33. schôdza

18.3.2014 - 3.4.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Uvádzajúci uvádza bod

26.3.2014 o 17:25 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 16:56

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Ja tiež prispejem k tomu podporou tohto návrhu. A v poslednej dobe mám pocit, že s pani Žitňanskou súhlasím nejako veľa, ale to na konci, asi na konci sa nezhodneme pri jednom bode.
Ale no ja sa vám aj čudujem, že vy si dovolíte upozorniť sudcu, lebo u nás sa môže stať, že keď ho upozorníte, tak rozhodne vo váš neprospech. Mne sa stalo v Rimavskej Sobote, keď prišiel druhý advokát - a v rifľoch ešte aj - a si tam s ním, tykal si s pani sudkyňou. Keby som bol povedal, čo to má znamenať, tak mám problém. Ale nie to som chcel.
Zaznamenávanie súdnych pojednávaní je veľmi dobrá vec, pretože mňa učili, že čo nie je v zápisnici, ako keby neexistovalo. Minule ešte mal pojednávanie, ktoré trvá dve hodiny, tri, ako ukázal poslanec Gál, máte v zápisnici dve strany. Vy si musíte potom tú zápisnicu prečítať a povedať, že mám tu chyby, tie chyby si uplatniť, a dokonca je na tom sudcovi, či vám povie, aha, aj toto ste povedali, toto ste nepovedali. Mne sa stalo, že som si zápisnicu nepozrel, lebo to bolo dlhé pojednávanie, a sudca mi povedal: "No a ja to tam nevidím, ja vám to nemôžem opraviť, pretože ja, vidíte, všetko zapisujem." Nezapisuje všetko, nedá sa to pamätať. Zaznamenávanie súdnych pojednávaní je veľmi dobrá vec aj pri zaujatosti sudcu, aj pre dodržiavanie akej-takej dôstojnosti sudcov, rovnako tak účastníkov, samozrejme.
Čiže tento návrh sa nedá, nemám dôvod ho nepodporiť, dokonca je dobrý a prospešný, takže za neho navrhujem hlasovať za, naozaj to prospeje rýchlosti aj efektívnosti súdneho konania.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.3.2014 o 16:56 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s procedurálnym návrhom 17:08

Branislav Škripek
Skontrolovaný text
Vôbec nevadí, ďakujem. Prepáčte, nemám ani návrh, chcem len poďakovať kolegovi Alojzovi Hlinovi, že zabezpečuje tlač na čítanie, tak som chcel, že aby sme si to všimli, a tak ďakujem pekne, že máme čo čítať.
Skryt prepis

Vystúpenie s procedurálnym návrhom

26.3.2014 o 17:08 hod.

Mgr.

Branislav Škripek

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 17:08

Rudolf Chmel
Skontrolovaný text
Ďakujem, pán predseda. Poprosím členov výboru pre ľudské práva a národnostné menšiny, zajtra o 8.15 hod. je zasadnutie výboru v miestnosti č. 148.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.3.2014 o 17:08 hod.

doc. PhDr. DrSc.

Rudolf Chmel

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:16

Alojz Hlina
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne. Vážený pán predseda, vážené kolegyne, kolegovia, dovoľte mi, budem mimoriadne krátky, vyjadriť podporu tomuto návrhu, čo teda môže byť v mojom prípade aj kontraproduktívne, ale nedá mi, aby som ju nevyjadril a nespomenul aj jednu skutočnosť, ktorá prepotvrdzuje aj moje presvedčenie, že to je dôležité. Ja teda... (Reakcia z pléna.) No ale potom môžu byť urazení tí, pri ktorých som to urobil, a povie, že pri Bugárovi si nedovolím. No viete, takže to... (Prerušenie vystúpenia predsedajúcim.)

Paška, Pavol, predseda NR SR
Páni poslanci, poprosím vás, pokračujeme v rozprave.

