33. schôdza

18.3.2014 - 3.4.2014
 
 
Loading the player...

Prosím povoľte Vášmu prehliadaču prehrávať videá vo formáte flash:
Google Chrome | Mozilla Firefox | Internet Explorer | Edge

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.4.2014 o 11:37 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video
 
 
 

Vystúpenia

Zobraziť vystúpenia predsedajúceho
 
 

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:31

Peter Pollák
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne. Na úvod teda chcem povedať, že som rád, že ste ocenili v podstate to moje snaženie a napriek teda mnohým bariéram, ale podarilo sa urobiť kus dobrej roboty. Zároveň teda je potrebné povedať to, že pokračovali sme vlastne vo veciach, ktoré ste naštartovali vy a je, je úplne jedno, kto naštartuje, alebo kto realizuje proste dobré veci. Dobré je, že v podstate sa pokračuje vo veciach, ktoré sú správne.
Ku kupovaniu hlasov chcem povedať to, že ja som privítal v podstate to, že vaši dvaja odvážni členovia vášho klubu išli teda konečne z politiky, ako jediní v podstate pozrieť, ako to prebieha vo volebných komisiách. A som rád, že aj vy bojujete proti kupovaniu hlasov. Je podlé v podstate od akéhokoľvek kandidáta, ktorý sa snaží získať v podstate verejnú pozíciu na základe nelegálneho, protizákonného teda vedenia kampane. A teda veľmi rád som, že teda vaši členovia vášho klubu teda, sa pripojili k tomuto boju a išli do volebnej komisie.
Tak ako aj pán Martvoň povedal, mám však výhrady k akémukoľvek obmedzeniu volebného práva a myslím si, že to je nebezpečné. Lebo ak pristúpime k akémukoľvek obmedzeniu volebného práva ktorejkoľvek skupiny na základe nejakých kritérií, tak potom neskončíme tam a pôjdeme ďalej. Čiže, vytvárame iba predpoklady potom na to, aby sme to obmedzenie volebného práva použili aj na iné skupiny obyvateľstva ako len na dnes, teda aj predmetom vašej diskusie boli negramotní ľudia. Čiže som proti akémukoľvek obmedzeniu volebného práva.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.4.2014 o 11:31 hod.

Mgr. PhD.

Peter Pollák

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:33

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za vystúpenie, ktoré mal Jožko Mihál v pléne a rád by som k tomu povedal aj niekoľko poznámok. Absolútne súhlasím s tým, aby sme miesto vyplácania sociálnych dávok od určitého počtu detí prešli radšej na model daňového bonusu, aby som to zjednodušil, daňového zvýhodnenia. Myslím si, že tá hranica by mohla byť pri štyroch deťoch. Čiže sociálne dávky na tri deti a potom daňové zvýhodnenie, čo je zároveň motivujúce aj pre pracujúce rodiny, ale je to motivujúce aj z pohľadu toho, že pracovať sa musí oplatiť a nešpekulovať so sociálnymi dávkami.
Čo sa týka materského, absolútne s tým súhlasíme, je veľmi dobré, že sa nám to podarilo počas tej krátkej vlády Ivety Radičovej predĺžiť z 28 na 36 týždňov a z 50 % na 65 %. Ten cieľ, ktorý sme my onehdy mali vo volebnom programe v roku 2010, je podľa mňa niečo, čo by sme sa mali dlhodobo snažiť dosiahnuť, aby materské bolo v priebehu celého roka vo výške mzdy, s ktorou žena išla na materské. A tieto opatrenia, aj to prvé aj to druhé, by som nenazval, ani v podstate v súvislosti s rómskou reformou ani nespomínal. Toto je klasická prorodinná politika. Ja si myslím, že rodine nepomôže to, že to napíšeme do ústavy, aj keď je to veľmi dôležité rodine pomôcť, že keď budeme naozaj prijímať také opatrenia, aby pracujúci ľudia mali záujem mať tri, štyri, päť detí. Dnes nemajú, lebo je to pre nich jednoducho aj ekonomicky nevýhodné mať viac ako dve deti. Mám tri, mohol by som o tom chvíľu rozprávať, prečo je s tým ekonomický problém.
Na záver, krátka poznámka k volebnému právu. Myslím si, že obmedzovať volebné právo je protiústavné a s tým by bol vždy problém. Skôr by som ale diskutoval o tom, aké kvalifikačné predpoklady by mal spĺňať taký starosta. Ten by už čítať, písať a mať skončenú strednú školu mohol, keď mu prenášame kompetencie zo... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.4.2014 o 11:33 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:35

