21. schôdza

18.6.2013 - 2.7.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

27.6.2013 o 18:58 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:54

Jozef Kollár
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ja len, pán kolega Fronc, ja nemám v úmysle brániť banky. Ja som vo svojom vystúpení ani vetu nepovedal o tom, že to vyvolá nejaké administratívne náklady na strane bánk. Ono to vyvolá. Schválne som o tom nehovoril. Veď banky si to cez iné poplatky zinkasujú od toho klienta tak či tak. Ale viete v čom je, v čom je ten návrh zlý? Že v konečnom dôsledku ten klient to cez iné poplatky tej banky zaplatí tie administratívne náklady s tým spojené. Ale pridaná hodnota, informačná hodnota pre klienta bude takmer nulitná, pretože tá informácia, o ktorej vy hovoríte, bude mať hodnotu v deň jej vzniku. To znamená v ten deň, keď tá banka zapíše do úverovej zmluvy, požičal si si iks a za 240 mesačných splátok zaplatíš ypsilon. Tá informácia už o 6 mesiacov môže byť diametrálne odlišná. Nie preto, že banka dobehla klienta, pretože sa na trhu zmenili úrokové sadzby. Čiže informačná hodnota tejto informácie môže byť už o šesť mesiacov nulitná. Preto ja tvrdím, že keď koľko ste to narátali, 28, tých písmen? Dvadsaťpäť. Tak to je ešte horšie, ako som si myslel, lebo už sme pri devine, pri tom íčku. A keď tak pôjdeme ďalej a budeme prikladať ďalšie a ďalšie obligatórne náležitosti zmluvy o hypotekárnom úvere, vôbec neplatí kauzalita, že priamoúmerne bude rásť miera ochrany spotrebiteľa. A viete, kde je najväčšie riziko toho úverového dlžníka, hypotekárneho dlžníka? No, v tom, že môže v týchto turbulentných krízových časoch hlavne stratiť prácu. K čomu potom bude ten údaj? On jednoducho prestane byť schopný splácať ten úver. A to je jedno, či v paragrafe takom-onakom, v článku 29 úverovej zmluvy mu tá banka niečo oznámi alebo neoznámi. To bremeno je už jeho. Už tu nehnuteľnosť, byť alebo rodinný dom založil v prospech banky. Banka je hypotekárny, teda je teda veriteľom proste, smola.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2013 o 18:54 hod.

Ing. PhD.

Jozef Kollár

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:56

Martin Fronc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ďakujem. No máte pravdu v tej prvej časti úplne. Banky si to tak či tak zinkasujú cez iné poplatky. Ja s tým súhlasím. Ale to je presne o tom, že keby existovala naozaj normálna obchodnícka poctivosť v tejto krajine, tak sa to takto nedeje. To je prvá poznámka. A druhá. No, nemyslím si, že tá informácia je tak rýchlo nulitná, pokiaľ je fixácia a poznám takých veľa prípadov, kde tá fixácia je päť rokov, tak minimálne päť rokov tá informácia by mala byť dobrá.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

27.6.2013 o 18:56 hod.

doc. Mgr. PhD.

Martin Fronc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:57

Pavol Abrhan
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Chcel by som poďakovať za korektnú a zaujímavú diskusiu. Pre nás ako pre predkladateľov bolo cieľom zvýšiť informovanosť a aj túto informáciu, aby pri uzatváraní zmluvy klient mal, akú sumu si požičiava a akú sumu v absolútnej hodnote bude musieť vrátiť, a na základe tej, aby sa mohol rozhodnúť.
Ja pripúšťam a môžme o tom diskutovať, že veď si to môže z iných údajov vypočítať a tak zatiaľ naša skúsenosť bola taká, že mnohí si to, žiaľ, vypočítať nevedia, preto navrhujeme, aby to bolo explicitne uvedené, aby to bolo súčasťou zmluvy už pri uzatváraní hypotekárnych úverov.
Ale chcel by som poďakovať a poprosiť o podporu tohto návrhu zákona. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

27.6.2013 o 18:57 hod.

Ing.

