27. schôdza

26.11.2013 - 18.12.2013
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

16.12.2013 o 10:48 hod.

Ing.

Branislav Bačík

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 10:23

Igor Hraško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pani kolegyňa, viete, aj keby to nebola tak úplne pravda, dobre, povedzme si, že z čoho sa im vyrátava dôchodok? Tak dobre, tak zoberme, že sa im vyráta z minimálnej mzdy. Aj tak je to to, že v živote do toho sociálneho systému neprispeli ani centom a dôchodok sa im bude vždy vyplácať. A ako k tomu prídu tí, ktorí naozaj za tú minimálnu mzdu museli chodiť denne osem hodín do práce, museli si svoje odmakať, odtrhnutí od rodiny, nemohli sa rozhadzovať, ale napriek tomu dostanú presne taký istý dôchodok, ako tí, ktorí v živote nerobili? V živote nepriložili ruku k dielu, v živote nezveľadili naše hospodárstvo. Aká je to spravodlivosť? Tak dobre, opravujem sa, nevypočítava sa im dôchodok z priemernej mzdy, vypočítava sa im z nejakej. Ale aj tak nepriniesli do toho sociálneho systému nič. A toto je fakt. A tí ľudia, ktorí si to odmakali za svoj život, tak tí dostávajú takisto málo, pretože makali za minimálnu mzdu.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

16.12.2013 o 10:23 hod.

Ing.

Igor Hraško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:24

Dušan Muňko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani podpredsedkyňa, vážené dámy, vážení páni poslanci. Budem reagovať najprv na pani podpredsedníčku parlamentu, pokiaľ sa týka výsluhových dôchodkov.
Prekvapuje ma, pani poslankyňa, že napádate rozhodnutia Najvyššieho súdu a kde sú judikáty, čiže Sociálna poisťovňa nič nemôže robiť. Ak ste mali niekoho napádať, tak ste mali napádať ministra práce a sociálnych vecí v roku 2010, ´11, ´12, kedy pán Mihál, keď dostal stanovisko od ministerstva práce, pardon, z ministerstva spravodlivosti a Najvyššieho súdu, aby sa vyjadril k výsluhovým dôchodkom, mala sa k nim vyjadriť aj Sociálna poisťovňa. Ani jeden, ani druhý sa k výsluhovým dôchodkom nevyjadrili.
Čiže boli judikáty, ktorých bolo, štyri v roku 2011, tri v 2012, podľa ktorých bolo treba vyplácať dôchodky silovým rezortom. Keby ste trošku, vy ste boli v parlamente, keď som vystupoval ja po Procházkovi pri rozpočte v roku 2011, kde som vymenoval všetky veci a medzi nimi aj výsluhové dôchodky a čo treba, aby, ktoré veci treba v Sociálnej poisťovni spraviť. Materiál, ktorý bol kompletný, som odovzdal ministrovi, myslím predsedovi výboru vtedy, pánovi Brockovi, ale aj ďalším členom, aby sa zamysleli nad celým zákonom štyristošesťdesiat jedničky, kde je asi 40 dodatkov, a tak isto aj štyridsať trojky zákona, aké sú tam veci, ktoré treba robiť. Ani za vlády pán Mihál nespravil nič. No a samozrejmá vec, výsluhové dôchodky treba, respektíve k výsluhovým dôchodkom alebo výsluhovým príspevkom treba doplatiť starobný dôchodok, to, čo odrobili príslušní ľudia. Čiže zákon štyristošesťdesiat jednička, nepočítal s tým, počítal len s baníkmi a nepočítal s ostatnými, tými 18 tisícmi ľuďmi.
