26. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Uvádzajúci uvádza bod
24.10.2013 o 13:07 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
Vážený pán predseda Národnej rady Slovenskej republiky, vážená vláda Slovenskej republiky, vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi, aby som odôvodnil návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vyslovenie nedôvery členke vlády Slovenskej republiky Zuzane Zvolenskej, poverenej riadením Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
13. septembra 2013 sa stala vážna dopravná nehoda na Záhorí. Mladá žena utrpela ťažké poranenia hrudníka, ktoré si vyžadovali rýchly letecký transport do Národného ústavu srdcových chorôb v Bratislave. V čase, keď bol k pacientke privolaný záchranársky vrtuľník, žiadny nebol k dispozícii. Pacientka, bohužiaľ, svojim zranenia podľahla. Nevieme, či 39-ročná ťažko ranená mladá žena mohla žiť, ak by sa dostala k špecializovanej pomoci skôr. Podstatné však je, že keď bol k pacientke privolaný záchranársky vrtuľník, žiadny nebol k dispozícii.
Je nespochybniteľné, že záchranný systém zlyhal. Pacientka nedostala ani šancu dostať sa k špecializovanej liečbe skôr. Pritom záchranárske vrtuľníky aj s posádkami museli v Trenčíne a v Bratislave sedieť na zemi, kým ona v piatok 13. septembra popoludní bojovala o život.
V stredu 11. septembra 2013 totiž o polnoci skončila platnosť povolenia dovtedajším poskytovateľom Vrtuľníkovej záchrannej služby v Bratislave a Trenčíne. A ministerstvo zdravotníctva nestihlo včas dokončiť súťaž o nové povolenia. Vydalo ich až 16. septembra 2013.
39-ročná ťažko ranená žena nedostala šancu, lebo ministerstvo zdravotníctva meškalo 5 dní s vydaním povolení na stanice Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby v Trenčíne a Bratislave.
Toto zlyhanie ministerstva zdravotníctva je neospravedlniteľné. Ministerstvo zdravotníctva hrubým zanedbaním svojich povinností ohrozilo životy a zdravie ľudí. A plnú politickú zodpovednosť za to nesie ministerka zdravotníctva Zuzana Zvolenská. Preto 40 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podalo návrh na vyslovenie nedôvery ministerke zdravotníctva, o ktorom dnes rokujeme.
Dámy a páni, keď sme dňa 22. septembra 2004 v tejto snemovni hlasmi 88 poslancov schválili úplne nový zákon o záchrannej zdravotnej službe, verili sme, že Slovensko vďaka tomuto zákonu vybuduje moderný a dobre fungujúci záchranný systém. Aj keď v slovenskom zdravotníctve máme veľa starostí a nedostatkov, záchranná zdravotná služba je pilier, na ktorý sa mohli pacienti vždy spoľahnúť. Pacienti mali deväť rokov istotu, že ak bude najhoršie, záchranný systém im poskytne účinnú pomoc. Túto istotu sme, dámy a páni, mali až doteraz.
V dňoch 12. až 16. septembra 2013 sme boli prvýkrát od účinnosti tohto zákona svedkami závažného výpadku záchranného systému Slovenska. Päťdňový výpadok v záchrannom systéme Slovenskej republiky nemá obdobu v doterajšej histórii. A znovu zopakujem, že sa tak stalo na základe zanedbania povinnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
Poslanecký prieskum Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo 9. októbra 2013 na Ministerstve zdravotníctva Slovenskej republiky zistil závažné pochybenia výberovej komisie Ministerstva zdravotníctva vo výberovom konaní na vydanie povolení na prevádzkovanie Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby v Trenčíne a v Bratislave. Výberová komisia si najprv so všetkým dávala načas, potom požadovala, čo nebolo v súťažných podmienkach, a nakoniec vedome odignorovala posledný možný termín, dokedy mala rozhodnúť.
Poďme ale po poriadku.
2. mája 2013 Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky vyhlásilo výberové konanie na vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancií Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby. Lehota na podanie žiadosti bola ministerstvom stanovená na 3. júla 2013. Deň pred tým ministerka zdravotníctva vymenovala členov výberovej komisie na prevádzkovanie ambulancií Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby.
Výberovej komisii trvalo tri týždne, kým sa prvý raz stretli nad doručenými žiadosťami a 23. júla konštatovali, že obaja uchádzači o stanice Trenčín a Bratislava formálne splnili podmienky.
Ďalšie dva týždne im trvalo, kým 6. augusta na ďalšom stretnutí zistili, že jednému z uchádzačov chýba certifikát EMS, ktorý ale nebol uvedený v súťažných podmienkach a pri formálnom posúdení žiadostí pred dvoma týždňami 23. júla si jeho potrebu výberová komisia nevšimla. Výberová komisia tak od uchádzača začala dodatočne požadovať doklad, ktorý zabudla uviesť do súťažných podmienok. Termín na doručenie certifikátu mal súťažiaci do 30 dní, teda do 13. septembra 2013. Dva dni po tom, ako skončila platnosť predchádzajúcich povolení na Vrtuľníkovú záchrannú zdravotnú službu.
Výberová komisia na svojom dopoludňajšom zasadnutí dňa 9. septembra 2013, a teraz, dámy a páni, prosím, sledujte termíny, výberová komisia na svojom dopoludňajšom zasadnutí v pondelok 9. septembra 2013 dohodla, že vec uzavrú až 16. septembra 2013, o týždeň v pondelok. S vedomím, že to bude päť dní po skončení platnosti dovtedajších povolení. Pritom súťažiaci doručil chýbajúci doklad na ministerstvo v deň zasadnutia výberovej komisie popoludní 9. septembra 2013. Výberová komisia teda nemala žiadnu prekážku, aby obratom rozhodla a predišla výpadku Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby v Trenčíne a v Bratislave, napriek tomu čakala so svojím rozhodnutím do 16. septembra. Ľahkovážnosť, s akou vysokí ministerskí úradníci, ktorí boli pani ministerkou vymenovaní za členov výberovej komisie, umožnili výpadok v záchrannom systéme, je bezprecedentným prípadom v histórii záchranného systému na Slovensku. Výsledkom tohto nezodpovedného konania bolo, že päť dní nemohli z Bratislavy a Trenčína lietať záchranárske vrtuľníky k pacientom. A jediná odpoveď predsedu výberovej komisie, vedúceho služobného úradu ministerstva zdravotníctva, vysokého štátneho funkcionára, ktorého menuje a odvoláva vláda Slovenskej republiky a je najbližším spolupracovníkom pani ministerky zdravotníctva, teda jediná odpoveď pána Senčáka bola, že členovia výberovej komisie vraj mali toľko iných povinností, že sa nemohli stretnúť skôr. Nehoráznosť!
Za také zlyhanie, aké urobili na ministerstve zdravotníctva, odstupuje vo vyspelej Európe minister. Ale venujme sa Slovensku a hovorme o Slovensku.
Minister Šagát v roku 2000 odstúpil z pozície ministra zdravotníctva, keď cítil, že pre prezidenta Schustera asi neurobilo slovenské zdravotníctvo všetko, čo malo. Nemal žiadnu vinu na zdravotnej starostlivosti, ktorá bola poskytnutá prezidentovi Schusterovi. Ale cítil morálnu zodpovednosť za svojich lekárov a sestry v rezorte.
Minister obrany Liška odstúpil v roku 2006, keď padlo lietadlo v Hejciach plné našich vojakov. Jeho vina? Žiadna. Ale cítil morálnu zodpovednosť za svojich vojakov.
Ministerka Zvolenská nemá len morálnu zodpovednosť. Jej ministerstvo zanedbaním povinností ohrozilo životy a zdravie ľudí. Pani ministerka možno 9. septembra nevedela, čo vystrája výberová komisia pod vedením pána vedúceho služobného úradu Senčáka. Ale keď 11. septembra hovorkyňa ministerstva zdravotníctva informovala, že výberová komisia nestihla vyhodnotiť súťaž o povolenia v Trenčíne a v Bratislave a rozhodne až v pondelok 16. septembra, už o tom vedela. Minimálne od 11. septembra pani ministerka vedela, že tender je spackaný a pokazený. A celých päť dní neurobila nič. Pritom chýbajúci dokument bol od 9. septembra poobedia na ministerstve zdravotníctva.
Viackrát som v médiách čítal tvrdenie ministerstva zdravotníctva, že vraj neporušili zákon. Možno. Ale ako napísať do zákona ľudskosť a svedomie? Ako to tam treba napísať?
Pani ministerka, môžete sa dnes skryť za väčšinu vašich poslancov. A oni vás asi aj svojimi telami budú kryť. Ale svojmu svedomiu neujdete. A vy viete, pani ministerka, že vaši úradníci chybili a vy ste neurobili nič.