Pavol Abrhan

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:58

Ján Figeľ
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Skôr tak áno, trošku politicky a k rozprave. Tá rezerva písmen je, Jozef, je ešte nejaká. Ale ja si nemyslím, že to je teraz o vyčerpávaní možností v zákonoch, aby sme čím viac povinností, skôr o myšlienke, ktorá by mala potvrdiť takú dobrú prax niekedy viac nepísanú než písanú: náš zákazník - náš pán. A keď zákon neprejde, lebo o tom budú rozhodovať kolegovia naľavo a je ich tu riedko, rozhodnete, tak potom má význam naozaj taký morálny alebo spoločenský apel bankám, zaveďte dobrú prax. Nikto vás do toho neprinúti zákonom, ak to kolegovia neodhlasujú, ale banky ponúkli klientom, už či majú základnú, strednú alebo vysokú školu, čitateľnú odpoveď, keď uzatvárajú takéto zmluvy, aby to bolo ústretové voči klientovi. To sa dá. Seriózne banky to môžu robiť aj bez zákona. Skúsime, uvidíme, čo SMER. Ďakujem pekne za slovo.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

27.6.2013 o 18:58 hod.

Dr. h. c. Ing. PhD.

Ján Figeľ

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
21. schôdza NR SR - 8.deň - A. dopoludnia
 

Vystúpenie v rozprave 9:01

Dušan Muňko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani podpredsedníčka, vážené dámy, vážení páni, v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona č. 461/2003 o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov predkladám návrh účtovnej závierky Sociálnej poisťovne za rok 2012.
Návrh bol prerokovaný a schválený v Dozornej rade Sociálnej poisťovne dňa 23. 4. 2013. Návrh účtovnej uzávierky je spracovaný v súlade so zákonom č. 431 Zbierky zákonov z roku 2002 o účtovníctve v znení neskorších predpisov a príslušnými opatreniami Ministerstva financií Slovenskej republiky, vzťahujúcimi sa na hodnotené účtovné obdobie.
Tento návrh obsahuje súvahu, výkaz ziskov a strát, poznámky a tabuľkovú časť. Súčasťou návrhu účtovnej uzávierky Sociálnej poisťovne je v súlade so zákonom o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov tiež správa o kontrolnej činnosti Dozornej rady Sociálnej poisťovni za rok 2012.
Súvaha a výkaz ziskov a strát poskytuje informáciu o celkovej hospodárskej situácii Sociálnej poisťovne, vyjadruje celkovú majetkovú a finančnú situáciu, ako aj stav pohľadávok a záväzkov a rozdiel majetku a záväzkov.
Príjmy Sociálnej poisťovne v bežnom roku 2012 dosiahli výšku 6 407 850 tis., čo predstavuje 98,6 % plnenia schváleného rozpočtu na rok 2012. Príjmy Sociálnej poisťovne z bežného poistného od ekonomicky aktívneho obyvateľstva boli vyššie o 83 mil. a príjmy z dlžného poistného boli vyššie o 98 mil. 900 tis. oproti schválenému rozpočtu. Z príjmov dlžného poistného sú aj príjmy oddlženia zdravotníckych zariadení v správe Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, ktoré nám boli poskytnuté v sume 10,4 mil. eur. Súčasťou príjmu Sociálnej poisťovne sú aj finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu určené na krytie deficitu v dôchodkovom poistení na rok 2012 v rozpočtovanej sume miliarda 780 mil. eur. Reálne poskytnutie transferu zo štátneho rozpočtu bolo vo výške miliarda 408 mil., čo je menej o 371 mil. 670 tis., ako sa pôvodne predpokladalo. V príjmoch Sociálnej poisťovne sú aj príjmy z otvorenia druhého piliera, od 1. 9. 2012 do 31. 12. 2012 boli pripísané na účet Sociálnej poisťovne príjmy z otvorenia druhého pilieru v objeme 44 mil. 23 tis. eur.
Zdroje Sociálnej poisťovne vrátane prevodu prostriedkov z minulého roku v objeme 556 mil. 880 tis. boli celkove 6 mld. 964 mil. 730 tisíc. Výdavky Sociálnej poisťovne roku 2012 dosiahli výšku 6 mld. 433 mil. 90 tis. eur, čo predstavuje 98,83 % schváleného rozpočtu na rok 2012.
Výdavky základného fondu starobného poistenia a poistenia základného fondu invalidného poistenia v objeme spolu 5 mld. 639 mil. 830 eur, čo predstavuje 87 % z celkových výdavkov. Vzniknutý deficit v základnom fonde starobného poistenia, ktorý predstavoval 818 mil. 200 tis., bol v priebehu roka vykrývaný predovšetkým z rezervného fondu solidarity, ako aj z prebytkových základných zdrojov ostatných fondov.
Hospodárenie Sociálnej poisťovne v roku 2012 skončilo s bilančným rozdielom v sume mínus 25 mil. 24 eur, celkový bilančný rozdiel Sociálnej poisťovne za rok 2012 je v sume 531 mil. 640 tisíc. V roku 2012 vytvorila Sociálna poisťovňa Správny fond v sume 123 mil. 690 tis. a výdavky Správneho fondu boli 112 mil. 640 tisíc. Použitie Správneho fondu predstavuje 1,75 % z celkových výdavkov Sociálnej poisťovne.
Hospodárenie Sociálnej poisťovne bolo v roku 2012 významnou mierou ovplyvnené druhým dôchodkovým pilierom. Sociálna poisťovňa postúpila v roku 2012 dôchodkovým správcovským spoločnostiam príspevky na starobné dôchodkové sporenie aj vo výške 804 mil. 860 tisíc. Doterajšie údaje o týchto skutočnostiach sú v predkladanom materiáli.
Zároveň si vás dovoľujem, vážené pani poslankyne, vážení páni poslanci, požiadať, aby ste s ohľadom na stanovisko Dozornej rady Sociálnej poisťovne v návrhu účtovnej uzávierky Sociálnej poisťovne na rok 2012 prijali uznesenie a odporúčanie Národnej rady Slovenskej republiky tento návrh schváliť.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.6.2013 o 9:01 hod.

