2. schôdza

2.5.2012 - 16.5.2012
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.5.2012 o 18:19 hod.

PhDr. CSc.

František Šebej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:19

František Šebej
Skontrolovaný text
Ďakujem. Pán kolega Vážny, veď preto som hovoril, že vyčkajme, rozvážme, uvidíme, lebo tie pochybnosti firmy Roland Berger nie sú jediné. Preto som povedal, že nie hoďme projekt do koša, ale rozvážme si, že či je vôbec rozumný. Preto som hovoril týmto tónom, a nie, nevyliezol som rovno na barikády.
K poznámke Juraja Drobu. Juraj, ty nevidíš, ja vidím, prizri sa bližšie. (Smiech.)
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.5.2012 o 18:19 hod.

PhDr. CSc.

František Šebej

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:20

Robert Fico
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Chcel by som zareagovať na pár viet, ktoré pán poslanec Šebej predniesol vo svojom vystúpení a ktoré sa týkajú predovšetkým Armády Slovenskej republiky. Myslím si, že očakávať v tomto období, pán poslanec, akékoľvek stanoviská alebo záväzky vlády Slovenskej republiky smerom k navyšovaniu rozpočtu armády je pomerne nereálne, pretože ak si zoberieme vývoj rozpočtov armády od krízových rokov 2009, 2010, tak v podstate to bol pomerne prudký pokles každý jeden rok. Na druhej strane nechcem ale povedať, že tejto téme vláda Slovenskej republiky nevenuje pozornosť.
Na ostatnom stretnutí s generálnym tajomníkom NATO, pánom Rasmussenom, sme hovorili v jednej časti len o téme financovania Slovenskej armády. A vôbec, ak by niekto očakával veľké znepokojenie, naopak, veľké porozumenie, pretože nie je iba Slovenská republika, ale všetky členské štáty, ktoré dnes bojujú v eurozóne s problémom fiškálnej konsolidácie, znižujú rozpočet armády. Práve na toto prišla významná iniciatíva generálneho tajomníka NATO Rasmussena, ktorá sa nazýva Smart defence, ktorá umožňuje členským štátom bližšiu spoluprácu, aby za menej peňazí viaceré členské štáty NATO dokázali vyvíjať viac aktivít. Môžem pripomenúť záväzok Slovenskej republiky, ktorý sme prijali v rámci V4, vytvoriť v roku 2016 takzvanú vojenskú jednotku alebo Battle unit V4, ktorá by mala pôsobiť v priestore Európskej únie, a predovšetkým najviac čo oceňuje NATO, je účasť slovenských jednotiek v medzinárodných misiách, predovšetkým v misii v Afganistane. Tu sme v programovom vyhlásení vlády zaujali jasný postoj, jasné stanovisko, že naše vojenské jednotky zostanú v Afganistane dovtedy, pokiaľ to bude potrebné a pokiaľ ich pôsobenie na území tohto štátu bude zmysluplné. Preto by som bol veľmi rád, keby ste nevnímali problematiku armády vytrhnutú z kontextu, vnímajte ju ako problematiku, ktorú, podobne ako iné štáty, vnímame v kontexte konsolidácie verejných financií, ale využijúc návrhy, ktoré prichádzajú priamo z NATO, si myslíme, že sme schopní aj pri menšom objeme peňazí zabezpečovať činnosť slovenskej armády. Áno, súhlasím v tom, že ťažko hovoriť o nejakej modernizácii, ťažko hovoriť o nejakých veľkých investíciách, ale pokiaľ ide o funkčnosť z hľadiska toho, čo máme, a najmä pôsobenie v zahraničných misiách, tak v tomto Armáda Slovenskej republiky bude pôsobiť ďalej.
Pokiaľ ide o širokorozchodnú, tu sa už narozprávalo toho pomerne veľa a myslím, že to povedal pán poslanec Vážny veľmi správne. Skôr pán poslanec Šebej dával do popredia geopolitické ako ekonomické ukazovatele tohto obrovského projektu. Uvedomme si, že keď širokorozchodná nepôjde cez Slovensko, pôjde cez Maďarsko. Širokorozchodná bude. Bude spojené Rusko, Ukrajina a Rakúsko. Ak to nebude Slovensko, tak to bude určite Maďarsko. Maďarsko neustále očakáva na okamih, kedy by Slovensko definitívne povedalo, že nie, nemáme záujem, v tom okamihu je pripravená alternatíva cez maďarské územie.
Po druhé, netreba sa obávať toho, že by v prípade širokorozchodnej malo ísť iba o čistý tranzit tovaru cez územie Slovenskej republiky. Na rokovaniach ešte v roku 2009, 2010, ktoré sme absolvovali pri príležitosti bilaterálnych stretnutí s najvyššími ruskými predstaviteľmi, ako podmienka našej účasti na tomto projekte bolo povedané, že sa musia využiť kapacity bratislavského letiska a kapacity bratislavského prístavu na Dunaji, plus jeden veľký železničný uzol, hovorí sa predovšetkým o Nových Zámkoch alebo podobnom železničnom uzli. Čiže chceme maximálne logisticky, logisticky využiť širokorozchodnú železnicu aj na území Slovenskej republiky. Ja súhlasím s tým, že pokiaľ by išlo o čistý tranzit, tak to nemá pre nás taký význam ako v prípade, že tu bude zabezpečená aj nejaká logistika.
Geopoliticky, pán poslanec Šebej, budem veľmi presný. Slovensko je členským štátom Európskej únie a NATO a bude si plniť všetky záväzky, ktoré si má plniť voči Európskej únii a NATO. Ale to nám nemôže brániť v tom, aby sme mali oči otvorené aj smerom do iných krajín, tam, kde príležitosti určite sú podstatne väčšie na obchodné aktivity, ako je to dnes na trhu Európskej únie.
A preto môžem veľmi otvorene povedať, že vláda, ktorej som predsedom, aj preto, že sme ministra zahraničných vecí vymenovali súčasne za podpredsedu vlády s úlohou koordinovať najmä ekonomickú dimenziu zahraničnej politiky, koordinovať rezorty v oblasti zahraničného obchodu, bude venovať veľké množstvo energie aj našim obchodným aktivitám na východe. Hovorím veľmi jasne Ukrajina, hovorím veľmi jasne Ruská federácia, hovorím veľmi jasne Čína, hovorím veľmi jasne Vietnam, jednoducho štáty, kde sú veľké príležitosti, a týmto treba aj venovať pozornosť.
Možno je to len taká drobnosť a si to neuvedomujeme, trebárs vo vláde Vietnamu sú niektorí ministri, ktorí plynule hovoria po česky alebo po slovensky, lebo študovali na území Československa. A my nie sme takéto drobné výhody schopní vôbec využiť. Možno si niekto teraz povie, že čo je to za krajinu - Mongolsko? Nuž, musím vám povedať, že Mongolsko je dnes krajina, ktorá prežíva obrovský hospodársky rast, pretože získali obrovské náleziská nerastného bohatstva a idú s veľkými projektami investičnými, nemocnice, cesty a ďalšie veci. Obrovské množstvo ľudí, ktorí sú vo vrcholových pozíciách v tejto krajine, hovoria plynule po slovensky alebo po česky, pretože študovali na území Československa. A kým my sa ťažko rozhýbavame, Česká republika už má dohodnuté projekty v Mongolsku, pomerne významné, na výstavbu infraštruktúry, železníc a ďalších vecí. Preto nemajme ideologické klapky na očiach. Sme členským štátom NATO a Európskej únie a záväzky v tomto duchu si Slovenská republika bude určite, určite plniť. Ale pre nás, pre vládu, ktorá je sociálnodemokratická, má svet štyri svetové strany.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.5.2012 o 18:20 hod.

