21. schôdza

18.6.2013 - 2.7.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

19.6.2013 o 11:30 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:02

Milan Mojš
Skontrolovaný text
Pán predseda, dajte hlasovať o návrhu zákona ako o celku s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

19.6.2013 o 11:02 hod.

Ing.

Milan Mojš

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:14

František Šebej
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán predseda, nechcem procedurálny návrh, len chcem pripomenúť kolegom zo zahraničného výboru, že o 12.00 hodine máme výbor. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

19.6.2013 o 11:14 hod.

PhDr. CSc.

František Šebej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:14

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Ďakujem za slovo, pán predseda. Vzhľadom na práceneschopnosť pána ministra Richtera v súlade s tým, ako vláda požiadala o stiahnutie zákona o kolektívnom vyjednávaní, navrhujem, aby sme z programu schôdze vypustili aj body 14 a 15, to znamená návrh zákona o doplnkovom dôchodkovom sporení a návrh zákona o inšpekcii práce.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

19.6.2013 o 11:14 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:15

Ľuboš Blaha
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, iba by som rád pripomenul členom európskeho výboru, že budeme mať zasadnutie o 12.00 h v miestnosti výboru. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

19.6.2013 o 11:15 hod.

PhDr. PhD.

Ľuboš Blaha

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 11:16

Ján Hudacký
Skontrolovaný text
Ďakujem pekne, pán predseda, ja by som taktiež pripomenúť členom výboru pre hospodárske záležitosti, že zasadnutie výboru bude o 13.00 hodine v miestnosti č. 147. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

19.6.2013 o 11:16 hod.

Ing.

Ján Hudacký

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:21

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Ďakujem veľmi pekne a ďakujem aj za pochopenie, že môžem s týmto bodom hneď kontinuálne predstúpiť pred vás. Ide o navrhovanú novelu zákona, ktorou dochádza k zmene správcu ústredného portálu verejnej správy. Podľa súčasnej právnej úpravy je správcom ústredného portálu rezort financií, z dôvodu zmeny gestorstva projektu naviazaných na ústredný portál verejnej správy financovaný z eurofondov sa navrhuje, aby správcom ústredného portálu po dohode medzi Úradom vlády Slovenskej republiky a ministerstvom financií týmto gestorom bol Úrad vlády Slovenskej republiky. (Ruch v sále. Zaznievanie gongu. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

19.6.2013 o 11:21 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:21

Peter Kažimír
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Dôvodom prechodu je aj celkové zjednodušenie procesov pri realizácii projektu elektronickej služby spoločných modelov ústredného portálu verejnej správy a prístupových komponentov.
S predloženým návrhom sa upravuje aj ďalšie ustanovenie zákona č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch a napríklad sa rozširuje vymedzenie základných pojmov používaných v zákone a mení sa okruh zodpovedných osôb za vytváranie správu a rozvoj informačného systému verejnej správy.
Toľko na úvod, myslím si, že tento zákon nadväzuje aj na debatu o včerajšom, včerajšie prvé čítanie zákona o e-Governmente presne v duchu toho, čo hovoril aj pán poslanec Viskupič. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.6.2013 o 11:21 hod.

Ing.

Peter Kažimír

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 11:23

Milan Panáček
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda. Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 576 z 15. mája 2013 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač 463, na prerokovanie týmto výborom:
- Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
- Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj.
Výbory prerokovali predmetný vládny návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky. Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona podľa § 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Výbory Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, zaujali k nemu nasledovné stanoviská:
- Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením č. 239 z 11. júna 2013 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil ho Národnej rade Slovenskej republiky schváliť s pripomienkami.
- Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj uznesením č. 80 zo 7. mája 2013 s vládnym návrhom zákona súhlasil a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky schváliť ho s pripomienkami.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky vyplývajú pozmeňujúce a doplňujúce návrhy, ktoré sú uvedené v spoločnej správe. Gestorský výbor odporúča o návrhoch výborov Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe, hlasovať takto - hlasovať spoločne o bodoch 1 až 5 s odporúčaním gestorského výboru schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov vyjadrených v uzneseniach uvedených pod bodom III v tejto správe a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto vládnemu návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v spoločnej správe a prednesených v rozprave, schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o vládnom návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, bola schválená v druhom čítaní uznesením výboru č. 106 z 19. júna 2003 (pozn. red.: 2013).
Výbor ma určil za spoločného spravodajcu výborov a súčasne ma poveril predniesť spoločnú správu výborov na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky a navrhnúť Národnej rade Slovenskej republiky hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, ktoré vyplynuli z rozpravy, a hlasovať o predmetnom vládnom návrhu zákona ihneď po ukončení rozpravy k nemu, zároveň po skončení druhého čítania pristúpiť k tretiemu čítaniu ihneď podľa § 84 ods. 2 zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

19.6.2013 o 11:23 hod.

Ing.