Ing.

Dušan Muňko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 9:07

Viera Šedivcová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, kolegovia, predkladám spoločnú správu Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci o výsledku prerokovania návrhu účtovnej závierky Sociálnej poisťovne za rok 2012. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci ako gestorský výbor k návrhu účtovnej závierky Sociálnej poisťovne za rok 2012 podáva Národnej rade Slovenskej republiky túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky:
Po prvé, predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím č. 511 z 28. mája 2013 pridelil návrh účtovnej závierky Sociálnej poisťovne za rok 2012 na prerokovanie týmto výborom: Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci. Ako gestorský výbor určil Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci.
Po druhé, návrh účtovnej závierky Sociálnej poisťovne za rok 2012 prerokoval a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky schváliť: Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet uznesením č. 185 z 13. júna 2013 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci uznesením č. 59 zo 17. júna 2013.
Po tretie, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet odporúčajú Národnej rade Slovenskej republiky návrh účtovnej závierky Sociálnej poisťovne za rok 2012 schváliť s tým, že celková tvorba fondov a výdavky boli: tvorba fondov 6 mld. 407 mil. 850 tis. eur, výdavky - náklady 6 mld. 433 mil. 93 tis. eur a bilančný rozdiel mínus 25 mil. 243 tis. eur.
Po štvrté, gestorský výbor určil spoločného spravodajcu výborov Vieru Šedivcovú predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov o výsledku prerokovania návrhu účtovnej závierky Sociálnej poisťovne za rok 2012 a návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky, ktorý tvorí prílohu spoločnej správy. Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre sociálne veci č. 59.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

28.6.2013 o 9:07 hod.

Mgr.

