33. schôdza

18.3.2014 - 3.4.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie v rozprave

26.3.2014 o 18:26 hod.

Doc. RNDr. DrSc.

Jozef Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie v rozprave 17:46

Jozef Mikloško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán predseda Národnej rady, dámy a páni, samozrejme, podporujem tento návrh. Je rozumný a aktuálny. To číslo, že až 60 % ojazdených áut, čo je dneska cez 100-tisíc, má tachometre menené, je otrasné, a keď nie inšie, aj platí to, že každé ukradnuté euro raz spadne na toho, kto ho ukradol, tak v tomto prípade to platí presne takisto.
Myslím, že by bolo naozaj dobre trocha odsunúť to hlasovanie, prípadne rokovať s patričnými ministerstvami, vnútrom, dopravy, aby sa našli snáď ešte nejaké medzery v tom. Alebo pustiť to do druhého čítania a tam sa potom poriadne na to pozrieť, ale bolo by škoda, keby sme to už druhýkrát odhodili, keď vidíme, že to je vážny problém, no.
Pán poslanec Zajac už asi aj niečo povedal, čo som aj ja chcel povedať. Tak to, že to je jasný podvod, klamstvo, ktoré môže priniesť aj veľmi vážne nehody, keď sa akoby dobré a neojazdené auto naraz v skutočnosti vyfarbí ako stará šunka s opotrebovanými súčiastkami a naraz sa odtrhne koleso alebo hocičo niečo iné, keď to má mnoho tisíc kilometrov. Ja by som snáď porozmýšľal, ale to bude snáď v druhom čítaní, dúfam, že teda ten trest by som navrhol od - do. Keď sa povie do troch rokov, tak je veľká možnosť potom sa rozhodnúť a není to celkom povedané ako. Mne by sa zdalo, že tak od 6 mesiacov do 2 rokov by aj stačilo. Trojročný trest je relatívne dosť tvrdý za takúto vec. Ja som tu už aj spomenul a ešte, myslím, aj zákon taký pôjde, kde to bude o tom reč.
Čo ja viem, moja rodina mala ťažkú autonehodu, nezavinenú, zavinenú tým druhým, výsledok bol mŕtve dieťa, doničené auto a štyria pasažieri tiež riadne dokatení. A ten vinník, jasný vinník si odsedel rok, potom vlastne už iba pol. A tu za pretočenie by sme dali tri roky. Tak sa mi to zdá trošička snáď neúmerné. Privítal by som aj nejakú možnosť finančného postihu. Možno tie autobazáry a ďalší sú ešte viac na to citlivejší, keď im sa mastná pokuta naparí. Moja otázka je tiež taká, troška laická, teda že ako sa dá také falšovanie dokázať. Nebýva to množstvo súdov, to už tu troška bolo spomenuté. Je predaj tých technických prostriedkov na pretáčanie u nás dovolený? Čiže môžte si ísť kúpiť takýto prístrojček? Tak jak sa antiradary predávajú, čo tiež sa mi zdá zvláštne, sú na to veľké reklamy, tak by aj tento predaj mal sa nejakým spôsobom obmedziť alebo zakázať, alebo naozaj len veľmi autorizovaným ľuďom umožniť k tomuto dostať. Ja viem, že za socializmu sa pretáčalo vŕtačkou. Celú noc ste museli vŕtať alebo jazdiť spiatočkou dokola domu. (Povedané so smiechom.) Tak viem, že ja som mal Wartburg výborný, tam to nebolo treba. Nikdy som ho nepredal, ale vŕtačkou sa to robilo, ak sa pamätáte. Asi ste museli opačne točiť. Nie tak jak... No. Ale mne sa zdá, že toto by bolo dobré možné riešiť úplne softvérovo. Tam sú komputery vnútri. Keby ste požiadali Volkswagen, aby neumožnil stáčanie opačné tachometrov, to je naozaj dvoma inštrukciami v tom programe, ktorý to sleduje. Čiže softvérovo neumožniť ísť s kilometrami dole. Skúsme sa obrátiť na Volkswagen alebo niekoho, podľa mňa je to skutočne triviálne. Ale asi to nerobia, pretože to nerobia. Ale môžme ich na to upozorniť.
No, ešte iná vec. Ale tá troška s tým nesúvisí, ale to je aj tendencia, že u nás sa neopravuje, ale všetko vymieňa za drahé peniaze. Klient to zaplatí alebo poisťovňa to zaplatí, to je jedno. Keď vám praskne zrkadielko alebo reflektor, blinker alebo hocičo na aute, tak zaplatíte ťažké peniaze podľa toho, aký máte auťák. A že by niekto opravil, tie drôtiky tam zvaril alebo neviem čo, vymenil sklíčko, na to naozaj nikto nemá. Ale to isté je aj doma. Vidíte, chladnička, práčka, televízia, rádio, remeselníci prídu, vymenia celý box, zaplatíte mastnú túto cenu. A tak sa dobré prístroje potom vyhadzujú a cieľom je stále, by som povedal, rast výroby, spotreby a tak ďalej dokola, nahradenie dobrých prístrojov novými, ktoré majú relatívne nízku životnosť, pretože vedia, že treba ich rýchlo vymeniť. No.
A ešte jedna poznámka. Tiež ako všeobecnej debaty, že na to možno Občianky zákonník pamätá, ale je veľmi ťažko to dokázať. No, ak sa vám niečo vo vnútri vášho auta pokazí alebo v motore a tak ďalej, tak nemáte istotu, že ten servis vám tú súčiastku nenahradil nejakou inou starou alebo už opotrebovanou z iného auta. Čiže to sa prakticky nedá dokázať. A často sú na to sťažnosti, že to tak bolo, keď to potom otvorili. Ale proste to je tiež neserióznosť podnikania. Keď taký servis poznáte, tak ho vykričme a riadne, by som povedal, zverejnime, že sa niečo takéto deje. Iste je veľa servisov čestných a profesionálnych, ale sú aj také, ktoré to postavenie zneužívajú.
No a posledná asociácia, ktorá mi napadla vlastne súvisí s včerajším hlasovaním 117 politikov za ústavný zákon. Prepáčte, to súvisí aj auťákmi. Ale ak by sa týmto štýlom aj v manželstve pokračovalo, že ak vám niečo nefunguje, tak sa nesnažíte to opraviť, ale rýchlo vymeniť, tak potom výsledok je to, že u nás je 43 %, v Európe 50 % rýchlo rozvedených manželstiev. A tí obidvaja potom rýchlo pretáčajú svoje tachometre a robia si, robia masáže, liftingy a hľadajú si nových producentov a konzumentov proste až do ďalšieho krachu takejto politiky, no.
Ďakujem pekne za možnosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.3.2014 o 17:46 hod.