Ľudovít Kaník
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Určite súhlasím s tým, aby sme do toho zahrnuli aj živnostníkov z hľadiska príjmu, bezpochyby, druhé čítanie na to určite by bolo dobrou príležitosťou. S materským a jeho potrebou zvyšovania tiež absolútne súhlasím. Kolega Novotný to veľmi pekne teraz popísal. Len upozorňujem na to, že prečo rodičovský príspevok je predmetom tej debaty stále. Materské sa vzťahuje len na ženu a ženu, ktorá pracovala alebo nepracovala. Ale ja sa tu pozerám na rodinu ako takú. A pokiaľ muž pracoval, ale žena nepracovala, už žiadne materské nedostane a v tom prípade, napriek tomu je potrebné, podľa mňa, rozlíšiť tie rodiny, kde pracuje aspoň jeden z rodičov, to znamená manžel, lebo sa správa zodpovedne, a takej rodine poskytnúť vyššiu podporu, ako tam, kde nepracuje nikto a nikdy nepracoval a pracovať ani neplánuje. V tom je zmysel vniesť zásluhovosť aj do rodičovského príspevku a absolútne súhlasím s tým, že daňový bonus je ten správny nástroj, ktorým by sme mali podporiť viacdetné rodiny. Ja len pripomeniem, že daňový bonus som zaviedol ja, ako minister, a som rád, že naozaj sa to ukázalo ako ten najlepší prorodinný nástroj v rodinnej politike. A to, čo sa na sociálnej dávke zníži, povedzme nad počet štyri deti, nech sa dá tým rodinám, ktoré pracujú cez daňový bonus a omnoho výraznejšou formou. Tam by som určite to plne podporil a to by bola tá správna cesta, lebo to vedie k tomu, aby ľudia pracovali, aby sme ich motivovali k práci a k pozitívnemu vzťahu k životu a k spoločnosti.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.4.2014 o 11:35 hod.

Ing.

Ľudovít Kaník

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:37

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Pán kolega, už toľko ťa vychvaľujeme, aby si potom veľmi nespyšnel, lebo aj ja ťa chcem pochváliť a doceniť aj tú skutočnosť, že si takto pekne aj povedal o mnohopočetných rodinách a to nepozerať sa cez prizmu tak, že mnohopočetné rodiny kde sú, tak musia byť asociálne a proste problémové a podobne. Tak, ako si to, áno, toto je jedna z ciest, to je úplne super, ten daňový bonus, alebo nejaké daňové zvýhodnenie, odpočítateľné položky. Ja dokonca ako otec veľkej rodiny, som otcom ôsmich detí, sedem máme žijúcich, tak ja by som nemal napríklad problém aj s tým, že by vôbec som nedostával ten príspevok a že by som mal len tie odpočítateľné položky, už od prvého dieťaťa. Úplne v pohode. Áno, toto by bola motivácia. Veď to rozprávame, už to vyznieva ako taká fráza, ale ona celkom tak nie je, aby sa ľuďom oplatilo pracovať.
Ale keď sociálny systém, ale ten je dlhodobo tuná nastavený, vyše dvadsať rokov. My sme naučili ľudí nepracovať. A teraz by sme odrazu chceli, a možno práve aj tie komunity segregované, aby odrazu pracovali. Oni svojich rodičov nevideli pracovať, stratili pracovné návyky. Ťažko sa vracať ako naspäť. Ich zmyslom je veľakrát skončiť základnú školu aj to len vychodiť ledabolo a potom ísť na úrad práce a brať, ja neviem, podporu alebo sociálne dávky. A to nie je cesta, ale motivovať tých ľudí. A naozaj aj to je veľmi dôležité a to si pekne povedal, ženu aj materstvo doceniť. Ale doceniť nielen ako finančne, ale aj spoločensky, to je veľmi dôležitá vec.
No a taká krátka poznámka, Rómovia či vedia, nevedia naložiť s volebným právom, je to veľký problém. Tí Rómovia veľakrát naozaj nevedia, že ako naložiť a je to problém toho kupovania tých hlasov a manipulácie s touto komunitou. A to je jedno, či to boli teraz prezidentské voľby, budú eurovoľby, ktorékoľvek voľby. Veľmi často sa manipuluje a práve s touto komunitou, no... (Prerušenie vystúpenia časomerom.)
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.4.2014 o 11:37 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 11:39