doc. JUDr. CSc.

Robert Fico

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:27

Ľubomír Galko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Áno, ďakujem pekne. No, pán premiér, dovolím si v krátkosti zareagovať. Treba si naliať čistého vína. Smart defence, zdieľanie spôsobilosti, inteligentná obrana, to je dnes veľmi mimoriadne moderný termín, moderný pojem, ktorý je veľmi často používaný, ale nato, aby sme mohli s nejakými našimi priateľmi alebo s nejakými našimi spojencami s inými krajinami tie spôsobilosti zdieľať, tak musíme mať aj čo ponúknuť. Nemôže sa stať to, že vy chcete urobiť s nejakým susedom spoločný konský záprah a teraz sused dá krásnu mladú paripu a vy dáte do toho záprahu zdochýnajúcu kobylu. Treba si otvorene povedať, že Slovenská republika je z hľadiska modernizácie, z hľadiska výzbroje jednoznačne na chvoste, čo sa týka našich spojencov, a zatiaľ čo okolité krajiny, trebárs krajiny V4 majú, každá z týchto krajín už má aspoň nejaký veľký, ak nie viacej modernizačných projektov za sebou, tak nás to všetko ešte len čaká. A pokiaľ jednoducho v blízkej budúcnosti nezasiahne vláda a do rezortu obrany nepôjdu peniaze z mimorozpočtových zdrojov, tak aj ten termín Smart defence alebo Poolling and sharing a všetky ďalšie termíny, ktoré dnes sa veľmi používajú a ktorými sa politici, ktorí nechcú vyčleniť peniaze pre rezort obrany, radi obháňajú, tak zostanú pre Slovenskú republiku naďalej iba termínmi.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.5.2012 o 18:27 hod.