Doc. RNDr. DrSc.

Jozef Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:53

Anton Martvoň
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predseda. Pán poslanec Mikloško, v podstate s časťou tvojho vystúpenia súhlasím, ale musím podotknúť jednu vec. Podľa môjho názoru tak, ako je naformulovaný tento zákon, bude taktiež, ako doteraz je, trestný čin podvodu. Bezzubý trestný čin, ktorý je ťažko dokázateľný, pri pretáčaní kilometrov aj táto formulácia bude ťažko dokázateľná. Ja odsudzujem tie pretáčania kilometrov ako občan dlhé roky. Som proti tomu. Ale tak, ako to chce riešiť predkladateľ, to nebude efektívne.
Čo môže byť efektívne, je to, čo si aj ty, pán poslanec, povedal, finančné postihy autobazárov. Je to tiež v iných štátoch. Dokonca možnosť uloženia zákazu činnosti do piatich rokov alebo podnikania do piatich rokov autobazáru, kde sa takéto auto s pretočeným kilometrom nájde, že sa predáva. Alebo odobratie licencie, resp. živnostenského oprávnenia pre autobazár alebo prevádzkovateľa autobazáru. Čiže toto môžu byť efektívne riešenia, ako zabrániť predaju auta, áut so stočenými kilometrami ako takými. Pôsobí to v iných štátoch a je to efektívne v iných štátoch. Čiže nejde sa do trestnej zodpovednosti, lebo fakt nastane potom problém pri občanoch, ktorí už to majú, alebo povedzme pri mechanikoch, ktorí v podstate to musia urobiť na pokyn. Ale jednoducho ide sa po autobazároch.
Na druhej strane, tak ako je to naformulované v tomto zákone, podľa mňa to nebude efektívne a oddialením tohto zákona nič nezmeníme. Treba vstúpiť do iných zákonov, ktoré, cez ktoré to bude efektívne riešiť, ako som povedal, živnostenský zákon, zákon o priestupkoch a tak ďalej a tak ďalej. To je aj to, čo si ty poukázal, že finančné postihy. Čiže myslím si, tam je tá cesta, ktorú treba hľadať a znova poviem, odsudzujem pretáčanie kilometrov taktiež.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.3.2014 o 17:53 hod.

Mgr. PhD.