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem kolegom, ktorí ocenili ten môj akýsi pracovný návrh na to, aby sa systém sociálnych dávok preklopil skôr do daňových zvýhodnení, daňových bonusov pre pracujúceho rodiča. Som rád, že takéto naťuknutie hneď našlo ako pozitívnu odozvu vo vašich radoch. No a veľkú časť diskusie vo faktických poznámkach zabralo, zabralo to, čo som ja hovoril, že boli voliť negramotní. Pozor! Ja nehovorím o tom, že negramotným treba zobrať volebné právo. A pozor! My už máme dnes zadefinované vo volebných zákonoch, že voliť nemôže ten, kto je nesvojprávny. Čiže máte tu ľudí, ktorí nemajú volebné právo, pretože sú nesvojprávni a má to zrejme nejaký dôvod. Ja sa necítim byť mega odborník na tieto veci, ale taký stav tu už je.
A k tým negramotným. Nemyslím si, že by negramotný nemal mať volebné právo. Ak negramotný je svojprávny, to znamená, je skrátka duševne schopný niesť zodpovednosť za to, čo robí a mať naozaj priznané tieto práva, tak nech volí. Ale nech volí tak, ako negramotný, aby nezakrúžkoval tú pečiatku alebo dátum namiesto správneho kandidáta, ale nech volí za asistencie svojho nejakého pomocníka pod dohľadom povedzme dvoch delegovaných členov volebnej komisie, aby to volebné jeho právo nebolo zmanipulované. Čiže treba nájsť vo volebnom zákone takú modifikáciu, také doplnenie pre, z hľadiska praktickej skúsenosti, pokiaľ ide o takýchto ľudí, aby im volebné právo zostalo, ale aby si ho uplatnili naozaj svojou slobodnou vôľou a aby nebolo možné ich voličský hlas zmanipulovať tak, ako sa to zrejme deje v doterajších, či už prezidentských alebo iných voľbách.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.4.2014 o 11:39 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