A čo vaše svedomie, vážené kolegyne, vážení kolegovia? Naozaj ste presvedčení, že ministerstvo zdravotníctva urobilo všetko? (Ruch v sále.) Táto kauza...
Paška, Pavol, predseda NR SR
Páni poslanci, ja vás poprosím.
Novotný, Viliam, poslanec NR SR
Táto kauza zostane navždy hanbou nášho zdravotníctva. Ministerstvo zdravotníctva hrubým zanedbaním svojich povinností ohrozilo životy a zdravie ľudí. 39-ročná ťažko ranená žena nedostala šancu, lebo ministerstvo zdravotníctva meškalo päť dní s vydaním povolení na Vrtuľníkovú záchrannú službu v Trenčíne a v Bratislave. Ministerka zdravotníctva nesie plnú politickú zodpovednosť za toto zlyhanie.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, chcem vás požiadať o vyslovenie nedôvery ministerke zdravotníctva Slovenskej republiky Zuzane Zvolenskej.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Neautorizovaný
Vystúpenia
13:05
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:05
Július BrockaVystúpenie s procedurálnym návrhom
24.10.2013 o 13:05 hod.
Ing.
Július Brocka
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pán predseda, je štvrtok poobede, mám návrh, keďže je tu nebývalý počet ministrov, členov vlády, aby sme si urobili najprv hodinu otázok. Verím, že nebude proti ani pani ministerka Zvolenská.
Neautorizovaný
13:05
Vystúpenie s procedurálnym návrhom 13:05
Igor MatovičAle chcem vás upozorniť, že ľudia si nás zvolili s tým, aby sme ich zodpovedne zastupovali. A ak robíte takéto obštrukcie typu, že chcete nás prinútiť, aby sme vlastne cez deň hlasovali alebo boli prítomní na normálnej...
Ale chcem vás upozorniť, že ľudia si nás zvolili s tým, aby sme ich zodpovedne zastupovali. A ak robíte takéto obštrukcie typu, že chcete nás prinútiť, aby sme vlastne cez deň hlasovali alebo boli prítomní na normálnej schôdzi a v noci na mimoriadnej schôdzi, tak jednoducho nie je to vo fyzických možnostiach človeka, aby zodpovedne pristupoval k svojej práci.
Vystúpenie s procedurálnym návrhom
24.10.2013 o 13:05 hod.
Mgr.
Igor Matovič
Videokanál poslanca
Pán predseda, ja som pôvodne chcel dať procedurálny návrh, aby sme rokovali iba do siedmej, aby ste sa vyhli teda pokušeniu znova dať rokovanie proti noci. Bohužiaľ, ste ma predbehli, takže procedurálny návrh nemôžem dať.
Ale chcem vás upozorniť, že ľudia si nás zvolili s tým, aby sme ich zodpovedne zastupovali. A ak robíte takéto obštrukcie typu, že chcete nás prinútiť, aby sme vlastne cez deň hlasovali alebo boli prítomní na normálnej schôdzi a v noci na mimoriadnej schôdzi, tak jednoducho nie je to vo fyzických možnostiach človeka, aby zodpovedne pristupoval k svojej práci.
Neautorizovaný
13:07
Uvádzajúci uvádza bod 13:07
Viliam Novotný13. septembra 2013 sa stala vážna dopravná nehoda na Záhorí. Mladá...
13. septembra 2013 sa stala vážna dopravná nehoda na Záhorí. Mladá žena utrpela ťažké poranenia hrudníka, ktoré si vyžadovali rýchly letecký transport do Národného ústavu srdcových chorôb v Bratislave. V čase, keď bol k pacientke privolaný záchranársky vrtuľník, žiadny nebol k dispozícii. Pacientka, bohužiaľ, svojim zranenia podľahla. Nevieme, či 39-ročná ťažko ranená mladá žena mohla žiť, ak by sa dostala k špecializovanej pomoci skôr. Podstatné však je, že keď bol k pacientke privolaný záchranársky vrtuľník, žiadny nebol k dispozícii.
Je nespochybniteľné, že záchranný systém zlyhal. Pacientka nedostala ani šancu dostať sa k špecializovanej liečbe skôr. Pritom záchranárske vrtuľníky aj s posádkami museli v Trenčíne a v Bratislave sedieť na zemi, kým ona v piatok 13. septembra popoludní bojovala o život.
V stredu 11. septembra 2013 totiž o polnoci skončila platnosť povolenia dovtedajším poskytovateľom Vrtuľníkovej záchrannej služby v Bratislave a Trenčíne. A ministerstvo zdravotníctva nestihlo včas dokončiť súťaž o nové povolenia. Vydalo ich až 16. septembra 2013.
39-ročná ťažko ranená žena nedostala šancu, lebo ministerstvo zdravotníctva meškalo 5 dní s vydaním povolení na stanice Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby v Trenčíne a Bratislave.
Toto zlyhanie ministerstva zdravotníctva je neospravedlniteľné. Ministerstvo zdravotníctva hrubým zanedbaním svojich povinností ohrozilo životy a zdravie ľudí. A plnú politickú zodpovednosť za to nesie ministerka zdravotníctva Zuzana Zvolenská. Preto 40 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podalo návrh na vyslovenie nedôvery ministerke zdravotníctva, o ktorom dnes rokujeme.
Dámy a páni, keď sme dňa 22. septembra 2004 v tejto snemovni hlasmi 88 poslancov schválili úplne nový zákon o záchrannej zdravotnej službe, verili sme, že Slovensko vďaka tomuto zákonu vybuduje moderný a dobre fungujúci záchranný systém. Aj keď v slovenskom zdravotníctve máme veľa starostí a nedostatkov, záchranná zdravotná služba je pilier, na ktorý sa mohli pacienti vždy spoľahnúť. Pacienti mali deväť rokov istotu, že ak bude najhoršie, záchranný systém im poskytne účinnú pomoc. Túto istotu sme, dámy a páni, mali až doteraz.
V dňoch 12. až 16. septembra 2013 sme boli prvýkrát od účinnosti tohto zákona svedkami závažného výpadku záchranného systému Slovenska. Päťdňový výpadok v záchrannom systéme Slovenskej republiky nemá obdobu v doterajšej histórii. A znovu zopakujem, že sa tak stalo na základe zanedbania povinnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
Poslanecký prieskum Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo 9. októbra 2013 na Ministerstve zdravotníctva Slovenskej republiky zistil závažné pochybenia výberovej komisie Ministerstva zdravotníctva vo výberovom konaní na vydanie povolení na prevádzkovanie Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby v Trenčíne a v Bratislave. Výberová komisia si najprv so všetkým dávala načas, potom požadovala, čo nebolo v súťažných podmienkach, a nakoniec vedome odignorovala posledný možný termín, dokedy mala rozhodnúť.
Poďme ale po poriadku.
2. mája 2013 Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky vyhlásilo výberové konanie na vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancií Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby. Lehota na podanie žiadosti bola ministerstvom stanovená na 3. júla 2013. Deň pred tým ministerka zdravotníctva vymenovala členov výberovej komisie na prevádzkovanie ambulancií Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby.
Výberovej komisii trvalo tri týždne, kým sa prvý raz stretli nad doručenými žiadosťami a 23. júla konštatovali, že obaja uchádzači o stanice Trenčín a Bratislava formálne splnili podmienky.
Ďalšie dva týždne im trvalo, kým 6. augusta na ďalšom stretnutí zistili, že jednému z uchádzačov chýba certifikát EMS, ktorý ale nebol uvedený v súťažných podmienkach a pri formálnom posúdení žiadostí pred dvoma týždňami 23. júla si jeho potrebu výberová komisia nevšimla. Výberová komisia tak od uchádzača začala dodatočne požadovať doklad, ktorý zabudla uviesť do súťažných podmienok. Termín na doručenie certifikátu mal súťažiaci do 30 dní, teda do 13. septembra 2013. Dva dni po tom, ako skončila platnosť predchádzajúcich povolení na Vrtuľníkovú záchrannú zdravotnú službu.