Mgr.

Ľubomír Galko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:29

Anton Martvoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja by som iba reagoval v podstate v tom zmysle, že plne súhlasím s tým, čo povedal pán premiér, že dá sa povedať, že je dôležité plniť si hlavne medzinárodné záväzky na úseku teda správy obrany a na úseku obrany ako takej. Dovolím si poukázať aj na to, že práve iné oblasti teraz potrebujú väčší prílev peňazí, a som toho názoru, že momentálne armáda bude musieť trošku vyčkať už len z toho dôvodu, že všetky naše susedné štáty, možno až na Ukrajinu, sú členskými štátmi NATO, čiže myslím si, že by nás tu niekto napadol, nám tu nehrozí.
Na druhej strane, dovolím si poukázať na to, čo tu odznelo, že mnohí sa v minulosti smiali tomu, že východné trhy sú o ničom, a paradoxne i Spojené štáty americké objavili Čínu ako takú a v dnešnej dobe alebo v súčasnosti podľa mojich vedomostí jedným z najväčších veriteľov Spojených štátov amerických je práve Čína, čiže dovolím si poukázať, že práve ten východ a tá cesta hľadania východných trhov je práve namieste, a plne oceňujem a vo veľkom oceňujem snahy našej vlády, že idú aj týmto smerom.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.5.2012 o 18:29 hod.

Mgr. PhD.

Anton Martvoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:30

Jaroslav Baška
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne za slovo. Vážený pán predseda vlády, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte aj mne v krátkosti zareagovať na to, čo povedal pán predseda vlády. Slovenská republika vlastne od vstupu do Severoatlantickej aliancie nikdy ešte nemala 2 percentá HDP vyčlenené na obranu a si myslím, že to ani najbližšie, najbližšie roky nebude, a súhlasím s tým, že v súčasnosti sú určite väčšie priority, ale na druhej strane musím povedať, že aj v tomto programovom vyhlásení vlády je zmienka o tom, že v rámci rezortu obrany a ozbrojených síl sa budú robiť opatrenia, ktoré ušetria určité finančné prostriedky, a som veľmi rád, že konečne tie opatrenia sa začnú robiť dovnútra, dovnútra tohto rezortu, pretože ten rok a pol sme len stále niečo hodnotili za predchádzajúcej vlády Ivety Radičovej, a zhodnotili sme to, čo sme už dávno, dávno vedeli. Tak ja pevne, pevne verím, že aj pánovi ministrovi obrany, ktorý, ktorý teraz prebral tento rezort, tak určite bude tie reálne zmeny, reálne zmeny naozaj aj robiť.
To, čo hovoril aj pán poslanec Galko, môj nástupca, o nejakom porovnávaní, myslel určite stíhačky MIG 29, ktoré máme. Do týchto MIG-ov bolo investovaných niekoľko miliárd korún. A myslím si, že s tými finančnými prostriedkami a s tou modernizáciou vydržíme ešte nejakých pár, pár rokov určite a vedeli by sme to aj takýmto spôsobom spojiť, túto spoločnú, tú spoločnú ochranu tohto nášho vzdušného priestoru, či by to bolo s Českou republikou alebo aj s inými krajinami. Ja pevne verím, že aj nový minister ešte raz tie ušetrené finančné prostriedky, ktoré ušetrí na tých reálnych zmenách, ktoré budú dovnútra rezortu, budú potom použité na rôzne takéto modernizačné projekty.
A ešte jednu vec musím povedať, že naozaj si váži NATO hlavne našu účasť v zahraničí.
(Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.5.2012 o 18:30 hod.

Ing.