Anton Martvoň

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:55

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Aj mne sa vidí, že za takýto priestupok by bol ten trest neprimerane vysoký, 3 roky do basy, sú tu aj väčšie prešľapy a menšie sadzby a menšie tresty sú za to. Skôr sa tiež prikláňam, ako kolega to predo mnou hovorili, že aj hovorili, že skôr postihovať tých predajcov a tam nejaké tie tresty a postihy, či už finančné, alebo odobratie licencie. Myslím si, že vhodnejšie by bola tá finančné, finančný postih, ale ja by som tu mal predsa len ešte len iný návrh, ako je to možné odblokovať, a to je to, keď som si kúpil nové auto a predávam ho, tak aby tie kilometre boli zaznamenané v technickom preukaze. Zaznamenávať tie kilometre a jednoducho predišli by sme tomu, žeby sa kilometre, kilometre nejak pretáčali. Ja tie techniky neviem. Kolega to tuná rozprával, že aké všelijaké finty sú na to pretáčanie tých kilometrov, tak hneď som si myslel, keď tu vystupuje, že je to skúsený autičkár. Tak ako to, hovorím to vtipne, ale myslím si, že keď by sa tieto kilometre a bola povinnosť zaznamenať tie kilometre pri predaji auta, tak ty môžeš pretáčať kilometre už ako chceš, ale nájsť tam skôr nejakú takú, nejaký taký spôsob.
No a v tom manželstve, ako si to v tom závere ako spomenul, hej. Manželku a manžela, to nie je také ľahké a jednoduché vymeniť ani predať. Ono je taká ľudová pesnička, že volky môžeš predať, ale ženu nie. Hej, s manželkou treba stále hľadať, ako sa pomeriť a odpustiť si, hej. To odpustenie je veľmi dôležité a ako nasledujúci akt by mal nasledovať, to je to manželské objatie a to je to krásne, čo sa dá krásne recyklovať a opravovať, a to napĺňa to manželstvo.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.3.2014 o 17:55 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 17:57

Jozef Mikloško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. V podstate súhlasím s obidvoma diskutérmi. Ja by som pána Martvoňa, kolegu, možno požiadal, lebo vidím, že tomu rozumie, tak spojte sa s pánom Zajacom a vytvorte niečo také spoločné, kde tieto všetky aspekty zohľadníte, a aj dobrý nápad, že nielen pokuta a basa, ale aj odobratie licencie, zákaz činnosti podnikania a tak ďalej.
My sme sa s Tonym Martvoňom spojili na Slovenskom historickom ústave a dneska ten historický ústav už existuje, takže nevidím dôvod, prečo by sme sa, prečo by ste sa nemohli aj v tomto smere nejakým spôsobom spojiť a niečo rozumné, lebo vidíte, že je tam problém. Dva roky sme tu už v parlamente a ľudom by to pomohlo, keby sa takýto zákon schválil.
Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

26.3.2014 o 17:57 hod.

Doc. RNDr. DrSc.