Najvyšší súd rozhodol preto, že konzultoval túto celú záležitosť s Ústavným súdom a tak isto aj so smernicami v Európskej únii. Ja som vám už vysvetľoval niektoré veci, ale je to zbytočné vám asi vysvetľovať, pretože stanovisko Najvyššieho súdu je rozhodujúce. A normatív, ktorý sme my vypracovali, keď som tam došiel, pretože keď som nastúpil druhýkrát do Sociálnej poisťovne, tak som sa pýtal na veci, ktoré treba riešiť. Nikto mi ich neupozornil, až ma upozornil na to viceprezident Policajného zboru pán Lastovka, ktorý došiel a povedal, že je sedem judikátov. Čiže začal som riešiť veci od novembra 2012, je december 2013. Vyzval som všetky ministerstvá, aby, ktorých sa to týka, či ministra spravodlivosti, kde je justičná stráž, ministra obrany, ministra vnútra, SIS-ku, aby prakticky vyčíslili, o akú sumu sa jedná. Do dnešného dňa, samozrejmá vec, bolo vyplatených zhruba tisícšesťsto ľudí, z toho bolo tristo zamietnutých a predstavuje to suma asi 6 mil. euro.
Prekvapuje ma hlavne, vy hovoríte a upozorňujete, že to bude mať dopad na Sociálnu poisťovňu, to, čo ste povedali. Sociálna poisťovňa v roku 2013 hospodári, mala zvýšený, keď si pozriete rozpočty 2010, ´11, ´12 a ´13, tak o 500 mil. mala zvýšený rozpočet na rok 2013. Z toho dôvodu, že bol otvorený druhý pilier, a druhá vec, tých 250 mil. sme mali nárast navyše vybrať na nemocenskom poistení. Výpad, ktorý máme, máme gro v roku 2013, že nám neplnia zdravotnícke zariadenia. Takže nie je výpad to, čo hovoríte vy, u živnostníkov alebo proste u firiem, ale výpad je hlavne v zdravotníctve. To je ako prvá záležitosť.
Druhá záležitosť. Vystúpil tu pán Hraško. Pani Gibalová niektoré veci realizovala. Pán Hraško, nemá význam na nezmysly, ktoré ste tu povedali, vôbec reagovať, pretože každý, kto vás počúva, tak vie, že nerozumiete sociálnej problematike. Možno ste v niečom inom dobrý, takže nebudem reagovať, ani nebudem vysvetľovať, lebo to nemá význam. Sociálna poisťovňa môže len to robiť, čo vy tu v parlamente schválite, a zákon 461, zákon 43, ktorý rozhoduje hlavne, pokiaľ sa týka, o sociálnych veciach, a všetky tie dodatky, ktoré sú, vždycky schvaľoval parlament a generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne musí plniť to, čo tu je. Takže zbytočne by som vám to vysvetľoval. Keď si naštudujete celý systém, potom by som sa k tomu vyjadril, ale teraz nie.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.12.2013 o 10:24 hod.