Výberová komisia na svojom dopoludňajšom zasadnutí dňa 9. septembra 2013, a teraz, dámy a páni, prosím, sledujte termíny, výberová komisia na svojom dopoludňajšom zasadnutí v pondelok 9. septembra 2013 dohodla, že vec uzavrú až 16. septembra 2013, o týždeň v pondelok. S vedomím, že to bude päť dní po skončení platnosti dovtedajších povolení. Pritom súťažiaci doručil chýbajúci doklad na ministerstvo v deň zasadnutia výberovej komisie popoludní 9. septembra 2013. Výberová komisia teda nemala žiadnu prekážku, aby obratom rozhodla a predišla výpadku Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby v Trenčíne a v Bratislave, napriek tomu čakala so svojím rozhodnutím do 16. septembra. Ľahkovážnosť, s akou vysokí ministerskí úradníci, ktorí boli pani ministerkou vymenovaní za členov výberovej komisie, umožnili výpadok v záchrannom systéme, je bezprecedentným prípadom v histórii záchranného systému na Slovensku. Výsledkom tohto nezodpovedného konania bolo, že päť dní nemohli z Bratislavy a Trenčína lietať záchranárske vrtuľníky k pacientom. A jediná odpoveď predsedu výberovej komisie, vedúceho služobného úradu ministerstva zdravotníctva, vysokého štátneho funkcionára, ktorého menuje a odvoláva vláda Slovenskej republiky a je najbližším spolupracovníkom pani ministerky zdravotníctva, teda jediná odpoveď pána Senčáka bola, že členovia výberovej komisie vraj mali toľko iných povinností, že sa nemohli stretnúť skôr. Nehoráznosť!
Za také zlyhanie, aké urobili na ministerstve zdravotníctva, odstupuje vo vyspelej Európe minister. Ale venujme sa Slovensku a hovorme o Slovensku.
Minister Šagát v roku 2000 odstúpil z pozície ministra zdravotníctva, keď cítil, že pre prezidenta Schustera asi neurobilo slovenské zdravotníctvo všetko, čo malo. Nemal žiadnu vinu na zdravotnej starostlivosti, ktorá bola poskytnutá prezidentovi Schusterovi. Ale cítil morálnu zodpovednosť za svojich lekárov a sestry v rezorte.
Minister obrany Liška odstúpil v roku 2006, keď padlo lietadlo v Hejciach plné našich vojakov. Jeho vina? Žiadna. Ale cítil morálnu zodpovednosť za svojich vojakov.
Ministerka Zvolenská nemá len morálnu zodpovednosť. Jej ministerstvo zanedbaním povinností ohrozilo životy a zdravie ľudí. Pani ministerka možno 9. septembra nevedela, čo vystrája výberová komisia pod vedením pána vedúceho služobného úradu Senčáka. Ale keď 11. septembra hovorkyňa ministerstva zdravotníctva informovala, že výberová komisia nestihla vyhodnotiť súťaž o povolenia v Trenčíne a v Bratislave a rozhodne až v pondelok 16. septembra, už o tom vedela. Minimálne od 11. septembra pani ministerka vedela, že tender je spackaný a pokazený. A celých päť dní neurobila nič. Pritom chýbajúci dokument bol od 9. septembra poobedia na ministerstve zdravotníctva.
Viackrát som v médiách čítal tvrdenie ministerstva zdravotníctva, že vraj neporušili zákon. Možno. Ale ako napísať do zákona ľudskosť a svedomie? Ako to tam treba napísať?
Pani ministerka, môžete sa dnes skryť za väčšinu vašich poslancov. A oni vás asi aj svojimi telami budú kryť. Ale svojmu svedomiu neujdete. A vy viete, pani ministerka, že vaši úradníci chybili a vy ste neurobili nič.
A čo vaše svedomie, vážené kolegyne, vážení kolegovia? Naozaj ste presvedčení, že ministerstvo zdravotníctva urobilo všetko? (Ruch v sále.) Táto kauza...
Paška, Pavol, predseda NR SR
Páni poslanci, ja vás poprosím.
Novotný, Viliam, poslanec NR SR
Táto kauza zostane navždy hanbou nášho zdravotníctva. Ministerstvo zdravotníctva hrubým zanedbaním svojich povinností ohrozilo životy a zdravie ľudí. 39-ročná ťažko ranená žena nedostala šancu, lebo ministerstvo zdravotníctva meškalo päť dní s vydaním povolení na Vrtuľníkovú záchrannú službu v Trenčíne a v Bratislave. Ministerka zdravotníctva nesie plnú politickú zodpovednosť za toto zlyhanie.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, chcem vás požiadať o vyslovenie nedôvery ministerke zdravotníctva Slovenskej republiky Zuzane Zvolenskej.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Uvádzajúci uvádza bod
24.10.2013 o 13:07 hod.
MUDr.
Viliam Novotný
Videokanál poslanca
Vážený pán predseda Národnej rady Slovenskej republiky, vážená vláda Slovenskej republiky, vážené dámy poslankyne, vážení páni poslanci, dovoľte mi, aby som odôvodnil návrh skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vyslovenie nedôvery členke vlády Slovenskej republiky Zuzane Zvolenskej, poverenej riadením Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
13. septembra 2013 sa stala vážna dopravná nehoda na Záhorí. Mladá žena utrpela ťažké poranenia hrudníka, ktoré si vyžadovali rýchly letecký transport do Národného ústavu srdcových chorôb v Bratislave. V čase, keď bol k pacientke privolaný záchranársky vrtuľník, žiadny nebol k dispozícii. Pacientka, bohužiaľ, svojim zranenia podľahla. Nevieme, či 39-ročná ťažko ranená mladá žena mohla žiť, ak by sa dostala k špecializovanej pomoci skôr. Podstatné však je, že keď bol k pacientke privolaný záchranársky vrtuľník, žiadny nebol k dispozícii.
Je nespochybniteľné, že záchranný systém zlyhal. Pacientka nedostala ani šancu dostať sa k špecializovanej liečbe skôr. Pritom záchranárske vrtuľníky aj s posádkami museli v Trenčíne a v Bratislave sedieť na zemi, kým ona v piatok 13. septembra popoludní bojovala o život.
V stredu 11. septembra 2013 totiž o polnoci skončila platnosť povolenia dovtedajším poskytovateľom Vrtuľníkovej záchrannej služby v Bratislave a Trenčíne. A ministerstvo zdravotníctva nestihlo včas dokončiť súťaž o nové povolenia. Vydalo ich až 16. septembra 2013.
39-ročná ťažko ranená žena nedostala šancu, lebo ministerstvo zdravotníctva meškalo 5 dní s vydaním povolení na stanice Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby v Trenčíne a Bratislave.
Toto zlyhanie ministerstva zdravotníctva je neospravedlniteľné. Ministerstvo zdravotníctva hrubým zanedbaním svojich povinností ohrozilo životy a zdravie ľudí. A plnú politickú zodpovednosť za to nesie ministerka zdravotníctva Zuzana Zvolenská. Preto 40 poslancov Národnej rady Slovenskej republiky podalo návrh na vyslovenie nedôvery ministerke zdravotníctva, o ktorom dnes rokujeme.
Dámy a páni, keď sme dňa 22. septembra 2004 v tejto snemovni hlasmi 88 poslancov schválili úplne nový zákon o záchrannej zdravotnej službe, verili sme, že Slovensko vďaka tomuto zákonu vybuduje moderný a dobre fungujúci záchranný systém. Aj keď v slovenskom zdravotníctve máme veľa starostí a nedostatkov, záchranná zdravotná služba je pilier, na ktorý sa mohli pacienti vždy spoľahnúť. Pacienti mali deväť rokov istotu, že ak bude najhoršie, záchranný systém im poskytne účinnú pomoc. Túto istotu sme, dámy a páni, mali až doteraz.
V dňoch 12. až 16. septembra 2013 sme boli prvýkrát od účinnosti tohto zákona svedkami závažného výpadku záchranného systému Slovenska. Päťdňový výpadok v záchrannom systéme Slovenskej republiky nemá obdobu v doterajšej histórii. A znovu zopakujem, že sa tak stalo na základe zanedbania povinnosti Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
Poslanecký prieskum Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo 9. októbra 2013 na Ministerstve zdravotníctva Slovenskej republiky zistil závažné pochybenia výberovej komisie Ministerstva zdravotníctva vo výberovom konaní na vydanie povolení na prevádzkovanie Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby v Trenčíne a v Bratislave. Výberová komisia si najprv so všetkým dávala načas, potom požadovala, čo nebolo v súťažných podmienkach, a nakoniec vedome odignorovala posledný možný termín, dokedy mala rozhodnúť.
Poďme ale po poriadku.
2. mája 2013 Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky vyhlásilo výberové konanie na vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancií Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby. Lehota na podanie žiadosti bola ministerstvom stanovená na 3. júla 2013. Deň pred tým ministerka zdravotníctva vymenovala členov výberovej komisie na prevádzkovanie ambulancií Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby.
Výberovej komisii trvalo tri týždne, kým sa prvý raz stretli nad doručenými žiadosťami a 23. júla konštatovali, že obaja uchádzači o stanice Trenčín a Bratislava formálne splnili podmienky.