Jozef Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 17:58

Pavol Zajac
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem všetkým, ktorí na mňa reagovali. Najprv k rozprave.
Jožko Mikloško, pýta sa, že ako sa to robí. Tak to som v úvodnom slove hovoril. Veľmi jednoducho, krátko: softvér, notebook, kábel, prídeš do firmy a stočia kilometre, koľko povieš. Ako sa to dá zistiť? No, samozrejme, v autorizovaných servisoch, keď prídete na technickú prehliadku s automobilom, prvé, čo sa vás pýtajú, je stav tachometru a oni sú napojení na celoeurópsky systém, každá seriózna značka, lebo dneska môžeš byť autom na Slovensku, zajtra vo Francúzsku a je to dosť podstatné, či si vymenil napríklad brzdy pri 180 000 kilometroch a vo Francúzsku ti niečo odíde, a nevedia, či to bolo spôsobené tým, že si najazdil veľa alebo málo. A oni to zistia. Takto sa napoja na európsky systém. Preto Česká republika chce, aby povinne všetky servisy, nielen autorizované, boli napojené na európsky informačný systém EUCARIS.
Viacerí tu hovorili o tom, či trojročný trest je tvrdý alebo, alebo je to tam sadzba, trestná sadzba, do troch rokov. Ona tam už dneska je. Za pozmeňovanie identifikačných údajov automobilu je už dneska trestná sadzba do troch rokov. To znamená, ak vyrazíš výrobné číslo na karosérii alebo ho prepíšeš nejakým spôsobom, máš trestnú sadzbu do troch rokov. My len rozširujeme tento paragraf o stáčanie kilometrov. A, samozrejme, každý vyšetrovateľ, ale hlavne každý sudca bude prizerať a pozerať na to, či si stočil jedno auto alebo či to robíš dlhodobo, cielene - nechcem povedať rovno mafiánskym spôsobom - a živíš sa tým už niekoľko rokov a oklamal si niekoľko tisíc zákazníkov, tak ten sudca prihliada na to. Preto je tam sadzba do troch rokov.
Chceli by ste to riešiť inak, aby to riešili živnostenské úrady odoberaním licencie. Na základe čoho budú odoberať licenciu, živnostenský úrad, na to, že tam prídeš a povieš, že niekto ti stočil kilometre? Samozrejme, ten, koho takto by si chcel postihnúť, tak sa bude brániť, že on to nerobil, a budeš mu to musieť dokázať. A ako mu to dokážeš? Ako inak, keď máme na Slovensku políciu, prokuratúru, tak nech to vyšetria. Vôbec nemám, pán Martvoň, obavu, že takto by boli postihovaní ľudia, ktorým by niekto kdesi v servise niekoľko sto kilometrov stočil. Prosím vás, bavíme sa tu o tom a prečítajte si tie prípady, keď niekto aj stotisíc kilometrov, aj viac ako stotisíc kilometrov bolo stočené. No bol ten človek oklamaný alebo nebol? Posledný prípad spred dvoch týždňov v Hospodárskych novinách. Človek z východu si kúpil vo Zvolene automobil a následne zistil, že bolo stočených 120-tisíc kilometrov. Ako sa to dá zistiť? Prídeš na STK, ktorí sú tiež na tieto informačné systémy napojení, alebo prídeš do autorizovaného servisu a tam sa pozrú cez VIN-kód a povedia, áno, pred troma mesiacmi to auto bolo niekde v servise alebo na STK-čke a malo taký a taký počet kilometrov. A keď ten automobil má menší počet kilometrov, tak, samozrejme, že boli stočené kilometre. Niektoré automobily majú aj nezávislé, ďalšie nezávisle počítadlo kilometrov. Tí, čo to robia fušersky, na kolene, ktorí stáčajú kilometre, ktorí to robia veľmi rýchle, alebo nevedia o tom, že niektoré automobily už majú nezávislé počítadlo alebo nevedia stiahnuť to nezávislé počítadlo, tak nezasiahnu do toho nezávislého počítadla. Aj cez neho sa dá zistiť skutočný stav kilometrov. Samozrejme, sú "profíci", ktorí stiahnu stav tachometru a ešte aj to nezávislé počítadlo tachometra stiahnu. Niektorí, pri niektorých značkách s tým mali značný problém. Áno, niektoré značky to majú už tak sofistikované, že bol s tým problém, ale, samozrejme, na každú novú, na každú novinku existujú títo, títo podvodníci, vymyslia protinovinku a dokážu stiahnuť aj tieto nezávislé. Ale nedokážu zasiahnuť do medzinárodných informačných databáz, kde skutočný stav počítadla pri každej návšteve servisu, dneska autorizovaného servisu, niektoré krajiny aj odporúčanie Európskej komisie je o tom, aby v každom servise, už v každom servise majú ten počítač aj napojenie na internet, aby tam ten stav tachometru zaznamenali, a tak by sa to dalo posudzovať. Pardon. Aj tie dopravné úrady v Českej republike budú popri každom prepise automobilu kontrolovať stav tachometru cez tieto medzinárodné informačné systémy.
Chcem povedať aj kolegovi Martvoňovi, nechcem, aby to vyzeralo ako nejaký osobný pingpong, ale naozaj na jednej strane hovoríte, že odsudzujete stáčanie tachometrov. Na druhej strane to teraz nechcete riešiť, lebo to predkladá opozičný politik, a má sa to riešiť nejako inak, cez živnostenské úrady a kadejako. Ja vám musím povedať, že politiku chápem ako službu občanom. Svoju angažovanosť, či na komunálnej úrovni, alebo na straníckej úrovni, alebo posledné 2 roky ako poslanec Národnej rady, chápem ako službu občanom. My tu v Národnej rade máme riešiť problémy, každodenné problémy občanov, ktoré sa ich dotýkajú, a takto sa tu snažím pôsobiť, a preto som spolu s odborníkmi pristupoval pri..., pri..., ku riešeniu tohto problému, ktorý som tu predniesol aj so svojimi kolegami. Vy si myslíte, že v tom Nemecku, Belgicku, tuším že vo Francúzsku, v Holandsku, v Spojených štátoch amerických, že sú nejakí hlúpejší ľudia? Že tiež sa nezamýšľali nad tým, že sa to dá nejako inak? No nedá sa. Musím sa ísť tvrdo na tých podvodníkov, ktorí hromadne okrádajú občanov, sa musí, musí nastaviť tvrdé pravidlo a ja si myslím, že, ako som to už povedal, bude to mať nielen trestnoprávny účinok. Ja neočakávam, že 130 000 vyšetrovaní sa spustí prijatím takého návrhu zákona, ale v niekoľko exemplárnych prípadoch tých hromadných podvodníkov, ktorí začnú takto vyšetrovať, tak tí ostatní sa minimálne zamyslia, či to budú robiť. Bude to mať odstrašujúci aj výchovný účinok. Tak ako aj vo svete. Aj v Nemecku sa stáčajú kilometre, aj v tých Spojených štátoch, ale keď vás zastavia s takýmto automobilom, tak vám ten automobil odoberú. V Spojených štátoch sú najprísnejšie kritériá. V Európe ideme na to trošku inak, a preto s kolegami, teda s odborníkmi zo spoločnosti SOVA sme si osvojili nemecký model, ktorý, si myslíme, že by bol najvhodnejší aj pre Slovensko.
Tí, čo odsudzujete stáčanie tachometrov, chcem vás poprosiť o podporu v prvom čítaní.
Ďakujem. (Potlesk.)
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

26.3.2014 o 17:58 hod.

Ing.

