebudem všetko citovať, čo ste tam do toho zákona dali. A nielen to, úbohí podnikatelia budú živiť laboratóriá Ústredného kontrolného a skúšobného ústavu poľnohospodárskeho, budú platiť vzorky, testy a všetko okolo toho. Paradoxne, toto všetko budú musieť zaplatiť aj vtedy, ak úradníci rozhodnú, že výrobok autorizovať netreba alebo autorizáciu produkt nedostane. Sme presvedčení, že zákon bude navádzať na korupciu týkajúcu sa konkurenčného boja medzi koncernami. Tento prípravok zautorizujeme a tento nie, to bude záležať na svojvôli úradníkov.
Vám SMER-ákom asi nestačí naše tretie miesto najkorupčnejšej krajiny na svete. Vy sa chcete zrejme prepracovať na čelo tohto rebríčka. Pán minister Jahnátek, idete podporovať takto chemické nadnárodné koncerny na úkor malých výrobkov a na úkor poľnohospodárskej prvovýroby. Je to skôr na plač, pán minister, nie na smiech, to, čo stvárate. Lebo tie veľké spoločnosti sa s tými 33 eurami vysporiadajú oveľa jednoduchšie ako malí výrobcovia. My SaS sme presvedčení, že dostatočnú obozretnosť, prevenciu a zdravé životné prostredie nám zabezpečuje nie štandardne, ale nadštandardne už súčasná legislatíva. Tento navrhnutý zákon neprispeje k zvýšeniu toho, čo máme už štandardne alebo nadštandardne zabezpečené inými legislatívnymi normami. Bude slúžiť len k ďalšiemu ožobračovaniu prevažne malých slovenských podnikateľov a prvovýroby v poľnohospodárstve.
Dôkazom nášho tvrdenia je aj to, že táto oblasť nie je v Európskej únii doteraz harmonizovaná. To znamená, v iných krajinách neplatí. O to je nebezpečnejšia, lebo bude zvýhodňovať zahraničných podnikateľov podnikajúcich nielen v ich krajinách, pretože ich produkty budú lacnejšie a konkurencieschopnejšie oproti slovenským, ale aj na Slovensku, lebo pre nich naša legislatíva nebude platiť.
Pán minister, už ste prijali kopu noriem, ktoré likvidujú domácich podnikateľov z radov obchodníkov, poľnohospodárov a potravinárov, napríklad zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch alebo zákon o potravinách. Dokonca, ako správni socialisti, koketujete aj s takou drzosťou, ako je schválenie povinných odvodov do nejakého reklamného odbytového fondu. Týmto návrhom zákona znova sťahujete slučku okolo hrdla malých a stredných podnikateľov v slovenskom poľnohospodárstve. A dokedy ešte, pán minister?
Pýtam sa vás, tých podnikateľov chcete ošklbať úplne donaha, lebo ich z akéhosi neznámeho dôvodu neznášate? Ja už vám naozaj nerozumiem v tomto. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim...)
Vystúpenie v rozprave
16.5.2013 o 18:51 hod.
Mgr.
Ľubomír Galko
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. No, pán kolega Simon, ani neviete jak múdro ste hovorili.
Vážený pán predsedajúci, vážený pán minister vlády istôt pre občanov, vážené kolegyne, kolegovia, hneď na úvod chcem oznámiť, že poslanci za stranu SaS tento vládny návrh zákona nepodporia. Tento zákon neskrýva v sebe nič iné, len ďalšie zhoršovanie podnikateľského prostredia, byrokraciu, zaťažujúcu administratívu, štátne výpalníctvo, korupciu a návod na korupciu, likvidáciu domácich slovenských podnikateľov a malých výrobcov.
Viete, pán minister, do toho, aby ste konečne začali aspoň imitovať nejakú prácu pri zastupovaní záujmov slovenských poľnohospodárov a potravinárov, vás bolo treba vyslovene dokopať. Mám na mysli teraz rokovania o reforme spoločnej poľnohospodárskej politiky v Bruseli, ale doma vymýšľate iniciatívne hlúposti a škodlivé zákony nad rámec pravidiel Európskej únie a nad rámec zdravého rozumu. Tento zákon, tak ako je predložený, našim poľnohospodárom a potravinárom vyslovene škodí. Akoby nestačilo, že dotácie sú pre Slovensko voči starým krajinám Európskej únie maximálne nespravodlivé, idete vlastnou legislatívou znevýhodňovať Slovensko voči ostatným krajinám. Idete pretlačiť ako iniciatívny materiál ďalšiu byrokraciu, ďalšie šklbanie a ožobračovanie slovenských podnikateľov. A opäť budeme pápežskejší ako pápež.
Brusel má v tomto jasno. Všetky nebezpečné látky - pesticídy, herbicídy a insekticídy - má dnes klasifikované ako účinné látky a všetky podliehajú registrácii. A tak je to dnes aj na Slovensku. Podnikatelia, ktorí tieto látky uvádzajú do obehu, manipulujú s nimi, používajú ich, majú presne vyšpecifikované svoje povinnosti tak, aby bola zabezpečená bezpečnosť a zdravie občanov, nezávadnosť potravín a kvalitné životné prostredie. U nás túto problematiku riešiaci zákon, rieši zákon o chemických látkach, ktorý obsahuje všetky povinnosti nakladania s účinnými látkami, plus niekoľko vyhlášok ministerstva pôdohospodárstva, ktoré nakladanie s týmito látkami upravujú: klasifikácia, označovanie, etikety, takzvaná bezpečnostná karta, vývoz, dovoz, testovanie, kontrola a tak ďalej, sú úplne postačujúce. Regulácia je dnes teda dostatočná.
Podľa tohto návrhu, pán minister, podľa tohto návrh zákona ešte aj kuchynskú soľ, o ktorej sa vie, že skvelo hubí slimákov, bude treba autorizovať. Aj sódu bikarbónu alebo kypriaci prášok do pečivo bude treba autorizovať. Tie totižto šikovné gazdinky používajú ako účinné látky na zásaditú pôdu, napríklad, keď pestujú čučoriedky. Podľa tohto vášho zákona si budú musieť dať schváliť autorizáciu nielen na predaj a skladovanie kuchynskej soli, ale aj keď ju budú chcieť prebaliť. Tak absurdný zákon predkladáte. Takisto vitamín C, kyselina askorbová je absolútne neškodná látka. Pridáva sa od nepamäti prakticky do všetkých prípravkov na ochranu rastlín, pretože svojimi konzervačnými účinkami ich chráni pred skazením. Po novom už to bude porušením zákona, pokiaľ sa to spraví bez patričnej pečiatky úradu.