Ing.

Dušan Muňko

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:30

Branislav Bačík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Pani podpredsedníčka Národnej rady Slovenskej republiky, ak prepáčite, ideme teraz k návrhu na použitie majetku fondu? Som prepočul ten váš...

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Návrh doplnku č. 1 k návrhu na použitie.

Bačík, Branislav, predseda Výkonného výboru Fondu národného majetku SR
Takže tlač 754.

Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Áno, 754. Tak som to uviedla.
Nech sa páči, pán predseda.

Bačík, Branislav, predseda Výkonného výboru Fondu národného majetku SR
Áno, ďakujem pekne. Takže, vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, Fond národného majetku Slovenskej republiky v súlade so zákonom č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov predkladá Národnej rade Slovenskej republiky na prerokovanie návrh doplnku č. 1 k návrhu na použitie majetku Fondu v roku 2013 podľa § 28 ods. 3 písm. b) privatizačného zákona a návrh na použitie majetku fondu v roku 2014 podľa § 28 ods. 3 písm. b) privatizačného zákona.
Cieľom oboch návrhov je stanoviť objem majetku, ktorý fond po schválení v Národnej rade Slovenskej republiky použije v súlade s privatizačným zákonom a v súlade s rozhodnutím vlády Slovenskej republiky.
Návrhy fond vypracoval tak, aby stanovovali realistický rámec použitia majetku fondu v nasledovnom období spolu s vytýčením priorít a účelnosti vynaložených prostriedkov, a tak, aby celkové výdavky fondu neboli vyššie ako jeho disponibilné príjmy. V súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy fond plánované príjmy a výdavky odkonzultoval s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
Predkladaný materiál sa skladá zo štyroch častí, pričom prvá a druhá časť materiálu je zameraná na predpokladaný vývoj príjmov a výdavkov fondu v roku 2013, ako aj na samotný návrh doplnku č. 1 návrhu na použitie majetku fondu. Pôvodný návrh na použitie majetku fondu v roku 2013 v súlade s rozhodnutím vlády schválila Národná rada Slovenskej republiky vo výške 441,17 mil. eur v prospech štátnych finančných aktív. Doplnok č. 1 navrhuje zvýšiť schválený rámec v súlade s rozhodnutím vlády Slovenskej republiky o 126,77 mil. eur na celkový objem 567,94 mil. eur v prospech štátnych finančných aktív.
Obsahom tretej a štvrtej časti sú plánované výdavky fondu v roku 2014 v súlade so zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy. Fond svoj návrh odkonzultoval s ministerstvom financií a následne ho predložil na rokovanie vlády Slovenskej republiky. Tá návrh schválila s pripomienkami, ktoré fond do predloženého materiálu zapracoval, a podľa pokynov ministerstva financií došlo k zvýšeniu očakávaných príjmov fondu v roku 2014 z 496,76 mil. eur o výšku 365 mil. eur na celkový objem 861,76 mil. eur, predovšetkým sa jedná o navýšenie z dividend od spoločnosti Slovenský plynárenský priemysel a k zmene očakávaných výdavkov fondu, ktoré vzrástli zo 475,10 mil. eur o 365 mil. eur na čiastku 840,1 mil. eur. Opäť tieto finančné prostriedky budú použité na posilnenie štátnych finančných aktív.
Na základe porovnania použiteľných peňažných prostriedkov z platných záväzkov a očakávaných výdavkov fondu predpokladáme, že bilancia fondu na konci roku 2014 bude prebytková a to vo výške 21,65 mil. eur. V prípade nepriaznivého vývoja hospodárskych výsledkov v prirodzených monopoloch, ktorý by mal mať za následok nižšie príjmy fondu z dividend, dôjde k výpadku zdrojov, čo ovplyvní schopnosť fondu splácať svoje záväzky a očakávané výdavky a, naopak, ak fond získa finančné zdroje z predaja, respektíve z dividend nad rámec navrhovaného rozpočtu, budú všetky použité v súlade s rozhodnutiami vlády Slovenskej republiky, Národnou radou Slovenskej republiky a orgánov fondu v zmysle zákona o privatizácii.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vychádzajúc z očakávanej bilancie príjmov a výdavkov fondu v rokoch 2013 a 2014, fond odporúča odsúhlasiť rozsah jeho použitia majetku podľa § 28 ods. 3 písm. b) privatizačného zákona do výšky 567 936 018 eur, to pre rok 2013, a 823 764 000 eur pre rok 2014.
Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady Slovenskej republiky, toľko na úvod z moje strany.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

16.12.2013 o 10:30 hod.

Ing.

Branislav Bačík

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

10:36

Maroš Kondrót
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pani podpredsedníčka. Vážený pán predkladateľ, vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi predložiť spoločnú správu výborov Národnej rady k predmetnému návrhu, ktorý máme pod bodom 754a.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím z 15. októbra 2013 č. 734 pridelil návrh na prerokovanie týmto výborom: Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet a Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti, ktorý určil aj ako gestorský výbor. Výbory, ktorým bol návrh pridelený, o ňom rokovali nasledovne: Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet rokoval o návrhu 12. novembra 2013 a prijal k nemu uznesenie č. 252, výbor pre hospodárske záležitosti o návrhu rokoval 12. novembra 2013 a prijal k nemu uznesenie č. 240. Týmito uzneseniami výbory odporučili Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh schváliť.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov odporúča Národnej rade Slovenskej republiky, po prvé, zmenu rozsahu použitia majetku Fondu národného majetku Slovenskej republiky v roku  2013 podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov, ktorý dňa 19. decembra 2012 uznesením č. 394 schválila Národná rada Slovenskej republiky vo výške 441 170 700 eur, o 126 765 318 eur na celkový objem vo výške 567 936 018 eur; po druhé, návrh na použitie majetku Fondu národného majetku Slovenskej republiky v roku 2014 podľa § 28 ods. 3 písm. b) zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov, vo výške 823 764 000 eur schváliť a prijať uznesenie, ktoré je v prílohe tejto správy.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania predmetného návrhu (tlač 754a) bola schválená uznesením gestorského výboru z 25. novembra 2013 č. 259. Súčasne výbor poveril spravodajcu výborov predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov o výsledku prerokovania návrhu a poveril ho právomocami podľa § 79 ods. 5 rokovacieho poriadku.
Pani podpredsedníčka, ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

16.12.2013 o 10:36 hod.

Ing.