Ďalšie dva týždne im trvalo, kým 6. augusta na ďalšom stretnutí zistili, že jednému z uchádzačov chýba certifikát EMS, ktorý ale nebol uvedený v súťažných podmienkach a pri formálnom posúdení žiadostí pred dvoma týždňami 23. júla si jeho potrebu výberová komisia nevšimla. Výberová komisia tak od uchádzača začala dodatočne požadovať doklad, ktorý zabudla uviesť do súťažných podmienok. Termín na doručenie certifikátu mal súťažiaci do 30 dní, teda do 13. septembra 2013. Dva dni po tom, ako skončila platnosť predchádzajúcich povolení na Vrtuľníkovú záchrannú zdravotnú službu.
Výberová komisia na svojom dopoludňajšom zasadnutí dňa 9. septembra 2013, a teraz, dámy a páni, prosím, sledujte termíny, výberová komisia na svojom dopoludňajšom zasadnutí v pondelok 9. septembra 2013 dohodla, že vec uzavrú až 16. septembra 2013, o týždeň v pondelok. S vedomím, že to bude päť dní po skončení platnosti dovtedajších povolení. Pritom súťažiaci doručil chýbajúci doklad na ministerstvo v deň zasadnutia výberovej komisie popoludní 9. septembra 2013. Výberová komisia teda nemala žiadnu prekážku, aby obratom rozhodla a predišla výpadku Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby v Trenčíne a v Bratislave, napriek tomu čakala so svojím rozhodnutím do 16. septembra. Ľahkovážnosť, s akou vysokí ministerskí úradníci, ktorí boli pani ministerkou vymenovaní za členov výberovej komisie, umožnili výpadok v záchrannom systéme, je bezprecedentným prípadom v histórii záchranného systému na Slovensku. Výsledkom tohto nezodpovedného konania bolo, že päť dní nemohli z Bratislavy a Trenčína lietať záchranárske vrtuľníky k pacientom. A jediná odpoveď predsedu výberovej komisie, vedúceho služobného úradu ministerstva zdravotníctva, vysokého štátneho funkcionára, ktorého menuje a odvoláva vláda Slovenskej republiky a je najbližším spolupracovníkom pani ministerky zdravotníctva, teda jediná odpoveď pána Senčáka bola, že členovia výberovej komisie vraj mali toľko iných povinností, že sa nemohli stretnúť skôr. Nehoráznosť!
Za také zlyhanie, aké urobili na ministerstve zdravotníctva, odstupuje vo vyspelej Európe minister. Ale venujme sa Slovensku a hovorme o Slovensku.
Minister Šagát v roku 2000 odstúpil z pozície ministra zdravotníctva, keď cítil, že pre prezidenta Schustera asi neurobilo slovenské zdravotníctvo všetko, čo malo. Nemal žiadnu vinu na zdravotnej starostlivosti, ktorá bola poskytnutá prezidentovi Schusterovi. Ale cítil morálnu zodpovednosť za svojich lekárov a sestry v rezorte.
Minister obrany Liška odstúpil v roku 2006, keď padlo lietadlo v Hejciach plné našich vojakov. Jeho vina? Žiadna. Ale cítil morálnu zodpovednosť za svojich vojakov.
Ministerka Zvolenská nemá len morálnu zodpovednosť. Jej ministerstvo zanedbaním povinností ohrozilo životy a zdravie ľudí. Pani ministerka možno 9. septembra nevedela, čo vystrája výberová komisia pod vedením pána vedúceho služobného úradu Senčáka. Ale keď 11. septembra hovorkyňa ministerstva zdravotníctva informovala, že výberová komisia nestihla vyhodnotiť súťaž o povolenia v Trenčíne a v Bratislave a rozhodne až v pondelok 16. septembra, už o tom vedela. Minimálne od 11. septembra pani ministerka vedela, že tender je spackaný a pokazený. A celých päť dní neurobila nič. Pritom chýbajúci dokument bol od 9. septembra poobedia na ministerstve zdravotníctva.
Viackrát som v médiách čítal tvrdenie ministerstva zdravotníctva, že vraj neporušili zákon. Možno. Ale ako napísať do zákona ľudskosť a svedomie? Ako to tam treba napísať?
Pani ministerka, môžete sa dnes skryť za väčšinu vašich poslancov. A oni vás asi aj svojimi telami budú kryť. Ale svojmu svedomiu neujdete. A vy viete, pani ministerka, že vaši úradníci chybili a vy ste neurobili nič.
A čo vaše svedomie, vážené kolegyne, vážení kolegovia? Naozaj ste presvedčení, že ministerstvo zdravotníctva urobilo všetko? (Ruch v sále.) Táto kauza...
Paška, Pavol, predseda NR SR
Páni poslanci, ja vás poprosím.
Novotný, Viliam, poslanec NR SR
Táto kauza zostane navždy hanbou nášho zdravotníctva. Ministerstvo zdravotníctva hrubým zanedbaním svojich povinností ohrozilo životy a zdravie ľudí. 39-ročná ťažko ranená žena nedostala šancu, lebo ministerstvo zdravotníctva meškalo päť dní s vydaním povolení na Vrtuľníkovú záchrannú službu v Trenčíne a v Bratislave. Ministerka zdravotníctva nesie plnú politickú zodpovednosť za toto zlyhanie.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, chcem vás požiadať o vyslovenie nedôvery ministerke zdravotníctva Slovenskej republiky Zuzane Zvolenskej.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Neautorizovaný
13:20
Vystúpenie spoločného spravodajcu 13:20
Richard RašiVšetky výbory, ktorým bol návrh skupiny poslancov pridelený, ho prerokovali v stanovenej lehote a neprijali platné uznesenia podľa čl. 88 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky a § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Boli to Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj, pre sociálne veci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo, pre obranu a bezpečnosť, zahraničný výbor, Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny, teda nesúhlasili z uznesením, ktoré navrhla skupina poslancov. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá prerokoval návrh poslancov a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky nevysloviť nedôveru členke vlády Slovenskej republiky Zuzane Zvolenskej, poverenej riadením Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo ako gestorský výbor uznesením č. 86 zo dňa 24. októbra 2013 schválil spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky k návrhu skupiny poslancov Národnej rady na vyslovenie nedôvery členke vlády Slovenskej republiky Zuzane Zvolenskej, poverenej riadením Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, a určil mňa za spoločného spravodajcu výborov a poveril ma predniesť spoločnú správu. Návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky je uvedený v prílohe.
Pán predseda, ďakujem, skončil som.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
24.10.2013 o 13:20 hod.
MUDr. PhD. MPH
Richard Raši
Videokanál poslanca
Príjemné popoludnie prajem. Vážený pán predseda, ctená pani ministerka, vážení páni ministri, ctené dámy, vážení páni, dovoľte mi, aby som ako spravodajca Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo predniesol správu k návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky na vyslovenie nedôvery členke vlády Slovenskej republiky Zuzane Zvolenskej, poverenej riadením Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, a teda dovoľte mi informovať o spoločnej správe výborov a o výsledku prerokovania uvedeného návrhu skupiny poslancov vo výboroch.
Všetky výbory, ktorým bol návrh skupiny poslancov pridelený, ho prerokovali v stanovenej lehote a neprijali platné uznesenia podľa čl. 88 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky a § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Boli to Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Ústavnoprávny výbor, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie, výbor pre verejnú správu a regionálny rozvoj, pre sociálne veci, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo, pre obranu a bezpečnosť, zahraničný výbor, Výbor Národnej rady pre vzdelávanie, vedu, mládež a šport a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny, teda nesúhlasili z uznesením, ktoré navrhla skupina poslancov. Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre kultúru a médiá prerokoval návrh poslancov a odporučil Národnej rade Slovenskej republiky nevysloviť nedôveru členke vlády Slovenskej republiky Zuzane Zvolenskej, poverenej riadením Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo ako gestorský výbor uznesením č. 86 zo dňa 24. októbra 2013 schválil spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky k návrhu skupiny poslancov Národnej rady na vyslovenie nedôvery členke vlády Slovenskej republiky Zuzane Zvolenskej, poverenej riadením Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky, a určil mňa za spoločného spravodajcu výborov a poveril ma predniesť spoločnú správu. Návrh uznesenia Národnej rady Slovenskej republiky je uvedený v prílohe.
Pán predseda, ďakujem, skončil som.
Neautorizovaný
13:24
Vystúpenie v rozprave 13:24
Zuzana ZvolenskáCitát z návrhu pánov poslancov Uhliarika a Novotného: "V čase, keď bol k pacientke...
Citát z návrhu pánov poslancov Uhliarika a Novotného: "V čase, keď bol k pacientke privolaný záchranársky vrtuľník, nebol žiadny k dispozícii. Pacientka, žiaľ, svojim zraneniam podľahla."
Dovoľte mi informovať vás o priebehu záchrannej akcie v časovom slede. Údaje, ktoré vidíte, sú prepisom audiozáznamov komunikácie operačného strediska s posádkami sanitiek.
(Vizuálna prezentácia na obrazovkách v sále.)
