27. schôdza
Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge
Vystúpenie s faktickou poznámkou
18.12.2013 o 15:25 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Ja to beriem. Ja v zásade nemám, nemám s tým vôbec problém, že sa, že sa rieši aj čiastkový problém a že sa snažíš teda prísť s niečím, čo presne plní tú tézu, ktorú si povedal, že nemá existovať žiadna skupina ľudí, ktorá je nepostihnuteľná. A nevylučujem, že to podporím.
Hovorím len to, že situácia sa napriek tomu, že sa o nej rozpráva už naozaj dlhé roky, výrazne nemení, zhoršuje sa. Vnímanie verejnosti je stále radikálnejšie vo svojich prejavoch, a preto hovorím o tom, že spôsob, akým komunikujeme tieto témy, tiež musí reflektovať zmeny spoločenského nastavenia. A ak ich má reflektovať podľa mňa poctivo, tak to má urobiť tým, že musíme oveľa viacej vysvetľovať kontext a nesmieme sa hrať iba na tých, ktorí budú malým dvorom a dlhým bičom riešiť.
Musíme zároveň povedať, že tu je spoločná zodpovednosť nás všetkých za ten problém, ktorý tu vznikol, a že to bude vyžadovať veľkú investíciu aj odvahu politickú s tým naozaj niečo spraviť, že to nejde iba malými, čiastkovými riešeniami.
Ďakujem.
Neautorizovaný
Vystúpenia
15:07
Vystúpenie v rozprave 15:07
Martin PoliačikĎakujem.
Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Ale, no, no. (Reakcia poslanca Poliačika mimo mikrofónu: "Je to tak. Je to tak.") Pán poslanec, parlament môže rokovať...
Poliačik, Martin, poslanec NR SR
Parlament, pani podpredsedníčka, je najvyšší zákonodarný, ústavný zbor, ktorý má... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Nebudeme si tuto takto my dvaja vymieňať názory...
Poliačik, Martin, poslanec NR SR
... ktorý má kontrolovať vládu a vy ste sa zúčastnili počas zasadania schôdze na straníckej promo akcii. To nie je štandardná, to nie je proste štandardný režim. Nie je! A o tom treba... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Nebudeme si to takto tu vysvetľovať. (Reakcia z pléna.) Tak. Kde je napríklad MOST - HÍD? (Reakcia z pléna.) No, dobre. Ale máme pokračovať. Prišla som, grémium poslanecké zvolané bude. Nie je tu ani predkladateľ, ani spravodajca, asi nič iné mi nezostáva, iba znova dať prestávku a požiadať pána predkladateľa aj pána spravodajcu, aby... (Reakcia z pléna.) Spravodajca, ste tu? Dobre. A pán predkladateľ, nevidím ho. (Reakcia z pléna. Smiech v sále.) Dobre. Takže nech sa páči, pán... (Reakcia z pléna.) Ale ako máme ich zavolať, však... Dobre. Pán poslanec Zajac, prídete, dobre.
Pán poslanec Poliačik, budete v rozprave vystupovať?
Poliačik, Martin, poslanec NR SR
Ja aktívne vystupujem v rozprave, pani podpredsedníčka.
Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Dobre, takže... (Reakcia z pléna.) Bude grémium. Príde pán predseda, pokračujeme, bude grémium.
Takže nech sa páči, pán poslanec.
Poliačik, Martin, poslanec NR SR
Pani podpredsedníčka, z tohto pultíku sa tak nejak v tomto volebnom období stalo miesto, kde poslanci, ktorí nie sú zaradení v poslaneckých kluboch, majú možnosť vyjadriť svoj názor na riadenie a fungovanie Národnej rady. Ja beriem, že sa čaká na zvolanie grémia, ale ja takisto by som rád čakal na závery tohto grémia, pretože dôvody, ktoré viedli k zvolaniu tohto grémia, ešte stále trvajú. A tie dôvody sú tie, že počas rokovania parlamentu si strana SMER spravila v iných priestoroch Národnej rady, t. j. v iných priestoroch najvyššieho zákonodarného orgánu tohto štátu, svoju promo akciu.
Dôvod je ten, že parlamentná demokracia na Slovensku skončila a bola nahradená premiérskou demokraciou, kde Národná rada Slovenskej republiky je slúžkou premiéra, ktorá má kontrolovať... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Pán poslanec, chcem upozorniť, že rokujeme k návrhu zákona, k návrhu poslanca Ľudovíta Kaníka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o priestupkoch. Takže poprosím vás, aby ste sa vyjadrovali k tomuto.
Poliačik, Martin, poslanec NR SR
Takže ja som presvedčený o tom, že dôvody na zvolanie grémia stále trvajú, pani podpredsedníčka. Ja viem, že to nie je príjemné, a ja naozaj voči vám osobne... (Prerušenie vystúpenia predsedom NR SR.)
Vystúpenie v rozprave
18.12.2013 o 15:07 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Vážená pani podpredsedníčka, ale ste ma vyzvali, aby som sem prišiel, tak sem prídem a poviem vám, že kým tu nebude, kým nebude zvolané poslanecké grémium a nebude sa riešiť fakt, že predseda... (mikrofón nezachytil slová rečníka, ktorý bol k mikrofónu otočený bokom) ... z tohto pléna slúžku premiéra, tak nemá význam... (mikrofón opäť nezachytil slová rečníka, ktorý bol k mikrofónu otočený bokom) ... tak sa nedivte, že tu budú trošku neštandardné postupy.
Ďakujem.
Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Ale, no, no. (Reakcia poslanca Poliačika mimo mikrofónu: "Je to tak. Je to tak.") Pán poslanec, parlament môže rokovať...
Poliačik, Martin, poslanec NR SR
Parlament, pani podpredsedníčka, je najvyšší zákonodarný, ústavný zbor, ktorý má... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Nebudeme si tuto takto my dvaja vymieňať názory...
Poliačik, Martin, poslanec NR SR
... ktorý má kontrolovať vládu a vy ste sa zúčastnili počas zasadania schôdze na straníckej promo akcii. To nie je štandardná, to nie je proste štandardný režim. Nie je! A o tom treba... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Nebudeme si to takto tu vysvetľovať. (Reakcia z pléna.) Tak. Kde je napríklad MOST - HÍD? (Reakcia z pléna.) No, dobre. Ale máme pokračovať. Prišla som, grémium poslanecké zvolané bude. Nie je tu ani predkladateľ, ani spravodajca, asi nič iné mi nezostáva, iba znova dať prestávku a požiadať pána predkladateľa aj pána spravodajcu, aby... (Reakcia z pléna.) Spravodajca, ste tu? Dobre. A pán predkladateľ, nevidím ho. (Reakcia z pléna. Smiech v sále.) Dobre. Takže nech sa páči, pán... (Reakcia z pléna.) Ale ako máme ich zavolať, však... Dobre. Pán poslanec Zajac, prídete, dobre.
Pán poslanec Poliačik, budete v rozprave vystupovať?
Poliačik, Martin, poslanec NR SR
Ja aktívne vystupujem v rozprave, pani podpredsedníčka.
Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Dobre, takže... (Reakcia z pléna.) Bude grémium. Príde pán predseda, pokračujeme, bude grémium.
Takže nech sa páči, pán poslanec.
Poliačik, Martin, poslanec NR SR
Pani podpredsedníčka, z tohto pultíku sa tak nejak v tomto volebnom období stalo miesto, kde poslanci, ktorí nie sú zaradení v poslaneckých kluboch, majú možnosť vyjadriť svoj názor na riadenie a fungovanie Národnej rady. Ja beriem, že sa čaká na zvolanie grémia, ale ja takisto by som rád čakal na závery tohto grémia, pretože dôvody, ktoré viedli k zvolaniu tohto grémia, ešte stále trvajú. A tie dôvody sú tie, že počas rokovania parlamentu si strana SMER spravila v iných priestoroch Národnej rady, t. j. v iných priestoroch najvyššieho zákonodarného orgánu tohto štátu, svoju promo akciu.