Maroš Kondrót

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:39

Helena Mezenská
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážená pani predsedajúca, vážení prítomní poslanci. Pán predkladateľ, v podstate vystúpim v tomto bode s tým istým obsahom a s tou istou pripomienkou, s ktorou som vystúpila aj na hospodárskom výbore, a ja predpokladám, že si tú moju pripomienku a ten dotaz pamätáte. A on znova súvisí s tým, čo aj odznelo vo vašom prednese pri prezentovaní tejto správy o stave Fondu národného majetku, súvisí pre mňa ako pre neekonóma, ale o to viac s nepochopiteľným dotazom, nepochopiteľnou vecou. Ako je možné, že môžme legitimizovať a pripustiť tvorbu dividend, vyplácanie dividend v tak strategickom podniku, akým Slovenský plynárenský podnik nesporne je, nad rozsah oprávnených ziskov? Mne na túto otázku nevie dnes dať nik odpoveď a nedali ste mi ju ani vy, pán riaditeľ, keď som sa na to pýtala na hospodárskom výbore. Pritom nejde o zanedbateľnú čiastku. Pre mňa toto nie je efektívne ani riadne korektné hospodárenie so štátnym majetkom.
Vy ste tu dnes, pán riaditeľ, v podstate rečou čísel, ale nesúrodých čísel, zaplnili priestor v prezentácii správy o stave štátneho majetku, ale v reči konkrétnych dopadov, ktoré by mali hovoriť merateľne, zrozumiteľnou rečou o tom, aký je stav a hodnota štátneho majetku, som postrádala kompetentné a vypovedajúce informácie.
Skúste, prosím vás pekne, povedať, akým spôsobom sa naloží s dividendami, ktoré budú tvorené vyplácaním z majetku SPP nad rozmer oprávneného zisku, ako s nimi bude naložené a akým spôsobom viete dokumentovať, aký je skutočný stav štátneho majetku? Pretože podľa tejto správy a podľa toho, čo vnímam, už aj spájať to s tým, že sa Fond národného majetku ide rušiť, ja zaznamenávam, že bohatstvo štátu sa stále viac a viac znižuje. Tak neviem, či tieto správy aj vaše vystúpenie a všetky úkony, ktoré súvisia s rozpredajom štátneho majetku, majú slúžiť len na to, aby sme legitimizovali jeho ustavičné rozpredávanie a ponižovanie štátneho bohatstva. Poprosím si zodpovedanie a riadne vysvetlenie tohto môjho dotazu.
Ako som už opakovane povedala, ani premiér, ani minister hospodárstva mi na túto otázku nevie zodpovedať. Ja toto nepovažujem za korektné nakladanie a hospodárenie so štátnym majetkom. Veď predsa my nemôžme dôjsť do stavu, že to budeme legitimizovať a odfúkneme si, ako po dobre vykonanej práci, keď rozpredáme bezbreho štátny majetok a predložíme tu túto správu, ktorá v podstate nás v tom iba ubezpečuje. Ubezpečuje nás v legitimizácii rozkrádania a rozpredávania štátneho majetku. Predložená správa aj váš prednes mi len toto potvrdzuje, tento trend.
Ja si myslím, že ako poslanci a ako kompetentní zástupcovia verejnoprávnych orgánov sa máme starať o majetok efektívne. Máme ho zveľaďovať, rozširovať a nie rušiť a popri tom rušiť aj Fond národného majetku, čoho svedectvom je táto správa, predložená správa aj vaša výpoveď a všetko, čo sa na Fonde národného majetku robí. Znižuje sa štátne bohatstvo. Pre mňa je to absurdné, že si vôbec dovolíme v tejto situácii nad rozsah oprávneného zisku vyplácať dividendy v SPP. A ešte tak, že si tieto dividendy ideme vyplácať, alebo štát ide vyplácať finančným skupinám tak, že sa zadlží SPP. Čo je toto za politika?! Čo je toto za ekonomika?! Čo toto má spoločné s dodržiavaním zákona o štátnom majetku? Toto je zveľaďovanie štátneho majetku?! Toto nie je nič iné iba rozpredávanie a vykrádanie, tunelovanie štátneho majetku. Taká je pravda.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.12.2013 o 10:39 hod.

Mgr.