Pán minister, idete navrhnutým zákonom o pomocných prípravkoch v ochrane rastlín zvyšovať náklady pre poľnohospodárskych prvovýrobkov. Klamete, keď uvádzate, že návrh zákona nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie. To je lož.
Na druhej strane neklamete a tým sa vlastne demaskujete, o čo vám ide, keď uvádzate že bude mať pozitívny dopad na rozpočet verejnej správy. A ten bude mať z dôvodu úhrady finančných nákladov za hodnotenie pomocných prípravkov a za administratívne úkony spojené napríklad s vydávaním rozhodnutí o autorizácii. Zároveň predpokladáte príjem do štátneho rozpočtu aj z výnosu pokút. A práve preto pokladáme tento zákon za štátne výpalníctvo, keďže slovenskí podnikatelia budú musieť dávať autorizovať prípravky, ktoré sa v iných krajinách autorizovať nemusia. Budú platiť more, more poplatkov za každú jednu položku:
- 33 eur za autorizáciu pomocného prípravku,
- 33 eur za predĺženie doby platnosti autorizácie pomocného prípravku,
- 33 eur za prebalenie pomocného prípravku, 33 eur za zmenu a doplnenie autorizácie pomocného prípravku,
- 33 eur za povolenia na používania pomocného prípravku na účely výskumu a vývoja,
- 33 eur za povolenia na paralelný obchod pomocného prípravku,
- 33 eur za autorizáciu pomocného prípravku vzájomných uznávaním a dokonca aj
- 16,5 eura za prevod autorizácie pomocného prípravku na inú fyzickú osobu, podnikateľa alebo na inú právnickú osobu.
Okrem toho bude platiť kolky za výpisy z Obchodného registra, budú predkladať more potvrdení, budú lietať na úrady, za úradníkmi tváriacimi sa dôležito a všetko ich to bude stáť kopu ďalších peňazí. Ani to tu nebudem všetko citovať, čo ste tam do toho zákona dali. A nielen to, úbohí podnikatelia budú živiť laboratóriá Ústredného kontrolného a skúšobného ústavu poľnohospodárskeho, budú platiť vzorky, testy a všetko okolo toho. Paradoxne, toto všetko budú musieť zaplatiť aj vtedy, ak úradníci rozhodnú, že výrobok autorizovať netreba alebo autorizáciu produkt nedostane. Sme presvedčení, že zákon bude navádzať na korupciu týkajúcu sa konkurenčného boja medzi koncernami. Tento prípravok zautorizujeme a tento nie, to bude záležať na svojvôli úradníkov.
Vám SMER-ákom asi nestačí naše tretie miesto najkorupčnejšej krajiny na svete. Vy sa chcete zrejme prepracovať na čelo tohto rebríčka. Pán minister Jahnátek, idete podporovať takto chemické nadnárodné koncerny na úkor malých výrobkov a na úkor poľnohospodárskej prvovýroby. Je to skôr na plač, pán minister, nie na smiech, to, čo stvárate. Lebo tie veľké spoločnosti sa s tými 33 eurami vysporiadajú oveľa jednoduchšie ako malí výrobcovia. My SaS sme presvedčení, že dostatočnú obozretnosť, prevenciu a zdravé životné prostredie nám zabezpečuje nie štandardne, ale nadštandardne už súčasná legislatíva. Tento navrhnutý zákon neprispeje k zvýšeniu toho, čo máme už štandardne alebo nadštandardne zabezpečené inými legislatívnymi normami. Bude slúžiť len k ďalšiemu ožobračovaniu prevažne malých slovenských podnikateľov a prvovýroby v poľnohospodárstve.
Dôkazom nášho tvrdenia je aj to, že táto oblasť nie je v Európskej únii doteraz harmonizovaná. To znamená, v iných krajinách neplatí. O to je nebezpečnejšia, lebo bude zvýhodňovať zahraničných podnikateľov podnikajúcich nielen v ich krajinách, pretože ich produkty budú lacnejšie a konkurencieschopnejšie oproti slovenským, ale aj na Slovensku, lebo pre nich naša legislatíva nebude platiť.
Pán minister, už ste prijali kopu noriem, ktoré likvidujú domácich podnikateľov z radov obchodníkov, poľnohospodárov a potravinárov, napríklad zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch alebo zákon o potravinách. Dokonca, ako správni socialisti, koketujete aj s takou drzosťou, ako je schválenie povinných odvodov do nejakého reklamného odbytového fondu. Týmto návrhom zákona znova sťahujete slučku okolo hrdla malých a stredných podnikateľov v slovenskom poľnohospodárstve. A dokedy ešte, pán minister?
Pýtam sa vás, tých podnikateľov chcete ošklbať úplne donaha, lebo ich z akéhosi neznámeho dôvodu neznášate? Ja už vám naozaj nerozumiem v tomto. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim...)
Neautorizovaný
18:51
Vystúpenie v rozprave 18:51
Ľubomír GalkoVystúpenie v rozprave
16.5.2013 o 18:51 hod.
Mgr.
Ľubomír Galko
Videokanál poslanca
Mám posledné dve vety. (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Neautorizovaný
18:51
Vystúpenie v rozprave 18:51
Ľubomír GalkoĎakujem vám za pozornosť.
Ďakujem vám za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
16.5.2013 o 18:51 hod.
Mgr.
Ľubomír Galko
Videokanál poslanca
Pán minister, keď budete takto pokračovať, tak ich rady zdecimujete natoľko, že už nebude mať na to množstvo úradníckych zadkov, vrátane toho vášho, kto pracovať.
Ďakujem vám za pozornosť.
Neautorizovaný
9:03
Predložený návrh zákona upravuje podmienky a kritériá na poskytovanie podpory v poľnohospodárstve. Zdokonaľuje proces...
Predložený návrh zákona upravuje podmienky a kritériá na poskytovanie podpory v poľnohospodárstve. Zdokonaľuje proces pôsobnosti správnych orgánov pri zabezpečení konania o schvaľovaní žiadosti o podporu. Cieľom návrhu zákona je odstrániť nedostatky, ktoré sa prejavili pri aplikácii zákona v praxi.
Vážená pani predsedajúca, panie poslankyne, páni poslanci, vzhľadom na potrebu zavedenia navrhovaného zákona do praxe dovoľujem si vás požiadať o jeho prerokovanie.
