19. schôdza

14.5.2013 - 5.6.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

4.6.2013 o 16:40 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:19

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dovolím si zareagovať už na to, čím som ukončila poslednú faktickú poznámku. A síce ja som poukazovala na to riziko možného prenosu zrušených poplatkov do zvýšenej ceny, jednotkovej ceny za tieto odpadové vody. Ale ÚRSO by tak predsa nemuselo urobiť. Ak by sme nastavili režim kontroly a mechanizmus kontroly tak, že by to ÚRSO odkontrolovalo, tak predsa toto by bol neoprávnený náklad, ktorý by vstupoval do výslednej jednotkovej ceny. Takže opäť je v hre len to, akým spôsobom budeme my dohliadať na to, čo má kontrolovať samotné vodárne. Bude to zase len výrazom toho, nakoľko je účinná kontrola Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. Toto sa vôbec nemusí preniesť do zvýšenej jednotkovej ceny za vodu ako oprávnený náklad. Dokonca tvrdím, to by bol v zmysle tohto zákona, ak by prešiel, neoprávnený náklad.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.6.2013 o 16:19 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:20

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja si dovolím ešte raz zareagovať tou faktickou poznámkou. Chcem povedať, že dážď nie je odpadom, to už je to také dehonestujúce voči tomu dažďu, lebo veľakrát, a teraz tie posledné roky, keď sme mali také suchá, tak dážď a voda má cenu zlata. Koľké krajiny by to platili zlatom, aj by si to zaplatili, len aby zapršalo. Sú krajiny, kde celé roky neprší, alebo sú krajiny, kde len veľmi málo prší. Tak už len z toho, ja už by som aj to len z toho zásadného významu to neradil medzi odpady, že je to odpad, dážď. Aj keď tie obavy, ja som to aj tiež vyjadril, že zdvihnú cenu za stočné, ale dať to aj tak, že aby cena stočného nepresahovala viac ako 50 % vodného. Aj keď tie kanály, vodárne a kanalizácie budú hľadať zase len spôsoby, ako odvodniť z tých rodinných rozpočtov tie finančné prostriedky, ako na tom zarobiť, ako vyťažiť, ale cez to všetko dažďovú vodu. Ja zahlasujem za tento zákon, teším sa, že je tuná. Aj ja som presne nad touto vecou rozmýšľal a uvažoval. Dažďová voda, aby nebola odpadom, ale naozaj. Aby sme aj takto, takouto drobnosťou mohli vyjsť mnohým rodinám a domácnostiam v ústrety. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.6.2013 o 16:20 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 16:21

Igor Matovič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Kolegyňa Mezenská, ja sa obávam práve, že podľa znenia, ktoré som si čítal, súčasnej teda vyhlášky, ktorá jednoznačne určuje, čo sú oprávnené a neoprávnené náklady pri teda regulácii vodární a kanalizácii, takže jednoznačne tieto náklady, ktoré by vlastne naďalej kanalizácie mali, lebo vlastne oni by mali rovnaké náklady, tým, že my by sme iba zmenili zákon, že sa nemôže účtovať za dažďovú vodu, by sa nezmenili náklady kanalizácií. A oni by tie náklady mali, len by bolo menší počet jednotiek, na ktoré by sa tie náklady dali rozrátať. Čiže to je čistá matematika. To je keď doteraz to bolo tisíc kubíkov na ktoré sa rozrátali napr., tak teraz by sa to rozrátalo na 500 kubíkov. Tak ako je napísaná dnešná vyhláška, zákon jednoznačne po prijatí tohto návrhu zákona, nič iné by sa nestalo, iba výrazne by kleslo, či teda zvýšilo sa stočné, a doplatili by na to tí najchudobnejší. Tí bohatí by ušetrili, lebo vlastne oni by vzhľadom na ten rozsah strechy, pod ktorými bývajú, tak oni by nakoniec aj napriek zvýšenému stočnému boli v pluse. Ale poskladali by sa im na to tí najchudobnejší. Ja som iba sa snažil ponúknuť konštruktívny, konštruktívne riešenie, upozorniť na chybu, ktorá vlastne v navrhovanom zákone je. Na problematiku, ktorú teda zákon nerieši, vzhľadom na, na aj teda to úvodné slovo, aj na dôvodovú správu. Ja uznávam predkladateľov úmysel a považujem ho za správny, ale keď naozaj ho chce, chce mu zadosťučiniť, musí to urobiť tak, ako sa patrí. Nielen zmeniť jeden zákon a nakoniec urobiť ešte horšie tým ľuďom, ktorých chcem chrániť.
A, Števo Kuffa, áno, môžme určiť, 50 % bude stočné z ceny vody, ale musí to byť niekde napísané. Nemôžme spraviť iba to A, musíme urobiť aj to B, a keď urobiť zákonodarnú iniciatívu, tak poriadne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

4.6.2013 o 16:21 hod.