Helena Mezenská

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:44

Branislav Bačík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pani podpredsedníčka Národnej rady. Vážená pani poslankyňa, je pravdou, že my sme na výbore pre hospodársku politiku už konfrontovali spoločne tieto veci, keď som tam takisto predkladal tieto materiály na schválenie výboru.
No, ja som nemilo prekvapený z vášho vystúpenia, že hovoríte o rozkrádaní štátneho majetku, ktorý rozkráda momentálne kto? Pretože keď sa chcete baviť o rozkrádaní štátneho majetku, tak sa musíte vrátiť do roku 2006, kedy niekto privatizoval a neprivatizovala vláda Roberta Fica. Hej? To znamená, že toto je otázka na vašu, pardon, toto je odpoveď na vašu prvú otázku, keď hovoríte, že niekto tu rozkráda štátny majetok.
Odpoveď na vašu druhú otázku, rozsah oprávnených dividend. Dobre ste uviedla vo svojom vystúpení, že nie ste ekonómka, pretože keby ste ekonómkou boli, tak by ste nemohli vysloviť takúto otázku, že ako môže niekto vyplatiť dividendy, keď nie je v zisku. No výplata dividend vo výške 300 mil. euro sa vypláca len vtedy, keď hospodársky výsledok spoločnosti je taký, že tento výsledok môže byť prerozdelený medzi akcionárov. A to sa stalo v rámci spoločnosti SPP, že pre rok 2013 na Valnom zhromaždení Slovenského plynárenského priemyslu prerozdelili zisk vo výške 300 mil. euro, ktoré patria na základe majetkového podielu Slovenskej republike vo výške 51 %, a 300 mil. euro, slovenských korún, ktoré mali, pardon, 300 mil. euro, ktoré mali byť vyplatené v roku 2013, na základe rozhodnutia vlády Slovenskej republiky boli presunuté na rok 2014. A preto v roku 2014 je tá mimoriadna dividenda vo výške tých 823 mil. eur, ktorá je spôsobená nárastom dividend z SPP.
A akým spôsobom bude s nimi naložené? No o tom rozhodne po mojom vystúpení Národná rada Slovenskej republiky, to znamená, že aj vy ako poslankyňa tejto snemovne, kde ja ako predseda Fondu národného majetku som tu v zmysle zákona o privatizácii predložil materiál, ktorý sa nazýva návrh na použitie majetku fondu, a pokiaľ Národná rada tento materiál odsúhlasí, tak tento výnos z týchto dividend pre rok 2013, ktorý je vo výške 567 mil. eur cirka, a pre rok 2014 vo výške 823 mil. eur bude použitý na posilnenie štátnych finančných aktív. To znamená, že tieto finančné prostriedky prídu do Štátnej pokladnice a následne ministerstvo financií rozhodne o tom, akým spôsobom bude s nimi naložené.
Toľko z mojej strany, ďakujem pekne.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

16.12.2013 o 10:44 hod.

Ing.

Branislav Bačík

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 10:48

Branislav Bačík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pani podpredsedníčka Národnej rady Slovenskej republiky. Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, tak ako aj v predchádzajúcom prípade, predkladám návrh rozpočtu nákladov na činnosť Fondu národného majetku Slovenskej republiky na roky 2014 a 2016, ktorý v zmysle ustanovenia § 34 ods. 5 zákona č. 92/1991 Zb. o privatizácii predkladá Fond Národného majetku Slovenskej republiky na prerokovanie a schválenie Národnej rade Slovenskej republiky.
Pri tvorbe rozpočtu na činnosť fondu na roky 2014 a 2016 sa predovšetkým vychádzalo z východísk tvorby štátneho rozpočtu na roky 2014 až 2016 s akceptovaním návrhov Ministerstva financií Slovenskej republiky a Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, ako aj zmenených legislatívnych podmienok týkajúcich sa fondu.
Oproti rozpočtu schváleného Národnou radou Slovenskej republiky na rok 2013 fond predkladá na schválenie rozpočet na rok 2014 nižší v celkovom finančnom objeme o 622 701 eur, čo predstavuje medziročný pokles rozpočtových výdavkov o 23 percent.
Kapitálové výdavky sa v roku 2014 znižujú oproti roku 2013 o 187 614 eur, čo predstavuje medziročný pokles rozpočtových výdavkov o 93 percent. Tento pokles súvisí predovšetkým s predpokladaným ukončením činnosti fondu k 1. januáru 2016.
V bežných výdavkoch sa na poklese podieľajú výdavky na tovary a služby sumou 217 761 eur, čo predstavuje oproti roku 2013 pokles o 18,3 percenta. Druhou najvýznamnejšou oblasťou rozpočtovej položky na tvorby a služby podieľajúcom sa na plánovanom poklese výdavkov sú výdavky na služby, kde dochádza k zníženiu rozpočtových výdavkov o 162 261 eur, čo predstavuje medziročný pokles o 27 percent. V rozpočtovej položke nájomného, za nájom sa navrhuje zníženie výdavkov oproti roku 2013 o sumu 37 700 eur, čo predstavuje medziročný pokles rozpočtových výdavkov o 12 percent. Oproti rozpočtu schválenému na rok 2013 síce nie je zaznamenaný pokles v oblasti bežných výdavkov v rozpočtovej položke mzdy, avšak oproti skutočnosti, ako aj pôvodne navrhovanému rozpočtu v tejto položke dochádza k poklesu o 190 513 eur. Súčasne, pardon, súčasne týmto návrhom rozpočtu znižuje fond predpokladané výdavky v rozpočtovej položke poistné o 77 523 eur, čo spolu predstavuje medziročný pokles bežných výdavkov na mzdy a poistné o 268 tis. 36 tis. eur (Pozn. red.: správne má byť - "268 036") .
Uvedené optimalizačné opatrenia realizované k 1. septembru 2013 pri zachovaní funkcieschopnosti fondu predstavujú zníženie počtu zamestnancov o sedem, t. j. zo 42 zamestnancov na 35 zamestnancov k 1. decembru 2013.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, rozpočet fondu na roky 2014 až 2016 bol prerokovaný a schválený výkonným výborom fondu a prerokovaný v dozornej rade fondu a následne bol prerokovaný vo vláde Slovenskej republiky dňa 10. 10. 2013. Predkladaný materiál nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti a nemá ani žiadne sociálne vplyvy.
Vážená pani podpredsedníčka Národnej rady Slovenskej republiky, toľko z mojej strany na úvod k predkladanému materiálu.
Ďakujem pekne za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