14.47 prichádza prvotná informácia o nehode na Krajské operačné stredisko Záchrannej zdravotnej služby Trnava.
Ospravedlňujem sa, nevedela som, že to písmo nebude čitateľné, ale budem čítať.
14.50 vychádza pokyn na zásah.
14.59 je prvá posádka na mieste nehody. Je to deväť minút od pokynu na zásah, 12 minút 33 sekúnd od nehody.
15.09 operátor preveruje dostupnosť Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby a požaduje aj údaj o dolete na miesto udalosti.
Vypočujte si, prosím, nielen prepis, ale vypočujte si, prosím, aj zvukový záznam. Poprosím zvuk. Môžem poprosiť?
(Zvukový záznam.)
"... počúvam ťa."
"234-ka ide za vami z obce .......... v Skalici. Ďalej ti chcem povedať, Nitra, vrtuľník má letovo dojazd 25 minút. Takže keby ste potrebovali vrtuľník, povedz to doktorovi zo Skalice, môžeme ho zdvihnúť. Dobre? Daj nám vedieť."
"Áno. Dobre."
"Dobre?"
"Dobre, dobre. Čau."
(Koniec zvukového záznamu.)
Ďakujem pekne. Zopakujem: "Vrtuľník z Nitry má dolet 25 minút. Takže keby ste potrebovali vrtuľník, povedzte to doktorovi zo Skalice, môžeme ho zdvihnúť."
Zároveň si, prosím, vypočujte, čo sa dialo na mieste nehody. Poprosím o druhý zvuk.
(Zvukový záznam.)
"Sa počujeme? Halo! Počujeme sa?"
"Nepočujem ťa."
"Či sa už počujeme? Počujeme sa?"
"No, počujem."
"No ako je to s tým pacientom, treba ten vrtuľník, rozprával si s lekárom?"
"Netreba. Budeme odchádzať so všetkými troma do Skalice. Dobre?"
"Treba... (nezrozumiteľne povedané) ... ARO?"
"... ARO zo Skalice?"
"Na ARO koľkí?"
"Ešte raz?"
"Jeden pôjde na ARO alebo koľkí?"
"Áno."
"Jeden."
"Jeden pacient, pôjdeme na ARO teraz."
"Dobre."
(Koniec zvukového záznamu.)
Ďakujem pekne. Zopakujem:
"Treba ten vrtuľník, rozprával si s lekárom?"
"Netreba. Budeme odchádzať so všetkými troma do Skalice."
Vrtuľník počas celej doby zásahu na mieste nehody k dispozícii bol. Prepojenie priebehu záchrannej akcie pri tejto nehode s udeľovaním licencií vrtuľníkom v Bratislave a Trenčíne je, tak ako som povedala v úvode, je účelové a je klamlivé. Vrtuľník z Bratislavy a Trenčína by na miesto nehody doletel v úplne rovnakom čase ako vrtuľník z Nitry, ktorý bol celý čas aktivovaný a k dispozícii. Ak by lekár vrtuľník potreboval, vrtuľník by priletel.
16.55 po ošetrení vo Fakultnej nemocnici Skalica primár v Skalici žiada transport pacientky do Národného ústavu srdcových a cievnych chorôb v Bratislave. Operátor ho informuje o tom, že je k dispozícii vrtuľník v Žiline. Lekár volí transport pozemnou ambulanciou Záchrannej zdravotnej služby, doletový rozdiel je necelých 10 minút záchrannej zdravotnej služby, ktorá je k dispozícii priamo v areáli Fakultnej nemocnice Skalica.
17.02 operačné stredisko vydáva pokyn na medziklinický transport s prioritou A.
17.36 pacientka, áá, posádka vyrazila s pacientkou z Fakultnej nemocnice Skalica.
Či sekundárny prevoz mal štandardný priebeh a či naozaj mal lekár využiť transport vrtuľníkom zo Žiliny, alebo sa rozhodol správne, nemôžem povedať a nemôžete to povedať ani vy. Jediná inštitúcia, ktorá má možnosť prešetriť prípad, aj ho šetrí v tejto chvíli, je Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Dovoľte mi ďalšiu citáciu z návrhu: "V dňoch 12. až 16. septembra sme boli svedkami závažného výpadku v záchrannom systéme Slovenskej republiky, ktorý nemá obdobu v doterajšej modernej histórii. Stalo sa tak na základe zanedbania povinností Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky."
Ako ukázal aj poslanecký prieskum, k žiadnemu výpadku v dôsledku zanedbania povinností zo strany ministerstva nedošlo. Zákon hovorí jasne: "Na území Slovenka musí ministerstvo zabezpečiť fungovanie záchranného zdravotného systému tak, aby bol 24 hodín k dispozícii pre občanov."
V uvádzanej dobe poskytovalo servis 5 ambulancií vrtuľníkov i záchrannej zdravotnej služby, ktorých zásahovým územím je územie celej Slovenskej republiky. V európskom kontexte možno tento počet vo vzťahu k počtu obyvateľov považovať za nadštandardný.
Dámy a páni, videli ste a počuli ste, že sme neporušili zákon a zdravotná starostlivosť bola po celý čas riadne zabezpečená. Preto sa pýtam, prečo tu dneska sme, prečo ma dnes odvolávate? Za to, že sme dodržali literu zákona, za to, že všetko bolo zabezpečené, tak ako je potrebné, za to, že minister zdravotníctva nezasahuje do práce výberovej komisie, ktorá práve pre to je určená, aby bola zabezpečená transparentnosť a dodržaný zákon?
Jediné pozitívum, ktoré na tomto mieste nachádzam, je využiť priestor na to, čo má naozaj zmysel, a to je predstavenie našich reálnych výsledkov a zámerov. A to hlavne preto, že ak by vás skutočne zaujímalo, čo sa stalo pri nehode v Radimove, či niekto v tejto veci naozaj pochybil, počkali by ste aspoň na závery šetrenia Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ale myslím, že to už bude po voľbách. Poďme teda... (Potlesk.)
Poďme teda k predstaveniu skutočných dosiahnutých reálnych výsledkov a k zámerom, ktoré má ministerstvo zdravotníctva v najbližšej dobe a do budúcna. Poďme na začiatku hneď k nášmu prvému kroku, ktorý sme tu spolu preberali, a to je zlepšenie prerozdeľovania poistného. Napriek mnohým pochybnostiam o rýchlosti zavedenia tohto kroku, lebo to bolo skutočne rýchle, táto zmena odobrala do dnešného dňa zo ziskov súkromných zdravotných poisťovní 38 mil. eur a tieto peniaze smerovali k pacientom. Nie na autá, nie na dovolenky, išli za chorým pacientom.
(Vizuálna prezentácia na obrazovkách v sále.)
Rovnako na zlepšenie stavu v oblasti zadlženia fakultných nemocníc a univerzitných nemocníc sú postupne realizované systémové opatrenia v oblasti finančného riadenia, optimalizácie prevádzkových procesov, nákupov a centrálneho obstarávania, ale aj personalistiky a liekov.
Pozrime sa na reálne výsledky. Znižujeme postupne straty v týchto 13 nemocniciach z úrovne 156 mil. eur v roku 2011 na úroveň 116 mil. eur v roku 2012. A do roku 2015 máme naplánované dostať tieto nemocnice do vyrovnaného hospodárenia.
Ako vidíte, tieto plány sa nám aj darí realizovať. Darí sa nám ich realizovať aj napriek tomu, že náklady na mzdy zdravotníkov len v tých 13 nemocniciach stúpli v roku 2012 o 40 mil. eur. Celkovo na celom Slovensku vo všetkých zariadeniach priemerné hrubé mzdy u lekárov stúpli vo všetkých ústavných zariadeniach priemerne o 24 %. Priemerné hrubé mzdy u zdravotných sestier na celom Slovensku stúpli vo všetkých ústavných zariadeniach takmer o 20 % a platy ostatných zdravotníckych pracovníkov vzrástli o 8 %.
Slovenská republika ako jediná z členských štátov Európskej únie má vo svojej vecne príslušnej legislatíve riešenú aj problematiku reexportu liekov. V tejto oblasti ministerstvo zdravotníctva úzko spolupracuje so Štátnym ústavom pre kontrolu liečiv, ktorý môže vývoz lieku zakázať, ak je vývozom lieku ohrozené zdravie a život občanov Slovenskej republiky. Doteraz sme pozastavili vývoz viac ako 55-tisíc balení liekov, ktoré tu zostali pre našich občanov.
Rovnako nám klesli o 20 % počty čakajúcich pacientov na operácie od mája 2013 zahájením novej nákupnej politiky štátnou zdravotnou poisťovňou.