Jaroslav Baška

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:31

Robert Fico
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za faktické poznámky k môjmu vystúpeniu. Využijem na to, čo chcem povedať, to, čo naznačil vo svojom vystúpení pán poslanec Martvoň, ktorý povedal, že Slovensko ako členský štát NATO je dnes obkolesený, s výnimkou Ukrajiny, členskými štátmi NATO a nehrozí pravdepodobne žiadna invázia. Ale uvedomme si, vážené dámy a páni, že je tu iný nepriateľ, ktorého ja nazývam. A tento nepriateľ je armáda ľudí, ktorí sú frustrovaní, nahnevaní a sociálne napätí. A buď ich spoločne zvládneme v štandardnom demokratickom dialógu, buď ponúkneme týmto ľuďom riešenia, ktoré budú výsledkom štandardného súboja medzi opozíciou a vládou, ktoré budú výsledkom štandardného sociálneho dialógu, alebo ponecháme týchto ľudí politickým stranám, ktoré, podobne ako v Grécku, dotiahli túto krajinu opäť k ďalším predčasným parlamentným voľbám. Preto toto by som dnes považoval za najväčšiu výzvu, na ktorú sa musíme všetci sústrediť, a aj preto sa snažíme zo všetkých síl vyvíjať úsilie, aby na Slovensku po parlamentných voľbách, ktoré boli teraz v marci, bolo podstatne viac pokoja, kľudu a stability a najmä atmosféry na prijímanie rozhodnutí, ktoré nebudú pre nikoho ľahké. Verte mi, pre nikoho nebudú ľahké. Myslím si, že ani pre vás, predstaviteľov opozície.
Ďakujem pekne. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.5.2012 o 18:31 hod.

doc. JUDr. CSc.