11:42

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo. Vážený pán predseda, vážené dámy, vážení páni, dovoľte mi, aby som predložil poslanecký návrh novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Dámy a páni, od 1. januára 2013 sa za príjem zo závislej činnosti podľa zákona č. 598/2003 Z. z. o dani z príjmov považuje aj odmena za výkon funkcie predsedu, člena a zapisovateľa volebnej komisie, predsedu, člena a zapisovateľa komisie pre referendum a sčítacieho komisára. Táto zmena v praxi spôsobila nemalé komplikácie, keďže okrem povinnosti uhradiť daň priniesla aj povinnosť zaplatiť z týchto odmien poistné na zdravotné poistenie. Samosprávy tak musia na jeden deň konania volieb nahlasovať do zdravotných poisťovní desaťtisíce členov volebných komisií a zároveň ich deň po voľbách zo zdravotných poisťovní odhlásiť.
Tento problém sa naplno prejavil prvýkrát na jeseň minulého roku, keď sa uskutočnili voľby do samosprávnych krajov, kedy kvôli poistnému vo výške 1,58 eur, čiže jeden člen okrskovej volebnej komisie zaplatí zo svojho príjmu zdravotnej poisťovni euro päťdesiatosem, boli samosprávy po celom Slovensku zavalené úplne zbytočnou administratívou. V tomto roku je ten problém ešte vypuklejší, keďže máme štyri volebné dni.
Predpokladaná novela preto navrhuje vyňať odmeny za výkon funkcie predsedu, člena a zapisovateľa volebnej komisie, predsedu, člena a zapisovateľa komisie pre referendum z príjmov zo závislej činnosti, z ktorých je potrebné platiť poistné na zdravotné poistenie. Zjednotil by sa tým výber poistného do zdravotných poisťovní s výberom odvodov sociálneho poistenia, keďže za členov volebných komisií sa už v súčasnosti neplatia odvody do sociálneho poistenia.
Navrhovaná zmena by teda zásadne znížila administratívne zaťaženie samospráv, keďže samosprávy nebudú nútené vypĺňať desaťtisíce prihlášok a odhlášok do zdravotného poistenia pre členov volebných komisií. Zároveň znižuje administratívne zaťaženie zdravotných poisťovní, ktoré nebudú musieť spracovávať desaťtisíce prihlášok a odhlášok pre každý kus pre euro päťdesiatosem. Samozrejme, zvýši sa tým aj odmena členov volebných komisií, o to 1,58 eur im zostane trošku vyššia odmena za ich prácu, čo samozrejme má pozitívny vplyv pre, sociálny vplyv pre týchto členov volebných komisií. Samozrejme, je dôležité posúdiť aj dopad na verejné financie, ktorý tu je nejaký, ale to porovnanie s administratívnymi nákladmi vychádza s objemom peňazí, ktoré ide do zdravotných poisťovní zo strany štátu, vychádza ako veľmi malý, až zanedbateľný dopad na verejné financie.
Napríklad v roku 2012, tento rok mám spracovaný, nemám samozrejme spracované ešte prezidentské voľby, neviem dnes povedať, koľko bolo členov okrskových komisií na celom Slovensku. Ale to, čo mám spracované, je rok 2012, kedy sa uskutočnili posledné parlamentné voľby. Ak by vtedy už tento zákon bol platil, keďže platí až od 1. januára 2013, tak dopad by vyzeral takto: v roku 2012 v parlamentných voľbách bolo 69 283 členov volebných komisií, čo by znamenalo 138 566 administratívnych úkonov na strane samospráv, prihlásenie, odhlásenie, ale aj na strane troch zdravotných poisťovní, čiže prihlásenie, odhlásenie, spojených s vyše osemtisíc vykonaných platieb zo strany samosprávy kvôli cca 384-tis. eurám. Tu si treba uvedomiť, že tých 384-tis. eur je súčet toho poistného, čo zaplatí člen okrskovej komisie za ten jeden deň, keď bol v tej komisii, čo je 1,58 eur krát 69 283 členov okrskových komisií. Vychádza to na približne, zaokrúhľujem 110-tis. eur, ale samozrejme, treba si uvedomiť, že v zmysle zákona o zdravotnom poistení 4 % poistného platí poistenec zo svojej činnosti a 10 % zaplatí zamestnávateľ. V tejto chvíli je zamestnávateľom samospráva, čiže tá za každého člena volebnej komisie zaplatí jednorazovo 3 eurá 95 centov, to znamená, dokopy je to 273-tis. zhruba eur, dokopy je to teda odhadom tých 384-tis. eur zaokrúhlene.