Mgr.

Igor Matovič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:24

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Nedá mi, lebo po tejto prednáške nejakej trnavskej matematiky sa musím k tomu vyjadriť, lebo nie celkom jej rozumiem. Ja som v matematike nikdy dobrý nebol, po integrály som došiel a Punkarevovu rovnicu som čítal len, len v knižke. Ale to, čo tu predviedol kolega, priznám sa, mimo moju mentálnu kapacitu, lebo tomu nerozumiem. Tak chcem len povedať, keď bolo úlohou dehonestovať návrh, a nakoniec povedať, že síce ho podporí, ale je pre bohatých na vilu na Slavíne, väčšiu hlúposť som nepočul. Žiaľ, musím to takto povedať, lebo zmyslom bolo len dehonestovať ten návrh. Tak ako predkladá niekto návrh, že župan nemôže byť aj poslanec. Keby som ja povedal, že chcem ísť do vesmíru, tak tu kolega Matovič predloží zákon na zákaz letov do vesmíru. Viete, to je, niekedy je to na úrovni úbohosti. Nuž ale dovoľte, aby som povedal, kolegovia, to, čo tu bolo táto konštrukcia, bola absolútna megahlúposť. Absolútna megahlúposť! Nemôžte porovnávať jednu vilu, kde tu žijú traja ľudia, a dom, kde žije 50 ľudí, lebo keď je tam 50 ľudí a majú 25 odberných miest, tak tá voda sa rozrátava na 25 odberných miest. To znamená, platí za pomernú časť. Ale ja som myslel, že tieto veci si nemusíme rozprávať. Ja som mal pocit, že sme tu dostatočne vzdelaní na to, i keď ja nemám vysokú školu, niektorí majú z vás. Aj ten, čo tu hovoril predo mnou , ale to som si myslel, že to si nemusíme hovoriť. To sa rozrátava, preboha! Viete, jak si máme elementárne veci začať hovoriť, tak ma uveďte do problematiky, že máme ísť od podlahy, a budem sa to snažiť prezentovať takýmto spôsobom. To bolo absolútne úbohé. Normálne tomu nechápem. Ak malo zaznieť, že to je proti chudobným ľuďom.
Nuž, vážení, naozaj som nemal záujem predložiť zákon, ktorý by bol proti chudobným ľuďom. Preboha, odpusťte mi to. Nikdy! I keď tu niekto pokúsil sa vytvoriť takúto zvrátenú, obludnú matematickú teóriu na úrovni, to ja nechcem, no, hryznem si.
Vážení kolegovia, v zásade sa môže stať po prijatí tohto zákona, teoreticky sa môže stať po prijatí tohto zákona, že tie náklady, ktoré teraz si účtovali vodárne a ako poplatok za dažďovú vodu, tak napchajú do odpadovej vody. Môže sa to stať. Ale čo môže? Ale, že aj po prijatí tohto zákona sa najhoršie, čo môže stať, že ceny zostanú rovnaké. Lebo tú istú sumu sa pomerne rozdelí a zložia sa. To znamená, môžu zostať rovnaké. Keď, keď im to dovolíme. Takže otázka stojí - v najhoršom prípade sa môže stať, že to bude rovnaké, a keď im to nedovolíme, tak budú nižšie. Tak čo je lepšie, ísť do toho alebo rezignovať a tu splietať konštrukcie úplne absurdné?
A druhá vec. Pokiaľ raz sa povie, že je to neoprávnené, jako môžte zaťažiť niekoho, že prší. No čo ja môžem? Ja som rád, že prší, ale nemôžem, preboha, za to platiť. Tak keď to je raz uznané, ako vec, ktorá je mimo moc toho účastníka zmluvného vzťahu, tak sa jasné, že nemôže dostať do oprávnenej položky. To je úplne logické. Ja nič logickejšie na svete nepoznám. A táto demagógia. Ja neviem, čo bolo zmyslom. Ak dehonestovať, možno má pocit, že sa mu to podarilo.
Vážení, mojím zmyslom je zabrániť a stavať sa čelom proti tomu, že tie zákony, ich tu bude čoraz viac. Zákonov, ktoré budú chcieť vytiahnuť peniaze z našich vrecák sofistikovanými nástrojmi, cez zákony, cez legislatívu, lebo tam ešte nejaké sú. A keď je toho veľa, aj vy ste povinní a odkázaní to brať, tak nakoniec to vyzbierate. Lebo ráno si musíte pustiť tú vodu a ráno si musíte zasvietiť v tej kúpeľni. To je celé. A tomu sa treba postaviť. A postaviť tak, že predložíte jeden návrh, ktorý má v sebe logiku. Ale je to filozofický rozmer. Je filozofia v tom, že či chcete platiť dvakrát, alebo nie. Či primárna akcia, ktorá vyvolá sekundárny dôsledok, či vlastne za sekundárny dôsledok beriete zodpovednosť. To je celé. To je filozofia. Ale keď niekto nechápe filozofii, nech sa venuje futbalu, preboha. Nech nie za každú cenu reaguje. Ja tiež si niekedy, veľakrát hryziem.
A nepasujem sa tu ani za riešiteľa matematiky alebo neviem čoho. Toto, čo tu bolo predstavené absolútne nesedí. A, vážení ľudia, ubezpečujem vás, že najhoršie čo sa môže stať, že ceny by boli rovnaké. Ale v prípade, že si budú všetci plniť svoje povinnosti, ktoré majú, to znamená, kontrolovať oprávnené náklady a robiť tak, ako majú, tak budú nižšie. To je celé. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