Ďakujem.
Ďakujem pekne za slovo. Vážená pani predsedajúca, vážené panie poslankyne, páni poslanci, predložený návrh zákona reaguje na prebiehajúci legislatívny proces v Európskej únii vo vzťahu k realizácii spoločnej poľnohospodárskej politiky na jej novú legislatívu a v jej intenciách zavádza nové podporné systémy.
Predložený návrh zákona upravuje podmienky a kritériá na poskytovanie podpory v poľnohospodárstve. Zdokonaľuje proces pôsobnosti správnych orgánov pri zabezpečení konania o schvaľovaní žiadosti o podporu. Cieľom návrhu zákona je odstrániť nedostatky, ktoré sa prejavili pri aplikácii zákona v praxi.
Vážená pani predsedajúca, panie poslankyne, páni poslanci, vzhľadom na potrebu zavedenia navrhovaného zákona do praxe dovoľujem si vás požiadať o jeho prerokovanie.
Ďakujem.
Autorizovaný
9:04
Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:04
Magda KošútováVýbor Národnej rady Slovenskej republiky ma svojím uznesením č. 131 zo 7. mája 2013 určil za spravodajcu k vládnemu návrhu...
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky ma svojím uznesením č. 131 zo 7. mája 2013 určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona. Podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona. Uvedený vládny návrh zákona bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky zákona o rokovacom poriadku. Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený vládny návrh zákona a pridelil ho na rokovanie dnešnej 19. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálnoprávnej stránke všetky náležitosti, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o súlade zákona, súlade návrhu zákona so stavom Slovenskej republiky v súvislostiach s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, o zhodnotení súčasného stavu, o dôvode potreby novej právnej úpravy a o hospodárskom a o finančnom dopade a vplyvu na štátny rozpočet. Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení. Problematika vládneho návrhu zákona je upravená v práve Európskej únie, nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla na tom, že po rozprave odporučí uvedený vládny návrh zákona prerokovať v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady z 25. apríla 2013 č. 447 navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali tieto výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Odporúčam, aby určené výbory predmetný vládny návrh zákona prerokovali v termíne do tridsať dní a v gestorskom výbore do tridsaťdva dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pani predsedajúca, skončila som, otvorte, prosím, rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
17.5.2013 o 9:04 hod.
Ing.
Magda Košútová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pani podpredsedníčka. Vážené kolegyne, kolegovia, predkladám spravodajskú správu k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2007 Z. z. o pôsobnosti orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka v znení neskorších predpisov, tlač 477.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky ma svojím uznesením č. 131 zo 7. mája 2013 určil za spravodajcu k vládnemu návrhu zákona. Podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom vládnom návrhu zákona. Uvedený vládny návrh zákona bol doručený poslancom Národnej rady Slovenskej republiky v stanovenej lehote, čím boli splnené podmienky zákona o rokovacom poriadku. Predseda Národnej rady Slovenskej republiky posúdil uvedený vládny návrh zákona a pridelil ho na rokovanie dnešnej 19. schôdze Národnej rady Slovenskej republiky.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálnoprávnej stránke všetky náležitosti, ako i náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Zo znenia vládneho návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Všeobecná časť dôvodovej správy obsahuje informáciu o súlade zákona, súlade návrhu zákona so stavom Slovenskej republiky v súvislostiach s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami, o zhodnotení súčasného stavu, o dôvode potreby novej právnej úpravy a o hospodárskom a o finančnom dopade a vplyvu na štátny rozpočet. Osobitná časť dôvodovej správy obsahuje odôvodnenie jednotlivých ustanovení. Problematika vládneho návrhu zákona je upravená v práve Európskej únie, nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla na tom, že po rozprave odporučí uvedený vládny návrh zákona prerokovať v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady z 25. apríla 2013 č. 447 navrhujem, aby vládny návrh zákona prerokovali tieto výbory: Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady pre financie a rozpočet a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie. Odporúčam, aby určené výbory predmetný vládny návrh zákona prerokovali v termíne do tridsať dní a v gestorskom výbore do tridsaťdva dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pani predsedajúca, skončila som, otvorte, prosím, rozpravu.
Autorizovaný
9:08
Po prvé, ako sa píše v dôvodovej správe, predložený návrh zákona reaguje na prebiehajúci legislatívny proces v Európskej únii vo vzťahu k realizácii spoločnej poľnohospodárskej politiky a v jej intenciách k potrebe zavádzať nové podporné systémy.
Po druhé, aj v tejto oblasti čelíme doslova v týchto dňoch obrovskej výzve. Európska únia a jej členské štáty finišujú s prípravou nasledujúceho programovacieho obdobia, respektíve celého nového finančného strategického rámca Európskej únie na roky 2014 až 2020 a s tým súvisiacim definovaním operačných programov na národných úrovniach.
Po tretie, tak ako sa názov rezortu poľnohospodárstva zmenil na pôdohospodárstvo a neskôr sa rozšíril o slovné spojenie "a rozvoja vidieka", tak by sme mali v stále širšom kontexte chápať aj jeho misiu a charakter podpory, ktorý by cez tento rezort mal plynúť. V tejto súvislosti si neodpustím malú odbočku a poukaz na nemalý paradox. V tom istom čase, keď názov rezortu rozširujeme o rozvoj vidieka, zároveň v Bruseli lobujeme za to, aby sa prostriedky určené pre Slovensko v budúcnom programovacom období z kapitoly rozvoj vidieka presunuli do poľnohospodárstva na takzvané priame platby a ešte to vyhlasujeme za úspech. Ale naspäť k podstate veci.
Cieľom zákona, ako tu už bolo povedané, je spresniť podmienky a kritériá na poskytovanie podpory a zdokonaliť proces pôsobnosti správnych orgánov v tejto oblasti pri zabezpečovaní konania o schvaľovaní žiadostí o podporu. To treba určite privítať, ale ešte predtým si je treba v nových podmienkach zodpovedať zásadnejšiu otázku, a to tú, aká je celková filozofia poskytovania tejto podpory?