Tu si ale treba uvedomiť, že v tejto chvíli, samozrejme beriem pripomienku, že 400-tis. eur bezmála je už veľa peňazí. Tu si ale treba uvedomiť ďalší paradox, že vlastne finančné prostriedky, ktoré zaplatí do zdravotného poistenia samospráva, tieto finančné prostriedky štát komplikovaným systémom prostredníctvom okresných úradov uhrádza samosprávam len preto, aby boli naspäť zaplatené do systému verejného zdravotného poistenia. Z pohľadu platieb štátu do systému verejného zdravotného poistenia ide pritom o zanedbateľné finančné prostriedky, lebo si uvedomme, prosím, že štát platí za takzvaných poistencov štátu ročne z verejných zdrojov, teda zo štátneho rozpočtu, 1,2 mld. eur. Čiže tieto finančné prostriedky predstavujú z tohto objemu tri desatiny promile, čiže 0,03 %.
Keď by sme mali záujem, ja som to nenavrhol do tohto návrhu zákona, ale ak by sme mali záujem kompenzovať tieto finančné prostriedky a teda zachovať tieto zdroje pre zdravotníctvo, bolo by to možné napríklad navýšením platby za poistencov štátu o 0,01 percentuálneho bodu. Čiže ak by sme platbu za poistencov štátu zo 4 % zvýšili na 4,001 %, teda o jednu stotinu percenta, o jednu tisícinu percenta, o jednu stotinu promile, tak by tieto finančné prostriedky priamo štát poukázal do fondov zdravotných poistení a nemusel by to komplikovaným spôsobom cez obvodné úrady, cez samosprávy posielať naspäť.
Myslím si, že náklady na túto celú mašinériu, ktorú je potrebné pre jeden deň volieb vykonať pre odvody do zdravotného poistenia, administratívne náklady samosprávy, ktoré nemáme vyčíslené, lebo bola by to veľmi náročná robota teda požiadať všetky samosprávy, koľko s tým majú nákladov. Ale administratívne náklady zdravotných poisťovní približne vyrovnávajú konečný zisk, ktorý zdravotné poisťovne z toho majú a zbytočne komplikujú predovšetkým prácu samospráve.
Ja som túto novelu pripravil aj preto, lebo som bol oslovený v priebehu januára, keď som navštívil mnohých starostov v košickom kraji, úradníkmi, úradníčkami na obecných úradoch, kde je väčšinou jedna úradníčka mnohokrát na polovičný úväzok v tých malých obciach, ktorá, ktoré doslova boli nešťastné tým, že sú zavalené obrovským množstvom zbytočných administratívnych úkonov vo vzťahu k zdravotným poisťovniam, ale aj tým napríklad prípady, že teda dotyčná pani chodí na prácu, ktorá bola vo volebnej komisii, do Rakúska, má rakúsku zdravotnú poisťovňu, čiže museli ju, urobiť nahlášku do rakúskej zdravotnej poisťovne, ktorá im teda odpísala, že to 1,58 euro od nich naozaj nechce. Teraz vlastne ale okresný úrad poslal tých 3,95. Teraz treba dobropisovať naspäť tých 3,95, že vlastne to nemajú kde poukázať. Proste obrovská mašinéria pre veľmi malý objem peňazí, ktoré omnoho elegantnejšie, ak to štát chce kompenzovať zdravotným poisťovniam, dokáže riešiť tým, že zvýši platbu štátu za svojich poistencov o jednu stotinu promile voči tomu, čo v súčasnosti platí.
Dámy a páni, tento poslanecký návrh nemá významný vplyv na rozpočet verejnej správy, ako som aj, myslím, veľmi podrobne vysvetlil, keďže napriek zanedbateľnému zníženiu príjmov zdravotných poisťovní zároveň prináša administratívne a transakčné úspory pre samosprávy a zdravotné poisťovne. Návrh zákona má mierne pozitívny sociálny vplyv, keďže mierne zvyšuje čistú odmenu členov volebných komisií. Návrh zákona nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a právnymi predpismi v Európskej únii.
Na záver mi ešte dovoľte, dámy a páni, povedať, že navrhujem spolu s kolegom Kaníkom, aby tento zákon nadobudol účinnosť už dňom vyhlásenia, čo vzhľadom na to, že sme teraz v prvom čítaní a druhé čítanie bude na nasledujúcej schôdzi, mohli stihnúť tak, aby bol účinný už v deň konania volieb do Európskeho parlamentu, 24. mája, aby sme tým samosprávam čím skôr vedeli pomôcť s týmito zbytočnými administratívnymi úkonmi. Ide naozaj o technické riešenie, preto vás, dámy a páni, chcem poprosiť o podporu tohto poslaneckého návrhu zákona.
Ďakujem pekne.
Skryt prepis