4.6.2013 o 16:24 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:28

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. V záverečnom slove, myslím, že filozofia je tu jasná, ako by sme mali postupovať a tento dopad na ľudí teda obmedziť v najväčšej miere. Dúfam, že tu bude aj technicky realizovateľné, aby sme to vedeli vyčísliť, lebo po debate so zástupcami vodární, tiež sa trošku zhrozili, že ako to budú napočítavať. Takže dúfam, že v tom, keď mi to prišlo do očí, aby sa dalo opraviť, aby to bolo potom aj prakticky realizovateľné. Ale myslím, že z mojej strany tá podpora bude. Takže ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

4.6.2013 o 16:28 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

16:30

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predsedajúci. Vážení kolegovia, v poradí piaty, ešte jeden a budeme končiť. Ďakujem veľmi pekne za trpezlivosť, ktorú so mnou máte. Máme tu pokope. Pokúsim sa byť krátky. Tento zákon už tu bol raz predstavovaný.
Znova pôjde tým systémom, že kým sa niekto od vás, vážení kolegovia zo SMER-u, nevyjadrí, že prečo je to zlé alebo prečo to nemôžte, tak ho stiahnem. Pokiaľ neprijmete mocenský krok a nezamedzíte tomu. Je, doznal zmien tento návrh zákona, návrh zmeny zákona oproti minulej schôdzi, a to v tom, že to, čo som vám ja ponúkal ako vec, ako ustáť korunku a ešte dokonca na tom politicky, politicky profitovať, ste nevyužili a môj apel na nejakú zodpovednosť bol úplne zbytočný, však to veľakrát sa to tu stáva. Čiže teraz je doplnený o to, čo som si myslel, že ste mohli urobiť vy. Aj koza celá, aj vlk sýty. Takže teraz je doplnený o tom, že hovorí, že kočíkovné, ja to skrátim, hovoríme v zásade aj pre ľudí, aby vedeli, hovoríme o kočíkovnom. Ono sa to tak nešťastne volá, že to je doplatok k príspevku, príplatok k príspevku. Kočíkovné podľa tohto návrhu zákona v prípade, že by ctenou snemovňou prešiel a vážení poslanci SMER-u by začali nad tým uvažovať a prípadne by zvážili, že to svoju logiku vnútornú má, tak čo by sa zmenilo? Zmenilo by sa to, že na prvé dieťa by to zostalo tak, ako je to doteraz, to znamená, by sa to vyplatilo, vyplatilo celé, v celej tej sume. Myslím, že je teraz 678 euro, avšak pri druhom a treťom dieťati by sa menilo. To znamená, suma by zostávala, ale by sa to rozdeľovalo do vývojových etáp dieťaťa. Tak to nazvem. Hej, tou prvou vývojovou etapou by bolo to narodenie, tam by bolo 30 %, potom máme 25 % a po troch rokoch a 25 %, keď začne chodiť do školy, a zostávajúcich 25 %, keď ukončí školskú prechádzku či dochádzku. Pre niekoho aj prechádzku. Takže to je zmena a teraz mi povedzte, prosím vás, keby ste boli čo-to plnohodnotní poslanci, hej, svojho názoru, tak príde sem a povie, že prečo je to zlé, lebo ja mám v sebe hlboké presvedčenie, že to je dobré, ale možno vy máte hlboké presvedčenie, že je to zlé, a ja by som ho rád počul. V čom je to zlé? Lebo terajší právny stav robí to, že dostane to dieťa každé a hneď, čo sa stokrát vyvoláva eufóriu v komunitách aj neeufóriu v komunitách. Častokrát sa to dieťa nestáva plodom lásky, ale nástrojom na získanie tohto príspevku. O tom sa nechcem už opakovať, lebo to tu veľakrát zaznelo, a tým sa budeme ešte tvrdo, ale strašne tvrdo konfrontovať. Teraz to dostanú. To dieťa z toho nevidí nič. Koniec koncov si ani z toho nič nepamätá, povedzme si pravdu. Hej, sú takí géniovia, ktorí si možno pamätajú, čo robili, keď sa narodili, ale poväčšine si to alebo to dieťa si to nemá šancu zapamätať, ako si užilo tých 678 euro. Hej, čiže ono si ich v zásade častokrát neužije, ani si to nepamätá. Avšak keby sme to zmenili, že tie vývojové etapy, tak to dieťa by to možno potešilo, že nástupom do školy by dostalo nejakých 100-150 euro, za čo by maminka kúpila peknú bundičku a pekné topánočky alebo školskú tašku, a vtedy by si možno spomenulo to dieťa aj na štát, ktorý tu je a ktorý má tiež svoje, plní plní svoje spoločenské a sociálne úlohy. Povedzte mi v dobrom, čo je je na tom zlé? Aj pre ľudí, ktorí to počúvajú prípadne. Povedzte mi, čo je na tom zlé? Nevidím na tom, by som povedal, výrazný nedostatok alebo by som povedal, že systémový nedostatok, lebo ak priplácame, zmyslom toho príplatku dakedy bol na prvé dieťa a riešil alebo bol vytvorený za účelom sanovania prvotných zvýšených nákladov. Na kočík, na dupačky, vaničku. Ja mám dve deti a viem, o čom hovorím, hej. Potom v eufórii sociálneho štátu a blahobytu sa tu prekárali, že kto dá viac, tak po tej prekáračke ste spôsobili tragédie, ale exaktný výstup je v tom, že aj druhé a tretie dieťa dostáva na kočík, na vaničku. Ale ak je štát taký bohatý, tak nech sa páči, hej, ale potom ho trebárs nazvite inak, ten príplatok, že sa už nevolá kočíkový, alebo nech není na zvýšené náklady, lebo, keď je niekto na tom trebárs nie celkom dobre, tak je skromnejší. Ale aj ja som mal po bratovi, moje deti nosili, však on mal staršiu, však normálne, však to není ani hanba. To nie je ani hanba, to je proste, taký je život.