Dôvod je ten, že parlamentná demokracia na Slovensku skončila a bola nahradená premiérskou demokraciou, kde Národná rada Slovenskej republiky je slúžkou premiéra, ktorá má kontrolovať... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
Pán poslanec, chcem upozorniť, že rokujeme k návrhu zákona, k návrhu poslanca Ľudovíta Kaníka na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o priestupkoch. Takže poprosím vás, aby ste sa vyjadrovali k tomuto.
Poliačik, Martin, poslanec NR SR
Takže ja som presvedčený o tom, že dôvody na zvolanie grémia stále trvajú, pani podpredsedníčka. Ja viem, že to nie je príjemné, a ja naozaj voči vám osobne... (Prerušenie vystúpenia predsedom NR SR.)
Neautorizovaný
15:07
Vystúpenie v rozprave 15:07
Martin PoliačikVystúpenie v rozprave
18.12.2013 o 15:07 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Výborne! Ďakujem, pán predseda. Bolo to veľmi rýchle.
Neautorizovaný
15:19
Vystúpenie v rozprave 15:19
Martin PoliačikLaššáková Jana, podpredsedníčka NR SR
Poprosím vás, páni poslanci, páni...
Laššáková Jana, podpredsedníčka NR SR
Poprosím vás, páni poslanci, páni poslanci, poprosím vás, počúvajme pána poslanca Poliačika. Nech sa páči, pán poslanec.
Poliačik, Martin, poslanec NR SR
... je stále iba takým polovičatým nahliadaním na celý problém. Ak sa pozrieme na tú štatistiku, ktorú tu generálny prokurátor prezentoval minulý týždeň, tak tuším viac ako 50 % všetkej trestnej činnosti mladistvých spadá do dvoch krajov, a to je Prešov a Košice. Dobre si to pamätám. To znamená kraje, kde existuje reálny problém osád, v ktorých žijú ľudia na úrovni tretieho sveta. A, áno, môže byť, že existujú jedinci v týchto osadách, ktorí zneužívajú svoje deti alebo deti v tých osadách na páchanie trestnej činnosti s vedomím toho, že sú menej postihnuteľné, resp. nepostihnuteľné legislatívou a orgánmi činnými v trestnom konaní.
Ja si však myslím, že uťahovanie, len uťahovanie tých represívnych nástrojov a zvyšovanie tlaku zo strany štátu je stále polovičaté a chýba mi tam tá mäkká verzia riešenia. To znamená, aké sú nástroje na to, aby sa situácia týchto ľudí zlepšila?
Samozrejme, že, že priestupkový zákon môže riešiť len túto jednu vec a SaS takisto predkladá, SaS takisto predkladá len jednotlivé riešenia v jednotlivých oblastiach legislatívy. Ale my sme si aspoň dali tú prácu, že, že sme navrhli aj tie, aj tie mäkké riešenia ľudí žijúcich v sociálne vylúčených spoločenstvách a tie potom dopĺňame tými represívnymi, resp. tým dnes často zneužívaným heslom: "Zákon platí rovnako pre každého."
Ja v zásade s koncepciou toho, že musíme vymyslieť nástroje na to, aby každý trestný čin, aj ak je páchaný mladistvým, bol nejakým spôsobom postihnutý, že takéto nástroje by nastavené byť mali. Súhlasím.
Čo mi chýba, je, je koncepčný, koncepčný prístup k tomu, že ako riešiť situáciu ľudí žijúcich na úrovni tretieho sveta. Som rád, že tieto návrhy minimálne tú diskusiu nahlodávajú, že ju otvárajú, že sa o tom rozpráva. Som zvedavý, či aj vplyvom toho, že nám rastie extrémizmus na Slovensku, pôjde táto diskusia skôr k tomu, že sa bude snažiť využívať slovník extrémistov a ich voličov sa snažiť ťahať na svoju stranu alebo sa konečne spamätáme a prídeme s racionálnymi riešeniami tak, aby sme im zobrali vietor z plachát.
Budem zvedavý na, na vývoj ďalšej diskusie k tomuto zákonu. Spravím si k nemu názor. Zatiaľ oceňujem len to, že diskusia pokračuje a že nejaké riešenia na stole máme.
Ďakujem.
Vystúpenie v rozprave
18.12.2013 o 15:19 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Ďakujem, pani podpredsedníčka. K meritu tohto zákona. Aj posledná správa generálneho prokurátora, ktorú prednášal v tomto pléne, hovorila o tom, že trestná činnosť maloletých je stále väčším problémom. Obávam sa však, že to navrhnuté riešenie, to znamená doslova silná ruka štátu, je... (Ruch v sále. Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Laššáková Jana, podpredsedníčka NR SR
Poprosím vás, páni poslanci, páni poslanci, poprosím vás, počúvajme pána poslanca Poliačika. Nech sa páči, pán poslanec.
Poliačik, Martin, poslanec NR SR
... je stále iba takým polovičatým nahliadaním na celý problém. Ak sa pozrieme na tú štatistiku, ktorú tu generálny prokurátor prezentoval minulý týždeň, tak tuším viac ako 50 % všetkej trestnej činnosti mladistvých spadá do dvoch krajov, a to je Prešov a Košice. Dobre si to pamätám. To znamená kraje, kde existuje reálny problém osád, v ktorých žijú ľudia na úrovni tretieho sveta. A, áno, môže byť, že existujú jedinci v týchto osadách, ktorí zneužívajú svoje deti alebo deti v tých osadách na páchanie trestnej činnosti s vedomím toho, že sú menej postihnuteľné, resp. nepostihnuteľné legislatívou a orgánmi činnými v trestnom konaní.
Ja si však myslím, že uťahovanie, len uťahovanie tých represívnych nástrojov a zvyšovanie tlaku zo strany štátu je stále polovičaté a chýba mi tam tá mäkká verzia riešenia. To znamená, aké sú nástroje na to, aby sa situácia týchto ľudí zlepšila?
Samozrejme, že, že priestupkový zákon môže riešiť len túto jednu vec a SaS takisto predkladá, SaS takisto predkladá len jednotlivé riešenia v jednotlivých oblastiach legislatívy. Ale my sme si aspoň dali tú prácu, že, že sme navrhli aj tie, aj tie mäkké riešenia ľudí žijúcich v sociálne vylúčených spoločenstvách a tie potom dopĺňame tými represívnymi, resp. tým dnes často zneužívaným heslom: "Zákon platí rovnako pre každého."
Ja v zásade s koncepciou toho, že musíme vymyslieť nástroje na to, aby každý trestný čin, aj ak je páchaný mladistvým, bol nejakým spôsobom postihnutý, že takéto nástroje by nastavené byť mali. Súhlasím.
Čo mi chýba, je, je koncepčný, koncepčný prístup k tomu, že ako riešiť situáciu ľudí žijúcich na úrovni tretieho sveta. Som rád, že tieto návrhy minimálne tú diskusiu nahlodávajú, že ju otvárajú, že sa o tom rozpráva. Som zvedavý, či aj vplyvom toho, že nám rastie extrémizmus na Slovensku, pôjde táto diskusia skôr k tomu, že sa bude snažiť využívať slovník extrémistov a ich voličov sa snažiť ťahať na svoju stranu alebo sa konečne spamätáme a prídeme s racionálnymi riešeniami tak, aby sme im zobrali vietor z plachát.
Budem zvedavý na, na vývoj ďalšej diskusie k tomuto zákonu. Spravím si k nemu názor. Zatiaľ oceňujem len to, že diskusia pokračuje a že nejaké riešenia na stole máme.
Ďakujem.
Neautorizovaný
15:23
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:23
Ľudovít KaníkV prípade maloletých, nie mladistvých, ale maloletých sa navrhuje, aby zodpovednosť za ne prevzali ich rodičia. Čo je úplne tiež prirodzené. Kto...
V prípade maloletých, nie mladistvých, ale maloletých sa navrhuje, aby zodpovednosť za ne prevzali ich rodičia. Čo je úplne tiež prirodzené. Kto iný, ak nie rodičia majú prevziať tú zodpovednosť?