Hlina, Alojz, poslanec NR SR
Prepotvrdzuje tú potrebu. Ja teda, vďakabohu, moc po súdoch nechodím. Teraz kvôli Pečnianskemu lesu som bol na niekoľkých pojednávaniach a bol som mimoriadne zhrozený, naozaj som bol zhrozený, a keby východniari počuli to, čo hovorí bratislavská sudkyňa na ich adresu, lebo právnička Lesoochranárskeho združenia VLK je z východu, a tie poznámky, ale nieže bokom, normálne do pléna, keď to takto poviem, jak to tam bola v tej pojednávacej miestnosti, tak hlboko urážlivé, ľudsky, ľudsky urážlivé, som bol úplne zdesený. Hej, že to bolo, som bol zdesený a nehovorím len, že to je dôvod, ale toto je určite jeden z dôvodov... (Ruch v sále. Prerušenie vystúpenia predsedajúcim. Zaznievanie gongu.)

Paška, Pavol, predseda NR SR
Prepáčte, pán poslanec. Kolegyne, kolegovia, poprosím vás, ak nemáte záujem o vystúpenie pána poslanca, radšej opustite sálu. Nech sa páči, pán poslanec.

Hlina, Alojz, poslanec NR SR
Takže táto moja osobná skúsenosť teda hovorí o tom, že to má zmysel, a stotožňujem sa aj s vyjadreniami kolegov a predrečníkov, prečo to hovorili, a moja osobná skúsenosť to prepotvrdzuje. A keď už som tu, tak poviem, teda keď už o tom Pečnianskom lese, že včera sme dostali stavebné povolenie a budeme robiť prvý výkop, a keby sme chceli stavať mrakodrap, tak to je tie isté papiere, jak sme potrebovali na vlajkový stožiar, vážení kolegovia, upozorňujem vašu pozornosť. Oproti Národnej rade na druhej strane Dunaja bude umiestnený obrovský vlajkový stožiar, na ktorom bude slovenská vlajka. A bude to vlajka občanov tejto krajiny a bude tam viať dovtedy, kým bude prebiehať spor o Pečniansky les. A ja verím, že urobíme všetko preto, aby sme ju smútočne nemuseli z toho stožiara zvesiť, keď štát, keď krajina, keď ľudia tejto krajiny úplne jasným, jasným podvodom by o tento Pečniansky les prišli. Ďakujem vám veľmi pekne.
Skryt prepis

26.3.2014 o 17:16 hod.

Alojz Hlina

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:19

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda Národnej rady, vážené dámy a páni, dovoľte mi, aby som vám predložil opätovne návrh novely Trestného zákona, zákona č. 300/2005 Z. z. v znení neskorších predpisov, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Predkladám ho spolu s kolegami Jánom Figeľom a Jánom Hudackým a naším cieľom je rozšíriť trestnoprávnu zodpovednosť za neautorizovanú a nedovolenú činnosť falšovania a pozmeňovania počítadiel najazdených kilometrov, tzv. tachometrov, motorových vozidiel.
Predložený návrh zákona rozširuje skutkovú podstatu trestného činu aj o činnosť falšovania alebo pozmeňovania počítadiel najazdených kilometrov. V rámci návrhu zákona môže byť potrestaný aj ten, kto pripravuje takýto trestný čin, pri ktorom vyhotoví, zaobstará sebe alebo postúpi inej osobe počítačové programy, ktorých účelom je spáchanie takého skutku. Falšovaním sa rozumie akékoľvek neoprávnené vykonanie zmien, úprav a zásahov do technického zariadenia, tzv. pretáčanie (mechanické alebo elektronické) čísiel uvedených ako stav celkovo najazdených kilometrov motorového vozidla. Pozmeňovanie znamená vykonanie akýchkoľvek neautorizovaných a nedovolených zmien na originálnom zariadení počítadla najazdených kilometrov.
Dámy a páni, toto rozšírenie Trestného zákona dopĺňame do § 220 Trestného zákona, kde rozširujeme už dnes tento paragraf, ktorý už dnes teda sa zaoberá pozmeňovaním identifikačným údajov automobilu. Takže toto rozširujeme o činnosť falšovania alebo pozmeňovania počítadiel najazdených kilometrov.
Takisto bude trestným činom vyhotovenie zaobstarávania alebo postúpenie inej osobe počítačové programy, ktorých účelom je spáchanie uvedeného skutku. Táto trestná činnosť už aj dnes - pozmeňovanie identifikačných údajov automobilu - je dnes ocenená trestnou sadzbou až do troch rokov odňatia slobody.
Navrhovaná právna úprava je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Toľko uvedenie návrhu zákona. Potom sa prihlásim ako prvý v rozprave. Ďakujem.
Skryt prepis