Milan Panáček

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:27

Jozef Viskupič
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja len veľmi kratučko, keďže včera sme sa bavili aj na tému ústredného portálu verejnej správy, ktorý máme už, ktorý je alebo odomyká jednu z ciest, ako sa postaviť k e-Governmentu. A tento nie veľmi rozsiahly návrh, ktorý sa dá v duchu toho, že by sme sa mohli pozerať na, keďže to má byť ústredný portál verejnej správy, nie celkom úzko rezortne, na tému e-Governmentu a zavádzania, tak sa posúva mimo rezort financií na úrad vlády. Má to svoju vnútornú logiku. Myslím si, že na základe nejakých historických sporov, ktoré, ktoré sme tu mali možno viac pod politickou gesciou ako pod vecnou, si myslím, že by tam mohol patriť, i keď, keďže tu máme ministra vnútra možno z hľadiska agendy, ktorý ústredný portál verejnej správy by mohol plniť a na základe toho, aké obrovské databázy, napr. databáza obyvateľstva a pod. by mohli byť k tomuto príslušné, a vychádzajúc z toho pandantu v Českej republike, kde svojho času minister Langr takisto z pozície ministra vnútra zavádzal proces e-Governmentu a zavádzal niečo obdobné ako, ako je ústredný portál, ktorý, keď poviem, tak laicky sedel na, pôvodne na vnútre, či by aj možno toto nebola cesta, ale myslím si, že cesta nadrezortného stavania alebo nájsť teda nejaký rozmer nadrezortnosti pri ústrednom portáli verejnej správy a dať ho na úrad vlády, sa dá z nášho pohľadu, ak hovorím za naše hnutie, privítať a dúfam, že to prispeje k tomu, že konečne ústredný portál verejnej správy budeme mať, čo je asi to najdôležitejšie z hľadiska občana a možno viac ho tým pádom bude zaujímať vecnosť a konkrétne funkcionality ústredného portálu ako nejaké politické spory a kompetenčné spory. Takže toto môžme privítať, mňa by potom zaujímalo pri tom, koľko bude teda nákladová položka pri tomto, keďže to sú otázky aj z nášho klubu, a v rámci krátkosti času k tejto téme ju tuná pokladám ja. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

19.6.2013 o 11:27 hod.

Mgr.