Viera Šedivcová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 9:10

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, vážení kolegovia, skúsim stručne. Sociálna poisťovňa je mimoriadne vážna ustanovizeň. Pre ľudí, ktorí to prípadne pozerajú, poviem toľkoto, to je ustanovizeň, ktorá platí dôchodky. Pokiaľ ona bude mať problémy, čo sem-tam sa stáva, tak budú problémy s dôchodkami, čo je, ako uznáme, mimoriadne dôležitá vec. Takže treba aj tejto správe a celkovo tejto ustanovizni venovať náležitú pozornosť. Na to by som chcel upozorniť, ale aj v niektorých konkrétnych veciach, aj tuná, aj pánovi generálnemu riaditeľovi, prípadne jeho kompetentným ľuďom dať do pozornosti niektoré skutočnosti, ktorými by sme sa mali zaoberať, pokiaľ chceme, aby tie dôchodky pre tých ľudí v ten dátum, v ktorý chodia, naozaj aj prišli a v tej výške, aby sme nemali s tým problémy.
Upozorním na najdôležitejšie skutočnosti, ktoré sa stali. Napríklad, a to by ma mimoriadne zaujímalo, ako sa v správe definuje, alebo, respektíve nedefinuje to, čo sa stváralo z pohľadu vymáhania, lebo ja poznám niekoľko príbehov, naozaj ťažkých príbehov živnostníkov, z ktorých exekútor vytrieskal peniaze, a niektorí z nich aj položili potom živnosť, ale tie peniaze do Sociálnej poisťovne neprišli v konečnom dôsledku. Čiže myslím, že je dôležité aj z úcty k týmto ľuďom, ale aj z úcty k sociálnemu systému vedieť, že ak niekto v mene niekoho vytrieskal peniaze od niekoho, u ktorých niektorí to nakoniec aj položili, že kde sa tie peniaze cestou zabrzdili, respektíve kde sa stratili, ako sa v tomto bude pokračovať, aký je objem týchto peňazí.
A, samozrejme, mimoriadne dôležitá otázka, že čo s tým a čo sa týmto ľuďom, ktorí boli schopní, ako ja hovorím, zobrať peniaze zo zvončeka, lebo to sú peniaze zo zvončeka, tak, že čo sa s nimi bude diať. To je jedna otázka, ktorá ma trápi dlhšie, bol by som rád, keby sme sa k nejakej odpovedi v tejto veci dopracovali.
Potom by som chcel upozorniť na jeden fakt, ktorý v zásade sa objavuje, a ja chcem upozorniť, že vzhľadom na to, že o aké zdroje ide, že by sme mali byť veľmi opatrní, či táto skutočnosť naberá, alebo vôbec existuje, alebo má tendenciu narásť. Existujú informácie, že dochádza k zneužívaniu systému nášho, či v pozícii vdovského alebo sirotského dôchodku, kde sa častokrát stáva údajne otcom najstarší občan v nejakej komunite a následne potom dochádza k poberaniu aj sirotských dôchodkov. To je vec, ktorá v zásade znie až hrozne a absurdne, ale tieto skutočnosti je, myslím, dôležité verifikovať, prípadne vyvrátiť. V prípade, že sa verifikujú, tak je nevyhnutné k tomu zaujať ale jednoznačný aj legislatívny postoj. Už o nejakej morálno-etickej rovine nebudem hovoriť, ale z pohľadu tohto, aby nedochádzalo k zneužívaniu sociálneho systému, že nájsť legislatívny nástroj, aby k takýmto skutočnostiam nedochádzalo.
Existuje určite tabuľka, len som si ju nechal v lavici. Vykazuje určité znaky neštandardu v počte sirotských dôchodkov, napríklad kraje prešovský a košický vykazujú pomerný nárast alebo pomerne vyššie hodnoty ako iné kraje, hej. Keby sme to spravili, že teda na počet obyvateľov vám vyjde nejaká priemerná, tak naozaj, že vychádzajú, samozrejme, keď sme aj zohľadnili to, že Prešovský a Košický kraj má najviac obyvateľov, tak aj rešpektujúc túto skutočnosť, tak vykazujú určité znaky neštandardu. Čiže je naozaj podľa mňa načase verifikovať tieto skutočnosti, či dochádza k nim, alebo nedochádza. To tiež dávam do pozornosti.