No takže, vážení kolegovia, keď sa nám podarí, že by sme sa zamysleli nad týmto, a povieme, že ok, má to svoju logiku, nič zlé sa zásadne nestane, tým deťom sa pomôže a možno to sekundárne aj začne riešiť to, čo vyzerá na veľký, veľký problém. Nechcem sa k tomu vracať. To, čo máme niekde, tak prečo nie? Ja neviem, povedzte mi, prečo nie? A tu budem čakať, hej. Mojím statusom v tejto veci je, že budem čakať ako jeden z výrazných nástrojov toho, ktorý spôsobuje tragédie v niektorých komunitách, ako k nemu začnete pristupovať. Lebo podľa mojich doterajších vedomostí chcete k tomu pristúpiť tak, že ak je teraz 670 a platí pre všetky tri 670, tak chcete údajne prvý zvýšiť. O čo zvýšite prvý, tak druhý necháte taký istý a ten tretí znížiť. No nič horšie nemôžte urobiť. Čiže ak chcete urobiť, že niečo zlé, tak to presne by ste tomu urobili, a ak to chcete urobiť, tak, samozrejme, budem sa snažiť upozorňovať, že to je, nič horšie nemôžte urobiť, ale možno, lebo to bol taký pracovný návrh, možno to zvážite. Ono je to úplne jedno. V konečnom dôsledku je to úplne jedno, ale už nemôžme, nemáme ani právo si už zatvárať oči nad tým, že čo sa niekde deje, ako sa to deje, a jeden zo spôsobov alebo jeden z prostriedkov, jeden z nástrojov, prečo sa to deje, je aj tento diabolský príplatok k príspevku, ktorý spôsobuje, i keď to pôvodne zákonodarca nechcel, ale spôsobuje tragédiu. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

4.6.2013 o 16:30 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:37

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predsedajúci, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, aby som podľa § 73 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku v prvom čítaní k návrhu poslanca Národnej rady Slovenskej republiky Alojza Hlinu na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 235/1998 Z. z. o príspevku pri narodení dieťaťa, o príspevku rodičom, ktorým sa súčasne narodili 3 deti alebo viac detí alebo ktorým sa v priebehu dvoch rokov opakovane narodili dvojčatá a ktorým sa menia ďalšie zákony v znení neskorších predpisov, tlač 517, ako spravodajca určený Výborom Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 52 z 9. mája 2013 podala spravodajskú informáciu k návrhu zákona.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 496 z 26. apríla 2013 navrhol prideliť návrh zákona na jeho prerokovanie výborom a navrhol gestorský výbor vrátane lehôt na jeho prerokovanie. Súčasne predseda Národnej rady konštatoval, že návrh zákona spĺňa všetky ustanovené náležitosti podľa rokovacieho poriadku a podľa legislatívnych pravidiel na jeho prerokovanie v Národnej rade Slovenskej republiky.
Návrh zákona odôvodnil navrhovateľ.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. S ohľadom na oprávnenia, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú, odporúčam, aby sa Národná rada po všeobecnej rozprave o podstate návrhu zákona uzniesla na tom, že podľa § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky prerokuje predmetný návrh zákona v druhom čítaní.
V súlade s § 74 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku a citovaným návrhom predsedu Národnej rady odporúčam Národnej rade Slovenskej republiky prideliť návrh zákona na prerokovanie:
- Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
- Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a
- výboru pre sociálne veci.
Za gestorský výbor navrhujem výbor pre sociálne veci, pričom odporúčam, aby výbory, ktorým bol návrh zákona pridelený ho prerokovali v termíne do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky.
Pán predsedajúci, ďakujem, skončila som spravodajskú informáciu, otvorte, prosím, rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