2.4.2014 o 11:42 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

11:52

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Vážená pani podpredsedníčka, milé kolegyne, kolegovia, vážený pán predkladateľ, dovoľte mi v prvom čítaní vystúpiť ako spravodajca k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Viliama Novotného a Ľudovíta Kaníka na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V súlade s § 73 ods. 1 o rokovacom poriadku som bol určený Výborom Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo za spravodajcu k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky (Mimo mikrofónu sa spravodajca obrátil na predkladateľa: Ešte raz to prečítam?) Viliama Novotného a Ľudovíta Kaníka na vydanie zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 580/2004 Z. z. o zdravotnom poistení a o zmene a doplnení zákona č. 95/2002 Z. z. o poisťovníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tlač č. 914.
Na základe uvedeného podávam v prvom čítaní spravodajskú informáciu o predmetnom návrhu zákona. Konštatujem, že uvedený návrh zákona spĺňa po formálno-právnej stránke všetky náležitosti uvedené v § 67 a § 68 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ako i náležitosti uvedené v legislatívnych pravidlách. Ako uvádza dôvodová správa, návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, so zákonmi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právnymi predpismi Európskej únie. Predložený návrh nemá významný vplyv na rozpočet verejnej správy. Má pozitívny dopad na sociálne vplyvy a nemá vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Súčasťou predloženého návrhu zákona je stanovisko ministerstva financií.
Dovoľte mi niekoľko slov. Tuná by som tak chcel ako len povedať tak krátku myšlienku, že predmetný návrh zákona je logický a vychádza z reálnej praxe a z tých skúseností, ktoré tuná sú. Už to číslo si presne nepamätám, je to vyše 138-tisíc administratívnych výkonov, neviem, 138-tisíc 500 aj niečo, hej, čo je veľmi veľa a to je úplne absurdné, aby tí ľudia, ktorí sú členmi volebných komisií, respektíve pri petíciách keby to bolo, takže sa nemusia prihlasovať a odhlasovať do tých zdravotných poisťovní. Áno, aj keď je tam vyše 300, okolo 348-tisíc eur príjmom zdravotnej poisťovne, ale v tých percentách keby sme to navýšili, je to vlastne len jedna tisícina, keby sa navýšila, tak to asi má takýto dopad na zdravotné poisťovne, to bolo štyri celé, nula celá, nula jedna percenta. Takže myslím si, že tento návrh zákona je dobrý, aj keď málinko má nejaký ten dopad na ten rozpočet, ale ak by sme celkom tak mali s tým problém, tak o tú tisícinu keď sa to navýši, tak to v podstate tým zdravotným poisťovniam by nechýbalo, ale čo je vysoké pozitívum, tak to je tá administratíva, že jeden deň sa prihlasujú títo poistenci do zdravotnej poisťovne a druhý deň sa musia odhlasovať. Takže ja tento návrh zákona aj podporím.
Vychádzajúc z opatrení, (pozn. red.: správne znenie je "Vychádzajúc z oprávnení") ktoré pre mňa ako spravodajcu vyplývajú z § 73 zákona o rokovacom poriadku, odporúčam, aby sa Národná rada Slovenskej republiky uzniesla v zmysle § 73 ods. 3 písm. c) rokovacieho poriadku na tom, že po rozprave odporučí uvedený návrh zákona prerokovať v druhom čítaní. V súlade s rozhodnutím predsedu Národnej rady Slovenskej republiky č. 922 z 3. marca 2014 a podľa § 71 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky navrhujem, aby návrh zákona prerokovali Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet, Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj a Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Za gestorský výbor navrhujem Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo. Odporúčam, aby predmetný návrh zákona výbory prerokovali do 30 dní a gestorský výbor do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní.
Pani podpredsedníčka, prosím, otvorte čítanie a tú mládež hore na balkóne tam pozdravujem.
Skryt prepis

2.4.2014 o 11:52 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie v rozprave 11:58

Jozef Mihál
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem pekne za slovo, pani predsedajúca, pán navrhovateľ, pán spravodajca, kolegyne, kolegovia, dobrý návrh. Dobrý návrh, dobre vyargumentovaný, pekné čísla sme počuli, ale ja vám poviem niečo ešte lepšie, ak si môžem dovoliť takto začať. Ja by som navrhoval zrušiť, teda takto, ja by som navrhoval zmenu v zákone o dani z príjmu a to tak, že tento príjem by bol od dane oslobodený. Ak by bol tento príjem od dane oslobodený, tak tým pádom automaticky by nepodliehal ani povinnosti na sociálne poistenie, ktoré sa neplatí už ani dnes, čo je dobré a nepodliehal by ani povinnosti, pokiaľ ide o zdravotné poistenie a nepodliehal by ani daňovým povinnostiam, pretože ako ste, pán spravodajca, pán navrhovateľ, výstižne spočítali, je to 138-tisíc úkonov, ktoré spočívajú z toho, že tých 70-tisíc ľudí musí ten obecný úrad prihlásiť, odhlásiť zo zdravotnej poisťovne, lenže zabudli ste na to, respektíve neviem, akým spôsobom ste uvažovali, keď ste toto pripravovali, zabudli ste na to, že sú tu teda daňové povinnosti dnes a tá mzdová účtovníčka na obecnom úrade, ktorá tiež niekedy nevie, kde jej hlava stojí, práve teraz, kedy sa robí ročné zúčtovanie dane, musí za týchto ľudí, za tých členov volebných komisií, musí im poslať potvrdenie o príjme, čiže musí vytlačiť jednu A4 a poslať im to, doporučená pošta, to je, neviem, či 60 centov sa dneska platí alebo koľko, sa musí, čo musí poslať tomu členovi komisie, aby mu to došlo a po druhé, musí ho zapísať do hlásenia na daňový úrad. Čiže musí urobiť dva ďalšie administratívne úkony, ktoré dokonca aj niečo stoja na tom poštovnom.
Čiže keby sa znížil tento príspevok tak, aby v čistom zostal rovnaký pre toho člena volebnej komisie a keby sa v zákone o dani z príjmov povedalo, že tento príspevok je od dane oslobodený, tak tým pádom máme vybavené aj zdravotné poistenie a nebude s tým spojená naozaj žiadna iná administratíva ako to, že tomu človeku tie peniaze treba vyplatiť, čomu sa skrátka vyhnúť nedá, keďže tie peniaze teda naozaj má dostať. Čiže toto by som navrhoval ja.
Ďakujem za pozornosť.
Skryt prepis