Slovenské poľnohospodárstvo, pôdohospodárstvo a vidiek sa nachádzajú vo vážnom a v niektorých smeroch, odvážim sa povedať, až v alarmujúcom stave. Dvojnásobne sa to týka marginálnych a inak znevýhodnených oblastí, ale aj celých odvetví. Napríklad ekologického poľnohospodárstva a produkcie potravín malých alebo rodinných fariem, malých prvovýrobcov potravín, predaja z dvora a podobne. Teda práve tých žiaducich aktivít, ktorých sa na jednej strane dovolávame, ale ktoré v skutočnosti podporujeme nedostatočne a mali by sme ich podporovať oveľa viac. Čo sa týka znevýhodnených oblastí, kde poľnohospodárstvo potrebuje dobre premyslenú systematickú podporu, spomeňme aspoň vidiecke regióny s nepriaznivými prírodnými podmienkami pre poľnohospodárstvo, ale aj marginálne regióny, kde však poľnohospodárstvo nemá pre nedostatok iných pracovných príležitostí alternatívu, a teda naďalej budú kľúčovo poľnohospodársky zamerané aj v dohľadnej budúcnosti, napriek veľmi nepriaznivým podmienkam pre tento druh činnosti.
Ako špecifický fenomén z ekonomického, kultúrneho i krajinno-ekologického hľadiska spomeniem tiež existenčne ohrozený fenomén spájajúci sa s roztrateným, či rozptýleným osídlením, teda s tradičnou krajinou lazov, kopaníc, kolešní, štálov a podobne, spolu s ich poľnohospodárskym zázemím. Ak v najbližších rokoch nevyvinieme a neuplatníme efektívny mechanizmus na podporu obyvateľov žijúcich a hospodáriacich v tejto, myslím si veľmi cennej, ale vitálne ohrozenej krajine, tak o väčšinu z nej nenávratne prídeme. A tým prídeme aj o veľkú časť toho, čo robí Slovensko Slovenskom.
Vo svojom programovom vyhlásení z mája minulého roku vláda Slovenskej republiky sľubuje, že podporí rozvoj vidieka a zlepšovanie životných podmienok vidieckeho obyvateľstva. Poľnohospodárstvo je podľa názoru vlády komplexný celok so spoločnou stratégiou štátu pre poľnohospodárstvo, potravinárstvo, lesné hospodárstvo a nadväzujúci drevospracujúci priemysel. Podpora rozvoja vidieka a efektívna starostlivosť o krajinu nevyhnutne vyžaduje aj spojenie všetkých rozhodujúcich aktivít v krajine do jedného funkčného celku. Vláda sa, podľa svojho programového vyhlásenia, zameria aj na podporu všetkých ostatných pozitívnych externalít agropotravinárskeho sektora, vrátane udržiavania kultúrneho charakteru krajiny, ochrany a tvorby životného prostredia a akcelerácie rozvoja vidieckej ekonomiky. Vláda tiež sľubuje dodržiavanie zásad vyváženosti medzi ekonomickým a ekologickým spôsobom hospodárenia. V súlade s pravidlami spoločnej poľnohospodárskej politiky vláda zintenzívni podporu sektorov, ktoré sú potencionalnými zdrojmi zamestnanosti, najmä v živočíšnej výrobe, ovocinárstve, zeleninárstve, vinohradníctve, ale aj v potravinárskom priemysle. Osobitnú podporu vláda sľubuje poskytnúť chovu hovädzieho dobytka a v prípade znevýhodnených horských a podhorských oblastí aj oviec. Ako ochranár by som doplnil aj podporu chovu kôz a včelárstva.
A teraz vari to najdôležitejšie, citujem: "V oblasti poľnohospodárskej a potravinárskej výroby vláda podporí spracovanie a finalizáciu produktov z domácej výroby, okrem iného aj zvýšením propagácie a podpory predaja domácich potravín. Využije všetky dostupné ekonomické a právne nástroje na podporu finalizácie produktov v podnikoch poľnohospodárskej prvovýroby a predaj čerstvých potravín týmito podnikmi priamo konečnému spotrebiteľovi." A napokon vláda vo svojom programovom vyhlásení deklarovala záujem o rozvoj hospodárenia na biologických základoch s cieľom zvýšiť efektívnosť využívania domácich obnoviteľných zdrojoch surovín, prispieť k znižovaniu environmentálnej zaťaženosti znižovaním produkcie skleníkových plynov a zlepšiť sociálne podmienky obyvateľstva skvalitňovaním životného prostredia a vytváraním pracovných miest. Bude podporovať rozvoj produkcie biologických zdrojov v poľnohospodárstve, lesnom a vodnom hospodárstve pre tradičné spracovateľské odvetvia potravinárstva a tak ďalej.
A ešte pár relevantných vecí, ktoré sľúbila vláda vo svojom programovom vyhlásení, citujem: "Vláda výraznejšie podporí aktivity obcí, podnikateľov a mimovládnych organizácií zameraných na regeneráciu poškodeného prostredia, ochranu a revitalizáciu ekosystému v zaťažených ako aj chránených územiach s cieľom zlepšiť poskytovanie ekosystémových služieb, ako aj mimo produkčných funkcií poľnohospodárskej, lesnej a urbanizovanej krajiny." Prioritou vlády má byť okrem iného vytváranie zelených pracovných miest. A napokon, ale nie na poslednom mieste, k zámerom vlády v regionálnej politike má patriť odstraňovanie nežiaducich rozdielov medzi regiónmi, zvyšovanie konkurencieschopnosti regiónov a tým aj kvality života. Vláda sa zaviazala pokračovať v procese vyrovnávania regionálnych rozdielov s využitím synergie fondov Európskej únie, rozvojových politík jednotlivých rezortov a programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja samosprávnych krajov, miest a obcí. Vo vidieckych regiónoch bude vláda podporovať poľnohospodárstvo ako multifunkčné odvetvie. Veľmi dôležitý záväzok.
Predložený vládny návrh zákona, v názve ktorého sa hovorí o poskytovaní podpory v poľnohospodárstve a rozvoji vidieka, žiaľ, len v minimálnej miere korešponduje s tým, čo sa tá istá vláda v tejto istej oblasti zaviazala podporovať vo svojom programovom vyhlásení. Navrhujem preto vrátiť návrh zákona prekladateľovi na dopracovanie.
Ďakujem za pozornosť.
Vystúpenie v rozprave
17.5.2013 o 9:08 hod.
prof. RNDr. CSc.
Mikuláš Huba
Videokanál poslanca
Vážená pani predsedajúca, kolegyne, kolegovia, ctené ranné vtáctvo, značne osirelé, vážený pán minister, vážená pani spravodajkyňa, návrh zákona, o ktorom je momentálne reč, sa týka pomerne špecifických okruhov problémov, napriek tomu mi nedá nezmieniť sa o problematike podpory pôdohospodárstva a rozvoja vidieka v trochu širšom kontexte. Podporujú ma v tom okrem toho, že sme ešte len v prvom čítaní, aj niektoré ďalšie skutočnosti.