A rokujeme o novele zákona o priestupkoch. Ťažko od toho očakávať nejakú koncepciu a nejaké mäkké riešenia. To treba, kolega Poliačik, od pána splnomocnenca pre rómske menšiny žiadať koncepciu. Toto je novela zákona o priestupkoch. Žiadna koncepcia v ňom nemôže byť. A summa summarum takýchto rečí ja už za tie desiatky rokov, že komplexné riešenia, to počúvame stále.
Takže tak ako včera, keď som tu hovoril o Štefánikovi, ja len zopakujem jeden z jeho citátov, trošku parafrázovaný: Demokracia nie je len rozprávať, ale riešiť problémy. My ich neriešime. My ich neriešime, len o nich trošku pokecáme a zase sa nič nestane. Tak ich už riešme, lebo to je tá podstata, a nevyhovárajme sa ani na Kotlebu, ani na nikoho.
Ja tieto isté veci rovnako vidím, rovnako navrhujem, rovnako predkladám už vyše 10 rokov, od čias, ako som bol minister minimálne. Takže sú to za tým len praktické a racionálne riešenia.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
18.12.2013 o 15:23 hod.
Ing.
Ľudovít Kaník
Videokanál poslanca
Nevidím žiaden dôvod na charakteristiku toho, že to je nejaké, štát silným spôsobom ide nejak represiou riešiť. Tu sa nič nepridáva do existujúcej represie, len sa zavádza to, že je vymožiteľná. Je predsa nenormálne, aby akákoľvek skupina ľudí bola nepostihnuteľná. A to je dnes reálny stav.
V prípade maloletých, nie mladistvých, ale maloletých sa navrhuje, aby zodpovednosť za ne prevzali ich rodičia. Čo je úplne tiež prirodzené. Kto iný, ak nie rodičia majú prevziať tú zodpovednosť?
A rokujeme o novele zákona o priestupkoch. Ťažko od toho očakávať nejakú koncepciu a nejaké mäkké riešenia. To treba, kolega Poliačik, od pána splnomocnenca pre rómske menšiny žiadať koncepciu. Toto je novela zákona o priestupkoch. Žiadna koncepcia v ňom nemôže byť. A summa summarum takýchto rečí ja už za tie desiatky rokov, že komplexné riešenia, to počúvame stále.
Takže tak ako včera, keď som tu hovoril o Štefánikovi, ja len zopakujem jeden z jeho citátov, trošku parafrázovaný: Demokracia nie je len rozprávať, ale riešiť problémy. My ich neriešime. My ich neriešime, len o nich trošku pokecáme a zase sa nič nestane. Tak ich už riešme, lebo to je tá podstata, a nevyhovárajme sa ani na Kotlebu, ani na nikoho.
Ja tieto isté veci rovnako vidím, rovnako navrhujem, rovnako predkladám už vyše 10 rokov, od čias, ako som bol minister minimálne. Takže sú to za tým len praktické a racionálne riešenia.
Neautorizovaný
15:25
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:25
Martin PoliačikHovorím len to, že situácia sa napriek tomu, že sa o nej rozpráva už naozaj dlhé roky, výrazne nemení, zhoršuje sa. Vnímanie verejnosti je stále radikálnejšie vo...
Hovorím len to, že situácia sa napriek tomu, že sa o nej rozpráva už naozaj dlhé roky, výrazne nemení, zhoršuje sa. Vnímanie verejnosti je stále radikálnejšie vo svojich prejavoch, a preto hovorím o tom, že spôsob, akým komunikujeme tieto témy, tiež musí reflektovať zmeny spoločenského nastavenia. A ak ich má reflektovať podľa mňa poctivo, tak to má urobiť tým, že musíme oveľa viacej vysvetľovať kontext a nesmieme sa hrať iba na tých, ktorí budú malým dvorom a dlhým bičom riešiť.
Musíme zároveň povedať, že tu je spoločná zodpovednosť nás všetkých za ten problém, ktorý tu vznikol, a že to bude vyžadovať veľkú investíciu aj odvahu politickú s tým naozaj niečo spraviť, že to nejde iba malými, čiastkovými riešeniami.
Ďakujem.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
18.12.2013 o 15:25 hod.
Mgr.
Martin Poliačik
Videokanál poslanca
Ja to beriem. Ja v zásade nemám, nemám s tým vôbec problém, že sa, že sa rieši aj čiastkový problém a že sa snažíš teda prísť s niečím, čo presne plní tú tézu, ktorú si povedal, že nemá existovať žiadna skupina ľudí, ktorá je nepostihnuteľná. A nevylučujem, že to podporím.
Hovorím len to, že situácia sa napriek tomu, že sa o nej rozpráva už naozaj dlhé roky, výrazne nemení, zhoršuje sa. Vnímanie verejnosti je stále radikálnejšie vo svojich prejavoch, a preto hovorím o tom, že spôsob, akým komunikujeme tieto témy, tiež musí reflektovať zmeny spoločenského nastavenia. A ak ich má reflektovať podľa mňa poctivo, tak to má urobiť tým, že musíme oveľa viacej vysvetľovať kontext a nesmieme sa hrať iba na tých, ktorí budú malým dvorom a dlhým bičom riešiť.
Musíme zároveň povedať, že tu je spoločná zodpovednosť nás všetkých za ten problém, ktorý tu vznikol, a že to bude vyžadovať veľkú investíciu aj odvahu politickú s tým naozaj niečo spraviť, že to nejde iba malými, čiastkovými riešeniami.
Ďakujem.
Neautorizovaný
15:27
Uvádzajúci uvádza bod 15:27
Ľudovít KaníkUž prestaňme rozprávať a konečne začnime robiť, lebo inak naozaj tá situácia sa iba zhoršuje.
Ďakujem za...
Už prestaňme rozprávať a konečne začnime robiť, lebo inak naozaj tá situácia sa iba zhoršuje.
Ďakujem za pozornosť.
Uvádzajúci uvádza bod
18.12.2013 o 15:27 hod.
Ing.
Ľudovít Kaník
Videokanál poslanca
Už len veľmi krátko. Bude si to žiadať politickú odvahu. No, bol som minister, trvalo mi asi pol roka, kým som nenabral odvahu, ale napísal, prijal, predložil všetky príslušné zmeny, ktoré fungovali. My sme si to už vyskúšali. Tie veci fungujú. Len potom sa už o nich len rozprávalo, ako nastúpila prvá vláda Roberta Fica.
Už prestaňme rozprávať a konečne začnime robiť, lebo inak naozaj tá situácia sa iba zhoršuje.
Ďakujem za pozornosť.
Neautorizovaný
15:29
Vystúpenie 15:29
Eva HorváthováTakže, vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi uviesť návrh zákona, ktorý predkladáme spolu s podpredsedníčkou Národnej rady Slovenskej republiky Erikou Jurinovou. Ako ste spomenuli, novelizujeme zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch...
Takže, vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi uviesť návrh zákona, ktorý predkladáme spolu s podpredsedníčkou Národnej rady Slovenskej republiky Erikou Jurinovou. Ako ste spomenuli, novelizujeme zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a zákon č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe.
Novelu sme sa rozhodli nepresunúť na ďalšiu schôdzu napriek situácii, ktorá tu vládne, napriek udalostiam, ktoré sú zjavne oveľa dôležitejšie pre stranu SMER - sociálna demokracia, ale pretože považujeme túto tému za veľmi dôležitú, rozhodli sme sa nechať ju na tejto schôdzi, a teda pevne sme verili, že ešte bude čas o nej hovoriť, pretože ju predkladáme v nadväznosti na päťdňové neobsadenie sídiel vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby v Bratislave a v Trenčíne v dňoch od 12. do 16. septembra 2013, ktorého príčinou bolo oneskorené vydanie povolení na prevádzkovanie ambulancie vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby, a to až po zániku platnosti predchádzajúcich povolení.
Snažíme sa v tomto našom návrhu zákona ustanoviť také podmienky uskutočnenia výberového konania pre záchrannú zdravotnú službu, pri ktorých budú sídla záchraniek vrátane vrtuľníkov nepretržito obsadené. Stanovujeme presné lehoty, v ktorých sa musí uskutočniť výberové konanie. Výskyt neobsadeného sídla totiž zjavne predstavuje zvýšené riziko oneskoreného zásahu záchrannej zdravotnej služby v blízkom okolí sídla, najmä ak by v tejto oblasti súčasne došlo k viacerým udalostiam vyžadujúcim poskytnutie neodkladnej zdravotnej starostlivosti.