Vystúpenie v rozprave

2.4.2014 o 11:58 hod.

RNDr.

Jozef Mihál

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:00

Štefan Kuffa
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem za slovo. Usmieval som sa popod nos, lebo aj mňa to inak napadlo, hej, jednoducho oslobodiť to od dane a vec je vyriešená a pre tých členov volebných komisií o tú čiastku v podstate znížiť tú odmenu a nebude to mať nijaký negatívny dopad na štátny rozpočet, ani na nikoho. Ono je to také brilantné, jednoduché riešenie. V podstate o túto čiastku len tú odmenu znížiť a myslím si, že nemusíme sa tu nejako o tom baviť. Ale treba mať ako aj v tom parlamente vôľu na to, aby sme to prijali. Dáva to logiku, je to jednoduché a je to dobré. Prikláňam sa teda aj za tento názor. Ďakujem.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.4.2014 o 12:00 hod.

PhDr.

Štefan Kuffa

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video

Vystúpenie s faktickou poznámkou 12:01

Viliam Novotný
Skontrolovaný text
Zobrazit prepis
Ďakujem veľmi pekne pánovi poslancovi Mihálovi. Presne tak sme začali uvažovať, keď sme pripravovali túto novelu. Áno, toto riešenie by bolo najelegantnejšie a máme to vyriešené celé a ušetríme množstvo administratívnych úkonov a hlavne nákladov s týmito administratívnymi úkonmi, ako ste správne poznamenali. Priznám sa, že nakoniec som išiel do tej jednoduchšej verzie novely zákona o zdravotnom poistení, aby som aspoň čiastočne odbremenil tých úradníkov na obecných úradoch, aj z tohto dôvodu, že tam sa mi tá platba zdala naozaj absurdná. Ja tu mám pred sebou výplatnú pásku jedného člena okrskovej volebnej komisie. Tak v hrubom, hrubá mzda je 39,58 eur, preddavok na daň je 7,22 eur, ale tá platba do zdravotného poistenia je 1,58 eur. A tam sa mi to zdalo naozaj absurdné, aby sme urobili pri 69-tisíc členoch okrskových komisií v nejakých voľbách 69-tisíc prihlášok a odhlášok pre 1,58 eur, čo mu strhneme. Pri 7,22 eur už som narazil trošku na to, že ak by sme to riešili takto, tak očakávam, že tam by sa ma už naozaj pýtali na to, či ten dopad na verejné financie je kompenzovaný ušetrením administratívnych nákladov. Takže to ma nakoniec zabrzdilo a riešim len zdravotné poistenie a odvody do zdravotného poistenia, ale súhlasím s tým, že ak by táto novela takto nebola úspešná, tá ďalšia by mohla byť podaná v tejto verzii. Takže stopercentný súhlas, ďakujem pekne.
Skryt prepis

Vystúpenie s faktickou poznámkou

2.4.2014 o 12:01 hod.

MUDr.

Viliam Novotný

Videokanál poslanca
Zobraziť prepis Poslať e-mailom Stiahnut video