Po prvé, ako sa píše v dôvodovej správe, predložený návrh zákona reaguje na prebiehajúci legislatívny proces v Európskej únii vo vzťahu k realizácii spoločnej poľnohospodárskej politiky a v jej intenciách k potrebe zavádzať nové podporné systémy.
Po druhé, aj v tejto oblasti čelíme doslova v týchto dňoch obrovskej výzve. Európska únia a jej členské štáty finišujú s prípravou nasledujúceho programovacieho obdobia, respektíve celého nového finančného strategického rámca Európskej únie na roky 2014 až 2020 a s tým súvisiacim definovaním operačných programov na národných úrovniach.
Po tretie, tak ako sa názov rezortu poľnohospodárstva zmenil na pôdohospodárstvo a neskôr sa rozšíril o slovné spojenie "a rozvoja vidieka", tak by sme mali v stále širšom kontexte chápať aj jeho misiu a charakter podpory, ktorý by cez tento rezort mal plynúť. V tejto súvislosti si neodpustím malú odbočku a poukaz na nemalý paradox. V tom istom čase, keď názov rezortu rozširujeme o rozvoj vidieka, zároveň v Bruseli lobujeme za to, aby sa prostriedky určené pre Slovensko v budúcnom programovacom období z kapitoly rozvoj vidieka presunuli do poľnohospodárstva na takzvané priame platby a ešte to vyhlasujeme za úspech. Ale naspäť k podstate veci.
Cieľom zákona, ako tu už bolo povedané, je spresniť podmienky a kritériá na poskytovanie podpory a zdokonaliť proces pôsobnosti správnych orgánov v tejto oblasti pri zabezpečovaní konania o schvaľovaní žiadostí o podporu. To treba určite privítať, ale ešte predtým si je treba v nových podmienkach zodpovedať zásadnejšiu otázku, a to tú, aká je celková filozofia poskytovania tejto podpory?
Slovenské poľnohospodárstvo, pôdohospodárstvo a vidiek sa nachádzajú vo vážnom a v niektorých smeroch, odvážim sa povedať, až v alarmujúcom stave. Dvojnásobne sa to týka marginálnych a inak znevýhodnených oblastí, ale aj celých odvetví. Napríklad ekologického poľnohospodárstva a produkcie potravín malých alebo rodinných fariem, malých prvovýrobcov potravín, predaja z dvora a podobne. Teda práve tých žiaducich aktivít, ktorých sa na jednej strane dovolávame, ale ktoré v skutočnosti podporujeme nedostatočne a mali by sme ich podporovať oveľa viac. Čo sa týka znevýhodnených oblastí, kde poľnohospodárstvo potrebuje dobre premyslenú systematickú podporu, spomeňme aspoň vidiecke regióny s nepriaznivými prírodnými podmienkami pre poľnohospodárstvo, ale aj marginálne regióny, kde však poľnohospodárstvo nemá pre nedostatok iných pracovných príležitostí alternatívu, a teda naďalej budú kľúčovo poľnohospodársky zamerané aj v dohľadnej budúcnosti, napriek veľmi nepriaznivým podmienkam pre tento druh činnosti.
Ako špecifický fenomén z ekonomického, kultúrneho i krajinno-ekologického hľadiska spomeniem tiež existenčne ohrozený fenomén spájajúci sa s roztrateným, či rozptýleným osídlením, teda s tradičnou krajinou lazov, kopaníc, kolešní, štálov a podobne, spolu s ich poľnohospodárskym zázemím. Ak v najbližších rokoch nevyvinieme a neuplatníme efektívny mechanizmus na podporu obyvateľov žijúcich a hospodáriacich v tejto, myslím si veľmi cennej, ale vitálne ohrozenej krajine, tak o väčšinu z nej nenávratne prídeme. A tým prídeme aj o veľkú časť toho, čo robí Slovensko Slovenskom.
Vo svojom programovom vyhlásení z mája minulého roku vláda Slovenskej republiky sľubuje, že podporí rozvoj vidieka a zlepšovanie životných podmienok vidieckeho obyvateľstva. Poľnohospodárstvo je podľa názoru vlády komplexný celok so spoločnou stratégiou štátu pre poľnohospodárstvo, potravinárstvo, lesné hospodárstvo a nadväzujúci drevospracujúci priemysel. Podpora rozvoja vidieka a efektívna starostlivosť o krajinu nevyhnutne vyžaduje aj spojenie všetkých rozhodujúcich aktivít v krajine do jedného funkčného celku. Vláda sa, podľa svojho programového vyhlásenia, zameria aj na podporu všetkých ostatných pozitívnych externalít agropotravinárskeho sektora, vrátane udržiavania kultúrneho charakteru krajiny, ochrany a tvorby životného prostredia a akcelerácie rozvoja vidieckej ekonomiky. Vláda tiež sľubuje dodržiavanie zásad vyváženosti medzi ekonomickým a ekologickým spôsobom hospodárenia. V súlade s pravidlami spoločnej poľnohospodárskej politiky vláda zintenzívni podporu sektorov, ktoré sú potencionalnými zdrojmi zamestnanosti, najmä v živočíšnej výrobe, ovocinárstve, zeleninárstve, vinohradníctve, ale aj v potravinárskom priemysle. Osobitnú podporu vláda sľubuje poskytnúť chovu hovädzieho dobytka a v prípade znevýhodnených horských a podhorských oblastí aj oviec. Ako ochranár by som doplnil aj podporu chovu kôz a včelárstva.
A teraz vari to najdôležitejšie, citujem: "V oblasti poľnohospodárskej a potravinárskej výroby vláda podporí spracovanie a finalizáciu produktov z domácej výroby, okrem iného aj zvýšením propagácie a podpory predaja domácich potravín. Využije všetky dostupné ekonomické a právne nástroje na podporu finalizácie produktov v podnikoch poľnohospodárskej prvovýroby a predaj čerstvých potravín týmito podnikmi priamo konečnému spotrebiteľovi." A napokon vláda vo svojom programovom vyhlásení deklarovala záujem o rozvoj hospodárenia na biologických základoch s cieľom zvýšiť efektívnosť využívania domácich obnoviteľných zdrojoch surovín, prispieť k znižovaniu environmentálnej zaťaženosti znižovaním produkcie skleníkových plynov a zlepšiť sociálne podmienky obyvateľstva skvalitňovaním životného prostredia a vytváraním pracovných miest. Bude podporovať rozvoj produkcie biologických zdrojov v poľnohospodárstve, lesnom a vodnom hospodárstve pre tradičné spracovateľské odvetvia potravinárstva a tak ďalej.