Ja osobne nie som zástancom odvolávania ministrov, keď dopredu vieme, ako to dopadne pri vláde a parlamentnej väčšine zloženej z jednej strany, a pri tejto príležitosti budem citovať môjho kolegu, ktorý si takisto ako ja myslí, že v každej normálnej krajine by v tejto situácii odstúpila ministerka sama. Myslíme si však, že okrem akože odvolávania ministerky je potrebné urobiť aj ďalšie kroky tak, aby sa podobná situácia vzájomnej bezpečnosti nás všetkých neopakovala.
Pani ministerka zdravotníctva sa opakovane vyjadrovala, že postupovala v súlade so zákonom. Keďže diskusia bola rozsiahla a venovali sme jej mimoriadnu schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky, nebudem sa ďalej venovať správnosti a opodstatnenosti argumentov pani ministerky či argumentom opozície.
Naša novela je odpoveďou na otázku, že ako je možné, že na Slovensku je neobsadiť sídla vrtuľníkovej záchrannej služby v bezprostrednej nadväznosti na ukončenie platnosti predchádzajúcich povolení v súlade so zákonom?
Pri tejto príležitosti sme v záujme skvalitnenia poskytovania neodkladnej zdravotnej starostlivosti v novele pridali aj ďalšie atribúty, ktoré by mala spĺňať. Okrem plynulosti a nepretržitosti, ktoré sú síce uvedené v zákone a nie sú zadefinované presne, musí byť zabezpečená aj dostupnosť a efektívnosť poskytovania neodkladnej zdravotnej starostlivosti v Slovenskej republike, ktoré sa snažíme aj podľa vzoru zákonnej úpravy v Českej republike čo možno najpresnejšie zadefinovať.
Náš predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Náš návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Ďakujem pekne, skončila som, pani predsedajúca, a hlásim sa do rozpravy ako prvá.
Ďakujem.
Vystúpenie
18.12.2013 o 15:29 hod.
prof. MUDr. PhD. MPH
Eva Horváthová
Videokanál poslanca
Ďakujem veľmi pekne za slovo, pani predsedajúca, zároveň sa ospravedlňujem za také mierne meškanie. Som myslela, že ešte nebudem na rade, ešte bol jeden kolega predo mnou.
Takže, vážená pani predsedajúca, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi uviesť návrh zákona, ktorý predkladáme spolu s podpredsedníčkou Národnej rady Slovenskej republiky Erikou Jurinovou. Ako ste spomenuli, novelizujeme zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a zákon č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe.
Novelu sme sa rozhodli nepresunúť na ďalšiu schôdzu napriek situácii, ktorá tu vládne, napriek udalostiam, ktoré sú zjavne oveľa dôležitejšie pre stranu SMER - sociálna demokracia, ale pretože považujeme túto tému za veľmi dôležitú, rozhodli sme sa nechať ju na tejto schôdzi, a teda pevne sme verili, že ešte bude čas o nej hovoriť, pretože ju predkladáme v nadväznosti na päťdňové neobsadenie sídiel vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby v Bratislave a v Trenčíne v dňoch od 12. do 16. septembra 2013, ktorého príčinou bolo oneskorené vydanie povolení na prevádzkovanie ambulancie vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby, a to až po zániku platnosti predchádzajúcich povolení.
Snažíme sa v tomto našom návrhu zákona ustanoviť také podmienky uskutočnenia výberového konania pre záchrannú zdravotnú službu, pri ktorých budú sídla záchraniek vrátane vrtuľníkov nepretržito obsadené. Stanovujeme presné lehoty, v ktorých sa musí uskutočniť výberové konanie. Výskyt neobsadeného sídla totiž zjavne predstavuje zvýšené riziko oneskoreného zásahu záchrannej zdravotnej služby v blízkom okolí sídla, najmä ak by v tejto oblasti súčasne došlo k viacerým udalostiam vyžadujúcim poskytnutie neodkladnej zdravotnej starostlivosti.
Ja osobne nie som zástancom odvolávania ministrov, keď dopredu vieme, ako to dopadne pri vláde a parlamentnej väčšine zloženej z jednej strany, a pri tejto príležitosti budem citovať môjho kolegu, ktorý si takisto ako ja myslí, že v každej normálnej krajine by v tejto situácii odstúpila ministerka sama. Myslíme si však, že okrem akože odvolávania ministerky je potrebné urobiť aj ďalšie kroky tak, aby sa podobná situácia vzájomnej bezpečnosti nás všetkých neopakovala.
Pani ministerka zdravotníctva sa opakovane vyjadrovala, že postupovala v súlade so zákonom. Keďže diskusia bola rozsiahla a venovali sme jej mimoriadnu schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky, nebudem sa ďalej venovať správnosti a opodstatnenosti argumentov pani ministerky či argumentom opozície.
Naša novela je odpoveďou na otázku, že ako je možné, že na Slovensku je neobsadiť sídla vrtuľníkovej záchrannej služby v bezprostrednej nadväznosti na ukončenie platnosti predchádzajúcich povolení v súlade so zákonom?
Pri tejto príležitosti sme v záujme skvalitnenia poskytovania neodkladnej zdravotnej starostlivosti v novele pridali aj ďalšie atribúty, ktoré by mala spĺňať. Okrem plynulosti a nepretržitosti, ktoré sú síce uvedené v zákone a nie sú zadefinované presne, musí byť zabezpečená aj dostupnosť a efektívnosť poskytovania neodkladnej zdravotnej starostlivosti v Slovenskej republike, ktoré sa snažíme aj podľa vzoru zákonnej úpravy v Českej republike čo možno najpresnejšie zadefinovať.
Náš predkladaný návrh zákona nezakladá žiadne vplyvy na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Náš návrh je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Ďakujem pekne, skončila som, pani predsedajúca, a hlásim sa do rozpravy ako prvá.
Ďakujem.
Neautorizovaný
15:34
Vystúpenie spoločného spravodajcu 15:34
Branislav ŠkripekVážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, v súlade s § 73 ods. 1... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
43a.
Vydýchajte sa za chvíľu, pán poslanec. Dobre. A nech sa páči.
Škripek, Branislav, poslanec NR SR
43b.
... v súlade s § 73 ods. 1 zákona o...
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, v súlade s § 73 ods. 1... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
43a.
Vydýchajte sa za chvíľu, pán poslanec. Dobre. A nech sa páči.
Škripek, Branislav, poslanec NR SR
43b.
... v súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Evy Horváthovej a Eriky Jurinovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, to je tlač 806.
Na základe uvedeného podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti uvedené v legislatívnych pravidlách.
Ako sa uvádza v dôvodovej správe, predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ostatnými zákonmi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právnymi predpismi Európskej únie.
Predložený návrh zákona nezakladá vplyvy na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Súčasťou predloženého návrhu zákona je stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 784 z 8. novembra 2013 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Prosím, pani predsedajúca, aby ste otvorila rozpravu.
Vystúpenie spoločného spravodajcu
18.12.2013 o 15:34 hod.
Mgr.
Branislav Škripek
Videokanál poslanca
Ďakujem za slovo. Ospravedlňujem sa za meškanie.
Vážené panie poslankyne, vážení páni poslanci, vážení prítomní, v súlade s § 73 ods. 1... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcou.)
Laššáková, Jana, podpredsedníčka NR SR
43a.
Vydýchajte sa za chvíľu, pán poslanec. Dobre. A nech sa páči.
Škripek, Branislav, poslanec NR SR
43b.
... v súlade s § 73 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu poslankýň Národnej rady Slovenskej republiky Evy Horváthovej a Eriky Jurinovej na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 579/2004 Z. z. o záchrannej zdravotnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, to je tlač 806.
Na základe uvedeného podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona.