Robert Fico

 
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:34

Alojz Přidal
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážené panie poslankyne, páni poslanci, vážený pán premiér, páni ministri, dovoľte mi najprv poďakovať pánovi premiérovi, že sem prišiel. Je vidieť, že v SMER-e má veľkú autoritu, vaše rady veľmi zhustli, čomu sa teším.
Chcel by som povedať, že programové vyhlásenie vlády ma vôbec, ale vôbec neprekvapilo. Jednoducho je presne také, ako som očakával. Nuž, je po voľbách, zvyknime si. Jedinou istotou je, že ľudia nebudú mať žiadne istoty. Benjamin Franklin, šírilo sa to na Facebooku, povedal, že jedinou istotou sú smrť a dane. Ale na Slovensku je to tak, že jedinou istotou je to, čo SMER občanom nasľuboval, nikto, nikto, ani SMER nemôže splniť.
Pravdupovediac, ja som čakal, že programové vyhlásenie vlády uzrie svetlo sveta oveľa skôr. Stačilo len zobrať programové zameranie strany SMER, označiť dokument, spraviť Ctrl C, Ctrl V, zmeniť názov a dokument mohol byť na svete. Premárnili ste tri-štyri týždne a všetci vieme, že čas sú peniaze.
A ešte niečo ste mali spraviť, pretože máte absolútnu väčšinu. Jednoducho mali ste zmeniť formulácie typu vláda podporí, vláda bude požadovať, vláda sa zameria, na slovné spojenie vláda urobí, vláda realizuje. Za výsledky tejto vlády je a bude zodpovedný jedine SMER a predseda vlády, pán Robert Fico. Nepomôže rozkladať zodpovednosť na nový národný front, ani cirkvi, ani odbory, ani záhradkári, ani hasiči, ani rybári, ani chovatelia poštových holubov jednoducho nebudú tí, na ktorých sa budete môcť vyhovárať.
Občania a hlavne vaši voliči majú právo očakávať, že splníte všetko. Opakujem, všetko, čo ste im sľúbili vo volebnom programe, vo vašom programovom zameraní, vo volebnom programe SMER-u. Programové vyhlásenie vlády ani ja, ani moji kolegovia z KDH, samozrejme, nemôžme podporiť. Programové vyhlásenie nepodporím i preto, že ak by ste chceli splniť všetko, čo ste sľúbili, tak na to potrebujete peniaze. Ja vidím, že máte naozaj veľké pokušenie siahnuť na úspory občanov v druhom pilieri. To nie je dobrá cesta. To je jednoducho socialistické smerovanie. Ja dávam druhému pilieru rok, najviac dva.
Pán Fico tu obhajoval tie dôvody, prečo treba robiť niečo s druhým pilierom, a hovoril, že občania nepoznajú druhý pilier. Nevedia, ako je to s dedením v druhom pilieri. Ja musím povedať, že som si istý, že občania o druhom pilieri vedia presne to, čo o prvom pilieri. Tu bola zmienka, či sa to dedí, nededí, pán exminister Mihál hovoril o sirotách a vdovách. A ja sa pýtam, v prvom pilieri sa niečo dedí? Vy ste ukázali starosť o zomrelých, zosnulých, jednoducho, ja som si istý, že tí po smrti budú mať iné starosti. Budú hľadať hodnoty, ktoré ani moľ, ani hrdza nezožerie, a jednoducho každý si nájde tam, čo si tam poslal.
Milé kolegyne, milí kolegovia, dovoľte mi teraz pár slov k energetike. Tak ako celý návrh programového vyhlásenia je deklaratívny, neobsahuje merateľné, kontrolovateľné ciele, tak je to aj v tejto oblasti, ale, bohužiaľ, tu sú aj mnohé protichodné vyjadrenia. Vo volebnom programe SMER sa píše: "Vo volebnom programe v oblasti energetiky vláda nadviaže na predchádzajúci program z roku 2006, podľa ktorého sa energetika stala prioritou." V programovom vyhlásení vlády už je posun: "V oblasti energetiky vláda nadviaže na stratégiu energetickej bezpečnosti z roku 2008." Jednoducho, aj keď je tam dvojročný posun na to, na čo chcete nadväzovať, nie je mi celkom jasné, prečo chcete nadväzovať na tento dokument z roku 2008, ktorý je už vzhľadom na vývoj za posledné štyri roky v mnohých ohľadoch prekonaný.
Chýba mi tu tiež zmienka o prioritnej aktualizácii dokumentu Energetická politika Slovenskej republiky. Tá posledná verzia bola schválená 11. januára 2006 uznesením vlády č. 29 z roku 2006 a následná aktualizácia mala byť predložená do vlády v jedenástom mesiaci, teda v novembri 2011, avšak kvôli predčasným voľbám k tomu nedošlo. V Energetickej politike sa píše, že je vypracovaná v zmysle zákona o energetike na obdobie 25 rokov. Ministerstvo hospodárstva bude energetickú politiku aktualizovať minimálne každý piaty rok s prihliadnutím na zmeny faktorov, ktoré na energetickú politiku majú priamy alebo nepriamy vplyv.
V programovom vyhlásení sa ďalej uvádza: "Vláda podporí tvorbu novej energetickej architektúry, vychádzajúc z jednotnej energetickej politiky Európskej únie. Energetická politika pre Európu bola publikovaná 10. 1. 2007 v Bruseli ako oznámenie Komisie Európskych spoločenstiev, Európskej rade a Európskemu parlamentu. Teda je to už päť rokov. Hovoríte o podpore novej energetickej architektúry, vychádzajúc z jednotnej energetickej politiky. Nuž, ja nie som si celkom istý, či vôbec existuje alebo bude existovať nejaká jednotná architektúra, viď napríklad úplne rozdielny prístup k využívaniu jadrovej energie v krajinách Európskej únie.