A ešte pár relevantných vecí, ktoré sľúbila vláda vo svojom programovom vyhlásení, citujem: "Vláda výraznejšie podporí aktivity obcí, podnikateľov a mimovládnych organizácií zameraných na regeneráciu poškodeného prostredia, ochranu a revitalizáciu ekosystému v zaťažených ako aj chránených územiach s cieľom zlepšiť poskytovanie ekosystémových služieb, ako aj mimo produkčných funkcií poľnohospodárskej, lesnej a urbanizovanej krajiny." Prioritou vlády má byť okrem iného vytváranie zelených pracovných miest. A napokon, ale nie na poslednom mieste, k zámerom vlády v regionálnej politike má patriť odstraňovanie nežiaducich rozdielov medzi regiónmi, zvyšovanie konkurencieschopnosti regiónov a tým aj kvality života. Vláda sa zaviazala pokračovať v procese vyrovnávania regionálnych rozdielov s využitím synergie fondov Európskej únie, rozvojových politík jednotlivých rezortov a programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja samosprávnych krajov, miest a obcí. Vo vidieckych regiónoch bude vláda podporovať poľnohospodárstvo ako multifunkčné odvetvie. Veľmi dôležitý záväzok.
Predložený vládny návrh zákona, v názve ktorého sa hovorí o poskytovaní podpory v poľnohospodárstve a rozvoji vidieka, žiaľ, len v minimálnej miere korešponduje s tým, čo sa tá istá vláda v tejto istej oblasti zaviazala podporovať vo svojom programovom vyhlásení. Navrhujem preto vrátiť návrh zákona prekladateľovi na dopracovanie.
Ďakujem za pozornosť.
Autorizovaný
9:18
Pán poslanec, keby bol vystúpil s takouto rečou poslanec typu Galka, tak sa usmejem a poviem...
Pán poslanec, keby bol vystúpil s takouto rečou poslanec typu Galka, tak sa usmejem a poviem dobre. Ale od vás som počítal trošku niečo iné. Trošku profesnejší prístup. Viete, o čom je tento zákon, ktorý teraz prerokovávame? Viete o čom je? O pôde, o ochrane pôdy. O tom, aby pôda zostala slovenskému roľníkovi. Tento zákon veľmi pružne reaguje na to, čo sa momentálne udieva na trhu s pôdou. Prebiehajú pozemkové úpravy a podľa doterajšej právnej úpravy po pozemkových úpravách končia všetky zmluvy. Hoci niektoré družstvá majú ešte päť, šesť, osem rokov dobeh na hospodárení na tejto pôde, ale podľa existujúceho zákona im tieto zmluvy automaticky končia, a ony sú bez roboty. A nastupujú rôzni medzinárodní špekulanti, hlavne z bývalých krajín Sovietskeho zväzu, ktorí vo veľkom začínajú kupovať túto pôdu a dokážu ju preplatiť. A my reagujeme na to, že keď ten poľnohospodár má ešte na osem rokov, na päť rokov, na štyri roky podpísanú zmluvu, musí mu ten majiteľ pôdy nechať možnosť dokončiť si svoj podnikateľský zámer na toto obdobie. A samozrejme, keď zmluva končí, potom nastupuje stav, kedy sa zazmluvní, kedy si zazmluvní tú pôdu ten majiteľ s hocikým, pre koho sa rozhodne. To už nevieme my ovplyvniť, lebo súkromné vlastníctvo nevieme ovplyvniť.
Čiže tento zákon hovorí, keď na tejto konkrétnej fyzickej parcele mám zmluvu pred pozemkovými úpravami, tá fyzická parcela zostáva, menia sa možno hranice, mení sa možno majiteľ, ale ten poľnohospodár na tej fyzickej parcele dokončí svoju podnikateľskú činnosť. Toto sa musí zo zákona definovať, aby takáto možnosť bola, aby on si dokončil napríklad splatnosť svojich investícií, svoj podnikateľský zámer a podobne. Čiže to, čo vy teraz hovoríte, je úplne, je to úplne mimo. Tento zákon dáva možnosť poľnohospodárskym družstvám, že keď majú zmluvu na desať rokov, tak na desať rokov na tej fyzickej parcele robiť budú. To je všetko.
Ale teraz k tým vašim pripomienkam. Viete, my skutočne robíme pre tých poľnohospodárov na ministerstve. A to, čo ja presadzujem vo svojej práci, je predovšetkým koncepčná robota. Poľnohospodárstvo je vo veľmi zlom stave. A viete prečo? Lebo sa každý rok, každé dva roky menili podmienky na podnikanie v poľnohospodárstve. Nie je tu žiadna vízia, žiadna koncepcia, žiadna stratégia, ako má poľnohospodárstvo vyzerať. Preto sme si dali, vzhľadom na to, že končí aj programovacie obdobie, dva základné ciele pre toto obdobie. Vypracovať strednodobú koncepciu, ktorá má dva ciele, 80-percentnú sebestačnosť a zvýšenie zamestnanosti na vidieku, rozvoj vidieka.
Druhý materiál, ktorý je veľmi dôležitý a je spojitou nádobou s touto koncepciou, je spôsob financovania, rozpracovania spoločnej poľnohospodárskej politiky na podmienky slovenského farmára. Vy musíte skĺbiť ciele s finančnými možnosťami. A toto práve teraz robíme. Pred tromi týždňami sme predstavili na porade predsedov poľnohospodárskych družstiev, kde bolo viac ako 500 predsedov, otázku, ako to bude financované, aké sú predpoklady, ako to bude financované. Samozrejme, len predpoklady, lebo definitívna podoba tých štyroch smerníc, v rámci ktorej sa spoločná poľnohospodárska politika rozpracuje pre roky 2014 až 2020, nie je Európskym parlamentom zatiaľ schválená a nie sú, bohužiaľ, ani rozhovory v trialógu. Čiže je to len predpoklad.