26.3.2014 o 17:19 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

17:22

Martin Poliačik
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem, pán predseda. Kolegyne, kolegovia, vážený pán predkladateľ, dovoľte mi, prosím, aby som v zmysle § 73 ods. 1 rokovacieho poriadku vystúpil v prvom čítaní ako spravodajca určený ústavnoprávnym výborom k uvedenému návrhu zákona.
Predmetný návrh zákona bol doručený poslancom v zákonom ustanovenej 15-dňovej lehote pred schôdzou Národnej rady, na ktorej sa uskutočňuje jeho prvé čítanie, a spĺňa po formálnoprávnej stránke náležitosti uvedené v § 67 a 68 rokovacieho poriadku, ako aj náležitosti určené v legislatívnych pravidlách. Predseda Národnej rady preto návrh zákona zaradil v zmysle § 72 rokovacieho poriadku do programu tejto schôdze.
Predseda Národnej rady zároveň vo svojom rozhodnutí č. 892 z 25. februára 2014 navrhol, aby návrh zákona prerokoval ústavnoprávny výbor a výbor pre obranu a bezpečnosť.
Za gestorský výbor navrhol ústavnoprávny výbor s tým, aby výbory prerokovali návrh zákona v druhom čítaní do 30 dní a gestorský do 32 dní od prerokovania v prvom čítaní.
Zo znenia uvedeného návrhu zákona je zrejmý účel navrhovanej úpravy. Cieľom návrhu zákona je rozšíriť trestnoprávnu zodpovednosť za nedovolenú činnosť falšovania a pozmeňovania tzv. tachometrov motorových vozidiel.
Ako spravodajca určený navrhnutým gestorským výborom odporúčam, aby sa Národná rada vo všeobecnej rozprave, po všeobecnej rozprave uzniesla na tom, že návrh zákona prerokuje v druhom čítaní.
Odporúčam zároveň návrh zákona prideliť výborom vrátane určenia gestorského výboru a lehoty na prerokovanie návrhu zákona vo výboroch v zmysle uvedeného rozhodnutia predsedu Národnej rady číslo 892.
Pán predseda, prosím, otvorte všeobecnú rozpravu.
Skryt prepis

26.3.2014 o 17:22 hod.

Mgr.