Rovnako existujú informácie, ktoré hovoria, a dokonca ja mám kamaráta, ktorému utrhlo ruku a tiež má veľké problémy vôbec sa dopracovať k nejakému invalidnému dôchodku, sú príbehy ľudí, ktorí hovoria, že sú s tým obrovské problémy, avšak na druhej strane existujú príbehy, že to ide nejako strašne rýchlo a strašne ľahko v nejakých iných prípadoch. Čiže znova pre ten pocit toho, že žijeme v takej spoločnosti, ako by sme mali chcieť žiť, že teda to tu platí pre každého, tak by bolo veľmi dôležité, aby aj v oblasti invalidných dôchodkov nechodili chýry a chmáry, že jak veci sa dejú, a pôsobí to veľmi zle a demotivačne a na celú spoločnosť. Dávam tiež do pozornosti.
Poslednú, vlastne v zásade predposlednú vec, ešte by som chcel upozorniť. Som rád v konečnom dôsledku, že ministerstvo spravodlivosti zistilo, že existuje také niečo ako základná suma. A tú základnú sumu upravuje nariadenie vlády a zrazu sa zobudili, keď sme na to už niekoľkokrát upozorňovali. Výborne, teším sa z toho. Neteším sa z toho, že tú základnú sumu zvýšili iba na životné minimum, to je stále málo. Avšak pri tejto príležitosti by som chcel upozorniť na jednu vec, že a či teda je možné sa k týmto druhom informácií dostať, aby sme si potom mohli aj následne verifikovať tie ďalšie skutočnosti, že prečo tí dôchodcovia sa stávajú obeťami a prečo to číslo tak prudko rastie, keď v súčasnosti to je štyridsať tisíc dôchodcov, ktorí sú v exekučnom konaní. Ja som si to len tak zhruba vypočítal. Tam ani nieže priemerný, ale keby som len priemerne, lebo existuje, že priemerný starobný a potom najnižší starobný, ale ja som dal sumu niekde na úrovni 180 eur krát 40 tisíc, by ste neverili, to je 7 mil. mesačne sa, približne 7 - 8 mil. mesačne nech je to, sa exekučná, teda Sociálna poisťovňa posiela na účty exekútorom, ungefähr, zhruba. A v ročnom vyjadrení to je skoro 100 mil., čiže to je, to sú ohromné peniaze, dva a pol, 2,8 mld. korún. Čiže to by tiež možno stálo za to urobiť nejakú analýzu toho, že kde sa stala chyba, hej? Kde tí dôchodcovia urobili chybu? Koho obeťou sa stali? Aby sme si potom prípadne verifikovali nejakú inú diskusiu, ktorá tu bola v inom bode, že čo je pravda a čo nie je pravda. A môj odhad súkromný je, že budeme prekvapení z toho, že keď zistíme, že čo je exekučným titulom, alebo pre koho je exekučný titul vystavený. To dávam znova do pozornosti, či sa k takejto štatistike nejakým spôsobom dá dostať.
A skončím len s tým, že ja som si, pozriem si teraz v kľude tú vašu účtovnú uzávierku. Ja som tu prvýkrát, vystupujem k účtovnej uzávierke Sociálnej poisťovne, ale v mojom doterajšom pôsobení som sem-tam začul, čo všetko, jak sa softvérovo dovybavuje Sociálna poisťovňa. A to v Silicon Valley je, niekedy som mal pocit, že tam nemajú také softvérové a hardvérové vybavenie. Ja verím, že táto, tá éra toho prešla, hej, že už aj koniec koncov ani taký divoký progres v tom IT není, že by sme to museli nastavovať znova a znova.
Čiže bol by som rád, keby sme pracovali s vedomím toho, že Sociálna poisťovňa je tá ustanovizeň, ktorá platí dôchodky tým ľuďom, ktorí ich potrebujú a ktorí si ich aj zaslúžia, aby sme k tým zdrojom s takouto, by som povedal, až posvätnou úctou pristupovali a nehazardovali s nimi. To je len taký, verím, pán generálny riaditeľ, že vo vašom prípade zbytočný apel, ale z pohľadu doterajších skúseností hovorím, som sa nestačil diviť, koľkokrát sa softvérovo vybavovala.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