Pavol Zajac

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:07

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Myslím si, že argument, hovoriť o tom, že odoberieme živnostenské oprávnenie alebo licenciu, je trošku, trošku mimo misu, pretože ak ja predám pánovi Zajacovi auto a nemám žiadnu licenciu na predaj áut, čiže to sa trošku mýlime. Škoda, že pán kolega Martvoň odišiel.
Ja vám poviem, kvôli čomu to nie je trestný čin podvodu, aj keď sa to tak môže javiť. Ono málokedy, ak vôbec niekedy bude naplnená pri predaji, predaji áut tzv. subjektívna stránka trestného činu, ktorou je úmysel, pretože ak na kúpnej zmluve neuvediete počet kilometrov, ale uvediete tam takú krásnu formulku: "Kupujem auto v stave, v akom je," nenaplníte túto skutkovú stránku nikdy. Čiže podvod sa kvôli tomuto nedokáže. Na toto by sme mohli zabudnúť. Ak my stanovíme trestný čin, ktorý bude objektivizovať to konanie, kde nepotrebujete mať úmysel alebo nedbanlivosť, tak bude to trestný čin. Veď to je, treba si ešte uvedomiť, že častokrát vy hovoríte, že, že, že alebo oponenti tomuto návrhu hovoria, že poďme postihovať predajcov, lenže aj ten predajca častokrát nevie, od koho to auto kupuje, a nevie zaručiť to, že to auto je úplne v 100 % poriadku. Sú, sú metódy, kedy sa to nedá zistiť, a sú metódy, kedy sa to dá zistiť. Alebo keď stočíte iba o pár sto kilometrov, tak niekto to nevie zistiť. To sa nedá zistiť. Čiže toto tiež není cesta.
Preto myslím si, že trestný čin je najefektívnejšia a najúčinnejšia cesta, ako sa dá dosiahnuť to, čo, to, čo chceme. A keď niekomu, keď niekomu vadí trest do troch rokov, treba si uvedomiť, my v trestnom práve máme tzv. odklony. Sú tam rôzne spôsoby, ako vy nedostanete trest natvrdo, že pôjdete do basy. Dostanete peňažnú pokutu, peňažný trest a do basy nepôjdete. Dokonca vám ten trest bude zahladený. A presne o tomto to je, predpokladám, aby tí ľudia, treba si uvedomiť ešte jednu vec, že trestné právo plní okrem tej, tej úlohy postihovať trestné činy a posielať ľudí do väzenia, povedané ľudskou rečou, aj, aj preventívnu funkciu, a to je, aby ľudia mali strach z toho, spáchať taký skutok, ktorý sa uvádza ako trestný čin, a preto sa tam uvádza do troch rokov. A ja s týmto plne súhlasím, aby ľudia, ktorí stáčajú kilometre a predávajú autá so stočenými kilometrami, mali strach, aby to nerobili. A keď to spravia, samozrejme, ak to bude náhoda, ak bude niečo, čo, a konanie, ktoré sa nedá ovplyvniť, nech nie je to väzenie, ja vám garantujem, že nepôjde do väzenia, teda pokiaľ nemá podmienku, ale dostane peňažný trest. A ten zmysel zákona, ktorý predkladá pán kolega Zajac, je dobrý a podľa mňa aj to riešenie je správne, efektívne a účinné pre tie konania, ktoré sa tu, ktoré sa tu dejú na Slovensku.
Len toľko som chcel a stotožňujem sa s odložením hlasovania do stredy.
Skryt prepis

Vystúpenie spoločného spravodajcu

26.3.2014 o 18:07 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Uvádzajúci uvádza bod 18:11