Martin Poliačik

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:25

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne, pán predseda. Môj kolega Jožko Mikloško mi prepáči, že som ho ako navrhovateľ predbehol.
Dámy a páni, dovoľte mi, aby som hneď na úvod sa pozrel na to, ako upravuje legislatíva túto, tento nešvár, túto nekalú činnosť - stáčanie tachometrov - v Európe alebo aj vo svete, lebo aj náš návrh zákona je inšpirovaný nemeckou právnou úpravou, ktorá by asi najviac vyhovovala aj nášmu legislatívnemu prostrediu. Tento návrh zákona som pripravoval spolu so Spolkom na ochranu vlastníkov automobilov, v skratke SOVA, ktorého predsedom je pán Petrus, ktorému takto chcem poďakovať za spoluprácu pri tomto návrhu zákona.
Spoločnosť SOVA má spracovanú legislatívu v celej Európskej únii. Chcem vás informovať, že stáčanie tachometrov je trestným činom už dnes v Nemecku, vo Veľkej Británii, Francúzsku, Belgicku a najprísnejšie zákony v tomto smere sú v Spojených štátoch amerických.
Ďalej by som vás chcel informovať o tom, že v Českej republike ministerstvo dopravy chystá novinku, ktorá by mala výrazne obmedziť a sťažiť široko rozšírený nesvár stáčania kilometrov. Ministerstvo testuje a od septembra chce prepojiť svoju databázu na európsky systém EUCARIS, prostredníctvom ktorého sa budú zdieľať informácie o technických údajoch jednotlivých áut. Nový systém by chceli používať aj dopravné úrady v Českej republike pri registrácii áut.
A nakoniec mi dovoľte, aby som vás informoval o tom, že 11. marca 2014 bolo prijaté nariadenie Európskeho parlamentu a Rady o pravidelnej kontrole technického stavu motorových vozidiel a ich prípojných vozidiel a zrušenie smernice 2009/40 Európskeho parlamentu. Táto, toto nariadenie sa dotýka aj technického stavu vozidiel, ale dotýka sa aj stáčania kilometrov. Dovoľte mi, aby som časť toho prečítal:
"Téma stáčania a úprav tachometrov na vozidlách nie je iba problémom Slovenska, ale celej Európskej únie. Európsky parlament schválil 11. marca 2014 nový návrh Európskej komisie, ktorého cieľom je zjednotiť minimálne štandardy na technické kontroly. Parlament Európskej únie schválil zmeny týkajúce sa cestných kontrol a technického stavu vozidiel. Nové pravidlá začnú platiť postupne od roku 2017. Predpokladá sa, že podvody spojené s počítadlom kilometrov sa dotýkajú 5 až 12 % objemu predaja ojazdených vozidiel vo vlastnom štáte, pričom pri cezhraničnom predaji je toto percento oveľa vyššie, čo pre spoločnosť každoročne predstavuje náklady vo výške niekoľko miliárd eur a zároveň to má vplyv na správne vyhodnotenie technického stavu vozidiel. Odporúčanie Európskej komisie je, že podvody v súvislosti s počítadlami kilometrov by sa okrem toho mali systematickejšie považovať" - a to chcem zvýrazniť - "za trestný čin, ktorý podlieha sankcii."
Aká je situácia na Slovensku? V posledných rokoch má na Slovensku pretáčanie tachometrov výrazne stúpajúci trend. Medzi predajcami ojazdených automobilov platí také zvrátené heslo: "Kto nestáča tachometre, okráda svoju firmu". V masívnej miere dochádza k podvodom a okrádaniu kupujúcich, občanov Slovenska. Všetci si ale spomeniete aj na prípad, keď ministerstvo obrany zhruba pred rokom, rokom a pol nakúpilo akože nové vojenské sanitky a následne sa ukázalo, že tieto vojenské sanitky sú ojazdené a majú stočené kilometre.
V minulosti sa o to, aby stáčanie kilometrov bolo trestným činom, snažili poslanci Rafaj a Slota, ktorí v roku, tuším v roku 2010 predložili návrh zákona, aby stáčanie tachometrov bol trestný čin. Náš návrh zákona, ktorý predkladáme spolu s kolegami, nie je identický s tým, ktorý predkladali kedysi pán Rafaj a Slota. Nie je identický, hoci rieši ten istý problém. A dokonca v našom návrhu rozširujeme, aby bolo trestným činom aj stáčanie kilometrov. Ale chcem povedať k tomu legislatívnemu procesu, ktorý prebehol, keď navrhovali pán Rafaj a Slota tento návrh zákona. Tento návrh zákona prešiel prvým čítaním, druhým čítaním a neprešiel v treťom čítaní. Chcem pripomenúť kolegom z klubu SMER, že celý klub SMER-u, všetci poslanci SMER-u v tom čase trikrát podporili tento návrh zákona. Preto som bol veľmi prekvapený, keď minulého roku som tento návrh zákona predniesol tuto v Národnej rade Slovenskej republiky a poslanci za stranu SMER odmietli tento návrh zákona.
Prečo o tom hovorím? Keď pred štyrmi rokmi bol tu predkladaný návrh zákona, hovorili odborníci vtedy na Slovensku, že asi 30 % ojazdených automobilov, ktoré sa predajú na Slovensku, majú stočený tachometer. Dnes títo odborníci aj zo spoločnosti SOVA, ale aj zo spoločnosti CEBIA, ktorá sa zaoberá technickým stavom automobilov, dnes títo odborníci odhadujú, že je to 40 až 60 % ojazdených automobilov, ktorých sa ročne predajú na Slovensku. Dámy a páni, hovoríme o 130- až 140 tisícoch automobilov, hovoríme o 130 až 140 (pozn. red.: tisícoch) podvedených a okradnutých kupujúcich občanov Slovenska. Preto hovorím o tom, že keďže to nie je v súčasnosti v našej legislatíve postihované, má táto činnosť na Slovensku výrazne stúpajúci trend.