4.6.2013 o 16:37 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:40

Alojz Hlina

Vystúpenie spoločného spravodajcu 16:42

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem. Vážený pán predsedajúci, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte, aby som v zmysle § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpil v prvom čítaní k uvedenému návrhu zákona.
Predmetný návrh zákona bol doručený poslancom zákonom ustanovenej 15-dňovej lehote pred schôdzu Národnej rady, na ktorej sa uskutočňuje jeho prvé čítanie a spĺňa po formálnoprávnej stránke náležitosti uvedené v § 67 a 68 rokovacieho poriadku, ako aj náležitosti určené v legislatívnych pravidlách.
Predseda Národnej rady tento predmetný návrh zákona zaradil v zmysle § 72 rokovacieho poriadku do programu tejto schôdze. Predseda Národnej rady zároveň vo svojom rozhodnutí z 26. apríla č. 497 navrhol, aby návrh zákona prerokovali ústavnoprávny výbor a výbor pre sociálne veci. Za gestorský výbor navrhol ústavnoprávny výbor s tým, aby výbory návrh zákona prerokovali v druhom čítaní do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v prvom čítaní. Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa vyplývajú z rokovacieho poriadku, odporúčam, aby Národná rada po všeobecnej rozprave sa uzniesla podľa § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že uvedený návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
Odporúčam zároveň predmetný návrh zákona prideliť výborom vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch v zmysle uvedeného rozhodnutia Národnej rady č. 497.
Pán predsedajúci, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