16.12.2013 o 10:48 hod.

Ing.

Branislav Bačík

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 10:53

Maroš Kondrót
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážená pani podpredsedníčka, vážený predkladateľ, kolegyne, kolegovia, podávam spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu rozpočtu nákladov na činnosť Fondu národného majetku Slovenskej republiky na roky 2014 až 2016, tlač 753, v druhom čítaní.
Predseda Národnej rady Slovenskej republiky rozhodnutím z 15. októbra 2013 č. 734 pridelil návrh na prerokovanie týmto výborom: výboru pre financie a rozpočet a výboru pre hospodárske záležitosti, ktorý určil aj ako gestorský výbor.
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet o predmetnom návrhu rokoval 12. novembra 2013 a prijal uznesenie č. 253. Výbor pre hospodárske záležitosti o predloženom návrhu rokoval 12. novembra 2013 a prijal uznesenie č. 241. V týchto uzneseniach výbory odporučili Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh schváliť. Gestorský výbor na základe stanovísk výborov, ktorým bol návrh pridelený, odporúča Národnej rade Slovenskej republiky návrh rozpočtu nákladov na činnosť Fondu národného majetku Slovenskej republiky na rok 2014 schváliť a prijať uznesenie, ktoré je v prílohe tejto správy.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky prerokovaním predmetného návrhu ako tlač 753a bola schválená uznesením gestorského výboru z 25. novembra 2013 č. 260. Súčasne výbor poveril spoločného spravodajcu výboru predložiť Národnej rade Slovenskej republiky spoločnú správu výborov o výsledku prerokovania návrhu a poveril ho právomocami podľa § 79 ods. 5 rokovacieho poriadku.
Pani predsedajúca, ďakujem, skončil som.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

16.12.2013 o 10:53 hod.

Ing.