Konštatujem, že uvedený návrh spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti uvedené v § 67 a 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti uvedené v legislatívnych pravidlách.
Ako sa uvádza v dôvodovej správe, predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ostatnými zákonmi a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právnymi predpismi Európskej únie.
Predložený návrh zákona nezakladá vplyvy na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.
Súčasťou predloženého návrhu zákona je stanovisko Ministerstva financií Slovenskej republiky.
Vychádzajúc z oprávnení, ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní.
V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 784 z 8. novembra 2013 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Prosím, pani predsedajúca, aby ste otvorila rozpravu.
Neautorizovaný
15:38
Vystúpenie 15:38
Eva HorváthováV čl. I novelizujeme zákon 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch,...
V čl. I novelizujeme zákon 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve. Čo sa týka úpravy problematiky výberových konaní, všeobecne na všetky záchranné zdravotné služby dopĺňame lehoty, v ktorých je v závislosti od konkrétnej situácie nevyhnutné vyhlásiť výberové konanie na vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby, teda vo všeobecnosti všetky vrátane vrtuľníkových, v snahe o nepretržité poskytovanie.
Keďže takéto lehoty zatiaľ nie sú presne uvedené, konkretizujeme to, a to v dvoch prípadoch najmenej sedem mesiacov pred uplynutím doby platnosti predchádzajúceho povolenia na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby. A po druhé sedem mesiacov pred požadovaným dňom zrušenia predchádzajúceho povolenia na žiadosť poskytovateľa záchrannej zdravotnej služby.
Takisto upravujeme to, čo teraz v zákone nie je prítomné, aby sa stanovila lehota najmenej sedem mesiacov pred niektorými ďalšími špecifickými situáciami, ktoré môžu nastať, a zároveň bezprostredne po vzniku nového sídla stanice záchrannej zdravotnej služby. Ďalej, po druhé, pri zrušení predchádzajúceho povolenia alebo pri zániku platnosti predchádzajúceho povolenia. Všetky tieto špecifické situácie môžu nastať za určitých okolností a sú v zákone bližšie špecifikované.
Zavádzame teda primárnu lehotu, v ktorej musí ministerstvo zdravotníctva vyhlásiť výberové konanie tak, aby sa stihlo skončiť pred vypršaním predchádzajúceho povolenia. Myslíme si, že plynulé pokračovanie obsadenia sídla záchrannej zdravotnej služby by malo byť podľa tohto nielen samozrejmosťou, čo sa, bohužiaľ, v spomínanom prípade nestalo, ale teda vyplývať aj priamo zo zákona.
V prípade zrušenia povolenia na základe žiadosti držiteľa sa musí podať žiadosť o zrušenie povolenia v osemmesačnej lehote tak, aby vlastne ministerstvo malo potom ešte tých sedem mesiacov na vyhlásenie výberového konania. A v záujme ochrany života a zdravia obyvateľov v súvislosti s predloženým návrhom zákona je potrebné zvážiť v budúcnosti i doplnenie, v ktorom by bolo riešené bezodkladné obsadenie sídla v akomkoľvek prípade uvoľneného sídla, napríklad aj po zrušení povolenia na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby, ako aj v prípade dočasného pozastavenia povolenia na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby. Do úvahy by prichádzalo napríklad zastupovanie oprávnenou osobou a ustanovenia minimálneho rezervného počtu personálneho zabezpečenia a materiálno-technického vybavenia jednotlivých typov ambulancií záchrannej služby, čo sa vlastne prakticky aj v súčasnosti deje, len to nie je uvedené presne v zákone a neni to jednoznačne stanovené.
Čiže pokiaľ by prišlo k takejto situácii a nie sú na to presné postupy, mohlo by dôjsť ku zlyhaniu organizácie zdravotnej záchrannej služby. Myslíme si, že týmto by sa potom dosiahla ochrana života a zdravia a prístup poskytovania neodkladnej zdravotnej starostlivosti v celom zásahovom území pre všetkých obyvateľov v Slovenskej republike v maximálnej možnej miere.
Súčasne sa platná právna úprava v záujme verejnosti a kvôli jednoznačnosti dopĺňa aj o lehotu na ukončenie výberového konania, to považujeme vlastne za kľúčové a príčinu možno aj zlyhania zabezpečenia vrtuľníkovej záchrannej služby v čase toho 12. do 16. septembra tohto roku.
Komisia, teda výberová komisia, ktorá rozhoduje o udelení nového povolenia, je povinná správu o výsledku výberového konania doručiť ministerstvu zdravotníctva v rámci päťmesačnej lehoty, ktorú zavádzame na ukončenie výberového konania, a teda ministerstvo zdravotníctva má ešte ďalšie dva mesiace na to, aby stihlo so všetkými náležitosťami, teda aj vrátane ukončenia správneho konania, vydať povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby.
Do zákona ďalej pridávame zásadné ustanovenie, že v prípade zániku povolenia uplynutím 6-ročnej doby jeho platnosti sa má nové povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby v príslušnom sídle vydať tak, aby nadobudlo právoplatnosť najneskôr v posledný deň doby platnosti predchádzajúceho povolenia, čo teraz nebolo zo zákona jednoznačne zrejmé. Doba platnosti nového povolenia súčasne musí bezprostredne nadväzovať na dobu platnosti predchádzajúceho povolenia.
Ďalej navrhujeme, aby sa na základe zákona výberové konanie okrem najmenej jedného denníka s celoštátnou pôsobnosťou vyhlasovalo aj na webovom sídle ministerstva zdravotníctva. A v záujme väčšej transparentnosti tiež navrhujeme rozšíriť minimálny počet členov komisie, a to z troch na piatich.
Zároveň si myslíme, že kritériá, ktoré musia spĺňať členovia komisie, nie sú dostatočne prísne v súčasnosti, a tak navrhujeme, aby sa vykonávacím predpisom ministerstva zdravotníctva určil rozsah požiadaviek na odbornú spôsobilosť takejto osoby, ktorá môže byť vymenovaná za člena komisie.
Ďalej sprísňujeme podmienky bezúhonnosti členov výberovej komisie, a síce tak, že člen komisie by nemal byť právoplatne odsúdený za akýkoľvek úmyselný trestný čin a nemal by to byť ani človek, komu bol vyhladený obzvlášť závažný úmyselný trestný čin alebo trestný čin zneužívania právomoci verejného činiteľa, trestný čin prijímania úplatku a inej nenáležitej výhody, či trestný čin podplácania, trestný čin nepriamej korupcie.
Javí sa, že v súčasnosti platné kritériá a spôsob hodnotenia žiadostí o vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby nie sú dostatočne objektívne, preto by bolo potrebné v záujme čo najkvalitnejšieho poskytovania neodkladnej zdravotnej starostlivosti a nediskriminácie ostatných žiadateľov okrem zvýšenia počtu členov komisie, ktoré navrhujeme my, zmeniť aj celý systém výberu žiadateľov tak, aby zaručoval transparentný a nediskriminačný výber a čestnú hospodársku súťaž. Nové podmienky výberového konania na prevádzkovanie záchraniek pripravujeme ako osobitnú právnu úpravu, pretože nie sme s týmto súčasným stavom spokojní.
V čl. I ďalej predkladáme v rámci zlepšenia efektívnosti a dostupnosti zdravotnej záchrannej služby zriadenie kontaktného miesta, ktoré doteraz neexistuje, a je to akési miesto v rámci nemocníc, kde pacienti v akútnom stave môžu byť privezení, a toto miesto by slúžilo na zabezpečenie komunikácie a súčinnosti s operačným strediskom záchrannej zdravotnej služby a podávalo by aktuálne informácie o počte voľných lôžok na oddelení anestéziológie a intenzívnej medicíny v tej danej nemocnici a na urgentnom príjme. A bezodkladne by takisto informovalo operačné stredisko o skutočnostiach, ktoré podstatne obmedzujú poskytovanie neodkladnej zdravotnej starostlivosti, napríklad o závažných poruchách prevádzky.