4.6.2013 o 16:42 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 16:44

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Ešte raz, pán podpredseda, ešte raz a poslednýkrát, toto je môj šiesty návrh a možno to aj tak malo byť. Myslím si, že aj, ak nie najdôležitejší, tak určite z tých šiestich jeden z dvoch-troch najdôležitejších. To, s čím sa stretávajú státisíce ľudí, ktorí žijú reálny svet, nie tento náš iluzórny v slonovej veži, tu ktorý sa tu my častokrát, niektorí z nás žijeme, tak sa stretávajú s obrovským problémom, ak nie sami, tak ich rodina určite vedia, už vedia, lebo štatisticky to je tak, o tom, že niekde sa stala chyba. A stala sa veľká chyba. Rozsah škandálu BMG je nič, je lokálna záležitosť oproti tomu, že aké sú rozmery a parametre tohto, keď sa to celé prevalí a dôjde konca, a potom, keď sa bude volať po zodpovedných, lebo sú zodpovední ľudia za to. Za stav, ktorý nastal v rozmachu úžerníckych spoločností a následne účelovo vyvolaných exekučných konaní, je obrovský, má obrovský impakt na ľudí, na obrovské množstvo ľudí, spôsobuje tragédie a v každej spravodlivej krajine by po zistení týchto neľútostných faktov hľadali, kto je za, kto za to môže. Bojím sa, že u nás to prejdeme mlčaním, lebo vždycky niekto za to môže, aj za BMG Invest niekto mohol, vždycky je niekto zodpovedný. My sa bránime, my sa schovávame, ale ja som začal dostatočne skoro, aby sme mali, ak trošku hanby v sebe budeme mať, aby sme sa strašne hanbili sa skryť, že my s tým nič nemáme. Lebo na konci to na niekoho padne, tá zodpovednosť za to.
Ešte nie je úplne zlé, ešte sa to dá riešiť, úplne obludná situácia, ktorá nastala. Tým, že štát vydal, štát Slovenská republika prostredníctvom svojich exekutívnych zástupcov a, žiaľ, musím povedať v širšom časovom horizonte, nielen v aktuálnom vládnom, v VI. volebnom, vydal vláda a parlament, poslanci v ňom sediaci, vydali svojich ľudí, oni ich vydali. Normálne, to jak keby sa vraví, že Svätopluk za koňa a, a čiže prišli takí emisári a povedali: "Máme plné tašky podvodníckeho kapitálu, rýchleho, potrebujeme ho zhodnotiť, nedáte nám vašu krajinu, nevydáte nám ľudí?" A emisári, ktorí tam stáli, sa tak zamysleli a bojím sa, že či sa zamysleli kvôli tomu, že či hľadali nejaký morálno-etický rozpor v sebe. Zamysleli sa kvôli tomu, že rozmýšľali, že koľko majú pýtať, koľko majú pýtať, aby ich vydali. Lebo faktom je to, nespochybniteľným faktom, že sme ich vydali. Našich občanom sme im vydali a oni robia úplne obludným spôsobom, úplne hrozným spôsobom, tie príbehy aj ráno som sa snažil, tu niekto si požičal 300 euro, 6-tisíc od neho chcú naspäť. Tu tých príbehov je strašne veľa. Oni tie nebankovky v zásade ani nechcú, aby ste im vrátili tie peniaze, ktoré ste si požičali.
Oni už chcú ten váš dom, oni, to je, tých príbehov je strašne veľa, ale kto je za to zodpovedný? Kto to nastavuje, kto sa bude vyviňovať, že ja som s tým nič nemal, ja som o tom iba počul, čo ja som mohol, ja, čo ja, viete, priorita. Áno, mohli, mohli sme každý mohol prispieť svojou dávkou od roku 2010, je to možno, kedy to možno začalo, ono to začalo neskôr a v 2010 to začalo gradovať. Mal šancu prispieť k tomu, aby sa to zastavilo. Mal šancu pomôcť neprísť ľuďom do tragédií, do rozvratu manželstiev, do úplne sociálnych tragédií! Kde možno dôsledkom sú aj trpiace deti. Kvôli nevšímavosti, kvôli cynizmu, kvôli možno iným dreamingom, iným snom, že toto ma nezaujíma, takáto záležitosť plebsu, lebo však to je záležitosť plebsu, nie nás elity. Alebo tam bolo, čo sa až bojím povedať ten záujem, že mi to, že nám to vyhovovalo, dokonca to bolo dohodnuté. Prosím vás nech neskončíme s konštatovaním, že nakoniec zistím, že to bolo dohodnuté. Že tí emisári, ktorí to kúpili od tých našich zástupcov, túto krajinu, aby ich vydala na pokus, že nakoniec zistili, že to bolo dohodnuté.
Nerobme to, zachovajme si posledné zbytky cti a šanca je v tom, že sa začneme tomu stavať čelom. Nie to prikrývať. To teraz robíme. Dneska ráno tu boli dva kľúčové zákony, ovplyvňujú životy ľudí v tejto krajine, dva kľúčové zákony: o spotrebiteľských úveroch a Exekučný poriadok. To sú dva a ešte občiansky, Občiansky súdny poriadok. Toto je, to sú dva kľúčové zákony pre časť ekonomiky pre segment ekonomiky, ktorý vykazuje najvyšší rast. Pán Mikloš by možno o tom vedel svoje, otázka stojí, že či chceme, aby sme rástli v tomto segmente, aby sme, či tento segment trhu, segment ekonomiky je pre zdravie spoločnosti pre zdravý štát ten, ktorý chce a ktorý vláda svojimi opatreniami podporuje. Viete, aby tu nakoniec ešte nikto nedošiel a povedal, že tento segment trhový je tak kľúčový pre nás a vykazuje také parametre, že im dáme ešte impulzy. Lebo aj toho sme možno pomaly sa schopní dožiť, že niekto povie, že to je hodné impulzov, a normálne sa tu postaví a povie áno, je to, na tom rastieme. Tento segment trhu je smutný segment trhu a krajina, ktorá rastie v tomto segmente trhu, krajina, ktorá je schopná napumpovať 70 mil. eur ročne do tohto segmentu, tak na konci úplne zákonite - nemusíte čítať knižky, ja vám to poviem, nemusíte čítať žiadne analýzy - je tragédia a nešťastie. Už je, otázka stojí, aká veľká. Kedy sme schopní to zastaviť? Kedy zistíme, že sme spravili chybu?