Veľmi významným krokom do budúcna je pre nás to, že sme ako prví začali skutočne reálne riešiť problém vysokého vekového priemeru a hroziaceho nedostatku všeobecných lekárov. Pripravili sme významné kroky na riešenie situácie v oblasti všeobecného lekárstva, ktorých cieľom je znížiť vekový priemer a zvýšiť kompetencie všeobecného lekára. Od budúceho mesiaca spúšťame rezidentský program, ktorý napomôže príprave nových všeobecných lekárov a od januára 2014 budú rozšírené aj ich kompetencie.
Vážené dámy, vážení páni, ako som už povedala, videli ste aj počuli ste, že nielen zákon porušený nebol, ale tvrdenia o tom, že obeť nehody nemala možnosť a nemala, nemala šancu, nie sú pravdivé. Prepájanie týchto dvoch vecí je účelové, klamlivé a musím povedať, že z môjho pohľad nemorálne. Takže opätovne sa pýtam, prečo teda teraz tu spolu sme?
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Vážený pán predseda, vážené panie poslankyne, páni poslanci, dovoľte mi, aby som vás tu informovala o faktoch, ktoré sa týkajú výberového konania na Vrtuľníkovú záchrannú zdravotnú službu a zároveň mi, prosím, dovoľte, aby som vám prezentovala dôkazový materiál o účelovom a klamlivom prepojení tohto výberového konania s tragickou nehodou v Radimove.
Citát z návrhu pánov poslancov Uhliarika a Novotného: "V čase, keď bol k pacientke privolaný záchranársky vrtuľník, nebol žiadny k dispozícii. Pacientka, žiaľ, svojim zraneniam podľahla."
Dovoľte mi informovať vás o priebehu záchrannej akcie v časovom slede. Údaje, ktoré vidíte, sú prepisom audiozáznamov komunikácie operačného strediska s posádkami sanitiek.
(Vizuálna prezentácia na obrazovkách v sále.)
14.47 prichádza prvotná informácia o nehode na Krajské operačné stredisko Záchrannej zdravotnej služby Trnava.
Ospravedlňujem sa, nevedela som, že to písmo nebude čitateľné, ale budem čítať.
14.50 vychádza pokyn na zásah.
14.59 je prvá posádka na mieste nehody. Je to deväť minút od pokynu na zásah, 12 minút 33 sekúnd od nehody.
15.09 operátor preveruje dostupnosť Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby a požaduje aj údaj o dolete na miesto udalosti.
Vypočujte si, prosím, nielen prepis, ale vypočujte si, prosím, aj zvukový záznam. Poprosím zvuk. Môžem poprosiť?
(Zvukový záznam.)
"... počúvam ťa."
"234-ka ide za vami z obce .......... v Skalici. Ďalej ti chcem povedať, Nitra, vrtuľník má letovo dojazd 25 minút. Takže keby ste potrebovali vrtuľník, povedz to doktorovi zo Skalice, môžeme ho zdvihnúť. Dobre? Daj nám vedieť."
"Áno. Dobre."
"Dobre?"
"Dobre, dobre. Čau."
(Koniec zvukového záznamu.)
Ďakujem pekne. Zopakujem: "Vrtuľník z Nitry má dolet 25 minút. Takže keby ste potrebovali vrtuľník, povedzte to doktorovi zo Skalice, môžeme ho zdvihnúť."
Zároveň si, prosím, vypočujte, čo sa dialo na mieste nehody. Poprosím o druhý zvuk.
(Zvukový záznam.)
"Sa počujeme? Halo! Počujeme sa?"
"Nepočujem ťa."
"Či sa už počujeme? Počujeme sa?"
"No, počujem."
"No ako je to s tým pacientom, treba ten vrtuľník, rozprával si s lekárom?"
"Netreba. Budeme odchádzať so všetkými troma do Skalice. Dobre?"
"Treba... (nezrozumiteľne povedané) ... ARO?"
"... ARO zo Skalice?"
"Na ARO koľkí?"
"Ešte raz?"
"Jeden pôjde na ARO alebo koľkí?"
"Áno."
"Jeden."
"Jeden pacient, pôjdeme na ARO teraz."
"Dobre."
(Koniec zvukového záznamu.)
Ďakujem pekne. Zopakujem:
"Treba ten vrtuľník, rozprával si s lekárom?"
"Netreba. Budeme odchádzať so všetkými troma do Skalice."
Vrtuľník počas celej doby zásahu na mieste nehody k dispozícii bol. Prepojenie priebehu záchrannej akcie pri tejto nehode s udeľovaním licencií vrtuľníkom v Bratislave a Trenčíne je, tak ako som povedala v úvode, je účelové a je klamlivé. Vrtuľník z Bratislavy a Trenčína by na miesto nehody doletel v úplne rovnakom čase ako vrtuľník z Nitry, ktorý bol celý čas aktivovaný a k dispozícii. Ak by lekár vrtuľník potreboval, vrtuľník by priletel.
16.55 po ošetrení vo Fakultnej nemocnici Skalica primár v Skalici žiada transport pacientky do Národného ústavu srdcových a cievnych chorôb v Bratislave. Operátor ho informuje o tom, že je k dispozícii vrtuľník v Žiline. Lekár volí transport pozemnou ambulanciou Záchrannej zdravotnej služby, doletový rozdiel je necelých 10 minút záchrannej zdravotnej služby, ktorá je k dispozícii priamo v areáli Fakultnej nemocnice Skalica.
17.02 operačné stredisko vydáva pokyn na medziklinický transport s prioritou A.
17.36 pacientka, áá, posádka vyrazila s pacientkou z Fakultnej nemocnice Skalica.
Či sekundárny prevoz mal štandardný priebeh a či naozaj mal lekár využiť transport vrtuľníkom zo Žiliny, alebo sa rozhodol správne, nemôžem povedať a nemôžete to povedať ani vy. Jediná inštitúcia, ktorá má možnosť prešetriť prípad, aj ho šetrí v tejto chvíli, je Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Dovoľte mi ďalšiu citáciu z návrhu: "V dňoch 12. až 16. septembra sme boli svedkami závažného výpadku v záchrannom systéme Slovenskej republiky, ktorý nemá obdobu v doterajšej modernej histórii. Stalo sa tak na základe zanedbania povinností Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky."
Ako ukázal aj poslanecký prieskum, k žiadnemu výpadku v dôsledku zanedbania povinností zo strany ministerstva nedošlo. Zákon hovorí jasne: "Na území Slovenka musí ministerstvo zabezpečiť fungovanie záchranného zdravotného systému tak, aby bol 24 hodín k dispozícii pre občanov."
V uvádzanej dobe poskytovalo servis 5 ambulancií vrtuľníkov i záchrannej zdravotnej služby, ktorých zásahovým územím je územie celej Slovenskej republiky. V európskom kontexte možno tento počet vo vzťahu k počtu obyvateľov považovať za nadštandardný.
Dámy a páni, videli ste a počuli ste, že sme neporušili zákon a zdravotná starostlivosť bola po celý čas riadne zabezpečená. Preto sa pýtam, prečo tu dneska sme, prečo ma dnes odvolávate? Za to, že sme dodržali literu zákona, za to, že všetko bolo zabezpečené, tak ako je potrebné, za to, že minister zdravotníctva nezasahuje do práce výberovej komisie, ktorá práve pre to je určená, aby bola zabezpečená transparentnosť a dodržaný zákon?
Jediné pozitívum, ktoré na tomto mieste nachádzam, je využiť priestor na to, čo má naozaj zmysel, a to je predstavenie našich reálnych výsledkov a zámerov. A to hlavne preto, že ak by vás skutočne zaujímalo, čo sa stalo pri nehode v Radimove, či niekto v tejto veci naozaj pochybil, počkali by ste aspoň na závery šetrenia Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ale myslím, že to už bude po voľbách. Poďme teda... (Potlesk.)
Poďme teda k predstaveniu skutočných dosiahnutých reálnych výsledkov a k zámerom, ktoré má ministerstvo zdravotníctva v najbližšej dobe a do budúcna. Poďme na začiatku hneď k nášmu prvému kroku, ktorý sme tu spolu preberali, a to je zlepšenie prerozdeľovania poistného. Napriek mnohým pochybnostiam o rýchlosti zavedenia tohto kroku, lebo to bolo skutočne rýchle, táto zmena odobrala do dnešného dňa zo ziskov súkromných zdravotných poisťovní 38 mil. eur a tieto peniaze smerovali k pacientom. Nie na autá, nie na dovolenky, išli za chorým pacientom.
(Vizuálna prezentácia na obrazovkách v sále.)
Rovnako na zlepšenie stavu v oblasti zadlženia fakultných nemocníc a univerzitných nemocníc sú postupne realizované systémové opatrenia v oblasti finančného riadenia, optimalizácie prevádzkových procesov, nákupov a centrálneho obstarávania, ale aj personalistiky a liekov.