Miroslav Kadúc
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne, pán predsedajúci. Vážené dámy, vážení páni, je tu komorná atmosféra, dovoľte mi predniesť náš návrh, ktorý predkladám spolu s Erikou Jurinovou a Igorom Matovičom, ktorý považujeme za niečo, čo nerozumiem, prečo sa tu ešte stále neobjavilo v našom právnom poriadku, a ktorým dopĺňame náš, náš v súčasnosti platný a účinný zákon o povinnom zmluvnom poistení o jednu zásadnú vec, a to, že sa uhrádza aj škoda spôsobená usmrtením. Čo to znamená?
V súčasnosti, ak, ak niekomu spôsobíte autom škodu, poisťovňa alebo teda poisťovateľ za vás zaplatí alebo uhradí preukázaný nárok na škodu na zdraví, náklady pri usmrtení, škody vzniknuté poškodením, zničením, odcudzením, stratou veci, prípadne účelným vynaložením nákladov spojených s právnym zastúpením. Inými slovami, poisťovňa za vás zaplatí všetku možnú škodu, ktorú vy ste spôsobili, ale nezaplatí za vás škodu, ktorú ste spôsobili usmrtením. Pokiaľ ten človek žije, vtedy áno, ale keď už zomrie, pozostalí si musia túto náhradu požadovať práve od vás, od tých, ktorí ste v nedbanlivosti spôsobili škodu. Podľa mňa to je nesprávne a poisťovatelia by mali uhrádzať aj túto škodu spôsobenú usmrtením, či už je to nemajetková ujma, alebo vlastne to prichádza do úvahy iba nemajetková ujma.
Táto právna úprava funguje vo viacerých štátoch, v Českej republike dokonca od 2004., čo je, opäť sme trošku pozadu. Je to absurdné, že u nás to stále ešte nie je, a dovolím si povedať, že dokonca aj zaoberal sa tým aj Európsky súdny dvor, ktorý vo veci našich občanov, pardon, Súdny dvor Európskej únie vo veci našich občanov, išlo o spisovú značku C22/12, konštatoval, že "je nezlučiteľná taká vnútroštátna právna úprava, ktorá umožňuje vylúčenie alebo obmedzenie nároku pozostalej osoby po obeti dopravnej nehody na náhradu majetku z povinného poistného krytia zodpovednej osoby." Inými slovami, povedal, naša právna úprava nie je v súlade s európskym právom. A ja sa tomu nečudujem, pretože naozaj v okolitých štátoch je toto zavedené a je to úplne samozrejmé, ak sa pokrývajú všetky možné škody okrem tejto, nerozumiem, prečo to tam nie je. Preto, možno ešte taká malá vsuvka, my sme kontaktovali v tejto veci Slovenskú kanceláriu poisťovateľov za istou teda konzultáciou a pani, a teda dáma z kancelárie poisťovateľov nám povedali v podstate, áno, dobrý nápad, dobrá úprava, v podstate potrebná, len zvýšené náklady tam budú. Budú zvýšené náklady na poistky. Dovolím si povedať, že toto sa zrejme nestane, pretože to konkurenčné prostredie je pri poisťovniach, je pomerne, pomerne zdravé. A také porovnanie - v Čechách stojí, kedy už oni majú upravenú túto náhradu škody, v Čechách stojí poistka v priemere 126 euro, u nás stojí 136 teraz a nepokrýva také udalosti, ktoré by mala kryť, ako pokrýva česká. Čiže my sme stále ešte nad nejaký priemer nad rámec.
Takže pre toto po tom dlhšom úvodnom slove by som si vás dovolil poprosiť o podporu predloženého návrhu zákona.
Skryt prepis

Uvádzajúci uvádza bod

26.3.2014 o 18:11 hod.

JUDr. Ing.

Miroslav Kadúc

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie spoločného spravodajcu 18:15