Európska komisia si dala tú prácu, že v roku 2010 nás upozornila na to, že sa na to nedá pozerať. V Bruseli, úradníci v Bruseli proste nám prišli povedať, že nebláznite, čo tam robíte, však tu nám vypisujú ľudia, tu popisujú prípady konania, ktoré je v Európskej únii mimo akejkoľvek zákonodarného rámca. V 2010 to poslali, hovorca pani Žitňanskej sa vyjadril, že pripravujú legislatívne návrhy na túto na túto oblasť. Od roku 2010 sa neudialo nič. V kľúčových zákonoch, ktoré sa tohto týkajú sa neudialo nič. Jedine, to sa opakujem, ráno som to hovoril, ale pre istotu, došiel sem Kažimír, minister financií, ktorý upravoval hlavne prioritne úplne inú oblasť a popritom sa trošku zviezlo toho, čo najviac kričalo. Ale stále tam je veľa obludných vecí, ktoré už dávno mali byť vyriešené, keby sme chceli, keby sme chceli.
Otázka stojí, prečo nechceme? No naozaj nechceme. Samotným predmetom návrhu zákona, ktorý je tu predložený, hovorí o tom, že kto by to bol povedal, ale Exekučný poriadok hovorí o tom, že existuje také niečo ako základná suma. Základná suma je suma, ktorú vám nemôžu zobrať, keď už je zle. Keď je celkom zle, máte exekúciu tak to vám už exekútor okrem detských hračiek a neviem čoho, nemôže zobrať. To znamená, tú vám musí nechať, to je základná suma. A by ste neverili, kto určuje výšku základnej sumy. Výška základnej sumy sa určuje nariadením vlády! To znamená, vláda môže určiť nariadením, svojím nariadením, aká je výška tej základnej sumy, na ktorú sa nesmie šiahať. To znamená, to nemusí prísť ani do parlamentu, to tu vôbec nemusí byť. Vláda môže zajtra, zajtra je streda a myslím, že v stredu majú, zajtra môže rozhodnutím vlády predefinovať tú výšku. Zajtra môže pomôcť státisícom ľuďom, zajtra môže pomôcť 41-tisíc dôchodcom, ktorí žijú zo sumy 116 euro, lebo tá základná suma v súčasnosti predstavuje 60 % zo sumy životného minima. Kolegovia, už aj to je paradox sám osebe! Ak je niečo životné minimum, to znamená suma, ktorá je minimálne na to, aby ste prežili, tak keď vláda sociálna alebo to je jedno, to môže byť ultrakapitalistická vláda, povie, že 60 % z tejto životného minima vám musí stačiť! A to povedala! Ja neviem, ktorá vláda to povedala, kto zadefinoval, že tá základná suma je toľko. Ale to sú ľudia, ktorí asi nemajú žalúdok trojitý plech, keď zadefinovala, že zo 60 % z tých minimálnych na prežitie vám to musí vystačiť, ostatné vám ten exekútor môže zobrať. Lebo presne tak to funguje. Ak je dneska životné minimum 194 euro, vážení kolegovia, tak 60 % z toho je 116 euro. Z toho je alarmujúci údaj zo Sociálnej poisťovne a ten vieme, ten vieme, vieme, potom sú iné údaje, ktoré nevieme, že koľko iných ľudí musí z tejto sumy existovať, ale zo Sociálnej poisťovne to vieme. Je to cca 41-tisíc dôchodcov a údajne sa to stále zvyšuje a enormne sa to zvyšuje.
To znamená, 41-tisíc dôchodcov žije zo sumy 116 euro na mesiac! Musí platiť vodu, elektriku, musí platiť plyn a zostane im na dva rožky. Možno dva rožky na dva dni, jeden rožok na deň. Ja neviem. Stačí nariadenie vlády, aby sa to zmenilo. A teraz keby sme si položili dovnútra sami sebe otázku, že čo by sa zmenilo, keby sa to zmenilo? Čo by sa zmenilo, keby sa tá suma zmenila? Ja neviem, máte niekedy chuť si ju položiť tú otázku, že koho, v koho neprospech by to bolo, že čo by sa udialo. Znova ako sme minule hovorili, to nie je vec za svetový mier, to nie je za sociálny, to není za, za, za, tuniakov v Antarktíde. To je za to, že pomôžete tým ľuďom, ktorí teraz v súčasnosti týmto nariadením vlády musia žiť zo sumy 116 euro. Keď sa to zmení, tá výška, tak budú mať vyššiu sumu a tí, pre ktorých sú veriteľmi, a to treba uznať to je všetko v poriadku, to nikto nespochybňuje to, že treba platiť za to, keď si niekto požičal i keď oprávnenosti tých nárokov môžme úspešne diskutovať. Ale môžme aj rozprávať o rozsahu a rýchlosti toho splácania.