Pozrime sa na reálne výsledky. Znižujeme postupne straty v týchto 13 nemocniciach z úrovne 156 mil. eur v roku 2011 na úroveň 116 mil. eur v roku 2012. A do roku 2015 máme naplánované dostať tieto nemocnice do vyrovnaného hospodárenia.
Ako vidíte, tieto plány sa nám aj darí realizovať. Darí sa nám ich realizovať aj napriek tomu, že náklady na mzdy zdravotníkov len v tých 13 nemocniciach stúpli v roku 2012 o 40 mil. eur. Celkovo na celom Slovensku vo všetkých zariadeniach priemerné hrubé mzdy u lekárov stúpli vo všetkých ústavných zariadeniach priemerne o 24 %. Priemerné hrubé mzdy u zdravotných sestier na celom Slovensku stúpli vo všetkých ústavných zariadeniach takmer o 20 % a platy ostatných zdravotníckych pracovníkov vzrástli o 8 %.
Slovenská republika ako jediná z členských štátov Európskej únie má vo svojej vecne príslušnej legislatíve riešenú aj problematiku reexportu liekov. V tejto oblasti ministerstvo zdravotníctva úzko spolupracuje so Štátnym ústavom pre kontrolu liečiv, ktorý môže vývoz lieku zakázať, ak je vývozom lieku ohrozené zdravie a život občanov Slovenskej republiky. Doteraz sme pozastavili vývoz viac ako 55-tisíc balení liekov, ktoré tu zostali pre našich občanov.
Rovnako nám klesli o 20 % počty čakajúcich pacientov na operácie od mája 2013 zahájením novej nákupnej politiky štátnou zdravotnou poisťovňou.
Veľmi významným krokom do budúcna je pre nás to, že sme ako prví začali skutočne reálne riešiť problém vysokého vekového priemeru a hroziaceho nedostatku všeobecných lekárov. Pripravili sme významné kroky na riešenie situácie v oblasti všeobecného lekárstva, ktorých cieľom je znížiť vekový priemer a zvýšiť kompetencie všeobecného lekára. Od budúceho mesiaca spúšťame rezidentský program, ktorý napomôže príprave nových všeobecných lekárov a od januára 2014 budú rozšírené aj ich kompetencie.
Vážené dámy, vážení páni, ako som už povedala, videli ste aj počuli ste, že nielen zákon porušený nebol, ale tvrdenia o tom, že obeť nehody nemala možnosť a nemala, nemala šancu, nie sú pravdivé. Prepájanie týchto dvoch vecí je účelové, klamlivé a musím povedať, že z môjho pohľad nemorálne. Takže opätovne sa pýtam, prečo teda teraz tu spolu sme?
Ďakujem veľmi pekne. (Potlesk.)
Neautorizovaný
13:35
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:35
Daniel LipšicČiže to, čo ste, pani ministerka, povedali, nedokazuje v princípe nič. Dokazuje len to, že rozhodnutie zdravotníckych záchranárov o vrtuľník nežiadať bolo urobené až po tom, ako sa dozvedeli, aký dlhý je dolet alternatívneho vrtuľníka z Nitry. To hovorí úplne elementárna logika. Je mi to veľmi, veľmi ľúto.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.10.2013 o 13:35 hod.
JUDr. LL.M.
Daniel Lipšic
Videokanál poslanca
Ďakujem, pani predsedajúca. Sme tu počuli záznam komunikácie zdravotného operačného strediska, pokiaľ si spomínam, časovú následnosť, tak rozhodnutie záchranárov, že nemajú zrejme vrtuľník, bolo vtedy urobené, keď im bolo oznámené, že dolet vrtuľníka z Nitry je 25 minút. Chápem, že v takej situácii sa rozhodli asi záchranári nevyužiť vrtuľník 25 minút, ktorý by prišiel tam a potom následne do Bratislavy, ale radšej ísť sanitkou zo, teda z blízkosti Skalice.
Čiže to, čo ste, pani ministerka, povedali, nedokazuje v princípe nič. Dokazuje len to, že rozhodnutie zdravotníckych záchranárov o vrtuľník nežiadať bolo urobené až po tom, ako sa dozvedeli, aký dlhý je dolet alternatívneho vrtuľníka z Nitry. To hovorí úplne elementárna logika. Je mi to veľmi, veľmi ľúto.
Neautorizovaný
13:36
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:36
Richard SulíkPreto sa rozhodol primár poslať pacientku, pacientku sanitkou. Toto rozhodnutie padlo 16.55. Vaša správa, ktorá vo viacerých bodoch je, nazvem to, deravá, neuvádza, kedy primár požiadal o vrtuľník, ona len píše 16.55 po tom, ako nebol vrtuľník, požiadal o sanitku. To bolo 73 minút pred smrťou Žanety Masarykovej, 73 minút. Keby 16.55 boli podpísané tie licencie, tak vrtuľník vzlietne a donesie ju. Nehovorím, že by prežila. A preto... A stihne teda ešte ten prevoz do bratislavskej nemocnice.
A preto oháňať sa tu tým, že 15.23 bol vrtuľník, čo je úplne nepodstatné, je cynické takto argumentovať. A rovnako ako vyťahovať nejaké, že nemocnice hospodária s menšou stratou. To, choďte to povedať rodine pani Masarykovej.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.10.2013 o 13:36 hod.
Ing.
Richard Sulík
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. No, pani ministerka, líčili ste nám teda, že 15.23 bol vrtuľník k dispozícii, áno, bol, možnože aj teraz a možnože bol aj pred týždňom a pred mesiacom. Otázka je, kde bol vrtuľník 16.55? Lebo vtedy požiadal ošetrujúci lekár vrtuľník a 16.55 vrtuľník nebol, lebo ten nitriansky niekam išiel kvôli infarktu, bratislavský a trenčiansky nemohli vzlietnuť, lebo neboli licencie, a bol k dispozícii už len ten zo Žiliny. A Žilina je teda hodne ďalej ako Bratislava, resp. Trenčín.
Preto sa rozhodol primár poslať pacientku, pacientku sanitkou. Toto rozhodnutie padlo 16.55. Vaša správa, ktorá vo viacerých bodoch je, nazvem to, deravá, neuvádza, kedy primár požiadal o vrtuľník, ona len píše 16.55 po tom, ako nebol vrtuľník, požiadal o sanitku. To bolo 73 minút pred smrťou Žanety Masarykovej, 73 minút. Keby 16.55 boli podpísané tie licencie, tak vrtuľník vzlietne a donesie ju. Nehovorím, že by prežila. A preto... A stihne teda ešte ten prevoz do bratislavskej nemocnice.
A preto oháňať sa tu tým, že 15.23 bol vrtuľník, čo je úplne nepodstatné, je cynické takto argumentovať. A rovnako ako vyťahovať nejaké, že nemocnice hospodária s menšou stratou. To, choďte to povedať rodine pani Masarykovej.
Neautorizovaný
13:38
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:38
Jozef MihálNo, tak z toho mi teda tak logicky, že naozaj potom, keď tá Nitra dokáže obslúžiť aj Skalicu, možno dokáže obslúžiť aj Bratislavu, aj Trenčín, veď potom úplne zrušme tie záchranné stanice v Bratislave a v Trenčíne. Veď sú zbytočné, veď Nitra to predsa zabezpečí. Zabezpečí v pohode. Podľa toho, čo ste nepriamo tvrdili.
Fakt je ale ten, že tá Nitra na to nestačí, pretože ten fakt sa preukázal o 16.55, kedy sa ošetrujúci lekár v Skalici rozhodol zavolať si na pomoc vrtuľník a tu zrazu tá Nitra k dispozícii nebola, pretože ten vrtuľník musel zasahovať niekde inde. To je priamy dôkaz toho, že skutočne v ten daný kritický moment, v ten kritický moment chýbal vrtuľník v Bratislave, chýbal vrtuľník v Trenčíne a chýbal vašou vinou.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.10.2013 o 13:38 hod.
RNDr.
Jozef Mihál
Videokanál poslanca
Pani ministerka, vy ste sa pomocou prezentácie a pomocou zvukových záznamov z dispečingu nás snažili presvedčiť, že ste ani vy, ani vaši úradníci nepochybili, keď počas niekoľkých dní z dôvodu liknavosti práce tej výberovej komisie neboli k dispozícii vrtuľníky v Bratislave a v Trenčíne. Snažili ste sa nám dokázať tou komunikáciou dispečerov, že vlastne bol k dispozícii od tých 15.05 vrtuľník v Nitre a následným slidom ste sa nás vlastne snažili presvedčiť o tom, že Slovensko je vlastne pokryté tou sieťou záchranných leteckých služieb viac než dostatočne a v podstate ani netreba možno toľko tých staníc.