Áno, aj v roku 2010 legislatívna rada vlády odporučila v treťom čítaní nehlasovať za tento návrh zákona a oponentúra bola taká, že podľa dnes platného trestného zákona takáto činnosť môže byť postihovaná na základe paragrafu ako podvod alebo nekalá obchodná praktika. Dámy a páni, ak mi skúsite nájsť prípady na Slovensku, keď niekto kúpil alebo teda predal niekomu ojazdený automobil, ktorý mal stočené kilometre, a bol postihovaný podľa Trestného zákona ako podvod alebo nekalá obchodná praktika, tak budem s tým súhlasiť. Ale keď 130- až 140-tisíc občanov Slovenska je ročne podvedených, okradnutých a nikto nie je za to postihovaný, sme presvedčení spolu s mojimi kolegami, že takáto činnosť musí byť v Trestnom zákone exaktne zadefinovaná, aby to malo nielen trestnoprávny účinok, ale aj, nebojím sa povedať, odstrašujúci alebo výchovný účinok, čím by sa dosiahlo výrazné zníženie počtu ojazdených automobilov so stočenými kilometrami.
Nie sme spolu s kolegami takí naivní, aby sme si mysleli, že prijatím týchto dvoch viet v Trestnom zákone na Slovensku sa prestane, prestanú stáčať tachometre, ale aj výrazné zníženie. A ja si myslím, že tí, čo to dneska prevádzkujú, tak by sa minimálne ako zamysleli nad tým, či by to malo na nich odstrašujúci alebo aj výchovný účinok. Aj výrazné zníženie by napomohlo občanom Slovenska.
Dámy a páni, podľa monitoringu spoločnosti SOVA, ktorý bol vykonaný len pred mesiacom, je evidovaných na Slovensku 23 spoločností, ktoré "legálne" poskytujú službu stočenie kilometrov na automobile. Táto činnosť je veľakrát aj inzerovaná v médiách. Presvedčili sa o tom viacerí novinári, ktorí zavolali do takejto firmy alebo aj tam prišli s tým, akým spôsobom a za akú cenu by im stočili kilometre, viď včerajšia reportáž na Markíze. Tento úkon je pomerne dosť jednoduchý. Stačí na to notebook, príslušný kábel, príslušný softvér, ktorý je potrebný, a takýto úkon trvá niekoľko minút a stojí zhruba od 20 až do 50 eur.
Nami navrhovaný, navrhovaná novela podľa nás by výrazne znížila počet okradnutých občanov, ale na druhej strane by zvýšila bezpečnosť ľudí, ktorí by poznali skutočný stav ubehnutých kilometrov na svojom aute. Naozaj sú určité súčiastky v automobiloch, ktoré je potrebné meniť po nabehaní určitých kilometrov. Občania, ktorí si kúpia taký automobil, ktorý má o niekoľko desiatok, veľakrát aj o niekoľko stotisíc menej kilometrov ako v skutočnosti, privádzajú seba, ale aj svoju rodinu, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky do nebezpečenstva, keď takéto, takýto automobil môže spôsobiť vážnu dopravnú nehodu aj s následkami na životoch. Takže určite by sa zvýšila aj bezpečnosť cestnej premávky.
A keď som včera pozeral reportáž na Markíze, ktorá sa venovala tejto téme, tak jediný z politikov, z poslancov Národnej rady, ktorý dostal priestor v tejto reportáži, bol vládny poslanec SMER-u pán Martvoň, ktorý na našu iniciatívu predloženia tohto návrhu zákona oponoval tým, že mohlo by sa stať, že by boli trestne stíhaní aj občania, ktorí si kúpia automobil, ktorý už mal stočené kilometre. Tak chcem takto aj priamo pánovi Martvoňovi povedať aj všetkým tým, čo majú pochybnosti o tom, či by takto nevinní ľudia neboli postihovaní. Tak som presvedčený aj ako neprávnik, že Trestný zákon postihuje tých, ktorí trestnú činnosť páchajú. Nie tých, ktorí k predmetnej veci prídu tak, že tú trestnú činnosť nekonali. To znamená, aj ten, kto kúpi napr. bicykel, ktorý bol predtým ukradnutý, a v dobrej viere ho kúpi, že, že je v poriadku, a príde sa na to a polícia bude vyšetrovať, tak nie je postihovaný ten, kto kúpil ten bicykel, ale ten, kto ho kedysi ukradol. To isté s tými stočenými kilometrami. Je predsa bežná prax, že aj keď kupujú ľudia medzi sebou ojazdené auto, tak pri prepise auta minimálne nejakú jednoduchú zmluvu väčšinou majú a pri takejto zmluve je počet ubehnutých kilometrov jedným zo základných údajov v takejto zmluve. Alebo aj keby nemali takúto zmluvu, myslím si, že aj svedectvo toho človeka alebo jeho rodiny, ktoré by hovorilo o tom, že, áno, v tom a v tom čase som kúpil tento automobil a tachometer vykazoval takýto a takýto stav. Takže ten, kto bude vyšetrovať takúto činnosť, nepôjde po tých, ktorí sú možno aj obeťami, teda určite sú obeťami, ale pôjde po tých, ktorí takúto trestnú činnosť páchajú.
Dámy a páni, toľko. Žiadam vás o podporu tohto návrhu zákona.
A ešte mi dovoľte vyjadriť sa ku samotnej procedúre. V posledných dňoch som bol oslovený viacerými poslancami SMER-u, že tento návrh zákona je pre ľudí, že je dobrý, vedeli by si predstaviť ho podporiť. Stretol som sa s pani Laššákovou. A v záujme tých poškodených občanov Slovenska, tých 130- až 140-tisíc, ktorí sú každý rok takto podvedení, som s ňou sa rozprával o možnej podpore tohto návrhu zákona, aby sa vytvoril nejaký časový priestor na komunikáciu, chcel by som poprosiť spravodajcu, aby o niekoľko dní, napríklad do stredy budúceho týždňa mohlo byť hlasovanie odložené o tomto návrhu zákona. Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