Či je zmyslom zákonodarcu tých dôchodcov ubiť na smrť, tých 41-tisíc dôchodcov týmito parametrami ubijeme na smrť, z tých a možno nám to ani neprežijú, však vyskáču z okna alebo ja neviem, čo urobia, však to sa nebude dať z toho žiť. Alebo je sociálne únosnejšie a možno aj pre tých v konečnom dôsledku, aj pre tých, čo vymáhajú tie peniaze, že to síce od tých dôchodcov vytrieskajú nakoniec, len to bude dlhšie trvať. No to je celé, možno sa niekto bude báť, že nedožije toho, kým to splatí, tak nemal požičiavať. Viete, podnikanie v požičiavaní peňazí je podnikanie. Keď podnikáte, beriete riziko. Náš štát to zabezpečil tak, že tí, čo požičiavajú peniaze, neberú riziko, práve naopak, im zagarantoval rádove výnosy. Nech berú riziko! Otázka stojí, že či chcete alebo nechcete sa k tomu postaviť. Návrh zmeny exekučného poriadku hovorí, že oprávnenie vlády zostáva existujúce, to znamená vláda určuje svojim nariadením výšku základnej sumy. Len sa tam stanovuje spodná hranica. Definuje sa spodná hranica tejto základnej sumy, to znamená, v návrhu je napísané, že je to 1,5-násobok sumy životného minima.
Vláda môže dať viac, ale nemôže dať menej. Ja si myslím, že keby sme sa oprostili všetkých ideologických, politických a osobných nejakých vnímaní a sústredili sa na to, že čo by sa stalo. Nuž stalo by sa to, že vláda by minimálne musela povedať, že1,5-násobok životného minima, v praxi by to znamenalo 290 euro. To znamená, tým dôchodcom, ktorí teraz majú 116 euro, by prijatím tohto zákona z toho dôchodku zase v prípade, že ho taký vysoký majú, hej, ale zostalo by im nedotknutá suma 290 eur. Tak už z toho sa o niečo lepšie dá prežiť. Nebude to na zábavu, ak tuná chlapci zvyknú zabávať od rána do večera, bude to aspoň na dva rožky denne. Čiže nie na jeden rožok, ale aspoň na dva rožky. Aspoň trošku dôstojnejšie dožijem tú starobu, aspoň trošku dôstojnejšie dožijem tú starobu. To by sa stalo. Prijatím tohto zákonu by ste definovali tú hranicu, že 291 eur. Ak je priemerný starobný dôchodok 380 eur v súčasnosti, teraz som si to vyčítal, tak tým, ktorí si vymáhajú tie pohľadávky - a dopĺňam - častokrát neoprávnené, by z priemerných dôchodkov išlo na plnenie 100 euro. Menej ako doteraz, to je jediné, čo by sa stalo. To znamená, že by sa im to menej rýchlejšie vrátilo. Ale v konečnom dôsledku by sa im to vrátilo, pokiaľ by tí ľudia neumreli od staroby, ale keď umreli, tak mali vedieť, keď požičiavali. Ja, štandardná banka, keď idete do banky, teraz sme to riešili, proste jeden človek mal, už mu nepožičali, lebo už má proste vek. Ja viem, že sú nebankovky, ktoré vám požičiavajú, len musíte doniesť ukázať, že čo máte. Vtedy vám požičajú, aj, aj hneď to v taške môžte odniesť. Len tam musíte nechať LV-čko aj so záručnou zmluvou. To by ste spravili a to stále hovorí iba o dôchodcoch. To ešte nehovorím o stotisícoch iných ľudí, ktorí majú ten istý problém, ktorí keď sa zamestnajú, tak exekútori na nich naskáču jak muchy na lep. To hovorím len o tých dôchodcoch. Týmto dôchodcom môžme prijatím tohto zákona dovoliť prežiť dôstojnú starobu. A verte alebo neverte, ľudia moji zlatí, tých 41-tisíc dôchodcom, to nie sú vybití podvodníci, to nie sú nejakí špekulanti, ktorí, ja neviem, si napožičiavali a teraz nie. Aj možno aj sú niektorí medzi nimi. Ale percentuálne je ten rozsah rádovo menší ako ľudí, ktorí sa stali obeťou toho systému, ktorý sme tu my vytvorili. Obeťou systému, že častokrát boli zneužití, využití klamlivou reklamou, činnosťou nebankových firiem, úžerníckymi spoločnosťami. Bo taká je pravda.
Znova sme tam, kde sme boli na začiatku, aké sú možnosti, aké nie sú možnosti. Možnosti moje sú to tu doniesť, snažiť sa vás o tom presvedčiť a vypoviete, že nie. V poriadku. Môžme pridať, pritvrdiť a už to robíme a som rád, že sa pridávajú aj iní, že protesty proti príživníkom sa nám rozbehli, že teraz robíme v pondelok v Banskej Bystrici desiateho na námestí SNP, prípadne pozývam ľudí, ktorí budú blízko o 17.00 hod. na námestí v Banskej Bystrici, protest proti úžerníkom aj za účasti aj iných kolegov z tohto parlamentu. A verím, že spravíme ďalší protest možno o týždeň, o dva v Prešove, v Martine. Kolega z Martina povedal, že nie je problém, primátor, ďalší protest proti príživníkom a verím, že nás bude ešte viac a čím viacej budeme ľudí hovoriť, čím viac budeme ľudí mobilizovať, tým ťažšie to bude pre vás, kolegovia zo SMER-u, to ustáť, tým ťažšie to budete vedieť ustáť a zdôvodniť, že prečo je to tak, že prečo sa toho nechcete chytať, o to ťažšie. A môžeme prípadne ešte pritvrdiť, môžeme povedať, ak chcete pomôcť, nájdite si svojho poslanca, choďte mu sviečky páliť pred dom, stáť pred domom a byť mementom toho, že čoho sú, za čo sú zodpovední alebo spoluzodpovední. Aj to je jedna z možností, ale my to budeme gradovať iným spôsobom a tým končím, ospravedlňujem sa, že vás zdržiavam. Končím, dve minúty... (Ruch v sále. Zaznievanie gongu. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

4.6.2013 o 16:44 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video