No, tak z toho mi teda tak logicky, že naozaj potom, keď tá Nitra dokáže obslúžiť aj Skalicu, možno dokáže obslúžiť aj Bratislavu, aj Trenčín, veď potom úplne zrušme tie záchranné stanice v Bratislave a v Trenčíne. Veď sú zbytočné, veď Nitra to predsa zabezpečí. Zabezpečí v pohode. Podľa toho, čo ste nepriamo tvrdili.
Fakt je ale ten, že tá Nitra na to nestačí, pretože ten fakt sa preukázal o 16.55, kedy sa ošetrujúci lekár v Skalici rozhodol zavolať si na pomoc vrtuľník a tu zrazu tá Nitra k dispozícii nebola, pretože ten vrtuľník musel zasahovať niekde inde. To je priamy dôkaz toho, že skutočne v ten daný kritický moment, v ten kritický moment chýbal vrtuľník v Bratislave, chýbal vrtuľník v Trenčíne a chýbal vašou vinou.
Neautorizovaný
13:40
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:40
Marian ZáhumenskýPán kolega Novotný aj všetci tí páni poslanci a poslankyne, ktorí ste podpísaní pod týmto nemorálny návrhom alebo zbytočným návrhom na odvolanie pani ministerky, vy nemáte, vy nemáte absolútne, absolútne žiadne zábrany zneužiť ľudskú tragédiu v rodine, kde došla o život mladá žena... (Reakcie z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Zmajkovičová, Renáta, podpredsedníčka NR SR
Pán...
Pán kolega Novotný aj všetci tí páni poslanci a poslankyne, ktorí ste podpísaní pod týmto nemorálny návrhom alebo zbytočným návrhom na odvolanie pani ministerky, vy nemáte, vy nemáte absolútne, absolútne žiadne zábrany zneužiť ľudskú tragédiu v rodine, kde došla o život mladá žena... (Reakcie z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Zmajkovičová, Renáta, podpredsedníčka NR SR
Pán poslanec, pán poslanec, reagujte na vystúpenie pani ministerky.
Záhumenský, Marian, poslanec NR SR
Ja reagujem na vystúpenie pani ministerky a chcem povedať, že počuli sme aj vystúpenie pani ministerky a zdôvodnila proste, že nepochybila ona. A tento návrh, ktorý ste predložili, jednoducho, jednoducho zneužívate na politické ciele. Absolútne zneužívate na politické ciele a nemáte žiadnu morálnu zábranu využívať alebo zneužívať city, ktoré sú pri strate najbližšieho človeka v rodine.
Čiže vy veľmi dobre viete, a v kuloároch mnohí z vás priznávajú, že jednoducho nie vrtuľník a nie pochybenie ministerstva spôsobilo smrť tejto mladej ženy, ale jednoducho vy nemáte morálne zábrany žiadne. Čokoľvek urobíte pre to, aby ste to zneužili na vaše politické ciele, aby ste nejako ukázali, že vy ste tí, ktorí bojujú za tento národ, a tí ostatní, ktorí tu vládnu, jednoducho chcú to najhoršie a kvôli nim zomierajú ľudia. Môžte sa hanbiť!
Pán kolega Novotný, ja si pamätám ešte z toho minulého, z 50. rokov (reakcie z pléna), z 50. rokov vystúpenie toho pána prokurátora Urválka, strašne mi ho pripomínate... (Ruch v sále.)
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.10.2013 o 13:40 hod.
Ing.
Marian Záhumenský
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne.
Pán kolega Novotný aj všetci tí páni poslanci a poslankyne, ktorí ste podpísaní pod týmto nemorálny návrhom alebo zbytočným návrhom na odvolanie pani ministerky, vy nemáte, vy nemáte absolútne, absolútne žiadne zábrany zneužiť ľudskú tragédiu v rodine, kde došla o život mladá žena... (Reakcie z pléna. Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Zmajkovičová, Renáta, podpredsedníčka NR SR
Pán poslanec, pán poslanec, reagujte na vystúpenie pani ministerky.
Záhumenský, Marian, poslanec NR SR
Ja reagujem na vystúpenie pani ministerky a chcem povedať, že počuli sme aj vystúpenie pani ministerky a zdôvodnila proste, že nepochybila ona. A tento návrh, ktorý ste predložili, jednoducho, jednoducho zneužívate na politické ciele. Absolútne zneužívate na politické ciele a nemáte žiadnu morálnu zábranu využívať alebo zneužívať city, ktoré sú pri strate najbližšieho človeka v rodine.
Čiže vy veľmi dobre viete, a v kuloároch mnohí z vás priznávajú, že jednoducho nie vrtuľník a nie pochybenie ministerstva spôsobilo smrť tejto mladej ženy, ale jednoducho vy nemáte morálne zábrany žiadne. Čokoľvek urobíte pre to, aby ste to zneužili na vaše politické ciele, aby ste nejako ukázali, že vy ste tí, ktorí bojujú za tento národ, a tí ostatní, ktorí tu vládnu, jednoducho chcú to najhoršie a kvôli nim zomierajú ľudia. Môžte sa hanbiť!
Pán kolega Novotný, ja si pamätám ešte z toho minulého, z 50. rokov (reakcie z pléna), z 50. rokov vystúpenie toho pána prokurátora Urválka, strašne mi ho pripomínate... (Ruch v sále.)
Neautorizovaný
13:41
Vystúpenie s faktickou poznámkou 13:41
Ľubomír GalkoJa som vo vašom vystúpení nepostrehol ani náznak ľútosti, ani náznak sebareflexie. Prosím vás pekne, pustite si večer to vaše vystúpenie a hanbite sa zaňho.
Mňa nezaujíma to, že či nejaký prvý lekár pri nejakej prvej diagnóze...
Ja som vo vašom vystúpení nepostrehol ani náznak ľútosti, ani náznak sebareflexie. Prosím vás pekne, pustite si večer to vaše vystúpenie a hanbite sa zaňho.
Mňa nezaujíma to, že či nejaký prvý lekár pri nejakej prvej diagnóze dostal informáciu, že za 20 minút tam je vrtuľník z Nitry. Mňa zaujíma to, že v čase, keď bola požiadavka na vrtuľník, tak tento v Trenčíne ani v Bratislave nebol k dispozícii a táto mladá žena nedostala od vás ani len tú šancu.
Vaši úradníci pochybili a vy ste mali dostatok príležitostí na to, aby ste sa postavili k tomuto pochybeniu čelom, pretože aj v dobrých firmách, aj v slušnej spoločnosti sa chyby dejú. Ale v slušnej spoločnosti sa k týmto chybám postaví zodpovedný manažér čelom a vyvodí zodpovednosť. Vy ste vašich úradníkov prikryli a kryjete ich doteraz.
Ja som veľmi sklamaný z toho vášho vystúpenia. A chcem povedať z tohto miesta, že ak doteraz niekto mal nejaké pochybnosti, tak dnes to musia mať všetci jasné. Pani ministerka, vy nesiete plnú zodpovednosť za 5-dňové všeobecné ohrozenie občanov Slovenskej republiky.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
24.10.2013 o 13:41 hod.
Mgr.
Ľubomír Galko
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Pani ministerka Zvolenská, zomrela mladá žena, 39-ročná. A vy máte toľko drzosti v sebe, že vy nám idete tuná kázať a diktovať, kedy máme o tom rozprávať? Či pred voľbami, alebo po voľbách?!
Ja som vo vašom vystúpení nepostrehol ani náznak ľútosti, ani náznak sebareflexie. Prosím vás pekne, pustite si večer to vaše vystúpenie a hanbite sa zaňho.
Mňa nezaujíma to, že či nejaký prvý lekár pri nejakej prvej diagnóze dostal informáciu, že za 20 minút tam je vrtuľník z Nitry. Mňa zaujíma to, že v čase, keď bola požiadavka na vrtuľník, tak tento v Trenčíne ani v Bratislave nebol k dispozícii a táto mladá žena nedostala od vás ani len tú šancu.
Vaši úradníci pochybili a vy ste mali dostatok príležitostí na to, aby ste sa postavili k tomuto pochybeniu čelom, pretože aj v dobrých firmách, aj v slušnej spoločnosti sa chyby dejú. Ale v slušnej spoločnosti sa k týmto chybám postaví zodpovedný manažér čelom a vyvodí zodpovednosť. Vy ste vašich úradníkov prikryli a kryjete ich doteraz.
Ja som veľmi sklamaný z toho vášho vystúpenia. A chcem povedať z tohto miesta, že ak doteraz niekto mal nejaké pochybnosti, tak dnes to musia mať všetci jasné. Pani ministerka, vy nesiete plnú zodpovednosť za 5-dňové všeobecné ohrozenie občanov Slovenskej republiky.
Neautorizovaný