Možno sa vám to zdá ako niečo nadbytočné, ale v praxi sa v súčasnosti stáva to, že pacient príde v akútnom stave na nejakú, do nejakej nemocnice na príjem, alebo teda na urgentný príjem a tento ho nemôže prijať. Čiže potom putuje v sanitke na ďalšie miesto. Sú to veci, ktoré sa teda v praxi bežne stávajú. Čiže myslíme si, že takéto kontaktné miesto, ktoré by malo povinnosť byť, teda stále nejaká osoba na linke a ktorá by odpovedala na otázky a aktualizovala informácie o dostupnosti zdravotnej starostlivosti v týchto zariadeniach, by mohlo napomôcť predchádzať takýmto situáciám.
To bol v podstate tak v stručnosti zhrnutý čl. I.
V čl. II sa aj v nadväznosti na tento čl. I venuje skvalitneniu, ďalšiemu skvalitneniu poskytovania záchrannej zdravotnej služby. Spresňujeme organizáciu záchrannej zdravotnej služby, pretože súčasná právna úprava je podľa nášho názoru príliš všeobecná a nekomplexná, pričom treba popravde povedať, že väčšinu týchto nápadov sme, dali sme sa inšpirovať českým návrhom tohto zákona, teda českou úpravou.
Okrem plynulosti a nepretržitosti definujeme aj dostupnosť a efektívnosť poskytovania neodkladnej starostlivosti. Plynulosť a nepretržitosť je spomínaná pri vlastne kvalite poskytovania zdravotnej záchrannej služby, avšak neni presne zadefinovaná. Podľa nášho názoru dostupnosť má byť zabezpečená počtom a rozmiestnením sídiel staníc záchrannej zdravotnej služby v závislosti od relevantných podmienok zásahového územia, a to tak, aby k miestu udalosti v rámci celého zásahového územia bola doba dojazdu ambulancie pozemnej záchrannej zdravotnej služby z najbližšieho sídla do 15 minút a aby rozmiestnenie sídiel staníc vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby zabezpečilo rovnakú primeranú dobu doletu ambulancií záchrannej zdravotnej služby k miestu udalosti.
Navrhovaná doba dojazdu ambulancie záchrannej zdravotnej služby vychádza z praxe. Preštudovali sme si podrobne podľa, teda analýzu stavu záchrannej zdravotnej služby v Slovenskej republike, operačného strediska, z januára 2013 a podľa nej v roku 2012 nepresiahol priemerný čas dojazdu všetkých pozemných ambulancií záchrannej zdravotnej služby v jednotlivých krajoch 15 minút. Ale pokladáme za dôležité zakotvenie takejto istoty aj v zákone, keby sa náhodou menili počty ambulancií záchrannej zdravotnej služby.
Efektívnosť poskytovania neodkladnej zdravotnej starostlivosti, ktorú tiež zavádzame ako nový pojem do tejto novely, by mala byť zabezpečená najmä počtom a rovnomerným rozmiestnením jednotlivých typov ambulancií, a to rýchlej lekárskej pomoci a rýchlej zdravotníckej pomoci, vrtuľníkovej záchrannej služby a vozidiel v rámci rýchlej lekárskej pomoci, ktoré majú vybavenie mobilnej intenzívnej jednotky.
Vysoko problematická je aj neodkladná preprava novorodencov, ktorá sa konštatuje v tejto spomínanej správe. Na nej sa do kvalifikovaného personálneho zabezpečenia a vozidiel s mobilnou intenzívnou jednotkou pre novorodencov, poukazuje teda aj táto analýza a konštatuje, že takýchto mobilných intenzívnych jednotiek máme pre celé Slovensko len päť. A neviem, či viete, ale takáto jednotka, keď prepravuje novorodenca, ktorý musí byť prepravený v inkubátore a nie je to úplne akútny stav, ale teda ten prevoz vyžaduje inkubátor, nie je potom dostupná pre tých pacientov, ktorí potrebujú umelú pľúcnu ventiláciu alebo pre akútnych novorodencov v ťažkom stave. Čiže tých päť jednotiek je veľmi málo.
Pôvodne sme rozmýšľali, že by sme dali do tejto novely zákona aj nejaké minimálne počty alebo nejakú snahu o to, ako regulovať počet takýchto zariadení. Uvedomujeme si, že však je to, že je to v súčasnosti nereálne pre veľmi vysokú cenu. Chceme však poukázať, že tento problém existuje a mal by byť čím skôr riešený v záujme teda starostlivosti o novorodencov a i ťažko chorých pacientov.
V súčasnosti je na Slovensku spolu 280 sídiel rýchlej zdravotníckej pomoci, z toho 7 sídiel je vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby, a teda 5 tých sanitiek, ktoré sú vybavené tou mobilnou intenzívnou jednotkou.
Ďalej dopĺňame v tejto novele do zákona povinnosti operačného strediska, a to koordinovať neodkladnú prepravu vrátane určovania cieľového zdravotníckeho zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktorú vlastne v reáli aj robí, ale neni to povinnosť zo zákona. Myslíme si, že je to dôležitá vec, ktorá by tam mala byť uvedená.
Ďalej zabezpečiť komunikáciu medzi poskytovateľom záchrannej zdravotnej služby a kontaktným miestom a povinnosť vydávať inštrukcie na poskytnutie prvej pomoci.
Obdobné povinnosti sú zakotvené aj teda v spomínanej českej právnej úprave a realizujú sa aj na Slovensku, väčšina teda z nich, chýba však výslovné ustanovenie v platnom poriadku a my to považujeme za dôležité, preto sme sa rozhodli to predložiť.
Kvôli potrebám, ktoré vyplývajú z praxe, navrhujeme ďalšiu dôležitú vec, a síce zavedenie novej povinnosti poskytovateľa záchrannej zdravotnej služby v prípade nevyhnutnosti vykonať zásah a neodkladnú prepravu aj bez pokynu operačného strediska. V takomto prípade musí poskytovateľ záchrannej zdravotnej služby, samozrejme, koordinačnému stredisku alebo operačnému stredisku bezodkladne nahlásiť čas výjazdu a zásah, miesto udalosti. Podobná povinnosť je aj v českej zákonnej úprave.
Stávalo sa totiž, že pokiaľ bola sanitka, ktorá išla z nejakého výjazdu, svedkom dopravnej nehody, stalo sa, že nemohla zasiahnuť, lebo nevedelo o tom operačné stredisko, a teda nebolo to určené v ich povinnostiach, čo je, čo je absurdné. Čiže to sme sa tam teda dohodli, že to tam dáme, a dúfam, že to nájde aj podporu a pochopenie u vás.
Vážené kolegyne, kolegovia, ako vidíte, táto právna úprava sa mi, dúfam, že aj vám sa zdá racionálna, je apolitická a v podstate napráva chýb, z ktorých by sme sa mali poučiť my všetci, a myslím si, že rieši tú situáciu, ktorá nastala, a za takejto zákonnej úpravy viac takáto situácia nebude môcť nastať a výberové konania sa vyhlásia včas.
Týmto sa uchádzam o vašu podporu a ďakujem za pozornosť.
Vystúpenie
18.12.2013 o 15:38 hod.
prof. MUDr. PhD. MPH
Eva Horváthová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne. Dovoľte mi, teda pre tých, ktorí nestihli podrobnejšie sa oboznámiť s našou novelou a zaujala ich myšlienka, ktorú som povedala na začiatku, a teda náš načrtnutý cieľ, dovoľte mi ju v takých bodoch, ktoré sme v novele a pri zmene týchto dvoch spomínaných zákonov zaviedli podrobnejšie, vám ich popísať.
V čl. I novelizujeme zákon 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve. Čo sa týka úpravy problematiky výberových konaní, všeobecne na všetky záchranné zdravotné služby dopĺňame lehoty, v ktorých je v závislosti od konkrétnej situácie nevyhnutné vyhlásiť výberové konanie na vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby, teda vo všeobecnosti všetky vrátane vrtuľníkových, v snahe o nepretržité poskytovanie.
Keďže takéto lehoty zatiaľ nie sú presne uvedené, konkretizujeme to, a to v dvoch prípadoch najmenej sedem mesiacov pred uplynutím doby platnosti predchádzajúceho povolenia na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby. A po druhé sedem mesiacov pred požadovaným dňom zrušenia predchádzajúceho povolenia na žiadosť poskytovateľa záchrannej zdravotnej služby.