Ak máte záujem o odpoveď na tie veci, ktoré vôbec nesúviseli s týmto zákonom, ale ktoré ste tu predostreli, pozývam vás na budúci piatok na Agrokomplex, o 10.00 hod. mám znovu poradu, kde bude znovu minimálne 500 predsedov družstiev, kde im idem predstaviť ciele, vecnú podstatu poľnohospodárstva. Ako si predstavujeme, ako by to poľnohospodárstvo malo do roku 2020 vyzerať z hľadiska zabezpečenia 80 percent sebestačnosti. To znamená, rozoberáme každú základnú komoditu, tých štrnásť základných komodít, ktoré vie slovenské poľnohospodárstvo do potravinového reťazca dať. Ako ich zabezpečiť, aké sú cieľové parametre, ako zvýšiť osevné plochy, či potrebujeme a koľko, 3 000 hektárov ďalšej výsadby poľnej zeleniny. Koľko potrebujeme navýšiť ošípaných, hovädzieho dobytku. Ako to budeme spracúvať a ako to prefinancujeme.
Zároveň tam hovoríme, čo potrebujeme v lesoch robiť, ako podporiť rozvoj vidieka a celé to končí v tom vidieku, kde by sa malo vytvoriť zhruba 30 tisíc pracovných miest. Bude to tam celé pospájané do jedného celku a tú prezentáciu budem mať osobne.
Takže ak máte záujem, nech sa páči, dôjdite na Agrokomplex, dostanete tam komplexnú odpoveď na to, čo tu je. Ale, prosím vás, nemiešajme dve veci dokopy. Vy hovoríte o koncepcii a ja tu hovorím: rýchlo zachráňme slovenského sedliaka, lebo mu berú pôdu pod nohami, a keď už nie developéri na konci zmlúv, tak vlastne zlý zákon, ktorý cez pozemkové úpravy ich dokáže ešte aj počas nájomných zmlúv pripraviť o tú pôdu. A to je to zlé, to je to, čo ja kritizujem v existujúcej legislatíve. A to je to, o čo som vás došiel poprosiť, tu vás, poslancov parlamentu: zachráňme slovenskému sedliakovi pôdu aspoň na to obdobie, dokedy má podpísané zmluvy. To je alfa a omega celého tohto návrhu. A nemá to nič spoločné s tým, s čím ste tu vy vystúpili.
Ďakujem pekne. (Potlesk v sále.)
Vážené dámy, páni, vôbec som nemyslel, že budem k tomuto zákonu vystupovať v rozprave. Ale po tom, čo tu predviedol pán poslanec, som sa neudržal na tej stoličke a musím vystúpiť. Až ste si všimli, počas jeho príhovoru som prišiel k pani spravodajkyni a pýtal som sa jej, že o čom my teraz rokujeme? Lebo už som si prestal byť ja istý.
Pán poslanec, keby bol vystúpil s takouto rečou poslanec typu Galka, tak sa usmejem a poviem dobre. Ale od vás som počítal trošku niečo iné. Trošku profesnejší prístup. Viete, o čom je tento zákon, ktorý teraz prerokovávame? Viete o čom je? O pôde, o ochrane pôdy. O tom, aby pôda zostala slovenskému roľníkovi. Tento zákon veľmi pružne reaguje na to, čo sa momentálne udieva na trhu s pôdou. Prebiehajú pozemkové úpravy a podľa doterajšej právnej úpravy po pozemkových úpravách končia všetky zmluvy. Hoci niektoré družstvá majú ešte päť, šesť, osem rokov dobeh na hospodárení na tejto pôde, ale podľa existujúceho zákona im tieto zmluvy automaticky končia, a ony sú bez roboty. A nastupujú rôzni medzinárodní špekulanti, hlavne z bývalých krajín Sovietskeho zväzu, ktorí vo veľkom začínajú kupovať túto pôdu a dokážu ju preplatiť. A my reagujeme na to, že keď ten poľnohospodár má ešte na osem rokov, na päť rokov, na štyri roky podpísanú zmluvu, musí mu ten majiteľ pôdy nechať možnosť dokončiť si svoj podnikateľský zámer na toto obdobie. A samozrejme, keď zmluva končí, potom nastupuje stav, kedy sa zazmluvní, kedy si zazmluvní tú pôdu ten majiteľ s hocikým, pre koho sa rozhodne. To už nevieme my ovplyvniť, lebo súkromné vlastníctvo nevieme ovplyvniť.
Čiže tento zákon hovorí, keď na tejto konkrétnej fyzickej parcele mám zmluvu pred pozemkovými úpravami, tá fyzická parcela zostáva, menia sa možno hranice, mení sa možno majiteľ, ale ten poľnohospodár na tej fyzickej parcele dokončí svoju podnikateľskú činnosť. Toto sa musí zo zákona definovať, aby takáto možnosť bola, aby on si dokončil napríklad splatnosť svojich investícií, svoj podnikateľský zámer a podobne. Čiže to, čo vy teraz hovoríte, je úplne, je to úplne mimo. Tento zákon dáva možnosť poľnohospodárskym družstvám, že keď majú zmluvu na desať rokov, tak na desať rokov na tej fyzickej parcele robiť budú. To je všetko.
Ale teraz k tým vašim pripomienkam. Viete, my skutočne robíme pre tých poľnohospodárov na ministerstve. A to, čo ja presadzujem vo svojej práci, je predovšetkým koncepčná robota. Poľnohospodárstvo je vo veľmi zlom stave. A viete prečo? Lebo sa každý rok, každé dva roky menili podmienky na podnikanie v poľnohospodárstve. Nie je tu žiadna vízia, žiadna koncepcia, žiadna stratégia, ako má poľnohospodárstvo vyzerať. Preto sme si dali, vzhľadom na to, že končí aj programovacie obdobie, dva základné ciele pre toto obdobie. Vypracovať strednodobú koncepciu, ktorá má dva ciele, 80-percentnú sebestačnosť a zvýšenie zamestnanosti na vidieku, rozvoj vidieka.
Druhý materiál, ktorý je veľmi dôležitý a je spojitou nádobou s touto koncepciou, je spôsob financovania, rozpracovania spoločnej poľnohospodárskej politiky na podmienky slovenského farmára. Vy musíte skĺbiť ciele s finančnými možnosťami. A toto práve teraz robíme. Pred tromi týždňami sme predstavili na porade predsedov poľnohospodárskych družstiev, kde bolo viac ako 500 predsedov, otázku, ako to bude financované, aké sú predpoklady, ako to bude financované. Samozrejme, len predpoklady, lebo definitívna podoba tých štyroch smerníc, v rámci ktorej sa spoločná poľnohospodárska politika rozpracuje pre roky 2014 až 2020, nie je Európskym parlamentom zatiaľ schválená a nie sú, bohužiaľ, ani rozhovory v trialógu. Čiže je to len predpoklad.