Ivan Švejna

Vystúpenie v rozprave 18:17

Erika Jurinová
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Vážený pán predsedajúci, kolegyňa, kolegovia, dovoľte mi v krátkosti sa vyjadriť ešte k predkladanému návrhu, ktorý predniesol alebo predstavil kolega Miro Kadúc.
Ja by som ho možnože rozobrala v trochu širších súvislostiach len okrajovo, lebo jedná sa o tému, ktorú z pozície podpredsedníčky mám v tom svojom portfóliu a aktívne sa jej venujem, a preto som rada, že sme prišli s takouto iniciatívou, ktorá možnože užšie špecifikuje právo obetí, teda to je tá téma, ktorej sa venujem dlhodobo, a na druhej strane vytvára možno predpolie do budúcej prípravy iných zákonov, ktoré budú naozaj systematicky pokrývať to, čo sa tuná deje.
Musím povedať, že skutočne bezprostredným impulzom, impulzom na predloženie tejto novely o povinnom zmluvnom poistení a zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla boli podnety od občanov. Z jedného listu by som vám prečítala krátku vetu, kde otec napísal:
"Tí, ktorí pri dopravných nehodách utrpeli zranenia, dostanú náhradu škody. Ja nedostanem nič, lebo môj syn nebol zranený, on iba zomrel."
A toto bola veta, teda ktorá, po prečítaní ktorej ma riadne zamrazilo, pretože v zmysle súčasného znenia zákona o povinnom zmluvnom postení poistený má z poistení zodpovednosti právo, aby poisťovateľ za neho nahradil poškodenému uplatnené preukázané nároky na náhradu škody, škody na zdraví a nákladov pri usmrtení. To znamená, že ten ľudský život je tu ocenený na výšku nákladov na pohreb a bolesť pozostalých nie je rovná ani škode vzniknutej poškodením, zničením, odcudzením alebo stratou veci, ako to uvádza písmeno b) rovnakého paragrafu a odseku. Po usmrtení... Alebo možnože by som poukázala opäť na susedov v Čechách, to naznačil aj kolega Miro Kadúc, že oni sú v tomto smere opäť pred nami, kus pred nami, pretože tam u nich v paragrafe už majú, v § 2959 Občianskeho zákonníka už majú paragraf, ktorý znie takto:
"Pri usmrtení alebo zvlášť závažnom ublížení na zdraví odčiní škodca duševné útrapy manželovi, rodičovi, dieťaťu alebo inej blízkej osobe peňažnou náhradou vyvažujúcou jej utrpenie. Ak sa výška náhrady nedá určiť, stanoví sa podľa zásad slušnosti."
Jednorazové odškodnenie pozostalých je povinný zaplatiť ten, kto za škodu zodpovedá. V oblasti občianskeho práva je to prevádzkovateľ vozidla a v prípade trestnej zodpovednosti aj vodič vozidla. Je tu však aj nárok proti poistiteľovi vozidla alebo v prípade, že vozidlo nebolo zodpovednostne poistené proti Českej kancelárie poistiteľov. Z dôsledku takýchto úprav v Občianskom zákonníku budú mať obete dopravných nehôd, teda od mája to platí v Českej republike, právo na vyššie odškodnenie ako doteraz.
V slovenskom práve - ani v súkromnom, ani vo verejnom - analogickú úpravu o náhrade a odčinení duševných útrap nemáme, preto považujem za dôležité, aby sme tento nedostatok aspoň malými krokmi a v obmedzenej miere kompenzovali tým, že začneme od náhrady škody z povinného poistenia motorových vozidiel. Môžeme tak pomôcť tým, ktorých sa nikto nezastane, a prejaviť tak, že nám naozaj ide o ľudí a o to, aby sme im pomohli. Tento návrh skutočne nezakladá žiadne nároky na štátny rozpočet. Zakladá však nároky iba na naše svedomie. Preto by som vás chcela povzbudiť, aby ste podporili a zahlasovali za tento návrh zákona. To by som sa chcela zvlášť obrátiť teda k poslancom SMER-u, ktorých by som požiadala o to, aby sa zamysleli nad touto, nad, hlavne nad tou poslednou vetou, ktorú som povedala.
Ešte k tomu právu obetí. Asi od 50. rokov minulého storočia u nás, a nie u nás, v Európe vznikali trendy, ktoré súviseli práve s podporou alebo ochranou, ani nie podporou, ochranou obetí. Tieto trendy postupne prešli do vytvárania organizácie, ktoré pomáhajú obetiam, pretože mnohí - aj sudcovia, aj prokurátori, aj laická verejnosť - sa prikláňali k tomu, že existuje veľká skupina práv, ktoré, ktoré prislúchajú obžalovaným, ale akosi na tých, ktorí boli poškodení v trestnom konaní, sa zabúda. Preto som bola veľmi rada, keď na konci minulého roku bola prijatá v Európskom parlamente smernica, ktorá práva obetí nejakým spôsobom zakotvuje a tým dáva možnosť aj v jednotlivých krajinách, aby túto smernicu, aby bola táto smernica implementovaná. Není to možnosť, ale povinnosť. Preto opäť by som apelovala na kolegov z vládnej strany SMER, aby mi pomohli v tomto duchu aj pomôcť na možnože debatu, otvoriť debatu na ministerstve spravodlivosti, kde sa už rok snažím zistiť, akým spôsobom budú túto, chcieť túto smernicu implementovať. Stále majú dosť času, ale tá legisvakančná doba sa naozaj skracuje a si myslím, že by už bolo treba začať pracovať nad, začať aspoň rozmýšľať nad tým, akým spôsobom túto smernicu budú implementovať.
Veľmi by som sa prihovárala za to a bola by som rada, keby sa viacerí stotožnili s mojím zámerom, že je potrebný samostatný zákon tak ako - opäť si pomôžem susednou krajinou - v Česku, kde existuje samostatný zákon na ochranu obetí. Preto si myslím, že je to veľmi dôležité, že veľmi, veľmi nepomôže čiastkovo riešiť tento problém v jednotlivých zákonoch, pretože potrebujeme vytvoriť ucelený systém, ktorý by pomáhal obetiam, ktorý by nielen chránil a práva obetí, ale zároveň aby sme mali zabezpečené aj bezplatné služby pre obete a ich financovanie, lebo to, čo im nedáme, práve keď sa stane ten samotný skutok, teda tá pomoc, tak potom budeme musieť investovať do ľudí, ktorí potom s nimi prichádzajú do styku a vlastne akoby zamorujú spoločnosť svojimi nešťastnými príbehmi. A s tým súvisí, samozrejme, aj odškodňovanie obetí. Teda nielen materiálne, ale najmä morálne.
Takže ako som na začiatku povedala, ide o jeden malý predstupienok alebo krôčik v tom, nie sme v tom ojedinelí, je to naozaj vo väčšine európskych krajín, sa z tohto povinného zmluvného poistenia odškodňujú aj obete, aj teda ktoré sú usmrtené. Je to malinký krôčik na ceste k ochrane obetí a mali by sme si skutočne uvedomiť, že kto je poškodený v tomto prípade. Skutočne je to človek, ktorý príde o to posledné, rodič, priateľ, manžel a tým by sme mali poskytnúť adekvátnu ochranu. Ďakujem veľmi pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.3.2014 o 18:17 hod.

Ing.