Je pravdou, že existujú viaceré dokumenty ohľadne jednotnej stratégie pri budovaní prenosových sietí, aj keď otázkou zostáva, kto nakoniec zaplatí výstavbu nových transkontinentálnych vedení, ktoré asi najviac potrebujú Nemci. Všetky však nebudú na území Nemecka. A už teraz je s tým problém, mám na mysli nemecké využívanie českých a poľských prenosových sietí, ktoré tlačia elektrinu vyrobenú veterníkmi na severe ku spotrebiteľom na juhu. Ich vlastná sieť to celkom nezvláda a niekedy to hraničí s veľkým rizikom. Teda pre Slovensko je veľmi dôležité mať vypracovanú aktuálnu vlastnú energetickú politiku ako podmnožinu európskej, ale životaschopnú vlastnú, ktorá popíše zámery vlády v oblasti budovania zdrojov, ich skladby, prenosových sietí v severojužnom, západovýchodnom smere a ich pripojenie na susedné štáty. V tejto dobe je to dôležité aj preto, aby v prípade nepredvídateľných udalostí na trhu s elektrickou energiou bolo Slovensko pripravené a malo dostatok zdrojov.
Tu však konštatujem, že v programovom vyhlásení je naozaj významný posun oproti volebnému programu SMER-u. Keď vo volebnom programe hovoríte o energetickej bezpečnosti, v navrhovanom vládnom programe o tom, že vláda vytvorí podmienky pre sebestačnosť a proexportnú schopnosť vo výrobe elektriny. Nie som proti. V tejto súvislosti uvádzate, že vláda urýchli pripravenosť na výstavbu nového jadrového zdroja v lokalite Jaslovské Bohunice a využije všetky možnosti na zdynamizovanie dostavby tretieho a štvrtého bloku jadrovej elektrárne Mochovce. A tu vidím výrazný posun od vášho volebného programu, v ktorom sa uvádza: "Vláda urýchli výstavbu nového jadrového zdroja v lokalite Jaslovské Bohunice." Teda držte sa volebného programu. Urýchlite, začnite výstavbu, nie pripravenosť na výstavbu. A očakával som, že predstavíte model financovania tohto projektu. Pýtam sa teda, aké to budú zdroje? Verejné, privátne, mix alebo nakoniec žiadne?
Chcem pripomenúť, že i vláda Ivety Radičovej mala v programovom vyhlásení podporu projektu výstavby jadrového zdroja v Jaslovských Bohuniciach, ale iba pod podmienkou súkromnej investície bez ďalšej účasti štátu. Som rád, že na rozdiel od volebného programu ste v programovom vyhlásení nezabudli na jadrovú bezpečnosť pri využívaní jadrovej energetiky. KDH podporuje využívanie jadrovej energie, budovanie nových bezpečných jadrovo-energetických zdrojov, avšak pri zachovaní aktuálnych bezpečnostných požiadaviek a štandardov a súčasného zaistenia bezpečného spracovania rádioaktívnych odpadov a dlhodobého bezpečného skladovania vyhoreného jadrového paliva.
Vo vašom programovom vyhlásení nie je ani zmienka o takej dôležitej podmienky rozvoja jadrovej energetiky, ako je záverečná alebo zadná časť palivového cyklu. Vláde chcem aj pripomenúť, že nesmie zabúdať, že do päť rokov budeme musieť predĺžiť licenciu na V2 a to bude spolu so spustením Mochoviec hlavná výzva aj v kontexte politickej diskusie v Európskej únii o výsledkoch záťažových testov a možných následných opatrení, ktoré v oblasti jadrovej a prevádzkovej bezpečnosti ako doporučenia alebo záväzné dokumenty iste prídu.
Naozaj oceňujem, že využijete všetky možnosti na zdynamizovanie dostavby tretieho a štvrtého bloku. Aj preto by bolo dobré nastaviť korektné vzťahy s majoritným vlastníkom Slovenských elektrární a posilniť finančne a personálne Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky.
V programovom vyhlásení ďalej uvádzate, že: "Slovenská republika sa vzhľadom na svoju geografickú polohu môže stať dôležitým článkom pri zaistení energetickej stability a bezpečnosti nielen svojho územia, ale aj Európskej únie." Celkom nerozumiem tejto deklarácii, pretože Slovenská republika s ohľadom na geografickú polohu a existujúce prepojenia medzištátne už aj teraz je dôležitým článkom európskeho energetického systému. Ak sa ním len môže stať, teda podľa vás, mala by vláda uviesť aspoň kľúčové opatrenia, ktoré realizuje, aby sa ním Slovenská republika stala. Je dobré, ak si vláda Roberta Fica osvojila, alebo nasleduje záväzok predchádzajúcej vlády v posilnení bezpečnosti dodávok budovaním prepojení s plynárenskými sieťami vrátane využívania plynu LNG a s elektrizačnými sústavami okolitých krajín.
Tu treba konštatovať, že i v programovom vyhlásení predchádzajúcej vlády bolo záväzné, stanovené vybudovanie severojužného plynárenského prepojenia spájajúceho LNG terminály v Chorvátsku a v Poľsku, prechádzajú cez všetky krajiny V4, čím sa
vytvorí možnosť prepojenia Slovenska k takým významným plynárenským projektom ako je Nabucco, South Stream a podobne. Dôležitým faktom je, že 9. 11. 2011 bola vytvorená pod záštitou Európskej komisie pracovná komisia na vysokej úrovni, ktorej členom je aj Slovenská republika, a výsledkom jej práce je podpis memoranda týkajúceho sa severojužných energetických prepojení, ktorého súčasťou je i akčný plán pre všetky sektory v oblasti elektroenergetiky, plynu i ropy. Tento plán zahrňuje päť veľkých projektov medzištátnych energetických prepojení a nová vláda má už podmienky pre posilnenie bezpečnosti dodávok energie, vytvorené predchádzajúcou vládou.