Ak máte záujem o odpoveď na tie veci, ktoré vôbec nesúviseli s týmto zákonom, ale ktoré ste tu predostreli, pozývam vás na budúci piatok na Agrokomplex, o 10.00 hod. mám znovu poradu, kde bude znovu minimálne 500 predsedov družstiev, kde im idem predstaviť ciele, vecnú podstatu poľnohospodárstva. Ako si predstavujeme, ako by to poľnohospodárstvo malo do roku 2020 vyzerať z hľadiska zabezpečenia 80 percent sebestačnosti. To znamená, rozoberáme každú základnú komoditu, tých štrnásť základných komodít, ktoré vie slovenské poľnohospodárstvo do potravinového reťazca dať. Ako ich zabezpečiť, aké sú cieľové parametre, ako zvýšiť osevné plochy, či potrebujeme a koľko, 3 000 hektárov ďalšej výsadby poľnej zeleniny. Koľko potrebujeme navýšiť ošípaných, hovädzieho dobytku. Ako to budeme spracúvať a ako to prefinancujeme.
Zároveň tam hovoríme, čo potrebujeme v lesoch robiť, ako podporiť rozvoj vidieka a celé to končí v tom vidieku, kde by sa malo vytvoriť zhruba 30 tisíc pracovných miest. Bude to tam celé pospájané do jedného celku a tú prezentáciu budem mať osobne.
Takže ak máte záujem, nech sa páči, dôjdite na Agrokomplex, dostanete tam komplexnú odpoveď na to, čo tu je. Ale, prosím vás, nemiešajme dve veci dokopy. Vy hovoríte o koncepcii a ja tu hovorím: rýchlo zachráňme slovenského sedliaka, lebo mu berú pôdu pod nohami, a keď už nie developéri na konci zmlúv, tak vlastne zlý zákon, ktorý cez pozemkové úpravy ich dokáže ešte aj počas nájomných zmlúv pripraviť o tú pôdu. A to je to zlé, to je to, čo ja kritizujem v existujúcej legislatíve. A to je to, o čo som vás došiel poprosiť, tu vás, poslancov parlamentu: zachráňme slovenskému sedliakovi pôdu aspoň na to obdobie, dokedy má podpísané zmluvy. To je alfa a omega celého tohto návrhu. A nemá to nič spoločné s tým, s čím ste tu vy vystúpili.
Ďakujem pekne. (Potlesk v sále.)
Autorizovaný
9:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:25
Martin FeckoVystúpenie s faktickou poznámkou
17.5.2013 o 9:25 hod.
Ing.
Martin Fecko
Videokanál poslanca
Ďakujem. Pán minister, dobrý deň. A to, čo ste povedal o tých pozemkových úpravách, to budeme preberať za chvíľu. Bude to tam, je to v tom. (Hlas predkladateľa.) Áno, ale budeme to preberať za chvíľu. To znamená, k tomu sa tiež vyjadrím v rozprave. Takže tu by som povedal ten priamy apel, áno, musíme zachraňovať našich vlastníkov. Momentálne, keď ste apelovali na to proste, že robíme možnosť podpisovania zmlúv aj po pozemkových úpravách, tak to bude pri tej 330-ke, čo preberieme, predpokladám, dneska. To znamená, že je to tak, aby sme boli v obraze, aby sme to utriasli. Takže je to asi v tom. Dobre. Iba toľko som chcel povedať.
Autorizovaný
9:26
Vystúpenie s faktickou poznámkou 9:26
Mikuláš HubaNevylučujem, že ho prijmem, alebo podporím aj v tejto predloženej podobe, pretože naozaj to, čo predkladatelia chcú docieliť, je žiaduce. Ale na druhej strane som presvedčený, že veci, o ktorých som sa zmienil a využil som zámerne prvé čítanie na tento účel, sú natoľko dôležité a týkajú sa tak isto podpory poľnohospodárstva a vidieckeho rozvoja, alebo regionálneho rozvoja, ako to uvádza nakoniec aj názov zákona, čiže plne to legitimizuje, myslím si, to zameranie môjho vystúpenia, tak po vyše roku vládnutia tejto vlády nezdajú sa mi byť dostatočné. A pretože dosť veľa chodím po slovenskej krajine a po slovenskom vidieku, tak nie sú to len poznatky nejaké z novín, alebo vytrhnuté z kontextu, ale naozaj aj zažité na slovenskom vidieku. Takže budem veľmi rád, keď napriek tomu generálnemu odmietnutiu tých mojich pripomienok a návrhov si z nich pán minister predsa niečo zoberie.
Ďakujem pekne.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
17.5.2013 o 9:26 hod.
prof. RNDr. CSc.
Mikuláš Huba
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne za slovo. V prvom rade oceňujem skutočnosť, že pán minister vystúpil v rozprave a nielen so záverečným slovom, a preto na neho môžme reagovať. On mi vytýka, že som nebodaj ten návrh nečítal, alebo že som hovoril nejako úplne mimo kontext. Ja zase si dovolím to vrátiť tým, že on asi nepočúval to, čo som ja hovoril, pretože som v úvode konštatoval, že vítam tento návrh zákona, nekritizoval som v podstate to, čo v ňom je obsiahnuté. Kriticky som sa vyjadril len k tomu, čo mi v ňom chýba. A vlastne toto je podstata môjho vystúpenia.
Nevylučujem, že ho prijmem, alebo podporím aj v tejto predloženej podobe, pretože naozaj to, čo predkladatelia chcú docieliť, je žiaduce. Ale na druhej strane som presvedčený, že veci, o ktorých som sa zmienil a využil som zámerne prvé čítanie na tento účel, sú natoľko dôležité a týkajú sa tak isto podpory poľnohospodárstva a vidieckeho rozvoja, alebo regionálneho rozvoja, ako to uvádza nakoniec aj názov zákona, čiže plne to legitimizuje, myslím si, to zameranie môjho vystúpenia, tak po vyše roku vládnutia tejto vlády nezdajú sa mi byť dostatočné. A pretože dosť veľa chodím po slovenskej krajine a po slovenskom vidieku, tak nie sú to len poznatky nejaké z novín, alebo vytrhnuté z kontextu, ale naozaj aj zažité na slovenskom vidieku. Takže budem veľmi rád, keď napriek tomu generálnemu odmietnutiu tých mojich pripomienok a návrhov si z nich pán minister predsa niečo zoberie.
Ďakujem pekne.
Autorizovaný