Erika Jurinová

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 18:26

Jozef Mikloško
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Vážený pán podpredseda, pani podpredsedníčka, kolegovia, kolegyne, no, už som to tu naznačil v predchádzajúcom prejave, ja som si neuvedomil, že tento zákon hneď teraz pôjde, ale je to naozaj moja trocha srdcovka a tej téme sa venujem teda prakticky 14 rokov a mrzí ma, že... Proste vôbec ma to nemrzí, že ste to teraz priniesli. Veľmi to podporujem, vítam to, naozaj je tam legislatívna diera a treba ju nejakým spôsobom zaplniť, no.
Ja som tu naznačil v predchádzajúcom rozhovore, ktorý súvisel s autami, že naozaj sa nám stalo - ja som z toho auta vystúpil 10 minút predtým - to, že auto plné piatich ľudí sa na Račianskom mýte, idúc šesťdesiatkou po jednej ceste, auto, ktoré išlo v protismere 109 kilometrov, preletel cez celý pás, vbehol do nich a bola to masakra riadna. Vnúčik na mieste bol mŕtvy, polročný, a štyria ľudia ďalší boli potlčení riadne, no a auto teda, samozrejme, mohlo ísť tiež do šrotu, no.
Tak 8 rokov trvalo, kým sa okolo toho všetko dotiahlo, ja som bol vlastne advokát, tak by som povedal, chodil som na tie súdy, obhajcu sme nemali a všimol som si teda to, že naozaj najmä voči mŕtvemu to bolo až cynizmus advokáta toho partnera, ktorý tvrdil, že čo chcete, vlastne je mŕtve a je, prečo sa vôbec o to zaujímate. Ja som potom o tom aj knihu napísal, nerád jatrím rany zbytočne, je to maličká brožúrka, volá sa to, že: "...ktorého si, Mária, do neba vzala" - a je to taká, taká spomienka moja, šoféra a tej matky na toto všetko, no. Hovorím, nechcem jatriť rany, ale máme legislatívnu dieru, ktorá nie je v súlade s európskym právom. Ani v Čechách. V Čechách často brali európske právo, toto možná teraz medzitým sa to už aj upresnilo svojím vlastným zákonom. To som teda, bohužiaľ, nesledoval, ale chcem povedať, že ja som požiadal Parlamentný inštitút, už je tomu pár mesiacov, odpoveď som dostal v októbri minulého roku veľmi kvalifikovanú. Tu ju mám na 10 stranách, pani JUDr. Eva Panenková to vypracovala, kde naozaj veľmi dobrá analýza, čo sa v tomto smere dá robiť. A práve mrzí ma, že som, bol by som sa na toto vystúpenie podstatne lepšie pripravil, ale teraz vidím, vy sa tomu venujete, a teda veľmi rád vám to odovzdám.
Záleží mi na tom, aby ľudia, ktorí sa zo zanedbania toho druhého - ale nemusí to byť, že len zanedbaním - zomrú, už či sa jedná o dieťa, vtedy je to najhoršie, ale aj dospelého, pretože nateraz naozaj nie je žiadna možnosť, nebola žiadna možnosť, ako sa to má riešiť. V našom prípade sa to po 8 rokoch nejako vyriešilo práve aproximáciou toho európskeho práva, sudkyňa oddelila tento prípad od ďalších, ktorí tam boli v občianskoprávnom konaní, áno. A nakoniec, pokiaľ sa pamätám, tá matka dostala po 8 rokoch asi 3 300 euro za to, že to dieťa tam na mieste zomrelo. Už neviem presne, ako to je, ja sa obávam, že to celé nebolo od poisťovne. Poisťovňa, nečakajme od nej veľké radosti v tomto smere, naozaj boli v tomto smere veľmi neochotní, bolo treba dokázať aj to, že naozaj ste na tom pohreb potrebovali ten, čo ja viem, ten čierny šál alebo nejaké čierne šaty pre niekoho, pre tú matku a tak ďalej. Čo odsúvali to, odsúvali to, a teda neviem, či toto zákonné poistenie je možno aj dobré, to skutočne nefunguje v tomto prípade, ale treba rozmýšľať a možno aj rokovať s tými poisťovňami, ale treba to pustiť do druhého, druhého kola, pretože naozaj je to neriešený problém, a v našom Trestnom zákonníku a nikde inde neexistuje možnosť odškodniť, napríklad keď vám niekto..., doslova dieťa zomrie nie vašou vinou na ceste, tak proste vlastne nedostanete za to nič. Nakoniec aj tí ľudia, ktorí tam boli dotlčení, rozbitá pánev a ruky, nohy atď., dostali, pokiaľ sa pamätám, od 14-tisíc korún do 25-tisíc korún maximálne, no. To, že celý život budú pajdať alebo nejakým spôsobom ich to bude bolieť, keď je zmena, to je ďalšia vec, ale to už je nespravodlivosť voči takýmto veciam celková.
Takže veľmi vás prosím, prepáčte, toto bolo trošička osobné aj z mojej strany zanedbané, pretože tú zákonnú úpravu, ja si ju stiahnem a zajtra vám ju asistent dá, aby ste videli, ale Parlamentný inštitút veľmi precízne na 10 stranách túto situáciu popísal a zdôvodňuje, prečo je nutné v tom niečo robiť. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

26.3.2014 o 18:26 hod.

Doc. RNDr. DrSc.

Jozef Mikloško

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video