Maroš Kondrót

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 10:55

Juraj Miškov
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážená pani predsedajúca, vážený pán predseda, vážení páni poslanci, panie poslankyne, pôvodne som ani nechcel vystúpiť k tomuto bodu, ale napokon som si povedal, že je dôležité, aby som vystúpil, a je dôležité, aby som upozornil na absurdnosť tohoto predkladaného návrhu, ktorý prideľuje alebo schvaľuje Fondu národného majetku rozpočty, rozpočet na roky 2014 až 2016.
Dovoľte mi teda povedať, prečo si myslím, že to je celé absurdné. Tak Robert Fico, sťa by premiér vlády Roberta Fica č. 2, krátko po voľbách vyhlásil, že zrušenie Fondu národného majetku je preňho absolútnou prioritou. Dnes sú takmer dva roky od volieb, od predčasných volieb a Fond národného majetku nielenže stále existuje, ale Fond národného majetku a tu sediaci pán predseda predkladá návrh rozpočtu pre fond až do roku 2016 s tým, že predpokladá jeho zrušenie možno, možno k 1. 1. 2016. Toto je jednoznačný dôkaz toho, že vláda Roberta Fica nemá záujem zrušiť Fond národného majetku a v podstate pripravuje iba rôzne divadlo a rôzne hry, ktoré majú vytvárať dojem, že Fond národného majetku bude zrušený.
O dôvodoch, prečo sa tak deje, sa môžeme skutočne iba domnievať. Ja si dovolím teda pár tých možných dôvodov uviesť. Tak po prvé, to môže byť snaha vlády Roberta Fica privatizovať napriek všetkým vyhláseniam z minulosti, napriek všetkým prísľubom, ktoré Robert Fico osobne dal, že privatizovať nikdy nebude. Je možné, že vláda Roberta Fica, a nielen možné, ale je to dokonca isté, že privatizovať bude. Iste, nebude to volať privatizácia. Spin doktori vládneho SMER-u vymysleli nové názvy na to, aby sa to nevolalo privatizácia, aby zbytočne nedráždili ľudí, tak sa to teraz nazýva ako reštrukturalizácia štátnych aktív alebo odpredaj nepotrebného majetku a rôzne podobné krycie názvy pre privatizáciu, ktorú vláda chystá.
Po druhé, možný dôvod, prečo Fond národného majetku doteraz zrušený nebol a možno ani do konca funkčného obdobia tejto vlády nebude, je snaha predstaviteľov a nominantov strany SMER - sociálna demokracia udržať si fleky až do ďalších volieb. Ide o pomerne zaujímavé lukratívne miesta v štátnej správe. Prečo nie?
Treťou možnosťou, prečo Fond národného majetku do dnešného dňa zrušený nebol a prečo možno vôbec nebude, je snaha obstarať, čo sa ešte dá. A vy, pán kolega, veľmi dobre viete, o ktorých obstarávaniach hovorím. A uvediem teda iba to najvypuklejšie obstaranie, to je obstaranie analýzy ako zrušiť Fond národného majetku v hodnote 3 mil. eur. Takúto analýzu, dámy a páni, už zrealizovalo predchádzajúce vedenie Fondu národného majetku a táto analýza stála 10 000 eur. Táto analýza, ktorú nechalo vypracovať predchádzajúce vedenie Fondu národného majetku, bola implementovaná do návrhu zákona na zrušenie Fondu národného majetku, ktorý vznikol na ministerstve hospodárstva. Tento zákon na zrušenie Fondu národného majetku, bohužiaľ, pre svoj predčasný koniec predchádzajúca vláda nestihla predložiť do parlamentu. Ale tento návrh zákona mal aj pán minister hospodárstva Malatinský k dispozícii na svojom ministerstve, ale rozhodli ste sa ho z dôvodov, ktoré ja nepoznám a môžem sa naozaj iba domnievať, aké boli tie dôvody nepredložiť.
Preto som sa rozhodol predložiť ten zákon sám. Predložil som ho v snemovni, ale, bohužiaľ, vládna väčšina návrh na zrušenie Fondu národného majetku, ktorý bol naozaj vypracovaný na základe dôkladnej analýzy, a ja som presvedčený o tom, že ten návrh zákona je dobrý, pretože umožňuje zrušiť Fond národného majetku okamžite a bez náhrady, a tento návrh nebol prijatý.
Preto sa pýtam a možno mi, alebo dokážete aj pánom poslancom a pani poslankyniam zdôvodniť alebo uviesť dôvody, prečo Fond národného majetku nie je do dnešného dňa zrušený. Ale žiadne výhovorky, ale jednoducho povedať konkrétne skutočné dôvody, prečo nie je možné Fond národného majetku zrušiť v zmysle analýzy a v zmysle návrhu zákona, ktorý bol vypracovaný na ministerstve hospodárstva. Veľmi sa teším na tieto odpovede.
Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

16.12.2013 o 10:55 hod.

PhDr.