Takisto upravujeme to, čo teraz v zákone nie je prítomné, aby sa stanovila lehota najmenej sedem mesiacov pred niektorými ďalšími špecifickými situáciami, ktoré môžu nastať, a zároveň bezprostredne po vzniku nového sídla stanice záchrannej zdravotnej služby. Ďalej, po druhé, pri zrušení predchádzajúceho povolenia alebo pri zániku platnosti predchádzajúceho povolenia. Všetky tieto špecifické situácie môžu nastať za určitých okolností a sú v zákone bližšie špecifikované.
Zavádzame teda primárnu lehotu, v ktorej musí ministerstvo zdravotníctva vyhlásiť výberové konanie tak, aby sa stihlo skončiť pred vypršaním predchádzajúceho povolenia. Myslíme si, že plynulé pokračovanie obsadenia sídla záchrannej zdravotnej služby by malo byť podľa tohto nielen samozrejmosťou, čo sa, bohužiaľ, v spomínanom prípade nestalo, ale teda vyplývať aj priamo zo zákona.
V prípade zrušenia povolenia na základe žiadosti držiteľa sa musí podať žiadosť o zrušenie povolenia v osemmesačnej lehote tak, aby vlastne ministerstvo malo potom ešte tých sedem mesiacov na vyhlásenie výberového konania. A v záujme ochrany života a zdravia obyvateľov v súvislosti s predloženým návrhom zákona je potrebné zvážiť v budúcnosti i doplnenie, v ktorom by bolo riešené bezodkladné obsadenie sídla v akomkoľvek prípade uvoľneného sídla, napríklad aj po zrušení povolenia na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby, ako aj v prípade dočasného pozastavenia povolenia na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby. Do úvahy by prichádzalo napríklad zastupovanie oprávnenou osobou a ustanovenia minimálneho rezervného počtu personálneho zabezpečenia a materiálno-technického vybavenia jednotlivých typov ambulancií záchrannej služby, čo sa vlastne prakticky aj v súčasnosti deje, len to nie je uvedené presne v zákone a neni to jednoznačne stanovené.
Čiže pokiaľ by prišlo k takejto situácii a nie sú na to presné postupy, mohlo by dôjsť ku zlyhaniu organizácie zdravotnej záchrannej služby. Myslíme si, že týmto by sa potom dosiahla ochrana života a zdravia a prístup poskytovania neodkladnej zdravotnej starostlivosti v celom zásahovom území pre všetkých obyvateľov v Slovenskej republike v maximálnej možnej miere.
Súčasne sa platná právna úprava v záujme verejnosti a kvôli jednoznačnosti dopĺňa aj o lehotu na ukončenie výberového konania, to považujeme vlastne za kľúčové a príčinu možno aj zlyhania zabezpečenia vrtuľníkovej záchrannej služby v čase toho 12. do 16. septembra tohto roku.
Komisia, teda výberová komisia, ktorá rozhoduje o udelení nového povolenia, je povinná správu o výsledku výberového konania doručiť ministerstvu zdravotníctva v rámci päťmesačnej lehoty, ktorú zavádzame na ukončenie výberového konania, a teda ministerstvo zdravotníctva má ešte ďalšie dva mesiace na to, aby stihlo so všetkými náležitosťami, teda aj vrátane ukončenia správneho konania, vydať povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby.
Do zákona ďalej pridávame zásadné ustanovenie, že v prípade zániku povolenia uplynutím 6-ročnej doby jeho platnosti sa má nové povolenie na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby v príslušnom sídle vydať tak, aby nadobudlo právoplatnosť najneskôr v posledný deň doby platnosti predchádzajúceho povolenia, čo teraz nebolo zo zákona jednoznačne zrejmé. Doba platnosti nového povolenia súčasne musí bezprostredne nadväzovať na dobu platnosti predchádzajúceho povolenia.
Ďalej navrhujeme, aby sa na základe zákona výberové konanie okrem najmenej jedného denníka s celoštátnou pôsobnosťou vyhlasovalo aj na webovom sídle ministerstva zdravotníctva. A v záujme väčšej transparentnosti tiež navrhujeme rozšíriť minimálny počet členov komisie, a to z troch na piatich.
Zároveň si myslíme, že kritériá, ktoré musia spĺňať členovia komisie, nie sú dostatočne prísne v súčasnosti, a tak navrhujeme, aby sa vykonávacím predpisom ministerstva zdravotníctva určil rozsah požiadaviek na odbornú spôsobilosť takejto osoby, ktorá môže byť vymenovaná za člena komisie.
Ďalej sprísňujeme podmienky bezúhonnosti členov výberovej komisie, a síce tak, že člen komisie by nemal byť právoplatne odsúdený za akýkoľvek úmyselný trestný čin a nemal by to byť ani človek, komu bol vyhladený obzvlášť závažný úmyselný trestný čin alebo trestný čin zneužívania právomoci verejného činiteľa, trestný čin prijímania úplatku a inej nenáležitej výhody, či trestný čin podplácania, trestný čin nepriamej korupcie.
Javí sa, že v súčasnosti platné kritériá a spôsob hodnotenia žiadostí o vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancie záchrannej zdravotnej služby nie sú dostatočne objektívne, preto by bolo potrebné v záujme čo najkvalitnejšieho poskytovania neodkladnej zdravotnej starostlivosti a nediskriminácie ostatných žiadateľov okrem zvýšenia počtu členov komisie, ktoré navrhujeme my, zmeniť aj celý systém výberu žiadateľov tak, aby zaručoval transparentný a nediskriminačný výber a čestnú hospodársku súťaž. Nové podmienky výberového konania na prevádzkovanie záchraniek pripravujeme ako osobitnú právnu úpravu, pretože nie sme s týmto súčasným stavom spokojní.
V čl. I ďalej predkladáme v rámci zlepšenia efektívnosti a dostupnosti zdravotnej záchrannej služby zriadenie kontaktného miesta, ktoré doteraz neexistuje, a je to akési miesto v rámci nemocníc, kde pacienti v akútnom stave môžu byť privezení, a toto miesto by slúžilo na zabezpečenie komunikácie a súčinnosti s operačným strediskom záchrannej zdravotnej služby a podávalo by aktuálne informácie o počte voľných lôžok na oddelení anestéziológie a intenzívnej medicíny v tej danej nemocnici a na urgentnom príjme. A bezodkladne by takisto informovalo operačné stredisko o skutočnostiach, ktoré podstatne obmedzujú poskytovanie neodkladnej zdravotnej starostlivosti, napríklad o závažných poruchách prevádzky.
Možno sa vám to zdá ako niečo nadbytočné, ale v praxi sa v súčasnosti stáva to, že pacient príde v akútnom stave na nejakú, do nejakej nemocnice na príjem, alebo teda na urgentný príjem a tento ho nemôže prijať. Čiže potom putuje v sanitke na ďalšie miesto. Sú to veci, ktoré sa teda v praxi bežne stávajú. Čiže myslíme si, že takéto kontaktné miesto, ktoré by malo povinnosť byť, teda stále nejaká osoba na linke a ktorá by odpovedala na otázky a aktualizovala informácie o dostupnosti zdravotnej starostlivosti v týchto zariadeniach, by mohlo napomôcť predchádzať takýmto situáciám.
To bol v podstate tak v stručnosti zhrnutý čl. I.
V čl. II sa aj v nadväznosti na tento čl. I venuje skvalitneniu, ďalšiemu skvalitneniu poskytovania záchrannej zdravotnej služby. Spresňujeme organizáciu záchrannej zdravotnej služby, pretože súčasná právna úprava je podľa nášho názoru príliš všeobecná a nekomplexná, pričom treba popravde povedať, že väčšinu týchto nápadov sme, dali sme sa inšpirovať českým návrhom tohto zákona, teda českou úpravou.