28.6.2013 o 9:10 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

9:19

Dušan Muňko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Budem reagovať na pána poslanca Hlinu. Pán poslanec, máte pravdu, pokiaľ sa týka exekúcií. Exekučných titulov bolo podaných zhruba 440 tisíc a z toho je, stále v poisťovni sa pohybuje okolo 90 vybratých exekútorov, ktorí majú prideľované exekúcie.
Treba povedať jednu vec, že od môjho posledného pôsobenia v Sociálnej poisťovni, kedy som odišiel v roku 2010, a keď som sa vrátil, narástli exekúcie voči dôchodcom o 150 percent. Dneska je zhruba 41 tisíc ľudí, dôchodcov, ktorí sú exekvovaní, a sú to väčšinou, nieže väčšinou, 99 % dôchodcov je exekvovaných nebankovými subjektmi a pôžičkami.
Ďalšia vec, ktorá je, zmenili sme legislatívu, že už sa pre živnostníkov nepočíta základ k 30. 6. predchádzajúceho roka, ale keď živnostník skončí a neodhlási sa, tak prakticky po dvoch mesiacoch mu to zaniká, nie tak, ako bolo doteraz v predchádzajúcej legislatíve, že živnosť mu zanikla  až vtedy, keď doniesol vysporiadanie z daňového riaditeľstva, ktoré trvalo niekedy aj pol roka. Takže táto úprava je v poriadku.
Pokiaľ sa týka exekúcií, ja by som chcel ešte povedať, že pán minister spravodlivosti išiel s novelou Exekučného poriadku a ešte by mal dotiahnuť aj vyhlášku z hľadiska poplatkov. A chcem povedať, že dneska má exekútor odmenu 20 %, ďalej si účtuje ďalšie výdavky, ktoré s tým má, a celková najvyššia odmena exekútora je stanovená, najnižšia je stanovená 33 eur a najvyššia je stanovená na zhruba 31 000 eur z prípadu, 31 000 aj nejaké drobné, nechytajte ma presne za slovo, za to, čo môže exekútor z jedného prípadu získať.
Táto exekučná novela je teraz v druhom čítaní  a budete ju mať znova na septembrovej schôdzi. Môžu tam ísť pozmeňovacie návrhy. Nakoniec ministerstvo spravodlivosti dalo, pokiaľ sa týka hmotnej núdze, návrh, že suma, ktorá musí po zrážke dôchodcovi zostať, pretože tí dôchodcovia, ktorí padli do siete exekúcie, neplatili ani energie, neplatili ani plyn a stávali sa prakticky z nich bezdomovci. Keď sme sedeli so ZMOS-om a rezortmi, ktoré majú čo do toho hovoriť, tak tá situácia bola veľmi zložitá, preto sme prikročili k tejto celej záležitosti.
My sme navrhovali ešte jednu vec, aby dôchodcovia a exekútori mali odmenu u dôchodcov len, len 6 percent. Takže predpokladám, že takýto pozmeňovací návrh pôjde v druhom čítaní, pretože berme do úvahy, že tí dôchodcovia počítajú s  každým jedným eurom.
Pán Hlina podotkol jednu veľmi dôležitú záležitosť. Že je tu komunita, ktorá absolútne najlepšie ovláda zákon štyristo šesťdesiat jedničku, viete, asi koho myslím. A je pravda, že v poslednej dobe sa rozmohlo -  ja som mu aj tabuľku dával jednu a robíme na tom ďalej, aby sme skutočne podľa jednotlivých regiónov a okresov zhodnotili tú situáciu, čo tu naznačil -  že matky neprihlasujú svojho otca, ale prihlasujú starého pána, ktorý má vysoký vek, aby mohli v prípade zomretia potom poberať vdovské aj sirotský dôchodok. Samozrejmá vec, že budeme musieť nájsť, lebo nie je to jednoduché, legislatívne riešenia.
Tiež je problém, ktorý tu už spomenul pán poslanec, a sú to invalidné dôchodky, kde tiež je anomália a mali by sme sa k tomu ešte raz predsa len vrátiť. Je tam rozhodnutie Ústavného súdu, sú tam dve rozhodnutia Ústavného súdu, jedno staré, jedno nové, a pričom sa vyplácajú dôchodky na základe rozhodnutia tohto Ústavného súdu dva druhy. Napríklad ten, kto je ochrnutý a dôchodok mu bol priznaný pred rozhodnutím Ústavného súdu, má dokonca nižší dôchodok, ako ten, keď prišlo druhé rozhodnutie Ústavného súdu, pričom je tá istá diagnóza. Takže sú tam viaceré veci, ktoré by ako legislatívne sa mali upraviť. Teraz ministerstvo práce, sociálnych vecí pripravuje ďalšie legislatívne zmeny, ktoré by mali ísť v septembri, respektíve do konca roka ešte ďalšie vylepšenie zákona štyristo šesťdesiat jedničky a zákona štyridsať trojky.
Toľko z mojej pozície, ďakujem pekne.
Skryt prepis

28.6.2013 o 9:19 hod.

Ing.

Dušan Muňko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

9:25

Branislav Bačík

9:29

Maroš Kondrót
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Dovoľte predložiť spoločnú správu. Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím z 28. mája 2013 č. 511 pridelil návrh Výročnej správy o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2012 na prerokovanie Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a výboru pre hospodárske záležitosti. Za gestorský výbor určil Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet prerokoval návrh 13. júna 2013 a prijal uznesenie č. 183 a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti rokoval o návrhu 11. júna 2013 a prijal uznesenie č. 171. V týchto uzneseniach výbory odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky návrh schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk príslušných výborov a poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh Výročnej správy o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2012 schváliť. Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu Výročnej správy o činnosti Fondu národného majetku Slovenskej republiky za rok 2012 bola schválená uznesením z 18. júna 2013 č. 184. Týmto uznesením výbor poveril spoločného spravodajcu, aby informoval o výsledku rokovania výborov, odôvodnil návrh a stanovisko gestorského výboru uvedené v spoločnej správe a predniesol návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky.
Pani predsedajúca, prosím, aby ste otvorili rozpravu.
Skryt prepis

28.6.2013 o 9:29 hod.

Ing.

Maroš Kondrót

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video