Juraj Miškov

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

11:01

Branislav Bačík
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pán predseda Národnej rady Slovenskej republiky. Vážený pán poslanec Miškov, som prekvapený z vášho vystúpenia. Ale samozrejme rešpektujem, to sme v snemovni, ľúbivo sa rozpráva, ešte ľúbivejšie sa možno počúva. Ale budem k vám taký istý úprimný, ako ste boli aj vy ku mne teraz pred chvíľu z týchto, z tohto miesta.
Na vašu prvú otázku, že vláda Roberta Fica hrá divadlo a rôzne hry o zrušení fondu a že bolo vyhlásenie a fond naďalej funguje. No vláda Roberta Fica vo svojom programovom vyhlásení vlády sa zaviazala, že zruší Fond národného majetku. A zruší ho takým spôsobom, aby boli vylúčené akékoľvek ekonomické, obchodné a právne riziká. Toto hovorí programové vyhlásenie vlády.
Súčasné vedenie Fondu národného majetku prijalo uznesenie, kde sa hovorí o ukončení činnosti Fondu národného majetku. Za týmto účelom výkonný výbor fondu následne uskutočnil verejné obstarávanie, nadlimitnú zákazku, ktorá sa nazývala Komplexné poradenstvo pre ukončenie činnosti fondu. Toto verejné obstaranie prebehlo transparentne, bolo úspešne ukončené a dnes prvé vedenie Fondu národného majetku začalo činnosti, ktoré súvisia s ukončením činnosti fondu. A poradca bol vybratý za tým účelom, aby pri ukončení tak závažnej inštitúcie, ako je Fond národného majetku Slovenskej republiky, ktorý má 20-ročnú históriu, sa predišlo následkom, ktoré boli pri rušení obdobných inštitúcií v iných krajinách, mám na mysli Česko, Poľsko a tak ďalej.
Na vašu druhú otázku, privatizáciu, že vláda Roberta Fica chystá privatizáciu majetku. No pýtam sa, o akej privatizácii hovoríte, keď my hneď po nástupe sme zrušili všetky privatizačné rozhodnutia, ktoré ste, pán Miškov, vy vydali, vydali ako bývalý minister hospodárstva, v súvislosti s teplárňami a s ostatným majetkom, ktorý ešte na fonde zostal? (Reakcia z pléna.) Keď ste teraz zo svojej lavice zakričali Telekom, no áno, s majetkovou účasťou Slovak Telekom-u uvažovalo aj bývalé vedenie pani Bubeníkovej, ktoré tak isto chcelo odpredať 34-percentný podiel Slovak Telekom-u, ale zistili ste, že to nejde urobiť priamym predajom, privatizáciou, ale že sa to dá urobiť len prostredníctvom EPO, to znamená, že sa bude táto emisia predávať cez Burzu cenných papierov. A následne ste zistili, že k tomuto ale treba urobiť novelu zákona o privatizácii. No z tohto titulu, aj teda z titulu, že padla vláda Ivety Radičovej, ste nestihli sprivatizovať na fonde, čo tam všetko zostalo.
A na záver sa vrátim k tej analýze, ktorá zostala po vašich kolegoch, ktorá nebola vo výške 10 000 eur, ale 20 000 eur. Táto analýza obsahovala, alebo tento dokument bol zložený obsahovo zo 40 listov, kde polovička tohto, tejto analýzy hovorila a opisovala pôsobnosť fondu a jeho úlohy vyplývajúce zo zákona a následne výstupom tejto analýzy, ktorou sa dnes pýšite a ktorú by ste mohli predložiť ako minister hospodárstva, bývalý, do parlamentu a ste tak neurobili. Aj keď to zdôvodňuje tým teda, že nasvedčovali tomu iné, iné skutočnosti, prečo ste tak urobiť nemohli, tak táto analýza, jej výstupom bol zákon o zrušení fondu, ktorý mal 10-paragrafové znenie, a hovorilo sa o rušení fondu tak, že miesto ministerstva hospodárstva prečiarkneme, pardon, miesto Fondu národného majetku Slovenskej republiky sa ruší a napíše sa ministerstvo hospodárstva. No ak vy si myslíte, že toto je rušenie fondu a 2,5 mld. euro, ktoré Fond národného majetku spravuje, pri svojich problémoch, ktoré mu vyvstali z privatizácie, to znamená, že tam je cirka 180 aktívnych súdnych sporov, kde niektoré sú v neprospech fondu až tak, že sú vo výške 50 a 70 mil. eur, no ak vy si takto predstavujete, že takýmto spôsobom by sa mal zrušiť fond, že všetky tieto problémy len hodíte na ministerstvo hospodárstva, no tak, nehnevajte sa na mňa, ale ja som rád, že sa, že k tomuto nedošlo. A pevne verím, že tak ako bude ukončená činnosť fondu, ako som uviedol v úvode, že v spolupráci s poradcom bude pripravený vládny návrh zákona, ktorý pôjde v riadnom legislatívnom konaní na vládu Slovenskej republiky, ktorý predloží minister hospodárstva na vládu a neskôr do parlamentu, tak pevne verím, že potom môžme diskutovať o tých rizikách a úskaliach ktoré budú súvisieť v rámci ukončenia činnosti fondu.
Preto vás, vážené panie poslankyne a páni poslanci, chcem požiadať, aby ste v čase, keď tento zákon bude predložený do parlamentu, venovali mu pozornosť a v rámci druhého čítania mali k nemu pripomienky.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

16.12.2013 o 11:01 hod.

Ing.

Branislav Bačík

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video