Okrem plynulosti a nepretržitosti definujeme aj dostupnosť a efektívnosť poskytovania neodkladnej starostlivosti. Plynulosť a nepretržitosť je spomínaná pri vlastne kvalite poskytovania zdravotnej záchrannej služby, avšak neni presne zadefinovaná. Podľa nášho názoru dostupnosť má byť zabezpečená počtom a rozmiestnením sídiel staníc záchrannej zdravotnej služby v závislosti od relevantných podmienok zásahového územia, a to tak, aby k miestu udalosti v rámci celého zásahového územia bola doba dojazdu ambulancie pozemnej záchrannej zdravotnej služby z najbližšieho sídla do 15 minút a aby rozmiestnenie sídiel staníc vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby zabezpečilo rovnakú primeranú dobu doletu ambulancií záchrannej zdravotnej služby k miestu udalosti.
Navrhovaná doba dojazdu ambulancie záchrannej zdravotnej služby vychádza z praxe. Preštudovali sme si podrobne podľa, teda analýzu stavu záchrannej zdravotnej služby v Slovenskej republike, operačného strediska, z januára 2013 a podľa nej v roku 2012 nepresiahol priemerný čas dojazdu všetkých pozemných ambulancií záchrannej zdravotnej služby v jednotlivých krajoch 15 minút. Ale pokladáme za dôležité zakotvenie takejto istoty aj v zákone, keby sa náhodou menili počty ambulancií záchrannej zdravotnej služby.
Efektívnosť poskytovania neodkladnej zdravotnej starostlivosti, ktorú tiež zavádzame ako nový pojem do tejto novely, by mala byť zabezpečená najmä počtom a rovnomerným rozmiestnením jednotlivých typov ambulancií, a to rýchlej lekárskej pomoci a rýchlej zdravotníckej pomoci, vrtuľníkovej záchrannej služby a vozidiel v rámci rýchlej lekárskej pomoci, ktoré majú vybavenie mobilnej intenzívnej jednotky.
Vysoko problematická je aj neodkladná preprava novorodencov, ktorá sa konštatuje v tejto spomínanej správe. Na nej sa do kvalifikovaného personálneho zabezpečenia a vozidiel s mobilnou intenzívnou jednotkou pre novorodencov, poukazuje teda aj táto analýza a konštatuje, že takýchto mobilných intenzívnych jednotiek máme pre celé Slovensko len päť. A neviem, či viete, ale takáto jednotka, keď prepravuje novorodenca, ktorý musí byť prepravený v inkubátore a nie je to úplne akútny stav, ale teda ten prevoz vyžaduje inkubátor, nie je potom dostupná pre tých pacientov, ktorí potrebujú umelú pľúcnu ventiláciu alebo pre akútnych novorodencov v ťažkom stave. Čiže tých päť jednotiek je veľmi málo.
Pôvodne sme rozmýšľali, že by sme dali do tejto novely zákona aj nejaké minimálne počty alebo nejakú snahu o to, ako regulovať počet takýchto zariadení. Uvedomujeme si, že však je to, že je to v súčasnosti nereálne pre veľmi vysokú cenu. Chceme však poukázať, že tento problém existuje a mal by byť čím skôr riešený v záujme teda starostlivosti o novorodencov a i ťažko chorých pacientov.
V súčasnosti je na Slovensku spolu 280 sídiel rýchlej zdravotníckej pomoci, z toho 7 sídiel je vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby, a teda 5 tých sanitiek, ktoré sú vybavené tou mobilnou intenzívnou jednotkou.
Ďalej dopĺňame v tejto novele do zákona povinnosti operačného strediska, a to koordinovať neodkladnú prepravu vrátane určovania cieľového zdravotníckeho zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktorú vlastne v reáli aj robí, ale neni to povinnosť zo zákona. Myslíme si, že je to dôležitá vec, ktorá by tam mala byť uvedená.
Ďalej zabezpečiť komunikáciu medzi poskytovateľom záchrannej zdravotnej služby a kontaktným miestom a povinnosť vydávať inštrukcie na poskytnutie prvej pomoci.
Obdobné povinnosti sú zakotvené aj teda v spomínanej českej právnej úprave a realizujú sa aj na Slovensku, väčšina teda z nich, chýba však výslovné ustanovenie v platnom poriadku a my to považujeme za dôležité, preto sme sa rozhodli to predložiť.
Kvôli potrebám, ktoré vyplývajú z praxe, navrhujeme ďalšiu dôležitú vec, a síce zavedenie novej povinnosti poskytovateľa záchrannej zdravotnej služby v prípade nevyhnutnosti vykonať zásah a neodkladnú prepravu aj bez pokynu operačného strediska. V takomto prípade musí poskytovateľ záchrannej zdravotnej služby, samozrejme, koordinačnému stredisku alebo operačnému stredisku bezodkladne nahlásiť čas výjazdu a zásah, miesto udalosti. Podobná povinnosť je aj v českej zákonnej úprave.
Stávalo sa totiž, že pokiaľ bola sanitka, ktorá išla z nejakého výjazdu, svedkom dopravnej nehody, stalo sa, že nemohla zasiahnuť, lebo nevedelo o tom operačné stredisko, a teda nebolo to určené v ich povinnostiach, čo je, čo je absurdné. Čiže to sme sa tam teda dohodli, že to tam dáme, a dúfam, že to nájde aj podporu a pochopenie u vás.
Vážené kolegyne, kolegovia, ako vidíte, táto právna úprava sa mi, dúfam, že aj vám sa zdá racionálna, je apolitická a v podstate napráva chýb, z ktorých by sme sa mali poučiť my všetci, a myslím si, že rieši tú situáciu, ktorá nastala, a za takejto zákonnej úpravy viac takáto situácia nebude môcť nastať a výberové konania sa vyhlásia včas.
Týmto sa uchádzam o vašu podporu a ďakujem za pozornosť.
Neautorizovaný
15:50
Vystúpenie s faktickou poznámkou 15:50
Erika JurinováNajväčší problém našej spoločnosti, naznačila to aj kolegyňa pri predkladaní, je, tak ako sa pani ministerka aj vyjadrila, že neboli porušené žiadne legislatívne pravidlá, dokonca žiaden zákon nebol porušený. Toto je ten najväčší problém našej spoločnosti, že fungujeme v medziach zákona, ale evidentne nekonáme morálne a správne. A myslím si, že táto novela by odstránila aj tento problém.
Novela veľmi podrobne stanovuje pravidlá, podľa ktorých sa už nebude opakovať stav, ktorý spôsobil konanie mimoriadnej schôdze, preto by som vás chcela poprosiť o podporu tohto zákona, tejto novely.
Vystúpenie s faktickou poznámkou
18.12.2013 o 15:50 hod.
Ing.
Erika Jurinová
Videokanál poslanca
Ďakujem pekne, pani predsedajúca. Novela naozaj dáva nový pohľad na všetky procesy, ktoré súvisia s činnosťou, s pôsobením aj ukončením činnosti rýchlej zdravotnej pomoci. Našou úlohou bolo pri predkladaní, alebo ten cieľ, ktorý sme si stanovili, bolo zaplátať dieru v legislatíve, ktorú sme videli, vzhľadom k tomu, že bola kvôli takémuto problému zvolaná aj mimoriadna schôdza. Myslím, že samotné ministerstvo malo vyjsť s takouto iniciatívou, takže vlastne my sa snažíme tunák suplovať úlohu ministerstva, ktoré malo zabezpečiť práve zaplátanie tejto legislatívnej diery.
Najväčší problém našej spoločnosti, naznačila to aj kolegyňa pri predkladaní, je, tak ako sa pani ministerka aj vyjadrila, že neboli porušené žiadne legislatívne pravidlá, dokonca žiaden zákon nebol porušený. Toto je ten najväčší problém našej spoločnosti, že fungujeme v medziach zákona, ale evidentne nekonáme morálne a správne. A myslím si, že táto novela by odstránila aj tento problém.
Novela veľmi podrobne stanovuje pravidlá, podľa ktorých sa už nebude opakovať stav, ktorý spôsobil konanie mimoriadnej schôdze, preto by som vás chcela poprosiť o podporu tohto zákona, tejto novely.
Neautorizovaný