26.3.2014 o 17:25 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:41

Anton Martvoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Pán poslanec Zajac, ja plne súhlasím, že je to vážny problém, ktorý tento, s týmto stáčaním kilometrov je na Slovensku, ale aj teda v celej východnej Európe ako takej, je tu ale jeden fakt. Bežný občan nemá na to technické prostriedky, aby to stočil. Sám ste povedali, že cez 40 % áut už je s týmito stočenými kilometrami na Slovensku a mnohokrát sú už dovezené v takomto stave. Čo ja sa pýtam potom, ako to prechádza vôbec cez stanice kontroly originality.
Ale na druhej strane je to, že to, ako ste to vy naformulovali, ja si za tým, čo som do televízie povedal, stojím, by to spôsobilo podľa mňa množstvo zbytočných trestných stíhaní alebo vyšetrovaní. Lebo nemusí hneď byť trestné stíhanie, môže byť vyšetrovanie pri osobách, fyzických osobách, ktoré by predávali takéto autá. Na to, aby sa začalo vyšetrovanie, stačí, keď v podstate dotyčný bude vlastníkom takéhoto motorového vozidla so stočenými kilometrami a bude ho chcieť ďalej predať. Len tu nastáva jedna vec, že mnohokrát tí vlastníci ani nevedia, že majú tie stočené kilometre ako také. To je prvý moment.
A druhý moment. Mnohokrát sa stane, že tie kilometre mu stočia v autoservise, i keď povedzme má v zmluve, že kupoval auto s takým a takým stavom kilometrov, ale stočia mu to v autoservise, lebo tí automechanici to auto počas opravy, akože opravy, využijú na nejaké služobné cesty. Aby sa nezistilo, že boli niekde a že najazdili povedzme 200-300 kilometrov, tak to stočia. Čiže je tu vážny problém, ktorý by mohol spôsobiť problémy mnohým občanom ako takým.
A to, čo ste povedali. No, aj v súčasnosti to, čo legislatívna rada upozornila, existuje trestný čin podvodu ako takého. Je pravda, že na možno celom Slovensku bolo kvôli týmto stáčaniam kilometrov stíhaných možno desať ľudí, čo je malé percento z tých 130-tisíc. Ale na druhej strane, pokiaľ je bezzubé už súčasné ustanovenie podvodu ako trestného činu, bude bezzubé aj toto. Lebo aby ste niekoho odsúdili za spáchanie tohto trestného činu, musíte ho... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.3.2014 o 17:41 hod.