Chcem tiež konštatovať, že vo vašom programovom vyhlásení úplne absentuje vyjadrenie vlády k ropovodu Bratislava - Schwechat, ktoré minulá vláda podporovala za dodržania podmienky, že trasa ropovodu musí ísť mimo Žitný ostrov.
No, a teraz k tomu rozporu hlavnému. Implementácia tretieho liberalizačného energetického balíčka EÚ. Implementáciou tohto balíčka chcete podstatne rozšíriť právomoci štátu v oblasti dohľadu nad regulovanými subjektami. To snáď nemyslíte vážne. Jednoducho tretí liberalizačný balíček, už ako hovorí jeho názov, je o ďalšej liberalizácii trhov s energiami v EÚ, teda aj o znižovaní ingerencie štátu a súčasnom posilňovaní nezávislosti regulačných úradov. A práve rozširovanie právomocí štátu v dohľade nad regulovanými subjektami je úplne v rozpore s týmto tretím energetickým balíčkom a môže vytvoriť podmienky na to, aby sa u nás liberalizácia trhu zastavila a štát čelil narastajúcemu počtu súdnych a arbitrážnych konaní kvôli zlej regulácii. Tiež by som uvítal konštatáciu, že transpozícia takzvaného tretieho energetického balíčka je priamo podmienená prijatím nového zákona o energetike a zákona o regulácii v sieťových odvetviach.
Sľubujete tiež, že vláda vytvorí podmienky, aby Úrad pre reguláciu sieťových odvetví mal dostatočné nástroje na preverenie nákladovej štruktúry regulovaných subjektov, no a toto podľa mňa, že vláda vytvorí podmienky, aby ÚRSO mal dostatočné nástroje, má len deklaratívny charakter bez praktického významu, pretože ÚRSO má nástroje na preverenie nákladovej štruktúry. Pán premiér, nedajte sa húpať pánovi Holienčíkovi. Súčasný systém regulácie metódou price-cap však stanovuje maximálnu cenu a bolo by dobré možno uvažovať o zmene systému regulácie.
Podpora využívania obnoviteľných zdrojov bude musieť byť prísne diferencovaná. Budovanie elektrární na biomasu nezodpovedá reálnym podmienkam Slovenska. Chcem pripomenúť, že prioritou KDH v oblasti využívania obnoviteľných zdrojov energií, samozrejme, za podmienky ekologickej udržateľnosti a ekonomickej efektívnosti je podpora programov na využívanie biomasy, ktorá okrem efektívneho zdroja energie predstavuje veľký potenciál pre zamestnanie nízkokvalifikovanej pracovnej sily. Poľnohospodársku biomasu, hlavne slamu, odporúčam využívať v lokálnych podmienkach ako zdroj na vykurovanie, prípravu teplej úžitkovej vody, skleníky, v zdrojoch s výkonom do 10 MW tepelných. Bohužiaľ, v prípade obnoviteľných zdrojov úplne absentuje zmienka, hlavne pri biomase, o podpore jej využitia v teplárenstve.
Tak ako vy deklarujete, chcem vás ubezpečiť, že i my podporujeme dôsledné presadzovanie záujmov štátu v energetických podnikoch s účasťou štátu. Avšak prehlásenie, že v oblasti energetiky a sieťových odvetví bude vláda tlmiť nepriaznivé dôsledky netransparentnej a chybnej privatizácie, ste si mohli odpustiť.
Je po voľbách a stačilo, keď ste kopali do strategických investorov vo volebnom programe a o transparentnosti tendrov vašej predchádzajúcej vlády radšej pomlčím. Chcem vás ubezpečiť, že vstup strategického partnera do slovenských elektrární bol transparentný a naozaj vyhral ten subjekt, ktorý ponúkol najviac. Bol tam váš poslanec Maroš Kondrót v komisii ministra a nikde nehovoril o tom, že by bol ten tender nejaký netransparentný alebo nečestný, jednoducho, on sa zdržal hlasovania, ale len z toho dôvodu, že je proti vstupu strategického partnera ako takému. Odporúčam vám teda naozaj mať korektné vzťahy so strategickými investormi aj z toho dôvodu, že jeden je naozaj dominantný pri dostavbe tretieho a štvrtého bloku. A o tom, že i KDH je za dôsledné presadzovanie záujmov štátu v energetických podnikoch, sa presvedčíte ešte na tejto schôdzi.
Záverom chcem konštatovať, že ma tiež mrzí tá skutočnosť, že v celom dokumente nie je ani zmienka o tom, že Slovenská republika je členom viacerých inštitúcií zriadených Európskou komisiou pre energetiku a medzinárodných organizácií ako sú ECD, OECD, AEIE, AIE a ďalšie. Z toho vyplývajú pre Slovenskú republiku záväzky a potreby koordinovaného postupu pri budovaní medzištátnych prepojení a riadení energetických sietí a nezohľadnenie takéhoto závažného faktu je veľkým nedostatkom dokumentu.
Programové vyhlásenie vlády ani ja, ani moji kolegovia z KDH, samozrejme, nemôžme podporiť. Dokonca vám ani tak ako šéf strany-nestrany nedržíme palce a verím, že ho nepodporia ani tí poslanci zo SaS, ktorí vám predčasne otvorili dvere k moci. Je však isté, že tým, ktorým sa páči, by ho mali podporiť. No, sám som zvedavý na záverečné hlasovanie.
Ďakujem vám za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