Jozef Viskupič

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 11:30

Robert Kaliňák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predseda, vážené dámy poslankyne, páni poslanci, dnes tu stojíme pri prerokovaní v druhom čítaní zákona, ktorý tvorí druhú etapu reformy ESO, reformy miestnej štátnej správy.
Na úvod niekoľko údajov, ministerstvo vnútra predstavilo na úvod tohto volebného obdobia niekoľko zásadných a štrukturálnych reforiem, ktoré má v pláne vykonať počas tohto obdobia a pred mojím bodom tu boli diskusie ohľadne konsolidácie verejných financií, rád by som teda dal iba do pozornosti, aby sme vedeli, že každý rezort sa snaží podieľať na tejto konsolidácii vlastným prispením, a prednedávnom sme aj v tejto snemovni schválili zákon, ktorý urobil reformu sociálneho zabezpečenia ozbrojených zborov, najzásadnejšiu za posledných 15 rokov, ktorá sama osebe prináša úsporu 200 mil. eur a je teda významným príspevkom ku konsolidácii verejných financií.
Rovnako tak môžeme hodnotiť aj reformu verejného obstarávania, ktorá však svoje úspory prinesie v nadchádzajúcich mesiacoch a bude predovšetkým pre nás všetkých znamenať rýchlejšie nalievanie finančných prostriedkov z európskych fondov priamo k slovenským podnikateľom, priamo do našich obcí a miest a nielen budú, bude pretvárať obraz Slovenska, ale aj výrazným percentom sa bude podieľať na raste hrubého domáceho produktu.
Treťou z reforiem, ktorú ministerstvo vnútra predstavilo v rámci tohto volebného obdobia, je reforma verejnej správy, resp. reforma miestnej štátnej správy, ktorú všeobecne nazývame skratkou ESO, teda efektívna, spoľahlivá a otvorená štátna správa. Táto reforma si vytýčila za cieľ predovšetkým dva hlavné body, tým jedným je priblíženie samotnej štátnej správy nielen občanom, ale aj podnikateľom, na druhej strane vytvorenie dostatočnej rezervy v rámci konsolidácie verejných financií na úrovni 700 mil. eur. Táto čiastka však už pre túto chvíľu nie je úplne aktuálna. Ukázalo sa, že vývoj v Európe a vo svete nie je priaznivý, a napriek tomu, že sme robili plány v roku 2012 na určité rasty a oživenie, spätné oživenie ekonomiky, boli sme donútení zvýšiť úsilie a, samozrejme, aj zväčšiť akceleráciu samotných šetriacich procesov. Dnes teda sme presvedčení, že samotná reforma verejnej správy musí usporiť viac ako 700 mil., a aj sa k tejto čiastke približujeme. Ak si pamätáte, ten základný výpočet bol, že do roku 2013, do rozpočtu roku 2013 prispeje reforma verejnej správy čiastkou 50 mil., tak v tejto chvíli sme boli nielen donútení, ale, samozrejme, aj aktívne sme museli pristúpiť k zlepšeniu a k zintenzívneniu konsolidácie verejných financií, a preto reforma ESO v roku 2013 prispeje až 127 mil., tak aby sme na ďalší rok mohli pokračovať na úrovni približne 220 mil. eur. Čiže tá časť, ktorá sa dotýka úspor, napreduje, ministerstvo vnútra je v úzkej spolupráci s ministerstvom financií a, samozrejme, sa to odzrkadľuje v jednotlivých rozpočtoch jednotlivých rezortov.
Druhá etapa reformy ESO nadväzuje na prvú a preberá predovšetkým rozhodnutia, ktoré považujeme za správne a ktoré sa v prvých mesiacoch životnosti prvej etapy naozaj osvedčili. Pristúpili sme teda k tomu kroku, ktorý na jednej strane ruší 248 miestnych orgánov štátnej správy, z toho 40 z nich malo právne postavenie rozpočtovej organizácie a zároveň zriaďujeme okresné úrady v 72 okresoch Slovenskej republiky. Pristupujeme teda k tomu, aby okresné úrady so všetkými funkciami, a teda výkonom exekutívy priamo v regiónoch, boli čo najbližšie občanovi. To je sprevádzané aj, samozrejme, vybudovaním adekvátneho počtu úradovní alebo klientskych centier, ako sa interne tieto úradovne nazývajú, ktoré majú postupne začať vybavovať všetku agendu pre občanov. Samozrejme, podarilo sa nám zároveň, častokrát zaznievali pri prvej diskusii otázky, akým spôsobom chcete financovať reformu, nebude financovanie tejto reformy nákladnejšie ako úspory, ktoré samotná reforma prinesie. Samozrejme, nastavenie takýchto reformných krokov predpokladá ich dlhodobú životnosť, a teda že sa vo svojom, vo svojej zmene osvedčia a bude môcť aj nasledujúca vláda, aj ďalšie, už len pilníkovať a vylepšovať samotné funkcionality. Preto vlastne od januára 2014 chceme spustiť prvých, odhadujem, približne 15 pilotných klientskych centier, ktoré postupne budú dopĺňané v priebehu roku 2014 tak, aby na konci roka sme mohli mať k dispozícii všetkých 72, a boli sme pripravení ku koncu roku 2014 aj v roku 2015 otvoriť ďalšie úradovne v niektorých excentricky uložených väčších mestách alebo väčších obciach, tak aby občan naozaj nemusel precestovať a prevybavovať počas svojho života dve dovolenky len na kontakt s úradom a nemusel zbytočne preinvestovať z vlastného rozpočtu viac ako 2-tisíc eur.
Z tohto dôvodu teda pripravujeme ďalšie zlučovanie špecializovanej miestnej štátnej správy, ktorá nakoniec bude predovšetkým lacnejšia, ale bude môcť si začať vymieňať postupne implementáciou elektronických služieb, vymieňať si informácie o občanoch a nebude musieť obiehať občan, ale obiehať bude informácia. To je asi najzákladnejší leitmotív tej časti reformy, ktorú predstavujeme aj dnes, aby sme v budúcnosti ušetrili občana od zbytočného cestovania po úradoch a vybavovania si jednotlivých záležitostí.
Častokrát sa tu hovorí o kvalite podnikateľského prostredia. Chcem teda iba zvýrazniť, že popritom, že už v roku 2008 sme začali s reformou predovšetkým v oblasti zakladania a otvárania nových živností alebo spoločností tým, že sme zriadili jednotné kontaktné miesta, na ktorých je možné vybaviť nielen nahlásenie do zdravotnej alebo Sociálnej poisťovne, ale aj register trestov, ostatné veci, ktoré sa mimoriadne osvedčili v minulosti, ale chceme postupne k tomu pridávať aj ďalšie povoľovacie konania tak, aby boli vybavené, keď už nie na počkanie, ale minimálne vo veľmi skrátenej dobe a na jednom mieste.
Ukázalo sa, že síce už je dneska jednoduché založiť podnik, založiť si živnosť alebo spoločnosť, ale otvorenie prevádzky sprevádza niekoľko desiatok povolení, ktoré opätovne musí podnikateľ postupne veľmi prácne získavať, tak aby mohol vytvoriť nové pracovné miesta a zlepšiť, dajme tomu, služby vo svojom okrese a vo svojej obci. Práve aj táto časť bude klásť dôraz na to, aby sme tento obeh podnikateľa alebo občana minimalizovali.
Verím, že tento zákon nájde u vás podporu a že budeme môcť pristúpiť aj k ďalším etapám, pretože celkovo je ich približne asi 5, v ktorých chceme znižovať byrokraciu, zvyšovať efektivitu, znižovať náklady a zlepšovať služby pre občanov. Ďakujem za podporu.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

19.6.2013 o 11:30 hod.

JUDr.

Robert Kaliňák

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video