Mgr. PhD.

Anton Martvoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:43

Martin Fecko
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Pán kolega, ďakujem, že predkladáš takúto novelu zákona. Ja nie som nejaký automobilový profesionál, ale to číslo 130-, 160-tisíc podvedených občanov každý rok, to ma trošku zatriaslo. Je to riadne kvantum našich ľudí, ktorých, myslím si, že mali by sme chrániť. Je veľa oblastí u nás na Slovensku, resp. opýtam sa, koľko oblastí na Slovensku máme takých, kde nemáme robiť poriadok. Asi by sme nenašli ani jednu z ľudských činností u nás na Slovensku. Myslím si, že ak sú nejaké výhrady, pretože sme opoziční, som si toho vedomý, myslím, že prvé čítanie je tu na to, aby sa vôbec nastolil problém, a v druhom by sa dalo vykreovať. Takže myslím si, že všetky pozmeňujúce by si, myslím, že aj akceptoval, pokiaľ by to mali zlepšiť, účinnosť tohto zákona. Ale mne sa v tvojom pozmeňováku páči aj to, že okrem toho, že identifikujeme toho, kto to urobí, rovnako sa bude trestať aj ten, kto vyhotoví, obstará sebe alebo inej osobe technické prostriedky v úmysle sfalšovať alebo zmeniť a tak ďalej. To znamená, že nie iba ten, ale aj ten ďalší, ktorý je ako spolupáchateľ. Takže myslím, že je to podľa môjho, teda nie až tak právnického vzdelania veľmi dobre tiež kreované. Takže pokiaľ, myslím, že sú nejaké výhrady, tak v druhom čítaní, páni kolegovia, by sa to dalo opraviť. Ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.3.2014 o 17:43 hod.

Ing.

Martin Fecko

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:44

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Tak naozaj pán poslanec Martvoň aj pán poslanec Fecko presne to vystihol. Tu nejde o to postihovať ľudí, ktorí si predajú medzi sebou auto. Tí si ako napíšu, koľko tam bolo kilometrov, alebo vedia. To, keď takéto auto bolo dovezené zo zahraničia a už ho tak kúpili, tak neviem si predstaviť, ako budú podávať trestné oznámenia na toho zahraničného nejakého predajcu. Tu naozaj ide o tých majiteľov autobazárov a o tých, ktorí hromadne dovážajú zo zahraničia automobily a ktorí systematicky stáčajú kilometre. A dneska oni na drzovku ako inzerujú túto činnosť úplne legálne. Ak by takýto trestný zákon prešiel, ja nie som naivný, že prestanú stáčať kilometre všetci ľudia na Slovensku, ale minimálne tí 23, ktorí to prevádzkujú, inzerujú, určite by s tým prestali. A tí, ktorí vo veľkom dovážajú tieto autá, majú autobazáry, v ktorých hromadne stáčajú kilometre, ktorí tých serióznych predajcov automobilov alebo autobazárov, ktorých ešte niekoľko je na Slovensku, nútia k tomu, aby aj oni stáčali kilometre! Pretože ten, kto nestáča tachometre okráda vlastnú firmu. Aj tých pár serióznych predajcov už sa na to nemôže pozerať. Lebo v autobazároch v niektorých mestách nenájdete auto, ktoré má cez 100-tisíc kilometrov. Preto tento návrh zákona, si myslím, že postihoval by týchto, ktorí to robia hromadne. A že by s tým mala polícia určitú prácu? No tak, samozrejme.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.3.2014 o 17:44 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video