9.5.2012 o 18:34 hod.

Mgr.

Alojz Přidal

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:54

Dušan Jarjabek
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda za slovo. Pán poslanec Přidal, zdá sa mi, že ste taký nezmyselne radikálny. Nezmyselne radikálny, naozaj to nemá ani hlavu, ani pätu, čo tu rozprávate, to vám hovorím úplne otvorene. Veľmi úprimne ďakujem za tie rady, ktoré nám dávate. Vy ich dávate určite veľmi úprimne, len akosi, keď vám nepomohli v KDH, tak sa neobracajte na nás, hej? Preto, lebo hovorím, raďte tam, kde vás budú aspoň trošku počúvať. Ale ja by som si dovolil zareagovať na tie rady, ktoré dávate ohľadne tej energetickej bezpečnosti a ohľadne toho, ako to treba vlastne s tými atómkami robiť.
No, pán poslanec Přidal, ja som v tejto problematike určite nie odborník, ale čítam noviny a počúvam správy a jak tak rozmýšľam, tak vy ste boli predsa pri tom, keď ste úplne nezmyselne darovali funkčnú V1. Funkčnú atómovú elektráreň. Vy ste boli pri tom, vy ako poslanec Přidal ste boli pri tom, keď ste nás zbavili, nás, Slovensko ste zbavili jednej funkčnej jadrovej elektrárne.
Slovensko mohlo byť sebestačné, dokonca mohlo elektrickú energiu vyvážať. Opäť som si to prečítal. Dneska Slovensko je v jednom, na pokraji jedného finančno-energetického marazmu, za čo ste zodpovedný vy, pán poslanec. Aj vy konkrétne, ktorí ste sedeli v tomto parlamente, alebo sa chcete opäť vyhovárať na Paľa Ruska, ktorý bol vtedy ministrom, a vy ste, ako hovorí pán poslanec Brocka, opäť ťahali za ten kratší koniec. Naozaj, vy vždy ťaháte za kratší koniec. Skutočne, už raz pomenujte tú zodpovednosť, o ktorej stále hovoríme my, a vy sa jej akosi stále vyhýbate. Čiže pán poslanec Přidal, vy ste spoluzodpovedný za to, čo na Slovensku v rámci elektrickej energie existuje, a nielen. Tak si v prvom rade vstúpte do vlastného svedomia a potom skúste dávať rady. (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.5.2012 o 18:54 hod.

Mgr. art.

Dušan Jarjabek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:56

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Pán poslanec, priznám sa, nie celkom tomu rozumiem, dokonca by som povedal, že tomu vôbec nerozumiem, tej demagógii, že prvý pilier sa tiež nededí. Veď, preboha, prvý pilier je to, čo Európu urobilo Európou, ten princíp solidarity, princíp dôchodkového zabezpečenia, tak naozaj nerozumiem, čomu hovoríte, že ten prvý sa nededí. To mi fakt príde ako absolútna demagógia. Tak keď pozriem, tak ste už asi v dôchodkovom a možno tesne pred dôchodkovým vekom (smiech), povedzte mi, ako nič v zlom, v dobrom, že, preboha, že a z čoho vám ten štát má platiť, keď tie dôchodky, keď ten prvý pilier je taký, ako je? Tomu tiež nerozumiem.
A bojím sa aj tej demagógie, ktorá, zdá sa, celý tento problém bude sprevádzať, a bude ju sprevádzať silne, celú diskusiu o druhom dôchodkovom pilieri a bude, bude jej veľa. Áno, ja som možno trošku na inej, na inom brehu, ja druhý dôchodkový pilier vidím ako podnikateľské nebo. To, čo sa proste stalo, že štát zabezpečuje súkromným firmám plnenia, to je naozaj zvláštne a bude problém sa tohto podnikateľského neba vzdať. Bude to bolieť, bude krik a hľadať v tomto spravodlivosť bude naozaj problém. Každopádne však použiť argument typu, že prvý pilier sa tiež nededí, je na úrovni mega, mega, naozaj megademagógie.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.5.2012 o 18:56 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 18:57

Július Brocka
Skontrolovaný text
Vážený pán poslanec Přidal, na rozdiel od veľmi plytkej reakcie pána poslanca Jarjabka na vaše vystúpenie, ja by som chcel povedať iné. Mne sa vaše vystúpenie páčilo, najmä ako ste hovorili o energetike. Ja by som išiel dokonca ďalej. Pán kolega, ja idem, v úvodzovkách, "puknúť od závisti" nad tým, že vás tak pozorne počúvalo toľko poslancov v tejto sále, nielen z vládneho SMER-u, ale aj z opozície. Pán kolega, čím to je? (Smiech v sále.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

9.5.2012 o 18:57 hod.

Ing.

Július Brocka

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video